Geen vlucht uit artsenpraktijk
FIAT DINO COUPé: EEN
ZUIVERE GRAN TURISMO
19.90
VANU
tips
v<
oor het
vrije
weekend
BERTONE VOND EXTREME OPLOSSING'
ONDERZOEK NAAR SPREIDING EN NEVENFUNCTIES
Met 2-liter Ferrari-motor
Contactpuntjes
lips - tips - tips - tips
garage francke
2.75
13.75
17
DALING
BEVREDIGEND
ALFA is vóór, vóóraan met loei-leuke schoentjes -
HELHELROOD - schoentjes met insnijdinkjes hier -
FTARD GROEN - vetertjes en gespjes daar -
KNALGEEL - schoentjes om geinige kousentoestanden
in te dragen - EN VUUR EN VLAM ORANJE
Voorjaarik daag je uit met felle kleurenmet
stralend lakfestijn....Ik hen je twee stappen voor
in schoentjes van
ALFA.
Frisse lucht
124 sportcoupé
U vraagt maar.
Autobedrijf
Nieuwe „530" van
Matra Sports
Garagebedrijf
Gebr. v.d. Elshout
J- HAMERS
Officiële Fiatdealer
15
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 MAART 1967
Rotterdam Binnenweg 10 Nieuwe Binnenweg 379 Groene Hilledijk 262-264 Putselaan 230-234
Katendrechtse Lagedijk 428 Schiedam Hoogstraat 2 Vlaardingen Liesveld 16a Dordrecht Voorstraat 262
Breda Karrestraat 27 Tilburg Heuvelstraat 70 Den Haag Spuistraat 14 Leiden Haarlemmerstraat 53
Voor de hartstochtelijke kam
peerder en caravanbezitter, voor
de doorgewinterde zeiler is er dit
weekend maar één mogelijkheid
om erop uit te trekken, maar dat
is ook een héél belangrijke. De
poorten van de RAI in Amster
dam staan tot en met 19 maart
open voor de twaalfde HISWA.
Deze jaarlijkse tentoonstelling
van alles wat er te koop is op wa
tersport- en kampeergebied is
vooral wat de watersportafdeling
betreft de laatste jaren uitge
groeid tot een der belangrijkste
internationale tentoonstellingen.
Dit mag dan ook wel In een wa
terrijk land als het onze. De
HISWA is dagelijks geopend van
10.00 tot 17.00 en van 19.30 tot
22.30 uur. op zondag van 10.00 tot
18.00 uur. De toegangsprijs be
draagt voor volwassenen f 2.50 en
voor kinderen beneden de veer
tien jaar f 1.50. Tijdens de ten
toonstelling wordt er in de haven
achter de RAI een „fleetshow"
gehouden met boten van allerlei
typen. De HISWA is een unieke
gelegenheid voor een totaalover
zicht van alle artikelen op water
sport- en campinggebied, aange
boden door binnen- en buiten
landse firma's. Een prettige gele
genheid voor hen ,die een boot of
een kampeeruitrusting aan willen
schaffen, of de oude vervangen.
Het is wel zaak vooral op zondag
tijdig weg te gaan - het zal wel
niet zo druk worden als op de
autotentoonstelling, maar toch
nog behoorlijk - wilt u niet met
verkeersopstoppingen uren kwijt
raken.
ln het stedelijk Museum in Am
sterdam is een gedeelte van Hom
mage a Picasso" te zien, die met zijn
300 schilderijen en 350 tekeningen
een jaar lang in Parijs tentoonge
steld werd. Werken uit alle perioden
van Picasso, waaronder stukken, die
nog nooit eerder aan de openbaar
heid prijs zijn gegeven, zijn hier te
zien. De entreeprijs voor deze ten
toonstelling bedraagt f 3,Aan de
meeste spoorwegstations kan men
een korting krijgen als men zoals
wij reeds berichtten een gecom
bineerd trein-, tram. en entreebil
jet koopt. Groepsbezoek tegen een
aanmerkelijke reductie is mogelijk
na voorafgaande schriftelijke aan
melding bij de directie van het Ste
delijk Museum.
Zou eens niet langer dan één uur
in een stad als Breda alle elektriciteit
wegvallen, dan zijn de gevolgen vrij
wel niet te overzien. De maalstroom
van het leven zou plotseling iedere lei
draad verliezen. De liften blijven han
gen, lichten gaan uit, radio en televi
sie worden gesmoord, computers raken
in de war, industriële processen ver
stommen. De maatschappij loopt in het
honderd. Zo afhankelijk zijn wij van
techniek en wetenschap. In welke mate
deze zaken zich in de moderne wereld
hebben ingeworteld is te zien in het
Evoluon in Eindhoven.
Dit vreemdsoortige bouwwerk ln de
vorm van een reusachtige vliegende
schotel, dertig meter hoog en bijna
tachtig meter m doorsnede, is een
uniek tentoonstellingsgebouw, waarin
door Philips wordt uitgebeeld welke
evoluties, of zo u wilt revoluties indu
strie, techniek en wetenschap hebben
doorgemaakt. Het gebouw telt drie
ronde verdiepingen aan de rand van
een centrale 'ruimte, waarin op volgor
de onderwerpen als industriële produk-
ten, technologie, samenleving en tech
niek en wetenschappelijk Onderzoek zo
uitgebreid mogelijk aan de orde ko
men. l'n het terzijde gelegen dienstge
bouw is, met een restaurant, een spe
ciale afdeling „Voorspel der techniek"
ingericht. Daar staan demonstratiemo
dellen, waarop iedere bezoeker zijn
kunnen zal mogen bewijzen. Daarvoor
wordt van hem de nodige inventiteit
en zelfwerkzaamheid gevraagd. In een
aparte gehoorzaal worden populair-
wetenschappelijke films op de meest
uiteenlopende gebieden vertooid. Het
Evoluon is alle dagen in de week ge
opend van tien tot zes uur, 's zondags
van een tot zes uur.
In het Haags gemeentemuseum
wordt tot en met 16 april onder meer
een tentoonstelling gehouden van onge
veer 135 werken van de vorig jaar
overleden kunstenaar Jean Arp. In het
algemeen wordt deze beschouwd als
een van de meest begaafde kunste
naars van zijn generatie. De herden
kingsexpositie omvat naast beeldhouw
werk, reliëfs, schilderijen, aquarellen
en tekeningen ook boeken, gedichten
bundels en documentatiemateriaal over
en van Arp. Juist vóór zijn dood vol
tooide hij nog een abstracte plastiek,
die door de gemeente Den Haag aan de
Bezuidenhoutseweg werd geplaatst. Het
Gemeentemuseum is geopend van tien
tot vijf uur en 's zondags van een tot
vijf uur.
In Zeeland en wel in de oudere
fruitcentra is de eerste bloesem aan de
fruitbomen verschenen. Onder invloed
van de zachte weersomstandigheden
zün de bloemknoppen van de krozen
vroege pruimen opengegaan. Een te
ken dat de lente werkelijk nadert. De
bloei is zeer vroeg begonnen. Aan de
sterk ontwikkelde knoppen van de
andere fruitbomen is te zien, dat de
bloei dit jaar over het geheel erg vroeg
zal zijn. Het fruitgebied concentreert
zich hoofdzakelijk om Kloetingen, Ka-
pelle, Krabbendijke, 's-Gravenpolder en
Nisse op Zuid-Beveland, op Noord Be
veland en in de westhoek van Schou
wen-Dulv eland.
De Italiaanse vormgever Nuccio Bertone heeft in samen
werking met de antomobielfirma Lamborghini een surrealis
tisch ontwerp tot stand gebracht. Hierbij werd, zoals Ber
tone het uitdrukte, „opzettelijk gestreefd naar extreme op
lossingen". Het prototype, dat in Genève aan het publiek
werd voorgesteld, opent geheel nieuwe stilistische en techni
sche aspecten. De brede portieren van dit coupémodel, dat
„Marzai" heet, slaan omhoog als de vleugels van een meeuw.
De a.parte vorm van de glazen portieren geeft de wagen een
ongewoon profiel. Opvallend is ook het extra grote raam-
oppervlak. De ruiten zijn ver in het dak en de deuren door
getrokken. Hoewel de Marzai maar 1.10 meter hoog is, is er
ruim plaats voor vier personen. Origineel zijn het instrumen
tenbord, de tekening van de achterruit en andere details,
waarhij gebruikgemaakt is van de modernste materialen. De
6-cilinder 175 pk motor ligt achterin. De topsnelheid is ruim
200 km per uur. Transmissie en differentieel vormen met
de krachtbron één geheel. De kofferruimte ouder de voor-
kap heeft een volume van goed 300 liter. Het is niet de
bedoeling dit geavanceerde model in produktie te brengen.
(ADVERTENTIES)
ninaHMÜ
Official Fiat-dealer voor Breda
en omstreken
(Van onze redactie binnenland)
UTRECHT „Is er een tekort aan huisartsen?" De geneeskundige hoofd
inspectie, gevestigd in Leidschendam, beantwoordt deze vraag tot nu toe
bevestigend noch ontkennend. In ieder geval heeft men niet de indruk, dat
een eventueel huisartsentekorf op dit moment een grote rol speelt. Het
absolute aantal huisartsen geeft geen daling te zien. Wel is het zo, dat de
toeneming van het aantal huisartsen niet helemaal gelijke tred houdt met
de groei van de bevolking.
Ofschoon de Landelijke Huisartsen Vereniging- (LHV) de zogenaamde „vlucht
uit de huisartsenpraktijk" steeds hanteert als een belangrijk argument ter onder
steuning van haar hoge honorertngseisen, blijkt uit de cjjfers duidelijk, dat er
van een „vlucht" naar de „gemakkelijke baantjes" met vaste werkuren en pensioen
overheid, het bedrijfsleven en kruisverenigingen e.d. beslist geen spralce is.
De specialisten vormen de enige ca
tegorie geneeskundigen die ook relatief
opvallend groeit, hetgeen in het licht
van de ontwikkeling van de medische
wetenschap niet zo verbazingwekkend
is.
De „peilcijfers" die resulteren uit de
wettelijke registratie van de genees
kundigen in Nederland geven niet he
lemaal een zuivere indruk, aangezien
niet alle mutaties en correcties er op
je datum van publicatie in kunnen
worden verwerkt. Enig inzicht geven
ln dit verband enkele over 1964 ver
zamelde meer gedetailleerde gegevens.
Hieruit blijkt, dat het aantal huisartsen
op 1 januari 1964 even groot was als
dat op 1 januari 1965, namelijk 4587. In
dat jaar werden vier huisartsen spe
cialist, 102 legden hun praktijk neer en
kozen een andere functie in de genees
kundige sector, er gingen er vijftig „in
ruste", zeven huisartsen vertrokken
naar het buitenland en er overleden er
35 Een „afvloeiing" dus van in totaal
198 huisartsen. De „aanwas" was ech
ter vrijwel even groot. Het huisartsen
bestand werd in dat jaar namelijk aan
gevuld met 185 medici uit de zoge
naamde „overige functies", elf rustende
artsen begonnen weer een praktijk, er
keerden er twee terug uit het buiten
land terwijl een specialist huisarts
werd. (Het komt zelden voor dat een
atudent na de universiteit direkt een
huisartsenpraktijk begint: de meeste
gaan als arts in militaire dienst
en worden dan bij de „overige func
ties" geteld. Redactie)
ogenblik na. of dat inderdaad het ge
val is. De betrokken gemeenten zijn
Hoogezand, Brouwershaven, Gouda,
Heiloo, Den Helder, Hoensbroek, Idaar-
deradeel, Westervoort, Zevenbergen en
de enige grote stad Rotterdam
(vier artsen). Men zou dus de conclu
sie kunnen trekken, dat een artsen
tekort, zo dat al aanwezig is, zich niet
vooral of uitsluitend in de grote ste
delijke agglomeraties voordoet.
De universiteiten hebben de afgelo
pen jaren vierhonderd a vijfhonderd
afgestudeerde medici per jaar afgele
verd. Zij begonnen hun studie in de
vijftiger jaren, toen van verschillende
kanten werd gewaarschuwd tegen een
dreigend overschot van geneeskundi
gen. Het effect van deze „anti-propa-
ganda" is nu voorbij. Het aantal eerste,
jaars is gestegen van 512 in 1952 tot
806 in 1959 en 1371 in 1965. Bovendien
heeft in 1966 en 1967 de na-oorlogse ge
boortegolf de universiteiten overspoeld,
zodat voorlopig op een jaarlijks toe
nemend aantal afstuderende artsen kan
worden gerekend.
Een andere voor het totale artsen-
bestand gunstige ontwikkeling is, dat
de artsen tegenwoordig tot op hogere
leeftijd kunnen doorwerken, omdat
voor hen, evenals voor de rest van de
bevolking, sprake is van een langere
levensduur en een vermindering van
het optreden "van invaliditeit. Recente
gegevens zijn wat dit betreft niet be
kend, maar in 1960 „beheerde" nog 9,3
procent van de 824 tussen 1915 en 1919
afgestudeerde medici en 12,3 procent
van de 1041 artsen die in de periode
1920—1924 afstudeerden een zieken
fondspraktijk.
Conclusies met betrekking tot de in
de toekomst te verwachten ontwikke
lingen wil men bij de geneeskundige
hoofdinspectie overigens niet aan het
thans beschikbare cijfermateriaal ver
binden. Dat de gemiddelde voorziening
met geneeskundige hulp op het ogenblik
bevredigend is en dat het aantal jonge
artsen jaarlijks toeneemt, wil niet zeg
gen dat er geen huisartsentekort zou
kunnen direigen: veel hangt af van
de ontwikkeling var de behoefte aan
geneeskundige hulp en van de toekom
stige taakstelling van de huisarts.
Voor een behoefteprognose zijn meer
gegevens nodig. De geneeskundige
hoofdinspectie heeft daarom vorig jaar
alle artsen enquêteformulieren gestuurd
met vragen over leeftijd, studie, spe
cialisme, hoofd- en neven hm "f1 c*
carrièreverloop. Aan de hand van de
antwoorden hoopt men op
mijn meer te weten te komen ove. ik
„gemiddelde levensloop" van de Neder
landse arts. Vast staat nu al, dan de ge
middelde carrière de laatste tientallen
jaren wezenlijk is veranderd: het aan
tal specialisten is sterk toegenomen
(men onderscheidt nu al 25 verschillen
de specialismen) terwijl naast het aan
tal huisartsen het aantal artsen.in niet-
curatieve functies snel is gestegen.
Over de numerieke verhoudingen bin
nen de groep „overige geneeskundigen"
is echter weinig bekend.
Vaag ls ook het beeld van de talloze
huisartsen die een nevenfunctie uitoe
fenen. Die nevenfuncties variëren van
een adviseurschap, een aantal lesuren
per week en medewerking aan een ad
viesbureau tot medewerking aan bij
voorbeeld kruisorganisaties en andere
sociale instellingen. Meer inzicht is ook
hier zeer gewenst, omdat de toekom
stige behoefte aan artsen zeker ook
door de nevenfuncties wordit bepaald.
(ADVERTENTIE)
Per 10.000 inwoners telde ons land
op 1 januari vorig jaar 11,7 genees
kundigen: 3,6 huisartsen, 4,7 specialis
ten en 3,4 geneeskundigen die in an
dere functies werkten. Op 1 januari
1965 waren deze cijfers 3,7, 4,3 en 3,6
en op 1 januari 1964 respectievelijk 3,8,
3,8 en 3,7. Een geringe relatieve daling
dus voor de huisartsen, maar ook (on
danks de steeds grotere keuzemogelijk
heden voor jonge artsen) bij de „overi
gen" en een stijging in de categorie
specialisten.
Het aantal inwoners per huisarts was
volgens de meest recente gegevens (die
van 1 januari 1966) 2761. Dit aantal
steekt gunstig af bij dat van 3000 zielen
dat sinds 1955 is gehanteerd voor de
zogenaamde normatieve praktijkgroot
te. Bij de laatste onderhandelingen tus
sen huisartsen en ziekenfondsen stel
den de fondsen een verlaging tot 2800
zielen voor, terwijl de artsen de reken-
praktijk op 2500 patiënten wilden stel
len. De bekende commissie-Van der
Ven noemt in haar rapport een getal
van 2600 aanvaardbaar.
In slechts vijftig van de ongeveer
duizend Nederlandse gemeenten liep in
de periode mei 1965mei 1966 het aan
tal ziekenfondspraktijken terug. Het
ging daarbij om in totaal 75 artsen. Van
de betrokken huisartsen hadden er 29
een praktijk met minder dan honderd
verzekerden, zodat de opheffing van
deze praktijken vrijwel geen conse
quenties had voor de ziekenfondspa
tiënten. Van de overige 46 artsen wa
ren er 33 gevestigd in gemeenten met
een relatief ruime huisartsenvoorzie
ning (minder dan 3000 inwoners per
arts), zodat in slechts dertien gevallen
eventueel sprake kan zijn van een min
der gewenste ontwikkeling. De genees
kundige hoofdinspectie gaat op het
bedieningsknoppen en controlelampjes
bij elkaar gebracht. Er kan ook een
radio worden ingebouwd. Aan de in
richting en bekleding van het interieur
is veel zorg besteed. Vóór en achter
speciaal gemodelleerde zetels van het
bucketseat type. De passagiers achter
in hebben ook een armsteun in 't mid
den.
De coupé is uitgerust met een effec
tief verwarmings- en ventilatiesysteem,
met regelbare luchtinlaten boven het
instrumentenpaneel en ontluchtingsope-
ningen achterin. Frisse lucht kan naar
believen worden vermengd met warme
lucht.
Het ziet er allemaal efficiënt en duur
uit, maar we hebben hier dan ook te
maken met een luxe sportcoupé. De
met een Ferrari-motor bewapende Fiat
is iets exclusiefs. De prijs van de Dino
Coupé, die in de nazomer leverbaar
wordt, is nog niet bekend, maar be
langstellenden mogen er alvast wel een
20 a 25 mille voor opzij leggen. De
wagen is van halfzwaar kaliber. Hij
is 2,55 meter lang en 1,70 meter breed.
Het gewicht is 1280 kg.
Een stuk goedkoper, minder luxueus
maar ook interessant is de nieuwe Fiat
124 Sportcoupé, die door eigen Fiat
mensen is afgeleid van de standaard
uitvoering. Dit model is ook in gran-
turismo-stijl gebouwd, met een lange,
lage neus en een gecoupeerde achter
partij. Het maakt een slanke en luch
tige (groot glasoppervlak) indruk.
Ook deze coupé is een vierpersoons.
De afzonderlijke voorzetels en de ge
deelde achterbank zijn goed gevormd
en geprofileerd. Ze geven steun op de
juiste plaatsen. Ook hier een console,
die de cardantunnel camoufleert, met
pook en bedieningsinstrumenten. Door
het sportieve stuurwiel, met twee spa
ken, kijken we op het overzichtelijke
en gedistingeerde dashboard. De toe-
renteller ontbreekt niet. Dit instrument
is niet overbodig, want de 1241 Coupé is
een snelle auto. De 1438 cc motor, die
ook in de Spider ligt, ontwikkelt een
vermogen van 90 DIN-pk bij 6500 toe
ren per minuut. De fabriek garandeert
een top van 175 km/u. De motor heeft
twee bovenliggende nokkenassen en
een vijfmaal gelagerde krukas. In de
vier versnellingen vooruit kan ver wor
den doorgetrokken. De eerste reikt tot
45 km/u, de tweede tot 75 km/u, de
derde tot 120 km/u en de vierde tot
170 km/u, De wagen trekt sportief op:
de 400 meter van stilstand in 18,5 sec.
en 1000 meter in 34,5 sec. Op alle vier
wielen zijn schijfremmen gemonteerd,
die servo-bekrachtigd zijn. De vering
is overgenomen van de 124 Sedan maar
aangepast aan het hogere prestatie
vermogen. De Sportcoupé weegt 940
kg. De afstand van bumper tot bumper
is 4,12 meter.
BMC heeft deze maand de miljoen-
joenste wagen het 1100-model afgele
verd, dat 41/2 jaar geleden in produk
tie werd genomen.
General Motors heeft vorig jaar
1.267.000 eenheden verkocht met een
waarde van 2.8 miljard dollar. Dit be
drag, dat vier percent hoger is dan in
1965, is een nieuw record. De goede re
sultaten worden door GM toegeschre
ven aan de grote vraag naar de Opel
Kadett en de nieuwe Rekordmodellen.
De Mercedes 250 SL heeft dezelfde
carrosserie als de „230". Ondanks de
grotere motor is het vermogen niet ge-
lijkgebleven, Een gunstiger max. kop
pel heeft de krachtbron nog soepeler
gemaakt. Top 200 km per uur.
Twee- tot driehonderd maal per secon
de openen en sluiten de contactpunten
van de onderbreker. Om dit zonder har
peren te kunnen volhouden is het nood
zakelijk dat het asje, waar het te lich
ten contactpunt om scharniert alsmede
de nokken van de verdeleras, die Im
mers het mechanisch lichten der con
tactpunten tot stand brengen, periodiek
een druppeltje olie krijgt.
In sommige koelsystemen dient in de
zomermaanden een z.g. zomerthermos-
taat te worden geplaatst. Deze opent
n.l. circa 10 graden C. eerder dan de in
die mo-tor gemonteerde winterthermos-
taat. De bedoeling hiervan is te voor
komen dat in de warmere maanden de
motertemperatuur te hoog op kan lo
pen door dat de buitentemperatuur dan
zoveel hoger is. Of uw motor van deze
wisselthermostaat is voorzien kunt u in
het instructieboekje van uw auto lezen.
Peilen van het olieniveau heeft pas
dan zin, als alle olie weer in het onder
carter verzameld is. Globaal moet u
hier zeker een kwartier voor rekenen.
U doet er dan ook verstandig aan olie-
peilconclusies aan benzinepompen met
het bekende snufje zout te nemen: in
twijfelgevallen zult u dan even moe
ten wachten.
Steek de, door vuil of oplossingen uif
het water verstopte gaatjes van de rlii-
tensproeiers nooit door met een hafd-
metalen voorwerp als een naald of iets
dergelijks. Het beste kunt u voor dit
werkje een stuk nylonsnoer gebruiken
of een buigbaar staaldraadje uit een
staalborstel.
De heer K. te Dorst heeft een half
jaar geleden een gereviseerde motor in
zijn DAF 600 laten monteren. Een poos
je nadien doet zich bij herhaling het
navolgende voor: de motor slaat dik
wijls af bij het stoppen voor verkeers
lichten etc.
Bij het opnieuw starten en gas geven
luistert de motor niet naar de genomen
handelingen. Voorts is er bij het gas-
minderen een kloppend geluid in de uit
laat waar te nemen. Verdere informa
tie; bougies en contactpunten zün pas
onlangs vernieuwd en de ontsteking is
volgens de voorschriften afgesteld.
Om met het afslaan van de motor te
beginnen: het is vrijwel zeker dat u
de oorzaak moet zoeken in de afstelling
van de carburateur; als u het stationaire
toerental iets verhoogd zult u van dit
euvel af zijn.
Hetgeen u schrijft over de onwillig
heid van de motor nadat u deze op
nieuw gestart heeft is ons zonder meer
niet duidelijk. Als de motor start en
naar het gaspedaal luistert waar zit dan
de onwilligheid in?
Tenslotte de kloppen iin de uitlaat.
Daar zijn n.l. meerdere verklaringen
voor aan te wijzen. De mogelijkheid
dat bij het gasinhouden de ontsteking
incidenteel hapert kunt u wel uitscha
kelen maar het is niet ondenkbaar dat
het ontstekingstijdstip dan te vroeg komt
omdat de centrifugaal werkende ver-
vroeger blijft hangen. Knallen in de
uitlaat kunnen ook veroorzaakt worden
door een z.g. naverbranding van de
gassen in de uitlaat. In dat geval kun
nen de uitlaatkleppen lekken waardoor
verse gassen in de uitlaat kuinnen ko
men. Ook kan buitenlucht worden aan-
ge zogen via een lek in het uitlaat
systeem waardoor zuurstof zich mengt
met uitlaatgassen en spontane verbran
dingen kan veroorzaken.
Markendaalseweg 64
Breda-Centrum Tel. 39950
FIAT-dealer voor
Bergen op Zoom,
Steenbergen en omg.
Halstcrseweg 318
Tel. 01640 - 5152
Een nieuw Frans sportief model
is de Matra 530, die minder gepro
nonceerd en er iets burgerlijker uit
ziet dan de lage en spitse typen van
de „Jet"-serie, die de firma vroeger
heeft uitgebracht. Het is eigenlijk
een ,,2+2" coupé, met tivee achter
zittingen voor kinderenMen kan er
een open sportwagen van maken
door het dak en de achterruit te de
monteren. Het koetswerk is van
kunststof, in dit geval niet gewa
pend polyester maar een samenstel
ling, die sterker en lichter is. De mo
tor is centraal in het midden van de
wagen geplaatst. Het is een Ford
Taunus 17 M krachtbron, die iets
is opgevoerd. De 1.7 liter heeft bij
4800 toeren per minuut een effect
van 85 pk en de top ligt boven 170
km per uur.
Uw dealer voor Made en omstr.
Adelstraat 1 A-C, Tel. 513 b.g.g.
828
OFFIClcLE FIAT-DEALER
AUTOMOBIELBEDRIJVEN
Kaatsheuvel Mgr. Erasstr. 1
Waalwijk Tuinstr. 22 A
Fiat heeft deze maand twee
nieuwe sportcoupés uitgebracht,
die op de autosalon in Genève
voor 't eerst aan het publiek zijn
voorgesteld. Naast de onlangs ge
ïntroduceerde Dino Spider is nu
een coupéversie verschenen. Ber
tone heeft het koetswerk ont
worpen, dat is uitgedraaid op een
elegante fastback. Ook aantrek
kelijk maar strakker en minder
geraffineerd gestileerd is de 124
sportcoupé ,die werd getekend
door hetzelfde Fiatteam, dat in
dertijd het coupémodel van de
kleine „850" heeft verzorgd. De
cabrioletuitvoeringen van de, Di
no en 124 zijn eind vorig jaar al
gepresenteerd.
De Fiat Dino coupé is
een sportieve prestige-
wagen, een zuivere gran
turismo, die vier perso
nen comfortabel, vrij
luxueus en vooral snel
verplaatst. Met een Fer
rari-motor onder de kap
is deze wagen een Itali
aanse volbloed, gebouwd
voor liefhebbers. De
krachtbron dezelfde
als in de Dino Spider
is een V 6 van 1987 cc
met een max. vermogen
van 160 DIN-pk. De top
ligt boven 200 km/uur.
De acceleratie is over
tuigend: de eerste 400 meter in nau
welijks 17 seconden en 1000 meter in
30,5 seconden.
De snelheidsmeter gaat tot 250 km/u.
De vijfversnellingsbak heeft de beken
de Porsche-synchronisatie. Er zitten
schijfremmen op alle wielen. Het rem-
systeem heeft aparte circuits vóór en
achter. Achter het stuur ontbreekt het
ons niet aan sportieve attributen. Het
rad heeft drie diepliggende geperfo
reerde spaken. De instrumentering is
meer dan volledig, verdeeld over ze
ven ronde wijzerplaten. Het indruk
wekkende dashboard is degelijk en
zwaar bekleed. De korte versnellings
pook staat op een centrale console van
hout, die doorloopt tot de achterzittin-
gen. Hierop zijn ook de schakelaars
voor verwarming en ventilatie, andere