Geen vlucht uit artsenpraktijk FIAT DINO COUPé: EEN ZUIVERE GRAN TURISMO 19.90 VANU tips v< oor het vrije weekend BERTONE VOND EXTREME OPLOSSING' ONDERZOEK NAAR SPREIDING EN NEVENFUNCTIES Met 2-liter Ferrari-motor Contactpuntjes lips - tips - tips - tips garage francke 2.75 13.75 17 DALING BEVREDIGEND ALFA is vóór, vóóraan met loei-leuke schoentjes - HELHELROOD - schoentjes met insnijdinkjes hier - FTARD GROEN - vetertjes en gespjes daar - KNALGEEL - schoentjes om geinige kousentoestanden in te dragen - EN VUUR EN VLAM ORANJE Voorjaarik daag je uit met felle kleurenmet stralend lakfestijn....Ik hen je twee stappen voor in schoentjes van ALFA. Frisse lucht 124 sportcoupé U vraagt maar. Autobedrijf Nieuwe „530" van Matra Sports Garagebedrijf Gebr. v.d. Elshout J- HAMERS Officiële Fiatdealer 15 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 MAART 1967 Rotterdam Binnenweg 10 Nieuwe Binnenweg 379 Groene Hilledijk 262-264 Putselaan 230-234 Katendrechtse Lagedijk 428 Schiedam Hoogstraat 2 Vlaardingen Liesveld 16a Dordrecht Voorstraat 262 Breda Karrestraat 27 Tilburg Heuvelstraat 70 Den Haag Spuistraat 14 Leiden Haarlemmerstraat 53 Voor de hartstochtelijke kam peerder en caravanbezitter, voor de doorgewinterde zeiler is er dit weekend maar één mogelijkheid om erop uit te trekken, maar dat is ook een héél belangrijke. De poorten van de RAI in Amster dam staan tot en met 19 maart open voor de twaalfde HISWA. Deze jaarlijkse tentoonstelling van alles wat er te koop is op wa tersport- en kampeergebied is vooral wat de watersportafdeling betreft de laatste jaren uitge groeid tot een der belangrijkste internationale tentoonstellingen. Dit mag dan ook wel In een wa terrijk land als het onze. De HISWA is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 en van 19.30 tot 22.30 uur. op zondag van 10.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs be draagt voor volwassenen f 2.50 en voor kinderen beneden de veer tien jaar f 1.50. Tijdens de ten toonstelling wordt er in de haven achter de RAI een „fleetshow" gehouden met boten van allerlei typen. De HISWA is een unieke gelegenheid voor een totaalover zicht van alle artikelen op water sport- en campinggebied, aange boden door binnen- en buiten landse firma's. Een prettige gele genheid voor hen ,die een boot of een kampeeruitrusting aan willen schaffen, of de oude vervangen. Het is wel zaak vooral op zondag tijdig weg te gaan - het zal wel niet zo druk worden als op de autotentoonstelling, maar toch nog behoorlijk - wilt u niet met verkeersopstoppingen uren kwijt raken. ln het stedelijk Museum in Am sterdam is een gedeelte van Hom mage a Picasso" te zien, die met zijn 300 schilderijen en 350 tekeningen een jaar lang in Parijs tentoonge steld werd. Werken uit alle perioden van Picasso, waaronder stukken, die nog nooit eerder aan de openbaar heid prijs zijn gegeven, zijn hier te zien. De entreeprijs voor deze ten toonstelling bedraagt f 3,Aan de meeste spoorwegstations kan men een korting krijgen als men zoals wij reeds berichtten een gecom bineerd trein-, tram. en entreebil jet koopt. Groepsbezoek tegen een aanmerkelijke reductie is mogelijk na voorafgaande schriftelijke aan melding bij de directie van het Ste delijk Museum. Zou eens niet langer dan één uur in een stad als Breda alle elektriciteit wegvallen, dan zijn de gevolgen vrij wel niet te overzien. De maalstroom van het leven zou plotseling iedere lei draad verliezen. De liften blijven han gen, lichten gaan uit, radio en televi sie worden gesmoord, computers raken in de war, industriële processen ver stommen. De maatschappij loopt in het honderd. Zo afhankelijk zijn wij van techniek en wetenschap. In welke mate deze zaken zich in de moderne wereld hebben ingeworteld is te zien in het Evoluon in Eindhoven. Dit vreemdsoortige bouwwerk ln de vorm van een reusachtige vliegende schotel, dertig meter hoog en bijna tachtig meter m doorsnede, is een uniek tentoonstellingsgebouw, waarin door Philips wordt uitgebeeld welke evoluties, of zo u wilt revoluties indu strie, techniek en wetenschap hebben doorgemaakt. Het gebouw telt drie ronde verdiepingen aan de rand van een centrale 'ruimte, waarin op volgor de onderwerpen als industriële produk- ten, technologie, samenleving en tech niek en wetenschappelijk Onderzoek zo uitgebreid mogelijk aan de orde ko men. l'n het terzijde gelegen dienstge bouw is, met een restaurant, een spe ciale afdeling „Voorspel der techniek" ingericht. Daar staan demonstratiemo dellen, waarop iedere bezoeker zijn kunnen zal mogen bewijzen. Daarvoor wordt van hem de nodige inventiteit en zelfwerkzaamheid gevraagd. In een aparte gehoorzaal worden populair- wetenschappelijke films op de meest uiteenlopende gebieden vertooid. Het Evoluon is alle dagen in de week ge opend van tien tot zes uur, 's zondags van een tot zes uur. In het Haags gemeentemuseum wordt tot en met 16 april onder meer een tentoonstelling gehouden van onge veer 135 werken van de vorig jaar overleden kunstenaar Jean Arp. In het algemeen wordt deze beschouwd als een van de meest begaafde kunste naars van zijn generatie. De herden kingsexpositie omvat naast beeldhouw werk, reliëfs, schilderijen, aquarellen en tekeningen ook boeken, gedichten bundels en documentatiemateriaal over en van Arp. Juist vóór zijn dood vol tooide hij nog een abstracte plastiek, die door de gemeente Den Haag aan de Bezuidenhoutseweg werd geplaatst. Het Gemeentemuseum is geopend van tien tot vijf uur en 's zondags van een tot vijf uur. In Zeeland en wel in de oudere fruitcentra is de eerste bloesem aan de fruitbomen verschenen. Onder invloed van de zachte weersomstandigheden zün de bloemknoppen van de krozen vroege pruimen opengegaan. Een te ken dat de lente werkelijk nadert. De bloei is zeer vroeg begonnen. Aan de sterk ontwikkelde knoppen van de andere fruitbomen is te zien, dat de bloei dit jaar over het geheel erg vroeg zal zijn. Het fruitgebied concentreert zich hoofdzakelijk om Kloetingen, Ka- pelle, Krabbendijke, 's-Gravenpolder en Nisse op Zuid-Beveland, op Noord Be veland en in de westhoek van Schou wen-Dulv eland. De Italiaanse vormgever Nuccio Bertone heeft in samen werking met de antomobielfirma Lamborghini een surrealis tisch ontwerp tot stand gebracht. Hierbij werd, zoals Ber tone het uitdrukte, „opzettelijk gestreefd naar extreme op lossingen". Het prototype, dat in Genève aan het publiek werd voorgesteld, opent geheel nieuwe stilistische en techni sche aspecten. De brede portieren van dit coupémodel, dat „Marzai" heet, slaan omhoog als de vleugels van een meeuw. De a.parte vorm van de glazen portieren geeft de wagen een ongewoon profiel. Opvallend is ook het extra grote raam- oppervlak. De ruiten zijn ver in het dak en de deuren door getrokken. Hoewel de Marzai maar 1.10 meter hoog is, is er ruim plaats voor vier personen. Origineel zijn het instrumen tenbord, de tekening van de achterruit en andere details, waarhij gebruikgemaakt is van de modernste materialen. De 6-cilinder 175 pk motor ligt achterin. De topsnelheid is ruim 200 km per uur. Transmissie en differentieel vormen met de krachtbron één geheel. De kofferruimte ouder de voor- kap heeft een volume van goed 300 liter. Het is niet de bedoeling dit geavanceerde model in produktie te brengen. (ADVERTENTIES) ninaHMÜ Official Fiat-dealer voor Breda en omstreken (Van onze redactie binnenland) UTRECHT „Is er een tekort aan huisartsen?" De geneeskundige hoofd inspectie, gevestigd in Leidschendam, beantwoordt deze vraag tot nu toe bevestigend noch ontkennend. In ieder geval heeft men niet de indruk, dat een eventueel huisartsentekorf op dit moment een grote rol speelt. Het absolute aantal huisartsen geeft geen daling te zien. Wel is het zo, dat de toeneming van het aantal huisartsen niet helemaal gelijke tred houdt met de groei van de bevolking. Ofschoon de Landelijke Huisartsen Vereniging- (LHV) de zogenaamde „vlucht uit de huisartsenpraktijk" steeds hanteert als een belangrijk argument ter onder steuning van haar hoge honorertngseisen, blijkt uit de cjjfers duidelijk, dat er van een „vlucht" naar de „gemakkelijke baantjes" met vaste werkuren en pensioen overheid, het bedrijfsleven en kruisverenigingen e.d. beslist geen spralce is. De specialisten vormen de enige ca tegorie geneeskundigen die ook relatief opvallend groeit, hetgeen in het licht van de ontwikkeling van de medische wetenschap niet zo verbazingwekkend is. De „peilcijfers" die resulteren uit de wettelijke registratie van de genees kundigen in Nederland geven niet he lemaal een zuivere indruk, aangezien niet alle mutaties en correcties er op je datum van publicatie in kunnen worden verwerkt. Enig inzicht geven ln dit verband enkele over 1964 ver zamelde meer gedetailleerde gegevens. Hieruit blijkt, dat het aantal huisartsen op 1 januari 1964 even groot was als dat op 1 januari 1965, namelijk 4587. In dat jaar werden vier huisartsen spe cialist, 102 legden hun praktijk neer en kozen een andere functie in de genees kundige sector, er gingen er vijftig „in ruste", zeven huisartsen vertrokken naar het buitenland en er overleden er 35 Een „afvloeiing" dus van in totaal 198 huisartsen. De „aanwas" was ech ter vrijwel even groot. Het huisartsen bestand werd in dat jaar namelijk aan gevuld met 185 medici uit de zoge naamde „overige functies", elf rustende artsen begonnen weer een praktijk, er keerden er twee terug uit het buiten land terwijl een specialist huisarts werd. (Het komt zelden voor dat een atudent na de universiteit direkt een huisartsenpraktijk begint: de meeste gaan als arts in militaire dienst en worden dan bij de „overige func ties" geteld. Redactie) ogenblik na. of dat inderdaad het ge val is. De betrokken gemeenten zijn Hoogezand, Brouwershaven, Gouda, Heiloo, Den Helder, Hoensbroek, Idaar- deradeel, Westervoort, Zevenbergen en de enige grote stad Rotterdam (vier artsen). Men zou dus de conclu sie kunnen trekken, dat een artsen tekort, zo dat al aanwezig is, zich niet vooral of uitsluitend in de grote ste delijke agglomeraties voordoet. De universiteiten hebben de afgelo pen jaren vierhonderd a vijfhonderd afgestudeerde medici per jaar afgele verd. Zij begonnen hun studie in de vijftiger jaren, toen van verschillende kanten werd gewaarschuwd tegen een dreigend overschot van geneeskundi gen. Het effect van deze „anti-propa- ganda" is nu voorbij. Het aantal eerste, jaars is gestegen van 512 in 1952 tot 806 in 1959 en 1371 in 1965. Bovendien heeft in 1966 en 1967 de na-oorlogse ge boortegolf de universiteiten overspoeld, zodat voorlopig op een jaarlijks toe nemend aantal afstuderende artsen kan worden gerekend. Een andere voor het totale artsen- bestand gunstige ontwikkeling is, dat de artsen tegenwoordig tot op hogere leeftijd kunnen doorwerken, omdat voor hen, evenals voor de rest van de bevolking, sprake is van een langere levensduur en een vermindering van het optreden "van invaliditeit. Recente gegevens zijn wat dit betreft niet be kend, maar in 1960 „beheerde" nog 9,3 procent van de 824 tussen 1915 en 1919 afgestudeerde medici en 12,3 procent van de 1041 artsen die in de periode 1920—1924 afstudeerden een zieken fondspraktijk. Conclusies met betrekking tot de in de toekomst te verwachten ontwikke lingen wil men bij de geneeskundige hoofdinspectie overigens niet aan het thans beschikbare cijfermateriaal ver binden. Dat de gemiddelde voorziening met geneeskundige hulp op het ogenblik bevredigend is en dat het aantal jonge artsen jaarlijks toeneemt, wil niet zeg gen dat er geen huisartsentekort zou kunnen direigen: veel hangt af van de ontwikkeling var de behoefte aan geneeskundige hulp en van de toekom stige taakstelling van de huisarts. Voor een behoefteprognose zijn meer gegevens nodig. De geneeskundige hoofdinspectie heeft daarom vorig jaar alle artsen enquêteformulieren gestuurd met vragen over leeftijd, studie, spe cialisme, hoofd- en neven hm "f1 c* carrièreverloop. Aan de hand van de antwoorden hoopt men op mijn meer te weten te komen ove. ik „gemiddelde levensloop" van de Neder landse arts. Vast staat nu al, dan de ge middelde carrière de laatste tientallen jaren wezenlijk is veranderd: het aan tal specialisten is sterk toegenomen (men onderscheidt nu al 25 verschillen de specialismen) terwijl naast het aan tal huisartsen het aantal artsen.in niet- curatieve functies snel is gestegen. Over de numerieke verhoudingen bin nen de groep „overige geneeskundigen" is echter weinig bekend. Vaag ls ook het beeld van de talloze huisartsen die een nevenfunctie uitoe fenen. Die nevenfuncties variëren van een adviseurschap, een aantal lesuren per week en medewerking aan een ad viesbureau tot medewerking aan bij voorbeeld kruisorganisaties en andere sociale instellingen. Meer inzicht is ook hier zeer gewenst, omdat de toekom stige behoefte aan artsen zeker ook door de nevenfuncties wordit bepaald. (ADVERTENTIE) Per 10.000 inwoners telde ons land op 1 januari vorig jaar 11,7 genees kundigen: 3,6 huisartsen, 4,7 specialis ten en 3,4 geneeskundigen die in an dere functies werkten. Op 1 januari 1965 waren deze cijfers 3,7, 4,3 en 3,6 en op 1 januari 1964 respectievelijk 3,8, 3,8 en 3,7. Een geringe relatieve daling dus voor de huisartsen, maar ook (on danks de steeds grotere keuzemogelijk heden voor jonge artsen) bij de „overi gen" en een stijging in de categorie specialisten. Het aantal inwoners per huisarts was volgens de meest recente gegevens (die van 1 januari 1966) 2761. Dit aantal steekt gunstig af bij dat van 3000 zielen dat sinds 1955 is gehanteerd voor de zogenaamde normatieve praktijkgroot te. Bij de laatste onderhandelingen tus sen huisartsen en ziekenfondsen stel den de fondsen een verlaging tot 2800 zielen voor, terwijl de artsen de reken- praktijk op 2500 patiënten wilden stel len. De bekende commissie-Van der Ven noemt in haar rapport een getal van 2600 aanvaardbaar. In slechts vijftig van de ongeveer duizend Nederlandse gemeenten liep in de periode mei 1965mei 1966 het aan tal ziekenfondspraktijken terug. Het ging daarbij om in totaal 75 artsen. Van de betrokken huisartsen hadden er 29 een praktijk met minder dan honderd verzekerden, zodat de opheffing van deze praktijken vrijwel geen conse quenties had voor de ziekenfondspa tiënten. Van de overige 46 artsen wa ren er 33 gevestigd in gemeenten met een relatief ruime huisartsenvoorzie ning (minder dan 3000 inwoners per arts), zodat in slechts dertien gevallen eventueel sprake kan zijn van een min der gewenste ontwikkeling. De genees kundige hoofdinspectie gaat op het bedieningsknoppen en controlelampjes bij elkaar gebracht. Er kan ook een radio worden ingebouwd. Aan de in richting en bekleding van het interieur is veel zorg besteed. Vóór en achter speciaal gemodelleerde zetels van het bucketseat type. De passagiers achter in hebben ook een armsteun in 't mid den. De coupé is uitgerust met een effec tief verwarmings- en ventilatiesysteem, met regelbare luchtinlaten boven het instrumentenpaneel en ontluchtingsope- ningen achterin. Frisse lucht kan naar believen worden vermengd met warme lucht. Het ziet er allemaal efficiënt en duur uit, maar we hebben hier dan ook te maken met een luxe sportcoupé. De met een Ferrari-motor bewapende Fiat is iets exclusiefs. De prijs van de Dino Coupé, die in de nazomer leverbaar wordt, is nog niet bekend, maar be langstellenden mogen er alvast wel een 20 a 25 mille voor opzij leggen. De wagen is van halfzwaar kaliber. Hij is 2,55 meter lang en 1,70 meter breed. Het gewicht is 1280 kg. Een stuk goedkoper, minder luxueus maar ook interessant is de nieuwe Fiat 124 Sportcoupé, die door eigen Fiat mensen is afgeleid van de standaard uitvoering. Dit model is ook in gran- turismo-stijl gebouwd, met een lange, lage neus en een gecoupeerde achter partij. Het maakt een slanke en luch tige (groot glasoppervlak) indruk. Ook deze coupé is een vierpersoons. De afzonderlijke voorzetels en de ge deelde achterbank zijn goed gevormd en geprofileerd. Ze geven steun op de juiste plaatsen. Ook hier een console, die de cardantunnel camoufleert, met pook en bedieningsinstrumenten. Door het sportieve stuurwiel, met twee spa ken, kijken we op het overzichtelijke en gedistingeerde dashboard. De toe- renteller ontbreekt niet. Dit instrument is niet overbodig, want de 1241 Coupé is een snelle auto. De 1438 cc motor, die ook in de Spider ligt, ontwikkelt een vermogen van 90 DIN-pk bij 6500 toe ren per minuut. De fabriek garandeert een top van 175 km/u. De motor heeft twee bovenliggende nokkenassen en een vijfmaal gelagerde krukas. In de vier versnellingen vooruit kan ver wor den doorgetrokken. De eerste reikt tot 45 km/u, de tweede tot 75 km/u, de derde tot 120 km/u en de vierde tot 170 km/u, De wagen trekt sportief op: de 400 meter van stilstand in 18,5 sec. en 1000 meter in 34,5 sec. Op alle vier wielen zijn schijfremmen gemonteerd, die servo-bekrachtigd zijn. De vering is overgenomen van de 124 Sedan maar aangepast aan het hogere prestatie vermogen. De Sportcoupé weegt 940 kg. De afstand van bumper tot bumper is 4,12 meter. BMC heeft deze maand de miljoen- joenste wagen het 1100-model afgele verd, dat 41/2 jaar geleden in produk tie werd genomen. General Motors heeft vorig jaar 1.267.000 eenheden verkocht met een waarde van 2.8 miljard dollar. Dit be drag, dat vier percent hoger is dan in 1965, is een nieuw record. De goede re sultaten worden door GM toegeschre ven aan de grote vraag naar de Opel Kadett en de nieuwe Rekordmodellen. De Mercedes 250 SL heeft dezelfde carrosserie als de „230". Ondanks de grotere motor is het vermogen niet ge- lijkgebleven, Een gunstiger max. kop pel heeft de krachtbron nog soepeler gemaakt. Top 200 km per uur. Twee- tot driehonderd maal per secon de openen en sluiten de contactpunten van de onderbreker. Om dit zonder har peren te kunnen volhouden is het nood zakelijk dat het asje, waar het te lich ten contactpunt om scharniert alsmede de nokken van de verdeleras, die Im mers het mechanisch lichten der con tactpunten tot stand brengen, periodiek een druppeltje olie krijgt. In sommige koelsystemen dient in de zomermaanden een z.g. zomerthermos- taat te worden geplaatst. Deze opent n.l. circa 10 graden C. eerder dan de in die mo-tor gemonteerde winterthermos- taat. De bedoeling hiervan is te voor komen dat in de warmere maanden de motertemperatuur te hoog op kan lo pen door dat de buitentemperatuur dan zoveel hoger is. Of uw motor van deze wisselthermostaat is voorzien kunt u in het instructieboekje van uw auto lezen. Peilen van het olieniveau heeft pas dan zin, als alle olie weer in het onder carter verzameld is. Globaal moet u hier zeker een kwartier voor rekenen. U doet er dan ook verstandig aan olie- peilconclusies aan benzinepompen met het bekende snufje zout te nemen: in twijfelgevallen zult u dan even moe ten wachten. Steek de, door vuil of oplossingen uif het water verstopte gaatjes van de rlii- tensproeiers nooit door met een hafd- metalen voorwerp als een naald of iets dergelijks. Het beste kunt u voor dit werkje een stuk nylonsnoer gebruiken of een buigbaar staaldraadje uit een staalborstel. De heer K. te Dorst heeft een half jaar geleden een gereviseerde motor in zijn DAF 600 laten monteren. Een poos je nadien doet zich bij herhaling het navolgende voor: de motor slaat dik wijls af bij het stoppen voor verkeers lichten etc. Bij het opnieuw starten en gas geven luistert de motor niet naar de genomen handelingen. Voorts is er bij het gas- minderen een kloppend geluid in de uit laat waar te nemen. Verdere informa tie; bougies en contactpunten zün pas onlangs vernieuwd en de ontsteking is volgens de voorschriften afgesteld. Om met het afslaan van de motor te beginnen: het is vrijwel zeker dat u de oorzaak moet zoeken in de afstelling van de carburateur; als u het stationaire toerental iets verhoogd zult u van dit euvel af zijn. Hetgeen u schrijft over de onwillig heid van de motor nadat u deze op nieuw gestart heeft is ons zonder meer niet duidelijk. Als de motor start en naar het gaspedaal luistert waar zit dan de onwilligheid in? Tenslotte de kloppen iin de uitlaat. Daar zijn n.l. meerdere verklaringen voor aan te wijzen. De mogelijkheid dat bij het gasinhouden de ontsteking incidenteel hapert kunt u wel uitscha kelen maar het is niet ondenkbaar dat het ontstekingstijdstip dan te vroeg komt omdat de centrifugaal werkende ver- vroeger blijft hangen. Knallen in de uitlaat kunnen ook veroorzaakt worden door een z.g. naverbranding van de gassen in de uitlaat. In dat geval kun nen de uitlaatkleppen lekken waardoor verse gassen in de uitlaat kuinnen ko men. Ook kan buitenlucht worden aan- ge zogen via een lek in het uitlaat systeem waardoor zuurstof zich mengt met uitlaatgassen en spontane verbran dingen kan veroorzaken. Markendaalseweg 64 Breda-Centrum Tel. 39950 FIAT-dealer voor Bergen op Zoom, Steenbergen en omg. Halstcrseweg 318 Tel. 01640 - 5152 Een nieuw Frans sportief model is de Matra 530, die minder gepro nonceerd en er iets burgerlijker uit ziet dan de lage en spitse typen van de „Jet"-serie, die de firma vroeger heeft uitgebracht. Het is eigenlijk een ,,2+2" coupé, met tivee achter zittingen voor kinderenMen kan er een open sportwagen van maken door het dak en de achterruit te de monteren. Het koetswerk is van kunststof, in dit geval niet gewa pend polyester maar een samenstel ling, die sterker en lichter is. De mo tor is centraal in het midden van de wagen geplaatst. Het is een Ford Taunus 17 M krachtbron, die iets is opgevoerd. De 1.7 liter heeft bij 4800 toeren per minuut een effect van 85 pk en de top ligt boven 170 km per uur. Uw dealer voor Made en omstr. Adelstraat 1 A-C, Tel. 513 b.g.g. 828 OFFIClcLE FIAT-DEALER AUTOMOBIELBEDRIJVEN Kaatsheuvel Mgr. Erasstr. 1 Waalwijk Tuinstr. 22 A Fiat heeft deze maand twee nieuwe sportcoupés uitgebracht, die op de autosalon in Genève voor 't eerst aan het publiek zijn voorgesteld. Naast de onlangs ge ïntroduceerde Dino Spider is nu een coupéversie verschenen. Ber tone heeft het koetswerk ont worpen, dat is uitgedraaid op een elegante fastback. Ook aantrek kelijk maar strakker en minder geraffineerd gestileerd is de 124 sportcoupé ,die werd getekend door hetzelfde Fiatteam, dat in dertijd het coupémodel van de kleine „850" heeft verzorgd. De cabrioletuitvoeringen van de, Di no en 124 zijn eind vorig jaar al gepresenteerd. De Fiat Dino coupé is een sportieve prestige- wagen, een zuivere gran turismo, die vier perso nen comfortabel, vrij luxueus en vooral snel verplaatst. Met een Fer rari-motor onder de kap is deze wagen een Itali aanse volbloed, gebouwd voor liefhebbers. De krachtbron dezelfde als in de Dino Spider is een V 6 van 1987 cc met een max. vermogen van 160 DIN-pk. De top ligt boven 200 km/uur. De acceleratie is over tuigend: de eerste 400 meter in nau welijks 17 seconden en 1000 meter in 30,5 seconden. De snelheidsmeter gaat tot 250 km/u. De vijfversnellingsbak heeft de beken de Porsche-synchronisatie. Er zitten schijfremmen op alle wielen. Het rem- systeem heeft aparte circuits vóór en achter. Achter het stuur ontbreekt het ons niet aan sportieve attributen. Het rad heeft drie diepliggende geperfo reerde spaken. De instrumentering is meer dan volledig, verdeeld over ze ven ronde wijzerplaten. Het indruk wekkende dashboard is degelijk en zwaar bekleed. De korte versnellings pook staat op een centrale console van hout, die doorloopt tot de achterzittin- gen. Hierop zijn ook de schakelaars voor verwarming en ventilatie, andere

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15