Alle negen van Beethoven fraai album ALBERT SERVAES troeven Postspaarbank Drama van een schildersleven SOaar W6lllCI Spaar bij de Postspaarbank- iSMANN 3.25 3.25 groeven TIJDELIJKE TYPISTE? STENOTYP» RETROSPECTIEVE TE VENLO 12. 11 DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 13 MAART 1967 Landschappen 2.50 Waardering Boerenleven Hoog peil de veilige manier van sparen. Uw spaarbankboekje staat op naam: zonder uw handteke ning kan niemand aan uw geld komen. Uw spaargeld is veilig, zelfs bij diefstal of verlies van het boekje. Meer dan 2200 vestigingen in Nederland staan voor u klaar: het post kantoor is altijd in de buurt. Bij de Postspaarbank kunt u de voor u meest geschikte spaarvorm kiezen met een rente variërend van 3,48% tot 5%. En heeft u een girorekening? Dan kunt zelfs thuis sparen. Kies de veilige ma nier van S:/WÊk spareny Dramatiek en humor Verbannen Het Cultureel Centrum te Veraio, onder leiding van de heer L. Alberigs, heeft vorige maand als eerste na de dood van de grote Vlaamse kunstenaar een grote (112 werken omvattende) retrospectieve gebracht van Al- bert Servaes, de beroemde en de verguisde, die op 19 april 1966, op 83-jarige leeftijd, in zijn ban nelingen-woning te Luzern, Zwitserland, overleed. Deze tentoonstelling, een ge beurtenis van zelfs internatio nale allure en waarvoor wijd en breed belangstelling blijkt biedt nog tot 28 maart een ruim over zicht mn Servaes' levenswerk, bieden van Servaes' levenswerk. Alle belangrijkste fasen van zijn artistieke en geestelijke ontwik, keling zijn er duidelijk ver tegenwoordigd. Tot en met zijn te onzent nog zo goed als geheel onbekende Zwitserse pe riode. Een speciale catalogus met bij dragen van Servaes-kenners, een kleurenreproductie van een Piëta (1920) en vele zwart-wit repro ducties uit alle perioden bege leidt de expositiebezoeker terwijl een luxe-kunstmap met zeer belangrijke kleuren- en houtskoolreproducties op groot formaat er voor bijzonder ge- interesseerden verkrijgbaar is. (ADVERTENTIE) KRUISWEG VAN 1919 (Van onze kunstredactie) T? en tellurisch geuield en tegelijk een vernieuwer van de religieue kunst. Een mediterend rj visionair en tegelijk een suggestief schilder van het aangezicht der mensen. Beginpunt van het prachtige Vlaamse expressionismeivaarin alle latere Laethemse schilders, Permeke inbegrepen, hem schatplichtig zijn, en tegelijk mystisch lyricus. Albert Servaes, zoals hij, het jaar voor zijn dood door de oude stad Maastricht wandelde, een kleine honhomme met glanzend wit haar- en haarddos, elk moment bereid tot een „bon mot", gevoelig voor een ,bon vin". Een goedlachs en sympathiek manneke dat men zijn lange en bittere levens- worsteling niet kon afzien, maar dat in zijn oogjes de tot wijze en gepolijste glinstering droeg en eindeloos veel leed. Het leed van een gefolterde jeugd, van een kerkelijke verguizing, van een domme politieke verbanning ,die eerst een tiveelal jaren voor zijn dood werd opgehe ven. Een kunstenaar die ook als mens, een mens die ook als kunstenaar gerijpt was in de jelste stormen van het bestaan. Meer dan een halve eeuw lang. Een serie werkstukken, waarin tegen de wisselende kleurenrijkdommen van het Vlaamse landschap, de povere en onontwikkelde mensen van de Vlaamse akkers tot dragers worden van de verhevenste gedachten, de liefde, het leven, de dood. De lente maakt het hofje tot een pa radijs, waar simpele mensen het le cum- muniefeest ingetogen beleven. In de zo merzon van goud trekt de trouwstoet door de boomgaarden vol beloften. Ter wijl de herfstzon blinkt op de met fruit beladen bomen, baart de madonna-moe der haar kind. En de rouwstoet rond de dode vader, trekt het wijde bevroren land in, op weg naar de kerk die in elk der vier seizoenstriptieken het middel punt vormt. Gebaseerd op het beschouwen der na tuur, maar in de uitdrukking van een gedachte, een zielsgevoel, zijn de even talrijke als afwisselende winter landschappen en zonnen-doeken. De eer ste als een klaagzang van harde, wrede verlatenheid, de anderen als een bijna abstracte wereld, nu eens van melan. eholie, dan weer van verrukking. Hier. ergoed van een pri- it katoenen ribtricot. asvorrn. Singlets of naf maat 4 per.2 st. if maat 4 per 2 st. kertijd vervuld van een bewogen inner lijk leven. Op de grenslijn van die twee facetten vinden we de beroemde, in 1920 op de Biënale te Venetië bekroonde se rie: „Boerenleven". 4 lbert Servaes werd op i april 1883 ge- boren te Gent, de stad van de Van Artêveldes, maar ook van de leerlooier ea latere textielkoning Lieven Bauwens, de stad van het wereldvermaarde altaar stuk „Het Lam Gods" van de gebroe ders Belfort. De stad van roem en be roeringen. De stad van Leie en Schelde samen. Het waren echter met de grandeur, de eeuwenoude roem, zelfs niet de onster felijke heroïek van deze stad, die Al- bert Servaes bij zijn wieg kwamen be groeten. Zijn vader had een kruideniers- saak. En het was vaders droom dat de soon met en in deze zaak groot zou worden. Albert tekende en schilderde Saag. Hij mocht het, in zijn vrije uren, Jaar toen de schilderuren overhand dreigden te gaan nemen duwde papa Servaes zoonlief een reistas-met-mon- sters in de hand, zette hem op de trein en liet hem de steden dorpen afrei ten. Practisch worden! Maar het hielp met 's Avonds thuis greep Albert weer naar het penseel, tekende en schilderde in een vreemde verbeelding de opgedane vluchtige beelden van trein - landschap- Pen en mensen. Verbeedingen die niemand begreep. Haar goed, Albert mocht naar de Gentse Kunstacademie, waarvan de faam van net fotografisch juist schilderen tot diep n het Vlaamse uitstraalde, Albert ech ter tekende en schilderde vreemde din gen, die niemand begreep. De professo ren lieten hem links liggen, nn na vier jaar verdween de mislukte Kunstenaar weer naar huis. Terug naar de kruidenierszaak, waar ™en de spot dreef met zijn „kunst". Zo «hw. zo dodelijk, dat het huis ont- w«ï naar een dorpje aan de bossen, oi-Martens-Laethem, dat vol schilders S-t m' han<3elsreiziger. aanvan- Jjlk met de rug aanzagen Als een vo. M verklaarde doolde hij er rond. 22? stol5C|ude „Doorkë", de gei- ennoer. hem een kamertje in zijn klein te, j themse tweekamerhuisje ver- J™Een nauwe, nare vieze omge- uig. Maar Doorke was als een vader. de Karmelietenmonnik pater Hie- rtAiJ0nymus ze* hem dat het ziJn Sod- dat V' *e.^enstaak was te schilderen en «43 alles moest verdragen om aan die roeping trouw te blijven. Hij te kende, tekende, meer dan duizend bla den. Hij schilderde, de akkers en de boeren, de huizen en de zortsop- en ondergangen, de razende zomer en de moordende winter. De Saedeleer en us- *tav van de Woenstijnse kwamen kijken. Zij vonden het werk goed. Maar op de tentoonstellingen werd het geweigerd. Tot rond 1913. Toen aanvaardde de Gentse Driejaarlijkse drie doeken. Hij trok in 1915 weg bij Door, trouwde met een musicienne, hield in 1917 zijn eerste grote tentoonstelling, die ook financieel een groot succes werd, bouw de een eigen huis, het Torenhuis, en vond grote waardering tot in Parijs toe, bij Georges Rounault vooral, die zelfs éen poosje in St.-Martens-Lae- them bij hem kwam wonen, en bij de wijsgeer en hoogleraar Jacques Maritain (ADVERTENTIE) ken Voor het onlangs verschenen EPIC- album van C.B.S. zullen niettemin toch weer vele platenliefhebbers hun por tefeuille willen opentrekken: zelfs wie al enkele Beethoven-symfonieën op los se platen bezit, zal toch verlangend naar een dergelijke uitgave een hoogte punt in de moderne platenhistorie kijken. Er is waarschijnlijk geen enkel ander oeuvre in de muziekwereld te vinden, dat een zo dankbaar object is voor een „groot album", als juist de symfonieën van Beethoven. Ze vormen een monument waarvoor niet alleen de uitgesproken Beethoven-bewonderaars eerbied koesteren. Thema's uit de der de, de vijfde, de zesde en de negende zijn bijna gemeengoed geworden van een groot deel der bevolking van tien tallen landen. Te zamen vormen de negen symfo nieën een oeuvre dat uniek is, waarvan men niets kan afdoen eii waaraan niets behoeft toegevoegd te worden. Dat heeft Beethoven wellicht tenslotte zelf ook in gezien, toen hij de vagé plannen voor een tiende symfonie, die een samenvat ting zou moeten worden van alles wat hij in de onderscheiden symfonieën had willen zeggen, liet varen. Ofschoon het er, als hem tijd genoeg gelaten was, misschien toch wel van gekomen was. De eerste schetsen voor de „allesomvat tende" tiende had Beethoven reeds op papier staan. Het behoeft ons niet te spijten dat het bij de negen is gebleven. Ze zeggen alles wat Beethoven ons heeft willen zeggen, in van de „koorsymfonie" en er gaat, zo heeft eens iemand opgemerkt, geen ogenblik voorbij, of de negende wordt ergens ter wereld uitgevoerd. Aan de derde, de Eroica, verbinden we onmiddellijk het nogal roerige tem perament van Beethoven, die in vurige bewondering voor zijn tijdgenoot Napo leon een symfonie aan de „ware repu blikein" opdroeg, om na de eigen machtige keizerskroning in woede uit te barsten en het manuscript (zegt de le gende) te verscheuren. Dan zijn er nog de pittige, harmoni sche zevende en de ietwat aan een ge mis aan populariteit lijdende vierde, die echter een waarachtig stuk Beethoven vormt. De eerste en de tweede symfo nie vallen eigenlijk weg in de machtige schaduwen van de grote volgelingen, maar ze hebben destijds, te zamen met ün juist toen de toekomst als een zo- menmorgen scheen open te gaan, stak het eerste kabaal op over zijn ge tekende kruisweg. Het was 1919. Deze kruisweg werd gexposèerd in Gent. Voor- en tegenstanders gingen elkaar als het ware te lijf. De tentoonstelling verhuisde naar Brussel. De dagbladen gingen er zich mee bemoeien. De strijd werd algemeen. En toen de kruisweg desondanks een plaats kreeg in een kloosterkapel te Luithagen bij Antwer pen, kwam een kerkelijk offensief los (met als verdediger o.a. kardinaal Mer- cier) dat eindigde in een officiële ver oordeling en verwijdering van de kruis weg uit de kloosterkapel. In 1921 werd de kruisweg in Amsterdam geëxposeerd en maakte van daaruit een triomfante lijke tournee door Nederland. De kruis weg, de verschrikkelijke realiteit, bar baarser dan de volkse schilderijen van Morales, gruwzamer dan grünewald, maar geschilderd met 'n passie en 'n opofferende onstuimigheid die weer kin derlijk en aangrijpend-menselijk wordt. Deze getekende en enkele jaren later geschilderde kruisweg werden in het Aatsbisschoppelijk Museum te Utrecht opgenomen. Voor de Abdij van Orval te kende hij een nieuwe kruisweg. Ook andere religieuze doeken volg den: Pieta's. Wenende Vrouwen de An nunciatie. de Kerstnacht, de h. Fami lie, de Dood van de H. Theresia, teke ningen van het passieverhaal etc.: heel de overvloed var.- heilige en mysterie volle gevoelens, waarmee de christen in die dagen nog kon en mocht behept zijn, als de uitbloei en de verbinding tus sen hemel en aarde. Een visionaire, ex pressionistische - geestelijke kunst van - zeer persoonlijk en zeer hoog, wel eens mystiek genoemd gehalte. Daarnaast biedt Servaes echter nog een ander facet. Schijnbaar meer conventioneel, realistisch maar tegelij- (Van onze muziekredactie) Hoewel het 'n uitdaging lijkt voor elke grammofoonpiatenmaatschappij komt men er betrekkelijk zelden toe alle negen symfonieën van Beetho ven in één album op de markt te brengen. Zo verwonderlijk is dat niet, want hoewel een platenfabri- kant van standing zich af en toe dient te presenteren met een belang rijke en opvallende persing, moet hij toch ook rekening houden met de klant- En die begint bij een groot en (dus) kostbaar album, hoe aantrekke lijk ook, al meteen erg zuinig te kij ken. De prijs, hoe scherp ook gecal culeerd, is voor bijvoorbeeld negen symfonieën in één album, altijd nog een kwestie van eens even naden- de eerste pianoconcerten, voor het kri tische Weense publiek de naam van de nog jonge Beethoven gevestigd. De sessie voor een complete uitvoe ring van de negen symfonieën is voor een orkest en voor zijn dirigent een hele onderneming, maar. tevens éen dank baar stuk werk. De uitvoeringen voor deze CBS-uitgave zijn gemaakt door het Cleveland Orchestra, geleid door George Szell. De toon is voornamelijk romantisch en er is beslist geen sprake van experimenten in de interpretatie. Wèl van punctueel musiceren, dat re sulteert in zeer verantwoorde uitvoerin gen. Het Cleveland Orchestra Is door ver scheidene andere platen in ons land in tussen bekend geworden als een orkest van uitstekende kwaliteit. Szell is een der bekendste dirigenten ter wereld. Beider antecedenten maken duidelijk dat het album dat CBS met hen pro duceerde, een hoog gekwalificeerde mu zikale gebeurtenis moet zijn. De kriti sche luisteraar die de platen op zijn draaitafel legt, zal beslist geen redenen vinden om teleurgesteld te zijn. Een uitvoering behoeft niet per se van een nieuwe, of een geprononceerde inter pretatie te getuigen om indrukwekkend te zijn. Verreweg de meeste Beethoven- bewonderaars zullen zelfs het meest prijs stellen op een „conventionele" uit voering, als die maar op een artistiek hoog peil staat. Aan die omschrijving beantwoordt de uitvoering van de negen symfonieën door het Cleveland Orchestra. Naar onze overtuiging zullen velen er daarom groot genoegen aan beleven. (EPIC - CBS - BSC 150/BC1001) 80 JAAR, VITAAL A lsof de jeugd worsteling om schilder te kunnen en te mogen worden, alsof de verguizing om zijn kruisweg (I, II en III) nog niet voldoende waren geweest, een nieuwe tragiek brak aan het einde van wereldoorlog II los over de oer- Vlaming Albert Servaes. Hij ziet zich, om aan de verbetenheid van de politie ke veroordeling te ontkomen, gedwon gen naar Zwitserland te vluchten. Het is dan nog 1944. Geslagen, verarmd, geestelijk verziekt moet de zestigjarige in dit zo geheel andere land opnieuw beginnen. Met zijn gezin. Maar de stoer heid vanjzijn landschappen was en bleef ook toen nog de stoerheid, de onbuig zaamheid, de kracht van zijn persoon lijkheid. Na een moeilijk begin, begon zijn talent weer open te bloeien. De schilderkunst, waaraan hij zijn leven gewijd had, gaf hem het geloof in het leven terug. De bitterheid sleet ver af, de vreugde om het leven brak weer door als een zon. Ook al moest deze grote zoon van Vlaanderen precies twin tig jaar wachten vooraleer België 't eer herstellende gebaar deed. En toen was hij er ook meteen weer. In Vlaanderen om precies te zijn in Limburg, de beide Limburgen. Men hoopte zelfs dat hij er weer goed terug zou komen. Maar de Zwitserse bergen, die hij machtiger ge schilderd had dan de Zwitsers zelf ze ooit zagen „als verslinders van mensen levens", lieten hem niet meer los. Hij overleed te Luzern op 19 april 1966. Drieëntachtig jaar oud. ze omspannen het gehele landschap van zijn geest. Alles wat hij verder aan in muziek vertaalde gedachten heeft uit gesponnen, is reeds in de symfonieën aanwezig, ze getuigen van elk aspect van Beethovens veelzijdig en onna volgbaar talent. In zijn vijfde is Beethoven de indruk wekkende dramaticus, die met alle zwakte en alle kracht van de mense lijke geest het noodlot te lijf gaat, in de zesde tekent hij met sindsdien nooit ge- evenaarde suggestiviteit de betovering van de natuur, de achtste symfonie is weer een verrassende uitbarsting van speelse en spitse humor, de negende heeft zijn naam als grootste componist, ondanks de merkwaardigheden van de „Ode an die Freude" niet in het minst kunnen schaden, integendeel, voor dui zenden is Beethoven vooral de maker GEORGE SZELL over schrijft Urbain van de Voorde nog in 1957: „Zuiver schilderkunstig gezien werden er in de jongste vijftig tot vijf enzeventig jaar wellicht even merk waardige landschappen geschilderd, maar ik ken er weinige, buiten die van Van Gogh, waarvan er zo'n machtige adem uitgaat, een tellurisch geweid, waarbij de mens zich klein voelt".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11