dorado voor de
vakantiegangers
COMPACTE TENT IS EEN
GEHEEL
NIEUW
BEGRIP
noviteiten - noviteiten - noviteiten - noviteiten -
DAGBLAD DE STEM TAN DONDERDAG 9 MAART 3967
(Van een onaer verslaggever*)
AREND
VOORDELEN
RUIMER
MEER COMFORT
Hoeveel kost kampeeruitrusting
BAT-BOOT
ALARMERING
13
De boot van de aartsvijanden van
de misdaad Batman en Robin is on
getwijfeld voor de jeugd de grootste
trekpleister van de Hiswa-tentoon-
stelling.
AMSTERDAM. Het watertoerisme neemt in Nederland
geweldig toe. Per jaar mag men rekening houden met een stij
ging van 10 tot 15 proeent. Momenteel is 1 op de 150 Neder
landers in het bezit van een boot. Mede aan de hand van deze
cijfers mag men aannemen, dat de twaalfde Hiswa-tentoon-
slelling, die van 10 tot en met 19 maart in het nieuwe RAI-ge-
bouw te Amsterdam wordt gehouden, weer volop in de be
langstelling zal staan. Dit temeer omdat de Hiswa niet alleen
»en der belangrijkste internationale watersportexposities is
jeworden, maar ook omdat er dit jaar weer grote aandacht
tan de kanipeersectoren is besteed. Naast de ruim 600 boten
sullen op de 250 stands ook nog eens honderden tenten wor-
len getoond, waaronder vele als primeurs voor Nederland.
HISWA 67
De 245 deelnemers hebben dit Jaar
in de RAI in totaal 22.456 vierkante
meter standruimte ter beschikking
en dat betekent ten opzichte van
1966 een winst van ruim 500 vier
kante meter. Evenals verleden jaar
neemt de kampeersector vijfentwin
tig procent van de stanidruimte in
beslag. Het vorig jaar was deze af
deling voor de eerste maal in de
zuid. en de westhal te vinden. Ook
ditmaal heeft men deze indeling ge-
De kostbaarste runaboot ter wereld, de Riva Aquarame, uitgerust met twee motoren van 220 pk, wordt voor
het eerst op de Hiswa getoond. De lengte van de boot (8.20 meter) en de breedte (2.62 meter) zorgen er
tevens voor dat de Riva Aquarame niet alleen het duurste (ruim 90.000 gulden) maar tevens de grootste Is,
die te koop is.
Met het hele gezin op hét water.
De kleintjes voorin en vader aan
het stuur van deze snelle motorboot
van het type Charger.
kozen, zodat voor de zogenaamde
„natte sector" de Europa-, ide noord,
en de oosthal ter beschikking staan.
Op deze internationale watersport
en kampeertentoonstelling, die vrij
dag 10 maart door zijne excellentie
drs. J. A. Bakker, minister van Eco
nomische Zaken wordt geopend, zul
len in de hallen 33 jachten met een
waterverplaatsing van meer dan 5
ton worden geëxposeerd. Het groot
ste schip weegt 55 ton. De exposan
ten die geen boten brengen doch
binnen- en buitenboordmotoren,
scheepsbeslag, zeilen, masten, elek
tronische uitrusting, verf, lak etc.,
spelen natuurlijk ook ditmaal weer
een belangrijke rol. Het assortiment
onderdelen en toebehoren is in ver
gelijking met 1966, toen ruim 177.000
bezoekers de Hiswa bezochten, weer
toegenomen.
De Nederlandse boten zijn niet
alleen in eigen land geliefd. De bui
tenlandse vraag wordt ieder jaar
groter. Vooral West-Duitsland, Ame
rika en Frankrijk zijn belangrijke
afnemers geworden, terwijl ook Bel
gië en Luxemburg steeds meer be
langstelling voor het Nederlandse
materiaal gaan tonen. De export
vertoonde dan ook in 1966 een zeer
verheugende groei. Een toename in
waarde van bijna 4,5 miljoen gulden
ruim 11 procent) is voor de laatste
jaren uniek te noemen.
Het ontstaan, voortbestaan en in
aantal toenemen van bepaalde ty
pen van jachtbouwbedrijven hangt
in de toekomst af van verschillende
factoren. Zo is seriebouw alleen mo
gelijk bij een daarvoor geschikt ma
teriaal (multiplex, gevormd multi
plex. staal, aluminium, polyester).
De maatbouw leeft bij de gratie van
de eigenaar-individualist, die een
apart pleziervaartuig wenst en bij
het bestaan van beperkte klassen en
eenheidsklassen, waarbij de con
structie seriebouw uitsluit. De duide
lijk te onderkennen trend naar spe
cialisatie en serie, (eonfectie-)bouw
wordt in de hand gewerkt door de
welvaart, die de vraag zo snel doet
groeien, dat maatbouw daarmede
geen gelijke tred kan houden en door
het uitsterven van beperkte klassen.
De „droge sector" die dus in de
zuid. en westhal van de RAI is te
vinden, heeft natuurlijk ook enige
belangrijke ontwikkelingen gekend.
Het steeds lichter worden van de
tenten en het bijbehorend materiaal
heeft ook dit j aar weer een invloed
gehad op de kampeeruitrustingen.
Er zijn leuke tentjes die geschikt zijn
voor voetkampeerders, tenten die op
de fiets, per motor of auto vervoerd
kunnen worden en dan een enorme
sortering bungalowtenten, die on
dertussen zo mooi zijn geworden dat
zelfs de meest verwende vakantie
ganger er zich goed in begint thuis
te voelen. In deze sector is natuurlijk
ook een enorme keuze in kampmeu
belen, slaapzakken, kooktoestellen
en andere handige kampeerartike-
len. ,,Ik zou", aldus de heer Gerard
de Vries Lentseh jr., voorzitter van
de Hiswa-tentoonstellingscommissie,
„alle watersporters en kampeerders
nog een advies willen geven: doet
uw vakantie-aankopen nu. Er be
staat een groeiende neiging bij de
consument, elk jaar vroeger tot aan
koop over te gaan, hetgeen als con
sequentie heeft, dat er tegen de va
kantieperiode nog maar geringe
voorraden bij de leveranciers aan
wezig zijn".
De tentoonstelling is dagelijks ge
opend van 10 tot 17 uur en van 19.30
tot 22.30 uur, op de zondagen van
10 tot 18 uur. De toegangsprijs be
draagt voor volwassenen f 2,50 en
kinderen-tori 14 jaar f. 1,50. Tijdens
de tentoonstelling, waar produkteri
worden getoond uit in totaal 19 lan
den, wordt in de haven achter het
RAI-gebouw een schepenschouw ge
houden, die ongetwijfeld een van de
attracties van deze expositie is.
Zowel bij de stationaire tenten
a|s bij de compacte tenten is er
weer nieuws onder de zon. Vorig
iaar was de ontwikkeling van de
stationaire tent het duidelijkst waar
te nemen. Thans tracht men de doek
soorten verder te vervolmaken,
waardoor deze tenten, die veelal als
'Zomerhuisjes" worden gebruikt, jjjj1
nc9 langer mee kunnen. Het doek
"an wanden en dak van een statio-
ns're tent hebben immers veel te
farduren. Zeker wanneer de tent
Sturende lange tijd afgesloten en
Praktisch onverzorgd op haar be
woners staat te wachten.
Verschillende fabrieken hebben het
erbeteren van de doeksoorten ge-
wbt in hel verzwaren van de ka-
oenen doekkwaliteit en in verbeterde
"rpregneringen, maar er worden ook
Mop proeven genomen met synthe-
'sehe doeksoor'en. Er zijn reeds een
,®,a' tentfabrieken, die stationaire
knten
van synthetisch doek vervaar.
Sen Maar het is nog niet zeker of
tenten wel op de Hiswa-tentoon-
o'bng zullen verschijnen
De
compacte tent is een nieuw be-
rtv.ui, IO ecu iiiuu» HV.—
L, 111A tentenwereld. Het is een
4 ',™Wlize. clie overigens al enige tijd
del!'? gehanteerd, maai thans zo dui-
en ontwikkeld is in de bungalow
t "tenten, dat van een nieuwe
tan ?esPro'ten kan worden. De com-
j, e bungalow is beslist anders dan
ZICa in eerste instantie voorstelt.
s vorkanter gebouwd en bergt
akmta c'at v>erkant de slaapruimte
Wurm, een twee a driemaal zo grote
«achuS'i' Ze heeft geen dag-en"
aan t meer, hoogstens een los
bruikV en "zonne^u^e^" voor Se~
deel ln Warme 'anden. Soms kan een
n^m!an de wand van de vergrot
opengeslagen
*aark' vvoraen 0
grin 1J ;?nten ontstaan met het be
•iPatio" in de naam.
Arsons ,.b"ng.aï.™in ver
der da n(* lets ëroter en zwaar-
n een conventionele bungalow
voor hetzelfde aantal personen, maar
heeft twee voordelen die daar ruim
tegen opwegen. Het frame van de
gehele tent vormt thans een geheel,
doordat de moeilijk te construeren
overgang tussen luifelframe en tent
frame vervalt en de tent heeft een
prettiger woonruimte die rationeler
te gebruiken is.
Ook bij de nokkentent heeft het
„compacte"-principe doorgang ge
vonden. Dit is dan een langslaper of
dwarsslaper met een a twee meter
diepe woonruimte ervoor, die wordt
beschermd door een diepe schaaps-
kooiluifel, die soms geheel kan wor
den gesloten.
Tenslotte zij nog vermeld, dat de
aluminium tentframes in steeds gro
tere hoeveelheid in produktie worden
genomen. Het aluminium-frame is
wat duurder dan het traditionele sta
len frame (ongeveer 25 pet.) maar
meestal omstreeks 50 pet. lichter. Het
pak-volume is iets groter doordat de
buizen een grotere diameter hebben.
De ontwikkeling van deze lichte
frames is toe te juichen, omdat de
tenten voortdurend ruimer, comfor
tabeler en groter worden, waardoor
men toch al gewicht voldoende heeft
mee te nemen. Als men echter be
denkt dat ook de ontwikkelde syn
thetische doeksoorten soms wat lich
ter worden (ongeveer 20 pet.) en dal
I wee grote fabrikanten in het buiten
land er reeds toe overgegaan zijn om
nylon-luchtbedden gewichtsbespa
ring 60 pet.) in produktie te nemen,
dan is het logisch, dat op het gebied
van de gewichtsbesparing in de toe
komst nog wel iets te verwachten is.
De vierkante Iglo heeft een zeshoe
kig broertje gekregen: meer ruimte
tegenover slechts iets meer werk bij
het oppompen. Door middel van de
op zes hoeken aangebrachte lucht-
kanalen „pompt" men het geheel in
luttele minuten op.
Accessoires in de kampeersector
zijn de laatste jaren heel normaal
geworden. Bij de boten is men iets
achtergebleven, maar alles wordt
in het werk gesteld om het aantal
toebehoren belangrijk te vergroten
en zodoende is men bij deze acces
soires tot de grootste ontwikkeling
van de laatste jaren toe.
Het comfort aan boord is door de
nautische en navigatieapparatuur
sterk toegenomen, terwijl de bescher
ming tegen explosie- en brandge
vaar, de reddingsmiddelen, het sani
tair, de ventilatie, de verlichting en
de verwarming er eveneens toe heb
ben bijgedragen dat het plezier van
een vaartuig voor velen vergroot is.
De nieuwste snufjes zijn ditmaal
een bootimperiaal met helling, waar
door een persoon een boot van onge
veer 80 kg op het dak van een auto
kan plaatsen, een roestvrijstalen giek
en mastbeslag, waarbij men het zeil
kan halen door middel van een ver-
tanding in de slee op de mast en de
giek, een spreekinstallatie voor on
derwatergebruik, semperit nylon
lichtgewicht luchtbed tevens zeer ge
schikt voor gebruik in water en o.a.
een bermuda-luchtbed-speelvlot.
fn de boten-sector is het aantal
primeurs bijzonder groot. De meest
opvallende schepen van de Hiswa
ivillen wij even noemen: de n.v. Dub-
dam brengt een polyester tempest, de
eerste kielboot van deze klasse in
Een kampeeruitrusting is net als een postzegelverzamelingnooit af.
Vooral het trekkende gezia zal steeds gespitst blijven op verbetering
van de uitrusting, op aanpassing daarvan aan de individuele wensen
en op de manier van trekkend kamperen.
Hieronder geven wij een opgave van de gemiddelde kosten voor
een trekkend gezin met twee kinderen (in guldens):
eenvoudig gespecialiseerd
tent van de ouders
150
350 a 550
tent van de kinderen
70
180
bedden: vier luchtbedden
100
160
of 2 grote dikke en
2 kleine dunnere
schuimplastics
60
80
slaapzakken
160
450
kooktoestel
40 a 60
45
pannen ex.
20
25
andere keukenuitrusting
(tussen f 5 en f 75)
5
15
borden enz.
35
35
verlichting
50 4 15
50
toilet maken
pm
45
tafeltje
22
25
zitmeubilair 4 personen
50
70
Totaal
750 a 800
1550 a 1800
Nederland gebouwd. Bij Cammenga's
jacht- en scheepswerf ontdekt men
de cupronikkel trewes 52 flushdeck
powerketch met afmetingen van 15.87
x 4.36 x 1,60 meter. Het cupro-nikkel
waarvan de boot vervaardigd is, is bij
alle Nederlanders bekend. (Cupro
nikkel is namelijk het alliage waar
van o.a. de Nederlandse kwartjes zijn
vervaardigd
Op de stand van de Nederlandse
Sport Federatie (voor het eerst op
de Hiswa present) treft men de po
lyester splinter aan. Deze kajuitboot
(6,45 x 2,08 x 1,15 meter) is gebouwd
naar een bekroond prijsvraagont
werp. Een van de meest verbreide
boten ter wereld, de Snipe 4,75 x 1,52
meter laat de handelsonderneming
Sportimex zien. Deze boot is nog
niet eerder in Nederland getoond.
Wegens de imposante afmetingen
vallen bij de motorboten en -jachten
onmiddellijk de stand van de gebr. De
Vries scheepsbouw, werf De Vlijt en
Cammenga's jacht- en scheepswerf
op. Bij de gebr. De Vries o.a. de Rio
Grande met de respectabele afmetin
gen van 16,80 x 4,50 meter, terwijl
bij Cammenga's jacht- en scheeps
werf de stalen motorjacht (viskot-
ter-model) van 18,60 x 4,75 x 1,60
meter en het stalen dubbelschroef-
motorjacht met gelijke afmetingen
opvallende verschijningen zijn.
Tenslotte een boot die vooral de
jeugd zal aanspreken. Het technisch
bureau Stockport brengt de Swinger
V 176, op zich een niets zeggende
naam, maar als we erbij vertellen
dat. dit de Glastrom Batboat is, die
speciaal voor de Batman-televisie
serie is ontworpen, is de belangstel
ling van de jeugd wel verklaard.
Bij de kampeerhulpmiddelen zijn
vele noviteiten te ontdekken. Zo is
er o.a, een nieuwe slaapzakvorm.
Slaapzakken van het dekenmodel
hadden tot nu toe de rits opzij en
onderaan. Momenteel komen ook
slaapzakken op de markt van het
zelfde rechthoekige model, die een
ritssluiting in het midden hebben,
alsmede een aangeknipte capuchon.
Voor diegenen die altijd koude
schouders hebben" is dit een goede
oplossing. Het spreekt evenwel van
zelf dat deze slaapzakken niet meer
thuis op bed Kunnen ivorden ge
bruikt.
Bij de diverse slaapzakkencollec-
ties wordt thans ook extra-aandacht
besteed aan de slaapzak, waarvan
de onderzijde gevuld is met een
kunstvezel en de bovenkant met
dons. Door deze samenstelling ko
men de vullingen volledig tot hun
reeht. Een andere nouveauté is de
seizoendeken, gemaakt van 'n nieuw
geweven textielvlies. Deze licht
gewichtdekens van een katoenen
vulling kunnen na afloop van het
kampeerseizoen of wanneer ze smoe
zelig zijn weggegooid of verbrand
worden.
Ter beveiliging van de uitrustings
stukken binnen en buiten de tent
is nu een alarmapparaat gekomen.
Het apparaat werkt op een batterij
en kan zo nodig' twee uur lang een
schelle fluittoon produceren. Tevens
vindt men op de Hiswa een jerrycan
met aparte delen voor benzine (5
liter) en olie (2,5 liter). Ook een
kroonkurkopener. die er tevens voor
kan zorgen dat de kroonkurk weer
stevig op de fles wondt geplaatst,
behoort tot de tentoongestelde arti
kelen. Een apparaatje dat „onmis
baar" is voor automobilisten, die
een kroonkurk op een nog niet ge
heel lege fles willen bevestigen,
Springende stoppen zijn namelijk
gevaarlijk in een rijdende auto. Voor
de wandelaar is er ook nog een pedo
meter. Dit artikel wordt om het been
gedragen en geeft aan hoeveel kilo
meters zijn afgelegd.
De Ansul „Merrimae" Is een klein
makkelijk te bedienen blusapparaat
voor boot, caravan, tent en huis. De
Ansul „Merrimae" is gevuld met 1,2
kg bluspoeder en geschikt voor alle
branden.