dorado voor de vakantiegangers COMPACTE TENT IS EEN GEHEEL NIEUW BEGRIP noviteiten - noviteiten - noviteiten - noviteiten - DAGBLAD DE STEM TAN DONDERDAG 9 MAART 3967 (Van een onaer verslaggever*) AREND VOORDELEN RUIMER MEER COMFORT Hoeveel kost kampeeruitrusting BAT-BOOT ALARMERING 13 De boot van de aartsvijanden van de misdaad Batman en Robin is on getwijfeld voor de jeugd de grootste trekpleister van de Hiswa-tentoon- stelling. AMSTERDAM. Het watertoerisme neemt in Nederland geweldig toe. Per jaar mag men rekening houden met een stij ging van 10 tot 15 proeent. Momenteel is 1 op de 150 Neder landers in het bezit van een boot. Mede aan de hand van deze cijfers mag men aannemen, dat de twaalfde Hiswa-tentoon- slelling, die van 10 tot en met 19 maart in het nieuwe RAI-ge- bouw te Amsterdam wordt gehouden, weer volop in de be langstelling zal staan. Dit temeer omdat de Hiswa niet alleen »en der belangrijkste internationale watersportexposities is jeworden, maar ook omdat er dit jaar weer grote aandacht tan de kanipeersectoren is besteed. Naast de ruim 600 boten sullen op de 250 stands ook nog eens honderden tenten wor- len getoond, waaronder vele als primeurs voor Nederland. HISWA 67 De 245 deelnemers hebben dit Jaar in de RAI in totaal 22.456 vierkante meter standruimte ter beschikking en dat betekent ten opzichte van 1966 een winst van ruim 500 vier kante meter. Evenals verleden jaar neemt de kampeersector vijfentwin tig procent van de stanidruimte in beslag. Het vorig jaar was deze af deling voor de eerste maal in de zuid. en de westhal te vinden. Ook ditmaal heeft men deze indeling ge- De kostbaarste runaboot ter wereld, de Riva Aquarame, uitgerust met twee motoren van 220 pk, wordt voor het eerst op de Hiswa getoond. De lengte van de boot (8.20 meter) en de breedte (2.62 meter) zorgen er tevens voor dat de Riva Aquarame niet alleen het duurste (ruim 90.000 gulden) maar tevens de grootste Is, die te koop is. Met het hele gezin op hét water. De kleintjes voorin en vader aan het stuur van deze snelle motorboot van het type Charger. kozen, zodat voor de zogenaamde „natte sector" de Europa-, ide noord, en de oosthal ter beschikking staan. Op deze internationale watersport en kampeertentoonstelling, die vrij dag 10 maart door zijne excellentie drs. J. A. Bakker, minister van Eco nomische Zaken wordt geopend, zul len in de hallen 33 jachten met een waterverplaatsing van meer dan 5 ton worden geëxposeerd. Het groot ste schip weegt 55 ton. De exposan ten die geen boten brengen doch binnen- en buitenboordmotoren, scheepsbeslag, zeilen, masten, elek tronische uitrusting, verf, lak etc., spelen natuurlijk ook ditmaal weer een belangrijke rol. Het assortiment onderdelen en toebehoren is in ver gelijking met 1966, toen ruim 177.000 bezoekers de Hiswa bezochten, weer toegenomen. De Nederlandse boten zijn niet alleen in eigen land geliefd. De bui tenlandse vraag wordt ieder jaar groter. Vooral West-Duitsland, Ame rika en Frankrijk zijn belangrijke afnemers geworden, terwijl ook Bel gië en Luxemburg steeds meer be langstelling voor het Nederlandse materiaal gaan tonen. De export vertoonde dan ook in 1966 een zeer verheugende groei. Een toename in waarde van bijna 4,5 miljoen gulden ruim 11 procent) is voor de laatste jaren uniek te noemen. Het ontstaan, voortbestaan en in aantal toenemen van bepaalde ty pen van jachtbouwbedrijven hangt in de toekomst af van verschillende factoren. Zo is seriebouw alleen mo gelijk bij een daarvoor geschikt ma teriaal (multiplex, gevormd multi plex. staal, aluminium, polyester). De maatbouw leeft bij de gratie van de eigenaar-individualist, die een apart pleziervaartuig wenst en bij het bestaan van beperkte klassen en eenheidsklassen, waarbij de con structie seriebouw uitsluit. De duide lijk te onderkennen trend naar spe cialisatie en serie, (eonfectie-)bouw wordt in de hand gewerkt door de welvaart, die de vraag zo snel doet groeien, dat maatbouw daarmede geen gelijke tred kan houden en door het uitsterven van beperkte klassen. De „droge sector" die dus in de zuid. en westhal van de RAI is te vinden, heeft natuurlijk ook enige belangrijke ontwikkelingen gekend. Het steeds lichter worden van de tenten en het bijbehorend materiaal heeft ook dit j aar weer een invloed gehad op de kampeeruitrustingen. Er zijn leuke tentjes die geschikt zijn voor voetkampeerders, tenten die op de fiets, per motor of auto vervoerd kunnen worden en dan een enorme sortering bungalowtenten, die on dertussen zo mooi zijn geworden dat zelfs de meest verwende vakantie ganger er zich goed in begint thuis te voelen. In deze sector is natuurlijk ook een enorme keuze in kampmeu belen, slaapzakken, kooktoestellen en andere handige kampeerartike- len. ,,Ik zou", aldus de heer Gerard de Vries Lentseh jr., voorzitter van de Hiswa-tentoonstellingscommissie, „alle watersporters en kampeerders nog een advies willen geven: doet uw vakantie-aankopen nu. Er be staat een groeiende neiging bij de consument, elk jaar vroeger tot aan koop over te gaan, hetgeen als con sequentie heeft, dat er tegen de va kantieperiode nog maar geringe voorraden bij de leveranciers aan wezig zijn". De tentoonstelling is dagelijks ge opend van 10 tot 17 uur en van 19.30 tot 22.30 uur, op de zondagen van 10 tot 18 uur. De toegangsprijs be draagt voor volwassenen f 2,50 en kinderen-tori 14 jaar f. 1,50. Tijdens de tentoonstelling, waar produkteri worden getoond uit in totaal 19 lan den, wordt in de haven achter het RAI-gebouw een schepenschouw ge houden, die ongetwijfeld een van de attracties van deze expositie is. Zowel bij de stationaire tenten a|s bij de compacte tenten is er weer nieuws onder de zon. Vorig iaar was de ontwikkeling van de stationaire tent het duidelijkst waar te nemen. Thans tracht men de doek soorten verder te vervolmaken, waardoor deze tenten, die veelal als 'Zomerhuisjes" worden gebruikt, jjjj1 nc9 langer mee kunnen. Het doek "an wanden en dak van een statio- ns're tent hebben immers veel te farduren. Zeker wanneer de tent Sturende lange tijd afgesloten en Praktisch onverzorgd op haar be woners staat te wachten. Verschillende fabrieken hebben het erbeteren van de doeksoorten ge- wbt in hel verzwaren van de ka- oenen doekkwaliteit en in verbeterde "rpregneringen, maar er worden ook Mop proeven genomen met synthe- 'sehe doeksoor'en. Er zijn reeds een ,®,a' tentfabrieken, die stationaire knten van synthetisch doek vervaar. Sen Maar het is nog niet zeker of tenten wel op de Hiswa-tentoon- o'bng zullen verschijnen De compacte tent is een nieuw be- rtv.ui, IO ecu iiiuu» HV.— L, 111A tentenwereld. Het is een 4 ',™Wlize. clie overigens al enige tijd del!'? gehanteerd, maai thans zo dui- en ontwikkeld is in de bungalow t "tenten, dat van een nieuwe tan ?esPro'ten kan worden. De com- j, e bungalow is beslist anders dan ZICa in eerste instantie voorstelt. s vorkanter gebouwd en bergt akmta c'at v>erkant de slaapruimte Wurm, een twee a driemaal zo grote «achuS'i' Ze heeft geen dag-en" aan t meer, hoogstens een los bruikV en "zonne^u^e^" voor Se~ deel ln Warme 'anden. Soms kan een n^m!an de wand van de vergrot opengeslagen *aark' vvoraen 0 grin 1J ;?nten ontstaan met het be •iPatio" in de naam. Arsons ,.b"ng.aï.™in ver der da n(* lets ëroter en zwaar- n een conventionele bungalow voor hetzelfde aantal personen, maar heeft twee voordelen die daar ruim tegen opwegen. Het frame van de gehele tent vormt thans een geheel, doordat de moeilijk te construeren overgang tussen luifelframe en tent frame vervalt en de tent heeft een prettiger woonruimte die rationeler te gebruiken is. Ook bij de nokkentent heeft het „compacte"-principe doorgang ge vonden. Dit is dan een langslaper of dwarsslaper met een a twee meter diepe woonruimte ervoor, die wordt beschermd door een diepe schaaps- kooiluifel, die soms geheel kan wor den gesloten. Tenslotte zij nog vermeld, dat de aluminium tentframes in steeds gro tere hoeveelheid in produktie worden genomen. Het aluminium-frame is wat duurder dan het traditionele sta len frame (ongeveer 25 pet.) maar meestal omstreeks 50 pet. lichter. Het pak-volume is iets groter doordat de buizen een grotere diameter hebben. De ontwikkeling van deze lichte frames is toe te juichen, omdat de tenten voortdurend ruimer, comfor tabeler en groter worden, waardoor men toch al gewicht voldoende heeft mee te nemen. Als men echter be denkt dat ook de ontwikkelde syn thetische doeksoorten soms wat lich ter worden (ongeveer 20 pet.) en dal I wee grote fabrikanten in het buiten land er reeds toe overgegaan zijn om nylon-luchtbedden gewichtsbespa ring 60 pet.) in produktie te nemen, dan is het logisch, dat op het gebied van de gewichtsbesparing in de toe komst nog wel iets te verwachten is. De vierkante Iglo heeft een zeshoe kig broertje gekregen: meer ruimte tegenover slechts iets meer werk bij het oppompen. Door middel van de op zes hoeken aangebrachte lucht- kanalen „pompt" men het geheel in luttele minuten op. Accessoires in de kampeersector zijn de laatste jaren heel normaal geworden. Bij de boten is men iets achtergebleven, maar alles wordt in het werk gesteld om het aantal toebehoren belangrijk te vergroten en zodoende is men bij deze acces soires tot de grootste ontwikkeling van de laatste jaren toe. Het comfort aan boord is door de nautische en navigatieapparatuur sterk toegenomen, terwijl de bescher ming tegen explosie- en brandge vaar, de reddingsmiddelen, het sani tair, de ventilatie, de verlichting en de verwarming er eveneens toe heb ben bijgedragen dat het plezier van een vaartuig voor velen vergroot is. De nieuwste snufjes zijn ditmaal een bootimperiaal met helling, waar door een persoon een boot van onge veer 80 kg op het dak van een auto kan plaatsen, een roestvrijstalen giek en mastbeslag, waarbij men het zeil kan halen door middel van een ver- tanding in de slee op de mast en de giek, een spreekinstallatie voor on derwatergebruik, semperit nylon lichtgewicht luchtbed tevens zeer ge schikt voor gebruik in water en o.a. een bermuda-luchtbed-speelvlot. fn de boten-sector is het aantal primeurs bijzonder groot. De meest opvallende schepen van de Hiswa ivillen wij even noemen: de n.v. Dub- dam brengt een polyester tempest, de eerste kielboot van deze klasse in Een kampeeruitrusting is net als een postzegelverzamelingnooit af. Vooral het trekkende gezia zal steeds gespitst blijven op verbetering van de uitrusting, op aanpassing daarvan aan de individuele wensen en op de manier van trekkend kamperen. Hieronder geven wij een opgave van de gemiddelde kosten voor een trekkend gezin met twee kinderen (in guldens): eenvoudig gespecialiseerd tent van de ouders 150 350 a 550 tent van de kinderen 70 180 bedden: vier luchtbedden 100 160 of 2 grote dikke en 2 kleine dunnere schuimplastics 60 80 slaapzakken 160 450 kooktoestel 40 a 60 45 pannen ex. 20 25 andere keukenuitrusting (tussen f 5 en f 75) 5 15 borden enz. 35 35 verlichting 50 4 15 50 toilet maken pm 45 tafeltje 22 25 zitmeubilair 4 personen 50 70 Totaal 750 a 800 1550 a 1800 Nederland gebouwd. Bij Cammenga's jacht- en scheepswerf ontdekt men de cupronikkel trewes 52 flushdeck powerketch met afmetingen van 15.87 x 4.36 x 1,60 meter. Het cupro-nikkel waarvan de boot vervaardigd is, is bij alle Nederlanders bekend. (Cupro nikkel is namelijk het alliage waar van o.a. de Nederlandse kwartjes zijn vervaardigd Op de stand van de Nederlandse Sport Federatie (voor het eerst op de Hiswa present) treft men de po lyester splinter aan. Deze kajuitboot (6,45 x 2,08 x 1,15 meter) is gebouwd naar een bekroond prijsvraagont werp. Een van de meest verbreide boten ter wereld, de Snipe 4,75 x 1,52 meter laat de handelsonderneming Sportimex zien. Deze boot is nog niet eerder in Nederland getoond. Wegens de imposante afmetingen vallen bij de motorboten en -jachten onmiddellijk de stand van de gebr. De Vries scheepsbouw, werf De Vlijt en Cammenga's jacht- en scheepswerf op. Bij de gebr. De Vries o.a. de Rio Grande met de respectabele afmetin gen van 16,80 x 4,50 meter, terwijl bij Cammenga's jacht- en scheeps werf de stalen motorjacht (viskot- ter-model) van 18,60 x 4,75 x 1,60 meter en het stalen dubbelschroef- motorjacht met gelijke afmetingen opvallende verschijningen zijn. Tenslotte een boot die vooral de jeugd zal aanspreken. Het technisch bureau Stockport brengt de Swinger V 176, op zich een niets zeggende naam, maar als we erbij vertellen dat. dit de Glastrom Batboat is, die speciaal voor de Batman-televisie serie is ontworpen, is de belangstel ling van de jeugd wel verklaard. Bij de kampeerhulpmiddelen zijn vele noviteiten te ontdekken. Zo is er o.a, een nieuwe slaapzakvorm. Slaapzakken van het dekenmodel hadden tot nu toe de rits opzij en onderaan. Momenteel komen ook slaapzakken op de markt van het zelfde rechthoekige model, die een ritssluiting in het midden hebben, alsmede een aangeknipte capuchon. Voor diegenen die altijd koude schouders hebben" is dit een goede oplossing. Het spreekt evenwel van zelf dat deze slaapzakken niet meer thuis op bed Kunnen ivorden ge bruikt. Bij de diverse slaapzakkencollec- ties wordt thans ook extra-aandacht besteed aan de slaapzak, waarvan de onderzijde gevuld is met een kunstvezel en de bovenkant met dons. Door deze samenstelling ko men de vullingen volledig tot hun reeht. Een andere nouveauté is de seizoendeken, gemaakt van 'n nieuw geweven textielvlies. Deze licht gewichtdekens van een katoenen vulling kunnen na afloop van het kampeerseizoen of wanneer ze smoe zelig zijn weggegooid of verbrand worden. Ter beveiliging van de uitrustings stukken binnen en buiten de tent is nu een alarmapparaat gekomen. Het apparaat werkt op een batterij en kan zo nodig' twee uur lang een schelle fluittoon produceren. Tevens vindt men op de Hiswa een jerrycan met aparte delen voor benzine (5 liter) en olie (2,5 liter). Ook een kroonkurkopener. die er tevens voor kan zorgen dat de kroonkurk weer stevig op de fles wondt geplaatst, behoort tot de tentoongestelde arti kelen. Een apparaatje dat „onmis baar" is voor automobilisten, die een kroonkurk op een nog niet ge heel lege fles willen bevestigen, Springende stoppen zijn namelijk gevaarlijk in een rijdende auto. Voor de wandelaar is er ook nog een pedo meter. Dit artikel wordt om het been gedragen en geeft aan hoeveel kilo meters zijn afgelegd. De Ansul „Merrimae" Is een klein makkelijk te bedienen blusapparaat voor boot, caravan, tent en huis. De Ansul „Merrimae" is gevuld met 1,2 kg bluspoeder en geschikt voor alle branden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15