Sancties hebben Rhodesische
economie (nog) niet ontwricht
TIMI UI
S8IT1 AFIIU
SUI1-AFRIKA
Touwtrekken tussen belastingbet aler en
tiscus om reiskosten nu voorbi I Fiscussies j
IACHINE
Él*!
OUD TWISTPUNT UIT DE WEG GERUIMD
ex in het grote
Tasjesroller
aangehouden
Chocolade
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 9 MAART 1967
11
zien.
enlang
nen
zon.
etvlekken,
luiervlekken
oor de zon.
Raadslid J. RosseeJ
„Waar blijven
Aardenburgse
raadsleden bij
Matthaus-
Passion
JAARMARKT
TE KOEWACHT
Dropping voor
plattelands jongeren
Axel en Zaamslag
Artikel 36
Forfaitaire regeling
Vergoeding reiskosten
Aftrekken kosten
=3*
.OGISCH
EEK-EN
RWASMIDDEL,
ex
(Van een medewerker)
SALISBURY „Ziet gij men-
jen met revolvers rondlopen?",
vroeg de Rhodesische zakenman
flan de schrijver van dit artikel.
\Vy worden geacht een bedrei-
j voor de wereldvrede te zijn",
jlen ziet niet veel revolvers en
ielfs niet veel uniformen langs de
straten van Salisbury, waar mo
derne wolkenkrabbers afwisselen
wet lage gebouwen van koloniaal
type.
Men krijgt ook geen indruk van
gespannenheid of onrust, ofschoon
de voormalige Britse kolonie te
genover byna de gehele wereld
staat. In de etalages en op de
planken in de winkels ligt alles
wat voor het leven noodzakelijk
en prettig is hoog opgestapeld. De
straten staan vol geparkeerde
auto's en de parkeerterreinen zijn
er bijna verstopt. Nu en dan ziet
men een minirok voorbijgaan.
Afrikanen en Europeanen gaan ge
makkelijk» zoal niet vertrouwelijk met
elkaar om. In Jamesson Street en Third
Street wapperen de Rhodesische vlag
en de Union Jack naast elkaar van het
bureau van premier Ian Smith. Hij
lijkt meer ontspannen dan op de dag,
waarop hij, Engeland trotserend, deze
kolonie onafhankelijk verklaarde.
Na de onderhandelingen van decent-
ber van het vorige jaar die bijna tot
recces hadden geleid, zijn de officiële
contacten tussen de regeringen van
Engeland en Rhodesië weggevallen.
Premier Wilson van Engeland heeft
verklaard, dat hij de volledige onaf
hankelijkheid van Rhodesië niet zal er
kennen voor een Afrikaanse regering
wordt geïnstalleerd.
Maanden van vrijwillige sancties
ichijnen het ontspannen en comforta
bele leven van de blanken in Rhodesië
weinig te hebben veranderd. De grote
beproeving van de in december door
de U.N.O. afgekondigde verplichte
sancties, om de voornaamste exporten
van Rhodesië onmogelijk te maken,
staat voor de deur.
Maar zelfs de Afrikaanse diplomaten
In de U.N.O., voorzien geen beslissend
resultaat van de sancties, tenzij ze door
geweld worden ondersteund en er zijn
geen aanwijzingen, dat de grote mo
gendheden met inbegrip van Enge
land en de V.S. daarmede akkoord
tullen gaan.
Niettemin hebben de internationale
igen om Rhodesië eronder te krij-
zijn handel vooral die met En
geland uitgehold. Volgens de beste
schatting is slechts een derde van de
grote Rhodesische tabaksoogst van 1966
i,clandestien" verkocht. Sinds de dag,
waarop de onafhankelijkheid is afge-
"?d, zijn geen statistieken betref-
de handel meer gepubliceerd.
Hoe staat het nu met die sancties?
Maak u niet bezorgd, we komen er
wel", zei een zakenman. „Het is alle
maal erg dwaas, maar we halen het
wel", zei een ander.
Kort geleden is' in een maand te
Salisbury met de bouw van 80 nieuwe
woonhuizen en andere gebouwen be
gonnen en in Boelawayo hebben men
sen in dit seizoen 44 zwembaden aan
gelegd.
Stadsparken, waarin zowel blanlte
{Is Afrikaanse kinderen spelen, worden
jeel goed bezocht. Cricketvelden wor
tel veel gebruikt. Maar er zijn bijna
onmerkbare veranderingen. Britse en
verdwijnen.
„Dank je Zuid-Afrika" staat op
een Rhodesische sluitzegel. In twee
talen wordt dank gebracht aan de
Zuid-Afrikaander s. die Rhodesië
olie leveren, ondanks de door de
Verenigde Naties gesanctioneerde
blokkade.
streeks juli zal bekend zijn aan de
regering althans of verkopers erin
zijn geslaagd door de nieuwe sanctie»
heen te breken en nog eens 250 miljoen
pond te verkopen. Toen Smith de on
afhankelijkheid greep, was de olievoor
ziening van Rhodesië een kwetsbare
plek.
Engeland is erin geslaagd, de levering
van ruwe olie aan de kolonie via de.
pijplijn van Beira in Mozambique naar
de Feruka-raffinaderij in oostelijk
Rhodesië te blokkeren, maar Zuid-
Afrika, dat heeft geweigerd de normale I
handel op enigerlei wijze te onderbre
ken, heeft de zaak gered. Olie en
benzine worden thans per spoor gele
verd via Mozambique en Borswana en
per vrachtauto naar Beitbridge in zui
delijk Rhodesië.
De benzine is gerantsoeneerd, maai
door 40 dollarcents extra per gallon
(ongeveer 4,5 liter) te betalen, kan een
automobilist net zoveel kopen als hij
nodig heeft. Dit brengt de prijs van
ongerantsoeneerde benzine op 1,27 dol
lar per gallon. De prijs die voor de
onafhankelijkheid werd afgekondigd
was 56 (dollar) cents.
zftn geenszins gebrand op de gevolgen
van de verplichte sancties op de lange
duur, maar zij zyn vastbesloten, er
weerstand aan te bieden.
Sommige hebben gedacht, dat werK-
loosheid en onrust onder de Afrikaanse
bevolking de regering Smith tot wan
hoop zouden brengen. Dit is niet ge
beurd, ofschoon het aantal werklozen
op een totaal aantal van 650.000 Afri
kaanse arbeiders wordt geschat op een
getal tussen de 20.000 en 40.000.
Na de tabak is asbest het belangrijk
ste Rhodesische exportartikel, dat on
der de door de U.N.O. afgekondigde
boycot valt. Deze export beliep in 196b
een waarde van 30 miljoen dollar.
Gemeld wordt, dat Rhodesië in ha
vens van Mozambique genoeg asbesi
heeft opgeslagen om van zes tot negen
maanden te kunnen leveren, voorts
neemt men aan, dat ook grote hoeveel
heden chroom, dat eveneens op ae
sanctielijst staat, in Beira op versche
ping wacht.
Premier Smith vertelt hier aan de pers dat hij Engeland gevraagd heeft
om enkele uren uitstel van het Rhodesische antwoord op het zg. Tiger-
document, een voorstel van de Engelse premier Wilson, dat een ommekeer
moest brengen in de relatie tussen beide landen. Enkele uren later zou hij
op dezelfde plaats staan om een juichende en om de republiek roepende
menigte van zijn besluit in kennis te stellenhet Tig er document a-f te wijzen.
Duizenden hectaren, voorheen voor
de suikerteelt gebruikte landerijen, zijn
uu met graan beplant.
De Rhodesiers rexenen op Zul<3-
Afrika en hun vlotte betrekkingen met
net naburige Mozambique een Por
tugees gebied om hen er doorheen
te helpen. Op een reis van bijna 2.000
km door het land werd alleen bij
Kariba militaire activiteit waargeno
men. Het is bekend, dat de Rhodesische
regering troepen heeft gelegerd in het
dal van de Zambesi aan de grens met
Zambia om infiltratie van terroristen
tegen te gaan.
Een onbekend maar betrekkelijk
klein aantal van zulke terroristen deels
opgeleid in Moskou en Peking, deels in
Ghana en Tanzania, is gevangen ge
nomen.
Te Kariba, waar de enorme elektri
sche centrale energie produceert voor
zowel Zambia als Rhodesië, was alles
vreedzaam.
Een Engelsman, die bij het enige
benzinestation zijn tank liet vullen, zei
dat rondom Kariba alles rustig is en
dat er geen paniek heerst over terro
risten. „Maar", vervolgde hij, „ieder
een, die zegt, dat hier niets kan gebeu
ren, moet zijn hersens na laten kijken".
(Van een onzer verslaggevers)
AARDENBURG „We zijn een ryke
gemeente", zei gisteravond het Aar
denburgse raadslid J. Rosseel. „Dat valt
nog te bezien", wierp zijn collega C.
van Bellegem tegen. Hy zag in het feit
dat de gisteren vastgestelde gemeente-
rekening over 1964 een batig slot van
ruim 71 mille heeft opgeleverd, nog al
lerminst reden tot optimisme over de
financiële positie van Aardenburg. „We
hebben nog zoveel dingen op ons ver
langlijstje» dat van dat meevallertje niet
veel meer overblijft", aldus de heer
Van Bellegem, die in zyn mening later
nog werd bijgevallen door de heer L.
de Clerck.
De heer Rosseel uitte bij de behan
deling van het subsidievoorstel voor de
uitvoering van de „Matthaus-Passion"
in de Aardenburgse St.-Baafskerk op
zondag a.s., ongezouten kritiek aan het
adres" van zijn mede-raadsleden. „Bij
vorige uitvoeringen", zei hij, „heb ik
nog maar zelden een raadslid gezien".
Ook achtte hij de belangstelling van
de Aardenburgse bevolking voor dit
evenement teleurstellend. Burgemeester
M. G. M. van Berckel beperkte zijn
commentaar tot: „We hebben ze niet
aan een touwtje. Maar ik ben het met
u eens dat het beter kan". De overige
raadsleden deden er het zwijgen toe.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De politie van Vlis.
stagen heeft een 22-jarige Vlisstager
aangehouden. De man heeft in de nacht
van zaterdag op zondag in een har lil
Vlissingen drie portemonnees wegge,
haild uit de tasjes van enkele Jonge-
dames. De totale buit bedroeg f 62,79.
De politie is hem op het spoor gekomen
omdat h(j zich tüdens de bewuste nacht
In de bar nogal vreemd gedroeg. De
politie heeft twee lege portemonnees
zondagnacht op straat gevonden.
De derde portemonnee werd, op aanwij
zing van de arrestant later terugge
vonden op een binnenplaats van een
woning in de buurt van de bar.
De man heeft bekend de portemonnees
gerold te hebben. Het geld is in beslag
genomen en aan de meisjes teruggege
ven. Er is procesverbaal opgemaakt.
KOEWACHT Op woensdag 5 april
zal in Koewacht weer de jaarlijkse
jaarmarkt worden gehouden. Het ge
meentebestuur heeft vele mooie prijzen
beschikbaar gesteld voor alle soorten
rundvee, paarden, varkens en konijnen,
die op deze markt zullen worden aan
gevoerd.
(Van onze correspondente)
ZAAMSLAG In het hervormd
jeugdgebouw De Poort werd het sein
gegeven voor een grote dropping, geor
ganiseerd door de Plattelands Jongere»
Gemeenschap afdeling Axel-Zaamslag.
Nadat de voorzitter, de heer J. Koster,
allen hartelijk welkom had geheten,
vertrok de eerste ploeg van vier deel
nemers, om hun puzzelrit te voet door
polders en landwegen af te leggen.
Omdat de belangstelling zeer groot
was (46 deelnemers) duurde het eer*
uur, voordat de laatsite ploeg „de sok-
ken erin" had gezet. Tijdens een tocht
in het donker moesten verscheidene
opdrachten worden vervuld, zoals: de
omvang van speciaal hiervoor uitge
zochte bomen opmeten; namen var*
boerderijen, waar men langs kwam, no
teren; jaartallen op de dammen van de
boerderijen noteren, en algemene vra
gen beantwoorden. Het traject was on
geveer 9 km lang en het duurde circa
2 uur eer men aan'de finish arriveerde.
De prijzen werden als volgt verdeeld:
Eerste prijs: een taart en een fles wijn
gingen naar de ploeg van J. Nijsen
(Zaamslag). Tweede prijs: een fles wijn
naar de ploeg van J. Roelse (Hulst).
Derde prijs: een taart naar de ploeg
van P. de Feijter (Kloosterzande). Vier
de prijs: een fles wijn naar de ploeg
van H. de Feijter (Vogelwaarde).
Uvênsmiddelen echter vormen nau
welijks een probleem. Goed Rhodesisch
tundvlees kost 50 (dollar) cents per
pond (van 450 gram), varkenscotelet-
kosten 44 cent. Boter doet 56 cent
te pond en eieren kosten 50 cent per
ooajn. Fruit en groenten zijn er in
overvloed.
De Rhodesische kledingindustrie heeft
enorm uitgebreid, de tieners zijn
zeer modebewust en de fabrikanten
poeren aan hun eisen te voldoen,
wzerwinkels bieden gereedschappen
Westduits fabrikaat aan en fietsen
jomen geregeld -uit Zuid-Afrika. De
schoenen schijnen in het land
J |e worden gemaakt.
®r'tse snoeperijen en chocolade, die
ltr altijd zeer gezocht waren, zijn
verdwenen, maar Zwitserse en Nedcr-
■todse chocolade is nog verkrijgbaar,
bodesië fabriceert trouwens thans
snoeperijen en toen een firma te
eiaway om mensen vroeg voor een
Jeuwe snoepfabrick kwamen 300 Afri-
anen on* een baantje.
kerc ^desiérs zijn geestdriftige drin-
m in lunchtijd als 's avonds en
Sin en Schotse whiskey en Britse
Ma verkrijgbaar.
RhSar-?e. sleutel tot toekomst van
L ®S1.® de tabak, verreweg het
land f1' exportartikel van het
'_m 1965 had de tabaksexport een
Spoorweg
Stuwdam
0 km 400
«ïatdc
van 131.6 miljoen dollar. Dat
vsn j?pna Gen derde van de waarde
PresV0* 0 exP°rt van dat jaar.
keurinp^aul^e schijnt zijn goed-
tranïï- "ekben gehecht aan een ruil-
Corp de Rhodesia Tobacco
de u" .ln llet kadei waarvan volgens
toilW» ."^chikbare maatstaf voor 5,6
teuiid aan tabak zal worden
Franln-; i ien franse textielgoederen.
WdsraDrt leeft z*ch- t°en de Veilig-
besiont sancties tegen Rhodesie
Het DV^n s^emming onthouden.
°ogst °rig0 ^aar. heeft de regering de
gram) 0° mhjoen pond (van 450
waar j;ergen°men voor doorverkoop,
i^esth t ogelijk zou zijn. Vorens de
biief -Wkare inlichtingen die hier
Vat\ dit Zljn' *s misschien tweederde
Ge 0oogst opgeslagen.
derde Worc^- dat de regering een
heeft va??1' ?ngeveer 32 miljoen dollar
J verknr>ht aan een half dozijn lan
Men neemt aan, dat er voldoende
benzine in voorraad is om voor zes
tot negen maanden in de behoefte van
Rhodesië te voorzien als de bevoorra
ding volkomen zou worden afgesneden.
Alle statistieken worden hier met
voorbehoud aanvaard. De veiligheids
maatregelen van de regering schijnen
luchtdicht en de kranten worden ge
censureerd.
Betrouwbare economen evenwei De-
rekenen, dat de export het vorig jaai
ls gedaald tot ongeveer 252 miljoen
dollar, hetgeen ongeveer 140 miljoen
minder was dan in 1965. Als een al
gemeen aangenomen cijfer van 224
miljoen voor de invoer juist is, had
Rhodesië een gunstige handelsbalans
van 28 miljoen dollar.
Zambia, het noordelijke buurland van
Rhodesië, dat zich ten doel heeft ge
steld de regering Smith omver te wer
pen en een regering van zwarten ln
het zadel te helpen, blijft een van de
beste klanten van Rhodesië. President
Kenneth Kaoenda van dit land wil de
handel wel afsnijden maar economische
realiteiten noodzaken hem, Rhodesische
kolen, vlees, kleding, bouwmaterialen
en andere fabrieksgoederen te gebrui
ken. De omvang van de handel heeft
evenwel de neiging te verminderen. Om
importen uit Rhodesië uit te schakelen
heeft Zambia zich voor de voorziening
in een groter gedeelte van zijn behoef
ten tot Zuid-Afrika gewend.
tej
Zuid?AfW'L-S*en en ket oosten- China
hoeveeihlfj - Een overeenkomstige
(tofe taiT Js vea'moedelijk door twee
vted niftf?ondernemingen gereser-
k°°P tot c+? j voorbehoud, dat de ver-
Worm d komen als hij wettig
Buit?
rf»H!*u3L bouwt de regering
Rhodesie en Zambia exploiteren nog
altijd de Rhodesische spoorweg. De
Midden-Afrikaanse luchtvaartmaat
schappij en de enorme hydro-elektriscne
centrale van Kariba, die de energie le
vert voor de koperindustrie van Zam
bia.
De spoorweg zal echter verdeeld
worden tussen de beide landen en Zam-
Dia heeft te kennen gegeven, dat het dit
ook wenst met betrekking tot de lucht
vaartmaatschappij, die het vorig jaar
een winst van 1.4 miljoen dollar heeft
gemaakt.
Rhodesische zakenlieden hebben nar-
de koppen. Velen van hen hebben de
unilaterale afkondiging van de onaf
hankelijkheid ontraden. Zü hebben nn
gezien, dat een jaar ondoeltreffende
vrijwillige sancties de volkshuishouding
tot zekere hoogte heeft ontwricht. Zij
(Van onze fiscale medewerker)
Welke kosten kunnen zoal op
het loon in mindering worden ge
bracht Als algemene regel geldt
dat men als kosten kan aftrekken
alle uitgaven, welke binnen rede
lijke grenzen zijn gedaan voor een
behoorlijke vervulling van de
dienstbetrekking of, als het gaat
om niet in loondienst verrichte
arbeid, alle uitgaven, die redelij
kerwijs moeten worden gedaan
om de inkomsten te verwerven, te
innen en te behouden. Een hele
mondvol, horen we al zeggen,
maar in de praktijk valt dit alle
maal nogal mee.
Over deze kosten is in de loop der
jaren heel wat te doen geweest. Voor
al na 1945, toen de woningschaarste
steeds grotere afmetingen aannam, was
het schering en inslag dat iemand bui
ten zijn werkgemeente moest wonen.
Zocht hij daar serieus een woning, dan
was de inspecteur bereid de reiskosten
in mindering van zijn inkomen te
brengen. Bleef hij evenwel om persoon
lijke redenen elders wonen, dan geen
compensatie voor de reiskosten via een
lagere aanslag. Dat deze situatie nog
al eens wrijvingen met de fiscale in
stanties veroorzaakte, laat zich begrij
pen. Ontelbare malen moesten gerechts
hoven en Hoge Raad dan ook uit
spraak doen. En voor de belasting
plichtigen en voor de betreffende amb
tenaren was deze toestand verre van
ideaal. Gelukkig is dit twistpunt al
thans volgens de nieuwe voorschriften
grotendeels uit de weg geruimd,
Deze kwestie is nu uitputtend geregeld
in de nieuwe wet op de inkomstenbe
lasting. In de praktijk zijn echter nog
situaties naar voren gekomen, welke
het vorenstaande deels logenstraffen
Het is niet altijd mogelijk gebleken de
giegeven voorschriften stringent te hand
haven. De knoop moest wel eens wor
den doorgehakt. Dit is nauwelijks te
voorkomen. Wanneer een wet in alle
mogelijke situaties zou voorzien, is ze
in de praktijk onleesbaar en daardoor
niet te hanteren. Per saldo moeten de
betreffende ambtenaren zoveel initia
tief kunnen opbrengen, dat zij in be
paalde gevallen zelfstandig beslissen.
Gelukkig kunnen we dit laatste in de
praktijk meer en meer waarnemen.
Voor een juist inzicht in de voorschrif
ten volgen hieronder enige artikelen
iver deze materie.
de plaats van zijn werkzaamheden uit
sluitend een door hem te bepalen be
drag tot de aftrekbare kosten wordt
gerekend en vergoedingen ter zake van
dat reizen in afwijking van artikel 23,
eerste lid, letter b, van deze wet, en
van artikel 11, eerste lid, letter f, van
de wet op de loonbelasting 1964, geheel
of gedeeltelijk tot de inkomsten uit
arbeid worden gerekend.
2. Het in het eerste lid bedoelde
bedrag wordt, indien de afstand tussen
woning of verblijfplaats en plaats van
werkzaamheden
a) niet meer dan 10 km be
loopt, gesteld op een voor elke be
lastingplichtige gelijke som, afge
stemd op de kosten van plaatselijk
openbaar vervoer,
b) meer dan 10 km beloopt, met
inachtneming van de afstand, afge
stemd op de kosten van interlokaal
openbaar vervoer. De in het eerste
lid bedoelde regelen gelden niet voor
zover de afstand meer beloopt dan
40 km.
3. Het regelmatig reizen van de
belastingplichtige tussen zijn woning of
verblijfplaats en de plaats van zijn
werkzaamheden oinnen door onze mi
nister aan te wijzen grote woongebie
den kan worden gelijkgesteld met rei
zen over een afstand van niet meer
dan 10 km".
De door de minister gegeven richt
lijnen zijn vervat in artikel 3 uit-
voerings beschikking 1964. Dit zeer
belangrijke artikel luidt:
1- Terzake van het regelmatig reizen
van de belastingplichtige tussen zijn
woning of verblijfplaats en de plaats
van zijn werkzaamheden wordt uitslui
tend tot de aftrekbare kosten gerekend:
a) indien de afstand niet meer dan
10 km beloopt f 120 per jaar,
b) indien de afstand beloopt:
2. In geval de belastingplichtige de
kosten van het reizen geheel of ge
deeltelijk vergoed krijgt, wordt de ver
goeding tot de inkomsten uit arbeid ge
rekend tot ten hoogste het ingevolge
het eerste lid aftrekbare bedrag en
bovendien tot het bedrag waarmede de
vergoeding 150 pet. van dat aftrek
bare bedrag overtreft. Het tot de in
komsten uit arbeid rekenen blijft even
wel achterwege inzoverre de vergoe
ding in het loon is inbegrepen. r
meer dan
10 km
12 km
15 km
20 km
30 km
35 km
doch niet
meer dan
12 km
15 km
20 km
25 km
35 km
40 km
1 120 per jaar
vermeerderd mei
f 145
210
320
- 540
650
760
A
Artikel 36 van de wet op de In
komstenbelasting zegt ons na aan
neming van het wetsontwerp welke
een kleine wijziging voorstaat het
volgende:
1. Onze minister kan regelen geven
volgens welke ter zake van het regel
matig reizen van de belastingplichtige
tussen zijn woning of verblijfplaats en
3. Ingeval de belastingplichtige van
wege een ander wordt vervoerd, wordt
a) in afwijking van het eerste lid
uitsluitend tot de aftrekbare kosten
gerekend f 120 per jaar,
b) de waarde van het vervoer niet
tot de inkomsten uit arbeid gerekend.
4. I,n geval de afstand meer dan 40
km bedraagt, blijft de toepassing van
de vorige leden beperkt tot een af
stand van 40 km
5. Het regelmatig reizen binnen de
navolgende woongebieden wordt gelijk
gesteld met reizen over een afstand van
niet meer dan 10 km:
a) de gemeente Amsterdam,
b) de gemeenten Schiedam en Rot
terdam, met uitzondering van de
delen van laatstgenoemde gemeente,
genaamd Hoek van Holland, Pernis,
Hoogvliet, Kralingse Veer en van die
welke gelegen zijn westelijk van de
Oude Maas,
c) de gemeenten 's-Gravenhage,
Rijswijk en Voorburg,
d) de gemeenten Eindhoven en het
deel van de gemeente Geldrop. ge
naamd Tivoli.
6. De afstand wordt gemeten langs
de meest gebruikelijke weg.
7. Ingeval de afstand niet gedurende
het gehele kalenderjaar dezelfde is,
wordt het eerste lid naar tijdsgelang
toegepast.
8. Onder regelmatig reizen wordt ver
staan het in de regel dagelijks reizen,
onder plaats van werkzaamheden is
begrepen de plaats van waaruit de
werkzaamheden hoofdzakelijk worden
verricht-
Deze belangrijke artikelen vereisen
enige toelichting. Deze regeling heeft
uitsluitend betrekking op de kosten van
reizen tussen woning en werk. Het gaat
hier om een wat men noemt for
faitaire regeling. Dat wil zeggen, dat
zij de aftre^ vooir reiskosten bepaalt
op een gemiddelde dat uitsluitend af
hankelijk is van de afstand tussen wo
ning en werk. Dit gemiddelde kan af
wijken van de werkelijk gemaakte reis
kosten, zowel naar boven als naar
beneden. Iedere werknemer krijgt dus
een vaste aftrek van f 120 indien de
afstand tussen woning en werk niet
meer bedrag dan 10 km. Deze aftrek
is evenwel begrepen in de 5 procent
aftrek, welke iedere werknemer krijgt
en die verwerkt is in de loonbelasting
tabel. Bij de bespreking van artikel 37
hierna komen we uiteraard hierop nog
terug.
'Bedraagt de afstand tussen woning
en werk b.v. 28 km, dan is de aftrek
dus f 120 en f 540 is f 660, waarvan
eerstgenoemd bedrag verdisconteert is
in de al genoemde 5 pet-regeling, zo
dat de extra-aftrek f 540 bedraagt, welk
bedrag op het inkomen in mindering
mag worden gebracht. Deze aftrek
wordt genoten of men nu gebruikmaakt
van een openbaar vervoermiddel, rij
wiel, brommer of auto, of wegens wo
ningschaarste niet in zijn werkgemeen-
te kan wonen of dat men elders woont
alleen uit persoonlijke overwegingen.
Daarmee laat de wetgever zich niet
meer in. wat een belangrijk winstpunt
is. Het is hem verder onverschillig of
men. al dan niet deze reiskosten maakt.
Wie b-v. met een collega die een au
to heeft meerijdt en daarvoor niets be
hoeft te betalen, mag desondanks de
reiskosten in aftrek brengen.
De reiskostentabel geldt slechts tot
een afstand van 40 km met een ma
ximale aftrek van f 120 en f 760 is
t 880.
Als een gefortuneerde forens graag
een cure slee rijdt, dan zal hem dit
meer kosten dan wanneer hij een klei
ne wagen gebruikt of met de trein
gaat. De aftrek wordt evenwel niet ho
ger. De meerdere kosten liggen dan
in de privésfeer.
Zou de afstand tussen woning en
werk meer dan 40 km bedragen, dan
geldt voor de eerste 40 km de norm
en voor de afstand daarboven de ou
de regeling. Dit laatste houdt in dat
de kilometers boven de 40 alleen mo
gen worden afgetrokken indien ze za
kelijk verantwoord zijn. Wie om per
soonlijke redenen buiten zijn werkge-
meente blijft wonen en de afstand tus
sen woon- en werkgemeente zou 60 km
bedragen, mag de reiskosten, verbon
den aan die meerdere 20 km, niet op
zijn Inkomen in mindering brengen.
Gaat het echter om „zakelijke reiskos
ten" omdat wegens woningschaarste
niet verhuisd kan worden en bij de
keuze van het vervoermiddel wordt de
redelijkheid in acht genomen, dan moet
de volgende gedragslijn worden ge
volgd: Stel dat de totale reiskosten in
een dergelijk geval dus bij „zake
lijke reiskosten" f 2400 bedragen
dan moet de volgende formule worden
gehanteerd:
Aftrek voor de eerste 40 km bulten
de f 120 van de 5 pet-regeling f 760
voor de volgende 20 km 20/60ste
van f 2400 juo
Totaal
1560
Zijn de kosten persoonlijk, dan ech
ter slechts f 760 aftrek. De rest komt
dan helemaal voor rekening van be
langhebbende. In beide gevallen komt
uiteraard nog f 120 in mindering vla
de 5 pet-regeling.
Krijgt men ais werknemer vergoe
ding van reiskosten dan wordt de si
tuatie anders, wat heel begrijpelijk is.
Wanneer van Iemand in loondienst zijn
de loonbelasting wordt ingehouden, kan
hij de van werkgever ontvangen ver
goeding voor reiskosten tussen huis en
werk buiten aanmerking laten, indien
deze vergoeding uitsluitend betrek
king heeft op reizen over afstanden
van niet meer dan 10 km of binnen
de grote woongebieden
Een werknemer die aanspraak maant
op een reiskostenaftrek van f 540 en
f 500 vergoeding ontvangt, moet dit
bedrag op de aftrek in mindering bren
gen. Er resteert hem dus een bedrag
van f 40. Werknemer woont in A en
werkt in B, 30 km afstand Behalve
het vaste bedrag van f 120 verdiscon
teert in de 5 pet-regeling, kan hij nog
f 540 reiskosten in mindering brengen
De vergoeding bedraagt f 1000. We
krijgen nu een bijtelling van f 10, be
rekend als volgt:
Tabelbedrag f 540
10 km grens 120
150 pet van
Vergoeding f 1000
660
990
Verschil
10
Belastingplichtige komt er ln het ge
telde geval derhalve heel genadig af
Voor werknemers is even belangrijk
de inhoud van artikel 37. Want ook dit
artikel houdt bepalingen in tot verla
ging van het belastbaar inkomen en wie
het in zijn geheel laten volgen, opdat
ieder volledig georiënteerd zij. Na een
kleine wijziging, welke eerstdaags haar
beslag wel zal krijgen, luidt het:
1. Het bedrag van de aftrekbare kos
ten drukkende op de aan loonbelasting
onderworpen inkomsten en op inkom
sten uit dienstbetrekking, die niet aan
loonbelasting zijn onderworpen, wordt
niet lager gesteld dan op f 150.
2. Bij aanwezigheid Van inkomsten
uit tegenwoordige arbeid wordt het be
drag van de aftrekbare kosten druk
kende, op inkomsten uit arbeid niet la
ger gesteld dan op vijf procent van
de eerstbedoelde inkomsten, doch op
niet minder dan f 240, en zonder na
der bewijs op niet meer dan f 600, dan
wel, indien de belastingplichtige aanne
melijk maakt dat de aftrekbare kos
ten f 600 te boven gaan, zonder nader
bewijs op niet meer dan f 1000.
3. Het bedrag dat aftrekbaar is ter
zake van het regelmatig reizen van de
belastingplichtige tussen zijn woning
of verblijfplaats en de plaats van zijn
werkzaamheden, blijft voor zover dit
de som, bepaald ingevolge artikel 36,
tweede lid, letter a, overtreft, voor de
toepassing van het tweede lid buiten
beschouwing, doch wondt toegevoegd
aan de aftrek ingevolge dat lid.
4. Voor de toepassing van het twee
de lid worden inkomsten, genoten we
gens tijdelijke arbeidsongeschiktheid,
gelijkgesteld met inkomsten uit" tegen
woordige arbeid.
5. Het eerste en het tweede lid wor
den afzonderlijk toegepast on de in
komsten die van de zijde van de echt
genote van de belastingplichtige op
komen"-
Het eerste lid Js voornamelijk van
toepassing op $>cpensionecrden, die
een vaste kosten aftrek hebben van
f 150. Zou de gepensioneerde naast het
pensioen inkomsten uit tegenwoordige
arbeid genieten dan alleen 5 pet. aftrek
van deze laatste inkomsten met een
minimum van f 240.
Een gepensioneerde met een pensi
oen van f 6000 verdient er nog f 4000
in loondienst bij Aftrek 5 pet. van
f 4000 met een minimum, van f 240.
Het is dus niet zo dat het pensioen
ook nog met. t 150 mag worden ver
minderd.
De zgn 5 pet.-regeling van 1949 ligt
nu verankerd in artikel 37- Het touw
trekken tussen fiscus en belastingplich
tigen behoort nu grotendeels tot het
verleden Deze regeling dient tot dek
king van de gewone aftrekbare posten
en ter tegemoetkoming in de reiskos
ten tussen woning en werk tot een af
stand van niet meer dan 10 km. Als
deze afstand groter is, komt de extra
aftrek volgens bovenvermeld staatje bo
ven de aftrek wegens verwervingskos
ten. Iemand die f 1000 verdient en op
15 km van zijn woonplaats werkt, mag
dus in mindering brengen f 210 voor
reiskosten en f 500 verwervingskosten,
iS, 7i°u-Tie 13 000 loon geniet
en f 2000 uit bi]v. publicistische arbeid
mag maximaal f 600 aftrekken Kan
-lij evenwel aannemelijk maken dat de
beroepskosten hoger liggen dan: aftrek
ken 5 pCt. van f ij ooo ;s 75a
van belang Is nog het vijfde lid,
waarbij is bepaald dat deze aftrek af
zonderlijk wordt toegepast op inkom
sten, die van de zijde van de echtge
note opkomen. Het maximum aan ver
wervingskosten kan dus in 't algemeen
bedragen 2 x f g00 resp. 2 x f 1000.
Hierboven kan nog de extra-reiskosten-
aftrek komen voor beide lieden. Wan
neer een dergelijke situatie zich voor.
doet, is het dus wel even uitkijken wat
de aftrekposten betreft.