Sancties hebben Rhodesische economie (nog) niet ontwricht TIMI UI S8IT1 AFIIU SUI1-AFRIKA Touwtrekken tussen belastingbet aler en tiscus om reiskosten nu voorbi I Fiscussies j IACHINE Él*! OUD TWISTPUNT UIT DE WEG GERUIMD ex in het grote Tasjesroller aangehouden Chocolade DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 9 MAART 1967 11 zien. enlang nen zon. etvlekken, luiervlekken oor de zon. Raadslid J. RosseeJ „Waar blijven Aardenburgse raadsleden bij Matthaus- Passion JAARMARKT TE KOEWACHT Dropping voor plattelands jongeren Axel en Zaamslag Artikel 36 Forfaitaire regeling Vergoeding reiskosten Aftrekken kosten =3* .OGISCH EEK-EN RWASMIDDEL, ex (Van een medewerker) SALISBURY „Ziet gij men- jen met revolvers rondlopen?", vroeg de Rhodesische zakenman flan de schrijver van dit artikel. \Vy worden geacht een bedrei- j voor de wereldvrede te zijn", jlen ziet niet veel revolvers en ielfs niet veel uniformen langs de straten van Salisbury, waar mo derne wolkenkrabbers afwisselen wet lage gebouwen van koloniaal type. Men krijgt ook geen indruk van gespannenheid of onrust, ofschoon de voormalige Britse kolonie te genover byna de gehele wereld staat. In de etalages en op de planken in de winkels ligt alles wat voor het leven noodzakelijk en prettig is hoog opgestapeld. De straten staan vol geparkeerde auto's en de parkeerterreinen zijn er bijna verstopt. Nu en dan ziet men een minirok voorbijgaan. Afrikanen en Europeanen gaan ge makkelijk» zoal niet vertrouwelijk met elkaar om. In Jamesson Street en Third Street wapperen de Rhodesische vlag en de Union Jack naast elkaar van het bureau van premier Ian Smith. Hij lijkt meer ontspannen dan op de dag, waarop hij, Engeland trotserend, deze kolonie onafhankelijk verklaarde. Na de onderhandelingen van decent- ber van het vorige jaar die bijna tot recces hadden geleid, zijn de officiële contacten tussen de regeringen van Engeland en Rhodesië weggevallen. Premier Wilson van Engeland heeft verklaard, dat hij de volledige onaf hankelijkheid van Rhodesië niet zal er kennen voor een Afrikaanse regering wordt geïnstalleerd. Maanden van vrijwillige sancties ichijnen het ontspannen en comforta bele leven van de blanken in Rhodesië weinig te hebben veranderd. De grote beproeving van de in december door de U.N.O. afgekondigde verplichte sancties, om de voornaamste exporten van Rhodesië onmogelijk te maken, staat voor de deur. Maar zelfs de Afrikaanse diplomaten In de U.N.O., voorzien geen beslissend resultaat van de sancties, tenzij ze door geweld worden ondersteund en er zijn geen aanwijzingen, dat de grote mo gendheden met inbegrip van Enge land en de V.S. daarmede akkoord tullen gaan. Niettemin hebben de internationale igen om Rhodesië eronder te krij- zijn handel vooral die met En geland uitgehold. Volgens de beste schatting is slechts een derde van de grote Rhodesische tabaksoogst van 1966 i,clandestien" verkocht. Sinds de dag, waarop de onafhankelijkheid is afge- "?d, zijn geen statistieken betref- de handel meer gepubliceerd. Hoe staat het nu met die sancties? Maak u niet bezorgd, we komen er wel", zei een zakenman. „Het is alle maal erg dwaas, maar we halen het wel", zei een ander. Kort geleden is' in een maand te Salisbury met de bouw van 80 nieuwe woonhuizen en andere gebouwen be gonnen en in Boelawayo hebben men sen in dit seizoen 44 zwembaden aan gelegd. Stadsparken, waarin zowel blanlte {Is Afrikaanse kinderen spelen, worden jeel goed bezocht. Cricketvelden wor tel veel gebruikt. Maar er zijn bijna onmerkbare veranderingen. Britse en verdwijnen. „Dank je Zuid-Afrika" staat op een Rhodesische sluitzegel. In twee talen wordt dank gebracht aan de Zuid-Afrikaander s. die Rhodesië olie leveren, ondanks de door de Verenigde Naties gesanctioneerde blokkade. streeks juli zal bekend zijn aan de regering althans of verkopers erin zijn geslaagd door de nieuwe sanctie» heen te breken en nog eens 250 miljoen pond te verkopen. Toen Smith de on afhankelijkheid greep, was de olievoor ziening van Rhodesië een kwetsbare plek. Engeland is erin geslaagd, de levering van ruwe olie aan de kolonie via de. pijplijn van Beira in Mozambique naar de Feruka-raffinaderij in oostelijk Rhodesië te blokkeren, maar Zuid- Afrika, dat heeft geweigerd de normale I handel op enigerlei wijze te onderbre ken, heeft de zaak gered. Olie en benzine worden thans per spoor gele verd via Mozambique en Borswana en per vrachtauto naar Beitbridge in zui delijk Rhodesië. De benzine is gerantsoeneerd, maai door 40 dollarcents extra per gallon (ongeveer 4,5 liter) te betalen, kan een automobilist net zoveel kopen als hij nodig heeft. Dit brengt de prijs van ongerantsoeneerde benzine op 1,27 dol lar per gallon. De prijs die voor de onafhankelijkheid werd afgekondigd was 56 (dollar) cents. zftn geenszins gebrand op de gevolgen van de verplichte sancties op de lange duur, maar zij zyn vastbesloten, er weerstand aan te bieden. Sommige hebben gedacht, dat werK- loosheid en onrust onder de Afrikaanse bevolking de regering Smith tot wan hoop zouden brengen. Dit is niet ge beurd, ofschoon het aantal werklozen op een totaal aantal van 650.000 Afri kaanse arbeiders wordt geschat op een getal tussen de 20.000 en 40.000. Na de tabak is asbest het belangrijk ste Rhodesische exportartikel, dat on der de door de U.N.O. afgekondigde boycot valt. Deze export beliep in 196b een waarde van 30 miljoen dollar. Gemeld wordt, dat Rhodesië in ha vens van Mozambique genoeg asbesi heeft opgeslagen om van zes tot negen maanden te kunnen leveren, voorts neemt men aan, dat ook grote hoeveel heden chroom, dat eveneens op ae sanctielijst staat, in Beira op versche ping wacht. Premier Smith vertelt hier aan de pers dat hij Engeland gevraagd heeft om enkele uren uitstel van het Rhodesische antwoord op het zg. Tiger- document, een voorstel van de Engelse premier Wilson, dat een ommekeer moest brengen in de relatie tussen beide landen. Enkele uren later zou hij op dezelfde plaats staan om een juichende en om de republiek roepende menigte van zijn besluit in kennis te stellenhet Tig er document a-f te wijzen. Duizenden hectaren, voorheen voor de suikerteelt gebruikte landerijen, zijn uu met graan beplant. De Rhodesiers rexenen op Zul<3- Afrika en hun vlotte betrekkingen met net naburige Mozambique een Por tugees gebied om hen er doorheen te helpen. Op een reis van bijna 2.000 km door het land werd alleen bij Kariba militaire activiteit waargeno men. Het is bekend, dat de Rhodesische regering troepen heeft gelegerd in het dal van de Zambesi aan de grens met Zambia om infiltratie van terroristen tegen te gaan. Een onbekend maar betrekkelijk klein aantal van zulke terroristen deels opgeleid in Moskou en Peking, deels in Ghana en Tanzania, is gevangen ge nomen. Te Kariba, waar de enorme elektri sche centrale energie produceert voor zowel Zambia als Rhodesië, was alles vreedzaam. Een Engelsman, die bij het enige benzinestation zijn tank liet vullen, zei dat rondom Kariba alles rustig is en dat er geen paniek heerst over terro risten. „Maar", vervolgde hij, „ieder een, die zegt, dat hier niets kan gebeu ren, moet zijn hersens na laten kijken". (Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG „We zijn een ryke gemeente", zei gisteravond het Aar denburgse raadslid J. Rosseel. „Dat valt nog te bezien", wierp zijn collega C. van Bellegem tegen. Hy zag in het feit dat de gisteren vastgestelde gemeente- rekening over 1964 een batig slot van ruim 71 mille heeft opgeleverd, nog al lerminst reden tot optimisme over de financiële positie van Aardenburg. „We hebben nog zoveel dingen op ons ver langlijstje» dat van dat meevallertje niet veel meer overblijft", aldus de heer Van Bellegem, die in zyn mening later nog werd bijgevallen door de heer L. de Clerck. De heer Rosseel uitte bij de behan deling van het subsidievoorstel voor de uitvoering van de „Matthaus-Passion" in de Aardenburgse St.-Baafskerk op zondag a.s., ongezouten kritiek aan het adres" van zijn mede-raadsleden. „Bij vorige uitvoeringen", zei hij, „heb ik nog maar zelden een raadslid gezien". Ook achtte hij de belangstelling van de Aardenburgse bevolking voor dit evenement teleurstellend. Burgemeester M. G. M. van Berckel beperkte zijn commentaar tot: „We hebben ze niet aan een touwtje. Maar ik ben het met u eens dat het beter kan". De overige raadsleden deden er het zwijgen toe. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN De politie van Vlis. stagen heeft een 22-jarige Vlisstager aangehouden. De man heeft in de nacht van zaterdag op zondag in een har lil Vlissingen drie portemonnees wegge, haild uit de tasjes van enkele Jonge- dames. De totale buit bedroeg f 62,79. De politie is hem op het spoor gekomen omdat h(j zich tüdens de bewuste nacht In de bar nogal vreemd gedroeg. De politie heeft twee lege portemonnees zondagnacht op straat gevonden. De derde portemonnee werd, op aanwij zing van de arrestant later terugge vonden op een binnenplaats van een woning in de buurt van de bar. De man heeft bekend de portemonnees gerold te hebben. Het geld is in beslag genomen en aan de meisjes teruggege ven. Er is procesverbaal opgemaakt. KOEWACHT Op woensdag 5 april zal in Koewacht weer de jaarlijkse jaarmarkt worden gehouden. Het ge meentebestuur heeft vele mooie prijzen beschikbaar gesteld voor alle soorten rundvee, paarden, varkens en konijnen, die op deze markt zullen worden aan gevoerd. (Van onze correspondente) ZAAMSLAG In het hervormd jeugdgebouw De Poort werd het sein gegeven voor een grote dropping, geor ganiseerd door de Plattelands Jongere» Gemeenschap afdeling Axel-Zaamslag. Nadat de voorzitter, de heer J. Koster, allen hartelijk welkom had geheten, vertrok de eerste ploeg van vier deel nemers, om hun puzzelrit te voet door polders en landwegen af te leggen. Omdat de belangstelling zeer groot was (46 deelnemers) duurde het eer* uur, voordat de laatsite ploeg „de sok- ken erin" had gezet. Tijdens een tocht in het donker moesten verscheidene opdrachten worden vervuld, zoals: de omvang van speciaal hiervoor uitge zochte bomen opmeten; namen var* boerderijen, waar men langs kwam, no teren; jaartallen op de dammen van de boerderijen noteren, en algemene vra gen beantwoorden. Het traject was on geveer 9 km lang en het duurde circa 2 uur eer men aan'de finish arriveerde. De prijzen werden als volgt verdeeld: Eerste prijs: een taart en een fles wijn gingen naar de ploeg van J. Nijsen (Zaamslag). Tweede prijs: een fles wijn naar de ploeg van J. Roelse (Hulst). Derde prijs: een taart naar de ploeg van P. de Feijter (Kloosterzande). Vier de prijs: een fles wijn naar de ploeg van H. de Feijter (Vogelwaarde). Uvênsmiddelen echter vormen nau welijks een probleem. Goed Rhodesisch tundvlees kost 50 (dollar) cents per pond (van 450 gram), varkenscotelet- kosten 44 cent. Boter doet 56 cent te pond en eieren kosten 50 cent per ooajn. Fruit en groenten zijn er in overvloed. De Rhodesische kledingindustrie heeft enorm uitgebreid, de tieners zijn zeer modebewust en de fabrikanten poeren aan hun eisen te voldoen, wzerwinkels bieden gereedschappen Westduits fabrikaat aan en fietsen jomen geregeld -uit Zuid-Afrika. De schoenen schijnen in het land J |e worden gemaakt. ®r'tse snoeperijen en chocolade, die ltr altijd zeer gezocht waren, zijn verdwenen, maar Zwitserse en Nedcr- ■todse chocolade is nog verkrijgbaar, bodesië fabriceert trouwens thans snoeperijen en toen een firma te eiaway om mensen vroeg voor een Jeuwe snoepfabrick kwamen 300 Afri- anen on* een baantje. kerc ^desiérs zijn geestdriftige drin- m in lunchtijd als 's avonds en Sin en Schotse whiskey en Britse Ma verkrijgbaar. RhSar-?e. sleutel tot toekomst van L ®S1.® de tabak, verreweg het land f1' exportartikel van het '_m 1965 had de tabaksexport een Spoorweg Stuwdam 0 km 400 «ïatdc van 131.6 miljoen dollar. Dat vsn j?pna Gen derde van de waarde PresV0* 0 exP°rt van dat jaar. keurinp^aul^e schijnt zijn goed- tranïï- "ekben gehecht aan een ruil- Corp de Rhodesia Tobacco de u" .ln llet kadei waarvan volgens toilW» ."^chikbare maatstaf voor 5,6 teuiid aan tabak zal worden Franln-; i ien franse textielgoederen. WdsraDrt leeft z*ch- t°en de Veilig- besiont sancties tegen Rhodesie Het DV^n s^emming onthouden. °ogst °rig0 ^aar. heeft de regering de gram) 0° mhjoen pond (van 450 waar j;ergen°men voor doorverkoop, i^esth t ogelijk zou zijn. Vorens de biief -Wkare inlichtingen die hier Vat\ dit Zljn' *s misschien tweederde Ge 0oogst opgeslagen. derde Worc^- dat de regering een heeft va??1' ?ngeveer 32 miljoen dollar J verknr>ht aan een half dozijn lan Men neemt aan, dat er voldoende benzine in voorraad is om voor zes tot negen maanden in de behoefte van Rhodesië te voorzien als de bevoorra ding volkomen zou worden afgesneden. Alle statistieken worden hier met voorbehoud aanvaard. De veiligheids maatregelen van de regering schijnen luchtdicht en de kranten worden ge censureerd. Betrouwbare economen evenwei De- rekenen, dat de export het vorig jaai ls gedaald tot ongeveer 252 miljoen dollar, hetgeen ongeveer 140 miljoen minder was dan in 1965. Als een al gemeen aangenomen cijfer van 224 miljoen voor de invoer juist is, had Rhodesië een gunstige handelsbalans van 28 miljoen dollar. Zambia, het noordelijke buurland van Rhodesië, dat zich ten doel heeft ge steld de regering Smith omver te wer pen en een regering van zwarten ln het zadel te helpen, blijft een van de beste klanten van Rhodesië. President Kenneth Kaoenda van dit land wil de handel wel afsnijden maar economische realiteiten noodzaken hem, Rhodesische kolen, vlees, kleding, bouwmaterialen en andere fabrieksgoederen te gebrui ken. De omvang van de handel heeft evenwel de neiging te verminderen. Om importen uit Rhodesië uit te schakelen heeft Zambia zich voor de voorziening in een groter gedeelte van zijn behoef ten tot Zuid-Afrika gewend. tej Zuid?AfW'L-S*en en ket oosten- China hoeveeihlfj - Een overeenkomstige (tofe taiT Js vea'moedelijk door twee vted niftf?ondernemingen gereser- k°°P tot c+? j voorbehoud, dat de ver- Worm d komen als hij wettig Buit? rf»H!*u3L bouwt de regering Rhodesie en Zambia exploiteren nog altijd de Rhodesische spoorweg. De Midden-Afrikaanse luchtvaartmaat schappij en de enorme hydro-elektriscne centrale van Kariba, die de energie le vert voor de koperindustrie van Zam bia. De spoorweg zal echter verdeeld worden tussen de beide landen en Zam- Dia heeft te kennen gegeven, dat het dit ook wenst met betrekking tot de lucht vaartmaatschappij, die het vorig jaar een winst van 1.4 miljoen dollar heeft gemaakt. Rhodesische zakenlieden hebben nar- de koppen. Velen van hen hebben de unilaterale afkondiging van de onaf hankelijkheid ontraden. Zü hebben nn gezien, dat een jaar ondoeltreffende vrijwillige sancties de volkshuishouding tot zekere hoogte heeft ontwricht. Zij (Van onze fiscale medewerker) Welke kosten kunnen zoal op het loon in mindering worden ge bracht Als algemene regel geldt dat men als kosten kan aftrekken alle uitgaven, welke binnen rede lijke grenzen zijn gedaan voor een behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking of, als het gaat om niet in loondienst verrichte arbeid, alle uitgaven, die redelij kerwijs moeten worden gedaan om de inkomsten te verwerven, te innen en te behouden. Een hele mondvol, horen we al zeggen, maar in de praktijk valt dit alle maal nogal mee. Over deze kosten is in de loop der jaren heel wat te doen geweest. Voor al na 1945, toen de woningschaarste steeds grotere afmetingen aannam, was het schering en inslag dat iemand bui ten zijn werkgemeente moest wonen. Zocht hij daar serieus een woning, dan was de inspecteur bereid de reiskosten in mindering van zijn inkomen te brengen. Bleef hij evenwel om persoon lijke redenen elders wonen, dan geen compensatie voor de reiskosten via een lagere aanslag. Dat deze situatie nog al eens wrijvingen met de fiscale in stanties veroorzaakte, laat zich begrij pen. Ontelbare malen moesten gerechts hoven en Hoge Raad dan ook uit spraak doen. En voor de belasting plichtigen en voor de betreffende amb tenaren was deze toestand verre van ideaal. Gelukkig is dit twistpunt al thans volgens de nieuwe voorschriften grotendeels uit de weg geruimd, Deze kwestie is nu uitputtend geregeld in de nieuwe wet op de inkomstenbe lasting. In de praktijk zijn echter nog situaties naar voren gekomen, welke het vorenstaande deels logenstraffen Het is niet altijd mogelijk gebleken de giegeven voorschriften stringent te hand haven. De knoop moest wel eens wor den doorgehakt. Dit is nauwelijks te voorkomen. Wanneer een wet in alle mogelijke situaties zou voorzien, is ze in de praktijk onleesbaar en daardoor niet te hanteren. Per saldo moeten de betreffende ambtenaren zoveel initia tief kunnen opbrengen, dat zij in be paalde gevallen zelfstandig beslissen. Gelukkig kunnen we dit laatste in de praktijk meer en meer waarnemen. Voor een juist inzicht in de voorschrif ten volgen hieronder enige artikelen iver deze materie. de plaats van zijn werkzaamheden uit sluitend een door hem te bepalen be drag tot de aftrekbare kosten wordt gerekend en vergoedingen ter zake van dat reizen in afwijking van artikel 23, eerste lid, letter b, van deze wet, en van artikel 11, eerste lid, letter f, van de wet op de loonbelasting 1964, geheel of gedeeltelijk tot de inkomsten uit arbeid worden gerekend. 2. Het in het eerste lid bedoelde bedrag wordt, indien de afstand tussen woning of verblijfplaats en plaats van werkzaamheden a) niet meer dan 10 km be loopt, gesteld op een voor elke be lastingplichtige gelijke som, afge stemd op de kosten van plaatselijk openbaar vervoer, b) meer dan 10 km beloopt, met inachtneming van de afstand, afge stemd op de kosten van interlokaal openbaar vervoer. De in het eerste lid bedoelde regelen gelden niet voor zover de afstand meer beloopt dan 40 km. 3. Het regelmatig reizen van de belastingplichtige tussen zijn woning of verblijfplaats en de plaats van zijn werkzaamheden oinnen door onze mi nister aan te wijzen grote woongebie den kan worden gelijkgesteld met rei zen over een afstand van niet meer dan 10 km". De door de minister gegeven richt lijnen zijn vervat in artikel 3 uit- voerings beschikking 1964. Dit zeer belangrijke artikel luidt: 1- Terzake van het regelmatig reizen van de belastingplichtige tussen zijn woning of verblijfplaats en de plaats van zijn werkzaamheden wordt uitslui tend tot de aftrekbare kosten gerekend: a) indien de afstand niet meer dan 10 km beloopt f 120 per jaar, b) indien de afstand beloopt: 2. In geval de belastingplichtige de kosten van het reizen geheel of ge deeltelijk vergoed krijgt, wordt de ver goeding tot de inkomsten uit arbeid ge rekend tot ten hoogste het ingevolge het eerste lid aftrekbare bedrag en bovendien tot het bedrag waarmede de vergoeding 150 pet. van dat aftrek bare bedrag overtreft. Het tot de in komsten uit arbeid rekenen blijft even wel achterwege inzoverre de vergoe ding in het loon is inbegrepen. r meer dan 10 km 12 km 15 km 20 km 30 km 35 km doch niet meer dan 12 km 15 km 20 km 25 km 35 km 40 km 1 120 per jaar vermeerderd mei f 145 210 320 - 540 650 760 A Artikel 36 van de wet op de In komstenbelasting zegt ons na aan neming van het wetsontwerp welke een kleine wijziging voorstaat het volgende: 1. Onze minister kan regelen geven volgens welke ter zake van het regel matig reizen van de belastingplichtige tussen zijn woning of verblijfplaats en 3. Ingeval de belastingplichtige van wege een ander wordt vervoerd, wordt a) in afwijking van het eerste lid uitsluitend tot de aftrekbare kosten gerekend f 120 per jaar, b) de waarde van het vervoer niet tot de inkomsten uit arbeid gerekend. 4. I,n geval de afstand meer dan 40 km bedraagt, blijft de toepassing van de vorige leden beperkt tot een af stand van 40 km 5. Het regelmatig reizen binnen de navolgende woongebieden wordt gelijk gesteld met reizen over een afstand van niet meer dan 10 km: a) de gemeente Amsterdam, b) de gemeenten Schiedam en Rot terdam, met uitzondering van de delen van laatstgenoemde gemeente, genaamd Hoek van Holland, Pernis, Hoogvliet, Kralingse Veer en van die welke gelegen zijn westelijk van de Oude Maas, c) de gemeenten 's-Gravenhage, Rijswijk en Voorburg, d) de gemeenten Eindhoven en het deel van de gemeente Geldrop. ge naamd Tivoli. 6. De afstand wordt gemeten langs de meest gebruikelijke weg. 7. Ingeval de afstand niet gedurende het gehele kalenderjaar dezelfde is, wordt het eerste lid naar tijdsgelang toegepast. 8. Onder regelmatig reizen wordt ver staan het in de regel dagelijks reizen, onder plaats van werkzaamheden is begrepen de plaats van waaruit de werkzaamheden hoofdzakelijk worden verricht- Deze belangrijke artikelen vereisen enige toelichting. Deze regeling heeft uitsluitend betrekking op de kosten van reizen tussen woning en werk. Het gaat hier om een wat men noemt for faitaire regeling. Dat wil zeggen, dat zij de aftre^ vooir reiskosten bepaalt op een gemiddelde dat uitsluitend af hankelijk is van de afstand tussen wo ning en werk. Dit gemiddelde kan af wijken van de werkelijk gemaakte reis kosten, zowel naar boven als naar beneden. Iedere werknemer krijgt dus een vaste aftrek van f 120 indien de afstand tussen woning en werk niet meer bedrag dan 10 km. Deze aftrek is evenwel begrepen in de 5 procent aftrek, welke iedere werknemer krijgt en die verwerkt is in de loonbelasting tabel. Bij de bespreking van artikel 37 hierna komen we uiteraard hierop nog terug. 'Bedraagt de afstand tussen woning en werk b.v. 28 km, dan is de aftrek dus f 120 en f 540 is f 660, waarvan eerstgenoemd bedrag verdisconteert is in de al genoemde 5 pet-regeling, zo dat de extra-aftrek f 540 bedraagt, welk bedrag op het inkomen in mindering mag worden gebracht. Deze aftrek wordt genoten of men nu gebruikmaakt van een openbaar vervoermiddel, rij wiel, brommer of auto, of wegens wo ningschaarste niet in zijn werkgemeen- te kan wonen of dat men elders woont alleen uit persoonlijke overwegingen. Daarmee laat de wetgever zich niet meer in. wat een belangrijk winstpunt is. Het is hem verder onverschillig of men. al dan niet deze reiskosten maakt. Wie b-v. met een collega die een au to heeft meerijdt en daarvoor niets be hoeft te betalen, mag desondanks de reiskosten in aftrek brengen. De reiskostentabel geldt slechts tot een afstand van 40 km met een ma ximale aftrek van f 120 en f 760 is t 880. Als een gefortuneerde forens graag een cure slee rijdt, dan zal hem dit meer kosten dan wanneer hij een klei ne wagen gebruikt of met de trein gaat. De aftrek wordt evenwel niet ho ger. De meerdere kosten liggen dan in de privésfeer. Zou de afstand tussen woning en werk meer dan 40 km bedragen, dan geldt voor de eerste 40 km de norm en voor de afstand daarboven de ou de regeling. Dit laatste houdt in dat de kilometers boven de 40 alleen mo gen worden afgetrokken indien ze za kelijk verantwoord zijn. Wie om per soonlijke redenen buiten zijn werkge- meente blijft wonen en de afstand tus sen woon- en werkgemeente zou 60 km bedragen, mag de reiskosten, verbon den aan die meerdere 20 km, niet op zijn Inkomen in mindering brengen. Gaat het echter om „zakelijke reiskos ten" omdat wegens woningschaarste niet verhuisd kan worden en bij de keuze van het vervoermiddel wordt de redelijkheid in acht genomen, dan moet de volgende gedragslijn worden ge volgd: Stel dat de totale reiskosten in een dergelijk geval dus bij „zake lijke reiskosten" f 2400 bedragen dan moet de volgende formule worden gehanteerd: Aftrek voor de eerste 40 km bulten de f 120 van de 5 pet-regeling f 760 voor de volgende 20 km 20/60ste van f 2400 juo Totaal 1560 Zijn de kosten persoonlijk, dan ech ter slechts f 760 aftrek. De rest komt dan helemaal voor rekening van be langhebbende. In beide gevallen komt uiteraard nog f 120 in mindering vla de 5 pet-regeling. Krijgt men ais werknemer vergoe ding van reiskosten dan wordt de si tuatie anders, wat heel begrijpelijk is. Wanneer van Iemand in loondienst zijn de loonbelasting wordt ingehouden, kan hij de van werkgever ontvangen ver goeding voor reiskosten tussen huis en werk buiten aanmerking laten, indien deze vergoeding uitsluitend betrek king heeft op reizen over afstanden van niet meer dan 10 km of binnen de grote woongebieden Een werknemer die aanspraak maant op een reiskostenaftrek van f 540 en f 500 vergoeding ontvangt, moet dit bedrag op de aftrek in mindering bren gen. Er resteert hem dus een bedrag van f 40. Werknemer woont in A en werkt in B, 30 km afstand Behalve het vaste bedrag van f 120 verdiscon teert in de 5 pet-regeling, kan hij nog f 540 reiskosten in mindering brengen De vergoeding bedraagt f 1000. We krijgen nu een bijtelling van f 10, be rekend als volgt: Tabelbedrag f 540 10 km grens 120 150 pet van Vergoeding f 1000 660 990 Verschil 10 Belastingplichtige komt er ln het ge telde geval derhalve heel genadig af Voor werknemers is even belangrijk de inhoud van artikel 37. Want ook dit artikel houdt bepalingen in tot verla ging van het belastbaar inkomen en wie het in zijn geheel laten volgen, opdat ieder volledig georiënteerd zij. Na een kleine wijziging, welke eerstdaags haar beslag wel zal krijgen, luidt het: 1. Het bedrag van de aftrekbare kos ten drukkende op de aan loonbelasting onderworpen inkomsten en op inkom sten uit dienstbetrekking, die niet aan loonbelasting zijn onderworpen, wordt niet lager gesteld dan op f 150. 2. Bij aanwezigheid Van inkomsten uit tegenwoordige arbeid wordt het be drag van de aftrekbare kosten druk kende, op inkomsten uit arbeid niet la ger gesteld dan op vijf procent van de eerstbedoelde inkomsten, doch op niet minder dan f 240, en zonder na der bewijs op niet meer dan f 600, dan wel, indien de belastingplichtige aanne melijk maakt dat de aftrekbare kos ten f 600 te boven gaan, zonder nader bewijs op niet meer dan f 1000. 3. Het bedrag dat aftrekbaar is ter zake van het regelmatig reizen van de belastingplichtige tussen zijn woning of verblijfplaats en de plaats van zijn werkzaamheden, blijft voor zover dit de som, bepaald ingevolge artikel 36, tweede lid, letter a, overtreft, voor de toepassing van het tweede lid buiten beschouwing, doch wondt toegevoegd aan de aftrek ingevolge dat lid. 4. Voor de toepassing van het twee de lid worden inkomsten, genoten we gens tijdelijke arbeidsongeschiktheid, gelijkgesteld met inkomsten uit" tegen woordige arbeid. 5. Het eerste en het tweede lid wor den afzonderlijk toegepast on de in komsten die van de zijde van de echt genote van de belastingplichtige op komen"- Het eerste lid Js voornamelijk van toepassing op $>cpensionecrden, die een vaste kosten aftrek hebben van f 150. Zou de gepensioneerde naast het pensioen inkomsten uit tegenwoordige arbeid genieten dan alleen 5 pet. aftrek van deze laatste inkomsten met een minimum van f 240. Een gepensioneerde met een pensi oen van f 6000 verdient er nog f 4000 in loondienst bij Aftrek 5 pet. van f 4000 met een minimum, van f 240. Het is dus niet zo dat het pensioen ook nog met. t 150 mag worden ver minderd. De zgn 5 pet.-regeling van 1949 ligt nu verankerd in artikel 37- Het touw trekken tussen fiscus en belastingplich tigen behoort nu grotendeels tot het verleden Deze regeling dient tot dek king van de gewone aftrekbare posten en ter tegemoetkoming in de reiskos ten tussen woning en werk tot een af stand van niet meer dan 10 km. Als deze afstand groter is, komt de extra aftrek volgens bovenvermeld staatje bo ven de aftrek wegens verwervingskos ten. Iemand die f 1000 verdient en op 15 km van zijn woonplaats werkt, mag dus in mindering brengen f 210 voor reiskosten en f 500 verwervingskosten, iS, 7i°u-Tie 13 000 loon geniet en f 2000 uit bi]v. publicistische arbeid mag maximaal f 600 aftrekken Kan -lij evenwel aannemelijk maken dat de beroepskosten hoger liggen dan: aftrek ken 5 pCt. van f ij ooo ;s 75a van belang Is nog het vijfde lid, waarbij is bepaald dat deze aftrek af zonderlijk wordt toegepast op inkom sten, die van de zijde van de echtge note opkomen. Het maximum aan ver wervingskosten kan dus in 't algemeen bedragen 2 x f g00 resp. 2 x f 1000. Hierboven kan nog de extra-reiskosten- aftrek komen voor beide lieden. Wan neer een dergelijke situatie zich voor. doet, is het dus wel even uitkijken wat de aftrekposten betreft.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11