Cees Koeken
mag slechts
één weg op
Cees Priem
proefde de
successen
£NWAT DAN
Jan Janssen
weet het
nog niet
MIST HET
SLIM GEN
OEG
HET
Wim du Bois
voelt zich
niet lekker
SMAAKT
E
DAGBLAD DE STEM WIELERKRANT
Lees K°eken. Precies Rini Wagtmans, zeggen de wielerlief-
hebbers van deze nieuweling, die dit jaar zal uitkomen
e amateurs voor het merk Vredestein. „Ik hoop", zegt
"z° te worden als Rini. Ik vine hem een bijzonder groot
ireur" Alles wat ik nu bereikt heb in de wielersport dank
*8an Rini...-
^.3ï?en bezorgden Rini en Cees het Dagblad de Stem. Cees
(o<)\tlnaa^ z^n Seb>°ortedorp en Rini in St.-Willebroid. Daar-
h Wa^en ze met elkaar in aanraking en ontdekten zij hun
enlij'ke interesse; wielrennen. Rini Wagtmans was al
®r dan Cees Koeken en leerde hem de fijne kneepjes van
,p!e "^n da* was nodig", zegt Cees in het huis van zijn
S**". de familie Claus in het Zeeuwsch-Vlaamse
Urg Waar hij dit jaar introk,
tyd vef^elt dan dat deskundigen hem zouden hebben ge-
nog te weinig uitkijkt en niet slim genoeg is.
iin ad ie"> zo zeiden die wijze mannen, „dit jaar meer
(Site,. e.ntien koersen gewonnen". Helemaal geloven we Cees
niet- Juist omdat hij zo veel op Rini Wagtmans lijkt is
'-'$enP€elS' komt voor dat hij vele ronden in de kermis-
achteiop riJdt en dan plotseling naar voren komt. Cees
^7S oppermachtig bij de nieuwelingen. Als hij wilde
ichter n 6^ere gewenste wedstrijd winnen. Hij wilde vaak
'^eid w Was er met ziJn hoofd niet bij.' Gebrek aan
Ljaar z an bem echter onmogelijk verweten worden. Hij was
W6 er in Zeeland, waar hij het nieuwelingenklassement
Cees y. leJJWeling met het meeste koersinzicht.
'vijfw en wielrent vanaf 1963. In dat jaar won hij vier
St5eeSr^dei1, 3aar daarop in 1964 dus won hij
%\k n wedstrijd, maar dit slechte resultaat voor een ta-
tëdur ^ereikte Cees doordat hij midden in het sei-
ende een maand geschorst werd, Cees Koeken
schreef op twee wedstrijden tegelijk in en zei een dag voor de
koers een van belde aanmeldingen af. Het eerste Jaar bij de
niewlingen won Cees zes koersen. Bij deze opsomming maakt
hij zelf de notitie, dat hij in dat jaar bijzonder veel pech had.
Veel lekke banden en nog meer valpartijen. Van het jaar pas
seerde Cees Koeken in koersen dus zeventienmaal als eerste
de eindstreep. v
Door Wim du Bois en Rini Wagtmans viel de almachtige blik
van de bondscoach Joop Middelink op de tengere figuur van
Cees Koeken. Begin februari moest de jonge coureur naar
Amsterdam komen voor een gesprek met de almachtige baas,
die hem vertelde dat er in de toekomst voor jongeling Koeken
slechts één weg zou zijn. En dat was die van Middelink. En
mocht Cees de hoop hebben gehad dit seizoen geheel Neder
land van zijn talent te kunnen laten genieten, Joop Middellink
liet van die dromen weinig meer dan vage lijnen over. „Ik heb",
zo moet volgens Cees Koeken Vredesteinis ploegleider tegen
hem hebben gezegd, slechts twee complete coureurs in mijn
ploeg en dat zijn Rini Wagtmans en Wim du Bois Zij zullen als
het mogelijk is alle koersen-, die Vredestein op zijn programma
heeft staan, rijden. Wim en Rini hebben dat ook hun eerste
seizoen als amateur kunnen doen en daarmee behoren zij tot
een magere top van ongeveer tien procent Of jij dat ook zal
kunnen is een grote vraag
En daarmee kon Cees Koeken het doen en in gezelschap van
Rini Wagtmans timide op huis aan gaan. Hij werkt nu ijverig,
zowel in het tricotagefabriekje van Van Thurenhout in Aar
denburg als aan zijn conditie. Op 4 maart wil hij) klaar zijn
voor de Omloop van het Volk. Dat wordt zijn eerste koers als
amateur. Hij rijdt er zo mogelijk met zijn leermeester van het
•erste uur Rini Wagtmans, maar zal zich nu niet meer aan diens
raadgevingen mogen houden. Slechts Middellinks weg rest hem.
£EES Priem (16 jaar) was een van het elk jaar weer
honderden jongens tellende leger, dat zich vergaapt
aan de roem, de spieren en het (klater-)goud van de
wielerkampioenen. Evenals zovelen voor hem besloot hij
voor zichzelf soortgelijke zo niet mooiere en duurdere
lauweren te oogsten. In zijn dromen vervaagden erkende
grootheden zoials Karstens, Jo de Roo en Jan Janssen
tot onbetekenende beginnelingen bij zijn tiomfale komst
op de baan en de weg.
De fiets, waarmee zijn broer Jan op een dag thuiskwam
vormde een prachtige aanleiding om aan de realisering
van die fantasieën te gaan werken. Met de eerste succes
sen verminderde de weerstand van moeder Priem, die
verwacht had dat de aspiraties van haar jongste zoon
parallel zouden lopen met die van zijn broer en vader,
die triomfen oogstten op schietbanen met pijl en boog.
Zij had opgezien tegen het vele werk, de extra-was, het
dure eten, en bovendien vond zij het een zware en ge
vaarlijke sport. Ze was bang, dat haar jongen ruim
een meter tachtig en fors uit de kluiten gewassen te
veel van zichzelf zou eisen.
Ze voerde snarenaan. De ambachtsschool hij
leerde voor timmerman moest worden afgemaakt. Cees
beloofde dat en ze moest toegeven.
Zijn kracht bracht hem bij de adsplranten een klasse
met grote krachtsverschillen de eerste prijzen. Zijn
armen en benen, gestaald -door bijverdiensten in de zomer
bij boeren in de omgeving, gaven hem een voorsprong
op zijn leeftijdgenoten, die nog niet zo ontwikkeld waren.
muren van een sportzaak en zich ontpopt als een midden
stander, inclusief toonbank en rinkelende kassa? In het
begin zullen ze komen als de spreekwoordelijke bijen op
de suikerpot Ab Geldermans belde ex-collega Janssen
nog niet zo lang geleden vol financiële vreugde op maar
wat gebeurt er daarna
Jan anssen is een man die vooruit kijkt. Het is een van da
deugden, die in de koers'tot grote ontwikkeling kwamen in
zijn tenger lichaam.
De meest waarschijnlijke kopman van de landenploeg be
seft, dat roem en geld vergankelijke zaken zijn. Nu al zijn
er supporters, die als hij in drie weken geen goede uitslag
rijdt hem vergeten en het praatje rondstrooien, dat Jan
Janssen versleten is. En dat is de ergste belediging, die
een ouder wordend wielrenner, bewust van zijn jaren, toe
gevoegd kan worden. Versleten loopt parallel met uitgeteld
en moeten kiezen.
„Het zijn dezelfde mensen, die je na de koers om het
hardst op je schouders kloppen en op de foto willen staan
Jan kent ze en heeft zoveel mensenkennis vergaard, dat hij
weet dat deze hielelikkers de eersten zullen zijn, die zijn
nu .nog onzichtbare winkeldeur voorbij zullen lopen. -
De keus is dus nog niet bepaald. Jan Janssen heeft nog
diverse jaren de tijd voordat hij aan de zware beslissing
toe is. Voorlopig zijn er andere moeilijkheden. De Tour de
France '67 wacht. Een ploegleider is gekozen. De ploeg, die
hem naar hij hoopt naar een nog hogere plaats in de eind
rangschikking zal dragen echter nog niet. Het liefst wil hij
een geroutineerd team, met renners die beseffen aan welke
kant hun boterham wordt gesmeerd en dat een Jan in het
geel niet karig zal zijn. Eén tegenstander ondanks het ak
koord De Muer-Pellenaars is naar anssens gevoel uitge-
chakeld: Den Pel Wout Wagtmans is hem liever. „Business
is business". Den Wout zal zijn problemen begrijpen en hem
niet in de weg staan. Misschien ligt er met Wout nog een
rentenierschap in het verschiet.
du Bois is onder de wapenen geroepen. Evenals zo
velen voor hem telt hij de dagen tot hij zich van
„filler" om kan laten dopen in „ouwe stomp" en hij na vele
lange maanden „adieu Sophie" kan zeggen en deze toeverlaat
van alle soldaten ondanks haar kwaliteiten haar weer gaat
verlaten. De militaire autoriteiten zijn het belang gaan inzien
van goede verzorging van en speciale faciliteiten voor top
sporters. Het militaire voetbalelftal heeft in deze baanbrekend
werk verzet Het militaire wielerteam bestaat al vele Jaren,
maar veel vrij van dienst om te trainen is van reeenter
datum.
in het seizoen in verband met zijn eindexamen, waar hij door
kwam. En desondanks slaagde hij erin diverse koersen op zijn
naam te brengen o.a. de le etappe van de ronde van Zeeuwsch
Vlaanderen. Dit Jaar moet hij zich waarmaken. Zijn uitverkie
zing voor het wereldkampioenschap en Mexico zijn bijna de
finitiefMaar er hapert iets
Ondanks de vele kilometers gereden in de heuvels en bossen
in de prachtige omgeving van Amersfoort, wordt Wim dikker.
Zijn vermogen en souplesse zijn naar zijn gevoel verdwenen.
Zijn benen lijken zwaar en loom inplaats van soepel draaiende
zuigerstangen. Het eten in de kazerne in elk kwantum ver
krijgbaar smaakt hem niet. Met afgunst denkt hij aan meer
gelukkigen. Aan Eef Dolman, aan Piet de Wit en Tiemen
Groen, die het toch maar versierden om aan de knellende greep
van veldpet en al wat daar bij en onder behoort te zitten, te
ontsnappen. En met een zeker weemoed aan minder gelukki
gen. Aan de Rotterdammer Johny Brouwer, die in veie weken
niet at zodat hij niet meer aan de centrale trainingen van de
militaire wielerploeg kon deelnemen. En aan zichzelf.
De sfeer ontbreekt. Het prachtige landschap van Amersfoort
kan hem gestolen worden. Het is voor Wim du Bois volkomen
steriel vergeleken bij het sappige Vlaamse land waar hij zijn
trainingsronden placht te draaien. De polders waar de boer
derij van zijn vader ligt. Zijn vader die er „uitsteekt" in de
omgeving, omdat hij als enige een gemengd bedrijf exploiteert
in een streek waar alleen aan landbouw wordt gedaan. De
koeien zijn zijn hobby. Zijn geboortestreek waar je na enkele
kilometers een coureur ontmoet, die je wiel pakt en waarmee
je dan de gehele verdere middag mee optrekt. Het begrip is
bekend en kort te omschrijven: heimwee
Het is geen vooropgezet middel. Hij zal het zelf ontkennen,
die boomlange twintigjarige afstammeling van een Franse
Hugonoot. Hij zal zeggen dat hij geen papkind is, want zo is hij
niet opgevoed op de boerderij. v
De familie paste zich bijzonder snel bij de nieuwe
situatie aan. Vader, -moeder, broer Jan en vooral negen
tienjarige zus Tarnny ontwikkelden zich tot fans van het
„fenomeen" Cees Priem. Nu droomden zij ook. Ze ver
gaten, dat volgens insiders in het veelzijdige wieiermetieir
slechts eens in de vijfentwintig jaar een zo'n „grote" aia
Rik van Looy geboren wordt.
Met drie auto's begeleidde de familie haar favoriet
naar -de koersen. Ze leefde op wanneer Cees successen
boekte. Ze verborg haar verdriet als hij faalde. De voor-
uitgang In zijn prestaties was duidelijk waarneembaar.
De goede plaatsen van het seizoen 1965 sublimeerden in
'66 tot eerste plaatsen. Van de zevenendertig koersen won
de jonge wielrenner uit Ovezande er drieëntwintig. Hij
ontwikkelde niet alleen zijn spieren en sprintvermogen,
maar ook het instinct om op het'juiste ogenblik te kunnen
toeslaan in een koers groeide.
Voor Cees Prem is een tipje van de sluier van zijn
droomwereld opgelicht. Hij mocht met het puntje van de
tong proeven van het extract dat bij de groten in de
wielerwereld „succes" wordt genoemd. Het smaakte! Mhar
toch hij is er nog lang niet. Hij zal moeten bewijzen, dat
hij het verschil tussen de afstand bij adspiranten (vijf
entwintig tot 'dertig kilometer) en nieuwelingen (zesti°-
tot vijfenzestig) en later naar de amateurs (honderd en
meer) kan overbruggen. Hij heeft echter een voorsprong
op het leger van die honderden, waarmee hij In het ver
leden smachtte naar successen.Cees Priem werd win
naar van het Zeeuws adspirantenklassement.
tan Janssen, ex-wereldkampioen op de weg' bij de profs,
J voornaamste exponent van het Franse biermerk Pel-
|.rtli-Sauvage en een van de best gesalarieerde renners
Ljer de Nederlandse wielerhemel van Van Ballegoyen de
L, m zijn rechterhand Middelink, weet nog niet wat hij
,,t doen als zijn tijd is gekomen.
L js een groot probleem, dat een ouder wordend wiel-
Jnner (hij is zesentwintig) zorgen baart. De vraag hoe
Luik na mijn wielercarrère aan de kost gaat bij Janssen,
j( bevoorrechte, hand in hand met „waar steek ik mijn
«ld in
j'5rdt het een wielerzaak, een sportzaak, waar ook voet-
wlschoenen etcetera worden verkocht of een restaurant
jet beroep rentenier trekt, maar er is één grote hinderpaal,
je wielersport kent op het ogenblik slechts drie miljonairs:
jU (II) van Looy, Rik (I) van Steenbergen en (monsieur)
Jitques Anquetil. De in Nederland onopvallende naam
jjn Janssen komt volgens de bezitter op de lijst van wieler-
((tlvermogenden (nog) niet voor.
Uben nu ongeveer drie jaar goed. Ik hoop tot en met mijn
dertigste jaar op deze wijze in het cyclisme te kunnen
doorgaan. Daarna is er aan de grote tyd een einde gekomen
U kan ik het misschien nog een paar jaar op de baan uit
een. Na die tijd zal ik moeten kiezen". Wordt het een
,-elerzaak? Mecanicien Wout Verhoeven in Rotterdam
ld er geen droog brood iri verdienen. Je zou er iets bij
Boeten doen. Radio's en t.v.'s Nummer twee in de Tour
(•France (over mfjn overwinning Bordeaux-Parijs spreekt
bemand meer) voelt weinig voor een wielerzaak noch
mor een restaurant. „Gerrit Schulte heeft zoiets bij de
fliertin Den Bosch. Die zaak schijnt niet zo goed te lopen,
[en sportwinkel zoals de nu afgezwaaide Ab Geldermans
oor meer dan een ton in Beverwijk uit de grond stampte,
p monsieur Jean meer... Ook aan dit ideaal echter
kleeft een maar. Wat doen de fans als de grote kampioen
ip zjn lauweren gaat rusten, zich terugtrekt binnen de
Wel zijn de meeste topsporters nog altijd afhankelijk van de
goedertierendheid van hun commandanten. In de wielerploeg
is dat te zien. De onderlinge verschillen zijn groot. Wim du
Bois heeft een commandant, die bepaald gunstig staat tegen
over de wielrennerij. Elke middag krijgt de Zeeuwsch Vlaming
vrij en kan hij zich de kilometers in de benen rijden. Op het
eerste gezicht een ideaal klimaat voor de talentvolle amateur
om aan zijn conditie te schaven en het seizoen over enkele
weken met grW>t vuurwerk te openen. Hij moet en dat
weet hij dit Jaar definitief doorbreken. Zijn carrière werd
tot dusver gehinderd door zijn studie HBS B of zoals Wims
directeur de zaken wel eens voorstelde, zijn studie door dia
wielrennerij Als adspirant en nieuweling in de Zeeuwse en
Brabantse dreven was hij onweerstaanbaar. Hij won de wed
strijden op elke gewenste wijze. Het eerste jaar als amateur
ging het minder gemakkelijk. Hoewel het zelfs voor outsiders
in de wielersport duidelijk te zien was dat deze boerenzoon
uit Zuidzande het ongrijpbare talent, dat grote wielrenners
vormt, in onmeetbare hoeveelheden bezat. Joop Middellink, de
wegcoach van de KNWU, claimde hem voor zijn „privé-ploeg"
Vredestein en via, via werd hij benaderd door de Rotterdam
mer Ton Vissers voor de merkenploeg Willem II-Gazelle en
de Belg Lomme Driesens (Romeo). Vorig jaar startte hij laat