Artthropologïe van de welvaartsmens Leven gewijd aan blik vangers bclame mikt op onze diepste roerselen tfswerk DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 4 MAART 1967 Zwevende ringen Nu hoorf i»., ACHILLA'S KWEKEN iiste "iJlc flEN jaar geleden werden I wij opgeschrikt door een {,oek dat getiteld was „Ver- torgen Verleiders". De au- jjur, de Amerikaan Vance Packard, riep in zijn boek de (eclame-psychologen op het natje. Hij onthulde, dat de jegens van de geheide ad vertentiecampagnes ons tot kopen van dingen Icon en verleiden, door te spe lleren op onze verborgen drijfveren. Eén der belang rijkste daarvan: sex. Het boek van Packard trok sterk je aandacht. Veel meer dan jet boek dat kort daarop uit- Itvam en dat een verweer bedoelde te zijn. De schrij ver heette Ernest Dichter en titel van dat boek luid de Strategie der Begeer- Beïnvloeding ding en «lia UAUCJ 1,-Lvzcjua, r Produkt-sekse Vakman Ons „hol Cadeau geman zou komen met de juiste' technische knobbel, kan hij alles zó van mij caideau krijgen. Natuurlijk zou hij de gereedschappen moeten overnemen. Dat wil intussen niet zeggen, dat ik niets meer doe. Ik zou het nooit kunnen laten. Als ik geen opdracht heb, knutsel ik voor rrvjn eigen geoegen aan iets." De uitvinder, die verschillende oc trooien op zijn naam bracht, wil best dile geheimen van zijn mechanische wondertuin vertellen, geheimen, die hem vaak zo intrigeerden, dat zijn vrouw haar hele leven geweten heeft, dat het zinloos was, haar man op een bepaalde tijd aan tafel te roepen. Ook kwam hij vaak niet in bed, want als je b.v. zo'n fietsend poppe tje in je hoofd hebt (dat moet ge hoorzamen aan een met een draai ende excentrische schijf verbonden trekdraad met een veer, die het fi guurtje na de heenreis" terugtrekt) en het wil maar niet lukken, een ba- lansact als intermezzo in te lassen, kan het makkelijk 6 uur in de mor gen worden. Een groot artikel In zijn branche was de magische spiegel, die met behulp van een schakelldok op regel matige tijden doorzichtig wordt, wordt, waarachter de verlichte re clame van het een of ander artikel zichtbaar wordt. Na allerlei experi menten verwerkte de heer Schenk in deze vinding ook nog een spiegel effect, waardoor het aangeprezen ar tikel in meervoud steeds zwakkere contouren tonend in de diepte wegloopt'. (Het principe is bekend: men denke een,." aan tegenover elk aar hangende spiegels, die ook een oneindige beeldenreeks opleveren.) ,,Ik ben nooit bang geweest voor na makers. Voordat een ander kon be ginnen, was ik alweer met wat nieuws bezig. Die magische spiegel leek me b.v. ook een dankbaar ding voor goochelaars. Vooral voor de veel gebrachtte en steeds verrassende true, dat iemand uit het publiek een willekeurige kaart trekt, die op een gegeven moment uit het in een wijnglas of waterglas geplaatste spel kaarten zomaar naar boven komt. Ik dacht: die kaart kan ook vergroot en verlicht in myn spie gel zichtbaar worden. Veel heb ik er niet van verkocht. De heer Schenk haalt een exemplaar van de „zwevende ringen" uit een kast te voorschijn. (,,Die zijn bij dui zenden weggegaan; ook naar het buitenland.") EigenV.ik mag geen mens het toestel stilstaand zien, want dan is de aardigheid er een beetje af: het blijken gewone aluminiumrïn- gen, die op bepaalde punten aan elk aar vastzitten. Maar amper is de „Ik heb de fietsende cir- cusartist in tal van uitvoerin gen gemaakt Lou Schenk myste rie der zwevende ringen. stroom ingeschakeld, of 't wonder ge beurt: de ringen zweven los boven elkaar netje horizontaal in de ruimte. Het uitwerken van dit idee was het moeilijkste niet. De grootste zorg was de aandrijving. Het gewone type elektromotortje was onbruikbaar, want het lange draaien maakte een defect niet denkbeeldig en dan zou den de stilstaande ringen in de eta lage aan het publiek hun mysterie prijs geven. De heer Schenk demonteert de rin gen en opent het voetstuk: ,,hier Is mijn motortje van 5 watt. Het anker blijkt vervangen door een trillend ijzeren pennetje, dat vin nige duwtjes geeft tegen een op een draaiende as gemonteerd stuk rub ber. (Principe elektrische bel; dus werkend met stroomonderbreking.) Het ei van Oolumbus. Maar we zou den nog kolommen kunnen volschrij ven over alles, wat de heer Schenk verder uitdokterde. Dansende neger poppen, de hele Tour de France met bergpanorama en lopende banden in cluis, onverklaarbaar openklappende dozen, alsmede tal van draaiende en rollende zaken, waarvan het hoe en \vat raadselachtig is. „Ik heb altijd een tik voor dit soort dingen gehad". Die ,,tik kwam de heer Schenk ook In zijn jonge jaren nog voor zijn Nica-periode uitstekend van pas, toen hij na een leerperiode van een jaar bij een Amerikaanse liften- fabriek in Brooklyn op een bepaalde dag in het Haagse Deligentia stond, waar Willy Mullens, ,,Le roi du ciné ma", zijn eerste ..cinomatograps" opstelde. Of beter: wilde opstellen, want het ging niet zo best ook niet met de geluidsapparatuur. In de warboel van experimenten, waaruit de met geluiden geïllustreerde film „Een nachtelijk schandaal" te voor schijn moest komen, verscheen de jon ge Schenk als een reddende engel om tal van problemen op te lossen. Dames en heren", aldus Willy Mullens voor het gala.publiek, „ik zal u thans laten horen, wat ik toen b;j die gelegenheid zei." Er viel een doodse stilte en men hoorde. niets. Schenk dook echter de kelder in en goochelde daar met draden, lampen en schakelaars. Kort hierna herhaal de de heer Mullens zijn aankondiging. En inderdaadmen hoorde hem woorden zeggen, die hij in het ver leden op een andere plaats had uit gesproken. Maar het heeft lang geduurd, voor dat iemand de talenten van de heer Schenk redelijk wenste te honore ren. ..Iedereen vond mijn vindingen prachtig, maar geen mens wilde er over de brug komen. Ik heb jaren lang krom gelegen en met mijn laat ste spaargeld gewoekerd. Maar het succes is tenslotte tóch gekomen. ik kan met voldoening op mijn le venswerk terugzien". de eer u uit ta onzer modeshow» zullen onze man- i tienermannequin van het nieuwe aden deze shows ksdag 7 en woens dags om twee uur, vanaf heden ver. zaak. Reserveert met de beperkte Jgelmans 3LENSTRAAT 51 30N 01650-3758 LG de gehele dag GESLOTEN [i een paar duizend gulden en amer, zolder of schuurtje vrij? ■an Jpbby, bijverdienste of beroep evende" en lonende bezigheid, hiila's dragen de kostbaarste sort ter wereld, die tot 150.. sis oplevert en waarvan wij ook lame van levende dieren schrif. ■garanderen. inds oudst» en meest ervsren kwekeij: 5NAAL CHINCHILLA N.V. bij Eindhoven) - Tel. 04904-2628 (Van een onzer redacteuren) Dichter. is directeur van het Amerl- iiaise „Institute of Motivational Re- arch". In „Strategie der Begeerte" erkende hij ruiterlijk dat de onderzoe ken die zijn bureau in opdracht van industrie uitvoert, inderdaad de be taling hebben om te ontdekken waar- o sommige mensen de dingen die zij in hun hart graag willen hebben tóch niet kopen. Hij zette uiteen wat de iintrekkingskracht van een bepaalde verpakking kan zijn. Hij legde uit tiarom (bijvoorbeeld) koffie in een kopje een sterker aroma schijnt k hebben, dan precies dezelfde koffie in een zwart kopje- De conclusie van zijn hoek luidde: De dieptepsychologie is een belangrijk hulpmiddel om een produkt aan de m te brengen. Er is niets misda dfe of schokkends aan, want de beste Ktlametruc kan iemand niet verlei de» tot het kopen van iets. dat hij zich beslist niet wenst aan te schaffen. iaaise .„i l- nu ook in Neder- »sl dit T"8 verkrijgbaar is. Hoe- ioeld U ln de eerste plaats be- ,S>- en mensen die met ver- bebhen !art?ePsycho]ogie te ma- ""fesseerti Is ?ok voor de 2e" ftid, e -eeh buitengewoon boei- CmLD1Sh'" beschrijft tn ..The !t" die wii S book"' dat veel dln- 'jSa' Doemen f -FW.cht .van onze mo" 11 üaltbew!,., oiet anders zijn !e*oonten S of 2eheel onbewuste j oertijd soms teruggaan tot in on* Se W'j no® 'n bolen woori- kledin« ™?or de Sacht van voedsel SewoonteiZag<!n' Bid toetsmg van rf?leI,syeholojisenari de lo8ica en b,-i zelden n onderzoek, blijkt Wchten „eg zij-brimitief wij in veel biet "ST,?1'5 Handbook", dat qua b v*n "n«enst te zi-'n dan d. tot iSi Ven5dudies mct be- °°k een s'S artikelen. is zodoen- °rt anthropologic van de Ernest Dichter Icon zichzelf daarmee nog niet vrijpleiten van de twijfelaciw tige reputatie, een „top-verleider" te zijn, Hij schreef met „Strategie der begeerte" aijn eigen dagvaarding un Immers ook Dichter moest erken nen dat er tussen iets principieel al- wijzen en iets principieel aanvaarden, een groot neutraal tussengebied ligi waarop er met de mens te manoeuvre ren valt. Een man die uit een ge slacht van geheelonthouders stamt zal rfoor welke diepte-psychologische han digheid ook, niet in een gezellige drin ker veranderd kunnen worden. Maai te principiële geheelonthouders vor men een kleine groep. Veel groter lu ie categorie, die zich neutraal tegen over het drinken van alcohol opstelt. Door met behulp van de dieptepsycho logie de remmingen van deze potenti ate consumenten op te heffen (bijvoor beeld door reclamecampagnes, die de onschuldige, gezellige, mannelijke as pecten van het whisky-drinken naar vu ren brengen), wordt deze neutrale mid dengroep tot een keuze gebracht, die zi] uit zichzelf niet zou hebben ge maakt. Nu kan men het drinken van whisky oog een vrij onschuldig tijdverdrijf joemen. Maar in plaats van whisky men ook een politiek programma aan de man brengen. Of een politiek joel van een regering, eveneens door bespelen van de weinig bewuste fudöengroep", die in een democratie oe doorslag geeft, Dichter maakte in 10 der begeerte" niet de in- reclamepsycholoog aan J overdaad van ethische normen hoonden js. *ijn probleem is niet: Wie is mijn opdrachtgever en wat wil hij aan de »ïn brengen? Maar: Hoe brenff ik ot Publiek tot het aanvaarden van Pt artikel of het idee dat mijn op- 'achtgever te bieden heeft? Wo^1»^UiiSte van ^rnest Dichter mqei Hl JL"fze8c^ dat hij in elk geval ten ze»- 1S' 1 vvil niet méér lijken roanf j-°on een knappe vakman ie- r.aar eelZ ^°Persmarkt bnderzoekt op dp viüi wuste di'ijfveren, waar de ovpr ^"an inscbieten. Met mo- a] tp 7Jvve§mgen houdt hij -zich niet Omdat hrP ez^- Wellicht komt dit, I ra*l (en ten aanzaeii van de mo eien} ,,sPe^iaal voorzover deze zich ^oe onvnin11 ta?oes) vee^ te goed weet Dit L0!F,oeid daza is. r ,ma®w hij duidelijk in "'MbonV"6 j k -The Consumers «18 en •-.d^t onder de titel „Mens. welvaartsmiens. Wie het boek gelezen heeft voelt zich een tikkeltje naakt, zoals de bewoners van een primitieve stam dat zullen hebben, als zij na het bezoek van een groep etnologen de fo to's mogen zien die in het dorp ge maakt zijn Wij kiezen kris kras een paar con clusies van Dichter, die het voorgaan de verduidelijken. Eieren. Waarom eten wij eieren? Zij zijn een symbool van onsterfelijkheid en duiden de wedergeboorte van het leves in de lente aan. Het ei geeft een gevoel van overvloed en van veilig heid. „Goed" voedsel: Bepaalde levens middelen worden gezien als van mo reel slechte aard en andere als van moreel goede aard. Een voorbeeld van het laatste is de Quaker-havermout, die door de Amerikaanse consument wordt geassocieerd met een deugdza me bevolkingsgroep, de Quakers. Een adverteerder moet ook vaststellen of z>ijn produkt „mannelijk" of „vrouwe lijk" is. Rijst wordt als vrouwelijk be schouwd, aardappelen als mannelijk. Thee is vrouwelijk, maar koffie zeer sterk mannelijk. Sommige artikelen, zoals kip of sinaasappels zijn bi-seksu eel. Soep: Een voedingsmiddel met een diepgaande, emotionele geladenheid. Zij wordt vereenzelvigd met de posi tieve symbolen van overvloed, gebor genheid, warmte, vertroosting en vrien delijkheid- Soep wekt associaties aan moederliefde en aan het elixer des le vens, het mysterieuze brouwsel van de goede fee. Het is een gecompliceerd destillaat van. keukenmagie, waarin kruiden (met hun legendarisch karak ter) een grote rol spelen. Katoen: Is onschuldig, maar houdt de belofte in v'an een daaronder vei- borgen seksualiteit. Katoen is koel en kalm, maar houdt de belofte van een verscholen, innerlijke warmte in. Bont: De oorspronkelijke waarde van bont ligt in het feit dat het een trofee was, die de jager meebracht voor het door hem uitverkoren meisje van de stam. Hoe gevaarlijker en moeilijker het was het dier te doden, hoe hoger de waarde van het bont als trofee. De moderne jager levert welis waar alleen het geld om de bontjas t.e kopen en heeft zelf niets te maken met het doden van het dier. maar de essentiële waarde is niet sterk ver anderd. Bont is de jachttrofee, waar mee de man de wereld stilzwijgend mededeelt, dat hjj een groot geldja- ger is. De vrouw die bont draagt pronkt met de door haar veroverde ..jachtbuit", zou mer schertsend kun nen zeggen. Herenkostuums: Mannen kleden zien niet in kleren, maar veeleer in sym bolen. Hoeden: Deze dulden op een De- klemtoning van het hoofd en zijn be tekenis. De betekenis van de heren hoed, als „kledingstuk voor het hoofd" b'Lvjft ver achter bij zijn symbolische waarde. Een hoed is 'n draagbaar dak Het lichten van de hoed betekent het openen van de deur naar het privéle- ven van de drager. Het is een sym bolische daad, die zegt: Kijk, ik heb geen geheimen voor u. Ik nodig u uit, mij als vriend tegemoet te treden." /jrllVI** De woning: is in zijn fundamentele functie een permanente „schuilkel der". Het bed in die woning is d« wijkplaats, 'n soort uterus, waarin men terugkruipt en die een gevoel van vei ligheid en bescherming biedt. Daarom wordt er overdreven waarde aan het eigen bed gehecht. De meubels zijn veelal van hout gemaakt. Waarom? Hout is leven. In alle cultuurvormen heeft de boom een sterk symbolische betekenis. Zijn wortels worden gevoed door moeder aarde. De dikke stam riist omhoog naar het rijk van licht; de bladerkroon ontvouwt zich in het weldadige licht van de zon- Hout is tegelijkertijdvrede en rust' Het is de natuur op haar best. Het is ook kracht. Het zegt als het ware tot je: Op mij kun je vertrouwen, hout appeleert verder aan de tastzin. Bovendien is het actief. Het doet den ken aan een werkende man, aan een zeilende boot, een groeiende boom. De kast in ons huis is meer dan al leen een opbergruimte. Hij verbindt het verleden aan het heden en de toe komst. Men bergt dingen op om ze la ter weer te vinden, maar ook bergt mep er dingen in op, dié men tijdelijk niet meer nodiig heeft. Het bad vervult in huis een gewich tige functie. Het is de psychologische doopvont, waarin wij ons onderdompe len om er als vernieuwd uit te ko men. Dit hunkeren naar een nieuw begin is zo sterk, dat men na het bad graag- onder schone lakens kruipt of schoon ondergoed en andere schone kleren aantrekt. Een lang hoofdstuk wijdt Dichter «an de mannen, vrouwwen en instel lingen die zich met onze gezondheid bezighouden. Volgens hem zijn zij In de plaats getreden van de figuren in een grijs verleden, die de riten beheer den: de medicijnmannen en de pries ters. Vanuit die gedachtengang be schrijft hij bijvoorbeeld de kapper (na zaat van de middeleeuwse chirurgijn) als een wat gefrusteerde figuur, die ze zijn artsenijenwinkeltje hebben af genomen, hoewel hem zijn kwebbel praktijk gelaten is. In de hiërarchie van kappers, drogis ten, apothekers en artsen neemt de chirurg de plaats van de hogepriester in. Dichter gaat ook na welke suggestie ve werking er van pillen, dragees en drankjes kan uitgaan, waardoor zij in ons leven zo'n voorname plaats kun nen gaan innemen. Behalve hun eigen werkzaamheid, hebben aij ook iets van een magisch elixer. Ook de ziekten hebben hun eigen „image". Een hart- Boven: „Mijn tafelzilver is een sieraad", zegt deze mooie vrouw bespiegelend. De adverteerder ge bruikte hier verschillende associa ties, zoals de behoefte van elke vrouw aan opschik, en (voor de he ren der schepping), de erotiserende werking van de achtergrond van het vorkje. De suggestie op de vrouw gericht luidt: Wees mooi neem tafelzilver van dit merk. De voor de man bedoelde suggestie luidt Bekoor een vrouw» schenk haar dit merk tafelzilver, dat héél per soonlijk is. Via omwegen wordt het doel bereikt. De verleider blijft verborgen, ondanks het bloot Daaronder: Volgens Ernest Dich ter wekken onze fauteuils asso ciaties met de moederschoot, waar in wij ons graag nestelen. Deze Finse stoelen nemen de emotione le drijfveer wel volkomen ernstig, zoals u ziet. kwaal is' bijvoorbeeld een moderne, „aanzienlijke" ziekte, evenals een maagzweer. Nierstenen' zijn dat niet- Zelfs doodsoorzaken hebben hun posi tief of negatief image. Sterven bij 'n vliegtuigongeval noemt Dichter een frivole dood" iets waarom het slachtoffer als het ware heeft gevraagd door in zo'n gevaarlijk vliegtuig te stappen. Veel „stijlvoller" is de dood bij een verkeersongeluk of een treinramp. Het zijn hoe vreemd het ook nog klinken sociale en psy chologische diagnosen; die de recla meman nodig heeft om zijn publiek te „pakken." Èrnest Dichter laat geen terrein waarop menselijk handelen wordt ont plooid, ongemoeid. Hij zegt treffende dingen over personeelsbeleid in onder nemingen. Bijvoorbeeld: dat de werk nemer in het bedrijf aangesproken wil zijn. Hij wil het gevoel hebben dat de werkgevermeer doet dan alleen zijn verplichtingen onder de arbeidrover- eenkomst nakomen. De werknemer stelt daar (heeft Dichter statistisch aangetoond) een positief gedrag tegen over. Óver godsdienst: „Het bewustzijn perfect gekleed te gaan geeft grotere gemoedsrust dan de beste godsdienst." Het is een wonderlijke gedachte, dat qofc zo'n laconiek geponeerde stel ling empirisch is bewezen uit onderzoekingen naar het roken van sigaren, het gebruiken van lipstick en het eten vam komkommers ,,Mens, ding en drijfveer" is versche nen by Uitg. G, J. A. Ruys, Amster dam. (Van een medewerker) |ndien ooit de uitdrukking „hij is een artist in zijn vak" op iemand van toepassing geweest is, dan is het weJ op de 75-jarige Amster dammer Lod. H. Schenk, in de wandeling „Lou" genoemd. „Mijn levenswerk was om dingen te maken, wanrvan de mensen zeiden: hoe kan dat nou Ik be grijp er niets van". Hij is de uitvinder van tientallen mysterieuze blikvangers voor eta- lagedoeleinden, zoals ronddraaien de metalen ringen (die door op tisch bedrog schijnen te zweven), eeuwig schenkende koffiekannen, die nooit leeg raken en nooit een kopje laten overlopen, een op één wiel eindeloos over een nylondraad heen en weer fietsend clowtje (dat nota bene in het midden enige tijd stilstaand balanceert), touwtjes springende aapjes, magische spie gels en nog veel meer. De vaider van al deze „volautoma tische" goocheltrucs, die als jonge man in de avonduren zijn middelbare akte werktuigbouwkunde'' haalde, ge noot reeds als kind faam als klokke- en naaimachinereparateur. Toen hij in de twintiger jaren aan de overkant van het IJ directeur was van de Niva (Nieuwe Inrichting Voor Automobielen), waar bumpers en ba gagerekken het hoofdartikel waren, was het oordeel van 't 60-koppig per soneel ongeveer eensluidend: „Be heer Schenk heeft een vrolijk karak ter. want hij houdt van technische grapjes". Ondanks het uitvinden van allerlei autogereedschappen, die als koek ver kocht werden; ondanks het grote financiële succes in de „nieuwste" aller industrieën, de automobielindus trie, wenste de heer Schenk geen rijk en gezien zakenman te worden. Hij wilde in een eigen werkplaats die er tenslotte ook kwam, in zijn wo ning te Zandvoort met zelfgebouw de draaibanken zijn leven wijden aan het door hem later gestichte begrip „Multic-reclame", waarachter hij de eigen naam als „bijkomstigheid" na genoeg-geheel liet verdwijnen. Maar nu. nog vita-al ln de gevor derde herfst des levens staande, te rugziend op kantelende reuzensiga- ren en ontelbare dansende en buite lende poppetjes (die zijn vrouw steeds voortreffelijk aankleedde), ge worstel rriet tandraderen, magneti sche velden, elektromotorties, asjes van zilverstaai, excentrische wielen wat al niet zegt hij gelaten: „Ik vind het'erg jammer, dat mijn 24-jarige zoon Lou, zelf ook een be gaafd technicus, zich niet voor de zaak interesseert. Hij voelt-uitsluitend voor motoren. Indien er nu een jon-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 21