Minister„Scheldeverbinding is voorlopig veel te duur" ZEEüWSCH-VLAAMSE BENZINE-OORLOG OP TWEE FRONTEN „Van Galen' overgedragen IWS KENT PLAN-LIE VENSE UIT DE KRANT Schoenmakers houden beurs in Goes Reimerswaal niet vóór 1978 TEXACO heeft nog een kans Geld waaide weg Invoering nieuwe spelling kost tientallen miljoenen Dokters vals gealarmeerd G. Engels enteraad akkoord Iaatregelen oor verkeer Bezwaren Vandaag :'ZEN Morgen BESLISSING Hofstede bracht f257.000,- op Kanaal Baalhoek Aeertarieven Reimerswaal Texaco DOW Terneuzen Rijksweg 58 Deltawerken Stormschade Stoomketelinstallatie Weer opdrachten aan De Schelde Aanloop Carnavalskrant DOW BOTLEK 1 MILJOEN AEILIGE UREN Handelden Sasse b. en w. buiten de raad om Twee paarden worden koe "orpe emeenteraad heeft besloten een verkeersmaatregelen te louden o.a. in: inrüverbod vanaf de Tramweg e beide rijwegen op de Graatjes- aanbrengen van parkeervakken parkeerterrein; verwijderen van de borden 1>ry. plaatsen van een parfceerver- rd I-II in de Reedijkstraat en anbrengen van een gele streep trottoir aan de bushalten In 'ens heeft de raad zich Bip) veiemgen met alle door de ïtie voorgestelde maatregelek parkeerproblemen op de Graaf' welke wel ter sprake W erden geen maatregelen eew heer Wille stelde vo* •nhardstraat enkele vooiv^J en in te voeren. g ad was echter van oordeel, dat - r, als het verkeer in deze straal nemen, door het openstellen van we brag over het kanaal, beke- n worden. De heer Wille a^tte t daarom een reden temeer om u, vooral de kinderen vertrouwd en met deze situatie. Be raad ch hier met bij aan. eer Wille maakte in deze ver- ig ernstige bezwaren tegen de t- van afwerking van de aanvra- 't verkoop van woningwetwonin- an de bewoners. ld het niet juist, dat de bewo- alleen bekend worden gemaakt e prijs van de woning, en zij onzekere worden gelaten omtrent indpnjs. ij komt nog, aldus de heer Wil- t toch een beslissing wordt ver van de bewoners, of zij tot aan- "ensen over te gaan. Hij kan -t deze gang van zaken niet ver- en verzoekt het nocf ge te onder- om dit in de toekomst te voor- orzitter zal hierover een bespre- i ouden met de woningbouwvere- en. om daarin te komen tot een ?ne gedragslijn. rbarad met nog te dekken kosten :iet bouwrijpmaken van uitbrei- 'annen werd besloten toestem- te vragen tot het. aangaan van ldlening va f 250.000,-. "achting van die toestemming kasgeldlening tot datzelfde be- orden aangegaan, de raad werd aangeboden de g over het jaar 1963. rekening sluit wat betreft de dienst met een batig saldo 15387,91 en de kapitaaldienst ns met een batig saldo van ,20. en tweetal aanvragen tot ver- an grond voor de bouw van een in het uitbreidingsplan in de end gunstig beschikt. dag De r.-k. muziekverént Eikels worden bomen" viert za- het jaarlijks Ceciliafeest. iddags zal de fanfare een mu- rond wandeling door het dorp Nadat de maaltijd is gebruikt avond verder in gezellig sa- worden doorgebracht in het bij p. de Rijcke. DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 MAART 1967 avond In de zaal van Het Raedhuys" wordt zondag 12 een dansavond gehouden, waar- e opbrengst ten goede komt aan iatselijke voetbalvereniging BIA. ipkende beatgröep zorgt voor de k. Iheek Wijngaardstraat 20.15 uur g Harry Mulisch voor Ver. open- eeszaal en bibliotheek uis 14 uur Begrotingsvergadering van Oranje 19.30 uur Modeshow showcombinatie fpunt 10.30-12, 14-17, 19-21 uur instelling van bejaardenwerk VSTEEN 12 uur Jaarmarkt 't Kuipke 14.30 uur Jaarmarkt- ng ïe wip 14.30 uur Schieting IJKE 21 V.« •ntehuis 19 uur Raadsvergadering 20 uur De stem van het water, ;eft. JRG 19 30 uur Figuren rond Jezus «iEE agon 19.30 uur Modeshow Goese ombinatie CUT pdorp 19.30 uur Schieting fZEN r fel. 20 uur De stem van het waiei, eft. ei kolonel Plimmp farcastb^ te danken aan deze ta"ir"0,--nt! de ster aan het politiefir ;t zijn hele verhaal ver eerd gedaan' vroeg E Je Tij hebt de groene het denken gebracht dat had je beter kunne nd toen machteloos - .^te Geheimzinnige D-'ens ft£|t le tevreden. „Dank U (Van een onzer verslaggevers) OOSTBURG In Zeeuwseh-Vlaanderen woedt op het ogenblik op twee fronten een hevige benzine-oorlog. Enerzijds is het de Nederlandse douane, ondanks de vorige week gedane belofte, niet gelukt de Belgische accijnsactie jog voor het afgelopen weekeinde ongedaan te maken. Anderzijds zal ver moedelijk vandaag de beslissing vallen over het initiatief van enkele Sluisse Itnzinepomphouders om de literprijs met twee cent te verlagen. Enkele dagen geleden is men er in geslaagd een belangrijk deel van de Belgische actie die hierin bestond dat je Belgische douane haar landgeno ten de in Nederland getankte benzine per liter liet bijbetalen tot de Belgische prijs was bereikt te doen beëindigen, gen heeft via een request aan o.m. de regering in Brussel gedaan gekregen Jat de Belgische controleurs die bij ïederlandse benzinepompen wei-den uit- gezet om controle uit t.e oefenen op hun landgenoten, werden teruggehaald. Aan de grens echter gaat de actie onverminderd voort. Nog altijd moet ie Belgische automobilist, die in Ne- ïerland zijn tank heeft gevuld, aan de Belgische douane het verschil tussen ie Nederlandse en Belgische prijs bij betalen. Vanmiddag zullen de twee grote ben- zinemaatschappijen, Esso en Shell, rond tafel gaan zitten om hun oordeel uit te spreken over de enkele maanden ge leden door de heer P. de Smit, pomp houder te Sluis, ingevoerde prijsverla- van twee cent per liter. Zijn ini tiatief werd in het begin aarzelend, la ter vlotter, overgenomen door een groot aantal van zijn collega's. Toen hij van zijn maatschappij (Esso) bericht kreeg dat in overleg met de andere maat' schappijen een spoedige beslissing zou worden genomen, heeft hij na een week 'e actie weer gestaakt. Kortgeleden is hij echter, toen nog altijd geen nadere berichten waren ge komen opnieuw begonnen. Ook colle- j's van de meeste andere maatschap pijen deden mee. Enkelen van hen kre- gisteren dus een dag voor de naar alle waarschijnlijkheid beslissende vergadering de aanzegging dat zij prijzen weer moesten aanpassen aan de door hun maatschappij gesi elde voor waarden. Indien zij dit niet zouden doen, zou de betreffende maatschappij (Shell) via een kort geding trachten een gerech telijke vervolging te doen instellen. Zoals bekend is het de aan de actie deelnemende pomphouders begonnen om gelijkschakeling van de benzineta rieven van Zeeuwseh-Vlaanderen met die van overig Zeeland. (Van een onzer verslaggevers) WISSENKERKE. Gisteren is ten overstaan van notaris M. Frantzen de hofstele Zeelucht te Wissentoerke ver kocht. Hofstede en omringende grond (ruim 21 ha) werd gekocht door J. D. de Winter te Lewedorp voor f 257.000.-. Hoogste inschrijver was M. van der Wele voor f 226.300.—. (Van onze verslaggeefster) GOES. „Er zyn nog zoveel schoen makers die denken dat ze „maar" schoenmaker zijn. Maar de schoenma kerij is niet zomaar een bedrijf. Ze Is een spéciaalbedrjjf, waar meer voor komt kijken dan alleen vakmanschap". Met deze woorden van de heer L. Hillebrand uit Goes, voorzitter van het Zeeuwse departement van de Ne derlandse Bond van SchoenmaKerspa- troons ging gistermiddag in het Goese Schuttershof de beurs voor schoenma kers uit Zeeland en West-Brabant van start. Het officiële openingswoord was aan burgemeester mr. F. Huber van Goes. Hij haakte in op hetgeen die voorzitter zei over de aandacht voor de schoen makers. De burgemeester wees erop dat er in spoorkjes bijna altijd wel sprake is van een „schoenlapper". „Het beeld is echter wel wat gewijzigd", al dus de burgemeester, die doelde op de techniek in het schoenmakersbedrijf. Een onderdeel van deze driejaarlijkse contactdag vormden de vakwedstrijden voor patroons en personeel. Van de vier eerste prijzen, die behaald konden worden, werd er slechts een uitge deeld. Het was L. de Muóiik uit Goes die in de gezelleraklasse machinaal de ze prijs in de wacht sleepte. Een twee de prijs in dezelfde klasse ging naar J. de Smit in Souburg, de 3e naar L. Hillebrand uit Goes. Dezelfde Holle- brand won in de klasse handwerk een tweede prijs. Een eerste en derde prijs werden hier niet uitgereikt. Ook in de patroonsklasse handwerk werd alleen een tweede prijs uitge deeld, rJ. aan voorzitter L. Hillebrand, vader van d<= winnende gezel. In dezelfde klasse machinaal ging een twëede prijs naar J. Faasse uit Goes en een derde naar j. Goudswaard uit Middelburg. Bij de beoordeling van de inzendin gen werd voor de eerste maal een-nieu we, en strengere, puntenwaardering ge hanteerd, waardoor er wellicht minder eerste-prijswinnaars waren dan voor heen. i/K heb helemaal geen hekel aan Hulst. Dat wordt nu wel beweerd, waar het is onzin. Het is altijd zo. Als er in de krant een bepaalde kreet "flat, dan wordt er meteen door de wensen van alles bij gefantaseerd, wt was vanmorgen in mijn geval ook zo." De heer G. Engels is raads- H T gemeente Sint Jansteen. «y heeft tijdens de raadsvergadering tflu dinsdagmiddag stelling genomen «gen de structuurplannen van Hulst. «y vond er een extra aanleidiiig in f &annen tot gemeentelijke wnndeling van Zeeuwsch-Vlaande- fn voorlopig nog niet goed te keu- "6H. jET is geen kwestie van onderlinge mjver tussen Hulst en Sint Jan- iTiï' i ek e school bezocht Hulst. Trouwens dat zou een vol komen verouderd standpunt zijn. We b» 7 ze kwestie zakelijk bekij ft. Zo denk ik erover. Andermans mn9 interesseert me niet. Vroe- A m"e nien dit openlijk. Zelfs in j leren>gingsleven. Ik geloof niet, nat s no® z0'n TO' speelt. En 0 saneringsplannen van Hulst de fj r° ken en ken 00'c bet f van regering, wat u herindeling. De plannen ben i '<:e"r 'h niet af. Maar ik oen,6r er3 bang voor, dat de Hulst i?' die na de herindeling bij bloed n worden gevoegd, moeten Hulstenr,voor. de grote schoonmaak in Bat n' 's een miljoenenproject. be Bin" eelf nooit betalen. Als lijt? "nc" doorgaan, zullen de inge- Gemeenten hun steentje moeten Het kan heel goed zijn, bet N nu op 's gemikt Ik vind i met eerlijk. En dat ben ik trou- "eel Ik weet, dat heel «oer e nfen Jansteen er zo bet».e en". De keer Engels vindt oan .A dat Hulst niet deelneemt "Jticltpi,f°mm'ssie voor de streekont- faen-Oot" "0ost'Zeenwsch-Vlaan- de com'm WT deelgenomen aan 'chiitiliit'n5'6' an waren er waar- 'ezen w andare gedachten ge- W de ,Sier met Hulst op basis Pienu,„l'ieekontwikkeüng geen sa- Hulst rent m°gelijk. En toch wil "He ,.A umgemeente blijven, met duwden van dien. Alle ge- meenten doen mee. Ik zou wel eens willen weten, wat daar achter steekt. Als Hulst mee zou doen, dan zou de ontwikkeling ook veel soepeler ver lopen. Want ik zie Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen-Oost als een woongebied voor de kanaalzone en Hulst moet daaraan als centrumgemeente mee werken. omdat daar de dienstverle nende gebouwen staan en de scholen MAAR nu gaat Hulst helemaal op eigen houtje plannen maken, waar de na burige gemeenten, niet in worden ge kend. We zullen er wel in gekend wordenstraks, als er geld op tafel moet .komén. De burgemeester heeft gezegd dat hij op mijn commentaar in de volgende vergadering zal te rugkomen. Hij was er nog niet op voorbereid". De Belgische autoriteiten blijken vol gens dr. De Quay met de Nederlandse regering nog geen contact opgenomen te hebben over het plan om vanuit Ant werpen op de linkeroever van de Schel de een kanaal voor zeeschepen te gra ven naar Baalhoek in het Land van Saeftinge. „Ik vind het daarom prema tuur om hierover een opvatting te heb ben", aldus de bewindsman. Wannéér een dergelijk kanaal echter eenmaal gegraven zou zijn, dan is het volgens dr- De Quay voor de hand liggend dat men tot op Nederlands gebied een uitstraling gaat krijgen van het Antwerpse haven en industriebekken- Intussen is juist gis teren in de Belgische senaat meegedeeld dat de Belgische regering binnenkort overleg wil openen met de Nederlandse autoriteiten over het kanaal dat voor Antwerpen van zo bijzonder grote be tekenis is. De kwestie van de veertarieven is gisteren niet ter sprake gekomen De mi nister staat op het standpunt dat deze kwestie door zijn opvolger snel zal moe ten worden afgehandeld. Van hemzelf is geen beslissing te verwachten. Over de totstandkoming van haven schappen voor Vlissingen-Oost en Tér- neuzen kon de minister geen concrete mededelingen doen. De vraag of voor het Westerscheldebekken één haven- (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG. „Een project van 500 miljoen gulden is, als ik het voor het zeggen zou liehben, niet iets voor de eerstkomende rijksbegrotingen, 's Lands financiën laten het niet toe dat een project als de vaste oeververbinding over de WeSterschelde binnen enkele jaren in uitvoering kan komen". Dit is het standpunt van de demissionaire minister van Verkeer en Water staat dr. J- de Quay, gisteravond uitgesproken tijdens een persconferentie na afloop *van het werkbezoek dat hij aan Zeeland heeft gebracht. Het plan- Lie vense voor een vaste oeververbinding (het trekken van het complete tun nelcomplex door de Westerschelde) kent de minister alleen uit de pers. Hij zei daarom nog geen oordeel over het plan te kunnen vellen- Hij zal het wel op prijs stellen wanneer ir. Lie vense zijn plan naar rijkswaterstaat zal sturen, zodat de deskundigen van deze dienst het plan op zijn merites kunnen beoordelen. In het algemeen gesproken is minis ter De Quay niettemin „huiverig voor al die plannenmakers"- Hij wilde aan de andere kant graag met Shakespeare spreken toen hij zei: „Als gij voor het huis van misdaad staat moet de geest helemaal vrij zijn". Om elk misverstand te voorkomen voegde hij er aan toe: „Nu moet u daaruit niet afleiden dat ik de heer Lievens een misdadiger vind". De bewindsman deelde mee dat er studies worden gemaakt over de ver schillende tracés die voor de vaste oververbinding mogelijk zijn- Op grond van de mogelijkheden op dit punt, en de daarbij behorende kostenbegrotingen, zal later pas een beleidsbeslissing geno men kunnen worden; aldus de heer De Quay. Tijdens de persconferentie zijn nog verschillende andere belangrijke onder werpen aan de orde geweest. Het Reimerswaalplan moet volgens de minister gezien worden in het kader van de sterke ontwikkeling die in Vlis- singen-oost en Terneuzen gaande is. Het hele Westerscheldebekken zal zijns in ziens een belangrijk haven- en industrie gebied worden- Hij achtte het irreëel dat in het kader van deze ontwikkeling ge dacht kan worden aan een uitvoering van het Reimerswaalplan vóór de afslui ting van de Oosterschelde (1978). De minister had wel geconstateerd dat „zijn dierbare Kreekrakplan" achtereen volgens is omgeklapt naar de Ooster schelde, en nu weer dreigt terug te klappen naar de Westerschelde. De minister heeft nog geen nee ge zegd op het verzoek van de oliemaat schappij Texaco om steigers aan te leggen in de Westerschelde nabij Osse- nisse- Texaco wil de toevoerleiding voor zijn raffinaderij in Gent het liefst laten uitmonden in de Westerschelde- Rijks waterstaat heeft echter bezwaren om voornamelijk nautische redenen- Volgens dr- De Quay maakt Texaco nog steeds een kans. Hij vond het „een belang rijke zaak, die goed bekeken en snel beslist moet worden". Het bericht in een te Vlissingen ver schijnend dagblad dat Texaco reeds be sloten zou hebben de olieleiding naar Zeebrugge te leggen, wordt uit bevoeg de bron in België wel wat voorbarig ge noemd. Texaco-Brussel ontkent zonder meer dat er reeds een beslissing is ge nomen. In Amerika worden de moge lijkheden, en vooral moeilijkheden, die Zeebrugge als terminal biedt, op het ogenblik wel op hoog niveau bespro ken. Op het verzoek van Dow-chemical te Terneuzen, om het gebied ten noorden van de Braakman in te polderen, (Dow wil :ijn bedrijf daar belangrijk uit breiden) heeft de minister van verkeer en waterstaat nog geen beslissing ge nomen- Hij achtte de uitbreiding van Dow voor Zeeuwseh-Vlaanderen echter van uitermate groot belang- Alleen zeer ernstige bezwaren zouden naar het in zicht van dr- De Quay tot afwijking van het verzoek kunnen leiden- Dergelijke bezwaren zag hij vooralsnog niet- De bewindsman durfde niet te zeggen of de verbetering van de havens van Terneuzen urgent is of niet. Zeeland daarentegen is van de urgentie wel de gelijk overtuigd. Tegenover de minister is betoogd dat Terneuzen met zijn ha venaccommodatie achter zal liggen wan neer de verbreding van het kanaal Ter neuzenGent volgend jaar een feit zal zijn. Enkele dagen geleden heeft het ge meentebestuur van Terneuzen rijkswa terstaat een „interessante tussen-oplos- sing" voorgesteld m.b-t. dit reeds lang bestaande probleem- Deze tussenoplos sing houdt verband met een verbetering en verlenging van de Zevenaarhaven- Het voorstel is nog slechts drie dagen in het bezit van rijkswaterstaat zodat de minister hierover nog geen oordeel kon geven. MINISTER DE QUAY ....te duur.... schap moet worden gevormd, is in het overleg met het provinciaal bestuur niet besproken. De minister en zijn naaste medewer kers hebben met het provinciaal be stuur wel uitvoerig van gedachten ge wisseld over de verbetering van rijks weg 58. Men is tot de conclusie geko men dat alles op alles moet worden gezet om het streef jaar voor de ver wezenlijking van de verdubbeling van deze voor Zeeland vitale verbinding (1971) aangehouden dient te worden. Het is mogelijk dat verandering zal worden aangebracht in het schema dat tot nu toe voor de vernieuwing van deze weg is aangehouden. Over dit schema zal nader overleg plaatsvinden tussen rijkswaterstaat en het provinciaal bestuur van Zeeland. Desgevraagd werd meegedeeld dat G.S. van Zeeland kort geleden bij de minister hebben aangedrongen op het nemen vain 'n beslissing m.b.t. de bouw van de tweede dubbeldeks-veerboot. Het provinciaal bestuur zou graag zien dat de tweede dubbeldekker in 1970 op de dienst Vlissingen-Breskens in ge bruik genomen zou kunnen worden. In Zeeland, zo werd gevraagd, is mpn bevreesd voor een temporisering van de Deltawerken. Kunt u die vrees wegnemen? „Ja, dat kan ik", aldus dr. De Quay. „1978 wordt aangehouden als eindjaar voor de afsluiting van de zeegaten". Deze duidelijke uitspraak werd jam mer genoeg ontkracht toen de bewinds man even later tot de slotsom kwam: „Maar ja, je wèet natuurlijk nooit wat mijn opvolgers zullen doen". Tenslotte stelde een Brabahtse col lega tijdens de persconferentie de vraag, wanneer de E-3 door Noord-Bra bant (schakel in de verbinding Ant- werpen-Roergebied) klaar zal zijn. „Die is in 1971 klaar", zo zei de demissionai re minister van Verkeer en Water staat gedecideerd. (Van onze correspondent) HO O GERHEIDE De storm heeft mevrouw K. uit Hoogerheide 'n verlies- van een briefje van honderd en twee briefjes van vijfentwintig gulden opge leverd. Zij was op weg naar het post kantoor om geld te storten op de spaar bank en had haar geld in een bood schappenmand] e. Door een windvlaag, die in het mandje sloeg, vloog alle geld de straat op. Mevrouw K. was zo ge schrokken, dat ze alles al kwijt was voordat ze kon reageren. De rijkspoli tie trok met vijf man erop uit om het geld te gaan zoeken. Slechts f 150, de helft van het spaargeld, werd terugge vonden. De rijkspolitie verzoekt de eerlijke vinders zich të willen melden op het politiebureau. VLISSINGEN. De N.V. Koninklij ke Maatschappij De Schelde te Vlissin gen, deel uitmakend van de Rijn-Schel de groep, heeft van Fluor Nederland n.v., Haarlem, de opdracht gekregen voor de levering van twee stoomketel- installaties (Package type). De instal laties zijn bestemd voor een kunstmest- fabriek voor Esso Chemie n.v., die mo menteel op Rozenburg in aanbouw is. Wanneer deze opdracht eind 1967 zal zijn uitgevoerd, heeft De Schelde binnen een jaar tijds in het Europoortgebied acht stoomketels voor chemische fa brieken geleverd. (Van een onzer verslaggevers) DEN BOSCH/BERGEN OP ZOOM/GOES De reacties op de publikatie van de plannen tot het invoeren van een nieuwe spelling voor de bastaardwoor den zijn gematigd enthousiast. In onderwijskringen vreest men we liswaar moeilijkheden bij de omschakeling, maar men ziet toch ook de voordelen van een efficiënter woordgebruik. Overi gens is het bepaald niet zo, dat een spoedige omschakeling tot de mogelijkheden behoortmen mag volgens ingewijden rekenen op een termijn van zes jaar voor dat een nieuwe spelling ook op de scholen is doorgevoerd. Men moet over de invoering van een nieuwe spelling niet te licht denken. Volgens de direc tie van Malmberg's Uitgeverij te Den Bosch zal dat alleen voor het onderwijs een bedrag van ette lijke tientallen miljoenen gul dens gaan vergen. De reactie van verschillende onder wijsinstellingen is overigens bepaald verrassend: nu reeds zyn bij de uit gevers van schoolboeken berichten binnengekomen, dat men nog maar even zal wachten met het bestellen van nieuwe schoolboeken, omdat er binnenkort toch een nieuwe spelling is. „Een domme houding", noemde de directie van eerder genoemde uitge verij dit. Er doet zich bij het invoeren van een nieuwe spelling een moeilijkheid voor, doordat in België de Kroon ge rechtigd is om iedere vorm van nieu we spelling in te voeren en dat dit in Nederland alleen maar mag t.a.v. de bastaardwoorden. Voor een nieuwe spelling van „eigen" woorden moet het parlement in Nederland een be slissing nemen. Het rapport, dat thans door de gemengde spellingcommissie is uitgebracht, wordt in Nederlandse uitgeverskring dan ook gezien als een aanloop voor een wetsontwerp ook in Nederland het Belgische systeem door te voeren. Wanneer dit zo is, dan gaat hiermee een termijn van twee jaar verloren. Daarna zal dan een nieuwe woordenlijst moeten worden opgesteld wat nog eens twee jaar zal duren en daarop volgt dan weer een overgangs periode om iedereen aan de nieuwe spelling te laten wennen. Het zal dan ook 5 of 6 jaar duren voordat er spra ke is van een doorgevoerde nieuwe spelling. De directie van Malmberg vraagt zich overigens af of de nieuwe spelling van bastaardwoorden voldoende her vormend is. Een nieuwe spelling kost alleen voor het lager onderwijs aan de gemeenschap een bedrag van mini maal 50 miljoen gulden. Als men be reid is dit bedrag ter tafel te leggen, dan mag men ook eisen, dat de nieu we spelling minstens een generatie lang meegaat. En zo bezien zou men wel eens een wat uitvoeriger herzie ning van de schrijfwijze willen zien, aldus Malmberg, een van de grote schoolboeken-uitgevers. Drs. P. G.M. van Heyst, conrector van het Dr. Mollerlyceum te Bergen op Zoom en wethouder van O. K. en W. beschouwt de eventuele invoering van een nieuwe spelling op twee pun ten, Enerzijds is er bepaald sprake van een verarming van het woordbeeld, maar van de andere kant is er zeker sprake van een grotere efficiency. Het is trouwens wel wennen, aldus drs. Van Heyst, als je het nu ziet, dan lijkt het net een carnavalskrant.'' Mej. De Wolf. hoofd van de Heide- bronschool te Öosterhout. vindt de nieuwe spelling op dit moment nog maar heel erg moeilijk. „Alle taalboe ken zijn nu naar de maan", zegt zij. Het zal veel moeite kosten volgens haar om eerst zelf de nieuwe spelling te leren en het daarna aan de kinde ren over te dragen. Wanneer dezen er echter vertrouwd mee zijn dan zal het wel een vooruitgang zijn, zo voegde zij er aan toe. Een huisvrouw uit Goes verklaarde zich helemaal voor een nieuwe spel ling en dan liever nog veel rigoureu zer dan nu wordt voorgesteld. „Je moet veel te veel denken aan de „d" of de dt". Een schooljongen uit Breda had ër nog niet veel van gezien. Toen we hem uitlegden wat precies de bedoe ling was reageerde hij spontaan: „Ge lukkig, nooit meer -een onvoldoende voor dictee". (Van onze correspondent) SAS VAN GENT Twee dokters zijn gisteravond door een valse noodkreet uit hun praktijk gerukt. Dokter Dupuy te Sas van Gent werd „namens de dienstbode" van mevrouw Van Hecke (Prinsenkade) opgebeld, met de mede deling, dat meneer Van Hecke plotse ling overleden was. Ook dokter Puy- laert werd valselijk gealarmeerd, dat de man van mevrouw Van Hecke over leden zou zün. Toen beide dokters zich onmiddellijk naar de Prinsenkade be gaven, bleek daar, dat de heer Van Hecke nog springlevend was. Bovendien werd duidelijk, dat mevrouw Van Hecke geen dienstbode heeft. De burgery toonde zich bijzonder verontwaardigd voor een dergelyk vals alarm, dat bft- zonder onaangename consequenties kan hebben, wanneer de nood eens werke lijk aan de man komt. TERNEUZEN. De vestiging van Dow Chemical (Nederland) N.V. in de Botlek heeft meer dan 1.000.000 uur zonder verlies aan manuren, ontstaan door ongevallen, gewerkt. Gedurende 424 dagen werd er door de 297 werknemers zonder ongevallen gewerkt. Dit record werd behaald in de periode van 7 juli 196514 februari 1967. Dow stelt zeer hoge eisen aan het veilig werken in haar fabrieken. Zoals bekend, heeft de maatschappij haar grootste Europese vestiging in Terneuzen. waar momenteel ongeveer 550 werknemers in dienst zijn. Dezer dagen hoopt men daar de 600.000 veilige uren te bereiken, 1 (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT De Partij van de Arbeid kwam in de raadsvergadering van Sas van Gent in het geweer tegen de handelwijze van het college van b. en w.t dat buiten de raad om, aan de katholieke woningbouwvereniging Kloosterzande toestemming verleende, zestien bejaardenwoningen te bouwen in het uitbreidingsplan dicht bij het bejaardencentrum De Redoute. „Volgens de bestaande voorschriften kon de vereniging het niet rond krij gen", aldus de heer H. Scheffer (P.v.d.A.), die-zich af vroeg, waarom het college dan toch, via een ander voorschrift, die bouw mogelijk wil ma ken, Zijn fractiegenoot, de heer M. Groff, noemde als hoofdbezwaar, dat b. en w. hier buiten de raad om willen handelen. Andere bezwaren luidden, dat de bouwkosten te hoog zouden zijn, waardoor de huur hoger zal worden en men meende ook dait de woningen niiet zouden passen bij de omgeving. Wethouder W. H. M. Colsen, die de raadsvergadering leidde wegens ziekte van burgemeester R. A. J. den Boer, tekende er in de eerste plaats bezwaar legen aan, dat de omvangrijke vragen lijst niet schriftelijk was ingediend. „Ik kan er niet zo maar even op antwoor den", zeii hij. ,,Wij moesten het nü wel in de raad brengen", luidde hef verweer van de heer De Groff, „want b. en w. hebben intussen al de omwo nenden in de gelegenheid gesteld, be zwaren in te dienen. In de volgende raadsvergadering zouden onze vragen te laat gekomen zijn". Hij ging er tenslotte mee akkoord, dat in de volgende vergadering door b. en w. geantwoord zal worden. (Van onze verslaggeefster) VLISSINGEN. Heel wat werkmen sen op de werf van de Koninklijke Maatschappü „De Schelde" in VHssiti- gen hebben gistermorgen een half uur tje „gespijbeld". Het gebeurt dan ook niet zo vaak dat je er zjj het dan van uit de verte, getuige van kunt zijn- dat een onderzeebootbestrijdingsfregat door de bouwer aan de opdrachtgever wordt overgedragen. Marine- en civiele autoriteiten, tam boer en pijpers van 't korps mariniers waren gistermorgen rond half 12 pre sent op het achterdek van de „Van Ga len", die ligplaats had gekozen aan de Houtkade tegenover het oude Vlis- singse stadhuis. Voor de ramen van dit gebouw, op de kade en de werf verza melden zich de overige belangstellen den. De eerste die zich achter de micro foon op het winderige achterdek opstel de was de president-directeur van „De Schelde", de heer J. W. Hupkes- „We hebben vier en een half jaar nodig ge had voor de uitvoering van deze inge wikkelde opdracht. Maar we prijzen ons steeds gelukkig opdrachten van dergelijke omvang te kunnen voltooi en", aldus de heer Hupkes. Voordat hij overging tot de eigenlijke overdracht van het schip sprak hij de hoop uit dat ar in de toekomst nog vele marine schepen op stapel kunnen worden gezet. Namens de Koninklijke Marine werd bet schip overgenomen door de vlag officier materieel vice-admdraal H- M. van den Wall Bake. In zijn toespraak wees de vice-admiraal op de samenwer king tussen De Schelde en de Konink lijke Marine, die al tientallen jaren be staat, en, aldus de spreker, een hechte band tussen beide partijen heeft ge smeed. Inhakend op hetgeen de heer Hupkes voor wat betreft de toekomst hoopte, kon hij niet meer zeggen dan „dat er aan De Schelde gedacht zal worden als de Marine nog eens zou komen tot de aanschaf van de zo gewenste onderzee boten met kernvoortstuwing". Na de verklaring het fregat te hebben overgenomen verzocht de vice-admiraal de bevelhebber der zeestrijdkrachten, vice-admiraal A..H. J. van der Schatte Olivier het schip in dienst te doen stel len. Deze op zijn beurt gaf de aangewe zen commandant van het schip, kapitein- luitenant ter zee F. H- Heckman op dracht dit te doen. Na de officiële plech tigheid van het vlaghijsen en het spelen van het Wilhelmus wees deze in zijn toespraak er op dat het van groot belang is de internationale ontwikkelingen op het gebied van bewapening te blijven volgen. „Vandaar dat de aandacht ge richt is op onderzeeboten", aldus de spreker. Hij hoopte dat de „Van Galen'» een steentje zal bijdragen de Navo-m- spaningen met het doel oorlogen te voorkomen. Het laatste officiële woord was aan de doopster van het- schip, mevrouw L. C. van der Schatte Olivier-Adams. Ze bood een, geschilderd portret aan van de „.stamvader" van het -schip, luitenant admiraal Johan van Galen, die leefde in de eerste helft van de 17e eeuw. De genodigden kregen na afloop gele genheid het schip van onder tot boven te bekijken. In de ruimte op het ach terschip, die gisteren dienst deed als showroom voor de geschenken is een vliegdek met hanger om een onderzee- bootbestrijdingshelikopter mee te voeren De bewapening van het 113 meter lange fregat bestaat uit een dubbel loops kanon van 12 cm, een drie loops mortier om dieptebommen af te vuren en twee geleide wapensystemen, waar mee raketten tegen vliegtuigen en schepen kunen worden afgevuurd. Hoewel de fregatten naar een Brits ontwerp zijn opgezet, is er zoveel ge wijzigd, dat een nagenoeg eigen Neder lands ontwerp is ontstaan. De bedoeling is da-t de „Van Galen" met zijn 253 bemaningsleden aar Delf zijl zal vertrekken, waar het schip tot in de puntjes zal worden afgewerkt. Verder zal het schip een reis maken naar Canada, om het 100-jarig bestaan ervan en een wereldtentoonstelling op te luisteren. OP DE FOTO: Een moment van de overdrachts plechtigheid. (Van een onzer verslaggevers) HEINKENSZAND De Deux- Chevaux (Twee Paarden; van me- vrouw Van Maanen te Heinkens- zand zal, aan de buitenkant al thans, worden omgebouwd tot een koe. Met de aldus opgetuigde auto zal zaterdagmiddag in Heinkens. zand aandacht worden gevraagd voor de actie „Een koe voor Gros- seto", ten bate van de door de overstromingen van eind vorig jaar getroffen landbouwprovincie Grosseto in Italië. Twee trompet ters van Euterpe zullen achter in de open auto staan om de inwo ners reeds van verre op de komst van de door collectanten omge ven „koe" te attenderen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 5