Minister„Scheldeverbinding
is voorlopig veel te duur"
ZEEüWSCH-VLAAMSE
BENZINE-OORLOG
OP TWEE FRONTEN
„Van Galen' overgedragen
IWS KENT PLAN-LIE VENSE UIT DE KRANT
Schoenmakers
houden beurs
in Goes
Reimerswaal niet vóór 1978
TEXACO heeft nog een kans
Geld waaide
weg
Invoering nieuwe spelling
kost tientallen miljoenen
Dokters vals
gealarmeerd
G. Engels
enteraad akkoord
Iaatregelen
oor verkeer
Bezwaren
Vandaag
:'ZEN
Morgen
BESLISSING
Hofstede bracht
f257.000,- op
Kanaal Baalhoek
Aeertarieven
Reimerswaal
Texaco
DOW
Terneuzen
Rijksweg 58
Deltawerken
Stormschade
Stoomketelinstallatie
Weer opdrachten
aan De Schelde
Aanloop
Carnavalskrant
DOW BOTLEK
1 MILJOEN
AEILIGE UREN
Handelden
Sasse b. en w.
buiten de
raad om
Twee paarden
worden koe
"orpe
emeenteraad heeft besloten een
verkeersmaatregelen te
louden o.a. in:
inrüverbod vanaf de Tramweg
e beide rijwegen op de Graatjes-
aanbrengen van parkeervakken
parkeerterrein;
verwijderen van de borden 1>ry.
plaatsen van een parfceerver-
rd I-II in de Reedijkstraat en
anbrengen van een gele streep
trottoir aan de bushalten In
'ens heeft de raad zich Bip)
veiemgen met alle door de
ïtie voorgestelde maatregelek
parkeerproblemen op de Graaf'
welke wel ter sprake W
erden geen maatregelen eew
heer Wille stelde vo*
•nhardstraat enkele vooiv^J
en in te voeren. g
ad was echter van oordeel, dat -
r, als het verkeer in deze straal
nemen, door het openstellen van
we brag over het kanaal, beke-
n worden. De heer Wille a^tte
t daarom een reden temeer om
u, vooral de kinderen vertrouwd
en met deze situatie. Be raad
ch hier met bij aan.
eer Wille maakte in deze ver-
ig ernstige bezwaren tegen de
t- van afwerking van de aanvra-
't verkoop van woningwetwonin-
an de bewoners.
ld het niet juist, dat de bewo-
alleen bekend worden gemaakt
e prijs van de woning, en zij
onzekere worden gelaten omtrent
indpnjs.
ij komt nog, aldus de heer Wil-
t toch een beslissing wordt ver
van de bewoners, of zij tot aan-
"ensen over te gaan. Hij kan
-t deze gang van zaken niet ver-
en verzoekt het nocf ge te onder-
om dit in de toekomst te voor-
orzitter zal hierover een bespre-
i ouden met de woningbouwvere-
en. om daarin te komen tot een
?ne gedragslijn.
rbarad met nog te dekken kosten
:iet bouwrijpmaken van uitbrei-
'annen werd besloten toestem-
te vragen tot het. aangaan van
ldlening va f 250.000,-.
"achting van die toestemming
kasgeldlening tot datzelfde be-
orden aangegaan,
de raad werd aangeboden de
g over het jaar 1963.
rekening sluit wat betreft de
dienst met een batig saldo
15387,91 en de kapitaaldienst
ns met een batig saldo van
,20.
en tweetal aanvragen tot ver-
an grond voor de bouw van een
in het uitbreidingsplan in de
end gunstig beschikt.
dag De r.-k. muziekverént
Eikels worden bomen" viert za-
het jaarlijks Ceciliafeest.
iddags zal de fanfare een mu-
rond wandeling door het dorp
Nadat de maaltijd is gebruikt
avond verder in gezellig sa-
worden doorgebracht in het
bij p. de Rijcke.
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 MAART 1967
avond In de zaal van Het
Raedhuys" wordt zondag 12
een dansavond gehouden, waar-
e opbrengst ten goede komt aan
iatselijke voetbalvereniging BIA.
ipkende beatgröep zorgt voor de
k.
Iheek Wijngaardstraat 20.15 uur
g Harry Mulisch voor Ver. open-
eeszaal en bibliotheek
uis 14 uur Begrotingsvergadering
van Oranje 19.30 uur Modeshow
showcombinatie
fpunt 10.30-12, 14-17, 19-21 uur
instelling van bejaardenwerk
VSTEEN
12 uur Jaarmarkt
't Kuipke 14.30 uur Jaarmarkt-
ng
ïe wip 14.30 uur Schieting
IJKE 21 V.«
•ntehuis 19 uur Raadsvergadering
20 uur De stem van het water,
;eft.
JRG
19 30 uur Figuren rond Jezus
«iEE
agon 19.30 uur Modeshow Goese
ombinatie
CUT
pdorp 19.30 uur Schieting
fZEN r fel.
20 uur De stem van het waiei,
eft.
ei kolonel Plimmp farcastb^
te danken aan deze ta"ir"0,--nt!
de ster aan het politiefir
;t zijn hele verhaal ver
eerd gedaan' vroeg E Je
Tij hebt de groene
het denken gebracht
dat had je beter kunne
nd toen machteloos - .^te
Geheimzinnige D-'ens ft£|t
le tevreden. „Dank U
(Van een onzer verslaggevers)
OOSTBURG In Zeeuwseh-Vlaanderen woedt op het ogenblik op twee
fronten een hevige benzine-oorlog. Enerzijds is het de Nederlandse douane,
ondanks de vorige week gedane belofte, niet gelukt de Belgische accijnsactie
jog voor het afgelopen weekeinde ongedaan te maken. Anderzijds zal ver
moedelijk vandaag de beslissing vallen over het initiatief van enkele Sluisse
Itnzinepomphouders om de literprijs met twee cent te verlagen.
Enkele dagen geleden is men er in
geslaagd een belangrijk deel van de
Belgische actie die hierin bestond dat
je Belgische douane haar landgeno
ten de in Nederland getankte benzine
per liter liet bijbetalen tot de Belgische
prijs was bereikt te doen beëindigen,
gen heeft via een request aan o.m. de
regering in Brussel gedaan gekregen
Jat de Belgische controleurs die bij
ïederlandse benzinepompen wei-den uit-
gezet om controle uit t.e oefenen op
hun landgenoten, werden teruggehaald.
Aan de grens echter gaat de actie
onverminderd voort. Nog altijd moet
ie Belgische automobilist, die in Ne-
ïerland zijn tank heeft gevuld, aan de
Belgische douane het verschil tussen
ie Nederlandse en Belgische prijs bij
betalen.
Vanmiddag zullen de twee grote ben-
zinemaatschappijen, Esso en Shell, rond
tafel gaan zitten om hun oordeel uit
te spreken over de enkele maanden ge
leden door de heer P. de Smit, pomp
houder te Sluis, ingevoerde prijsverla-
van twee cent per liter. Zijn ini
tiatief werd in het begin aarzelend, la
ter vlotter, overgenomen door een groot
aantal van zijn collega's. Toen hij van
zijn maatschappij (Esso) bericht kreeg
dat in overleg met de andere maat'
schappijen een spoedige beslissing zou
worden genomen, heeft hij na een week
'e actie weer gestaakt.
Kortgeleden is hij echter, toen nog
altijd geen nadere berichten waren ge
komen opnieuw begonnen. Ook colle-
j's van de meeste andere maatschap
pijen deden mee. Enkelen van hen kre-
gisteren dus een dag voor de
naar alle waarschijnlijkheid beslissende
vergadering de aanzegging dat zij
prijzen weer moesten aanpassen aan
de door hun maatschappij gesi elde voor
waarden. Indien zij dit niet zouden doen,
zou de betreffende maatschappij (Shell)
via een kort geding trachten een gerech
telijke vervolging te doen instellen.
Zoals bekend is het de aan de actie
deelnemende pomphouders begonnen
om gelijkschakeling van de benzineta
rieven van Zeeuwseh-Vlaanderen met
die van overig Zeeland.
(Van een onzer verslaggevers)
WISSENKERKE. Gisteren is ten
overstaan van notaris M. Frantzen de
hofstele Zeelucht te Wissentoerke ver
kocht. Hofstede en omringende grond
(ruim 21 ha) werd gekocht door J. D.
de Winter te Lewedorp voor f 257.000.-.
Hoogste inschrijver was M. van der
Wele voor f 226.300.—.
(Van onze verslaggeefster)
GOES. „Er zyn nog zoveel schoen
makers die denken dat ze „maar"
schoenmaker zijn. Maar de schoenma
kerij is niet zomaar een bedrijf. Ze Is
een spéciaalbedrjjf, waar meer voor
komt kijken dan alleen vakmanschap".
Met deze woorden van de heer L.
Hillebrand uit Goes, voorzitter van
het Zeeuwse departement van de Ne
derlandse Bond van SchoenmaKerspa-
troons ging gistermiddag in het Goese
Schuttershof de beurs voor schoenma
kers uit Zeeland en West-Brabant van
start.
Het officiële openingswoord was aan
burgemeester mr. F. Huber van Goes.
Hij haakte in op hetgeen die voorzitter
zei over de aandacht voor de schoen
makers. De burgemeester wees erop
dat er in spoorkjes bijna altijd wel
sprake is van een „schoenlapper". „Het
beeld is echter wel wat gewijzigd", al
dus de burgemeester, die doelde op de
techniek in het schoenmakersbedrijf.
Een onderdeel van deze driejaarlijkse
contactdag vormden de vakwedstrijden
voor patroons en personeel. Van de
vier eerste prijzen, die behaald konden
worden, werd er slechts een uitge
deeld. Het was L. de Muóiik uit Goes
die in de gezelleraklasse machinaal de
ze prijs in de wacht sleepte. Een twee
de prijs in dezelfde klasse ging naar
J. de Smit in Souburg, de 3e naar L.
Hillebrand uit Goes. Dezelfde Holle-
brand won in de klasse handwerk een
tweede prijs. Een eerste en derde prijs
werden hier niet uitgereikt.
Ook in de patroonsklasse handwerk
werd alleen een tweede prijs uitge
deeld, rJ. aan voorzitter L. Hillebrand,
vader van d<= winnende gezel.
In dezelfde klasse machinaal ging
een twëede prijs naar J. Faasse uit
Goes en een derde naar j. Goudswaard
uit Middelburg.
Bij de beoordeling van de inzendin
gen werd voor de eerste maal een-nieu
we, en strengere, puntenwaardering ge
hanteerd, waardoor er wellicht minder
eerste-prijswinnaars waren dan voor
heen.
i/K heb helemaal geen hekel aan
Hulst. Dat wordt nu wel beweerd,
waar het is onzin. Het is altijd zo. Als
er in de krant een bepaalde kreet
"flat, dan wordt er meteen door de
wensen van alles bij gefantaseerd,
wt was vanmorgen in mijn geval
ook zo." De heer G. Engels is raads-
H T gemeente Sint Jansteen.
«y heeft tijdens de raadsvergadering
tflu dinsdagmiddag stelling genomen
«gen de structuurplannen van Hulst.
«y vond er een extra aanleidiiig in
f &annen tot gemeentelijke
wnndeling van Zeeuwsch-Vlaande-
fn voorlopig nog niet goed te keu-
"6H.
jET is geen kwestie van onderlinge
mjver tussen Hulst en Sint Jan-
iTiï' i ek e school bezocht
Hulst. Trouwens dat zou een vol
komen
verouderd standpunt zijn. We
b» 7 ze kwestie zakelijk bekij
ft. Zo denk ik erover. Andermans
mn9 interesseert me niet. Vroe-
A m"e nien dit openlijk. Zelfs in
j leren>gingsleven. Ik geloof niet,
nat s no® z0'n TO' speelt. En
0 saneringsplannen van Hulst
de fj r° ken en ken 00'c
bet f van regering, wat
u herindeling. De plannen
ben i '<:e"r 'h niet af. Maar ik
oen,6r er3 bang voor, dat de
Hulst i?' die na de herindeling bij
bloed n worden gevoegd, moeten
Hulstenr,voor. de grote schoonmaak in
Bat n' 's een miljoenenproject.
be Bin" eelf nooit betalen. Als
lijt? "nc" doorgaan, zullen de inge-
Gemeenten hun steentje moeten
Het kan heel goed zijn,
bet N nu op 's gemikt Ik vind
i met eerlijk. En dat ben ik trou-
"eel Ik weet, dat heel
«oer e nfen Jansteen er zo
bet».e en". De keer Engels vindt
oan .A dat Hulst niet deelneemt
"Jticltpi,f°mm'ssie voor de streekont-
faen-Oot" "0ost'Zeenwsch-Vlaan-
de com'm WT deelgenomen aan
'chiitiliit'n5'6' an waren er waar-
'ezen w andare gedachten ge-
W de ,Sier met Hulst op basis
Pienu,„l'ieekontwikkeüng geen sa-
Hulst rent m°gelijk. En toch wil
"He ,.A umgemeente blijven, met
duwden van dien. Alle ge-
meenten doen mee. Ik zou wel eens
willen weten, wat daar achter steekt.
Als Hulst mee zou doen, dan zou de
ontwikkeling ook veel soepeler ver
lopen. Want ik zie Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen-Oost als een woongebied
voor de kanaalzone en Hulst moet
daaraan als centrumgemeente mee
werken. omdat daar de dienstverle
nende gebouwen staan en de scholen
MAAR nu gaat Hulst helemaal op eigen
houtje plannen maken, waar de na
burige gemeenten, niet in worden ge
kend. We zullen er wel in gekend
wordenstraks, als er geld op tafel
moet .komén. De burgemeester heeft
gezegd dat hij op mijn commentaar
in de volgende vergadering zal te
rugkomen. Hij was er nog niet op
voorbereid".
De Belgische autoriteiten blijken vol
gens dr. De Quay met de Nederlandse
regering nog geen contact opgenomen te
hebben over het plan om vanuit Ant
werpen op de linkeroever van de Schel
de een kanaal voor zeeschepen te gra
ven naar Baalhoek in het Land van
Saeftinge. „Ik vind het daarom prema
tuur om hierover een opvatting te heb
ben", aldus de bewindsman. Wannéér
een dergelijk kanaal echter eenmaal
gegraven zou zijn, dan is het volgens dr-
De Quay voor de hand liggend dat men
tot op Nederlands gebied een uitstraling
gaat krijgen van het Antwerpse haven
en industriebekken- Intussen is juist gis
teren in de Belgische senaat meegedeeld
dat de Belgische regering binnenkort
overleg wil openen met de Nederlandse
autoriteiten over het kanaal dat voor
Antwerpen van zo bijzonder grote be
tekenis is.
De kwestie van de veertarieven is
gisteren niet ter sprake gekomen De mi
nister staat op het standpunt dat deze
kwestie door zijn opvolger snel zal moe
ten worden afgehandeld. Van hemzelf
is geen beslissing te verwachten.
Over de totstandkoming van haven
schappen voor Vlissingen-Oost en Tér-
neuzen kon de minister geen concrete
mededelingen doen. De vraag of voor
het Westerscheldebekken één haven-
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG. „Een project van 500 miljoen gulden
is, als ik het voor het zeggen zou liehben, niet iets voor de
eerstkomende rijksbegrotingen, 's Lands financiën laten het
niet toe dat een project als de vaste oeververbinding over de
WeSterschelde binnen enkele jaren in uitvoering kan komen".
Dit is het standpunt van de demissionaire minister van Verkeer en Water
staat dr. J- de Quay, gisteravond uitgesproken tijdens een persconferentie na
afloop *van het werkbezoek dat hij aan Zeeland heeft gebracht. Het plan-
Lie vense voor een vaste oeververbinding (het trekken van het complete tun
nelcomplex door de Westerschelde) kent de minister alleen uit de pers. Hij
zei daarom nog geen oordeel over het plan te kunnen vellen- Hij zal het
wel op prijs stellen wanneer ir. Lie vense zijn plan naar rijkswaterstaat zal
sturen, zodat de deskundigen van deze dienst het plan op zijn merites kunnen
beoordelen.
In het algemeen gesproken is minis
ter De Quay niettemin „huiverig voor
al die plannenmakers"- Hij wilde aan
de andere kant graag met Shakespeare
spreken toen hij zei: „Als gij voor het
huis van misdaad staat moet de geest
helemaal vrij zijn". Om elk misverstand
te voorkomen voegde hij er aan toe:
„Nu moet u daaruit niet afleiden dat
ik de heer Lievens een misdadiger vind".
De bewindsman deelde mee dat er
studies worden gemaakt over de ver
schillende tracés die voor de vaste
oververbinding mogelijk zijn- Op grond
van de mogelijkheden op dit punt, en
de daarbij behorende kostenbegrotingen,
zal later pas een beleidsbeslissing geno
men kunnen worden; aldus de heer De
Quay.
Tijdens de persconferentie zijn nog
verschillende andere belangrijke onder
werpen aan de orde geweest.
Het Reimerswaalplan moet volgens
de minister gezien worden in het kader
van de sterke ontwikkeling die in Vlis-
singen-oost en Terneuzen gaande is. Het
hele Westerscheldebekken zal zijns in
ziens een belangrijk haven- en industrie
gebied worden- Hij achtte het irreëel dat
in het kader van deze ontwikkeling ge
dacht kan worden aan een uitvoering
van het Reimerswaalplan vóór de afslui
ting van de Oosterschelde (1978). De
minister had wel geconstateerd dat
„zijn dierbare Kreekrakplan" achtereen
volgens is omgeklapt naar de Ooster
schelde, en nu weer dreigt terug te
klappen naar de Westerschelde.
De minister heeft nog geen nee ge
zegd op het verzoek van de oliemaat
schappij Texaco om steigers aan te
leggen in de Westerschelde nabij Osse-
nisse- Texaco wil de toevoerleiding voor
zijn raffinaderij in Gent het liefst laten
uitmonden in de Westerschelde- Rijks
waterstaat heeft echter bezwaren om
voornamelijk nautische redenen- Volgens
dr- De Quay maakt Texaco nog steeds
een kans. Hij vond het „een belang
rijke zaak, die goed bekeken en snel
beslist moet worden".
Het bericht in een te Vlissingen ver
schijnend dagblad dat Texaco reeds be
sloten zou hebben de olieleiding naar
Zeebrugge te leggen, wordt uit bevoeg
de bron in België wel wat voorbarig ge
noemd. Texaco-Brussel ontkent zonder
meer dat er reeds een beslissing is ge
nomen. In Amerika worden de moge
lijkheden, en vooral moeilijkheden, die
Zeebrugge als terminal biedt, op het
ogenblik wel op hoog niveau bespro
ken.
Op het verzoek van Dow-chemical te
Terneuzen, om het gebied ten noorden
van de Braakman in te polderen, (Dow
wil :ijn bedrijf daar belangrijk uit
breiden) heeft de minister van verkeer
en waterstaat nog geen beslissing ge
nomen- Hij achtte de uitbreiding van
Dow voor Zeeuwseh-Vlaanderen echter
van uitermate groot belang- Alleen zeer
ernstige bezwaren zouden naar het in
zicht van dr- De Quay tot afwijking van
het verzoek kunnen leiden- Dergelijke
bezwaren zag hij vooralsnog niet-
De bewindsman durfde niet te zeggen
of de verbetering van de havens van
Terneuzen urgent is of niet. Zeeland
daarentegen is van de urgentie wel de
gelijk overtuigd. Tegenover de minister
is betoogd dat Terneuzen met zijn ha
venaccommodatie achter zal liggen wan
neer de verbreding van het kanaal Ter
neuzenGent volgend jaar een feit zal
zijn.
Enkele dagen geleden heeft het ge
meentebestuur van Terneuzen rijkswa
terstaat een „interessante tussen-oplos-
sing" voorgesteld m.b-t. dit reeds lang
bestaande probleem- Deze tussenoplos
sing houdt verband met een verbetering
en verlenging van de Zevenaarhaven-
Het voorstel is nog slechts drie dagen
in het bezit van rijkswaterstaat zodat
de minister hierover nog geen oordeel
kon geven.
MINISTER DE QUAY
....te duur....
schap moet worden gevormd, is in het
overleg met het provinciaal bestuur
niet besproken.
De minister en zijn naaste medewer
kers hebben met het provinciaal be
stuur wel uitvoerig van gedachten ge
wisseld over de verbetering van rijks
weg 58. Men is tot de conclusie geko
men dat alles op alles moet worden
gezet om het streef jaar voor de ver
wezenlijking van de verdubbeling van
deze voor Zeeland vitale verbinding
(1971) aangehouden dient te worden.
Het is mogelijk dat verandering zal
worden aangebracht in het schema dat
tot nu toe voor de vernieuwing van
deze weg is aangehouden.
Over dit schema zal nader overleg
plaatsvinden tussen rijkswaterstaat en
het provinciaal bestuur van Zeeland.
Desgevraagd werd meegedeeld dat
G.S. van Zeeland kort geleden bij de
minister hebben aangedrongen op het
nemen vain 'n beslissing m.b.t. de bouw
van de tweede dubbeldeks-veerboot.
Het provinciaal bestuur zou graag zien
dat de tweede dubbeldekker in 1970
op de dienst Vlissingen-Breskens in ge
bruik genomen zou kunnen worden.
In Zeeland, zo werd gevraagd, is mpn
bevreesd voor een temporisering van
de Deltawerken. Kunt u die vrees
wegnemen?
„Ja, dat kan ik", aldus dr. De Quay.
„1978 wordt aangehouden als eindjaar
voor de afsluiting van de zeegaten".
Deze duidelijke uitspraak werd jam
mer genoeg ontkracht toen de bewinds
man even later tot de slotsom kwam:
„Maar ja, je wèet natuurlijk nooit wat
mijn opvolgers zullen doen".
Tenslotte stelde een Brabahtse col
lega tijdens de persconferentie de
vraag, wanneer de E-3 door Noord-Bra
bant (schakel in de verbinding Ant-
werpen-Roergebied) klaar zal zijn. „Die
is in 1971 klaar", zo zei de demissionai
re minister van Verkeer en Water
staat gedecideerd.
(Van onze correspondent)
HO O GERHEIDE De storm heeft
mevrouw K. uit Hoogerheide 'n verlies-
van een briefje van honderd en twee
briefjes van vijfentwintig gulden opge
leverd. Zij was op weg naar het post
kantoor om geld te storten op de spaar
bank en had haar geld in een bood
schappenmand] e. Door een windvlaag,
die in het mandje sloeg, vloog alle geld
de straat op. Mevrouw K. was zo ge
schrokken, dat ze alles al kwijt was
voordat ze kon reageren. De rijkspoli
tie trok met vijf man erop uit om het
geld te gaan zoeken. Slechts f 150, de
helft van het spaargeld, werd terugge
vonden. De rijkspolitie verzoekt de
eerlijke vinders zich të willen melden
op het politiebureau.
VLISSINGEN. De N.V. Koninklij
ke Maatschappij De Schelde te Vlissin
gen, deel uitmakend van de Rijn-Schel
de groep, heeft van Fluor Nederland
n.v., Haarlem, de opdracht gekregen
voor de levering van twee stoomketel-
installaties (Package type). De instal
laties zijn bestemd voor een kunstmest-
fabriek voor Esso Chemie n.v., die mo
menteel op Rozenburg in aanbouw is.
Wanneer deze opdracht eind 1967 zal
zijn uitgevoerd, heeft De Schelde binnen
een jaar tijds in het Europoortgebied
acht stoomketels voor chemische fa
brieken geleverd.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH/BERGEN OP
ZOOM/GOES De reacties op
de publikatie van de plannen tot
het invoeren van een nieuwe
spelling voor de bastaardwoor
den zijn gematigd enthousiast. In
onderwijskringen vreest men we
liswaar moeilijkheden bij de
omschakeling, maar men ziet
toch ook de voordelen van een
efficiënter woordgebruik. Overi
gens is het bepaald niet zo, dat
een spoedige omschakeling tot
de mogelijkheden behoortmen
mag volgens ingewijden rekenen
op een termijn van zes jaar voor
dat een nieuwe spelling ook op
de scholen is doorgevoerd.
Men moet over de invoering
van een nieuwe spelling niet te
licht denken. Volgens de direc
tie van Malmberg's Uitgeverij te
Den Bosch zal dat alleen voor het
onderwijs een bedrag van ette
lijke tientallen miljoenen gul
dens gaan vergen.
De reactie van verschillende onder
wijsinstellingen is overigens bepaald
verrassend: nu reeds zyn bij de uit
gevers van schoolboeken berichten
binnengekomen, dat men nog maar
even zal wachten met het bestellen
van nieuwe schoolboeken, omdat er
binnenkort toch een nieuwe spelling
is. „Een domme houding", noemde de
directie van eerder genoemde uitge
verij dit.
Er doet zich bij het invoeren van
een nieuwe spelling een moeilijkheid
voor, doordat in België de Kroon ge
rechtigd is om iedere vorm van nieu
we spelling in te voeren en dat dit in
Nederland alleen maar mag t.a.v. de
bastaardwoorden. Voor een nieuwe
spelling van „eigen" woorden moet
het parlement in Nederland een be
slissing nemen. Het rapport, dat thans
door de gemengde spellingcommissie
is uitgebracht, wordt in Nederlandse
uitgeverskring dan ook gezien als een
aanloop voor een wetsontwerp ook in
Nederland het Belgische systeem door
te voeren. Wanneer dit zo is, dan gaat
hiermee een termijn van twee jaar
verloren. Daarna zal dan een nieuwe
woordenlijst moeten worden opgesteld
wat nog eens twee jaar zal duren en
daarop volgt dan weer een overgangs
periode om iedereen aan de nieuwe
spelling te laten wennen. Het zal dan
ook 5 of 6 jaar duren voordat er spra
ke is van een doorgevoerde nieuwe
spelling.
De directie van Malmberg vraagt
zich overigens af of de nieuwe spelling
van bastaardwoorden voldoende her
vormend is. Een nieuwe spelling kost
alleen voor het lager onderwijs aan
de gemeenschap een bedrag van mini
maal 50 miljoen gulden. Als men be
reid is dit bedrag ter tafel te leggen,
dan mag men ook eisen, dat de nieu
we spelling minstens een generatie
lang meegaat. En zo bezien zou men
wel eens een wat uitvoeriger herzie
ning van de schrijfwijze willen zien,
aldus Malmberg, een van de grote
schoolboeken-uitgevers.
Drs. P. G.M. van Heyst, conrector
van het Dr. Mollerlyceum te Bergen
op Zoom en wethouder van O. K. en
W. beschouwt de eventuele invoering
van een nieuwe spelling op twee pun
ten, Enerzijds is er bepaald sprake van
een verarming van het woordbeeld,
maar van de andere kant is er zeker
sprake van een grotere efficiency. Het
is trouwens wel wennen, aldus drs.
Van Heyst, als je het nu ziet, dan
lijkt het net een carnavalskrant.''
Mej. De Wolf. hoofd van de Heide-
bronschool te Öosterhout. vindt de
nieuwe spelling op dit moment nog
maar heel erg moeilijk. „Alle taalboe
ken zijn nu naar de maan", zegt zij.
Het zal veel moeite kosten volgens
haar om eerst zelf de nieuwe spelling
te leren en het daarna aan de kinde
ren over te dragen. Wanneer dezen er
echter vertrouwd mee zijn dan zal het
wel een vooruitgang zijn, zo voegde zij
er aan toe.
Een huisvrouw uit Goes verklaarde
zich helemaal voor een nieuwe spel
ling en dan liever nog veel rigoureu
zer dan nu wordt voorgesteld. „Je moet
veel te veel denken aan de „d" of de
dt". Een schooljongen uit Breda had
ër nog niet veel van gezien. Toen we
hem uitlegden wat precies de bedoe
ling was reageerde hij spontaan: „Ge
lukkig, nooit meer -een onvoldoende
voor dictee".
(Van onze correspondent)
SAS VAN GENT Twee dokters zijn
gisteravond door een valse noodkreet
uit hun praktijk gerukt. Dokter Dupuy
te Sas van Gent werd „namens de
dienstbode" van mevrouw Van Hecke
(Prinsenkade) opgebeld, met de mede
deling, dat meneer Van Hecke plotse
ling overleden was. Ook dokter Puy-
laert werd valselijk gealarmeerd, dat
de man van mevrouw Van Hecke over
leden zou zün. Toen beide dokters zich
onmiddellijk naar de Prinsenkade be
gaven, bleek daar, dat de heer Van
Hecke nog springlevend was. Bovendien
werd duidelijk, dat mevrouw Van Hecke
geen dienstbode heeft. De burgery
toonde zich bijzonder verontwaardigd
voor een dergelyk vals alarm, dat bft-
zonder onaangename consequenties kan
hebben, wanneer de nood eens werke
lijk aan de man komt.
TERNEUZEN. De vestiging van
Dow Chemical (Nederland) N.V. in de
Botlek heeft meer dan 1.000.000 uur
zonder verlies aan manuren, ontstaan
door ongevallen, gewerkt.
Gedurende 424 dagen werd er door
de 297 werknemers zonder ongevallen
gewerkt. Dit record werd behaald in
de periode van 7 juli 196514 februari
1967.
Dow stelt zeer hoge eisen aan het
veilig werken in haar fabrieken.
Zoals bekend, heeft de maatschappij
haar grootste Europese vestiging in
Terneuzen. waar momenteel ongeveer
550 werknemers in dienst zijn.
Dezer dagen hoopt men daar de
600.000 veilige uren te bereiken, 1
(Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT De Partij van
de Arbeid kwam in de raadsvergadering
van Sas van Gent in het geweer tegen
de handelwijze van het college van b.
en w.t dat buiten de raad om, aan de
katholieke woningbouwvereniging
Kloosterzande toestemming verleende,
zestien bejaardenwoningen te bouwen
in het uitbreidingsplan dicht bij het
bejaardencentrum De Redoute.
„Volgens de bestaande voorschriften
kon de vereniging het niet rond krij
gen", aldus de heer H. Scheffer
(P.v.d.A.), die-zich af vroeg, waarom
het college dan toch, via een ander
voorschrift, die bouw mogelijk wil ma
ken, Zijn fractiegenoot, de heer M.
Groff, noemde als hoofdbezwaar, dat
b. en w. hier buiten de raad om willen
handelen. Andere bezwaren luidden,
dat de bouwkosten te hoog zouden zijn,
waardoor de huur hoger zal worden
en men meende ook dait de woningen
niiet zouden passen bij de omgeving.
Wethouder W. H. M. Colsen, die de
raadsvergadering leidde wegens ziekte
van burgemeester R. A. J. den Boer,
tekende er in de eerste plaats bezwaar
legen aan, dat de omvangrijke vragen
lijst niet schriftelijk was ingediend. „Ik
kan er niet zo maar even op antwoor
den", zeii hij. ,,Wij moesten het nü
wel in de raad brengen", luidde hef
verweer van de heer De Groff, „want
b. en w. hebben intussen al de omwo
nenden in de gelegenheid gesteld, be
zwaren in te dienen. In de volgende
raadsvergadering zouden onze vragen
te laat gekomen zijn".
Hij ging er tenslotte mee akkoord,
dat in de volgende vergadering door
b. en w. geantwoord zal worden.
(Van onze verslaggeefster)
VLISSINGEN. Heel wat werkmen
sen op de werf van de Koninklijke
Maatschappü „De Schelde" in VHssiti-
gen hebben gistermorgen een half uur
tje „gespijbeld". Het gebeurt dan ook
niet zo vaak dat je er zjj het dan van
uit de verte, getuige van kunt zijn- dat
een onderzeebootbestrijdingsfregat door
de bouwer aan de opdrachtgever wordt
overgedragen.
Marine- en civiele autoriteiten, tam
boer en pijpers van 't korps mariniers
waren gistermorgen rond half 12 pre
sent op het achterdek van de „Van Ga
len", die ligplaats had gekozen aan de
Houtkade tegenover het oude Vlis-
singse stadhuis. Voor de ramen van dit
gebouw, op de kade en de werf verza
melden zich de overige belangstellen
den.
De eerste die zich achter de micro
foon op het winderige achterdek opstel
de was de president-directeur van „De
Schelde", de heer J. W. Hupkes- „We
hebben vier en een half jaar nodig ge
had voor de uitvoering van deze inge
wikkelde opdracht. Maar we prijzen
ons steeds gelukkig opdrachten van
dergelijke omvang te kunnen voltooi
en", aldus de heer Hupkes. Voordat hij
overging tot de eigenlijke overdracht
van het schip sprak hij de hoop uit
dat ar in de toekomst nog vele marine
schepen op stapel kunnen worden gezet.
Namens de Koninklijke Marine werd
bet schip overgenomen door de vlag
officier materieel vice-admdraal H- M.
van den Wall Bake. In zijn toespraak
wees de vice-admiraal op de samenwer
king tussen De Schelde en de Konink
lijke Marine, die al tientallen jaren be
staat, en, aldus de spreker, een hechte
band tussen beide partijen heeft ge
smeed.
Inhakend op hetgeen de heer Hupkes
voor wat betreft de toekomst hoopte,
kon hij niet meer zeggen dan „dat er
aan De Schelde gedacht zal worden als
de Marine nog eens zou komen tot de
aanschaf van de zo gewenste onderzee
boten met kernvoortstuwing".
Na de verklaring het fregat te hebben
overgenomen verzocht de vice-admiraal
de bevelhebber der zeestrijdkrachten,
vice-admiraal A..H. J. van der Schatte
Olivier het schip in dienst te doen stel
len. Deze op zijn beurt gaf de aangewe
zen commandant van het schip, kapitein-
luitenant ter zee F. H- Heckman op
dracht dit te doen. Na de officiële plech
tigheid van het vlaghijsen en het spelen
van het Wilhelmus wees deze in zijn
toespraak er op dat het van groot belang
is de internationale ontwikkelingen op
het gebied van bewapening te blijven
volgen. „Vandaar dat de aandacht ge
richt is op onderzeeboten", aldus de
spreker. Hij hoopte dat de „Van Galen'»
een steentje zal bijdragen de Navo-m-
spaningen met het doel oorlogen te
voorkomen.
Het laatste officiële woord was aan
de doopster van het- schip, mevrouw L.
C. van der Schatte Olivier-Adams. Ze
bood een, geschilderd portret aan van de
„.stamvader" van het -schip, luitenant
admiraal Johan van Galen, die leefde
in de eerste helft van de 17e eeuw.
De genodigden kregen na afloop gele
genheid het schip van onder tot boven
te bekijken. In de ruimte op het ach
terschip, die gisteren dienst deed als
showroom voor de geschenken is een
vliegdek met hanger om een onderzee-
bootbestrijdingshelikopter mee te voeren
De bewapening van het 113 meter
lange fregat bestaat uit een dubbel
loops kanon van 12 cm, een drie loops
mortier om dieptebommen af te vuren
en twee geleide wapensystemen, waar
mee raketten tegen vliegtuigen en
schepen kunen worden afgevuurd.
Hoewel de fregatten naar een Brits
ontwerp zijn opgezet, is er zoveel ge
wijzigd, dat een nagenoeg eigen Neder
lands ontwerp is ontstaan.
De bedoeling is da-t de „Van Galen"
met zijn 253 bemaningsleden aar Delf
zijl zal vertrekken, waar het schip tot
in de puntjes zal worden afgewerkt.
Verder zal het schip een reis maken
naar Canada, om het 100-jarig bestaan
ervan en een wereldtentoonstelling op
te luisteren.
OP DE FOTO:
Een moment van de overdrachts
plechtigheid.
(Van een onzer verslaggevers)
HEINKENSZAND De Deux-
Chevaux (Twee Paarden; van me-
vrouw Van Maanen te Heinkens-
zand zal, aan de buitenkant al
thans, worden omgebouwd tot een
koe. Met de aldus opgetuigde auto
zal zaterdagmiddag in Heinkens.
zand aandacht worden gevraagd
voor de actie „Een koe voor Gros-
seto", ten bate van de door de
overstromingen van eind vorig
jaar getroffen landbouwprovincie
Grosseto in Italië. Twee trompet
ters van Euterpe zullen achter in
de open auto staan om de inwo
ners reeds van verre op de komst
van de door collectanten omge
ven „koe" te attenderen.