B0EK- BOEKEN WEEK ZOOM JLAARDQ N.V. "9 sPreekur!f in gesprek met een handelaar in gesprek met uitgevers IISÏ wj; ■YDEN tatiebureau DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 25 FEBRUARI 1967 hi S W0 N I NGEN IKOMENDE M bouw woningen !l nioor J. F. ROUW n.v.f SNZAAD ORIGINEEL de Leeuw - Goes fe koop: burgerwoning Boekenweek IV' Herinnen «gen van een hfamzijgertje Öüesxien Haan lallen en opstaan in ÉlfeurgeschiecIeÈf lllfKI 'UL - -vingen wen Usance I Uil, 111!" s •Sf 11- ^*1 •SS-a's EEK: lo A >A) Financiering 4000,- r der- aand 187,- Breda 01600-46514. RIEK EN SCHEEPSWERF 'li iergenlaan 12 - Terneuzen 1150—2297 (b.g.g. 2995) EVRAAGD: ;antoor en magazijn. jen, Hoek en Oostburg worden het Aannemingsbedrijf Gebr. EL N.V., Terneuzen, midden- omfort, o.a. complete Centrale irming. woonkamer 30 m2. keuken met luxe Installatie werking. pkamers. leet geïnstalleerde badkamer igbad, w.c. en wastafel. kast- en bergruimte. clering mogelijk tot 90 folder 5NGRACHT 5 - TERNEUZEN oon 01150—4051 (4 lijnen) VOORRAAD STREKTNOG e leveren uit depot 80 - Tel. (01100) 5104 of '800 van AXEL. plaatselijk beke^t8^ voorzien van gas, elek 27 fe. bezichtigen op maandag n 3 en 5 uur n.m. ru van huur te gen ten kantore van notaris el. a [DING DER T.B.C. 25februari - 4 maart Gisteravond is de fameuze 32e Boekenweek geopend, geafficheerd door o.m. een klaterend boekenbal en een armzalige affiche. Het is bekend: er worden steeds meer boeken gelezen. Het boek behoort bij de uitzet als een zwabber, een radio of tv. Het afgelopen jaar werden door Het Centraal Boekhuis de voorraadschuur voor de Nederlandse Boekhandelaar in zijn vette jaren 1.452.000 boeken afgeleverd. Dat is 22 procent meer dan in 1965 (1.187.000). Het afgelopen jaar ver schenen er 10.582 boeken. Dat is bijna 400 meer dan in 1965. De totale boekenomzet over 1966 wordt geschat op 275 miljoen gulden (in 1965 250 miljoen). De gemiddelde prijs van het boek liep in het af gelopen jaar met tachtig cent op. Er is een boekenweekgeschenk, een speciale boekenweekuitgave, een boekenweekfilm, die alleen voor Am- sterdam en Rotterdam bestemd is in deze week, twee toneelpremières (Code en Darts), waarvan „beneden de rivieren" alleen Tilburg iets te zien krijgt (9 maart), er is een lange lijst van plaatsen in den lande met boekenweekmanifestaties (alleen Tilburg en Vlissingen tellen daarbij mee). En voor de rest ligt het aan de koper en de lezer.... j TTet gaat niet per ons of per pond maar voor het overige gaan de boekenzaken steeds meer op zelf bedieningszaken lijken. De klan ten lopen langs de volgestouwde rekken met hun kleurrijke vrach ten. Het wordt gewogen; te licht I óf te zwaar bevonden. En ze gaan meestal naar huis met een pakket, dat omvangrijker is dan ze van plan waren mee te nemen. „We staan zaterdags met zes man perso neel vaak met de armen over elk aar, terwijl de winkel overvol is", vertelt ons een boekhandelaar in het zuiden. Het lezende consumen- tenpubliek groeit met de dag, voor al onder de jongeren. Bovendien blijkt het steeds beter geïnfor- I meerd. Soms komen ze met een kranterecensie in de. hand de zaak I binnen. Voor de boekhandelaar is iet bijna niet meer bij te houden. Jk heb er geen flauw idee van hoeveel titels er hier in dè zaak |l staan", zegt hij. Hij is nog niet hele- maal kruidenier. ooral de paperbacks van de mo derne schrijvers, die zich als een bijenzwerm rond één uitgever verzameld hebben, vlii n weg. Maar ook de progressieve lectuur ovto kerkelijk leven en denken van een uitgever, die zijn boeken siert met de benaming van een kerkelijk meubelstuk, heeft grote aftrek. Nogmaals: vooral bij de jongeren j hier wordt de laatste tijd een fikse 3° ?fbraak 'n gedachtenleven duidelijk. En deze zoekt voedsel in fee boeken. Namen? Cornelis Verhoeven wordt reel gelezen; Marga Minco's nieuw- w was direct uitverkocht; Tru man Capote eigenlijk zijn er op moment geen opvallende top- j»s te noemen. Daar krijgt onze Wekenman ook geen kans toe, vant de politie komt informeren aar Fanny Hill (een „zaak", die ™ee jaar geleden even actueel was). Gebeurt dat meer Ja, »was er een proces over «m k °ek' PromPt kwamen hsHrf 'n beslag te nemen. ra a twee exemP'aren in voor- ai- Ze waren verdwenen. Gesto- on- het ze We len. Ja, dat komt vaker voor en dan komt de politie af en toe de resul taten van deze „zelfbediening" te rugbrengen. Dehalve deze ongewenste zelf- keuze is iedereen vrij zijn ei gen lectuur te kiezen. Dat is wel anders geweest. „Jaren geleden moest je bepaalde lectuur wel weg houden uit je zaak in verband met je klantenrelaties. Nu voeren we al les, waarvan we denken, dat bet redelijke lectuur is en uiteraard verkoopbaar is. De keuze ligt op de eerste plaats bij de klant. Er wordt ons trouwens niet zo vaak meer als vroeger om advies gevraagd. Men weet het zelf wel. Behalve met Sin terklaas, dan krijg je publiek, dat éénmaal per jaar in een boekenzaak komt. Met de boekenweek komen toch wel de vaste lezers. Maar méér want er wordt een boekengeschenk gegeven. En als er wat cadeau ge geven wordt.... Nee, de dame, die een boek komt vragen, dat bij het groene kleedje op tafel past, komt niet meer. Ook de enorme pocket-hoos is wat voor bij. Cadeau worden ze niet meer ge daan, behalve door jongelui onder elkaar. Die kunnen meestal niet meer dan gemiddeld twee gulden besteden. De grootste vraag ligt wel b(j de paperbacks, die gemiddeld op 7,50 staan. Gebonden boeken kosten gemiddeld rond de 15, Heel opvallend is, dat een gebonden boek, dat niet gaat, na heruitgave in paperback-vorm vaak een best seller wordt". Het boek blijkt even gevoelig te liggen in prijs en uit gave als andere gebruiksartikelen. TArempelvrees Ja, die is er nog wel. Maar wij verkopen toe vallig ook veel technische boeken voor technische, industrie- en huis houdscholen. Doorgaans publiek, dat niet een boekenzaak binnen gaat. Maar vragend naar deze boe ken blijven ze dikwijls voor de rek ken hangen en komen terug voor andere boeken. „Hebben wij een kaartenleesboek vraagt een be diende om het hoekje Hoofd brekensJe kunt bijna niet meer weten, wat je zelf hebt... Vlaamse boeken Ja. Maar er bestaat al leen een bepaald publiek voor de geijkte schrijvers. Enke-le moder ne Vlaamse schrijvers (en dan meestal in Nederland uitgegeven) Lampo, Claus, Daisne e.d. wor den ook veel gelezen, maar het grootste deelnee. Bovendien geven ze de meeste boeken in Vlaanderen uit op een manier, die ons Nederlandse publiek niet ligt. Her en der liggen de binnengeko men pakken. Van de pen van de schrijver, via uitgever, drukker en binder naar de boekenzaak is een lange weg. Toch spelen het iedere dag weer enkelen klaar. De resul taten liggen terecht of ten on rechte uitnodigend te wachten in de uitpuilende rekken. APOCRIEF. Jan Vrijman; Het boekenbal writ beheerst door zakelijke en WJtelijke motieven, dus een Mede aanleiding om nuttig en wngenaam te paren Froeger kreeg u, als u tijdens de boekenweek een bepaald bedrag aan boeken besteed de een Geschenk. Dat, vonden de mensen van de commissie, had iets hooghartigs. Alsof u zo om een cadeautje zat te springen dat u alleen maar boeken wilde kopen vanwege dat Geschenk. De commissie slaat u veel hoger aan en nam het drastische besluit: geen Geschenk meer. Het is er ove rigens nog wel. U krijgt het als u van zaterdag af voor f 7,50 aan boeken koopt, maar het heet voort aan boekenweekboek. Voor ons doet de naam er niet zo veel toe nu vaststaat dat het boe kenweekboek 1967 een geschenk van de eerste orde is. Het is „Her inneringen van een Bramzijgertje". Rasverteller Jan den Hartog ver telt er met veel smakelijkheid de avonturen in van een jongetje van tien dat een vistocht meemaakt op een botter. Voor de drooglegging van de Zuiderzee voeren er op de botters „bramzijgertjes" mee, die onder meer aan boord voor kok moesten spelen. Dat gebeurde stie kem, want het was tegen de wet. Jan de Hartog is ooit zelf een (van huis weggelopen bramzijgertje geweest. Hij maakt van deze her inneringen een prachtig verhaal met onder meer een verslag van een kerkdienst in Hoorn en een verrukkelijk „leugenverhaal" van de meermin van Emmeleroord. J~! r is ook dit jaar een speciale /y, boekenweekuitgave: Theater in de Tijd, samengesteld door Hans Keiler en Daniël de Lange, die voor dit boekje (voor f 1,9U verkrijgbaar) teruggrepen op een KRO-tv-uitzending van vorig jaar over politiek theater. Het boekje heeft de opzet van het tv-program- ma behouden: sterk visueel door de talrijke illustraties, korte kern achtige toelichtingen en veel, wat erg kort uitgevallen, citaten. Som mige daarvan zijn twee- of drie maal opgenomen, wat het in een tv-programma beter doet dan in een boek. Het is voorts meer een keuze dan een overzicht. Dat zou trouwens een veel grotere omvang vereist hebben. Maar de keuze, van Aischylos tot Kipphardt en Peter Brook is boeiend en verleidt tot zelf verder zoeken. Het best komt Shakespeare eruit met zijn eeuwige actualiteitswaarde. i li H ftidue Ji^Banmnns schnj-' fetiiiedenjj V,JIs ai)ders dan de i.?1' Toch voeren cl?tuUr beschrij- V?11van «Onderwee" T 1Uv,ge de" 2 et> oSan ondertitel: fecdenis Jacauee a ?,e cultuurge- ,'ï1 verzoet t-f d<? Haan schreef van Vereeniging kS'Mels (eJ de Belangen des 2 18 b« Ie «m om geschied- lok?ham,'soMe zÖn ipn! ntt^oninr»on U' h persoon- 15 -Hm® sant. maar geven onvoldoende blijk van een visie, die een cultuurgeschie denis kenmerkend maakt. Zo is het vlees niocih vis- Toch is de kost goed eetbaar, al zal zij voor culturele kieskauwers te slap en voor hen, die tiog aangewezen zijn op culturele horstvoeding, te zwaar zijn. De bijna 1400 pagina's zijn voor de eersten vooral lezenswaardig om de anek dotische gegevens, voor de andere groep is het een brok worstel cultuur, die als vruchtbaar resultaat het ver langen naar méér zou kunnen opwek ken. En dal is dan ai] heel wat. qP VALLEND is het volume der delen. Deel één (Oude bescha vingen; middeleeuwen, renaissance) 324 pagina's. Deel twee (zeventiende en achttiende eeuw): 405 pagina's. Deel drie (negentiende en twintigste eeuw): 632 pagina's (plus 30 pagi na's personenregister). Met ziet het: de geschiedenis zuivert zichzelf uit: hoe verder verwijderd, des te meer afstand; des te minder „geschiede nis" En daar ga je dan. Eén advies: lees dooi- het taaie begin heen: voor al wanneer men enigszins op de hoogte is, kan het begin van deze geschiedenis een voortdurende erger nis zijn. De keuze der stof doet tè willekeurig en tè oppervlakkig aan. Hij schrijft afzonderlijk over filoso fie, godsdienst, beeldhouw- en schil derkunst, architectuur en vooral li teratuur. Wist De Haan niet zo on derhoudend te f schrijven dan zou het lezen van zijn werk een nog onmo gelijker opgave worden dan het schrij ven ervan. Eén bezwaar trof ons di rect. De misschien nog zo boeiende stukjes over onderscheiden onder werpen worden te weinig in hun on derling verband gezien; hij heeft geen grpep op de stof: het blijven te veel (aardige) losse stukjes: te veel een uitgebreid middelbare-schoolboek. Maar je leest door, want steeds meer gaan vooral de anekdoten terzij de je boeien. Hij schrijft met even veel gemakt over doodgravers en kerkvorsten ails over de Sahara, de romantiek. Hitier, Klopstock, het Franse toneel, de hoeren, de Edda's en het „toeback suyghen". Opval lend is daarbij een wat ongepropor tioneerde belangstelling voor de laat ste wereldoorlog. ^E HAAN zegt zelf in het voor- w woord: „lik heb niets anders wil len geven dan een overzicht van het denken en geloven en handelen van voornamelijk Europeanen vanuit hedendaags standpunt en dat uiter aard'4n vogelvlucht". Dat hedendaag se Europese standpunt wordt er wel eens te pas en te onpas bijgesleept. Maar De Haan zegt ook heel sym pathiek dat dit werk weinig preten ties heeft en allerminst de pretentie foutloos te zijn Het is niet enkel deze oratio pro domo die je verder doet lezen. Vooral zij, die in litera tuur geïnteresseerd zijn, krijgen eer massa gegevens opgedist. En dit maakt het werk onder meer ook waardevol. En voor de rest vermaak je je uitstekend met de „leugens" Zegt de schrijver niet: „Alle geschie denisboeken, die geen leugens bevat ten zijn uitzonderlijk vervelend" (A- natole France). De Haan blijkt in ieder geval enorm belezen en goed thuis in de randge bieden van de culturele ontwikkelin gen op velerlei gebied. En het is al tijd de moeite waard deze kennis .over te dragen. De lezer kan er dan nog mee doen wat hij wil. „Onderweg" (TJitg. J. M. Meuien- hoff, Amsterdam) is ©en. beetje „on derweg" uitgegeven. Degelijk zo zijn wij Hollanders wel maar wat saai. Voor f 65,- kan men veertien centimeter boekenplank vullen en veel boeiende leesstof opdoen. H.E Simon Vinkenoog: Ik hou van elk feest. Hoe meer feesten hoe heterFeesten zijn geen uitzonderingstoestanden ze moeten tot de normale omgangsvormen gaan behoren. EEN aartsvaderlijke gevel aan de Amsterdamse Keizersgracht ca moufleert de loopgraaf, van waaruit Ban Lammers en zijn bent tien scho ten over rood afvuurden op de pere- boorr van Den Uyl. Ook mikte Jan Rogier er meer een sluipschutter met „een ernstig woord tot mijn katholieke medeburgers'' op Schmel- zer, dde nu wel eeuwig een tekkel zal blijven. D '66 tenslotte bracht er de stormram in" beweging, die het hele heilige huis van de nationale poli tiek op zijn ve2-zuilde grondslagen deed trillen, alleen Jelle en Koekoek bleven min of meer zonder buil. Het verschoten bord aan de deur zegt niet „Munitiedepot", maar heel ge woon Polak en Van Gennep, Uitg. Mij n-v TWEE firmanten blijkbaar. Drs. Johan Polak (39), behandelt meer de literaire kant, terw.ijl Rob van Gennep (29) het polemische gedeel te voor zijn rekening heeft. Met hem dus een gedroste student in de politieke en sociale wetenschappen een gesprek over de strijdbare, soms explosieve rol, die het boek ineens is gaan vervullen op de idyllische speel weide van de Nederlandse samenle ving. „Pays-Bah" was de eerste. Men her innert zich de rel, die de beeldver guizing van Zo-is-het wakker riep. Enkele wakkere publicisten (onder wie Han Lammers, die meer en meer alomtegenwoordig wordt) za gen er wel wat in. Andere publicisten andere uitgevers snoven begerig de nieuwe lente op. In de laatste cate gorie werd vooral het neus slijmvlies van Polaik en Van Gennep geprik- bij het huidige tijdsgebeuren. Hij zegt: „Ja, ik ben sinds 1963, toen we t>e- gonnen, als uitgever langzaam naar iets toegegroeid. Ik ben persoonlijk betrokken geraakt. Ik ben bijvoor beeld zelf een van de' ondertekenaars van de Tien-over-Rood-gedachten. Hoe gaat dat? Je zit met je vriend Han Lammers te praten en je zegt; „Job, kunnen we samen niets doen? Een prachtige oplaag: 13.000. Dat geldt niet alleen commercieel, maar zeker ook ideëel. Met Appèl-66 héb ik verder niets te maken gehad. We hebben het niet uitgegeven, alleen gedistribueerd over de boekhandel, omdat die jongens van D '66 de mid delen misten. Het gaat me niet om de partij, maar om de mentaliteit, de gerichtheid. Als die jongens van de N.C.R.V.-rubriek Attentie 'n boek je zouden maken, zou ik dat mis schien uitgeven. Dan zou het me koud laten, dat het protestantse denkbeel den zijn. Koekoek... daar zou ik nooit aan beginnen, en Schmelzer ook niet. Weet je, waar een prachtig boek in zou zitten? In Van Rap- pard. Dat is dan een gratis tip voor mijn concurrenten. Die man draagt een giller van een boek in zich mee. HIJ is, samen met collega Johan Polak (leraar klassieken) begon nen met een boek van dr. F. O. van Gennep, over Albert Camus. Het haalde een oplaag van 3.000. Daarna wierp het tweemanschap zich op even goede literarire kost een vertaling van Plato's Symposion over de lief de bijvoorbeeld en studies over Bou- tens, Couperus, van Beyssel. Verweij de Tachtigers, kortom. Van Gen nep: „Mijn collega had nou eenmaal DIT voorjaar komt er een boekje van Han Hansen, en Gabri de Wagt. Het heet „Wat doen we in Suriname?"- Daarna een bundeling van interviews van Aad van der Mijn onder de titel „Verslag van misver stand". Nieuwe interviews; inter views met gewone menseneen jongetje van acht bijvoorbeeld en een pater over het celibaatde hater van Duitsland tegenover de aanbid der van Duitsland. Of die schrijvers veel betaald krij gen Welnee gewoon een royalty van 10 procent. Nou ja- als zo'n boek 8 gulden 50 kost en we verko pen er 10.000 is het nog een heel bedrag en boven de 10.000 gaan de royalties omhoog. Je kunt er als.au teur lekker aan verdienen. Gelukkig .gaan de prijzen van het boek omhoog. „Het is begonnen met Zo-is-het. Dat programma voor de t.v. is de weg bereider geweest voor de actuele po litieke controverse, ook in de jour nalistiek en het cabaret. Het heeft een vrijmakende invloed gehad. Ver volgens kwam de ontdekking van de paperback als snel .middel om de meningsvorm te beïnvloeden en lei ding te geven. Het boek bleek op dit punt naast de krant en de t.v. (radio) een functie te hebben. De technische ontwikkeling van het off- sett-procédé hielp ook. Zo kwam het gelegenheidsboek steeds meer op de markt. Het hoefde niet per defini tie controversieel te zijn. Uitgevers lopen elkaar na. Als er een boek komt over zoetwatervissen, dat loopt krijg je er tien. Marktbedervend? Inderdaad. k?- - "e F 2 gt m.§ - fc~ e ê-ö e» keld. Vandaar de stroom aan gele genheid sliteratuur die sindsdien het slaperig uit zijn ramen kijkende pand aan de Keizersgracht verlaten heeft met tien over rood, oplage 13.000, als een soort politieke Jan Cremer, voorop. EEN geheugensteuntjePolak en Van Gennep wasde uitgeverij, die na het huwelijk van prinses Bea trix en prins Claus een fototentoon stelling wijdde aan de mislukte en misschien daarom zo hardhandige politiële actie, die de bruiloft had moeten doen verlopen zonder afblad derend goud. „We hebben toen het boekje gemaakt „Een prinses, die kiest een man'. Commercieel was het een misser. De oplaag is, geloof ik, 3000 geweest. Maar we waren zo boos. dat we het niet konden laten "en (zakelijk toe voegsel) de kosten zijn er toch wél uitgekomen". Zijn woorden verraden een sterke ge ëngageerdheid. Hij is (gehaast, ge baard, stropdas op het tweede knoop je) kennelijk persoonlijk betrokken contacten met een aantal litaratuur- historici, die hun werk niet kwijt konden". Vervolgens de lancering van de jon ge schrijver Jack Hamelinck met zijn debuut „Het plantaardig Bewind". De oplaag in Nederland iS al 13.000; stijgt nog steeds. Terwijl binnenkort vertalingen in het Frans en Duits verschijnen. Hij won er drie prijzen mee. Zo ging het door. „In depot", het dagboek van de journalist Phi lip Mechanicus over Westerbork werd een succes en ,,Bibep en de VIP's" nog meer. In dezelfde tijd ging de paperback over Zo-is-het van de helling. We hebben het te duur gemaakt voor de prijs. Maar de oplaag van 13.800 die we haalden, was prachtig. Daar na ons boek over Provo. Verschil lende hoofdstukken eruit, zijn ver taald voor Italië. Vergeet niet, dat heel Europa ziet, wat er in Neder land aan progressiefs gebeurt. Ver volgens een paperback over Vietnam gemaakt door P.S.P.-mensen met con clusies van de protestantse professor J. Verkuyl. De oplaag is 4000 en er komt een herdruk". WE zijn er nu, met het oog op de boekenweek „Hophophop, sla de socialisten op hun kop" van Leo nard de Vries aan het uitstampen. Dat is gewoon een vervolg op „De taaie ruoie rakkers" of liever: een voorloper ervan. Rob van Gennep zegt: „Dichters zul len altijd blijven, dichten. Neem nou de pop-kant, die op het ogenblik in de mode is. Ik zie dat als een ge bruiksliteratuur met 'kunstzinnige ba gage. Het moet op het ogenblik over de raillerende toer. Er moet een grapje in en een gekke omslag om heen. Dat slaat ln. Maar als de men sen daardoor eens zouden komen tot het lezen van andere boeken? Dat heeft de t.v. ook niet. Ze zeggen het wel. maar ik geloof dat de t.v. daar naast het gezichtsveld van de men sen énorm verbreed heeft. Met na me geloof Ik. dat de polemische pa perbacks, veel te danken hebben ge had aan het bekvechten tijdens de forums op de t.v. Daardoor is een discussie-element losgekomen. De mensen krijgen een mening. P.S. Jan Cremer: Het Boekenbal vind ik een zeer goede instelling waar dus de surrogaatde quasi-, de semi-, de -pseudo- en de instantintellectuelen hun knekelige botten kunnen bewegen in lekker wild dansen". Ik vind de apen in Artis veel leuker en origineler dan onze schrijvers. Henriette van Eyk: Er komen haast geen schrijvers meer. 't Zijn meer aanstellers, van die wonderlijk toegetakelde jonge mensen. I i,0| *Kj.jL<r. f!|. f ft i .mm' é.M z De Terneuzenaar Jacques Hame- Ikiik (28) heeft na zijn debuut met ,,Het plantaardig bewind" zes nieuwe verhalen gebundeld. Het kortste, „Horror Vacua", gaf aan het boek zijn titel. Hamelink heeft met zijn eersteling bijzonder veel succes gehad. Het was onmiddellijk duidelijk, dat hier een schrijver aan het woord was, die 'n volkomen eigen geluid liet ho ren en die met name de vegetatie en het landschap uiterst fascine-è rend in zijn proza wist te verwer ken. De algemene waardering werd geaccentueerd door de toekenning van de Vijverbergprijs in 1984, de Van der Hoogtprijs in 1965 en de parijs van het Nederlands-Vlaams li terair akkoord in 1966. Een Fran se vertaling is inmiddels gereed ge komen en een Duitse en Engelse zijn in voorbereiding. Het glukt jonge schrijvers maar zelden het hoge niveau, waarop zij gestart zijn, te handhaven Ook Ha melink is dit, menen wij, niet ge lukt. In het eerste verhaal „Een schijndode maan" herkennen we nog geheel de spookachtige sfeer van het plantaardig bewind. Ook hier een gruwelijk landschap vol moeras en verrotting en zuignappen, alles even monstrueus en nachtmerrie achtig. Deze beklemmende novelle, die on geveer een derde van het boek be slaat, kan alleen door Hamelink ge schreven zijn. De volgende zijn van andere aard en dragen niet meer zijn geheel eigen signatuur, al is ook hier het beeldend vermogen nog zeer groot. Het accent is verlegd van de duistere krachten, die het op vernietiging van de mens gemunt hebben, naar de mens zelf met zijn driften en hartstochten, perversiteit en sadisme. Tn „Spons in de bloedsomloop", het tweede verhaal, is nog iets van de plantaardige benauwenis aan wezig. Het speelt, evenals „Het wan delende woud" uit de eerste bundel, in de militaire wereld. Een aantal soldaten is namelijk ondergebracht in een hospitaal, waar zij, al dan niet simulerend, hopen te wor den afgekeurd. Het doelloze leven in de barak en de weerzin tegen de mi litaire discipline en het wachten op de uitspraak van de psychiater grij pen de ik-figuur zo aan, dat het is of hij een spons heeft ingeslikt. De geschiedenis bereikt haar climax als een dienstplichtige met de toepasse lijke naam Silvius zelfmoord pleegt door een slagader met de bajonet te openen. Het kort titelverhaal is in ai zijn beknoptheid toch veelzeggend. Het betreft twee vrienden, die met hun sportvliegtuigje verongelukken en op een besneeuwde bushelling in het hoge noorden terecht komen. Bij een temperatuur van 45 graden onder nul zijn zij aan de" hongerdood overge leverd. Ten einde r&ad vermoordt de een de ander, maar dot is natuur lijk slechts uitstel van executie. Het lijkt ons in dit geval minder juist de laatst omgekomen vlieger zijn avontuur zelf te laten vertellen. Doden spreken niet. "yan een geheel ander genre is „De vijand", ook obsederend, maar zonder de verschrikkingen van de natuur t en het landschap, die in de vorige Verhalen toch nog een rol speelden. Hier gaat het om een kind, dat intuitief zijn moeder bedreigd voelt door een indringer en dat de ze vijand met de revolver van zijn vader doodschiet. In „Een grote spierwitte kat" ma- ken we kennis met een bejaarde we- duwe, die geobsedeerd is door de aanwezigheid van een kat in haar flat. De knappe beschrijving van haar panische angst voor het koel bloedige dier. bewijst weer het gro te talent van de auteur. Tenslotte is in ..Spaldarg" vooral de dorpssfeer buitengewoon goed ge troffen. Hier zijn in enkele bladzij den zoveel gegevens bijeengebracht, dat ze stof bieden voor een complete roman. Van het oorspronkelijke ma teriaal dat men ook in Hamelinks ge dichten voortdurend tegenkomt, is -weinig overgebleven- We. vermoeden, dat hij in een andere richting evo lueert, van het vage, schemerige, suggererende, geheimzinnige, naar het concrete, minder geraffineerde, meer alledaagse. Het werk, dat hij op stapel heeft staaft, zal wellicht uitsluitsel geven. Evenals de voorgaande bundel is „Horror Vacui" verschenen bij de uitgeverij Polak en Van Gennep te Amsterdam Henk Barentsen, stu dent in de kunstgeschiedenis, die in zijn werk veel verwantschap toont met Hamelink, maakte een pente kening voor het omslag. WILLEM v. d. VELDEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11