OP 64 ONZE PUZZEL ÏDIGER je gaan wijden aan een program voor bet leven personenautos HOUDEN VAN - VELDEN W. J. MUHRING: appij n.v. I Onbehagen Niets absoluut I die de ari!?n Zi-in er niet I "ksnnen'het Inbreng Conclusies Orider ogen Geen utopie geopend van 10-17 uur en 19-22 uur zondag 10-17uur loegangf3.- ammm DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 FEBRUARI 1967 40 jaar importeur warming en warm- van de Zweedse iemand met bij l.-B'. opleiding en voortgezette tech. p C.V.-gebied. een vast salaris met >t opname In het oor het bedrijf be- sld. •eks 30 - 45 jaar. ertegenwoordiger i» gewacht bij Waalhaven Z.Z. 48, ektriseh gereedschap liensttreding chting, is een plaats ;evarieerd interessant standig verricht moet verkzaamheden wordt prijs gesteld, ma en steno modern» deze taak. t gezien door sn, Konijnenberg fl" vraagt voor spoedig* -werkperiode zal wol\ n onze vestiging®11 iploma boekhouden of ird en geschrift W°rdt I k ter tie. plom assistentie b'i ,a boekhouden of sje van 16 tot :curaat kan werk® :end te raken met >edrijf. door eda Skil (Nedw'1-. i tel. 01600-2451' Uit de tekorten, die zowel ouderen als jongeren vanuit de eigen, werke lijke, ervaring - bevroeden, zoals die in het vorige artikel aan de dag traden, mogen wij een gok wagen over de vorm van hun gesprekken. Zij zullen die zelf imoeten zoeken. Dat is dan mis schien het eerste dat zij moeten doen. Allereerst dus, haast als sen fundament, zal er gezocht moeten worden naar iets, dat we duiden met: een gevoeligheid voor openheid. Hiermee wordt bedoeld, .dat de toekomstige mens slechts [leven kan met de steeds aanwe- zige houding van: wie weet? mis schien tochis dat wel zo Hoezeer ook overtuigd van de juistheid van zijn opvattingen- waarnaar hij dan ook consequent tót, blijft hij de mogelijkheid open houden, dat zijn overtuiging wellicht niet op zó zekere bodem staat en dat het heel wel moge lijk is, dat een andermans opvat ting beter zal blijken. Het betekent ook, dat ieder, ook al h hij zeker, dat een bepaalde ieef- I 'Ilse voor hem slechts de enig juiste I zijn, dat zo iemand erin kan ko- 1 dat ditzelfde gedrag voor een I ®Jer onaanvaardbaar is. Hat betekent niet meer of minder IJande erkenning, dat ieder mens in Middelpunt slaat van zijn eigen en daarin ZIJN eigen ver- gevoelens en belevingen óp grond hiervan kan elke dus ook „ik", nauwe- vermoeden, wat die mens ten Mo komt, wat hij nodig heeft, om II 'e kunnen ontplooien tot een I Me man of goede vrouw. Hoogstens I u" Sr"te "'ncn '-ou,'-cn wij kunnen '•Seven, maar wat er precies moet I ti!eUtCn Wa' nu i|list voor die ene I r' ^aed 's- dat zal ons veelal ont- - zu"tn ons dus wel wachten, jander onze opvattingen op te in/6"' zu"en hol ook nooit een ander vinden, als hij I tav e'10 *e'ukkig voelt met onze IJ" Cn me' onze raadgevingen, «t onze verwachtingen. hoeve!]1'bijvoorbeeld t» bedenken, lif huweliit™ e,i geleden wordt in |len sexuék u de mart zijn ei- lyrouw vermanht I ook b'i zijft 1111 de sexuelo I omdat de vrouw ■fenoot niets uJltm?en van Haa, echt- I le»s die z i '""gvmdt van de gevoe- I«m. koestert. In een tweede artikel over de sexualiteit betoogt dr. A. M. J. Halewijn dat de relaties waar het om gaat slechts gebaat zijn met de grootst mogelijke openheid. elke poging tot een onderling over leg. Slagen wij erin een gevoeligheid voor openheid te wekken, dan kan die zelfde openheid ook een houding wor den. Met name in de sexuele relatie is die houding gunstig. De rexuele relatie is immers bij uitstek gebaat met open heid! Zij berust nota bene op het ver schil der sexen, in ieder geval op het verschil tussen jou en mij. Maar wie is die andere, die van mij verschilt? 'hoe beleeft die de re latie? Wat verwacht die ervan? Waar om doen zij nu anders dan ik zou doen? Waarom begrijp hij niet dat ik het vervelend vind? Vragen, die steeds gesteld dienen te worden, ook al ben je reeds dertig jaar getrouwd. De ander is vaak onbegrijpelijk en als ik niet met open oog die andere mens, die geslachtelijk zo geheel an ders is dan ik, tegemoet treed, dan is die partner een onbekende. Het is ver schrikkelijk, dat zo onnoemelijk veel mensen die nooit in de gaten krijgen: hoe eenzamer de partner is, die je ,,-door en door kent". De sexuele relatie verdraagt geen vooroordeel. De sexuele relatie ls alléén waar te maken, als ieder de ander een kans geeft zichzelf te zijn. Hierover zal zeker gesproken moeten worden tussen jongeren en ouderen. In dat gesprek kan overigens een gevoeligheid voor openheid al groeien, als er iedere inbreng mogelijk blijft en iedereen open staat voor elke me ning en elke vraag. Mogelijk heeft de jonge mens, met zijn onbevreesdheid voor' het nieuwe, hier iets te bieden? niet* te -a—, vaiJ iiddi etiH' I ^ns die van de gevoe ld tot vpfu^t i' hetgeen over en I Uit boeken nvo zen en vo°rschr iften Jaak verheffpn sexuahteit tot nood- I Jai* him echtpiitV zeer tot onbehagen fe natuurlijk Deze wordt IH- onnatuurliitwi igd van koeJ" &l§heden. Ikheid en meer onzin- •norm vee) werk te ver- aanvaaidenVa"z,elJsPrekend de an- Ai^nof L ?n harle reriu i,te lauw"|?dHs te dan ik ben" I tas, 8evoelens 7 Jï?ens «ekwetst in Xe Wa' de anrW te luisteren I laj»?6] Weten vvf ai'e? bedoelde. I horei e!üi' Of van ang" wa' dl? 1 tödft ksnh» Is: Hoe vaak ft® -weten al ®??or en d°°r". ft® '-'weten VenM a?or door". |hart,®wü" Virecies waar va re|atie. de dood voor 'n daarmee doden zij Iedere mening, Iedere vraag, „of het wel zo is", elke opvatting Stellig. Alles is mogelijk, elke opvat ting heeft zin, niets ls absoluut, vaste meningen moeten op de helling Betekent dit norm-loosheid? Ja en nee. Het betekent wel dat we dus de dwang van de algemene normen wat afzwak ken, op z'n minst aan een onderzoek willen onderwerpen en dat we zullen pogen te leven volgens opvattingen, die onze werkelijkheid ons ingeeft. Die werkelijkheid kan óók een dagma zijn! Een dogma waarin we geloven! Eén daarvan is stellig het dogma, dat we goed voor elkaar moeten zijn. Maar norm-loosheid wil ook zeggen, dat hetgeen voor mij geldt, daarom nog niet voor Jou ook geldigheid heeft. En zelfs moeten we zeggen, dat wat nu voor mij geldt, mogelijk la ter niet meer zo'n kracht hoeft te heb ben. Geldt niet voor een kleuter, dat het geen lucifers mag hebben? Waar om zou het niet voor de tienei kunnen gelden, dat nij bepaalde dingen nog niet mag, die hij later moet doen? En mag een klein iochie de hele dag spe len? Toch zal hij later veel moeten werken. Een zoen, vandaag terecht gegeven aan mijn partner, kan morgen onjuist zijn. De ontkleding aan het strand is midden op het Vreeburg on aanvaardbaar Het is overigens duidelijk op welk een moeilijk terrein wij ons hier be geven en hoe huiverig we de Jonge, ra dicale mens met ons mee laten wan delen. Moeilijk, niet omdat we het oude loslaten, maar omdat het leven zich zó ingewikkeld aan ons voordoet, dat we dikwijls niet zullen zien, wat wel en wat niet juist ls. De ervaring van de ouderen kan hel pen die genuanceerdheid te zien. Maar wat is dan nog zekerheid? Dat, waarin ik geloof! Meer niet! Ook dit is openheid: te kunnen le ven zonder absolute zekerheid. In onze gesprekken zullen wij elk ander moeten helpen, door onze eerlijke vragen, de onzekerheden te aanvaarden, zonder daardoor losgesla gen te geraken. De jonge mens vraagt zekerheden. .bewijzen", terwijl hij de oude nor men opzij schuift. De oudere mens ls bang het houvast te verliezen en verklaart zijn zekerheden voor ieder en altijd geldig. Beiden hebben elkaar nodig om te kunnen leven. Zij zullen samen moe ten zoeken naar zekerheden, waarin zij kunnen geloven. Het zal waarschijnlijk blijken, dat veel oude normen een kans maken te rug te keren. Het zal evenzeer blijken, dat we samen slechts een eerlijke poging kunnen doen, om juiste beslis singen te kunnen nemen. Het zal ook blijken, dat wij, ondanks onze oprecht heid, onherstelbaar de plank zullen misslaan. In de diaioog met elkaar zullen oud en jong leren, dat waarheden betwij feld kunnen worden, zonder dat dit etekent, dat zij dus niet waar zijn; maar dat het wel zinig is, ons telkens weer af te vragen, of onze waarheid wel zo'n grote waarheid is. En toch zal dit géén invloed hebben op mijn gedrag, zolang ik niet van het tegendeel van mijn opvatting over tuigd ben. De hele vraag naar voor-echtelijke ge meenschap is onoplosbaar, zolang wij, jongeren en ouderen ons op een vast standpunt plaatsen. Pas in een telkens weer gehouden gesprek, waarin iedere kant van het probleem onder ogen wordt gezien, zal het mogelijk zijn, dat de enkeling voor zichzelf een goed be grepen standpunt inneemt, zodat hij ernaar kan leven als vrije mens zich bindend aan een verantwoord eigen besluit. Ofschoon de twaalf- en dertienjarige nog maar geringe mogelijkheden heeft tot bewust en juist kiezen van een eigen standpunt, zal hij toch al deel moeten nemen aan dit gesprek, om de openheid en genuanceerdheid te er varen, om te ontdekken, hoe moei zaam verantwoorde beslissingen ver kregen worden. Het lijkt belangrijk, dat de mogelijk heid tot persoonlijke ontplooiing en tot ontplooiing van de partner gewaar borgd wordt bij de overwegingen rond om een in te nemen standpunt. Even zo lijkt het onontkoombaar, dat de gesprekspartners de vraag onder ogen zien, of iedére sexuele relatie niet nauw verbonden is met de wereld er omheen en de wereld later. Maar dit alles is zeker nog niet vol doende doordacht. Bovendien blijft toch de vraag staan, of de algemene moraal, maar vooral het leergezag hier niets te bieden heeft- itie te krijgen, die feilloos wijst, wat wel en wat niet zinvol is. Wat heeft het leergezag hier te bie den? De kerk, voorzover zij behoed ster is van de Waarheid? Zou het niet zó zijn, dat ook het leer gezag aan de dialoog deelneemt? Zij is de oudere bij uitstek. Maar met na me op het gebied der sexualiteit schouwt zij nog door een beslagen ven ster, althans dat voor ontzettend veel hedendaagse mensen als beslagen aan doet. Het leergezag Kent overigens óók te weinig van de werkelijke menselij ke gevoelens, verlangens, motieven en ervaringen, die een rol spelen tijdens de sexuale intimiteiten; nog minder weet zij, welke positieve bijdrage< de sexualiteit levert aan de ontplooiing van de menselijke vrijheid; en óók niet zo goed, waarom God man én vrouw schiep. Het verwekken van een nageslacht geeft hier geen antwoord op. Het antwoord kan slechts gevon den worden vanuit het hart, waarin man en vrouw elkaar doorzien. Dus vanuit, het hart van Christus met ons! Wat voor betekenis zou het anders hebben man-en-vrouw te ver gelijken, haast te vereenzelvigen met Christus-en-Zijn-Kerk? Daarom heeft het leergezag méér te bieden: de boodschap van het goddelij ke heil. Het wordt hoog tijd, dat de Kerk aan Christus een kans geeft zich aan haar kinderen te vertonen, Chris tus toch, die de Heer is, die alles ten goede voert, ook de sexuele verlan gens en mogelijkheden, Christus die Zijn gelaat, Gods gelaat toont in de sexuele vreugden. Ouderen en Jongeren zuhen steeds met elkaar overleg moeten plegen. De kreet, dat er veel te veel over sexuali teit gepraat wordt, stamt uit kelen, die niet begrijpen, waar het om gaat, nl. om het feit. dat de Westeuropese mens wat zijn sexuele leven betreft nog in de oudheid verkeert, er letterlijk nog niet veel goeds mee weet te bereiken en dat we pas aan het begin staan van een tijd, waarin wellicht mannen en vrouwen door hun onderlinge samen spel het mens-zijn tot volmaaktere vorm zullen doen uitgroeien. Ook door hun intieme relaties. Er kan voorlopig nog niet genoeg aan gedachtenWisseling gedaan wor den over het geslachtelijke, maar dan over het geslachtelijke als zinvol ge geven 'in het normale menselijke le ven. Dankbaar zal gebruik gemaakt kun nen worden van wat psychologen, so ciologen en andere wetenschapsbeoefe naren te vertellen hebben. Juist ook als wij zoeken naar een antwoord op de vraag of bepaalde sexuele (maar ook andere) gedragingen juist zijn, kan overleg met geleerderen dan wij van groot nut zijn. Zij zullen ons ook kunnen tonen, waar we tevéél willen bewijzen en zij zullen ons stellig doen vermoeden, dat er een heleboel zekere zaken zijn, die niet bewezen kunnen worden. De toekomstige mens zal veel moeite moeten doen weer een gevoelige intu- In concreto: noe zal de dialoog tus sen jongeren en ouderen eruit zien? Voorlopig lijkt het erop, dat hei zinnig is elkander te helpen, om te doorzien, hoe ingewikkeld de dingen zijn. We moeten gaan begrijpen hoe weinig een schematische benadering uithaalt, zo als wij die maar al te vaak vinden in de tienerslectuur, weekbladen, tele visie- en radiouitzendingen. Overigens geeft de veelvuldigheid van al die artikelen stellig al een beeld hoe de dialoog zal zijn: een telkens weer opnemen van de vragen en op nieuw belichten van hun vele kanten. We zouden die publiciteit dan ook node willen missen. Voor zover ieder daartoe in staat is, geleerde zowel als ongeletterde, zul len wij elkander voorts helpen, om de eigen gevoelens op hun waarde te on derzoeken: de sexuele gevoelens, de gevoelens van liefde, de weerstan den tegen de andere generatie: zijn zij eerlijk, zijn zij misschien te eenzij dig? De eigen opvattingen zullen aan kri tiek worden onderworpen en aan de werkelijkheid getoetst worden. We moeten elkaar de kans blijven geven te getuigen vanuit het hart, zo dat ieder mee kan ervaren, wat die éne in zijn ervaring heeft begrepen. Hierbij zullen niet alleen de ouderen hun ervaringen op tafel plaatsen, maar ook de Jongeren mogen niet schromen er de hunne bij te leggen. In het gesprek tussen 'jongeren' en ouderen zal gezocht worden naar de redenen, die bepaalde sexuele eedra- gingen rechtvaardigen en men zal elk aar helpen de grenzen te leren ken nen, waarbuiten het geslachtelijke le ven zinloos is. We zullen in de dialoog ontdekken, hoe begrensd vaak onze mogelijkhe den zijn, om de waarheid te ontdekken en we moeten het elkaar gemakkelij ker maken, om zich te lichten naar de opvattingen van diegenen, die wij op eigen verantwoording kiezen als onze raadgevers, zolang ons eigen we ten nog te kort, schiet. Maar daarnaast zal diepgaand inge- gegaan moeten worden op de „wereld van de ander" en met name moet er er begrip gezocht worden voor de waarde en onwaarde, die het man nelijke gedrag heeft voor de vrouw en die het vrouwelijk doen laten heeft voor de man. Problemen als voorbehoedmiddelen voor het huwelijk, geslachtgemeen- schap onder (ook jonge) tieners, vrucht- afdrijving, wisselend geslachtsverkeer, erotische relaties van gehuwden met anderen dan de eigen huwelijkspart ner moeten stellig onder ogen gezien worden, willen wij het hoofd kunnen bieden aan een mogelijke chaos. Maar wellicht is het in de toekomst van groter belang, dat wij bij elkaar te rade gaan. in welk opzicht ieders sexuele relatie belangrijk is voor de wereld en wat de betekenis is van sexuele ervaringen en belevingen voor het maatschappelijk leven. Zou het mogelijk zijn dat onze sexu aliteit waarde heeft voor de persoonlijke ontplooiing van de individuele mens. voor de ontplooiing dus van het man zijn, het vrouw-zijn? Zou het kunnen, dat dank zij ons sexuele leven de ver houding tussen huwelijkspartners, maar ook tussen mannen en vrouwen in het algemeen tot grotere harmonie kan komen dan tot dusver vertoond is? Er valt over te denken of de ge slachtelijkheid een bijdrage kan leve ren aan de gezonde groei van de ge zinnen en of de gezondheid van de maatschappij er niet mee gebaat zou zijn, dat de mensen hun sexuele mo gelijkheden op menselijke en nobele wijze ontplooien? M.a.w. de grote vraag die ons bezig gaat houden is: hoe onze sexualiteit nog méér kan worden een menselijke sexualiteit. „Menselijke sexualiteit, die de men selijke vrijheid bevordert. Wie zei ook weer. dat vrijen pas goed is als het je vrij maakt? Èr is zoveel dat nog ontdekt moet worden in deze moderne inwijding- in-het-mysterie. Tenslotte zal het zóver moeten kö- men, dat er een basis geschapen wordt, of liever dat er een houding ontstaat, die het mogelijk maakt, dat de ontwikkeling van de partners in het huwelijk voort kan gaan,, eventu eel enige tientallen jaren door. Zodat daardoor het uitgesloten ls, dat hun liefde ooit een plafond zal bereiken. Maar dit zal waar gemaakt moeten worden, óók aan de hand van hun sexuele intimiteiten, die dank zij een regulering van de geslachtsdrift tot een grote positieve kracht geworden is. Nee, in zoverre wij kunnen inzien, dat publicaties over het gebruik van voorbehoedmiddelen 'óók te maken heb ben met de menselijke liefde voor elk aar; in zoverre wij dóórehebben, dat de vraag naar buitenechtelijke ge slachtsgemeenschap beantwoordt moet kunnen worden vanuit de menselijke liefde; in zoverre wij erkennen kun nen, dat kwesties als homosexualiteit, sexuele technieken, oornografie, echt scheiding en vrije liefde hun eigen bij drage zullen leveren bij het ontdekken van wat liefde nu eigenlijk is. Tegen deze hele achtergrond te dur ven zeggen, dat liefde iets te maken heeft met de grondhouding van: ik wil zó zijn, dat te durven zeggen, be tekent je te gaan wijden aan een le venslang programma. Eigenlijk betekent dit dat we dóór gaan krijgen, dat „houden van" nau welijks uit de verf komt, zolang het lou ter een geweldig verlangen naar de ander blijft. Maar ook dat we in de gaten krijgen, dat de geslachtelijke relatie, die we verkering, verloving en huwelijk noe men op de een of andere manier een instituut is, waarin je leert liefheb ben. M.a.w. dat liefde echt niet bedre ven kan worden, maar dat het een mentaliteit is. Zo gezien wacht ons nog een zeer grote taak en er zal wel een boel water naar zee gevloeid zijn, eer wij er iets van hebben kunnen realiseren. Maar als de tekenen niet bedriegen dan worden in deze tijd de eerste be wuste schreden gezet. En dat is hoop vol. (ADVERTENTIE) 29. plaats in Gelderland; 31. plaats in Gelderland; 34. elk; 35. stukje grond waar men de koeien melkt; 36. boom; 37. stok; 39. geit; 45. vrouwelijk be roep; 47. een weinig scheel; 48. geteerd garen tot bekleding der kabels (scheepsterm); 49. dier; 51. voorzetsel; 53. ondergevel: 54. plaats in Drente; 56. witte suiker; 53. plaats in Gelderl.; 59. meisjesnaam; 60. het uitspansel; 62. radio omroep (afk.); 64. lengtemaat (afk.); 67. ieder; 68. plaats in Duits land; 72. afkorting van dona; 74. dat is (afk. Lat.;. OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK Horizontaal: 1. gekko; 5. pekel; 9. mars; 11. geel; 12. om; 14. tamboer; 16. mi; 17. eis; 19. naast: 20. dar; 21. in; 22. ho; 23. L.K.; 24. steno; 27. na; 29. do; 30. Po; 31. of; 32. Lt; 33. ga; 35. staar; 38. om; 40. 11: 41. el; 43. ras; 45. Parma; 48. man; 50. os; 51. plateau; 53. nt; 54. Deen; 55. Eris; 57. kloek; 58. etage. Verticaal: 1. Groet; 2. km; 3. kat; 4 Oran; 5. Peet; 6. eer; 7. kl; 8. Loire; 10. smart: 11. Gosen; 13. mi; 15. ba; 16. ma; 18. sik: 20. Don; 23. log- 24 s.o.s.; 25. era; 26. oor; 28. alm; 34. als'- 36. traan; 37. armee: 33. olm; 39. dronk- 42. entre; 44. as; 45. plek; 46. Rt; 47' Aare; 49. An; 51. pee; 52. uit; 54. do; 56. sa. Op indrukwekkende wyze heeft de ex-wereldkampioen Vassily Smyslov de overwinning bevochten in het sterk be zette internationale schaaktoernooi te Polanica Zdroj, een bekende badplaats in Polen. Deze wedstrijd, die ditmaal voor de vierde keer verspeeld werd, geldt als een herdenking van de grote Poolse schaakmeester Akiba Rubin stein. Het valt ite betreuren, dat Nederland het ondanks een uitnodiging op het laatste moment liet afweten. Voor onze jonge schakers is het van buitengewoon grote betekenis, dat zij Internationale erva ring opdoen en het bestuur van de KNSB moet hiertoe iedere kans aan grijpen. Smyslov bevocht zijn succes hij eindigde met twee punjten voor sprong op de hem eigen wijze. Zijn rustige en efficiënte stijl var spelen met een volledige beheersing van de strategische en tactische problemen gaf zijn tegenstanders geen schijn van kans. Daarenboven verstaat hij als nagenoeg geen ander de kunst kleine voordelen in winst om te zetten. Een prachtige il lustratie vormt zijn onderstaande over- winaiinig op de Poolse kampioen Sliwa. Wit: W. B. Sliwa (Polen) Zwart: W. Smyslov (USSR) Gespeeld iin het internationale toernooi te Polaruica Zdroj 1966 Engels 1. c2-c4, e7-e5 2'. Pgl-f3, Pb8-c6 (Moge lijk is ook 2e4 met gelijk spel) 3. Pbl-c3, Pg8-f6 4. g2-g3, Lf8-b4 5. Lfl- g2, 0-0 6. 0-0, e5-e4 (Om de witte stelling onder druk te zetten) 7. Pf3-g5, Lb4xc3 8. b2xc3, Tf8-e8 9. f2- f3, e4xf3 10. Pg5xf3, d7-d5 11. c4xd5, Pf6xd5 12. c3-c4, Pd5-b6 13. d2-d3, Lc8- g4 14. Tal-bl, Dd8-e7 (Er dreigde 15. c5. Na de tekstzet moet wit maatrege len nemen om zijn e-pion te bescher men). 15. e2-e3, Ta8-d8! (Nu dreigt slaan op c4). 16. Ddl-b3, h7«h6 17. Tbl-b2. (Op 17. Ld2 volgt 17.... Lf3: 18. Lf3:, Pe5 19. Le2, Pc4: De bedoeling van de torenzet is deze naar f2 te dirigeren). 17De7-d7 18. c4-c5, Pb6-d5 19. d3-d4, b7-b6 20. c5xb6, a7xb6 21. Tb2-e2, Pc6-a5 22. Db3-c2, Pd5-b4 23. Dc2-bl, c7-c5 24.h2-h3 (Verleidelijk, doch zoals het vervolg leert onjuist. Aangewezen was 24. Ld2 met ongeveer gelijke kaïnsen) 24Lg4xh3 25. Pf3-e5 Stelling na 25. Pf3-e5 (Wits positie is volslagen hopeloos en Smyslov maakt er dan ook snel een einld aan). 37. Tb8-c8, H-f6 38. Tg2-gl (Slaan op c5 faalt uiteraard wegens 38Pd 3-f en torenver lies) 38.. c5-c4 39. Kf2-e2, h6-h5 40. Ke2-f2, g7-g5 41. Tgl-bl, Kh7-g6. 42. Tbl-b6, Kg6-f5 en wit gaf zich ge wonnen. SCHAAKRAADSEL Het lijkt eenvoudig in de onderstaan de positie met wit de winst af te dwin gen, maar het tegendeel is waar. Zo levert 1. d7 niets op wegens 1 Tg8. Ontoereikend is ook 1. Ta7:+ we gens 1Kg6 2. d7, Th3+ 3. K.g2. Th8 4. Ta5, Kf6 5. Td5, Td8 6. Kf3, Kf5 en remise is een voldongen feit. Om te winnen moet writ uit een ander vaatje tappen, maar dan komt er ook een zeer mooie combinatie uilt. Wit aan zet en wint Oplossing Wit wint als volgt: 1. Ta3! en nu faalt 1Ta3: op 2. d7 en de promotie ls raiet meer te verhinderen. Na 1. Tla3! heeft zwart twee mogelijkheden; a) 1 Tg7 2. Th3+, Kg8 3. Tg3! of b) 1 Tg6 2. d7! (Foutief is 2. Th3 Kg7 3. Tg3 omdat na 3 Tg3: 4. d7 zwart door 4Th3-f en 5Th8 de witte pion kan tegenhouden) 2Td6 3. Ta7:, Kh6 4. Ta6! Ta6: 5. d8 D en wit wint. (ADVERTENTIE) Z5Te8xe5I (De kracht van dit kwaliteiitsoffer ls kennelijk door wit onderschat. Smyslov komlt nu snel in het voordeel) 26. d4xe5, Lh3xg2 27. Te2xg2, Pa5-c4 28. a2-a3, Pb4-d3 29. Dbl-b3, Pd3xe5 30. Lcl-b2, Dd7-d3 31. Db3xd3, Td8xd3 32. Lb2xe5, Pc4xe5 33. Tfl-bl, Td3xa3 34. TblxbS, Ta3xa3 35. Tb6-b8+ Kg8-h7 36. Kgl-f2, Te3-a3 HORIZONTAAL 1. stad in Italië; 4. tussenzetsel; 6. zoon van Jacob; 9. muzieknoot; 10. denk beeld; 12. gelijke stand; 14. rund; 16. rivier in Duitsland; 18. stad in West- Afrika: 20. ontkenning; 22. goedertie renheid; 24. plaats in Zeeland; 26. voegwoord; 27. wratmeloen; 30. water in Friesland; 31. hoenderachtige vogel; 32. uitroep; 33. steen; 35. schel; 36. be stelling; 38. onderricht; 40. vod; 41. bergweide; 42. bijwoord; 43. spijstafel; 44. achterdeel van de hals; 46. krui pend eenjarig kruid; 48. waterdoorla- tend; 50. stuk hout; 52. bijb. figuur; 53. duw; 55. emeritus (afk.); 57. punt van eer; 60. uitroep; 61. rangtelwoord; 63. datgene wat men aanwendt om tot een doel te geraken; 65. kasteel: 66. gist- middel; 69. honingbij; 70. scheik. ele ment (afk.); 71. nobel; 73. rivier in Duitsland, zijtak Rijn; 75. voegwoord' 76. vrouw van Abraham; 77. zoen; 78. insekteneter. VERTICAAL 1. oorzaak; 2. wonder; 3; bekende af korting; 4. meisjesnaam; 5. graafwerk- tuig; 6. slede; 7. groen in de wapen kunde; 8. stok; 9. voorschrift; 11. lust hof; 13. het schip der Argonauten; 15. gem. in Friesland; 17. voegwoord; 19. tapijt; 21. water in Friesland; 23. zoon van Jacob; 25. latwerk; 28. kwelling; Voornaam en vorstelijk van allure zijn deze prachtige wortelnoten commodes. Door het samengaan van boeiende struktuur en mees terlijk vakmanschap een rijk bezit in elk stijlvol interieur. vanaf 950.- 4659/x2

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 17