1 idi v. Gent 16tm26februari DAF „44" streeft „Daffodil" voorbij MOOI WAGENTJE MOOIER MAKEN 1 personenauto RAI BEWIJST: Veiligheid en comfort bepalen uiterlijk auto RUIME KEUZE UIT SPORTIEVE WAGENS Japans vakmanschap FIAT HOUDT 850 EN 850 COUPE AAN: 2 CV anders dan andere M3ER E T Vering Particulier Vorm Ingrijpend Accessoires in overvloed personenauto DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 15 FEBRUARI 1967 15 Primeur Gegevens Variomatic I H 'ƒ7455,- 7995,- gtand nr 3 en 19 i26febraari TEL. 774 TEL. 744-404 T-H n geleverd krijgen met ilke wegverandering e meest doelmatige nog meer rijcomfoit pmotor - 54 PK - vierversnellings- ,50 meter - topsnelheid 132 km u BIERVLIET 10 TEL. OU3S-361 ACHTENZEVENTIG verschillende automerken zullen vanaf donderdag 16 februari tot en met zondag 26 februari in het nieuwe RAI-gebouw te Amsterdam bijeen zijn om den volke te tonen wat er zoal na de laatste RAI de Gouden in 1965 is veranderd. Tien duizenden Nederlanders zullen zich de komende dagen komen overtuigen van de vooruit gang in deze tak van industrie, die het de laatste tijd in de gehele wereld nogal moeilijk heeft gehad. Van al die perikelen zal de buitenstaander op de komende RAI maar weinig merken, want het aantal geëxposeerde wagens is er niet minder om, de klank en kleur rond de honderden automobielen is er niet geringer door geworden, terwijl zelfs het aantal nieuwe typen groter is dan ooit tevoren. De autowereld is nog springlevend en gelukkig voorde fabrikanten treedt de Nederlander deze bedrijfssector weer met grotere vrijheid en meer geld tegemoet. Het gevolg is zelfs dat tijdens de eerste dagen van 1967 meer automobielen zijn verkocht dan vorig jaar en dat is een tendens die zelfs de grootste optimisten niet hadden verwacht. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii llllll: AUTO'S KIJKEN IN AMSTERDAM De Pontiae divisie van General Mo tors heeft de Nederlandse autotentoon stelling de Europese primeur gegund van de nieuwe Pontiae „Firebird"; €en wagen die op de R.A.I. wordt gepresenteerd in een hardtop-coupé en een cabriolet versie. De vormgeving van de Firebird wordt gekenmerkt door een lange motorkap en een korte ach tersteven. De Firebird modellen zul len in ons land leverbaar zijn met een 6 cilinder 3,7 liter motor met een bo venliggende nokkenas. Deze krachtbron levert 218 pk- Dit nieuwe modei zal in april dit jaar afgeleverd kunnen worden. Op de stand van General Motors staan in totaal 32 automobielen, die een volledige indruk geven van het leveringsprogramma in Nederland van 's werelds grootste automobielprodu cent. Naast de auto's toont G.M. ook een doorsnede van de onlangs geïn troduceerde Chevrolet Camaro en nog «en maquette van het Opel-proefter- rein in Dudehofen, .Twee Nederlandse primeurs bij Fiat verdienen ook de aandacht. Het zijn de Fiat 124 fami liale en de Fiat 124 Spider. De 124 familiale is een stationcar-uitvoering van de „Auto van het Jaar"- Een brede deur geeft toegang tot de laad vloer die door het neerklappen van de achterbank aanzienlijk vergroot kan worden. De prijs is f 7.799,-. De Fiat 124 „Spider" is een gloednieuwe sport wagen. die medio 1867 leverbaar zal lijn. De 1438 cc motor ontwikkeld 90 pk en is goed voor een top van 170 km.-u. Onder de fraai gelijnde Pinin- farina-carrosserie treft men een motor aan met twee bovenliggende nokken assen. Sportieve automobielen zijn er trou wens genoeg op de R.A.I. Bij Alfa Ro meo de GT Junior Coupé, bij Austin de nieuwe Healey Sprite Mark IV, De Sylvia en Fair Lady bij het Japans» merk Datsun, de Contessa 1300 Coupé by Hino, de Honda S 800 bij Honda, de Lotus-Eur.opa met Renault 16 mo J&r, de Djet 6 van Matra Sport, de M,G. Midget Mark III, de Peugeot 204 coupé, de Saab Sonett II, en de 2000 GT van het Japanse mark Toyota, waarmee James Bond in zijn laatste !um „You only live twice" te zien De Pontiae Firebird is op de RAI wel de belangrijkste primeur. was, zijn slechts een kleine greep uit de vele primeurs op sportgebied. De merken Ferrari, Maserati en ISO heb ben in dit opzicht nog zeer exclusieve modellen te bieden. De nieuwe elegante sportcoupé van Glas valt eveneens op. Deze wagen met 2.6 liter motor en een vermogen van 168 SAE-pk heeft 4 zitplaatsen en is zeer luxueus uitgerust en beschikt over een 8 cilinder V8-motor, een Dion-ach teras en schijfremmen op alle wielen Deze automobiel wordt in dG loop van j 967 ook uitgebracht met een 3 liter motor. De prijs bedraagt f 25.500,-. Bij uit Den Haag treft men weer een Daim ler aan. Het is een 2,5 liter en de wa gen is gebaseerd op de Jaguar 2.4, maar heeft door zijn eigen speciale grille en zijn afwerking, toch een zeer eigen gezicht gekregen. Nog indrukwek kender is op deze stand de kort gele den in Engeland geannonceerde Daim ler Sovereign op basis van de Jaguar 420. De Jap ens e Prince Motor Company voor het eerst op de R.A.I. heeft onmiddellijk voor een grote blikvangei gezorgd: een Europese primeur in de vorm van de PMC A 200 GT; een va riant op de A 150, welke ook wef be kend staat als de Skyline de Luxe. Van deze A 150 is tevens een estate- versie te zien. BMW toont op de R.A.I liefst vijf verschillende uitvoeringen van de BMW 2000 en de Formule II- raceauto waarmee het wereldrecord op de 500 meter, df kwart mijl en de 1 km met staande start werd behaald Bij Chrijsler zijn de twee nieuwe uit voeringen van de Barracuda 1967 de trekpleisters, terwijl Citroën heel wat belangstelling zal trekken met een 2-CV vol artisticiteiten. waaronder een vé locipède en een staande klok. De com plete Duitse, Britse en Amerikaanse 'ijn wordt natuurlijk bij Ford getoond Bij Mercedes Benz en Saab is de aandacht volledig geconcentreerd op de veiligheid. In zaal I en II van het Con grescentrum vertoont Mercedes dage lijks van 11.00 tot 17.00 uur een vei- ligheidsfilm; bij Saab staat een car rosseriegeraamte dat de naam Safety- body heeft gekregen, omdat er alle veiligheidsdetails van het merk' zicht baar in zijn vemaakt. Daarom was het ook niet zo vreemd wat de heer J. L. Lang als voorzitter van de RAI-afdeling automobielen ons zei: „De levens vreugde die een auto biedt, de betekenis van de auto voor de re creatie, de vrijheid van verplaat sen welke wij dank zij de auto gekregen hebben, wil niemand zich meer laten ontnemen. En wie geen auto heeft, streeft er naar zo spoedig mogelijk een ei gen wagentje voor de deur te hebben staan. En daar kan de hui dige tijd niets aan veranderen". „Dat de heer De Lang recht heeft om optimistisch te zijn, hebben de expo santen tijdens de laatste RAI-caravan- tentoonstelling ondervonden. De ver koopcijfers waren namelijk op deze ex positie uitzonderlijk hoog. „Sinds 1958 zijn de autoverkopen in Nederland jaarlijks met 20 a 25 procent gestegen, tot vorig jaar een kentering kwam, die in de grond van de zaak op een tijdelijke stabilisering van de markt neerkomt. ,,De auto", aldus de heer De Lang, „betekent niet alleen een welvaartsuiting; de auto heeft nog een duidelijke economische functie. On danks de slechte verkeers- en parkeer voorzieningen, zijn er sinds de vorige RAI-tentoonstelling van twee jaar ge leden een half miljoen personenauto's op de Nederlandse wegen bijgekomen, waardoor de autodichtheid in Neder land is gekomen op 1 8. Op dit mo ment telt Nederland ruwweg 1,6 mil joen automobielen. In- het jaar 2000 zullen het er tien miljoen zijn, heeft ir. Beukers van het Departement van Verkeer en Waterstaat uitgerekend". naar het gebruik in trucks. 1970 is ge noemd als mogelijk jaar voor toepas sing in de zwaardere Ford trucktypen. Steeds meer motoren hebben nu een vijfmaal gelagerde krukas, de toeren tallen zijn gestegen en komen nu bij vele typen boven de 5000 per minuut. De bovenliggende nokkenas wint ook steeds meer terrein. Aluminium als ma teriaal voor het motorblok wordt nog weinig toegepast: in de USA ging men door verbeterde gietprocédés terug naar ijzer. Werd de automatische versnellings bak tijdens de vorige RAI achter mo toren van tenminste 1,5 of 1.7 liter ge leverd, nu annonceert Ford de automa tiek ook op de Cortina 1,3 liter en kwam B.M.C. met automatische trans missies in de Mini's en 1100. De uitbreiding van ons wagenpark ligt overwegend in de particuliere sec tor, hetgeen overigens niet behoeft te zeggen; dat al die auto's ook uitsluitend particulier worden gebruikt. In de af gelopen drie jaar is niettemin het zui ver particuliere vervoer ruimschoots verdubbeld, terwijl het zuiver zakelijke vervoer met circa 25 proeent toenam. Het zwaartepunt van de aankopen in het komend jaar zal opnieuw in de sector tussen de vijf en zeven mille liggen. In 'n veel sterker gemotoriseerd land als Zweden wordt de populairste sector al afgebakend door de prijzen tussen de acht en negen mille. Bij een gunstige conjunctuur valt te verwachten, dat ook wij iets naar boven zullen gaan. Tenslotte wil iedereen een auto kopen, die iets luxueuzer, iets sneller, iets mooier en iets ruimer is dan de vorige wagen. ^Als men echter beseft dat momenteel het Nederlandse autopark voor maar liefst éénachtste uit afdankertjes van onze buren be staat (gemiddelde waarde van deze wa gens f 700.dan is het wel logisch dat het nog geruime tijd zal duren eer de populaire klasse in Nederland boven de zesduizend gulden zal stijgen. Bij de voor- en achterwielvering is ook veel gewijzigd. De befaamde, door Ford Engeland in 1951 uitgebrachte z.g. Mac Phersonpoten worden door steeds meer merken als de vering voor de voorwielen gebruikt, De Mac Pherson- poot blijkt ook de lichtste, goedkoopste en beste oplossing voor dit pro bleem. De lange, steeds „platter" wor dende half-eliptische bladveer schijnt voor de achterwielvering de langste tijd van leven gehad te hebben. Schroef- veren, de as te fixeren door reactie-a r- men en een Panhard stang, worden hu veelal voor de achterwielvering ge bruikt. De schijfrem begint nu ook in de USA terrein- te winnen. In verband met de grotere wagengewichten past men veel dubbele schijf toe: dat wil zeggen een schijf met luchtspleet. De schijf remmen op achterwielen werden ook door diverse merken herzien. Er zijn zelfs constructies waarbij in de schijf rem nog een kleine trommelrem werd gebouwd (A.T.E.). Deze constructie zien we o.a. bij Porsche en de Volvo 144. Voor wat betreft de verlichting, mag de halogeen (jodium) lamp zich in een grote belangstelling verheugen. Philips kwam als, eerste met de werkelijke ha logeen-koplamp met dubbele gloei- draad. Het wachten is nu op de grote koplampfabrikanten. De wisselstroom dynamo wint meer terrein, zodat er volop stroom geproduceerd wordt ook in het stadsverkeer, waardoor men bij mist niet meer bang' behoeft te zijn- De nieuwe DAF „44" heeft wel een zeer kleine invloed gehad op de verkoopresultaten van de Nederlandse Autofabriek in 1966, maar toch willen wij in deze serie de laatste uitvoering van DAF nog eens in het licht van de schijnwerpers plaatsen. De DAF 44, paradepaardje van do Nederlandse autoindustrie. Het onderstel van de Daf per sonenauto draagt dit Italiaanse ont werp de DAF-kini. In vergelijking met de Daffodil zijn er een groot aantal punten te vinden, waarop de „44" een aanzienlijke voor sprong heeft. Op de eerste plaats is de 750 cc motor vervangen door een 850 cc krachtbron. Dat brengt natuurlijk een hogere topsnelheid met zich mee, maar ook een luidruchtiger motor. Daarnaast blijft de acceleratie tussen de 80 en de 120 kilometer per uur aan de bijzonder lage kant. Uiterlijk valt natuurlijk onmiddellijk de niéuwe carrosserie op. Ontwerper Michelotti heeft een moderne en aan trekkelijke lijn voor dit Nederlandse produkt geleverd en deze styling heeft alles ln zich om jaren gehandhaafd to worden. Een belangrijke veiligheidsfac tor vindt men bij de wagen doordat men dat "ontsteken van de'koplampen teveel de carrosserie op verschillende plaatsen. stroom zou afnemen. De Datsun Sunny: lange neus en zonwerend glas Als men het tentoongestelde mate riaal in Amsterdam eens nader gaat bekijken dan blijkt, dat er op technisch gebied enige ingrijpende veranderingen zijn, terwijl het aantal pk's dat door de motoren beschikbaar wordt gesteld, weer is vergroot. Geen ingrijpende wijziging kwam in de positie van de wankelmotor Het aantal licentiehouders van deze rota tiemotor is indrukwekkend groot, maar ieder voor zich zoekt naar de oplos sing van de nog steeds bestaande grote problemen: brandstofverbruik, slijtage (van de dichtingen), olieverbruik en. levensduur. Ook de gasturbine zullen wij in de personenauto's voorlopig niet zien. Ford, G.M. en Chrysler zoeken Tenslotte nog iets over de vormge ving van de wagens. De body-stylisten gaan steeds meer werken met „sportief" uitziende carrosserieën met de aflopen de daklijn („fast back"). In het inte rieur valt op dat meer wagens terug gaan naar de vloerschakeling, want „sportief en „pook" horen in deze tijd nu eenmaal bij elkaar. Wij zijn echter benieuwd hoelang de stuurschakeling het nog uithoudt bij wagens met ge scheiden voorstoelen. De stuurschrt;e- ling is immers een erfenis van de „Amerikanen", die bij hun voor 3 per sonen volop aanwezige ruimte en daar door doorlopende voorbank wel behoef te aan stuurschakeling hadden. Europa volgde deze constructie, waarbij van constructeurszijde werd gereleveerd, dat de pook iets meer motor- en trans missie-geruis veroorzaakte in de car rosserie dan de stuurwielschakeling. De RAI-tentoonstelling zal dagelijks geopend zijn van 10.0017.00 uur en van 19.0022.00 uur. Op de zondagen van 10.0017.00 uur. Voor hen die voot hun bezoek de auto gebruiken, is een speciale pendel-busdienst ingesteld. De bussen brengen de bezoekers van de ruime parkeerterreinen aan de Euro paboulevard gratis naar de RAI en te rug. heeft verzwaard. Het groot glasopper vlak naar alle kanten zorgt voor een zeer goed zicht. In het interieur valt snel de grotere „bewoonbaarheid" van de wagen op. up de achterbank kunnen twee volwas senen nu met het allergrootste gemak plaatsnemen, terwijl de beide voorstoe len ook meer te bieden hebben ais de voorgangers. De bestuurder wordt ver der geconfronteerd met de kleinere wielkasten voorin. Of beter gezegd met de wielkasten die nu niet meer zover het interieur binnentreden. Voor be stuurder en „bijrijder" is nu ruim vol doende plaats om de voeten te plaatsen. ongevoelig is voor zijwind. Tevens is de vering verbeterd: minder stug dan by de Daffodil. Nog enige gegevens van de DAF 44; luchtgekoelde 2 cilinder motor met een inhoud van 844 cc en een max. vermo gen van 40 SAE pk. Topsnelheid 127 km p. u. Kruissnelheid 120 km p. u. Acceleratie: 0-50 km p. u. in 8,4 sec, 0-80 km p. u. in 16,5 sec., 0-100 km p. u. in 27,9 sec. Van 80-100 km p. u. ln 17,4 sec. Benzineverbruik: rustig gereden tra ject 1 16.3; snel gereden traject 1 12,1. Gemiddeld verbruik tijdens testperiode 1 13,8. Service-beurten: geen smeer- punten, alleen olieverversen. Lengte van de wagen: 3,85 m, oreedte 1,54 m, hoogte 1,38 m. Draaicirkel: 9,7 m. Prijs: f 6250 Daffodil f 4995. De automatische transmissie (de Va riomatic) heeft bij DAF en daarom is deze natuurlijk ook in de „44" te vin den. Jammer was het alleen dat tijdens de testkilometers die wij met de wa gen hebben afgelegd, niet alleen de mo tor teveel lawaai maakte, maar ook de transmissie hinderlijke fluittonen liet horen. Mede doordat de carrosserie ook nogal wat mogelijkheden voor bij - geluidjes veroorzaakte, maakte de DAF ,44" bij ons niet de indruk tot de meest .stille" auto's te behoren. Door het tamelijk direct stuur, de automatische transmissie en de korte draaicirkel is de DAF „44" vooral in het stadsverkeer een heerlijke auto. Op de snelwegen valt de goede weglig- ging op en het feit dat de wagen bijna Naast d te vindln jsC zvvaarl)eladen 2 CV zijn bij Citroën ook de bekroonde vaak zeer bizarre ontwerpen e €en 2 CV al» onderwerp hebben. Een boeiend „neven verschijnsel" van de mas sa-motorisering in Neder land is de steeds groter wordende vraag naar on derdelen en accessoires De speciale auto-shops, de aparte autoafdelingen in de warenhuizen en de aantrekkelijke vitrines in vele garages en tanksta tions bewijzen, dat de speciale auto-attributen in nog steeds stijgende mate aftrek vinden. Het assortiment artike len, dat wordt aangebo den om de automobilist in staat te stéllen zijn auto te poetsen, te con troleren, te vervolmaken en van sportieve „make up" te voorzien, neemt nog steeds toe. Het is daarom op deze RAI- tentoonstelling beslist de moeite waard te bekij ken, wat er voor de auto mobilist te koop is. Het varieert van de opvoer- set tot de leren hoes voor het stuur, van de mist lamp tot de kuipstoel, van een set om het spoor van de wagen wat bre der te maken tot de spe ciale uitlaat, van het pot je cleaner, de borstel, het bagagerekje, het an- ti-condensdoekje en de sierknop, tot de auto apotheek en niet te ver geten de plakplaatjes. Uit de t grote hoeveel heid van* nieuwe acces soires willen we er hier twee noemen: de elek trische ruitensproe ierset van N.V. v./h. Van Heek Co., waardoor elke handbediende sproeier nu op heel eenvoudige wijze tot een volmaakt elek trische kan worden om gebouwd. Het grote voor deel van een elektrische ruitesproeier is dat ver stopte sproeiers door de krachtige pomp uitge sloten zijn. Ten tweede de Mist- Achterlampen van Hella, die door hun groot lioh-t- bereik (speciaal tijdens mist en sterke sneeuw bal) een zeer effectief middel vormen om ket tingbotsingen tegen te gaan. De mist-achterlamp is in Duitsland ontstaan omdat men daar tot de conclusie kwam dat het normale achterlicht bij mist of tijdens sneeuw buien niet toereikend is. De reikwijdte van het licht moet minstens ver dubbeld worden om de veiligheidsfactor voldoen de te waarborgen. Dit heeft men thans bereikt door een speciale lamp te construeren, waarvan de lichtsterkte 100 x de sterkte van een normaal achterlicht is. De speciale mist-optiek van deze lam pen zorgt er voor, dat het achteroprijdende ver keer ook tijdens zeer dichte mist tijdig wordt gewaarschuwd dat men een „voorligger" of een stilstaande file nadert. De prijs van dit zeer nut tige accessoire, dat op stand nummer 187 wordt getoond, bedraagt slechts f 19,00 Twee typen uit de 850 serie van FIAT hebben vorig jaar een belangrijke rol op de Nederlandse automarkt gespeeld Dat komt wel heel duidelijk tot uit drukking als men de cijfers een?* nauwkeurig bekijkt. Bijna alle verkoop cijfers van de diverse typen liepen te rug en dat verschijnsel was natuurlijk ook by FIAT waar te nemen, maar de verrassing kwam bij de 850 toe* bleek dat deze wagen in z'n jonge leven al zo populair was geworden dal de cijfers van 1965 (7769) snel werden overtroffen, waardoor de FIAT 850 tenslotte kon eindigen op het fraaie getal van 11219. Maar niet alleen de normale 8ol is hier de „hoofdschuldige" van. Ook de 850-coupé (een bijzonder elegante wagen die door zijn in verhouding - vrij lage prijs vooral bij de sportieve automobilisten hoog staat aangeschre ven) heeft een niet onaanzienlijk steen tje tot di£ succes bijgedragen. Trouwens, beide FIAT's hebben veel te bieden. De 850 is een handige gezinsauto met een goede accele ratie en t<>psnelheid. Daarnaast is de wegligging van ie normale 850 vry goed te noemen, maar de 850 coupé is bij hoge snelheid nogal erg gevoelig voor zijwind. En dat weer in tegen - voelig zijn. Is de normale 850 een auto, en 600, die toch veel minder windge- stelling tot de kleinere FIAT's, de 500 die met het grootste gemak 4 volwasse nen kan vervoeren, de coupé heeft voorin wel twee perfect zittende en verstelbare kuipstoelen ter bëschikkin maar op de achterbank is slechts plaats vooif twee kinderen. Maar terug naar de 850, die ais laagst geprijsdp .vagen in deze serie toen zoveel te bieden heeft. Buiten de zijwindgevoeligheid, willen wij niets meer op deze wagen aanmerken, want de soepele vering heeft ervoor gezorgd dat de wagen zieh ook op heel slechte wegdekken keurig blijft gedragen, ter wijl op lange trajecten deze vering de inzittenden eveneens veel gerief biedt. De uitstekend werkende trom- melremmen mogen zeker niet vergeten worden en doen niet onder voor de U'ommelremmen die bij de coupé op de voorwielen zijn te vinden. Van fa ding verschijnselen was niets te mer ken, terwijl de wagens ook bij veel vuldig remmen keurig in de koers ble ven. Enige gegevens van de FIAT 850 Achterin geplaatste viercilinder wa- tergekoelde motor met een inhoud van 843 cc én een max. vermogen van 42 SAE pk. Topsnelheid 124 km-u. Kruissnelheid 115 km-u. Acceleratie van 0—50 km-u in 7,2 sec; van 0—80 km-u in 15,4 sec.; van 0- 100 km-u m 22.8 sec. Van 80 - 100 km-u in 14,1 sec. Benzine-verbruik: rustig gereden tra ject 1 15,2; snel gereden traject 1 11,8. Gemiddeld verbruik tijdens de test 1 12,9. Servicebeurten: per 2500 kilometer. Lengte van de wagen: 3575 mm; breedte 1380 mm; hoogte 1405 mm. Draaicirkel 8.7 meter. Prijs: f 4.945; 850 coupé f 6.995. Fiat brengt op de RAI de Fiat 124 familiale als primeur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15