CHINA greep van verle CORRIDOR VAN DE DOOD OP 64 VELDEN DE FEITEN EN DE REVOLUTIE IVF iemand kan iets van de moderne Chinese geschiedenis be- grijpen, als hij niet de Chinese klassieken en de oude Chinese historie bestudeerd heeft. Daarin vind je namelijk het begin van de ontwikkelingen, die zieli thans voltrekken". Dit zei me anderhalf jaar geleden een Chinese student in d< sociale en politieke wetenschappen tijdens een bootreis va? Singapore naar Engeland. Tfij had twintig jaar gewoond ir China Town, het Chinese getto van Singapore. Hij had zo juis' een studiebeurs gekregen van de Cambridge-i'iniversiteit. Aar het einde van elk gesprek over China, het China van Mao Tse Toeng vooral, gaf hij mij bovenstaand advies: „Zoek histo rische parallellen in het China van de eeuwenoude dynastieën, het China van Confucius, Mo Tzoe on Mencius". TRADITIE WANTROUWEN DOGMA NIETS NIEUWS Cubaanse vluchtelingen spreken van W. J. MUHRING - DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 11 FEBRUARI 1967 Ofschoon niemand de diepere betekenis kent van de politieke beroering in China, zijn wel zo veel feiten bekend, dat zij zich laten rangschikken tot een chro nologische ontwikkeling, die Mao de ..grote proletarische culturele revolutie" heeft gedoopt. NOVEMBER 1965. Bijna onopgemerkt buiten Rood- China doet een dagblad in Shang hai een felle aanval op een van China's meest gerespecteerde schrijvers Woe Han. Deze aan val was het startschot in de cul turele revolutie Hij was bedoeld als een waarschuwing voor die in tellectuelen. die zich durfden af vragen, of Mao's politiek, geïn spireerd door het starre Marxis tisch- Lenistische dogmanog wel deugdelijk was. Waren de diplo matieke nederlagen in het buiten land (Indonesië en Afrika) en de economische chaos in China zelf niet het gevolg van deze politiek? Ongeveer terzelfdertijd (november of december 1965) verdween Mao van het politieke toneel. MEI 1966. Na maanden van toenemende kri tiek van de Chinese intellectue len op Mao en zijn politiek, nemen de zuiveringen onder artiesten en geleerden grotere vormen aan. Het Chinese dagblad van het leger ont hult de namen van twee nieuwe schurken: Teng To, een partijse cretaris in Peking en Li Choe, de propagandachef in de Chinese hoofdstad Hiermee was duidelijk geworden, dat de zuiveringen niet beperkt zouden blijven tot enkele lager geplaatste kaderleden of in tellectuelen. maar dat ook de ho gere partil-echelons en partijpers ontdaan zouden worden van te genstanders van Mao Het feit. dat de beschuldigingen bekend wer den gemaakt in een uitgave van het leger. leidde in het westen tot een toenemende speculatie over de rol van de minister van defensie. Lin Piao. JUNI 1966. De scholen in China worden zes maanden gesloten, zogenaamd om het onderwijs aan te passen bij de „gedachten van Mao" Nieuwe tegenstanders van Mao worden aan de dijk gezel Het eerste slachtoffer was de burgemeester van Peking Peng Chen. Hij was het hoogste partijlid, dat ooit door het regime in Peking uit de partij was gesto ten De beschuldigingen aan het adres van Chen waren zo vaag, dat men zich in het westen nau welijks aan een speculatie over de ontwikkeling van China durfde te wagen. JULI 1966. Na acht maanden niet meer in het openbaar gezien te zijn zwemt Mao negen mijl in de Yangtze-ri- vier. De culturele revolutie gaat inmiddels gewoon door. Een medestander van Lin Piao stijgt plotseling' op de ladder van de partijhiërarchie. Het is Tao Choe, een regionale partijchef. die benoemd wordt tot hoofdpropa gandist van partij. Hij komt in de plaats voor Loe Ting-yi, die in ongenade is gevallen. augustus 1966. Op een geheime bijeenkomst van het hoogste orgaan van de communistische partij, zweren me destanders van Mao, dat zij het leiderschap zullen heroveren op de genen binnen de partij, die geïndoc trineerd zijn met kapitalistische ideeën. Lin Piao waarschuwt bij die gelegenheid: „Er kunnen geen twee politieke lijnen zijn en geen twee leiders. We kunnen geen ri valiteit dulden ten aanzien van het leiderschap van Mao" Enke le dagen later op een massabijeen komst in Peking wordt Lin be noemd tot Mao's opvolger. Lioe Shao-chi, lange tijd de kroonprins van Mao, verhuist naar de achtste plaats «p de partij ladder. Op de massameeting zijn ook duizenden teenagers, de Rode Garde, Mao's nieuwe politieke wapen in de culturele revolutie. De slogan van de Rode Garde wordt: ..Leer de revolutie kennen door revolutie te maken". september-november 1966. De Rode Garde start haar ter reuracties over geheel China. Er zijn lynchpartijen, vechtpartijen en er vallen tientallen doden. De (jardisten keren zich tegen alles, wat niet in overeenstemming is met Mao's leer Winkeliers wor den gedwongen „kapitalistische" artikelen zoals lipstick en haarcrè- me te vernietigen, meisjes met make-up moeten het kapitalisti sche vuil van het gezicht wassen, schoenen met hoge hakken worden op straat afgenomen of de hak ken er onder uit geslagen Op een gegeven moment dreigde de ter- r^r de Rode Garde de par tijleider uit handen te lopen en Z"ln waarschuwt: „Sla de mensen niet Geweld kan alleen de nuia raken Alleen door overtui ging san men ook ben beroeren" IJdels gaven vete partijfunc- onarissen toe door kapitalistische revisionistische ideeën aange- ast te zijn. maar velen van hun meven op hun posten. December 1966. JS» besluit dat de zuivering doorgezet moet worden De voor- wml^burgfm^ester Pen§ Chen 7\\n?or e Rode Gardisten uit §esleurd en voor een °B;le?u mVni§te van 100000 men- dene 5 ^00r het eerst tij- ppr.0 v?e ZU3veringscampagne doét Oho «oge bartijfunctionaris. Tao Nno aanval °P president Lioe. illr i V00r het einde van het Uoe'sbekemenis en*?Sestaüe defensie. Vp0™Tegh-hoialSter JANUARI 1967. WOTdtaaSera^ Van de R0de Garde die overigen? nnn? vakbeweging. ge jniitieen zelfstandi- ven De ha f F gekend, opgehe- wegine ,des?buldiging: de vlkbe- VlUChknnrrtS 8 'a3r een toe* mënten ™°J kaP«alistische eie- Mao's gedaeMen Zlch.ver2et tegen van Tens Beife en ee£t de u'n Deze heeft gevolgd, spit moeten ri?? 11 het onder' sehalk Din Piao Sè 'e?en maar: gearresteerd i Itiaar ls nog niet van Pek inp pj1 da burgemeester januari her i? 8 Chen Rond 15 he? eerst dl tv?. ?e wereld ™or dat China ne e° nde berichten, een burgerneri r.?nd staat van richten, dat biigJ?r k°men be" aanhangers botsingen tussen Sets van de rh^a° en aanhan" honderden dodee "ese President hooen zijn gevallen. Tlramutische en vreemde gebeurtenissen voltrekken zich in China. Het meest be volkte land ter wereld is in beroering door de grote culturele revolutie van Mao Tse-ToengNiemand buiten en wellicht weinigen in China zelf kent de diepere betekenis van deze angstaanjagende ontwikkeling. In 'kvestelijke hoofdsteden wint de mening veld, dat de nieuwe revolutie een symp toom is van de ernstigste politieke crisis, waarmee de oude guerrillaleider Mao ooit geconfronteerd is geweest. De aanslag op intellectuelen en artiesten, die verdacht werden van bourgeoissym pathieën, was het sein tot de revolutie, Om de publieke opinie te winnen formeerde Mao of Lin Piao de Rode Garde, een kruising tussen een fanatieke revolutionaire be weging en een nieuwe politieke ,,orde", zoals de nazi-bruinhemden van weleer. De Rode Garde, slecht gedisciplineerd, is met haar terreuracties waarschijnlijk verder ge gaan dan haar scheppers bedoelden. De acties van de Gardisten stuitten op verschil lende plaatsen op heftige tegenstand. Terwijl de culturele revolutie in Rood-China enorme chaos veroorzaakt, vertonen de relaties van het reusachtige Aziatische landmet de rest van de wereld verschillende tegenstellingen. China's conflict met Rusland is heftiger dan ooit. Zijn houding ten aan zien van Amerika is voorzichtig. Zijn Vietnam-politiek een combinatie van voortdu rende oppositie tegen vrede en een gematigde houding ten aanzien van de oorlog zelf. In onderstaand artikel plaatst een van onze redacteuren de achtergrond van China's cultuur en geschiedenis tegenover de jongste gebeurtenissen in Rood-China. Wellicht valt daaruit voor een groot deel het huidige gedrag van Chinese leiders en de recente ontwikkelingen te verklaren. (Van onze redactie buitenland) We hebben zijn advies opgevolgd. Ofschoon we niet verder zijn gegaan dan de ontwikkelingen in het oude China te plaatsen tegen over de recentere gebeurtenissen in Rood-China, valt uit deze ver gelijkingen gemakkelijk te concluderen, dat het „nieuwe" China zich minder aan de greep van zijn verleden heeft ontworsteld, dan men op het eerste gezicht zou veronderstellen. yytE in de geschiedenis vam de Chi nese klassieken duikt en deze te genover de recentere ontwikkelingen in China plaatst, komt onvermijdelijk tot de conclusie, dat Mao zich niet keert tegen de zin van de historie. Hij mani puleert met haar, vleit haar, gebruikt haar, past haar aan en tracht een blij vende plaats te verwerven in de galerij van China's onsterfelijken. Mao ziet er daarom nauwlettend op toe, dat hij zichzelf als politicus en heerser voort durend presenteert in de rol van de herkenbare Chinese held Sluw en wispelturig als de held Choe Ko-liang uit de derde eeuw, bekend als een meesterlijk strateeg en een moedige, maar raadselachtige dromer zoals alle boerenleiders van grote Chi nese revoluties, kwam hij uit de mis tige bergen tevoorschijn om een ti rannieke dynastie omver te werpen. De dichter-filosoof was een voorvechter voor de onderdrukten en behandelde zijn volgelingen goed. Choe maakte lawaai in het oosten, als hij in het westen aanviel" zeggen de oude ge schriften. Tussen zijn zwempartij in de Yangtze-rivier en het schrijven van ge dichten door bleef ook Mao Tse-Toeng voor miljoenen bewonderaars een le gendarische Chinese figuur, de onfeil bare oude vos. Mao is bovendien de heerser van een nieuwe communistische wereld, de prediker op aarde van het nieuwe prin cipe van marxisme-leninisme, dat het heelal bestuurt. Trouw aan de tradities van Confuciaanse heersers, geeft hij zijn volk een goed voorbeeld. Hij leeft sober, maar gezond. Hij treedt zijn volk tegemoet met wijsheid en vader lijk begrip. Zijn propagandisten schil deren hem af als de man, wiens woord evangelie is. Hij is in feite de laatste van de Chinese supermensen. Meer dan tweeduizend ,aar hebben de Chinezen meer waardering getoond voor de leider of de keizer dan voor de staat, meer waardering voor de cul tuur van Confucius dan voor de natie. De cultus rond Mao's persoon zet deze traditie voort. TOEN zagen de Chinezen op tegen de keizer. NU zien zij op tegen de 75-jarige Chinese lei der, die negen mijl tegen de stroom van een wilde rivier opzwemt. TOEN bestudeerden de Chinezen de klassie ken, TOEN de veilige gids in het le ven. NU bestuderen zij de gedachten van Mao. Deze gedachten zijn goed voor het genezen van brandwonden, zij vermeerderen de oogst, winnen in ternationale wedstrijden en veranderen hemel en aarde. Zij zijn de „morele atoombom", die China alleen bezit. TOEN predikte Confucius de ,,Li" een ritualistisch bezit, dat de mens nooit in de steek liet bij het oplossen van problemen en moeilijkheden. NU bepleit Mao de marxistisch-leninisti- sche dialectiek TOEN grepen de Confucianisten te rug naar de legenden van een gouden eeuw als zij de ideale maatschappij afschilderden. NU grijpt Mao's histo risch -materialisme terug op de gouden eeuw van gemeenschappelijke vrijheid, die zoals Mao verklaart aan het tijd perk van slavernij voorafging. Voor ons lijkt China vaak een mon strueus rijk van mieren, waarin de on derdrukten, bange en half-dode mil joenen door bun bittere dagen kruipen, dromende van democratie en betere tijden. De Chinezen zien het anders. Conclusie: De Chinezen zijn door de eeuwen heen gewend geraakt aan een regeringssysteem waarin een geïndoc trineerde elite het land bestuurde in overeenstemming met een autoritaire ideologie, die gefundeerd was op een universele waarheid". Men mag wel aannemen, dat de Chi nezen een starre doctrine, die goed zou zijn onder alle omstandigheden, wan trouwen. Daarom dankten de Chinezen de dweperige filosoof Mo Tzoe, die even na Confucius leefde, spoedig af. ..Mijn leringen zijn voldoende voor elk doel" verklaarde de filosoof. „Iedereen die. probeert mijn woorden te weerleggen staat voor een even hopeloze taak als de man,die eieren gooit tegen een rots. Ook al gooit hij alle eieren ter we reld tegen de rotsen, dan nog blijft de rots hetzelfde." Mao hoort men soms in dezelfde geest spreken en evenals de oude filo soof Mo Tzoe predikt hij vaak een vreugdeloze toekomst. Maar 2000 jaren van afwisselende beroering en tirannie zijn sinds Mo Tzoe voorbijgegaan en de Chinezen hebben geleerd met min der tevreden te zijn dan het gooien van eieren tegen de rots. Immers de Chi nezen hebben door de eeuwen heen ervaren dat niet despotisme en dicta tuur bun grootste vijanden zijn, maar het misbruik van deze autoritaire sy stemen. De Chinezen hebben nooit om de democratie gesmeekt, maar alleen om een rechtvaardige behandeling en een redelijk deel van de goederen. Vroeger ontleenden de keizers de macht aan een goddelijk wezen. Mao heeft zijn macht ontleend aan het volk. Zijn regering is in ieder geval een „rege ring van het volk". De Chinezen hebben redenen genoeg Mao te bewonderen. Mao redde China van het sloperskerkhof van de naties en ontrukte - het land aan de beledi gingen van eeuwen. Mao verenigde Chi na onder een sterke gecentraliseerde regering, sloeg nieuwe energie los, gaf het iand een eigen image en roeide talloze misstanden uit. De vreemdelin gen werden weggestuurd en China is nu in Chinese handen. Dit alles mag een wonder op zichzelf genoemd wor den. China dankt immers zijn eigen ont staan aan de ijzeren tirannie van de eerste keizer Sjia in de derde eeuw voor Christus een meedogenloos des poot, die bijna alle Chinese literatuur liet verbranden als zijnde subversief. Hij Liet iedereen vermoorden, die een klein fragment van Confucius' geschrif ten verborgen hield. De Chinezen zijn ai heel lang vertrouwd met de Idee, dat een regering (in overeenstemming met de gedachten van Confucius) in een zo groot land als China alleen maar iets kan doen als zij dictatoriale bevoegdheden heeft. Eeuwen geleden al werd het autocratische confucianisme een heilig staatsdogma. Vrijheid van doen en denken bestond er in feite niet en inbreuken op 'iet dogma werden zwaar gestraft volgens de wet. Eeuwen geleden bestonden er ook al censors. Zij conti'oleerden zelfs de mandarijnen zoals nu de communistische partij de partijfunctionarissen en het partijka der controleert. De Chinezen zijn waarschijnlijk nooit zo ontevreden met Mao's poli tiek geweest als hier in het westen weieens wordt voorgewend. Wat de Chinezen thans op vele terreinen er varen is niet geheel nieuw. In de lan ge historie vindt men gemakkelijk pa rallellen van de huidige ontwikkelingen en degenen, die in historische wetma tigheden geloven, zullen de huidige ont wikkelingen gemakkelijk herkennen als een fase in de opgang van een land. Reeds 81 jaar voor Christus klaagde de (prokapitalisiuische) partij dat de ijze ren werktuigen, gemaakt in staatsgie- terijen, duurder en van slechtere kwa liteit waren dan de werktuigen, die door private ondernemingen werden ge produceerd. (Mao experimenteerde in de jaren 1957-1960 met de zogenaamde „private staalovens"). Vierhonderd ja ren geleden kenden de Chinezen ook al de lopende band, die in de „com- irune"-porseleinfabrieken werd inge voerd. (Mao heeft ook de „commune"- fabrieken opgericht). Veertienhonderd jaar tevoren orga niseerden boerenrebellen, geleid door de zogenaamde ,Gele Tulbanden" zich in „communes van het <'olk" waar de mensen leefden en trainden in lan delijke gemeenschappen zoals Mao's volksleger in soortgelijke communes thans traint voor de revolutionaire strijd. Confucius en zijn belangrijkste volgeling Mencius .veroordeelden de ..exploitatie van de massa" Alle re volutionaire leiders uit de twintigste eeuw deden hetzelfde. Zij stelde ka pitalisme gelijk met imperialisme, zo dat niet alleen de communisten, maar ook de Kuomintang van Tsang Kai- Sjek een nationalisatiepolit.iek voerden. Er is ook niet zoveel nieuws in de methoden, waarmee de communistische politie en geheime agenten iedereen bespioneren, methodes, die ons nacht merries zouden bezorgen. De Chinees is al eeuwen vertrouwd met de wetten, die de staat meer beschermen dan het individu en als hij al eens te leiden heeft gehad van de brutaliteit van de De dragers van de revolutie De Rode Garde. geval gespaard van geheime dievenben- geheime politie dan werd hij in ieder den en beroepsuitzuigers. Mo Tzoe, de eerder genoemde filosoof, propageerde indertijd een systeem, waarbij iedereen het goede en kwade moest melden aan zijn superieuren. Iedereen was verant woordelijk voor andermans gédrag en als niet tijdig „fouten en misstappen" werden gemeld, was men' strafbaar. Zelfs dertien eeuwen na de eerste Chi nese keizer introduceerde de „progres sieve" Wang Anshih het zogenaamde tiendenstelsel. Volgens dit stelsel wer den gezinnen georganiseerd in eenheden van 10. 50 en 500 leden. Alle leden van deze eenheden werden niet alleen verantwoordelijk gesteld voor de mis daden gepleegd door de eigen leden, maar ook door vreemdelingen en gas ten. Zowel de Manchoe-dynastie als de Kuomintang voerden dit systeem deze eeuw weer in. De Chinezen zijn daarom gewend aan een intern spionagesysteem en ve le andere dingen, die wij verafschu wen. Bovendien: een volk, dat jaren geleden heeft onder tirannie en dwang, wier lectuur zorgvuldig gecensureerd en vaker nog verbrand werd, heeft niet meer afkeer van de censor dan bij voorbeeld de katholieken hebben gehad van de Index. Voor de Chinezen, die het papier en de drukkunst uitvonden, zijn propagan da en indoctrinatie geen nieuwe dui vels. Zij kennén sinds eeuwen de „her schreven" geschiedenis en hersenspoe lingen en zij hebben geleerd ermee te leven. De Chinezen mogen al deze din gen verafschuwen, zij zullen er geen revolutie om beginnen. De Chinezen, voor alles praktische mensen, - kijken liever naar de „zegeningen" van dit alles. En dan blijft dat op de weeg schaal van het voor en tegen, het pro zwaarder weegt dan het contra. Lijm is „in" in de Chinese hoofdstad. De Rode Gardisten schijnen onuitputtelijk in het aan brengen van affiches met nieuwe leuzen. MAM1 (AP) Het nemen van de corridor van de dood Cuba's „Ber- lijnse muur" wordt steeds gevaar lijker, zeggen vluchtelingen, die zo juist in Miami zijn aangekomen Meer dan 12.000. mensen hebben de kannonneerboten van premier Fidel Castro getrotseerd en zijn de dikwijls woelige zee tussen communistisch Cu ba en Florida overgestoken. Dezt mensen blijven komen 100 pei maand gemiddeld. Zij maken de tochi met wrakke vlotten, roeiboten en alles wat maar drijft. Duizenden hebben een zeemansgral in plaats van de vrijheid gevonden Bannelingen, die goed van de gehele gang van zaken op de hoogte zijn, zeg gen. dat van elke drie vluchtelingen één het niet haalt. Dat zou betekenen, dat 6.000 mensen zijn omgekomen of in een Cubaanse ge vangenis beland. Om die reden noe men de Cubanen de zeeweg de corri dor van de dood. Deze cijfers maken van een illegale passage van de Berlijnse muur kinder werk naar raming zijn 5.000 Oost- Duitsers over die muur heen gevlucht, FIDEL CASTRO één op de drie terwijl 150 anderen het niet gehaald hebben. Vluchtelingen uit Havanna zeggen, dat het bijna een wonder is om te ont snappen aan de politiehonden op de stranden en de met sterke schijnwer pers uitgeruste kanonneerboten op zee. Deze kanonneerboten schieten onmid dellijk met scherp, wanneer zij vluch telingen zien. De Amerikaanse kustwacht, die de aanden vol heeft aan het redden van vluchtelingen, spreekt van vele lege boten, die ronddrijven in de Florida Straits. Vluchtelingen spreken van vergeefs wachten op boten met familieleden, waarvan zij weten dat zij het plan hadden om de oversteek te maken. Sinds 1961, toen een begin met de re gistratie werd gemaakt, zijn 9.559 vluchtelingen in 1.030 boten aangeko men. Velen zijn echter niet in het Cu baanse vluchtelingencentruiu inge schreven, terwijl velen buiten Florida zijn geland. Behalve de vluchtelingen, die per boot komen, arriveren dagelijks twee vliegtuigen vol Cubanen tot dusverre, in totaal 50.000 Mie dank zij een door de Verenigde Staten gefinancier de luchtbrug uit hun land worden op gehaald. Een van de meest imponerende du els, die in het afgelopen jaar verspeeld -jel u het toernooi te Santa Monica tussen de verslagen uitdager van wereldkampi oen Petrosjan de jeugdige en sportieve Boris Spassky en de veel omstreden doch uiterst begaafde kampioen van de Verenigde Staten Robert Fischer. In deze strijd tussen dé pretendenten om de wereldtitel, die in feite de be slissing bracht in dit geweldige toer nooi zegevierde de Russische groot meester op imponerende wijze. Doch ook Fischer komt lof toe voor zijn helfdhaftige verdediging, die een be ter lot verdiend had. Na een spannen de opening volgen in het middenspel I -ei. ^handelingen, waarin Spassky een klein voordeel be- i i w> s ni een enorm sterk gespeeld eindspel kan hij dit voordeel als het ware in winst omto veren. Ontiers.aand volgt dit groot'se duel! Wit: Boris Spassky (U.S.S.R.). Zwart: Robert Fischer (Verenigde Sta- ten). Gespeeld in het toernooi te Santa Monica 1966 Grünfeld-indisch. I. d2-d4 1 3-ib rj-rs, g7-g6 3. Pbl- c3, d7-d5 4. c4xd5, Pf6xd5 5. e2-e4, Pd5xc3 6. b2xc3, Lf8-g7 7. Lfl-c4, c7-c5 8. Pgl-e2. n (Na 8. Pf3 is de penning 8Lg4 nogal lastig). - b Pu..-eu 9. Lcl-e3, 0-0 10. 0-0, Dd8- c7. (Zwart wenst niet door wit op d4 het spel te vereenvoudigen. Eén voorbeeld: 10. cd4: 11. cd4:, Lg4 12. f3, Pa5 13. Ld3, Le6 en de strijd is in evenwicht), II. Tal-cl, Tf8-d8 12. Ddl-el. (In de beslissingsmatch Geller-Smyslov - vijfde partij - van het kandidatentoer nooi loskon 1 volfcfë i2. 'iet de tekstzet wijkt Spassky doelbewust af, omdat hij kennelijk bevreesd is voor een huisvlijt variant van zijn ri vaal). 12. e7-e6 13. f2-f4, Pc6-a5 14. Lc4-d3, f7-f5. (Consequent attaqueert zwart wits cen trale binnenpositie. De strijd nadert nu een hoogtepunt). Stelling na 14. f7-f5. 15. Tcl-dl, b7-b6 16. Del-f2, c5xd4. (Er dreigde slaan op c5 met pion winst) 17. Le3xd4!, Lg7xd4 18. c3xd4, Lc8-b7 19. Pe2-g3, Dc7-f7 20. d4-d5! (Een fraaie doorbraakcombinatie). 20. f5xe4. (Op 20. ed5: volgt uiteraard 21. ef5:). 21. d5xe6, Df7xe6 22. f4-f5! (De pointe van de combinatie. Op 22... gf5: wint nu 23. Pf5:, Te8 - er dreigde 24. Dg3-b Dg6 25. Pe7-f - 24. Dd4, Dg6 25. Lc4+, Pc4: 26. Dc4:+, Kh8 27. Td7! en zwart kan opgeven). 22. De6-f7 23. Ld3xe4, Td8xdl 24. Tflxdl, Ta8-f8! (En niet 24. Le4: wegens 25. Pe4:, Df5: 26. Pf6-M, Kg7 27. Td7-f-!. Kf6: 28. Dd4-f en zwart kan opgeven). 25. Le4-bl, Df7-f6 26. Df2-c2, Kg8-h8 27. f5xg6, h7xg6 28. Dc2-d2. (Vooral niet 28. Dg6: wegens 28. Df2+ en mat op de volgen'de zet). 28. Kh8-g7 29. Tdl-fl, Df6-e7 80. Dd2-d4-fTf8-f6. (Na de partij bleek, dat zwart hier met 30. Kh6 31. Tf8:, Df8: zich beter had kunnen verdedigen) 31. Pg3-e4, Lb7xe4 32. Lblxe4. De7-c5 33. Dd4xc5. Tf6xfl 34. Kglxfl, b6xc5 35. h2-h4, Pa5-c4 36. Kfl-e2, Pc4-e5 37. Ke2-e3, Kg7-f6 38. Ke3-f4. (Om tijd te winnen). 38. Pe5-f7 39. Kf4-e3, g6-g5. (Het bezwaar van de teK, f is, dat zwarts paard nu gebonden blijft op de koningsvleugel. Beter was daarom 39. Ph6, rnet nog enige remisekansen. Na de pionzet is zwart definitief verloren). 40. h4-h5, Pf7-h6 41. Ke3-d3, Kf6-e5 42. Le4-a8, Ke5-d6 43. Kd3-c4, g5-g4 44. a2-a4, Ph6-g8 45. a4-a5, Pg8-h6 46. La8-e4, g4-g3 47. Kc4-b5, Ph6-g8 48. Le4-bl, Pg8-h6 49. Kb5-a6, Kd6-c6 50. Lbl-a2! en zwart gaf zich gewonnen. Een groots duel! SCHAAKRAADSEL Op een zeer fijne wijze kan wit in de onderstaande positie een geforceerd mat in twee zetten afdwingen. Het is een echt probleem met een grandioze probleemzet, die in alle varianten tot mat leidt..Bij deze matvarianten speelt de ontpenning van de witte stukken een voorname rol. Een ingenieus schaakraadsel! Wit begint en geeft mat in 2 zetten. Oplossing schaakraadsel. De sleutelzet luidt 1. Del en de hier uit volgende matvarianten laat ik gaarne dan het inficht van de lezers over. Opgemerkt zij nog, dat de sleu telpositie mat op a3 dreigt. (Guljajew). (ADVERTENTIE)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 21