taai en braaf motortje
Renault 4: onconventioneel
maar doelmatig gebouwd
OTTIM n.v.
Theodore Strawinsky
in Gemert op de steiger
vak
kleding
Hugo
:kayser
persacademie
SJVk!DJE
VERHOLEN
Paardesport
Esmeraldine won
- ZOON VAN DE COMPONIST -
De Jong eerste in
Veldloop Apeldoorn
nsdag 7 februari
imelzer als
ïit-zanger
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 6 FEBRUARI 1967
Laag
Goed
»isrorrii8tu,wordt
Economisch
Zuinig
Technische gegevens
tips - tips - tips - tips
RENAULT-DEALER
GARAGE „RIMA"
G. Cappendijk
Zn.
RENAULTDEALER
v.d. RIJCKEVORSEL
Garage G. BOS
Schaaktoernooi
voor Ivkov
Renault-dealer voor Breda e.o.
Stolle kreeg
een lesje
ZOON VAN IGOR
THABOR
Jac. van Eekelen
2e in cross
van Brasschaat
J KINDER-
OVERALLS
BENEDICTIJNEN
KLASSIEK
DENISE
en de
Knap - Mutator
Vlaaudag 6 februari
HILVERSUM I 402 M
J: 12.00 Populaire orgeltnu,;.,
12.25 Beursberichten 12.27 v
gen t.b.v. land- en tuinbmt
lichte orkestmuziek (opn.i iiZ
13.10 Journaal en beursberioh
0 De ontwikkeling van de or»'
zikaal klankbeeld met Jragm\!'
opera's uit de 19e eeuw i;i
ie vrouw 16.00 Nieuws ïeni
ke en moderne grammofoon
17.00 Voor de padvinders n»
eet rum 18.00 Nieuws 18.15 i"
:en 18.20 Uitzending Van
ad Spreker: Henk Hessels
:ker van do Noodraad 1830 tv
U door... praatje 13.35 LirVt.
luziek (gr.) 18.45 Eigen we?
met een verslaafde: intervi™
p de plaat rust: strijdkrar*
ramrna 19.04 Humanist!,! 1
d. Het gc-zicht van de hum.
espraak door prol. dr. J. p.
NRU: 19.50 Openbaar Kunst
1.00 Nieuws 20.05 Lichte orkest"
(gr.) 20 30 2-3 is voorb|
eld over het achter ons ligeetL
van de 20e eeuw 21.30 De sim»
n hedenavond: discussie ovet
'ring en modernisering van de
twikkeling in vereniging.™*,
!.00 Radio Filharmonisch or
opn.>: moderne muziek J„n
22.40 Actualiteiten 22.55 China
wikkeüngslanden, lezing 2315
grammofoonmuziek 23.55 - 2401
HILVERSUM II 298 M
12.22 Voor bo r en tuinder
ededelingen t.b.v. land- en tui»
2.30 Nieuws 12.40 Variant' a*
en. reportages en lichte mu.
30 Stereo: licht instrumentaal
14.05 Schoolradio 14.35 Licht
entaal ensemble 15.00 Stereo'
te grammofoonmuziek 16 00
'erdenking 16-30 Pianorecital'
te muziek 17.00 Overheidsvoor.
Moderne Surinaamse litera.
ireker: drs. Ch. H. Eersel 1710
e kleuters 17.25 Voor de jeugd
tereo: Lichte orkestmuziek en
sten 18.10 Populaire orgeimu-
pn.j 18.30 Uitzending van de
Volkspartij: Vraaggesprek
nneke van Kouwen met de
D. C. Drenthem Soesman,
oerder van de Liberale Volks-
de kieskring Haarlem 18.40
grammofoonmuziek voor de
8.55 Op de man af. praatje
ieuws en weerpraatje 19-10 Ra-
t 19.30 Stereo: Vocaal ensem-
de liederen 19.45 Boefcbespre-
.00 Lichte muziek uit Japan en
(gr.) 20.30 Hoe Achitofcl zich
hoorspel 21.15 Lichte gram-
muziek 21.30 Muziek en dienst:
itief programma; A. Kerkor-
ert: oude en moderne muziek,
geestelijk volkslied 22.15 Avond-
king 22.30 Nieuws 22.40 Litera.
dioperiodiek over boeken en
rs 23.00 Serenade: gevarieerd
rogramma 23.55 - 24.00 Nieuwi.
ISUM Hl 240 M en FM-kanalen
12.00 Nieuws 12.02 Actualitei.
Licht platenprogramma 13.00
13.02 Actualiteiten 13.05 Over
:1 14 00 Nieuws 14.02 Actualitei-
Gevarieerd platenprogramma
euws 15.02 Actualiteiten 15.05
romentopname van een stukje
nd 16.00 Nieuws 16.02 Actual)-
05 T - ershow 17-00 Nieuws
tualit. 1 17.05 - 18.00 Ver-
enprog amma,
HUSSEL VLAAMS 334 M
Nieuws 12.03 Gramrnofoónpla-
8 Landbouwrabriek 12.15 Lichte
12.40 Weerbericht, mededelin-
tgramma-overzicht en SOS-be-
voor schippers 1,2.48 Grammo-
en 12.55 Buitenlands persover-
3.00 Nieuws, weerbericht en
richten 13.20 Tafelmuziek 14.00
14.03 Schoohadlo (15.00 NwsJ
chte muziek 16.00 Nieuws en
'ichten 16.09 Programma voor
17.00 Nieuws, weeroerlcht en
ingen 17.15 Lichte muziek 18.00
18.03 Voor de soldaten 18.28
paardensport 18.30 Protes-
godsdienstige uitzending 18.45
'ichten 18.52 Taalwenken 18.55
ifoonplaten 19.00 Nieuws, weer-
radiokroriiek en brieven uit
ld 19.40 Instrumentale muziek
erakroniek 21.15 Opera- en ca-
ert 22.00 - 22.15 Nieuws en be-
HL VER SUM I 402 M
7.00 Nieuws 7.10 Ochtend-
c 7.20 Lichte grammofoon-
PRO7.55 Deze dag. AVRO:
iws 8.10 Actualiteiten 8.15
ammofoonmuziek (8.30 - 8.35
riteman) 8.50 Morgenwijding
!ao: moderne en semi-klassie-
nmofoonmuziek. (9-35 - 9-40
nden) 10.00 Voor de kleuters
)eidsvitamincn (gr.) (11.00
iuws).
III
7.C
ILVERSUM II 298 M
,7.00 Nieuws 7.10 Meditatie
ichte grammofoonmuziek ea
(7.30 7.32 Nieuws) 7.55 Over-
8.00 Nieuws 8.10 Lichte gram-
ïuziek 8.30 Nieuws 8-32 Voor de
w. (9.25 - 9.30 Conciliepostbus»
:ht gevarieerd platenprogram1.
Voor de zieken.
,SUM III 240 M en FM-kanalen
9.00 Nieuws 9.02 Actualiteiten
ht platenprogramma. VARA:
ïuws 10.0'? Lichte muziek en
iten (11.00 Nieuws).
(ADVERTENTIE)
cursus 3 april 1967
een onzer verslaggevers)
FIT KVP-fractievoorzitter
heeft Nederland za*er.v^,
verrast met een nieuw vol* -
rin de KVP-helden van an
tgen worden.
ter-componist-zanger begeleid-
f op de accordeon en ?ra
olie zaal kvp-jongeren m een
e carnavalssfeer. Men ze8t
ly Hoes op jacht 1nafrcJ1r1®feB
aanwezig was. Enkele stro
idan1.
je laat je nooit meer iem
af, om KVP te stemmen,
a, Cees en Pierke
rg doet de rest.
lijst een, lijst een
vest
t trekt stevige Pierke
iet die blinkende naam
lan op melk en het verk
in Europa zijn faam.
Wé
De Renault 4 is niet bepaald
een luxe auto, die het van zijn ui
terlijk moet hebben. De wagen
'ziet er wat dilettanterig uit en
(sommige details lijken primitief.
Het model is smal en staat hoog
op de achterwielen. Het koets
werk telt even goed nog acht
raampjes en vijf deuren. Als alles
is opengezet schijnt het voertuig
te willen fladderen. Een on
conventionele Fransman, deze Re
nault. We moesten er even aan
wennen, maar toen we hem een
tijdje te gast hadden gehad heb-
Iben we het meeste geaccepteerd.
Het „viertje" is goed uitgekiend,
doelmatig, bescheiden geconstru
eerd, licht en vooral praktisch.
Hieraan is zijn succes op de markt
te danken. Deze Renault biedt
meer dan andere auto's in zijn
prijsklasse. Om hem te kunnen
waarderen moeten we eerst onze
standaardkijk op de automobiel
herzien, en ons niet blindstaren op
luxe bijzonderheden.
Voor het nieuwe mo-
A dellenjaar werd de Re-
M nault 4 onlangs bijge-
r&OSn werkt. Het interieur van
de duurdere Export en
Parisienne heeft nu fraai-
Ja er meubilair, met kunst-
li Q leer of stof bekleed, en
«■w niet meer hangmatzit-
tingen, waar we overi-
gens geen bezwaar tegen
uaI hebben. De nieuwe stoe-
|QI len z^n verstelbaar. Hoe-
wel ze eenvoudig en strak
zijn gevormd, zijn de zit-
posities vóór niet onconfortabel. De vas
te rugleuningen staan haast rechtop en
alt kan soms vermoeiend worden. Op
ne achterbank kunnen twee volwasse
nen van gewoon formaat het wel uit
gilden, maar voor lange ritten hebben
we er liever enkele kinderen.
Maar de Renault 4 is dan ook een
gezinswagen van he» combi-type, met
«tra bagageruimte. Achter de achter-
Jank, die een neerklapbare rugleuning
h ,en .er desnoods kan worden uit-
volüme niet minder dan
dm3, zodat men heel wat reis- of
jampeerspuüen kan bergen. Via de
lii! i Ur *s de pskruimte gemakke-
ijs toegankelijk. Een plank achter de
jank camoufleert do familie-intimiitei-
Ten gerieve van de bestuurder heeft
KpK °°k de instrumentering ver-
aalS u en. r"euwe bedieningsknoppen
maf? j V Het dashboard is, met één
lam61-'rukknoppen en waarschuwings-
funiS?' Sjber uitgenist, maar alles
iwi *te, in onze testwagen cor
don ,ïer het stuurwiel (zelfs met
voelden we ons gauw thuis.
PlKip»f?aneIW01k met de krulc is weI
nomen li pr'-'s ln aanmerking ge-
tusMno we c'e '""cliting en uit-
de n?,,van Renault 4 ruim voldoen-
uiivnoi-i wooricomfon is in de Export-
klein«,iDg ï"f' min<der dan in andere
ben het De vernieuwingen heb-
vollpr eri1eur gezelliger en smaak-
heeft 8oev,maa 1:16 gewone 4 Luxe
w ornnkii tl®matz"t'ngen' w3arop véle
aanzSl nog ?esteW zh'n- Met het
eenvrairii comPartimeiit is de Renault
Dc iao 3 .?n pretentieloos gebleven,
kledwi la.a' ®een duurdere aan-
to srabil? fabriek wilde de wagen
01 hem pA" iUl?st mt>gelljk hebben
"logen tpvèVr? goed Prestatiever-
voldoenHo const™ctie is dan ook
«a"Sde stuf op de juiste
Mhreefd' on L u ^erk 15 vastg®-
delen ?,i„ f chassis en de diverse
Kr geschroefd b6Urt Weer aan eUt"
srl» tenau"je heeft betere rijeigen-
,rr.da" mc" 2(111 verwachten. De
teil i" S°epe' en 2iin kocrsstabili-
veeliLVe"aSSend goed' Van zÜwindge-
gemerkt' |1Cbbon we nauwelijks iets
carrr, scherpe bochten helt de
vo«r t!," n°Sa' StCTk °Ver' maar hier"
Uik d 6 Zac^^e ve»'ing verantwoorde-
rd d°or aangetast.
Het veerconlfort ka" hee' wat hebben,
fo situaties hoti '5 ln ade voorkomen-
"ikiere alledatl/* a1 b'j Praktisch alle
^otihe Wegen en k1 a0ok op onge"
uor itizittpnïï bosl?aden wordit het
*01 hier toeren. met onbehaaglijk,
j^oikelijke Se? veersysteem - on-
%ende torsTe., p anglng met lanS®-
f^iaatste achter tïe-r vóór dwa(^
'e Punten van a i? een van de sterk-
van Renault 4.
Omdat hij licht is (ruim 600 kg)
komt hij in open terrein en heuvel
achtig bos een heel eind. Voor week
einden, vakanties en kamperen, even
tueel ook als tweede gezinsauito, is hij
bijzonder geschikt. Het is een veelzijdig
transportmiddel, weliswaar eenvoudig
en goedkoop van opzet, maar praktisch
en behendig. In de stad rijden we de
„4" graag. Met een draaicirkel van
ruim 9 meter is het 3,61 lange en 1,48
brede wagentje gemakkelijk te barnie
ren. De besturing is wat indirect maar
licht en vrij van transmissie-invloeden.
De bediening is, zoals gezegd, simpel.
De remmen zijn berekend op het pres
tatievermogen.
Onder de kap ligt een braaf motortje
van 845 cc, dat de voorwielen aandrijft.
De viercilinder, van het langeslag type,
levert 30 paarden (SAE) bij 4700 omw./
min. Hoewel de machine voldoende
ki'acht ontwikkelt om wagen en in
houd in normale omstandigheden vlot
te trekken, zijn de prestaties niet in
drukwekkend. Bij inhaalpogingen moet
een flinke marge worden genomen.
Eenmaal op gang wiJ de Renault echter
wel flink opschieten De top ligt bij
110 km/u. Met 1 passagier in de wagen
noteerden we de volgende acceleratie
tijden: 060 km/u. in 9.6 sec., 080
km/u. in 18.5 sec. en tot 100 km/u. in
38 sec. Met de drie versnellingsbak
kwamen we in het verkeer tamelijk
goed uit, maar we hebben liever een
vierbak.
Van de kleine Renaultmotor hebben
we een gunstige indruk gekregen. Hij
laat zich correct starten, reageert soe
pel op het gaspedaal en draait niet
hinderlijk luid. Het koetswerk ié daar
entegen niet „stil". Hier en daar trilt
en klappert het wat, maar men moet
dit maar op de koop toenemen.
We hebben hier niet alleen te maken
met een taai en levenslustig maar voor
al ook met een zuinig motortje. De
consumptie varieert van 6-7,5 liter op
100 km. We hebben de „4" fors bereden
en kwamen op een verbruik van gemid
deld 1 14,2. Het onderhoud is mini
maal.
Geen doorsm&erpunten en elke 5000
kilo nieter motorolie verversen. Het
koelsysteem is van het gesloten type
met permahente vorstbeveiliging.
De Renault 4 is een veelzijdig en
niet onconfortabel wagentje, dat men
nuchter en koelbloedig moet bekijken.
Van de conceptie kan men zeggen wat
men wil, maar alles is geraffineerd uit
gedacht. Sommige details hadden wel
iets beter gekund, maar Renault wilde
het model goedkoop houden en de na
druk leggen op de punten, die een wa
gen aantrekkelijk maken. Het „viertje"
heeft geen pretenties, maar het is een
doelmatig wagentje, met goede rij eigen
schappen, verantwoord comfort en een
vlijtig, zuinig motortje.
Motor: 4-cil. 845 cc, 30 pk. Boring en
slag: 58 x 80 mm. Compressie: 8 1.
Max. koppel: 5.9 kgm. bij 2300 omw./
min. Wielbasis rechits/links: 242 cm/
238 cm. Gewicht: 600 kg, max. 950 kg.
Tank: 26 liter. Topsnelheid: 110 km/u.
Prijs: „Export" f 4995,„Luxe" met
hangmatzittingen t 4495,
(ADVERTENTIES)
rpe ver afgesleten dynamo- of starter-
A borstels resulteren in vonkvorming
tussen de te korte borstels en de col
lector. Het gevolg hiervan is weer, dat
de collector inbrandt en de stroomdoor
gang belemmerd wordt, waardoor de
dynamo of de startmotor niet meer of
althans onvoldoende functioneren.
Ts het u wel eens opgevallen dat de
(meeste) buitenbanden een, geklem
de stip hebben op één der zij kantten van
de band? De bedoeling hiervan is, dat
bij de montage van de band op de velj_
deze gekleurde stip zo dicht mogelijk
bij het ventielgat in de velg komt te
liggen. De band is n.l. ter plaatse van
de stip zoveel lichter in gewicht ge
maakt als het ventiel weegt, zodat het
zodoende verkregen evenwicht de ba
lans van het wiel ten goede zal komen.
pas er voor op uw radiateur niet te
4 hoog te vuHen met antivries. On
danks het feit dat het kookpunt van
antivries hoger ligt dan dat van water,
zal antivries door de grotere schuim-
vorming meer volume vragen dan wa
ter dit doet en zullen de kansen "op
antivriesverlies milddels het overloop
pijpje toenemen.
Gtrikt genomen dient elke autoanobi-
list in staat' te zijn onderweg een
defect geraakte lamp te vernieuwen.
Niet alleen dat het dus modig is de re
servelampen in uw auto altijd voor het
pakken te hebben, maar u dient ook
over het nodige gereedschap en de
handigheid, de vervanging uit te voe
ren, te beschikken. De, weliswaar een
voudige techniek van het lampverwis-
selen moeit u zich echter eigen maken
voordat u ergens in het donker staat
te stuntelen en niet weet, hoe te han
delen.
U vraagt maar.
De heer Van K. te Willebrord wil
graag weten waar de blauwe rook weg
kan komen die al enige tijd uit de uit
laat van zijn drie jaar oude Simca te
voorschijn komt. Kan dit misschien iets
te maken hebber, met een niet goed
afgestelde carburateur of zou er iets
anders aan de hand zijn?
Laten we beginnen met u te adviseren
regelmatig heit peil van de motorolie
te controleren en zoveel als nodig olie
bij te vullen. De blauwe rook die u op
merkt wordt beslist niet veroorzaakt
door een teveel of een tekort aan ben
zine, maar uitsluitend door in de ver
brandingsruimte verbrande olie. Als de
zuigerveren niet meer voldoende af
sluiten zal de, bij de inlaatslag heer
sende „onderdruk" in de verbrandings
ruimte niet alleen het benzine-lucht-
mengsel aanzuigen via de dan geopende
inlaatklep maar ook een gedeelte van
de zich op de cilinderwand bevindende
smeerolie. Men krijgt dan in de ver
brandingsruimte en daarna in het uit
laatsysteem vrijwel dezelfde situatie
als bij de tweetaktmotor waar, doch
hier met opzet, ook olie aan de brand
stof is toegevoegd. De enige remedie
tegen olieverbruik van een vierbakt-
motor is vernieuwing van de compres
sieveren. Het is hiernaast mogelijk dat
er nog andere voorzieningen moeten
worden getroffen doch dat blijkt pas
als de motor gedemonteerd is. Op welk
tijdstip u tot een dergelijke, vrij kost
bare ingreep laat overgaan is een kweS'
tie van wikken en wegen tussen nog
een poos doorrijden met een, met de
kwaal samengaande vermindering van
het motorvermogen en de hogere olie-
kosten enerzijds en de repa ratiekosten
anderzijds.
UW
voor ROOSENDAAL e.o.
Boulevard 18-20 - tel. 01650-3006
ROOSENDAAL
OFF. DEALER
GARAGE
KLOOSTERZANDE
Tel. 01148-413
voor BERGEN OI- ZOOM c.o.
AUTOMOBIELFABRIEK
Kastanjelaan 65 - tel. 01640-5155
Hoofddealer voor Zeeuwsch-
Vlaanderen
Kloosterlaan 39, Sas van Gent
Tel. 01158-497
Filiaal: St.-Annastraat 4, Sluis
Tel. 01178-326
Filiaal: Burg. Geillstraat 7
Terneuzen
VRNJACKA BANJA (A.N.P.) De
Zuidslaviër Ivkov heeft het zoneschaak-
toernooi gewonnen dat in de Zuidslavi-
sche stad Vrnjacka Banja is gehouden.
In de zeventiende/laatste ronde kwam
Ivkov remise overeen met de Oost-
duitse Fuclis. Hij scoorde 12 punten uit
de 17 partijen. Zijn landgenoot Mata-
novic eindigde met 11.5 punt op de
tweede plaats. De Hongaar Barczai
werd derde met elf punten en de Roe
meen Gheorghiu voorlopig vierde met
tien punten en een afgebroken partij.
De nummers 1, 2 en 3 gaan over naar
heit interzonale toernooi dat in augus
tus in Tunesië wordt gehouden. Mocht
Gheorghiu zijn afgebroken partij tegen
de Hongaar Lengyel winnen, dan staat
hij in punten gelijk aan Barczai. Zij
moeten dan twee partijen tegen elkaar
spelen om uit te maken wie naar Tu
nesië mag. Coen Zuidema, die in zijn
laatste partij tegen de Pool Kostro re-
miise speelde, eindigde op een gedeel
de 13e plaats.
De uitslagen van de 17e ronde lui
den: Biliap (Turk)Haman (Den.)
0,50,5; Morlock (W.Dld)Vizantiades
(Gr.) af, Hindle (G.B.)Waibzka (Oost)
0,50,5; Zuidema (Ned.)Kosztro (Pol)
0,50,5; Pachman (Tsj-Sl)Gunnarson
(IJsl.) 10; Barczai (Hong)Jansa
(Tsj.-Sl.) 0,50,5; Gheorghiu (Roem)
Lengyel (Hong) af Ivkov (Zd-Sl.)
Fuchs (O.-Did) 0,50,5; Maltanovic (Zd-
Sl.)Bobptsov (Buig.) 0,50,5.
De (voorlopige) eindstand luidt: 1
Ivkov 12; 2. Matanovic 11,5; 3. Barczai
11; 4. Gheorghiu 10 puntten en 1 af, 5
Fuchs 10; 6/7/8. Kosztro/Haman/Pach-
mam 9,5; 9/10. Morlock/Lengyel 9 en 1,
11. Jansa 9, 12. Hindle 8, 13/14. Bobot-
sov/Zuidema 7,5; 15. Watzka 5,5; 16.
Bilyap 5,5; 17. Gunnarson 4 en 18. Vii-
zjaintiade 3,5 en 1.
Beverweg 4 Breda» Tel. 22533
h Vraagt demonstratie
B De volledige serie Renaülts ziet U in onze grote show-room.
SYDNEY (A.N.P.) Fred Stolle, de
Australische nieuweling in het prof
milieu, heeft een lesje in tgktiek ge
kregen van de 37-jarige Amerikaan
Pancho Gonzales. Gonzales versloeg
Stolle met 63, 86. Bij het verlaten
van de baan mompelde de Australiër:
„Jongen, wat moet ik nog een hoop le
ren". Gonzales, de meest geroutineer
de speler in het profgezelschap, had 57
minuten nodig voor de zege. „Pancho
liet me voor elk punt hard werken. Dat
komt' bij de amateurs niet voor", ver
telde Stolle. „Zijn servicereturns
brachten me in moeilijkheden. Steeds
weer verloor ik het initiatief".
Bij de wedstrijden, die in Sydney
voor 4000 toeschouwers werden ge
speeld, had Stolle meer succes in het
dubbelspel. Samen met zijn landgenoot
Ken Rosewall won hij met 63, 6—4
van Gonzales/Ralston. Dennis Ralston
had tevoren met 63, 86 verloren van
Ken Rosewall.
(Van onze paardesportmedewerker)
BREDA Zondagmiddag Ticeft An-
dré Haarselhorst te Hilversum het car
naval goed gevierd door overtuigend de
eerste afdeling van de „Carnavalprijs"
te winnen met de vierjarige merrie Es
meraldine II., een volle zus van Dazy H.
Van start tot finish leidde de merrie en
won onbedreigd in de tijd van 1.32.5»
In de „Jockey-prijs" prolongeerde
Henk v. d. Kraats zijn „pikeurs-titel"
door met Eiko T de slot'aanval xan
Clementina Lee te weerstaan en 'n keu
rige overwinning te behalen in de tijd
van 1.26.8. Buick Magowan had in het
begin teveel gevergd van zijn krachten
en Diomedea S viel sterk tegen door
niet in de eindstrijd een rol van beteke
nis te spelen. In de „Zang en Dans-prijs"
heeft Bastogne een goede course gelo
pen. Met slecht's 'n minimaal verschill
werd de hengst voor de tweede plaats
geklopt door Conny Stuart. Zephyr
Scotch won deze draverij vrij gemakke
lijk in 1.24.5. Bastogne komt weer in
vorm, en zal een volgende keer dicht
bij een overwinning zijn, iets dat wij
eigenaar Van Schijndel uit Waalwijk en
de jonge enthousiaste trainer-pikeur
Hauber wel toewensen.
De volledige uitslagen van de drave
rijen t'e Hilversum verreden waren
Carnaval-prijs (le afd.): Esmeraldi
ne H (A. Haarselhorst) 132.5 Edward
Kinley, Exito winn. 5,10 pl. 2,80 pl. 2,20
pl. 1,50 koppel 10,10 cov. 7.80 trio 346.50.
Maskerade-prijs (le afd.): Edol Hol-
landia (M. Vergay) 1.29.4 Edward A.
Esta Beroona winn. 3,- pl. 1,10 pl. 1,10
pl. 1,20 koppel 4,10 cov. 4,20.
Mirliton-prijs: Daisy Norton (H. Pol)
1.27.8 Eulogie II. Dagmar winn. 4,40 pl.
3,50, pl. 3,20 pl. 2,30 koppel 17,- cov. 8 50
trio 985,60.
Carnaval-prijs (2e afd.): Econoom W
(K. Woudstra) 1.29.1 Elba, Daranos van
's-Gravenhof winn. 1,70 pl. 1,50 pl. 3,10
pl. 4,20 koppel 7,80 cov. 10,30.
Démasqué-prijs: Yellow Six (B. Dap
per jr.) 1.24.8 Axkit Hollandia, Bravour
S winn. 3,40 pl. 1,80 pl. 1,90 koppel 6.30
cov. 4,-.
Jockey-prijs: Eiko T (H. v. d. Kraats)
1.26.8 Clementina Lee, Atie v. d. Lente
winn. 2,80 pl. 1,80 pl. 3,1 pl. 6,50 koppel
7,- cov. 8,80 trio 765,90.
Zang- en dans-prijs: Zephyr Scotch
(J. Wagenaar jr.) 1.24.5 Conny Stua2't,
Bastogne winn. 2,60 pl. 1,40 pl. 1,90 kop
pel 5,70 cov. 4,30.
Hoempa-hoempa-prijs: Zealot Hollan
dia (J. de Graaf) 1.26.7 Crony v. d. Len-
te, Adua Scotch B winn. 6.40 pl. 3,80 pl.
4,50 koppel 44,10 cov. 8,20.
Leerlingen winterkampioenschap: Ra-
lios (H. Pol) 1.27.6 Duranie Frances,
Dulacinti.
(Van onze kunstredactie)
GENNEP In de dekenale kerk van Gennep boven op de stellage,
die een groot deel van het priesterkoor in beslag neemt, staat een
lange man. Hij heeft een kort ribfluwelen jasje aan en een wit over
hemd met open kraag. Ofschoon de man binnenkort zestig jaar wordt,
kan men tussen zijn donkerblonde golverjde haardos geen enkel wit
haartje ontdekken. Zijn rug is een tikkeltje gebogen. Diepe groeven
lopen door zijn gezicht. Hij heeft vriendelijke blauwe ogen en een
grote neus. De man hee* Théodore Strawinsky, van beroep kunst
schilder en glazenier, geboren in Rusland in de stad Petersburg, het
huidige Lennigrad, waar beroemde Russische schrijvers zoals Dosto-
jewski en Gogol hebben geleefd. Het knoestige in zijn voorkomen
heeft hij met veel Russen gemeen. Men voelt zich vanaf de eerste
kennismaking bij hem op zijn gemak. Hij is de bescheidenheid zelve
Hij voerde al eerder in Nederland een opdracht uit. Dat was een
muurschildering voor de kerk van O. L. Vrouw van Fatima in Breda
gebouwd door architect Van Daal, een leerling van Van der Laan
De schilder exposeerde in talrijke
grote Europese steden en ook in New
York. Hij ondervindt alom waardering
Zijn werk werd door befaamde kunst
critici, waaronder Daniël-Rops van de
Academie Frangaise geprezen. Voor
hem is het misschien minder prettig,
dat hij het lot moet dragen van alle
zonen van beroemde vaders. Theodore
is namelijk de oudste zoon van Igor
Strawinsky. de thans 85-jarige compo
nist. Wie de naam Strawinsky hoort,
denkt op de eerste plaats aan de
schepper van onsterfelijke werken als
L'Oiseau de Feu en Le Sacré du Prin-
temps.
Toch tilt Théodore daar niet zo zwaar
aan. „Het heeft misschien zijn nade
len, maar ook zijn voordelen", zegt
de schilder, die in Genève woont en
het Frans als voertaal gebruikt.
•„Het is een groot voordeel, dat ik uit
een kunstenaarsmilieu kom. Gevoel
voor schoonheid is me van kindsbeen
af bijgebracht".
Op de steigers in de Gennepse kerk
werkt Théodore Strawinsky aan een
schildering, die de koepel boven het
priesterkoor gaat sieren. De verschij-
(Van onze atletiekmedewerker)
BRASSCHAET Slechts de sterke
Antwerp-atleet Moreels enkele we
ken geleden te Eekeren tweede achter
de Westduitser Phillipp was de
Thor-man Jac. van Eekelen te vlug af
by de 2e Internationale atletiek-cross
te Brasschaat. De Roosendaler die In
de laatste ronde bij het nemen van een
hindernis kwam te vallen, liet op het
9000 m lange parkoers een achterstand
van 40 sec. noteren op de Belg.
Ook bij de junioren behaalde een
Nederlander de tweede plaats. Hier
was het de kleine Hulstenaar P. Vonck
die het hoofd moest buigen voor de
Boom-atleet Meyers. Goed was verder
de derde plaats van de Thor-man M.
Marijnissen, terwijl ook de Hulstenaar
A. van Houten die zich als vierde klas
seerde kon terug zien op een geslaagde
wedstrijd. Met Hamelinck die 14e werd
behaalden de Hulsterse junioren een
ruime overwinning in het ploegen-
klassement.
Ook bij de kadetten waren het Hul
ster-atleten die een rol van betekenis
speelden. Hier zorgden respectievelijk
Herpelinck (3e), de Waal (4e) en
Bracke (6e) voor een overwinning in
het ploegenklassement.
Beste Nederlander bij de scholieren
was de Helmondenaar v. Uden die
derde werd.
De voornaamste uitslagen waren:
Senioren: 1 Moreels Antwerp, 2 v.
Eekelen Thor, 3. Veerman Antwerp, 4
Thys Sgola, 5 Peeters Looise, 16 M. de
Wit Thor, 22 Eimerman Sprint, 23
Struyf Breda. 25 v. Oirschot Olympia,
28 v. Aart Thor.
Junioren: 1 Meyers Boom, 2 Vonck
Hulst, 3 Marijnissen Thor, 4 v. Houten
Hulst, 5 Dierckx Turnhout.
(ADVERTENTIE)
j TORENSTRAAT 14. BREDA-TEL 37789
ning op de berg Thabor. Aan weers
zijden afbeeldingen van Mozes en Elias
Op de bakstenen zijn krijtlijnen gete
kend. In de sacristie staat een kleine
maquette van het priesterkoor waarop
de schildering in miniatuur te zien is.
Een voorstelling met klassieke figu
ren en veel stralend witte kleuren.
Théodore is een harde werker,
's Morgens vroeg is hij al in touw.
Bijna de gehele dag staat hij op de
stelling, terwijl zijn vrouw Dénise. die
slecht ter been is, zijn verrichtingen
vanuit een kerkbank gadeslaat.
Dénise Querzoni, van Italiaanse ori
gine, leerde hij in Genève kennen Zij
vergezelt haar echtgenoot overal naar
toe. Tegen de avond keert het echt
paar, dat één kind heeft, naar zijn
pension terug, hotel Van Arensbergen
aan de Gennepse Stationstraat. De ho
teleigenaar zegt: „Het zijn heel rusti
ge mensen. Je merkt nauwelijks, dat
ze er zijn. Ze kijken nooit naar de tv
en kruipen iedere avond heel vroeg
onder de wol".
Théodore denkt ongeveer zes we
ken nodig te hebben om de enorme
schildering aan te brengen. Het is een
geschenk van de parochie aan deken
W. Janssen van Gennep bij gelegen
heid van diens 40-jarig priesterjubile
um op 2 april a.s.
Théodore is een vriend van de Be
nedictijner pater ir. Hans van der
Laan, die in de Vaalser abdij Bene-
dictusberg verblijft. Pater Van dei-
Laan is de architect van de kerk te
Gennep. Hij behoort tot de zogenaamde
„Bossche School".
„Ik ben een vriend van de Benedic
tijnen", zegt Strawinsky, die een graag
geziene gast is in Vaals en ook abt
Benno Gut uit Rome, hoofd van de
orde, tot Zijn kennissen kan rekenen.
In Gennep wordt Strawinsky regelma
tig bij zijn werk geassisteerd door de
Benedictijner pater Smeets.
De stijl, waarin Théodore nu werkt,
herinnert aan Romaanse fresco's en
Byzantijnse ikonen en doet bijzonder
monumentaal aan.
Wat vindt hij van de non-figuratieve
kunst.
Strawinsky houdt zich een beetje
op de vlakte. Een mening geeft hij
niet;
„Er bestaat hieromtrent een grote
verwarring. De grens tussen figura
tief en non-figuraties is niet precies
aan te geven. Kunst is altijd abstract.
Eigenlijk was Rafaël even abstract als
Rembrandt of Vermeer.
Vroeger voelde ik me aangetrokken
tot het kubisme, ofschoon ik nooit op
die wijze heb geschilderd. Tegenwoor
dig probeer ik de klassieke stijl terug
te vinden en deze een moderne vorm
te geven. Ik schilder graag óp muren.
Ik beschouw een muurschildering als
onderdeel van de architectuur."
Théodore Strawinsky is rooms ka
tholiek geworden. Vroeger was hij lid
van de Russisch Orthodoxe kerk. Zijn
vader belijdt dat geloof nog steeds.
Na de Russische revolutie in 1917
vluchtte het gezin naar Parijs. Daar
verbleef Théodore tot 1942. In dat jaar
vestigde hij zich in Genève.
Zijn opleiding genoot de schilder on
der meer aan de Academie André
Lhote in Parijs. Collecties over de ge
hele wereld zijn met zijn werken ver
rijkt. Hij vervaardgde schilderingen
glas-in-lood-ramen, glas-in-beton en
mozaïeken voor een groot aantal ker
ken in Zwitserland en Frankrijk.
Zijn vrouw Dénise heeft zich gespe
cialiseerd in het maken van boekban
den. O.a. verzorgde zij de banden var
boekwerken, die aan de paus en ko
ningin Wilhelmina ten geschenke
werdén gegeven.
Vader Igor woont al dertig jaar ir
Californië, evenals zijn enige dochter.
De (enige) broer van Théodore is als
hoogleraar in de musicologie verbon
den aan de universiteit van Chicago
Zelfs is Théodore Strawinsky nooit ir
Amerika geweest. Zijn krasse vadei
die nog steeds componeert, logeert re=
gelmatig bij hem in Genève.
APELDOORN (ANP) De Utrechter
Herman de Jong (Phoenix) heeft in het
Orderbos bij Apeldoorn een nationale
veldloop gewonnen. De Jong legde het
8000 meter lange parkoers af in 25 min.
31.8 sec. De Enschedeër Mol bezette
met bijna twintig sec. achterstand de
tweede plaats.
Bij de dames, die 1500 m moesten af
leggen was de kleine Nijmeegse Anne-
loes Bosman de snelste. Zij noteerde een
tijd van 5 min. 7.8 sec.
De uitslagen luiden: heren: 1 De Jong
(Phoenix, Utrecht) 8 km in 25.31.8, 2
Mol (Tion, Enschede) 25.51,3, 3 De
Schipper (Memphis, Enschede) 26.04,2,
4 Clement <A.V. '55, Heerenveen) 26.10,7,
dames; 1 Armeloes Bosman (Numaga,
Nijmegen) 1500 m in 5.07,8, 2 Joke Ver
meulen (HAC, Helmond) 5.13,2, 3 Gerda
Negenman (A.V. '55) 5.24,8.
1059: „Prachtig", grinnikte agent 009. die zijn hoofd
voorzichtig om de keukendeur stak. „Kijk ze daar 'es
schattig liggen, diie beste Pjotr en die brave Klansky.
Ik herken hem wel, ondanks al dat roet op zijn ge
zicht. En moet je die gelukzalige uitdrukking op hun
gezichtjes toch eens zien. Ze dromen vast van mooie
meisjes op stille ^uidzeestranden. Slaap maar lekker,
jongens. Als je straks wakker wordt, zul je je niets
herinnerenNa deze alleenspraak begaf
Sjeems Pond zich naar de smidse, waar hij de super
gevoelige B.G.D. -camera (model SP 11) te voorschijn
haalde. „En nou kan ook rnool dat warme pruikje
weer even af", mompelde hij. „En dan nu snel een
serie foto's gemaakt van de technische tekeningen".
En daar ging hij van start. Klikeen foto. Klik
weer een foto. Kliknog een foto, tot alles op
de gevoelige B.G.D.-plaat was vastgelegd
Diezelfde middag vond er elders in het dorp een ge
wichtige bespreking plaats tussen burgemeester van
Muizenis en de commandant van de plaatselijke poli
tie, de brigadier E. Eelkema. Diep bezorgd las de bur
gemeester Eelco's rapport over die langharige provo,
die Rijkhuyzen onveilig maakte, en arme onschuldig,
voorbijgangers als Krelis en Gait Lamsbout aanviel.
„Waarom blijven die provo's niet in de grote stad?"
zuchtte burgemeester van Muizenis. „Wat moeten we
nou?" „We moet'n maar één ding, burgemeester",
antwoordde Eelco. „Dat is óptreed'n. Daad'n stell'n
waar die snaak'n respect voor hebb'n. De gummistok
d'r op legg'n, kruusdwars over de ri'bb'n". „Mis
schien heb je gelijk,' brigges", zei de burgemeester
nadenkend. „Probeer het maar eens. De orde moe*
tenslotte ^gehandhaafd blijven