taai en braaf motortje Renault 4: onconventioneel maar doelmatig gebouwd OTTIM n.v. Theodore Strawinsky in Gemert op de steiger vak kleding Hugo :kayser persacademie SJVk!DJE VERHOLEN Paardesport Esmeraldine won - ZOON VAN DE COMPONIST - De Jong eerste in Veldloop Apeldoorn nsdag 7 februari imelzer als ïit-zanger DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 6 FEBRUARI 1967 Laag Goed »isrorrii8tu,wordt Economisch Zuinig Technische gegevens tips - tips - tips - tips RENAULT-DEALER GARAGE „RIMA" G. Cappendijk Zn. RENAULTDEALER v.d. RIJCKEVORSEL Garage G. BOS Schaaktoernooi voor Ivkov Renault-dealer voor Breda e.o. Stolle kreeg een lesje ZOON VAN IGOR THABOR Jac. van Eekelen 2e in cross van Brasschaat J KINDER- OVERALLS BENEDICTIJNEN KLASSIEK DENISE en de Knap - Mutator Vlaaudag 6 februari HILVERSUM I 402 M J: 12.00 Populaire orgeltnu,;., 12.25 Beursberichten 12.27 v gen t.b.v. land- en tuinbmt lichte orkestmuziek (opn.i iiZ 13.10 Journaal en beursberioh 0 De ontwikkeling van de or»' zikaal klankbeeld met Jragm\!' opera's uit de 19e eeuw i;i ie vrouw 16.00 Nieuws ïeni ke en moderne grammofoon 17.00 Voor de padvinders n» eet rum 18.00 Nieuws 18.15 i" :en 18.20 Uitzending Van ad Spreker: Henk Hessels :ker van do Noodraad 1830 tv U door... praatje 13.35 LirVt. luziek (gr.) 18.45 Eigen we? met een verslaafde: intervi™ p de plaat rust: strijdkrar* ramrna 19.04 Humanist!,! 1 d. Het gc-zicht van de hum. espraak door prol. dr. J. p. NRU: 19.50 Openbaar Kunst 1.00 Nieuws 20.05 Lichte orkest" (gr.) 20 30 2-3 is voorb| eld over het achter ons ligeetL van de 20e eeuw 21.30 De sim» n hedenavond: discussie ovet 'ring en modernisering van de twikkeling in vereniging.™*, !.00 Radio Filharmonisch or opn.>: moderne muziek J„n 22.40 Actualiteiten 22.55 China wikkeüngslanden, lezing 2315 grammofoonmuziek 23.55 - 2401 HILVERSUM II 298 M 12.22 Voor bo r en tuinder ededelingen t.b.v. land- en tui» 2.30 Nieuws 12.40 Variant' a* en. reportages en lichte mu. 30 Stereo: licht instrumentaal 14.05 Schoolradio 14.35 Licht entaal ensemble 15.00 Stereo' te grammofoonmuziek 16 00 'erdenking 16-30 Pianorecital' te muziek 17.00 Overheidsvoor. Moderne Surinaamse litera. ireker: drs. Ch. H. Eersel 1710 e kleuters 17.25 Voor de jeugd tereo: Lichte orkestmuziek en sten 18.10 Populaire orgeimu- pn.j 18.30 Uitzending van de Volkspartij: Vraaggesprek nneke van Kouwen met de D. C. Drenthem Soesman, oerder van de Liberale Volks- de kieskring Haarlem 18.40 grammofoonmuziek voor de 8.55 Op de man af. praatje ieuws en weerpraatje 19-10 Ra- t 19.30 Stereo: Vocaal ensem- de liederen 19.45 Boefcbespre- .00 Lichte muziek uit Japan en (gr.) 20.30 Hoe Achitofcl zich hoorspel 21.15 Lichte gram- muziek 21.30 Muziek en dienst: itief programma; A. Kerkor- ert: oude en moderne muziek, geestelijk volkslied 22.15 Avond- king 22.30 Nieuws 22.40 Litera. dioperiodiek over boeken en rs 23.00 Serenade: gevarieerd rogramma 23.55 - 24.00 Nieuwi. ISUM Hl 240 M en FM-kanalen 12.00 Nieuws 12.02 Actualitei. Licht platenprogramma 13.00 13.02 Actualiteiten 13.05 Over :1 14 00 Nieuws 14.02 Actualitei- Gevarieerd platenprogramma euws 15.02 Actualiteiten 15.05 romentopname van een stukje nd 16.00 Nieuws 16.02 Actual)- 05 T - ershow 17-00 Nieuws tualit. 1 17.05 - 18.00 Ver- enprog amma, HUSSEL VLAAMS 334 M Nieuws 12.03 Gramrnofoónpla- 8 Landbouwrabriek 12.15 Lichte 12.40 Weerbericht, mededelin- tgramma-overzicht en SOS-be- voor schippers 1,2.48 Grammo- en 12.55 Buitenlands persover- 3.00 Nieuws, weerbericht en richten 13.20 Tafelmuziek 14.00 14.03 Schoohadlo (15.00 NwsJ chte muziek 16.00 Nieuws en 'ichten 16.09 Programma voor 17.00 Nieuws, weeroerlcht en ingen 17.15 Lichte muziek 18.00 18.03 Voor de soldaten 18.28 paardensport 18.30 Protes- godsdienstige uitzending 18.45 'ichten 18.52 Taalwenken 18.55 ifoonplaten 19.00 Nieuws, weer- radiokroriiek en brieven uit ld 19.40 Instrumentale muziek erakroniek 21.15 Opera- en ca- ert 22.00 - 22.15 Nieuws en be- HL VER SUM I 402 M 7.00 Nieuws 7.10 Ochtend- c 7.20 Lichte grammofoon- PRO7.55 Deze dag. AVRO: iws 8.10 Actualiteiten 8.15 ammofoonmuziek (8.30 - 8.35 riteman) 8.50 Morgenwijding !ao: moderne en semi-klassie- nmofoonmuziek. (9-35 - 9-40 nden) 10.00 Voor de kleuters )eidsvitamincn (gr.) (11.00 iuws). III 7.C ILVERSUM II 298 M ,7.00 Nieuws 7.10 Meditatie ichte grammofoonmuziek ea (7.30 7.32 Nieuws) 7.55 Over- 8.00 Nieuws 8.10 Lichte gram- ïuziek 8.30 Nieuws 8-32 Voor de w. (9.25 - 9.30 Conciliepostbus» :ht gevarieerd platenprogram1. Voor de zieken. ,SUM III 240 M en FM-kanalen 9.00 Nieuws 9.02 Actualiteiten ht platenprogramma. VARA: ïuws 10.0'? Lichte muziek en iten (11.00 Nieuws). (ADVERTENTIE) cursus 3 april 1967 een onzer verslaggevers) FIT KVP-fractievoorzitter heeft Nederland za*er.v^, verrast met een nieuw vol* - rin de KVP-helden van an tgen worden. ter-componist-zanger begeleid- f op de accordeon en ?ra olie zaal kvp-jongeren m een e carnavalssfeer. Men ze8t ly Hoes op jacht 1nafrcJ1r1®feB aanwezig was. Enkele stro idan1. je laat je nooit meer iem af, om KVP te stemmen, a, Cees en Pierke rg doet de rest. lijst een, lijst een vest t trekt stevige Pierke iet die blinkende naam lan op melk en het verk in Europa zijn faam. Wé De Renault 4 is niet bepaald een luxe auto, die het van zijn ui terlijk moet hebben. De wagen 'ziet er wat dilettanterig uit en (sommige details lijken primitief. Het model is smal en staat hoog op de achterwielen. Het koets werk telt even goed nog acht raampjes en vijf deuren. Als alles is opengezet schijnt het voertuig te willen fladderen. Een on conventionele Fransman, deze Re nault. We moesten er even aan wennen, maar toen we hem een tijdje te gast hadden gehad heb- Iben we het meeste geaccepteerd. Het „viertje" is goed uitgekiend, doelmatig, bescheiden geconstru eerd, licht en vooral praktisch. Hieraan is zijn succes op de markt te danken. Deze Renault biedt meer dan andere auto's in zijn prijsklasse. Om hem te kunnen waarderen moeten we eerst onze standaardkijk op de automobiel herzien, en ons niet blindstaren op luxe bijzonderheden. Voor het nieuwe mo- A dellenjaar werd de Re- M nault 4 onlangs bijge- r&OSn werkt. Het interieur van de duurdere Export en Parisienne heeft nu fraai- Ja er meubilair, met kunst- li Q leer of stof bekleed, en «■w niet meer hangmatzit- tingen, waar we overi- gens geen bezwaar tegen uaI hebben. De nieuwe stoe- |QI len z^n verstelbaar. Hoe- wel ze eenvoudig en strak zijn gevormd, zijn de zit- posities vóór niet onconfortabel. De vas te rugleuningen staan haast rechtop en alt kan soms vermoeiend worden. Op ne achterbank kunnen twee volwasse nen van gewoon formaat het wel uit gilden, maar voor lange ritten hebben we er liever enkele kinderen. Maar de Renault 4 is dan ook een gezinswagen van he» combi-type, met «tra bagageruimte. Achter de achter- Jank, die een neerklapbare rugleuning h ,en .er desnoods kan worden uit- volüme niet minder dan dm3, zodat men heel wat reis- of jampeerspuüen kan bergen. Via de lii! i Ur *s de pskruimte gemakke- ijs toegankelijk. Een plank achter de jank camoufleert do familie-intimiitei- Ten gerieve van de bestuurder heeft KpK °°k de instrumentering ver- aalS u en. r"euwe bedieningsknoppen maf? j V Het dashboard is, met één lam61-'rukknoppen en waarschuwings- funiS?' Sjber uitgenist, maar alles iwi *te, in onze testwagen cor don ,ïer het stuurwiel (zelfs met voelden we ons gauw thuis. PlKip»f?aneIW01k met de krulc is weI nomen li pr'-'s ln aanmerking ge- tusMno we c'e '""cliting en uit- de n?,,van Renault 4 ruim voldoen- uiivnoi-i wooricomfon is in de Export- klein«,iDg ï"f' min<der dan in andere ben het De vernieuwingen heb- vollpr eri1eur gezelliger en smaak- heeft 8oev,maa 1:16 gewone 4 Luxe w ornnkii tl®matz"t'ngen' w3arop véle aanzSl nog ?esteW zh'n- Met het eenvrairii comPartimeiit is de Renault Dc iao 3 .?n pretentieloos gebleven, kledwi la.a' ®een duurdere aan- to srabil? fabriek wilde de wagen 01 hem pA" iUl?st mt>gelljk hebben "logen tpvèVr? goed Prestatiever- voldoenHo const™ctie is dan ook «a"Sde stuf op de juiste Mhreefd' on L u ^erk 15 vastg®- delen ?,i„ f chassis en de diverse Kr geschroefd b6Urt Weer aan eUt" srl» tenau"je heeft betere rijeigen- ,rr.da" mc" 2(111 verwachten. De teil i" S°epe' en 2iin kocrsstabili- veeliLVe"aSSend goed' Van zÜwindge- gemerkt' |1Cbbon we nauwelijks iets carrr, scherpe bochten helt de vo«r t!," n°Sa' StCTk °Ver' maar hier" Uik d 6 Zac^^e ve»'ing verantwoorde- rd d°or aangetast. Het veerconlfort ka" hee' wat hebben, fo situaties hoti '5 ln ade voorkomen- "ikiere alledatl/* a1 b'j Praktisch alle ^otihe Wegen en k1 a0ok op onge" uor itizittpnïï bosl?aden wordit het *01 hier toeren. met onbehaaglijk, j^oikelijke Se? veersysteem - on- %ende torsTe., p anglng met lanS®- f^iaatste achter tïe-r vóór dwa(^ 'e Punten van a i? een van de sterk- van Renault 4. Omdat hij licht is (ruim 600 kg) komt hij in open terrein en heuvel achtig bos een heel eind. Voor week einden, vakanties en kamperen, even tueel ook als tweede gezinsauito, is hij bijzonder geschikt. Het is een veelzijdig transportmiddel, weliswaar eenvoudig en goedkoop van opzet, maar praktisch en behendig. In de stad rijden we de „4" graag. Met een draaicirkel van ruim 9 meter is het 3,61 lange en 1,48 brede wagentje gemakkelijk te barnie ren. De besturing is wat indirect maar licht en vrij van transmissie-invloeden. De bediening is, zoals gezegd, simpel. De remmen zijn berekend op het pres tatievermogen. Onder de kap ligt een braaf motortje van 845 cc, dat de voorwielen aandrijft. De viercilinder, van het langeslag type, levert 30 paarden (SAE) bij 4700 omw./ min. Hoewel de machine voldoende ki'acht ontwikkelt om wagen en in houd in normale omstandigheden vlot te trekken, zijn de prestaties niet in drukwekkend. Bij inhaalpogingen moet een flinke marge worden genomen. Eenmaal op gang wiJ de Renault echter wel flink opschieten De top ligt bij 110 km/u. Met 1 passagier in de wagen noteerden we de volgende acceleratie tijden: 060 km/u. in 9.6 sec., 080 km/u. in 18.5 sec. en tot 100 km/u. in 38 sec. Met de drie versnellingsbak kwamen we in het verkeer tamelijk goed uit, maar we hebben liever een vierbak. Van de kleine Renaultmotor hebben we een gunstige indruk gekregen. Hij laat zich correct starten, reageert soe pel op het gaspedaal en draait niet hinderlijk luid. Het koetswerk ié daar entegen niet „stil". Hier en daar trilt en klappert het wat, maar men moet dit maar op de koop toenemen. We hebben hier niet alleen te maken met een taai en levenslustig maar voor al ook met een zuinig motortje. De consumptie varieert van 6-7,5 liter op 100 km. We hebben de „4" fors bereden en kwamen op een verbruik van gemid deld 1 14,2. Het onderhoud is mini maal. Geen doorsm&erpunten en elke 5000 kilo nieter motorolie verversen. Het koelsysteem is van het gesloten type met permahente vorstbeveiliging. De Renault 4 is een veelzijdig en niet onconfortabel wagentje, dat men nuchter en koelbloedig moet bekijken. Van de conceptie kan men zeggen wat men wil, maar alles is geraffineerd uit gedacht. Sommige details hadden wel iets beter gekund, maar Renault wilde het model goedkoop houden en de na druk leggen op de punten, die een wa gen aantrekkelijk maken. Het „viertje" heeft geen pretenties, maar het is een doelmatig wagentje, met goede rij eigen schappen, verantwoord comfort en een vlijtig, zuinig motortje. Motor: 4-cil. 845 cc, 30 pk. Boring en slag: 58 x 80 mm. Compressie: 8 1. Max. koppel: 5.9 kgm. bij 2300 omw./ min. Wielbasis rechits/links: 242 cm/ 238 cm. Gewicht: 600 kg, max. 950 kg. Tank: 26 liter. Topsnelheid: 110 km/u. Prijs: „Export" f 4995,„Luxe" met hangmatzittingen t 4495, (ADVERTENTIES) rpe ver afgesleten dynamo- of starter- A borstels resulteren in vonkvorming tussen de te korte borstels en de col lector. Het gevolg hiervan is weer, dat de collector inbrandt en de stroomdoor gang belemmerd wordt, waardoor de dynamo of de startmotor niet meer of althans onvoldoende functioneren. Ts het u wel eens opgevallen dat de (meeste) buitenbanden een, geklem de stip hebben op één der zij kantten van de band? De bedoeling hiervan is, dat bij de montage van de band op de velj_ deze gekleurde stip zo dicht mogelijk bij het ventielgat in de velg komt te liggen. De band is n.l. ter plaatse van de stip zoveel lichter in gewicht ge maakt als het ventiel weegt, zodat het zodoende verkregen evenwicht de ba lans van het wiel ten goede zal komen. pas er voor op uw radiateur niet te 4 hoog te vuHen met antivries. On danks het feit dat het kookpunt van antivries hoger ligt dan dat van water, zal antivries door de grotere schuim- vorming meer volume vragen dan wa ter dit doet en zullen de kansen "op antivriesverlies milddels het overloop pijpje toenemen. Gtrikt genomen dient elke autoanobi- list in staat' te zijn onderweg een defect geraakte lamp te vernieuwen. Niet alleen dat het dus modig is de re servelampen in uw auto altijd voor het pakken te hebben, maar u dient ook over het nodige gereedschap en de handigheid, de vervanging uit te voe ren, te beschikken. De, weliswaar een voudige techniek van het lampverwis- selen moeit u zich echter eigen maken voordat u ergens in het donker staat te stuntelen en niet weet, hoe te han delen. U vraagt maar. De heer Van K. te Willebrord wil graag weten waar de blauwe rook weg kan komen die al enige tijd uit de uit laat van zijn drie jaar oude Simca te voorschijn komt. Kan dit misschien iets te maken hebber, met een niet goed afgestelde carburateur of zou er iets anders aan de hand zijn? Laten we beginnen met u te adviseren regelmatig heit peil van de motorolie te controleren en zoveel als nodig olie bij te vullen. De blauwe rook die u op merkt wordt beslist niet veroorzaakt door een teveel of een tekort aan ben zine, maar uitsluitend door in de ver brandingsruimte verbrande olie. Als de zuigerveren niet meer voldoende af sluiten zal de, bij de inlaatslag heer sende „onderdruk" in de verbrandings ruimte niet alleen het benzine-lucht- mengsel aanzuigen via de dan geopende inlaatklep maar ook een gedeelte van de zich op de cilinderwand bevindende smeerolie. Men krijgt dan in de ver brandingsruimte en daarna in het uit laatsysteem vrijwel dezelfde situatie als bij de tweetaktmotor waar, doch hier met opzet, ook olie aan de brand stof is toegevoegd. De enige remedie tegen olieverbruik van een vierbakt- motor is vernieuwing van de compres sieveren. Het is hiernaast mogelijk dat er nog andere voorzieningen moeten worden getroffen doch dat blijkt pas als de motor gedemonteerd is. Op welk tijdstip u tot een dergelijke, vrij kost bare ingreep laat overgaan is een kweS' tie van wikken en wegen tussen nog een poos doorrijden met een, met de kwaal samengaande vermindering van het motorvermogen en de hogere olie- kosten enerzijds en de repa ratiekosten anderzijds. UW voor ROOSENDAAL e.o. Boulevard 18-20 - tel. 01650-3006 ROOSENDAAL OFF. DEALER GARAGE KLOOSTERZANDE Tel. 01148-413 voor BERGEN OI- ZOOM c.o. AUTOMOBIELFABRIEK Kastanjelaan 65 - tel. 01640-5155 Hoofddealer voor Zeeuwsch- Vlaanderen Kloosterlaan 39, Sas van Gent Tel. 01158-497 Filiaal: St.-Annastraat 4, Sluis Tel. 01178-326 Filiaal: Burg. Geillstraat 7 Terneuzen VRNJACKA BANJA (A.N.P.) De Zuidslaviër Ivkov heeft het zoneschaak- toernooi gewonnen dat in de Zuidslavi- sche stad Vrnjacka Banja is gehouden. In de zeventiende/laatste ronde kwam Ivkov remise overeen met de Oost- duitse Fuclis. Hij scoorde 12 punten uit de 17 partijen. Zijn landgenoot Mata- novic eindigde met 11.5 punt op de tweede plaats. De Hongaar Barczai werd derde met elf punten en de Roe meen Gheorghiu voorlopig vierde met tien punten en een afgebroken partij. De nummers 1, 2 en 3 gaan over naar heit interzonale toernooi dat in augus tus in Tunesië wordt gehouden. Mocht Gheorghiu zijn afgebroken partij tegen de Hongaar Lengyel winnen, dan staat hij in punten gelijk aan Barczai. Zij moeten dan twee partijen tegen elkaar spelen om uit te maken wie naar Tu nesië mag. Coen Zuidema, die in zijn laatste partij tegen de Pool Kostro re- miise speelde, eindigde op een gedeel de 13e plaats. De uitslagen van de 17e ronde lui den: Biliap (Turk)Haman (Den.) 0,50,5; Morlock (W.Dld)Vizantiades (Gr.) af, Hindle (G.B.)Waibzka (Oost) 0,50,5; Zuidema (Ned.)Kosztro (Pol) 0,50,5; Pachman (Tsj-Sl)Gunnarson (IJsl.) 10; Barczai (Hong)Jansa (Tsj.-Sl.) 0,50,5; Gheorghiu (Roem) Lengyel (Hong) af Ivkov (Zd-Sl.) Fuchs (O.-Did) 0,50,5; Maltanovic (Zd- Sl.)Bobptsov (Buig.) 0,50,5. De (voorlopige) eindstand luidt: 1 Ivkov 12; 2. Matanovic 11,5; 3. Barczai 11; 4. Gheorghiu 10 puntten en 1 af, 5 Fuchs 10; 6/7/8. Kosztro/Haman/Pach- mam 9,5; 9/10. Morlock/Lengyel 9 en 1, 11. Jansa 9, 12. Hindle 8, 13/14. Bobot- sov/Zuidema 7,5; 15. Watzka 5,5; 16. Bilyap 5,5; 17. Gunnarson 4 en 18. Vii- zjaintiade 3,5 en 1. Beverweg 4 Breda» Tel. 22533 h Vraagt demonstratie B De volledige serie Renaülts ziet U in onze grote show-room. SYDNEY (A.N.P.) Fred Stolle, de Australische nieuweling in het prof milieu, heeft een lesje in tgktiek ge kregen van de 37-jarige Amerikaan Pancho Gonzales. Gonzales versloeg Stolle met 63, 86. Bij het verlaten van de baan mompelde de Australiër: „Jongen, wat moet ik nog een hoop le ren". Gonzales, de meest geroutineer de speler in het profgezelschap, had 57 minuten nodig voor de zege. „Pancho liet me voor elk punt hard werken. Dat komt' bij de amateurs niet voor", ver telde Stolle. „Zijn servicereturns brachten me in moeilijkheden. Steeds weer verloor ik het initiatief". Bij de wedstrijden, die in Sydney voor 4000 toeschouwers werden ge speeld, had Stolle meer succes in het dubbelspel. Samen met zijn landgenoot Ken Rosewall won hij met 63, 6—4 van Gonzales/Ralston. Dennis Ralston had tevoren met 63, 86 verloren van Ken Rosewall. (Van onze paardesportmedewerker) BREDA Zondagmiddag Ticeft An- dré Haarselhorst te Hilversum het car naval goed gevierd door overtuigend de eerste afdeling van de „Carnavalprijs" te winnen met de vierjarige merrie Es meraldine II., een volle zus van Dazy H. Van start tot finish leidde de merrie en won onbedreigd in de tijd van 1.32.5» In de „Jockey-prijs" prolongeerde Henk v. d. Kraats zijn „pikeurs-titel" door met Eiko T de slot'aanval xan Clementina Lee te weerstaan en 'n keu rige overwinning te behalen in de tijd van 1.26.8. Buick Magowan had in het begin teveel gevergd van zijn krachten en Diomedea S viel sterk tegen door niet in de eindstrijd een rol van beteke nis te spelen. In de „Zang en Dans-prijs" heeft Bastogne een goede course gelo pen. Met slecht's 'n minimaal verschill werd de hengst voor de tweede plaats geklopt door Conny Stuart. Zephyr Scotch won deze draverij vrij gemakke lijk in 1.24.5. Bastogne komt weer in vorm, en zal een volgende keer dicht bij een overwinning zijn, iets dat wij eigenaar Van Schijndel uit Waalwijk en de jonge enthousiaste trainer-pikeur Hauber wel toewensen. De volledige uitslagen van de drave rijen t'e Hilversum verreden waren Carnaval-prijs (le afd.): Esmeraldi ne H (A. Haarselhorst) 132.5 Edward Kinley, Exito winn. 5,10 pl. 2,80 pl. 2,20 pl. 1,50 koppel 10,10 cov. 7.80 trio 346.50. Maskerade-prijs (le afd.): Edol Hol- landia (M. Vergay) 1.29.4 Edward A. Esta Beroona winn. 3,- pl. 1,10 pl. 1,10 pl. 1,20 koppel 4,10 cov. 4,20. Mirliton-prijs: Daisy Norton (H. Pol) 1.27.8 Eulogie II. Dagmar winn. 4,40 pl. 3,50, pl. 3,20 pl. 2,30 koppel 17,- cov. 8 50 trio 985,60. Carnaval-prijs (2e afd.): Econoom W (K. Woudstra) 1.29.1 Elba, Daranos van 's-Gravenhof winn. 1,70 pl. 1,50 pl. 3,10 pl. 4,20 koppel 7,80 cov. 10,30. Démasqué-prijs: Yellow Six (B. Dap per jr.) 1.24.8 Axkit Hollandia, Bravour S winn. 3,40 pl. 1,80 pl. 1,90 koppel 6.30 cov. 4,-. Jockey-prijs: Eiko T (H. v. d. Kraats) 1.26.8 Clementina Lee, Atie v. d. Lente winn. 2,80 pl. 1,80 pl. 3,1 pl. 6,50 koppel 7,- cov. 8,80 trio 765,90. Zang- en dans-prijs: Zephyr Scotch (J. Wagenaar jr.) 1.24.5 Conny Stua2't, Bastogne winn. 2,60 pl. 1,40 pl. 1,90 kop pel 5,70 cov. 4,30. Hoempa-hoempa-prijs: Zealot Hollan dia (J. de Graaf) 1.26.7 Crony v. d. Len- te, Adua Scotch B winn. 6.40 pl. 3,80 pl. 4,50 koppel 44,10 cov. 8,20. Leerlingen winterkampioenschap: Ra- lios (H. Pol) 1.27.6 Duranie Frances, Dulacinti. (Van onze kunstredactie) GENNEP In de dekenale kerk van Gennep boven op de stellage, die een groot deel van het priesterkoor in beslag neemt, staat een lange man. Hij heeft een kort ribfluwelen jasje aan en een wit over hemd met open kraag. Ofschoon de man binnenkort zestig jaar wordt, kan men tussen zijn donkerblonde golverjde haardos geen enkel wit haartje ontdekken. Zijn rug is een tikkeltje gebogen. Diepe groeven lopen door zijn gezicht. Hij heeft vriendelijke blauwe ogen en een grote neus. De man hee* Théodore Strawinsky, van beroep kunst schilder en glazenier, geboren in Rusland in de stad Petersburg, het huidige Lennigrad, waar beroemde Russische schrijvers zoals Dosto- jewski en Gogol hebben geleefd. Het knoestige in zijn voorkomen heeft hij met veel Russen gemeen. Men voelt zich vanaf de eerste kennismaking bij hem op zijn gemak. Hij is de bescheidenheid zelve Hij voerde al eerder in Nederland een opdracht uit. Dat was een muurschildering voor de kerk van O. L. Vrouw van Fatima in Breda gebouwd door architect Van Daal, een leerling van Van der Laan De schilder exposeerde in talrijke grote Europese steden en ook in New York. Hij ondervindt alom waardering Zijn werk werd door befaamde kunst critici, waaronder Daniël-Rops van de Academie Frangaise geprezen. Voor hem is het misschien minder prettig, dat hij het lot moet dragen van alle zonen van beroemde vaders. Theodore is namelijk de oudste zoon van Igor Strawinsky. de thans 85-jarige compo nist. Wie de naam Strawinsky hoort, denkt op de eerste plaats aan de schepper van onsterfelijke werken als L'Oiseau de Feu en Le Sacré du Prin- temps. Toch tilt Théodore daar niet zo zwaar aan. „Het heeft misschien zijn nade len, maar ook zijn voordelen", zegt de schilder, die in Genève woont en het Frans als voertaal gebruikt. •„Het is een groot voordeel, dat ik uit een kunstenaarsmilieu kom. Gevoel voor schoonheid is me van kindsbeen af bijgebracht". Op de steigers in de Gennepse kerk werkt Théodore Strawinsky aan een schildering, die de koepel boven het priesterkoor gaat sieren. De verschij- (Van onze atletiekmedewerker) BRASSCHAET Slechts de sterke Antwerp-atleet Moreels enkele we ken geleden te Eekeren tweede achter de Westduitser Phillipp was de Thor-man Jac. van Eekelen te vlug af by de 2e Internationale atletiek-cross te Brasschaat. De Roosendaler die In de laatste ronde bij het nemen van een hindernis kwam te vallen, liet op het 9000 m lange parkoers een achterstand van 40 sec. noteren op de Belg. Ook bij de junioren behaalde een Nederlander de tweede plaats. Hier was het de kleine Hulstenaar P. Vonck die het hoofd moest buigen voor de Boom-atleet Meyers. Goed was verder de derde plaats van de Thor-man M. Marijnissen, terwijl ook de Hulstenaar A. van Houten die zich als vierde klas seerde kon terug zien op een geslaagde wedstrijd. Met Hamelinck die 14e werd behaalden de Hulsterse junioren een ruime overwinning in het ploegen- klassement. Ook bij de kadetten waren het Hul ster-atleten die een rol van betekenis speelden. Hier zorgden respectievelijk Herpelinck (3e), de Waal (4e) en Bracke (6e) voor een overwinning in het ploegenklassement. Beste Nederlander bij de scholieren was de Helmondenaar v. Uden die derde werd. De voornaamste uitslagen waren: Senioren: 1 Moreels Antwerp, 2 v. Eekelen Thor, 3. Veerman Antwerp, 4 Thys Sgola, 5 Peeters Looise, 16 M. de Wit Thor, 22 Eimerman Sprint, 23 Struyf Breda. 25 v. Oirschot Olympia, 28 v. Aart Thor. Junioren: 1 Meyers Boom, 2 Vonck Hulst, 3 Marijnissen Thor, 4 v. Houten Hulst, 5 Dierckx Turnhout. (ADVERTENTIE) j TORENSTRAAT 14. BREDA-TEL 37789 ning op de berg Thabor. Aan weers zijden afbeeldingen van Mozes en Elias Op de bakstenen zijn krijtlijnen gete kend. In de sacristie staat een kleine maquette van het priesterkoor waarop de schildering in miniatuur te zien is. Een voorstelling met klassieke figu ren en veel stralend witte kleuren. Théodore is een harde werker, 's Morgens vroeg is hij al in touw. Bijna de gehele dag staat hij op de stelling, terwijl zijn vrouw Dénise. die slecht ter been is, zijn verrichtingen vanuit een kerkbank gadeslaat. Dénise Querzoni, van Italiaanse ori gine, leerde hij in Genève kennen Zij vergezelt haar echtgenoot overal naar toe. Tegen de avond keert het echt paar, dat één kind heeft, naar zijn pension terug, hotel Van Arensbergen aan de Gennepse Stationstraat. De ho teleigenaar zegt: „Het zijn heel rusti ge mensen. Je merkt nauwelijks, dat ze er zijn. Ze kijken nooit naar de tv en kruipen iedere avond heel vroeg onder de wol". Théodore denkt ongeveer zes we ken nodig te hebben om de enorme schildering aan te brengen. Het is een geschenk van de parochie aan deken W. Janssen van Gennep bij gelegen heid van diens 40-jarig priesterjubile um op 2 april a.s. Théodore is een vriend van de Be nedictijner pater ir. Hans van der Laan, die in de Vaalser abdij Bene- dictusberg verblijft. Pater Van dei- Laan is de architect van de kerk te Gennep. Hij behoort tot de zogenaamde „Bossche School". „Ik ben een vriend van de Benedic tijnen", zegt Strawinsky, die een graag geziene gast is in Vaals en ook abt Benno Gut uit Rome, hoofd van de orde, tot Zijn kennissen kan rekenen. In Gennep wordt Strawinsky regelma tig bij zijn werk geassisteerd door de Benedictijner pater Smeets. De stijl, waarin Théodore nu werkt, herinnert aan Romaanse fresco's en Byzantijnse ikonen en doet bijzonder monumentaal aan. Wat vindt hij van de non-figuratieve kunst. Strawinsky houdt zich een beetje op de vlakte. Een mening geeft hij niet; „Er bestaat hieromtrent een grote verwarring. De grens tussen figura tief en non-figuraties is niet precies aan te geven. Kunst is altijd abstract. Eigenlijk was Rafaël even abstract als Rembrandt of Vermeer. Vroeger voelde ik me aangetrokken tot het kubisme, ofschoon ik nooit op die wijze heb geschilderd. Tegenwoor dig probeer ik de klassieke stijl terug te vinden en deze een moderne vorm te geven. Ik schilder graag óp muren. Ik beschouw een muurschildering als onderdeel van de architectuur." Théodore Strawinsky is rooms ka tholiek geworden. Vroeger was hij lid van de Russisch Orthodoxe kerk. Zijn vader belijdt dat geloof nog steeds. Na de Russische revolutie in 1917 vluchtte het gezin naar Parijs. Daar verbleef Théodore tot 1942. In dat jaar vestigde hij zich in Genève. Zijn opleiding genoot de schilder on der meer aan de Academie André Lhote in Parijs. Collecties over de ge hele wereld zijn met zijn werken ver rijkt. Hij vervaardgde schilderingen glas-in-lood-ramen, glas-in-beton en mozaïeken voor een groot aantal ker ken in Zwitserland en Frankrijk. Zijn vrouw Dénise heeft zich gespe cialiseerd in het maken van boekban den. O.a. verzorgde zij de banden var boekwerken, die aan de paus en ko ningin Wilhelmina ten geschenke werdén gegeven. Vader Igor woont al dertig jaar ir Californië, evenals zijn enige dochter. De (enige) broer van Théodore is als hoogleraar in de musicologie verbon den aan de universiteit van Chicago Zelfs is Théodore Strawinsky nooit ir Amerika geweest. Zijn krasse vadei die nog steeds componeert, logeert re= gelmatig bij hem in Genève. APELDOORN (ANP) De Utrechter Herman de Jong (Phoenix) heeft in het Orderbos bij Apeldoorn een nationale veldloop gewonnen. De Jong legde het 8000 meter lange parkoers af in 25 min. 31.8 sec. De Enschedeër Mol bezette met bijna twintig sec. achterstand de tweede plaats. Bij de dames, die 1500 m moesten af leggen was de kleine Nijmeegse Anne- loes Bosman de snelste. Zij noteerde een tijd van 5 min. 7.8 sec. De uitslagen luiden: heren: 1 De Jong (Phoenix, Utrecht) 8 km in 25.31.8, 2 Mol (Tion, Enschede) 25.51,3, 3 De Schipper (Memphis, Enschede) 26.04,2, 4 Clement <A.V. '55, Heerenveen) 26.10,7, dames; 1 Armeloes Bosman (Numaga, Nijmegen) 1500 m in 5.07,8, 2 Joke Ver meulen (HAC, Helmond) 5.13,2, 3 Gerda Negenman (A.V. '55) 5.24,8. 1059: „Prachtig", grinnikte agent 009. die zijn hoofd voorzichtig om de keukendeur stak. „Kijk ze daar 'es schattig liggen, diie beste Pjotr en die brave Klansky. Ik herken hem wel, ondanks al dat roet op zijn ge zicht. En moet je die gelukzalige uitdrukking op hun gezichtjes toch eens zien. Ze dromen vast van mooie meisjes op stille ^uidzeestranden. Slaap maar lekker, jongens. Als je straks wakker wordt, zul je je niets herinnerenNa deze alleenspraak begaf Sjeems Pond zich naar de smidse, waar hij de super gevoelige B.G.D. -camera (model SP 11) te voorschijn haalde. „En nou kan ook rnool dat warme pruikje weer even af", mompelde hij. „En dan nu snel een serie foto's gemaakt van de technische tekeningen". En daar ging hij van start. Klikeen foto. Klik weer een foto. Kliknog een foto, tot alles op de gevoelige B.G.D.-plaat was vastgelegd Diezelfde middag vond er elders in het dorp een ge wichtige bespreking plaats tussen burgemeester van Muizenis en de commandant van de plaatselijke poli tie, de brigadier E. Eelkema. Diep bezorgd las de bur gemeester Eelco's rapport over die langharige provo, die Rijkhuyzen onveilig maakte, en arme onschuldig, voorbijgangers als Krelis en Gait Lamsbout aanviel. „Waarom blijven die provo's niet in de grote stad?" zuchtte burgemeester van Muizenis. „Wat moeten we nou?" „We moet'n maar één ding, burgemeester", antwoordde Eelco. „Dat is óptreed'n. Daad'n stell'n waar die snaak'n respect voor hebb'n. De gummistok d'r op legg'n, kruusdwars over de ri'bb'n". „Mis schien heb je gelijk,' brigges", zei de burgemeester nadenkend. „Probeer het maar eens. De orde moe* tenslotte ^gehandhaafd blijven

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7