98 285 115 75 89 245 1139 45 79 55 de248 288 98 49 75 100 EENSLUIDENDE CONCLUSIE VAN DESKUNDIGEN: Voorrang voor openbaar vervoer Werkg< ;evers in de metaal: bonden buiten bedrijf »MANN keuze uit spaarvormen met Halve wereld met honger bedreigd Renault bouwt twee fabrieken in Sovjet-Unie Markter» en veilingen Rijstoogst mislukt INTERNATIONALS WEER HOOG Amsterdamse Effectenbeurs DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 FEBRUARI 1967 15 ST.-ELOYF.M.E. IS BANG BEZWAREN NIET ZO VER RUIMTE SELECTIEF BESTUURLIJK NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK cadeau-tip heetman WATERSTANDEN Telefoneren met Amerika nu goedkoper °0K ZONDER woensdag 8 februari statiegeld statiegeld statiegeld itiegeld atiegetd statiegeld l gram stuks Ier zak stuks Jag 4 februari en kt te Oosterhout (Van onze correspondent) AMSTERDAM Uit toenemende bezorgheid over de verkeers- ontwikkelingen in Nederland heeft de koninklijke Nederlandse ver eniging van transportondernemingen het initiatief genomen tot een congres, dat onder de welsprekende noemer „mobiliteit in gevaar" op 21 februari in het Amsterdamse congrescentrum wordt gehouden. IVlet technische voorzieningen als wegen en kunstwerken komen we er niet", aldus een toelichting van de organisatoren. „Iemand heeft eens uitge rekend, dat, wanneer alle benodigde voorzieningen op dit terrein zouden worden verwezenlijkt, een kwart van de wereldproduktie aan bulldozers naar Nederland zou moeten komen. bleem van de bevolkingsgroei ten op zichte van de uitbreiding van de beste dingsmiddelen. Het verkeer is een be volkingsprobleem geworden door het samenvallen van de motorisering met de welvaartsstijging, waarmee de we genbouw geen gelijke tred heeft kun nen houden. Daarbij komt nog een pri vatisering van het verkeer, die blijkt uit de verschuiving van het openbaar vervoer naar het particulier vervoer en het ontstaan van een aparte ver- keêrssamenleving. Er moet zich vol gens prof. Groenman een ontwikkeling voltrekken naat vervoerend verkeer. Ondanks de zwakke tendenties in die richting moet de overheid een geheel van het huidige patroon afwijkende vi sie ontwerpen, die aanknoopt op de toekomstige ontwikkelingen van het verkeer. Daarbij is nodig, aldus de so cioloog, dat men een samenhangend plan ontwerpt omdat zowel de schaars te aan ruimte als de sociale rechtvaar digheid daartoe dwingt. Verder komt prof. Groenman dan tot het advies, om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken, wil het verkeer wezenlijk .verkeer" (d.i. beweging) blijven bete. kenen. Anderzijds, zo meent hp, moet ook het verkeer In de stad aantrekkelpk blijven. Parkeren in de binnensteden Het is duidelijk, dat zoiets op korte termijn onmogelijk is. Wij menen dan ook dat het eerder om een beleids- kwestie gaat dat er een eenstemml- M gedachtengang moet komen over de L®e, waarop de problematiek van de toekomstige ontwikkeling kan worden opgevangen. Men mag niet wachten tot de totale verstikking een feit is. Er leeft in Nederland nog geen duidelijke opvatting over dit soort vraagstukken, die toch wel betrekking hebben op de algemene leefbaarheid. Een eenslui dende mening over het te volgen be leid is dan ook een dringende nood zaak". Vandaar dit congres, waarop Wij alle betrokken partijen vertegen woordigd hopen te zien. Minister De Quay (verkeer cn wa terstaat) zal de studiedag openen en gespreksleider is de oud-staatssecreta ris van dit departement, de heer M. Keizer. Ter discussie komen de pre-ad- viezen van drie bij uitstek deskundigen, nl. de socioloog uit Utrecht prof. dr. Sjoerd Groenman, ANWB-directeur A. Blankert en NS-directeur mr. M. de Bruin. Eerstgenoemde komt in zijn pre-act- vfes tot de conclusie, dat het verkeer gevangen kan worden onder het pro- DEN HAAG (ANP) Tussen de in de federatie voor de metaal- en elektrotechnische industrie (F.M.E.) verenigde werkgevers en de rakbonden zijn moeilijkheden gerezen door een weigering van de werkgevers om mede te werken aan het bedrijvenwerk van de vak bonden. Van de zijde van de werkgevers wordt naar aanleiding hiervan medege deeld, dat zij begrip hebben voor het probleem van de vakverenigingen om een beter contact met hun leden tot stand te brengen. Als zij daarvoor een gewijzigde structuur binnen hun organisatie maken in de vorm van het be drijvenwerk, dan nemen de werkgevers daarvan met belangstelling kennis, doch het is geen zaak, waar de werkgevers inspraak in kunnen of willen uitoefenen. Anders wordt dit, wanneer de vak verenigingen van de werkgevers de medewerking verlangen om binnen de ondernemingen de vakverenigingen of- hcieel te laten optreden. De vakver enigingen hebben namelijk gevraagd, dat de werkgevers het bedrijvenwerk officieel zullen erkennen en daarvoor faciliteiten zullen verlenen zoals o.a. aan door de vakverenigingen aan te wijzen werknemers, de zgn. bedrijfs- contactman, de mogelijkheid geven spreekuur te houden voor de leden van hun bond, voorts een zekere be wegingsvrijheid, de mogelijkheid om toet de bezoldigde vakbondsfunctiona- r's te telefoneren, gebruik te maken van de publikatieborden van de onder- twning e.d. Daarentegen bestaan bij vele werkge vers overwegvnde bezwaren. Zij vrezen, J» daarmede de overlegorganen bin- jen de onderneming, waaronder voor- y ondernemingsraad, worden uit- jöiold en dat de organisatiestructuur J1 het communicatiepatroon binnen «onderneming door deze van buiten E or§anisatievorm van de vak- onaen worden aangetast. Zij achten ean11 bevorderlijk voor een goede |n§ van zaken in de onderneming, telri te betreuren, dat de vakver- iri n en na ket hierover op 20 janu- toeeïJ' ^eb°u<den tweede gesprek ge- belaJ ..®bben het overleg over deze breken aangelegenkeid te moeten wdVEloy"'.de katholieke bond van tfichnG1?6,1'3 bet metaal- en elektro- van i bedrijf, zegt naar aanleiding Bev«;; weigering van de F.M.E. werk- driivpm,016!0 te werken aan het be- waaJÏÏi van vakbonden, dat de v*.ntJE?V?or bet werk en voor het v^bnnrto°r u kheidsgevoel van de "erw!? P een groot deel van de ftat dat J$ennelijk n°S "iet zover toet'de» ïi bereid zijn om samen terp ,,ÖWuValY?onden ijveren voor be- heming ngen binnen de onder- wensen een ontwik- ls aanvaard L"aatschappij al lang •krnemiiit d poort van de on- Eloy". S*°P te zetten, aldus „St.- ^eent. dat de werkgevers d® dirpnii "®an£< dat de werknemers dat de fteZi 1 willen bezetten, bang «hold .^nieimng-sraaa wordt uit- inhL!? n banS dat Jie ïan kun zppln krij&en) en bang dat -ij wilW V ap wordt geknaagd" fien. dat wol5ens -St.-Eloy" niet in- 's om «tinlfi vakhonden te doen ^togsraad i8rmg Van de onderne- ^fUcturen om verbetering van Jhtivoordeliitv, -! dat aar} iemands ver- d5atoSifeld tekort wordt ge- ïolS hebben ar0»ePunwerk kan tot ge' bouwen binrift i wederzijds ver stevigd hT onderneming wordt king oor een betere samenwer- vers door hun negatieve houding heb ben bevorderd, zich zal voortzetten'" zo meent de bond. Ook de Christelijke Bedrijfsbond voor de 'metaalnijverheid en elektro. technische industrie heeft teleurstel ling uitgesproken over de houding van de werkgevers. De CMB staat echter evenals ,,St.-Eloy" op het standpunt, dat het bedrijvenwerk door moet gaan, hoe bepaalde werkgevers daar ook over mogen denken. ,,Zij kunnen de bonden tegenwerken, maar wij zullen ons daardoor niet laten afschrikken", aldus de CMB. De bereidheid van dc bonden om op een open, loyale en op een voor de be trokken werkgevers waarneembare wijze bedrijvenwerk te doen, was vol gens de christelijke bond een uitda ging: het was een kans om op het ni veau van de onderneming te komen tot een beter begrip tussen werkgever en werknemer. „Er zijn blijkbaar werkgevers die menen, een dergelijke kans niet te moeten benutten' aldus de CMB, „het is de vraag of zjj be seffen wat zjj doen". zou in principe verboden moeten zjjn. Tenslotte wordt in dit pre-advies ge concludeerd dat het verkeersplan voor de toekomst zal moeten uitgaan van een selectief gebruik van de personen auto en van een combinatie van ver voersmogelijkheden, waarbij ook aan dc taxi's en de fietsen een plaats Is Ingeruimd De hoofd-dlrecteur van de ANWB komt tot de conclusie, dat de huidige generatie de grondslagen zal moeten leggen voor de samenleving van de toekomst. Een optimaal gebruik van de ruimte, zo stelt hij, is dringend noodzakelijk. Voorts meent hij, dat gestreefd moet worden naar een even- wichtsbestand tussen de gevraagde en beschikbare verkeersruimte. Zowel op de weg als op de parkeerplaats. Zijn derde conclusie is, dat, aangezien het verkeer de hele samenleving ten goede komt, de kosten van de weg ook door het gehele volk gedragen moeten wor den en niet door een beperkte groep. De directeur van de Nederlandse Spoorwegen, mr. De Bruin tenslotte huldigt de opvatting, dat de gewenste ruimtelijke ordening van Nederland al leen tot stand kan komen wanneer de personenauto selectief gebruikt wordt cn wanneer het openbare vervoer he- langryke taken vervult. De overheid, zo stelt hij, moet een beleid voeren, dat het openbare ver voer de nodige armslag geeft. Voorts concludeert mr, *De Bruin, dat, om te komen tot een selectief gebruik van de auto. verschillende middelen moeten worden aangewend, die de vergelij king tussen prijs en kwaliteit van par ticulier en openbaar vervoer beïnvloe den. Zijn derde conclusie is dat, wil het openbaar vervoér in staat zijn de verkeerscongesties weg te nemen, dit voldoende kwantitatieve en kwalitatie ve vervoersdiensten moet bieden. Dit vraagt op korte termijn om maatrege len, maar ook om de grootste inspan ning van de vervoersbedrijven zel4 Samenwerking en integratie van de be drijven zal noodzakelijk zijn. Mr. De Bruin stelt ook dat er intensief over leg nodig is tussen deskundigen op het gebied van stedebouw en ruimtelijke ordening enerzijds en de experts op het gebied van het openbare vervoer anderzijds. Dit vooral om een goede functionering van de steden te waar borgen. Een duidelijke taak voor de overheid, vindt mr. De Bruin, ligt in het vinden van oplossingen voor da bedrijfs-economisohe verliezen die het, openbare vervoer bij het vervullen van zijn taak in sommige delen van het land zal lijden. Dit probleem moet tij dig onder ogen worden gezien ter voor koming van moeilijkheden, zowel wat betreft investering als 'exploitatie-re sultaat en daardoor van schade aan de ver y o ers-voorzi en ing. Als zesde conclusie stelt mr. De Bruin dan de toekomstige taak van het openbaar vervoer sociaal-economisch gemotiveerd wordt door het ruimte rendement. Van het openbare vervoer hangt het behoud van de gewenste stedelijke structuur af- Invoering van sociaal- economische rentabiliteitscriteria acht hij gewenst. De nv-vorm vindt hij waardevol voor het bedrijfsecono misch beheer der vervoersonderne mingen. Ook concludeert hij dat het noodzakelijk is om te geraken tot een coördinatie van projecten op het ge bied vah het openbare vervoer door toetsing van uniforme criteria. Dit schept echter problemen van bestuur lijke aard, die om een snelle oplossing vragen. Hetzelfde geldt voor de finan ciering. Een grote mate van openba re discussie en publiciteit acht mr. De Bruin tenslotte nodig met betrekking tot het openbaar vervoer in een gemo toriseerde maatschappij, om de bevol king, de overheid en niet in het minst de politieke partijen er van te overtui gen, dat er sprake is van een wezen lijk nationaal probleem. De openbare vervoersbedrijven kunnen hiertoe bij dragen leveren, door systematisch en veelzijdige voorlichting over de bete kenis van het openbare vervoer voor de oplossing van de problemen, die de gemotoriseerde maatschappij te wach ten staan. (ADVERTENTIE) 4% M 6 De bank waar u zich thuis voelt! NEW YORK (A.P.) Rijst, het hoofdvoedsel voor dé halve wereldbe volking, is schaars als gevolg van droogte en politieke woelingen. Dit betekent, dat dit jaar meer dan 1 miljard mensen de broekriem wat strakker zullen moeten aantrekken. Ve len zullen sterven als gevolg van ver hongering of ondervoeding. Indië, normaliter met rond 49 mil joen ton 's werelds grootste producent van rij9t, ziaig in 1966 zijn oogst als ge volg van droogite mislukken. Tarwe en andere granen uit Australië en Ameri ka zullen de tekorten ten dele compen seren, maar voor de rijsteters in het zuiden zijn de vooruitzichten grimmig. De toestand in China, de grootste van alle rijstverbruiiikende landen, is duis ter. De communisten publiceren geen cijfers over de rijstprodukitie. Het wes ten weet alleen dat levensmiddelen in China gedistribueerd worden. De laat ste tijd spreken reizigers uit China niet over rijsttekorten en het kan zijn dat de toestand in China minder ernstig is dan elders in Azië. De voorraden van Japan zijn voor cte afzienbare toekomst ruim voldoende, maar in sommige andere landen zijn de vooruitzichten droevig. In de Filippijnen was de produktie van 4.000.000 ton verleden jaar niet vol doende voor het binnenlawidee verbruik, zodat 100.000 ton moest worden inge voerd. Daarbij komt, dat de bevolking met 3,2 pot. per jaar toeneemt, terwijl de rijstproduktie met slechts 1,3 pet. stijgt. In Ceylon wordt de rljstsituatle be schreven als „een grote crisis". Het weekrantsoen is onlangs gehalveerd en Ceylon beschikt niet over geldmidde len om rijst te importeren, zelfs als het produkt verkrijgbaar is. Thailand, de grootste rijstexporteur, levert aan de buurstaten Laos en Zuid- Vietnam. Zuid-Vietnam, dat eens een belangrijk rijstexporterend land was, moet thans rijst importeren omdat zo vele boeren gevlucht zijn. Tenzij het weer een aantal jaren goed is, tenzij de plannen tot opvoering van de produktie succes hebben en tenzij enige mate van vrede in het gehele gebied heerst, zijn de vooruitzichten voor de rijstetende miljoenen van de wereld somber. (ADVERTENTIE) Passepartoutringen (vanaf 66,-) met verwisselbare stenen (vanaf 27.50) LIJNBAAN 82 OOSTZEEOUKI55-157 ROTTERDAM PARIJS (Reuter) De Sovjet-Unie zal twee autochassisfabrieken van Re nault kopen in plaats van, zoals vorig Jaar overeengekomen/een, zo heeft de Russische vice-premier, V. Kirillin, op een persconferentie na afloop van de besprekingen van de Frans-Russische commissie voor uitbreiding van de eco nomische samenwerking in Parys ver klaard. Kirillin zei, dat- de Sovjet-Unie ook meer Franse consumptiegoederen zal kopen. Naar in Moskou is vernomen, heeft British Motor Corporation (BMC) een gedetailleerd ontwerp voor de bouw van een grote autofabriek in de Sow- j et-Unie voorgelegd aan de Russische staatscommissie voor wetenschap en techniek. Drie weken geleden heeft de Britse Leylandfabriek een ontwerp ingediend voor de bouw van een faibriek voor autobussen in de Sovjet-Unie. Konstanz 327 (onv.)Rheinfelden 366 (onv.); Straatsburg 298 16); Plit- tersdorf 465 (—25); Maxau 522 (—27); Flochingen 153 11); Mannheim 436 (—45); Steinbach 238 (—13); Mainz 426 34); Bingen 338 25); Kaub 400 36); Trier 430 69); Koblenz 418 (—50); Keulen 460 45); Ruhrort 690 (—20); Lobith 1314 (+20); Nijmegen 1082 (+27): Arnhem 1057 (+23); Eefde IJssel 592 (+30); Deventer 468 (+30); Morjsin 5482 13); Borgharen 4150 (—11); Belfeld 1324 (+2); Grave bene den de sluis 573 (—16). BREDA, 1 februari 1967. Andijvie 97; Boerenkool 1220; Rode kool 8—12; Savooiekool - groen 30—40; Witte kool 1216; Prei A I 3540; A II 22—30; Raapstelen 16—19; Selderij - bos 815; Knolselderij A 22—27; Sla I 23 32; II 1820; Spruiten AA I 150164; AA II 130—143; A I 114—123; A II 83— 106; B I 83—95; B II 62—82; Peterselie bos 11—13; Witlof A I 80—98: A II 60— 75; B II 45—60; Waspeen A I 16—24. BERGEN ÖP ZOOM, 1 febr. Aard» appelen 916, waspeen 1037, br.peen 7—11, sav. 8—18, rodekool 8—10, witte- kool 69, boerenkool 717, prei 14—34 uien 10—31, sla 22—32, spruiten 25—172 witloof 25102, knolselder. 533, kro ten 10—15, koolraap 89, br. bonen 129 Golden Del. 12—72, Coxs 12—87, Goud- renette 3242, Jonathan 1453, Lom- barts 2740, St.-R.emy 34. Comtesse 22 24, Winston 27—28, Conference 16—80, Gieser Wildeman 1036. GOES, 1 februari 1967 Groenten: p. st.: knolselderie m. gr. II 12, III 5, p. kg rodekool 1 15, BI 8, wittekool I 9—11, BI 9—10, gr. sav.kool II 9—12, BI 15—18. gele sav.kool II 8, boerenkool I 1321, II 9—17, veldsla I 200, OO 90, afw. 20, spruiten All 48—62, BI 41—57, Bil 26— 48, witlof AI 69—79, All 54—75, BI 66— 67, Bn 55—61, afw. 28—43, kroten II 89, prei AI 3044, All 2534, uien II 30—31. breekpeen BI 9—15, Cl 15—18, aardappelen 16. 's-HERTOGENBOSCH. 1 februari. Aanvoer 5199 stuks, 2268 runderen, 430 graskalveren, 483 vette kalveren, 1920 nuchtere kalveren, 98 schapen, 826 slachtrunderen. Prijzen: Melk- en kalf koeien 10401650 Guste koeien 8251250: Graskalveren 400600; Kalfvaarzen 12001600; Klam- vaarzen 10001200; Guste vaarzen 875— NEW XORK (AP) Telefoonge sprekken tussen Amerika en Europa kosten sinds gisteren 25 tot 37 procent minder. Aldus deelt de American Tele phone anld Telegraph Co mee. De maatschappij zegt, dat de herzie ningen de klanten per jaar ongeveer 7.3 miljoen dollar zullen besparen. De maatschappij deelt verder mee, dat Italië, Vaticaanstad en San Marino zich aangesloten hebben bij 14 andere landen die er mee ingestemd hebben deel te nemen aan het plan. De oor spronkelijke deelnemers zijn: Neder land, België, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, West-Duitsland, Ierland, Liehtenstein, Luxemburg, Noorwegen, Monaco, Zweden, Zwitserland en Enge land. AMSTERDAM (ANP) De internationale waarden hebben gistermorgen de vaste stemming van dinsdag verder kunnen voortzetten met een vrij levendige han del. Bleef Philips dinsdag in koersstijging achter bij de overige hoofdfondsen, gisteren was dit veel beter. Er was in Philips ruime vraag vooral van Duitse zijde waardoor op 85,70 werd geopend, tegen een voorgaande slotprijs van 84,70. Later liep de koers op tot 86,20. Unilever steeg van 97,20 tot 97,60 en verbeterde daar door twee gulden. Dit door vraag voor rekening van Zwitserland. Kon. Olie opende op 130,60 (129,30) door vraag voor Zwitserse rekening en van lokale zijde. Ame rikaanse vraag droeg ertoe bij dat de koers van Kon. Olie sterk opliep tot 131,90. Dinsdagavond werd als hoogste prijs voor Kon. Olie 132,50 betaald waarna de koers inzakte tot 131 als gevolg van winstnemingen. AKU deed van zich spreken met een opening op 55,30 (53,20) waarna de koers daalde tot 54,50. Hoogovens werd drie punten hoger op 228 geadviseerd, doch KLM beduidend lager omdat dit fonds gisteren in Wall Street 3L dollar moest prijsgeven van de 5j/2 dollar winst op maandag. De markt in Amsterdam ontving wederom een goede stimulans Van de New Yorkse beurs waar de markt dinsdag hoger sloot ondanks vele winst- nemingen. De Nederlandse fondsen ontmoetten er goede vraag, behalve dan voor KLM. De Westduitse beurzen waren gistermorgen zeer vast, hetgeen voor Beurs plein 5 een gunstig teken was. De cultures lagen licht verdeeld in de markt. HVA was een kleinigheid hoger, Amsterdam Rubber iets lager. Ook de scheepvaartsector droeg een lichtverdeeld karakter. Van Nievelt steeg twee punten 93 1/2. Kon. Boot en Scheepvaart-Unie moesten .ieder een punt prijsgeven. De staatsfondsenmarkt was prijshoudend tot eerder iets gemakkelijker. Van de lokale waarden werd centrale suiker weer in een ruime open hoek ver handeld dalend van 339 tot 331 (340). Gedurende de tweede beursperiode werd de handel in de internationale waarden een stuk kalmer. Als gevolg van lokale winstnemingen daalde AKU tot ca 54. Philips tot 86,10 na 86,70 en Kon. Olie van 131,80 tot 131,20. KLM noteerde twaalf gulden lager op 388 in de eerste periode. De lokale waarden lagen verdeeld in de markt. Opvallend was de koersdaling voor Van Gelder met acht punten. Daarentegen steeg Van der Grinten tien punten. Hollandia-Kattenburg werd op 71 verhandeld tegen een laatst gedane notering op 581/2- Tussen deze twee koersen kwamen steeds biedkoersen voor. De beurs spreekt hier over een overname van deze maatschappij. moeten be- dat de vakbon- OOK zondp 1 ae vaKOOn" ïe!gevers 't LS„?rkeIlninë van S?te kunnen J%Sroepenwerk ge- jv<in dc. geven, „xicb wtot SevoL wgftV5rs afhan£en, of k&^insen dat onderlinge ®aatversWHL?,r worden of dat de nering die de werkge- zullen geven. ge „Het 31/1 1/2 Staatsleningen Ned. 1966-1 7% Ned. 1966-2 7% 102% 102441 Ned. 1966 6%% 99A8 Ned. 64 5% 95A 95A Ned. 65 5% 95* 95% Ned. 64 5 Ned. 65 II 534 91* Ned. 58 4% Ned. 59 41/2 88% 88^ Ned. 60/2 4% Ned. 59 4% 88% Ned. 60 4% Ned. 61 4% Ned. 62 4 83% Ned Staff. 47 3»/2' Ned. 50/1-2 31/4 Ned 54/1-2 31/4 Ned. 55/1 41/4 Ned. 55/2 31/4 Nederland 37 3 Ned. Gr.b. 46 3 Ned. Doll 47 3 Ned. Invest. Indië 37a 74V2 78 78 83% 82H 88% 97% 91% Bank- en kredietwezen B Ned. Gem. 57 6 971/4 Id. 30 j. 58/59 4 86H Id.25j. 60/3-5 4% 87% Cultures A'dam Rubber HVA Miien ver. 631/2 126 5 Handel en Industrie A.K.U. 53 Deli f. cert. Hoogov. n.r.c.v.a. 285 Philips Gem. Bez 84.60 Unilever c.v.a. 95.40 Dortsche Petr. 608% Dortsehe Petr 7% 607% Kon Petr ƒ20 129.30 78% 81H 83A 82H 89% 91% 971/4 86f! 881/4 126% 53.90 62.50 62 286 86 96.90 616 615 131 Scheepvaart en Lnchtvaart H.A.L. Java-China Pak K.L.M. t cert. K.N.S.M. n.b. Stv Mij ned. Nievelt Goudr. v. Ommeren c.v.a. 101% 400 87% 104% 91% 168% 101% 167 388 87 104 931/4 166 Rotterd. Lloyd Scheepv. Unie Premie-obligaties Alkmaar 56 2% A'dam obi 51 2% Id. 56-1 2% Id. 56-2 2% Id. 56-3 2% Breda 54 2% Dordrecht 56 2% Eindhoven 54 2% Enschede 54 2% 's Gravh 52-1 2% Idem 52-2 2% Rotter/1. 52-1 2% Idem 52-2 2% Idem 57 2% Utrecht 52 2% Z.-Holland 57 2% Z.-Holland 59 2% 31/1 1/2 134% 134% 130% 129% 78 80 82% 871/4 75 74H 78% 77%4 82% 85 85 77% 75 73% 87% 87 37% 90% 102 90 84% 86% 87% 84% 90% 101 90% 85 Premieleningen en diversen Co-op Ned. aob 7 106 106 Co-op Ned. r.sp Ned. Gasunie 95% 95% Converteerbare obligaties A.K.U. 1 1000 2Va 90 Amstel 53/4 Gelder Zn. 86% 86% Hoogovens 53/4 951/2 95% Scholten Fox 4% Participatiebewijzen Alg. Fonds bezat. 985 Converto 1-lpb 1022 HBB bel.depll-2pb 715 Tnterobnds I pb 845 Intergas 382.50 Aandelen In beleggingen A'dam bel.mö 150 Ü3 Dutch Int. 103.50 Interlinie 50 167 Nefo 50 76.50 Robeco 50 200.50 Unitas 50 404 Ver. bez. 1894 1 50 90 Europar. 1-10 pb 388 990 1022 717 645 383.50 n4 104.50 167.50 77 201.50 404 96.50 394 31/1 1/2 Banken Alg. Bank Ned. 266 266 AMEV N.R. eert. 609 609 AMRO Bank 54 54.90 Cultuurbank 58 60 Gron. Ind.-Cr. B 139% Holl. Bank Unie 191 193 Kasassociaitie 124% 125 b Nat.Inv. B 86 b 86% Nat. Ned. eert. 558 554% Ned Crediet B. 184% 184% Ned'. Mid.st. B. 95 95.50 Ned. Overzee B 167 168 R.V.S. eert. d. 478 Slavenburg's B. 187% 186% Ver. Bankbedr Handel, Industrie, diversen Alb Heijn 789 793 Alg. H mij Onr. G Amstel br. 345 34514. A'dam Blast Mij 368% 387 A'dam Droog Mij 82% 82+4 A'dam Rijtuig Mij ANIEM nat bez. 34 35 Beeren tricotfabi 30% 30 Beers en Zn. 290 292 x Bensdorp Intern 356 Bergh Jurg. f 250 226 226 Bergoss 263% 263 M Berkei's Patent 193 19144 Blaauwhoed 390 Blijdenst Will 74 7444 Bols Lucas 177.50 176 Borsumij Wehry 82% 831/4 Braatmach R'dam 30 Breda mach .f abr 244 243 Bredero Ver bedr 344% 34154 Brocades 678 Buhrmann Tetter 513 515 Bijenkorf beheer 465 463 Calvé 700 b 715 b Carps Garenfabr 187% 189 Centr. Suiker Mij 340 332 Crane Nederland 63 6244 Cur Handel Mij 164% 165 Daalderop 160 160 Dagra 186 19244 Dess tapijtfabr. 274 272 Dikker en Co 112 11154 Drie Hoefijzers 90 D.R.U. 280% 26044 Duyvis Je. 239% 31/1 1/2 Emba 141 140% Erdal Mij. Excelsior 67% 72 Fokker 313% Ford 980 Gazelle rijw.fabr. 190% Gelder-Papier 104 07% Gelder] .Tielens Gero fabr. Geveke en Co. 479% 477 Gist- en Spir.fabr. 484 487 Grasso mach.fabr. 117 116 Grinten v.d. 860 874 Gruyter Zn. 5°/» Hagemeijer Co. 't Hart instr. 84% Hatema N.V. 183 183 Havenwerken 118% 120 Heineken's Bierbr 443 442% Hero con. Breda 196 Hoek's mach.fabr 405 408 Holl. Katen burg 68 b 73b Holl. Beton Mij. 303 307 Holl. Const, gr. 78 79x Holl. Melksuiker 225% Homburg 225 Hoogenbosch sch. 202 203 Hooimeyer Zn 99% 95% Indoheem 34.50 34.80 Ing. Bur. Bouwn 129% 129% Internatio 267 270 Int. gew. betonb. 306 Inventum 174 172 Jongeneel houth. 249 250 Kemo 436% 437 Kempen Begeer 103 Key houthandel Kledingind. Smits 128% 128% Kiene Suikerw. 153 Kon.fabr.vh.Alex 68 68 Kon. Papierfabr. 165 164 K. N. Tex. Unie Kon. Zout Ketjen 518 515 Korenschoof Koudys voed. Kon. Ver. Tapijt 386 Kwatta choc. 180 Leeuw. Papier 248% Leidse Wolsp. 323% 326 Lindeteves 137% 137% Macintosh 430' 428 Meel Ned. Bakk. 350 346 Mees bouwmat. B. Meteoor Beton Misset Uitg. Mij. Mosa Muller en Co. Mijnbouwk. werk. Naarden-Ch.fabr. Nedap Ned. Dagbl. Unie Ned. Dok. Mij. N.exp.pap.fabr. Ned Kabelfabr. Ned. Melkunie Ned.Scheepsb.Mij Nelle wed. v. Netam Norit Nijverdal-Cate Oranjeboom Overzeese Gas Palemb. Ind. Mij. Palthe Philips 6«/o compr. Pietersen auto's Reesink en Co. Reineveld mach. Rivr Ruhaak en Co. Rijn-Schelde Schev. expl. Mij. Schokbeton Scholten Karton Scholten Foxhol Simon de Wit Simon's emb.fabr Smits transs. Spaarnestad Stokvis Zn. Stoomsp.Twenthe Swaay van Synres Chem. Tabak Phil. c.v. Techn. Unie Texoprint Thom-Dr-verblifa Thomsen v. bedr. Tw. Overz. Hand. Udenhout Steenf Unilever 7*/» Idem Idem 4 Utermohlen Utr. asfaltf abr. 31/1 100 310 390 189 83% 236 81 251% 131% 165.50 85 343 91.80 73% 36.40 77% 1/2 102b 312 177 390 145b 82% 82% 236 250b 80 254 130 163 85 345 92.40 73% 36.80 75% 140 i3oy4 191 132 180% 66.90 195 188 132 181 68 190 b 90 277% 80% 189 103% 43 177 78 115 91 b 136 114% 104 285 171 89.80 273% 81 191% 104 46% 176% 251 102 78 136% 284 178 81/1 1/2 Varossieau 205 Veenend. Stm,sp. Ver. Glasfabr. n.b. 133 b 139 Ver. Mach.fabr. 134% 135 Ver. Touwfabr. 228% 229 Véttewinke] 270 273 Vezelverwerking Vihamij 138 133 Vredenstein rub. 119 119% Vulcaansoord 54% 54V2 Walvisvaart 248 245% Wereldhaven Wernink's Beton 160 Wessanen 449 Wilt Feyen.-Br. 165% 166% Weyers Ind. H. 380 376% Zaalberg 65% Zeeuwse Confect. Zwanenberg-Org. 183 186 Mijnbouw en petroleum Alg. Expl. Mij. Billiton le rubr. 545 543 Billiton 2e ru.br. 459 462 Kon. Petr. 1 k 20 Idem 5 20 Moerara Enim 1525 1545 Id. cert. opr. 1/10 2560 ld. 1 winstbew. Id. 4 winstbew. 2675 Oost-Borneo Mij. Scheepvaart Furness Oostzee 91% 91 Dollarfondsen Anaconda 92 92% Bethlehem Steel 35% 34% General Electric 88% 88% General Motors 75% 75 Prot. and Gamble Republic Steel 44% 44% Shell Oil 67 66A US Stee], 20 cert. 43% 44 SC gedaan en bieden X laten B e= gedaan en laten X tm laten O m ex claim d aa ex dividend 1185; Pinken 625—850; Nuchtere kalve ren voor fok of mesterij 110270Wei- deschapen 65—120; Vette schapen 85— 135; Vette lammeren 105145 per stuk; Slachtrunderen extra kwal, 4,35—4,65; Slachtrunderen le kwaliteit 4,0o4.30, 2e kwaliteit 3.55—3.90; 3e kwali teit 3,35—3,45; Vette stieren 3,90—i,te; Worstkoeien 3,05—3,35 per kg geslacht gewicht; Vette kalveren le kwaliteit 3,80—4,15; Vette kalveren 2e kwaliteit 3,50—3,70; Vette kalveren 3e kwaliteit 3,20—3,40; Nuohtere kalveren 1,25—1,55 per kg levend gewicht. Overzicht: Melk- en kalfkoeien aanvoer: groot, handel: vlot, prijzen; gehandh.; Guste koeien als vorige week, goed, prijsh.; Jongvee groter, vlug. vast; Vet te kalveren groter, vlug, iets lager; Nuchtere kalveren groter, levendig, als vorige week; Schapen en lammeren gro ter, stil, gehandh.; Slachtvee groot, vlot, als vorige week. MIDDELBURG, 31 januari 1967. Jonathan: 75 36; 70 3644; 65 28—39; 60 23—32; II D 26; III fijn 21—25. Win ston: 70 79; 65 71—74; III grof 43. Lom- barts Calvilla: 65 2526; III grof 29. St. Remy: 80-90 43—44 70-80 43-49; 60-70 43—45; III grof 37—40; III fij$ 40; Golden Delicious: 75 4563; 70 40-64; 65 35—56; 60 38—45; III grof 30—34. Goudrenet: 80 35; 75 3032; 70 31 34; 65 34—37; III grof 27. Gieser Wil deman: III grof 75. Cox Oranje pippin: III fijn 28—31. Aardappelen Koopmar.s- blauwe: Grote 2223; driel 13; Bintjes grote 15—17; Neerlander Grote 14—15; Bintje bonk 19. Boerenkool per 100 kg I 22,—; II 19,—; Sav. kool per 100 kg A I 17,—; A II 14,—; Sav.kool B I 9—10; Rodekool 813; Wijnpeen 2—9; Prei 1948; Struikselderij 3070; Wit lof A II 70—72; B I 74; Bil 57—74; afw. 4054 stek 3654; Koolrapen 48; Spruiten A II 59; B II 44; Glassla 13 kg 21—25; 12 kg 18—19; C 13—14; Sprui ten geschoond: A 8997; B 44—56; Was peen 41—14: Wittekool 22—26: Glasan- dijvie 6591; Uien 1942; Knolselerij per stuk 11—25; per kg 3336; Kroten 13—22. ZWIJNDRECHT, 1 febr. 400 kg andijvie 84—89, spinazie 135, 1500 kg uien 3038, 600 kg prei 4649, 200 kg groenekool 2031, 1450 kg boerenkool 20—30, 150 kg wittekool 15, 1350 kg rodekool 8—14. 500 kg gelekool 8—15, 1850 kg veldsla 200—249, witlof: 273 dozen A I 94102, 15.500 kg A II 69 88, B II 51—84, 260 kg winterpeen 15 16, 19.000 kg spruiten A 68—75, B 69 74, C 37—47, D 68—78, sla: 17.500 st. A I 22—33, 8500 st. C I 10—20. 1500 st. knolselderie 1544, 3000 bos selderie 12—18, 900 bos peterselie 2328, Goud renet 3646. ABIDA 2 te Bangkok verw. ADRASTUS 1 te Hamburg verw, ALAMAK 1 v Beiroet n Port Said. ALGORAB 1 te Salvador. ALKMAAR 1 te Teesport, ALMKERK 3 te Karachi verw, ANDIJK 1 v Genua n Port Said, ARCHIMEDES 31 te R'dam. BANDA p 1 Taiwan n Kobe. BARENDRECHT 1 te Aden. BATJAN 31 v Guayaguil n Buenaven tura. BATU 1 te R'dam. CALTEX EINDHOVEN p 1 Pantellarla ■n Port Said. CAMEROUNKUST 1 te Lagos. CONGOKUST 2 te Lobito verw. CRANIA 1 te Barton. DELFT 31 te Leixoes n Barcelona, DIOGENES 30 v Cristobal n Cartagena. DORESTAD 1 t h v Aberdeen n Cura- ?ao. EEMLAND 1 v Hamburg n A'dam, EOS 31 v R'dam, 1 te A'dam. ESSO DEN HAAG p 1 Gibraltar n Fawley. ESSO AMSTERDAM 1 v Sues Ti Bahrein. GEESTSTAR p 1 Azoren n Dublin, GOOILAND 31 v A'dam n Z.-Amerika. GROTEDIJK 1 v Bremen n R'dam. GUINEEKUST 31 v Dakar n Duinker ken. GULF HANSA 1 v Suez n Perzische Golf. GULF SWEDE 1 t a Bittermeren ft Landsend. HECTOR 1 te Beiroet. HEEMSKERK 1 v Bombay n Porban- dar. HERCULES 31 v Hamburg n R'dam, HERMES 1 te A'dam. HILVERSUM 31 v A'dam n Bremen, HOLLANDSDIEP p 1 Kp GuardaRii n Singapore. HOOGKERK 31 t h v Wight n Mar seille. HOUTMAN 2 te Singapore verw. IVOORKUST 31 V New York n Pto Limon. JAMES BENEDICT 31 v Destrehan n Casablanca. KALYDON 31 v Oslo n A'dam. KARIMUM 1 te Papeete. KATENDRECHT 1 te Bahrein. KELLETIA 3 te Kopenhagen verw. KENNEMERLAND 31 te Rio de Janeiro. KERMIA 1 te Massawa. KLOOSTERDIJK 31 te Antwerpen. LANGKOEAS 31 v Sorong n Singapore. LEKHAVEN 1 te Buenos Aires. LOPPERSUM 31 v Bremen n Hamburg. MARNELLOYD 1 te Durban. MATARAM 1 t a Bittermeren n Fe- nang. MEDON I te Bremen ves-w. MINOS 1 t h v Kp Bon n Piraeus. MOERDIJK 30 v Los Angeles n Cristo bal. MUSILLOYD 1 te Damman verw. NEDER RHóNE 1 v Antwerpen n A'dam. NIEUW AMSTERDAM 31 New York. NIJKERK 31 te Kaapstad. ONOBA 31 te Fiunicino n Mena al Ahmadi. ORANJEFONTEIN 1 te Port Elizabeth. OVERIJSEL 1 te R'dam. PALAMEDES 31 te R'dam. PEPERKUST 31 v A'dam via Rouen n West-Afrika. PERICLES 31 te Bremen. POELDIJK 31 te Tampico. PRINS ALEXANDER 1 te R'dam PRINS JOHAN WILLEM FRISO 1 v Hamburg n R'dam, PRINS WILLEM II 1 t h v Dover n Antwerpen. REMPANG 1 te Port Said verw, ROEPAT 1 te Visagapatnam. ROTTERDAM 31 v Cadiz n Ville France. ROTTI 1 v Yokohama n Los Angeles. SENEGALKUST 1 v Abidjan n Free- towh. SLAMAT 1 te Colombo. SLOTERKERK 31 v Tanga n Mombasa. SOESTDIJK 1 te Antwerpen. STAD GOUDA 1 in Suezkanaal n Aden. STENTOR 1 te Antwerpen. STRAAT BALI 2 te Tahoradi verw STRAAT CUMBERLAND 31 te Mtwara n Lor. Marq. STRAAT FRAZER 1 te East London. STRAAT FREMANTLE 1 te Takoradi ver'w. STRAAT FUTAMI 2 te Kaapstad verw STRAAT LOMBOK 1 v Adelaide n Fremantle. STRAAT MADURA 31 v Pointe Noire n Lagos. STRAAT RIO 1 te Hongkong TAHAMA 31 te R'dam. THEANO 31 te A'dam. THERON 1 te A'dam. TRITON 1 v A'dam n Hamburg. ?ort of sPainn Hamburg ^ïr te Davenport verw. 1 Koeweit verw. VAN DER HAGEN 3 te Hongkong verw, 6 v Yancouver n Yokohama. WONOSARI 31 te Tanga. ZAANLAND 1 te Las Palmas verw,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 15