98
285
115
75
89
245
1139
45
79
55
de248
288
98
49
75
100
EENSLUIDENDE CONCLUSIE VAN DESKUNDIGEN:
Voorrang voor openbaar vervoer
Werkg<
;evers in de
metaal: bonden
buiten bedrijf
»MANN
keuze uit spaarvormen met
Halve wereld
met honger
bedreigd
Renault bouwt
twee fabrieken
in Sovjet-Unie
Markter» en veilingen
Rijstoogst mislukt
INTERNATIONALS WEER HOOG
Amsterdamse Effectenbeurs
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 FEBRUARI 1967
15
ST.-ELOYF.M.E. IS BANG
BEZWAREN
NIET ZO VER
RUIMTE
SELECTIEF
BESTUURLIJK
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
cadeau-tip
heetman
WATERSTANDEN
Telefoneren met
Amerika nu
goedkoper
°0K ZONDER
woensdag 8 februari
statiegeld
statiegeld
statiegeld
itiegeld
atiegetd
statiegeld
l gram
stuks
Ier zak
stuks
Jag 4 februari en
kt te Oosterhout
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Uit toenemende bezorgheid over de verkeers-
ontwikkelingen in Nederland heeft de koninklijke Nederlandse ver
eniging van transportondernemingen het initiatief genomen tot een
congres, dat onder de welsprekende noemer „mobiliteit in gevaar" op
21 februari in het Amsterdamse congrescentrum wordt gehouden.
IVlet technische voorzieningen als wegen en kunstwerken komen we er
niet", aldus een toelichting van de organisatoren. „Iemand heeft eens uitge
rekend, dat, wanneer alle benodigde voorzieningen op dit terrein zouden
worden verwezenlijkt, een kwart van de wereldproduktie aan bulldozers naar
Nederland zou moeten komen.
bleem van de bevolkingsgroei ten op
zichte van de uitbreiding van de beste
dingsmiddelen. Het verkeer is een be
volkingsprobleem geworden door het
samenvallen van de motorisering met
de welvaartsstijging, waarmee de we
genbouw geen gelijke tred heeft kun
nen houden. Daarbij komt nog een pri
vatisering van het verkeer, die blijkt
uit de verschuiving van het openbaar
vervoer naar het particulier vervoer
en het ontstaan van een aparte ver-
keêrssamenleving. Er moet zich vol
gens prof. Groenman een ontwikkeling
voltrekken naat vervoerend verkeer.
Ondanks de zwakke tendenties in die
richting moet de overheid een geheel
van het huidige patroon afwijkende vi
sie ontwerpen, die aanknoopt op de
toekomstige ontwikkelingen van het
verkeer. Daarbij is nodig, aldus de so
cioloog, dat men een samenhangend
plan ontwerpt omdat zowel de schaars
te aan ruimte als de sociale rechtvaar
digheid daartoe dwingt. Verder komt
prof. Groenman dan tot het advies, om
het openbaar vervoer aantrekkelijk te
maken, wil het verkeer wezenlijk
.verkeer" (d.i. beweging) blijven bete.
kenen.
Anderzijds, zo meent hp, moet ook
het verkeer In de stad aantrekkelpk
blijven. Parkeren in de binnensteden
Het is duidelijk, dat zoiets op korte
termijn onmogelijk is. Wij menen dan
ook dat het eerder om een beleids-
kwestie gaat dat er een eenstemml-
M gedachtengang moet komen over de
L®e, waarop de problematiek van de
toekomstige ontwikkeling kan worden
opgevangen. Men mag niet wachten
tot de totale verstikking een feit is. Er
leeft in Nederland nog geen duidelijke
opvatting over dit soort vraagstukken,
die toch wel betrekking hebben op de
algemene leefbaarheid. Een eenslui
dende mening over het te volgen be
leid is dan ook een dringende nood
zaak". Vandaar dit congres, waarop
Wij alle betrokken partijen vertegen
woordigd hopen te zien.
Minister De Quay (verkeer cn wa
terstaat) zal de studiedag openen en
gespreksleider is de oud-staatssecreta
ris van dit departement, de heer M.
Keizer. Ter discussie komen de pre-ad-
viezen van drie bij uitstek deskundigen,
nl. de socioloog uit Utrecht prof. dr.
Sjoerd Groenman, ANWB-directeur A.
Blankert en NS-directeur mr. M. de
Bruin.
Eerstgenoemde komt in zijn pre-act-
vfes tot de conclusie, dat het verkeer
gevangen kan worden onder het pro-
DEN HAAG (ANP) Tussen de in de federatie voor de metaal- en
elektrotechnische industrie (F.M.E.) verenigde werkgevers en de
rakbonden zijn moeilijkheden gerezen door een weigering van de
werkgevers om mede te werken aan het bedrijvenwerk van de vak
bonden.
Van de zijde van de werkgevers wordt naar aanleiding hiervan medege
deeld, dat zij begrip hebben voor het probleem van de vakverenigingen om
een beter contact met hun leden tot stand te brengen. Als zij daarvoor een
gewijzigde structuur binnen hun organisatie maken in de vorm van het be
drijvenwerk, dan nemen de werkgevers daarvan met belangstelling kennis,
doch het is geen zaak, waar de werkgevers inspraak in kunnen of willen
uitoefenen.
Anders wordt dit, wanneer de vak
verenigingen van de werkgevers de
medewerking verlangen om binnen de
ondernemingen de vakverenigingen of-
hcieel te laten optreden. De vakver
enigingen hebben namelijk gevraagd,
dat de werkgevers het bedrijvenwerk
officieel zullen erkennen en daarvoor
faciliteiten zullen verlenen zoals o.a.
aan door de vakverenigingen aan te
wijzen werknemers, de zgn. bedrijfs-
contactman, de mogelijkheid geven
spreekuur te houden voor de leden
van hun bond, voorts een zekere be
wegingsvrijheid, de mogelijkheid om
toet de bezoldigde vakbondsfunctiona-
r's te telefoneren, gebruik te maken
van de publikatieborden van de onder-
twning e.d.
Daarentegen bestaan bij vele werkge
vers overwegvnde bezwaren. Zij vrezen,
J» daarmede de overlegorganen bin-
jen de onderneming, waaronder voor-
y ondernemingsraad, worden uit-
jöiold en dat de organisatiestructuur
J1 het communicatiepatroon binnen
«onderneming door deze van buiten
E or§anisatievorm van de vak-
onaen worden aangetast. Zij achten
ean11 bevorderlijk voor een goede
|n§ van zaken in de onderneming,
telri te betreuren, dat de vakver-
iri n en na ket hierover op 20 janu-
toeeïJ' ^eb°u<den tweede gesprek ge-
belaJ ..®bben het overleg over deze
breken aangelegenkeid te moeten
wdVEloy"'.de katholieke bond van
tfichnG1?6,1'3 bet metaal- en elektro-
van i bedrijf, zegt naar aanleiding
Bev«;; weigering van de F.M.E. werk-
driivpm,016!0 te werken aan het be-
waaJÏÏi van vakbonden, dat de
v*.ntJE?V?or bet werk en voor het
v^bnnrto°r u kheidsgevoel van de
"erw!? P een groot deel van de
ftat dat J$ennelijk n°S "iet zover
toet'de» ïi bereid zijn om samen
terp ,,ÖWuValY?onden ijveren voor be-
heming ngen binnen de onder-
wensen een ontwik-
ls aanvaard L"aatschappij al lang
•krnemiiit d poort van de on-
Eloy". S*°P te zetten, aldus „St.-
^eent. dat de werkgevers
d® dirpnii "®an£< dat de werknemers
dat de fteZi 1 willen bezetten, bang
«hold .^nieimng-sraaa wordt uit-
inhL!? n banS dat Jie
ïan kun zppln krij&en) en bang dat
-ij wilW V ap wordt geknaagd"
fien. dat wol5ens -St.-Eloy" niet in-
's om «tinlfi vakhonden te doen
^togsraad i8rmg Van de onderne-
^fUcturen om verbetering van
Jhtivoordeliitv, -! dat aar} iemands ver-
d5atoSifeld tekort wordt ge-
ïolS hebben ar0»ePunwerk kan tot ge'
bouwen binrift i wederzijds ver
stevigd hT onderneming wordt
king oor een betere samenwer-
vers door hun negatieve houding heb
ben bevorderd, zich zal voortzetten'"
zo meent de bond.
Ook de Christelijke Bedrijfsbond
voor de 'metaalnijverheid en elektro.
technische industrie heeft teleurstel
ling uitgesproken over de houding van
de werkgevers. De CMB staat echter
evenals ,,St.-Eloy" op het standpunt,
dat het bedrijvenwerk door moet gaan,
hoe bepaalde werkgevers daar ook
over mogen denken. ,,Zij kunnen de
bonden tegenwerken, maar wij zullen
ons daardoor niet laten afschrikken",
aldus de CMB.
De bereidheid van dc bonden om op
een open, loyale en op een voor de be
trokken werkgevers waarneembare
wijze bedrijvenwerk te doen, was vol
gens de christelijke bond een uitda
ging: het was een kans om op het ni
veau van de onderneming te komen
tot een beter begrip tussen werkgever
en werknemer. „Er zijn blijkbaar
werkgevers die menen, een dergelijke
kans niet te moeten benutten' aldus
de CMB, „het is de vraag of zjj be
seffen wat zjj doen".
zou in principe verboden moeten zjjn.
Tenslotte wordt in dit pre-advies ge
concludeerd dat het verkeersplan voor
de toekomst zal moeten uitgaan van
een selectief gebruik van de personen
auto en van een combinatie van ver
voersmogelijkheden, waarbij ook aan
dc taxi's en de fietsen een plaats Is
Ingeruimd
De hoofd-dlrecteur van de ANWB
komt tot de conclusie, dat de huidige
generatie de grondslagen zal moeten
leggen voor de samenleving van de
toekomst. Een optimaal gebruik van
de ruimte, zo stelt hij, is dringend
noodzakelijk. Voorts meent hij, dat
gestreefd moet worden naar een even-
wichtsbestand tussen de gevraagde en
beschikbare verkeersruimte. Zowel op
de weg als op de parkeerplaats. Zijn
derde conclusie is, dat, aangezien het
verkeer de hele samenleving ten goede
komt, de kosten van de weg ook door
het gehele volk gedragen moeten wor
den en niet door een beperkte groep.
De directeur van de Nederlandse
Spoorwegen, mr. De Bruin tenslotte
huldigt de opvatting, dat de gewenste
ruimtelijke ordening van Nederland al
leen tot stand kan komen wanneer de
personenauto selectief gebruikt wordt
cn wanneer het openbare vervoer he-
langryke taken vervult.
De overheid, zo stelt hij, moet een
beleid voeren, dat het openbare ver
voer de nodige armslag geeft. Voorts
concludeert mr, *De Bruin, dat, om te
komen tot een selectief gebruik van de
auto. verschillende middelen moeten
worden aangewend, die de vergelij
king tussen prijs en kwaliteit van par
ticulier en openbaar vervoer beïnvloe
den. Zijn derde conclusie is dat, wil
het openbaar vervoér in staat zijn de
verkeerscongesties weg te nemen, dit
voldoende kwantitatieve en kwalitatie
ve vervoersdiensten moet bieden. Dit
vraagt op korte termijn om maatrege
len, maar ook om de grootste inspan
ning van de vervoersbedrijven zel4
Samenwerking en integratie van de be
drijven zal noodzakelijk zijn. Mr. De
Bruin stelt ook dat er intensief over
leg nodig is tussen deskundigen op het
gebied van stedebouw en ruimtelijke
ordening enerzijds en de experts op
het gebied van het openbare vervoer
anderzijds. Dit vooral om een goede
functionering van de steden te waar
borgen. Een duidelijke taak voor de
overheid, vindt mr. De Bruin, ligt in
het vinden van oplossingen voor da
bedrijfs-economisohe verliezen die het,
openbare vervoer bij het vervullen van
zijn taak in sommige delen van het
land zal lijden. Dit probleem moet tij
dig onder ogen worden gezien ter voor
koming van moeilijkheden, zowel wat
betreft investering als 'exploitatie-re
sultaat en daardoor van schade aan de
ver y o ers-voorzi en ing.
Als zesde conclusie stelt mr. De
Bruin dan de toekomstige taak van het
openbaar vervoer sociaal-economisch
gemotiveerd wordt door het ruimte
rendement.
Van het openbare vervoer hangt het
behoud van de gewenste stedelijke
structuur af- Invoering van sociaal-
economische rentabiliteitscriteria acht
hij gewenst. De nv-vorm vindt hij
waardevol voor het bedrijfsecono
misch beheer der vervoersonderne
mingen. Ook concludeert hij dat het
noodzakelijk is om te geraken tot een
coördinatie van projecten op het ge
bied vah het openbare vervoer door
toetsing van uniforme criteria. Dit
schept echter problemen van bestuur
lijke aard, die om een snelle oplossing
vragen. Hetzelfde geldt voor de finan
ciering. Een grote mate van openba
re discussie en publiciteit acht mr. De
Bruin tenslotte nodig met betrekking
tot het openbaar vervoer in een gemo
toriseerde maatschappij, om de bevol
king, de overheid en niet in het minst
de politieke partijen er van te overtui
gen, dat er sprake is van een wezen
lijk nationaal probleem. De openbare
vervoersbedrijven kunnen hiertoe bij
dragen leveren, door systematisch en
veelzijdige voorlichting over de bete
kenis van het openbare vervoer voor
de oplossing van de problemen, die de
gemotoriseerde maatschappij te wach
ten staan.
(ADVERTENTIE)
4% M 6
De bank waar u zich thuis voelt!
NEW YORK (A.P.) Rijst, het
hoofdvoedsel voor dé halve wereldbe
volking, is schaars als gevolg van
droogte en politieke woelingen.
Dit betekent, dat dit jaar meer dan 1
miljard mensen de broekriem wat
strakker zullen moeten aantrekken. Ve
len zullen sterven als gevolg van ver
hongering of ondervoeding.
Indië, normaliter met rond 49 mil
joen ton 's werelds grootste producent
van rij9t, ziaig in 1966 zijn oogst als ge
volg van droogite mislukken. Tarwe en
andere granen uit Australië en Ameri
ka zullen de tekorten ten dele compen
seren, maar voor de rijsteters in het
zuiden zijn de vooruitzichten grimmig.
De toestand in China, de grootste van
alle rijstverbruiiikende landen, is duis
ter. De communisten publiceren geen
cijfers over de rijstprodukitie. Het wes
ten weet alleen dat levensmiddelen in
China gedistribueerd worden. De laat
ste tijd spreken reizigers uit China niet
over rijsttekorten en het kan zijn dat
de toestand in China minder ernstig is
dan elders in Azië.
De voorraden van Japan zijn voor cte
afzienbare toekomst ruim voldoende,
maar in sommige andere landen zijn de
vooruitzichten droevig.
In de Filippijnen was de produktie
van 4.000.000 ton verleden jaar niet vol
doende voor het binnenlawidee verbruik,
zodat 100.000 ton moest worden inge
voerd. Daarbij komt, dat de bevolking
met 3,2 pot. per jaar toeneemt, terwijl
de rijstproduktie met slechts 1,3 pet.
stijgt.
In Ceylon wordt de rljstsituatle be
schreven als „een grote crisis". Het
weekrantsoen is onlangs gehalveerd en
Ceylon beschikt niet over geldmidde
len om rijst te importeren, zelfs als het
produkt verkrijgbaar is.
Thailand, de grootste rijstexporteur,
levert aan de buurstaten Laos en Zuid-
Vietnam. Zuid-Vietnam, dat eens een
belangrijk rijstexporterend land was,
moet thans rijst importeren omdat zo
vele boeren gevlucht zijn.
Tenzij het weer een aantal jaren goed
is, tenzij de plannen tot opvoering van
de produktie succes hebben en tenzij
enige mate van vrede in het gehele
gebied heerst, zijn de vooruitzichten
voor de rijstetende miljoenen van de
wereld somber.
(ADVERTENTIE)
Passepartoutringen
(vanaf 66,-)
met verwisselbare
stenen (vanaf 27.50)
LIJNBAAN 82 OOSTZEEOUKI55-157 ROTTERDAM
PARIJS (Reuter) De Sovjet-Unie
zal twee autochassisfabrieken van Re
nault kopen in plaats van, zoals vorig
Jaar overeengekomen/een, zo heeft de
Russische vice-premier, V. Kirillin, op
een persconferentie na afloop van de
besprekingen van de Frans-Russische
commissie voor uitbreiding van de eco
nomische samenwerking in Parys ver
klaard.
Kirillin zei, dat- de Sovjet-Unie ook
meer Franse consumptiegoederen zal
kopen.
Naar in Moskou is vernomen, heeft
British Motor Corporation (BMC) een
gedetailleerd ontwerp voor de bouw
van een grote autofabriek in de Sow-
j et-Unie voorgelegd aan de Russische
staatscommissie voor wetenschap en
techniek.
Drie weken geleden heeft de Britse
Leylandfabriek een ontwerp ingediend
voor de bouw van een faibriek voor
autobussen in de Sovjet-Unie.
Konstanz 327 (onv.)Rheinfelden 366
(onv.); Straatsburg 298 16); Plit-
tersdorf 465 (—25); Maxau 522 (—27);
Flochingen 153 11); Mannheim 436
(—45); Steinbach 238 (—13); Mainz 426
34); Bingen 338 25); Kaub 400
36); Trier 430 69); Koblenz 418
(—50); Keulen 460 45); Ruhrort 690
(—20); Lobith 1314 (+20); Nijmegen
1082 (+27): Arnhem 1057 (+23); Eefde
IJssel 592 (+30); Deventer 468 (+30);
Morjsin 5482 13); Borgharen 4150
(—11); Belfeld 1324 (+2); Grave bene
den de sluis 573 (—16).
BREDA, 1 februari 1967.
Andijvie 97; Boerenkool 1220; Rode
kool 8—12; Savooiekool - groen 30—40;
Witte kool 1216; Prei A I 3540; A II
22—30; Raapstelen 16—19; Selderij - bos
815; Knolselderij A 22—27; Sla I 23
32; II 1820; Spruiten AA I 150164;
AA II 130—143; A I 114—123; A II 83—
106; B I 83—95; B II 62—82; Peterselie
bos 11—13; Witlof A I 80—98: A II 60—
75; B II 45—60; Waspeen A I 16—24.
BERGEN ÖP ZOOM, 1 febr. Aard»
appelen 916, waspeen 1037, br.peen
7—11, sav. 8—18, rodekool 8—10, witte-
kool 69, boerenkool 717, prei 14—34
uien 10—31, sla 22—32, spruiten 25—172
witloof 25102, knolselder. 533, kro
ten 10—15, koolraap 89, br. bonen 129
Golden Del. 12—72, Coxs 12—87, Goud-
renette 3242, Jonathan 1453, Lom-
barts 2740, St.-R.emy 34. Comtesse 22
24, Winston 27—28, Conference 16—80,
Gieser Wildeman 1036.
GOES, 1 februari 1967 Groenten: p.
st.: knolselderie m. gr. II 12, III 5, p. kg
rodekool 1 15, BI 8, wittekool I 9—11, BI
9—10, gr. sav.kool II 9—12, BI 15—18.
gele sav.kool II 8, boerenkool I 1321,
II 9—17, veldsla I 200, OO 90, afw. 20,
spruiten All 48—62, BI 41—57, Bil 26—
48, witlof AI 69—79, All 54—75, BI 66—
67, Bn 55—61, afw. 28—43, kroten II
89, prei AI 3044, All 2534, uien
II 30—31. breekpeen BI 9—15, Cl 15—18,
aardappelen 16.
's-HERTOGENBOSCH. 1 februari.
Aanvoer 5199 stuks, 2268 runderen, 430
graskalveren, 483 vette kalveren, 1920
nuchtere kalveren, 98 schapen, 826
slachtrunderen.
Prijzen: Melk- en kalf koeien 10401650
Guste koeien 8251250: Graskalveren
400600; Kalfvaarzen 12001600; Klam-
vaarzen 10001200; Guste vaarzen 875—
NEW XORK (AP) Telefoonge
sprekken tussen Amerika en Europa
kosten sinds gisteren 25 tot 37 procent
minder. Aldus deelt de American Tele
phone anld Telegraph Co mee.
De maatschappij zegt, dat de herzie
ningen de klanten per jaar ongeveer
7.3 miljoen dollar zullen besparen.
De maatschappij deelt verder mee,
dat Italië, Vaticaanstad en San Marino
zich aangesloten hebben bij 14 andere
landen die er mee ingestemd hebben
deel te nemen aan het plan. De oor
spronkelijke deelnemers zijn: Neder
land, België, Oostenrijk, Denemarken,
Frankrijk, West-Duitsland, Ierland,
Liehtenstein, Luxemburg, Noorwegen,
Monaco, Zweden, Zwitserland en Enge
land.
AMSTERDAM (ANP) De internationale waarden hebben gistermorgen de
vaste stemming van dinsdag verder kunnen voortzetten met een vrij levendige han
del. Bleef Philips dinsdag in koersstijging achter bij de overige hoofdfondsen,
gisteren was dit veel beter. Er was in Philips ruime vraag vooral van Duitse zijde
waardoor op 85,70 werd geopend, tegen een voorgaande slotprijs van 84,70. Later
liep de koers op tot 86,20. Unilever steeg van 97,20 tot 97,60 en verbeterde daar
door twee gulden. Dit door vraag voor rekening van Zwitserland. Kon. Olie opende
op 130,60 (129,30) door vraag voor Zwitserse rekening en van lokale zijde. Ame
rikaanse vraag droeg ertoe bij dat de koers van Kon. Olie sterk opliep tot 131,90.
Dinsdagavond werd als hoogste prijs voor Kon. Olie 132,50 betaald waarna de
koers inzakte tot 131 als gevolg van winstnemingen. AKU deed van zich spreken
met een opening op 55,30 (53,20) waarna de koers daalde tot 54,50. Hoogovens
werd drie punten hoger op 228 geadviseerd, doch KLM beduidend lager omdat dit
fonds gisteren in Wall Street 3L dollar moest prijsgeven van de 5j/2 dollar winst
op maandag. De markt in Amsterdam ontving wederom een goede stimulans
Van de New Yorkse beurs waar de markt dinsdag hoger sloot ondanks vele winst-
nemingen. De Nederlandse fondsen ontmoetten er goede vraag, behalve dan voor
KLM. De Westduitse beurzen waren gistermorgen zeer vast, hetgeen voor Beurs
plein 5 een gunstig teken was.
De cultures lagen licht verdeeld in de markt. HVA was een kleinigheid hoger,
Amsterdam Rubber iets lager. Ook de scheepvaartsector droeg een lichtverdeeld
karakter. Van Nievelt steeg twee punten 93 1/2. Kon. Boot en Scheepvaart-Unie
moesten .ieder een punt prijsgeven. De staatsfondsenmarkt was prijshoudend tot
eerder iets gemakkelijker.
Van de lokale waarden werd centrale suiker weer in een ruime open hoek ver
handeld dalend van 339 tot 331 (340).
Gedurende de tweede beursperiode werd de handel in de internationale waarden
een stuk kalmer. Als gevolg van lokale winstnemingen daalde AKU tot ca 54.
Philips tot 86,10 na 86,70 en Kon. Olie van 131,80 tot 131,20. KLM noteerde twaalf
gulden lager op 388 in de eerste periode.
De lokale waarden lagen verdeeld in de markt. Opvallend was de koersdaling
voor Van Gelder met acht punten. Daarentegen steeg Van der Grinten tien punten.
Hollandia-Kattenburg werd op 71 verhandeld tegen een laatst gedane notering op
581/2- Tussen deze twee koersen kwamen steeds biedkoersen voor. De beurs spreekt
hier over een overname van deze maatschappij.
moeten be-
dat de vakbon-
OOK zondp 1 ae vaKOOn"
ïe!gevers 't LS„?rkeIlninë van
S?te kunnen J%Sroepenwerk ge-
jv<in dc. geven, „xicb
wtot SevoL wgftV5rs afhan£en, of
k&^insen dat onderlinge
®aatversWHL?,r worden of dat de
nering die de werkge-
zullen
geven.
ge
„Het
31/1 1/2
Staatsleningen
Ned. 1966-1 7%
Ned.
1966-2 7%
102% 102441
Ned.
1966 6%%
99A8
Ned.
64 5%
95A
95A
Ned.
65 5%
95*
95%
Ned.
64 5
Ned.
65 II 534
91*
Ned.
58 4%
Ned.
59 41/2
88%
88^
Ned.
60/2 4%
Ned.
59 4%
88%
Ned.
60 4%
Ned.
61 4%
Ned.
62 4
83%
Ned Staff. 47 3»/2'
Ned. 50/1-2 31/4
Ned 54/1-2 31/4
Ned. 55/1 41/4
Ned. 55/2 31/4
Nederland 37 3
Ned. Gr.b. 46 3
Ned. Doll 47 3
Ned. Invest.
Indië 37a
74V2
78
78
83%
82H
88%
97%
91%
Bank- en kredietwezen
B Ned. Gem. 57 6 971/4
Id. 30 j. 58/59 4 86H
Id.25j. 60/3-5 4% 87%
Cultures
A'dam Rubber
HVA Miien ver.
631/2
126 5
Handel en Industrie
A.K.U. 53
Deli f. cert.
Hoogov. n.r.c.v.a. 285
Philips Gem. Bez 84.60
Unilever c.v.a. 95.40
Dortsche Petr. 608%
Dortsehe Petr 7% 607%
Kon Petr ƒ20 129.30
78%
81H
83A
82H
89%
91%
971/4
86f!
881/4
126%
53.90
62.50 62
286
86
96.90
616
615
131
Scheepvaart en Lnchtvaart
H.A.L.
Java-China Pak
K.L.M. t cert.
K.N.S.M. n.b.
Stv Mij ned.
Nievelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a.
101%
400
87%
104%
91%
168%
101%
167
388
87
104
931/4
166
Rotterd. Lloyd
Scheepv. Unie
Premie-obligaties
Alkmaar 56 2%
A'dam obi 51 2%
Id. 56-1 2%
Id. 56-2 2%
Id. 56-3 2%
Breda 54 2%
Dordrecht 56 2%
Eindhoven 54 2%
Enschede 54 2%
's Gravh 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Rotter/1. 52-1 2%
Idem 52-2 2%
Idem 57 2%
Utrecht 52 2%
Z.-Holland 57 2%
Z.-Holland 59 2%
31/1 1/2
134% 134%
130% 129%
78
80
82%
871/4
75
74H
78%
77%4
82%
85
85
77%
75
73%
87%
87
37%
90%
102
90
84%
86%
87%
84%
90%
101
90%
85
Premieleningen en diversen
Co-op Ned. aob 7 106 106
Co-op Ned. r.sp
Ned. Gasunie 95% 95%
Converteerbare obligaties
A.K.U. 1 1000 2Va 90
Amstel 53/4
Gelder Zn. 86% 86%
Hoogovens 53/4 951/2 95%
Scholten Fox 4%
Participatiebewijzen
Alg. Fonds bezat. 985
Converto 1-lpb 1022
HBB bel.depll-2pb 715
Tnterobnds I pb 845
Intergas 382.50
Aandelen In beleggingen
A'dam bel.mö 150 Ü3
Dutch Int. 103.50
Interlinie 50 167
Nefo 50 76.50
Robeco 50 200.50
Unitas 50 404
Ver. bez. 1894 1 50 90
Europar. 1-10 pb 388
990
1022
717
645
383.50
n4
104.50
167.50
77
201.50
404
96.50
394
31/1
1/2
Banken
Alg. Bank Ned.
266
266
AMEV N.R. eert.
609
609
AMRO Bank
54
54.90
Cultuurbank
58
60
Gron. Ind.-Cr. B
139%
Holl. Bank Unie
191
193
Kasassociaitie
124%
125 b
Nat.Inv. B
86 b
86%
Nat. Ned. eert.
558
554%
Ned Crediet B.
184%
184%
Ned'. Mid.st. B.
95
95.50
Ned. Overzee B
167
168
R.V.S. eert. d.
478
Slavenburg's B.
187%
186%
Ver. Bankbedr
Handel, Industrie, diversen
Alb Heijn
789
793
Alg. H mij Onr. G
Amstel br.
345
34514.
A'dam Blast Mij
368%
387
A'dam Droog Mij
82%
82+4
A'dam Rijtuig Mij
ANIEM nat bez.
34
35
Beeren tricotfabi
30%
30
Beers en Zn.
290
292 x
Bensdorp Intern
356
Bergh Jurg. f 250
226
226
Bergoss
263%
263 M
Berkei's Patent
193
19144
Blaauwhoed
390
Blijdenst Will
74
7444
Bols Lucas
177.50
176
Borsumij Wehry
82%
831/4
Braatmach R'dam
30
Breda mach .f abr
244
243
Bredero Ver bedr
344%
34154
Brocades
678
Buhrmann Tetter
513
515
Bijenkorf beheer
465
463
Calvé
700 b
715 b
Carps Garenfabr
187%
189
Centr. Suiker Mij
340
332
Crane Nederland
63
6244
Cur Handel Mij
164%
165
Daalderop
160
160
Dagra
186
19244
Dess tapijtfabr.
274
272
Dikker en Co
112
11154
Drie Hoefijzers
90
D.R.U.
280%
26044
Duyvis Je.
239%
31/1
1/2
Emba
141
140%
Erdal Mij.
Excelsior
67%
72
Fokker
313%
Ford
980
Gazelle rijw.fabr.
190%
Gelder-Papier
104
07%
Gelder] .Tielens
Gero fabr.
Geveke en Co.
479%
477
Gist- en Spir.fabr.
484
487
Grasso mach.fabr.
117
116
Grinten v.d.
860
874
Gruyter Zn. 5°/»
Hagemeijer Co.
't Hart instr.
84%
Hatema N.V.
183
183
Havenwerken
118%
120
Heineken's Bierbr
443
442%
Hero con. Breda
196
Hoek's mach.fabr
405
408
Holl. Katen burg
68 b
73b
Holl. Beton Mij.
303
307
Holl. Const, gr.
78
79x
Holl. Melksuiker
225%
Homburg
225
Hoogenbosch sch.
202
203
Hooimeyer Zn
99%
95%
Indoheem
34.50
34.80
Ing. Bur. Bouwn
129%
129%
Internatio
267
270
Int. gew. betonb.
306
Inventum
174
172
Jongeneel houth.
249
250
Kemo
436%
437
Kempen Begeer
103
Key houthandel
Kledingind. Smits
128%
128%
Kiene Suikerw.
153
Kon.fabr.vh.Alex
68
68
Kon. Papierfabr.
165
164
K. N. Tex. Unie
Kon. Zout Ketjen
518
515
Korenschoof
Koudys voed.
Kon. Ver. Tapijt
386
Kwatta choc.
180
Leeuw. Papier
248%
Leidse Wolsp.
323%
326
Lindeteves
137%
137%
Macintosh
430'
428
Meel Ned. Bakk.
350
346
Mees bouwmat. B.
Meteoor Beton
Misset Uitg. Mij.
Mosa
Muller en Co.
Mijnbouwk. werk.
Naarden-Ch.fabr.
Nedap
Ned. Dagbl. Unie
Ned. Dok. Mij.
N.exp.pap.fabr.
Ned Kabelfabr.
Ned. Melkunie
Ned.Scheepsb.Mij
Nelle wed. v.
Netam
Norit
Nijverdal-Cate
Oranjeboom
Overzeese Gas
Palemb. Ind. Mij.
Palthe
Philips 6«/o compr.
Pietersen auto's
Reesink en Co.
Reineveld mach.
Rivr
Ruhaak en Co.
Rijn-Schelde
Schev. expl. Mij.
Schokbeton
Scholten Karton
Scholten Foxhol
Simon de Wit
Simon's emb.fabr
Smits transs.
Spaarnestad
Stokvis Zn.
Stoomsp.Twenthe
Swaay van
Synres Chem.
Tabak Phil. c.v.
Techn. Unie
Texoprint
Thom-Dr-verblifa
Thomsen v. bedr.
Tw. Overz. Hand.
Udenhout Steenf
Unilever 7*/»
Idem
Idem 4
Utermohlen
Utr. asfaltf abr.
31/1
100
310
390
189
83%
236
81
251%
131%
165.50
85
343
91.80
73%
36.40
77%
1/2
102b
312
177
390
145b
82%
82%
236
250b
80
254
130
163
85
345
92.40
73%
36.80
75%
140
i3oy4
191
132
180%
66.90
195
188
132
181
68
190 b
90
277%
80%
189
103%
43
177
78
115
91 b
136
114%
104
285
171
89.80
273%
81
191%
104
46%
176%
251
102
78
136%
284
178
81/1
1/2
Varossieau
205
Veenend. Stm,sp.
Ver. Glasfabr. n.b.
133 b
139
Ver. Mach.fabr.
134%
135
Ver. Touwfabr.
228%
229
Véttewinke]
270
273
Vezelverwerking
Vihamij
138
133
Vredenstein rub.
119
119%
Vulcaansoord
54%
54V2
Walvisvaart
248
245%
Wereldhaven
Wernink's Beton
160
Wessanen
449
Wilt Feyen.-Br.
165%
166%
Weyers Ind. H.
380
376%
Zaalberg
65%
Zeeuwse Confect.
Zwanenberg-Org.
183
186
Mijnbouw en petroleum
Alg. Expl. Mij.
Billiton le rubr.
545
543
Billiton 2e ru.br.
459
462
Kon. Petr. 1 k 20
Idem 5 20
Moerara Enim
1525
1545
Id. cert. opr. 1/10
2560
ld. 1 winstbew.
Id. 4 winstbew.
2675
Oost-Borneo Mij.
Scheepvaart
Furness
Oostzee
91%
91
Dollarfondsen
Anaconda
92
92%
Bethlehem Steel
35%
34%
General Electric
88%
88%
General Motors
75%
75
Prot. and Gamble
Republic Steel
44%
44%
Shell Oil
67
66A
US Stee], 20 cert.
43%
44
SC
gedaan en bieden
X
laten
B
e=
gedaan en laten
X
tm
laten
O
m
ex claim
d
aa
ex dividend
1185; Pinken 625—850; Nuchtere kalve
ren voor fok of mesterij 110270Wei-
deschapen 65—120; Vette schapen 85—
135; Vette lammeren 105145 per stuk;
Slachtrunderen extra kwal, 4,35—4,65;
Slachtrunderen le kwaliteit 4,0o4.30,
2e kwaliteit 3.55—3.90; 3e kwali
teit 3,35—3,45; Vette stieren 3,90—i,te;
Worstkoeien 3,05—3,35 per kg geslacht
gewicht; Vette kalveren le kwaliteit
3,80—4,15; Vette kalveren 2e kwaliteit
3,50—3,70; Vette kalveren 3e kwaliteit
3,20—3,40; Nuohtere kalveren 1,25—1,55
per kg levend gewicht.
Overzicht: Melk- en kalfkoeien aanvoer:
groot, handel: vlot, prijzen; gehandh.;
Guste koeien als vorige week, goed,
prijsh.; Jongvee groter, vlug. vast; Vet
te kalveren groter, vlug, iets lager;
Nuchtere kalveren groter, levendig, als
vorige week; Schapen en lammeren gro
ter, stil, gehandh.; Slachtvee groot, vlot,
als vorige week.
MIDDELBURG, 31 januari 1967.
Jonathan: 75 36; 70 3644; 65 28—39;
60 23—32; II D 26; III fijn 21—25. Win
ston: 70 79; 65 71—74; III grof 43. Lom-
barts Calvilla: 65 2526; III grof 29.
St. Remy: 80-90 43—44 70-80 43-49;
60-70 43—45; III grof 37—40; III fij$ 40;
Golden Delicious: 75 4563; 70 40-64;
65 35—56; 60 38—45; III grof 30—34.
Goudrenet: 80 35; 75 3032; 70 31
34; 65 34—37; III grof 27. Gieser Wil
deman: III grof 75. Cox Oranje pippin:
III fijn 28—31. Aardappelen Koopmar.s-
blauwe: Grote 2223; driel 13; Bintjes
grote 15—17; Neerlander Grote 14—15;
Bintje bonk 19. Boerenkool per 100
kg I 22,—; II 19,—; Sav. kool per 100
kg A I 17,—; A II 14,—; Sav.kool B I
9—10; Rodekool 813; Wijnpeen 2—9;
Prei 1948; Struikselderij 3070; Wit
lof A II 70—72; B I 74; Bil 57—74; afw.
4054 stek 3654; Koolrapen 48;
Spruiten A II 59; B II 44; Glassla 13
kg 21—25; 12 kg 18—19; C 13—14; Sprui
ten geschoond: A 8997; B 44—56; Was
peen 41—14: Wittekool 22—26: Glasan-
dijvie 6591; Uien 1942; Knolselerij
per stuk 11—25; per kg 3336; Kroten
13—22.
ZWIJNDRECHT, 1 febr. 400 kg
andijvie 84—89, spinazie 135, 1500 kg
uien 3038, 600 kg prei 4649, 200 kg
groenekool 2031, 1450 kg boerenkool
20—30, 150 kg wittekool 15, 1350 kg
rodekool 8—14. 500 kg gelekool 8—15,
1850 kg veldsla 200—249, witlof: 273
dozen A I 94102, 15.500 kg A II 69
88, B II 51—84, 260 kg winterpeen 15
16, 19.000 kg spruiten A 68—75, B 69
74, C 37—47, D 68—78, sla: 17.500 st. A I
22—33, 8500 st. C I 10—20. 1500 st.
knolselderie 1544, 3000 bos selderie
12—18, 900 bos peterselie 2328, Goud
renet 3646.
ABIDA 2 te Bangkok verw.
ADRASTUS 1 te Hamburg verw,
ALAMAK 1 v Beiroet n Port Said.
ALGORAB 1 te Salvador.
ALKMAAR 1 te Teesport,
ALMKERK 3 te Karachi verw,
ANDIJK 1 v Genua n Port Said,
ARCHIMEDES 31 te R'dam.
BANDA p 1 Taiwan n Kobe.
BARENDRECHT 1 te Aden.
BATJAN 31 v Guayaguil n Buenaven
tura.
BATU 1 te R'dam.
CALTEX EINDHOVEN p 1 Pantellarla
■n Port Said.
CAMEROUNKUST 1 te Lagos.
CONGOKUST 2 te Lobito verw.
CRANIA 1 te Barton.
DELFT 31 te Leixoes n Barcelona,
DIOGENES 30 v Cristobal n Cartagena.
DORESTAD 1 t h v Aberdeen n Cura-
?ao.
EEMLAND 1 v Hamburg n A'dam,
EOS 31 v R'dam, 1 te A'dam.
ESSO DEN HAAG p 1 Gibraltar n
Fawley.
ESSO AMSTERDAM 1 v Sues Ti
Bahrein.
GEESTSTAR p 1 Azoren n Dublin,
GOOILAND 31 v A'dam n Z.-Amerika.
GROTEDIJK 1 v Bremen n R'dam.
GUINEEKUST 31 v Dakar n Duinker
ken.
GULF HANSA 1 v Suez n Perzische
Golf.
GULF SWEDE 1 t a Bittermeren ft
Landsend.
HECTOR 1 te Beiroet.
HEEMSKERK 1 v Bombay n Porban-
dar.
HERCULES 31 v Hamburg n R'dam,
HERMES 1 te A'dam.
HILVERSUM 31 v A'dam n Bremen,
HOLLANDSDIEP p 1 Kp GuardaRii n
Singapore.
HOOGKERK 31 t h v Wight n Mar
seille.
HOUTMAN 2 te Singapore verw.
IVOORKUST 31 V New York n Pto
Limon.
JAMES BENEDICT 31 v Destrehan n
Casablanca.
KALYDON 31 v Oslo n A'dam.
KARIMUM 1 te Papeete.
KATENDRECHT 1 te Bahrein.
KELLETIA 3 te Kopenhagen verw.
KENNEMERLAND 31 te Rio de Janeiro.
KERMIA 1 te Massawa.
KLOOSTERDIJK 31 te Antwerpen.
LANGKOEAS 31 v Sorong n Singapore.
LEKHAVEN 1 te Buenos Aires.
LOPPERSUM 31 v Bremen n Hamburg.
MARNELLOYD 1 te Durban.
MATARAM 1 t a Bittermeren n Fe-
nang.
MEDON I te Bremen ves-w.
MINOS 1 t h v Kp Bon n Piraeus.
MOERDIJK 30 v Los Angeles n Cristo
bal.
MUSILLOYD 1 te Damman verw.
NEDER RHóNE 1 v Antwerpen n
A'dam.
NIEUW AMSTERDAM 31 New York.
NIJKERK 31 te Kaapstad.
ONOBA 31 te Fiunicino n Mena al
Ahmadi.
ORANJEFONTEIN 1 te Port Elizabeth.
OVERIJSEL 1 te R'dam.
PALAMEDES 31 te R'dam.
PEPERKUST 31 v A'dam via Rouen n
West-Afrika.
PERICLES 31 te Bremen.
POELDIJK 31 te Tampico.
PRINS ALEXANDER 1 te R'dam
PRINS JOHAN WILLEM FRISO 1 v
Hamburg n R'dam,
PRINS WILLEM II 1 t h v Dover n
Antwerpen.
REMPANG 1 te Port Said verw,
ROEPAT 1 te Visagapatnam.
ROTTERDAM 31 v Cadiz n Ville
France.
ROTTI 1 v Yokohama n Los Angeles.
SENEGALKUST 1 v Abidjan n Free-
towh.
SLAMAT 1 te Colombo.
SLOTERKERK 31 v Tanga n Mombasa.
SOESTDIJK 1 te Antwerpen.
STAD GOUDA 1 in Suezkanaal n Aden.
STENTOR 1 te Antwerpen.
STRAAT BALI 2 te Tahoradi verw
STRAAT CUMBERLAND 31 te Mtwara
n Lor. Marq.
STRAAT FRAZER 1 te East London.
STRAAT FREMANTLE 1 te Takoradi
ver'w.
STRAAT FUTAMI 2 te Kaapstad verw
STRAAT LOMBOK 1 v Adelaide n
Fremantle.
STRAAT MADURA 31 v Pointe Noire
n Lagos.
STRAAT RIO 1 te Hongkong
TAHAMA 31 te R'dam.
THEANO 31 te A'dam.
THERON 1 te A'dam.
TRITON 1 v A'dam n Hamburg.
?ort of sPainn Hamburg
^ïr te Davenport verw.
1 Koeweit verw.
VAN DER HAGEN 3 te Hongkong
verw, 6
v Yancouver n Yokohama.
WONOSARI 31 te Tanga.
ZAANLAND 1 te Las Palmas verw,