„Dictator" W. Royaards
onderwerp expositie
BIGGLES IN TIBET
Stem-Hi
VIRTUOOS ONDER DE ACTEURS
100 JAAR GELEDEN GEROREN,
BENDER
Pelobatus
Kappersocodemie
Boudewijn en
Lennacrt
=41
'M
De heks
De voddernan
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 FEBRUARI 1967
lt
OFFICIER
HART
Deze week:
Boudewijn
Fonobar Gerrit de Jonge
N.V.
NEDERLAND /.-
Het spel van de rollen
NEDERLAND II:
Verhalen van
Guy de Maupassant
BELGIê (Vlaams):
Bonanza
BELG/ë (Waals):
'La la nee brisée
Permanente
over leg-col leges
in NRU
Tweede aflevering
„Wie zijn toch
die Amerikanen''
MUZIKALE
PROEFTIJD
deskundig in klank
Meer zendtijd
voor humanisten
Nieuwe afgevaardigde
van VPRO
ln NRU-bestuui
Donderdag 2 februari
O m mm oHmrn 3iem in rh Immoos-
Zjjzijti allen gered,vreem
deling !Vij vonden uïn
de bergen en brachten.
llw vrienden doen zich reeds te goed aan
een wanne maaltijd .Straks zal de "Uit
verkorene'; onze grote
Vrijdag 3 februari
■m.
hkende Doornroosje.
i In het bos woonde eens een
leks. 's Avonds vloog ze rond het bos
fn iets weg te halen. Op een keer
lloog ze weer rond en zag een pa]
Itaan. Ze vloog naar beneden tot ze
Je grond was. Er was niemand in de
luurt. Ze ging maar eens rond kijken
If er iets heel moois weg te halen was.
lin opeens zag ze een open raam. En
leel voorzichtig en stil, liep ze naar
lot raam toe. en zag de koning en ko-
lingin. Ze sliepen allebei. De heks zag
Ie ring met diamantjes er in. Zo vlug
je kon liep ze naar de bezem, en zei
jen toverspreuk. En de bezem vloog de
jamer in. De heks pakte de ring en
Jloog zo vlug ze kon naar haar eigen
luis je terug. En ze stopte de ring zo
jer weg dat ze, ze niet meer vinden
Zelf verzonnen door:
Ria Bastiaansen
Vaarlindseweg 7 B Breda
(N.-B.) 10 jaar.
in de voddeman
opt door straiten en door de steeg,
ij komt oude vodden halen,
i wil er wel wat voor betalen,
wee kwartjes, vast niet meer,
eel misschien toch wel de volgende
keer.
rn de voddeman,
erkt van 's morgens tot 's avonds
ij handelt in oude zakken,
ook in oude lappen,
us als je vodden'' vindit,
'eng ze dan maar gauw naar
n de voddeman.
met ieder vodje blij.
j spaart het in z'n schuurtje,
ot gekomen is het uurtje.
n brengt hij 't naar een fabriek,
ar maken ze papier, en dan krijgt
weer zoveel
Zelf verzonnen door:
Liamie Willemse, Langewa£®n"
straat 14, Gilze, 11 jaar-
(Je kunt het ook zingen op
wijs van Telefoontje).
li
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM Het magische beeld
Dij oudere fijnproevers op het ge-
vi.rl der toneelkunst van Willem Roy
.ards voortleeft, staat tot 31 maart
I,„stoft en opgepoetst te pronk in hei
Amsterdamse Toneelmuseum. Dat ge
flirt tijdens een expositie, die als kap
.tok het feit heeft, dat deze viruoos
onder de acteurs honderd jaar geleden
..horen ver tl. Een aanleiding meer
Jjtien ontkomt, dwalend langs
S verscheidenheid aan rekwisieten, die
Ttovaards' carrière doen herleven en
bladerend In het boekje, dat de ten
Instelling krachtig ondersteunt, niet
.111 de Indruk, dat welke gelegenheid
j,n ook het Toneelmuseum welkom
om eer te doen aan dit mimi-
,cbe en vocale fenomeen.
Ziin loopbaan omspant de jaren tus-
1886 en 1928 hij debuteerde als Fa-
Eren een mulat, bi',genaamd „De zwar-
dokter" in het gelijknamige stuk van
Armste Anicet-Bourgeois en Philip Du
manoir dat ..De Nederlandsche Tonee
fsten" onder leiding van Charles de
'a Mar in 1886 op de planken brachi
a 42 jaar later duikt zijn naam vooi
laatst op als vertaler van Louis
Vernaai's .Fauteuil 47". Zijn laatste
rol speelde hij in 1927 Mercadet in
hoi tclnknamige stuk vafi Honoré de -
Balzac en wel bij het Nieuwe Ncdei-
landsch Toneel van Saalborn. Daar- j
•assen meer dan 200 verschillende rol- g g
lt- ongeveer 100 stukken, die hij re-
isseerde en 29 vertalingen van toneel
stukken. Althans: voorzover men kat.
'zaanjjet Toneelmuseum meldt een
beetje spijtig: „Een overzicht van Roy
sards' toneelactiviteiten kan niet de pre-
tentie van volledigheid hebben. Lang m
niet alle programma's zijn bewaard g
gebleven; ook zal Royaards noodg'--
dwongen wel eens een rol hebben ge
nomen in een stuk, waar hij volgens
bet overgebleven programma niet in
stond of dat hij niet geregisseerd had"
Voeg daarbij de vele voordrachtavon
den die de kunstenaar heeft gehouden,
!ijn'studiereizen en zijn gastrollen (hij g
meelde de duivelse hypnotiseur Sven-
jjll in Trilby tot in Sint-Petersburg toe
- nooit was een Nederlandse acteui
ver van huis geweest) en men krijgt
een vage indruk van het onuitputtelij
ke reservoir aan talent en energie,
waarover deze man moet hebben be
schikt-
BJn aristocratische ouders wensten
tem een carrière als marine-officier
a inderdaad heeft hij drie jaar als
adelborst in Den Helder gezeten. Toen
werd hij het Nieuwediep beu en liet
hij zich mschrijvén op de toneelschool.
Zijn confrontatie als jongeman uit een
Intellectueel milieu met de komedian
tenwereld van toen, tegen de achter-
pond nog wel van allerlei vernieuwin
gen binnen de literatuur en de beel
dende kunst (de Tachtigers), zijn van
beslissende invloed geweest op zijn ont
wikkeling. Dat hij bij dit alles de dis
cipline van zijn officiersopleiding niet
vergat, moge blijken ut het volgende
briefje een van de curieuze stukken
die men tot 3i maart in Amsterdam
kan zien. Hij is dan directeur van de
Koninklijke Vereeniging het Neder-
landsch Tooneel, die de Stadsschouw
burg bespeelt, en schrijft aan zijn regis
seur Grimberg: .,Ik verzoek je drin
gend, er bij de repetities de hand aan
te houden, dat er tijdens de repetities
onder jouw leiding niet wordt gerookt,
en dat alle dames en heeren zich ont
doen van overkleren. Dames als me
vrouw Meunier Nagtegaal moeten on
middellijk begrijpen, waar zij in ons
gezelschap zijn opgenomen, dat zij de
gewoonten, bij andere gezelschappen
aangenomen, hebben te laten varen.
Onverschilligheid voor het werk en ver
regaande arrogantie op vermeende ver
diensten zijn de oorzaken van zulk op
treden".
Men ziet. wie onder Royaards dien
de, diende in een keurkorps, waar stren
ge straffen stonden op ongepoetste
en peuken onder het bed.
cm'
„Maar wat een hart voor de zaax
wroet hij hebben gehad", denkt men
jen paar stappen verder, als men de
jestelon ziet, waarop hij keurig gecal-
jigrafeerd de decors voor ,,Een win
teravond-sprookje" bestelt onder
[weer „een onherbergzame plek in Bo
wmen aan zee, winter aanzicht, diep
en ruim". En wat moet hij het soms
rnoeilijk hebben gehad, getuige een af-
[ttne (pas ontdekt en voor het eerst
re zien), waaruit blijkt dat de aristo
cratische zegger van verzen, die Roy-
l jWas'. *n n*et schroomde, op
treden in de revue ,,Naar de Eyf-
feltooren".
"oor de Nederlandse toneelgeschle-
Sls.is R°yaards vooral van be-
ejems geweest als regisseur. „De re-
5 ,?nder zin leiding waren ware
^ges", schreef een van zijn spelers.
vm van vo°rbereiding, het
De i ket vooriezen« de inenzettlng.
j elSerüijk spelleiding was een voort-
epK gevec^. Wat is regie voeren ei-
Sa-! u njers' Placbt hij te zeggen,
die I brengen in den warwinkel,
lerc aan ^un *°t overgelaten spe
nen 9enTLSp,^ster^ steeds wordt gescha-
JL- breek eerst aan mijn mede-
Het rnS arn^en en benen en dan lukt
ner en i1 u ^an' aan enkeïen bun-
ben bl'uikbare nieuwe armen en
geveer heheffd ^oe met meze^ on"
WEE
NedpJfJ?jbracht hij, voor het eerst in
\Verd po? Faust van Goethe- Hel
rale rft«iv?orm werkstuk de gene-
een nacht w duui*de twee -dagen en
krprnpf Vt Wör® tevens zijn mees-
teir va»' rn aflo°P bood de universi-
i dn m j oobt hem het eredoctoraal
5cHetsenri ^se ietteren aan. Ken
craat dio V£or esthetische aristo-
hij tijden yaards was, is de zin. die
nameliji5-s Zyn erePromotie uitspraak,
^chf6 iS, v?lk' wolks verbeeldings-
wordt verstikt" werkelijkheid
Kepast^ \vilriiaa^* dat hi-i op zichzelf toe-
Rij strepH A160, n»melifc
in p», voor de rechten der fan-
zip" n land zonder schoor-heids-
he
hemen1efeT?p?elij?e erkenning red-
?0°yaardi;' - Jr°nie wilde zelfs, dal
'aar Plaat, m?e7'f aP i" hetzelfde
ifeastorrevm maken voor de Bouw
heelkunst m M^,aa^na het met de to-
f'mten daareeit» d' enkele hoogte-
Jeest schimt fe -kwakkelen ge-
Ptiek helft je u?,' De latere subsidie-
?,aat had a".es veranderd, maar
stierf jn io^rds niets meer aan
jthe::.'.',
„Dear" mister David Garrick heeft met zijn „Dear mrs. Applebee" geen
winst geboekt ten opzichte van vorige week .Hij is op de tweede
plaats van onze Stern-hitparade blijven staan en heeft geen kans
gezien de Monkees van hun voestuk te storen. David blijft dus
„kroonprins". Rames Chaffy begint met „Sammy" terrein te verliezen.
Maar ja, hij heeft lang genoeg In de hoogste regionen van onze
top-tien „gebogen rondgelopen".
De plaat van deze week gaat deze keer naar:
Marijke Marteijn, Kastanjelaan 136, Terneuzen
Over enkele dagen krijgt zij de plaats thuisgestuurd.
De Stem-hitparade van deze week
ziet er als volgt uit:
1. I'm a believer Monkees
2. Dear mrs. Applebee
David Garrick
3. Geren, green grass .of home
Tom Jones
4. Friday on my mind Easybeats
5. Land van Maas en Waal
Boudewijn de Groot
6. Happy Jack Who
7. Gimme some loving
Spencer Davis
8. No milk today
Herman's Hermits
9. Sammy Ramses Chaffy
10. Save me Dave Dee, Dozy,
Beaky, Mick, Tich
Wanneer men „Boudewijn de
Groot" zegt moet men daar in een
adem bij noemen „Lennaert Nijgh".
Dit duo, waarin Boudewijn fun
geert als spreekbuis van de inspi
ratie van Lennaert, bewandelt in
de wereld van lichte Nederlandse
muze, een weg, die voor velen
misschien niet helemaal duidelijk
is Een weg, die van evenwichtige
cabaretliedjes leidde naar oneven
wichtige een zijdige protestsongs
over de oorlog. De lijn, die het
tweetal volgt is echter niet afge
broken bij de protestsongs. Bou
dewijn en Lennaert zijn blijven
zoeken naar nieuwe wegen.. Hier
bij zijn zij terecht gekomen bij de
schilder Jeroen Bosch. Geïnspi
reerd door diens schilderijen
schreei Lennaert Nijgh het poëti
sche, karnavalleske en tevens bal-
lade-achtige „Land van Maas en
Waal". De plaat is in Nederland
bijzonder goed ontvangen. Daar
om laten we onze hitparade van
deze week draaien om Boudewijn
de Groot.
De opgaven voor deze week lulden:
Stel uit de volgende lijst platen je
eigen hitparade samen en raad op
welke plaats Boudewijn de Groot
komt te staan. Zet je antwoord op
een briefkaart en stuur die aan:
Dagblad De Stem,
Reigerstraat 16
Breda
Maar denk erom: de kaarten moeten
uiterlijk maandagavond in ons bezit
zijn.
Sammy Ramses Chaffy
Happy Jack Who
Snoopy VS. The red Baron
Royal Guardsmen
Dear mrs. Applebee David Garrick
Friday on my mind Easybeats
How can we hang on to dream
Rudy Bennett
Let's spend the night together
Rolling Stones
Land van Maas en Waal
Boudewijn de Groot
Green, green grass of home
Tom Jones
I'm a believer Monkoes
Boudewijn samen met Len
naert naar nieuwe wegen zoeken.
(ADVERTENTIE)
Voor ai uw TOPHITS
Oranjestraat S Axel
Telefoon 01155 - 505
f
18.45
18.50
19.00
19.10
19.30
20.00
20.30
20.55
21.00
22.45
23.00
19.50
20.00
20.05
20.30
21.20
21.45
21.50
22.15
22.30
PIPO DE CLOWN.
NIEUWS.
DE VERREKIJKER.
VAN GEWEST TOT GEWEST.
MENSEN IN DE SPORT. Programma van Bob Spaak.
JOURNAAL.
ACHTER HET NIEUWS. De crisis van '30.
SIMON CARMIGGELT leest verhaal „Een heer in de
trein" uit de bundel „Fluiten in het donker".
HET SPEL VAN DE ROLLEN. Een driehoeksverhou
ding loopt uit in een duel: Maar voor het zover is, is
er spits en veel geredeneerd.
JOURNAAL.
AUTOMATISERING. Teleac-les.
ZENDTIJD POLITIEKE PARTIJEN.
JOURNAAL.
PATROUILLEWAGEN 54 ANTWOORD. Toody
en Muldoon maken een einde aan de praktijken van
enige zakkenrollers.
CINéMA. Een programma over films en filmmakers.
VERHALEN VAN GUY DE MAUPASSANT. Een ver
filmde novelle van de beroemde 19e-eeuwse Franse
schrijver.
HET GEVAAR VAN VRIJBLIJVENDHEID. Ds. F. E.
van Leeuwen, remonstranits predikant te Amsterdam.
SCREENPLAY. Choreograaf Job Sanders experimen
teert met het Nederlands Dains Theater.
JOURNAAL.
DICHTERBIJ. Kernbegrippen uit de bijhei opnieuw
doorlicht.
14.05
18.25
18.55
19,00
19.25
19.55
20.00
20.25
21.15
22.15
22.45
SCHOOLTELEVISIE.
TELETAALLES. Franse les.
ZANDMANNETJE.
HOBO, DE KLEINE ZWERVER. Feuilleton voor de
Jeugd.
TIENERKLANKEN. Met een cursus fotografie.
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS.
NIEUWS.
BONANZA. Western.
PANORAMA.
PREMIèRE. Fragmenten uit nieuwe films,
NIEUWS.
14.00
18.27
18.55
19.30
20.00
20.30
22.00
22.45
SCHOOLTELEVISIE.
NIEUWS. Aainsl.: SCHOOLTELEVISIE,
REFLETS DU LIBéRALISME.
SIGNE ALOUETTE. Deel drie van het feuilleton.
JOURNAAL.
LA LANC'E BRISéE. Film #an Edward Dmyttryk. Met:
Spencer Tracy, Robert Wagner, Richard Widmark,
Jean Paters, Kaity Jurado, Hugh O'Brian, Earl Holli-
man, Edward Franz.
LE CARROUSEL AUX IMAGES. Nieuwe films, ge
presenteerd door Sélim Sasson.
JOURNAAL.
(Van onze radio- en t.v.redactie")
HILVERSUM In verband met pro
grammatische samenwerking van alle
zendgemachtigen aspirant) -omroepor
ganisaties heeft het N.R.U.-bestuur
goedkeuring gehecht aan de instelling
van een aantal permanente colleges
binnen het kader van de N.R.U. waar
in de organisaties op basis van vrij
willigheid via hun vertegenwoordigers
overleg plegen c.q. van advies dienen.
Het betreft hier resp. de instelling
van een programmabeleidscollege, een
college van programmaleiders radio en
een aantal werkgroepen.
Het programmabeleidscollege, dat on
der voorzitterschap zal staan van de
programma-commissaris N.R.U., dient
als overlegorgaan inzake belangrijke
programmabeleidsproblemen. Het komt
in de plaats van het college van pro
grammadirecteuren.
In het college van programmaleiders
radio, dat de programma-adviescom
missie gaat vervangen, zal regelmatig
overleg plaatshebben inzake onderlinge
coördinatie en samenwerking inzake de
produktie van radioprogramma's.
Tot de werkgroepen, waarin op de
betreffende terreinen onderling overleg
wordt geplegd c.q. wordt geadviseerd,
behoren o.m. de reeds bestaande mu-
zlekcommissie, de Teportagecommissie,
de commissie gesproken woord en de
hoorspelcommissie.
(Van onze radio-' en tv-redactie)
HILVERSUM „Een nieuwe maat
schappij" is de titel van de tweede af
levering van de serie „Wie zijn taeh
die Amerikanen?", die de NTS zondag
5 februari van 19.25 tot 19.50 op Ne
derland 2 uitzendt.
In dit programma wordt het purita
nisme behandeld en de invloed, die het
had op de ontwikkeling van de Ame
rikaanse geschiedenis. De puriteinen
wilden een nieuwe, op de bijbel ge
baseerde maatschappij grondvesten.
Maar de puriteinse gezindheid maak
te het voor andersdenkenden onmoge
lijk om onder hun gezag te leven.
Daarentegen vormde in Pennsylvania
de nieuwe kolonie van William Penn,
godsdienstige verdraagzaamheid de
hoeksteen van de grondwet. Deze idee-
en van vrijheid en verdraagzaamheid
leidden uiteindelijk naar Thomas Jef
ferson en de Amerikaanse onafhanke
lijkheidsoorlog in 1776.
(ADVERTËNTIE)
Muzikale studie willen wij stimuleren.
Noemt U het gerust eigenbelang,
maar houdt het in gedachten. Bij
voorbeeld als Uw kind piano wil Ieren
spelen en U niet weet of U met een
tijdelijke bevlieging dan wel met een
ontluikend, virtuoos te maken hebt.
Bender geeft Uw kind een muzikale
proeftijd. Is het ernst dan blijft de
piano en betaalt U de koopsom. Was
het toch een bevlieging dan zijn Uw
enjge kosten de huurprijs. Overigens
zijn- er veel meer redenen om altijd
bij Bender advies in te winnen!
Breda, Veemarktstraat 40 - tel, 30164
Amsterdam Arnhem Leiden - Rotterdam
(Van onze radio- en t,v.-redactie)
HILVERSUM Nadat de minister
van Cultuur, Recreatie en Maatschap
pelijk Werk had bericht dat de radio-
zendtijd voor het Humanistisch Ver
bond nader is vastgesteld op 15 minu
ten per week, heeft het bestuur van
de Nederlandse Radio Unie na over
leg met de betrokkenen, de extra-vijf
miunten zendtijd voor het verbond in
gedeeld op vrijdagavond van 22.25 tot
22.30 via Hilversum II, d.w.z. als on
derbreking van de zendtijd van de N.
R.U.
Deze regeling gaat in op 3 februa
ri. Het Humanistisch Verbond heeft
al zendtijd op maandagavond via HiJ-
versum I van 19.40 tot 19.50 uur, voor
afgaand aan het N.R.U.-programma.
(Van onze radio- en t.v.-redactie?
HILVERSUM In verband met het
vertrek van mr. A. A. Bakker, die sa
men met drs. I. J. van Houte de V.
P.R.O. in het N.R.TT-bestuur vertegen
woordigde, heeft de VP.R.O. met. in
gang van 1 februari als lid van
het N.R.U-bestuur aangewezen de heer
A J. Mulder., de nieuwbenoemde eco
nomisch directeur van deze omroep.
Hilversum I, 402 m
AVRO: 12.00 Stereo: Metropole-orkest
(opn) amusementsmuziek. 12.25 Beurs
berichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Lichte orkestmuziek.'
12.50 Draaiorgelklanken (gr). 13.00
Nieuws. 13.10 Journaal en beursberich
ten. 13.30 Koorzang met pianobegelei
ding: moderne en klassieke liederen.
13.50 Kerkorgelconcert: Klassieke mu
ziek. 14.15 Voordracht. 14.25 Biologica,
een programma over planten en dieren.
15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02
Schakeringen: programma over Kunst
en cultuur in woord en muziek. 17.00
Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Ac
tualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boe
ren Partij. Spreker de heer Koekoek,
voorzitter van de Boeren Partij. 18.30
Tout a toi: programma uit Parijs. 18.55
Gesproken brief. 19.00 Voor de kinderen.
19.05 Klassieke vrouwenfiguren canta
tes en liederen over vrouwen uit de
klassieke oudheid en mythologie. IKOR:
19.30 Avondgebed. 19.55 Kerk veraf en
dichtbij. AVRO 20.00 Nieuws. 20.05 Ste
reo: Radiofilharmonisch orkest en solist:
moderne muziek. 21.20 Juffrouw Anya,
hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali
teiten. 22.55 Stereo Discotaria: nieuwe
19.05 Klassieke vrouwenfiguren: canta-
Hilversum II, 298 m
KRO: 12.27 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actua
liteiten. 13.00 Pro memorie, praatje. 13.05
Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Pro
gramma voor de vrouw. 14.15 Piano
recital: moderne en semi-klassieke mu
ziek. 14.40 Gitaar-recital (gr.): oude mu
ziek. TROS: Van 1685 tot vandaag, mu
zikale lezing. 15.15 Sphinx, programma
voor de vrouw. NCRV: 15.45 Klassieke
muziek voor harp (gr.). 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Alt en piano: Duitse klas
sieke liederen (opn.). 17.00 Het geheim
van de klaverhof, hoorspel voor de
jeugd. 17.15 Kinderliedjes (gr.). 17.30
Stereo: Nederlandse lichte muziek (gr.).
18.10 Sportrubriek. 18.30 Uitzending van
de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.40
Halte: pragramma voor twintigers. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio
krant. 19.30 Pianorecital: klassieke mu
ziek (gr.). 19.45 Op de man af, praatje.
19.50 Stereo: Gevarieerd muziekpro
gramma. 20.10 De familie Leenhouts,
hoorspel. 22.35 Samen uit - samen thuis:
gevarieerd programma. 22.00 Lichte Ita
liaanse orkestmuziek (gr.). 22.15 Wijd
als de wereld: internationale oriëntatie
in kerk, zending en eucemene. 22.30
Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.45
Kerkorgelconcert: klassieke en moder
ne muziek (opn.). 23.15 Signaal: muziek
van eigen tjjd (opn.). 23.45 Lichte gram-
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum III 240 m, F.M.
NCRV: 12.00 Nieuws. 12.02 Variant:
actualiteiten, reportages en lichte gram-
mofoonimuziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Top
Twintig. 14.00 Nieuws. 14.02 Instumen-
taal allerlei (gr.). KRO; 15.00 Nieuws.
15.02 Actualiteiten. 15.05 Sport. 16.00
Nieuws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Tiener-
magazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualitei
ten. 17.05-18.00 Verzoekplatenprogramma.
Brussel Vlaams 324 m
12.00' Nieuws. 12.03 Lichte muziek.
12.40 Weerbericht, mededelingen, pro-
I flma Tfillir? nnlwAnfiiW
EMU6D OVBRVe som RFLOOP DOCHW 9(-
mm mmsoeomoemfesriMmmm
if Dat is nou jammer. Jaren heb
ik 's levens lasten manmoedig gedra
gen, in de stille zekerheid dat ik
eens de wereld zou verbazen met de
publikatie van een stuk noeste we
tenschappelijke arbeid, waaraan ik
al mijn vrije tijd heb gestoken. Vol-
komeji vergeefs, zo blijkt nu wel. V
moet weten dat ik mij, als amateur-
bioloog, geheel had geworpen op de
knoflookpad. Dat beest intrigeert mij
reeds sinds mijn kleuterjaren. U
kent de knoflookpad toch? Ik bedoel
uiteraard de buro fuscus. Ziet u wel,
dat u 't weet.
En nu was ik bijna gereed. Ik had
al driehonderdtachtig vellen volge-
typt, allemaal over de knoflookpad.
Er was praktisch niets meer dat ik
van het dier niet wist. En ik ver
heugde me reeds bovenmate om de
verbazing die ik in wetenschappelij
ke kringen zou losslaan wanneer
mijn werk op de tafels van de biolo
gen zou neerploffen.
Doch wat gebeurt er? Het Rivon is
me net een slag vóór geweest. V
weet toch wie Rivon is? Juist, het
Rijks Instituut voor Veldbiologisch
Onderzoek ten behoeve van het Na
tuurbehoud. Rivon heeft óók aan de
knoflookpad gewerkt, en de resulta
ten daarvan zijn nu in de publici
teit gesmeten. Daar gaan mijn drie-
honderdU/chtig volgetypte vellen,
zonde van het papier en al de tijd
die erin zit.
Een minder grote geest zou nu
schamper doen over het navorsings-
werk van Rivon. Maar zo ben ik niet.
Ik geef volmondig toe dat de jon
gens van Rivon goed werk geleverd
hebben. Goed, voor mij was het na
tuurlijk gesneden koek, en sommige
dingen weet ik ook wel een beetje
beter, maar dat doet niets af van de
waarde wan het speurwerk dat Ri
von naar de knoflookpad heeft inge
steld.
Volkomen terecht wordt vastge
steld dat het dier reeds in Starings
„Almanak voor den Landman" uit
1896 was gesignaleerd. V moet die
jaargang eens uit uw boekenkast
halen. V hebt Staring immers in
huis
En over het ingraven van de knof
lookpad hoef je Rivon intussen ook
niks nieuws meer te vertellen. Over
dag zit het beest fijn onder de
grond, en 's nachts komt het eruit
om een hapje eten op te scharrelen.
Een sterk hoofdstukje uit mijn eigen
werk over de knoflookpad vond ik
persoonlijk de uitweidingen inzake
de nominaatsvorm waartoe de Ne
derlandse knoflookpadden behoren.
We moeten ze, om het even duidelij
ker uit te drukken, rekenen tot de
Pelobatus F. Fuscus, een mooi idee
tje trouwens voor iemand die niet
langer Jansen wil heten en die naar
een aardige nieuwe naam zoekt.
Maar zelfs dat is het Rivon duide
lijk geworden. Dat knoflookpadden
een eigen vrije wil bezitten, die zij
tot uitdrukking brengen in hun
voorkeuren voor de grondsoort, ook
in dat opzicht zaagt Rivon alle po
ten weg onder mijn wetenschappe
lijke stoel, die ooit, wie weet, zelfs
een leerstoel had kunnen worden.
Een knoflookpad heeft liever grof
zand dan heidegrond: ik heb er
maanden in gestoken, maar Rivon
is er eveneens achter. Grof zand of
grof zand met klei vermengd., dat
kan onze Pelobatus F. Fuscus geen
laars schelen: ik heb er zeventien
pagina's aan gewijd. Maar Rivon
komt tot dezelfde conclusies. Sneu.
Slechts één vraag laat Rivon on
beantwoord: een van de problemen
die bij Pelobatus F. Fuscus nog uit
gezocht moeten worden is op welke
wijze het dier dat diep in de grond
zit, weet dat het nacht geworden is.
Want dan moet-ie immers naar bo
ven, zoals u weet.
En u voelt al wel, wat nu het al
lerellendigste van de hele toestand
is. Jawel: dat weet ik óók niet. Pe
lobatus persoonlijk kon op die klem
mende vraag geen antwoord geven.
Maar vergissen doet-ie zich nimmer.
Prompt elke nacht komt hij omhoog,
griezelig trouwens, want de knof-
lookpad heeft een aardige naam,
maar een erg enge kop.
Misschien is er onder onze knof-
lookpadminnende lezers iemand die
er enig idee van heeft hoe die pad
weet dat het nacht is. Dan graag
een berichtje aan ondergetekende.
Misschien kan ik Rivon dan toch
nog overtroeven.
PRAET-MAECKBR
(ADVERTENTIE)
Aanvang nieuwe cursus 3 april 1967
grammaoverzicht en SO S-berichten voor
schippers. 12.48 Jazzmuziek. 32.55 Bui
tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws,
weerbericht en beursberichten. 13.20 Ta-
felmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. (.15.00 Nieuws). 15.30 Lichte mu
ziek. 16.Q0 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weer
bericht en mededelingen. 17.15 Volks
liedjes. 17.30 Volkszang en -dans. 18.00
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Taal wenken.
18.32 Lichte muziek. 18.45 Sportberich
ten. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramrno-
foonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht
en radiokroniek. 19.40 Grammofoommu-
ziek. 19.50 Politieke uitzending. 20.00
Openbaar Kunstbezit. 20.15 Klassieke
muziek. 22.00-22.15 Nieuws en berichten.
Hilversum I, 402 m
VAR A: Nieuws en ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 lichte
grammofoonmuziek. <7.30-7.35 Van de
voorpagina). VPRO: 7.55 Deze dag.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Klassieke gram
mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40
Stereo Pianorecital: moderne muziek.
AVRO: 10.00 Schoolradio. VARA 10.20
Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws
11.02 Voor de vrouw. AVRO 11.30 Frag
menten uit Duits-romantische opera's
(gr.).
Hilversum U, 298 m
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
bericMen. 7.10 Dagopening. 7.15 Stereo:
Lichte orkestmuziek. 7.30 Nieuws. 7.32
Stereo: Lichte grammofoonmuziek' 7.40
Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde
muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zie
ken. 9.35 Stereo: Lichte instrumentale
muziek. 10.00 Viool en orkest: klassieke
muziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11,00
Lichte grammofoonmuziek.
Hilversum III 240 m, F.M.
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualiteiten.
9.05 Vrolijk platenprogramma. 10.00
Nieuws. 10.02 Arbeidsvitaminen (gr.).