„Dictator" W. Royaards onderwerp expositie BIGGLES IN TIBET Stem-Hi VIRTUOOS ONDER DE ACTEURS 100 JAAR GELEDEN GEROREN, BENDER Pelobatus Kappersocodemie Boudewijn en Lennacrt =41 'M De heks De voddernan DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 FEBRUARI 1967 lt OFFICIER HART Deze week: Boudewijn Fonobar Gerrit de Jonge N.V. NEDERLAND /.- Het spel van de rollen NEDERLAND II: Verhalen van Guy de Maupassant BELGIê (Vlaams): Bonanza BELG/ë (Waals): 'La la nee brisée Permanente over leg-col leges in NRU Tweede aflevering „Wie zijn toch die Amerikanen'' MUZIKALE PROEFTIJD deskundig in klank Meer zendtijd voor humanisten Nieuwe afgevaardigde van VPRO ln NRU-bestuui Donderdag 2 februari O m mm oHmrn 3iem in rh Immoos- Zjjzijti allen gered,vreem deling !Vij vonden uïn de bergen en brachten. llw vrienden doen zich reeds te goed aan een wanne maaltijd .Straks zal de "Uit verkorene'; onze grote Vrijdag 3 februari ■m. hkende Doornroosje. i In het bos woonde eens een leks. 's Avonds vloog ze rond het bos fn iets weg te halen. Op een keer lloog ze weer rond en zag een pa] Itaan. Ze vloog naar beneden tot ze Je grond was. Er was niemand in de luurt. Ze ging maar eens rond kijken If er iets heel moois weg te halen was. lin opeens zag ze een open raam. En leel voorzichtig en stil, liep ze naar lot raam toe. en zag de koning en ko- lingin. Ze sliepen allebei. De heks zag Ie ring met diamantjes er in. Zo vlug je kon liep ze naar de bezem, en zei jen toverspreuk. En de bezem vloog de jamer in. De heks pakte de ring en Jloog zo vlug ze kon naar haar eigen luis je terug. En ze stopte de ring zo jer weg dat ze, ze niet meer vinden Zelf verzonnen door: Ria Bastiaansen Vaarlindseweg 7 B Breda (N.-B.) 10 jaar. in de voddeman opt door straiten en door de steeg, ij komt oude vodden halen, i wil er wel wat voor betalen, wee kwartjes, vast niet meer, eel misschien toch wel de volgende keer. rn de voddeman, erkt van 's morgens tot 's avonds ij handelt in oude zakken, ook in oude lappen, us als je vodden'' vindit, 'eng ze dan maar gauw naar n de voddeman. met ieder vodje blij. j spaart het in z'n schuurtje, ot gekomen is het uurtje. n brengt hij 't naar een fabriek, ar maken ze papier, en dan krijgt weer zoveel Zelf verzonnen door: Liamie Willemse, Langewa£®n" straat 14, Gilze, 11 jaar- (Je kunt het ook zingen op wijs van Telefoontje). li (Van onze correspondent) AMSTERDAM Het magische beeld Dij oudere fijnproevers op het ge- vi.rl der toneelkunst van Willem Roy .ards voortleeft, staat tot 31 maart I,„stoft en opgepoetst te pronk in hei Amsterdamse Toneelmuseum. Dat ge flirt tijdens een expositie, die als kap .tok het feit heeft, dat deze viruoos onder de acteurs honderd jaar geleden ..horen ver tl. Een aanleiding meer Jjtien ontkomt, dwalend langs S verscheidenheid aan rekwisieten, die Ttovaards' carrière doen herleven en bladerend In het boekje, dat de ten Instelling krachtig ondersteunt, niet .111 de Indruk, dat welke gelegenheid j,n ook het Toneelmuseum welkom om eer te doen aan dit mimi- ,cbe en vocale fenomeen. Ziin loopbaan omspant de jaren tus- 1886 en 1928 hij debuteerde als Fa- Eren een mulat, bi',genaamd „De zwar- dokter" in het gelijknamige stuk van Armste Anicet-Bourgeois en Philip Du manoir dat ..De Nederlandsche Tonee fsten" onder leiding van Charles de 'a Mar in 1886 op de planken brachi a 42 jaar later duikt zijn naam vooi laatst op als vertaler van Louis Vernaai's .Fauteuil 47". Zijn laatste rol speelde hij in 1927 Mercadet in hoi tclnknamige stuk vafi Honoré de - Balzac en wel bij het Nieuwe Ncdei- landsch Toneel van Saalborn. Daar- j •assen meer dan 200 verschillende rol- g g lt- ongeveer 100 stukken, die hij re- isseerde en 29 vertalingen van toneel stukken. Althans: voorzover men kat. 'zaanjjet Toneelmuseum meldt een beetje spijtig: „Een overzicht van Roy sards' toneelactiviteiten kan niet de pre- tentie van volledigheid hebben. Lang m niet alle programma's zijn bewaard g gebleven; ook zal Royaards noodg'-- dwongen wel eens een rol hebben ge nomen in een stuk, waar hij volgens bet overgebleven programma niet in stond of dat hij niet geregisseerd had" Voeg daarbij de vele voordrachtavon den die de kunstenaar heeft gehouden, !ijn'studiereizen en zijn gastrollen (hij g meelde de duivelse hypnotiseur Sven- jjll in Trilby tot in Sint-Petersburg toe - nooit was een Nederlandse acteui ver van huis geweest) en men krijgt een vage indruk van het onuitputtelij ke reservoir aan talent en energie, waarover deze man moet hebben be schikt- BJn aristocratische ouders wensten tem een carrière als marine-officier a inderdaad heeft hij drie jaar als adelborst in Den Helder gezeten. Toen werd hij het Nieuwediep beu en liet hij zich mschrijvén op de toneelschool. Zijn confrontatie als jongeman uit een Intellectueel milieu met de komedian tenwereld van toen, tegen de achter- pond nog wel van allerlei vernieuwin gen binnen de literatuur en de beel dende kunst (de Tachtigers), zijn van beslissende invloed geweest op zijn ont wikkeling. Dat hij bij dit alles de dis cipline van zijn officiersopleiding niet vergat, moge blijken ut het volgende briefje een van de curieuze stukken die men tot 3i maart in Amsterdam kan zien. Hij is dan directeur van de Koninklijke Vereeniging het Neder- landsch Tooneel, die de Stadsschouw burg bespeelt, en schrijft aan zijn regis seur Grimberg: .,Ik verzoek je drin gend, er bij de repetities de hand aan te houden, dat er tijdens de repetities onder jouw leiding niet wordt gerookt, en dat alle dames en heeren zich ont doen van overkleren. Dames als me vrouw Meunier Nagtegaal moeten on middellijk begrijpen, waar zij in ons gezelschap zijn opgenomen, dat zij de gewoonten, bij andere gezelschappen aangenomen, hebben te laten varen. Onverschilligheid voor het werk en ver regaande arrogantie op vermeende ver diensten zijn de oorzaken van zulk op treden". Men ziet. wie onder Royaards dien de, diende in een keurkorps, waar stren ge straffen stonden op ongepoetste en peuken onder het bed. cm' „Maar wat een hart voor de zaax wroet hij hebben gehad", denkt men jen paar stappen verder, als men de jestelon ziet, waarop hij keurig gecal- jigrafeerd de decors voor ,,Een win teravond-sprookje" bestelt onder [weer „een onherbergzame plek in Bo wmen aan zee, winter aanzicht, diep en ruim". En wat moet hij het soms rnoeilijk hebben gehad, getuige een af- [ttne (pas ontdekt en voor het eerst re zien), waaruit blijkt dat de aristo cratische zegger van verzen, die Roy- l jWas'. *n n*et schroomde, op treden in de revue ,,Naar de Eyf- feltooren". "oor de Nederlandse toneelgeschle- Sls.is R°yaards vooral van be- ejems geweest als regisseur. „De re- 5 ,?nder zin leiding waren ware ^ges", schreef een van zijn spelers. vm van vo°rbereiding, het De i ket vooriezen« de inenzettlng. j elSerüijk spelleiding was een voort- epK gevec^. Wat is regie voeren ei- Sa-! u njers' Placbt hij te zeggen, die I brengen in den warwinkel, lerc aan ^un *°t overgelaten spe nen 9enTLSp,^ster^ steeds wordt gescha- JL- breek eerst aan mijn mede- Het rnS arn^en en benen en dan lukt ner en i1 u ^an' aan enkeïen bun- ben bl'uikbare nieuwe armen en geveer heheffd ^oe met meze^ on" WEE NedpJfJ?jbracht hij, voor het eerst in \Verd po? Faust van Goethe- Hel rale rft«iv?orm werkstuk de gene- een nacht w duui*de twee -dagen en krprnpf Vt Wör® tevens zijn mees- teir va»' rn aflo°P bood de universi- i dn m j oobt hem het eredoctoraal 5cHetsenri ^se ietteren aan. Ken craat dio V£or esthetische aristo- hij tijden yaards was, is de zin. die nameliji5-s Zyn erePromotie uitspraak, ^chf6 iS, v?lk' wolks verbeeldings- wordt verstikt" werkelijkheid Kepast^ \vilriiaa^* dat hi-i op zichzelf toe- Rij strepH A160, n»melifc in p», voor de rechten der fan- zip" n land zonder schoor-heids- he hemen1efeT?p?elij?e erkenning red- ?0°yaardi;' - Jr°nie wilde zelfs, dal 'aar Plaat, m?e7'f aP i" hetzelfde ifeastorrevm maken voor de Bouw heelkunst m M^,aa^na het met de to- f'mten daareeit» d' enkele hoogte- Jeest schimt fe -kwakkelen ge- Ptiek helft je u?,' De latere subsidie- ?,aat had a".es veranderd, maar stierf jn io^rds niets meer aan jthe::.'.', „Dear" mister David Garrick heeft met zijn „Dear mrs. Applebee" geen winst geboekt ten opzichte van vorige week .Hij is op de tweede plaats van onze Stern-hitparade blijven staan en heeft geen kans gezien de Monkees van hun voestuk te storen. David blijft dus „kroonprins". Rames Chaffy begint met „Sammy" terrein te verliezen. Maar ja, hij heeft lang genoeg In de hoogste regionen van onze top-tien „gebogen rondgelopen". De plaat van deze week gaat deze keer naar: Marijke Marteijn, Kastanjelaan 136, Terneuzen Over enkele dagen krijgt zij de plaats thuisgestuurd. De Stem-hitparade van deze week ziet er als volgt uit: 1. I'm a believer Monkees 2. Dear mrs. Applebee David Garrick 3. Geren, green grass .of home Tom Jones 4. Friday on my mind Easybeats 5. Land van Maas en Waal Boudewijn de Groot 6. Happy Jack Who 7. Gimme some loving Spencer Davis 8. No milk today Herman's Hermits 9. Sammy Ramses Chaffy 10. Save me Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick, Tich Wanneer men „Boudewijn de Groot" zegt moet men daar in een adem bij noemen „Lennaert Nijgh". Dit duo, waarin Boudewijn fun geert als spreekbuis van de inspi ratie van Lennaert, bewandelt in de wereld van lichte Nederlandse muze, een weg, die voor velen misschien niet helemaal duidelijk is Een weg, die van evenwichtige cabaretliedjes leidde naar oneven wichtige een zijdige protestsongs over de oorlog. De lijn, die het tweetal volgt is echter niet afge broken bij de protestsongs. Bou dewijn en Lennaert zijn blijven zoeken naar nieuwe wegen.. Hier bij zijn zij terecht gekomen bij de schilder Jeroen Bosch. Geïnspi reerd door diens schilderijen schreei Lennaert Nijgh het poëti sche, karnavalleske en tevens bal- lade-achtige „Land van Maas en Waal". De plaat is in Nederland bijzonder goed ontvangen. Daar om laten we onze hitparade van deze week draaien om Boudewijn de Groot. De opgaven voor deze week lulden: Stel uit de volgende lijst platen je eigen hitparade samen en raad op welke plaats Boudewijn de Groot komt te staan. Zet je antwoord op een briefkaart en stuur die aan: Dagblad De Stem, Reigerstraat 16 Breda Maar denk erom: de kaarten moeten uiterlijk maandagavond in ons bezit zijn. Sammy Ramses Chaffy Happy Jack Who Snoopy VS. The red Baron Royal Guardsmen Dear mrs. Applebee David Garrick Friday on my mind Easybeats How can we hang on to dream Rudy Bennett Let's spend the night together Rolling Stones Land van Maas en Waal Boudewijn de Groot Green, green grass of home Tom Jones I'm a believer Monkoes Boudewijn samen met Len naert naar nieuwe wegen zoeken. (ADVERTENTIE) Voor ai uw TOPHITS Oranjestraat S Axel Telefoon 01155 - 505 f 18.45 18.50 19.00 19.10 19.30 20.00 20.30 20.55 21.00 22.45 23.00 19.50 20.00 20.05 20.30 21.20 21.45 21.50 22.15 22.30 PIPO DE CLOWN. NIEUWS. DE VERREKIJKER. VAN GEWEST TOT GEWEST. MENSEN IN DE SPORT. Programma van Bob Spaak. JOURNAAL. ACHTER HET NIEUWS. De crisis van '30. SIMON CARMIGGELT leest verhaal „Een heer in de trein" uit de bundel „Fluiten in het donker". HET SPEL VAN DE ROLLEN. Een driehoeksverhou ding loopt uit in een duel: Maar voor het zover is, is er spits en veel geredeneerd. JOURNAAL. AUTOMATISERING. Teleac-les. ZENDTIJD POLITIEKE PARTIJEN. JOURNAAL. PATROUILLEWAGEN 54 ANTWOORD. Toody en Muldoon maken een einde aan de praktijken van enige zakkenrollers. CINéMA. Een programma over films en filmmakers. VERHALEN VAN GUY DE MAUPASSANT. Een ver filmde novelle van de beroemde 19e-eeuwse Franse schrijver. HET GEVAAR VAN VRIJBLIJVENDHEID. Ds. F. E. van Leeuwen, remonstranits predikant te Amsterdam. SCREENPLAY. Choreograaf Job Sanders experimen teert met het Nederlands Dains Theater. JOURNAAL. DICHTERBIJ. Kernbegrippen uit de bijhei opnieuw doorlicht. 14.05 18.25 18.55 19,00 19.25 19.55 20.00 20.25 21.15 22.15 22.45 SCHOOLTELEVISIE. TELETAALLES. Franse les. ZANDMANNETJE. HOBO, DE KLEINE ZWERVER. Feuilleton voor de Jeugd. TIENERKLANKEN. Met een cursus fotografie. HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS. NIEUWS. BONANZA. Western. PANORAMA. PREMIèRE. Fragmenten uit nieuwe films, NIEUWS. 14.00 18.27 18.55 19.30 20.00 20.30 22.00 22.45 SCHOOLTELEVISIE. NIEUWS. Aainsl.: SCHOOLTELEVISIE, REFLETS DU LIBéRALISME. SIGNE ALOUETTE. Deel drie van het feuilleton. JOURNAAL. LA LANC'E BRISéE. Film #an Edward Dmyttryk. Met: Spencer Tracy, Robert Wagner, Richard Widmark, Jean Paters, Kaity Jurado, Hugh O'Brian, Earl Holli- man, Edward Franz. LE CARROUSEL AUX IMAGES. Nieuwe films, ge presenteerd door Sélim Sasson. JOURNAAL. (Van onze radio- en t.v.redactie") HILVERSUM In verband met pro grammatische samenwerking van alle zendgemachtigen aspirant) -omroepor ganisaties heeft het N.R.U.-bestuur goedkeuring gehecht aan de instelling van een aantal permanente colleges binnen het kader van de N.R.U. waar in de organisaties op basis van vrij willigheid via hun vertegenwoordigers overleg plegen c.q. van advies dienen. Het betreft hier resp. de instelling van een programmabeleidscollege, een college van programmaleiders radio en een aantal werkgroepen. Het programmabeleidscollege, dat on der voorzitterschap zal staan van de programma-commissaris N.R.U., dient als overlegorgaan inzake belangrijke programmabeleidsproblemen. Het komt in de plaats van het college van pro grammadirecteuren. In het college van programmaleiders radio, dat de programma-adviescom missie gaat vervangen, zal regelmatig overleg plaatshebben inzake onderlinge coördinatie en samenwerking inzake de produktie van radioprogramma's. Tot de werkgroepen, waarin op de betreffende terreinen onderling overleg wordt geplegd c.q. wordt geadviseerd, behoren o.m. de reeds bestaande mu- zlekcommissie, de Teportagecommissie, de commissie gesproken woord en de hoorspelcommissie. (Van onze radio-' en tv-redactie) HILVERSUM „Een nieuwe maat schappij" is de titel van de tweede af levering van de serie „Wie zijn taeh die Amerikanen?", die de NTS zondag 5 februari van 19.25 tot 19.50 op Ne derland 2 uitzendt. In dit programma wordt het purita nisme behandeld en de invloed, die het had op de ontwikkeling van de Ame rikaanse geschiedenis. De puriteinen wilden een nieuwe, op de bijbel ge baseerde maatschappij grondvesten. Maar de puriteinse gezindheid maak te het voor andersdenkenden onmoge lijk om onder hun gezag te leven. Daarentegen vormde in Pennsylvania de nieuwe kolonie van William Penn, godsdienstige verdraagzaamheid de hoeksteen van de grondwet. Deze idee- en van vrijheid en verdraagzaamheid leidden uiteindelijk naar Thomas Jef ferson en de Amerikaanse onafhanke lijkheidsoorlog in 1776. (ADVERTËNTIE) Muzikale studie willen wij stimuleren. Noemt U het gerust eigenbelang, maar houdt het in gedachten. Bij voorbeeld als Uw kind piano wil Ieren spelen en U niet weet of U met een tijdelijke bevlieging dan wel met een ontluikend, virtuoos te maken hebt. Bender geeft Uw kind een muzikale proeftijd. Is het ernst dan blijft de piano en betaalt U de koopsom. Was het toch een bevlieging dan zijn Uw enjge kosten de huurprijs. Overigens zijn- er veel meer redenen om altijd bij Bender advies in te winnen! Breda, Veemarktstraat 40 - tel, 30164 Amsterdam Arnhem Leiden - Rotterdam (Van onze radio- en t,v.-redactie) HILVERSUM Nadat de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk had bericht dat de radio- zendtijd voor het Humanistisch Ver bond nader is vastgesteld op 15 minu ten per week, heeft het bestuur van de Nederlandse Radio Unie na over leg met de betrokkenen, de extra-vijf miunten zendtijd voor het verbond in gedeeld op vrijdagavond van 22.25 tot 22.30 via Hilversum II, d.w.z. als on derbreking van de zendtijd van de N. R.U. Deze regeling gaat in op 3 februa ri. Het Humanistisch Verbond heeft al zendtijd op maandagavond via HiJ- versum I van 19.40 tot 19.50 uur, voor afgaand aan het N.R.U.-programma. (Van onze radio- en t.v.-redactie? HILVERSUM In verband met het vertrek van mr. A. A. Bakker, die sa men met drs. I. J. van Houte de V. P.R.O. in het N.R.TT-bestuur vertegen woordigde, heeft de VP.R.O. met. in gang van 1 februari als lid van het N.R.U-bestuur aangewezen de heer A J. Mulder., de nieuwbenoemde eco nomisch directeur van deze omroep. Hilversum I, 402 m AVRO: 12.00 Stereo: Metropole-orkest (opn) amusementsmuziek. 12.25 Beurs berichten. 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Lichte orkestmuziek.' 12.50 Draaiorgelklanken (gr). 13.00 Nieuws. 13.10 Journaal en beursberich ten. 13.30 Koorzang met pianobegelei ding: moderne en klassieke liederen. 13.50 Kerkorgelconcert: Klassieke mu ziek. 14.15 Voordracht. 14.25 Biologica, een programma over planten en dieren. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Schakeringen: programma over Kunst en cultuur in woord en muziek. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Ac tualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boe ren Partij. Spreker de heer Koekoek, voorzitter van de Boeren Partij. 18.30 Tout a toi: programma uit Parijs. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Klassieke vrouwenfiguren canta tes en liederen over vrouwen uit de klassieke oudheid en mythologie. IKOR: 19.30 Avondgebed. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. AVRO 20.00 Nieuws. 20.05 Ste reo: Radiofilharmonisch orkest en solist: moderne muziek. 21.20 Juffrouw Anya, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali teiten. 22.55 Stereo Discotaria: nieuwe 19.05 Klassieke vrouwenfiguren: canta- Hilversum II, 298 m KRO: 12.27 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actua liteiten. 13.00 Pro memorie, praatje. 13.05 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Pro gramma voor de vrouw. 14.15 Piano recital: moderne en semi-klassieke mu ziek. 14.40 Gitaar-recital (gr.): oude mu ziek. TROS: Van 1685 tot vandaag, mu zikale lezing. 15.15 Sphinx, programma voor de vrouw. NCRV: 15.45 Klassieke muziek voor harp (gr.). 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Alt en piano: Duitse klas sieke liederen (opn.). 17.00 Het geheim van de klaverhof, hoorspel voor de jeugd. 17.15 Kinderliedjes (gr.). 17.30 Stereo: Nederlandse lichte muziek (gr.). 18.10 Sportrubriek. 18.30 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij. 18.40 Halte: pragramma voor twintigers. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Pianorecital: klassieke mu ziek (gr.). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Stereo: Gevarieerd muziekpro gramma. 20.10 De familie Leenhouts, hoorspel. 22.35 Samen uit - samen thuis: gevarieerd programma. 22.00 Lichte Ita liaanse orkestmuziek (gr.). 22.15 Wijd als de wereld: internationale oriëntatie in kerk, zending en eucemene. 22.30 Nieuws. 22.40 Boekbespreking. 22.45 Kerkorgelconcert: klassieke en moder ne muziek (opn.). 23.15 Signaal: muziek van eigen tjjd (opn.). 23.45 Lichte gram- mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum III 240 m, F.M. NCRV: 12.00 Nieuws. 12.02 Variant: actualiteiten, reportages en lichte gram- mofoonimuziek. 13.00 Nieuws. 13.02 Top Twintig. 14.00 Nieuws. 14.02 Instumen- taal allerlei (gr.). KRO; 15.00 Nieuws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Sport. 16.00 Nieuws. 16.02 Actualiteiten. 16.05 Tiener- magazine. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualitei ten. 17.05-18.00 Verzoekplatenprogramma. Brussel Vlaams 324 m 12.00' Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen, pro- I flma Tfillir? nnlwAnfiiW EMU6D OVBRVe som RFLOOP DOCHW 9(- mm mmsoeomoemfesriMmmm if Dat is nou jammer. Jaren heb ik 's levens lasten manmoedig gedra gen, in de stille zekerheid dat ik eens de wereld zou verbazen met de publikatie van een stuk noeste we tenschappelijke arbeid, waaraan ik al mijn vrije tijd heb gestoken. Vol- komeji vergeefs, zo blijkt nu wel. V moet weten dat ik mij, als amateur- bioloog, geheel had geworpen op de knoflookpad. Dat beest intrigeert mij reeds sinds mijn kleuterjaren. U kent de knoflookpad toch? Ik bedoel uiteraard de buro fuscus. Ziet u wel, dat u 't weet. En nu was ik bijna gereed. Ik had al driehonderdtachtig vellen volge- typt, allemaal over de knoflookpad. Er was praktisch niets meer dat ik van het dier niet wist. En ik ver heugde me reeds bovenmate om de verbazing die ik in wetenschappelij ke kringen zou losslaan wanneer mijn werk op de tafels van de biolo gen zou neerploffen. Doch wat gebeurt er? Het Rivon is me net een slag vóór geweest. V weet toch wie Rivon is? Juist, het Rijks Instituut voor Veldbiologisch Onderzoek ten behoeve van het Na tuurbehoud. Rivon heeft óók aan de knoflookpad gewerkt, en de resulta ten daarvan zijn nu in de publici teit gesmeten. Daar gaan mijn drie- honderdU/chtig volgetypte vellen, zonde van het papier en al de tijd die erin zit. Een minder grote geest zou nu schamper doen over het navorsings- werk van Rivon. Maar zo ben ik niet. Ik geef volmondig toe dat de jon gens van Rivon goed werk geleverd hebben. Goed, voor mij was het na tuurlijk gesneden koek, en sommige dingen weet ik ook wel een beetje beter, maar dat doet niets af van de waarde wan het speurwerk dat Ri von naar de knoflookpad heeft inge steld. Volkomen terecht wordt vastge steld dat het dier reeds in Starings „Almanak voor den Landman" uit 1896 was gesignaleerd. V moet die jaargang eens uit uw boekenkast halen. V hebt Staring immers in huis En over het ingraven van de knof lookpad hoef je Rivon intussen ook niks nieuws meer te vertellen. Over dag zit het beest fijn onder de grond, en 's nachts komt het eruit om een hapje eten op te scharrelen. Een sterk hoofdstukje uit mijn eigen werk over de knoflookpad vond ik persoonlijk de uitweidingen inzake de nominaatsvorm waartoe de Ne derlandse knoflookpadden behoren. We moeten ze, om het even duidelij ker uit te drukken, rekenen tot de Pelobatus F. Fuscus, een mooi idee tje trouwens voor iemand die niet langer Jansen wil heten en die naar een aardige nieuwe naam zoekt. Maar zelfs dat is het Rivon duide lijk geworden. Dat knoflookpadden een eigen vrije wil bezitten, die zij tot uitdrukking brengen in hun voorkeuren voor de grondsoort, ook in dat opzicht zaagt Rivon alle po ten weg onder mijn wetenschappe lijke stoel, die ooit, wie weet, zelfs een leerstoel had kunnen worden. Een knoflookpad heeft liever grof zand dan heidegrond: ik heb er maanden in gestoken, maar Rivon is er eveneens achter. Grof zand of grof zand met klei vermengd., dat kan onze Pelobatus F. Fuscus geen laars schelen: ik heb er zeventien pagina's aan gewijd. Maar Rivon komt tot dezelfde conclusies. Sneu. Slechts één vraag laat Rivon on beantwoord: een van de problemen die bij Pelobatus F. Fuscus nog uit gezocht moeten worden is op welke wijze het dier dat diep in de grond zit, weet dat het nacht geworden is. Want dan moet-ie immers naar bo ven, zoals u weet. En u voelt al wel, wat nu het al lerellendigste van de hele toestand is. Jawel: dat weet ik óók niet. Pe lobatus persoonlijk kon op die klem mende vraag geen antwoord geven. Maar vergissen doet-ie zich nimmer. Prompt elke nacht komt hij omhoog, griezelig trouwens, want de knof- lookpad heeft een aardige naam, maar een erg enge kop. Misschien is er onder onze knof- lookpadminnende lezers iemand die er enig idee van heeft hoe die pad weet dat het nacht is. Dan graag een berichtje aan ondergetekende. Misschien kan ik Rivon dan toch nog overtroeven. PRAET-MAECKBR (ADVERTENTIE) Aanvang nieuwe cursus 3 april 1967 grammaoverzicht en SO S-berichten voor schippers. 12.48 Jazzmuziek. 32.55 Bui tenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten. 13.20 Ta- felmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. (.15.00 Nieuws). 15.30 Lichte mu ziek. 16.Q0 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 17.00 Nieuws, weer bericht en mededelingen. 17.15 Volks liedjes. 17.30 Volkszang en -dans. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuitslagen. 18.30 Taal wenken. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sportberich ten. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gramrno- foonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Grammofoommu- ziek. 19.50 Politieke uitzending. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15 Klassieke muziek. 22.00-22.15 Nieuws en berichten. Hilversum I, 402 m VAR A: Nieuws en ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 lichte grammofoonmuziek. <7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte gram mofoonmuziek. 9.00 Klassieke gram mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo Pianorecital: moderne muziek. AVRO: 10.00 Schoolradio. VARA 10.20 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws 11.02 Voor de vrouw. AVRO 11.30 Frag menten uit Duits-romantische opera's (gr.). Hilversum U, 298 m NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- bericMen. 7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: Lichte orkestmuziek. 7.30 Nieuws. 7.32 Stereo: Lichte grammofoonmuziek' 7.40 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. 9.00 Voor de zie ken. 9.35 Stereo: Lichte instrumentale muziek. 10.00 Viool en orkest: klassieke muziek (gr.). 10.30 Morgendienst. 11,00 Lichte grammofoonmuziek. Hilversum III 240 m, F.M. AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Vrolijk platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.02 Arbeidsvitaminen (gr.).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11