Eerst rijden dan varen dan de caravan Hoge snelheid in de bocht CRUM .RAGE RIJDENDE WATERTANK Geschikt voor de wintersport CARAVAN „OP PAPIER CARAVAN SHOW POLYESTER CARAVANBOOT en 6-pers. caravans Snelle stijging eiten - noviteiten - novi >nz@ caravanshow 1967 RELT-modellen U worden jefoond „SLAAKWEG" CARAVANS Oj) de Caravan-RAI zijn natuur- ijjk ook een aantal spectaculaire zaken te bewonderen. Zo op het eerste gezicht vallen deze buiten gewone inzendingen nog niet eens zo heel sterk op, want in vele ge vallen heeft dit alles te maken met de nieuwste ideeën op het gebied van de caravanbouw of zijn het speciale snufjes, die in de caravan te vinden zijn en het gerief van de bewoners aanzien lijk ten goede komen. Nieuw zijn onder ndere dekens, la kens en slopen, die uit niet-geweven textielvlies bestaan. Dit materiaal kan niet gewassen worden en moet dan ook, indien het vuil geworden is, weggegooid en verbrand worden. De lage aanschaffingsprijs (voor een de- JeJ f "7,50 en voor lakens tussen de 2 70 en f 3,25) zorgt ervoor, dat u Wet met al te zure gezichten uw bed egoed na gébruik, ziet verbranden. Maar wat te zeggen van een cara van, die ook als boot bruikbaar is en van eenf bagagewagen, die na een aantal simpele handelingen gebruikt boot Worden als een 3,20 meter lange jPf. carnping car-boat Is te vinden op ruu van dfe n-v- Overtoom uit Den ™fen ls gefabriceerd uit gewapend Sal; j waardoor men ontslagen is an onderhoudswerkzaamheden. Als aanhangwagen kan 250 kg of 1 m3 ba- powLÜj^ meegenomen op de torsie- ba pnS?e Wie^en- Doordat deze Franse Sg-t a?!n Yr5j laag. is gehouden, r»J I achteruitzicht van uw auto vrij. ue totale hoogte is slechts 118 cm, de breedte 130 cm en de lengte 185 cm. Als men het deksel van de wa gen naar achteren klapt en twee schroe ven worden vastgedraaid, heeft men xAeens een volwaardige boot gekre gen, die door vier luchtkamers onzink- baar is geworden, 50 kg weegt en de afmetingen 320 x 110 x 50 cm heeft gekregen. Bij de prijs van f 998,- zijn de bankjes, demontabele roeiriemen en versterkingsplaats voor buitenboordmo tor inbegrepen. pe Corvette-weekend caravanboot v. de n.v. Limeta uit IJsselstein is even eens in Frankrijk vervaardigd en be staat uit polyester. Op heel eenvoudi ge wijze kan de caravan van het on derste worden gescheiden waardoor men dan een volwaardige boot krijgt met een zeer geringe diepgang. De Corvette-weekend is over ongeveer de halve lengte gesloten door een vouw- dak van zwaar kunstleerdoek. Het los maken van het onderstel geschiedt door een eenvoudige ontgrendellng in de ca ravan waarna de „boot" rust in een kogel, welke op het onderstel ls ge monteerd. De tewaterlating kan geschieden door een kraan of lier, maar als er een geleidelijk verlopende helling aanwezig is, kan de Corvette-weekend met on derstel door het trekkend voertuig ach teruit het water ingeduwd worden. Door haar drijfvermogen licht de Corvette zichzelf van haar reeds ontkoppeld on derstel, hetweik dan door de auto uit het water kan worden getrokken. De Corvette-weekend heeft alle ei genschappen en toebehoren van een nor male caravan en heeft een gewicht van 520 kg. Een buitenboordmotor van 9,5-15 p.k. kan voor een kruissnelheid van 18-20 km per uur zorgen. Bij de uitrusting van de wagen-boot vindt men onder andere een drinkwatertank, che misch toilet, verwarming, ijskast en zwemtrapje. Voor de prijs van f 11.900 kan men zich eigen .ar noemen van deze speciale aanbieding. e pMnping-car-boht toont op het eerste gezicht niet de belangrijke gelijkheid als roejboot, maar naast het vervoeren van 250 kg of best drnateriaal' komt dit apparaat ook goed te pas voor de vrijetijds- 800,- CENSZAND on 01106 - 659 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 26 JANUARI 1967 VRIJ Voor de in Nederland steeds groter wordende groep van „doe- het-zelvers" is op de Caravan- RAI ook een plaatsje ingeruimd. Drie firma's (Mik, Zijlstra en Pafbrengen namelijk casco's op de RAI, die een uitgangspunt zijn voor het bouwen van een cara van. De caravan is nu als Com pleet bouwpakket te krijgen. Bij de n.v. Overtoom (Den Dol der) treft men tevens nog een polyester-reparatiedoos, een op vouwbare kampeerkeuken en een klinknagel-reparatieset voor kleine herstellingen aan de be plating van auto's en caravans. Allemaal attributen die pas voor de eerste maal op de Caravan- RAI worden getoond. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM. Het is lente in Amsterdam. Dit heer. lijk stukje Nederland is de ko mende tien dagen gegaran deerd en het ig 22.000 vier kante meter groot. Het ligt aan het Europaplein in de nieuwe RAI. Vanaf 27 januari tot en met zondag 5 februari om 17.00 uur gtaan n.l. in de diverse hallen van dit gigan tische tentoonstellingscom plex duizenden bloemen in bloei, laten schitterende fon- teinen hun water in rijkelijke hoeveelheid vloeien en zit op een lichtgewicht stoeltje zelfs een visser in overhemd naar zijn dobber te turen. Maar men waant zich hier niet al leen in Nederland. Palmbomen en zelfs een enkel sinaasappelboompje is te vinden tussen 't vele nieuws, dat dit jaar weer te ontdekken is op de Cara van-RAI, want u zult wel begre pen hebben, dat de lente op dit moment alleen nog maar binnens huis volop is te beleven. Tussen de kolossale wooncara- vans, de tourcaravans, de vouw wagens en de eenvoudige bagage wagens is nog ruimte genoeg over gebleven om veel van het schoons dat moeder aarde te bieden heeft te aanschouwen. De Caravan-R.A.I. is dit jaar weer grootser van opzet dan ooit tevoren. In vergelijking met vorig jaar valt onmiddellijk op, dat de tweewielers (als men hier tenminste de caravans ook niet onder wil verstaan) van de tentoonstelling zijn verdween. Ditmaal moet men het zonder fietsen, brom mers en motoren doen, maar zodoen de is er voor caravans liefst 13.000 vierkante meter expositieruimte van het R.A.I.-gebouw ter beschikking: 12 procent meer dan vorig jaar. De Ca- ravan-R-A.I. is zodoende met recht uit gegroeid tot de meest representatieve tentoonstelling van Europa en hiervoor heeft ons landje slechts drie jaar no dig gehad. De vraag naar caravans etc. is de laatste jaren ontzagwekkend snel ge stegen en de 60.000 kampeerwagens, die Nederland op dit moment telt (vier procent van alle automobilisten kop pelt aehter zijn voerulg regelmatig een extra wagen) is dan ook een juis te afspiegeling van de opkomst van de caravan, die een economische middel is geworden voor de vrijetijdsbeste ding. „Vrij dan de caravan" luidt het motto waaronder deze expositie wordt gehouden, maar het heeft jaren ge duurd eer de Nederlander, die toch over zo'n 30 vrije dagen per jaar be schikt, de caravan als een goede vriend bij het besteden van zijn vrije tijd had geaccepteerd. De caravan was ont dekt en op een plekje in de vrije na- tuun ging men genieten van alle char mes van dien, methet comfort van een hotel en de huiselijkheid van het eigen huis. Thans is het zelfs zover, dat de caravans niet meer uit ons straatbeeld zijn weg te denken, laat staan van de 16.000 kampeerplaatsen, die West-Europa rijk is. Er is op het ogenblik nog altijd wel ergens, ook in Nederland, een stukje grond voor de caravan vrij, maar de overheid zal toch nauwlettend moeten toezien of de uitbreiding van de kampeerruimte in CARAVAN RAI 67 37 JAN.TM9FEBR. Op de grootste stand van de tentoon stelling, Frans de Witte, Bilthoven, staan heel wat noviteiten. De Sprite Camper (f 3450,-) bijvoorbeeld, een ver eenvoudigde uitvoering van de zo suc cesvolle Sprite 400. De nieuwe Sprite Major, een vergrote Musketeer, heeft de plaats ingenomen van de1 verdwe nen Countryman- Btf de Sprite-cara vans werd de wielophanging gewijzigd. De wielstand is thans verstelbaar, waardoor bandenslijtage als gevolg van niet goed sporen kan worden opgehe- heven. Naast de wooncaravans Bluebird, Conqueror, Consort, Calypso en Con- tessa, staat op deze stand ook het hoogst geprijsde object van de exposi tie: de Bluebird Swiss Cottage Super Home. een uit twee caravans samen gestelde bungalow van ongeveer 8x6 meter. De prijs bedraagt f 25.750,-. De nieuwe Duitse Eicker-caravans zijn te vinden bij de n.v. De Peelstreek uit Venray. Nieuw op deze stand is ook de Belgische Wawa 200. De wagen is 20 cm breder dan de bestaande 180. Daar het hefdak bij dit grotere model wat zwaar werd, bracht de fabrikant telescopische kapheffers aan, waarvan de 180, een ideale wagen voor niet de drukveren 30 kg van het te tillen gewicht voor hun rekening nemen. Ook de 180, een ideale wagen voor niet zulke sterke trekauto's, kreeg deze kap- heffer. De Hollandia 350 is een aantrekke lijke wagen op de stand van Caravan ning Hollandia n.v. (Naarden). De nieuwe Engelse toerwagen heeft een afleveringsgewicht van 350 kg. De prijs van deze vierpersoons langslaper be draagt f 3.595,-. De vijf Nederlandse Meybro caravans op de stand van Meyer n.v. (Axel) vormen de introduc tie van dit merk op de caravan-RAI. Noviteit bij Heins Wevo Camping n. v. (Utrecht) is de Wevo bungalow, een Nederlandse wooncaravan van 9x3 meter. Nieuw is ook de Franse Ster- ckeman Flash 310, terwijl de Wevo- Camper vouwwagen door detailwijzi gingen aan bruikbaarheid heeft gewon nen. Sporthuis Centrum uit Rotter- dam zorgt voor een primeur op de RAI. Het is de Bung alette'een uniek zomerhuisje met een alu minium buitenwand die door het aanbrengen van een tweede ,,huid" nu veel weg heeft van een teakhouten buitenwand. De* prijs bedraagt f 5750. Helemaal bovenirf de goedkoopste caravan van de show: 4-persoons Kolobri van Kema n.v. De prijs is f 2750. ons land wel gelijke tred. houdt met het aantal caravans, dat er jaarlijks bijkomt. En dat zijn er gemiddeld 10.000 terwijl ons land thans 1200 kam peerplaatsen rijk is. De caravan heeft de weg naar de Nederlandse bevolking gevonden en dan te bedenken, dat in ons land vijftien jaar geleden, slechts 900 ca ravans waren te vinden. In 1959 werd de eerste belangrijke mijlpaal be reikt, want de 1500 caravans die in dat jaar werden verkocht, waren pre cies voldoende om de langzaam groeiende groep Nederlandse eige naars tot boven de 10.000 te laten stijgen, anaf dat tijdstip had deze vorm van vakantiebesteding vaste voet op Neerlands bodem gezet. In 1960 2000 nieuwe wagens: in 1963 6500 en 'in 1964 werden liefst 10.000 nieuwe wagens aan de man en vrouw gebracht. In een jaar werden toen net zoveel wagens verkocht als de totale periode voor 1959. Maar 1964 bleef niet hetTopjaa? Een jaar later stonden n.l. nog meer liefhebbers vol ongeduld bij de cara- vanbedrijven te wachten om hun nieu we, trotse bezit in ontvangst te ne men. Het gevolg was, dat tenslotte nog eens 14.500 splinternieuwe cara vans op de weg of op de campings kwa men. Het totaal aantal wagens in Ne derland was zodoende tot boven 50.000 gestegen. De geweldige verkoop van caravans brengt echter een ander probleem met zich mee. Waar laat men al die wa gens. Zowel in de zomer- als in de wintermaanden? Over de winterperiode maken velen zich niet zulke grote zor gen, want naast de winterstalling wor den de wagens (veelal tot ergenis van velen) zomaar in een straat gezet of zijn „eeuwige" parkeerders op plaat sen waar de automobilist weieens graag zijn wagen zou kwijt willen. Op de Caravan-RA.I. zyn dit jaar 324 typen kampeerwagens verzameld, waarvan de prjjzen variëren van f 1.785,- voor de goedkoopste vouw wagen tot f 25.750,- voor de hoogs t- geprijsde, compleet ingerichte bunga low op wielen. In de prijsklasse tussen de f 5.000,- en f 6.000,- zijn de meeste aanbiedingen: n.l. 85, terwijl in de 'prijsklasse f 4.000,- en f 5.000,- 56 tourcaravans met vaste opbouw zijn te vinden en in de klasse f 6.000,- tot f 7.000,- nog eens 53. Daarna neemt het aantal verschillende typen lang zaam verder af- De vouwwagens vindt men overwegend tussen de f 2.000,- en f 3.000,-: 24 verschillende typen. Het grootste assortiment wooncara vans ligt in de prijsklasse f 7.000,- tot f 8.000,- (13 stuks) en f 8.000,- tot f 9.000,- (14 stuks). Bij de caravans zijn veel nieuwe ty pen te vinden bij de grotere wagens. Ook de rijeigenséhappen van de cara vans" .aldus de voorzitter van de ten toonstellingscommissie, de heer B. Erftemeyer, „zijn de laatste paar jaar aanzienlijk verbeterd, terwijl wat het interieur betreft naar een optimale doel matigheid wordt gestreefd en talrijke detailverbeteringen zijn aangebracht". Verbeterde isolatie, meer keuze uit elektrische remsystemen, het toene mende verbruik van kunststoffen, een opvallende ontwikkeling op het gebied van de roestvrïj-stalen afwasbakken en het algemene beeld dat er steeds meer wooncaravans komen, valt te consta teren als men over de Caravan-RAI een wandeling maakt. Een Tiroler stacaravan van 10 me ter lengte met twee slaapkamers, dou checel Amerikaans ingerichte keu ken en o.a. een huiskamer met bank stel valt bij de Gebr. van Gerven uit Berkel-Enschot op. Deze wagen is ook leverbaar in een lengte van 7,5 of 8,5 meter. De Engelse Mardon-caravans Pij Sunny Camp" zijn nieuw voor Ne derland. Van de drie getoonde typen verdient het model Petitie de aandacht wegens het feit, dat deze drie meter lange caravan slechts 320 kg weegt en voorzien is van een toiletruimte, het geen bij wagens van deze geringe af meting maar zelden voorkomt. Bij Caravan-import Rien v. d. Broe- ke vallen enkele modellen op die de raampartij met openslaande deuren in de zijwand hebben, een trend, die bij meer Engelse wooncaravans te zien is. De Zweedse S.M.V.-caravan bij L. Otten is thans in twee uitvoeringen op de markt. De deur bevindt zich nu aan de bermzijde. Ook het interieur is ingrijpend gewijzigd. Deze 4,10 me ter lange en toch slechts 470 kg wegen de caravan is uitgerust met elektrisch bediende remmen. Van de negen ge- exposeerde Kip-caravans zijn er zes nieuw. De prijzen van de Eurokip-ca ravans ondergingen een belangrijke ver laging. Op het Monra-autodrome bij Milaan werden eind vorig jaar door een Ford-Zodiac met er achter de nieuwe 5-persoons Ma jor-caravan drie snelheids- en prestatierecords behaald. Gedu rende 12 uur werd ondanks ge weldige slagregens, stevige wind stoten en bliksem 2700 km afge legd met een gemiddelde snel heid van 112,5 km per uurm Het model Caravaneige van France Confort. getoond door De Bruyn Euro- vaning n.v. Roermond, is een zeer lu xueus ingerichte wagen en bijzonder geschikt voor gebruik tijdens de win tersportvakantie. Bij Dick Wissink n.v. (Oud-Loosdrecht) ook heel wat nieuws bij de toer- en wooncaravans. Bijna alle typen zijn vernieuwd of er zijn nieuwe wagens aan de serie toege voegd. Bij de Duitse Knaus-caravans zijn de steunpoten voorzien van een tandreep, welke rechtstandig omhoog en omlaag worden gedraaid en in in getrokken positie beschermd zijn tegen inwerking van pekel, vocht en vuil. Ter verhoging van de veiligheid zijn op de zijwanden van deze caravans nu lichtweerkaatsende sierstrips aan gebracht. Deze laatste punten zullen vooral de caravanners bij uitstek opvallen. Zoals bij Wout Wagtmans, een Ne derlander die reeds jaren tijdens zijn vakantie van een huisje op wielen ge bruik maakt err hierover zegt: „Kijk, als ik in een hotel ga,\ moet ik steeds als heer aan tafel komen Nou zit ik lekker in m'n vakantiekleren (als ik gevist heb desnoods in visbroek) te eten. De caravan biedt alles wat we nodig hebben: licht, water, verwar ming, enz. Een douche en een w.c. vind ik wel op het kampeerterrein. Wat mijn vrouw en ik erg belangrijk vinden: het is in een caravan zo hara- stikke gezellig". En wat zegt boer Koekoek na zijn ruime caravan-erva ring: „Vroeger gingen we op vakantie in hotels. Maar daar is altijd lawaai. M'n vrouw nam tenslotte toch altijd de lakens van huis mee en toen dacht ik: dan kun je beter je hele hotel meenemen". En tenslotte de echtge note van de burgemeester van Maas tricht, mr. W. Baron Michiels van Kes- senich: „De voordelen van een cara van zijn voor ons: he vrij zijn, de stilte, de gezelligheid en het ontbreken van telefoon. Je kunt zelf uitmaken hoe je reist en hoe lang je ergens wilt blijven. Mijn man is 65 en ik ben 60. Beiden rijdèn wij auto en ik stuur onze combinatie doodrustig over de Alpen". Inderdaad een caravan is een fijn be zit, maar je moet er wei mee om kunnen gaan. Voor het gebruik van een kampeerwagen zfön weinig documenten benodigd. Wanneer een caravan zwaarder is dan 750 kg, dient deze van een inlegvel voor het kentekenbewijs van de trekwagen (tegenwoordig registratiebewijs) te zijn voorzien. Hiertoe dient de combinatie door de rijksdienst voor het wegverkeer te wor den gekeurd. In de praktijk geeft dit weinig moeilijkheden daar het merendeel van de caravans voor toeristisch gebruik lichter is dan de bovenvermelde 750 kg, in welk geval men zonder meer met de combinatie kan rijden, mits het geheel veilig en betrouwbaar is en aan de normale wettelijke eisen ten aanzien van verlichting etc. voldoet. De kampeerwagen moet aan de achterzijde worden voorzien van een kenteken plaat, overeenkomende met die van de trekwagen en dus moet die plaat eveneens van een rijkskeur zijn voorzien. Voor het maken van buitenlandse reizen moet tevens een NL-plaat worden aangebracht. De wettelijke aansprakelijkheidverzekering van een kampeerwagen behoort bij die van het trekkende voertuig en dient te worden opgegeven bij de verzeke ringsmaatschappij of diens agent, waarbij de trekwagen verzekerd is. De ver zekering van schade aan eigen wagen kan, onafhankelijk hiervan, naar eigen inzicht worden gedekt. Voor gebruik in het buitenland moet men ook voor de caravan de „groene kaart" (verstrekt door de verzekeringsmaatschappij of diens gevolmachtigde) kunnen tonen Voor normaal gebruik van een kampeerwagen verdient het aanbeveling om een 60-dagen belastingkaart aan te vragen, waarop men in het tijdsverloop van een jaar op 60 zelf gekozen dagen kan rijden. Voor een normale toer- caravan van 500 kg is men op deze wijze ongeveer f 14 aan motorrijtuigen belasting verschuldigd. Andere mogelijkheden, welke echter slechts in bijzondere gevallen in aanmerking komenzijn een normale kwartaalkaart of jaarkaart. Van de Westeuropese landen eist alleen Frankrijk nog grensdocumenten als triptiek of carnet voor een kampeerwagen. Wanneer grotere reizen worden ondernomen doet men verstandig om hiervoor nadere inlichtingen in te winnen bij de yerkeers- en toeristenbonden. Door de luchtbanden en de trekhaak zorgt de Bowa-druk- tank voor zorgeloze watervoor ziening. De caravan kan men net zo gezellig inrichten als men zelf wil. Heel wat meubelstukken, wandversieringen en keukenbenodigdheden zijn op de markt uitsluitend om de inwoners het naar de zin te maken en het koken etc. te vergemakkelijken. Voor de watervoorziening zijn er ook speciale aanbiedingen. De firma Bo- wa (Jutphaas) brengt o.a. een water tank in vier verschillende maten. De tank is voorzien van luchtbanden, trek- beugels, peilglas, aansluitkraan en een slang. Doordat de aanwezige lucht in de tank bij het vullen van het vat steeds verder wordt samengeperst, ont staat de mogelijkheid om het water zonder problemen weer uit de tank te persen. Een Lilliput oliekachel Minor warm watergeiser en o.a. Brasilia koffie- espressoapparaat zijn te zien bij Neer- landia n.v. (Amsterdam), een Engelse TL-verlichting en een nieuw soort plastic rolgordijn wordt geëxposeerd bij Atlanta-car n.v. (Den Bosch) en een Mentonwandgaskachel met een capaciteit van 300 cal. met magneet ontsteking en afvoer van verbrandings gassen onder de caravan bij n.v. Ne derlandse Apparatenfabriek Riviere (A' dam) behoren o.a. tot de nieuwe nut tige accessoires op deze RAI. RAAT 16-20 BREDA n 01600—39900 BEZOEKT ONZE OVERDEKTE MOERLAKEN R (Gelegen links van de Terheijdenseweg) Wij ruilen in - verkopen - verhuren - financieren en repareren, Uitsluitend Kies een speciaalzaak. KIES: CARAVANCENTRUM Uw SPIRITE-CARAVAN- dealer voor Nrd-Brabant Prijzen v.a. 3450. Tel. 01600—voorlopig 33975 Ook op de RAI stand no. 48 a - b en c staan wij tot uw beschik king. Vraag naar onze verte genwoordiger. De Corvette-weekend op de weg en in het water

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 11