Joan Haanappei verlaat
definitief liet kunstijs
BIGGLES IN TIBET
Val
Cals
leuk
Waarom rijdt deze auto
zo prettig?
Dlog
9 weken
en't is lente
Rath Doodeheefver I
ZEVEN JAAR IS MOOI GEWEEST
Dit jaar geen verhoging
luister- en kijkgelden
West-Duits land
in
MR.
EEN SUCCES
KOOP GEEN SPIJ
6
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 17 JANUARI 1967
ETEN
NIET GEK
FIJNER
KNOKKEN
Volgens de Prawda
Russische theater
is te saai
Tentoonstelling
werk van
Jan van Krimpen
u
NEDERLAND /.-
Z-cars
BELGIë Vlaamsh
Anna Kleiber
NEDERLAND II:
De bezetting VII
BELGIë (Waals):
L'ordre
DR. ZHIVAGO
Academische
Radio Omroep
verontrust
Dan vraagt iedereen om
het nieuwste r ad-behang
(want voorjaar is tijd van
vernieuwing). Maar... de
complete collectie 1967
is nü al uit. Vraag erom
bij de vakman; die heeft
nu (nog) alle tijd voor u!
Dinsdag 17 januari
koop
kwaliteit in de
seizoen finale va
6
(Van onze correspondent)
BRUSSEL Joan Haanappel (26),
het Haagse meisje, dat zeven jaar
lang de prima ballerina was van de
Weense ijsrevue. gaat het kunstijs
verlaten. Haar besluit staat onwrik
baar vast. De directie van de revue
Is vriendelijker voor haar dan ooit
„het heeft aan vriendelijkheid en
goede verhoudingen nooit ontbro
ken want men hoopt nog steeds,
dat de succes-ster van haar bevlie
ging zal genezen. Maar Joan zal on
verbiddelijk zijn. „Ik heb er genoeg
van. Ik voel dat ik er mee op moet
houden, ook voor mijn gezondheid.
Zeven jaar is mooi geweest".
In de hall van het Brusselse Plaza-
hotel aan de Boulevard Adolf Max
staat ze op te vallen in een witte bont-
"jas over een witte trui en rode lange
broek, gestoken in witte laarsjes.
Van ver af zie ik al haar onwezen
lijk gezonde huidskleur en zwaar opge
maakte ogen met onwaarschijnlijk
lange wimpers, „Sorry, zegt ze, „Ik zie
er verschrikkelijk uit". Het is twee
uur in de middag. Ze heeft van half elf
tot half twee op het ijs gestaan. Ter-
wille van de Amerikaanse televisie,
die een kleurenreportage heeft gemaakt
van de Weense ijsrevue. „Er speelde
een Amerikaanse filmster in mee.
Ylo'Bryne, een echte cowboyfiguur. Hij
stond ook op de schaats. Nou ja
staan. Tlekens als hij viel vroeg hij aan
ons: „How are you on a horse"?
In juni zal haar contract met de
Weense ijsrevue eindigen. Een con
tract, dat haar geen windeieren heeft
gelegd. Ze doet daar niet geheimzinnig
over, „Ik heb goed verdiend. Iedereen
zegt," dat ik hardstikke gek ben om eruit
te trekken. Ik heb het in deze jaren
erg prettig gehad. Veel gespaard, het
geld niet met bakken weggesmeten.
Ik heb vrienden gemaakt, enorm veel
van de wereld gezien. Ik weef, dat ik
kan schaatsen en daar goed mee kan
verdienen. Het is nog maar de vraag of
ik iets anders kan. Dit heb ik en ik
weet niet wat ik krijg. Allemaal juist,
maar tochik schei er uit.
Sjoukje schijnt gezegd te hebben,
dat ze het stom van me vindt. Maar ze
moet niet vergeten, dat zij pas twee
jaar in een revue staat. Dat scheelt
nogal wat met mijn zeven jaar".
Intussen heeft de ober de bestelde
dubbele jus d'orange gebracht. Het
lijkt mij een enkele. De receptioniste
komt even langs en zegt moederlijk ver
manend tegen Joan: „Je moet gaan
eten". Zij, wijzend op kleding en ruim
opgebrachte schoonheidsmiddelen: „Ik
kan toch zo niet in het restaurant ver
schijnen". Tot mij: „Van die zeven
jaar schmink op m'n gezicht heb ik
ook genoeg". En zeven jaar logeren in
dure hotels overal op de wereld is ook
geen onverdeeld genoegen.
Maar denk niet dat Joan Haanappel
blasé is geworden in deze show-we
reld van mooi-zijn en een luxe leven
tje leiden.
Mooi is ze ontegenzeggelijk. Luxe heeft
ze in deze jaren ook gekend. Maar dat
neemt niet weg, dat haar vak een
enorm hard vak is. Toen ze nog ama
teur was in die tijd eeuwige tweede
op de wereld-ranglijst leefde ze in
de spanning van steeds beter, steeds
perfecter. „Je moet je opwerken tot een
climax in de winter. Als ik in de maan
den die daaraan voorafgingen wilde
rusten, dan deed ik dat. Als ik ziek
was bleef ik in mijn bed. Dat kan bij
de ijsrevue niet. Tien voorstellingen
per week, en je moet al heel erg
ziek zijn, wil je er een over mogen
slaan. Daar staat tegenover, dat je nu
niet in zo'n perfecte conditie behoeft te
zijn. Om het op zijn Duits te zeggen,
je hoeft geen Hochleistung te leveren.
Maar je moet wel het hele jaar door
In permanente conditie zijn.
Dat vraagt veel van jezelf. Je moet
blijven trainen. Voor iedere première
is dat moeten, omdat elke baan weer
andere afmetingen heeft. Verder hoef
ik niet verplicht te trainen. Als ik merk
dat het niet meer zo lekker gaat, train
ik. Ik hoef niet iedere avond even goed
te zijn. Je bent geen machine".
In Davos woonde ze verleden jaar
de Europese kampioenschappen bij.
„Ik was blij dat ik aan de andere kant
van de ballustrade stond. Niets meer
voor mij, die zenuwentoestand. Last
van zenuwen voor ieder optreden in
de revue? Nee, gelukkig niet. Voor
sommige premières in Wenen, Berlijn,
Amsterdam. Och, je wil natuurlijk al
tijd dat het goed gaat. Als ik altijd
zenuwachtig zou zijn, lag ik al lang
in een psychiatrische kliniek. Ik zie het
al in de krant staan: „Joan moet er
mee uitscheiden, ze is gek geworden
In deze zeven jaar heeft Joan Haan
appel enorm veel van de wereld ge
zien, Zij draagt dat met zich mee als
de prettigste herinnering aan deze tijd.
„We waren in heel Europa, in Rusland,
in Canada. Daar kom je anders niet.
Dat is toch wel heel verrijkend ge
weest. Ik heb veel mensen leren ken
nen. Amsterdam vind ik een heerlijke
stad, al ben ik Haagse (zegt ze alsof ze
zich wil verontschuldigen). En verder
München, Parijs en San Francisco. Ja,
dat zijn wel de fijnste steden waar ik
geweest ben. In mijn vrije tijd wandel
en lees ik en schrijf ik brieven. Ik heb
al 't moois van de grote steden gezien,
museums bij tientallen. Maar daar raak
je ook van verzadigd".
Aan haar carrière in de ijsrevue gaat
nu een einde komen. Een carrière,
waarin ze triomfen vierde voor de
bewonderende blikken van tienduizen
den overal ter wereld. Jaren waarin
ze werd voorgesteld aan de sjah van
Perzië en keizerin Farah. Deze week
nog aan prinses Paola van Luik. Maar
de beste herinneringen heeft ze aan
het spontane bezoek van de vier Neder
landse prinsessen. „Ik vond het dood
eng, toen ze in Hilversum naar mijn
kleedkamer kwamen. Wat moet je zeg
gen? Nou, het was geweldig, reuze-
spontaan. Ze bleven zo lang praten,
dat ik te laat in mijn nummer kwam
en bovendien nog mijn hoed verloor. En
de prinsessen zaten zich op de voorste
rij dood te lachen."
Het is niet, omdat ze niet meer in
de toekomst van de ijsrevues gelooft
dat ze de Weense gaat verlaten. „He
geef de revue nog een lang, lang leven,
ook al taant door de televisie de be-
JOAN HAANAPPEL:
„Van die zeven jaar schmink op
mijn gezicht heb ik genoeg"
langstelling en ook al concurreren de
revues elkaar dood. Ik ben altijd bij
de Weense gebleven, ondanks jaarlijkse
aanbiedingen van Holiday on Ice. Ik
vind onze stijl fijner, meer pantomime,
net iets Europeser. Dat ligt me beter.
Ik vind dit, om een Vlaams woord te
gebruiken, plezanter, dat het geld dat
door ons verdiend wordt ten goede
komt aan de amateursport in Oosten
rijk.
Dat is gewoon een fijner idee, dan
wanneer het allemaal in de zak van
een big boss verdwijnt."
Wat gaat de toekomst Joan brengen?
Ze heeft al veel verzoeken gehad om
eens te komen praten. Ook uit de t.v.-
wereld. „Ik -zou dolgraag bij de t.v.
werken, als presentatrice bijvoorbeeld.
Op 8 februari starten we in Schiedam
en dan heb ik tijd om te overleggen.
Nieuw talent gaan trainen in Neder
land? Ja, daar kun je veel geld mee
verdienen. Maar dan zit ik weer in
hetzelfde straatje. IJs blijft ijs. Of er
talent is in Nederland? Jawel, maar ze
zitten weer voor dezelfde moeilijkheid
als Sjoukje en ik indertijd."
„Wij moesten als Nederlandse meis
jes wat kon men daar nou van
verwachten, Nederland had nog nooit
meegeteld onze weg naar het inter
nationale niveau knokken. Tussen ons
en nieuw Nederlands talent is weer
zo'n enorme gaping ontstaan, dat het
gevecht weer geleverd zal moeten wor
den. Het is precies hetzelfde als wan
neer ik een Noors meisje op de kunst
schaatsen zie. Dan donk ik: een Noorse,
dat wordt niets. Want sinds Sonja Heny
heeft Noorwegen niet meer meegeteld."
Als ik haar vraag wie de talentvolle
meisjes zijn, komt er dit besliste ant
woord: „Nee, laat ik geen namen noe
men. Mijn vader is nog steeds voorzit
ter van de Haagse IJsclub en als ik nu
een naam noem, dan hangen morgen de
verbolgen ouders aan de telefoon bij
vader omdat ik hun Truusje niet ge
noemd heb."
Wellicht zien we over een goed jaar
Joan Haanappel op de 'televisiescher
men. „Gek", zegt ze, „ik treed eens in
de twee jaar drie maanden in Neder
land op en ik schijn er nog populair te
zijn. Leuk, dat er nog zoveel belang
stelling is en dat ze me nog niet ver
geten zijn."
MOSKOU (A.P.) „Het Russische
theater heeft gebrek aan werkelyk vro
lijke, interessante, onderhoudende stuk
ken", schrijft een vooraanstaande to
neelschrijver in de Prawda. Viktor S.
Rozow viel zowel schrijvers als critici
heftig aan. Hij schrijft: „De Russische
poëzie en het Russische proza slagen er
tot op zekere hoogte in, de geest van
onze tijd weer te geven. Maar het Rus
sische toneel blijft uiterst conserva
tief". Rozow pleit voor toneel dat „een
nauwkeurige, diepgaande benadering
van het wereldgebeuren en de menselij
ke geest geeft".
Van de talloze toneelstukken, die dit
jaar in verband mot het vijftigste jubi
leum van de Bolsjewistische revolutie
zullen worden opgevoerd verwacht Ro
zow niet veel. „Ik vrees dat de oude
successen een steunpilaar van het re
pertoire zullen blijven."
De toneelschrijver betoogt, dat som
mige Russische critici de ontwikkeling
van de toneelkunst in de weg staan
Dikwijls schrijven vele critici afbreken
de artikelen over stukken, die stromen
publiek trekken waarvan de bijval een
aanmoediging voor de auteur is
„Deze critici verwerpen niet het ver
ouderde, middelmatige en saaie, maar
het nieuwe talent in ontwikkeling".
DEN HAAG (A.N.P.) Van het
werk van Jan van Krimpen, een van
de belangrijkste letterontwerpers en
typografische kunstenaars, zal een gro
te overzichtstentoonstelling worden ge
houden van 28 januari tot en met 11
maart in het rijksmuseum Meermanno-
Westrenianum (museum van het boek)
in Den Haag.
Behalve een groot aantal door Jan
van Krimpen typografisch verzorgde
boeken zullen op de expositie ook te
zien zijn: enige van zijn vroege banden,
kalligrafieën, oritwerpen van letters,
boeken, en banden, vlugschriften en
brieven.
Tijdens zijn opleiding aan de acade
mie van beeldende kunsten in Den Haag
kreeg Jan van Krimpen belangstelling
voor kalligrafie en lettervormen. Hij
kwam in contact met Jan Greshoff, mr.
J. P. van Royen en S. H. de Roos. Van
1917 dateren de eerste door Van Krim
pen uitgegeven en typografisch ver
zorgde boeken, gevolgd door de palla-
dium-serie. Zijn eerste letter werd in
1925, ontworpen op verzoek van de fir
ma Enschedé en Zonen in Haarlem,
voor de eerste keer gebruikt voor de
catalogus van de Nederlandse afdeling
op de kunstnijverheidstentoonstelling
in Parijs. Daaraan heeft deze letter
tijn naam, de lutetia, te danken. Hij
ontwierp voor Enschedé nog meer let
ters en nam voor deze firma, evenals
voor A. A. Stols de typografische ver
zorging van boeken op zich. Voor de
«rtichting De Roos verzorgde Jan van
Krimpen twaalf uitgaven. Van Krim
pen genoot bekendheid in het buiten-
tand, vooral in Engeland.
0
0
0
0
0
20.56 DE BEZETTING VII. Deze aflevering handelt over
Indonesië by de voorbereidingen op de oorlog tegen
de Japanners.
22.00 JOURNAAL.
10.45
11.10
11.35
18.45
18.50
19.00
19.25
20.00
20.20
20.45
21.35
22.00
22.25
22.35
23.00
WALTER EN CONNIE. Engelse les voor lagere klas
sen van het middelbaar onderwijs.
HULP AAN DE MEDEMENS. Blinde-kinderen helpen
zichzelf.
HET PROTEST. In dit programma wordt aangetoond
dat elke leeftijdsgroep zijn eigen protest heeft.
PIPO DE CLOWN.
NIEUWS.
DE LUCY SHOW.
KONING KLANT. Consumentenvoorlichting.
JOURNAAL.
ACHTER HET NIEUWS.
Z-CARS. Hoe het moet is wel duideiyx: de onderste
steen moet boven.
ONDER ANDEREN. Een gefilmde reportage uit on
bekende hoeken van het amusement.
VRIJ ENTREE. Henk Elsink ontvangst als bijzondere
gasten de Franse fantaisiste Annie Fratelli.
DE WERELD VAN VANDAAG. Voorlichting door dr.
L. de Jong.
JOURNAAL.
KERNFYSICA (15). Het plan voor een kernenergie
reactor voor de produktie van elektriciteit in Dode-
waard.
20.00
20.05
20.30
NIEUWS.
OPENLUCHT-CIRCUS. WereldbeKende circusarties
ten brengen hun gevaarlijk-elegante toeren ln de vrije
natuur.
PREMIèRE. Nieuw» over films, die oinnenKort in de
Nederlandse theaters gaat draaien.
14.05
18.25
18.55
19.00
19.25
19.40
19.55
20.00
20.25
21.30
22.00
22.25
13.50
18.25
18.55
19.25
19.30
20.00
20.30
22.30
SCHOOLTELEVISIE.
SCHOOLTELEVISIE.
ZANDMANNETJE.
FLIPPER. Met flipper op 'haaienjacnt.
FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH. De gekke
streken van Ben Turpln.
KWART-EEFJ'E. Programma voor de vrouw.
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS.
NIEUWS.
ANNA KLEIBER. Een acrrice wordt door een stu
dent van een zelfmoord afgehouden. Maar het lot
drijft hen weer uit elkaar.
MEDIUM.
JAZZPRISMA. Optreden van de jazz-vocaliste Ab
bey Lincoln en Boy's Big Band.
NIEUWS.
SCHOOLTELEVISIE.
NIEUWS. Aansl.: PRAKTISCH NEDERLANDS.
LA PENSéE ET LES HOMMES. Uitzending van filo
sofie en lekenmoraal.
BONHOMMET ET TILAPIN. Voor Kinderen.
L'aGE HEUREUX. Nieuw feuilleton.
JOURNAAL.
L'ORDRE. Spel van Fritz Hochwaelder.
L'AIR DU TEMPS. Terug naar de Dada-periode. Aan
sluitend Journaal.
NEW YORK (A.P. Metro-Gold-
wyn-Mayer heeft bekendgemaakt, dat
de film „Doctor Zhivago", waarvan de
première een jaar geleden plaatsvond,
in totaal reeds ca. 22 miljoen dollar
bruto heeft opgeleverd.
(ADVERTENTIE)
(Van onze correspondent)
KEULEN Hoewel de intendanten
van verschillende Westduitse radio- en
televisie-omroepen (o.a. dr. Franz Mai
van de Saarlandse omroep in Saar-
briicken, Christian Wallenreiter van de
Beierse omroep in München en dr.
Hans Bausch van de Zuidduitse om
roep in Stuttgart) aandringen op ver
hoging van de luister- en kijkgelden
in de Bondsrepubliek (respectievelijk
2 en 7 mark per maand) is het volgens
de stand van zaken van het ogenblik
niet waarschijnlijk, dat die er dit jaar
door zullen komen. Ook ondanks het
feit, dat in augustus van dit jaar een
begin zal worden gemaakt met de uit
zending van televisieprogramma's in
kleuren.
De invloedrijkste (en tegelijk ook
rijkste) der Westduitse omroepen, de
Westduitse omroep in Keulen en de
Noordduitse omroep in Hamburg heb
ben zich nog niet aangesloten bij de eis
tot verhoging van de luister- en kijk
gelden.
Het argument van de voorstanders
van zulk een verhoging is vooral, dat
de luistergelden in 1924 zijn vastgesteld
en sindsdien niet meer zijn veranderd,
behalve, dat er vroeger twee Rijks- en
tegenwoordig twee D.-marken. De
kijkgelden werden in 1953 op 7 mark
vastgesteld (5 mark voor beeld, 2 mark
voor toon) en zijn sindsdien ook niet
meer .veranderd. De kosten der om
roepen zijn intussen verdubbeld, zo
beweren de voorstanders van de luis
ter- en kijkgeld verhogingen. Dat de
omroepen met de gestegen aantallen
luisteraars en kijkers ook meer geld
in handen krijgen, wijzen de voorstan
ders van de „Gebührenerhöhung" van
de hand met dë bewering, dat de
bloeitijd zowel voor radio als voor
televisie voorbij is. Bij de televisie nam
het aantal kijkers in 1965 (laatstbe-
kende cijfer) nog maar met negen pro
cent toe. Bij de radio steeg het aantal
luisteraars slechts met 2 procent. Wat
de luister- en kijkgeld-verhogers ech
ter niet vermelden is, dat de omroepen
inmiddels honderden miljoenen aan
extra-inkomsten hebben van dat feno
meen dat in Nederland sinds 1 januari
jl. ook op het beeldscherm verschijnt:
de reclame in de televisie.
Desondanks ls er geen twijfel aan,
dat ook de produktiekosten zowel van
radio als voor televisie zijn gestegen.
Zo moeten de omroepen in de toekomst
na een „muziek-staking" hunner
zijds 5,4 miljoen mark per jaar aan
royalties betalen aan de Westduitse
B.U.M.A. in plaats van 2,5 mark per
jaar zoals vroeger. Voor de televisie
zullen de produktiekosten stijgen met
de uitzending van de kleurenprogram-
ma's, die zich overigens ten dele reeds
ln de uitgaven van 1966 hebben neer
geslagen, omdat de omroepen reeds ge
ruime tijd zijn begonnen met het „in-i
blikken" van kleurenprogramma's.
(ADVERTENTIE)
Gewoon omdat deze automobilist
zich meer fit voelt dan andere.
En zijn geheim schuilt in het
dashboardkastje Daar ligt altijd
een rol King. Want King pepermunt
geeft prompt nieuwe, frisse
energie. Natuurzuivere King
hoort in uw wagen
als uw papieren.
BI ICHRRD STEM TOE Ef/BiSElES IRRT ZÓN RHTiBiEVl!E6TUi6 if/
BEREEDf/E/D BREN6EN Y00R DE YlUCHT NRRR Ti BET. tlyRÏRfl STRRT
ER0PHRRR YRDER TE YERSEZEUEtt,
AMSTERDAM (ANP) De Acade
mische Radio Omroep ACRO in Am
sterdam heeft aan de leden van de
vaste commissie voor cultuur, recre
atie en maatschappelijk werk, van de
tweede kamer der Staten Generaal het
volgende schrijven gericht
„Het dagelijks bestuur van de stich
ting Academische Radio Omroep
ACRO, van mening zijnde dat educa
tief gebruik van radio en televisie be
langrijk kan bijdragen tot de geeste
lijke welvaart van ons volk, van oor
deel zijnde dat hiervoor ln de nabije
toekomst grote mogelijkheden zijn
weggelegd, speciaal ten aanzien van
het middelbaar en wetenschappelijk
onderwijs, vrezende dat in het ontwerp
omroepwet een ontplooiing van deze
mogelijkheden niet wordt bevorderd,
tevens van mening zijnde dat in het
ontwerp omroepwet grote onduidelijk
heid bestaat ten aanzien van het edu
catieve gebruik van deze media, ten
deze geheel delend de ernstige bezorgd,
heid en verontrusting van de stichting
Televisie Academie (TELEAC) en de
Nederlandse Onderwijs Televisie
(NOT), dringt er met klem op aan
dat in het ontwerp omroepwet in po
sitieve zin aandacht wordt besteed aan
het gebruik van radio en-televisie voor
onderwijs en instructie, en dat tevens
klaarheid wordt geschapen ten aanzien
van de positie der organisaties die zich
op dit terrein specialiseren."
émm
ontwerpers en fabrikanten van behang
HILVERSUM I 402 M.
AVRO: 12.00 Promenade orkest. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzen- I
ding voor de landbouw. 12.40 Licht or
kest. 13.00 Nieuws. 13.10 Radiojournaal. 1
13.30 't Muzikaiitenuur: I. Stereo: Mo
derne muziek. II. Mono: Klassieke lie- I
deren. III. Stereo: Klassieke kamermu.
ziek. VPRO: 14.40 Schoolradio. AVRO:
15.00 Voor de vrouw. 15.40 Cello en I
harp: klassieke muziek. 16.00 Nieuws,
16.02 Bas en piano (gr.): Russisch-ro-
mantische liederen. 16.15 Voor de jeugd,
17.15 New York calling. 17.20 Voor de I
jeugd: Lichte grammofoonmuziek. 18.00
Nieuws. 18.15 Radiojournaal. 18.25 Ste
reo: Licht orkest. 18.55 Paris vous par
te. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Ont
moeting der levensovertuigingen: ge-
dachtenwisseling. 19.40 Amateurs musi- I
ceren. 20.00 Nieuws. 20.05 Tot Uw or-
ders: gevarieerd programma voor de
militairen. 21.15 De vouwmachine, hoor
spel. 22.00 Gonk!, satirisch programma.
22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal met
beschouwing Hoogoven-Schaaktoernooi
22.50 Da Capo: I. Oude koorzang. II. f
Stereo: Klassieke en moderne muziek,
III. Stereo: Moderne muziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM H 298 M.
KRO: 12.00 Stereo: Musette-orkest en I
zangsolist. 12.18 Marktberichten voor
schippers. 12.20 Voor het platteland.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten.
12.50 Lichte grammofoonmuziek en
praatje. 13.30 Musiësta: licht gevari
eerd platenprogramma. 14.20 Schoolra
dio. 14.40 Stereo: Licht instrumentaal
ensemble. 15.00 Pizzicato: gevarieerd
muziekprogramma. 17.00 Overheids
voorlichting: Sociale ontwikkeling op
de Benedenwindse eilanden: I. Spre
ker: L. C. de Raadt. 17.10 Voor de J
jeugd. 18.00 Stereo: Country and Wes-f
tern Express (gr.). 18.20 Uitzending van
de Anti Revolutionaire Partij. Spreker:
Mr. W. Kwaadstenier, secretaris van dl
Anti Revolutionaire Partij. 18.30 Musi
cerende dilettanten: fanfare-orkest.
18.50 Ondernemend: Nieuws en com
mentaren. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali
teiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Gees
telijke liederen. 19.45 Zoekend geloven:
nieuwe katechismus voor volwassenen
20.00 Stereo: Radio Kamerorkest en
solist: Klassieke muziek. 20.50 Voor
dracht. 21.10 Sopraan en piano: mo
derne liederen. 21.30 Modern piano-
kwintet (opn.). 22.00 Kunst: cultureel
programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Over
weging. 22.45 Portret van fluit, hoor
spel. 23.25 Gitaarspel (gr): moderne
muziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM III F.M, 240 M,
VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Actuali
teiten. 12.05 Gevarieerd muziekpro
gramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Actualitei
ten. 13.05 Hoor nou's. 14.00 Nieuws. 14.02
Actualiteiten. 14.05 Programma voor de
vrouw. 15.00 Nieuws. 15.00 Actualiteiten.
15.05 Licht instrumentaal ensemble en
zangsolisten. 15.30 Gevarieerd muziek
programma. 16.00 Nieuws. 16.02 Actu
aliteiten. 16.05 Programma voor d«
tieners. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualitei
ten. 17.0518.00 Verzoekplatenprogram-
ma.
BRUSSEL VLAAMS 324 M.
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek.
12.40 Weerbericht, mededelingen, pre
grammaoverzicht en SOS-berichten
voor de schippers. 12.48 Lichte muziek.
12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht en beursberichten
13.00 Klassieke muziek. 14.00 Nieuws-
14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws). 15.30
Eigen-Aardig" 16.00 Nieuws, 16.J
Beursberichten. 16.09 Lichte muziek.
16.30 Programma voor oudere luiste
raars. 17.00 Nieuws, weerbericht en me
dedelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.4a
Joodse volksliederen. 18.00 Nieuw*-
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde*
sportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.32
Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52
Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00
Nieuws, weerbericht en radiokroniek.
19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale
krontiek. 20.00 Hand in hand met Ne
derland. 20.30 Hoorspel. 21.19 Klassieke
muziek. 22.000—22.15 Nieuws en be
richten.
Woensdag 18 januari
HILVERSUM I 402 M.
VARA: 7,00 Nieuws en ochtendgyij'
ïastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonnuziek. (7.30 Vafl
le voorpagina, persoverzicht) VPE0:
(.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 91»
„ichte graanmofoor.tnuziek. (8.308.35
/oor de huisvrouw) 9.00 Amusements
muziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40
Schoolradio. 10.00 Moderne orkestmu
ziek (gr.). 10.45 Voo- de kleuters. 11™
11.02 Voor de vrouw. 11.40 Bariton eil
piano: klassieke liederen.
HILVERSUM II 298 M.
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaM
SOS-berichten. 7.10 Dagopening.
Stereo: Klassieke grammofoonmuziek
7.30 Nieuws. 7.32 Stereo: Licht
mentaal ensemble. 7.40 Radtokrant. 8W
Nieuws. 8.10 Gewijde muziek,
Nieuws. 8-32 Stereo: Klassieke orke^-
muziek (gr). 9.00 Voor de zieken. 94»
Voor de huisvrouw. 10.30 Morgendienst
11.00 Lichte grammofoonmuziek.
HILVERSUM m F.M. 240 M-
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualitei
ten. 9.05 Gevarieerd muziekprogranw18
(opn). 10.00 Nieuws. 10.02 Arbeidsvi
taminen (gr). <11.00 Nieuws).
(Van een onzer redacteuj
Middernacht in Tilburg,
de late gasten in het s<|
burgrestaurant: mr. Edzo H|
Toxopeus, 49 jaar, lïjsttrekkl
de Volkspartij voor Vrijhe|
Democratie. Hij heeft zijn
ontmoeting met het kiezel
achter de rug. Hij blaast uit
een paar glazen bier, dien:,)
dig aangedragen door zijr
bantse volgelingen.
Enkele tafeltjes verderop
ten zij geduldig op het eind!
het interview. Tien minuten
afspraak. Het wordt een hal
Dat is wel voldoende, want
hetgeen de V.V.D. allemaal j
niet, hebben we al het een
der gehoord. Van Toxopeus z
via een lange film, van Witt<!
Portheine, Vonhoff, Wiegel i;
liberale omroep-ster Haya, n
tijd op oorlogspad tegen de v
ling van het bestel en tegen
rood is of schijnt in de vaderlj
pers.
Toxopeus gooit het helemaal
duidelijkheid. De liberalen zij)
delijk, zegt hij, de confessii
zijn het niet. Tussen de bed
door sneert hij, als een Wim B
keurig streepjespak, op zijn ri
Zijn aardigste uitspraak is
,,Denk erom dat alles wat
zegd wordt, politieke bedoe
heeft."
Dat maakt ook zijn kreten
kelijk- Toch maar een bloen
uit Toxopeus' one-man-show. Da
noemt hij .,de dirigent van he|
nomisch optimisme", dat ons U
narigheid gebracht heeft. I
Schmelzer: „Een aardige mar]
een rotbaan", want het is bijr
mogelijk om links en rechts I
ene onverdeelde K.V.P. te ha
Over Beernink en zijn C.H.U.:|
eet van twee walletjes: vraaa
perking van de staatsuitgaven,]
legt tegelijkertijd een pakket
op tafel dat nog méér zou koj
Over Zijlstra: ,,Die geeft eve
geld uit als Cals, maar heft
meer belasting en daar zijn
gen!"
In de bomvolle zaal zitten ni
leert liberalen, maar ook kril
jongeren die hem, behalve over|
nam, vragen stellen over de
ging van de staatsuitgaven c
predikt. Moet de staat de uit]
niet juist verhogen om voor ij
later de collectieve voorziening
kunnen treffen, die in een dia)
olkt en geïndustrialiseerd lan<j|
dig zijrj? ,,Wil Toxopeus geen t
brengen om zijn kinderen een n
reld met luchtverontreiniging t
te besparen?"
Toxopeus heeft de rustige zei
zekerdheid van de advocaat d
de zaak van zijn cliënt gelooft,
lijkt na afloop van de bijeenk
toch wat opgewonden De VVD
hij, is niet tegen publieke voc
ningen, maar we kunnen ze o
ogenblik gewoon niet betalen,
tuurlijk wil Toxopeus offers brt
voor de toekomst van zijn kind
Alc ze kunnen leren, dan moetc
de kans krijgen om te leren- Pei
van rekening streeft de V.V.D.
de kansenmaatschappij". Wat
de vragensteller eigenlijk wel?
Kennelijk dat er in dat geval
len gebouwd moeten worden er
kosten geld. Hoe kan de V.V.D.
verlaging van de staatsuitgaven
len? Dat is best te rijmen,
Toxopeus die nu zijn ministers
in de strijd werpt. Zes jaar
heeft hij op Binnenlandse Zaken
de touwtjes getrokken en hij wee
er heel wat bezuinigd kan wc
zonder dat iemand het merkt-
vertelt een verhaal, suggereert
de toekomst te financieren is ui
lerlei postjes op de rijksbegrotin]
overbodig zijn.
De V.V.D. mag dan niet heler
duidelijk zijn als er gevraagd
hoe de staatsuitgaven verlaagd
ten worden zonder ernstige gev(
voor nu en later, zij is het wi
andere punten. Dat blijkt in
restaurant, waar Toxopeus zijn
test, de ene Qaballero na de ar
rookt en onze vragen beantwoo
Met wie gaat de VVD strak
zee, aangenomen dat zij weer i
regering komt
TOXOPEUS: Met de K.V.P.,
O-P.-U. en onder omstandigh
Misschien ook met de A.R, I
zeker niet ten koste van alles
zeker niet met de P.v.d.A. Wij
ien geen voortzetting van het b<
v-ais. Daar doen wij niet aan
V bent. minister geweest en
positieleider. Wat vindt u
Prettigste?
TOXOPEUS: Ik ben met pl
minister geweest. Aan de Kamei
ÏL l?er moeten wennen. Er
yeei °P je af, het is niet zo
l ™aar ik heb het toch gt
wii moet niet vergeten
vn!„feen °PP°sitie óm de oppc
Dont' maar constructief willen;
"enk maar aan het plan-Joekes.
(ADVERTENTIE)
II 11 111 I 'I
jPeeP x cioppe( >b< n