Joan Haanappei verlaat definitief liet kunstijs BIGGLES IN TIBET Val Cals leuk Waarom rijdt deze auto zo prettig? Dlog 9 weken en't is lente Rath Doodeheefver I ZEVEN JAAR IS MOOI GEWEEST Dit jaar geen verhoging luister- en kijkgelden West-Duits land in MR. EEN SUCCES KOOP GEEN SPIJ 6 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 17 JANUARI 1967 ETEN NIET GEK FIJNER KNOKKEN Volgens de Prawda Russische theater is te saai Tentoonstelling werk van Jan van Krimpen u NEDERLAND /.- Z-cars BELGIë Vlaamsh Anna Kleiber NEDERLAND II: De bezetting VII BELGIë (Waals): L'ordre DR. ZHIVAGO Academische Radio Omroep verontrust Dan vraagt iedereen om het nieuwste r ad-behang (want voorjaar is tijd van vernieuwing). Maar... de complete collectie 1967 is nü al uit. Vraag erom bij de vakman; die heeft nu (nog) alle tijd voor u! Dinsdag 17 januari koop kwaliteit in de seizoen finale va 6 (Van onze correspondent) BRUSSEL Joan Haanappel (26), het Haagse meisje, dat zeven jaar lang de prima ballerina was van de Weense ijsrevue. gaat het kunstijs verlaten. Haar besluit staat onwrik baar vast. De directie van de revue Is vriendelijker voor haar dan ooit „het heeft aan vriendelijkheid en goede verhoudingen nooit ontbro ken want men hoopt nog steeds, dat de succes-ster van haar bevlie ging zal genezen. Maar Joan zal on verbiddelijk zijn. „Ik heb er genoeg van. Ik voel dat ik er mee op moet houden, ook voor mijn gezondheid. Zeven jaar is mooi geweest". In de hall van het Brusselse Plaza- hotel aan de Boulevard Adolf Max staat ze op te vallen in een witte bont- "jas over een witte trui en rode lange broek, gestoken in witte laarsjes. Van ver af zie ik al haar onwezen lijk gezonde huidskleur en zwaar opge maakte ogen met onwaarschijnlijk lange wimpers, „Sorry, zegt ze, „Ik zie er verschrikkelijk uit". Het is twee uur in de middag. Ze heeft van half elf tot half twee op het ijs gestaan. Ter- wille van de Amerikaanse televisie, die een kleurenreportage heeft gemaakt van de Weense ijsrevue. „Er speelde een Amerikaanse filmster in mee. Ylo'Bryne, een echte cowboyfiguur. Hij stond ook op de schaats. Nou ja staan. Tlekens als hij viel vroeg hij aan ons: „How are you on a horse"? In juni zal haar contract met de Weense ijsrevue eindigen. Een con tract, dat haar geen windeieren heeft gelegd. Ze doet daar niet geheimzinnig over, „Ik heb goed verdiend. Iedereen zegt," dat ik hardstikke gek ben om eruit te trekken. Ik heb het in deze jaren erg prettig gehad. Veel gespaard, het geld niet met bakken weggesmeten. Ik heb vrienden gemaakt, enorm veel van de wereld gezien. Ik weef, dat ik kan schaatsen en daar goed mee kan verdienen. Het is nog maar de vraag of ik iets anders kan. Dit heb ik en ik weet niet wat ik krijg. Allemaal juist, maar tochik schei er uit. Sjoukje schijnt gezegd te hebben, dat ze het stom van me vindt. Maar ze moet niet vergeten, dat zij pas twee jaar in een revue staat. Dat scheelt nogal wat met mijn zeven jaar". Intussen heeft de ober de bestelde dubbele jus d'orange gebracht. Het lijkt mij een enkele. De receptioniste komt even langs en zegt moederlijk ver manend tegen Joan: „Je moet gaan eten". Zij, wijzend op kleding en ruim opgebrachte schoonheidsmiddelen: „Ik kan toch zo niet in het restaurant ver schijnen". Tot mij: „Van die zeven jaar schmink op m'n gezicht heb ik ook genoeg". En zeven jaar logeren in dure hotels overal op de wereld is ook geen onverdeeld genoegen. Maar denk niet dat Joan Haanappel blasé is geworden in deze show-we reld van mooi-zijn en een luxe leven tje leiden. Mooi is ze ontegenzeggelijk. Luxe heeft ze in deze jaren ook gekend. Maar dat neemt niet weg, dat haar vak een enorm hard vak is. Toen ze nog ama teur was in die tijd eeuwige tweede op de wereld-ranglijst leefde ze in de spanning van steeds beter, steeds perfecter. „Je moet je opwerken tot een climax in de winter. Als ik in de maan den die daaraan voorafgingen wilde rusten, dan deed ik dat. Als ik ziek was bleef ik in mijn bed. Dat kan bij de ijsrevue niet. Tien voorstellingen per week, en je moet al heel erg ziek zijn, wil je er een over mogen slaan. Daar staat tegenover, dat je nu niet in zo'n perfecte conditie behoeft te zijn. Om het op zijn Duits te zeggen, je hoeft geen Hochleistung te leveren. Maar je moet wel het hele jaar door In permanente conditie zijn. Dat vraagt veel van jezelf. Je moet blijven trainen. Voor iedere première is dat moeten, omdat elke baan weer andere afmetingen heeft. Verder hoef ik niet verplicht te trainen. Als ik merk dat het niet meer zo lekker gaat, train ik. Ik hoef niet iedere avond even goed te zijn. Je bent geen machine". In Davos woonde ze verleden jaar de Europese kampioenschappen bij. „Ik was blij dat ik aan de andere kant van de ballustrade stond. Niets meer voor mij, die zenuwentoestand. Last van zenuwen voor ieder optreden in de revue? Nee, gelukkig niet. Voor sommige premières in Wenen, Berlijn, Amsterdam. Och, je wil natuurlijk al tijd dat het goed gaat. Als ik altijd zenuwachtig zou zijn, lag ik al lang in een psychiatrische kliniek. Ik zie het al in de krant staan: „Joan moet er mee uitscheiden, ze is gek geworden In deze zeven jaar heeft Joan Haan appel enorm veel van de wereld ge zien, Zij draagt dat met zich mee als de prettigste herinnering aan deze tijd. „We waren in heel Europa, in Rusland, in Canada. Daar kom je anders niet. Dat is toch wel heel verrijkend ge weest. Ik heb veel mensen leren ken nen. Amsterdam vind ik een heerlijke stad, al ben ik Haagse (zegt ze alsof ze zich wil verontschuldigen). En verder München, Parijs en San Francisco. Ja, dat zijn wel de fijnste steden waar ik geweest ben. In mijn vrije tijd wandel en lees ik en schrijf ik brieven. Ik heb al 't moois van de grote steden gezien, museums bij tientallen. Maar daar raak je ook van verzadigd". Aan haar carrière in de ijsrevue gaat nu een einde komen. Een carrière, waarin ze triomfen vierde voor de bewonderende blikken van tienduizen den overal ter wereld. Jaren waarin ze werd voorgesteld aan de sjah van Perzië en keizerin Farah. Deze week nog aan prinses Paola van Luik. Maar de beste herinneringen heeft ze aan het spontane bezoek van de vier Neder landse prinsessen. „Ik vond het dood eng, toen ze in Hilversum naar mijn kleedkamer kwamen. Wat moet je zeg gen? Nou, het was geweldig, reuze- spontaan. Ze bleven zo lang praten, dat ik te laat in mijn nummer kwam en bovendien nog mijn hoed verloor. En de prinsessen zaten zich op de voorste rij dood te lachen." Het is niet, omdat ze niet meer in de toekomst van de ijsrevues gelooft dat ze de Weense gaat verlaten. „He geef de revue nog een lang, lang leven, ook al taant door de televisie de be- JOAN HAANAPPEL: „Van die zeven jaar schmink op mijn gezicht heb ik genoeg" langstelling en ook al concurreren de revues elkaar dood. Ik ben altijd bij de Weense gebleven, ondanks jaarlijkse aanbiedingen van Holiday on Ice. Ik vind onze stijl fijner, meer pantomime, net iets Europeser. Dat ligt me beter. Ik vind dit, om een Vlaams woord te gebruiken, plezanter, dat het geld dat door ons verdiend wordt ten goede komt aan de amateursport in Oosten rijk. Dat is gewoon een fijner idee, dan wanneer het allemaal in de zak van een big boss verdwijnt." Wat gaat de toekomst Joan brengen? Ze heeft al veel verzoeken gehad om eens te komen praten. Ook uit de t.v.- wereld. „Ik -zou dolgraag bij de t.v. werken, als presentatrice bijvoorbeeld. Op 8 februari starten we in Schiedam en dan heb ik tijd om te overleggen. Nieuw talent gaan trainen in Neder land? Ja, daar kun je veel geld mee verdienen. Maar dan zit ik weer in hetzelfde straatje. IJs blijft ijs. Of er talent is in Nederland? Jawel, maar ze zitten weer voor dezelfde moeilijkheid als Sjoukje en ik indertijd." „Wij moesten als Nederlandse meis jes wat kon men daar nou van verwachten, Nederland had nog nooit meegeteld onze weg naar het inter nationale niveau knokken. Tussen ons en nieuw Nederlands talent is weer zo'n enorme gaping ontstaan, dat het gevecht weer geleverd zal moeten wor den. Het is precies hetzelfde als wan neer ik een Noors meisje op de kunst schaatsen zie. Dan donk ik: een Noorse, dat wordt niets. Want sinds Sonja Heny heeft Noorwegen niet meer meegeteld." Als ik haar vraag wie de talentvolle meisjes zijn, komt er dit besliste ant woord: „Nee, laat ik geen namen noe men. Mijn vader is nog steeds voorzit ter van de Haagse IJsclub en als ik nu een naam noem, dan hangen morgen de verbolgen ouders aan de telefoon bij vader omdat ik hun Truusje niet ge noemd heb." Wellicht zien we over een goed jaar Joan Haanappel op de 'televisiescher men. „Gek", zegt ze, „ik treed eens in de twee jaar drie maanden in Neder land op en ik schijn er nog populair te zijn. Leuk, dat er nog zoveel belang stelling is en dat ze me nog niet ver geten zijn." MOSKOU (A.P.) „Het Russische theater heeft gebrek aan werkelyk vro lijke, interessante, onderhoudende stuk ken", schrijft een vooraanstaande to neelschrijver in de Prawda. Viktor S. Rozow viel zowel schrijvers als critici heftig aan. Hij schrijft: „De Russische poëzie en het Russische proza slagen er tot op zekere hoogte in, de geest van onze tijd weer te geven. Maar het Rus sische toneel blijft uiterst conserva tief". Rozow pleit voor toneel dat „een nauwkeurige, diepgaande benadering van het wereldgebeuren en de menselij ke geest geeft". Van de talloze toneelstukken, die dit jaar in verband mot het vijftigste jubi leum van de Bolsjewistische revolutie zullen worden opgevoerd verwacht Ro zow niet veel. „Ik vrees dat de oude successen een steunpilaar van het re pertoire zullen blijven." De toneelschrijver betoogt, dat som mige Russische critici de ontwikkeling van de toneelkunst in de weg staan Dikwijls schrijven vele critici afbreken de artikelen over stukken, die stromen publiek trekken waarvan de bijval een aanmoediging voor de auteur is „Deze critici verwerpen niet het ver ouderde, middelmatige en saaie, maar het nieuwe talent in ontwikkeling". DEN HAAG (A.N.P.) Van het werk van Jan van Krimpen, een van de belangrijkste letterontwerpers en typografische kunstenaars, zal een gro te overzichtstentoonstelling worden ge houden van 28 januari tot en met 11 maart in het rijksmuseum Meermanno- Westrenianum (museum van het boek) in Den Haag. Behalve een groot aantal door Jan van Krimpen typografisch verzorgde boeken zullen op de expositie ook te zien zijn: enige van zijn vroege banden, kalligrafieën, oritwerpen van letters, boeken, en banden, vlugschriften en brieven. Tijdens zijn opleiding aan de acade mie van beeldende kunsten in Den Haag kreeg Jan van Krimpen belangstelling voor kalligrafie en lettervormen. Hij kwam in contact met Jan Greshoff, mr. J. P. van Royen en S. H. de Roos. Van 1917 dateren de eerste door Van Krim pen uitgegeven en typografisch ver zorgde boeken, gevolgd door de palla- dium-serie. Zijn eerste letter werd in 1925, ontworpen op verzoek van de fir ma Enschedé en Zonen in Haarlem, voor de eerste keer gebruikt voor de catalogus van de Nederlandse afdeling op de kunstnijverheidstentoonstelling in Parijs. Daaraan heeft deze letter tijn naam, de lutetia, te danken. Hij ontwierp voor Enschedé nog meer let ters en nam voor deze firma, evenals voor A. A. Stols de typografische ver zorging van boeken op zich. Voor de «rtichting De Roos verzorgde Jan van Krimpen twaalf uitgaven. Van Krim pen genoot bekendheid in het buiten- tand, vooral in Engeland. 0 0 0 0 0 20.56 DE BEZETTING VII. Deze aflevering handelt over Indonesië by de voorbereidingen op de oorlog tegen de Japanners. 22.00 JOURNAAL. 10.45 11.10 11.35 18.45 18.50 19.00 19.25 20.00 20.20 20.45 21.35 22.00 22.25 22.35 23.00 WALTER EN CONNIE. Engelse les voor lagere klas sen van het middelbaar onderwijs. HULP AAN DE MEDEMENS. Blinde-kinderen helpen zichzelf. HET PROTEST. In dit programma wordt aangetoond dat elke leeftijdsgroep zijn eigen protest heeft. PIPO DE CLOWN. NIEUWS. DE LUCY SHOW. KONING KLANT. Consumentenvoorlichting. JOURNAAL. ACHTER HET NIEUWS. Z-CARS. Hoe het moet is wel duideiyx: de onderste steen moet boven. ONDER ANDEREN. Een gefilmde reportage uit on bekende hoeken van het amusement. VRIJ ENTREE. Henk Elsink ontvangst als bijzondere gasten de Franse fantaisiste Annie Fratelli. DE WERELD VAN VANDAAG. Voorlichting door dr. L. de Jong. JOURNAAL. KERNFYSICA (15). Het plan voor een kernenergie reactor voor de produktie van elektriciteit in Dode- waard. 20.00 20.05 20.30 NIEUWS. OPENLUCHT-CIRCUS. WereldbeKende circusarties ten brengen hun gevaarlijk-elegante toeren ln de vrije natuur. PREMIèRE. Nieuw» over films, die oinnenKort in de Nederlandse theaters gaat draaien. 14.05 18.25 18.55 19.00 19.25 19.40 19.55 20.00 20.25 21.30 22.00 22.25 13.50 18.25 18.55 19.25 19.30 20.00 20.30 22.30 SCHOOLTELEVISIE. SCHOOLTELEVISIE. ZANDMANNETJE. FLIPPER. Met flipper op 'haaienjacnt. FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACH. De gekke streken van Ben Turpln. KWART-EEFJ'E. Programma voor de vrouw. HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS. NIEUWS. ANNA KLEIBER. Een acrrice wordt door een stu dent van een zelfmoord afgehouden. Maar het lot drijft hen weer uit elkaar. MEDIUM. JAZZPRISMA. Optreden van de jazz-vocaliste Ab bey Lincoln en Boy's Big Band. NIEUWS. SCHOOLTELEVISIE. NIEUWS. Aansl.: PRAKTISCH NEDERLANDS. LA PENSéE ET LES HOMMES. Uitzending van filo sofie en lekenmoraal. BONHOMMET ET TILAPIN. Voor Kinderen. L'aGE HEUREUX. Nieuw feuilleton. JOURNAAL. L'ORDRE. Spel van Fritz Hochwaelder. L'AIR DU TEMPS. Terug naar de Dada-periode. Aan sluitend Journaal. NEW YORK (A.P. Metro-Gold- wyn-Mayer heeft bekendgemaakt, dat de film „Doctor Zhivago", waarvan de première een jaar geleden plaatsvond, in totaal reeds ca. 22 miljoen dollar bruto heeft opgeleverd. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) KEULEN Hoewel de intendanten van verschillende Westduitse radio- en televisie-omroepen (o.a. dr. Franz Mai van de Saarlandse omroep in Saar- briicken, Christian Wallenreiter van de Beierse omroep in München en dr. Hans Bausch van de Zuidduitse om roep in Stuttgart) aandringen op ver hoging van de luister- en kijkgelden in de Bondsrepubliek (respectievelijk 2 en 7 mark per maand) is het volgens de stand van zaken van het ogenblik niet waarschijnlijk, dat die er dit jaar door zullen komen. Ook ondanks het feit, dat in augustus van dit jaar een begin zal worden gemaakt met de uit zending van televisieprogramma's in kleuren. De invloedrijkste (en tegelijk ook rijkste) der Westduitse omroepen, de Westduitse omroep in Keulen en de Noordduitse omroep in Hamburg heb ben zich nog niet aangesloten bij de eis tot verhoging van de luister- en kijk gelden. Het argument van de voorstanders van zulk een verhoging is vooral, dat de luistergelden in 1924 zijn vastgesteld en sindsdien niet meer zijn veranderd, behalve, dat er vroeger twee Rijks- en tegenwoordig twee D.-marken. De kijkgelden werden in 1953 op 7 mark vastgesteld (5 mark voor beeld, 2 mark voor toon) en zijn sindsdien ook niet meer .veranderd. De kosten der om roepen zijn intussen verdubbeld, zo beweren de voorstanders van de luis ter- en kijkgeld verhogingen. Dat de omroepen met de gestegen aantallen luisteraars en kijkers ook meer geld in handen krijgen, wijzen de voorstan ders van de „Gebührenerhöhung" van de hand met dë bewering, dat de bloeitijd zowel voor radio als voor televisie voorbij is. Bij de televisie nam het aantal kijkers in 1965 (laatstbe- kende cijfer) nog maar met negen pro cent toe. Bij de radio steeg het aantal luisteraars slechts met 2 procent. Wat de luister- en kijkgeld-verhogers ech ter niet vermelden is, dat de omroepen inmiddels honderden miljoenen aan extra-inkomsten hebben van dat feno meen dat in Nederland sinds 1 januari jl. ook op het beeldscherm verschijnt: de reclame in de televisie. Desondanks ls er geen twijfel aan, dat ook de produktiekosten zowel van radio als voor televisie zijn gestegen. Zo moeten de omroepen in de toekomst na een „muziek-staking" hunner zijds 5,4 miljoen mark per jaar aan royalties betalen aan de Westduitse B.U.M.A. in plaats van 2,5 mark per jaar zoals vroeger. Voor de televisie zullen de produktiekosten stijgen met de uitzending van de kleurenprogram- ma's, die zich overigens ten dele reeds ln de uitgaven van 1966 hebben neer geslagen, omdat de omroepen reeds ge ruime tijd zijn begonnen met het „in-i blikken" van kleurenprogramma's. (ADVERTENTIE) Gewoon omdat deze automobilist zich meer fit voelt dan andere. En zijn geheim schuilt in het dashboardkastje Daar ligt altijd een rol King. Want King pepermunt geeft prompt nieuwe, frisse energie. Natuurzuivere King hoort in uw wagen als uw papieren. BI ICHRRD STEM TOE Ef/BiSElES IRRT ZÓN RHTiBiEVl!E6TUi6 if/ BEREEDf/E/D BREN6EN Y00R DE YlUCHT NRRR Ti BET. tlyRÏRfl STRRT ER0PHRRR YRDER TE YERSEZEUEtt, AMSTERDAM (ANP) De Acade mische Radio Omroep ACRO in Am sterdam heeft aan de leden van de vaste commissie voor cultuur, recre atie en maatschappelijk werk, van de tweede kamer der Staten Generaal het volgende schrijven gericht „Het dagelijks bestuur van de stich ting Academische Radio Omroep ACRO, van mening zijnde dat educa tief gebruik van radio en televisie be langrijk kan bijdragen tot de geeste lijke welvaart van ons volk, van oor deel zijnde dat hiervoor ln de nabije toekomst grote mogelijkheden zijn weggelegd, speciaal ten aanzien van het middelbaar en wetenschappelijk onderwijs, vrezende dat in het ontwerp omroepwet een ontplooiing van deze mogelijkheden niet wordt bevorderd, tevens van mening zijnde dat in het ontwerp omroepwet grote onduidelijk heid bestaat ten aanzien van het edu catieve gebruik van deze media, ten deze geheel delend de ernstige bezorgd, heid en verontrusting van de stichting Televisie Academie (TELEAC) en de Nederlandse Onderwijs Televisie (NOT), dringt er met klem op aan dat in het ontwerp omroepwet in po sitieve zin aandacht wordt besteed aan het gebruik van radio en-televisie voor onderwijs en instructie, en dat tevens klaarheid wordt geschapen ten aanzien van de positie der organisaties die zich op dit terrein specialiseren." émm ontwerpers en fabrikanten van behang HILVERSUM I 402 M. AVRO: 12.00 Promenade orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzen- I ding voor de landbouw. 12.40 Licht or kest. 13.00 Nieuws. 13.10 Radiojournaal. 1 13.30 't Muzikaiitenuur: I. Stereo: Mo derne muziek. II. Mono: Klassieke lie- I deren. III. Stereo: Klassieke kamermu. ziek. VPRO: 14.40 Schoolradio. AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Cello en I harp: klassieke muziek. 16.00 Nieuws, 16.02 Bas en piano (gr.): Russisch-ro- mantische liederen. 16.15 Voor de jeugd, 17.15 New York calling. 17.20 Voor de I jeugd: Lichte grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Radiojournaal. 18.25 Ste reo: Licht orkest. 18.55 Paris vous par te. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Ont moeting der levensovertuigingen: ge- dachtenwisseling. 19.40 Amateurs musi- I ceren. 20.00 Nieuws. 20.05 Tot Uw or- ders: gevarieerd programma voor de militairen. 21.15 De vouwmachine, hoor spel. 22.00 Gonk!, satirisch programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal met beschouwing Hoogoven-Schaaktoernooi 22.50 Da Capo: I. Oude koorzang. II. f Stereo: Klassieke en moderne muziek, III. Stereo: Moderne muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM H 298 M. KRO: 12.00 Stereo: Musette-orkest en I zangsolist. 12.18 Marktberichten voor schippers. 12.20 Voor het platteland. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten. 12.50 Lichte grammofoonmuziek en praatje. 13.30 Musiësta: licht gevari eerd platenprogramma. 14.20 Schoolra dio. 14.40 Stereo: Licht instrumentaal ensemble. 15.00 Pizzicato: gevarieerd muziekprogramma. 17.00 Overheids voorlichting: Sociale ontwikkeling op de Benedenwindse eilanden: I. Spre ker: L. C. de Raadt. 17.10 Voor de J jeugd. 18.00 Stereo: Country and Wes-f tern Express (gr.). 18.20 Uitzending van de Anti Revolutionaire Partij. Spreker: Mr. W. Kwaadstenier, secretaris van dl Anti Revolutionaire Partij. 18.30 Musi cerende dilettanten: fanfare-orkest. 18.50 Ondernemend: Nieuws en com mentaren. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali teiten. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Gees telijke liederen. 19.45 Zoekend geloven: nieuwe katechismus voor volwassenen 20.00 Stereo: Radio Kamerorkest en solist: Klassieke muziek. 20.50 Voor dracht. 21.10 Sopraan en piano: mo derne liederen. 21.30 Modern piano- kwintet (opn.). 22.00 Kunst: cultureel programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Over weging. 22.45 Portret van fluit, hoor spel. 23.25 Gitaarspel (gr): moderne muziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM III F.M, 240 M, VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Actuali teiten. 12.05 Gevarieerd muziekpro gramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Actualitei ten. 13.05 Hoor nou's. 14.00 Nieuws. 14.02 Actualiteiten. 14.05 Programma voor de vrouw. 15.00 Nieuws. 15.00 Actualiteiten. 15.05 Licht instrumentaal ensemble en zangsolisten. 15.30 Gevarieerd muziek programma. 16.00 Nieuws. 16.02 Actu aliteiten. 16.05 Programma voor d« tieners. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualitei ten. 17.0518.00 Verzoekplatenprogram- ma. BRUSSEL VLAAMS 324 M. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen, pre grammaoverzicht en SOS-berichten voor de schippers. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en beursberichten 13.00 Klassieke muziek. 14.00 Nieuws- 14.03 Schoolradio (15.00 Nieuws). 15.30 Eigen-Aardig" 16.00 Nieuws, 16.J Beursberichten. 16.09 Lichte muziek. 16.30 Programma voor oudere luiste raars. 17.00 Nieuws, weerbericht en me dedelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.4a Joodse volksliederen. 18.00 Nieuw*- 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde* sportuitslagen. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale krontiek. 20.00 Hand in hand met Ne derland. 20.30 Hoorspel. 21.19 Klassieke muziek. 22.000—22.15 Nieuws en be richten. Woensdag 18 januari HILVERSUM I 402 M. VARA: 7,00 Nieuws en ochtendgyij' ïastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonnuziek. (7.30 Vafl le voorpagina, persoverzicht) VPE0: (.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 91» „ichte graanmofoor.tnuziek. (8.308.35 /oor de huisvrouw) 9.00 Amusements muziek (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Moderne orkestmu ziek (gr.). 10.45 Voo- de kleuters. 11™ 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Bariton eil piano: klassieke liederen. HILVERSUM II 298 M. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaM SOS-berichten. 7.10 Dagopening. Stereo: Klassieke grammofoonmuziek 7.30 Nieuws. 7.32 Stereo: Licht mentaal ensemble. 7.40 Radtokrant. 8W Nieuws. 8.10 Gewijde muziek, Nieuws. 8-32 Stereo: Klassieke orke^- muziek (gr). 9.00 Voor de zieken. 94» Voor de huisvrouw. 10.30 Morgendienst 11.00 Lichte grammofoonmuziek. HILVERSUM m F.M. 240 M- AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualitei ten. 9.05 Gevarieerd muziekprogranw18 (opn). 10.00 Nieuws. 10.02 Arbeidsvi taminen (gr). <11.00 Nieuws). (Van een onzer redacteuj Middernacht in Tilburg, de late gasten in het s<| burgrestaurant: mr. Edzo H| Toxopeus, 49 jaar, lïjsttrekkl de Volkspartij voor Vrijhe| Democratie. Hij heeft zijn ontmoeting met het kiezel achter de rug. Hij blaast uit een paar glazen bier, dien:,) dig aangedragen door zijr bantse volgelingen. Enkele tafeltjes verderop ten zij geduldig op het eind! het interview. Tien minuten afspraak. Het wordt een hal Dat is wel voldoende, want hetgeen de V.V.D. allemaal j niet, hebben we al het een der gehoord. Van Toxopeus z via een lange film, van Witt<! Portheine, Vonhoff, Wiegel i; liberale omroep-ster Haya, n tijd op oorlogspad tegen de v ling van het bestel en tegen rood is of schijnt in de vaderlj pers. Toxopeus gooit het helemaal duidelijkheid. De liberalen zij) delijk, zegt hij, de confessii zijn het niet. Tussen de bed door sneert hij, als een Wim B keurig streepjespak, op zijn ri Zijn aardigste uitspraak is ,,Denk erom dat alles wat zegd wordt, politieke bedoe heeft." Dat maakt ook zijn kreten kelijk- Toch maar een bloen uit Toxopeus' one-man-show. Da noemt hij .,de dirigent van he| nomisch optimisme", dat ons U narigheid gebracht heeft. I Schmelzer: „Een aardige mar] een rotbaan", want het is bijr mogelijk om links en rechts I ene onverdeelde K.V.P. te ha Over Beernink en zijn C.H.U.:| eet van twee walletjes: vraaa perking van de staatsuitgaven,] legt tegelijkertijd een pakket op tafel dat nog méér zou koj Over Zijlstra: ,,Die geeft eve geld uit als Cals, maar heft meer belasting en daar zijn gen!" In de bomvolle zaal zitten ni leert liberalen, maar ook kril jongeren die hem, behalve over| nam, vragen stellen over de ging van de staatsuitgaven c predikt. Moet de staat de uit] niet juist verhogen om voor ij later de collectieve voorziening kunnen treffen, die in een dia) olkt en geïndustrialiseerd lan<j| dig zijrj? ,,Wil Toxopeus geen t brengen om zijn kinderen een n reld met luchtverontreiniging t te besparen?" Toxopeus heeft de rustige zei zekerdheid van de advocaat d de zaak van zijn cliënt gelooft, lijkt na afloop van de bijeenk toch wat opgewonden De VVD hij, is niet tegen publieke voc ningen, maar we kunnen ze o ogenblik gewoon niet betalen, tuurlijk wil Toxopeus offers brt voor de toekomst van zijn kind Alc ze kunnen leren, dan moetc de kans krijgen om te leren- Pei van rekening streeft de V.V.D. de kansenmaatschappij". Wat de vragensteller eigenlijk wel? Kennelijk dat er in dat geval len gebouwd moeten worden er kosten geld. Hoe kan de V.V.D. verlaging van de staatsuitgaven len? Dat is best te rijmen, Toxopeus die nu zijn ministers in de strijd werpt. Zes jaar heeft hij op Binnenlandse Zaken de touwtjes getrokken en hij wee er heel wat bezuinigd kan wc zonder dat iemand het merkt- vertelt een verhaal, suggereert de toekomst te financieren is ui lerlei postjes op de rijksbegrotin] overbodig zijn. De V.V.D. mag dan niet heler duidelijk zijn als er gevraagd hoe de staatsuitgaven verlaagd ten worden zonder ernstige gev( voor nu en later, zij is het wi andere punten. Dat blijkt in restaurant, waar Toxopeus zijn test, de ene Qaballero na de ar rookt en onze vragen beantwoo Met wie gaat de VVD strak zee, aangenomen dat zij weer i regering komt TOXOPEUS: Met de K.V.P., O-P.-U. en onder omstandigh Misschien ook met de A.R, I zeker niet ten koste van alles zeker niet met de P.v.d.A. Wij ien geen voortzetting van het b< v-ais. Daar doen wij niet aan V bent. minister geweest en positieleider. Wat vindt u Prettigste? TOXOPEUS: Ik ben met pl minister geweest. Aan de Kamei ÏL l?er moeten wennen. Er yeei °P je af, het is niet zo l ™aar ik heb het toch gt wii moet niet vergeten vn!„feen °PP°sitie óm de oppc Dont' maar constructief willen; "enk maar aan het plan-Joekes. (ADVERTENTIE) II 11 111 I 'I jPeeP x cioppe( >b< n

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 6