Amerikaanse botsproeven Aan de rol Gokken op paarden in Frankrijk niet meer so eenvoudig II 150 LODEN JASSEN HALVE PRIJS 99, Einde voor s braad) MET EN ZONDER ENERGIE- ABSORBEREND FRONT Kopen bij de is sparen STAATSSl PAAL VA1 Verzoeting Delta wateren Knicker bocker- ensemble tips-tips-tips-tips VERBETERDE ÜLDSMOBILE EN TORONADO Opening Caravan-Mi op 27 januari DIT JAAR 50.000 DAF-WAGENS Contactpuntjes ACHT TON VOOR ADO Geen moeilijkheden in Rallye Monte Carlo Darlin Jill won januari-prijs Dienstklopper bindt kat de bel aan Post elfde in Berlijn f malsN HACHÉVLEES GEHAKT H.O. STOOFPEREN panklare RAAPJES R. G. Buwalda BMC exporteerde tóch meer Egas praat over gepensioneerden v - NOORDERZON WET 1891 afwezig DIEFSTALLEN MIDDELBUR DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 17 JANUARI 1967 Amerikaanse botsproeven hebben aangetoond dat de passagiers in dit geval poppen er in een auto met een energie-absorberende frontpartij nauwelijks beter afkomen dan in wagens met een normale neus. Dit heeft de chef van General Motors veiligheidsafdeling. Louis Lundstrom, beweerd. Hij heeft alle Europese modellen, die in aanmerking kwamen, aan botsproeven onderworpen. Het bleek dat de poppen in de extra beveligde auto's niet min der waren beschadigd. De gemiddelde snel. heid van de testwagens van 50 km/u. De betekenis van energie-absorberende frontpartijen moet volgens Lundstrom niet worden overschat. Als de neus stoten kan opvangen en verwerken, wordt de wagen een fractie van een seconde langzamer afge remd dan normaal het geval zou zijn. Maar ln beide situaties gaat het zo snel dat de auto praktisch stilstaat wanneer niet vastgesjorde passagiers naar voren slaan. Ze hebben dan nog de vaart van de wagen vlak vóór de botsing en hebben dus niet veel 'aan een front dat iets mee geeft. Anders wordt het als de inzittenden van zo'n wagen veiligheidsgordels om hebben, wan deze nemen het grootste deel van de schok voor hun rekening. Het „afremmen" gaat dan meer geleidelijk. Als de front- partij min of meer „week" is en de wagen iets minder hevig doet afremmen, verloopt tevens het afremmen van de passagiers-in-veiligheidsgordels minder abrupt. Kortgeleden heeft de Roverfabriek, die bekendstaat om zijn degelijke en veilige constructies een Land-Rover en een Rover 2000 met een snelheid van circa 100 km/u tegen een betonnen blok laten rijden. Na deze, ln nor male gevallen fatale botsing werd vastgesteld dat het stuurwiel niet verder de passagiersruimte was binnen gedrongen. Het schutbord was weinig vervormd en de grootste energie van de botsing was opgenomen door de constructie rond de voorwielen. De bevestigingspunten voor veiligheidsgordels waren intact gebleven en de brandstof tank bleek onbeschadigd te zijn. Op de foto ziet u het resultaat van de Roverproeven. rpracht nooit een bevroren portierslot open te krijgen dóór met geweld aan de sleutel te draaien, want zo ver nielt u het slot én de sleutel. Een be vroren slot kunt u ontdooien door de sleutel te verwarmen (b.v. door sigaren aansteker) of door enige keren de sleu tel met spiritus nat te maken en in het slot te steken. Als de vorm van de por- tierkruk waar het slot in zit zich daar voor niet leent, dai. kunt u bevriezing vaak voorkomen door een rubber hoesje over het slotgat te schuiven. Is uw voorruit oevroren, dan Kunt u deze met een plastickrabber behan delen of u maakt gebruik van zó'n Han dige spuitbus, waarvan de inhoud het ijs doet smelten. Benut 's morgens uw voor raitver warming zoveel mogelijk door de zonneklppen omlaag te zetten; de warmte blijft ér n.l. onder hangen waardoor de voorruit sneller boven het vriespunt komt. Sneeuw is nu eenmaal geen vloeistof en daarom kunnen lang niet alle ruitenwissers de tegen de voorruit ge vallen sneeuwlatg wegwerken. Tijdig op een veilige plaati, stoppen is de eni ge goede oplossing. U kunt proberen door op geregelde afstahden de sneeuw met een handveger weg te vegen de ruitenwissers weer wat meer effectvol ler te laten werken. Denkt u er bij het weer instappen dan wel om, uw schoe nen even sneeuwvrij te maken om te voorkomen dat uw voeten van de pe dalen af kunnen glijden. U vraagt maar. Onlangs, schrift de heer van Z. te Bergen op Zoom, bleek de motor van mijn Anglia op drie cilinders te lopen omdat één der vier bougies niet meer functioneerde. Ik heb nogal wat moe ten zoeken voordat ik wist, wie van de vier de dienstweigeraar was. Kunt u mij zeggen of er een eenvoudige me thode Is om op een snéllere wfóze een defecte bougie op te sporen? Bij voor baat mijn dank. Voorop-gestéld zij, dat het niet altijd een defecte bougie lloêft te zijn die een bepaalde cilinder tot werkloosheid dwingt. Ook een gescheurde vèrdeél- kap, een lekke of onderbroken bóugie- kabel of één of andere mechanische oorzaak als b.v. een gebroken klep heb ben hétzelfde resultaat. Maar wat ook de oorzaak mag zijn, het localiseren van de weigerende cilinder is vrij snel mo gelijk door elke cilinder even „buiten gebruik" te stellen door dé bougie kort te sluiten tèger het motorblok en zo dit moeilijkheden oplevert, eenvoudig de bougiekabel uit te trekken. Valt u bij dezé handeling een. hoorbaar ver schil op in het motorgeluid, dan mag u aannemen dat de cilinder actief werk zaam was en dit dus ook weer wordt als u de vonktoévoer hersteld. Hoort u tijdens de proef echter geen enkele ver andering in het motorgeluid dan is dat een teken dat deze cilinder ook vóór uw proef al ndets meer presteerde. Het „waarom" wordt dan een kwestie van systematisch zoeken. British Motor corporation neèft, on danks de krediótbepérking en andere regeringsmaatregelen, vorig jaar nog 20.000 eenheden meer geëxporteerd dan in 1965. In totaal werden 239.700 BMC- wagens uitgevoerd, exclusief tractoren en bedrijfsvoertuigen. De export van personenwagens nam met 8.5 procent toe. Met de sportwagens kwam BMC in de Verenigde Staten goed uit de bus. Er werden 43.000 geplaatst, vergeleken mét 1965 een stijging van 22 procent. De Oldsmobile 1967 lieejt een aan tal technische verbeteringen onder gaan. De koetstverkvorm is hier en daar wat veranderd. In overeenstem ming met de Amerikaanse mode hebben de 88 en 98 modellen een langere motorkap en een betrekke lijk korte achtersteven gekregen. Op de voorwielen zitten extra bekrach tigde schijfremmen. De Oldsmobile- motoren omvatten een 6-cittnder van 4.1 liter en een V-8 van 5.4 liter in de compacte modellen, terivijl de zware 'uitvoering de V-8 van 7 litet heeft. Ook de Tornado heeft nu schijfremmen vóór. De vering werd iets zachter gemaakt. Onder de kap ligt een V-8-machine van 390 pk met automatische transmissie en een he le serie servobedieningen terwille van het comfort. De Caravan RAI 1967 wordt op 27 ja nuari geopend dóór de voormalige pre mier, mr. J. M. L. Th. Cals, die een en thousiaste caravanner is. De tentoon stelling wordt onder het motto „Vrij. dan. de caravan" va<n 27 jan. t^t en met 5 febr. gehouden. Ongeveer 85 stand houders uit negen landen tonen 300 modellen. De show is dagelijks geopend vaw 10-17 en van 19-22 uur. Op zonda gen van 10-17 uur. Vorig jaar zijn in Nederland 215.000 auto's verkocht, terwijl in 1965 niet minder dan 305.000 werden geregi streerd. Na de hausse eind 1965 volgde een periode van slapte in de automo bielhandel. Ondanks de algemeen ver wachte terugslag kon DAF zich goed handhaven. De totale produktie om vatte verleden jaar 34.000 auto's (32.000 in 1965), waarvan ruim 58 procent werd uitgevoerd. Voor dit jaar houdt DAF rekening met een produktie van 50.000 wagens van de typen Daffodil en Daf 44. In het nieuwe complex in het Limburgse Born begint omstreekt juni de produktie van de „44", die intussen in Eindhoven op gang is gekomen. Het aantal werknemers steeg in 1966 tot circa 8000 man. Citroen heeft vorig jaar ruim 11 procent meer personenwagens gepro duceerd dan in 1965, namelijk 425.000. Hiervan werden 132.000 uitgevoerd, wat bijna een kwart van het totale aantal General Motors bouwt een nieuwe fabriek voor automatische transmissles in de Elzas. De produktie kan, als de Franse autoriteiten hun fiat geven, eind 1968 beginnen. De grootste afnemer wordt Opel. NSU produceerde vorig Jaar 103.874 wagens. In 1965 waren het er 91.970. In de Torsianda fabriek van Volvo is de half miljoenste wagen van de 120- serie van de assemblageband gerold. Het model is niu tien jaar ln produktie. Van de vierdeurs uitvoering werden er 228.000 gebouwd, van de tweedeurs 225.000. In Scandinavië, Canada en de V.S. is de Volvoverkoop aanmerkelijk gestegen. In Amerika ten opzichte van 1965 zelfs met 40 procent. HILVERSUM In het VARA-radio- programma van woensdag 18 januari a.s. Is van 21.35-21.50 een toespraak te beluisteren van de heer C. Egas, ex- staatssecretaris van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk. Re heer Egas roert in zijn toespraak de problematiek van de gepensioneerden aan. In de dynamische, snel veranderende samenleving betékent oud en ervaren maar al te vaak verstard, door de snel le technische veranderingen wordt de oudere mens in de arbeid minder hoog gewaardeerd. Vele ouderen levèn na hun pensionering echter nog tientallen jaren, eèn heel hoog percentage is de eerste tien jaar na het met pensioen gaan nog zeer vitaal naar lichaam en geest. De heer Egas geeft in zijn toespraak mogelijkheden aan om uit dit, voor zeer veel oudere Nederlanders bijzonder re- eel aanwezige, probleem te geraken. DEN HAAG (ANP) ADO kan er aan beginnen dé hoofdveldaccommoda- tie van het sportterrein Zuiderpark in fases uit te breiden tot een openlucht- topsportcentrum van de Haagse agglo meratie. De eersite fase, het uitbreiden en overkappen van 11.500 zit- en staan plaatsen, zal 800.000 gulden kosten. De gemeenteraad van Den Haag heeft van middag besloten zich garant te stellen voor aflossing van de lening van acht ton. Het totaalplan voor de uitbouw van het ADO-complex tot een topsportcen trum voorziet in een capaciteit van on geveer 35.000 toeschouwers. Het over leg met de beide Haagse clubs in het betaalde voetbal. ADO en Holland Sport, heeft er bovendien toe geleid dat beide clubs vooralsnog elk Over êen afzonderlijke accommodatie kunnen blijven beschikken de een in het Zuiderpark, de ander op Höutrust. Hol land Sport zal voor topwedstrijden evenwel ook gebruik kunnen maken van de centrale accommodatie in het Zuiderpark. üiotsws MONTE CARLO (ANP) De eerste wagen van de 36e Rallye van Monte Carlo heeft Monte Carlo bereikt. Het is de Ford Lotus van de Britten Gordon King en Graham Marlow die in Dover waren gestart. Tot dusver hebben 20 equipes opge geven en zijn er nog 175 wagens in de strijd. Toen maandag laat in de middag de finishcontrole was gesloten bleek dat 176 van de 195 gestarte wagens Monte Carlo hebben bereikt. Aangezien de carnets van de equipes nog moeten worden gecontroleerd is het waarschijn lijk, dat het aantal wagens dat de onge veer 3000 km lange tocht naar Monte Carlo reglementair heeft volbracht iets lager zal liggen. Dinsdagmorgen om half twaalf zal de eerste deelnemer starten voor de 1255 km lange gemeenschappelijke route Monaco-Cbjambery-Monaco, een traject dat itn 15 etappes is verdeeld en zes klassementsproeven telt, met. een totale lengte van 122 km. Alle vier Nederlandse deelnemers, alsmede de DAF van de Franse fa- brieksrijders Claude Laurent en Jacques Manche zijn maandagmiddag in Monte Carlo aangekomen. Oók de laatste honderden kilometers hebben de rijders nauwelijks moeilijk heden bezorgd. „Het was simpel", zei Jennifer Nadin, de eerste vrouwelijke deelnemer die het prinsdom bereikte, „gewoon een plezierritje". Die mening deelden vrijwel alle rijders, die op de zonnige boulevard Albert Premier door amper honderd toeschouwers werden verwelkomd. Paddy Hopkirk, de in Athene gestarte winnaar van 1964, had een afwijkende mening: „Nog nooit heb ik zoveel sneeuw gezien", zei de Ierse garagehouder lachend BREDA. Zondagmiddag heeft trai ner-pikeur B. de Vries in Hilversum gemakkelijk de Grote Januari-prijs ge- womilen met de vijfjarige merrie Darlin Jill. Na een tactisch parcours nam De Vries halverwege de course de leiding en liet zich niet meer belopen. De course tevoren had De Vries ook de overwinning behaald met Checkmate, zodat hy een succesvolle dag had. In de sprirerscourse werd Adeltraut M vlak voor de finish uitgeschakeld, na steeds goed in de course gelegen te heb ben. Een byzonder zware straf die niet geheel rechtvaardig was, want de mer rie liep, evenals dinsdagavond toen ze ook werd uitgeschakeld, beslist niet slecht. De volledige uitslagen waren: Leer lingen Winterkampioenschap II: Dag- mar (H. Coevóet) 1.22.7, Everett BS, De Prinses K winn 5.80 pl. 2.30 pl 7.10 pl 2.80, koppel 17.30 cov 31.80, trio 6396.- Gabriël Metsus-prijs: Dita Spencer (H. Maring) 1.31.2 Edel Six, Excellentie S, winn 2.20 pl 1.20 1.20 1.30, koppel 4.60, cov. 3.40. Govert Flinck-prijs (le afd.): Crack Hollandia Ed. Visser) 1.25.2, Ballerine, Bentoprise winn 1.90 pl 1-50 2.40 3.50, koppel 5.60, cov. 7.80, trio 161.10 Fabricius-prijs: Bernadotte (M. v. d. Togt) 1.26.6, Benno Six, Don Stuerrpann winn 6.80 pl. 2.30 6.60 3.80, koppel 44.20, cov. 12.80. Frans van Mieris-prijs: Yel low Six (B Dapper jr) 1.24.8, Xuthust, Axkit Hollandia winn 3.80 pl 1.90 2.90, koppel 8.60, cov 4.10.. Hobbema-prijs: Dominica (Ir J. Oosting) 1.23.7, Zealot Hollandia. Zalkestis van E winn 3.50 pl 180 3.20 7.20, koppel 5.- cov 10.60, trio 2232.30. Paulus Potter-prijs (le afd): Checkmate (B. de Vries) 1.27.4 Duveltje van Akerendam, Eberdine Th winn 2.50 pl 1.10 1.10 1.10. koppel 5.- cov. 3.60. Grote Januari-prijs: Darlin Jill (B. dé Vries) 1,27.2 Zephyr Scotch Arrow Axworthy winn 6,80 pt 2.30 pl 2.40 2.30, koppel 14.- cov. 8.10. Góvert Flinck-prijs (2e afd): Charles H (J. Wagenaar jr) 1.25.1 Dixy, Belona F winn 3.- pl 2.20 3.30 7.30, koppel 11.10, cov 8.90. (Van onze Paryse correspondent) PARIJS De zondagsgokkers by de paardenrennen zijn boos op de regering en op de rechterlijke macht. Helemaal ongelyk hebben ze niet. Een Parijse rechtbank heeft 43 van hen veroordeeld tot een voorwaardelijk straf van drie honderd franken. De rechter heeft een principieel vonnis willen vellen. Had hij kwaad gewild, dan had hy alle 43 naar de gevangenis kunnen sturen. Wat is er precies gebeurd In alle Franse café's, dié een vergun ning hebben om wedstrijden te laten sluiten, is het iedere zondagmorgen stampvol. Honderden mensert staan in lange rijen om een stempel te krijgen op de kaartjes, die zij zelf hebben ge knipt. Om te wedden behoeft men van paarden geen verstand te hebben. Som migen doen het serieus, bestuderen de sportkranten, volgens de tips van voor spellende specialisten of houden zelf een bescheiden archief bij van dé goede en minder goede paarden. Aan dat ar chief van winnende of verliezende paarden besteden zij al hun vrije tijd. Anderen wedden lukraak als zij de cij fers moeten knippen van de eventueel winnende paarden. Er zijn plattelandsvrouwen, die nog nóóit van hun leven een renpaard heb ben gezien endie toch, gewoon op de gok, een vermogen hebben verdiend. Zo heeft een vrouw met een lot dat haar drie franc kostte, zo pas 70.000 francs verdiend, Omdat haar paarden met de nummers 18-21-5 precies in die volgorde de eindstreep passeerden. Voor num mer 18 had zij de cijfers yan het ge boortejaar van haar zóón bij elkaar geteld: 1962. Hiaar man was op 21 mei geboren, dus vulde zij voor de twee volgende paarden in de nummers 21 en 5. En daar won ze, stomweg, de 70.000 francs mee. Zelf naar de renbaan gaan is natuur lijk veel en veel aardiger. Daar zit men in de sfeer, men kan zijn eigen paarden en de jockey's zien, de spannende wed strijd zelf volgen. Maar banen liggen meestal ver buiten het centrum van de stad; om er te kómen moet men een eigen wagen hebben en dan is het nog maar de vraag, of men in de buurt van dé renbaan behoorlijk kan parkeren. Vooral bij mooi weer is het er 's zon dags met duizenden auto's en extr autobussen stamp- en stampvol. Da; komt dan nog de entreeprijs bij. wedt dus veel goedkoper en gerieflj ker in de café's zelf. Maar een oude wet van 2 juni U schrijft voor, dat iedere gokker i zijn kaartjes moet kopen. Die wet is dertijd gemaakt om oplichters van renbanen vandaan te houden. VoorJi, Piet en Klaas kochten zij kaartjes, mar als hun paarden gewonnen hadden g| gen zij er met dè noorderzon vandoc Iedereen wordt geacht de wet te lee nen, ook al zijn het verouderde wetlp uit een vorige eeuw. Van die verouderde wet van 18, hebben tienduizenden Fransen jjg niets aangetrokken, om de eenvoudi; reden, dat zij er het bestaan niet <j' kenden. Uit een vertrouwde gro? vrienden of kennissen ging er één na het café en kocht voor allemaal kaar jès. Dat was vooral het geval in provincie, waar men soms vijftien lometer moet lopen of rijden om het eerstvolgende café te komen, wa kaartjes worden afgestempeld. Dan zi er ook nog de ouden van dagen, zieken thuis of de zieken in de hosp talen, die bij paardenrennen een kat willen wagen en vrienden, kenniss of zelfs een ziekenbroeder vragen o vóór hen een kaartje te kopen en dat het café voor hen te laten stempelen, BERLIJN (ANP) Het koningskop pel Peter Post-Frltz Pfenninger is maandagmiddag in de zesdaagse van West-Berlün sterk teruggevallen. In de vroege avond bezette de Nederlands- Zwitserse combinatie de elfde plaats met een achterstand van vijf ronden op de leiders. De stand luidde maandagavond: 1 Kemper-Oldenburg (W-Dld) 247; 2 Schulze-Renz (W-Dld) 175 (op 1 ronde) 3 Rudolph-Roggendorf (W-Dld) 85: 4 Boelke-Grossimlinghaus 'W-Dld) 48 (op 5 ronden): 10 Bugdahl-Sercu (W-Dld- Belg' 113; 11 Post-Pfenninger (Ned- Zwi) 78 en 12 Eugen-Junkermann (Den- W-Dld) 76 pnt. Met droefheid geven wij u kennis, dat na ge sterkt te zijn door de H. Sacramenten der zieken in de leeftijd van 84 jaar in het hospitaal te Tem- se (België) is overleden, onze dierbare zuster, schoonzuster, tante, groottante en nicht ALMA I. A M. BRIJSSINCK de familie Brijssinck-van Waes De uitvaart heeft maandag plaats gehad in de ka pel van het hospitaal te Temse (België). Wij verontschuldigen ons bij deze aan hen, welke geen overlijdensbericht hebben ontvangen. Nteuwb met c v m iJpetaai vooTi-eetkamer 73x3 52 m 3 slaapk badcel royale zolder f 39950.- k.k. Makelaarsk. Pluyter Nwe Ginnekenstr. :8 Breda tel 41155 b.R.R. 16449 of 30147 Iedereen weet dat dit op grote win gebeurt. De politie weet het en de ree1 ters weten het. Maar zolang de niets zegt en de rechters, geen prow verhaal voor zlcli krjjgen, waarover moeten vonnissen, gebeurt er niets. J renlang is het goed gegaan. Tot eree paar weken geleden een dienstkloppt kwam. die verbaliseerde. Toen moesten de rechters wel reagt ren, of zij wilden of niet. De wet ve 1891 lag er en daar was geen ontkom aan. Zou de rechter een vrijspreke:: vonnis hebben geveld, dan had d f icier van justitie onmiddellijk in lx roep kunnen en misschien wel moete gaan, want er staat nu eenmaal g schreven, zwart op wit, dat iederee zijn eigen kaartje moet kopen en stral baar is, als hij dat niet doet. De recht; veroordeelde derhalve 43 overtreders:t 300 franc boete en de man, die kaartje voor die 43 had gekocht, tot 600 fra* boete voorwaardelijk. De veroordeelden, die allen een bl?i co strafregister hadden, zijn van in hoger beroep te gaan. Want s 1891, zeggen zij, is veel veranderd. Ge-| boefte op de renbanen is verdwenen, Frankrijk telt drie miljoen gokkers,die een kans wagen in 2500 officieel erken-1 de gelegenheden en aan winst doorbt-. lasting strijkt de staat ieder jaar voor vele miljoenen francs op, net als bij ij staatsloterij. De „Paris Jour" heeft uitspraak van de Parijse rechtbank ovej twee volle pagina's vermeld onder1 kop„Wij martelaren gokkers". Men kan er van op aan dat van iedj kandidaat bij de algemene verkil gen in maa-rt aanstaande zal woi verlangd, dat hij bij de nieuwe kat een voorstel zal indienen of ster om door de oude wet van 1891 een dl streep te halen. Waar wel wat voor' zeggen valt. Een wet, die op grote s# wordt ontdoken, moet bij de tijd worden aangepast. Te koop Taunus 12 M CornV bouwjaar 1965, tom-stana in prima staat. Meid'Oornst$| 57, Bergen op Zoom. vandaag 300 gram 210 10% morgen 500 gram 208 vandaag 11/2 kg morgen 500 gram 10% F ARTS KLOOSTERZANDE VANAF 19 JANUARI TOT 6 FEBRUARI Praktijk wordt waargeno- door DR. HERMANS. Werkster gevraagd. Aanm.: Frituur MaTpertuus, Hulst. Laat uw machine, elk merk, door ons elektrisch maken. Koftei en motor f 70,-. Pfaff Na^machinehuis Kortemeestr. 17. B o. Zoom, Lange Brug straat 30. Breda. Nieuwe Markt 48 Roosendaal. Gebruikte naaimachines voor weinig geld. Alle machines grondig nagezien en met ga rantie. Pfaff Naaimachinehuis Korte Meestr. 17. B. o. Zoom. Lange Brugstr. 30, Breda, Nwe Markt 48. R.josendaal. Breimachines Swiss Maigc de beste, geheel metaal. Pfaff Naaimachinehuis, Kortemeestr. 17 B O. Zoom, Lange Brugstr 30, Breda, Nwe. Markt 48, Roo sendaal. Elektrische Naaimachines in koffer vanaf f 155,-. Elektr. zigzag naaimachines in koffer vanaf f 248.-. Pfaff Naaimachi nehuis. Korte Meestr. 17. B. o. Zor-m. Lange Brugstr. 30. Breda Nwe Markt 48, Roosendaal. Huur nieuwe televisie met al le programma's voor een ge ring bedrag per maand. Geen voo-ruitbetaling. Altijd recht v. koop. Vandaag besteld, mor gen bij u thuis. Oeen service kosten. Bel op (ook 's avonds) 01100-5397. Oostburg 01170- 2759. Middelburg 01180-3973. Goes. T.k.a. woonhuis aan Laan van Mertersem met uitzicht op plantsoen. 5 slaapkamers. Vrij te aanvaarden. Hypotheek beschikbaar. Br. ond. no. SK 82332. I.Jpelaar, Mooie nieuwbouw met stadsverwarming luxe afw. woonk.773 x 352, 3 slaap- k.. badkam., zolder f 39.950,- Makelaars V. d. Berg en Co. Nw. Ginnekenstraat 43. Breda. Te k. huis met schuur en erf. Groot halve ha bouw- en wei land. Te bevr. C. de Smet- Sponuelee, Paiuluspolder, Heer- nisse-Kerkpad 3. gem. Vogel waarde. Auto-, trkctör -en landbouw- handengebruikers, attentie Allés wat u op bandengebied zoekt vindt u voordelig bij het groctst gesort. bandenbedrijf in Nederland 'en wel bij ZEBÓ Kromme Weele 17a. Middel burg. tel. 3993. Na 18 uur 2835- 232Ji. TerneuzenHaarmanweg 2, tei 3828. Na 18 uur 407*. Berger op Zóom. Beursplein 5. tel. 5879. Na 18 uur 5435. Breda Tramsingel 4. tel. 37247 Na 18 uur 46214. San Remo, vakantiewoning dir. a. zee. Camp. inger. pro spectus Blue Beach, Bussana- di-San Remo. Italië. Diversen H. II. Landbouwers en fruitte lers. Laat uw drainage tijdig schoonspuiten. Bel. aanbeve lend: Gebr. Fierloos Nisse, telefoon 01194-365. Vermager met Grticial f Bi,i apoth. en drogist, 2,35, Te koop 2 jonge dwergpoedels grootgebracht rtiet Puppy Bon zo. Rozenkransstraat 3, St.- Willebrord. Te koop Dobermann pincher zwart-rood, reu, 14 weken, ge coupeerd. Ruime afstamming met stamboom. A. Fierloos, Nisse tel. 01194-365. Kom kijken naar onze collectie gebruikte auto's. Zien is kopen Auto's m. garantie. Taunus 12 m '63-'64-'g5, 2- en 4-deurs. Re nault Rlo '65. Renault Gordini 62-'63. Taunus 12m Combi 1964. Cortina Combi 1964, Corsair 65 Taunus 12 m Coupé 1965, Fiat 1100 Urania 1964. Taunus 12 M TS 1964. Anglia de Luxe i960 Taunus 17m '59-'63-'g5. Cityoën Ami 1965. V.W. 1957-'64 Bedford m. kipper 1961. Te be vr, bij nv Difoga. Bred a se - straat 25. Bergen op Zoom. Tel. 01640-5910. Shrowroom geo pend maandag tot en met za terdag. Financiering mogelijk. Bekendmaking. Coos en Bli«| Gijzen voorheen zaakhoudïMI in de Belcrumgarage. doen I thans gevestigd aan de Acad«* miesingel 34a, Breda onder handelsuaam Automobielbe- drijf Fa. Gij zen bieden u ondfc de bekende service te koop2*1 keurcollectie. Hier een gres? uit enze voorraad. Hier een I Plymouth Variant 1966 slecWi 16000 krr gelopen, Dodge IW| 1965 slechts 34000 km geloei Ford consair 1966. Opel Ka' I dett 1966, Renault R 16 Renault Gordini als nieuw 1?* I Ford 12M type 1966. SkaiJi 1966, Cortina 1965, G.T. k» l aparts 23.000 km gelopen, Opeis 1965 3 maal en 1964- W l sairs Fords 1964 en 1963. AW"! Gliders 1965 en 1963, Srrncif stationwagen 1966, Fiat 6W 1965, Fiat 1100 1966 en 64. ca 1300. Simca 1000. DK« Fiat 1963 1300. Trabant Volkswagen Pick-Up ly6 I ton op kenteken, een V kleinbus 1965, Kadett 1963. '-| at Weinberg 1962, Citroen11»|| Barkas 1963. Dit is een W-I greep' uit onze collectie mobielen. Verder nog W|LI wagens, Duzifo 1963 Anglia Ljl Opel 1961, Op al deze «Jl is 100 procent service! km garantie. Financiering j P gelijk en inruil. Adres Acac miesingel 34a en Spoorsy 32. Breda, Tel. 39870. Pm* 43593 Breda. Dagelijks opend tot 7 suur. Zondag» 0 uur. rage in voorraad Opel Re^l 1965. Opel Rekord 1963. .^1 tt 1966. Opel Kadett van 1966. Austin <?li'lRr Renault R10 1965. v.w- :;v| 1965, V.W. 1200 1963. Fiat *1 1964. Ford Taunus 12M 1965. Hillmcn Imp 19®?' Taunus 17M 1964. Scald» I Opel Kadett 1965. Fiat iw 1964 en nog vele all."eItbbe'I trouwbare auto's Wij "JU ingeruild V.W 1200 19™ Li I 1200 1961 Opel Rekord Fiat 1100 1961, Ford Taun» r 17M 1962 Wartburg wagens worden voor inru''. I zen verkocht. Voor een tiouwbare gebruikte aUt0i.£t P een betrouwbaar adres.' L adres met de grootste I raad. de grootste omzei l met de allergrootste servl l Belcrumgarage. Min. KW' straat 16 - 20. Breda. Je'. -39900. Korte Schfjfstraa* Tilburg. Tel. 04250-39636 showrooms zijn dagelUp y, I opend van 8 u. v.m- tot f nmZond a gs van 1 totj-1 Nieuwe banden in all®, 'nüL I en tegen alle prijzen bO Middelburg, Terneuzen, o een op Zoom. Breda- Wegens liquidatie van een fabriek bieden wij aan: van de beste kwaliteit nu geen 198,- doch voor de Lange Vorststraat 56-58, Goes Kapellestraat 20, Sluis HEREN- EN KINDERKLEDING (Van onze corresponder ZIER1KZEE Als van de vieren was wordt gemeld en n last van water langs Rijn krijgt, gaat tegenwoordig in de belangstelling uit naar he halte van het wate, in de z< Al te veel zoet water beteker voor- de cultures var schelpdi mosselen blijken hierbij bet. verlaging van het zoutgehalte te zijn dan de oesters. Volgen sers is dit een kwestie van „k; de oester is een slappe par mossel daarentegen een stevig die tegen een stootje kan. Na de laatste overvloedige werd uit Yerseke reeds schade Op de Grevelingen, westelijk dam, was er' echter nog ge Daar geeït de verzoeting van zelfs eer groter vleesgewieht mosselen, al verzwakken zij er en is een en ander het eerste van het einde. Indiër, de wa: rivieren spoedig gevolgd wo een val, zoals nu is gebeurd, nog goed ai. Een verlaging van het zo van 21 naar 11 prorr-ille zoals ken geleden, direct daarop gev< terugkeer van de waterstand vieren naar het normale peil, - schade. Merkwaardig is dat het riv dat via het Haringvliet in de komt, door de getijstromingen kop van Goeree weer in de Gr< wordt gestuwd en daar het w zoet. Men is dit eerst recht gaan 6inds de Grevelingendam d« aanvoer van zoet water, via en Krammer, afsloot en me danks verzoeting van het wate teerde. MIDDELBURG De afgeloi zijn in Middelburg een paar diefsifcallen gepleegd. Uit de hal Van het City-thea Lange Delft zijn uit de vit boeken en een ballpoint pnitvr waarde van ongeveer honderd De daders zijn nog onbekend. In een wasserette is uit eei een portemonnee gestolen mei houd ongeveer veertig gulden, litie verzoekt in verband hiern' jassen in wasserettes op te han| nog geld in zit en hiermee vo te zijn. In een winkel in de Segeerst drie auto-radio's en een obstafc gestolen. De recherche sitelit eei zoek in. biinael1 Sebresne KnlckerbocKi S* Staat heel sto kar. hü ,n"'n op een slank J'.'' de wintersport ble wPa knickerbocker, soort»^ i ariis gebreid m dessin kabelsteken en een schan„„Va,ï pure' ongebleekte buiteneen' dat wulerafstote unengewoon warm is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 4