IET MEISJE Morsen grijpt hij UW helpende hand hij de kerkcollecte voer de Memlsa WAT DOET DE MEMISA VOOR DE ZIEKEN EN MELAATSEN IN DE ONTWIKKELINGS LANDEN? MEMISA Kerk en transistor hebben taak in BRAZILIË ONZE PUZZEL DONGENSE BISSCHOP TIAGO G. CLOIN Weer rebel in Indonesië gearresteerd Bij S ja loom geen viering eucharistie rente Fondsen akkoord VEILING MEMISA ROK LANG DAN AANDELEN VERKOPEN Nieuwmini onaer ons ïMEENTE .-JANSTEEN rjuffrouw '-iek Fassaert ïl Tel. 01155-674 B. F. GOODRICH iBILISTENü! iOEOE BELEGGING alers gevraagd MEDISCHE MISSIE ACTIE Bij de collecte aan de kerk op zondag 15 januari of op giro 51360 van Megiisa- Rotterdam kunt u uw bijdrage storten. Onderwaardering Priesters Evangelisatie Geen respect Celibaat ARTSENHONORARIA B sschoppen menen DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 14 JANUARI 1967 smeester en wethouders Sint-Jansteen brengen nede ter openbare kennis Ie mogelijkheid bestaat te literen naar de betrekking leming zal geschieden in groep 4 of 5, al naar ge. gebleken geschiktheid. ndsalaris volgens loon- Ip 4 (25 jaar en ouder): ló,37; volgens loongroep jaar en ouder): f 655,51, usief de loon- en salaris- |tregelen per 1 jan. 1967. ?IFTELIJKE SOLLICITATIES LEVENSLOOP - TE RICH- AAN DE BURGEMEESTER VORDEN INGEWACHT IRLIJK OP 31 JAN. 1967. (■houders lurgemeester raris. voor spoedige isttreding iSt.-Elisabethziekenhuis Sluis- I vraagt voor haar keuken een taak zal zijn het bereiden voedingsbodems, de verzor- van de sterilisatie enz. mogelijk aan bovengenoemd l! belegenheid tot het bijvoegen (en antiquiteiten, schilderijen, ■juwelen, goud, zilverwerken, ■els, tegeltableau's, etc. In antiekveiling die makelaar puden t.o.v. notaris Janse-de THUIS AF!! INBOEDELS AAN HUIS MARKT 8 GROEDE ■1-463 b.g.g. 418^ Tateur. Taxaties voor verzeke- ledelscheiding etc. van inboe- ■land te ontbieden, nilllttl l!:'KB Hill gl 1 l i DEALER BANDEN Drst? Regen? IJzel? voor Uzelf en voor Uw Laat uw banden daarom ipecteren. Kundige banden- liertoe tot uw beschikking, en banden in voorraad, voor •uik, tegen zeer lage prijzen. BRUIKT - GECOVERD ge met moderne elektrische/ 'draulische apparatuur, elek- age prijs naar uw BANDENSPECIALIST IDEN ONDERNEMING KROMME WEELE 17A (na 18 uur 2835-2328 4560! Mr. HAARMANWEG 2 uur 4075) BEURSPLEIN 5 TRAMSINGEL 4 8 uur 46214), eidende verpleegtehuizen vrï- n tegen nige bijkomende kosten, mijn 6 maanden. vraag naar opname mogelijk" iformaties, brieven onder n1* igels merk met 11 modellen- R HOGE KORTING 0—31971 of Brieven onder no- lit blad. (ADVERTENTIE) 25. 40, STUURT geneesmiddelen, instrumenten en verbandmateriaal. VOOR: RICHT f 10.- ziekenhuizen, poliklinieken en kraamklinieken in. VERBETERT de toestanden in de melaatsenkampen. GEEFT medische voorlichting door 't uitgeven van een medisch handboek, tijdschrift en zakwoordenboek. LEIDT missionarissen op voor hun medische taak. BEMIDDELT bij de uitzending van artsen, verpleegsters en analisten. BEKOSTIGT de opleiding van inheemse studenten tot arts. HEEMRAADSSINGEL 334 - ROTTERDAM Hoe kan iedere Nederlander de Memisa helpen in haar wereldomvattende taak? kunt u twintig kinderen genezen van framboesia, de ziekte met de verschrikkelijke tropische zweren. gaat een melaatse genezen naar huis. heeft een baby een wiegje. geeft u 'n missionaris een flinke verbandtrommel. bezorgt u een zwaar zieke een bed. kunnen wij 'vijf mensen voor de hongerdood behoeden. heeft een missiepost een volledige huisapotheek. geeft u een Zuster een wijk- of verlostas met inhoud. richt u een polikliniekje in. schenkt u de volledige inrichting yan een 6-pers. kraamzaal, per jaar helpt u een inheemse student dokter worden. (Van een onzer verslaggevers) DONGEN „Een van mijn eerste taken zal waarschijnlijk zijn te zorgen, dat de exploitatie van de elektrische centrale verzekerd wordt", zegt mgr. Tiago G. Cloin aan het slot van een urenlang, maar boeiend gesprek in de riante woning van een van zijn broers in Dongen. „Dat zit zo. De Braziliaanse regering heeft een jaar of drie gele den een centrale gebouwd in mijn toekomstige residentie Barra, maar wist, toen het ding eenmaal klaar was, niet wie de exploitatie van elektrische stroom moest gaan regelen in dit ontwikkelingsge bied. Bisschop J. B. Muniz, die ik na mijn wijding op ga volgen, heeft zich toen op verzoek van de regering privé garant gesteld voor de stroomverkoop. Dit had hij ongetwijfeld te danken aan het feit, dat hij als vertrouwd persoon bekend stond. Hij heeft het drie jaar lang met succes gedaan." Dit is één van de problemen, waar mee pater Cloin (58), die op zaterdag 28 januari door mgr. G. de Vet, bis schop van Breda, tot bisschop zal wor den gewijd, mee te maken krijgt. Maar pater Cloin zou een slechte fabrikants- zoon zijn als hij de elektriciteitsfa briek van het 10.000 inwoners tellende Barra niet aan de draai Jiield. Toch ziet hij dit uiteraard niet als zijn belangrijkste taak. Voor de tanige gebruinde man met bijna 21 jaar er varing in het onmetelijke Brazilië is er echt nog wel meer te doen. Goed en wel zijn we hier over aan het pra ten of hij zegt: „Mag ik zelf het ini tiatief nemen Blijkbaar heeft hij gauw genoeg door welke vragen wij op hem af willen vuren. „Ik heb me behoorlijk goed op de hoogte gehouden van wat hier in de kerk leeft", voegt hij er verklarend aan toe. ..Ik lees trouw De Nieuwe Linie en De Bazuin''. Mgr. Cloin gaat meteen in het of fensief. „Mijn indruk is, dat de Brazi liaanse katholieken door Nederland worden ondergewaardeerd Ik meen, flat bij ons de geest van het katholi cisme uitreikt boven de praktijk." Dat, „bij ons" klinkt bijzonder reso luut uit de mond van de geboren Dongenaar, die sinds een aantal jaren genaturaliseerd is tot Braziliaans staatsburger. „Onze verwachting is, flat de vernieuwing van de kerk in Brazilië en Chili mede het sterkst is van de gehele wereld", zegt hij niet zonder chauvinisme. Rje vernieuwing is overigens wel nomg. „Tot vóór tien jaar had het Katholicisme in Brazilië zijn eigen weg nog niet gevonden", bekent mgr. Eioin. „Dit, terwijl de ziel van dit volk natuurlijkerwijs katholiek is Dit Komt, omdat er vroeger geëvangeli seerd is op Europese, Noord ameri- Kaanse en Canadese manier. Er is echt sprake geweest van een religieus kolo nialisme. Nu pas wordt de vormge- mg van de evangelisatie Brazili aans. Er is ontzaglijk veel te doen, •naar ]ic geloof dat in Brazilië een rij-, rS0^ van de plaats, die het - e aan óe bisschoppen heeft ge- k wn' .?an *n Nederland het geval pmi00 ook' we moeten ernstig na- l 2 w°lke functie het christendom lbïI,4Vo0r bfSPaald volk Dit be rt ti oob' dat we behalve van var, \eo* °ok studie moeten maken van de psychologie. fftvNgr' weegt zijn woorden met F?1* vluchtigheid als hij het ker- v<J1 hMihoke en economische le- Wp ,in, Brazilië nader detailleert. Hij _i Mi spreakt over een uitge- OKt land met 85 miljoen inwoners, ivre°sf te gaan generaliseren als - 0ePaalde facetten uit het Brazili aanse leven toelicht Hij is een man, ripnJH ®,p°ter®. afstanden heeft leren land; woeger in zijn kleine ojo aan de Nooi'dzee gewend wa.s. .ii^ocees, dat hem door de pause- eeHt-, 1Unt,us m£r- S. Baggio is voor- niih..n?n,.vormt een "inboek van het Ho .,nSsgpbied Noordoost-Brazi- mi aen' 's altijd nog drie en een half npn oon als Nederland Kr wo- namensen in zijn diocees; ,n™«l katholiek. hesehlkM p"'"sters keeft hij tot zijn w' e "',c niet schrik- vr,'';i;,''sr"luvt hij. alvorens op de- zes" ir I-an^voorden, „liet zijn er Cloin «iJfV k!eine tea™ moet mgr. kfilionen s man 2fi cemeenten Vomveuj^6!4,1-1'? nog llulD van negen - eplS ,lgleuzen' die in Bal-ra Grande in punt waal' de Rio "rondt j i San Francisco uit- lagere Zj, 'eidl»g hebben over de en een n a e?n n»ddelbare school Daar "nderwiJzersopleiding. 'aak mep I? ?gr.' Coin zijn zware ?le vrijwel ön klaren °P ziin P"®1. bereiken jl p 1 per vliegtuig te hen Weg over land is nooit gegarandeerd. „Ik zal veel heen en weer moeten trekken", weet mgr. Cloin8 al bij voorbaat, „al ben ik ei genlijk helemaal geen reiziger." Een groot detl van zijn leven heeft hij voor de klas en de collegezaal gestaan. Vóór zijn vertrek naar Brazilië in 1946 was hij vele jaren professor in de theologie aan het grootseminarie van de redemptoristen in Wittem. Tien jaar lang vervulde hij eenzelfde functie aan het grootseminarie in. de Braziliaanse stad Juiz de Fora. In 1956 werd hij overgeplaatst naar de Stichting van de Hogere Oversten in Brazilië, waarvan hij sinds 1959 uitvoerend secretaris is geweest met als woonplaats Rio de Janeiro en waarvan hij eerst vrijdag j.l. afscheid heeft genomen. Hoewel bijzonder vitaal en energiek voor zijn leeftijd vindt mgr. Cloin, dat hij in feite toch niet zo heel veel jonger is dan de 66-jarige bisschop J. B. Muniz, die hij in Barra gaat ver vangen. Wellicht is hij echter een van de er varen en goed geïnstrueerde krachten die de Braziliaanse bisschoppencon ferentie zo hard nodig heeft voor haar vijfiarenplan. Een plan, dat gespon sord wordt door de Duitse katholie ken, die hier behalve tal van des kundigen ook grote sommen geld voor inzetten. Dit verklaart' ook het feit, dat mgr. Cloin dr. Franz Hengsbach, bisschop van Essen, uitgenodigd heeft als consecrator aanwezig te zijn bij zijn bisschopswiiding op 28 januari in de St.-Laurentiuskerk te Dongen. Mgr. Hengsbach is namelijk voor zitter van ..Adveniat" een bisschoppe lijke actie in Duitsland, die tot doel heeft financiële steun te verlenen aan apostolische projecten in Latijns A- morika Deze actie maakt het moge lijk. dat deskundige priesters, religieu zen en leken elkaar op conferentie kunnen ontmoeten om nieuwe Idee- en uit te werken. Een vrucht var deze conferenties is de vorming van drie hogere institu ten, n.l. voor catechetisch pastoraal, liturgische pastoraal en voor roepin gen. Of de Duitse „gründlichkeit'' hier een woordje meespreekt9 Volgens mgr. Cloin wordt er door de kerk in Brazilië hard en efficiënt gewerkt. ITi&t Braziliaanse episcopaat (vier kar dinalen en 220 bisschoppen) beschikt over 13 natonale secretariaten, die sociaal-godsdienstige principes moeten ontwikkelen uit de algemene richt lijnen op wereldniveau, die op het laatste Vaticaanse concilie zijn vastge steld. Speciale aandacht wordt besteed aan de opvoeding, de sociale actie, de theologie en de liturgie, aldus mgr. Cloin. Deze secretariaten beschikken Dit is het wapen, dat mgr. T. Cloin zich gekozen heeft. De heraldiek is hem 'hierbij te hulp gekomen. Een baltc in deze richting schuin over het wapen heet „barra". Dit is toevallig ook de naam van de residentiestad van mgr. Cloin. De golving van de barra symboliseert de Grote Rivier, waaraan de stad Barra gelegen isDe vlam, links boven, is het symbool van de liefde. Het wapen heeft verder een groen veld, de kleur van Brazilië. De wa penspreuk luidt: „In caritate non ficta" (in ongeveinsde liefde). over deskundige en vooral ook zeer vooruitstrevende medewerkers. Verder heeft de Braziliaanse bisschop penconferentie 13 regionale werkge bieden geformeerd voor de uitvoering van de vernieuwingen in de kerk. „In Brazilië woont een groot volk, verspreid over een reusachtig gebied. De evangelisatie vraagt veel tijd en mankracht", zegt mgr. Cloin, die vroe ger als theoloog nog uitvoerige dis cussies heeft meegemaakt over de pri oriteit, die moest toegekend worden aan het toedienen van de sacramenten dan wel aan de evangelisatie, het ver christelijken van de maatschappij. Vroeger werd aan het eerste de voorkeur gegeven. Het gevolg is dat praktisch alle 85 miljoen Brazilianen zijn gedoopt en gevormd. De meesten hebben ook wel hun eerste (en laat ste) communie gedaan, een aantal is kerkelijk getrouwd en velen worden kerkelijk begraven. Maar daar is het zo ongeveer bii gebleven. De priesters staan nog voor de nog onvervulde taak de gemeenschap te bezielen in christelijke zin. Mgr. Cloin merkt op, dat de extm- verte bevolking evenwel veel voelt voor ritus en formalisme. Het reli gieuze denken als menselijk proces is zijns inziens in Brazilië nog niet een probleém, gelijk het in Nederland reeds is. Allereerst is het de taak de gemeenschap van christelijke idee- en te doordringen, stelt hij, waarbij sociale problemen en menselijke pro motie bijzondere aandacht moeten hebben. De kerk moet laten zion, flat ze wil opkomen voor de niet-geprivilegeerde klassen. Slechts tien procent van de Braziliaanse bevolking profiteert ten volle van de ontwikkeling en de wel vaart. Onderwijs is veelal slechts mo gelijk voor degenen, die geld hebben. Circa vijftig procent van de Brazili anen is analfabeet. Mgr. Cloin schat het aantal anal fabeten in zijn bisdom, dat gelegen is in de staat Babia op ongeveer tachtig procent van de bevolking. De gemid delde leeftijd in zijn diocees is niet hoger dan dertig jaar. Deze wordt sterk gedrukt door de kindersterfte in die streek. De helft van de kin deren overlijdt in het eerste levens jaar vanwege de gebrekkige medische er hygiënische verzorging. Mgr. Cloin prijst zich al gelukkig met het goede hospitaal in Barra, waar vier dokters en zelfs drie verpleegsters werken „Zolang de kerk niet getoond had, dat ze het sociale probleem serieus nam genoot ze bij de dynamische be volkingsgroepen geen respect", zegt de Dongense bisschop zonder er doek jes om te winden. „De kerk hield zich voorheen te veel bezig met het hiernamaals en liet te veel na met het christelijk begin sel van naastenliefde te penetreren in het maatschappelijk bestel. Wegens gebrek aan kader is de kerk ook nu nog te weinig present in de bovenlaag van de bevolking. Over de rijken zegt mgr. Cloin: „Ze hebben een sterke charitatieve, maar weinig sociale instelling. Aan de pro motie van het menszijn, van de mense lijke waardigheid mankeert veel." De clerus was, zoals hij zegt, te weinig »w ereld-be wogen' De veranderingen in hei sociaal denken van de katholieke kerk in Brazilië, zo heeft hij mogen consta teren, zijn evenwel reeds ingezet vóór het concilie. Met name de actie „De Nieuwe We reld'' van pater Lombardi werd in Brazilië een succes. De evangelisatie in Brazilië vraagt veel studie en denkwerk. Immers, de kerk moet ijveren voor de verbete ring van de sociale toestanden ener zijds, maar anderzijds het materia lisme en het kapitalisme buiten de deur houden. De kerk, die officieel gescheiden is van de staat en er tra ditioneel een goede verstandhouding mee onderhoudt, moet trachten het algemeen belang erkend te krijgen in de politiek, maar loopt gevaar haar vrijheid te verliezen tegenover de staat, waarvan ze subsidies ontvangt voor hospitalen en scholen. Kan de Braziliaanse clerus de zware taken aan, waarvoor zij zich geplaatst ziet Mgr. Cloin is op dit punt zowel rea list als optimist. „Waar een hele ge meenschap onderontwikkeld is. is ook de clerus onderontwikkeld" stelt hij, hieraan toevoegend, dat de clerus in Brazilië minder onderontwikkeld is dan de rest van het land. Toch heeft hij na twintig jaar er varing vertrouwen in de inheemse priesters vooral tengevolge van de ontwikkelingen die door het concilie op gang zijn gezet en die van buitenaf zo krachtdadig gesteund worden. „Ik hoop, dat Brazilië tien a vijf tien jaar de tijd krijgt om rustig in deze richting verder te werken", zegt hij. De gehele volksontwikkeling is in Brazilië in beweging. Het is onvoorstelbaar welke omwente ling de transistorradio teweeg beeft gebracht. In alle gebieden, die niet over elektriciteit be schikken kan nu iedereen kennis nemen van de ontwikkelingen; ook de grote massa analfabeten. Gevraagd naar de beleving van het celibaat door de Braziliaanse pries ters zegt. mgr. Cloin „Ik geloof, dat dit probleem in Brazilië momenteel niet scherper ligt dan in Nederland. Een halve eeuw geleden kwam het veel vo>r, dat priesters samenleefden met een vrouw. Dit gebeurde vooral in het binnenland en werd daar als zo danig meestal ook door de bevolking geaccepteerd als de priester zich ver der ten opzichte van de gemeenschap sociaal gedroeg. Als publiek feit heeft dit nu nagenoeg afgedaan. Overigens moet men bij de beoordeling van deze feiten wel rekening houden met men selijke omstandigheden. Hier kan een priester gemakkelijk bij andere collega's morele steun zoe ken in moeilijkheden. Daar in het binnenland leidt een priester een ge ïsoleerd leven. Verder dient men zich te realiseren, dat de bevolking van Latijns Amerika minder gediscipli neerd is dan bijvoorbeeld een Europe aan, maar daartegenover ook minder hypocriet. Dit laatste wenst mgr. Cloin ook niet te zyn, getuige zijn wapen spreuk „In ongeveinsde liefde". C. P. DE BEKKER LOUISVILLE (AP) George M. Rideout, directeur van een bureau voor beleggingsadviezen in Massa chusetts, is ervan overtuigd dat stijgingen en dalingen op de effec tenbeurs gelijk opgaan met het stij gen en dalen van de lengte van de damesrokken. Hij heeft tijdens een lezing te Louisville verklaard, dat er dit jaar meer dan een reden is om de meisjesbenen goed in het oog te houden. Hij heeft een grafiek uitgewerkt waaruit een opvollende overeen komst blijkt tussen de damesmode en de beurskoersen sedert 1920. Als zijn theorie juist blijkt, ziet het er duister uit voor de beleggers in aandelen, want de Pariise collecties duiden op langere rokken in het komende voorjaar. Rideout wijst' erop, dat de beurs koersen hoog en de rokken kort waren in de periode voor de beurs- kracht van 1929. Hetzelfde gold voor de periode tijdens de Tweede Wereldoorlog en in de afgelopen jar^n. In de crisis van de jaren dertig daalde de zoom van de damesrok steeds verder met een dieptepunt in 1936. De naoorlogse recessie werd ingeluid met het optreden van de „new look" die de rokken tot bijna op de enkels deed dalen. Het advies dat Rideout geeft is: .zodra de rokzomen beginnen te dalen, bel dan onmiddellijk de ma kelaar en verkoop uw aandelen". DJAKARTA (ANP) Indonesische veiligheidstroepen hebben donderdag in Djakarta de communistenleider An war Sanoesi aangehouden. Hij is één van de leiders van de mislukte com munistische staatsgreep van oktober '65. De arrestatie van Sanoesi vond on geveer tegelijkertijd plaats met die van brigade-generaal Soepardjo. Hiermee is de arrestatie van de kern van het centraal comité van de Indonesische communistische partij voltooid. De nieuwe trend in de Franse mode gepresenteerd door Loins Feraud, die zijn collectie voor d komende lente en zomer toonde. Hier twee modellen uit deze col lectie: beide „mini", gecombineerd met kousen die een strecpmotief vertonen. Horizontaal: 1. vis - rivier In Duits land - afzonderlijk. 2. lelieachtig gewas - binnenkort - gekheid. 3. jaargetijde - plaats in Zeeland - plaats in Gelder land. 4. water in Friesland - afschuring van gesteenten door sitromend water - teken - kever. 5. zeemacht - kruipend dier - berm van een weg. 6. gift - Tu2*ks bevelhebber - plaats in Zwitserland. 7. koperen blaasinstrument - assistant engineer (afk.) - uitroep - taaie aard soort. 8. denkbeeld - godin van de twist - voorzetsel - benedendeel van de rug. 9. holte in een muur - zijtak Domau - aanw. voornaamwoord - teken. 10. stad in Frankrijk - keurig - bijwoord - land tong - doorweekt. 11. bedelaar - actief koolpoeder dat medicinaal wordt ge bruikt bij vergiftiging - juffrouw (Ind.). 12. wiel - stoomschip (afk.) - riiviier in Frankrijk - helder. 13. ingewijde - kneedhak - voornaamwoord - het oude Mesopotamië. 14. schijn of voorkomen - eer - lidwoord (Fr.) - zwemvogel - telwoord (Eng.). 15. voorwerp om te snijden - gevangenis - telwoord (Duits) - rijksbelefoon (afk.) - in sekteneter. Verticaal: 1. onderaards bomvrij ge welf - meisjesnaam - tent. 2. lelieach tig gewas - lief - water in Noord-Bra bant - aanw. voornaamwoord. 3. wijn glas - meisjesnaam - op een andere plaats. 4. vrucht - steeds - plaats iw Noord-Brabant. 5. achting - voorvoeg sel - plotseling - uitgedorsite halmen. 6. tocht of uiitstap - water in Friesland - op enige plaats - voorzetsel. 7. een maal - sint (afk.) - onbep. voornaam woord - dorpje in Noord-Brabant. 8. oude lengtemaat - verhaal - sclieik. element (afk.) - rivier (Spaans) - voed sel. 9. stad in Italië met marmergroeven - plaats in Gelderland. 10. plaats in Friesland - uitroep - rechtschapen. 11. landbouwwerktuig - kolenemmer plaats in Gelderland - graafschap im Engeland. 12. middag - stad in Frank rijk - deugdelijk. 13. zoutziederij - plaats in Utrecht - zot - koning van Basan. 14. verouderd woord voor ivoor - ri vier in Engeland - godin van de jacht - dorpje onder de Over. gem. Gramsber- gen. 15. plaats in Zuid-Holland - boom- looit - plaats in Zuid-Holland. OPLOSSING VORIGE PUZZEL florlzombaal: 1. Rijn,, 3. passage, 9. bok, 11. dona, 12. lama, 15. Beeits, L6. kiens, 18. Ot, 20. Leo, 21. alt, 22. do, 23. bod, 25. torment, 29. pal, 30. lak, 32. noest, 33. til, 35. mot, 37. sip, 38. wal, 40. in, 41. pon, 42. til, 43. aa. 44. del, 45. Bea, 47. kom, 49. Aar, 50. Leeds, 52. nop, 54. ons, 55. rendier, 57. kei, 59 os, 60. pot, 61. rot, 63. re, 64. Kreja, 66. Evere, 68. Osei, 69. Leda, 71. men, 72. trieste, 73. mat. Verticaal: 2. ijs, 3. poëet, 4. Amtoon, 5. sas, 6. alk, 7. galant, 8. emelt, 10. of, 11. del, 13. ant, 14. rob, 17. mol, 19. tol, 22. dal, 24. dam, 26. ros, 27. meineed, 28. esp, 29. pil, 31. koper, 33. talon, 34 tik, 36. tol, 38. wik, 39. hak, 44. das, 45. ben, 46. add, 48. mok, 49. Ans, 50. letter, 51. servet. 53. per, 54. oot, 55. roest 56. roede, 58. iet. 60. pro, 62. tra, 65. Ali, 66. els, 67. de, 70. ga. &>i 7. UTRECHT, (ANP) Het gemeen schappelijk Overleg Ziekenfondsenorga- nkaties neeft na een vergadering de minister van Sociale Zaken gevraagd welke exacte honorariumaf spraken hij met de landelijke vereniging heeft gemaakt. De voorzitter van het G.O.Z., ver wacht dat een eventuele overeenstem ming tussen huisartsen en ziekenfond sen niet vóór eind februari aan de com missie overeenkomsten van de zieken fondsraad kan worden voorgelegd. Zo lang de minister geen bedragen aan de ziekenfondsen heeft laten weten, blij ven de ziekenfondsen passief. „Veld- kamp hcefi met de huisartsen onder handeld, wij niet", zei de G.O.Z.-voor- zit er. Juridisch is het volgens het G.O.Z. nog de vraag of wel kan worden ge spreken van een overeenkomst tussen huisartsen cn ziekenfondsen, aangezien de fondsen geen partij zijn geweest bij het gesprek over de exacte bedra gen. CV au ceu ouzer verslagge vers^ BREDA In hun jongste vergade ring m Breda hebben de Nederlandse bisscnoppen zien beraden over de re cente vcrManng van de Congregatie van de Riten en de Romeinse post conciliaire raad voor liturgie. Door de inmiddels vermaarde foto's in Paris Match zijn met name de zogenaamde oecumenische avondmaalsvieringen van ae Sjaloomgroep ln de publieke aan dacht gebracht. Het is een winstpunt, aldus een verklaring van het secreta riaat van het aartsbisdom, dat duide lijkheid is geschapen doordat uit ver klaringen van de Sjaloomgroep naar voren is gekomen.' dat deze avond maalsvieringen door de groep zelf niet vvorden bedoeld ris een eucharistie viering in de zin die de Kerk daar aan toekent. De vraag of de reforma torische kerken bereid zijn deze sa menkomsten als avondmaalsvierin gen te erkennen, is uiteraard niet ter beantwoording van de bisschoppen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7