IET MEISJE
Morsen grijpt hij UW helpende hand hij de kerkcollecte voer de Memlsa
WAT DOET DE
MEMISA VOOR
DE ZIEKEN EN
MELAATSEN IN DE
ONTWIKKELINGS
LANDEN?
MEMISA
Kerk en transistor
hebben taak in
BRAZILIË
ONZE PUZZEL
DONGENSE BISSCHOP TIAGO G. CLOIN
Weer rebel in
Indonesië
gearresteerd
Bij S ja loom
geen viering
eucharistie
rente
Fondsen
akkoord
VEILING
MEMISA
ROK LANG
DAN
AANDELEN
VERKOPEN
Nieuwmini
onaer ons
ïMEENTE
.-JANSTEEN
rjuffrouw
'-iek Fassaert
ïl Tel. 01155-674
B. F. GOODRICH
iBILISTENü!
iOEOE BELEGGING
alers gevraagd
MEDISCHE MISSIE ACTIE
Bij de collecte aan de kerk op zondag
15 januari of op giro 51360 van Megiisa-
Rotterdam kunt u uw bijdrage storten.
Onderwaardering
Priesters
Evangelisatie
Geen respect
Celibaat
ARTSENHONORARIA
B sschoppen menen
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 14 JANUARI 1967
smeester en wethouders
Sint-Jansteen brengen
nede ter openbare kennis
Ie mogelijkheid bestaat te
literen naar de betrekking
leming zal geschieden in
groep 4 of 5, al naar ge.
gebleken geschiktheid.
ndsalaris volgens loon-
Ip 4 (25 jaar en ouder):
ló,37; volgens loongroep
jaar en ouder): f 655,51,
usief de loon- en salaris-
|tregelen per 1 jan. 1967.
?IFTELIJKE SOLLICITATIES
LEVENSLOOP - TE RICH-
AAN DE BURGEMEESTER
VORDEN INGEWACHT
IRLIJK OP 31 JAN. 1967.
(■houders
lurgemeester
raris.
voor spoedige
isttreding
iSt.-Elisabethziekenhuis Sluis-
I vraagt voor haar keuken een
taak zal zijn het bereiden
voedingsbodems, de verzor-
van de sterilisatie enz.
mogelijk aan bovengenoemd
l!
belegenheid tot het bijvoegen
(en antiquiteiten, schilderijen,
■juwelen, goud, zilverwerken,
■els, tegeltableau's, etc.
In antiekveiling die makelaar
puden t.o.v. notaris Janse-de
THUIS AF!!
INBOEDELS AAN HUIS
MARKT 8 GROEDE
■1-463 b.g.g. 418^
Tateur. Taxaties voor verzeke-
ledelscheiding etc. van inboe-
■land te ontbieden,
nilllttl l!:'KB
Hill
gl
1
l
i
DEALER
BANDEN
Drst? Regen? IJzel?
voor Uzelf en voor Uw
Laat uw banden daarom
ipecteren. Kundige banden-
liertoe tot uw beschikking,
en banden in voorraad, voor
•uik, tegen zeer lage prijzen.
BRUIKT - GECOVERD
ge met moderne elektrische/
'draulische apparatuur, elek-
age prijs naar uw
BANDENSPECIALIST
IDEN ONDERNEMING
KROMME WEELE 17A
(na 18 uur 2835-2328 4560!
Mr. HAARMANWEG 2
uur 4075)
BEURSPLEIN 5
TRAMSINGEL 4
8 uur 46214),
eidende verpleegtehuizen vrï-
n tegen
nige bijkomende kosten,
mijn 6 maanden.
vraag naar opname mogelijk"
iformaties, brieven onder n1*
igels merk met 11 modellen-
R HOGE KORTING
0—31971 of Brieven onder no-
lit blad.
(ADVERTENTIE)
25.
40,
STUURT
geneesmiddelen, instrumenten en verbandmateriaal. VOOR:
RICHT f 10.-
ziekenhuizen, poliklinieken en kraamklinieken in.
VERBETERT
de toestanden in de melaatsenkampen.
GEEFT
medische voorlichting door 't uitgeven van een medisch handboek,
tijdschrift en zakwoordenboek.
LEIDT
missionarissen op voor hun medische taak.
BEMIDDELT
bij de uitzending van artsen, verpleegsters en analisten.
BEKOSTIGT
de opleiding van inheemse studenten tot arts.
HEEMRAADSSINGEL 334 - ROTTERDAM
Hoe kan iedere Nederlander de Memisa helpen
in haar wereldomvattende taak?
kunt u twintig kinderen genezen van framboesia, de ziekte
met de verschrikkelijke tropische zweren.
gaat een melaatse genezen naar huis.
heeft een baby een wiegje.
geeft u 'n missionaris een flinke verbandtrommel.
bezorgt u een zwaar zieke een bed.
kunnen wij 'vijf mensen voor de hongerdood behoeden.
heeft een missiepost een volledige huisapotheek.
geeft u een Zuster een wijk- of verlostas met inhoud.
richt u een polikliniekje in.
schenkt u de volledige inrichting yan een 6-pers. kraamzaal,
per jaar helpt u een inheemse student dokter worden.
(Van een onzer verslaggevers)
DONGEN „Een van mijn eerste taken zal waarschijnlijk zijn te
zorgen, dat de exploitatie van de elektrische centrale verzekerd
wordt", zegt mgr. Tiago G. Cloin aan het slot van een urenlang,
maar boeiend gesprek in de riante woning van een van zijn broers
in Dongen.
„Dat zit zo. De Braziliaanse regering heeft een jaar of drie gele
den een centrale gebouwd in mijn toekomstige residentie Barra,
maar wist, toen het ding eenmaal klaar was, niet wie de exploitatie
van elektrische stroom moest gaan regelen in dit ontwikkelingsge
bied. Bisschop J. B. Muniz, die ik na mijn wijding op ga volgen,
heeft zich toen op verzoek van de regering privé garant gesteld voor
de stroomverkoop. Dit had hij ongetwijfeld te danken aan het feit,
dat hij als vertrouwd persoon bekend stond. Hij heeft het drie jaar
lang met succes gedaan."
Dit is één van de problemen, waar
mee pater Cloin (58), die op zaterdag
28 januari door mgr. G. de Vet, bis
schop van Breda, tot bisschop zal wor
den gewijd, mee te maken krijgt. Maar
pater Cloin zou een slechte fabrikants-
zoon zijn als hij de elektriciteitsfa
briek van het 10.000 inwoners tellende
Barra niet aan de draai Jiield.
Toch ziet hij dit uiteraard niet als
zijn belangrijkste taak. Voor de tanige
gebruinde man met bijna 21 jaar er
varing in het onmetelijke Brazilië is
er echt nog wel meer te doen. Goed
en wel zijn we hier over aan het pra
ten of hij zegt: „Mag ik zelf het ini
tiatief nemen
Blijkbaar heeft hij gauw genoeg door
welke vragen wij op hem af willen
vuren.
„Ik heb me behoorlijk goed op de
hoogte gehouden van wat hier in de
kerk leeft", voegt hij er verklarend
aan toe. ..Ik lees trouw De Nieuwe
Linie en De Bazuin''.
Mgr. Cloin gaat meteen in het of
fensief. „Mijn indruk is, dat de Brazi
liaanse katholieken door Nederland
worden ondergewaardeerd Ik meen,
flat bij ons de geest van het katholi
cisme uitreikt boven de praktijk."
Dat, „bij ons" klinkt bijzonder reso
luut uit de mond van de geboren
Dongenaar, die sinds een aantal jaren
genaturaliseerd is tot Braziliaans
staatsburger. „Onze verwachting is,
flat de vernieuwing van de kerk in
Brazilië en Chili mede het sterkst is
van de gehele wereld", zegt hij niet
zonder chauvinisme.
Rje vernieuwing is overigens wel
nomg. „Tot vóór tien jaar had het
Katholicisme in Brazilië zijn eigen weg
nog niet gevonden", bekent mgr.
Eioin. „Dit, terwijl de ziel van dit
volk natuurlijkerwijs katholiek is Dit
Komt, omdat er vroeger geëvangeli
seerd is op Europese, Noord ameri-
Kaanse en Canadese manier. Er is echt
sprake geweest van een religieus kolo
nialisme. Nu pas wordt de vormge-
mg van de evangelisatie Brazili
aans. Er is ontzaglijk veel te doen,
•naar ]ic geloof dat in Brazilië een rij-,
rS0^ van de plaats, die het
- e aan óe bisschoppen heeft ge-
k wn' .?an *n Nederland het geval
pmi00 ook' we moeten ernstig na-
l 2 w°lke functie het christendom
lbïI,4Vo0r bfSPaald volk Dit be
rt ti oob' dat we behalve van
var, \eo* °ok studie moeten maken
van de psychologie.
fftvNgr' weegt zijn woorden met
F?1* vluchtigheid als hij het ker-
v<J1 hMihoke en economische le-
Wp ,in, Brazilië nader detailleert. Hij
_i Mi spreakt over een uitge-
OKt land met 85 miljoen inwoners,
ivre°sf te gaan generaliseren als
- 0ePaalde facetten uit het Brazili
aanse leven toelicht Hij is een man,
ripnJH ®,p°ter®. afstanden heeft leren
land; woeger in zijn kleine
ojo aan de Nooi'dzee gewend wa.s.
.ii^ocees, dat hem door de pause-
eeHt-, 1Unt,us m£r- S. Baggio is voor-
niih..n?n,.vormt een "inboek van het
Ho .,nSsgpbied Noordoost-Brazi-
mi aen' 's altijd nog drie en een half
npn oon als Nederland Kr wo-
namensen in zijn diocees;
,n™«l katholiek.
hesehlkM p"'"sters keeft hij tot zijn
w' e "',c niet schrik-
vr,'';i;,''sr"luvt hij. alvorens op de-
zes" ir I-an^voorden, „liet zijn er
Cloin «iJfV k!eine tea™ moet mgr.
kfilionen s man 2fi cemeenten
Vomveuj^6!4,1-1'? nog llulD van negen
- eplS ,lgleuzen' die in Bal-ra
Grande in punt waal' de Rio
"rondt j i San Francisco uit-
lagere Zj, 'eidl»g hebben over de
en een n a e?n n»ddelbare school
Daar "nderwiJzersopleiding.
'aak mep I? ?gr.' Coin zijn zware
?le vrijwel ön klaren °P ziin P"®1.
bereiken jl p 1 per vliegtuig te
hen Weg over land is
nooit gegarandeerd. „Ik zal veel heen
en weer moeten trekken", weet mgr.
Cloin8 al bij voorbaat, „al ben ik ei
genlijk helemaal geen reiziger." Een
groot detl van zijn leven heeft hij
voor de klas en de collegezaal gestaan.
Vóór zijn vertrek naar Brazilië in
1946 was hij vele jaren professor in
de theologie aan het grootseminarie
van de redemptoristen in Wittem.
Tien jaar lang vervulde hij eenzelfde
functie aan het grootseminarie in. de
Braziliaanse stad Juiz de Fora.
In 1956 werd hij overgeplaatst naar
de Stichting van de Hogere Oversten
in Brazilië, waarvan hij sinds 1959
uitvoerend secretaris is geweest met
als woonplaats Rio de Janeiro en
waarvan hij eerst vrijdag j.l. afscheid
heeft genomen.
Hoewel bijzonder vitaal en energiek
voor zijn leeftijd vindt mgr. Cloin, dat
hij in feite toch niet zo heel veel
jonger is dan de 66-jarige bisschop J.
B. Muniz, die hij in Barra gaat ver
vangen.
Wellicht is hij echter een van de er
varen en goed geïnstrueerde krachten
die de Braziliaanse bisschoppencon
ferentie zo hard nodig heeft voor haar
vijfiarenplan. Een plan, dat gespon
sord wordt door de Duitse katholie
ken, die hier behalve tal van des
kundigen ook grote sommen geld voor
inzetten. Dit verklaart' ook het feit,
dat mgr. Cloin dr. Franz Hengsbach,
bisschop van Essen, uitgenodigd heeft
als consecrator aanwezig te zijn bij
zijn bisschopswiiding op 28 januari in
de St.-Laurentiuskerk te Dongen.
Mgr. Hengsbach is namelijk voor
zitter van ..Adveniat" een bisschoppe
lijke actie in Duitsland, die tot doel
heeft financiële steun te verlenen aan
apostolische projecten in Latijns A-
morika Deze actie maakt het moge
lijk. dat deskundige priesters, religieu
zen en leken elkaar op conferentie
kunnen ontmoeten om nieuwe Idee-
en uit te werken.
Een vrucht var deze conferenties is
de vorming van drie hogere institu
ten, n.l. voor catechetisch pastoraal,
liturgische pastoraal en voor roepin
gen.
Of de Duitse „gründlichkeit'' hier
een woordje meespreekt9 Volgens
mgr. Cloin wordt er door de kerk in
Brazilië hard en efficiënt gewerkt.
ITi&t Braziliaanse episcopaat (vier kar
dinalen en 220 bisschoppen) beschikt
over 13 natonale secretariaten, die
sociaal-godsdienstige principes moeten
ontwikkelen uit de algemene richt
lijnen op wereldniveau, die op het
laatste Vaticaanse concilie zijn vastge
steld. Speciale aandacht wordt besteed
aan de opvoeding, de sociale actie, de
theologie en de liturgie, aldus mgr.
Cloin. Deze secretariaten beschikken
Dit is het wapen, dat mgr. T. Cloin
zich gekozen heeft. De heraldiek is
hem 'hierbij te hulp gekomen. Een
baltc in deze richting schuin
over het wapen heet „barra". Dit
is toevallig ook de naam van de
residentiestad van mgr. Cloin. De
golving van de barra symboliseert
de Grote Rivier, waaraan de stad
Barra gelegen isDe vlam, links
boven, is het symbool van de liefde.
Het wapen heeft verder een groen
veld, de kleur van Brazilië. De wa
penspreuk luidt: „In caritate non
ficta" (in ongeveinsde liefde).
over deskundige en vooral ook zeer
vooruitstrevende medewerkers.
Verder heeft de Braziliaanse bisschop
penconferentie 13 regionale werkge
bieden geformeerd voor de uitvoering
van de vernieuwingen in de kerk.
„In Brazilië woont een groot volk,
verspreid over een reusachtig gebied.
De evangelisatie vraagt veel tijd en
mankracht", zegt mgr. Cloin, die vroe
ger als theoloog nog uitvoerige dis
cussies heeft meegemaakt over de pri
oriteit, die moest toegekend worden
aan het toedienen van de sacramenten
dan wel aan de evangelisatie, het ver
christelijken van de maatschappij.
Vroeger werd aan het eerste de
voorkeur gegeven. Het gevolg is dat
praktisch alle 85 miljoen Brazilianen
zijn gedoopt en gevormd. De meesten
hebben ook wel hun eerste (en laat
ste) communie gedaan, een aantal is
kerkelijk getrouwd en velen worden
kerkelijk begraven. Maar daar is het
zo ongeveer bii gebleven. De priesters
staan nog voor de nog onvervulde
taak de gemeenschap te bezielen in
christelijke zin.
Mgr. Cloin merkt op, dat de extm-
verte bevolking evenwel veel voelt
voor ritus en formalisme. Het reli
gieuze denken als menselijk proces is
zijns inziens in Brazilië nog niet een
probleém, gelijk het in Nederland
reeds is. Allereerst is het de taak
de gemeenschap van christelijke idee-
en te doordringen, stelt hij, waarbij
sociale problemen en menselijke pro
motie bijzondere aandacht moeten
hebben.
De kerk moet laten zion, flat ze wil
opkomen voor de niet-geprivilegeerde
klassen. Slechts tien procent van de
Braziliaanse bevolking profiteert ten
volle van de ontwikkeling en de wel
vaart. Onderwijs is veelal slechts mo
gelijk voor degenen, die geld hebben.
Circa vijftig procent van de Brazili
anen is analfabeet.
Mgr. Cloin schat het aantal anal
fabeten in zijn bisdom, dat gelegen is
in de staat Babia op ongeveer tachtig
procent van de bevolking. De gemid
delde leeftijd in zijn diocees is niet
hoger dan dertig jaar. Deze wordt
sterk gedrukt door de kindersterfte
in die streek. De helft van de kin
deren overlijdt in het eerste levens
jaar vanwege de gebrekkige medische
er hygiënische verzorging. Mgr. Cloin
prijst zich al gelukkig met het goede
hospitaal in Barra, waar vier dokters
en zelfs drie verpleegsters werken
„Zolang de kerk niet getoond had,
dat ze het sociale probleem serieus
nam genoot ze bij de dynamische be
volkingsgroepen geen respect", zegt
de Dongense bisschop zonder er doek
jes om te winden.
„De kerk hield zich voorheen te
veel bezig met het hiernamaals en liet
te veel na met het christelijk begin
sel van naastenliefde te penetreren in
het maatschappelijk bestel. Wegens
gebrek aan kader is de kerk ook nu
nog te weinig present in de bovenlaag
van de bevolking.
Over de rijken zegt mgr. Cloin: „Ze
hebben een sterke charitatieve, maar
weinig sociale instelling. Aan de pro
motie van het menszijn, van de mense
lijke waardigheid mankeert veel." De
clerus was, zoals hij zegt, te weinig
»w ereld-be wogen'
De veranderingen in hei sociaal
denken van de katholieke kerk in
Brazilië, zo heeft hij mogen consta
teren, zijn evenwel reeds ingezet vóór
het concilie.
Met name de actie „De Nieuwe We
reld'' van pater Lombardi werd in
Brazilië een succes.
De evangelisatie in Brazilië vraagt
veel studie en denkwerk. Immers, de
kerk moet ijveren voor de verbete
ring van de sociale toestanden ener
zijds, maar anderzijds het materia
lisme en het kapitalisme buiten de
deur houden. De kerk, die officieel
gescheiden is van de staat en er tra
ditioneel een goede verstandhouding
mee onderhoudt, moet trachten het
algemeen belang erkend te krijgen in
de politiek, maar loopt gevaar haar
vrijheid te verliezen tegenover de
staat, waarvan ze subsidies ontvangt
voor hospitalen en scholen.
Kan de Braziliaanse clerus de zware
taken aan, waarvoor zij zich geplaatst
ziet
Mgr. Cloin is op dit punt zowel rea
list als optimist. „Waar een hele ge
meenschap onderontwikkeld is. is ook
de clerus onderontwikkeld" stelt hij,
hieraan toevoegend, dat de clerus in
Brazilië minder onderontwikkeld is
dan de rest van het land.
Toch heeft hij na twintig jaar er
varing vertrouwen in de inheemse
priesters vooral tengevolge van de
ontwikkelingen die door het concilie
op gang zijn gezet en die van buitenaf
zo krachtdadig gesteund worden.
„Ik hoop, dat Brazilië tien a vijf
tien jaar de tijd krijgt om rustig in
deze richting verder te werken", zegt
hij.
De gehele volksontwikkeling
is in Brazilië in beweging. Het is
onvoorstelbaar welke omwente
ling de transistorradio teweeg
beeft gebracht. In alle gebieden,
die niet over elektriciteit be
schikken kan nu iedereen kennis
nemen van de ontwikkelingen;
ook de grote massa analfabeten.
Gevraagd naar de beleving van het
celibaat door de Braziliaanse pries
ters zegt. mgr. Cloin „Ik geloof, dat
dit probleem in Brazilië momenteel
niet scherper ligt dan in Nederland.
Een halve eeuw geleden kwam het
veel vo>r, dat priesters samenleefden
met een vrouw. Dit gebeurde vooral in
het binnenland en werd daar als zo
danig meestal ook door de bevolking
geaccepteerd als de priester zich ver
der ten opzichte van de gemeenschap
sociaal gedroeg. Als publiek feit heeft
dit nu nagenoeg afgedaan. Overigens
moet men bij de beoordeling van deze
feiten wel rekening houden met men
selijke omstandigheden.
Hier kan een priester gemakkelijk
bij andere collega's morele steun zoe
ken in moeilijkheden. Daar in het
binnenland leidt een priester een ge
ïsoleerd leven. Verder dient men zich
te realiseren, dat de bevolking van
Latijns Amerika minder gediscipli
neerd is dan bijvoorbeeld een Europe
aan, maar daartegenover ook minder
hypocriet. Dit laatste wenst mgr. Cloin
ook niet te zyn, getuige zijn wapen
spreuk „In ongeveinsde liefde".
C. P. DE BEKKER
LOUISVILLE (AP) George M.
Rideout, directeur van een bureau
voor beleggingsadviezen in Massa
chusetts, is ervan overtuigd dat
stijgingen en dalingen op de effec
tenbeurs gelijk opgaan met het stij
gen en dalen van de lengte van de
damesrokken. Hij heeft tijdens een
lezing te Louisville verklaard, dat
er dit jaar meer dan een reden is
om de meisjesbenen goed in het
oog te houden.
Hij heeft een grafiek uitgewerkt
waaruit een opvollende overeen
komst blijkt tussen de damesmode
en de beurskoersen sedert 1920. Als
zijn theorie juist blijkt, ziet het er
duister uit voor de beleggers in
aandelen, want de Pariise collecties
duiden op langere rokken in het
komende voorjaar.
Rideout wijst' erop, dat de beurs
koersen hoog en de rokken kort
waren in de periode voor de beurs-
kracht van 1929. Hetzelfde gold
voor de periode tijdens de Tweede
Wereldoorlog en in de afgelopen
jar^n.
In de crisis van de jaren dertig
daalde de zoom van de damesrok
steeds verder met een dieptepunt
in 1936. De naoorlogse recessie
werd ingeluid met het optreden
van de „new look" die de rokken
tot bijna op de enkels deed dalen.
Het advies dat Rideout geeft is:
.zodra de rokzomen beginnen te
dalen, bel dan onmiddellijk de ma
kelaar en verkoop uw aandelen".
DJAKARTA (ANP) Indonesische
veiligheidstroepen hebben donderdag
in Djakarta de communistenleider An
war Sanoesi aangehouden. Hij is één
van de leiders van de mislukte com
munistische staatsgreep van oktober '65.
De arrestatie van Sanoesi vond on
geveer tegelijkertijd plaats met die van
brigade-generaal Soepardjo. Hiermee
is de arrestatie van de kern van het
centraal comité van de Indonesische
communistische partij voltooid.
De nieuwe trend in de Franse
mode gepresenteerd door Loins
Feraud, die zijn collectie voor d
komende lente en zomer toonde.
Hier twee modellen uit deze col
lectie: beide „mini", gecombineerd
met kousen die een strecpmotief
vertonen.
Horizontaal: 1. vis - rivier In Duits
land - afzonderlijk. 2. lelieachtig gewas -
binnenkort - gekheid. 3. jaargetijde -
plaats in Zeeland - plaats in Gelder
land. 4. water in Friesland - afschuring
van gesteenten door sitromend water -
teken - kever. 5. zeemacht - kruipend
dier - berm van een weg. 6. gift - Tu2*ks
bevelhebber - plaats in Zwitserland.
7. koperen blaasinstrument - assistant
engineer (afk.) - uitroep - taaie aard
soort. 8. denkbeeld - godin van de twist
- voorzetsel - benedendeel van de rug.
9. holte in een muur - zijtak Domau -
aanw. voornaamwoord - teken. 10. stad
in Frankrijk - keurig - bijwoord - land
tong - doorweekt. 11. bedelaar - actief
koolpoeder dat medicinaal wordt ge
bruikt bij vergiftiging - juffrouw (Ind.).
12. wiel - stoomschip (afk.) - riiviier in
Frankrijk - helder. 13. ingewijde -
kneedhak - voornaamwoord - het oude
Mesopotamië. 14. schijn of voorkomen -
eer - lidwoord (Fr.) - zwemvogel -
telwoord (Eng.). 15. voorwerp om te
snijden - gevangenis - telwoord (Duits)
- rijksbelefoon (afk.) - in sekteneter.
Verticaal: 1. onderaards bomvrij ge
welf - meisjesnaam - tent. 2. lelieach
tig gewas - lief - water in Noord-Bra
bant - aanw. voornaamwoord. 3. wijn
glas - meisjesnaam - op een andere
plaats. 4. vrucht - steeds - plaats iw
Noord-Brabant. 5. achting - voorvoeg
sel - plotseling - uitgedorsite halmen.
6. tocht of uiitstap - water in Friesland
- op enige plaats - voorzetsel. 7. een
maal - sint (afk.) - onbep. voornaam
woord - dorpje in Noord-Brabant. 8.
oude lengtemaat - verhaal - sclieik.
element (afk.) - rivier (Spaans) - voed
sel. 9. stad in Italië met marmergroeven
- plaats in Gelderland. 10. plaats in
Friesland - uitroep - rechtschapen. 11.
landbouwwerktuig - kolenemmer
plaats in Gelderland - graafschap im
Engeland. 12. middag - stad in Frank
rijk - deugdelijk. 13. zoutziederij - plaats
in Utrecht - zot - koning van Basan.
14. verouderd woord voor ivoor - ri
vier in Engeland - godin van de jacht -
dorpje onder de Over. gem. Gramsber-
gen. 15. plaats in Zuid-Holland - boom-
looit - plaats in Zuid-Holland.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
florlzombaal: 1. Rijn,, 3. passage, 9.
bok, 11. dona, 12. lama, 15. Beeits, L6.
kiens, 18. Ot, 20. Leo, 21. alt, 22. do,
23. bod, 25. torment, 29. pal, 30. lak,
32. noest, 33. til, 35. mot, 37. sip, 38. wal,
40. in, 41. pon, 42. til, 43. aa. 44. del,
45. Bea, 47. kom, 49. Aar, 50. Leeds,
52. nop, 54. ons, 55. rendier, 57. kei, 59
os, 60. pot, 61. rot, 63. re, 64. Kreja, 66.
Evere, 68. Osei, 69. Leda, 71. men, 72.
trieste, 73. mat.
Verticaal: 2. ijs, 3. poëet, 4. Amtoon,
5. sas, 6. alk, 7. galant, 8. emelt, 10. of,
11. del, 13. ant, 14. rob, 17. mol, 19. tol,
22. dal, 24. dam, 26. ros, 27. meineed,
28. esp, 29. pil, 31. koper, 33. talon, 34
tik, 36. tol, 38. wik, 39. hak, 44. das, 45.
ben, 46. add, 48. mok, 49. Ans, 50. letter,
51. servet. 53. per, 54. oot, 55. roest
56. roede, 58. iet. 60. pro, 62. tra, 65. Ali,
66. els, 67. de, 70. ga.
&>i
7.
UTRECHT, (ANP) Het gemeen
schappelijk Overleg Ziekenfondsenorga-
nkaties neeft na een vergadering de
minister van Sociale Zaken gevraagd
welke exacte honorariumaf spraken
hij met de landelijke vereniging heeft
gemaakt.
De voorzitter van het G.O.Z., ver
wacht dat een eventuele overeenstem
ming tussen huisartsen en ziekenfond
sen niet vóór eind februari aan de com
missie overeenkomsten van de zieken
fondsraad kan worden voorgelegd. Zo
lang de minister geen bedragen aan de
ziekenfondsen heeft laten weten, blij
ven de ziekenfondsen passief. „Veld-
kamp hcefi met de huisartsen onder
handeld, wij niet", zei de G.O.Z.-voor-
zit er.
Juridisch is het volgens het G.O.Z.
nog de vraag of wel kan worden ge
spreken van een overeenkomst tussen
huisartsen cn ziekenfondsen, aangezien
de fondsen geen partij zijn geweest bij
het gesprek over de exacte bedra
gen.
CV au ceu ouzer verslagge vers^
BREDA In hun jongste vergade
ring m Breda hebben de Nederlandse
bisscnoppen zien beraden over de re
cente vcrManng van de Congregatie
van de Riten en de Romeinse post
conciliaire raad voor liturgie. Door de
inmiddels vermaarde foto's in Paris
Match zijn met name de zogenaamde
oecumenische avondmaalsvieringen van
ae Sjaloomgroep ln de publieke aan
dacht gebracht. Het is een winstpunt,
aldus een verklaring van het secreta
riaat van het aartsbisdom, dat duide
lijkheid is geschapen doordat uit ver
klaringen van de Sjaloomgroep naar
voren is gekomen.' dat deze avond
maalsvieringen door de groep zelf niet
vvorden bedoeld ris een eucharistie
viering in de zin die de Kerk daar
aan toekent. De vraag of de reforma
torische kerken bereid zijn deze sa
menkomsten als avondmaalsvierin
gen te erkennen, is uiteraard niet ter
beantwoording van de bisschoppen.