es: BIJ AD NIJKAMP MAG DE JEUGD „HAPPENEN Man van het jaar een hele generatie L I V I N G T H E A T R E Een eerlijk spel Bil t€6 Granny- bruidje JBB Volgens Amerikaans weekblad „Time" TWEE NEDERLANDSE JONGENS SN AMERIKAANSE TONEELGROEP ff Spil n Beatle Ringo heeft zorgen Vredesmedaille voor Seeger Succes voor Beach Boys Sezellsg Portier: „Wat dat voor een stelletje is 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 JANUARI 1967 ers) rs studente kunst- is weer thuis, maar |derd kilometer ver» nog een aantal de helpende hand r aangetaste kunst- uttig werk kunnen igepakt worden. Als ;n, zou ik het doem I wel zien. dat er een was geweest. Op alle fond een olierand van [vermengde water op zijn In de buurt van de praktisch aan de oe- IVrno, was het verreweg laar was het water zelfa meter hooig gekomen, t huizen stonden daar Een vreselijk trooste- Behalve de mensen [eb ik veel bewondering liepen er allemaal in |en werkten van de vroe- Jot de late avond. Het lij een bord op een win paal in de puin lag. Er ladderd: r,De Arno heeft If genomen behalve de lergie en het optimisme i volk. Iji daar gelogeerd in het Ich instituut. Dat was lileven, want het ligt aan It van de Arno. Erg fijn Inden er koken, er was jibliiotheek en 's avond® I gezellig zitten en een bn. Er waren trouwens pn in Florence. Uit En- Juitsland vooral. Na d« ze eigener beweging pe getro'-ken om van de te redden wat er te J Evenils zij werden wij Ikeld bij het seh^onma- pemde gebou ''er. en het stellen van :e boek- laatste heb' we ge il sped a le d i n acenti [jftiende eeuw r-mrnend de Opera duomo, |en beroemde cantoria te vinden is, in het Jestori. waar koning Jo- van Napoleon zijn laat- ïet en in de Santa Croce. verwegend boekenwerk, o on maken ervan en het vloeibladen tussen alle Niet zulk interessant het moet gebeuren, om- are zaken bij zijn. In de Croce was het meer het verk. Ik heb daar over .dig Christus-beeld zitten rekke ervaring, als je if aan denkt, maar ik dat ik het heb mogen „Breda Is volkomen soos-moe. Maar hetzelfde verschijnsel is in tal van andere steden waar sozen opgang gemaakt hebben, ook al te constateren. De jongens en meisjes willen niet alleen meer een hele avond dansen op grammofoonmuziek. Zij willen weer eens iets anders. En dat moeten'we dan brengen. Daarom ben ik met een nieuwe formule bezig en daarom mogen ze bij mij in de soos nu een doen wat ze willen". Ad Njjkamp is twintig jaar. H'ij is disc-jockey van de „Club Top 40'' in Breda en hij loopt met grootse plannen rond. Als eigenaar van een platenhandel, manager van een beatgroep en presentator van radio programma's („Ik heb een paar pro grammaatjes gemaakt voor Radio Ve ronica en iedere veertien dagen ver- >f wreed de Arno Ad Nijkamp weet wat de jeugd nodig heeft zorg ik een uitzending voor de patiënten van De Klokkenfoerg") heeft hij da gelijks met moderne muziek en dus ook met de liefhebbers van die muziek te maken. Daarom ook weet hij wat die mensen, die van beatmuziek en wat dies meer zij houden en die men in de wandeling .,de jeugd van tegen woordig" noemt, eigenlijk willen. In de soos die hij leidt kan de jeugd dan ook niet alleen passief recreëren maar ook actief. „Ze kunnen bij ons een happening houden'', zegt Ad, „maar dan wel op een geheel andere manier dan de provo's in Amsterdam dat doen. De jeugd wil zich nu een maal uiten. Op wat voor manier dat doet'er niet toe. Wij*bieden ze de ge legenheid. Als je door de stad loopt dan zie je op alle mogelijke muren leuzen en kreten staan. Die zijn er door de jeugd opgeschreven. Dat mag niet. Toch zijn er jongens en meisjes die er behoefte aan hebben zich zo te uiten. Daarom hebben wij in onze. zaal een groot bord opgesteld. Daar kan men zijn eigen mening opschrij ven. Natuurlijk moet datgene wat wordt opgeschreven binnen de perken van het fatsoen en zo blijven ,maar wij streven er toch naar een zo'n ruim mogelijke vrijheid te bieden. Vrije meningsuiting is een bijzonder belang- langrijke zaak". Ad Nijkamp heeft ook ingezien, dat niet iedereen een schrijver is en dat er ook jongens en meisjes zijn die veel beter kunnen spreken dan schrijven. Hij heeft daar in zijn soos-nieuwe-stijl rekening mee gehouden. „Midden in de zaal heb ik een kist neer gezet. Dat is een soort spreekgestoelte net zoals de Engelsen dat in Hyde Park kennen. Daar mogen diegenen, die iets op hun hart hebben, op gaan staan en hun zegje doen. In Amsterdam of zo, kan dat allemaal al lang. Hier in het zuiden zijn we nog niet zover. Toch wil ik hei; proberen en daarom heb ik die kist er neergezet. Om nu te zorgen dat het niet volkomen uit de hand loopt hebben we bepaald dat iedere spreker gemiddeld tien minuten tot zijn beschikking krijgt. De een heeft die tijd niet helemaal nodig en is eerder klaar, een ander heeft meer tijd nodig en kan die dan ook krijgen. Op die wijze bestaat er ook een kans om de discussie op gang te brengen en dat is voor natuurlijk wel erg prettig". Toch moet de jeugd nog aan deze nieuwe soos-formule wennen. Er be staat nog een beetje drempelvrees. Daarom ook is Ad Nijkamp op zoek naar een eigen ruimte waar hij zijn soos kan exploiteren. Zijn ideaal is een zaal met een entree, waarvan de jeugd bij.het binnenkomen de indruk krijgt van: „Hier is 't lekker ongeorganiseerd. Hier kunnen we doen wat we willen". Want dat kunnen ze in de soos van Ad Nijkamp. Iedereen die denkt iets te moeten doen kan er terecht. Mensen die creatief werkzaam zijn. zoals te kenaars, schilders of fotografen, kun nen bij Ad exposeren. Zangers die nergens anders de gelegenheid krij gen hun talent te tonen kunnen het bij Ad Nijkamp proberen. De bedoeling van de nieuwe soos is namelijk een centrum te scheppen van waaruit de jeugd wordt geholpen om op allerlei gebied mee te spreken. Eèn zaak zit Ad Nijkamp echter nog dwars: dat de bezoekers van de soos minimaal achttien jaar moeten zijn. ..Dat is een verouderde wet. De jon gens en meisjes van zestien jaar zijn al rijp genoeg om er naar toe te ko men. Diegenen, die wetten samenstel len hebben kennelijk niet in de gaten dat men nu veel eerder volwassen is. H. v. R. ■li O De Man van het Jaar 1966 be- i". Tenminste niet in de etteMjjke zin van het woord vol gens het Amerikaanse weekblad lune. De Man van het Jaar is, «Mus een artikel in dit tijdschrift, ma" die de mijl liep in 3.51,3 °"Jer mortiervuur stierf in An tnan die een studiebeurs eroverde, een filmdocumentaire *Vn ffett0 in Manhattan, en net Gemini rendez-vous in de ruimte leidde. De man die dei wgduizend gulden per jaar krijgt i: iaFnieur bi-i de Fordfabrieken en boo are land bebouwt in Dakota «e man die aanvalt met een volrfJ1--» hnkse, wiens rechterhand vergroeid is met zijn geweer. De •nan die een campagne voerde fhw Reagan- George Wallace uit- <MH en vocht voor rassengelijkheid die de hele nacht door *ÏS Üani*n en als hij het niet i'mm» 5ci in ieder geval wel i ?nt die verdovende rnidclt- versfirU-ikt' man die Playboy verstopt m zyn programmaboekje PhUK 1 luistert naar het Boston*. nnfinar?0,lisch Orkest. De man di< ftvn? - is over Johnson, juist IfJ/f blinde verafgoding van Kennedy heen is en ééns zelf 2aj naar bet presidentschap eP«a,ÜLde £Ian van het Jaar *966 is vo de man en vrouw van 25 jaar en Jonger. snSw feneratie- die de laatste jaren dan Lm aa?tal is toegenomen schannoinf pessimistische weten- vooS] 6 prognoses konden 1970 J?f lal v°lfens Time, m v0 uw meerderheid van de be ding vormen. «Heen f volg.ens dit tijdschrift niet ten nwü nieHwe generatie, maai niet TaS- S00£ generatie, die Sware 1iff? gebukt *aat onder de UMeid honger en sterfe- eid, die bijvoorbeeld Mozart or toe brachten een hele canon te componeren voor zijn dood op 35-jarige leeftijd; toch kan ook deze generatie creatief zijn. Nimmer zijn jongeren meer aan hun lot overgelaten dan thans. Maar een ding is zeker: van Bombay tot Den Haag en van Vinh Long tot Wolgo- grad hebben zij duidelijk en beslist getoond te willen leven volgens hun eigen regels. En hun overtuigingen en daden zullen als ze eenmaal duidelijk omschreven zijn de ge schiedenis en het karakter van de naties omvormen. Het is niet te ontkennen dat de huidige generatie jongeren de meest besproken en meest verguisde gene ratie is in de wereldgeschiedenis Time neemt stelling tegen de uit spraken van sociologen en psycho logen, die de moderne jeugd aso ciaal. onaangepast noemeh. In wei kelijkheid, aldus het blad/ vecht df hedendaagse jeugd hard om zich een zo goed mogelijke positie te verwerven. Weinig jongeren twijfe len er aan of ook zij ooit deel van de maatschappij zullen uitmaken. Zij vragen zich alleen af wanneer het zal gebeuren, niet of Time komt in zijn beschouwing tot een groot aantal conclusies: de jeugd van vandaag is dieper be trokken bij de fundamentele wester se ethiek, verdraagzaamheid en broederschap, dan welke generatie ook sinds het riddertijdperk. Als de jongeren van nu een ideologie heb ben is het idealisme, als zij een ideaal hebben is het zakelijkheid. Aan haar gevoel voor het heden paart de huidige generatie een nieuwe achting voor waarden als vindingrijkheid, welsprekendheid, eerlijkheid, elegance en een goed uiterlijk, alle kwaliteiten die ver persoonlijkt worden in de figuur die in de ogen van de Amerikaanse jeugd van nu het dichtst een held benadert: John F. Kennedy. In feit* is zeggen de Amerikaanse sociologen de jeugd gestrikt door de mythe, dat J. F. K. een radicale president was, die alles gedaan zou hebben om de oudere generatie voorbij te streven. De uiterste wapenen van de on aangepaste jeugd zijn zelfmoord en verdovende middelen. Het aantal zelfmoorden in de leeftijdsgroep 18- tot 25-jarigen is in bijna alle landen enorm gestegen. In Iran bijvoor beeld is 95 procent van de zelf moorden gëpleegd door jongeren uit deze groep. In de V.S. is dit aantal een op tien. Vaker dan naar dit definitieve mid del grijpt de jeugd echer naar ver dovende middelen. Ongeveer twintig procent van de college-stu denten schijnt ze te gebruiken. In Los Angeles zou dit cijfer volgens insiders zelfs 50 procent zijn, waarvan 25 procent een of twee kee per week marihuana neemt. Je moet het tenminste uitgeprobeerd hebben is hun opvatting. Diezelf. opvatting huldigt de jeugd in de liefde. De jongeren zijn monogaai ruaar alleen als ze dat willen zij Vietnam heeft, nog steeds volge Time, de jongeren, zowel zy die protesteerden als zij die zelf nau betrokken waren bij deze oorlog, gelegenheid gegeven om de pessi mistische schreeuwers uit de jarf vijftig, die waarschuwden dat de volgende generatie zou bestaan u «ut- en kleurloze mensen, het te gendeel te bewijzen. De t.v. heeft veel bijgedragen t- de meningsvorming en het verschei te observatie- en oordeelvermoger van de jeugd. Hoe immers, zegt Time, konden de jongeren, na b' wogen te zyn door de retorische uitspraken van Martin Luther Kin of het miskende heldendom van ee in gevechtstenue geklede neger officier in de Vietnamese jungle, nog de stereotype dooddoeners ovci de rassendiscriminatie accepteren De jongen is een marinier. Een marinier in een strafkamp. Een Amerikaans strafkamp in Japan. Praten met zijn medegevangenen mag niet. Zijn gezicht heeft een harde verbeten uitdrukking. De gezichten van de bewakers zijn onverschilliger met af en toe een vleugje leedvermaak, sadistisch ge noegen, als ze een van de gevan genen in elkaar slaan of treiteren tot hij er bijna gek van wordt. Als de jongen de witte streep wil passeren, die getrokken is op de grens tussen twee vertrekken in de gevangenis, moet hij permis- sie vragen aan de bewaker. Deze laat hem naar willekeur zijn verzoeken herhalen tot zijn stem overslaat, laat hem wachten in onzekerheid. Toestemming of een pak slaag... De jongen is een automaat. Hij reageert alleen op de commando's. Zweet stroomt langs zyn gezicht. Plotseling is de exercitie ten ein de. De gevangenen en bewakers lopen door elkaar. De spanning is weg. De repetitie is ten einde. Over een half uur gaat het schouw burgdoek op voor de zoveelste voorstelling van het Living Theatre in Nederland. De Jongen heet Alexander Huguenot van der Linden. Hij is 18 jaar, groot, smal, blond en achter de coulissen heel Jong. Op het toneel is hij zelfverze kerd volwassen. Alexander (in het Amerikaanse gezelschap Sandy genoemd) is een van de twee Nederlanders, die spelen in het Li ving Theatre. Een van de ge strafte mariniers in het stuk ,,The Brig", een afschuwelijk stuk over de wrede macht van mensen over andere mensen, over man nen in uniform, die hun sadisme botvieren op anderen. De leden van het Living Theater spelen iede re avond met een enorme con centratie. ,,Het is een moeilijk stuk" vertelt de andere Nederlander, de 19-jarige, lange Frank Hoog boom. ,,Je moet je erin leven. Als we een knoop niet vast hebben dan krijgen we een stomp in onze maag. Het Living Theater streeft naar realisme. Je krijgt die stomp niet werkelijk, maar je moet hem het publiek -vel als werke lijk laten voelen. Dat is moei lijk. Het is moeilijk om anderen pijn te laten voelen. Als je in dit stuk meespeelt voel je je zelf ecjit gevangene. Het publiek moet geloven dat je gevan gene bent. Weet je, ergens lach je ook in jezelf om die bewakers die net zo goed gevangenen zijn. Dan denk ik: je bent marinier. Je bent vrijwillig in de marine ge komen. Je hebt een stommiteit be gaan waar je nu voor moet boe ten. Geen van Delden hebben ze ooit een situatie meegemaakt zoals ze op het toneel moeten uitbeelden. De oorlog is hun vreemd. Zij zijn een aantal jaren na de bevrij ding geboren, opgegroeid in het Amsterdamse 'milieu van een Simon Vinkenoog en Olivier Boele. Via die vrienden zijn ze ook bij hef Li ving Theater (een Amerikaanse toneelgroep die reeds enkele jaren door Europa trekt en een nieu we, gedurfde toneelvorm brengt) verzeild geraakt. De kennismaking dateert van een vakantie in Frankrijk. In die tijd had Frank nog een groot minderwaardig heidscomplex. Dat is -eranderd sinds hij op het toneel staat. Wat is het aantrekkelijke van een reizend leven met deze Ameri kaanse groep, die overal een nog al vreemde indruk achterlaat, ge tuige de opmerking van de schouw burgportier: „U zult wel schrik ken. Wat dat voor "een stelletje ls...." „Leven by het Living Theatre is werkelijk leven", zegt Sandy na afloop va«n de voorstelling in de kleedkamer, waar steeds andere ge zichten van Amerikaanse man nen, vrouwen en kinderen, sommi gen in de vreemdste kledij om het hoekje komen kyken. „Iedere dag trekken je weer nieuwe dingen aan, stoten je nieuwe dingen af. Het is fijn, maar het blijft ook een hard leven. Dat kun je niet vergeten". ,,Wat mij aantrekt ls het eerlijke spel. Het werkelijk eerlijke spei. Je gaat het toneel op en je speelt een ernstig stuk en de mensen zitten er helemaal in. Spelen bij de ze groep is zuiver in je rol krui pen zonder geintjes. Toch ben je vrij in je spel. Elke dag wordt er wat aan veranderd. Waarom ik het zo fijn vind om juist in dit stuk te spelen? Ik haat het om orders op te volgen. Dit is om te laten zien waar ik tegen ben. Het vergt een enorme concentratie om je hele hoofd vrij te maken en alleen het gelpid van de officier te noren. Dan wachten we altijd tot de doorbraak komt. Het punt waar op de toehoorders medespelers wor den. Sandy en lk zouden ons niet als gewoon acteur kunnen zien. Toen Sandy 13 was speelde hij klei ne rolletjes bij de Nederlandse Co- medie. We hebben nooit een op leiding of zo iets gehad. De meeste Amerikanen wel. We heb ben er een paar ongelooflijke acteurs bij zitten. We verdienen niet veel in het Living Theatre. Net genoeg om te leven. Toch geven die mensen dit werk niet op. Mis schien omdat de sfeer in de groep zo goed is. We zijn niet erg rijk. We zijn allemaal op elkaar aangewezen. We leven allemaal met elkaar. Soms is het wel eens moeilijk. Het zijn echte Amerikanen Het valt niet steeds mee om je als Nederlanders bij hen aan te passen. Maar het is ook gewoon fijn op deze manier. Leven bij hel Living Theatre is werkelijk leven". Frank verdwijnt door de gang. De portier kijkt met lichte verba- zuig in zijn ogen naar de men sen in de excentrieke kleding die zijn glazen hokje passeren. Hij schudt zijn hoofd. Hü ziet toch liever de leden van de Neder landse Comedie voorbijkomen... José Toirkens 3 HD Beatle Ringo Starr heeft zorgen. Niet over de verkoopcijfers van zijn hit „Yellow Submarine", want daar zit het wel goed mee. Nee, zijn zorgen zijn meer alledaags. „Wat voor opvoeding moet ik mijn zoon geven?" vraagt hij zich af. Ringo zegt, dat hij sinds zijn huwelijk dieper over de waarden van het leven na is gaan denken: „Hoe langer ik getrouwd ben hoe meer ik de goedkope lol en drank van vroeger verafschuwHet vaderschap vindt hij een verantwoordelijke taak. De Amerikaanse volksliedjeszanger Pete Seeger heeft de Oostduitse vredesmedaille gekregen. De onderscheiding werd overhandigd door de Oostduitse acteur, tevens lid van de vredesraad, Hans-Peter Minetti. Minetti verklaarde, dat Seeger de medaille heeft gekregen vanwege zijn verdiensten als „wereldbekend zanger en vechter voor vrijheid, gerechtigheid, sociale vooruitgang, zijn strijd tegen onderdrukking en elke vorm van rassendiscriminatie". Amernca s oeaigroep nummer l, „The Beach Boys", is na een succesvol tournee door Europa weer terug in de V.S. aangekomen. Bij zijn optreden in Engeland, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk trok de groep overal volle zalen. In het Parijse „Mekka voor de muziek" Olympia is het even tot een incident gekomen. Vlak voor hun optreden weigerden de jongens uit Californië het toneel op te gaan als de televisie opnamen zou maken. De wanhopige orgnnisators alle kaarten waren al verkocht konden niet anders meer doen dan maar toestemmen, hoewpl het contract een televisieoptreden inhield. De ,,granny-look" is in. Hier Nederland merk je er nog niet veel van. Alleen de grootmoeder- laarsjes doen het hier goed. Lond: nog steeds het Mekka van jonge mode en van alles wat goed g is, is ook hierin zelfs de meest vooruitstrevende plaatsen in ons land enkele maanden voor. Daa ls de granny-look al weer heel gewoon. Al schijnt het meisje O) de foto toch een beetje met haar granny-stijl geklede figuurtje ve: gen. Dat is schijn. Het meisje dc niet alleen in het gewone dagelijk' leven aan alle nieuwe mode-ideeër mee, ook bij speciale gelegenher' verloochent zij haar /oorliefde v mod-dingen niet. Vandaar dit bruidsjurkje dat ons terugvoert naar de tijd dat oma er als schoolmeisje ongeveer hetzelfde bijliep. Ze heeft het jurkje, dat t gehaakt lijfje heeft, zelf ontworpe. Het werd uitgevoerd in de Londer boutique ..Carrot on Wheels", waarvan de eigenaresse onlangs weer in het nieuws kwam doorda *lj enkele gehaakte Jurkjes in dr. Zhivago-look voor Geraldine Chap lin heeft vervaardigd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 7