PARELS ZUN TRAM EN DUS NIET VOOR DE BRUID Peugeot 204: meer dan gewoon rijcomrort PIK's boeken WERKL We hele I weg ONZE PUZZEL COMFORTABEL- BEHENDIG-DISCREE T, Kerk In I bewe - ZEGT EEN ZEER OUD SPREEKWOORD - Renault-motor in Lotus P 5 autobanden Autobanden Import SJAL00I 6 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 JANUARI 1967 6 7 Vijfduizend jaar geleden kenden de Chinezen reeds de echte parel, doch pas veertig jaar geleden slaagde men er in om parels van goede kwaliteit te kweken Echte parels Beroemde parels Glasparels Kopen Cuitivé O e Flexibel Handig Interieur tips-tips-tips-tips Technisch bekeken Garagebedrijf (Van onze moderedactie) Juist nu komt Alexandre, de beroemdste coiffeur van de wereld, met parels op de proppen. Juist nu de modieuze vrouw zo goed als het beatmeisje, brutaal moet schitteren van pailletten en hard metaal. Hij zegt; parels, luisterrijk, maar zacht van glans. En hij creëert voor het haar van de lieflijke vrouw een Renaissance-avondkapsel om bij kaarslicht te dragen. Deze fantasienaam moet men de meester maar vergeven: de parels hebben iets met „renaissance" te maken, het kapsel nauwelijks. Parels cn parelversierselen kwamen met de kruisvaarders in Europa, maar tegen het eind van de middeleeuwen verflauwde de belangstelling. Toen werd Amerika ontdekt en de Spanjaarden brachten parels mee uit de nieuwe wereld waar de oorspronkelijke bewoners hun kleding er rijk mee versierden. Opnieuw kwamen parels in de mode en zij gaven hun luister aan renaissance- gewaden, aan hoofdtooien en schoenen van edele vrouwen en heren; zij lieten zich winden en sluiten om slanke halzen, polsen en vingers. Het waren „echte" parels, gevormd door schelpdieren zonder tussenkomst van mensenhanden, opgehaald door duikers. In de tijd van die andere, nog beroemder Alexander (de Grote) in de 4e eeuw voor Christus, werd in ds Perzische Golf al naarstig naar parels eerloken. Ook toen was dat niets nieuws want de Chinezen kenden op dat tijd stip al drieduizend jaar lang de glans van parels. Op het ogenblik schroomt niemand ..gecultiveerde" parels „echt'' te noe men. Ze zijn het niet. De echte, waar van wij weten dat ze vijfduizend jaar bekend zijn, maar die al bestaan heb ben zolang er schelpen met een parel moeren binnenwand leven, worden door het schelpdier gemaakt. Een mi nuscuul korreltje, of een kleine para siet dringt in „mantel" van de oes. ter die het indringsel probeert weg te werken- Lukt dat niet dan maakt hij het onschadelijk door het in te kapse len in een laagje parelmoer. De schelp groeit; steeds wordt parelmoer ge vormd, telkens wordt ook het laagje om het vreemde indrlnigsel dikker. Na jaren en jaren is een parel ontstaan, rond en gaaf, ei-, peervormig, of half bol als een knoopje. En ongeëvenaard van glans. Soms ook onregelmatig van vorm, en daarom minder waard, maar in sieraden dikwijls goed te ge bruiken en om zijn wisselend effect „barokparel" genoemd. In de Rode Zee en bij Japan, in de Stille Oceaan, bij Australië en langs de Amerikaanse kusten worden parels gevonden van verschillende kleurnuances wit of rose, zachtblauw, lichtgroen, grijs en de zo modieuze zwarte parels die bij Tahi ti liggen verborgen. Het vergaren van parels voor een gaaf snoer is geduldwerk: in de kleur mag niet het geringste verschil zijn. de vorm moet regelmatig aflopen of. zoals op het ogenblik mode is, gelijk van grootte blijven. Een echt parel snoer is zeer kostbaar en desondanks niet zulk een belegging als bijvoor beeld diamanten, want zij zijn teer en kwetsbaar. Maar wie van parels houdt, vindt er een „gevoelswaarde" in, iets teders dat de hardere edelstenen ont breekt. Het eenvoudig parelsnoer kan bii elke gelegenheid gedragen worden. Geen ander sieraad is in staat even goed te passen op een truitje als in een groot decolleté. In de Zuidelijke zeeën wordt nog steeds op primitieve manter naar de parels gevist Terwijl haaienoezweerders in de bo ten de wacht houden, laten de duikers zich naar de diepte zakken aan een touw dat met stenen is verzwaard. In twee tot drie minuten verzamelen ze zoveel mogelijk schelpen in een omge bonden zak, komen boven en dalen op nieuw, vele malen per dag. Long- en hartziekten en een vroege dood hoort bij hun vangst. Aan het strand worden de schelpen op stapels gestort, met geweren bewaakt en tenslotte onge opend aan opkopers verkocht. Een gokspel, want de opbrengst kan volko men waardeloos zijn- seis en ze hebben geprobeerd parels te winnen in oesters. Maar het is pas ln 1920 aan de Japanner Miikimoto gelukt waarlijk mooie gecultiveerde parels te krijgen. Men brengt bij de Jonge oesters een gaaf parelmoeren bolletje in de „man tel". Hoe groter het bolletje, des te vlugger is er een parel van behoorlij ke grootte gevormd. De oesterbanken zijn intussen goudmijnen geworden; de Japanse cultivés zijn over de hele wereld beroemd en gewild, de kweke rijen zijn belangrijke pijlers van de Japanse economie. Kunstmatig kan aan deze cultivés een gewilde kleur gegeven worden: de Japanner maakt ze grijs-blauw isofisticated vindt Parijs die tint!) door atoomstraling; voor andere kleu ren wordt o.a. met zilvernitraat ge werkt. Het verschil tussen echt en cuitivé is soms al met de loep te zien op de plaats waar de parel doorboord is. Daar schilfert de echte laag een frac tie van de onderlaag af. Maar de ge cultiveerde parel valt definitief door de mand bij een röntgenonderzoek. door hem geregen zijn aan een koord je met een knoopje achter elke parel. En hij zal u adviseren het van tijd tot tijd opnieuw te laten knopen; een el lendig werkje waar hij eerder geld op toelegt dan verdient, maar dat is een kwestie van beroepseer. Parels kopen is een Kwestie van vertrouwen. Men moet kunnen aan nemen dat dit snoer duurder is dan dat, omdat de parels langer door de oesters zijn ingekapseld en dus langer hun glans zullen behouden. Tot beroemde parels behoren in de eerste plaats die van Alexandre. Ze zijn ECHT, en werden met de diaman ten die prijkten boven het voorhoofd en hangen aan de oortjes, afgestaan door een van Parijs' grootste juweliers van Cleef (zie foto). In de geschiedenis, komen we nog een beroemder snoer tegen, dat Napoleon aan zijn Marie- Louise gaf en dat een paar jaar gele den verkocht werd voor anderhalf mil joen gulden. In het familiebezit van de laatste Spaanse koning moet nog „La Pel- lagrina" berusten, een enorme parel afkomstig uit Panama en aan Philips II geschonken. In de Schotse koningskroon zijn on vergelijkelijke mooie parels uit rivie ren gezet (ook in sommige heldere ri vieren komen parels voor). De radja van Baroda had een on metelijke parelschat, en zelfs een ta pijt van parels. En dan i's er behalve de beroemde Hope-diamant (die zo'n ongelukssteen heet te zijn) een buitengewoon grote Hope-par el, in Amerikaanse wa te-ren gevonden. „Paarlen zijn tranen" zegt het oude spreekwoord, en daarom zou een bruid geen parels mogen dragen. Ach, welk huwelijk kan het zonder tranen stel len? Natuurlijk is er nog verschil In imitatie. Maar de winkelier die met een deftig gebaar „Maj ore a-parels" op de toonbank legt alsof het de mooiste cultivés zijn, weet niets van parels af. Majorca-parels zijn glazen kralen die enkele malen gedoopt wonden in een badje van parelmoerpap. Wij hebben op Majorca een fabriek in Manacor bezocht en er rissen meis jes en vrouwen in zwarte schorten be zig gezien, zittend aan lange tafels in smalle, hete ruimten onider kunstlicht en in een acetonlucht waar we het geen kwartier uithielden. Als maar op een ijzerdraadje geregen glazen kralen in de bakjes dopen en rondwentelen om te laten drogen Over de hele wereld worden (en werden al eeuwenlang) imitatieparels gemaakt, zelfs in Vla ar dingen. Het komt aan op de samenstelling van de pareless'ence. Voor de Bour- guignonparels (zo genoemd omdat ze het eerst in Bourgondië werden ver vaardigd), waren er de schubjes van witvis in verwerkt. Maar in onze eeuw is ontdekt dat de Noorse sardineha ring een bijzonder goede essence van zijn schubben laat maken, en dat voor de allermooiste essence de haringen uit de Baad van Fundy tussen Noord Amerika en Canada zijn schubben moet geven. Maar in het bindmiddel van de essence schuilt het grote fa brieksgeheim. De Chinezen die zo van parels hiel den. hebben zich in de grijze oudheid ook ai bezig gehouden met kunstmatig kweken. Ze brachten miniatuur boed dha-beeldjes van lood in da parelmos- GLASPARELS zijn in parfumerieën te krijgen in snuisterijwinkeltjes, in warenhuizen en bij coiffeurs Dat vindt monsieur Alexandre misschien wat laag-bij-de-gronds gezegd, maar het is de waarheid. Glasparels vindt u niet bij de bonafide juwelier. Wel is de juwelierszaak de enige plaats I waar u goede cultivés moet zoeken, goede, die MINSTENS drie jaar in de oester gehuisd en dus met een be hoorlijk laagje natuurlijk parelmoer bekleed zijn. Van deze parels heeft u vele jaren plezier. De ECHTE PAREU5 zijn te bewon deren in familiestukken, in musea en nog steeds te kopen bij de betrouwbare juwelier. Het (echte of cuitivé) snoer zal Horizontaal: 1 rivier in Nederland, 3 overdekte winkelstraat, 9 hijswerktuig, 11 Spaanse titel voor adellijke dames, 12 viervoetig dier, 15 plaats in N.-H., 16 filtreerdoek, 18 jongensnaam, 20 jon gensnaam, 21 zangstem, 22 muzieknoot, 23 de geboden som, 25 kwelling, 29 staafje om een rad vast te zetten, 30 maling, 32 ijverig, 33 plaats voor dui ven, 35 insekt, 37 verlegen, 38 kade, 40 voorzetsel, 41 nachtgewaad, 42 brugje over een smal water, 43 water in N.- Brab., 44 duinvallei, 45 meisjesnaam, 47 balije, 49 rivier in Zwitserland, 50 stad in Engeland, 52 wolvlokje, 54 gewicht, 55 soort van hert, 57 steen, 59 rund, 60 aarden of metalen vaatwerk, 61 bedor ven, 63 muzieknoot, 64 eiland van Griekenland, 66 plaats in België, 68 eiland van Estland, 69 myth, figuur, 71 ontbep. voornaamw., 72 droevige, 73 oude Spaanse mum. (ADVERTENTIE) Dealer: Middellaan 4, Breda Tel. 34297 Verticaal: 2 bevroren water, 3 dich ter, 4 jongensnaam, 5 sluiskolk, 6 zwem vogel, 7 hoffelijk, 8 muggenlarve, 10 nevenschikkend voegwoord, 11 duin vallei, 13 voorvoegsel, 14 zeehond, 17 insekteneter, 19 doortocihtgeld, 22 laag vlakte, 24 waterkering, 26 paard, 27 valse eed, 28 boom, 29 dikke boberham, 31 metaalsoort, 33 stok bij 't kaartspel, 34 niet harde slag, 36 speelgoed, 38 vlinderbloemige plant, 39 deel van een schoen, 44 halsdoek, 45 mandje, 46 mandje, 46 vaarwel, 48 drinkbakje, 49 meisjesnaam, 50 deé van een woord, 51 monddoek, 53 voorzetsel, 54 wilde haver, 55 uitslag op metalen, 56 stok, 58 onlbep. voornaamw., 60 voor, 62 baan voor balspel, 65 meisjesnaam, 66 priem, 67 lidwoord, 70 gebod. OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK Horizontaal: 1 krater, 6 smerig, 11 noest, 12 aan, 14 desem, 16 ende, 17 en gel, 19 demi, 20 veertig, 22 legeren, 24 en, 25 os, 27 ge, 28 te, 29 kap, 31 das, 33 not, 36 Esla, 38 geste 40 paar, 42 kornak, 43 orgaan, 44 eina, 45 serre, 47 arts, 49 tel, 51 nek, 52 alit, 53 R.P., 55 op, 57 Da, 58 Vf'.A., 59 Dreumèl, 63 por tier, 66 eind, 67 Laban, 69 reet, 70 regel, 72 nar, 73 terra, 74 menens, 75 Triëst. Verticaal: 1 konen, 2 rede, 3 Aser, 4 t.t., 5 rang, 6 snel, 7 ed, 8 rede, 9 Iser, 10 gemet, 11 Novelle, 13 Ag, 15 mineur, 17 eis, 18 leg, 21 top, 23 gen, 26 pas, 29 klont, 30 aarde, 31 deken, 32 stork, 34 opaal, 35 taart, 37 ski, 38 gas, 39 ere, 41 anit, 44 eerder, 46 ree, 48 sparta, 50 lom, 52 aar, 54 priem, 56 pel, 57 Don, 58 Weert, 60 enge, 61 Uden, 62 lans, 63 part, 64 tree, 65 Iers, 68 ba, 71 le, 73 TL Mul de Peugeot 204 zijn we het nieuwe jaar binnengereden. Het ging comfortabel, behendig en discreet. Het 1.1 liter motortje draait opmerkelijk rustig en be heerst. In deze klasse vinden we moeilijk een beschaafder vierci- linder. Behalve rijrust hadden we het achter 't stuur gerieflijk. De 204 is geen grote auto, maar men kan er op zijn gemak bij gaan zitten. De zitpositie en het-rijka rakter geven het gevoel alsof we te maken hebben met een mid denklasser. Alleen is de Peugeot beweeglijker en leniger. Het is niet alleen een geschikte wagen voor de stad maar ook voor lange reizen. Ondanks de bescheiden afmetingen heeft de constructeur dit model zodanig ingericht dat men het er lang in kan uithou den. Vele kleinere automobielen worden gauw vermoeiend. De Peugeot niet. In Sochaux heeft men van de 204 een kleiner, moderner en motorische pikanter fa ll %H milielid gemaakt, dat het be- AAMBI stendige 403/404 programma heeft opgevrolijkt. Samen met de breakuitvoe ring en de onlangs gepresen- MA teerde coupé en cabriolet Uv vertegenwoordigt de 204 de nieuwe lijn van Peugeot. B Kenmerkend zijn de dwars M I geplaatste motor, die samen- §BH gebouwd is met versnellings- I VI bak en differentieel, de voor- wielaandrijving en de naar verhouding royale binnen- afmetingen. De machir.e is, met bovenliggende nok- kenas en een vijfmaal gelagerd krukas, een moderne constructie. De motor is voldoende elastisch, rijlustig en vief. Hij laat zich, ook na een koude nacht, met een laag sneeuw op de kap, vlot starten. Hoge toerentallen doen hem niets Het gerulsmveau van motor en versnel lingsbak blijft ook bij hoge snelheden laag. Het maakt een gecultiveerde in druk. De prestaties zijn goed en ze liggen boven het gemiddelde in deze categorie. De acceleratie is niet flitsend maar toch ruim voldoende om op de weg correct en veilig in te halen. Vooral de derde versnelling is effectief. Hier zijn de ge middelde tijden van de drie metingen. Van 0-60 km/u in 7,5 sec., 0-80 km/u in 12,9 sec., van 0-100 km/u in 21,3 sec. De topsnelheid ligt bij 140 km/u. De con sumptie varieert van 1:13 10,5. We heb ben de 204 fors bereden en noteerden gemiddeld 111,5. De tank heeft een in houd van 42 liter. De ryelgenscnappen van de Peugeot 204 zyn verrassend goed, op effen zowel ab op minder goed onderhouden wegen. De wagen rijdt soepel en „losjes", haast speels en licht. Het wegcontact en de koersstabiliteit zijn in normale omstan digheden goed, maar bij plotselinge koersveranderingen en in scherpe boch ten laat de flexibele vering nogal toe. Het koetswerk hangt in de bocht, maar onbehaaglijke situaties ontstaan er niet en sliptendensen blijven uit. Met volle belasting kan de wagen echter enigzins overstuurd worden. Normaal gedraagt hij zich als een voorwielaandrijver, die op een bochtig traject tamelijk scherp kan worden gereden. Bij de constructie is echter meer aan dacht besteed aan het comfort dan aan sportieve eigenschappen. Het veersys- teem, dat hier is toegepast, is elastisch zonder dat het de wagen doet schomme len. Het kan het meeste verwerken, be halve kort op elkaar volgende stoten, die enige onrust boven de achteras ver oorzaken. De besturing is vrij direct, nauwkeurig en uiterst licht. Van de voorwielaandrijving merkt men niets. In sommige gevallen merkten we stuur- reacties, maar deze beïnvloeden de vloei ende rijstijl en de koers van de 204 niet. De remmen van het schijftype vóór zijn bekrachtigd en bleken bijzonder doeltreffend te zijn. Om het blokkeren van de achterwielen te voorkomen is een remkrachtverdeler aangebracht. voor de passagiers op de achterbank wordt de knieruimte dan wat minimaal. Het meubilair is onze wagen was be kleed met stof. We prefereren dit boven kunstleer. De rugleuningen van de voor zetels zijn verstelbaar en ze kunnen ge heel achterover worden geklapt. We hebben dan twee slaapbanken. Het interieur ziet er verzorgd uit en de stoffering en kleuren getuigen var. goe de smaak. Ook de kofferruimte is be kleed. De portieren hebben armsteunen en handgrepen, tevens een veiligheids- sluiting achter. Onder het instrumen tenbord zit een plank voor het opbergen van allerlei spullen en paperassen. Het dashboard is een voudig en sober uit gevoerd, overzichtelijk en niet al te moeilijk afleesbaar. De handle voor het licht, links op de stuurkolom is evenals de draaiknop voor de ruitewissers, het ventilatorcontact en de manettes voor de verwarming binnen handbereik. Het rij gemak wordt behalve door de soepele vering en de zachte Michilin- X-banden bevorderd door de goed ge modelleerde en ruime zittingen. De af zonderlijke voorzetels van het fauteuil type kunnen worden verschoven. In hun achterste stand zijn de stoelen ook com fortabel genoeg voor lange mensen, maar Verwarming en ventilatie zijn bevre digend. Via twee regelbare ventilatie- rasters op bet dashboard kan frisse lucht worden binnengelaten. Ontluch- tingsopenintgen in het achterste deel van het compartiment zijn er niet, maar in noodgeval kan er een raam open en in de zomer profiteren we natuurlijk van het schuifdak, dat by de standaarduit rusting behoort. rprillingen kunnen scheurtjes veroor- J- zaken in de carrosseriebeplating. Deze trilscheurtjes hebben, net als an dere metaalsclieuren, de neiging steeds langer te worden. Om dit te voorkomen kunt u, in afwachting van de definitie ve reparatie, een gaatje boren van ca. 4 mm op de twee uiteinden van de scheur. In het ronde boorgat vindt de scheur haar „eind" en kan niet meer verder gaan. In plaats van glas word/t tegenwoordig veel plastic gebruikt als materiaal voor de „kapjes" der kleinere auto- verlichting. Vooral voor wat die binnen- verlichting betreft dient men er aan te denken mooit een lamp van een groter vermogen (meer Watts) in een derge lijke verlichting te plaatsen. Die zwaar dere Damp ontwikkelt nl. meer warmte, waardoor de plastickap kaïn gaan schroeien en zelfs smelten. T>ediaalrljders zijn beste klanten voor X de garagebedrijven. Doordait hun linkervoet constant een lichte druk uit oefent op het ontkoppelingspedaa 1 zal de koppelingsplaat steeds een, zij het ook geringe, slip en dus wrijving on dervinden. Dat hierdoor een vroegtij dige slij'üaige op zal treden van de kop- pelingsplaat en het koppelimgsmecha- nisme is net zo logisch als het feit, dat iemand die „sloft" nu eenmaal eerder door zijn zolen heen is dan de normale loper. Soepel by remmen van een auto die lanige tijd builben heeft gestaan Is vaak niet mogelijk. De normale rem- druk resulteert dan al gauw in het blokkeren van de wielen. De verkla ring hiervan ligt ln het door vocht ge zwollen zyn van de rem voeringen; de mate waarin dlit kan gebeuren hangt overigens vain de samenstelling en zachtheid en voering af. Als uw auto met deze nare eigenschap behept is doet u verstandig direct na het wegrij den door een heel geringe remdruk de remschoenen even te laten slepen. Het teveel aan vocht Is dan zo verdwenen waarna u weer normaal kunt remmen. U vraagt maar- De heer de L. te Wouw beeft een tweedehands V.W. gekocht en is van plan die zelf zoveel mogelijk te onder houden. Hy heeft o.m. voor dit doel al^ een doorsmeerspuit gekocht maar wil, alvorens te beginnen, toch graag even weten waarom er in het handlei dingboekje ergens iets staat over door- smeren met vrijhangende voorwielen. Is dit nu per se noodzakelijk en zo ja, hoe kan ik dat zonder brug of garage- crick voor elkaar krygen? Inderdaad is goed doorsmeren van de lagerplaatsen der vooras slechts dan mogelijk, als deze lagerplaatsen onbe last zijn en dalt is alleen het geval als de voorwielen vrij hangen. Zonder spe ciale garagegereedischappen kunt u toch wel, zij het dan ook één voor één, de voorwielen van de grond krijgen. U ge bruikt gewoon de autocrick maar waar u wel op moet letten is, dat u dan van te voren 't wiel aan de doorsmeerkant naar buiten draait; u kunt er dan n.l. beter bij. Om geen enkel risico te nemen al tijd een kistje o.i.d. onder de carrosse rie schuiven. Voor het doorsmeren de simeernippels goed schoonvegen, dan doorsmeren totdait u het vet langs de smeeStanden in beweging ziet komen. Aan de veiligheid is normale aandacht besteed. Het instrumentenpaneel en de zonnekleppen zijn gepolsterd. In de stad is de 204 een handige auto, die vanwege de kleine draaicirkel van 9,5 meter zeer wendbaar en gemakkelijk te manoeuvreren is. Het uitzicht rond. om is goed en. de smalle raamstijkn hebben de dode hoeken minimaal ge maakt. De Peugeot 204 is een prettige wagen met een pittige motor, meer dan alledaagse rij comfort en een goed pres- tatievermogen. De detailafwerking is verzorgd. Dat men voor een dergelijke automobiel, die in verschillend opzicht verfijnd is en zich van het alledaagse onderscheidt, meer geld moet neertellen, spreekt vanzelf. Motor: dwars geplaatst, aluminium» structie. Boring en slag: 75x64 mm. Cil. inhoud: 1130 cc. Compressie: 8,3:1. Max. vermogen 58 pk (SAE). Max. koppel: 9 kgm/3000. Wielbasis: 259 cm. Afmetingen: 399x156x140 cm. Gewicht: rijklaar 850 kg. Draaicirkel: 9,50 meter. Topsnelheid: 140 km/u. Prijs: f 8180,met rembekrachtlgtot f 75, De Lotus P5 is een nieuw sportwa genmodel met een Renault 16 motor, Koetswerk en chassis worden in de fabriek te Norfolk gemaakt, terwijl motor en versnellingsbak uit Frankrijk komen. De krachtbron, die een cilin- dermhoud van 1470 cc heeft, levert 82 pk bij 6000 omw.-min. Hij is achterin geplaatst. De carrosserie van de En gelse-Franse Lotus is van kunststof. De cockpit heeft de gebruikelijk sportieve attributen, met „hang"-zetels. De pe dalen zijn verstelbaar. De wagen heeft schijfremmen op de voorwielen. De hoogte is slechts 107 cm en het gewicht 610 kg. De topsnelheid van de nieuwe Lotus-Renault ligt bij 185 km-u. ADVERTENTIE DEALER VOOR NOORD- EN ZUID-BEVELAND M. A. de Ruyterlaan 35 GOES Tel. 0110-6588 FONS JANSEN: GOEDEN AVOND- DAMES EN HEREN. (B. Gottmer's Uitgeversbedr, Nijmegen). In dit „dag boek van een cabaret" heefd de suc cesvolle brenger van „de lachende kerk" een reeks invallen, opmerkingen en kanttekeningen verzameld die alk met zijn religieus cabaret te maken hebben. Men komt er anekdotes in te gen die ook in ,,de lachende kerk terechtgekomen zijn, maar ook dachten over het werk rond Jansen* cabaret, over mensen in en buiten de zaal, kortom, een verzameling meest al geslaagde „kreten", aangevuld met foto's van Jansen in diverse lachen de kerk-types. E. MUELLER - WIRTH: ONTROUW OF OVERSPEL. (Moussault's UitgG" verij, Amsterdam). De schrijfster, die huwelijksconsulente is, behandelt in dij boek de oorzaken van ontrouw in bet huwelijk en de onderscheidene vor men daarvan, zoals ze bepaald kunnen worden door de karaktereigenschap* pen van de partners en de feitelijke huwelijksrelatie. De oorzaak van veel moeilijkheden, zegt zij. is vaak de valse voorstelling die men van de idea le liefde heeft. Ze geeft als haar me ning en werkt die ook uit dat realiteitszin veel problemen kan oplos* sen. Het boek getuigt van een grot* jpsychologische ervaring en van een nuchtere stellingname tegenover zaken die over het algemeen te zwaar me* emoties beladen zijn. (Van een onzer versla ST.-WILLEBRORD de Jong („onze Pau") woonwagen van zijn n genover een overdadi haard. Zijn voeten steke lijn broekspijpen. Al speelt hij zijn boterham binnen. Nu en dan stop om een tas koffie in te of om de koffiekop van der cn zijn gasten vol De koffie gaat er in ho door. Marinus de Jong ls sind: werkloos, een van de velenl lebrord. Hij gaat er (nog) gebukt. Op de smalle vensl de woonwagen staat een I het Arbeidsbureau in El werk? ..Misschien", zegt Jong, zonder al te veel en ,.Ik zou best willen, want gaat vervelen. Maar dan m licht werk zijn. Aan zwaar ik niet meer. Ik kan het n| ik begin er te oud voor te De Jong is 55 jaar: 0-9-'ll". Zijn leven lang hee landbouw gezeten. In de bl is hij werkloos geworden. I krijgt hij f 87,30 uitgekeerd armoede staat bepaald niet eind tegen de wanden van woonwagen. „Wij komen nik zegt De Jong ronduit. Illllllllll iiiiiiiiiiiiniiiii (Door dr. A. van de Wever ne sjaloomgroep meent, danks het recente Rome, rustig met haar avt vieringen verder kan gaa op twee gronden: het vi Rome sou alleen op eucl\ ringen slaan, die binnen lieke kerk besloten blijve oecumenische vieringen. Ti de Sjaloomgroep zou doo derlands episcopaat gemat tot het houden van liturg perimenten. Hier rijzen toch wel entct waarop wij graag een antu den willen hébben. Indien is, zoals Sjaloom stelt, di melnse instanties tot het gen van een verbod een hebben gevonden in de van Puris Match, moeten ten hebben, dat het bij de vieringen ging om oec vieringen. Bij de gewraak Paris Match staat namel\ lijk: „Iedere vrljdagavon katholieken en protestante! een revolutionair experli men zitten zij aan,bij een tische maaltijd". Wij vragen ons aj, hoe Sji kan besluiten, dat zijn vier ten het door Rome uitgeg bod zouden vallen. Ook de uitspraak van loomwoordvoerder: „Dat mlng van de bisschoppen quaat zou zijn, omdat een deelnemers als protestan tenen niet onder het biss gezag valt, of dit in ieder erkent", lijkt ons voor dis baar. Ook al hébben ae bisscnoj aard geen enkel gezag ov testanten, die aan genoen gen deelnemen, zij hebbe over de katholieken. En hun zoals in het recent trouwens meermalen gedi de deelname aan dergelij gen ontzeggen. Maar misschien en n we aan het derde pm ben de katholieke Sjaloom hun bisschoppen een spe missie gekregen, om ln ajw de algemene regel met h stantse medechristenen Ir, ting van oecumenische vu gaan experimenteren. De die hierover bij ons bir, zijn onzeker en vaag. schijnt als experimentgro te zijn, maar er is zogoei overleg geweest over de waarin, en over de wijze i experimenteerd zou kunni Ook staat niet vast, in h< huidige praktijken van dt groep door het episcopal gedekt. Het lijkt ons yewenst, sltie van Sjaloom en de si zijn vieringen, nu eens dt de doeken wordt gedaan, i wij dat zo graag willen, m naar het bekend en onl gezegae ae oecumene a gediend is met duidelijkhi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 16