PARELS ZUN TRAM
EN DUS NIET VOOR DE BRUID
Peugeot 204: meer dan
gewoon rijcomrort
PIK's
boeken
WERKL
We
hele I
weg
ONZE PUZZEL
COMFORTABEL- BEHENDIG-DISCREE T,
Kerk In
I bewe
- ZEGT EEN ZEER OUD SPREEKWOORD -
Renault-motor
in Lotus P 5
autobanden
Autobanden Import
SJAL00I
6
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 JANUARI 1967
6
7
Vijfduizend jaar
geleden kenden
de Chinezen reeds
de echte parel,
doch pas veertig
jaar geleden
slaagde men er
in om parels van
goede kwaliteit
te kweken
Echte parels
Beroemde parels
Glasparels
Kopen
Cuitivé
O e
Flexibel
Handig
Interieur
tips-tips-tips-tips
Technisch bekeken
Garagebedrijf
(Van onze moderedactie)
Juist nu komt Alexandre, de beroemdste coiffeur van de wereld,
met parels op de proppen. Juist nu de modieuze vrouw zo goed als het
beatmeisje, brutaal moet schitteren van pailletten en hard metaal.
Hij zegt; parels, luisterrijk, maar zacht van glans. En hij creëert voor
het haar van de lieflijke vrouw een Renaissance-avondkapsel om bij
kaarslicht te dragen. Deze fantasienaam moet men de meester maar
vergeven: de parels hebben iets met „renaissance" te maken, het
kapsel nauwelijks.
Parels cn parelversierselen kwamen met de kruisvaarders in Europa, maar
tegen het eind van de middeleeuwen verflauwde de belangstelling. Toen werd
Amerika ontdekt en de Spanjaarden brachten parels mee uit de nieuwe
wereld waar de oorspronkelijke bewoners hun kleding er rijk mee versierden.
Opnieuw kwamen parels in de mode en zij gaven hun luister aan renaissance-
gewaden, aan hoofdtooien en schoenen van edele vrouwen en heren; zij
lieten zich winden en sluiten om slanke halzen, polsen en vingers.
Het waren „echte" parels, gevormd
door schelpdieren zonder tussenkomst
van mensenhanden, opgehaald door
duikers. In de tijd van die andere, nog
beroemder Alexander (de Grote) in
de 4e eeuw voor Christus, werd in ds
Perzische Golf al naarstig naar parels
eerloken. Ook toen was dat niets nieuws
want de Chinezen kenden op dat tijd
stip al drieduizend jaar lang de glans
van parels.
Op het ogenblik schroomt niemand
..gecultiveerde" parels „echt'' te noe
men. Ze zijn het niet. De echte, waar
van wij weten dat ze vijfduizend jaar
bekend zijn, maar die al bestaan heb
ben zolang er schelpen met een parel
moeren binnenwand leven, worden
door het schelpdier gemaakt. Een mi
nuscuul korreltje, of een kleine para
siet dringt in „mantel" van de oes.
ter die het indringsel probeert weg te
werken- Lukt dat niet dan maakt hij
het onschadelijk door het in te kapse
len in een laagje parelmoer. De schelp
groeit; steeds wordt parelmoer ge
vormd, telkens wordt ook het laagje
om het vreemde indrlnigsel dikker. Na
jaren en jaren is een parel ontstaan,
rond en gaaf, ei-, peervormig, of half
bol als een knoopje. En ongeëvenaard
van glans. Soms ook onregelmatig van
vorm, en daarom minder waard,
maar in sieraden dikwijls goed te ge
bruiken en om zijn wisselend effect
„barokparel" genoemd. In de Rode
Zee en bij Japan, in de Stille Oceaan,
bij Australië en langs de Amerikaanse
kusten worden parels gevonden van
verschillende kleurnuances wit of rose,
zachtblauw, lichtgroen, grijs en de zo
modieuze zwarte parels die bij Tahi
ti liggen verborgen.
Het vergaren van parels voor een
gaaf snoer is geduldwerk: in de kleur
mag niet het geringste verschil zijn.
de vorm moet regelmatig aflopen of.
zoals op het ogenblik mode is, gelijk
van grootte blijven. Een echt parel
snoer is zeer kostbaar en desondanks
niet zulk een belegging als bijvoor
beeld diamanten, want zij zijn teer en
kwetsbaar. Maar wie van parels houdt,
vindt er een „gevoelswaarde" in, iets
teders dat de hardere edelstenen ont
breekt. Het eenvoudig parelsnoer kan
bii elke gelegenheid gedragen worden.
Geen ander sieraad is in staat even
goed te passen op een truitje als in
een groot decolleté.
In de Zuidelijke zeeën wordt nog
steeds op primitieve manter naar de
parels gevist
Terwijl haaienoezweerders in de bo
ten de wacht houden, laten de duikers
zich naar de diepte zakken aan een
touw dat met stenen is verzwaard. In
twee tot drie minuten verzamelen ze
zoveel mogelijk schelpen in een omge
bonden zak, komen boven en dalen op
nieuw, vele malen per dag. Long- en
hartziekten en een vroege dood hoort
bij hun vangst. Aan het strand worden
de schelpen op stapels gestort, met
geweren bewaakt en tenslotte onge
opend aan opkopers verkocht. Een
gokspel, want de opbrengst kan volko
men waardeloos zijn-
seis en ze hebben geprobeerd parels
te winnen in oesters. Maar het is pas
ln 1920 aan de Japanner Miikimoto
gelukt waarlijk mooie gecultiveerde
parels te krijgen.
Men brengt bij de Jonge oesters een
gaaf parelmoeren bolletje in de „man
tel". Hoe groter het bolletje, des te
vlugger is er een parel van behoorlij
ke grootte gevormd. De oesterbanken
zijn intussen goudmijnen geworden; de
Japanse cultivés zijn over de hele
wereld beroemd en gewild, de kweke
rijen zijn belangrijke pijlers van de
Japanse economie.
Kunstmatig kan aan deze cultivés
een gewilde kleur gegeven worden:
de Japanner maakt ze grijs-blauw
isofisticated vindt Parijs die tint!)
door atoomstraling; voor andere kleu
ren wordt o.a. met zilvernitraat ge
werkt.
Het verschil tussen echt en cuitivé
is soms al met de loep te zien op de
plaats waar de parel doorboord is.
Daar schilfert de echte laag een frac
tie van de onderlaag af. Maar de ge
cultiveerde parel valt definitief door
de mand bij een röntgenonderzoek.
door hem geregen zijn aan een koord
je met een knoopje achter elke parel.
En hij zal u adviseren het van tijd tot
tijd opnieuw te laten knopen; een el
lendig werkje waar hij eerder geld op
toelegt dan verdient, maar dat is een
kwestie van beroepseer.
Parels kopen is een Kwestie van
vertrouwen. Men moet kunnen aan
nemen dat dit snoer duurder is dan
dat, omdat de parels langer door de
oesters zijn ingekapseld en dus langer
hun glans zullen behouden.
Tot beroemde parels behoren in de
eerste plaats die van Alexandre. Ze
zijn ECHT, en werden met de diaman
ten die prijkten boven het voorhoofd en
hangen aan de oortjes, afgestaan door
een van Parijs' grootste juweliers van
Cleef (zie foto). In de geschiedenis,
komen we nog een beroemder snoer
tegen, dat Napoleon aan zijn Marie-
Louise gaf en dat een paar jaar gele
den verkocht werd voor anderhalf mil
joen gulden.
In het familiebezit van de laatste
Spaanse koning moet nog „La Pel-
lagrina" berusten, een enorme parel
afkomstig uit Panama en aan Philips
II geschonken.
In de Schotse koningskroon zijn on
vergelijkelijke mooie parels uit rivie
ren gezet (ook in sommige heldere ri
vieren komen parels voor).
De radja van Baroda had een on
metelijke parelschat, en zelfs een ta
pijt van parels.
En dan i's er behalve de beroemde
Hope-diamant (die zo'n ongelukssteen
heet te zijn) een buitengewoon grote
Hope-par el, in Amerikaanse wa te-ren
gevonden.
„Paarlen zijn tranen" zegt het oude
spreekwoord, en daarom zou een bruid
geen parels mogen dragen. Ach, welk
huwelijk kan het zonder tranen stel
len?
Natuurlijk is er nog verschil In
imitatie. Maar de winkelier die met
een deftig gebaar „Maj ore a-parels"
op de toonbank legt alsof het de
mooiste cultivés zijn, weet niets van
parels af.
Majorca-parels zijn glazen kralen
die enkele malen gedoopt wonden in
een badje van parelmoerpap.
Wij hebben op Majorca een fabriek
in Manacor bezocht en er rissen meis
jes en vrouwen in zwarte schorten be
zig gezien, zittend aan lange tafels in
smalle, hete ruimten onider kunstlicht
en in een acetonlucht waar we het
geen kwartier uithielden. Als maar op
een ijzerdraadje geregen glazen kralen
in de bakjes dopen en rondwentelen
om te laten drogen
Over de hele wereld worden (en
werden al eeuwenlang) imitatieparels
gemaakt, zelfs in Vla ar dingen.
Het komt aan op de samenstelling
van de pareless'ence. Voor de Bour-
guignonparels (zo genoemd omdat ze
het eerst in Bourgondië werden ver
vaardigd), waren er de schubjes van
witvis in verwerkt. Maar in onze eeuw
is ontdekt dat de Noorse sardineha
ring een bijzonder goede essence van
zijn schubben laat maken, en dat voor
de allermooiste essence de haringen
uit de Baad van Fundy tussen Noord
Amerika en Canada zijn schubben
moet geven. Maar in het bindmiddel
van de essence schuilt het grote fa
brieksgeheim.
De Chinezen die zo van parels hiel
den. hebben zich in de grijze oudheid
ook ai bezig gehouden met kunstmatig
kweken. Ze brachten miniatuur boed
dha-beeldjes van lood in da parelmos-
GLASPARELS zijn in parfumerieën
te krijgen in snuisterijwinkeltjes, in
warenhuizen en bij coiffeurs Dat
vindt monsieur Alexandre misschien
wat laag-bij-de-gronds gezegd, maar
het is de waarheid. Glasparels vindt
u niet bij de bonafide juwelier. Wel
is de juwelierszaak de enige plaats I
waar u goede cultivés moet zoeken,
goede, die MINSTENS drie jaar in
de oester gehuisd en dus met een be
hoorlijk laagje natuurlijk parelmoer
bekleed zijn. Van deze parels heeft u
vele jaren plezier.
De ECHTE PAREU5 zijn te bewon
deren in familiestukken, in musea en
nog steeds te kopen bij de betrouwbare
juwelier. Het (echte of cuitivé) snoer zal
Horizontaal: 1 rivier in Nederland, 3
overdekte winkelstraat, 9 hijswerktuig,
11 Spaanse titel voor adellijke dames,
12 viervoetig dier, 15 plaats in N.-H., 16
filtreerdoek, 18 jongensnaam, 20 jon
gensnaam, 21 zangstem, 22 muzieknoot,
23 de geboden som, 25 kwelling, 29
staafje om een rad vast te zetten, 30
maling, 32 ijverig, 33 plaats voor dui
ven, 35 insekt, 37 verlegen, 38 kade, 40
voorzetsel, 41 nachtgewaad, 42 brugje
over een smal water, 43 water in N.-
Brab., 44 duinvallei, 45 meisjesnaam, 47
balije, 49 rivier in Zwitserland, 50 stad
in Engeland, 52 wolvlokje, 54 gewicht,
55 soort van hert, 57 steen, 59 rund, 60
aarden of metalen vaatwerk, 61 bedor
ven, 63 muzieknoot, 64 eiland van
Griekenland, 66 plaats in België, 68
eiland van Estland, 69 myth, figuur, 71
ontbep. voornaamw., 72 droevige, 73
oude Spaanse mum.
(ADVERTENTIE)
Dealer:
Middellaan 4, Breda Tel. 34297
Verticaal: 2 bevroren water, 3 dich
ter, 4 jongensnaam, 5 sluiskolk, 6 zwem
vogel, 7 hoffelijk, 8 muggenlarve, 10
nevenschikkend voegwoord, 11 duin
vallei, 13 voorvoegsel, 14 zeehond, 17
insekteneter, 19 doortocihtgeld, 22 laag
vlakte, 24 waterkering, 26 paard, 27
valse eed, 28 boom, 29 dikke boberham,
31 metaalsoort, 33 stok bij 't kaartspel,
34 niet harde slag, 36 speelgoed, 38
vlinderbloemige plant, 39 deel van een
schoen, 44 halsdoek, 45 mandje, 46
mandje, 46 vaarwel, 48 drinkbakje, 49
meisjesnaam, 50 deé van een woord,
51 monddoek, 53 voorzetsel, 54 wilde
haver, 55 uitslag op metalen, 56 stok,
58 onlbep. voornaamw., 60 voor, 62
baan voor balspel, 65 meisjesnaam, 66
priem, 67 lidwoord, 70 gebod.
OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK
Horizontaal: 1 krater, 6 smerig, 11
noest, 12 aan, 14 desem, 16 ende, 17 en
gel, 19 demi, 20 veertig, 22 legeren, 24
en, 25 os, 27 ge, 28 te, 29 kap, 31 das,
33 not, 36 Esla, 38 geste 40 paar, 42
kornak, 43 orgaan, 44 eina, 45 serre, 47
arts, 49 tel, 51 nek, 52 alit, 53 R.P., 55
op, 57 Da, 58 Vf'.A., 59 Dreumèl, 63 por
tier, 66 eind, 67 Laban, 69 reet, 70 regel,
72 nar, 73 terra, 74 menens, 75 Triëst.
Verticaal: 1 konen, 2 rede, 3 Aser, 4
t.t., 5 rang, 6 snel, 7 ed, 8 rede, 9 Iser,
10 gemet, 11 Novelle, 13 Ag, 15 mineur,
17 eis, 18 leg, 21 top, 23 gen, 26 pas, 29
klont, 30 aarde, 31 deken, 32 stork, 34
opaal, 35 taart, 37 ski, 38 gas, 39 ere, 41
anit, 44 eerder, 46 ree, 48 sparta, 50 lom,
52 aar, 54 priem, 56 pel, 57 Don, 58
Weert, 60 enge, 61 Uden, 62 lans, 63
part, 64 tree, 65 Iers, 68 ba, 71 le, 73
TL
Mul de Peugeot 204 zijn we het
nieuwe jaar binnengereden. Het
ging comfortabel, behendig en
discreet. Het 1.1 liter motortje
draait opmerkelijk rustig en be
heerst. In deze klasse vinden we
moeilijk een beschaafder vierci-
linder. Behalve rijrust hadden we
het achter 't stuur gerieflijk. De
204 is geen grote auto, maar men
kan er op zijn gemak bij gaan
zitten. De zitpositie en het-rijka
rakter geven het gevoel alsof we
te maken hebben met een mid
denklasser. Alleen is de Peugeot
beweeglijker en leniger. Het is
niet alleen een geschikte wagen
voor de stad maar ook voor lange
reizen. Ondanks de bescheiden
afmetingen heeft de constructeur
dit model zodanig ingericht dat
men het er lang in kan uithou
den. Vele kleinere automobielen
worden gauw vermoeiend. De
Peugeot niet.
In Sochaux heeft men van
de 204 een kleiner, moderner
en motorische pikanter fa
ll %H milielid gemaakt, dat het be-
AAMBI stendige 403/404 programma
heeft opgevrolijkt.
Samen met de breakuitvoe
ring en de onlangs gepresen-
MA teerde coupé en cabriolet
Uv vertegenwoordigt de 204 de
nieuwe lijn van Peugeot.
B Kenmerkend zijn de dwars
M I geplaatste motor, die samen-
§BH gebouwd is met versnellings-
I VI bak en differentieel, de voor-
wielaandrijving en de naar
verhouding royale binnen-
afmetingen.
De machir.e is, met bovenliggende nok-
kenas en een vijfmaal gelagerd krukas,
een moderne constructie. De motor is
voldoende elastisch, rijlustig en vief.
Hij laat zich, ook na een koude nacht,
met een laag sneeuw op de kap, vlot
starten. Hoge toerentallen doen hem
niets
Het gerulsmveau van motor en versnel
lingsbak blijft ook bij hoge snelheden
laag. Het maakt een gecultiveerde in
druk.
De prestaties zijn goed en ze liggen
boven het gemiddelde in deze categorie.
De acceleratie is niet flitsend maar toch
ruim voldoende om op de weg correct
en veilig in te halen. Vooral de derde
versnelling is effectief. Hier zijn de ge
middelde tijden van de drie metingen.
Van 0-60 km/u in 7,5 sec., 0-80 km/u in
12,9 sec., van 0-100 km/u in 21,3 sec. De
topsnelheid ligt bij 140 km/u. De con
sumptie varieert van 1:13 10,5. We heb
ben de 204 fors bereden en noteerden
gemiddeld 111,5. De tank heeft een in
houd van 42 liter.
De ryelgenscnappen van de Peugeot
204 zyn verrassend goed, op effen zowel
ab op minder goed onderhouden wegen.
De wagen rijdt soepel en „losjes", haast
speels en licht. Het wegcontact en de
koersstabiliteit zijn in normale omstan
digheden goed, maar bij plotselinge
koersveranderingen en in scherpe boch
ten laat de flexibele vering nogal toe.
Het koetswerk hangt in de bocht, maar
onbehaaglijke situaties ontstaan er niet
en sliptendensen blijven uit. Met volle
belasting kan de wagen echter enigzins
overstuurd worden. Normaal gedraagt
hij zich als een voorwielaandrijver, die
op een bochtig traject tamelijk scherp
kan worden gereden.
Bij de constructie is echter meer aan
dacht besteed aan het comfort dan aan
sportieve eigenschappen. Het veersys-
teem, dat hier is toegepast, is elastisch
zonder dat het de wagen doet schomme
len. Het kan het meeste verwerken, be
halve kort op elkaar volgende stoten,
die enige onrust boven de achteras ver
oorzaken. De besturing is vrij direct,
nauwkeurig en uiterst licht. Van de
voorwielaandrijving merkt men niets.
In sommige gevallen merkten we stuur-
reacties, maar deze beïnvloeden de vloei
ende rijstijl en de koers van de 204 niet.
De remmen van het schijftype vóór
zijn bekrachtigd en bleken bijzonder
doeltreffend te zijn. Om het blokkeren
van de achterwielen te voorkomen is
een remkrachtverdeler aangebracht.
voor de passagiers op de achterbank
wordt de knieruimte dan wat minimaal.
Het meubilair is onze wagen was be
kleed met stof. We prefereren dit boven
kunstleer. De rugleuningen van de voor
zetels zijn verstelbaar en ze kunnen ge
heel achterover worden geklapt. We
hebben dan twee slaapbanken.
Het interieur ziet er verzorgd uit en de
stoffering en kleuren getuigen var. goe
de smaak. Ook de kofferruimte is be
kleed. De portieren hebben armsteunen
en handgrepen, tevens een veiligheids-
sluiting achter. Onder het instrumen
tenbord zit een plank voor het opbergen
van allerlei spullen en paperassen. Het
dashboard is een voudig en sober uit
gevoerd, overzichtelijk en niet al te
moeilijk afleesbaar. De handle voor het
licht, links op de stuurkolom is evenals
de draaiknop voor de ruitewissers, het
ventilatorcontact en de manettes voor
de verwarming binnen handbereik.
Het rij gemak wordt behalve door de
soepele vering en de zachte Michilin-
X-banden bevorderd door de goed ge
modelleerde en ruime zittingen. De af
zonderlijke voorzetels van het fauteuil
type kunnen worden verschoven. In hun
achterste stand zijn de stoelen ook com
fortabel genoeg voor lange mensen, maar
Verwarming en ventilatie zijn bevre
digend. Via twee regelbare ventilatie-
rasters op bet dashboard kan frisse
lucht worden binnengelaten. Ontluch-
tingsopenintgen in het achterste deel van
het compartiment zijn er niet, maar in
noodgeval kan er een raam open en in
de zomer profiteren we natuurlijk van
het schuifdak, dat by de standaarduit
rusting behoort.
rprillingen kunnen scheurtjes veroor-
J- zaken in de carrosseriebeplating.
Deze trilscheurtjes hebben, net als an
dere metaalsclieuren, de neiging steeds
langer te worden. Om dit te voorkomen
kunt u, in afwachting van de definitie
ve reparatie, een gaatje boren van ca.
4 mm op de twee uiteinden van de
scheur. In het ronde boorgat vindt de
scheur haar „eind" en kan niet meer
verder gaan.
In plaats van glas word/t tegenwoordig
veel plastic gebruikt als materiaal
voor de „kapjes" der kleinere auto-
verlichting. Vooral voor wat die binnen-
verlichting betreft dient men er aan te
denken mooit een lamp van een groter
vermogen (meer Watts) in een derge
lijke verlichting te plaatsen. Die zwaar
dere Damp ontwikkelt nl. meer warmte,
waardoor de plastickap kaïn gaan
schroeien en zelfs smelten.
T>ediaalrljders zijn beste klanten voor
X de garagebedrijven. Doordait hun
linkervoet constant een lichte druk uit
oefent op het ontkoppelingspedaa 1 zal
de koppelingsplaat steeds een, zij het
ook geringe, slip en dus wrijving on
dervinden. Dat hierdoor een vroegtij
dige slij'üaige op zal treden van de kop-
pelingsplaat en het koppelimgsmecha-
nisme is net zo logisch als het feit, dat
iemand die „sloft" nu eenmaal eerder
door zijn zolen heen is dan de normale
loper.
Soepel by remmen van een auto die
lanige tijd builben heeft gestaan Is
vaak niet mogelijk. De normale rem-
druk resulteert dan al gauw in het
blokkeren van de wielen. De verkla
ring hiervan ligt ln het door vocht ge
zwollen zyn van de rem voeringen; de
mate waarin dlit kan gebeuren hangt
overigens vain de samenstelling en
zachtheid en voering af. Als uw auto
met deze nare eigenschap behept is
doet u verstandig direct na het wegrij
den door een heel geringe remdruk de
remschoenen even te laten slepen. Het
teveel aan vocht Is dan zo verdwenen
waarna u weer normaal kunt remmen.
U vraagt maar-
De heer de L. te Wouw beeft een
tweedehands V.W. gekocht en is van
plan die zelf zoveel mogelijk te onder
houden. Hy heeft o.m. voor dit doel
al^ een doorsmeerspuit gekocht maar
wil, alvorens te beginnen, toch graag
even weten waarom er in het handlei
dingboekje ergens iets staat over door-
smeren met vrijhangende voorwielen.
Is dit nu per se noodzakelijk en zo ja,
hoe kan ik dat zonder brug of garage-
crick voor elkaar krygen?
Inderdaad is goed doorsmeren van de
lagerplaatsen der vooras slechts dan
mogelijk, als deze lagerplaatsen onbe
last zijn en dalt is alleen het geval als
de voorwielen vrij hangen. Zonder spe
ciale garagegereedischappen kunt u toch
wel, zij het dan ook één voor één, de
voorwielen van de grond krijgen. U ge
bruikt gewoon de autocrick maar waar
u wel op moet letten is, dat u dan van te
voren 't wiel aan de doorsmeerkant naar
buiten draait; u kunt er dan n.l. beter
bij. Om geen enkel risico te nemen al
tijd een kistje o.i.d. onder de carrosse
rie schuiven. Voor het doorsmeren de
simeernippels goed schoonvegen, dan
doorsmeren totdait u het vet langs de
smeeStanden in beweging ziet komen.
Aan de veiligheid is normale aandacht
besteed. Het instrumentenpaneel en de
zonnekleppen zijn gepolsterd.
In de stad is de 204 een handige auto,
die vanwege de kleine draaicirkel van
9,5 meter zeer wendbaar en gemakkelijk
te manoeuvreren is. Het uitzicht rond.
om is goed en. de smalle raamstijkn
hebben de dode hoeken minimaal ge
maakt. De Peugeot 204 is een prettige
wagen met een pittige motor, meer dan
alledaagse rij comfort en een goed pres-
tatievermogen. De detailafwerking is
verzorgd. Dat men voor een dergelijke
automobiel, die in verschillend opzicht
verfijnd is en zich van het alledaagse
onderscheidt, meer geld moet neertellen,
spreekt vanzelf.
Motor: dwars geplaatst, aluminium»
structie.
Boring en slag: 75x64 mm.
Cil. inhoud: 1130 cc.
Compressie: 8,3:1.
Max. vermogen 58 pk (SAE).
Max. koppel: 9 kgm/3000.
Wielbasis: 259 cm.
Afmetingen: 399x156x140 cm.
Gewicht: rijklaar 850 kg.
Draaicirkel: 9,50 meter.
Topsnelheid: 140 km/u.
Prijs: f 8180,met rembekrachtlgtot
f 75,
De Lotus P5 is een nieuw sportwa
genmodel met een Renault 16 motor,
Koetswerk en chassis worden in de
fabriek te Norfolk gemaakt, terwijl
motor en versnellingsbak uit Frankrijk
komen. De krachtbron, die een cilin-
dermhoud van 1470 cc heeft, levert 82
pk bij 6000 omw.-min. Hij is achterin
geplaatst. De carrosserie van de En
gelse-Franse Lotus is van kunststof. De
cockpit heeft de gebruikelijk sportieve
attributen, met „hang"-zetels. De pe
dalen zijn verstelbaar. De wagen heeft
schijfremmen op de voorwielen. De
hoogte is slechts 107 cm en het gewicht
610 kg. De topsnelheid van de nieuwe
Lotus-Renault ligt bij 185 km-u.
ADVERTENTIE
DEALER VOOR NOORD- EN
ZUID-BEVELAND
M. A. de Ruyterlaan 35
GOES Tel. 0110-6588
FONS JANSEN: GOEDEN AVOND-
DAMES EN HEREN. (B. Gottmer's
Uitgeversbedr, Nijmegen). In dit „dag
boek van een cabaret" heefd de suc
cesvolle brenger van „de lachende
kerk" een reeks invallen, opmerkingen
en kanttekeningen verzameld die alk
met zijn religieus cabaret te maken
hebben. Men komt er anekdotes in te
gen die ook in ,,de lachende kerk
terechtgekomen zijn, maar ook
dachten over het werk rond Jansen*
cabaret, over mensen in en buiten de
zaal, kortom, een verzameling meest
al geslaagde „kreten", aangevuld met
foto's van Jansen in diverse lachen
de kerk-types.
E. MUELLER - WIRTH: ONTROUW
OF OVERSPEL. (Moussault's UitgG"
verij, Amsterdam). De schrijfster, die
huwelijksconsulente is, behandelt in dij
boek de oorzaken van ontrouw in bet
huwelijk en de onderscheidene vor
men daarvan, zoals ze bepaald kunnen
worden door de karaktereigenschap*
pen van de partners en de feitelijke
huwelijksrelatie. De oorzaak van veel
moeilijkheden, zegt zij. is vaak de
valse voorstelling die men van de idea
le liefde heeft. Ze geeft als haar me
ning en werkt die ook uit dat
realiteitszin veel problemen kan oplos*
sen. Het boek getuigt van een grot*
jpsychologische ervaring en van een
nuchtere stellingname tegenover zaken
die over het algemeen te zwaar me*
emoties beladen zijn.
(Van een onzer versla
ST.-WILLEBRORD
de Jong („onze Pau")
woonwagen van zijn n
genover een overdadi
haard. Zijn voeten steke
lijn broekspijpen. Al
speelt hij zijn boterham
binnen. Nu en dan stop
om een tas koffie in te
of om de koffiekop van
der cn zijn gasten vol
De koffie gaat er in ho
door.
Marinus de Jong ls sind:
werkloos, een van de velenl
lebrord. Hij gaat er (nog)
gebukt. Op de smalle vensl
de woonwagen staat een I
het Arbeidsbureau in El
werk? ..Misschien", zegt
Jong, zonder al te veel en
,.Ik zou best willen, want
gaat vervelen. Maar dan m
licht werk zijn. Aan zwaar
ik niet meer. Ik kan het n|
ik begin er te oud voor te
De Jong is 55 jaar:
0-9-'ll". Zijn leven lang hee
landbouw gezeten. In de bl
is hij werkloos geworden. I
krijgt hij f 87,30 uitgekeerd
armoede staat bepaald niet
eind tegen de wanden van
woonwagen. „Wij komen nik
zegt De Jong ronduit.
Illllllllll
iiiiiiiiiiiiniiiii
(Door dr. A. van de Wever
ne sjaloomgroep meent,
danks het recente
Rome, rustig met haar avt
vieringen verder kan gaa
op twee gronden: het vi
Rome sou alleen op eucl\
ringen slaan, die binnen
lieke kerk besloten blijve
oecumenische vieringen. Ti
de Sjaloomgroep zou doo
derlands episcopaat gemat
tot het houden van liturg
perimenten.
Hier rijzen toch wel entct
waarop wij graag een antu
den willen hébben. Indien
is, zoals Sjaloom stelt, di
melnse instanties tot het
gen van een verbod een
hebben gevonden in de
van Puris Match, moeten
ten hebben, dat het bij de
vieringen ging om oec
vieringen. Bij de gewraak
Paris Match staat namel\
lijk: „Iedere vrljdagavon
katholieken en protestante!
een revolutionair experli
men zitten zij aan,bij een
tische maaltijd".
Wij vragen ons aj, hoe Sji
kan besluiten, dat zijn vier
ten het door Rome uitgeg
bod zouden vallen.
Ook de uitspraak van
loomwoordvoerder: „Dat
mlng van de bisschoppen
quaat zou zijn, omdat een
deelnemers als protestan
tenen niet onder het biss
gezag valt, of dit in ieder
erkent", lijkt ons voor dis
baar.
Ook al hébben ae bisscnoj
aard geen enkel gezag ov
testanten, die aan genoen
gen deelnemen, zij hebbe
over de katholieken. En
hun zoals in het recent
trouwens meermalen gedi
de deelname aan dergelij
gen ontzeggen.
Maar misschien en n
we aan het derde pm
ben de katholieke Sjaloom
hun bisschoppen een spe
missie gekregen, om ln ajw
de algemene regel met h
stantse medechristenen Ir,
ting van oecumenische vu
gaan experimenteren. De
die hierover bij ons bir,
zijn onzeker en vaag.
schijnt als experimentgro
te zijn, maar er is zogoei
overleg geweest over de
waarin, en over de wijze i
experimenteerd zou kunni
Ook staat niet vast, in h<
huidige praktijken van dt
groep door het episcopal
gedekt.
Het lijkt ons yewenst,
sltie van Sjaloom en de si
zijn vieringen, nu eens dt
de doeken wordt gedaan, i
wij dat zo graag willen, m
naar het bekend en onl
gezegae ae oecumene a
gediend is met duidelijkhi