Zeeuwsch-V lamingen zijnTEGEN
verhoging van de veertarieven
Brandstoffenhandel:
geen omzetbelasting
door het aardgas
Deken wordt gekozen
Jaloerse
blikken op
Zeeland
Verhoging bustarieven
in Zeeland noodzaak
Trekpaardhengsten uit
Zuid-W est-Nederland
succesvol in liet oosten
ZEEUWSE VERVOERDERS
HADDEN SLECHT JAAR
Enquête van Dagblad De Stem wijst uit:
A. de Nijs-
Kerckhaert
De vragen
84%
12%
Conflict in Etten
Commissie goede
diensten ingesteld
door mgr. De Vet
Tegen
Voor:
Geen
mening
Onschuldig
Auto's 's nachts
aan andere
kant van de
weg zetten
KOSTEN
OLIE
Markt
Hij ook
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 JANUARI 1967
»»Ui
boot in helpen
vervolg van pagina 1
Blijkens de brief van de bisschop kun
nen alle geestelijken die ir. het gebied
Bergen op Zoom werken voor de be-
noeming "in aanmerking komen. Het
zijn 36 seculieren en 13 orde-priesters,
f Namens de bisschop wordt ons mee
gedeeld, dat het initiatief inderdaad
mag gezien worden als een precedent.
Bij de benoeming van de deken te Roo
sendaal heeft men eveneens reeds de
mening gevraagd van het pastoraal co
mité, maar zonder er een individuele
I stemming aan te verbinden, op basis
waarvan de bisschop zijn beslissing zal
nemen.
De taak van de dekdn, zo werd ons
[- gezegd, was voorheen hoofdzakelijk een
inspecterende taak.
Het» verzoek van mgr. De Vet aan
I het pastoraal beraad te Bergen op Zoom
om advies inzake de keuze van een
I nieuwe deken in deze stad, is te Bergen
f op Zoom heel goed in de smaak geval
len. Mr. G. van Gent, een van de leken
I in het comité Pastoraal Beraad, het „da
gelijks bestuur" van het pastoraal be
raad, noemde het „het begin op de goe
de weg". Hij was van oordeel, dat de
invloed var. leken op de totale zorg
van de bisshop gunstig is. Mogelijk dat
naar zijn oordeel nu nog niet de ideale
vorm gevonden- is voor een dergelijk
samenspel, maar op deze wijze kan men
naar de beste vorm toegroeien.
De heer Vermeulen, directeur van het
I.S.C.C. en tevens een van de leken in
het comité Pastoraal Beraad vond het
geven van adviezen inzake keuze van
een deken een stap op weg naar ver
dere advisering van de bisschop door
het pastoraal beraad. Een ontwikkeling
die volgens hem alleen maar reëel is.
Overigens zou de heer Vermeulen niet
graag de ontwikkeling zo ver willen
1 zien gaan, dat door de leken al zelf
de keuze gemaakt zou kunnen worden.
Dan zou volgens hem de hele relatie
leekpriester vernieuwd moeten wor
den. Hiervoor is dan een hele ontwik
keling nodig. Overigens is de heer Ver
meulen al verheugd met het huidige
verzoek om advies van de bisschop.
„Het past in de ontwikkeling van de
laatste jaren", is zijn mening.
De luitenant-kolonel a. Kornuit, die
eveneens als- leek deel uitmaakt van
het pastoraal beraad is erg geporteerd
voor deze vorm van inspraak van le
ken. Hij vindt deze inspraak belang
rijk omdat naar zijn mening de deken
ook een bestuulijke functionaris is en
niet alleen met zijn priesters maar ook
met de leken goede contacten moet
hebben. In dit verband vindt hij het
een prettig gevoel, dat nu ook een leek
kan zeggen: „Die man staat mij als de
ken aan". Ook overste Kornuit voelt
niet veel voor het kiezen van een deken
door leken. „Niet op hol slaan", zegt
hij, „als we te hard gaan lopen hebben
we kans dat we ook hard zullen moeten
gaan remmen. Het kiezen van een de
ken door leken vind ik verwerpelijk.
Enige zeggingschap door' middel van
advisering vind ik wel prettig".
Momenteel komt veel meer het ac
cent te liggen op het inspireren van
de samenwerking in het dekenaat. De
overwegingen die bij de voorkeur een
rol spelen zullen dan ook wel hoofdza
kelijk daardoor worden bepaald. Even
eens mag bedacht worden dat een de
ken momenteel wordt benoemd voor
een. termijn van zes jaar. Dit geeft aan
de inspraak van priesters en leken nog
extra betekenis.
EEN jonge boeddhistische vrouw heeft
zich door verbranding van het leven
beroofd. Ze stak haar met petroleum
doordrenkte kleren aan.
Buren snelden toe om de vlammen te
doven, maar het was al te laat. De reden
van haar zelfverbranding is onbekend
f t,EERST even mijn man bellenant
woordde mevr. A. de Nijs een beetje
zenuwachtig, omstuwd door een
groot aantal peulvruchtendagen-be-
zoekers, in de ruime praktijkhal van
de Landbouwpraktijkschool in
Schoondijke. „Direct mogen jullie de
„Gouden Erwt" zien". Dat is de prijs
die zij enkele minuten tevoren had
I ontvangen voor de wijze waarop zij
de Mexicaanse bonenschotel" had
bereidEen massief gouden brouche
voor de beste kookster van
Zeeuwsch-Vlaanderen, want zo mag
ze nu wel genoemd worden.
ONGEVEER een maand geleden",
vertelde zij toen iedereen het gouden
sieraad met Oh en Ah-geroep" had
bewonderd, „heb ik in Hulst de eer-
I $te prijs in de kookkampioenschappen
van de Oost-Zeeuwsch-Vlaamse
plattelandsvrouwenorganisaties ge
wonnen, 'De beste zes dames zijn toen
geselecteerd voor dit Zeeuwsch-
I Vlaams kampioenschap waar we
het hebben moeten opnemen tegen
I evenveel kooksters uit het westen.
We ioij uit het oosten bedoel ik
hebben het er lang niet slecht afge
bracht. Met zijn drieën bij de eerste
Het kan slechter.
GF ik er op gerekend had? Natuurlijk
niet. Ik had er wel zo'n vermbeden
van dat ik in de prijzen zou vallen,
I niaar op een kampioenschap mag je
I nu eenmaal nooit rekenen. Zeker niet
als je de capaciteiten van de tegen-
Partij niet kentEn bovendien was
hier in Schoondijke de wijze van
i beoordeling anders. In Hulst ging
het in hoofdzaak om de smaak van
de bereide gerechten, hier werd de
nadruk gelegd, op de uiterlijke kwa-
hteiten van de schotelsDat vind ik
niet eens zo gek, want een schotel
mag dan nog zo lekker zijn, als het
fr niet aantrekkelijk uitziet, smaakt
het toch minder. Het oog wil ten
slotte ook wat.
FT recept was overigens niet van me
zelf Van de ivedstrijdleiding kregen
we injf recepten op, b?j wijze van
voorbeelden. Die konden we zelf
klaarmaken, maar het bereiden van
it\eiuen recePt was °°k toegestaan,
ik, heb een van die vijf voorbeelden
genomen, want in die korte tijd heb
u>ege de kooktijd zout toevoegen. De
prei wassen, in grote stukken snij
den en in weinig kokend water met
wat zout gaar koken, zo dat de stuk
ken heel blijven. De rozijnen wellen,
van het overgebleven vocht van de
prei en de rozijnen zoveel nemen als
nodig is om de schotel smeuig te ma
ken en vermengen met de tomaten
puree, paprikapoeder, zout en peper.
Hierdoor voorzichtig de bonen en
stukjes prei mengen en het geheel
op smaak brengen met de kaas,
waarvan wat achterblijft voor gar
nering. Garneren met wat fijngehak
te peterselie wat zoetzuur van rode
paprika en de resterende kaas.
3/ toch nauwelijks gelegenheid zelf ERVARING en feeling, daar komt het
!f„f, uit te dokteren. Het voor- geloof ik in zo'n wedstrijd op aan.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De 100 geënquêteer
den hebben de volgende stan
daardvragen voorgelegd gekre
gen:
Probleemstelling:
De minister van Verkeer en
Waterstaat wil graag, dat de ta
rieven van de veren over de
Westerschelde worden verhoogd.
De veren werken al jarenlang
met forse exploitatietekorten, die
in geen verhouding staan tot de
opbrengst van de veertarieven.
Bovendien zijn er plannen voor
belangrijke verbetering van de
veerdiensten: dubbeldekkers,
aanpassing van de veerhavens te
Kruiningen, Perkpolder, Vlissin-
gen en Breskens. Met de verwe
zenlijking ervan zijn miljoenen
gemoeid. De Provinciale Staten
van Zeeland hebben zich, even
als een aantal Zw.-Vlaamse ra
den, tegen verhoging van de
veertarieven verklaard. Zij wij
zen in dat verband op de in 1958
in de Tweede Kamer aangeno
men motie, waarin de kamer zich
uitsprak tegen verdere tarief
verhogingen. Het provinciaal be-
stuur beschouwt de veerdiensten
voorts als onderdelen van door
gaande wegen, waarvoor men
eigenlijk geen belasting verschul
digd is. Van de zijde van rijks
waterstaat wijst men er weer op,
dat onlangs wel de tarieven van
de Oosterscheldebrug (van de
N.V. Provinciale Zeeuwse Brug-
maatschappij) zijn verhoogd.
Vraag 1: In dat verband ge
zien: acht u een verhoging van
de veertarieven redelijk?
Vraag 2: Waarom niet?/waar
om wel?
Vele geënquêteerden gaven
uitgebreide en gemotiveerde ant
woorden. Waarmee zij hebben
aangetoond, dat de veertarieven
bij de Zeeuwsch-Vlamingen een
veelbesproken en diepdoordachte
zaak is.
Industriële ontwikkeling
Van onze verslaggeefster
OOSTKAPELLE In de vijftiger
jaren heeft men Zeeland in de steek
gelaten. Tot ongeveer 1960 lukte het
met de industriële ontwikkeling in
Zeeland niet zo best. Vandaag de dag
is de achterstand waar men toen mee
zat, veranderd in een voorsprong".
Aldus een conclusie van drs. M. Ver
burg, directeur van het E.T.I. in Zee
land.
Drs. Verburg hield gisteren tijdens
een van de kaderdagen van de Zeeuw
se christelijke plattelandsjongeren-
bond in het vakantieoord Bos en Duin
in Ooslkapelle, een lezing over de
Zeeuwse industrialisatie. Hij wees
hierbij op de merkwaardige situatie
dat, terwijl er wat betreft de groei en
bloei van de industrieën in de meeste
provincies een teruggang is waar te
nemen, deze in Zeeland juist bergop
waarts gaat.
„Dat gaat weliswaar gepaard met
jaloerse blikken, die van de andere
provincies op Zeeland zijn gericht",
merkte drs. Verburg op. Hij vond dat
niet redelijk. „Het is net of met het
voeren van een actief zeehavenbeleid
wordt afgegaan op de regionale na
ijver", meende hij. Hij vond het niet
juist, dat andere provincies gaan stel
len: kijk nou eens hoeveel werkloos
heid hier heerst, terwijl daar in Zee
land geen sprake van is, en Zeeland
wel en wij geen grote industrievesti
gingen krijgen.
De heer Verburg ging ook nog even
in op de ontwikkeling van de klein-
industrie. Terwijl er, als reactie op het
ontwerp-streekplan voor Midden-Zee
land van verschillende kanten wordt
gevraagd om een vergroting van de
terreinen waarop kleinindustrie kan
worden geconcentreerd, vroeg drs.
Verburg zich wat pessimistisch af of
de kleinindustrie in Zeeland eigenlijk
wel een goede kans heeft, zich naast
de grootindustrie te ontwikkelen.
deel hiervan is, dat je in ieder ge-
ral weet dat de smaak goed is. Dan
«eb je meer kans aandacht te beste-
„J? aan het „toilet" van zo'n schotel,
recept van die Mexicaanse bonen
schotel' Wel, dat is als volgt: 1 pond
witte bonen, 1 pond prei, 2 ons ro
zijnen, 2 ons geraspte kaas, 1 klein
blut tomatenpuree, 1 theelepel pa
prikapoeder, zout, peper, fijngehak
te peterselie.
Bereiding: De bonen 12 tot 24 uur
weken, in weekwater koken, halver-
Het een hangt heel nauw samen met
het ander. Wat het eerste betreft: ik
kook nu alles bij elkaar al zo'n jaar
of twaalf. Met heel veel plezier na
tuurlijk, anders zou ik nooit aan
wedstrijden beginnen. Ik heb er altijd
een soort wedstrijd tegen mezelf van
gemaakt om schotels er zo aantrek
kelijk mogelijk te laten uitzien. Maar
met peulvruchten heb ik het nog niet
vaak gedaan. Misschien dat dat in
toekomst meer gaat gebeuren, want
het is verrukkelijk eten".
IBJJEDA De bisschop van Breda
heert een commissie van goede dien
sten en onderzoek samengesteld, die
zal bemiddelen in het conflict binnen
i ^Statencollege van het Sint-Eli-
sabetihhws te Etten. De comissie
bestaat uit de heren drs. a. M. A. J.
Janssen, directeur Katholieke Vereni
ging van Bejaardenhuizen tt Den Haag,
P; Krijnen, economisch directeur
van de psychiatrische inrichting Sint
Antonius te Leur, en L. A. F. van
Thoor, voorzitter r.-k. bouwvereniging
St. Laurentius te Breda. De heer Van
Thoor treedt op als voorzitter. De
bisschop heeft het regentencollege te
Etten hiervan in kennis gesteld.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST. De Zeeuwsch-Vlamingen zijn in zeer grote
meerderheid fel gekant tegen een eventuele verhoging van de
tarieven van de veren over de Westerschelde. Dat wijzen de
resultaten uit van een enquête, die Dagblad De Stem onder
honderd willekeurig gekozen Zeeuwsch-Vlamingen, althans
inwoners van gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft in.
gesteld.
In grote lijnen was de uitslag van de enquête als volgt: tegen ver
hoging van de veertarieven verklaarde zich 84 procent. Ongeveer
12 procent van de geënquêteerden meent, dat een verhoging van de
tarieven van de veren over de Westerschelde redelijk te noemen is,
Vier procent zei er dienaangaande geen mening op na te houden.
o
Onder de geënquêteerden waren huis
vrouwen, werknemers, werknemende
middenstanders, neringdoenden en an
dere zakenlieden, een paar fabrikan
ten en enkele geestelijken, geen ge
zagsdragers. Van de twaalf procent
voorstemmers" is 50 procent geboren
en getogen in Zeeuwsch-Vlaanderen.
De andere 50 procent is „geïmpor
teerd".
Over het algemeen staan de
Zeeuwsch-Vlamingen, die geen auto
bezitten, niet zo sterk afwijzend tegen
over een verhoging van de veertarie
ven dan de autobezitters, die voor elke
oversteek 1.90 gulden (of, indien zij
een bootkaart hebben: 1 gulden) moe
ten neertellen. De niet-autobezitters re
deneren: ,,Met een bootkaart van 2,50
gulden kom je zo ongeveer een heel
jaar toe. Het is natuurlijk vervelend
maar, och, we zijn eraan gewend ge
raakt".
Ongeveer 60 procent van de geënquê
teerden, die zich tegen een eventuele
verhoging van de tarieven uitspraken,
is er voor, dat de veertarieven hele
maal worden afgeschaft. De andere
40 proeent vindt een laag tarief (veel
al lager dan het thans geldende) rede
lijk: „We moeten er toch ook iets
voor over willen hebben".
De argumenten, die Zeeuwsch-Vla
mingen tegen verhoging van de veer
tarieven of voor een algehele afschaf
fing van de heffing van tarieven aan
voeren, zijn niet erg verschillend. Men
kan ze veelal samenvatten in een
eenvoudige zinnetje: We zijn er toch
onschuldig aan, dat we opgescheept
zitten met de Westerschelde, die ons
isoleert van de rest van het vader
land".
Iets genuanceerder beschouwd zijn dit
de voornaamste argumenten:
„Het is onbestaanbaar dat wij, om an
dere delen van ons vadreland te
kunnen bereiken, daarvoor extra kos
ten moeten maken. Die veertarieven
geven je het idee, dat je niet bij
Nederland hoort. En we willen tot
een deel van Nederland gerekend
worden".
„Waarom spenderen ze een heleboel
geld in verbetering van de veerdien
sten. Dat geld is beter besteed aan
een vaste oeververbinding. Eerst
met een dergelijke oeververbinding
is Zeeuwsch-Vlaanderen uit de
brand".
„Wij Zeeuwsch-Vlamingen zitten toch
al geïsoleerd van overig Nederland.
De veertarieven accentueren dat iso
lement nog eens duidelijk. Een even
tuele verhoging is onaanvaardbaar.
Ze zal tot gevolg hebben, dat
Zeeuwsch-Vlaanderen zich meer op
België moet oriënteren."
En een argument, dat ooi; het provin
ciaal bestuur hanteert: „De veer
diensten moeten worden beschouwd
als onderdelen van een doorgaande
weg Nu, wij betalen wegenbelasting,
Je moet toch ook niet betalen bij het
passeren van viaducten en brug
gen? Stel, dat je tol moet gaan be
talen bij het overgaan van de Brie-
nenoordbrug, er zou een storm van
protest opsteken'
En de Oosterscheldeburg? Het com
mentaar van enkele geénqueteerden:
„Dat is eigenlijk een mislukking ge
worden. Het daaraan bestede geld
had veel beter in een vaste overver-
binding naar Zeeuwsch-Vlaanderen
gestoken kunnen worden".
BREDA „Wat moet ik nou doen als ik
mijn auto parkeer op de dag, die het
verkeersbord aangeeft, om twaalf uur
's nachts. Moet Ik dan verhulzen naar
de andere kant van de straat. Of is de
politie zo soepel om met bekeuren te
wachten tot de zon weer opgaat."
Dit is een vraag, die op het ogenblik
door vele automobilisten wordt gesteld.
De vraag is voorgelegd aan de rijkspo
litie. Antwoord„We durven er nietj
met zekerheid éen antwoord op te ge
ven. We geloven niet dat dit ergens
omschreven staat in de nieuwe wet. De
docenten aan de opleidingsschool zeg
gen, dat om twaalf uur de dag ophoudt.
De automobilist moet dus op dit tijd
stip zijn auto naar een ander oord ver
huizen."
Van de zijde van het ministerie van Jus
titie en Verkeer en Waterstaat kon men
hieromtrent geen uitsluitsel geven. „Er
zijn op het ogenblik commissies bezig
met het nader uitwerken van o.a. dit
probleem", zo zei men. Als men voor
lopig de uitspraak van de rijkspolitie
naleeft, is er in elk geval geen reden
om bang te zijn voor een bekeuring.
Dat dit wel eens zal leiden tot onaan
gename situaties is vers twee.
Het praktisch nut, dat deze maatregel
beoogt, is dat nu niet één gedeelte van
de weg intensiever dan het andere ge
deelte wordt gebruikt. De slijtage van
het wegdek zal nu aan de linker- en
rechterzijde evenredig zijn.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA/GOES De overrom
pelende snelheid waarmee het
aardgas Noord- en Midden-Neder
land verovert, heeft de brandstof
fenhandel in die gebieden in moei
lijkheden gebracht. De regering
heeft dan ook besloten om nog de
ze maand een maatregel ter sane
ring van de kolenhandel te be
denken.
De brandstoffenhandelaren in hef
zuidwesten van ons land hebben
op dit moment nog geen reden tot
paniek. Het aardgas is hier dan
/ook nog niet aan zijn zegetocht
begonnen. Men realiseert zich ech
ter wel, zo bleek ons uit medede
lingen van een aanitial braodstof-
fenhandelaren, dat dit slechts een
kwesitiie van tijd is.
Sommige handelaren hebben zich
al verdiept in de vraag of en hoe
zij op eventuele saneringsvoorstel
len zullen reageren. Zij geven re
gelmatig hun omzetcijfers aan hun
organisatie op, die aan de hand
daarvan de regering kan informe
ren óver wat er op de vaste brand-
stoffenmarkt gaande is. Het enige
wat men thans kan zeggen is; dat
de omzet minder snel stijgt dan de
laatste jaren het geval was. lij
Brabant en Zeeland wordt die re
latief geringe omzetstijging vooral
geweten aan het feit dat steeds
meer mensen bij de aanschaffing
van bijverwarmingsapparaiten, bu-
tagas- of elektrische toestellen kie
zen. Ook het feit dat in sommige
nieuwe woonblokken centrale ver
warming is aangelegd werkt voor
de brandstoffenhandel negatief.
Een derde oorzaak is het zachte
najaar geweest.
gunste van de oliehaard te worden
beslecht. Onder de 350 haarden die
wij in de laatste maanden hebben
verkocht, waren slechts vier a vijf
kolenhaarden. Wij plaatsten één
gashaard. De rest was: oliesfcook!
Voor de brandstoffenhandel is
dit geen ongunstige ontwikkeling.
Wij leveren immers niet alleen
vaste brandstoffen, maar ook vloei
bare.
Er is echter niemand", aldus deze
brandstoffenhandelaar, ,die ern
stig gelooft dat dit tot in lengte
van jaren zo zal blijven. Wij zul
len stellig een moeilijke tijd gaan
beleven, ais het aardgas zich wer
kelijk laat gelden".
De eigenlijke marktverschuiving
die van vaste brandstoffen naar
huisbrandolie is al een aantal
jaren gaanlde. Een grote brandstof-
fenhamdelaar die tevens verwar
mingsapparaten verkoopt, zei ons:
„Het pleit lijkt voorlopig nog ten
„Tot nu toe is het zo, dat iemand
die van kolen- of oHeverwarming
op aargasverwarming wil over
stappen, behoorlijke investeringen
moet doen. Het is veel goedkoper
om van kolenverwarming op olie-
stook over te gaan.
Maar in een verdere toekomst
wordt dat anders. Dan zullen we
ongetwijfeld in nieuwe woningen
aansluitingen voor een gashaard
op de stookplaats aantreffen. Er
behoeft dan.alleen maar een gas
haard te worden geplaatst en de
zaak is klaar. In zulke gevallen
blijven wij met onze olie en an-
thraciet in de kou staan. Nog er
ger kan dit worden als de over
heid, uit brandveiligheidsoogpunt,
de opslag van huisbrandolie, bij
voorbeeld in flatblokken. gaat ver
bieden. Maar dit is toekomstmu
ziek, al klinkt ze ons schril in de
oren.
Samenvattend kan geconstateerd
worden, dat de brandstoffenhandel
in Zuidwest-Nederland nog geen
reden ziet om de alarmklok te
luiden. Wel zijn er kleinere firma's
die moeilijk zitten. Maar deze klei
nere brandstoffenhandelaren delen
daarmee in de nood van vele mar
ginale middenstandisbedrijven. Hun
probleem is niet typerend voor de
situatie in de brandstoffenbranche.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Twee van de vier Zeeuwse autóbusondernemingen zullen (als
het ministerie van Verkeer en Waterstaat toestemming verleent) binnenkort
overgaan tot tariefsverhoging. Hét zyn de Automaatscliappy Zeeland (A.M[.Z.)
en Streekvervoer Walcheren. By de Zeeuwsch-Vlaan&e Tramwegmaatschappy
(Z.V.T.M.) is intern nog geen beslissing genomen, hoewel ook daar een tariefsver
hoging in de lyn der verwachtingen lift. Alleen by de Stoomtram-Maatschappü
Breskens-Maldegem (S.B.M.) deelde men ons mee, dat het er niet naar uitziet, dat
een verhoging binnenkort te verwachten valt. Een (overigens partiële) tariefe
verhoging werd by deze maatschappij in november van het afgelopen jaar door
gevoerd.
Bij de A.M.Z. heeft de laatste tariefs
verhoging plaatsgevonden in maart
1965. In juli 1966 gebeurde dit bij
Streekvervoer Walcheren en bij de
Z.V.T.M. in oktober van dat jaar.
„Het is een onverkwikkelijke zaak,"
aldus de directies van de verschillende
ondernemingen. Zoals bekend echter
verkeert het openbaar vervoer in het
gehele land financieel in een bijzonder
moeilijke positie. Zeeland verkeert
daarbij in de extra moeilijke omstan
digheden dat deze provincie zo dun
bevolkt is. Door de toename van het
particuliere autovervoer, neemt daar
bij in het gehele land het aantal rei
zigers dat van de openbare vervoer-
Het bedrijfsleven is zeer sterk ge
kant tegen een eventuele verhoging
van de veertarieven: „Wy maken op
onze prGdukten voor de Nederlandse
markt meer onkosten dan bedryven
elders in den lande: meer vervoers
kosten en,... de veertarieven. We kun
nen onze pryzen echter niet opschroe
ven. Dan lig je, door alle concurren
tie, die er tegenwoordig is, zo uit de
markt".
De vlasbedrijven laten nog een apart
geluid horen. ,,In vele gevallen hoe
van wij in België niet aan te komen.
België kan hei vlas veel goedkoper
krijgen van aanvoerders, die de veren
ontwijken". De huisvrouwen: „Veel le
vensmiddelen zijn hier duurder, omdat
we zo geïsoleerd zitten. Een verho
ging van de veertarieven is niet reëel.
Wedden, dat het dan nog duurder
wordt?" En autobezitters: „In Z.
Vlaanderen is de benzine meestal twee
cent per lie ter duurder dan in andere
streken van het land".
Ook de geënquêteerden, die een ta
riefsverhoging redelijk achten, konden
him mening motiveren. De ophan
den zijnde belangrijke verbetering van
de veerdiensten weegt voor hen heel
zwaar. „Er zijn nu nog wachttijden. Als
de dubbeldekkers in de vaart komen
behoren die geheel of nagenoeg ge
heel tot het verleden. Daar mag je
iets voor over hebben". En: „Als de
minister naar Zeeuwsch-Vlaanderen
moet komen, moet hij ook betalen.
Tenminste: dat doet hij toch wel?"
Uit de uitlatingen van de geënquê
teerden is af te leiden, dat dè tijd van
de vurige strijd om de vrije veren een
verleden tijd is: „Och, protesteren en
protestacties, dat is allemaal heel
aardig. Maar het haalt soms zo wei
nig
(Van een medewerker)
RUINERWOLD Zuid-west-Neder
lands trekpaardhengsten speelden in
deze week op de keuringen in hel oos
ten een voorname rol; het blijkt dat
in Zeeland en West-Brabant nog steeds
een zeer goede basis is voor de trek-
paardfokkery.
Speciaal in Gelderland, donderdag
op de keuring te Doetinchem, vielen
de zuidwesterlingen op: het kampi
oenschap van Gelderland werd ver
overd door de vierjarige bruinschim-
mel Nico van de Vrijhoeve, v. Suc-
oesseur, van J. Wouters te Gilze en
anderen (gebr. Bouwman te Didam)
gefokt door J. W. Ophorst te Sprang.
Deze jonge hengst versloeg drie oud
kampioenen van Gelderland!
Opmerkelijk was hier de aanvoer
van vooral jonge hengsten: er waren
twee driejarigen, voor het eerst te
keuren, aangegeven doch er versche
nen acht in de keuringsbaan; zes er
van waren voor de keuring te 's-Her-
togenbosch aangegeven.
Van deze acht werden er drie goed
gekeurd en één pas na arbitrage af
gewezen; alles bijeen een mooi resul
taat.
Van deze drie kregen twee een twee
de premie in de middenmaat met als
eerste de goede zwartschimmel Ro
nald v. Roland v.d. Polder, f.e. C. J.
Wouters te Gilze, mede-eig. Gebr.
Bouwman en G. J. Toonen te Maren.
De andere geprimeerde en de goed
gekeurde (die als Brabander niet aan
de premiekeuring kon meedoen) kwa
men uit Oost-Brabant.
De nieuwe kampioen Nico v.d. V.,
was ditmaal opgenomen in het keur-
stamboek; een andere vierjarige uit
Oost-Brabant werd goedgekeurd zon
der meer.
Van de oudere hengsten kreeg een le
premie in de kleine maat de 8-i. vos
Gamin v.d. Kolk, v. Gamin de l'Eau-
grenée, alweer een Brabantse (Mill)
die de beide vorige jaren kampioen
was. Tweede werd de 10-j. vos Leon v.
Roza, v. Successeur, uit stal Th. v.
Rattingen te Biervliet, eig. H. Scheffer
te Hengelo.
In de middenmaat kregen drie heng
sten een eerste premie met als IA de
Ö-j. zwartschimmel Baron van Zuid-
dorpe, v. Baron de l'Hostée. uit stal
M.A.B. Puylaert te Zuiddorpe en als
IB de bruine 7-j. Bruno van Elegant,
v. Elegant van 't Hoogland, uit stal
E. J. Verpoorte te Zaamslag, beide
van de H.V. Steenderen - Didam.
De grote maat telde als eerste de
10-j. bruinsch. Nico v. Heikant, v. Suc
cesseur, uit stal E. P. de Beule te St.-
Jamteen, eig. H. A. Slaetjens te Wes-
tendorp-Wisch en als tweede de 7-j.
bruinsch. Mac. v. Adri v. Dorpzicht,
uit stal Cyr. Ferket te Nieuw-Namen-
Clinge, eig. G. H. Warfman te Borcu-
lo.
Goedgekeurd werd o.a. de 6-j. bruin
sch. Elegant van Zuylen, v. Elegaht
de Feluy, uit stal Ant. de Schutter-
Koenraadt te Heiningen, eig. W. M.
Bens en zonen te Mill.
Op de keuring te Zuidlaren kreeg een
2e premie de driej. bruinsch. Karei
van Kerkzicht, v. Ka star de Beauvoir,
uit stal W. P. B. Wouters te Riel, eig.
H. J. A. Hakvoort te Slootdorp (N.H.).
Als vierjarige werd opgenomen in het
keurstamboek en geprimeerd met een
tweede premie de bruinsch. Nico van
de Eik. v. Successeur, uit stal Joh.
B. de Jong te Den Hout - Oosterhout,
eig. Gebr, Welting te Dalen.
Als vierj. Haflinger hengst werd
hier in het keur-stamboek opgenomen
(geen premi,ekeuringWere-Di van de
Vrijthof, v. Welkom, gefokt door mevr.
A. M. v. Meel-Borm te Hilvarenbeek,
eig. Chr. J. Erkelens te Zeijerveld-
diensten gebruikt maakt, geleidelijk
aan af.
In Zeeuwsch-Vlaanderen met name Is
het aantal mensen dat over een eigen
auto beschikt percentsgewijze echter
iets hoger geweest dan in de rest van
het land. Hetgeen er wellicht de oor
zaak van is, dat de vermindering van
het aantal buspassagiers hier enkele
percentages lager is dan de landelijke
cijfers aangeven. Bij de S.B.M.
spreekt men van een vermindering
met drie procent. Het landelijke cijfer
is vijf procent.
Een verhoging van de bustarieven
bij het merendeel van de ondernemin
gen houdt rechtstreeks verband met
de verhoging van de accijns op diesel
olie en benzine, met de verhoging van
de verzekeringspremies en met de
stijging van de loonkosten. Over het
algemeen wordt door de Zeeuwse au
tobusdiensten een aanmerkelijk ruime
re service geboden aan het publiek dan
in een dergelijke dun bevolkte provin
cie verwacht zou mogen worden. „Wy
willen onze service uitbreiden, «aldus
de bedrijfsdirecties. „Het wordt echter
door dergelijke noodzakelijke tariefs
verhogingen alleen maar moeilijker.
Ook al omdat verhogingen pas mo
gen worden doorgevoerd als gedurende
een bepaalde periode de noodzaak be
wezen is. In die tussentijd heeft men
dus al met een tekort moeten werken"
Dat de „klant" door dergelijke ver
hogingen wordt afgeschrikt (in som
mige bedrijven in Nederland ziet men
zich tweemaal per jaar gedwongen de
tarieven te verhogen), noemt men
„een van de meest kwalijke kanten"
van deze zaak. „De openbare vervoers
bedrijven hebben nooit van de wel
vaart geprofiteerd", aldus een der
directies. „Zij hebben financieel altijd
in een dwangpositie gezeten. Zij zullen
echter moeten blijven bestaan. Waar
schijnlijk zal de enige oplossing op den
duur zijn subsidiëring van overheids
wege".
DE NS heeft gisterochtend op enkele
plaatsen hinder ondervonden van ob
stakels en mankementen waardoor trei
nen uitvielen of werden vertraagd.
Tussen Schin op Geul en Heerlen ver
sperde een goederentrein het enkelspo-
rige miljoenenlijntje. De trein van Uit
geest naar Beverwijk is gisteren om half
zeven bij Uitgeest op een wissel met een
as ontspoord.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Het beroepsgoederenvervoer
over de weg in Zeeland heeft een vrij
slecht jaar achter de rug. Het aanbod
van lading was onvoldoende. De kos
tenstijgingen konden niet of niet vol
doende worden opgevangen. Een door
lichting van de bedrijven in verband
met de verlenging van de vergunnin
gen voor de komende tien jaar heeft
aangetoond, dat de rentabiliteit van
het gros der ondernemingen niet roos
keuring is. Onderlinge concurrentie
leidde tot prijsafbraak. De felle con
currentie speelde de tariefpolitiek van
de verladers in de kaart. Onderne
mers, die op grond van kostenverho
gingen wel verhoging van de tarieven
hebben bepleit, hebben nul op het re
kest gekregen.
De vervoersbedrijven, die gespeciali
seerd zijn in het vervoer van land-
bouwprodukten, ondervinden ernstige
concurrentie van het toenemende aan
tal landbouwtractoren, dat bij dit ver
voer wordt gebruikt.
Speciaal was het ongeregelde ver
voer betreft hebben verschillende be
drijven het werk moeten neerleggen.
Indien er al enige winst in deze sec
tor is gemaakt, dan kan er slechts
sprake zijij van minimale winstmar
ges. Het gros van de bedrijven is
trouwens te eenzijdig georiënteerd op
het vervoer van landbouwprodukten,
hetgeen hen zeer kwetsbaar maakt.
België heeft zyn vervoertaxe niet al
leen gehandhaafd maar zelfs verhoogd
met een tot zeven procent. Het Bene-
luxvervoer wordt hierdoor, zo meent
de Kamer van Koophandel, gediscri
mineerd.
In het kamp van het geregelde ver
voer (vrachtautodiensten, afhaal- en
besteldiensten) heeft de concentratie
tendens zich voortgezet. Hetzij door
overname van vergunningen, hetzij
door het uitkopen van onrendabele be
drijven.
Ook voor het grensoverschrijdend
vervoer geldt dat de concurrentieposi
tie van de Zeeuwse vervoerders ern
stig is verzwakt. Er is te weinig la
ding. De tarieven zijn te laag.
De vooruitzichten voor de Zeeuwse
vervoerders zijn, mede met het oog
op de van overheidszijde te verwach
ten lastenverzwaringen, niet zo best.