Zeeuwsch-V lamingen zijnTEGEN verhoging van de veertarieven Brandstoffenhandel: geen omzetbelasting door het aardgas Deken wordt gekozen Jaloerse blikken op Zeeland Verhoging bustarieven in Zeeland noodzaak Trekpaardhengsten uit Zuid-W est-Nederland succesvol in liet oosten ZEEUWSE VERVOERDERS HADDEN SLECHT JAAR Enquête van Dagblad De Stem wijst uit: A. de Nijs- Kerckhaert De vragen 84% 12% Conflict in Etten Commissie goede diensten ingesteld door mgr. De Vet Tegen Voor: Geen mening Onschuldig Auto's 's nachts aan andere kant van de weg zetten KOSTEN OLIE Markt Hij ook DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 7 JANUARI 1967 »»Ui boot in helpen vervolg van pagina 1 Blijkens de brief van de bisschop kun nen alle geestelijken die ir. het gebied Bergen op Zoom werken voor de be- noeming "in aanmerking komen. Het zijn 36 seculieren en 13 orde-priesters, f Namens de bisschop wordt ons mee gedeeld, dat het initiatief inderdaad mag gezien worden als een precedent. Bij de benoeming van de deken te Roo sendaal heeft men eveneens reeds de mening gevraagd van het pastoraal co mité, maar zonder er een individuele I stemming aan te verbinden, op basis waarvan de bisschop zijn beslissing zal nemen. De taak van de dekdn, zo werd ons [- gezegd, was voorheen hoofdzakelijk een inspecterende taak. Het» verzoek van mgr. De Vet aan I het pastoraal beraad te Bergen op Zoom om advies inzake de keuze van een I nieuwe deken in deze stad, is te Bergen f op Zoom heel goed in de smaak geval len. Mr. G. van Gent, een van de leken I in het comité Pastoraal Beraad, het „da gelijks bestuur" van het pastoraal be raad, noemde het „het begin op de goe de weg". Hij was van oordeel, dat de invloed var. leken op de totale zorg van de bisshop gunstig is. Mogelijk dat naar zijn oordeel nu nog niet de ideale vorm gevonden- is voor een dergelijk samenspel, maar op deze wijze kan men naar de beste vorm toegroeien. De heer Vermeulen, directeur van het I.S.C.C. en tevens een van de leken in het comité Pastoraal Beraad vond het geven van adviezen inzake keuze van een deken een stap op weg naar ver dere advisering van de bisschop door het pastoraal beraad. Een ontwikkeling die volgens hem alleen maar reëel is. Overigens zou de heer Vermeulen niet graag de ontwikkeling zo ver willen 1 zien gaan, dat door de leken al zelf de keuze gemaakt zou kunnen worden. Dan zou volgens hem de hele relatie leekpriester vernieuwd moeten wor den. Hiervoor is dan een hele ontwik keling nodig. Overigens is de heer Ver meulen al verheugd met het huidige verzoek om advies van de bisschop. „Het past in de ontwikkeling van de laatste jaren", is zijn mening. De luitenant-kolonel a. Kornuit, die eveneens als- leek deel uitmaakt van het pastoraal beraad is erg geporteerd voor deze vorm van inspraak van le ken. Hij vindt deze inspraak belang rijk omdat naar zijn mening de deken ook een bestuulijke functionaris is en niet alleen met zijn priesters maar ook met de leken goede contacten moet hebben. In dit verband vindt hij het een prettig gevoel, dat nu ook een leek kan zeggen: „Die man staat mij als de ken aan". Ook overste Kornuit voelt niet veel voor het kiezen van een deken door leken. „Niet op hol slaan", zegt hij, „als we te hard gaan lopen hebben we kans dat we ook hard zullen moeten gaan remmen. Het kiezen van een de ken door leken vind ik verwerpelijk. Enige zeggingschap door' middel van advisering vind ik wel prettig". Momenteel komt veel meer het ac cent te liggen op het inspireren van de samenwerking in het dekenaat. De overwegingen die bij de voorkeur een rol spelen zullen dan ook wel hoofdza kelijk daardoor worden bepaald. Even eens mag bedacht worden dat een de ken momenteel wordt benoemd voor een. termijn van zes jaar. Dit geeft aan de inspraak van priesters en leken nog extra betekenis. EEN jonge boeddhistische vrouw heeft zich door verbranding van het leven beroofd. Ze stak haar met petroleum doordrenkte kleren aan. Buren snelden toe om de vlammen te doven, maar het was al te laat. De reden van haar zelfverbranding is onbekend f t,EERST even mijn man bellenant woordde mevr. A. de Nijs een beetje zenuwachtig, omstuwd door een groot aantal peulvruchtendagen-be- zoekers, in de ruime praktijkhal van de Landbouwpraktijkschool in Schoondijke. „Direct mogen jullie de „Gouden Erwt" zien". Dat is de prijs die zij enkele minuten tevoren had I ontvangen voor de wijze waarop zij de Mexicaanse bonenschotel" had bereidEen massief gouden brouche voor de beste kookster van Zeeuwsch-Vlaanderen, want zo mag ze nu wel genoemd worden. ONGEVEER een maand geleden", vertelde zij toen iedereen het gouden sieraad met Oh en Ah-geroep" had bewonderd, „heb ik in Hulst de eer- I $te prijs in de kookkampioenschappen van de Oost-Zeeuwsch-Vlaamse plattelandsvrouwenorganisaties ge wonnen, 'De beste zes dames zijn toen geselecteerd voor dit Zeeuwsch- I Vlaams kampioenschap waar we het hebben moeten opnemen tegen I evenveel kooksters uit het westen. We ioij uit het oosten bedoel ik hebben het er lang niet slecht afge bracht. Met zijn drieën bij de eerste Het kan slechter. GF ik er op gerekend had? Natuurlijk niet. Ik had er wel zo'n vermbeden van dat ik in de prijzen zou vallen, I niaar op een kampioenschap mag je I nu eenmaal nooit rekenen. Zeker niet als je de capaciteiten van de tegen- Partij niet kentEn bovendien was hier in Schoondijke de wijze van i beoordeling anders. In Hulst ging het in hoofdzaak om de smaak van de bereide gerechten, hier werd de nadruk gelegd, op de uiterlijke kwa- hteiten van de schotelsDat vind ik niet eens zo gek, want een schotel mag dan nog zo lekker zijn, als het fr niet aantrekkelijk uitziet, smaakt het toch minder. Het oog wil ten slotte ook wat. FT recept was overigens niet van me zelf Van de ivedstrijdleiding kregen we injf recepten op, b?j wijze van voorbeelden. Die konden we zelf klaarmaken, maar het bereiden van it\eiuen recePt was °°k toegestaan, ik, heb een van die vijf voorbeelden genomen, want in die korte tijd heb u>ege de kooktijd zout toevoegen. De prei wassen, in grote stukken snij den en in weinig kokend water met wat zout gaar koken, zo dat de stuk ken heel blijven. De rozijnen wellen, van het overgebleven vocht van de prei en de rozijnen zoveel nemen als nodig is om de schotel smeuig te ma ken en vermengen met de tomaten puree, paprikapoeder, zout en peper. Hierdoor voorzichtig de bonen en stukjes prei mengen en het geheel op smaak brengen met de kaas, waarvan wat achterblijft voor gar nering. Garneren met wat fijngehak te peterselie wat zoetzuur van rode paprika en de resterende kaas. 3/ toch nauwelijks gelegenheid zelf ERVARING en feeling, daar komt het !f„f, uit te dokteren. Het voor- geloof ik in zo'n wedstrijd op aan. (Van een onzer verslaggevers) HULST De 100 geënquêteer den hebben de volgende stan daardvragen voorgelegd gekre gen: Probleemstelling: De minister van Verkeer en Waterstaat wil graag, dat de ta rieven van de veren over de Westerschelde worden verhoogd. De veren werken al jarenlang met forse exploitatietekorten, die in geen verhouding staan tot de opbrengst van de veertarieven. Bovendien zijn er plannen voor belangrijke verbetering van de veerdiensten: dubbeldekkers, aanpassing van de veerhavens te Kruiningen, Perkpolder, Vlissin- gen en Breskens. Met de verwe zenlijking ervan zijn miljoenen gemoeid. De Provinciale Staten van Zeeland hebben zich, even als een aantal Zw.-Vlaamse ra den, tegen verhoging van de veertarieven verklaard. Zij wij zen in dat verband op de in 1958 in de Tweede Kamer aangeno men motie, waarin de kamer zich uitsprak tegen verdere tarief verhogingen. Het provinciaal be- stuur beschouwt de veerdiensten voorts als onderdelen van door gaande wegen, waarvoor men eigenlijk geen belasting verschul digd is. Van de zijde van rijks waterstaat wijst men er weer op, dat onlangs wel de tarieven van de Oosterscheldebrug (van de N.V. Provinciale Zeeuwse Brug- maatschappij) zijn verhoogd. Vraag 1: In dat verband ge zien: acht u een verhoging van de veertarieven redelijk? Vraag 2: Waarom niet?/waar om wel? Vele geënquêteerden gaven uitgebreide en gemotiveerde ant woorden. Waarmee zij hebben aangetoond, dat de veertarieven bij de Zeeuwsch-Vlamingen een veelbesproken en diepdoordachte zaak is. Industriële ontwikkeling Van onze verslaggeefster OOSTKAPELLE In de vijftiger jaren heeft men Zeeland in de steek gelaten. Tot ongeveer 1960 lukte het met de industriële ontwikkeling in Zeeland niet zo best. Vandaag de dag is de achterstand waar men toen mee zat, veranderd in een voorsprong". Aldus een conclusie van drs. M. Ver burg, directeur van het E.T.I. in Zee land. Drs. Verburg hield gisteren tijdens een van de kaderdagen van de Zeeuw se christelijke plattelandsjongeren- bond in het vakantieoord Bos en Duin in Ooslkapelle, een lezing over de Zeeuwse industrialisatie. Hij wees hierbij op de merkwaardige situatie dat, terwijl er wat betreft de groei en bloei van de industrieën in de meeste provincies een teruggang is waar te nemen, deze in Zeeland juist bergop waarts gaat. „Dat gaat weliswaar gepaard met jaloerse blikken, die van de andere provincies op Zeeland zijn gericht", merkte drs. Verburg op. Hij vond dat niet redelijk. „Het is net of met het voeren van een actief zeehavenbeleid wordt afgegaan op de regionale na ijver", meende hij. Hij vond het niet juist, dat andere provincies gaan stel len: kijk nou eens hoeveel werkloos heid hier heerst, terwijl daar in Zee land geen sprake van is, en Zeeland wel en wij geen grote industrievesti gingen krijgen. De heer Verburg ging ook nog even in op de ontwikkeling van de klein- industrie. Terwijl er, als reactie op het ontwerp-streekplan voor Midden-Zee land van verschillende kanten wordt gevraagd om een vergroting van de terreinen waarop kleinindustrie kan worden geconcentreerd, vroeg drs. Verburg zich wat pessimistisch af of de kleinindustrie in Zeeland eigenlijk wel een goede kans heeft, zich naast de grootindustrie te ontwikkelen. deel hiervan is, dat je in ieder ge- ral weet dat de smaak goed is. Dan «eb je meer kans aandacht te beste- „J? aan het „toilet" van zo'n schotel, recept van die Mexicaanse bonen schotel' Wel, dat is als volgt: 1 pond witte bonen, 1 pond prei, 2 ons ro zijnen, 2 ons geraspte kaas, 1 klein blut tomatenpuree, 1 theelepel pa prikapoeder, zout, peper, fijngehak te peterselie. Bereiding: De bonen 12 tot 24 uur weken, in weekwater koken, halver- Het een hangt heel nauw samen met het ander. Wat het eerste betreft: ik kook nu alles bij elkaar al zo'n jaar of twaalf. Met heel veel plezier na tuurlijk, anders zou ik nooit aan wedstrijden beginnen. Ik heb er altijd een soort wedstrijd tegen mezelf van gemaakt om schotels er zo aantrek kelijk mogelijk te laten uitzien. Maar met peulvruchten heb ik het nog niet vaak gedaan. Misschien dat dat in toekomst meer gaat gebeuren, want het is verrukkelijk eten". IBJJEDA De bisschop van Breda heert een commissie van goede dien sten en onderzoek samengesteld, die zal bemiddelen in het conflict binnen i ^Statencollege van het Sint-Eli- sabetihhws te Etten. De comissie bestaat uit de heren drs. a. M. A. J. Janssen, directeur Katholieke Vereni ging van Bejaardenhuizen tt Den Haag, P; Krijnen, economisch directeur van de psychiatrische inrichting Sint Antonius te Leur, en L. A. F. van Thoor, voorzitter r.-k. bouwvereniging St. Laurentius te Breda. De heer Van Thoor treedt op als voorzitter. De bisschop heeft het regentencollege te Etten hiervan in kennis gesteld. (Van een onzer verslaggevers) HULST. De Zeeuwsch-Vlamingen zijn in zeer grote meerderheid fel gekant tegen een eventuele verhoging van de tarieven van de veren over de Westerschelde. Dat wijzen de resultaten uit van een enquête, die Dagblad De Stem onder honderd willekeurig gekozen Zeeuwsch-Vlamingen, althans inwoners van gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft in. gesteld. In grote lijnen was de uitslag van de enquête als volgt: tegen ver hoging van de veertarieven verklaarde zich 84 procent. Ongeveer 12 procent van de geënquêteerden meent, dat een verhoging van de tarieven van de veren over de Westerschelde redelijk te noemen is, Vier procent zei er dienaangaande geen mening op na te houden. o Onder de geënquêteerden waren huis vrouwen, werknemers, werknemende middenstanders, neringdoenden en an dere zakenlieden, een paar fabrikan ten en enkele geestelijken, geen ge zagsdragers. Van de twaalf procent voorstemmers" is 50 procent geboren en getogen in Zeeuwsch-Vlaanderen. De andere 50 procent is „geïmpor teerd". Over het algemeen staan de Zeeuwsch-Vlamingen, die geen auto bezitten, niet zo sterk afwijzend tegen over een verhoging van de veertarie ven dan de autobezitters, die voor elke oversteek 1.90 gulden (of, indien zij een bootkaart hebben: 1 gulden) moe ten neertellen. De niet-autobezitters re deneren: ,,Met een bootkaart van 2,50 gulden kom je zo ongeveer een heel jaar toe. Het is natuurlijk vervelend maar, och, we zijn eraan gewend ge raakt". Ongeveer 60 procent van de geënquê teerden, die zich tegen een eventuele verhoging van de tarieven uitspraken, is er voor, dat de veertarieven hele maal worden afgeschaft. De andere 40 proeent vindt een laag tarief (veel al lager dan het thans geldende) rede lijk: „We moeten er toch ook iets voor over willen hebben". De argumenten, die Zeeuwsch-Vla mingen tegen verhoging van de veer tarieven of voor een algehele afschaf fing van de heffing van tarieven aan voeren, zijn niet erg verschillend. Men kan ze veelal samenvatten in een eenvoudige zinnetje: We zijn er toch onschuldig aan, dat we opgescheept zitten met de Westerschelde, die ons isoleert van de rest van het vader land". Iets genuanceerder beschouwd zijn dit de voornaamste argumenten: „Het is onbestaanbaar dat wij, om an dere delen van ons vadreland te kunnen bereiken, daarvoor extra kos ten moeten maken. Die veertarieven geven je het idee, dat je niet bij Nederland hoort. En we willen tot een deel van Nederland gerekend worden". „Waarom spenderen ze een heleboel geld in verbetering van de veerdien sten. Dat geld is beter besteed aan een vaste oeververbinding. Eerst met een dergelijke oeververbinding is Zeeuwsch-Vlaanderen uit de brand". „Wij Zeeuwsch-Vlamingen zitten toch al geïsoleerd van overig Nederland. De veertarieven accentueren dat iso lement nog eens duidelijk. Een even tuele verhoging is onaanvaardbaar. Ze zal tot gevolg hebben, dat Zeeuwsch-Vlaanderen zich meer op België moet oriënteren." En een argument, dat ooi; het provin ciaal bestuur hanteert: „De veer diensten moeten worden beschouwd als onderdelen van een doorgaande weg Nu, wij betalen wegenbelasting, Je moet toch ook niet betalen bij het passeren van viaducten en brug gen? Stel, dat je tol moet gaan be talen bij het overgaan van de Brie- nenoordbrug, er zou een storm van protest opsteken' En de Oosterscheldeburg? Het com mentaar van enkele geénqueteerden: „Dat is eigenlijk een mislukking ge worden. Het daaraan bestede geld had veel beter in een vaste overver- binding naar Zeeuwsch-Vlaanderen gestoken kunnen worden". BREDA „Wat moet ik nou doen als ik mijn auto parkeer op de dag, die het verkeersbord aangeeft, om twaalf uur 's nachts. Moet Ik dan verhulzen naar de andere kant van de straat. Of is de politie zo soepel om met bekeuren te wachten tot de zon weer opgaat." Dit is een vraag, die op het ogenblik door vele automobilisten wordt gesteld. De vraag is voorgelegd aan de rijkspo litie. Antwoord„We durven er nietj met zekerheid éen antwoord op te ge ven. We geloven niet dat dit ergens omschreven staat in de nieuwe wet. De docenten aan de opleidingsschool zeg gen, dat om twaalf uur de dag ophoudt. De automobilist moet dus op dit tijd stip zijn auto naar een ander oord ver huizen." Van de zijde van het ministerie van Jus titie en Verkeer en Waterstaat kon men hieromtrent geen uitsluitsel geven. „Er zijn op het ogenblik commissies bezig met het nader uitwerken van o.a. dit probleem", zo zei men. Als men voor lopig de uitspraak van de rijkspolitie naleeft, is er in elk geval geen reden om bang te zijn voor een bekeuring. Dat dit wel eens zal leiden tot onaan gename situaties is vers twee. Het praktisch nut, dat deze maatregel beoogt, is dat nu niet één gedeelte van de weg intensiever dan het andere ge deelte wordt gebruikt. De slijtage van het wegdek zal nu aan de linker- en rechterzijde evenredig zijn. (Van een onzer verslaggevers) BREDA/GOES De overrom pelende snelheid waarmee het aardgas Noord- en Midden-Neder land verovert, heeft de brandstof fenhandel in die gebieden in moei lijkheden gebracht. De regering heeft dan ook besloten om nog de ze maand een maatregel ter sane ring van de kolenhandel te be denken. De brandstoffenhandelaren in hef zuidwesten van ons land hebben op dit moment nog geen reden tot paniek. Het aardgas is hier dan /ook nog niet aan zijn zegetocht begonnen. Men realiseert zich ech ter wel, zo bleek ons uit medede lingen van een aanitial braodstof- fenhandelaren, dat dit slechts een kwesitiie van tijd is. Sommige handelaren hebben zich al verdiept in de vraag of en hoe zij op eventuele saneringsvoorstel len zullen reageren. Zij geven re gelmatig hun omzetcijfers aan hun organisatie op, die aan de hand daarvan de regering kan informe ren óver wat er op de vaste brand- stoffenmarkt gaande is. Het enige wat men thans kan zeggen is; dat de omzet minder snel stijgt dan de laatste jaren het geval was. lij Brabant en Zeeland wordt die re latief geringe omzetstijging vooral geweten aan het feit dat steeds meer mensen bij de aanschaffing van bijverwarmingsapparaiten, bu- tagas- of elektrische toestellen kie zen. Ook het feit dat in sommige nieuwe woonblokken centrale ver warming is aangelegd werkt voor de brandstoffenhandel negatief. Een derde oorzaak is het zachte najaar geweest. gunste van de oliehaard te worden beslecht. Onder de 350 haarden die wij in de laatste maanden hebben verkocht, waren slechts vier a vijf kolenhaarden. Wij plaatsten één gashaard. De rest was: oliesfcook! Voor de brandstoffenhandel is dit geen ongunstige ontwikkeling. Wij leveren immers niet alleen vaste brandstoffen, maar ook vloei bare. Er is echter niemand", aldus deze brandstoffenhandelaar, ,die ern stig gelooft dat dit tot in lengte van jaren zo zal blijven. Wij zul len stellig een moeilijke tijd gaan beleven, ais het aardgas zich wer kelijk laat gelden". De eigenlijke marktverschuiving die van vaste brandstoffen naar huisbrandolie is al een aantal jaren gaanlde. Een grote brandstof- fenhamdelaar die tevens verwar mingsapparaten verkoopt, zei ons: „Het pleit lijkt voorlopig nog ten „Tot nu toe is het zo, dat iemand die van kolen- of oHeverwarming op aargasverwarming wil over stappen, behoorlijke investeringen moet doen. Het is veel goedkoper om van kolenverwarming op olie- stook over te gaan. Maar in een verdere toekomst wordt dat anders. Dan zullen we ongetwijfeld in nieuwe woningen aansluitingen voor een gashaard op de stookplaats aantreffen. Er behoeft dan.alleen maar een gas haard te worden geplaatst en de zaak is klaar. In zulke gevallen blijven wij met onze olie en an- thraciet in de kou staan. Nog er ger kan dit worden als de over heid, uit brandveiligheidsoogpunt, de opslag van huisbrandolie, bij voorbeeld in flatblokken. gaat ver bieden. Maar dit is toekomstmu ziek, al klinkt ze ons schril in de oren. Samenvattend kan geconstateerd worden, dat de brandstoffenhandel in Zuidwest-Nederland nog geen reden ziet om de alarmklok te luiden. Wel zijn er kleinere firma's die moeilijk zitten. Maar deze klei nere brandstoffenhandelaren delen daarmee in de nood van vele mar ginale middenstandisbedrijven. Hun probleem is niet typerend voor de situatie in de brandstoffenbranche. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Twee van de vier Zeeuwse autóbusondernemingen zullen (als het ministerie van Verkeer en Waterstaat toestemming verleent) binnenkort overgaan tot tariefsverhoging. Hét zyn de Automaatscliappy Zeeland (A.M[.Z.) en Streekvervoer Walcheren. By de Zeeuwsch-Vlaan&e Tramwegmaatschappy (Z.V.T.M.) is intern nog geen beslissing genomen, hoewel ook daar een tariefsver hoging in de lyn der verwachtingen lift. Alleen by de Stoomtram-Maatschappü Breskens-Maldegem (S.B.M.) deelde men ons mee, dat het er niet naar uitziet, dat een verhoging binnenkort te verwachten valt. Een (overigens partiële) tariefe verhoging werd by deze maatschappij in november van het afgelopen jaar door gevoerd. Bij de A.M.Z. heeft de laatste tariefs verhoging plaatsgevonden in maart 1965. In juli 1966 gebeurde dit bij Streekvervoer Walcheren en bij de Z.V.T.M. in oktober van dat jaar. „Het is een onverkwikkelijke zaak," aldus de directies van de verschillende ondernemingen. Zoals bekend echter verkeert het openbaar vervoer in het gehele land financieel in een bijzonder moeilijke positie. Zeeland verkeert daarbij in de extra moeilijke omstan digheden dat deze provincie zo dun bevolkt is. Door de toename van het particuliere autovervoer, neemt daar bij in het gehele land het aantal rei zigers dat van de openbare vervoer- Het bedrijfsleven is zeer sterk ge kant tegen een eventuele verhoging van de veertarieven: „Wy maken op onze prGdukten voor de Nederlandse markt meer onkosten dan bedryven elders in den lande: meer vervoers kosten en,... de veertarieven. We kun nen onze pryzen echter niet opschroe ven. Dan lig je, door alle concurren tie, die er tegenwoordig is, zo uit de markt". De vlasbedrijven laten nog een apart geluid horen. ,,In vele gevallen hoe van wij in België niet aan te komen. België kan hei vlas veel goedkoper krijgen van aanvoerders, die de veren ontwijken". De huisvrouwen: „Veel le vensmiddelen zijn hier duurder, omdat we zo geïsoleerd zitten. Een verho ging van de veertarieven is niet reëel. Wedden, dat het dan nog duurder wordt?" En autobezitters: „In Z. Vlaanderen is de benzine meestal twee cent per lie ter duurder dan in andere streken van het land". Ook de geënquêteerden, die een ta riefsverhoging redelijk achten, konden him mening motiveren. De ophan den zijnde belangrijke verbetering van de veerdiensten weegt voor hen heel zwaar. „Er zijn nu nog wachttijden. Als de dubbeldekkers in de vaart komen behoren die geheel of nagenoeg ge heel tot het verleden. Daar mag je iets voor over hebben". En: „Als de minister naar Zeeuwsch-Vlaanderen moet komen, moet hij ook betalen. Tenminste: dat doet hij toch wel?" Uit de uitlatingen van de geënquê teerden is af te leiden, dat dè tijd van de vurige strijd om de vrije veren een verleden tijd is: „Och, protesteren en protestacties, dat is allemaal heel aardig. Maar het haalt soms zo wei nig (Van een medewerker) RUINERWOLD Zuid-west-Neder lands trekpaardhengsten speelden in deze week op de keuringen in hel oos ten een voorname rol; het blijkt dat in Zeeland en West-Brabant nog steeds een zeer goede basis is voor de trek- paardfokkery. Speciaal in Gelderland, donderdag op de keuring te Doetinchem, vielen de zuidwesterlingen op: het kampi oenschap van Gelderland werd ver overd door de vierjarige bruinschim- mel Nico van de Vrijhoeve, v. Suc- oesseur, van J. Wouters te Gilze en anderen (gebr. Bouwman te Didam) gefokt door J. W. Ophorst te Sprang. Deze jonge hengst versloeg drie oud kampioenen van Gelderland! Opmerkelijk was hier de aanvoer van vooral jonge hengsten: er waren twee driejarigen, voor het eerst te keuren, aangegeven doch er versche nen acht in de keuringsbaan; zes er van waren voor de keuring te 's-Her- togenbosch aangegeven. Van deze acht werden er drie goed gekeurd en één pas na arbitrage af gewezen; alles bijeen een mooi resul taat. Van deze drie kregen twee een twee de premie in de middenmaat met als eerste de goede zwartschimmel Ro nald v. Roland v.d. Polder, f.e. C. J. Wouters te Gilze, mede-eig. Gebr. Bouwman en G. J. Toonen te Maren. De andere geprimeerde en de goed gekeurde (die als Brabander niet aan de premiekeuring kon meedoen) kwa men uit Oost-Brabant. De nieuwe kampioen Nico v.d. V., was ditmaal opgenomen in het keur- stamboek; een andere vierjarige uit Oost-Brabant werd goedgekeurd zon der meer. Van de oudere hengsten kreeg een le premie in de kleine maat de 8-i. vos Gamin v.d. Kolk, v. Gamin de l'Eau- grenée, alweer een Brabantse (Mill) die de beide vorige jaren kampioen was. Tweede werd de 10-j. vos Leon v. Roza, v. Successeur, uit stal Th. v. Rattingen te Biervliet, eig. H. Scheffer te Hengelo. In de middenmaat kregen drie heng sten een eerste premie met als IA de Ö-j. zwartschimmel Baron van Zuid- dorpe, v. Baron de l'Hostée. uit stal M.A.B. Puylaert te Zuiddorpe en als IB de bruine 7-j. Bruno van Elegant, v. Elegant van 't Hoogland, uit stal E. J. Verpoorte te Zaamslag, beide van de H.V. Steenderen - Didam. De grote maat telde als eerste de 10-j. bruinsch. Nico v. Heikant, v. Suc cesseur, uit stal E. P. de Beule te St.- Jamteen, eig. H. A. Slaetjens te Wes- tendorp-Wisch en als tweede de 7-j. bruinsch. Mac. v. Adri v. Dorpzicht, uit stal Cyr. Ferket te Nieuw-Namen- Clinge, eig. G. H. Warfman te Borcu- lo. Goedgekeurd werd o.a. de 6-j. bruin sch. Elegant van Zuylen, v. Elegaht de Feluy, uit stal Ant. de Schutter- Koenraadt te Heiningen, eig. W. M. Bens en zonen te Mill. Op de keuring te Zuidlaren kreeg een 2e premie de driej. bruinsch. Karei van Kerkzicht, v. Ka star de Beauvoir, uit stal W. P. B. Wouters te Riel, eig. H. J. A. Hakvoort te Slootdorp (N.H.). Als vierjarige werd opgenomen in het keurstamboek en geprimeerd met een tweede premie de bruinsch. Nico van de Eik. v. Successeur, uit stal Joh. B. de Jong te Den Hout - Oosterhout, eig. Gebr, Welting te Dalen. Als vierj. Haflinger hengst werd hier in het keur-stamboek opgenomen (geen premi,ekeuringWere-Di van de Vrijthof, v. Welkom, gefokt door mevr. A. M. v. Meel-Borm te Hilvarenbeek, eig. Chr. J. Erkelens te Zeijerveld- diensten gebruikt maakt, geleidelijk aan af. In Zeeuwsch-Vlaanderen met name Is het aantal mensen dat over een eigen auto beschikt percentsgewijze echter iets hoger geweest dan in de rest van het land. Hetgeen er wellicht de oor zaak van is, dat de vermindering van het aantal buspassagiers hier enkele percentages lager is dan de landelijke cijfers aangeven. Bij de S.B.M. spreekt men van een vermindering met drie procent. Het landelijke cijfer is vijf procent. Een verhoging van de bustarieven bij het merendeel van de ondernemin gen houdt rechtstreeks verband met de verhoging van de accijns op diesel olie en benzine, met de verhoging van de verzekeringspremies en met de stijging van de loonkosten. Over het algemeen wordt door de Zeeuwse au tobusdiensten een aanmerkelijk ruime re service geboden aan het publiek dan in een dergelijke dun bevolkte provin cie verwacht zou mogen worden. „Wy willen onze service uitbreiden, «aldus de bedrijfsdirecties. „Het wordt echter door dergelijke noodzakelijke tariefs verhogingen alleen maar moeilijker. Ook al omdat verhogingen pas mo gen worden doorgevoerd als gedurende een bepaalde periode de noodzaak be wezen is. In die tussentijd heeft men dus al met een tekort moeten werken" Dat de „klant" door dergelijke ver hogingen wordt afgeschrikt (in som mige bedrijven in Nederland ziet men zich tweemaal per jaar gedwongen de tarieven te verhogen), noemt men „een van de meest kwalijke kanten" van deze zaak. „De openbare vervoers bedrijven hebben nooit van de wel vaart geprofiteerd", aldus een der directies. „Zij hebben financieel altijd in een dwangpositie gezeten. Zij zullen echter moeten blijven bestaan. Waar schijnlijk zal de enige oplossing op den duur zijn subsidiëring van overheids wege". DE NS heeft gisterochtend op enkele plaatsen hinder ondervonden van ob stakels en mankementen waardoor trei nen uitvielen of werden vertraagd. Tussen Schin op Geul en Heerlen ver sperde een goederentrein het enkelspo- rige miljoenenlijntje. De trein van Uit geest naar Beverwijk is gisteren om half zeven bij Uitgeest op een wissel met een as ontspoord. (Van een onzer verslaggevers) GOES Het beroepsgoederenvervoer over de weg in Zeeland heeft een vrij slecht jaar achter de rug. Het aanbod van lading was onvoldoende. De kos tenstijgingen konden niet of niet vol doende worden opgevangen. Een door lichting van de bedrijven in verband met de verlenging van de vergunnin gen voor de komende tien jaar heeft aangetoond, dat de rentabiliteit van het gros der ondernemingen niet roos keuring is. Onderlinge concurrentie leidde tot prijsafbraak. De felle con currentie speelde de tariefpolitiek van de verladers in de kaart. Onderne mers, die op grond van kostenverho gingen wel verhoging van de tarieven hebben bepleit, hebben nul op het re kest gekregen. De vervoersbedrijven, die gespeciali seerd zijn in het vervoer van land- bouwprodukten, ondervinden ernstige concurrentie van het toenemende aan tal landbouwtractoren, dat bij dit ver voer wordt gebruikt. Speciaal was het ongeregelde ver voer betreft hebben verschillende be drijven het werk moeten neerleggen. Indien er al enige winst in deze sec tor is gemaakt, dan kan er slechts sprake zijij van minimale winstmar ges. Het gros van de bedrijven is trouwens te eenzijdig georiënteerd op het vervoer van landbouwprodukten, hetgeen hen zeer kwetsbaar maakt. België heeft zyn vervoertaxe niet al leen gehandhaafd maar zelfs verhoogd met een tot zeven procent. Het Bene- luxvervoer wordt hierdoor, zo meent de Kamer van Koophandel, gediscri mineerd. In het kamp van het geregelde ver voer (vrachtautodiensten, afhaal- en besteldiensten) heeft de concentratie tendens zich voortgezet. Hetzij door overname van vergunningen, hetzij door het uitkopen van onrendabele be drijven. Ook voor het grensoverschrijdend vervoer geldt dat de concurrentieposi tie van de Zeeuwse vervoerders ern stig is verzwakt. Er is te weinig la ding. De tarieven zijn te laag. De vooruitzichten voor de Zeeuwse vervoerders zijn, mede met het oog op de van overheidszijde te verwach ten lastenverzwaringen, niet zo best.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1967 | | pagina 13