weg
MEDEDELING VAN C. KAMMERAAD
OVER SITUATIE IN ZEELAND
Nauwelijks werk te weini
„Zal wel koelen
zonder blazen./5
'heel weinig
euwe borden
- /f
Woningcontingent 1967
nodig voor op gang
zijnde bouwstromen
Pechiney
toch in
Sloehaven
Ren nies!
K.v.K. vraagt voor beleid
op lange termijn
een Yeerse-Meernota
Wandeling op kano's
Ds. i. Brok
ANTWERPEN NIET OP
HAVENDAG: N
Z.-Vlaamse
pomphouders
verlagen
benzineprijs
Schmelzer en
Beeriiink geven
FJ.G. antwoord
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 5 JANUARI 1967
S
^andaag
Morgen
)OGWATER
ir nieuws uit
en streek
>ag. 3 en 5
- VOORZITTER KAMER VAN KOOPHANDEL -
65 ontslagen in
wölfabriek
Zeeuwse stem
Veertarieven
Te zwaar
Sloekanaal
GEEN BIJZONDERE DRUKTE
IN ZEEUWSE APOTHEKEN
Minimumregeling
voor lozing van
chemisch afval
op Westerschelde
Minister: geen
goedkoop aardgas
Voorzitter K. v. K. Midden-Zeeland:
Teruggang in
bedrijfsleven
midden- en
noord-Zeeland
A. de Jonge verlaat
Kamer van Koophandel
Discriminatie door
maatschappijen
„Niet redelijk
Onbelangrijk
Autodief na
achtervolging
gegrepen
Restauratie van
stadsruïne te Sluis
De nationale koek
2
|ls iedereen déze vier
i zijn geheugen prent,
fen heel eind m de
Het enige, dat ik
is het volgende. £>e
bk. Daarover wor-
bpend opgebeld. Nie-
Ihet precies te snap-
loek is per 1 januari
Tteld buiten de be-
Dat wil dus zeggen,
Itomobilist zo'n ding
t moet hebben. Bin-
liwde kom hoeft het
[te van het apparaat
J 45 cm zijn. De zijden
loorzien van rood re-
periaal en ten minste
n. Het ding moet ste-
lond staan, zodat het
illen. Voor de rest zijn
leen bepalingen van
8)
bod geldt op oneven
fte rechterzijde en op
voor de linkerzijde
Geldt het parkeer-
selend gedurende de
veede helft van de
worden de cijfers
I cheidelijk 16-31.
rbod geldt voor de
3 weg, waar het hord
Indien onder de
m. 51 een onderbord
ongeveer evenwijdig
j-as, waarop een of
ontale zwarte pijlen
\?eld. geldt het desbe-
erbod voor de rich-
h pijl of pijlen aange-
zee". „En die spoelen dan
ivendrecht", zei dr. Pólnyc^*
eerst goed aan het dansen,
llijk lastige vragen worde»
Nee, Bulbac. Ik heb een
leek extra verlof en je vliegt
•ter naar het glorierijke va-
Verholen mee..." «Hoi-
r riep Bulbac opgetogen
e hand op de schouder y*&
illemaal goed zal aflopen»
rijdag B Januari.
10.58 en 23.4-2 uur. Ter-
B1 en 23.14 uur. Vlissingen;
144 uur. Wemeldinge: 11.21
■tsdijk
luis 16 uur Raadsvergadering
jLE
jrd Bos en Duin 9.30 uur
peeuwse CPJ
|ur The sound of ihusic, a.L
[EEN
■6.30 uur Raadsvergadering
19.30 uur Schieting
fpper 19.30 uur VlasSérsbal
15 uur Avonturen van
|4 t.m. 12 jaar; 19.30 uur De
|e River Kwai vanaf 12 jaar
lur The sound of music, al»
~buw 20 uur Rooie Sien, IS j.
LLE
Vd Bos en Duin 9.30 uur
Zeeuwse CPJ
LONDEN. Alexander Wozniak,
een 43-jarige voormalige Poolse
oorlogsvlieger, is in de Engelse
hoofdstad aangekomen na een
wandeling van bijna 400 km over
de rivier de Theems. Grote kano
schoenen hielden hem drijvenre.
Hü bewoog zich voort door middel
van stokken met onzinkbare
schyven.
ZWOLLE (ANP) De N.V. Wol
industrie „Hattem" gaat de produktie in
krimpen. In verband daarmee heeft de
directie besloten, in overleg met de on
dernemingsraad, de vakbonden en het
gewestelijk arbeidsbureau, voor 65 per
soneelsleden ontslag aan te vragen. Het
gaat hoofdzakelijk om meisjes en enkele
getrouwde vrouwen. Het besluit' tot in
krimping van de produktie is volgens de
directie een uitvloeisel van de algemene
verslechtering van de economische si
tuatie.
DE predikant van de Ned. hervormde
gemeente te Hulst, ds. J.A.H. Brok
treedt met ingang van 1 februari
aanstaande in .die)ist van het vor
mingscentrum De Klencke" in Oos-
terhesselen. Hij is ongeveer twee
jaar in Hulst werkzaam geweest. Het
was zijn eerste gemeente. Hij zegt:
,Jk ben er blij mee voor het vor
mingscentrum te kunnen gaan wer
ken. Het vormingswerk trekt me bij
zonder aan. Daarin kan ik namelijk
een beter gebruik maken van de
theologische opleiding, die ik mee
gekregen heb. Bovendien kom je in
het vormingswerk veel eerder tot
een dialoog dan in een gemeente".
EN over zijn korte verblijf in Hulst:
..Het lijkt inderdaad wel heel erg
kon. Maar het kon in de gegeven
omstandigheden echt niet anders. De
gemeente te Hulst zit financieel
'moeilijk. Ze had het misschien nog
een half jaar of zo uit kunnen zin-
gen door de verkoop van stukjes
W'ond en dergelijkeMaar dan zou
het afgelopen zijn. In de gemeente
Hontenisse is de situatie hetzelfde.
Fusering van beide gemeenten, die
samen ongeveer 500 zielen tellenligt
dus voor de hand".
EEhN oplossing oordeelt hij de op
nanden zijnde fusie niet. „Een streek-
gemeente door samenvoeging van de
gemeenten te Axel, Zaamslag, Hon-
tenisse en Hulst zou beter zijn ge-
J^eest. Maar zo'n streekgemeente
leek men in Axel en Zaamslag niet
willen. Men wil daar niet graag
Dn zelfstandigheid kwijt. Evenmin
}]n eigen predikant. Wanneer er een
s reekgemeente was gekomen zou ik
i tijd jaar) in Hulst zeker
nebben uitgezeten".
DS- BROK vervolgt: Een streekge-
meente is zeker te prefereren boven
en gemeenteHulst-Hontenisse. In
rï* eekgemeente zouden alle vier
vastories in Axel, Zaamslag, Honte-
sse en Hulst bezet zijn gebleven,
e predikant had zich bovendien
wnnen specialiseren. De een preekt
uEt "nder thuis in het ieugd-
,5"*' n°9 een ander in de bejaar-
™z°rg en een vierde heeft capaci-
Am V,00r de catechese. De ver-
tpJj: talenten van de predikan-
h,A'e P niet helemaal all-round
hadden in een streek-
den" benut kunnen wor-
Nbilt sit,]'atie nagenoeg bij het oude
•Wt. zullen wij van onze zijde min-
intensief kunnen deelnemen aan
gesprek tussen de kerken in deze
contreien. Dat is jammer. Ik heb in
de laatste twee jaar hier op het stuk
van de toenadering tussen de kerken
grote verbeteringen kunnen consta
teren. Er zijn veel symptomen van
een groeiend begrip. Neem de situatie
in Hulst. Over een gemengd huwe
lijk wordt altijd overleg gepleegd
tussen de parochiegeestelijkheid en
de predikant. Dat was tot voor kort
anders. En wat we in de commissie
Bijzonder Kerkewerk in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen hebben be
reikt, mag er ook zijn".
TEN aanzien van de gemeente Hulst
meent ds. Brok, dat die te klein
is voor het met succes volvoeren
van interessante experimenten. Qua
mentaliteit is het", zegt hij, „geen
supergemeente, evenmin een slechte.
Deze gemeente heeft, evenals alle
andere gemeenten, haar nadelen.
Meestal kunnen de mensen zelf er
niets aan doen". Hij concludeert: „Ik
heb in Zeeuwsch-Vlaanderen en
Hulst prettig gewerkt. Maar ik ben
ook en toch blij in het vormingscen
trum in Oosterhesselen te kunnen
gaan werken."
(Van een onzer verslaggevers)
GOES „Van een tekort aan
werkgelegenheid is in Zeeland
gelukkig nauwelijks sprake. Naar
mijn vaste overtuiging is hier po
tentieel een zeer goede en blijven
de werkgelegenheid". Aldus de
heer C. Kammeraad, voorzitter
van de Kamer van Koophandel
voor Midden- en Noord-Zeeland
tijdens zijn gisteren uitgesproken
nieuwjaarsrede.
Om de economische mogelijkheden in
Zeeland zo goed mogelijk tot ontwik
keling te brengen is het volgens de
heer Kammeraad niet zozeer nodig om
fabrieken naar Zeeuwse arbeiders te
brengen, maar wel om nieuwe arbei
ders naar Zeeland te brengen. Hij pleit
te in dit verband voor een op Zeeland
gericht woningbouwprogramma met
een daarbij behorende verhuizingsre
geling. De heer Kammeraad wees op
de geheel eigen aard van de Zeeuwse
ontwikkeling. Zeeland heeft z.i. een
eigen betekenis voor de Westeuropese
economie. De ontwikkeling van Zee
land heeft een ander verloop dan die
in de overige officiële ontwikkelings
gebieden, die de regering in Nederland
heeft aangewezen. De oorzaak -van de
blijvende interesse van de grotere on
dernemingen voor vestiging in Zee
land is de bijzondere geografische lig
ging van het Deltagebied
In dit verband achtte de heer Kam
meraad het noodzakelijk dat Zeeland
een belangrijke stem heeft bij de be
slissing over de plaats van een nieu
we vestiging.
Zo was hij bijvoorbeeld van mening
dat de terreinen in Vlis sing en-O o st bij
voorkeur bestemd moeten zijn voor
bedrijven, die de ligging aan diep
vaarwater werkelijk intensief zullen
benutten. Verder achtte hij het van
belang dat de nieuwe bedrijven zich
vestigen met de daarbij behorende
commerciële en administratieve staf.
Om de nieuwe economische ontwik
keling te kunnen volgen zal volgens
de voorzitter, onder meer een verbe
tering van de schoolaccommodatie
voor algemeen en technisch onderwijs
tot stand moeten komen. Verder zal
er voor gezorgd moeten worden dat
de gezinnen, die naar Zeeland komen,
zich daar snel thuis voelen.
De heer Kammeraad wees vervol
gens op de dringende noodzaak tot
Vernieuwing én verbetering van veel
Zeeuwse wegen; rijksweg 58 voorop
natuurlijk.
Onder de huidige omstandigheden
achtte hij een tariefverhoging voor
het gebruik van de Westerscheldeve-
ren moeilijk te verdedigen. Een ver
hoging zou volgens hem niet veel an
ders zijn dan wéér een extramiddel
om het wegverkeer geld in de natio
nale schatkist te laten storten. Een
vergelijking tussen het tariefbeleid
voor de Oosterscheldebrug (waarvan
de toltarieven per 1 januari j.l. zijn
verhoogd) en dat voor de Westerschel-
deveren vond hij „niet wed aanvoard-
baar". De heer Kammeraad gaf hier
op de volgende toelichting: „De Oos-
terscheldebrug is gebouwd met mid
delen, die uit leningen zijn verkregen.
Leningen, waarvan rente en aflossing
betaald moeten worden uit de op
brengsten van de tolheffing. Daarnaast
is door de Oosterscheldebrug een
tweede route naar de Randstad ont
staan, zodat keuze mogelijk is. De
Scheldeveren vormen in meer dan één
opzicht de enige verbinding van
Zeeuwsch-Vlaanderen met overig Ne
derland. Ze zijn ingesteld en ze wor
den in stand gehouden uit de algemene
rijksmiddelen".
De heer Kammeraad zei dat zijn
principiële bezwaren tegen een verho
ging van de veertarieven waarschijn
lijk wat minder zwaar zouden zijn
wanneer de lasten van de weggebrui
kers ,,al niet zo verschrikkelijk hoog
waren" als thans het geval is.
De bouw van dubbeldekse boten voor
de Westerscheldeveren zag hij als een
bijzondere vorm van rijbaanverbreding
Dat het vrachtverkeer de Ooster
scheldebrug tot nu toe gemeden heeft
zou volgens de voorzitter van de Ka
mer van Koophandel wel eens veroor
zaakt kunnen zijn door het feit dat er
wel veel personenauto's over de brug
rijden.
Behalve dat de capaciteit van be
paalde wegen in Zeeland achterblijft
doen zich ook problemen voor met be
trekking tot do zwaarte van verschil
lende transporten. Als voorbeeld
noemde de heer Kammeraad de laat
ste bietencampagne, toen op Walche
ren de bieten slechts bij de bedrijven
konden worden weggehaald door het
verlenen van bijzondere ontheffingen
voor de vrachtauto's waarvan het
laadvermogen dat van de B-wegen te
boven gaat. ,,Een verbetering van een
aantal B-wegen tot A-kwaliteit lijkt
net enige middel om de landbouwbe
drijven niet onbereikbaar voor het
groepsvervoer te maken", aldus de
heer Kammeraad.
De heer Kammeraad heeft tijdens
zijn rede gewezen op het belang van
het Sloe-kanaal van Vlissingen-oost
naar het Veerse Meer. Een volgende
industrie-gegadigde voor Vlissingen-
Oost kan zijn beslissing van niet al
dan niet aanwezig zijn van het Sloe
kanaal laten afhangen, aldus spreker.
Hij pleitte daarom voor een onbelem
merd voortgaan van de voorbereidin
gen voor 't maken van het kanaal op
dat het als gereed project kan worden
aangeboden".
Hij toonde zich verder een voorstan
der van samenwerking tussen de Ka
mers van Koophandel in het Deltage
bied met betrekking tot het vraagstuk
van de recreatiebevordering. De toeris
tische organisaties gaf hij in dit ver
pand m overweging een beknopte
handleiding samen te stellen en uit te
geven voor het gehele gebied tussen
-Rotterdam, Breda, Antwerpen en
Brugge.
De heer J. Roose zei later tijdens de
vergadering van de kamer dat een
principiële benadering van het vraag
stuk van de tariefsverhoging van de
Keren in de huidige situatie enigszins
irreëel is. De veren zijn in beheer en
onderhoud bij en het eigendom van de
provincie. Het rijk echter betaalt alle
tekorten. Volgens de heer Roose zou
een duidelijker situatie ontstaan wan
neer de provinciale stoombootdiensten
aan rijkswaterstaat zouden worden
overgedragen. Zoals de zaken nu staan
zou een beperkte bijdrage van de pro
vincie in de tekorten zijns inziens moe
ten worden overwogen.
Overigens bestond er van de zijde van
de sectie verkeer teleurstelling over de
manier waarop de Kamers van Koop
handel de verschillende lastenverzwa
ringen voor het wegverkeer hebben af
gedaan. De toegezegde nota op dit punt
is wegens tijdgebrek achterwege ge
bleven. De heer Kammeraad zegde toe.
dat de Kamers de zaak in ieder'geval
scherp in de gaten zullen houden.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG G.S. van Zee
land hebben de minister van
Volkshuisvesting en Bouwnijver
heid advies gegeven over de ver
deling van de 750 woningwetwo
ningen die Zeeland voor 1967 toe
gewezen heeft gekregen.
In feite viel er voor G.S. niets
te verdelen. Een groot deel van
het contingent is in 1966 al bij
wijze van voorschot opgenomen.
Het restant is zo goed als volledig
nodig om- de lopende bouwstro
men in de provincie dit jaar vol
gens plan te voeden. Ongeveer vijf
procent van het contingent blijft
over voor de bouw van bejaarden
woningen.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Van een grotere
drukte dan normaal in verband met
de artsenkwestie is in de Zeeuwse
apotheken geen sprake. Bij apotheek
Hamann in Terneuzen veronderstelt
men, dat verschillende mensen de
indruk hebben, dat ze al vanaf 1 ja
nuari hun dokter particulier moeten
betalen. En bij apotheek Nonhebei
in Middelburg lanceert men de ver
onderstelling: ,,De mensen zullen
over die artsenkwestie wel denken,
dat het wel zal koelen zonder blazen"
Overigens heerst bij alle apotheken
de gebruikelijke winterse drukte.
,,Dat is altijd rond Kerstmis en voor
al aan het begin van het jaar," al
dus de apothekeres, mej. van de
Kleine Mulder uit Vlissingen. ,,Een
beetje rommelig is het dan, maar
niet drukker dan anders om deze
tijd. Ik zou althans geen verband wil
len leggen tussen de drukte nu en de
artsenkwestie. Heel veel mensen ne
men zich tijdens de feestdagen voor
nu toch eens eindelijk naar de dokter
te gaan met dat puistje, dat maar
niet weg wil trekken of de dokter
nu eens te consulteren over een las
tige maag. Maar misschien", aldus
mej. van de Kleine Mulder, kun
nen we het volgende week merken
als het ineens stiller zal worden."
Toch had men bij de apotheken
juist nu 'n grotere drukte verwacht.
In het begin van de week was het
echter hier en daar zelfs opvallend
rustig. Alleen tussen kerst en nieuw
jaar was er sprake van grote drukte.
„Toen kregen we ook veel recepten
met herhalingen," aldus apotheek
Van de Boogert in Middelburg. „Er
wordt in de zaak veel over de kwes
tie gepraat en de mensen zijn echt
een beetje bang voor de gevolgen".
Dat velen er mee inzitten, is ook
de mening bij apotheek Hamann in
Terheuzen. ,,En dat hoor je natuur
lijk vooral van mensen, die geregeld
naar de dokter moeten." Bij de Goe-
sche Apotheek had een van de klan-
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De heer C. Kammeraad,
voorzitter van de Kamer van Koop
handel in Midden- en Noord-Zeeland,
acht oen internationale minimumrege
ling in het Deltagebied met betrekking
tot de lozing van anorganische che
mische afvalstoffen in de Wester
schelde noodzakelijk.
Een meldingsplicht bij een centrale
administratie is volgens hem nu reeds
opportuun.
De heer Kammeraad kwam tot deze
uitspraak aan de hand van het feit,
dat de reinigende capaciteit van de
Westerschelde geen invloed heeft op
de anorganische chemische afvalstof
fen. En het zijn juist de chemische
industrieën, die belangstelling hebben
voor het Deltagebied.
De heer Kammeraad zag veel nut in
een bespreking van het afvalprobleem
door de Kamers van Koophandel rond
om de Westerschelde.
ten gevraagd, of ze in het vervolg
ook zelf de medicijnen zou moeten
betalen. Maar verder wacht men
maar af. „De artsen helpen de men
sen hier behoorlijk," aldus apotheek
Klaassen in Terneuzen, ,,je hoort er
dan ook weinig over. En wat de druk
te betreft: we hebben het altijd druk
en het wordt nog steeds drukker, af
gezien van de artsenkwestie".
DEN HAAG Het Franse concern
Pechiney stelt opnieuw pogingen in
het werk om te komen tot oprichting
van een aluminiumfabriek in Neder
land, met het Sloegebied als de daar
voor het meest in aanmerking komen
de vestigingsplaats.
De minister van Economische Zaken
drs. J. A. Bakker, heeft dit medege
deeld in antwoord op schriftelijke vra
gen van 't Dweede-kamerlid, de heer
Assmann (KVP).
Op 14 september 1965 heeft de vo
rige minister van Economische Zaken
aan Pechiney reeds meegedeeld, dat
voor de vestiging van een aluminium-
produktiebedrijf geen goedkoop aard
gas ter beschikking kan5 worden
gesteld. Aangezien voldoende energie
tegen een bepaalde, lage, prijs een
vereiste is voor een rendabel alumi-
niumproduktie aan welk vereiste
hier te lande slechts kan worden vol
daan op basis van goedkoop aardgas
kon als gevolg van deze beslissing
het vestigingsplan van Pechiney niet
doorgaan.
Bij Economische Zaken achtte men
de mogelijkheid, dat Pechiney nu on
derdak zou gaan zeken in de Ant
werpse liaven niet reëel. „Ook een
groot bedrijf moet voor de verande
ring van een vestigingsplan een ja
renlange studie verrichten, evenals de
minister voor een eventuele wijziging
van de aardgasnota. Bovendien ging
het Pechiney essentieel om goedkoop
aardgas en dat kan het in Antwerpen
ook niet vinden", aldus een woord
voerder.
De reden voor de afwijzing hield
verband met de voorgenomen en
inmiddels tot stand gekomen ves
tiging van een aluminiumbedrijf in
Delfzijl. Als gevolg hiervan werd door
een aluminiumbedrijf niet langer vol
daan aan de voorwaarden voor de
verstrekking van goedkoop aardgas,
neergelegd in de nota inzake het aard
gas van 11 juli 1962. Met name niet
aan de voorwaarde dat sprake dient
te zijn vna een vor ons land nieuw
industrieel project. Volgens minister
Bakker zou er aanleiding kunnen zijn
in dp> huidige omstandigheden een wij
ziging van deze voorwaarden in over
weging te nemen. Maar dit vergt in
verband met haar consequenties,
nauwgezette bestudering.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES. De 'lieer C. Kammeraad voorzitter van de Kamer van Koophandel
voor Midden- en Noord-Zeeland, ziet het als een tekort dat Antwerpen op de
zeehavendag in Middelburg niet als mede-organisator is opgetreden.
,.De jongste berichten over de ontwikkelingen van de zeehavenfunctie op de
Belgische Schelde-oevers laten slechts één conclusie toe: ook Antwerpen behoort
in het Deltahavenoverleg te worden betrokken", aldus de heer Kammeraad
tijdens zijn gistermorgen jn Goes uitgesproken nieuwjaarsrede. Artikel 45 van
het Schelde-Rijnverdrag, dat de economische overheidssteun bij de aanleg en
exploitatie van zeehavens regelt, leidt volgens de heer Kammeraad tot dezelfde
conclusie.
De lang verbeide zeehavennota is, aldus de voorzitter, een teleurstelling gewor
den. Binnenlandse overwegingen van ruimtelijke ordening lijken z.i. zwaarder
te wegen dan economische berekeningen. „Buitenlandse invloeden op de mo
gelijke havenontwikkelingen worden zo goed als niet in de beschouwing geno
men".
De heer Kammeraad gaf het komende kabinet in overweging zich bij zijn inves
teringen in zeehavens, méér dan de opstellers van de zeehavennota hebben
gedaan, te laten leiden „door overwegingen van economisch rendement op langere
termijn".
Aan het opzetten van nieuwe
bouwstromen in woningwetwo
ningen in Zeeland kan op het o-
genblik helaas niet gedacht wor
den.
G.S. hebben de minister ge
vraagd om het in 1966 verleende
voorschot op het contingent 1967
in een extra toewijzing om te
zetten.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De resultaten van liet be
drijfsleven in midden en noord Zeeland
zijn in 1966 ten opzichte van het jaar
daarvoor in het algemeen teruggelopen
De kostenstijgingen konden slechts in
enkele gevallen worden bijgehouden.
Een vrij beduidend aantal onderne
mingen is opgeheven. Een vrijwel
gelijk aantal nieuwe vestigingen stond
hier tegenover.
Aldus de heer C. Kammeraad, voor
zitter van de Kamer van Koophandel
in genoemd gebied. Voor een werkloos
heid van enige betekenis is Zeeland tot
nu toe echter gespaard gebleven. Zo
zal het in de naaste toekomst vol
gens de heer Kammeraad waarschijn
lijk blijven.
Wel is er in Zeeland een tekort aan
geoefende en geschoolde vaklieden. De
opleidingsmogelijkheden voor gespecia
liseerde vaklieden zal met grote spoed
ter hand genomen moeten worden.
Gebeurt dat niet dan zullen spannin
gen tussen chemische en niet-chemi-
sche industrieën niet kunnen uitblijven
aldus de voorzitter.
(Van onze verslaggeefster)
GOES De heer A. de Jonge, alge
meen secretaris van de Kamer van
Koophandel voor Noord- en Midden-
Zeeland, zal met ingang van een april
a.s. eervol ontslag uit deze functie wor
den verleend.
De heer De Jonge, die nu 41 jaar lid
is van de Kamer heeft i.v.m. het berei
ken van de pensioengerechtigde leeftijd
ontslag gevraagd. Tegelijkertijd zal hij
een 12-tal nevenfuncties, die nauw ver
band houden met zijn secretaris-zijn,
neerleggen. Zijn werk zal worden over
genomen door de huidige secretaris mr.
W. Otten.
Tijdens de eerstvolgende vergadering
van.de Kamer op 31 maart zal er af
scheid van de heer De Jonge worden
genomen.
(ADVERTENTIE)
Brandend maagzuur?.
helpen dirèkt!
(Van een onzer verslaggevers)
SLUIS. „Niet om het mijn collega's
moeiljjk te maken, maar alleen om de
maatschappijen eens aan het denken te
zetten. Om de knuppel in het hoender
hok te gooien. Daarom heb ik tot die
prijsverlaging besloten". Dit zegt de
heer P. C. de Smit, exploitant van een
Esso-pompstation te Sluis, die met in
gang van gisteren op eigen initiatief
de prijzen van de door hem verkochte
benzinesoorten met 2 cent per liter
heeft verlaagd. Hij is nog dezelfde dag
door enkele collega's in de kanaalzone
en Oost Zeeuwsch-Vlaanderen gevolgd.
De belangrijkste oorzaak voor de
prijsverlaging ziet de heer Smit in het
feit, dat de grote maatschappijen in
onderling overleg het land in sectoren
hebben verdeeld. En wel zo, dat
Zeeuwsch-Vlaanderen in een ander
rayon is ondergebracht dan overig Zee
land. Dit brengt met zich mee, dat voor
Zeeuwsch-Vlaanderen een één-literprijs
is vastgesteld, die 2 cent hoger ligt dan
voor de rest van Zeeland.
„Dat verschil is niet redelijk", vindt
de heer De Smjt. „Zeeuwsch-Vlaanderen
is ook Zeeland. Waarom dan deze dis
criminatie?". Dat in het centrum van
het land de prijs nog een heel stuk
lager ligt het verschil bedraagt 4 tot
6 cent per liter vindt hij juist.
„Het is logisch, dat in de uithoeken
van het land in verband met hogere
vervoerskosten ook een hogere prijs
wordt berekend", zegt hij
De heer De Smit heeft voor hij tot de
prijsverlaging overging geen overleg
gepleegd met zijn maatschappij, de
Esso.
Wel heeft hij de maatschappij van
zijn besluit op de hoogte gebracht. „We
boksen nu al een paar weken tegen dat
van bovenaf opgelegde prijsverschil",
aldus de heer De Smit. „Zonder resul
taat echter. Daarom doen we het nu
zo. Misschien dat de maatschappijen i:u
een redelijker sectorenindeling gaan
overwegen".
Naar hij met grote nadruk verklaart,
heeft zijn prijsverlaging niets te maken
met de benzine-oorlog tegen de zgn.
„witte pompen". Wel geeft hij toe, dat
het feit dat naar zijn mening het ver
schil'. tussen de Belgische en Nederlanose
benzine te gering dreigde te worden
zijn pompstation staat ongeveer ander
halve kilometer van de Belgische grens
mede een factor is geweest, die hem
het besluit tot prijsverlaging heeft doen
nemen. „Maar", voegt hij eraan toe,
,,dit is in dit verband maar nauwelijks
van belang".
(Van onze verslaggeefster)
GOES Het bestuur van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor
Midden en Noord-Zeeland heeft G. S.
laten weten, dat er ook van zijn zyde
wensen en kritiek zijn ten aanzien van
het ontwerp-streekplan voor Midden-
Zeeland.
Het lijkt het bestuur van de Kamer
gewenst om aan het bestuurslichaam
„Het Veerse Meer" een nota te vragen
voor het op lange termijn te voeren
beleid. Het bestuur vraagt zich verder
af of de investeringen voor het gepro
jecteerde industrieterrein met in-
steekhavens ten noord-oosten van Goes
verantwoord zijn tegenover het daar
van te verwachten economisch nut zon
der verbreding van het Goese Saska-
naal.
Wenselijk ils het ook, aldus het be
stuur, om in het algemeen en in het
(Van onze correspondent)
VLISSINGEN Twee surveillerende
agenten bemerkten in de Spuistraat een
jeugdig uitziend persoon in een perso
nenauto die zich enigszins vreemd ge
droeg. Toen de politie hem sommeerde
te stoppen, zette hij een levensgevaar
lijke vlucht per auto in, met gedoofde
lichten door Vlissingen, die eindigde
met een aanrijding in de Adriaan Poor
terlaan. Hij trachtte alsnog weg te lo
pen, doch werd in een brandgang ge
arresteerd. Het bleek de bij de politie
bekendstaande 18-jarige L. H. van be
roep havenarbeider, uit Middelburg te
zijn, die in eerste instantie een valse
naam opgaf. De auto was van Plein 1940
te Middelburg gestolen, en bleek eigen-
dom te zijn van L. M. uit Middelburg.
SLUIS De restauratiewerkzaam
heden aan de oude stadsruïne „De
ötenen Beer", waarmee men ruim een
laar geleden begon, werden enige we
ken geleden hervat. Het werk vindt
plaats onder toezicht van de Kon. Ned.
Heide Maatschappij. Bij graafwerk
heeft men het begin van een oude
steenweg blootgelegd. Deze weg is
hoogstwaarschijnlijk een toegangsweg
geweest naar de Westpoort. Vlak bij de
ruïne heeft men het eerste gedeelte
gereed van een dubbel wandelpad
langs de oude stadswallen.
bijzonder in Middelburg de terreinen
waarop klein-industrie kan worden ge
concentreerd te vergroten.
Ook wordt de vraag gesteld of de
dam door het Veersegat wel de gepro
jecteerde weg kan bevatten zonder dat
de huidige recreatie en-of parkeerstro-
ken daaraan ten offer moeten vallen.
Wat betreft de woningbouw ten oosten
van rijksweg 58 is het bestuur van
mening dat nabij Vlissingen geen ter
rein daarvoor moet worden aangewe
zen.
Een en ander deelde voorzatter C.
A. Kammeraad gisteren mee tijdens
de algemene vergadering van de Ka
mer van Koophandel in ,,De Koren
beurs" te Goes. De vergadering schaar
de zich achter de meningen van het
bestuur.
(Van onze verslaggeefster)
GOES De voorzitter van de Fede
ratie van Jongerengroepen in de P.vd.A.
in Zeeland, Bram van Overbeeke, heeft
tot nu toe van twee fractievoorzitters,
Schmelzer en Beernink, een antwoord
gekregen op zijn vragen over de volgens
hem onrechtvaardige verdeling van het
nationale inkomen. Zoals gemeld schreef
de F.J.G.-man een brief hierover naar
de voorzitters van de „Grote vijf" in de
Tweede Kamer.
Beide politici geven toe, dat de ver
deling van de nationale koek sinds 1945
niet meer is veranderd. De heer Beer
nink is van mening, dat de verdeling
voor verbetering vatbaar is. Schmelzer
daarentegen gaf, aldus de heer Van
Overbeeke, geen rechtstreeks antwoord
op de vraag of hij de verdeling recht
vaardig vindt.
Hij schrijft, dat de inkomstenverschil-
len nodig zijn om de mensen daardoor
een prestatieprikkel te geven. Toch
meent de heer Schmelzer dat de zorg
van zijn partij er naar uit dient te gaan
dat een onrechtvaardige bevoordeling
wordt voorkomen, en er tevens voor
dient te worden gezord dat „de vruchten
van de welvaartsgroei doorstromen naar
alle deelnemers".
De heer Beernink, zo blijkt uit zyn
brief, denkt de verdeling te kunnen
verbeteren door bij de verdeling van de
belastingdruk minder nadruk te laten
vallen op loon- en inkomstenbelasting,
en, bij een eventuele invoering van in
directe belastingen, de eerste levensbe
hoeften te .ontzien. Hierna geeft de heer
Beernink een zevental punten, waardoor
hij tot die betere verdeling hoopt te
komen.