UM
chap
gemeenschapsvoorzieningen
in lidstaten kosten te veel1
Internationale conjunctuurpolitiek
laat op zich wachten
1966
voor
moeilijk jaar
leerindustrie
UNITED STATES LINES
Markten en veilingen
„Verhogingen
PTT-tarieven
opschorten"
Cunard doet
mee met
containers
Vijf procent
Noodzaak
VOORSPOEDIG
JAAR VOOR
KLM
öcUtottfa's
Internationals licht verdeeld
Amsterdamse Effectenbeurs
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 DECEMBER 1966
17
i
%x'é*
ïm
eldklasse;
eesterlijke coup®-
rlijk bewijs van
e en distinkti®-
;erren.
luum.
NIET DRUK
AFNAME
Vervoerd]fers in 1966
stegen aanzienlijk
héérrrlijke
lichtgezouten pinda's
K.V..K.: consequenties
eerst beter bezien
Onredelijk
WATERSTANDEN
13
1'ET
v&mk
lil
(ADVERTENTIE)
(Van onze finaneieel-economische
medewerker)
TILBÜRG Op de vergadering
van de ministers van sociale zaken
en van buitenlandse zaken van de
zes EEG-landen, die op 21 en 22
december j.l. in Brussel is gehou
den, zijn pogingen ondernomen
om de basis te leggen voor een
gemeenschappelijke conjunctuur-
politiek en een economische poli
tiek op middellange termijn.
Het traag- beslissende overlegorgaan
van de ministerraad is niet verder ge
komen dan het beklemtonen van de
noodzaak van een geïntegreerde econo
mische politiek binnen de gemeen
schap.
Ruim een half jaar geleden is de EEG-
commissie begonnen aan een memoran
dum over de aanvaarding van een aan
beveling van de Fransman Marjolin in
zake de gemeenschappelijke conjunc
tuurpolitiek. In april 1964 waren al zul
ke aanbevelingen gedaan, maar daar de
vorderingen bij de verwerkeling nihil
zijn geweest kon men niets anders doen
dan de aanbevelingen opnieuw onder
de aandacht van de ministerraad bren
gen.
De eerste aanbevelingen betroffen
het verzoek aan de ledenlanden om hun
overheidsuitgaven per Jaar met niet
meer dan vijf procent te laten toene.
men. De commissie heeft nu toegege
ven, dat deze eis aan de regeringen van
(Van een medewerker)
WAALWIJK Voor de schoen
en lederindustrie is 1966 een bij
zonder moeilijk jaar geweest. On
danks alles hebben de industrieën
toch behoorlijk stand kunnen hou
den.
Omdat er de laatste weken van het
jaar meestal weinig veranderingen in
de marktsituatie plaatshebDen, beslui
ten wij de berichtgeving van dit jaar
met een overzicht van het wel en wee
in de leder- en scheenbranche in de
afgelopen twaalf maanden.
Enkele bedrijven moesten of wilden
onder druk der omstandigheden sluiten,
maar over het algemeen hebben zowel
de schoen- als lederindustrieën getoond
opgewassen te zijn tegen de grootste
moeilijkheden. Dit zal hier en daar
zeker grote hoofdbrekens hebben gekost
en daarom valt het te - betwijfelen of
1966 wel overal rendabel is geweest,
Immers niet alleen heeft de reeds en
kele jaren durende loonexplosie met
verbeteringen van de secundaire ar
beidsvoorwaarden zich voortgezet en
niet alleen zijn de verdere kosten even
eens gestegen, maar ook eiste het ver
loop van de huidenprijzen veel van het
beleid van de ondernemrs. De winst
marges waren, voorzover daar sprake
van kan zijn, te klein en de risico's te
groot.
Daarbij kwam in ons land in de
loop van dit jaar een ommekeer in
de algemene economische toestand en
men vraagt zich soms af hoe het mo
gelijk is, dat de algemene situatie zich
zo snel kon wijzigen. Was er in het
begin van '66 nog sprake van een
.•hoogconjunctuur", allengs brokkelde
deze steeds meer af en mogelijk door
een oververzadiging van de markt en
moeilijkheden met de export kregen
verschillende bedrijven minder werk,
waardoor bedrijfssluitingen moesten vol
gen en arbeiders werden ontslagen,
Met enkele andere industrieën sta*,
de schoen- en lederindustrie toch nog
betrekkelijk gunstig af tegen de alge
mene situatie. Er werd vrij regelma
tig gewerkt hoewel van drukte geen
sprake was. Invoeren van een verkor
te werktijd was cr nauwelijks bij.
In 1966 zette de stijging van de hui-
yzen zicdl aanvankelijk voort met
n abnormale verhoging van de hai-
,en de Üezenprijzen. De huiden-
aiKten trokken zich toen niets aan
j a g®rriene economische omstan-
Snvïl T>jdens de vakantieperiode
ifen v! er GGhter een kentering en wer-
zSL Sri?zon wat lae«r- Deze daling
nrw i het. eind van het jaar
mL ?or' prijzen werden nu wat
de afvarf' h£ew.eI ,nR? te hoog voor
iriftir i looierijen boden zoveel
zen wcerst,and tegen de hoge prij-
en mLfi 1 slechts mondjesmaat
kocht V00r ecte behoefte, ge-
birffclhf,iiirlifn van Java' anda"
vS* kwam betrekkelijk weinig
,A"T de Siam-buffelhui-
kem»'"""1? doOT de belangrij-
nS£mJe{flng; Daarmee trokken de-
bi'ffolE 1le van andere soorten
n. wat mee omhoog.
!eerhedrrtabrie'ïeri hie'den zich vat.
moest SVen nnB het beste-
me' oen vort nn,nf worden gehouden
divcrsl "i? m de vraag naar
de Swfïarte.n: De "toeilijkheden in
2»aZ al! du.sttle werden ver-
vangmcr tiet verbruik van ver-
Vahgmgsartikelen verder toenam.
de zes landen niet gesteld kan worden,
omdat in alle landen kostbare gemeen
schapsvoorzieningen moeten worden ge
troffen. Deze overtreffen het stijgings
percentage van vijf in belangrijke mate.
Toch acht de commissie de handhaving
van het financiële evenwicht van zoda
nig belang, dat zij op de regeringen
een beroep doet daar waar mogelijk
zich te matigen bij het verrichten van
investeringen die met gemeenschapsgel
den moeten worden gefinancierd.
Ook wat de economische politiek op
middellange termijn (tot vijf jaar) be
treft, zijn een reeks nota's en memoran
da geschreven. Zo ligt sinds maart van
dit jaar een uitgebreid document voor
bespreking klaar. In dit opzicht zijn
het de Fransen die zich actief opstellen.
Zij trachten hun opvatting van plan
ning, die een taakstellend karakter
voor overheid en bedrijfsleven draagt,
bij de andere vijf lidstaten sympathiek
te maken.
Nu echter blijkt dat de overige vijf
wel eens willen weten op welke wijze
Frankrijk zijn probleemgebieden steiin.t,
alvorens over deze planningsmethode te
praten, komt de Franse minister van
economische zaken en van financiën in
verlegenheid. Daaruit zou wel eens kun
nen blijken, dat de regionale industria-
lisatiepolitike van de overheid niet, in
overeènstemming is met de geest van
het EEG-verdrag. Men verdenkt de
Fransen van maatregelen die niets meer
te maken hebben met het handhaven
en bevorderen van voorwaarden voor
een gezonde en duurzame ontwikkeling
van de concurrentie binnen de gemeen
schappelijke markt
De terugslagen en oververhittingen
binnen de economie krijgen een steeds
groter werkingsveld. Naarmate meer be
drijven en werknemers bij het econo
misch produktie- en consumptieproces
betrokken zijn. is de kans groter dat
er fouten worden-gemaakt. Het zou lo
gisch zijn maatregelen te entameren, die
deze fouten helpen elimineren. Niets is
daarvan tot nu toe gebleken.
De prijzen van chroom- en plantaar
dige looistoffen bleven in '66 nagenoeg
op hetzelfde peil, hoewel enkele ptijs-
correoties werden toegepast door de
verhoogde vrachtprijzen.
De zich in 1965 reeds tonende verrui
ming op de arbeidsmarkt heeft zich
in 1966 voortgezet. Weliswaar bestaat
er nog vraag naar bepaalde krachten,
maar van grote spanningen zoals voor
heen is geen sprake meer.
Een prognose voor het komende jaar
is moeilijk te geven, omdat de situatie
zich zo gemakkelijk kan wijzigen. Ze
ker is dat de thans geledende hoge
lonen en prijzen de concurrentiepositie
van de ondernemers ten opzichte van
het buitenland heeft verzwakt, terwijl
het moeilijk is het nodige kapitaal te
vinden om investeringen ter bevorde
ring van de produktiviteit te doen. Ze
ker is ook dat door de gebeurtenissen
van de laatste tijd de ondernemers
nog waakzamer zijn geworden, dat de
zwakke plekken zijn onderkend en men
zich zal wapenen voor de strijd om
aanvallen van b.v. de buitenlandse con
currentie te trotseren.
De conjunctuurgolf kan in een tijd
van voortgezette economische groei nog
grillige vormen aannemen. Dat onder
vinden momenteel een steeds groter
wordend aantal arbeiders en onderne
mers. De bedrijfssluitingen nemen hand
over hand toe. Wie denkt dat dit een
verschijnsel is waarmee alleen Neder
land wordt geconfronteerd, heeft het
mis.
Ook in de andere Westeuropese lan
den gaat de ontwikkeling in de richting
van de recessie, ierwijl die in Enge
land zelfs het karakter van een depres
sie heeft aangenomen. Het behoeft geen
betoog, dat het con junctuur verschijnsel
een internationaal karakter draagt. Ont
wikkelingen in het ene land beïnvloe
den die in het andere. Dit geschiedt
voornamelijk via de sluis van de be
talingsbalans. De wederzijdse afhanke
lijkheid vergroot de noodzaak van een
gecoördineerde conjunctuurpolitiek, die
als belangrijkste opgave zal hebben de
werkeloosheid In recessies te minima
liseren en'de inflatie i'n haussfes te be
perken.
In het Verdrag van Rome wordt de
conjunctuurpolitiek echter stiefmoeder
lijk behandeld. Van de 248 artikelen,
die diit verdrag telt, handelt slechts ar
tikel 103 over dit onderwerp, terwijl
artikel 108 en 109 iets vertellen van de
betalingsbalans. Wie deze artikelen
leest komt tot de conclusie, dat de ba
sis voor een gecoördineerd beleid op
dit punt nauwelijks aanwezig is. Mén
heeft alleen maar oog gehad voor ern
stige verstoringen van de economische
ontwikkelingen in een lidland tengevol.
ge van inflatie of deflatie. Wanneer de
ze aanwezig zijn, kan de EEG-commis-
sie aanbevelingen doen om deze op te
heffen.
Zo zou het inflatoire loonstijgingsver
schijnsel alleen kunnen worden opge
lost wanneer een EEG-loonpolitiek wei
kingskracht had. Dat dit geen gemakke
lijke zaak zal zijn, wordt hier niet in
twijfel getrokken. Wie in het oog houdt
hoe moeilijk het reeds is op natioaal
niveau tot een evenwichtige loonpoli
tiek te komen, wordt pessimistisch ten
aanzien van de mogelijkheden van een
Europese loonpolitiek. Toch zal vroeg
of laat een serieuze poging moeten
worden gedaan om in deze richting te
werken. De vooruitzichten zijn momen
teel ongunstig.
In de afgelopen week is op de minis
ters vergadering in Brussel gebleken,
dat de zes lidstaten het niet eens konden
worden over het vaststellen van een pro
cedure om een werkelijke gemeenschap
pelijke sociale politiek te gaan volgen,
waarvan de loonpolitiek een belangrijk
onderdeel vormt. Niet alleen de minis
ters van sociale zaken of van arbeid
zoals ze in andere landen worden ge
noemd maar ook vertegenwoordigers
van werknemers en werkgevers zouden
bij het overleg hierover moeten worden
betrokken. De gerezen moeilijkheden bij
de discussie over een gemeenschappe
lijke regeling van het beroepsonderwijs
doen vermoeden, dat ook de gecoördi
neerde sociale politiek lang op zich zal
laten wachten. Merkwaardig, terwijl alle
lidstaten van de noodzaak van een der
gelijke politiek overtuigd zijn.
DEN HAAG (ANP) De KLM deelt
mede, dat de vervoercijfers in 1966 op
nieuw een flinke stijging te zien geven.
Het verroer op lijndiensten, met e
schatting' voor de maanden november
en december, nam t.o.v. 1965 met 15
procent toe, bij een produktiestijging
van 12 procent.
Hierdoor verbeterde de beladingsgraad
van 55,1 procent tot 56,7 procent. Het
ITE-vervoer nam met 36 procent toe
van 42.000 pasagiers in 1965 tot 57.000 in
1966. Het lijnennet, dat 96 steden in 66
landen omvat, onderging in 1966 weinig
verandering en heeft een totale lengte
van 218.000 km. Wel werd op een groot
aantal lijnen, zowel binnen Europa als
intercontinentaal, de frequentie van het
aantal diensten aanzienlijk,verhoogd.
(ADVERTENTIE)
FIJN AART, 28 december 1966 Cox's
Or. I 55-60 26. 60-65 38—49, 65-70 54—60,
70-75 69—74, 75-80 75—83 80-85 73—89,
II 55-60 22—23, 60-65 32—39, 65-70 52,
70-75 55—65, 75-80 69, Golden Del. 60-65
30, 65-70 31'—41, 70-75 42—55, 75-80 47—
62, 80-85 45—59, 85-90 42—56, II 60-65
21—32, 65-70 29—40, 70-75 38—51, 75-80
39—60, 80-85 44—54, 85-90 46—51, Jona
than I 60-65 19—20, 65-70 25—28, 70-75
29—36, 75-80 37—39 80-85 33—35, 85-90
32, II 60-65 18—20, 65-70 24—27, 70-75
30—32, 75-80 30—36, Goudreinette I 65-
70 29—31, 70-75 33—34, 75-80 33—36, 80-
85 34—37, 85-90 38.
OUDENBOSCH, 29 dec. Spruiten
AA extra 188-190 AAI 150-166 AA2 124-
130 AA2 kruis 89 Al 130-135 A2 91
BI 82 B2 83 C2 52 ongesch. 56-96, snij
selderij 8-22, witlof Al 54-115 afw. 52
78, sav.kool 25-30, prei 19-41, andijvie
27-49, peterselie 78, breekpeen 11-13,
r.kool 6-13, sjalotten 91, boerenkool 17-
21. knolselderij 14-15, schorseneren 67,
kroten 6, waspeen 22, golden delicious
42-58, goudrenet II 23-28, «t. remy 42.
Veiling: aardappelen Bintje 50 op
14.50, 40 op 15.50—16.30, 35 op 12.30—
12.70. Geveild ongeveer 40 ton.
ZWIJNDRECHT, 29 december 1966
Andijvie 5077; uien 3234; prei 38-
50; groenekool 2632; boerenkool 17
26; rodekool 1021; gelekool 815;
veldsla 218—250; witlof AI 127, All 64—
91, Bil 60—78; spruiten A 68—80.
71—82, C 27—33, D 75—96; sla AI 16—
(ADVERTENTIE)
AMSTERDAM (ANP) Ook de laatste beursdag in 1966 heeft evenals eergis
teren, een vaste lijn in het koersverloop vai} de internationale waarden kunnen
brengen. De stemming was licht verdeeld met kalme handel. Dit laatste viel te
verwachten. Men hield zich hoofdzakelijk bezig met het gladstrijken van de be
staande posities omdat de beurs vandaag gesloten blijft waardoor de gelegenheid
wordt gegeven om de balans op te maken. Philips moest opnieuw een stapje
terug doen op 78.70. Amerikaans aanbod was hiervan de oorzaak. Kon. Olie kon
zich goed handhaven op 122.20. Hier werd het Amerikaanse aanbod goed opge
nomen voor Zwitserse rekening. Unilever .gaf praktisch geen verandering te
zien op circa 86. AKU deed het beter' met een verhandeling op 53.40, tegen een
voorgaande slotprijs van 52.70. Hoogovens was goed prijshoudend met 270 als ad-
viesfcoers. KLM echter was lager doordat dit fonds woensdag in Wall Street drie
dollar moest prijsgeveh.
De Newyorkse beurs gaf ook eergisteren een teleurstellend koersverloop te
zien. Na aanvankelijk wat hoger te zijn geweest zakten de koersen later in,
waardoor de markt zwak sloot. Hiermede is van de traditionele hausse aan het
einde van het beursjaar 1966 totaal niets terechtgekomen. Wall Street blijft maan
dag gesloten omdat nieuwjaarmp een zondag valt.
Ook gedurende de 'verdere beursduu* bleef de handel in de hoofdfondsen zeer
kalm en kwam er in de openingskoersen weinig verandering meer.
Vergeleken met de slotkoers van de vorige week boekte AKU deze korte
beursweek toch nog koerswinst. Daarentegen moesten Philips en Kon. Olie iets
prijsgeven. Hoogovens en Unilever speelden praktisch quitte, doch KLM was vrij
gevoelig lager. Alles bij elkaar is 1966 voor de gehele beurs teleurstellend ge
weest. Dit zowel voor de aandelenmarkt als voor de obligatiesector, uitzonderin
gen daargelaten.
Van de scheepvaartaandelen lag Kon. Boot gevraagd in de markt met een
koerswinst van bijna twee punten.
De cultures veranderden hoegenaamd niets. De staatsfondsenmarkt was door
elkaar iets gemakkelijker met afnemende handel.
De aandelen van 't Hart Instrumenten Fabriek werden hoger geadviseerd op
gunstig bedrijfsnieuws en de mogelijkheid van een dividendhervatting.
Wekelijkse super-snelle Conlainerlijndienst tussen
Rotterdam en New York en andere U.S.A. Noord
oostkusthavens. Opleggers en containers beschikbaar.
Veertiendaagse dienst op U.S.A. Zuidoostkusthavens.
Gnelle, regelmatige, fuxueuse passagiersdlenst op
New York met s.s. „United States".
Vraagt Inlichtingen bij uw expediteur
of passagebureau of bij;
ROTTERDAM WESTERSTRAAT 40 - TELEFOON 0)0-1132 00
Agenten te Amsterdam:
Koninklijke Hollandsche Lloyd
O. Handelskade 12 - Tel. 020 - 6 4811
ROTTERDAM (ANP) De Verenl
ging van. Kamers van Koophandel en
Fabrieken in Nederland heeft de minis
ter van Verkeer en Waterstaat gevraagd
om de verhoging van de P.T.T.-taric-
ven op te schorten om de consequcn-
vies van die verhogingen nader te be
zien. De tegen 1 januari en 1'februari
aangekondigde tariefsverhogingen be
tekenen in 1967 een zwaardere last van
193 miljoen. In een percentage uitge
drukt meer dan 12,5 procent, aldus de
vereniging, die ernstig bezwaar meent
te moeten maken.
De regering is, aldus de Kamers m
een brief aan de minister, kennelijk
uitgegaan voor de door de P.T.T. be
grote winst, die is berekend onder toe
passing van de afschrijvingen op basis
van vervangingswaarde, een methode
die het ministerie van Economische
Zaken bij de beoordeling van prijsver
hogingen in de particuliere sector niet
accepteert. Aan de P.T.T. is nu toege
staan alle voor 1967 bekende en nog te
verwachten prijs- en loonsverhogingen
in de tarieven op te nemen. Deze ta
riefsverhogingen worden, aldus de Ver
eniging van Kamers van Koophandel
mede aangewend om de op zichzelf
noodzakelijke investeringen van de
P.T.T. op het gewenste peil te houden,
met andere woorden ter versterking
van de vermogensvorming van het
staatsbedrijf der P.T.T.
„Op de ze wijze moet de tiuidlge gene
ratie in korte tijd in de tarieven het
geld opbrengen dat grotendeels ten
goede komt aan de volgende generatie".
Dit is naar het oordeel van de vereni
ging economisch onverantwoord en, ze
ker voor een bedrijf met een monopolie
positie, onredelijk. De Kamers van
Koophandel zijn en blijven van mening
dat het zelfstandig maken van heit be
drijf de mogelijkheden opent om de
investeringen te financieren door le
ningen op de kapitaalmarkt. Men zou
zo kunnen komen tot een matiging van
de tariefsverhogingen en een sneller
inhalen van de achterstand bij de te
lefoonaansluitingen, diie tegen het einde
van 1967 naar schatting rond 200.000
zal bedragen.
De Vereniging van Kamers van Koop
handel verzoekt de minister geen ver
dere verhoging van P.T.T.-tarieven te
overwegen, die niet getoetst zijn aan
dezelfde regels die het particuliere be
drijfsleven krijgt opgelegd. De minis
ter zou er van moeten afzien de tariefs
verhogingen dienstbaar te maken aan de
financieringspolittek van de regering
en wel in die zin, dat het P.T.T.-be-
drijf zijn investeringen zoals thans ge
beurt, voor een belangrijk deel uit de
te maken winst moet putten.
tri,
Be t-iierv.nr
r hart i„ "ïmL" cn k'derkledingindus-
Iwewrt oéï in "°K ™,doe"de werk,
drukt,- S 'V'^ stct®r de bedrfifs-
'«•r-hranche Wff' sct,0™h('rstel-
achter rich uZ
leer brnkki-l,i„ f, verbruik van
Ver het cel,?»! "a'"° "k verder a' O-
bevrertinenl 's haf werkaanbod on-
28/12 29/12
Staatsleningen
Nea. 1966 sy4%
Ned. 1966 1%
Ned. 64 5y4
Ned. 65 53/,
Ned. 64 5
Ned. 65 U 53/4
Ned. 58 4%
Ned. 59 4)4
Ned. 60/2 tifc
Ned. 59 4%
Ned. 60 4y4
Ned. 61 4y4
Ned. 62 4
Ned. Staff. 47 ay2
Ned. 50/1-2 sy4
Ned 54/1-2 3y4
Ned 55/1 4y4
Ned. 55/2 3y4
Nederland 37 3
Ned Gr.b 46 3
Ned, Doll 47 3
Ned. Invest.
Indië S7n
101'A
97H
93 y2
93 A
89%
85%
85A
85%
83%
83 %S
81
69||
71%
75%
75
79%
81
80%
87 5
97A
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gem. 57 6 951»
Id. 30 J. 58/59 4% 84
Id. 25). 60/3-5 4% 85%
Cultures
A'dam Rubber
HVa Mtten ver.
61%
118
101%
97 it
931/2
93%
89H
88%
88
85A
85%
85%
83%
83%
81A
69ft
71A
75
75
79%
81%
81%
87
97fg
95&
84
85%
61%
118
lndnstrlële ondernemingen
A.K.U. 52.70
Deli My t. cert. 6J
Hoogov o.r.c.v.a
Philips Gem. Bez
Unilever c.v.a.
Dortsehe Petr.
Dortsche Petr 7%
Kon Petr ƒ20
79.40
85.90
574%
575
53.60
61
278
78.50
85.90
575V4
575Vi
Scheepvaart en
Java-China Pah
K.L.M, t cert.
K.N.S.M n.b,
^tv My ned.
Nievelt Goudr.
v. Ommeren c.v.a
122.20122.10
Luchtvaart
99%
155ft
352
87
108
83
160
156
84Mi
109
81%
160^
Rotterd. Lloyd
Scheepv Unie
28/12
124
130%
29/12
125
130%
Premie-obligaties
Alkmaar 56 2y2
A'dam obi 51 2^
Id. 56-1 21/2
Id. 56-2 Zife
Id. 56-3 21/,
Breda 54 2y2
Dordrecht 56 2^
Eindhoven 54 2U>
54 2y2
Enschede
's Gravh 52-1 2i£
Idem 52-2 2%
Rotterd. 52-1 2^
Idem 52-2 2yz
Idem 57 2%
Utrecht 52 2^
Z.-Holland 57 2%
Z.-dodand 59 2%
711/2
77
771/2
81%
82
72
71H
71%
72%
84
87%
87%
86%
84%
84%
87
71b
77 b
77%
81%
81%
70&
71 y*
71
72%
84ff
87 %b
86 b
86&
84
106 b
84%
87%
20/12
29/12
Banken
Alg. Bank Ned,
262
264
AMEV N.R. eert.
555
550
AMRO Bank
53
52
Cultuurbank
59
55
Gron. Ind .-Cr. B
139%
139%
Holl, Bank Unie
173
173
Kasassociaitie
119
119
Nat.Inv B
83%
Nat. Ned eert.
463 d
4S6
Ned. Crediet B
182%
182%
Ned. Mid.st. B.
83.50
84
Ned. Overzee B
- 166
167
R.V.S. eert d.
417
414
Slavenburg's B.
177%
179
Ver Bankbedr
167
168
Handel, industrie, diversen
Premieleningen eo diversen
Co-op Ned aob 106% 106%
Co-op Ned. r.sp 140 b
Ned. Gasunie 92% 92%
Converteerbare obligaties
A.K.U 1000 2% 89%
Amstel 53/4 107%
Gelder Zn. 85%
Hoogovens 5% 93%
Scholten Fox 4% 94
89%
109b
85%
94%
Participatiebewijzen
Aig Fonds bezit.
Converto i-lpb
HBS bel.depil-2pb
Interobnds i pb
Intergas
943
965
675
636
368.30
Aandelen in belegging"-
A'dam bei.mij t 50
Dutch int.
Interunie j 50
Nelo 50
Robeco f50
Unitas f 50
Ver bez m»4 50
ïuropar. 1-10 pb
105
97.5U
160
192.11
399.51
90
388
943
470
690
636
369
104.80
97.50
160
71
193
399.30
90
392
Alb Heljn
730
734
Alg H tny O nr. G
165
166
AmsteJ br.
330
331%
A'dam Blast My
317 b
325
A'dam Droog My
73%
74%
A'dam Rijtuig.Mij
212
215
ANIEM nat bez
27
26%
Beeren tricotfabi
35 b
38
Beers en Zn,
250 b
256
Bensdorp Intern
350 x
340
Bergh Jurg. f 25(
222
222
Bergoss
258
258
Berkei's Patent
180
181
Blaauvahoed
380
380
Biijdenst Will
71
71%
Bols Lucas
170
170.50
Borsumy Wehrj
71%
71%
Braatmacb R'dam
24b
Breda mach ia bi
235
240
Bredero Ver bedi
312%
312
Brocades
687
698
Buhrmann Tettei
481
487
Bijenkorf
430
430
Caive
612
615
Carps Garenfabi
185 x
185
Centr Suiker My
282
284
Crane Nederland
55
Cur Handel Mij
151
152%
Daalderop
161
162
Dagra
161b
Dess tapljtfabr.
244
245
Dikker en Co
103
103
Drie Hoefijzers
81.50
81
D.R U
263%
264
Duyvis Jx.
214%
217b
Emba
Erdal Mij.
Excelsior
Fokker
Ford
Gazelle rijw.£abr
Gelder-Papier
Gelderl.Tielens
Gero fabr.
Geveke en Co.
Gist- en Spir.fabr
Grasso maeh.fabr.
Grinten v.d.
Gruyter Zn. 5°/.
Hagemeijer Co
't Hart instr.
Hatema N.V.
Havenwerken
Heineken's Bierbr
Hero con. Breda
Hoek's maeh.fabr
Holl. Katenbuxg
Holl. Beton Mij.
Hall. Const, w.
Holl. Melksuiker
Homburg
Hoogenbosch sch
Hooimeyer Zn
Indoheem
Ing. Bur. Bouwn
Internatio
Int. gew. betonb.
Inventum
Jongeneel houth
Kemo
Kempen Begeer
Key houthandel
Kledingind. Smith
Kiene Suikerw.
Kon,fabr.vh.Ale*
Kon. Paplerfabr
K. N. Tex. Unie
Kon. Zout Ketjei
Korenschoof
Koudys voed.
Kon. Ver. Tapijt
Kwatta choc.
Leeuw. Papier
Leidse Wolsp.
Lindeteves
Macintosh
Meel Ned. Bakk.
28/12
130%
405 b
63
294%
920 b
188
83%
350
450
443
120
815
118
90.50
79
169
118
383%
194
405%
65%
258
258
188
106
32.20
250
253
184
234
410
137%
157 b
73 x
166%
47
459
180 x
126%
370
153
256%
304%
125
412
316
29/12
131
410
63
295
920b
188
83
345
453
438
120
814
118%
90.40
86
169
118
383%
198
405%
65
265
286
207 b
262 b
185 b
106
32.50
118
254
260
182
234
410
100 b
183
137%
157 b
71 x
163%
49
463
180 x
126%
375
153
256
305
124%
415 b
320
28/12
29/12
Mees bouwmat. B.
106 b
108
Meteoor Beton
281
106
Misset Uitg, Mij.
225 x
285
Mosa
293
225 x
Muller en Co.
195 x
295
Mijnbouwk. werk.
365
195
Naarden-Ch.fabr.
106%
368
Nedap
139
138
Ned. Dagbl. Unie
191
Ned. Dok. Mij.
69%
70
N.exp.pap.fabr,
72
7iy*
Ned. Kabelfabr.
238%
235
Ned. Melkunie
245
243
N ed .Scheepsb.Mij
70
Nelle wed. v.
248
250
Netam
128
130
Norit
161
162
NijverdaKCate
72
71
Oranjeboom
271
272
Overzeese Gas
84.90
86
Palemb. Ind. Mij.
93 X
Palthe
74
72%
Philips 6°/o compr
36.50
36.50
Pietersen auto's
75
71
Reesink en Co.
136%
138
Reineveld mach.
122
122
Riva
185
180
Ruhaak en Co.
122
123 Vt
Rijn-Schelde
169%
168
Sehev. expl. Mij.
150
123
Schokbeton
165
166
Scholten Karton
256
256
Scholten Foxhol
82.50
81
Simon de Wit
245y4
246
Simon's emb.fabi
87
86
Smits transs.
183
183
Spaarnestad
630 b
635
Stokvis Zn.
97
97
Stoomsp .T w en th e
40 b
Swaay van
270
275 b
Synres Chem.
156
156
Tabak Phil. c.v.
95 x
95 x
Techn. Unie
256
253
Texoprint
79%
80
Thomas en Drijver
75
75
Thomsen v. bedr.
110%
115%
Tw. Overz. Hand
82
81
Udenhout Steent.
137
138
Unilever fu
110%
110%
98%
Idem 6»/i
98%
Idem iVt
87%
68
Utermohien
278
282
Utr. asfaltfabr,
144
145
Varossieau
Veenend. Stm.sp.
Ver. Glasfabr. n.b.
Ver. Maeh.fabr.
Ver. Touwfabr.
Vette winkel
Vezelverwerking
Vihamij
Vredenstein rub.
Vulcaansoord
Walvisvaart
Wereldhaven
Wemink's Beton
Wessanen
Wilt. Feyen.-Br,
Weyers Ind. H.
Zaalberg
Zeeuwse Confecl.
Zwanenberg-Org.
Mijnbouw en petroleum
28/12
29/12
165 b
165
130
127%
108
110%
128
128
226
232
117
220
107
108
127
125
117
119%
54
54
200
198
325
325
129
129
439
436
158%
158
370
375
64
65
162 b
165 b
166.50
168
Alg. Expi. Mij.
Billiton le rubr.
Billiton 2e rubr.
Kon. Petr. 1 20
Idem 5 20
Moerara Enim
Id. cert. opr. l/io
Id. 1 winstbew.
Id. 4 winstbew.
Oost-Bomeo Mij.
Scheepvaart
Furness
Oostzee
Dollarfondsen
Anaconda
Bethlehem Steel
General Electric
General Motors
Prot. and Gamble
Republic Steel
Shell Oil
U.S. Steel
27.10
500
432
124
27.10
500
438
122.9C
1480
24001
2400 b
2490
85 x
422%
89"% 89%
81H 81%
30% 29%
86& 86%
67% 66%
72%
41% 40%
60% 60%
b
bieden
0
ma
gedaan en bieden
tm
gedaan en laten
X
laten
O
ex claim
d
sa
ex dividend
25, Cl 14—17; knolselderij 20—37; selde.
rij 1422; peterselie 1825.
KOEWACHT, 29 december. Ge
zwingeld vlaslint W.R. 120—175, idem
D.R. 120—140; breekvlas 60; Ruwe lok
ken 10—28: Gezwingelde lokken 26—
65; Gekeurd lijnzaad 50—52; Slaglijn
zaad 42—43; Kaf 10; Scheven 9—12.
ROTTERDAM (AMP) De Britse
scheepvaartmij. Cunard Steam Ship
Company Ltd. hééft zich aangesloten
bij de Atlantic Container Line, die vol
gend jaar september een transatlanti
sche dienst met containerschepen .gaat
onderhouden tussen West-Europa en de
oostkust van de Verenigde Staten. Dit
ls gisteren bekendgemaakt door de pre
sident van de Atlantic Container Line,
de heer P. C. van Houten, die teven3
directeur is van de Holland-Amerika-
lijn.
In de Atlantic Line werken thans
samen: de Holland-Amerikalijn (met 2
schepen). Wallenlus Linses (2 schepen)
de Company Générale Transatlantl-
que (2 schepen). Cunard Line (2 sche
pen). de Swedish-Ajmerican Line (1
schip) en de Swedish Transatlantic
Line (1 schip). Deze tien schepen zul
len alle in charter gaan varen bij de
Atlantic Line.
In West-Europa zullen deze moderne
containerschepen Goten'burg, Bremer-
haven, Rotterdam, Antwerpen, Le Ha
vre en een nader bekend te maken
Britse haven aanlopen. De havens aan
de oostkust van Noord-Amerika die in
het vaarplan worden opgenomen, zijn:
New York, Baltimore en Norfolk.
Swinemunda n
v Boston n Phila-
ALGORAB 29 v Las Palmas n R'dam.
ALKjilAAR 29 v R'dam n Hamburg.
ALNATI 30 te Las Palmas verw.
AMERSKERK 29 te Leixoes.
ANNENKERK 28 te A'dam.
AVEDRECHT 28 v Suez n Perz. Golf.
AVEDIJK 29 te Le Havre.
BANGGAI 28 v A'dam. 29 R'dam.
BARENDRECHT 29 v Mena al Ahmadl
n Landsend.
BATU 29 v Assab, 30 te Massawa verw.
BLITAR 28 v Durban n Beira.
BORNEO 29 v Singapore n Bangkok.
BOVENKERK 29 te R'dam.
CALTEX GORINCHEM 29 v Kielerka-
naal n R'dam.
CAMEROUNKUST 29 te A'dam.
CARTAGO 29 te Georgetown.
CERES 29 v Bremen, 30 te Hamburg
verw.
CHARIS 23 v A'dam n Hamburg.
CHIRON 29 v A'dam n Antwerpen.
DIOGENES 28 te Mtarani.
DOSINA 29 t h V Malta n Mena.
ESSO AMSTERDAM 28 t a Pto de Cruz.
FOREST LAKE 29 t h v Kp Vincent n
Milazzo.
FRIESLAND 29 v
R'dam.
GAASTERDIJK 28
delphia.
GABONKUST 30 te Lagos verw.
GUINEEKUST 29 te Dakar.
HECTOR pass 29 Terschelling n Ham
burg.
HEEMSKERK 29 v Port Sudan n Aden.
HILVERSUM 29 te Charleston verw.
ISIS 29 te Charleston.
JASON 29 v Pto Cabello n Port of
Spain.
KAAP HOORN 29 v Saigon n Singa
pore.
KARACHI 29 te Bremen.
KARAKORUM 29 te Khorramshahr.
KARIMUM 29 v R'dam n Hamburg.
KLOOSTERKERK 29 te Genua.
KOPIONELLA 27 v Curacao n Oran.
KORENDIJK 29 te Bremen.
KOROVIRINA 29 t h v Ceylon n Sin
gapore.
KREBSIA 28 te R'dam.
KRYPTOS 30 te Hongkong verw.
KYLIX 29 Mena al Ahmadi.
LEKHAVEN 28 v Bremen n Hamburg.
LIBERIAKUST 29 t a Novoredondo.
LOOSDRECHT 28 te R'dam.
MARATHON 29 v Paramaribo n A'dam.
MERCURIUS 29 v Paramaribo n Ant
werpen.
MARNELLOYD 28 v San Francisco n
Los Angeles.
MENTOR 28 v Mersin m Antwerpen.
MINOS 28 t a rede Famagusta.
MOERDIJK 28 te Victoria.
MUNTTOREN 30 te Lewisporte verw.
NAESS LION 28 v Khar Eil. n Kaï-achi.
NEDERELBE 29 v Djiboeti n Assab.
NIEUW AMSTERDAM 29 v Cura?ao n
Trinidad.
NOORDWIJK 29 v Gdynia n Karachi.
ONDINA p 29 Singapore n Shiracha.
ORANJEFONTEIN 29 v R'dam n Bre
men.
OVERIJSEL 29 te Marseille.
PERICLES 29 te Pisco verw.
POELDIJK 28 te R'dam.
PRESIDENT WILLIAM V S TUBMAN
29 t h v Calais n Monrovia.
PRINS CASIMIR pass 29 Suezkanaal n
Paphos.
ROTTERDAM 29 .te Virgin Island.
SIAOE 27 v Balikpapan n Hongkong.
SINON 29 v A'dam n Bremen.
SINOUTSKERK 29 v Pt Said n Tripoli.
SKADI 28 v Tripoli n Izmir.
SLAMAT 28 v Bangkok n Manilla.
STRAAT CLEMENT 31 te Melbourne
verw.
STRAAT FLORIDA 30 te Mauritius
verw.
STRAAT FRANKLIN 29 te Hongkong.
STRAAT MAGELHAEN 20 te Ango
Ango,
STRAAT MALAKKA 30 te Melbourne
verw.
STREEFKERK 29 te Bremen.
SUMATRA 29 te Colombo.
TAHAMA 29 te Dakar.
TITJALENGKA 30 te Mauritius verw.
ULYSSES 28 v Bremen n R'dam.
UTRECHT'28 v Alexandrië n Pt Said,
VIANA 28 v Pto Miranda n R'dam.
VIVIPARA 29 t h v Ouessantn Curacao.
VAN NECK 29 v Sydney n Melbourne.
WALCHEREN 28 v Singapore n Chiba.
WATERLAND pass 29 Terfechellinger-
bank n Las Palmas.
WILLEMSTAD 28 te Ponce.
WITMARSUM 29 te Le Havre.
ZAFRA 29 v Malta n Port Said.
Konstanz 326 onv., Hheinfelden 265 (—5)
Straatsburg 324 (—10), Plittersdorf 502
16), Maxau 562 (—16), Maxau 562
31). Plochingen 170 11), Mannheim
495 58), Steinbach 353 82), Mainz
521 (—23), Bingen 424 (—18), Kaub 525
(—22), Trier 549 (—129), Koblenz 574
(—43). Keulen 638 (—32), Ruhrort 874
12), Lobith 1477 (+10), Nijmegen
1215 12), Arnhem 1185 (+15), Eefde
IJssel 697 (+6), Deventer 569 (+5),
Monsin 5540 (—25), Borgharen 4274
26), Belfeld 1534 63). Grave bene
den de sluis 801 (—25). De doorvaart-
hoogte van de verkeersbrug te Venlo
bedraagt' 716 centimeter. De stuwen zijn
geopend te Roermond. Belfeld, Sambeek
Grave en Lith