UM chap gemeenschapsvoorzieningen in lidstaten kosten te veel1 Internationale conjunctuurpolitiek laat op zich wachten 1966 voor moeilijk jaar leerindustrie UNITED STATES LINES Markten en veilingen „Verhogingen PTT-tarieven opschorten" Cunard doet mee met containers Vijf procent Noodzaak VOORSPOEDIG JAAR VOOR KLM öcUtottfa's Internationals licht verdeeld Amsterdamse Effectenbeurs DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 30 DECEMBER 1966 17 i %x'é* ïm eldklasse; eesterlijke coup®- rlijk bewijs van e en distinkti®- ;erren. luum. NIET DRUK AFNAME Vervoerd]fers in 1966 stegen aanzienlijk héérrrlijke lichtgezouten pinda's K.V..K.: consequenties eerst beter bezien Onredelijk WATERSTANDEN 13 1'ET v&mk lil (ADVERTENTIE) (Van onze finaneieel-economische medewerker) TILBÜRG Op de vergadering van de ministers van sociale zaken en van buitenlandse zaken van de zes EEG-landen, die op 21 en 22 december j.l. in Brussel is gehou den, zijn pogingen ondernomen om de basis te leggen voor een gemeenschappelijke conjunctuur- politiek en een economische poli tiek op middellange termijn. Het traag- beslissende overlegorgaan van de ministerraad is niet verder ge komen dan het beklemtonen van de noodzaak van een geïntegreerde econo mische politiek binnen de gemeen schap. Ruim een half jaar geleden is de EEG- commissie begonnen aan een memoran dum over de aanvaarding van een aan beveling van de Fransman Marjolin in zake de gemeenschappelijke conjunc tuurpolitiek. In april 1964 waren al zul ke aanbevelingen gedaan, maar daar de vorderingen bij de verwerkeling nihil zijn geweest kon men niets anders doen dan de aanbevelingen opnieuw onder de aandacht van de ministerraad bren gen. De eerste aanbevelingen betroffen het verzoek aan de ledenlanden om hun overheidsuitgaven per Jaar met niet meer dan vijf procent te laten toene. men. De commissie heeft nu toegege ven, dat deze eis aan de regeringen van (Van een medewerker) WAALWIJK Voor de schoen en lederindustrie is 1966 een bij zonder moeilijk jaar geweest. On danks alles hebben de industrieën toch behoorlijk stand kunnen hou den. Omdat er de laatste weken van het jaar meestal weinig veranderingen in de marktsituatie plaatshebDen, beslui ten wij de berichtgeving van dit jaar met een overzicht van het wel en wee in de leder- en scheenbranche in de afgelopen twaalf maanden. Enkele bedrijven moesten of wilden onder druk der omstandigheden sluiten, maar over het algemeen hebben zowel de schoen- als lederindustrieën getoond opgewassen te zijn tegen de grootste moeilijkheden. Dit zal hier en daar zeker grote hoofdbrekens hebben gekost en daarom valt het te - betwijfelen of 1966 wel overal rendabel is geweest, Immers niet alleen heeft de reeds en kele jaren durende loonexplosie met verbeteringen van de secundaire ar beidsvoorwaarden zich voortgezet en niet alleen zijn de verdere kosten even eens gestegen, maar ook eiste het ver loop van de huidenprijzen veel van het beleid van de ondernemrs. De winst marges waren, voorzover daar sprake van kan zijn, te klein en de risico's te groot. Daarbij kwam in ons land in de loop van dit jaar een ommekeer in de algemene economische toestand en men vraagt zich soms af hoe het mo gelijk is, dat de algemene situatie zich zo snel kon wijzigen. Was er in het begin van '66 nog sprake van een .•hoogconjunctuur", allengs brokkelde deze steeds meer af en mogelijk door een oververzadiging van de markt en moeilijkheden met de export kregen verschillende bedrijven minder werk, waardoor bedrijfssluitingen moesten vol gen en arbeiders werden ontslagen, Met enkele andere industrieën sta*, de schoen- en lederindustrie toch nog betrekkelijk gunstig af tegen de alge mene situatie. Er werd vrij regelma tig gewerkt hoewel van drukte geen sprake was. Invoeren van een verkor te werktijd was cr nauwelijks bij. In 1966 zette de stijging van de hui- yzen zicdl aanvankelijk voort met n abnormale verhoging van de hai- ,en de Üezenprijzen. De huiden- aiKten trokken zich toen niets aan j a g®rriene economische omstan- Snvïl T>jdens de vakantieperiode ifen v! er GGhter een kentering en wer- zSL Sri?zon wat lae«r- Deze daling nrw i het. eind van het jaar mL ?or' prijzen werden nu wat de afvarf' h£ew.eI ,nR? te hoog voor iriftir i looierijen boden zoveel zen wcerst,and tegen de hoge prij- en mLfi 1 slechts mondjesmaat kocht V00r ecte behoefte, ge- birffclhf,iiirlifn van Java' anda" vS* kwam betrekkelijk weinig ,A"T de Siam-buffelhui- kem»'"""1? doOT de belangrij- nS£mJe{flng; Daarmee trokken de- bi'ffolE 1le van andere soorten n. wat mee omhoog. !eerhedrrtabrie'ïeri hie'den zich vat. moest SVen nnB het beste- me' oen vort nn,nf worden gehouden divcrsl "i? m de vraag naar de Swfïarte.n: De "toeilijkheden in 2»aZ al! du.sttle werden ver- vangmcr tiet verbruik van ver- Vahgmgsartikelen verder toenam. de zes landen niet gesteld kan worden, omdat in alle landen kostbare gemeen schapsvoorzieningen moeten worden ge troffen. Deze overtreffen het stijgings percentage van vijf in belangrijke mate. Toch acht de commissie de handhaving van het financiële evenwicht van zoda nig belang, dat zij op de regeringen een beroep doet daar waar mogelijk zich te matigen bij het verrichten van investeringen die met gemeenschapsgel den moeten worden gefinancierd. Ook wat de economische politiek op middellange termijn (tot vijf jaar) be treft, zijn een reeks nota's en memoran da geschreven. Zo ligt sinds maart van dit jaar een uitgebreid document voor bespreking klaar. In dit opzicht zijn het de Fransen die zich actief opstellen. Zij trachten hun opvatting van plan ning, die een taakstellend karakter voor overheid en bedrijfsleven draagt, bij de andere vijf lidstaten sympathiek te maken. Nu echter blijkt dat de overige vijf wel eens willen weten op welke wijze Frankrijk zijn probleemgebieden steiin.t, alvorens over deze planningsmethode te praten, komt de Franse minister van economische zaken en van financiën in verlegenheid. Daaruit zou wel eens kun nen blijken, dat de regionale industria- lisatiepolitike van de overheid niet, in overeènstemming is met de geest van het EEG-verdrag. Men verdenkt de Fransen van maatregelen die niets meer te maken hebben met het handhaven en bevorderen van voorwaarden voor een gezonde en duurzame ontwikkeling van de concurrentie binnen de gemeen schappelijke markt De terugslagen en oververhittingen binnen de economie krijgen een steeds groter werkingsveld. Naarmate meer be drijven en werknemers bij het econo misch produktie- en consumptieproces betrokken zijn. is de kans groter dat er fouten worden-gemaakt. Het zou lo gisch zijn maatregelen te entameren, die deze fouten helpen elimineren. Niets is daarvan tot nu toe gebleken. De prijzen van chroom- en plantaar dige looistoffen bleven in '66 nagenoeg op hetzelfde peil, hoewel enkele ptijs- correoties werden toegepast door de verhoogde vrachtprijzen. De zich in 1965 reeds tonende verrui ming op de arbeidsmarkt heeft zich in 1966 voortgezet. Weliswaar bestaat er nog vraag naar bepaalde krachten, maar van grote spanningen zoals voor heen is geen sprake meer. Een prognose voor het komende jaar is moeilijk te geven, omdat de situatie zich zo gemakkelijk kan wijzigen. Ze ker is dat de thans geledende hoge lonen en prijzen de concurrentiepositie van de ondernemers ten opzichte van het buitenland heeft verzwakt, terwijl het moeilijk is het nodige kapitaal te vinden om investeringen ter bevorde ring van de produktiviteit te doen. Ze ker is ook dat door de gebeurtenissen van de laatste tijd de ondernemers nog waakzamer zijn geworden, dat de zwakke plekken zijn onderkend en men zich zal wapenen voor de strijd om aanvallen van b.v. de buitenlandse con currentie te trotseren. De conjunctuurgolf kan in een tijd van voortgezette economische groei nog grillige vormen aannemen. Dat onder vinden momenteel een steeds groter wordend aantal arbeiders en onderne mers. De bedrijfssluitingen nemen hand over hand toe. Wie denkt dat dit een verschijnsel is waarmee alleen Neder land wordt geconfronteerd, heeft het mis. Ook in de andere Westeuropese lan den gaat de ontwikkeling in de richting van de recessie, ierwijl die in Enge land zelfs het karakter van een depres sie heeft aangenomen. Het behoeft geen betoog, dat het con junctuur verschijnsel een internationaal karakter draagt. Ont wikkelingen in het ene land beïnvloe den die in het andere. Dit geschiedt voornamelijk via de sluis van de be talingsbalans. De wederzijdse afhanke lijkheid vergroot de noodzaak van een gecoördineerde conjunctuurpolitiek, die als belangrijkste opgave zal hebben de werkeloosheid In recessies te minima liseren en'de inflatie i'n haussfes te be perken. In het Verdrag van Rome wordt de conjunctuurpolitiek echter stiefmoeder lijk behandeld. Van de 248 artikelen, die diit verdrag telt, handelt slechts ar tikel 103 over dit onderwerp, terwijl artikel 108 en 109 iets vertellen van de betalingsbalans. Wie deze artikelen leest komt tot de conclusie, dat de ba sis voor een gecoördineerd beleid op dit punt nauwelijks aanwezig is. Mén heeft alleen maar oog gehad voor ern stige verstoringen van de economische ontwikkelingen in een lidland tengevol. ge van inflatie of deflatie. Wanneer de ze aanwezig zijn, kan de EEG-commis- sie aanbevelingen doen om deze op te heffen. Zo zou het inflatoire loonstijgingsver schijnsel alleen kunnen worden opge lost wanneer een EEG-loonpolitiek wei kingskracht had. Dat dit geen gemakke lijke zaak zal zijn, wordt hier niet in twijfel getrokken. Wie in het oog houdt hoe moeilijk het reeds is op natioaal niveau tot een evenwichtige loonpoli tiek te komen, wordt pessimistisch ten aanzien van de mogelijkheden van een Europese loonpolitiek. Toch zal vroeg of laat een serieuze poging moeten worden gedaan om in deze richting te werken. De vooruitzichten zijn momen teel ongunstig. In de afgelopen week is op de minis ters vergadering in Brussel gebleken, dat de zes lidstaten het niet eens konden worden over het vaststellen van een pro cedure om een werkelijke gemeenschap pelijke sociale politiek te gaan volgen, waarvan de loonpolitiek een belangrijk onderdeel vormt. Niet alleen de minis ters van sociale zaken of van arbeid zoals ze in andere landen worden ge noemd maar ook vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers zouden bij het overleg hierover moeten worden betrokken. De gerezen moeilijkheden bij de discussie over een gemeenschappe lijke regeling van het beroepsonderwijs doen vermoeden, dat ook de gecoördi neerde sociale politiek lang op zich zal laten wachten. Merkwaardig, terwijl alle lidstaten van de noodzaak van een der gelijke politiek overtuigd zijn. DEN HAAG (ANP) De KLM deelt mede, dat de vervoercijfers in 1966 op nieuw een flinke stijging te zien geven. Het verroer op lijndiensten, met e schatting' voor de maanden november en december, nam t.o.v. 1965 met 15 procent toe, bij een produktiestijging van 12 procent. Hierdoor verbeterde de beladingsgraad van 55,1 procent tot 56,7 procent. Het ITE-vervoer nam met 36 procent toe van 42.000 pasagiers in 1965 tot 57.000 in 1966. Het lijnennet, dat 96 steden in 66 landen omvat, onderging in 1966 weinig verandering en heeft een totale lengte van 218.000 km. Wel werd op een groot aantal lijnen, zowel binnen Europa als intercontinentaal, de frequentie van het aantal diensten aanzienlijk,verhoogd. (ADVERTENTIE) FIJN AART, 28 december 1966 Cox's Or. I 55-60 26. 60-65 38—49, 65-70 54—60, 70-75 69—74, 75-80 75—83 80-85 73—89, II 55-60 22—23, 60-65 32—39, 65-70 52, 70-75 55—65, 75-80 69, Golden Del. 60-65 30, 65-70 31'—41, 70-75 42—55, 75-80 47— 62, 80-85 45—59, 85-90 42—56, II 60-65 21—32, 65-70 29—40, 70-75 38—51, 75-80 39—60, 80-85 44—54, 85-90 46—51, Jona than I 60-65 19—20, 65-70 25—28, 70-75 29—36, 75-80 37—39 80-85 33—35, 85-90 32, II 60-65 18—20, 65-70 24—27, 70-75 30—32, 75-80 30—36, Goudreinette I 65- 70 29—31, 70-75 33—34, 75-80 33—36, 80- 85 34—37, 85-90 38. OUDENBOSCH, 29 dec. Spruiten AA extra 188-190 AAI 150-166 AA2 124- 130 AA2 kruis 89 Al 130-135 A2 91 BI 82 B2 83 C2 52 ongesch. 56-96, snij selderij 8-22, witlof Al 54-115 afw. 52 78, sav.kool 25-30, prei 19-41, andijvie 27-49, peterselie 78, breekpeen 11-13, r.kool 6-13, sjalotten 91, boerenkool 17- 21. knolselderij 14-15, schorseneren 67, kroten 6, waspeen 22, golden delicious 42-58, goudrenet II 23-28, «t. remy 42. Veiling: aardappelen Bintje 50 op 14.50, 40 op 15.50—16.30, 35 op 12.30— 12.70. Geveild ongeveer 40 ton. ZWIJNDRECHT, 29 december 1966 Andijvie 5077; uien 3234; prei 38- 50; groenekool 2632; boerenkool 17 26; rodekool 1021; gelekool 815; veldsla 218—250; witlof AI 127, All 64— 91, Bil 60—78; spruiten A 68—80. 71—82, C 27—33, D 75—96; sla AI 16— (ADVERTENTIE) AMSTERDAM (ANP) Ook de laatste beursdag in 1966 heeft evenals eergis teren, een vaste lijn in het koersverloop vai} de internationale waarden kunnen brengen. De stemming was licht verdeeld met kalme handel. Dit laatste viel te verwachten. Men hield zich hoofdzakelijk bezig met het gladstrijken van de be staande posities omdat de beurs vandaag gesloten blijft waardoor de gelegenheid wordt gegeven om de balans op te maken. Philips moest opnieuw een stapje terug doen op 78.70. Amerikaans aanbod was hiervan de oorzaak. Kon. Olie kon zich goed handhaven op 122.20. Hier werd het Amerikaanse aanbod goed opge nomen voor Zwitserse rekening. Unilever .gaf praktisch geen verandering te zien op circa 86. AKU deed het beter' met een verhandeling op 53.40, tegen een voorgaande slotprijs van 52.70. Hoogovens was goed prijshoudend met 270 als ad- viesfcoers. KLM echter was lager doordat dit fonds woensdag in Wall Street drie dollar moest prijsgeveh. De Newyorkse beurs gaf ook eergisteren een teleurstellend koersverloop te zien. Na aanvankelijk wat hoger te zijn geweest zakten de koersen later in, waardoor de markt zwak sloot. Hiermede is van de traditionele hausse aan het einde van het beursjaar 1966 totaal niets terechtgekomen. Wall Street blijft maan dag gesloten omdat nieuwjaarmp een zondag valt. Ook gedurende de 'verdere beursduu* bleef de handel in de hoofdfondsen zeer kalm en kwam er in de openingskoersen weinig verandering meer. Vergeleken met de slotkoers van de vorige week boekte AKU deze korte beursweek toch nog koerswinst. Daarentegen moesten Philips en Kon. Olie iets prijsgeven. Hoogovens en Unilever speelden praktisch quitte, doch KLM was vrij gevoelig lager. Alles bij elkaar is 1966 voor de gehele beurs teleurstellend ge weest. Dit zowel voor de aandelenmarkt als voor de obligatiesector, uitzonderin gen daargelaten. Van de scheepvaartaandelen lag Kon. Boot gevraagd in de markt met een koerswinst van bijna twee punten. De cultures veranderden hoegenaamd niets. De staatsfondsenmarkt was door elkaar iets gemakkelijker met afnemende handel. De aandelen van 't Hart Instrumenten Fabriek werden hoger geadviseerd op gunstig bedrijfsnieuws en de mogelijkheid van een dividendhervatting. Wekelijkse super-snelle Conlainerlijndienst tussen Rotterdam en New York en andere U.S.A. Noord oostkusthavens. Opleggers en containers beschikbaar. Veertiendaagse dienst op U.S.A. Zuidoostkusthavens. Gnelle, regelmatige, fuxueuse passagiersdlenst op New York met s.s. „United States". Vraagt Inlichtingen bij uw expediteur of passagebureau of bij; ROTTERDAM WESTERSTRAAT 40 - TELEFOON 0)0-1132 00 Agenten te Amsterdam: Koninklijke Hollandsche Lloyd O. Handelskade 12 - Tel. 020 - 6 4811 ROTTERDAM (ANP) De Verenl ging van. Kamers van Koophandel en Fabrieken in Nederland heeft de minis ter van Verkeer en Waterstaat gevraagd om de verhoging van de P.T.T.-taric- ven op te schorten om de consequcn- vies van die verhogingen nader te be zien. De tegen 1 januari en 1'februari aangekondigde tariefsverhogingen be tekenen in 1967 een zwaardere last van 193 miljoen. In een percentage uitge drukt meer dan 12,5 procent, aldus de vereniging, die ernstig bezwaar meent te moeten maken. De regering is, aldus de Kamers m een brief aan de minister, kennelijk uitgegaan voor de door de P.T.T. be grote winst, die is berekend onder toe passing van de afschrijvingen op basis van vervangingswaarde, een methode die het ministerie van Economische Zaken bij de beoordeling van prijsver hogingen in de particuliere sector niet accepteert. Aan de P.T.T. is nu toege staan alle voor 1967 bekende en nog te verwachten prijs- en loonsverhogingen in de tarieven op te nemen. Deze ta riefsverhogingen worden, aldus de Ver eniging van Kamers van Koophandel mede aangewend om de op zichzelf noodzakelijke investeringen van de P.T.T. op het gewenste peil te houden, met andere woorden ter versterking van de vermogensvorming van het staatsbedrijf der P.T.T. „Op de ze wijze moet de tiuidlge gene ratie in korte tijd in de tarieven het geld opbrengen dat grotendeels ten goede komt aan de volgende generatie". Dit is naar het oordeel van de vereni ging economisch onverantwoord en, ze ker voor een bedrijf met een monopolie positie, onredelijk. De Kamers van Koophandel zijn en blijven van mening dat het zelfstandig maken van heit be drijf de mogelijkheden opent om de investeringen te financieren door le ningen op de kapitaalmarkt. Men zou zo kunnen komen tot een matiging van de tariefsverhogingen en een sneller inhalen van de achterstand bij de te lefoonaansluitingen, diie tegen het einde van 1967 naar schatting rond 200.000 zal bedragen. De Vereniging van Kamers van Koop handel verzoekt de minister geen ver dere verhoging van P.T.T.-tarieven te overwegen, die niet getoetst zijn aan dezelfde regels die het particuliere be drijfsleven krijgt opgelegd. De minis ter zou er van moeten afzien de tariefs verhogingen dienstbaar te maken aan de financieringspolittek van de regering en wel in die zin, dat het P.T.T.-be- drijf zijn investeringen zoals thans ge beurt, voor een belangrijk deel uit de te maken winst moet putten. tri, Be t-iierv.nr r hart i„ "ïmL" cn k'derkledingindus- Iwewrt oéï in "°K ™,doe"de werk, drukt,- S 'V'^ stct®r de bedrfifs- '«•r-hranche Wff' sct,0™h('rstel- achter rich uZ leer brnkki-l,i„ f, verbruik van Ver het cel,?»! "a'"° "k verder a' O- bevrertinenl 's haf werkaanbod on- 28/12 29/12 Staatsleningen Nea. 1966 sy4% Ned. 1966 1% Ned. 64 5y4 Ned. 65 53/, Ned. 64 5 Ned. 65 U 53/4 Ned. 58 4% Ned. 59 4)4 Ned. 60/2 tifc Ned. 59 4% Ned. 60 4y4 Ned. 61 4y4 Ned. 62 4 Ned. Staff. 47 ay2 Ned. 50/1-2 sy4 Ned 54/1-2 3y4 Ned 55/1 4y4 Ned. 55/2 3y4 Nederland 37 3 Ned Gr.b 46 3 Ned, Doll 47 3 Ned. Invest. Indië S7n 101'A 97H 93 y2 93 A 89% 85% 85A 85% 83% 83 %S 81 69|| 71% 75% 75 79% 81 80% 87 5 97A Bank- en kredietwezen B. Ned. Gem. 57 6 951» Id. 30 J. 58/59 4% 84 Id. 25). 60/3-5 4% 85% Cultures A'dam Rubber HVa Mtten ver. 61% 118 101% 97 it 931/2 93% 89H 88% 88 85A 85% 85% 83% 83% 81A 69ft 71A 75 75 79% 81% 81% 87 97fg 95& 84 85% 61% 118 lndnstrlële ondernemingen A.K.U. 52.70 Deli My t. cert. 6J Hoogov o.r.c.v.a Philips Gem. Bez Unilever c.v.a. Dortsehe Petr. Dortsche Petr 7% Kon Petr ƒ20 79.40 85.90 574% 575 53.60 61 278 78.50 85.90 575V4 575Vi Scheepvaart en Java-China Pah K.L.M, t cert. K.N.S.M n.b, ^tv My ned. Nievelt Goudr. v. Ommeren c.v.a 122.20122.10 Luchtvaart 99% 155ft 352 87 108 83 160 156 84Mi 109 81% 160^ Rotterd. Lloyd Scheepv Unie 28/12 124 130% 29/12 125 130% Premie-obligaties Alkmaar 56 2y2 A'dam obi 51 2^ Id. 56-1 21/2 Id. 56-2 Zife Id. 56-3 21/, Breda 54 2y2 Dordrecht 56 2^ Eindhoven 54 2U> 54 2y2 Enschede 's Gravh 52-1 2i£ Idem 52-2 2% Rotterd. 52-1 2^ Idem 52-2 2yz Idem 57 2% Utrecht 52 2^ Z.-Holland 57 2% Z.-dodand 59 2% 711/2 77 771/2 81% 82 72 71H 71% 72% 84 87% 87% 86% 84% 84% 87 71b 77 b 77% 81% 81% 70& 71 y* 71 72% 84ff 87 %b 86 b 86& 84 106 b 84% 87% 20/12 29/12 Banken Alg. Bank Ned, 262 264 AMEV N.R. eert. 555 550 AMRO Bank 53 52 Cultuurbank 59 55 Gron. Ind .-Cr. B 139% 139% Holl, Bank Unie 173 173 Kasassociaitie 119 119 Nat.Inv B 83% Nat. Ned eert. 463 d 4S6 Ned. Crediet B 182% 182% Ned. Mid.st. B. 83.50 84 Ned. Overzee B - 166 167 R.V.S. eert d. 417 414 Slavenburg's B. 177% 179 Ver Bankbedr 167 168 Handel, industrie, diversen Premieleningen eo diversen Co-op Ned aob 106% 106% Co-op Ned. r.sp 140 b Ned. Gasunie 92% 92% Converteerbare obligaties A.K.U 1000 2% 89% Amstel 53/4 107% Gelder Zn. 85% Hoogovens 5% 93% Scholten Fox 4% 94 89% 109b 85% 94% Participatiebewijzen Aig Fonds bezit. Converto i-lpb HBS bel.depil-2pb Interobnds i pb Intergas 943 965 675 636 368.30 Aandelen in belegging"- A'dam bei.mij t 50 Dutch int. Interunie j 50 Nelo 50 Robeco f50 Unitas f 50 Ver bez m»4 50 ïuropar. 1-10 pb 105 97.5U 160 192.11 399.51 90 388 943 470 690 636 369 104.80 97.50 160 71 193 399.30 90 392 Alb Heljn 730 734 Alg H tny O nr. G 165 166 AmsteJ br. 330 331% A'dam Blast My 317 b 325 A'dam Droog My 73% 74% A'dam Rijtuig.Mij 212 215 ANIEM nat bez 27 26% Beeren tricotfabi 35 b 38 Beers en Zn, 250 b 256 Bensdorp Intern 350 x 340 Bergh Jurg. f 25( 222 222 Bergoss 258 258 Berkei's Patent 180 181 Blaauvahoed 380 380 Biijdenst Will 71 71% Bols Lucas 170 170.50 Borsumy Wehrj 71% 71% Braatmacb R'dam 24b Breda mach ia bi 235 240 Bredero Ver bedi 312% 312 Brocades 687 698 Buhrmann Tettei 481 487 Bijenkorf 430 430 Caive 612 615 Carps Garenfabi 185 x 185 Centr Suiker My 282 284 Crane Nederland 55 Cur Handel Mij 151 152% Daalderop 161 162 Dagra 161b Dess tapljtfabr. 244 245 Dikker en Co 103 103 Drie Hoefijzers 81.50 81 D.R U 263% 264 Duyvis Jx. 214% 217b Emba Erdal Mij. Excelsior Fokker Ford Gazelle rijw.£abr Gelder-Papier Gelderl.Tielens Gero fabr. Geveke en Co. Gist- en Spir.fabr Grasso maeh.fabr. Grinten v.d. Gruyter Zn. 5°/. Hagemeijer Co 't Hart instr. Hatema N.V. Havenwerken Heineken's Bierbr Hero con. Breda Hoek's maeh.fabr Holl. Katenbuxg Holl. Beton Mij. Hall. Const, w. Holl. Melksuiker Homburg Hoogenbosch sch Hooimeyer Zn Indoheem Ing. Bur. Bouwn Internatio Int. gew. betonb. Inventum Jongeneel houth Kemo Kempen Begeer Key houthandel Kledingind. Smith Kiene Suikerw. Kon,fabr.vh.Ale* Kon. Paplerfabr K. N. Tex. Unie Kon. Zout Ketjei Korenschoof Koudys voed. Kon. Ver. Tapijt Kwatta choc. Leeuw. Papier Leidse Wolsp. Lindeteves Macintosh Meel Ned. Bakk. 28/12 130% 405 b 63 294% 920 b 188 83% 350 450 443 120 815 118 90.50 79 169 118 383% 194 405% 65% 258 258 188 106 32.20 250 253 184 234 410 137% 157 b 73 x 166% 47 459 180 x 126% 370 153 256% 304% 125 412 316 29/12 131 410 63 295 920b 188 83 345 453 438 120 814 118% 90.40 86 169 118 383% 198 405% 65 265 286 207 b 262 b 185 b 106 32.50 118 254 260 182 234 410 100 b 183 137% 157 b 71 x 163% 49 463 180 x 126% 375 153 256 305 124% 415 b 320 28/12 29/12 Mees bouwmat. B. 106 b 108 Meteoor Beton 281 106 Misset Uitg, Mij. 225 x 285 Mosa 293 225 x Muller en Co. 195 x 295 Mijnbouwk. werk. 365 195 Naarden-Ch.fabr. 106% 368 Nedap 139 138 Ned. Dagbl. Unie 191 Ned. Dok. Mij. 69% 70 N.exp.pap.fabr, 72 7iy* Ned. Kabelfabr. 238% 235 Ned. Melkunie 245 243 N ed .Scheepsb.Mij 70 Nelle wed. v. 248 250 Netam 128 130 Norit 161 162 NijverdaKCate 72 71 Oranjeboom 271 272 Overzeese Gas 84.90 86 Palemb. Ind. Mij. 93 X Palthe 74 72% Philips 6°/o compr 36.50 36.50 Pietersen auto's 75 71 Reesink en Co. 136% 138 Reineveld mach. 122 122 Riva 185 180 Ruhaak en Co. 122 123 Vt Rijn-Schelde 169% 168 Sehev. expl. Mij. 150 123 Schokbeton 165 166 Scholten Karton 256 256 Scholten Foxhol 82.50 81 Simon de Wit 245y4 246 Simon's emb.fabi 87 86 Smits transs. 183 183 Spaarnestad 630 b 635 Stokvis Zn. 97 97 Stoomsp .T w en th e 40 b Swaay van 270 275 b Synres Chem. 156 156 Tabak Phil. c.v. 95 x 95 x Techn. Unie 256 253 Texoprint 79% 80 Thomas en Drijver 75 75 Thomsen v. bedr. 110% 115% Tw. Overz. Hand 82 81 Udenhout Steent. 137 138 Unilever fu 110% 110% 98% Idem 6»/i 98% Idem iVt 87% 68 Utermohien 278 282 Utr. asfaltfabr, 144 145 Varossieau Veenend. Stm.sp. Ver. Glasfabr. n.b. Ver. Maeh.fabr. Ver. Touwfabr. Vette winkel Vezelverwerking Vihamij Vredenstein rub. Vulcaansoord Walvisvaart Wereldhaven Wemink's Beton Wessanen Wilt. Feyen.-Br, Weyers Ind. H. Zaalberg Zeeuwse Confecl. Zwanenberg-Org. Mijnbouw en petroleum 28/12 29/12 165 b 165 130 127% 108 110% 128 128 226 232 117 220 107 108 127 125 117 119% 54 54 200 198 325 325 129 129 439 436 158% 158 370 375 64 65 162 b 165 b 166.50 168 Alg. Expi. Mij. Billiton le rubr. Billiton 2e rubr. Kon. Petr. 1 20 Idem 5 20 Moerara Enim Id. cert. opr. l/io Id. 1 winstbew. Id. 4 winstbew. Oost-Bomeo Mij. Scheepvaart Furness Oostzee Dollarfondsen Anaconda Bethlehem Steel General Electric General Motors Prot. and Gamble Republic Steel Shell Oil U.S. Steel 27.10 500 432 124 27.10 500 438 122.9C 1480 24001 2400 b 2490 85 x 422% 89"% 89% 81H 81% 30% 29% 86& 86% 67% 66% 72% 41% 40% 60% 60% b bieden 0 ma gedaan en bieden tm gedaan en laten X laten O ex claim d sa ex dividend 25, Cl 14—17; knolselderij 20—37; selde. rij 1422; peterselie 1825. KOEWACHT, 29 december. Ge zwingeld vlaslint W.R. 120—175, idem D.R. 120—140; breekvlas 60; Ruwe lok ken 10—28: Gezwingelde lokken 26— 65; Gekeurd lijnzaad 50—52; Slaglijn zaad 42—43; Kaf 10; Scheven 9—12. ROTTERDAM (AMP) De Britse scheepvaartmij. Cunard Steam Ship Company Ltd. hééft zich aangesloten bij de Atlantic Container Line, die vol gend jaar september een transatlanti sche dienst met containerschepen .gaat onderhouden tussen West-Europa en de oostkust van de Verenigde Staten. Dit ls gisteren bekendgemaakt door de pre sident van de Atlantic Container Line, de heer P. C. van Houten, die teven3 directeur is van de Holland-Amerika- lijn. In de Atlantic Line werken thans samen: de Holland-Amerikalijn (met 2 schepen). Wallenlus Linses (2 schepen) de Company Générale Transatlantl- que (2 schepen). Cunard Line (2 sche pen). de Swedish-Ajmerican Line (1 schip) en de Swedish Transatlantic Line (1 schip). Deze tien schepen zul len alle in charter gaan varen bij de Atlantic Line. In West-Europa zullen deze moderne containerschepen Goten'burg, Bremer- haven, Rotterdam, Antwerpen, Le Ha vre en een nader bekend te maken Britse haven aanlopen. De havens aan de oostkust van Noord-Amerika die in het vaarplan worden opgenomen, zijn: New York, Baltimore en Norfolk. Swinemunda n v Boston n Phila- ALGORAB 29 v Las Palmas n R'dam. ALKjilAAR 29 v R'dam n Hamburg. ALNATI 30 te Las Palmas verw. AMERSKERK 29 te Leixoes. ANNENKERK 28 te A'dam. AVEDRECHT 28 v Suez n Perz. Golf. AVEDIJK 29 te Le Havre. BANGGAI 28 v A'dam. 29 R'dam. BARENDRECHT 29 v Mena al Ahmadl n Landsend. BATU 29 v Assab, 30 te Massawa verw. BLITAR 28 v Durban n Beira. BORNEO 29 v Singapore n Bangkok. BOVENKERK 29 te R'dam. CALTEX GORINCHEM 29 v Kielerka- naal n R'dam. CAMEROUNKUST 29 te A'dam. CARTAGO 29 te Georgetown. CERES 29 v Bremen, 30 te Hamburg verw. CHARIS 23 v A'dam n Hamburg. CHIRON 29 v A'dam n Antwerpen. DIOGENES 28 te Mtarani. DOSINA 29 t h V Malta n Mena. ESSO AMSTERDAM 28 t a Pto de Cruz. FOREST LAKE 29 t h v Kp Vincent n Milazzo. FRIESLAND 29 v R'dam. GAASTERDIJK 28 delphia. GABONKUST 30 te Lagos verw. GUINEEKUST 29 te Dakar. HECTOR pass 29 Terschelling n Ham burg. HEEMSKERK 29 v Port Sudan n Aden. HILVERSUM 29 te Charleston verw. ISIS 29 te Charleston. JASON 29 v Pto Cabello n Port of Spain. KAAP HOORN 29 v Saigon n Singa pore. KARACHI 29 te Bremen. KARAKORUM 29 te Khorramshahr. KARIMUM 29 v R'dam n Hamburg. KLOOSTERKERK 29 te Genua. KOPIONELLA 27 v Curacao n Oran. KORENDIJK 29 te Bremen. KOROVIRINA 29 t h v Ceylon n Sin gapore. KREBSIA 28 te R'dam. KRYPTOS 30 te Hongkong verw. KYLIX 29 Mena al Ahmadi. LEKHAVEN 28 v Bremen n Hamburg. LIBERIAKUST 29 t a Novoredondo. LOOSDRECHT 28 te R'dam. MARATHON 29 v Paramaribo n A'dam. MERCURIUS 29 v Paramaribo n Ant werpen. MARNELLOYD 28 v San Francisco n Los Angeles. MENTOR 28 v Mersin m Antwerpen. MINOS 28 t a rede Famagusta. MOERDIJK 28 te Victoria. MUNTTOREN 30 te Lewisporte verw. NAESS LION 28 v Khar Eil. n Kaï-achi. NEDERELBE 29 v Djiboeti n Assab. NIEUW AMSTERDAM 29 v Cura?ao n Trinidad. NOORDWIJK 29 v Gdynia n Karachi. ONDINA p 29 Singapore n Shiracha. ORANJEFONTEIN 29 v R'dam n Bre men. OVERIJSEL 29 te Marseille. PERICLES 29 te Pisco verw. POELDIJK 28 te R'dam. PRESIDENT WILLIAM V S TUBMAN 29 t h v Calais n Monrovia. PRINS CASIMIR pass 29 Suezkanaal n Paphos. ROTTERDAM 29 .te Virgin Island. SIAOE 27 v Balikpapan n Hongkong. SINON 29 v A'dam n Bremen. SINOUTSKERK 29 v Pt Said n Tripoli. SKADI 28 v Tripoli n Izmir. SLAMAT 28 v Bangkok n Manilla. STRAAT CLEMENT 31 te Melbourne verw. STRAAT FLORIDA 30 te Mauritius verw. STRAAT FRANKLIN 29 te Hongkong. STRAAT MAGELHAEN 20 te Ango Ango, STRAAT MALAKKA 30 te Melbourne verw. STREEFKERK 29 te Bremen. SUMATRA 29 te Colombo. TAHAMA 29 te Dakar. TITJALENGKA 30 te Mauritius verw. ULYSSES 28 v Bremen n R'dam. UTRECHT'28 v Alexandrië n Pt Said, VIANA 28 v Pto Miranda n R'dam. VIVIPARA 29 t h v Ouessantn Curacao. VAN NECK 29 v Sydney n Melbourne. WALCHEREN 28 v Singapore n Chiba. WATERLAND pass 29 Terfechellinger- bank n Las Palmas. WILLEMSTAD 28 te Ponce. WITMARSUM 29 te Le Havre. ZAFRA 29 v Malta n Port Said. Konstanz 326 onv., Hheinfelden 265 (—5) Straatsburg 324 (—10), Plittersdorf 502 16), Maxau 562 (—16), Maxau 562 31). Plochingen 170 11), Mannheim 495 58), Steinbach 353 82), Mainz 521 (—23), Bingen 424 (—18), Kaub 525 (—22), Trier 549 (—129), Koblenz 574 (—43). Keulen 638 (—32), Ruhrort 874 12), Lobith 1477 (+10), Nijmegen 1215 12), Arnhem 1185 (+15), Eefde IJssel 697 (+6), Deventer 569 (+5), Monsin 5540 (—25), Borgharen 4274 26), Belfeld 1534 63). Grave bene den de sluis 801 (—25). De doorvaart- hoogte van de verkeersbrug te Venlo bedraagt' 716 centimeter. De stuwen zijn geopend te Roermond. Belfeld, Sambeek Grave en Lith

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1966 | | pagina 13