UNITED STATES LINES INSTRUCTIEVE TENTOONSTELLING IN TILBURG In alle variëteiten ONZE PUZZEL OP 64 VELDEN LINES Club Verandering Wekelijkse super-snelle Contalnerlijndlenst tussen Rotterdam en New York en andere U.S.A. Noord oostkusthavens. Opleggers en containers beschikbaar. Veertiendaagse dienst op U.S.A. Zuidoostkusthavens. Snelle, regelmatige, luxueuse passagiersdienst op New York met s.s. .United States". draagt Inlichtingen bij uw expediteur of passagebureau of bij: ROTTERDAM - WESTERSTRAAT 40 TELEFOON 010-113200 Agenten te Amsterdam: Koninklijk® Hollandsche Lfeyd O. Handelskade 12 Tel 020 6 48 11 W. J. MUHRING - OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK Horizontaal: 1. Mn, 3. vore, 7. Aser, 10. L.O., 12. eek, 14. nederig, 16. men, 17. Nias, 18. Karei-, 19. sine, 20. Erp, 21. Eem, 22. sen, 24. sté, 25. Napels, 27. Nispen, 29. es. 30. ta, 32. ge, 33 p.e., 34. arts, 36. sar 38. mals, 40. al, 41. Roosteren, 42. To. 43. kaal, 45. een, 46. Eire, 49. A.D., 50. en, 51. s.o., 53. e.a., 55. Geleen, 58. oplage, 61. alt, 62 ets, 64. pro, 65. Lee, 66. Tiel, 67 Rupel, 69. ster, 70. Han, 71. Herstel, 73. Est, 74. as, 75. slee, 76. smid, 77. Ta. Verticaal: 1. menens, 2. Neira, 4. on, 5. rekest, 6. Edam, 7. ares, 8. silene, 9. eg, 10. lente, 11. oneens, 13. kapper, 15. er, 16. mispel, 21. el, 23. ni, 26. estrade, 28. spaniel, 31. Assen, 32. grens. 34. alk, 35. sol. 37. Ate, 38. mee, 39. sté, 44. Aal ten, 47. Kaalte, 48. Agatha, 50. entree, DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 DECEMBER 1966 DeA.N.W.B. heeft veel bijgedragen tot 't popu lair maken van de fiets. Hier een oud waarschu- wingsbord, dat in het Nederlands Textielmu- ieum in Tilburg een plaats heeft gekregen on deraan de trap Van een speciaal fietskostuum is in de tijd van de eerste (loop)fietsen nog geen sprake. In het uitgaanskostuum van die tijd aanvankelijk empire, la ter biedemeier stapte men op de fiets. Het aantal loopfietsen was trou wens zo klein, dat de mode-industrie er ook geen brood in zag een speciaal fietskostuum te ontwerpen. De célérifère, waarmee de Fransman De Sivrac in 1790 de Parijzenaars ver stomd had laten staan, evolueerde snel. De houten loop-machine, waarop de berijder schrijlings plaats nam en waar bij hij zich. zonder te kunnen sturen moest voortbewegen door zich steeds met de tenen af te zetten, werd door de Duitse houtvester Freiherr Von Drais von Sauerbrun bestuurbaar gemaakt. Van Drais had grote ver wachtingen van zijn „draisine", maar hij vond pas een halve eeuw later na zijn dood hij stierf in 1841 er kenning. Toen eerde zijn geboortestad Karlsruhe hem met een standbeeld. Michaux, Humber en Starley waren anderen, die aan het draisine-model aan het sleutelen waren gegaan. En zo groeide de fiets rond 1870 tot een sportief vervoermiddel voor de gegoe den die het nodige geld (circa f 130,-) voor zo'n machine konden, neertellen. FIETS EN MODE (ADVERTENTIE) (Van een onzer verslaggevers) TILBURG Op het eind van de achttiende en in het begin van de negentiende eeuw behoorden de eerste gebruikers van de fiets tot de meer gegoede burgerij. Na de jongste wereldoorlog heeft het steeds groeiende wagenpark de fiets opnieuw een status gegeven, waarbij het sportieve karakter van de fiets en het fietsen weer werd onderstreept. In de 175 jaar van evoluatie van de fiets ligt een lange periode, waarin het sportieve karakter meer verdrongen werd door aen nuttigheidseffect. De loopjongen werd fietsjongen. In het algemeen verkeer speelde de fiets een grote rol. Daarom werd toen aan bijpassende fietskleding geen al te grote aandacht besteed. Het mode-aspect in de fietskleding kent daardoor typisch bepaalde perioden met een opvallende opleving in het laatste decennium. Aan deze evolutie van de fiets en fietskleding wordt aandacht besteed in het Nederlands Textielmuseum te Tilburg. Met deze combinatie heeft de Brabantse wolstad een wereldprimeur. De ten toonstelling duurt, zoals eerder gemeld, tot 1 juni van het volgend jaar. In 1869 werd al de eerste wegwedstrijd gehouden van Parijs naar Rouaan, een afstand van 126 kilometer. James More won die wedsrijd, waarbij hij een ge middelde snelheid wist aan te houden van 12 kilometer per uur! Ook de da mes waagden zich op de fietsen, hetzij op de veilige driewieler, hetzij op wan kele hoge bi. In deze tijd kwamen speciale fietstenues op de markt. De eerste „vélocipède-club in Neder land. Immer Weiter, die in 1871 te De venter werd opgericht, kende voor de herenfietsers een klubkostuum met wit te rijbroek, een pandjesjas, zwart glim mende beenkappen of hoge laarzen en een ronde hoed. In Parijs zochten de mode-koningen naarstig naar een pas send kostuum voor de dames. Daar ont stond een lange, nauwsluitende dames broek, waarboven een kort jasje met ceintuur werd gedragen. Daarbij hoor den dan een eenvoudig hoedje en korte rijglaarsjes. Voor de fietsende heren decreteerde Parijs toen een gemakkelijk zittende korte jas met doorgestikte zak ken en een hoge, opstaande kraag, waarboven nog net een klein stukje wit hemd zichtbaar was. Verder een pofbroek die tot onder de knie kwam en dikke wollen kousen. De rijglaarzen maakte plaats voor la ge schoenen en sandalen. Op het hoofd droeg men een vilten hoed of pet met klep. Kostelijk is een beschrijving van een herenkostuum, zoals een goed lid van de Nederlandse Vélocipedisten Bond dat in 1884 droeg: een jas van het ge wone kolbert-model, maar dan hoog- sluitend en vervaardigd van donker blauw serge een nauwe rijbroek, strak om de knie sluitend door middel van twee knopen en een gesp, waardoor het gebruik van kousebanden overbo dig werd; geribde, dikke wollen kou sen van dezelfde kleur als het jasje. Hierbij werd een pet gedragen van iets lichter laken, voorzien van een klep en een gebreide zwarte band aan de benedenrand. De pet was aan beide zij den van een ventilatiegaatje voorzien. Een gouden of zilveren band rond de pet gaf aan of de drager bestuurslid of consul van de bond was. De speciale fietstenues kwamen ech ter in de verdrukking, toen de fiets zeer algemeen werd. Na de bloeiperiode van de hoge bicycle van 1870 tot 1890 groei de de fiets naar het klassieke model, dat kenmerkend is voor het rijwiel van deze eeuw; twee wielen van gelijke hoogte, stuurinrichting op het voorwiel, luchtbanden,- krachtoverbrenging door middel van pedalen en ketting en ge- spaakte wielen. De grondprincipes zijn gelijk gebleven, ook na de tweede we reldoorlog, toen hard is gewerkt aan de vormgeving van de fiets. Het ma teriaal werd lichter, de vorm sierlijker, terwijl de sportfiets de klassieke toer fiets meer en meer verdringt. Opmerkelijk is ook, dat de vouw fiets plotseling furore maakt. In 1895 was deze overigens reeds in het Fran se leger als „bicycle pilante" in ge bruik. De Nederlandse luitenant T. L. van Wagtendonk ontwierp in 1899 een verbeterde versie, die bij het Neder landse leger werd ingevoerd. Echt populair zijn deze fietsen overi gens nooit geworden, totdat de auto mobilist, onder impuls van de parkeer- moeilijkheden, de vouwfiets ontdekte als een typisch tweede vervoermiddel dat in de auto wordt meegenomen. De jongste ontwikkeling naar de mo derne. sportieve fiets wordt verge zeld door een ontwikkeling in die van het fietstenues dat modern, sportief en doelmatig is. Fietsen betekent actie. Ook in de beginperiode was dat zo. Op deze foto een loopfiets, céléri- fère-model. Ook aan deze allerlaatste ontwikkeling wordt in 't Textielmuseum te Tilb. aan dacht besteed, waardoor deze tentoon stelling, hoewel niet groot toch repre sentatief is te achten voor de ontwik keling van fiets en mode. (ADVERTENTIE) Een van de grootste evenementen, die jaarlijks door de wereldschaakbond worden georganiseerd, is de jaarlykse strijd om het wereldkampioenschap stu dentenviertallen, dat ditmaal voor de dertiende maal in Oerebro in Zweden werd verspeeld. Ook ons land was ver tegenwoordigd en hoewel het Neder landse viertal zich dapper door de voor ronden heen vocht, moest het zich in de finale met een voorlaatste plaats te vreden stellen. De Russische ploeg toonde zich verre superieur en behaalde wederom het kampioenschap met een zeer ruime voorsprong. Aan dit toernooi ontlenen wij het onderstaande duel tussen de Oostduiteer Hennings en de Engelsman Lee. Een alleraardigste pairtij vol initeressainite complicaties, die de witspeler uiteinde lijk won met een uiterst geraffineerde slotcombinaitie. Een heel fijne partijl Wit: Hennings (Oost-Duitsland) Zwart: Lee (Engeland) Gespeeld in de wedstrijd om het we reldkampioenschap studentenviertallen te Oerebro 1966 in Zweden. Siciliaans 1. e2-e4, c7-c5 2. Pgl-f3, d7-d6 3. d2-d4. c5xd4 4. Pf3xd4, Pg8-f6 5. Pbl-c3, g7-gé 6. Lcl-e3, Lf8-g7 7. f2-f3, Pb8-c6 8. Ddl- d2, 0-0 9. 0-0-0, d6-d5 (Deze opmars geldt theoretisch als de beste voortzet ting om de partijen op gelijke voet te brengen) 10. e4xd5, Pf6xd5 11. Pd4xc6, b7xc6 12. Pc3xd5, c6xd5 13. Dd2xd5, Dd8-c7! (Al les bekende kost. Op 14. Da8: volgt nu 14. Lf5 met goed spel voor zwart) 14. Dd5-c5, Dc7-b7 15. b2-b3, Lc8-f§ 16. Lfl-d3, Tf8-c8 17. Dc5-ao, Db7-c6! (Met de dreiging 18. Dc2:-|- en 18, Df6. Het is nu voor wit oppassen ge blazen) 18. Ld3xf5, g6xf5 19. c2-c4, Dc6-f6 20. Le3-d4, Df6-g5-f- 21. Kcl-bl (Vooral niet 21. Dd2 wegens 21. Dd2:-f £2. Td2:, Lh6 of 22. Kd2:. Ld4:) 21. Lg7xd4 22. Tdlxd4, Dg5xg2 Stelling na 22. Dg5xg2 HORIZONTAAL: 1. de gouden bul (Lat. afk.), 3. de heilige stad in Voor- Indië, 9. maanstand, 11. vaartuig, 13. plaats in Drente, 14. meisjesnaam, 15. teugel. 17. buitenhaven, 18. maal, 19. ei land van Griekenland, 21. land in Euro. pa, 23. gebod, 24. muzieknoot, 26. fami lielid, 27. lidwoord, 29. getroffen, 31. haag, 33. vrucht, 35. scheik. element (afk.), 36. vogel, 38 voegwoord, 39 ver driet, 40. middag, 41. uitroep, 42. zang stem, 44. rijkstelefoon (afk.), 46. gem. in N.-Brab., 48. stuk hout, 49. part, 51. atmosfeer (afk.), 52. voorvoegsel, 54 water in N.-Brab., 55. deel van de mast, 56. top in de Berner Alpen, 59. lang zaam, 61. meisjesnaam, 62. plaats in Gelderl., 64. glijvoertuig, 66. eikeschors 67. water in Limb., 69. zijtak Donau, 70. onbekende, 71. specerij,72. gewicht (afk.). VERTICAAL: 1. bastaarduitgang, 2, zwaar zijden weefsel, 4. bijwoord, 5. meisjesnaam, 6. vaarwel, 7. hoepel, 8. voegwoord, 9. plaats in Gelderl., 10. voertuig, 12 schrobnet, 14. bijwoord, 16. zuivelprodukt, 18. slag, 20. scheik. ele ment (afk.), 22. voorzetsel, 23. gewicht (afk.), 25. afgelegen, 28. bijwoord, 30. de gezamenlijke hoeveelheid, 31. .plaats in Gelderl., 32. genieting, 34. oude vr. datief van een, 36. voorzetsel, 37. oude lap, 41. plaats in Gelderl., 43. zot, 45. fel plagend, 46. foei, 47. ambtskleed. 49. paardevlieg, 50. bergplaats, 53. scheik. element (afk.), 54. slede. 57. opening ener fuik. 58 tocht, uitstap, 59, zwakke, 60. meisjesnaam, 61. telwoord, 63. hoofddeksel, 65. nauw; 67. ontkenning (Eng.), 68. de oudste (afk.). 52. oorlam, 54. Beerta, 56. Elias. 57. Ee, 59. Po, 60. geest, 63. sure, 64. pets, 68. ps, 71. Hl. 72. li. Wit aan zet en speelt remise!! Oplossing Wit kan als volgt remise afdwingen* 1. Pd7-c5, d3-d2 2. Pc5-e4 (Dreigt mat) 2. Ph4-f3 3. ,Pe4xd2, Pf3xgl 4. Pd2- f3:, Kh3-g3 5. Pf3xgl, e2-el Dame of Toren en wit staat pat (Pogoszjanc) (ADVERTENTIE) °k de laatste snufjes zijn bij de tentoonstelling „Fiets en Mode" in het Nederlands Textiel aan6Um te zien- Hier een witte provo-fiets, sportfietsen en opvouwbare fietsen, waar- °°k de mode, een macro-minNrokje, niet is voorbijgegaan. (Zwamt heeft nu weliswaar de geof. ferde pion heroverd, maar wordt nu het slachtoffer van een geraffineerde com binatie) 23. Da5-elü (Dreigt 24. Tgl en op 23. Df3; be slist 24. Tgl-f, Kf3 25. Dh4 en spoedig mat) 23. Kg8-f8 24. Thl-gl, Dg2xh2 25. Td4-d7 (Fantastisch gespeeld. Op 25. ©6 beslist nu 26. Db4+) 25Tc8-e8 26. Td7-d2! en zwart gaf zich gewonnen. Men zie JÏ6. Dc7 27. Tdg2, e6 28. Db4+ of 26. Db8 27. Tdg2, e6 28. Dh4 en tenslotte 26. Dh6 27. Tdig2, f6 28. De6 Schaakraadsel Schijnbaar is wits lot In de onder staande positie bezegeld. Tegen het tweetal verbonden zwarte vrijpionnen, die op het punt staan te promoveren, is Immers geen kruid gewassen. Toch beschikt de witspeler nog over een combinatie, waarmede hij een gelijk spel door pat kan afdwingen. Een fan tastische puzzel! Het fietsen wordt een sport. De eerste Deventer fietsclub Immer Weiter (1871) neemt als uniform aaneen witte broek over de kous (blote knieën, dat nooit in het Nederland van die dagen), een donkere I trui, witte rijglaarzen en een vlot petje (figuur op de voorgrond). Het geruite sportpak van de figuur links is geschikt voor een I fietstocht. Tot in de 20e eeuw werd dit kostuum bij fietsen en bij I Solfspelen gedagen. Ook de snor imponeert....

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1966 | | pagina 19