a ESSEN In stad van toekomst centrum verkeersvrij Kolonie Barbados hoeken na 341 plank I 1966 fris in de mond Absolute scheiding auto's en voetgangers IWC iOLLECTIE IIDEN Ex-RAF-vIieger premier DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 1 DECEMBER 1966 13 R RTS Breda Tel. 31339 Voorbeeld Huizenmassa Toegang centrum 30 ct rookgenot tot het laatste trekje Ondersoek begonnen Afval in Aberfan verschoof al tweemaal eerder Meteorietstukken van 12 en 7 ton gevonden heetmanj^ De drie kruisen van Rembrandt voor drie ton ObAtoztfa's héérrrlijke lichtgezouten pinda's Y.N. breidt uit in Genève IN POLITIEK ENIG LICHT 25 c Kinderboeken |:strijkend i hoogste kreukherstel. 4 en 5! Vanaf 19.75. boord ooit op shirts gemaakt. Idezaken. nS lankoop van UW vlengfen) verkrijgbaar bij Graag ontvang ik allo Inlichtingen over HOOGLAND PARKET» naam! straat: plaatst tel. 01140-3207 St.-Jansteen lelijk'^ |isc showroom- leverbaar v-a- ile buitenboord- TILBURG tel. 04250 -31966 TexuelpLein 36 (Van een bijzondere medewerker) In de toekomstige ontwikkeling van de stedebouw moet rekening gehouden worden met het groeiende autopark én de taak van een stad als ontmoetings- tentrom. Auto's eisen plaats om te rijden en om „uit ie rusten": parkeerplaatsen. Aan de andere kant hebben voetgangers lanen en pleinen nodig, uitgaanscentra maar ook open ruimte. Zowel automobilisten als voetgangers moet het naar de zin gemaakt worden, maar de auto kan gemak kelijker een omweg maken dan een voetganger en daar dient rekening mee gehouden te worden. Als men akkoord gaat met de fimktie van de stad als ontmoetingscentrum, moet men ook erkennen dat voet gangers zekere rechten hebben. De stad is niet slechts een industriecomplex maar een plaats waar mensen el kaar ontmoeten, met elkaar praten, uitgaan en gezellig winkelen, Het andere uiterste is dat aan de auto meer ruimte wordt toegemeten dan aan de mens. Hoewel de auto de hele stad moet kunnen bestrijken, moet hij in zijn kwaliteit van moordenaar, lawaaischop per en stankverwekker zo ver mogelijk van de voetgan gers verwijderd worden gehouden. Bit uitgangspunt wordt tegenwoordig im de nieuwe Steden van Engeland toegepast. Na zes jaar van experi menteren, bewees Cumbernauld in Schotland wat deze I nieuwe bouwstijl vermag. Cumbernauld was bestemd om in de industriestreek van Glasgow een bevolking van. 50.000 mensen onderdak te bezorgen. Te midden van heuvelland werd een centrale heuvel uitgekozen voor de bouw van de stad, terwijl men voor een bevolking van 20.000 plaats reserveert tussen enorme recreatieveJJden. In Cumbernauld heeft men voor heit eerst een absolute scheiding van autoverkeer en voetgangers doorgevoerd. Huizen, scholen en winkelcentra bedekken de heuveltop, in het noorden en zuiden van de heuvel zijn industrieën gevestigd; daar tussenin een groene zoom van recreatie- velden, parken en bos. In de huizenmassa is de centrale ruimte gereserveerd voor supermarkten, openbare gebouwen, de schouwburg I e.d. Alles was gedecentraliseerd moeit zijn'", lagere scho len, kerken, winkels, dancings, etc. is zorgvuldig wijks- I gewijs verdeeld. Drie snelwegen lopen vanuit de voorsteden maar een rng, juist onder de heuveltop. Im de huizenconcentraties m noorden en zuiden verbinden dwarswegen de drie vegen onderling. De verschillende typen van wegverkeer zijn door onge- jijKvioerse kruisingen van elkaar gescheiden; snel- van aagzaam verkeer, fietsers van voetgangers. De hoofdwe- g n Kruisen de rondwegen door middel van viaducten flfS- S' w^gen worden onderling verbonden door taKKmgen van de hoofdweg Langs de straten zijn geen uoirs; voetpaden lopen als stralen van de zon de heu- Deze luchtfoto van de Schotse stad Cumbernauld laat duidelijk zien hoe de wegen elkaar niet snijden. Ook ziet men de bruggen en rioolachtige onderdoorgangen, voor de voetgangers. veltop naar de buitenwijken. Deze paden snijden de we gen door ituinnels oi bruggen. Het principe van scheiding van auto's en voetgangers is bij de bouw van de huizen ingecalculeerd. Vanuit het centrum zwermen de wegen uit naar de rondweg, ter wijl voetgangers zich langs gescheiden straten oaar het dwars door de stad snijdende voetgangersdoniein bege ven, dat het cenitrum met de recreatieterreinen in het westen en oosten verbindt. Meestal loopt aan de voor kant van de huizen de weg; aan de achterkant het voet pad. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de winkel- gewoomten en de spil vam.alle voorzieningen: de parkeer ruimte. De oplossing van diverse wereldsteden; een enorm geasfalteerd plein voor het parkeren van auto's, waarop supermarkten dicht op elkaar naar de wolken krabben, werd verworpen. Men besloot van de heuvel- vorm te profiteren en de laagste terrassen te reserveren voor de auto's en de bovenste tot het rijk van de voet ganger uit te roepen. De hoofdweg loopt onder de heuveltop door en leidt via eenriehtimigswegen naar parkeergarages van twee etages, goed voor 4000 auto's en naar loskaden, waar vrachtwagens hun lading kwijt kunnen. Na hun wagen gemarkeerd te hebben, kunnen de chauffeur en passa giers de platte daken, waar het voetgangersdomein be gint, bereiken met een lift of via een trap. Goederen worden direct getransporteerd vanaf de loskade naar ondergrondse winkelruimten. In het cenitrum kan men zich verplaatsen met de stadsbus. Alle etages boven de wegen en de parkeergarages zijn exclusief voor voet gangers en hebben directe aansluiting op voetpaden naar de buitenwijken. De etages zijn onderverdeeld in pleinen en terrassen die afwisselend bebouwd zijn met supermarkten, hotels, restaurants, bioscopen, dancings, kantoren, schouwbur gen, bibliotheken en clubs, etc. Op het puntje van de heuveltop staan flats, die het voordeel hebben, dat men zich midden in bet stadscentrum bevindt zonder drukte en lawaai. De auto is een zegen voor de mensheid, maar ze kan steden voor mensen onleefbaar maken. En Cum bernauld is er om te bewijzen, dat het ook anders en beter kan. Dit model de compositie van het stadscen trum van Cumbernauld zien. Het laagste gedeelte is alleen voor het verkeer, de parkeergarages en de rondwegen. Automobilisten bereiken de tweede ver dieping met een lift of een trap, terwijl voetgangers over bruggen de winkelverdieping bereiken zonder last van auto's te hebben. fE KEUS" TELEFOON' 39163 (ADVERTENTIE) ROMANCE BRILLANT 28 ct COURAGE I 25 ct MERTHYR TYDVIL (UPI) De ge weldige verschuiving van de berg afval uit de kolenmijn, die op oktober j.l. te Aberfan 28 volwassenen en 116 kinde ren het leven kostte, was niet de eerste die zich ter plaatse heeft voorgedaan. Dit is aan het licht gekomen by het begin van het diepgaande gerechtelijke onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Het bijzondere hof heeft dinsdag het vijf uur durende betoog van de open bare aanklager, sir Elwyn Jones, aan gehoord, waarin deze zei dat een deel van de vierde der zeven bergen reeds in 1944 ruim 480 meter was verschoven. „Dit had reeds een belangrijke waar schuwing moeten zijn voor de plaatselij ke en de mijnbouwautoriteiten". „In 1963, nadat verder geen noemens waardige verschuivingen waren gecon stateerd, kwam berg nummer zeven op precies dezelfde wijze in beweging als zijn voorganger. De verontruste bewo ners werd meegedeeld, dat hun huizen geen gevaar liepen", zei Jones. Op 21 oktober stortte deze berg in. „De onderste laag van berg zeven was sinds 1963 voortdurend in beweging en naar het scheen zou de berg op het rampzalige weekeinde buiten gebruik worden gesteld", zo zette Jones uiteen. (ADVERTENTIE) PERTH (UPI) Twee geologen heb ben toevallig een meteoriet ontdekt, die de grootste bleek te zyn ooit in Austra lië gevonden en op elf na de grootste in de wereld. Dit is gisteren in Perth bekendgemaakt. De twee onderzoekers, Bruce Wilson en Tony Cooney, vonden twee uit nikkel en ijzer bestaande meteorietstukken, waarvan het ene deel twaalf ton weegt en het andere zeven. Een expert van de Westaustralische universiteit heeft na bestudering verklaard, dat het kleinere gedeelte misschien al voor de botsing met de aarde is losgeraakt. Verder verklaarde hij, dat aan de hand van de corrosieverschijnselen de leeftijd geschat kan worden op honderd duizenden jaren. „Er zijn aanwijzingen dat de meteo riet afkomstig is van de asteroïdegor del tussen de planeten Mars en Jupiter", zei hij. (ADVERTENTIE) Schaffhausen Beroemd,zowel om hun grote betrouwbaarheid en precisie als om hun tijdloze elegance. ref. 602A-edelstaal automatic 314.- edelsteenkundige f.g.a. diamantexpert g.i.a. LIJNBAAN 92 tel. 116670 filliaal: oostzeedijk 155-157 rotterdarn 55 LONDEN (Reuter) Een ets van Rembrandt heeft op een veiling by de Londense kunsthandel Sotheby onge veer 300.000 gulden opgebracht. De ets, „De Drie Kruisen" genaamd, stelt de kruisiging van Christus en de moordenaars voor. De kunsthandelaar die de ets te koop aanbood had er zelf 20.000 gulden voor betaald. De Rembrandt maakte deel uit van een aantal etsen, die in totaal voor ruim 650.000 gulden werden verkocht. 44 ma nuscripten brachten ruim 780.000 gul den op ADVERTENTIE) Een produkt van deCoöp.Ver."! 'Favor' NEW YORK (UPI) De administra tieve en begrotingscommissie van de Ai- gemene Vergadering der Verenigde Na ties heeft dinsdag vijftien miljoen dollar gevoteerd voor uitbreiding van de con ferentiegelegenheid der Verenigde Na ties in Genève. De commissie gaf secretaris-generaal Thant het gezag om met de bestaande uitbreidingsplannen voor het Palais des Nations ernst te maken. Ze voorzien onder meer in de bouw van een nieuw, vier verdiepingen hoog gebouw van on geveer elf miljoen dollar. De resterende vier miljoen zullen worden besteed aan verbetering der bestaande gebouwen. Thant is' ook gemachtigd een gift van 925.000 dollar aan te nemen van de Zwitserse regering en een lening aan te gaan van 9 miljoen dollar tegen 3 pro cent interest en terugbetaalbaar in jaar lijkse termijnen tussen 1972 en 1980. De commissie ging tenslotte akkoord met verdere financiering van het pro ject door middel van jaarlijkse toewij zingen uit het gewone budget van de V.N. voor de jaren tussen 1967 en 1980. Voor 1967 is een bedrag gevoteerd van 1 miljoen dollar. In het nieuwe V.N.-gebouw in Genève zullen een conferentiezaal met 900 stoe len en drie conferentiezalen met 600 stoelen komen. Voorts zes kleine ver gaderzalen, een lounge voor de gedele geerden, ruimte voor 300 kantoorver- trekken en een perscentrum. BRIDGETOWN (UPI) Om mid dernacht van dinsdag op woensdag is het Westindïsche eiland Barbados 's we relds nieuwste onafhankelijke staat ge worden. Er was vuurwerk en de kerkklokken luidden, toen aan ruim drie eeuwen Britse overheersing een einde kwam. Barbados is het 26e lid van het Brit se Gemenebest geworden. Het heeft de wens te kennen gegeven zich aan te sluiten by de Verenigde Naties en bij de Organisatie van Amerikaanse Staten. Onder de officiële gasten in Bridge town waren de hertog en de hertogin van Kent en de president van het Amerikaanse Opperste Gerechtshof Earl Warren. Zij zagen hoe de Union Jack omlaag gehaald werd en vervangen door de blauw-witte vlag van het on afhankelijke Barbados. Het driehoekige suikereiland, waar als eersten in 1625 Britten voet aan wal zetten, heeft een oppervlakte van 166 vierkante mijl en een inwonertal van ongeveer een kwart miljoen zielen, voor het merendeel van Afrikaanse afstam ming. Barbados is de vierde Britse kolonie in het Caraïbische gebied, die dit jaar onafhankelijk geworden is. De andere waren Jamaica, Guyana en Trinidad- Tobago. De eerste premier van de nieuwe staat is de 46-jarige ex-RAF-vlieger Barrow, die na de tweede wereldoorlog naar Barbados terugkeerde en zich in de politiek begaf. De nieuwe premier is leider van de Democratische Partij van de Arbeid, die in het huis van afgevaardigden over 14 zetels beschikt. Naar de onafhankelijkheidsfeesten zijn afgevaardigden gestuurd door ne gen Latijns-Amerikaanse en aangren zende Caraïbische landen met uitzon dering van Haiti en Cuba. In totaal zijn 49 landen en gebieden vertegenwoor- digd. Cuba was niet uitgenodigd,verklaar de premier Barrow, omdat men niet het risico van een boycot door andere La- ADVERTENTIE) tijns-Amerikaanse landen wilde lo pen. Haiti liet men links liggen, omdat men er het regime van president-dicta tor Frangois Duvalier afwijst. Dinsdag heeft premier Barrow een persconferentie gehouden waarop hij enig licht heeft laten schijnen over de toekomstige politiek van zijn land. Hij zei, dat hij gekant was tegen eenzijdige Amerikaanse acties op het westelijk halfrond, zoals het sturen van troepen vorig jaar naar de Dominicaanse Repu bliek. Barbados is bereid tot het onderhou den van vriendschappelijke betrekkin gen met de Sovjet-Unie en alle andere welwillende landen. Engeland werd door Barrow berispt voor het niet oplossen van de Rhode- sische kwestie, maar hij zei niet zover te willen gaan, dat Barbados blanke sportlieden uit Rhodesië of Zuid^Afrika zou weren. Een frisse en aangename adem maakt a aantrekkelijk. Doublemint helpt mond en adem fris te houden, want Doublemint is fris en zuiver van smaak. Doublemint is ge maakt van speciaal geselecteerde ingrediënten en de smaak is dubbel gezuiverd. Daarom is Doublemint dubbel goed. Neem mee plezier voor twee cs merk zeJf py** Douhkrumt u doel* Als er één sector is die in die uitge verswereld alle aandacht krijgt dan is het wel die van het kinderboek. oZ nu en dan verschijnen er uitgaven die qua uitvoering en illustratie zo rijk zijn, dat zelfs volwassen boekenliefhebbers e-r nog blij mee zouden zijn. Zo'n uitgave is bijvoorbeeld „MIJN EERST EBOEK OVER JEZUS", ge schreven door JOHN L. TORENBEEK en uitgegeven door Cantecleer De Bilt. De tekst die er in te vinden is, uit een hele duidelijke open letter gezet, is subliem van bescheidenheid. Ze is ei genlijk niet meer dan een korte karak terisering van de persoon van Jezus en van zijn betekenis voor alle mensen. Die korte tekst wordt op een bijzonder krachtige manier ondersteund door een schat aan tekeningen in veel kleuren. Het is altijd moeilijk te bepalen, wel ke indruk een boek en zeker zo'n boek Op een kind maakt, maar het beeld dat ze zich aan de hand van deze uitgave van Jezus kunnen maken sluit m elk geval prachtig aan bij de mo derne catechese. Evenzeer een pronkstuk op ultge- verstgebied is ,,DE STAD'' van ALAIN GREE uitgave van Casterman. Grée is zowel de schrijver als de tekenaar van het boek. In laatstgenoemde kwa liteit is hij naar onze mening beter geslaagd dan in de eerste. De tekst is nu niet bepaald een openbaring. Merk waardig genoeg zijn de tekeningen veel meer verhaal dan het geschre ven. oZdoende is „De Stad" veel meer een kijkboek dan een leesboek gewor den. Maar dan ook een zeer geslaagd. .Heel wat uurtjes, vooral op slechte natte dagen, kunnen zoek gemaakt worden met boekjes zoals „SPEEL JE MEE" er een is. E. GLOSNEGGER stelde het samen en uitgeverij Cantec leer De Bilt noemde het een vakantie paperback. Er staan een massa spel letjes. raadsels en grapjes in geru briceerd als binnenspelen, buitenspe len. en spelen in de auto. DAS e.a.: OP ZOEK NAAR LEEFg RUIMTE (Roelofs van Goor, Amers foort). De uitgave van deze paperback over ruimtelijke ordening wijst ero dat de wezenlijke probleben van van daag en morgen steeds meer mensen bezighouden. Gelukkig, want er htaat niets meer of minder op het spel dan de vrijheid van de persooon die in een dicht bevolkt geïndustrialiseerd land als het onze be.dreigd wordt. De dreiging is niet onafwendbaar, zo als ook uit dit boekje blijkt. De sa menstellers ervan de bekende tech nical artists Rudolf en Robert Das, en de redacteuren William L. B. J. Rothuizen en Siets A. Leeflang van het Algemeen Handelsblad geloven dat de techniek voldoende mogelijkheden biedt om open ruimte te behouden, ste den leefbaarder en het woon- en werk klimaat menswaardiger te maken. Zij menen echter dat dan een eind moet worden gemaakt aan de subur banisatie (ruimtelijke versnippering), een nationaal plan voor de ruimtelijke ordening moet komen omdat de plaat selijke en provinciale bestuurders niet tot een echt beleid in staat zijn, en een drastische geboortenbeperking vrijwillig en algemeen aanvaard moet worden. Over beide laatstgenoemde zaken valt dunkt ons, te twisten. Het zeer be vattelijk geschreven en fascinerend ge- illustreerde boek (130 blz.) zij burgers- en bestuurders overigens warm aan bevolen. K.B. THEO STEENBACH: SICILIAANSE ontmoetingen. (Kosmos Amster- m). Sicilië is een van de boeiendste stukjes Europa omdat er zoveel cul turen zijn samengevloeid. Theo Steen- bach heeft er rondgereist en zijn erva ringen vastgelegd inndit bijna 300 blz. tellende boek, waarvoor urof. dr. J. J. M. Timmers een voorwoordje schreef. Hinderlijk vinden wij het veel vuldig gebruik van afkortingen al*: 't m'n en 'n. Maar wie wat meer van Sicilië wil weten of er zijn vakan tie wil doorbrengen, zal daar wel over heen stappen. Een goed reisboek,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1966 | | pagina 13