akers SLOT HISTORISCHE KONINGSKWESTIE verzoend Ongezond trouwd Groot nieuws COMMENTAAR Alarmkreet Afluisterverbod Onderling vertrouwen enen ïburgsclie onto mij ig en- tS;z;r.een eigen Kerk in i beweging I - WERSE PRIESTER g geknipt ^r,S°n,WerP ,ege" de mi" PROPAGANDA SOMS GEVAARLIJKER DAN BESTRIJDING Verwijten De joden Beweging Brabanthallen DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 5 NOVEMBER 1966 9 de 1IIIHIIII standigheden zoeken Vergrijsd Geen terugkeer 9eWaarb0r9d ALLE MENSEN MIJN BROEDERS s-KEJRTOGEIM BOSCH rijf kunnen wij aan ervaren Jer hoog bomilo betalen. i nauwelijks te vermelden ion kan worden verdiend. met uitvoerige gegevens eiding aan Stem, Reigerstraat 16 ïoderne Nederlandse uwkeuken tegen de elige prijs. n en binnen geheel c. Fraaie vormgeving U eens kijken in toonzalen. ,jet dg bevolkingstoename in Nederland ten grondslag aan de huidige h Mnetscrisis. Het omstreden punt is immers het uitgavenbeleid van het i Wnet-Cals de financiering van een groot aantal collectieve voorzienin- die nodig zijn om de bevolkingsgroei in dit nu al dichtst bevolkte land tf"wereld op te vangen, i sis bevolkingsgroei is deze week in Eindhoven een congres gewijd. IA®, '„.„es is een alarmkreet geworden, een ernstige waarschuwing tegen .mnrtsezet onbelemmerde bevolkingsgroei. Prof. Muntendam, oud- ef t«pcretaris voor de volksgezondheid becijferde, dat Nederland een .„Akplingsland zal worden als het kindertal per gezin niet terugloopt. V de Tilburgse hoogleraar prof. De Moor kwam de uitspraak, dat voor Nederland een gemiddelde van twee kinderen per gezin moet worden aangehouden. benerking van het kindertal zal via de weg der geleidelijkheid via F® nrüchting gerealiseerd moeten worden. Nederland kan zich die wde'iikheid nog enigszins veroorloven. Een aantal ontwikkelingslanden Azië en Zuid-Amerika kunnen dat niet. Daar moet op korte termijn iets n de bevolkingsgroei worden gedaan want iedere maand uitstel vergroot I ft aantal niet behoorlijk te voeden monden met minstens één miljoen. H i is duidelijk dat de katholieke kerk in deze een zeer grote verantwoor- 1 iikheid heeft Zolang er in Rome geen beslissing wordt genomen over H eeboortenregeling blijven miljoenen mensen in gewetensnood verkeren verpaupert een steeds groter deel van de wereldbevolking. Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend, dat het afluisteren van telefoongesprekken door derden strafbaar wil stellen. Op deze regel echter één uitzondering overheidsfunctionarissen zullen in bepaalde Bevallen als het gaat om de veiligheid van de Staat of in het belang van een strafrechtelijk onderzoek wel telefoongesprekken mogen af- luisteren. Dit afluisterverbod is toe te juichen. De ontwikkeling der techniek is dus danig dat onbekenden ongemerkt in de privéwereld van de huiskamer kun- Inen binnendringen. Overigens niet alleen via het meeluisteren aan de tele foon Er zijn op het ogenblik afluisterapparaten in de handel, die het mo- i gelijk maken gesprekken te volgen, die op een afstand van 1500 meter wor den gevoerd. Tn het buitenland worden deze apparaten gebruikt voor commerciële spio- nage, echtscheidingsprocedures en naar het schijnt in sommige ge vallen'door directies van bedrijven voor het afluisteren van gesprekken van hun personeel. Het is niet bekend of dergelijke praktijken ook in Neder land worden toegepast. Het komt ons intussen verstandig voor tijdig bij de wet te laten vaststellen, dat al dat stiekeme gedoe ontoelaatbaar is. In principe ook voor de overheid. Er zullen in dit verband, evenals ten aanzien van het afluisterverbod, bepaalde uitzonderingen gemaakt moeten worden. Maar het moeten dan wel (stringent omschreven) uitzonderingen I blijven. Anders gaan wij in Nederland een levensgevaarlijke kant uit. I Pen goede werksfeer, gekenmerkt door onderling vertrouwen tussen de lei ding en het personeel. Dat is wat een werknemer in het algemeen op de I eerste plaats van zijn werkkring verlangt. De recente opiniepeiling onder I textielarbeiders in Zuidoost-Brabant heeft dit opnieuw bevestigd. I Aan het onderling vertrouwen tussen de werkgever en de werknemers ont.- I breekt hier en daar nog al eens wat. Moeilijkheden bij bedrijven, die moe- I ten sluiten of arbeiders ontslaan zijn hiervan een sprekend voorbeeld. Te I dikwijls komt het voor, dat de werknemers (via hun vakbonden) niet of niet tijdig worden geïnformeerd. Jjen hele scheve schaats heeft in dit opzicht de directie van Werkspoor ge reden. Uiteindelijk is men daar tot een beter inzicht gekomen. Het nu I bereikte akkoord tussen Werkspoor en de vakbonden geeft reden tot vol doening. Zo'n akkoord achteraf verdrijft echter niet meteen de herinne ring aan de aanvankelijk gemaakte fouten. Niet bij de mensen van Werk spoor en ook niet bij de werknemers, die elders werkzaam zijn. I Een werkgever, die blijk geeft van onvoldoende sociaal besef schaadt niet I alleen zijn eigen bedrijf maar verstoort ook in ruimere zin de relaties tussen I werkgevers en werknemers. tdijk 58 - Telef. 39450 11 jaar aalkrachtig, auto en telefoon zonodig kapitaal beleggen i ijf of instelling indien mij vas gegarandeerd wordt. 'en no. S 30181 bur. dezer_ eld- geld nodig voor een grote uitga ;an tot een vertrouwd adres. In ©wettelijk goedgekeurd rbreide inlichtingen bij. (sinds 1928 esselleplein 14. Tel. 04440-7671 60 28 28 I Oorlogsmisdadigers van zwaar kaliber kunnen in Duitsland tegenwoordig I nog rijke vruchten plukken van hun misdadig verleden. Hun memoires I name'f)'1 zeer in trek. Zo heeft de onlangs vrijgelaten Baldur von Schi- I li open welvaartsvaste marken verdiend aan een contract met een I blad en schrijft nu de vrouw van Goering voor een in München I verschijnend weekblad. I ïnïto ®oe™S is de „eerste dame" van het Derde Rijk geweest. Men zou dus I kj.u.ï1, aann?men, dat zij geweten heeft wat er, mede voor verantwoorde I Ciravm Van !*a?r Hermann, voor afschuwelijke dingen zijn gebeurd. Mevr. mi»<AWe echter niet, nog steeds niet. „Waarom", zo schrijft zij, klaari?-alï-eelï z°danige dood sterven? Hij die altyd voor anderen I hulp. tro"^ alleen maar gaf liefde, goedheid, tijd, vreugde, begrip, huen"tv mens®n hebben die „goedheid en liefde" van Goering ervaren, ""berii'h'a!?0J se ov?r de berechting van de oorlogsmisdadigers in Neu- luitslanri „Ja ,week eens belicht. Dergelijke reportages verdienen n,( de aandacht dan de huilerige herinneringen van mevrouw uat net omgekeerde het geval is geeft te denken. KAREL en LEOPOLD (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL België heeft zich dezer dagen nog eens het roe rige einde van de julimaand 1950 herinnerd, toen het land door de koningskwestie aan de rand van een burgeroorlog en de omwenteling naar een republi keinse staatsvorm stond. Die herinnering werd ingegeven door het bericht, dat na ruim vijftien jaar de beide broers uit het huis Saksen-Coburg, ex-ko ning Leopold en ex-regent prins Karei, zich met elkaar verzoend hebben. Daarmee is tenminste een van de ve ten binnen de Belgische koninklijke familie uit de wereld geholpen. Blijft nog. om het eufemistisch uit te druk ken, de byzonder moeilijke verhou ding tussen koning Boudewijn, konin gin Fahiola en de Luxemburgse groot hertogin Josephine Charlotte ener zijds en Leopolds echtgenote prin ses Liliane anderzijds. Het initiatief tot de verzoening schijnt uitgegaan te zijn van prins Karei, de twee jaar jongere broer van Leopold. De ex-koning die op 3 november 65 jaar geworden is, vierde in Cap d' Antibes aan de Rivièrakust zijn zil veren huwelijksfeest in gezelschap van zijn twee dochters uit het huwe lijk met prinses Liliane. De kinderen uit zijn eerste huwelijk met de Zweedse koningin Astrid, waren daar bij niet aanwezig. Leopolds verdriet hierover moet getemperd zijn door het onverwachte bezoek van zijn broer Karei, die tezelfdertijd zijn lief de voor de schilderkunst elders aan de Rivièrakust uitleeft. Alleen het feit van de ontmoeting, een paar da gen na de zilveren bruiloft, die op 11 september werd gevierd, is bekend ge worden. Maar dat is voor de Belgen al voldoende om zeker te zijn van de verzoening. Want tot voor kort was het uitgesloten dat de beide broers elkaar zonder dodende blikken over en weer zouden ontmoeten. Laat staan dat ze elkaar de hand zouden druk ken. De broedertwist was er de oor zaak van dat prins Karei eind vorig jaar niet de begrafenis van zijn moe der koningin Elisabeth bijwoonde. In Cap d'Antibes drukten nu twee vergrijsde mannen, die op het diep tepunt van de monarchie in België eikaars bedoelingen niet begrepen hebben, elkaar de verzoenende hand. Leopold, die op zo trieste wijze aan zijn monarchale einde kwam weigerde de hand niet van de broer, aan wie het te danken is dat de Belgische troon voor het huis Saksen-Coburg bewaard bleef. De verhouding tussen Leopold en Karei schijnt nu beter dan ooit. En dat betekent wat voor twee mensen van zo'n uiteenlopende karakters, waartussen de verschillen nog ver groot werden door de opvoeding. Het is geen geheim dat de beide broers elkaar nooit zo erg gemogen hebben en dat er tussen hen toch al een zekere verwijdering sprake was, nog voordat de koningskwestie hen tegenover elkaar plaatste. De vrij gezel Karei heeft, zo willen het de verhalen, al van zijn vroege jeugd een wrok gekoesterd tegenover Leopold En dait lag niet zozeer aan Leopold maar veeleer aan zijn vader koning Albert wiens oogappel hij was. Leo pold toonde al vroeg, in aanleg en belangstelling «grote overeenkomst met zijn vader. Karei had meer het wispelturige karakter van zijn moe der en zijn belangstelling was, even als die van koningin Elisabeth, veel meer gericht op de uitingen vain kunst en cultuur. Leopold was voorbestemd koning der Belgen te worden en kreeg daardoor veel meer aandacht van zijn vader dan Karei. Die zich steeds min of meer bij Leopold ten aehter gesteld heeft gevoeld en altijd op de achtergrond heeft geleefd. De koningskwestie bracht daarin tijdelijk verandering. Zoals bekend was koning Leopold, die tijdens de oorlog in België „bij zijn soldaten" wenste te blijven, in juni 1944 door de Duitsers met zijn gezin naar Duits land en later naar Oostenrijk gevoerd. Hij werd door Amerikaanse troepen bevrijd, maar mocht niet naar heit in middels in vrijheid herboren Bel gië terugkeren. Daar was de strijd begonnen tussen de anti- en de pro- Leopoldisten, met bij de anti's de socialistenleider Paul Hienri Spaak als voorman. Prins Karei werd verzocht het regentschap op zich te nemen. Men moet ervan uitgaan, dat de prins deze taak heeft aanvaard in het be lang van het land en de monarchie. Maar het is verleidelijk daarbij te bedenken dat het hem op zijn minst deugd heeft gedaan als de vergetene van de familie en de man die al tijd in de schaduw van zijn broer had moeten leven, deze belangrijke taak te mogen vervullen. Daarbij kan men zich niet aan de indruk ont trekken, dat Leopold in Karei op de troon een ernstige bedreiging heeft gezien voor zijn eigen aspiraties lei ding te geven aan het herstel van de Belgische staat. En Leopold, die van uit Zwitserland waar hij vijf jaar in ballingschap verbleef, de fatale ont wikkeling van de koningskwestie volgde en dat allesbehalve precies moet vaak gedacht hebben, dat zijn broer zich geschaard had aan de zijde van de anti-Leopoldisten, temeer om dat hij als regent jarenlang door de verkiezingsuitslagen gedwongen, moest samenwerken met Spaak, die van vriend van de koning tot zijn meest gehate vijand geworden was. Leopold heeft het Karei, tot op deze gedenkwaardige dag aan de Franse Rivièra, nimmer vergeven, dat hy het regentschap had aanvaard en daarmee gedurende vyf jaar de plaats had ingenomen, die maar door één man, Leopold, bezet had moeten worden. Toen koning Leopold op 22 juli 1950 nadat een volksstemming had uit gewezen, dat slechts 57,68 pet. van de stemmers voor zijn terugkeer op de Belgische troon was weer voet in het paleis van Laeken zette om zijn koninklijke prerogatieveen weer te hernemen, verdween broer Karei ge ruisloos opnieuw naar de achtergrond. Hij nam met zich mee de erkenning van alle Belgen, dat hij zijn taak in een zo innerlijk verdeeld land, voor treffelijk had vervuld. Maar hij moest ook met zich meedragen de negatie van zijn verdiensten door de terug gekeerde koning. De verbitterde wrok van zijn broer Leopold, die op de eerste dag van au gustus, na de dood van drie Belgen tijdens hevige onlusten overal in het land, moest erkennen, dat een ko ning een zo rond zijn persoon verdeel de en door demagogen opgezweepte natie, niet naar hetere tijden kan lei den en die aftrad ten gunste van zijn zoon Boudewijn. i archieffoto van een anti-Leopoldistische betoging (9 juli '50). op de voorgrond draagt men een foto van ex-regent Karei mee. Ex-koning Leopold tegen wiens koningschap het Belgische volk fel protesteerde. door W. VAN DER STEEN 2£abinetst'ormaties brengen altijd interessant en heel bijzonder nieuws mee. Bijvoorbeeld de formateur drs. Schmelzer maakte een wandeling langs het strand. Met foto. Wat zou hij daar nu weer mee bedoelen, vraag ik mij dan af, want bij een man, die zo hardnekkig zwijgt, ver onderstel je de aanwezigheid van ontzaglijk veel bedoe lingen. Het antwoord luidt vermoedelijk aldusde for mateur geeft hiermee te kennen, dat hij rustig wil na denken. En dat is heel iets anders dan ook werkelijk rustig nadenken. Het is een bekend verschijnsel dat je wandelend over het strand van de bruisende zee rustig kunt nadenken of van het rusteloze nadenken kunt bekomen, dat is misschien wel hetzelfde. Maar als nu alle mensen die eens rustig moeten nadenken lanks het strand gingen wandelen, zou het daar wel erg druk worden, zo onge veer als in de zomermaanden. En dan komen de mensen waarschijnlijk niet naar het strand om eens na te den ken. En je kunt ook nadenken op de rand van je bed, met de sokken in je hand of, als ik dat in zo'n verheven situatie mag zeggen en zelfs aanbevelen, op het toilet. Nadenken kun je overal; er is geen enkel noodzakelijk verband tussen strandwandelingen en nadenken. De wandeling is dan ook alleen maar een teken, dat de formateur bereid is om na te denken. Hij moet nog zwij gen en al zwijgend geeft hij openlijk 'n teken, dat hij na denkt en zelfs nog dieper wil nadenken. Maar dat te ken wordt nu weer zo nadrukkelijk gegeven, dat bij wijze van spreken alle beschikbare energie daarin ge ïnvesteerd moet worden, zodat er geen meer overblijft om in die situatie nog na te denken. Zo zijn er ook leer lingen die dermate ijverig zijn, dat ze van louter ijver niets meer leren. Duseven een foto van de formateur die tegen een indrukwekkende achtergrond over pro blemen van kosmisch formaat loopt na te denken, en dan wordt het eigenlijke werk weer hervat. Het is een tussentijds rapport, een bericht dat er gewerkt wordt. gr groeit rond dit nadenken van de formateur een soort van folklore die tot doel heeft van die man een een zame figuur te maken die helemaal alleen op zijn schouders het lot van een ganse natie torst en in wiens koortsachtig werkend brein dingen omgaan waar gewo ne stervelingen geen flauw vermoeden van hebben. Hij krijgt voor enige tijd het aureool van een absolute vorst die leeft in een vacuüm. Maar wacht eens even gaat j —«en w« he' hier niet om een democratische aangelegenheid j kwam .li.. klauren-tv, Jazeker, en dus komt er gauw een populair trekje bij. «oor". 5 "iet zo zwart-wit A.'.s 'k mÜ S»ed herinner was dat bij Cals het bericht, dat hij gewoon een broodje at, met kaas of met ham, daar wil ik af zijn, maar in elk geval een broodje. to Vrije Volk pleit voor haast het .'Apparatuur, nu ook de "«chTorf ee" bi"ere ironie va" tachtioo minder draag- SW beschikt, jee" eigen sfeer I 101 ean ill. •e"' hele Pr'vé-sfeer «No? S'S word» umdat ieder I le,5n. Datj6ra' a"es kan af'uis- E.n daf gebeu°rt technisch mogelijk. teweersteT Samenleving J ["eer Zag 9isteren (ook) h'eetsforma^g, m9ar een mislukte lelijk d^t ?rd fe9e''ik weer trisis binnen a Cr'S'S 0ok eer> C,isis moet a is' 0ok die ds grootste nTop3elost- wil SenrolCnrtSnbetlandweer De heer Schmelzer is een tikkeltje sjieker in zijn keu ze; hij is dan ook meer rechts. Want wat lees ik in een krant, zeer uitvoerig Ik lees daar, dat de heer Schmel- ja fit 'illKSPfflS zer tussen het denken door naar de kapper is geweest; "aiiunnjv.iiij nee, de kapper is bij hem geweést, om hem te knippen dan uiteraard. Want anders had hij niets mogen zeggen, evenmin als Bouke en Barend en al die andere jongens die bij hem de deur plat lopen en dan in een sfeer van geheimzinnigheid weer naar buiten komen. Maar bij die kapper lag het wel op zijn weg om op dit moment, in dit stadium van de onderhandelingen, dus om het even duidelijk te stellen, hangende de besprekingen in de boezem van het partijbestuur, enige concrete medede lingen te doen. (Door dr. Alfred v.d. Weijer OFM-Cap) WOOdWv i'Nliek wj|®n het Nederlands St blad ni t90LerSverbond naar"aanl -f1 eke Werk9e- bln6t«risis. nle,dln9 van de ka- Eïij heeft dan ook de pers een interview toegestaan en daarin met nadruk gestipuleerd ten eerste dat hij de heer Schmelzer al vijfendertig jaar kapt en dat hij ook al mijnheer zijn vader knipte en schoor, iets waaraan hij waarschijnlijk het privilege ontleent tegen de for mateur gewoon „mijnheer Norbert" te zeggen. En ten tweede de heer Schmelzer was er hard aan toe. Dat was natuurlijk niet in politieke zin bedoeld, maar eenvoudig zo een man van zijn standing kan niet met zijn nek haren over zijn kraag rondlopen. Ey zou eens iemand in de huurt moeten komen die hém tegen die nekharen in ging aaien. Zo gaat dat bij kabinetsformaties. Roolvinkvindt het zo te zien wel fijn, dat hij er zoveel mee te maken heeft. Dat geeft van die aardige kansen om ergens om heen te zeilen en met een regenteske twinkeling in de ogen geruststellend te doen. Zo van „wachten jullie nou maar rustig af; ik weet het natuurlijk al, maar ik mag het nog niet zeggen; in elk geval wordt het hardstikke leuk, daar zorgen wij wel voor." Hij is de kleine zwij ger die met frasen het zwijgen van de grote, strandwan- delende, de kapper vergetende denker Norbert beveiligt en tot historische proporties opblaast. Als gewone man vraag ik mij dan af wat zouden die mensen nu tegen elkaar zeggen Hoc is bijvoorbeeld het gesprek tussen Koekoek en de koningin verlopen Over koetjes en kalfjes kan Hendrik waarschijnlijk be ter meepraten dan de koningin, maar van zijn „construc tieve ideeën" stel ik mij niet zoveel voor. Gaat het mis schien gewoon nergens over Onbenulligheid is de kern van veel mysteries. Wordt er alleen een geweldige facade opgetrokken, waarachter parlementaire schat ters geanimeerd zitten te toepen Maar nee, dan hoor ik weer die ernstige, sonore stem van Schmelzer die, gecombineerd met zijn vertrouwenwekkende reeënblik, mij helemaal overtuigt„Ik kan u de verzekering ge ven en u in alle oprechtheid van man tot man, zoals we hier, ik zou haast zeggen zo gezellig bij elkaar zitten, garanderen dat er inderdaad en heel hard gewerkt wordt." Etcetera. DR. CORN. VERHOEVEN JsJ/ctt wij verwachtten is gebeurd: de verontruste katholieken, welke zich verzameld hebben in de groep „Confrontatie" wijzen de nieuwe /ca techismus af. Zij doen dit bij monde van een zich in de anonimiteit hul lende theoloog, die het boek met aan dacht heeft gelezen en er tal van ket terijen in heeft aangetroffen. Ket terijen in de strikte zin van het woord, welke vallen onder de gebrui kelijke formule: „Wie dit of dat leert, hij zij in de ban". Het gaat in con crete over de kathechismus-leer in zake het wonder, de erfzonde en de eucharistie. Op andere punten wordt de samenstellers van de nieuwe /ca techismus moedwillig verzwijgen, dubbelzinnigheid en zelfs listigheid in het formuleren verweten. IJ iter aard is het duidelijk stelling nemen in zulk een gewichtige zaak het goed recht van de groep „Confrontatie"; wij moeten hen er zelfs dankbaar voor zijn, omdat het de godsdienstige situatie in ons land weer 'n beetje verheldert. Maar onze dankbaarheid zou nog groter zijn ge weest. indien Confrontatie aan de verheldering van de situatie zijn vol le bijdrage zóu hebben geleverd, door bijvoorbeeld duidelijk te zeggen, dat het zijn aanval niet alleen richt op het hoger kathechetische instituut te Nijmegen, maar ook op de bisschop pen van Nederland. Want die zijn het, die de opdracht tot het samenstellen van de nieuwe katechismus hebben gegeven en zijn inhoud voor hun re kening hebben genomen. Niet in alle details, niet in alle punten en kom- m menen te weten, dat Confron tatie slechts een klein percentage van de Nederlandse kerk achter zich heeft. Maar dat doet er weinig toe, want ook kleine groepen hebben het recht om hun mening te zeggen. Zij hebben zelfs het recht om iets, wat zij als ketterij beschouwen, ook als ketterij te bestempelen. Maar daar door plaatsen zij zich wel in een heel aparte hoek: de hoek namelijk, waar geen prijs meer wordt gesteld op een eerlijk gesprek, maar alleen nog met banvloeken wordt geslingerd, de hoek ook, waarin met opzet noch paus Joannes, noch zijn concilie hebben willen staan. Confrontatie moet het de rest van katholiek Nederland niet euvel dui den, indien het van deze vrijwillige keuze met aandacht kennis neemt. (Van een medewerker) T^r is, zegt men, beweging in de kerk gekomen. In theologise rend Nederland is er wellicht nog nooit zo getheologiseerd als thans. Niet alleen in het noorden is dat het geval, waar dit sinds eeuwen een geliefde bedrijvigheid is, maar nu ook in het zuiden, waar dit be trekkelijk kort geleden nog niet zo overvloedig voorkwam. Hoewel het de kerk de kerk laten er een gewoon verschijnsel was, placht men zich daar niet erg druk over te maken. Een boekje al® Alle mensen mijn broeders, dat in Nederland door Polak en Van Gennep te Amsterdam wordt verspreid, lijkt ons tenminste een zeld zaamheid. M. Weze zet daar uiteen waarom hij de katholieke kerk verliet en hij tracht er te komen tot een samen leving waarin gelovigen onderling en gelovigen en ongelovigen het goed met elkaar kunnen vinden, elkaar althans niet naar het leven staan. Alle mensen worden broeders, zoals in de negende symfonie. M. Weze bedoelt dat, al pakt hij nogal uit tegen de katholieke kerk, echt soms zo dait de verhoopte verbroedering er toch wel eens door uitgesteld kon worden. iiiiiiiiiiiiiniiii ma's, maar zeker wel in de uiteen zettingen, die door Confrontatie ket ters, dubbelzinnig of listig zijn be vonden. Alle mensen mijn broeders is, als vaak met goed bedoelde publikaties het geval is, geen meesterwerk. Het brengt ook niet zoveel nieuws, alle bezwaren tegen de onverdraagzaamheid van de kerk, tegen de moeilijke plaatsen in de Schrift, niet zelden voorzien van ver klarende noten die de plaateen nog iets moeilijker maken, zijn al wel eens ge opperd. Wezes verzet tegen de onfeil baarheid van de paus, hoort men tegen woordig ook binnen de kerk, zijn hou ding tegenover wonderen is binnen de kerk ook geen zeldzaamheid. Hij verwijlt de kerk dat ze in bewe ging is en hij verwijt haar eveneens dat ze niet stilstaat, dat ze verandert. Bei de verwijten worden ook binnen de kerk uitgesproken, maar zeldener, als hier, door dezelfde persoon. Hij stelt en naar onze mening terecht dat de kerk bestaat bij de gratie van enkele onveranderlijke geloofsfeiten en hij ver wijt haar dat ze daar niet van af wil, wat op zelfvernietiging zou uitkomen. M. Weze is geen katholiek meer, maar hij is wel een gelovige. Als zodanig en als gewezen katholiek weet hij ook, dat men een geloof niet „begrijpen" kan, als men niet zelf gelovige is of is geweest. Dat is zeer juisit en dat geeft zeer juist aan dat de theologie als zo danig het geloof nooit uitputtend ver klaart. Men kan alle theologie kennen die er bestaat en toch niet bij machte zijn tot het zich opnieuw herinneren, tot het in de herinnering actueel ma ken vara een heilsfeit De joden kwamen en komen tot een actueel stellen van de uittocht van Egypte door hun paasfeest, de katho lieken komen tot een aot/ueel stellen van het laatste avondmaal door de eucha ristieviering. Wie door de anamnese tot het besef komit dat Christus zich daar aan de apostelen en aan ons tot voed sel gaf, heeft geen theologische verkla ring nodig van wat daar precies plaats greep. Hij is zonder theologie een ge lovige. De interpretatie dringt nooit geheel door in het geloof aan het heils- fent. Omdat ze, rationalistisch, dit ge loofsbesef hoogstens dienen kan, niet vervangen. Wie hier van uitgaat kan veel wat de kerk op het ogenblik „be weegt" niet al te zwaar nemen. Hij kan ook veel niet te zwaar nemen wat de kerk ons in het verleden ten onrechte als juist heeft voorgehouden. Want dat heeft ze ongetwijfeld gedaan. In ons leven hebben we herhaaldelijk meege maakt, dat we voorlopig nog iets moes ten aannemen, hoewel de bijbelcom missie min of meer lieit merken, dat dit niet lang meer duren zou. Er wor den binnen de kerk soms dingen ge daan, die het geloof meer schade doen dan de meest directe bestrijding. De kerk is in beweging of M. Weze en of een deel der gelovigen dit goed vinden of nieit. Zij beweegt zich echter met bijzonder soepel noch bijzonder elegant, hetzij in progressieve, hetzij in conservatieve zin. Er is nu een nieu we katechismus gekomen, omvangrijk breedsprakig en soms de kool en dé geit sparend. Het wil voorkomen dat meer dan aan zo'n uitvoerige katechis mus behoefte bestaat aan een beknopte duidelijke uiteenzetting, een folder van de voornaamste geloofsfeiten, die niet veranderen kunnen. De interpretatie daarbij zou ook zo min mogelijk „eigentijds" moeten zijn, ruim genoeg echter om „eigentijdse" interpretaties tot op zekere hoogte te kunnen toelaten. Het gaat immers niet op de eerste plaats om de interpretatie, die wisselen kan, maar om het geloof en het is niet te ontkennen dat vele gelovigen, die het geloof ernstig nemen op het ogenblik verontrust blijken en met meer weten waar ze aan toe zijn en dat zijn niet alleen de ouderen. JOS PANHUIJSEN (ADVERTENTIE) IBij uitstek geschikte café-zalen en foyers voor feestavonden, gezelschappen, vergaderingen, personeelsfeesten enz. Tel. 04100 -35990 On: mai eve Tel, Onze hallencomplexen bieden prachtig ruimte voor massabijeenkomsten, tentoonstellingen en andere T«J "fum-m61™!r\i Onbeperkte parkeerruimte. Tel. 04100 23191 's Woensdags gesloten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1966 | | pagina 9