Mr. J. V. AARTSEN ONTHULT STEEN VOOR NIEUWE AUTOFABRIEK IN ZUID-SLOE Eerste Hino-vrachtauto komt volgende week van de band is Dreischor heeft Harry Morgan „te pakken" Amerikaanse Zeeuwen in Middelburg Leerplicht schippersjeugd de regering een zorg I MnSC»y"n^i»n luccessen "iet alleen I C vT' k'Ten toe- »Ik heb Werkprogramma Dixielaridmis in Tilburg op Yara-t.v. Trailer cloodt een meisje (7) AEG W. Beulaert Een kwestie van koel bekijken en dan een AEG Santo koelkast kopen... Schuttevaer in Zierikzee: Vervuiling doet u goed, elke dag wéér Hoekse Rakkers geven feest voor clubgebouw Nieuw Statenlid In Achter het Nieuws Te Middelburg DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 APRIL 1966 (Advertentie) (Advertentie) AMSTERDAM BIJ EEN EXPLOSIE in een Brits labo ratorium is een Russische geleerde ge dood. De Rus bestudeerde er appara tuur, door de Sovjet-Unie in Engeland besteld. Men gelooft niet, dat er sprake is van opzet, hoewel bij het onderzoek daarmee wel rekening wordt gehouden. (Van een onzer verslaggevers) ZIERIKZEE „Volgens de gond- wet is het onderwijs een voortdu rende zorg van de regering. Maar ik veronderstel, dat de regering over het onderwijs aan schippers kinderen voortdurend denkt het zal ons een zorg zijn". Dit zei de voorzitter van de commissie voor Leerplicht Schipperskinderen, H. Pors jr. gisteren tijdens de algeme ne jaarvergadering van de Konink lijke Schippersvereniging Schutte vaer. De vergadering wordt (ook vandaag) gehouden in hotel Con cordia te Zierikzee. De heer Pors zei over het onderwijs aan schipperskinderen verder: „Het is nu werklijk de hoogste tijd, dat deze on derwijsverplichting er komt. We hebben er al 64 jaar voor geijverd". Behalve dit „hete hangijzer" zijn er nog ruim 200 voorstellen ter behandeling op de ver gadering ingediend. Een ervan (van de afdeling Middelburg) heeft betrekking op de oude veerhavens Kats en Zierikzee. De schippersvereniging zou (Jaar van graag gebruik maken voor de beroeps scheepvaart. Volgens de Goese burge meester mr. F. Huber (op de vrgadering als voorzitter van de Schuttevaerafdeling Bevelanden en als hoofdredacteur van het schippersweekblad Schuttevaer) zou men deze havens graag gaan gebruiken W«Ph| BRUIDJES kappen, dat is je ware aoor een kapper. Bijdragen tot de schoonheid van een vrouw op haar hoogtijdag", zegt kapper Wilfried I Beulaert uit Sint Jansteen (36), Dat bruidjes kappen is hem echt wel toe vertrouwd. Kapper Beulaert heeft in de afgelopen jaren enkele opmerke lijke successen gehoekt tijdens wed- I strijden. Hij is nogal bescheiden van Gard. En een opsomming van zijn suc cessen geeft hij eerst na veel aan gingen: winnaar van de Zilveren zeemeermin te Noordwijk; een eerste een tweede prijs in Alphen aan de. Jtjn en twee keer eerste in Veenen- Tenslotte, enige tijd geleden, ten tweede en een derde prijs bij de nnales van de competitie van de ristelijlce bond van technische clubs (kappers) in Amersfoort. HIJ ztf sinds zijn vijftiende jaar in -..~U A-yii VyjUBUUC JUUT tu vak. ..Aanvankelijk kapte ik he en. Een jaar of vijftien geleden ben overgeschakeld op hel damesvak. was tornaar toevallig. Maar ik oeieef er toch meer plezier in dan in herenvak", vertelt hij. Wilfried S ?eemt al Pen iaap of vijf aa" kapconcoursen. „Ik moet er insteken. Helemaal niet erg. em meedoen aan dat soort wedstrij- K 's m'"1 liefhebberij. Zoals een kiil-t' 9r,!aB v°etbalt of naar voetbal 7ii 1 m'Jn kaVponcoursen". fliwh- W recessen waren Bel- alt "y wps lid van een club in helemnJf'rV bcviel me daar niet eiemaal. Ik moest teveel konn'/ir.V" moest teveel mijn eigen Het PPei!' Er is claar namelijk sbiikl. veel interesse voor wed- ZderZT Daar°m ben ik °P moerland gaan oriënteren. Ze kante gens. Ze is geduldig, heeft een goede haarinplant en ideaal haar en zorgt dat zij ontspannen is, wanneer de wedstrijden beginnen. Dat laatste moet. Anders is er met het haar niets te beginnen" Z"f'"er, betere systemen Ik ga af U'JERAARD zVn ook de klanten min '"toe (twee keer per maandnog u~™eel da?kb?:p trainingsobjecten. oveZAllWer?en trainpn. Voor het f Gnpvir,* ctriuwusn. I in 'k tU>fe keer ver week I 'trSlno9 Zaak' Nu het wed- beetie rutt'i CTOp Zlt' kan ik het een I keer tr.Zl0er aandop>'. Maar een Jc moet liet iJT Week ls nog nodia. den". e vmaers blijven hou- len. Eerst fi gesukkeld met model- Wtmin M„ly^rde miin vrouw als het vin andere mnrioii- Pogingen met feces. De lanut waren ook aI goen ideaal model i Jaren heb ik een en ieTl A J %evr- Corrip Voet- klaar Hel- e staat alt''d voor "testeert7n,L 's geweld'B, wat die tonder haar ben ik ner- als vlucht- en lighavens. Ander vluchthavens in de buurt zijn: Colijnsplaat, Wemeldinge, Stavenisse en Goes. De watervervuiling heeft ook nogal wat aandacht gekregen op de binnensciiip persvergadering. Volgens een regcrings- rapport zyn de binnenschippers potenti ële vervuilers van het binnenwater. Schuttevaer is echter van mening, dat het industrieel afvalwater verantwoorde lijk is voor de vervuiling. De koninklijke schippersvereniging vraagt de overheid er voor te zorgen, dat het water tech nisch bevaarbaar blijft. „Dit is de plicht van de overheid. Men moet niet alleen met allerlei electronische apparaten kij ken of de diepgang nergens overschre den wordt. Ook de vervuiling eist con trole". Schuttevaer heeft over deze zaak een, brief gestuurd aan de regering. De staats secretaris van sociale zaken en volksge zondheid dr. J. de Meyer, zei er over, dat Schuttevaer maar eens met initiatie ven moest komen bij de Raad voor Ruim telijke Ordening. De vergadering dringt er op aan dat België het binnenvaartreglement van Ne derland overneemt. De Belgen hebben in dertijd ook het binnenaanvaringsregle- ment overgenomen. Schuttevaer zal om dit te bevorderen een afdeling stichten in Antwerpen. De afdeling Terneuzen wil echter het oude binnenaanvaringsreglement weer invoeren op het kanaal van Gent naar Terneuzen. Zij zeggen n.l. dat de vroe gere uniformiteit in scheepvaartregels op het Belgische en Nederlandse deel volkomen zoek is. „Bovendien is de uni formiteit verstoort tussen het kanaal en de Westerschelde. Dit kan tot verwar ring en vooral tot gevaarlijke situaties leiden. De zondagsrust is ook nog ter sprake gekomen. De afdeling Rotterdam wil, om deze rust te garanderen, alle sluizen en bruggen op zondag gesloten houden. „Niet alleen uit godsdienstige overwegingen", aldus hun toelichting. ,,Het is vooral een sociaal-economische kwestie". Het hoofd bestuur van Schuttevaer is er tegen op economische gronden. „Sociaal-economisch is het natuurlijk wel juist", aldus de voorzitter, mr. J. van Dam uit Rotterdam. „Maar de werktij den zijn al gelimiteerd". Staatssecreta ris de Meyer zei, dat er een teneur in de maatschappij is om steeds meer continu (dus ook op zondag) te gaan werken. „Bovendien zijn er in Nederland zo'n 80.000 pleziervaartuigen, die juist op zon dag in de vaart zijn. De verlichting voor de scheepvaart op de Oosterscheldebrug wordt door som mige schippers onvoldoende geacht. Bur gemeester Huber vond de vaart onder de Oosterscheldebrug bij dichte mist zelfs gevaarlijk. De voorzitter van Schutte vaer: „En de radar dan? Er moeten op zo'n brug toch zeker reflectors zitten?" Twee Zeeuwen hebben tijdens de ver gadering de traditionele Schuttervaer- huldeblijk (een kop en schotel) gekre gen. Beiden komen uit Middelburg. De bijna 90-jarige J. Vermeulen kreeg dit geschenk omdat hij 70 jaar lid is van de schippersvereniging. P. de Vos is 20 jaar korter lid, maar hij was tien jaar secre taris en 40 jaar voorzitter van de Middel burgse afdeling. In Breskens zal een nieuwe afdeling van de vereniging Schuttervaer worden gesticht. Hij kapt ieder klant met plezier, „Ik laat, als de klanten dat goed vinden, mijn fantasie de vrije loop. Uiteraard moet het kapsel wel bij de vrouw in kwestie passen. Ik stel eerst bij me zelf vast of ze pedant, coquet, be scheiden, sympathiek, rustig of bij voorbeeld ongedurig zijn. Daarna ga ik aan het werk. Ga je in de omge keerde volgorde te werk dan krijg je vaak het bekende resultaat van de vlag op de modderschuit. In de mees te gevallen moet je natuurlijk wel de nodige ingetogenheid aan de lag leg gen, Sommige klanten vrezen name lijk, dat ze er te opzichtig uit gaan zie??.; andere willen het „gewoon hou den en ga zo maar door. Maar ik weet mijn weetje onderhand. Als ze mij m n gang laten gaan komt er echt wel iets fatsoenlijks uit de bus". B. EN W. van Amsterdam hebben de raad voorgesteld een aanloopkrediet van 6 miljoen gulden beschikbaar te stellen voor de ontsluiting van de zandwinning in de Noorder IJpolder. Dit zand is bin nenkort nodig voor ophoging van voor woningbouw bestemde terreinen ten westen van het Noord-Hollands Kanaal en voor een aan te leggen recreatie- strook. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN. Mr. J. van Aartsen, commissaris van de ko ningin in Zeeland, heeft gisteren in het zeehavengebied Vlissingen- Oost een hoeksteen onthuld, die zal worden geplaatst in de eerste fabriekshal van de Automobiel Fabriek Nederland, die in de zee haven produkten van de Japanse autofabriek Hino zal assembleren. De hoeksteen werd onthuld terwijl mr. J. van Aartsen de Japanse vlag hees. De Japanse vlag was om geven door de vlaggen van Neder land, Zeeland en Vlissingen. De Automobiel Fabriek Neder land heeft reeds een tijdelijke pro- duktiehal' gereed. Eind volgende week zal daarin de eerste Japanse vrachtauto van de band lopen. Tijdens een bijeenkomst in hotel Bri. tannia te Vlissingen vertelde de heer J. Deuss jr, directeur van de Automobiel Fabriek Nederland, iets over de achter grond van de Hino-vestiging in Vlissin gen-Oost. De eerste contacten met het Hino-concern zijn gelegd in 1964 in Pa rijs. In dat jaar werd de Hino-personen- auto op de Europese markt geïntrodu ceerd. In het voorjaar van 1965 werd overeenstemming bereikt met Hiino over de vestiging van een assemblagebedrijf in Nederland. De Automobiel Fabriek Ne derland heeft de keus op Vlissingen-Oost laten vallen, omdat dit gebied een uit zonderlijk natuurlijk zeehavengebied is, de N.V. daar over een eigen kade aan diep vaarwater kan beschikken, de huis vesting van personeel op Walcheren geen moeilijkheden oplevert en omdat Vlissin gen-Oost bijzonder gunstig ligt ten op zichte van Antwerpen, dat als distributie centrum voor België en Luxemburg is uitgekozen. De heer Deuss jr. zei, dat er in Neder land reeds vele Hino-dealers zijn gevon den. Om precies te zijn: 25. Voorts is de Automobiel Fabriek Nederland van plan eigen Hino-vestigingen te stichten ir Middelburg, Vlissingen, Goes en Terneu zen. De aanvoer van auto-onderdelen zal voorlopig via Rotterdam plaatsvinden. In een later stadium zal de aanvoer via de buitenhaven van Vlissingen lopen. De heer Deuss jr kon nog niet zeggen wan neer de eigen kade gereed zol zijn. Een deel van het 30 ha groot industrieterrein in de zeehaven moet eerst nog worden opgespoten. In België is inmiddels een importeur voor Hino-vrachtwagens gevonden. Voor de afzet van Hino-personenauto's zal in België een aparte organisatie worden op gebouwd. De heer Deuss jr prees zich gelukkig met het feit, dat drie grote automobielbedrijven in België, die deel uitmaken van de Mercedes-organisatie, zich achter de verkoop van Hino-auto's zullen zetten. De heer Deuss jr, president-commissa ris van de Automobiel Fabriek Neder land, gaf inzicht in het werkprogramma van de N.V. De fabriek in Vlissingen-Oost zal beginnen met de assemblage van lich te Hino-trucks. In september zullen zwaardere trucks en autobussen in pro- duktie worden genomen. In 1967 zal de N.V. Hino-personenauto's (de Contessa) gaan assembleren. Volgend ja*r zuilen minstens 5000 personenauto's in Vlissin gen-Oost van de band lopen. Om het werkprogramma te kunnen uitvoeren zal binnen nu en een jaar 50 tot 100 man personeel nodig zyn. Het stafpersoneel woont reeds op Walcheren. De heer Deuss sr. achtte het van pri mair belang, dat de Hino-rijders in de Benelux een bedrijfszekere auto zullen hebben. Vandaar dat in Vlissingen een centraal onderdelenmagazijn zal worden gesticht. De heer Deuss sr. dankte de Zeeuwse autoriteiten voor hun vlotte medewerking. Ook hij prees de ligging van de zeehaven. „We weten dat we in deze hoek bijzonder goed zitten." Mr. J. van Aartsen en mr. dr. A. Mes, de laatste als voorzitter van het haven schap Vlissingen-Oost, spraken hierna hun vreugde uit over de vestiging van de autofabriek. Mr. dr. Mes sprak van een belangrijke en goede stap vooruit in de ontwikkeling van het Sloegebied. Overi gens was hij ervan overtuigd, dat het be schikbare industrieterrein in Vlissingen- Oost over enkele jaren uitverkocht zal zijn. Uitbreiding zal z.i. nodig zijn De heren Van Aartsen en Mes spraken vooral hun verwondering uit over de snelle handelwijze van de Automobiel Fabriek Nederland. Namens de Japanse ambassade sprak de hoer Michiaki Suma. Volgens hem is Hino het eerste grote Japanse bedrijf, dat zich in Nederland heeft gevestigd. Hij wees op de belangrijke plaats, die Japan in de rij van autoproducerende landen inneemt. Tenslotte sprak hij de hoop uit, dat de Hino-produkten zeer populair zullen worden in Europa. De heer Yoshindo Takahashi, afge vaardigde van de Hino-fabrieken, twij felde niet aan het succes van Hino in Europa. De heer J. Garnier, vertegen woordiger van Hino voor Europa, sprak tenslotte zijn grote vertrouwen uit in Hino en in de directie van de Automobiel Fabriek Nederland. BIJ DE FOTO: Mr. van Aartsen heeft dt hoeksteen zojuist onthuld. HOEK Al meer dan drie jaar moet de jeugd uit Hoek. die te zamen de In stuif de „Hoekse Rakkers" vormen, het met een volkomen onvoldoende behui zing doen. Een aantal volwassenen te Hoek is er van overtuigd dat een goed georganiseerd jeugdwerk niet gemist kan worden. De jeugd van alle gezind ten is dan ook een keer of vier per week welkom in het „clubgebouw" (dat die naam niet verdient) in de Langestraat tegenover het postkantoor. Het is een heel oud en heel ondoelmatig gebouw, dat in betere tijden als café dienst deed. Het jeugdwerk kon er destijds de be schikking over krijgen. Met oneindig veel moeite en vrije uren hebben de „Hoekse Rakkers" er (aanvankelijk) iets dragelijks van gemaakt. Maar vier keer per week ongeveer 150 jongeren werd teveel voor het gebouw. Vorig jaar hebben de „Hoekse rak kers" een soort binnenhuiskermis ge organiseerd om wat geld bij elkaar te krijgen om uit het krot weg te ko-men. Uit Philippine. Sluiskil, Biervliet. Ter neuzen en zelfs uit Sas van Gent kwam de jeugd om er aan mee te doen. Het werd een succes. Maar de inkomsten waren lang niet genoeg om de vurig- begeerde houten barak te kopen, waar de kinderen een beter en een beetje comfortabeler onderkomen in zouden vinden. Gedurende het weekeinde gaan de ..Hoekse Rakkers" het' weer eens proberen. Vrijdagavond om half zeven begint men in twee enorme tenten ach ter de openbare lagere school. Met een groot feest. Zaterdagmorgen begint men al om half tien en gaat aan één stuk door tot kwart voor twaalf 's avonds. Dan zal de jeugd uit de verre omtrek - en de „Hoekse Rakkers" rekenen op honderden op een plezierige manier van zijn centen af kunnen, met de we tenschap dat zij hun „broeders en zus ters" uit Hoek er een plezier mee doen. Tientallen kermisattracties zijn er te be leven, er is een grote bazar met hon derden fraaie en kostbare prijzen, en een bal waaraan J-an Jonkman met zijn gezelschap uit Terneuzen twee dagen lang muzikale luister zal geven. De „Hoekse Rakkers" zijn het meer dan beu in hun huidige bivak. „Er moet maar eens vlug wat beters komen," zo redeneren zij. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Tijdens de vergade ring van Provinciale Staten van vrijdag 13 mei zal de heer A. Schot uit Middel burg als nieuw lid worden verwelkomd. Hij zal de plaats innemen van de heer G. Adelaar, die overleden is. De heer Schot is lid van de Staatkundig Gerefor meerde Partij. Hij is bovendien raadslid te Middelburg. BIJ DE FOTO De Wyckoffs by stadhuis. het Middelburgse (Van een onzer verslaggevers) DREISCHOR. Harry Morgan heefi een huis gekocht. Natuurlijk gebeurei: dergelijke dingen in Nederland dagelijks. Het is ook helemaal niets bijzonders, maar in het Schouwse dorpje Dreischor is het wel degelijk wat bijzonders. Har ry Morgan is n.l. een Anierikaan, die tijdens de februarïramp van 1953 in Dreischor terechtkwam, de mensen leer de kennen, door de mensen werd aan vaard, en nu in Dreischor een tehuis heeft gevonden. Iedereen kent hem. Dat bleek toen wij met hem een wandelin getje maakt naar „zyn" liuis. Veel men sen waren er niet op straat. Maar de vensters, die opengingen om Harry Mor gan goede morgen te zeggen, waren legio. Het huis van Harry Morgan is be stemd voor studenten en journalisten. De 32-jarige Amerikaan, die jaarlijks uit New-York naar Dreischor komt, wil er met Amerikaans geld een week end- en vakantieverblijf van maken. „Het idee is niet van mij", zegt hij. „Daar heeft mijn vriend Geelhoed voor gezorgd". De naam Geelhoed is gevallen. Voor Harry een bijzondere naam. Hij maakte als 19-jarige student kennis met deze man en sloot vriendschap met hem. „Nu beschouw ik hem als mijn broer. Hij mij trouwens ook. Ik heb hem een keer naar Amerika gehaald. Natuurlijk kon ik dat zelf niet betalen. Dus heb ik met geld van allerlei instituten en be drijven een soort fonds gesticht. De mensen, Geelhoed was niet de enige, die naar Amerika komen, noemen wij am bassadors for friendship. Het zijn men sen die veel voor Amerika voelen, die wat voor een Amerikaan hebben ge- Foto: Harry Morgan huis. daan, maar die niet over voldoende geld beschikken om de trip te kunnen ma ken. De heer Geelhoed beaamt: „Het heeft mij inderdaad geen cent gekost Alles heeft dit fonds betaald". Het huis van Harry Morgan stamt uit 1700. Voor Dreischorse begrippen is dat niet zo heel bijzondei', want daar staan meer oude (en ontzettend schilderachti ge) gebouwen. Het interieur is echter een grote ruïne zei Morgan. „De balken van de zolder zijn zo vermolmd, dat je er met je vingers stukken uit kunt ha len. De bedsteden met hartjes zijn al weggebroken. De rest ga ik op Ameri kaanse leest inrichten". Als je vraagt wat het kost kijkt Morgan wat bezwe rend naar boven: „A ship of money". Maar bij twij felt er niet aan of het komt er, dat schip vol geld. Het huis heeft vier grote en vier klei ne kamers. Achter staat een schuur en.... een antieke waterput. Als rechtgeaarde Amerikaan is Morgan daarop natuurlijk verliefd. Het is de bedoeling, dat niet alleen buitenlandse studenten en journa listen met hun echtgenote in Dreischor weekeinden en vakanties komen door brengen. „Nederlanders zijn natuurlijk welkom. Heel graag juist Nederlanders", zegt Morgan. Morgan is zo door de ge meente van Dreischor opgenomen, dat hy er over denkt zich daar te vestigen. „Ik heb een hekel gekregen aan de grote stad, met al dat geraas. Het bevalt mij hier". Harry Morgan is reisredacteur voor de Readers Digest. Hy heeft van de we reld heel veel gezien, maar: „Alle dromen van m\j zyn begonnen in Dreischor. Dit dorpje waar ik in 1953 kwam op een gra tis K.L.M.-ticket, heeft myn leven be paald". Het is een gevleugeld uitspraak- je van Harry Morgan. En volgens zijn vriend Geelhoed is het waar. MIDDELBURG. In 1636 ver trok de Zeeuw Pieter Claesz Wijkhof naar Amerika en gis- Middelburg, waar zij gister middag in het stadhuis werden welkom geheten door b. en w. teien waren negentien van zijn Burgemeester Drijber herinnerde aan de vijfduizend Amerikaanse J"" Nederlanders heeft helpen emigreren naar de States. Daaronder waren 8476 Zeeuwen, die tussen 1846 en 1865 om wille van het geloof (zij waren afge scheiden van de hervormde kerk) uit Zeeland wegtrokken. De boeten, die zij hadden te betalen voor hun verboden «iiijvimirD-jtaJHBS van wie axuiano uc samenkomsten, liepen in de tienduizen- zaïen zij neten nu Wyckoff geboorteplaats van de stammoeder den. in Nederland tprnCf Van Am (Margaretha van der Goes) Middelburg „We zijn er trots op, dat we van hier Am- moet zijn. Waar in Zeeland haar zoon stammen", was het antwoord van de 78- Steraam vertrokken zij per bus Picter Claesz, geboren werd, is niet jarige Ernest Wyckoff, de woordvoerder via Euromarkt-RnttPrHam rbekend" X van het gezelschap en de president van i KI KOtterdam over Een nieuwtje voor het Amerikaanse ge- de 1600 leden tellende familievereni- cie Oosterscheldebrug naar zelschap bleek, dat een dominee ging van de Wyckoffs. Wyckoff in de yorige eeuw duizenden 's Middags had het gezelschap, onder des- Zeeuwse oorsprong van deze Zeeuwse na" miljonairs-familie, van wie althans de kundige leiding, een rondwandeling ge maakt door de stad. „Het is voor ons bijzonder interessant om onze „geboor testreek" te bezoeken", was het oordeel van de heer Ernest Wyckoff. Hij ver telde, dat hij overigens al meer in Ne derland was geweest. 's Avonds dineerde hetgezelschap in St.- Joris te Middelburg om daarna weer naar Amsterdam te gaan. De Wyckoff- trip, die al op 18 april begon en 9 mei eindigt, omvat meer landen dan Neder land. Hun programma vermeldt ook En geland, Schotland, Frankrijk en Zwit serland. (Van een onzer verslaggevers) TILBURG Vanavond 'om 20.00 uur zal de VARA-televisie in de rubriek Achter het Nieuws aandacht schenken aan de Dixielandmis, die op 30 april zal worden uitgevoerd by gelegenheid van het huwelijk van Henk van Belkom en Cocky Dhondt in Tilburg. Op tweede paasdag werd in de Til- burgse Vredeskerk voor de eerste maal bij wijze van experiment, het misoffer gevierd in dixielandstijl. Het leek een gewaagde onderneming, maar het re sultaat was verbluffend. De bruidegom, Henk van Belkom, heeft als trompet tist aan de eerste uitvoering deelgeno men. Zijn plaats wordt zaterdag inge nomen door Wijbe Birma. MIDDELBURG Een tragisch ongeval, waarvan de juiste toedracht ook voor de politie gisteravond nog een duistere zaak was, heeft gisterenmiddag, op de Oude Vlissingse weg, het leven geëist van het zevenjarige Middelburgse meisje J. C. A. Haar één jaar oudere vriendinnetje, J. F. M„ liep zeer ernstige verwondingen op aan het hoofd. De twee meisjes werden overreden door een grote combinatie, waarvan de chauffeur de 24-jarige Cornelis de V. uit Wolphaartsdijk, de macht over het' stuur had verloren, toen zijn vrachtauto begon te slippen. De chauffeur verklaarde na het onge luk, geremd te hebben, omdat hij dacht, dat de meisjes de rijweg wilden overste ken. De combinatie begon te slippen, waarbij het voorste gedeelte naar links en het achterste deel naar rechts schoof. Toen de auto tot stilstand was gekomen, bleken de beide meisjes te zijn overreden. Beide slachtoffertjes werden onmiddellijk naar het ziekenhuis overgebracht. Voor één van hun mocht medische hulp niet meer baten. Zij overleed na aankomst. Het andere meisje verkeert in levensge- yaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1966 | | pagina 3