Mr. J. V. AARTSEN ONTHULT STEEN VOOR
NIEUWE AUTOFABRIEK IN ZUID-SLOE
Eerste Hino-vrachtauto komt
volgende week van de band
is
Dreischor heeft Harry
Morgan „te pakken"
Amerikaanse Zeeuwen in Middelburg
Leerplicht schippersjeugd
de regering een zorg
I MnSC»y"n^i»n luccessen "iet alleen
I C vT' k'Ten toe- »Ik heb
Werkprogramma
Dixielaridmis
in Tilburg
op Yara-t.v.
Trailer cloodt
een meisje (7)
AEG
W. Beulaert
Een kwestie van
koel bekijken
en dan een
AEG
Santo koelkast
kopen...
Schuttevaer in Zierikzee:
Vervuiling
doet u goed,
elke dag wéér
Hoekse Rakkers
geven feest
voor clubgebouw
Nieuw Statenlid
In Achter het Nieuws
Te Middelburg
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 28 APRIL 1966
(Advertentie)
(Advertentie)
AMSTERDAM
BIJ EEN EXPLOSIE in een Brits labo
ratorium is een Russische geleerde ge
dood. De Rus bestudeerde er appara
tuur, door de Sovjet-Unie in Engeland
besteld. Men gelooft niet, dat er sprake
is van opzet, hoewel bij het onderzoek
daarmee wel rekening wordt gehouden.
(Van een onzer verslaggevers)
ZIERIKZEE „Volgens de gond-
wet is het onderwijs een voortdu
rende zorg van de regering. Maar
ik veronderstel, dat de regering
over het onderwijs aan schippers
kinderen voortdurend denkt het
zal ons een zorg zijn". Dit zei de
voorzitter van de commissie voor
Leerplicht Schipperskinderen, H.
Pors jr. gisteren tijdens de algeme
ne jaarvergadering van de Konink
lijke Schippersvereniging Schutte
vaer. De vergadering wordt (ook
vandaag) gehouden in hotel Con
cordia te Zierikzee.
De heer Pors zei over het onderwijs
aan schipperskinderen verder: „Het is
nu werklijk de hoogste tijd, dat deze on
derwijsverplichting er komt. We hebben
er al 64 jaar voor geijverd". Behalve dit
„hete hangijzer" zijn er nog ruim 200
voorstellen ter behandeling op de ver
gadering ingediend. Een ervan (van de
afdeling Middelburg) heeft betrekking
op de oude veerhavens Kats en Zierikzee.
De schippersvereniging zou (Jaar van
graag gebruik maken voor de beroeps
scheepvaart. Volgens de Goese burge
meester mr. F. Huber (op de vrgadering
als voorzitter van de Schuttevaerafdeling
Bevelanden en als hoofdredacteur van
het schippersweekblad Schuttevaer) zou
men deze havens graag gaan gebruiken
W«Ph|
BRUIDJES kappen, dat is je ware
aoor een kapper. Bijdragen tot de
schoonheid van een vrouw op haar
hoogtijdag", zegt kapper Wilfried
I Beulaert uit Sint Jansteen (36), Dat
bruidjes kappen is hem echt wel toe
vertrouwd. Kapper Beulaert heeft in
de afgelopen jaren enkele opmerke
lijke successen gehoekt tijdens wed-
I strijden. Hij is nogal bescheiden van
Gard. En een opsomming van zijn suc
cessen geeft hij eerst na veel aan
gingen: winnaar van de Zilveren
zeemeermin te Noordwijk; een eerste
een tweede prijs in Alphen aan de.
Jtjn en twee keer eerste in Veenen-
Tenslotte, enige tijd geleden,
ten tweede en een derde prijs bij de
nnales van de competitie van de
ristelijlce bond van technische clubs
(kappers) in Amersfoort.
HIJ
ztf sinds zijn vijftiende jaar in
-..~U A-yii VyjUBUUC JUUT tu
vak. ..Aanvankelijk kapte ik he
en. Een jaar of vijftien geleden ben
overgeschakeld op hel damesvak.
was tornaar toevallig. Maar ik
oeieef er toch meer plezier in dan in
herenvak", vertelt hij. Wilfried
S ?eemt al Pen iaap of vijf
aa" kapconcoursen. „Ik moet er
insteken. Helemaal niet erg.
em meedoen aan dat soort wedstrij-
K 's m'"1 liefhebberij. Zoals een
kiil-t' 9r,!aB v°etbalt of naar voetbal
7ii 1 m'Jn kaVponcoursen".
fliwh- W recessen waren Bel-
alt "y wps lid van een club in
helemnJf'rV bcviel me daar niet
eiemaal. Ik moest teveel
konn'/ir.V" moest teveel mijn eigen
Het PPei!' Er is claar namelijk
sbiikl. veel interesse voor wed-
ZderZT Daar°m ben ik °P
moerland gaan oriënteren. Ze kante
gens. Ze is geduldig, heeft een goede
haarinplant en ideaal haar en zorgt
dat zij ontspannen is, wanneer de
wedstrijden beginnen. Dat laatste
moet. Anders is er met het haar niets
te beginnen"
Z"f'"er, betere systemen Ik ga af U'JERAARD zVn ook de klanten min
'"toe (twee keer per maandnog u~™eel da?kb?:p trainingsobjecten.
oveZAllWer?en trainpn. Voor het
f Gnpvir,* ctriuwusn.
I in 'k tU>fe keer ver week
I 'trSlno9 Zaak' Nu het wed-
beetie rutt'i CTOp Zlt' kan ik het een
I keer tr.Zl0er aandop>'. Maar een
Jc moet liet iJT Week ls nog nodia.
den". e vmaers blijven hou-
len. Eerst fi gesukkeld met model-
Wtmin M„ly^rde miin vrouw als
het vin
andere mnrioii- Pogingen met
feces. De lanut waren ook aI goen
ideaal model i Jaren heb ik een
en ieTl A J %evr- Corrip Voet-
klaar Hel- e staat alt''d voor
"testeert7n,L 's geweld'B, wat die
tonder haar ben ik ner-
als vlucht- en lighavens.
Ander vluchthavens in de buurt zijn:
Colijnsplaat, Wemeldinge, Stavenisse en
Goes.
De watervervuiling heeft ook nogal
wat aandacht gekregen op de binnensciiip
persvergadering. Volgens een regcrings-
rapport zyn de binnenschippers potenti
ële vervuilers van het binnenwater.
Schuttevaer is echter van mening, dat
het industrieel afvalwater verantwoorde
lijk is voor de vervuiling. De koninklijke
schippersvereniging vraagt de overheid
er voor te zorgen, dat het water tech
nisch bevaarbaar blijft. „Dit is de plicht
van de overheid. Men moet niet alleen
met allerlei electronische apparaten kij
ken of de diepgang nergens overschre
den wordt. Ook de vervuiling eist con
trole".
Schuttevaer heeft over deze zaak een,
brief gestuurd aan de regering. De staats
secretaris van sociale zaken en volksge
zondheid dr. J. de Meyer, zei er over,
dat Schuttevaer maar eens met initiatie
ven moest komen bij de Raad voor Ruim
telijke Ordening.
De vergadering dringt er op aan dat
België het binnenvaartreglement van Ne
derland overneemt. De Belgen hebben in
dertijd ook het binnenaanvaringsregle-
ment overgenomen. Schuttevaer zal om
dit te bevorderen een afdeling stichten in
Antwerpen.
De afdeling Terneuzen wil echter het
oude binnenaanvaringsreglement weer
invoeren op het kanaal van Gent naar
Terneuzen. Zij zeggen n.l. dat de vroe
gere uniformiteit in scheepvaartregels
op het Belgische en Nederlandse deel
volkomen zoek is. „Bovendien is de uni
formiteit verstoort tussen het kanaal en
de Westerschelde. Dit kan tot verwar
ring en vooral tot gevaarlijke situaties
leiden.
De zondagsrust is ook nog ter sprake
gekomen. De afdeling Rotterdam wil, om
deze rust te garanderen, alle sluizen en
bruggen op zondag gesloten houden. „Niet
alleen uit godsdienstige overwegingen",
aldus hun toelichting. ,,Het is vooral een
sociaal-economische kwestie". Het hoofd
bestuur van Schuttevaer is er tegen op
economische gronden.
„Sociaal-economisch is het natuurlijk
wel juist", aldus de voorzitter, mr. J. van
Dam uit Rotterdam. „Maar de werktij
den zijn al gelimiteerd". Staatssecreta
ris de Meyer zei, dat er een teneur in de
maatschappij is om steeds meer continu
(dus ook op zondag) te gaan werken.
„Bovendien zijn er in Nederland zo'n
80.000 pleziervaartuigen, die juist op zon
dag in de vaart zijn.
De verlichting voor de scheepvaart op
de Oosterscheldebrug wordt door som
mige schippers onvoldoende geacht. Bur
gemeester Huber vond de vaart onder de
Oosterscheldebrug bij dichte mist zelfs
gevaarlijk. De voorzitter van Schutte
vaer: „En de radar dan? Er moeten op
zo'n brug toch zeker reflectors zitten?"
Twee Zeeuwen hebben tijdens de ver
gadering de traditionele Schuttervaer-
huldeblijk (een kop en schotel) gekre
gen. Beiden komen uit Middelburg. De
bijna 90-jarige J. Vermeulen kreeg dit
geschenk omdat hij 70 jaar lid is van de
schippersvereniging. P. de Vos is 20 jaar
korter lid, maar hij was tien jaar secre
taris en 40 jaar voorzitter van de Middel
burgse afdeling.
In Breskens zal een nieuwe afdeling
van de vereniging Schuttervaer worden
gesticht.
Hij kapt ieder klant met plezier, „Ik
laat, als de klanten dat goed vinden,
mijn fantasie de vrije loop. Uiteraard
moet het kapsel wel bij de vrouw in
kwestie passen. Ik stel eerst bij me
zelf vast of ze pedant, coquet, be
scheiden, sympathiek, rustig of bij
voorbeeld ongedurig zijn. Daarna ga
ik aan het werk. Ga je in de omge
keerde volgorde te werk dan krijg
je vaak het bekende resultaat van de
vlag op de modderschuit. In de mees
te gevallen moet je natuurlijk wel de
nodige ingetogenheid aan de lag leg
gen, Sommige klanten vrezen name
lijk, dat ze er te opzichtig uit gaan
zie??.; andere willen het „gewoon hou
den en ga zo maar door. Maar ik
weet mijn weetje onderhand. Als ze
mij m n gang laten gaan komt er
echt wel iets fatsoenlijks uit de bus".
B. EN W. van Amsterdam hebben de
raad voorgesteld een aanloopkrediet van
6 miljoen gulden beschikbaar te stellen
voor de ontsluiting van de zandwinning
in de Noorder IJpolder. Dit zand is bin
nenkort nodig voor ophoging van voor
woningbouw bestemde terreinen ten
westen van het Noord-Hollands Kanaal
en voor een aan te leggen recreatie-
strook.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN. Mr. J. van
Aartsen, commissaris van de ko
ningin in Zeeland, heeft gisteren in
het zeehavengebied Vlissingen-
Oost een hoeksteen onthuld, die
zal worden geplaatst in de eerste
fabriekshal van de Automobiel
Fabriek Nederland, die in de zee
haven produkten van de Japanse
autofabriek Hino zal assembleren.
De hoeksteen werd onthuld terwijl
mr. J. van Aartsen de Japanse vlag
hees. De Japanse vlag was om
geven door de vlaggen van Neder
land, Zeeland en Vlissingen.
De Automobiel Fabriek Neder
land heeft reeds een tijdelijke pro-
duktiehal' gereed. Eind volgende
week zal daarin de eerste Japanse
vrachtauto van de band lopen.
Tijdens een bijeenkomst in hotel Bri.
tannia te Vlissingen vertelde de heer J.
Deuss jr, directeur van de Automobiel
Fabriek Nederland, iets over de achter
grond van de Hino-vestiging in Vlissin
gen-Oost. De eerste contacten met het
Hino-concern zijn gelegd in 1964 in Pa
rijs. In dat jaar werd de Hino-personen-
auto op de Europese markt geïntrodu
ceerd. In het voorjaar van 1965 werd
overeenstemming bereikt met Hiino over
de vestiging van een assemblagebedrijf in
Nederland. De Automobiel Fabriek Ne
derland heeft de keus op Vlissingen-Oost
laten vallen, omdat dit gebied een uit
zonderlijk natuurlijk zeehavengebied is,
de N.V. daar over een eigen kade aan
diep vaarwater kan beschikken, de huis
vesting van personeel op Walcheren geen
moeilijkheden oplevert en omdat Vlissin
gen-Oost bijzonder gunstig ligt ten op
zichte van Antwerpen, dat als distributie
centrum voor België en Luxemburg is
uitgekozen.
De heer Deuss jr. zei, dat er in Neder
land reeds vele Hino-dealers zijn gevon
den. Om precies te zijn: 25. Voorts is de
Automobiel Fabriek Nederland van plan
eigen Hino-vestigingen te stichten ir
Middelburg, Vlissingen, Goes en Terneu
zen. De aanvoer van auto-onderdelen zal
voorlopig via Rotterdam plaatsvinden. In
een later stadium zal de aanvoer via de
buitenhaven van Vlissingen lopen. De
heer Deuss jr kon nog niet zeggen wan
neer de eigen kade gereed zol zijn. Een
deel van het 30 ha groot industrieterrein
in de zeehaven moet eerst nog worden
opgespoten.
In België is inmiddels een importeur
voor Hino-vrachtwagens gevonden. Voor
de afzet van Hino-personenauto's zal in
België een aparte organisatie worden op
gebouwd. De heer Deuss jr prees zich
gelukkig met het feit, dat drie grote
automobielbedrijven in België, die deel
uitmaken van de Mercedes-organisatie,
zich achter de verkoop van Hino-auto's
zullen zetten.
De heer Deuss jr, president-commissa
ris van de Automobiel Fabriek Neder
land, gaf inzicht in het werkprogramma
van de N.V. De fabriek in Vlissingen-Oost
zal beginnen met de assemblage van lich
te Hino-trucks. In september zullen
zwaardere trucks en autobussen in pro-
duktie worden genomen. In 1967 zal de
N.V. Hino-personenauto's (de Contessa)
gaan assembleren. Volgend ja*r zuilen
minstens 5000 personenauto's in Vlissin
gen-Oost van de band lopen. Om het
werkprogramma te kunnen uitvoeren zal
binnen nu en een jaar 50 tot 100 man
personeel nodig zyn. Het stafpersoneel
woont reeds op Walcheren.
De heer Deuss sr. achtte het van pri
mair belang, dat de Hino-rijders in de
Benelux een bedrijfszekere auto zullen
hebben. Vandaar dat in Vlissingen een
centraal onderdelenmagazijn zal worden
gesticht. De heer Deuss sr. dankte de
Zeeuwse autoriteiten voor hun vlotte
medewerking. Ook hij prees de ligging
van de zeehaven. „We weten dat we in
deze hoek bijzonder goed zitten."
Mr. J. van Aartsen en mr. dr. A. Mes,
de laatste als voorzitter van het haven
schap Vlissingen-Oost, spraken hierna
hun vreugde uit over de vestiging van de
autofabriek. Mr. dr. Mes sprak van een
belangrijke en goede stap vooruit in de
ontwikkeling van het Sloegebied. Overi
gens was hij ervan overtuigd, dat het be
schikbare industrieterrein in Vlissingen-
Oost over enkele jaren uitverkocht zal
zijn. Uitbreiding zal z.i. nodig zijn
De heren Van Aartsen en Mes spraken
vooral hun verwondering uit over de
snelle handelwijze van de Automobiel
Fabriek Nederland.
Namens de Japanse ambassade sprak
de hoer Michiaki Suma. Volgens hem is
Hino het eerste grote Japanse bedrijf,
dat zich in Nederland heeft gevestigd.
Hij wees op de belangrijke plaats, die
Japan in de rij van autoproducerende
landen inneemt. Tenslotte sprak hij de
hoop uit, dat de Hino-produkten zeer
populair zullen worden in Europa.
De heer Yoshindo Takahashi, afge
vaardigde van de Hino-fabrieken, twij
felde niet aan het succes van Hino in
Europa. De heer J. Garnier, vertegen
woordiger van Hino voor Europa, sprak
tenslotte zijn grote vertrouwen uit in
Hino en in de directie van de Automobiel
Fabriek Nederland.
BIJ DE FOTO:
Mr. van Aartsen heeft dt hoeksteen
zojuist onthuld.
HOEK Al meer dan drie jaar moet
de jeugd uit Hoek. die te zamen de In
stuif de „Hoekse Rakkers" vormen, het
met een volkomen onvoldoende behui
zing doen. Een aantal volwassenen te
Hoek is er van overtuigd dat een goed
georganiseerd jeugdwerk niet gemist
kan worden. De jeugd van alle gezind
ten is dan ook een keer of vier per week
welkom in het „clubgebouw" (dat die
naam niet verdient) in de Langestraat
tegenover het postkantoor. Het is een
heel oud en heel ondoelmatig gebouw,
dat in betere tijden als café dienst deed.
Het jeugdwerk kon er destijds de be
schikking over krijgen. Met oneindig
veel moeite en vrije uren hebben de
„Hoekse Rakkers" er (aanvankelijk)
iets dragelijks van gemaakt. Maar vier
keer per week ongeveer 150 jongeren
werd teveel voor het gebouw.
Vorig jaar hebben de „Hoekse rak
kers" een soort binnenhuiskermis ge
organiseerd om wat geld bij elkaar te
krijgen om uit het krot weg te ko-men.
Uit Philippine. Sluiskil, Biervliet. Ter
neuzen en zelfs uit Sas van Gent kwam
de jeugd om er aan mee te doen. Het
werd een succes. Maar de inkomsten
waren lang niet genoeg om de vurig-
begeerde houten barak te kopen, waar
de kinderen een beter en een beetje
comfortabeler onderkomen in zouden
vinden. Gedurende het weekeinde gaan
de ..Hoekse Rakkers" het' weer eens
proberen. Vrijdagavond om half zeven
begint men in twee enorme tenten ach
ter de openbare lagere school. Met een
groot feest. Zaterdagmorgen begint men
al om half tien en gaat aan één stuk
door tot kwart voor twaalf 's avonds.
Dan zal de jeugd uit de verre omtrek -
en de „Hoekse Rakkers" rekenen op
honderden op een plezierige manier
van zijn centen af kunnen, met de we
tenschap dat zij hun „broeders en zus
ters" uit Hoek er een plezier mee doen.
Tientallen kermisattracties zijn er te be
leven, er is een grote bazar met hon
derden fraaie en kostbare prijzen, en
een bal waaraan J-an Jonkman met zijn
gezelschap uit Terneuzen twee dagen
lang muzikale luister zal geven. De
„Hoekse Rakkers" zijn het meer dan
beu in hun huidige bivak. „Er moet
maar eens vlug wat beters komen," zo
redeneren zij.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Tijdens de vergade
ring van Provinciale Staten van vrijdag
13 mei zal de heer A. Schot uit Middel
burg als nieuw lid worden verwelkomd.
Hij zal de plaats innemen van de heer
G. Adelaar, die overleden is. De heer
Schot is lid van de Staatkundig Gerefor
meerde Partij. Hij is bovendien raadslid
te Middelburg.
BIJ DE FOTO
De Wyckoffs by
stadhuis.
het Middelburgse
(Van een onzer verslaggevers)
DREISCHOR. Harry Morgan heefi
een huis gekocht. Natuurlijk gebeurei:
dergelijke dingen in Nederland dagelijks.
Het is ook helemaal niets bijzonders,
maar in het Schouwse dorpje Dreischor
is het wel degelijk wat bijzonders. Har
ry Morgan is n.l. een Anierikaan, die
tijdens de februarïramp van 1953 in
Dreischor terechtkwam, de mensen leer
de kennen, door de mensen werd aan
vaard, en nu in Dreischor een tehuis
heeft gevonden. Iedereen kent hem. Dat
bleek toen wij met hem een wandelin
getje maakt naar „zyn" liuis. Veel men
sen waren er niet op straat. Maar de
vensters, die opengingen om Harry Mor
gan goede morgen te zeggen, waren
legio.
Het huis van Harry Morgan is be
stemd voor studenten en journalisten.
De 32-jarige Amerikaan, die jaarlijks
uit New-York naar Dreischor komt,
wil er met Amerikaans geld een week
end- en vakantieverblijf van maken.
„Het idee is niet van mij", zegt hij.
„Daar heeft mijn vriend Geelhoed voor
gezorgd". De naam Geelhoed is gevallen.
Voor Harry een bijzondere naam. Hij
maakte als 19-jarige student kennis met
deze man en sloot vriendschap met hem.
„Nu beschouw ik hem als mijn broer.
Hij mij trouwens ook. Ik heb hem een
keer naar Amerika gehaald. Natuurlijk
kon ik dat zelf niet betalen. Dus heb ik
met geld van allerlei instituten en be
drijven een soort fonds gesticht. De
mensen, Geelhoed was niet de enige, die
naar Amerika komen, noemen wij am
bassadors for friendship. Het zijn men
sen die veel voor Amerika voelen, die
wat voor een Amerikaan hebben ge-
Foto: Harry Morgan
huis.
daan, maar die niet over voldoende geld
beschikken om de trip te kunnen ma
ken. De heer Geelhoed beaamt: „Het
heeft mij inderdaad geen cent gekost
Alles heeft dit fonds betaald".
Het huis van Harry Morgan stamt uit
1700. Voor Dreischorse begrippen is dat
niet zo heel bijzondei', want daar staan
meer oude (en ontzettend schilderachti
ge) gebouwen. Het interieur is echter
een grote ruïne zei Morgan. „De balken
van de zolder zijn zo vermolmd, dat je
er met je vingers stukken uit kunt ha
len. De bedsteden met hartjes zijn al
weggebroken. De rest ga ik op Ameri
kaanse leest inrichten". Als je vraagt
wat het kost kijkt Morgan wat bezwe
rend naar boven:
„A ship of money". Maar bij twij
felt er niet aan of het komt er, dat schip
vol geld.
Het huis heeft vier grote en vier klei
ne kamers. Achter staat een schuur en....
een antieke waterput. Als rechtgeaarde
Amerikaan is Morgan daarop natuurlijk
verliefd. Het is de bedoeling, dat niet
alleen buitenlandse studenten en journa
listen met hun echtgenote in Dreischor
weekeinden en vakanties komen door
brengen. „Nederlanders zijn natuurlijk
welkom. Heel graag juist Nederlanders",
zegt Morgan. Morgan is zo door de ge
meente van Dreischor opgenomen, dat hy
er over denkt zich daar te vestigen. „Ik
heb een hekel gekregen aan de grote
stad, met al dat geraas. Het bevalt mij
hier".
Harry Morgan is reisredacteur voor de
Readers Digest. Hy heeft van de we
reld heel veel gezien, maar: „Alle dromen
van m\j zyn begonnen in Dreischor. Dit
dorpje waar ik in 1953 kwam op een gra
tis K.L.M.-ticket, heeft myn leven be
paald". Het is een gevleugeld uitspraak-
je van Harry Morgan. En volgens zijn
vriend Geelhoed is het waar.
MIDDELBURG. In 1636 ver
trok de Zeeuw Pieter Claesz
Wijkhof naar Amerika en gis-
Middelburg, waar zij gister
middag in het stadhuis werden
welkom geheten door b. en w.
teien waren negentien van zijn Burgemeester Drijber herinnerde aan de
vijfduizend Amerikaanse J""
Nederlanders heeft helpen emigreren
naar de States. Daaronder waren 8476
Zeeuwen, die tussen 1846 en 1865 om
wille van het geloof (zij waren afge
scheiden van de hervormde kerk) uit
Zeeland wegtrokken. De boeten, die zij
hadden te betalen voor hun verboden
«iiijvimirD-jtaJHBS van wie axuiano uc samenkomsten, liepen in de tienduizen-
zaïen zij neten nu Wyckoff geboorteplaats van de stammoeder den.
in Nederland tprnCf Van Am (Margaretha van der Goes) Middelburg „We zijn er trots op, dat we van hier
Am- moet zijn. Waar in Zeeland haar zoon stammen", was het antwoord van de 78-
Steraam vertrokken zij per bus Picter Claesz, geboren werd, is niet jarige Ernest Wyckoff, de woordvoerder
via Euromarkt-RnttPrHam rbekend" X van het gezelschap en de president van
i KI KOtterdam over Een nieuwtje voor het Amerikaanse ge- de 1600 leden tellende familievereni-
cie Oosterscheldebrug naar zelschap bleek, dat een dominee ging van de Wyckoffs.
Wyckoff in de yorige eeuw duizenden 's Middags had het gezelschap, onder des-
Zeeuwse oorsprong van deze Zeeuwse
na" miljonairs-familie, van wie althans de
kundige leiding, een rondwandeling ge
maakt door de stad. „Het is voor ons
bijzonder interessant om onze „geboor
testreek" te bezoeken", was het oordeel
van de heer Ernest Wyckoff. Hij ver
telde, dat hij overigens al meer in Ne
derland was geweest.
's Avonds dineerde hetgezelschap in St.-
Joris te Middelburg om daarna weer
naar Amsterdam te gaan. De Wyckoff-
trip, die al op 18 april begon en 9 mei
eindigt, omvat meer landen dan Neder
land. Hun programma vermeldt ook En
geland, Schotland, Frankrijk en Zwit
serland.
(Van een onzer verslaggevers)
TILBURG Vanavond 'om 20.00 uur
zal de VARA-televisie in de rubriek
Achter het Nieuws aandacht schenken
aan de Dixielandmis, die op 30 april zal
worden uitgevoerd by gelegenheid van
het huwelijk van Henk van Belkom en
Cocky Dhondt in Tilburg.
Op tweede paasdag werd in de Til-
burgse Vredeskerk voor de eerste maal
bij wijze van experiment, het misoffer
gevierd in dixielandstijl. Het leek een
gewaagde onderneming, maar het re
sultaat was verbluffend. De bruidegom,
Henk van Belkom, heeft als trompet
tist aan de eerste uitvoering deelgeno
men. Zijn plaats wordt zaterdag inge
nomen door Wijbe Birma.
MIDDELBURG Een tragisch ongeval,
waarvan de juiste toedracht ook voor de
politie gisteravond nog een duistere zaak
was, heeft gisterenmiddag, op de Oude
Vlissingse weg, het leven geëist van het
zevenjarige Middelburgse meisje J. C. A.
Haar één jaar oudere vriendinnetje, J.
F. M„ liep zeer ernstige verwondingen
op aan het hoofd.
De twee meisjes werden overreden
door een grote combinatie, waarvan de
chauffeur de 24-jarige Cornelis de V. uit
Wolphaartsdijk, de macht over het' stuur
had verloren, toen zijn vrachtauto begon
te slippen.
De chauffeur verklaarde na het onge
luk, geremd te hebben, omdat hij dacht,
dat de meisjes de rijweg wilden overste
ken. De combinatie begon te slippen,
waarbij het voorste gedeelte naar links
en het achterste deel naar rechts schoof.
Toen de auto tot stilstand was gekomen,
bleken de beide meisjes te zijn overreden.
Beide slachtoffertjes werden onmiddellijk
naar het ziekenhuis overgebracht. Voor
één van hun mocht medische hulp niet
meer baten. Zij overleed na aankomst.
Het andere meisje verkeert in levensge-
yaar.