Steekproeven op sigarettensmokkel GRENSCONTROLE SCHERPER Liberiaans schip brandt als fakkel Winter nu hele land te glad af GILZE PRAAT PRINS MET RADAR BINNEN STOCK -BEMANNING VLECHT VAN BOORD: (leen amateurvoetbal in Brabant en Zeeland STORK-WERKSPOOR EN KROMHOUT GAAN FUSIONEREN Grensbewoners voor douane rekbaar begrip Naar nieuwe rooms rode samenwerking in België? VITAMINE IN MARGARINE ONSCHADELIJK ADVIES: BLIJF LIEVER THUIS Meeste vliegbases potdicht: Republikeinen willen verlies betaald zien Vermouth en Brandy DEKKERS DAGBLAD VOOR ZEELAND PREVENTIEF j VERSCHILLEN 1 ANDAAG IN TE WATER VOEDEREN Kritiek op vrije dag 31 ir^JAARSANQ Ns- 25122 Uitgave: N.V. Uitg. Mij. Neerlandia piretleur: Dra. W. A. J. M. Harkx Hoofdredacteur: L. Leendekker Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen, c j Vi Hootegem, mr. dr. A. J. J. M. H. AA. L. de Rechter, P. V. AA. Vercauteren, L. J. v. 't Westende. Bu«au: Breda - Reigerstraat 16 el. 22341 (7 lijnen). Postgiro 1114111 Voor God, Koningin en Vaderland SATERDAG 12 FEBRUARI 1966 Abonnementsprijs 11,40 per kwar taal, excl. 0,25 incasso; 14,30 per post, excl. 0,60 incasso, 3,80 per maand; 0,88 per week. Prijs van buitenlandse abonnementen op aan vraag. Losse nummers 20 cent. Advertentieprijs voor de gehele op lage 0,50 per mm. Bij contract aan zienlijke reductie. Volledige tarieven en Algemene Voorwaarden worden op aanvraag gaarne verstrekt. Voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1, telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaandererf: HULST, Steenstraat 14 telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24, telefoon 2601 OOSTBURG, Nieuwstraat 41 telefoon 2893). (Van onze weerkundige medewerker) pg g|jj Deze februariweek heeft grote verschillen in hef weer gebracht in Nederland. In Brabant en Zeeland heeft men tof nu toe van dit winter weer weinig of niets gemerkt. Wel viel er even ten noorden van de grote rivieren in een groot gebied ijzel. Maar Noord-Nederland zit al enkele dagen onder een dikke laag sneeuw en ijzel. De temperatuurverschillen zijn groot geweest. Wanneer in Brabant nog acht a tien graden boven het vries punt werd gemeten, vroor het in Noord-Nederland vijf tot zeven graden. Een kleine depressie is vrijdag over België naar Duitsland getrokken, waarna de koudere lucht geleidelijk naar het zuiden komt. Dit weekeinde zal ook Brabanf in de vorstzone komen te liggen. Boven Scandinavië komt nu een hogedrukgebied tot ontwikkeling, waardoor de noordoosten wind de ko mende dagen geleidelijk wat koudere lucht gaat aanvoeren. Hef is daarom te verwachten dat de temperatuur zondag ook niet boven het vriespunt zal komen. Een volgende depressie is nog op zeer grote afstand. Daarom mag worden verwacht dat dit koudere weer enige dagen zal aanhouden. (Van «n onzer verslaggevers) HULST TERNEUZEN ROO SENDAAL Met ingang van donderdag is overal langs de zuidgrens de controle van de dou ane op de smokkel van sigaretten van België naar Nederland geïn tensiveerd. In West-Brabant be< perkt de douane zich tot het ne men van steekproeven en ver scherping van de controle op het veld. Op de grensovergangen in Zeeuwsch-Vlaauderen daarente gen moet het merendeel van de grenspassanten een gedwongen korte pauze nemen, waarin de douane controleert of „meneer, of mevrouw, niet teveel sigaretten hij zich heeft". Het begrip „grensbewoners" Mjjkt tot op heden voor de doua ne nogal rekbaar. Grote vangsten zijn tot nog toe niet Sedaan. Het grootste gedeelte van het publiek houdt zich aan de geldende be palingen, zij het dat men wel eens een Paar pakjes Belgische sigaretten te veel "ij zich heeft. De douane is er nog vrij coulant en meestal komt men er dan met een waarschuwing af. «Het was ook niet te verwachten dal ,Inenlöelf.t?s hopen Belgische sigaretten te oorsemjn zouden toveren. De controle m»er Preventief dan re- I o? i! 1 aldus de inspectie in- i«lejjj ,n e,n .acci-inzen in Roosendaal, tod* blijken misverstanden te over de hoeveelheden rookwa- rlprin j ,llen vanuM België naar Ne. meenemen. Wat de siga- liouripn reizigers hebben zich te nakipg ï?n Pen maximum van vijf anp n "ürenJshewoners", zoals de dou- biomh6!? .ca",e8°r*® mensen aanduidt, aamJL i mper dan een en dan no8 "jj™ '5 zfchTebben.8 Be'8iSChe SiSa" Erenwtv^ mochlen tic bewoners van de ie srpn! Pakjes per maand over de erpnc PaK]es per maand ove: lino i, „ïfrv?e,ren- "De nieuwe rege I theoripSr niet..nadelig voor hen. Ir, kte nu een heeI wat Sro- derland m pfT maand naar Ne Boirnl-Jïjeen,emenaldus de heer J. iovoerrppht 'oc8ev°egd inspecteur der zen. en en accÜnzen te Terneu- tontrole nipi z')n mening is de •lu nijp "??eiliik te volvoeren. Sevallen zull(„ .V van dp honderd juist mtwpp!?, 116 Srcnspassanten een '■«toners zij,, v5,!v,n "p de vraag of zij «ie commiezen aan 0f j ,ls Min van 2 Se "PrrrtahJilr611"" comm>ezen hrt Lvan t-t antwoord, dan teeeeg uitkom™.™ 1 paspoort snel h> West-RraBn-i IniVft'. kwonerJ nÏÏJJ' W3r|lt. onder Srens Sumeenten d<" "™oners van Efr "at is dusaa" 'k ''Ükssrens "'mier ruim u aanmerkelijk eUwSch-VlaamJ 'P. ',an nien in v_ 'anderen hanteert. HOEK VAN HOLLAND (A.N.P.) Op de Noordzee, dertig mijl ten westen van Hoek van Holland, is vrijdagmorgen vroeg een felle brand uitgebroken aan boord van het 5381 brt. metende Liberiaanse vracht schip „South America". In korte tijd werd de toestand aan boord van het 19 jaar oude Liberty-schip oz gevaai*- lijk, dat de 30 koppen tellende be manning snel het schip moest verla ten. Allen gelukte het via een touw ladder veilig over te stappen op de sleepboot „Maasbank". Een belangrijke rol in de zeer snel verlopen reddingsoperatie speelde ook de „Avalon", de gloednieuwe veerboot, die bezig was aan de nacht route tussen Harwich en Hoek van Holland. Toen de „Avalon" het als een fakkel brandende Liberiaanse schip was genaderd, liet hij een red dingssloep uitzetten, om een gedeelte van de „South America"-bemanning over te nemen van de „Maaskant'". Vijfentwintig man klommen in de sloep en later aan boord van de „Avalon", die daarop de reis naar Hoek van Holland vervolgde. Het schip kwam daar zonder noemens waardige vertraging aan. Kapitein Stanislaus Columbus bleef met vijf van zijn officieren aan boord van de „Maasbank", om het blussingswerk van dichtbij te kunnen gadeslaan. Die blussing van de felle brand in de ruimen 4 en 5 en op het achter schip van de „Liberty", leverde trou wens de nodige moeilijkheden op. Met kracht exploderende vaten gas- olie en flessen acyteleen maakten het bijna onmogelijk de „South America" dicht te naderen. Bovendien stonden de huidplaten roodgloeiend door de geweldige hitte in de ruimen. Ook de „Schouwenbank", die zich later bij de „Maasbank" voegde, kon aan. vankelijk weinig uitrichten. De moeilijkheden met de „South America" begonnen eigenlijk dinsdag al. De bemanning ont dekte toen zware broei in de lading vismeel, die het schip van Peru naar een haven in Polen moest vervoeren. Men slaagde er aanvankelijk nog wel in de broei onder controle te houden, maar donderdagavond laat liep alles mis. Kok Louis K. Dandeson (41) vertelde hierover na zijn redding: Tegen twaalf uur schrok iedereen aan boord wakker van een paar gewel dige klappen. Later bleek dat door de broei een aantal vaten gasolie, die aan dek stonden, uit elkaar wa ren geslagen. Toen we aan dek kwamen brandde alles als een fakkel. Kort daarop be val de kapitein ons van boord te gaan. We hadden niet eens de kans om onze spullen mee te nemen". D« kapiein van de „South America", die eerder gisternacht de moeilijkheden liad zien aankomen, had eerder reeds een s.o.s. uitgezonden. De „Maasbank" uit Maassluis en de Hoekse reddingboot „Koningin Juliana" reageerden onmiddellijk, evenals de sleper „Titan" en de red dingboot „Neeltje Jacoba", beide uit IJmuiden. Slechts heel weinig passagiers van de „Avalon", het schip dat bij de reddingsoperaties zo'n belang rijke rol speelde, hebben iets van het drama gemerkt. Alleen de weinigen die op dat tijdstip genoten van de be lastingvrije drankjes, hebben de ge beurtenissen gevolgd. De rest sliep. De 25 geredden, die gistermorgen in Hoek van Holland door de „Avalon" aan wal werden gezet, zijn opgevan gen in het Rode-Kruisgebouw van de Hoek. Daar wachten ze op hun ka pitein en de vijf officieren, die aan boord van de „Maasbank" zijn ge bleven. De bemanning was gisteren wei nig optimistisch over het lot van hun schip. „Er valt weinig te redden", meenden ze. De mensen aan boord van de twee slepers denken daar an ders over. „Als het gevaar voor explosies geweken is zullen we pro beren aan boord te gaan om de brand tet lokaliseren. We hebben nog wel hoop", aldus gisteren de kapitein van de „Maasbank". - De foto toont een van de beman ningsleden in het Rode-Kruisgebouw in Hoek van Holland. Hij heeft na de doorstane emoties maar weinig aan dacht voor zijn verzorgster. (Van onze sportredactie) BREDA Alleen in Limburg voet ballen zondag de amateurs. Alle an dere districten besloten niet te spelen. Vrijdag waren veel Zeeuwse en Bra bantse velden zonder schade, maar men rekende erop dat door het te verwach ten slechte weer zondag bijna alle ter reinen onbespeelbaar zouden zijn. Ook de jeugdcompetitie betaald voetbal ligt (vandaag) stil. Scheidsrechters en consuls beslissen over het al dan niet doorgaan van semi- profwedstrijden. Bij Baronie en RBC. die thuis spelen, meldde men goed be speelbare velden. Als het weer niet al te slecht wordt, zal er in Breda en Roo sendaal dus naar alle waarschijnlijkheid wel gevoetbald worden. AMSTERDAM (A.N.P.) De Ver enigde Machinefabrieken n.v. (Stork- Werkspoor) en Kromhout Motorenfa- brieken n.v., hebben besloten een fusie aan te gaan. Aandeelhouders Kromhout zullen hun stukken kunnen omwisselen in aandelen V.M.F., waarbij nominaal 1000 aandelen Kromhout recht zullen geven op 500 aandelen V.M.F. en 800 in contanten. De comissarissen en directies van de V.M.F. en van Kromhout hebben vrij dag meegedeeld dat zij overeenstem ming hebben bereikt over een zeer nau we samenwerking tussen beide vennoot schappen. De Kromhout dieselproduktie van een bepaald vermogen en toerental sluiten goed aan bij de binnen de V.M.F.-groep vervaardigde typen "die selmotoren. Een volledige samenwer king, zo'wel op technisch, commercieel als economisch gebied tussen beide on dernemingen, zal betere mogelijkheden voor de toekomst met zich brengen dan wanneer elke onderneming op zich zelf blijft bestaan. Om de volledige samenwerking te ef fectueren stellen beide besturen zich voor da Kromhout Motorenfabriek n.v. als een afzonderlijke n.v. blijft voort bestaan. (Van on-ze correspondent) BRUSSEL In België is de gouver nementele crisis nu ook officieel een feit: Koning Boude wijn heeft het ont slag van zijn regering aanvaard. De Bel gische koning is nog vrijdagnamiddag met zijn raadplegingen begonnen. Hij wil blijkbaar geen tijd verliezen. België kan zich inderdaad bezwaarlijk een lan ge regeringscrisis veroorloven. De schatkist is er beroerd aan toe, en de parlementaire werkzaamheden hebben al grote vertraging opgelopen. Nog geen enkele begroting voor het lopende dienstjaar werd goedgekeurd, zodat de rijksadministratie eigenlijk van de hand in de tand leeft. Desondanks wordt al gemeen verwacht dat de crisis niet in enkele dagen zal zijn opgelost. Als er geen nieuwe verkiezingen worden uit geschreven is de enige samen workings- mogelijkheid een nieuwe rooms-rode co alitie. Nuchter bekeken vraagt men zich af, waarom er dan een regeringscrisis moest komen. De problemen en de men sen, die het over die problemen eens moeten worden, blijven dan dezelfden. Maar het is opvallend, dat zowel bij de christen-democraten als bij de socialis ten de duidelijke wil om samen te blij ven, aanwezig is. Van deze crisis zal wel licht worden gebruik gemaakt om scheep te gaan met een nieuwe premier en om het aantal portefeuilles te beperken. De socialisten pleiten openlijk voor een cen-trum-links-regering, dus een rooms-rod-e regering, waarin het vak bondselement sterker is vertegenwoor digd dan in de vorige. Dit streven zal echter zeker op verzet stuiten in be paalde kringen van de Christelijke Volks-Partij, die moet rekening houden ■met haar conservatieve vleugel van middenstanders, patroons en boeren. - Brie bange kwartieren op bet topje van een hoge toren. Pa gina 7. „Beet" is wel spits, maar tame lijk „tam". Pagina 9. len ïakenman-in-moeilijkheden kan de „Ervaren Mannen" bel len voor leniging van de nood. Pagina II. De grootste schade wordt niei veroorzaakt door brand in oude gebouwen. Integendeel, zeggen verzekeraars. Pagina 17. Hst alfabet heeft in de ontwik kelde landen meer geluk en welvaart gebracht dan de rijk ste bodemschatten. Pagina 19. De allereerste bewoners van Australië waren dwergen. Dat staat nu wel vast. Pagina 21. Verbroedering tussen kunst en wetenschap. Daar streeft de T.H. in Eindhoven naar. Pag. 15. In Limburg zijn de vestigings plannen van D.A.F. nog altijd het gesprek van de dag. Pa gina 27. Krijgt heel België volgend jaar al aardgas uit Slochteren? Pa gina 19. Volgende week donderdag gaan Beatrix en Ciaus in on dertrouw. Baarn is er niet ze nuwachtig van. Pagina 23. Konlnj; BoufiewtJn: spoed (Van onze parlementaire redacie) DEN HAAG Deskundigen van Volksgezondheid en van de Voedings raad achten het huidige gehalte van vitamine D in margarine toelaatbaar. Zij hebben dit verklaard naar aanlei ding van een uitspraak van twee Frie se specialisten, de internist Feenstra uit Sneek en de klinisch-chemicus Wil- kens, dat in margarine een schadelijke dosis vitamine D zou zitten. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG/BREDA/AM3TER DAM „Blijf tijdens het weekeinde liever thuis". Dat is het devies van allerlei instanties voor de Nederlander, die dezer dagen niet strikt noodzakelijk met zijn auto, het openbaar ver voer of de spoorwegen weg moet. Het kan goed gaan, maar men kan het ergens in het land, ook bijzonder slecht treffen. De vorst blijft aanhouden. Daardoor blijven allerlei binnenwegen in Ne derland nog moeilijk, zo niet onmoge lijk te berijden. De hoofdwegen gaan over het alge meen wel. Maar de situatie kan ieder ogenblik omslaan. Dit geldt ook voor de spoorwegen. Men ziet het wel niet zo zwaar in als in de afgelopen dagen, maar „men kan er de laatste dagen wei nig van op aan". Volgens de brandweer zijn er in Am sterdam tot vanmiddag half drie zeker tien personen- en vrachtauto's door de gladheid te water geraakt. Er deden zich daarbij geen persoonlijke ongeluk, ken voor. In alle gevallen zagen de in zittenden kans hun voertuig te verlaten voordat het de gracht in gleed. In de hele vervoersector doen zich ernstige vertragingen voor. Dit geldt (Van onze correspondent) GILZE-RIJEN TVfiet alleen het wegvervoer heeft dezer dagen te kampen met grote overlast 1 vanwege ijzel en mist. Het weer speelt ook het luchtverkeer parten. Dit heeft gisteren ook prins Bernhard ondervonden. Hij had in Parijs zijn arts geraadpleegd en wilde per vliegtuig landen op Soesterberg. Deze basis was voor alle verkeer gesloten. Ook Schiphol en de andere vliegbasissen zaten dicht. Gilze-Rijen bleek het enige Nederlandse vliegveld, waar men kon landen. Daar maakte de prins met behulp van radar een geslaagde landing door het mistdek. "pye prins werd op het platform opgewacht door de chef technische dienst, luite nant-kolonel C. van Hoek, en de chef-vliegdienst majoor A. v. d. Mortel. In de officiersmess, waar men een aperitief gebruikte, werd prins Bernhard ontvangen door de mess-president majoor H. Sodenkamp. Later vertrok prins Bernhard per auto naar paleis Soestdijk. eveneens nog altijd voor het noorden. Langdurige en zware ijzel breng, ook in de dierenwereld ernstige moei lijkheden. Het secretariaat van de Ne derlandse Vereniging tot Bescherming van Vogels spreekt van een catastrofe. Door de sterke ijzelafzetting zijn tien duizenden vogels van hun voedselbron nen afgesneden. De vereniging doet een dringend be roep op alle Nederlanders om te hel pen waar maar mogelijk is. Doof de onbegaanbare wegen zijn grote voeder acties nog niet mogelijk. Blaar als ieder een in tuin, park, daktuin of op bal kon voedsel strooit, kan nog veel on heil worden voorkomen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG De republikeinse par tij neemt het de regering kwalijk dat zij de trouwdag van prinses Beatrix tot een nationale vrije dag heeft bestemd. In een brief aan minister Den Uyl (Economische Zaken), verzoekt de re publikeinse partij dringend „de verlie zen die hierdoor voor werkgevers en werknemers ontstaan, te doen vergoe den of te doen compenseren". De partij acht het „op onvrijwillige basis beschik ken over de gelden van de Nederlandse staatsburgers in dit geval onjuist". De republikeinse partij zegt in de brief gaarne te vertrouwen, dat de minister „een zuiver democratische gang van za ken wil bevorderen". (Advertenties) Overal in de wereld, overal in Nederland de échte Italiaanse stijl tenI standing VAN COOTHPLEIN 12 BREDA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1966 | | pagina 1