Steekproeven op sigarettensmokkel
GRENSCONTROLE SCHERPER
Liberiaans schip
brandt als fakkel
Winter nu hele
land te glad af
GILZE PRAAT PRINS
MET RADAR BINNEN
STOCK
-BEMANNING VLECHT VAN BOORD:
(leen amateurvoetbal
in Brabant en Zeeland
STORK-WERKSPOOR
EN KROMHOUT
GAAN FUSIONEREN
Grensbewoners
voor douane
rekbaar begrip
Naar nieuwe
rooms rode
samenwerking
in België?
VITAMINE IN
MARGARINE
ONSCHADELIJK
ADVIES: BLIJF LIEVER THUIS
Meeste vliegbases potdicht:
Republikeinen
willen verlies
betaald zien
Vermouth
en Brandy
DEKKERS
DAGBLAD VOOR ZEELAND
PREVENTIEF
j VERSCHILLEN
1
ANDAAG
IN
TE WATER
VOEDEREN
Kritiek op vrije dag
31
ir^JAARSANQ Ns- 25122
Uitgave: N.V. Uitg. Mij. Neerlandia
piretleur: Dra. W. A. J. M. Harkx
Hoofdredacteur: L. Leendekker
Redactieraad: J. M. A. C. v. Dongen,
c j Vi Hootegem, mr. dr. A. J. J. M.
H. AA. L. de Rechter, P. V. AA.
Vercauteren, L. J. v. 't Westende.
Bu«au: Breda - Reigerstraat 16
el. 22341 (7 lijnen). Postgiro 1114111
Voor God, Koningin en Vaderland
SATERDAG 12 FEBRUARI 1966
Abonnementsprijs 11,40 per kwar
taal, excl. 0,25 incasso; 14,30 per
post, excl. 0,60 incasso, 3,80 per
maand; 0,88 per week. Prijs van
buitenlandse abonnementen op aan
vraag. Losse nummers 20 cent.
Advertentieprijs voor de gehele op
lage 0,50 per mm. Bij contract aan
zienlijke reductie. Volledige tarieven
en Algemene Voorwaarden worden
op aanvraag gaarne verstrekt.
Voor de Zeeuwse eilanden: GOES, Klokstraat 1, telefoon 6252 Bureau voor Zeeuwsch-Vlaandererf: HULST, Steenstraat 14 telefoon 2377 (Bijbureaus: TERNEUZEN, IJsbaanstraat 24, telefoon 2601 OOSTBURG, Nieuwstraat 41 telefoon 2893).
(Van onze weerkundige medewerker)
pg g|jj Deze februariweek heeft grote verschillen in hef weer gebracht in Nederland. In Brabant en Zeeland heeft men tof nu toe van dit winter
weer weinig of niets gemerkt. Wel viel er even ten noorden van de grote rivieren in een groot gebied ijzel. Maar Noord-Nederland zit al enkele dagen
onder een dikke laag sneeuw en ijzel. De temperatuurverschillen zijn groot geweest. Wanneer in Brabant nog acht a tien graden boven het vries
punt werd gemeten, vroor het in Noord-Nederland vijf tot zeven graden.
Een kleine depressie is vrijdag over België naar Duitsland getrokken, waarna de koudere lucht geleidelijk naar het zuiden komt. Dit weekeinde zal ook
Brabanf in de vorstzone komen te liggen. Boven Scandinavië komt nu een hogedrukgebied tot ontwikkeling, waardoor de noordoosten wind de ko
mende dagen geleidelijk wat koudere lucht gaat aanvoeren. Hef is daarom te verwachten dat de temperatuur zondag ook niet boven het vriespunt zal
komen. Een volgende depressie is nog op zeer grote afstand. Daarom mag worden verwacht dat dit koudere weer enige dagen zal aanhouden.
(Van «n onzer verslaggevers)
HULST TERNEUZEN ROO
SENDAAL Met ingang van
donderdag is overal langs de
zuidgrens de controle van de dou
ane op de smokkel van sigaretten
van België naar Nederland geïn
tensiveerd. In West-Brabant be<
perkt de douane zich tot het ne
men van steekproeven en ver
scherping van de controle op het
veld. Op de grensovergangen in
Zeeuwsch-Vlaauderen daarente
gen moet het merendeel van de
grenspassanten een gedwongen
korte pauze nemen, waarin de
douane controleert of „meneer, of
mevrouw, niet teveel sigaretten
hij zich heeft".
Het begrip „grensbewoners"
Mjjkt tot op heden voor de doua
ne nogal rekbaar.
Grote vangsten zijn tot nog toe niet
Sedaan. Het grootste gedeelte van het
publiek houdt zich aan de geldende be
palingen, zij het dat men wel eens een
Paar pakjes Belgische sigaretten te veel
"ij zich heeft. De douane is er nog vrij
coulant en meestal komt men er dan
met een waarschuwing af.
«Het was ook niet te verwachten dal
,Inenlöelf.t?s hopen Belgische sigaretten te
oorsemjn zouden toveren. De controle
m»er Preventief dan re-
I o? i! 1 aldus de inspectie in-
i«lejjj ,n e,n .acci-inzen in Roosendaal,
tod* blijken misverstanden te
over de hoeveelheden rookwa-
rlprin j ,llen vanuM België naar Ne.
meenemen. Wat de siga-
liouripn reizigers hebben zich te
nakipg ï?n Pen maximum van vijf
anp n "ürenJshewoners", zoals de dou-
biomh6!? .ca",e8°r*® mensen aanduidt,
aamJL i mper dan een en dan no8
"jj™ '5 zfchTebben.8 Be'8iSChe SiSa"
Erenwtv^ mochlen tic bewoners van de
ie srpn! Pakjes per maand over
de erpnc PaK]es per maand ove:
lino i, „ïfrv?e,ren- "De nieuwe rege
I theoripSr niet..nadelig voor hen. Ir,
kte nu een heeI wat Sro-
derland m pfT maand naar Ne
Boirnl-Jïjeen,emenaldus de heer J.
iovoerrppht 'oc8ev°egd inspecteur der
zen. en en accÜnzen te Terneu-
tontrole nipi z')n mening is de
•lu nijp "??eiliik te volvoeren.
Sevallen zull(„ .V van dp honderd
juist mtwpp!?, 116 Srcnspassanten een
'■«toners zij,, v5,!v,n "p de vraag of zij
«ie commiezen aan
0f j ,ls Min van 2
Se "PrrrtahJilr611"" comm>ezen
hrt Lvan t-t antwoord, dan
teeeeg uitkom™.™ 1 paspoort snel
h> West-RraBn-i
IniVft'.
kwonerJ nÏÏJJ' W3r|lt. onder Srens
Sumeenten d<" "™oners van
Efr "at is dusaa" 'k ''Ükssrens
"'mier ruim u aanmerkelijk
eUwSch-VlaamJ 'P. ',an nien in
v_ 'anderen hanteert.
HOEK VAN HOLLAND (A.N.P.)
Op de Noordzee, dertig mijl ten
westen van Hoek van Holland, is
vrijdagmorgen vroeg een felle
brand uitgebroken aan boord van het
5381 brt. metende Liberiaanse vracht
schip „South America". In korte tijd
werd de toestand aan boord van het
19 jaar oude Liberty-schip oz gevaai*-
lijk, dat de 30 koppen tellende be
manning snel het schip moest verla
ten. Allen gelukte het via een touw
ladder veilig over te stappen op de
sleepboot „Maasbank".
Een belangrijke rol in de zeer snel
verlopen reddingsoperatie speelde
ook de „Avalon", de gloednieuwe
veerboot, die bezig was aan de nacht
route tussen Harwich en Hoek van
Holland. Toen de „Avalon" het als
een fakkel brandende Liberiaanse
schip was genaderd, liet hij een red
dingssloep uitzetten, om een gedeelte
van de „South America"-bemanning
over te nemen van de „Maaskant'".
Vijfentwintig man klommen in de
sloep en later aan boord van de
„Avalon", die daarop de reis naar
Hoek van Holland vervolgde. Het
schip kwam daar zonder noemens
waardige vertraging aan. Kapitein
Stanislaus Columbus bleef met vijf
van zijn officieren aan boord van de
„Maasbank", om het blussingswerk
van dichtbij te kunnen gadeslaan.
Die blussing van de felle brand in
de ruimen 4 en 5 en op het achter
schip van de „Liberty", leverde trou
wens de nodige moeilijkheden op.
Met kracht exploderende vaten gas-
olie en flessen acyteleen maakten het
bijna onmogelijk de „South America"
dicht te naderen. Bovendien stonden
de huidplaten roodgloeiend door de
geweldige hitte in de ruimen. Ook
de „Schouwenbank", die zich later
bij de „Maasbank" voegde, kon aan.
vankelijk weinig uitrichten.
De moeilijkheden met de „South
America" begonnen eigenlijk
dinsdag al. De bemanning ont
dekte toen zware broei in de lading
vismeel, die het schip van Peru naar
een haven in Polen moest vervoeren.
Men slaagde er aanvankelijk nog wel
in de broei onder controle te houden,
maar donderdagavond laat liep alles
mis. Kok Louis K. Dandeson (41)
vertelde hierover na zijn redding:
Tegen twaalf uur schrok iedereen aan
boord wakker van een paar gewel
dige klappen. Later bleek dat door
de broei een aantal vaten gasolie,
die aan dek stonden, uit elkaar wa
ren geslagen.
Toen we aan dek kwamen brandde
alles als een fakkel. Kort daarop be
val de kapitein ons van boord te
gaan. We hadden niet eens de kans
om onze spullen mee te nemen". D«
kapiein van de „South America", die
eerder gisternacht de moeilijkheden
liad zien aankomen, had eerder reeds
een s.o.s. uitgezonden.
De „Maasbank" uit Maassluis en
de Hoekse reddingboot „Koningin
Juliana" reageerden onmiddellijk,
evenals de sleper „Titan" en de red
dingboot „Neeltje Jacoba", beide uit
IJmuiden.
Slechts heel weinig passagiers van
de „Avalon", het schip dat bij de
reddingsoperaties zo'n belang
rijke rol speelde, hebben iets van het
drama gemerkt. Alleen de weinigen
die op dat tijdstip genoten van de be
lastingvrije drankjes, hebben de ge
beurtenissen gevolgd. De rest sliep.
De 25 geredden, die gistermorgen in
Hoek van Holland door de „Avalon"
aan wal werden gezet, zijn opgevan
gen in het Rode-Kruisgebouw van de
Hoek. Daar wachten ze op hun ka
pitein en de vijf officieren, die aan
boord van de „Maasbank" zijn ge
bleven.
De bemanning was gisteren wei
nig optimistisch over het lot van hun
schip. „Er valt weinig te redden",
meenden ze. De mensen aan boord
van de twee slepers denken daar an
ders over. „Als het gevaar voor
explosies geweken is zullen we pro
beren aan boord te gaan om de
brand tet lokaliseren. We hebben nog
wel hoop", aldus gisteren de kapitein
van de „Maasbank". -
De foto toont een van de beman
ningsleden in het Rode-Kruisgebouw
in Hoek van Holland. Hij heeft na de
doorstane emoties maar weinig aan
dacht voor zijn verzorgster.
(Van onze sportredactie)
BREDA Alleen in Limburg voet
ballen zondag de amateurs. Alle an
dere districten besloten niet te spelen.
Vrijdag waren veel Zeeuwse en Bra
bantse velden zonder schade, maar men
rekende erop dat door het te verwach
ten slechte weer zondag bijna alle ter
reinen onbespeelbaar zouden zijn. Ook
de jeugdcompetitie betaald voetbal ligt
(vandaag) stil.
Scheidsrechters en consuls beslissen
over het al dan niet doorgaan van semi-
profwedstrijden. Bij Baronie en RBC.
die thuis spelen, meldde men goed be
speelbare velden. Als het weer niet al
te slecht wordt, zal er in Breda en Roo
sendaal dus naar alle waarschijnlijkheid
wel gevoetbald worden.
AMSTERDAM (A.N.P.) De Ver
enigde Machinefabrieken n.v. (Stork-
Werkspoor) en Kromhout Motorenfa-
brieken n.v., hebben besloten een fusie
aan te gaan. Aandeelhouders Kromhout
zullen hun stukken kunnen omwisselen
in aandelen V.M.F., waarbij nominaal
1000 aandelen Kromhout recht zullen
geven op 500 aandelen V.M.F. en 800
in contanten.
De comissarissen en directies van de
V.M.F. en van Kromhout hebben vrij
dag meegedeeld dat zij overeenstem
ming hebben bereikt over een zeer nau
we samenwerking tussen beide vennoot
schappen.
De Kromhout dieselproduktie van
een bepaald vermogen en toerental
sluiten goed aan bij de binnen de
V.M.F.-groep vervaardigde typen "die
selmotoren. Een volledige samenwer
king, zo'wel op technisch, commercieel
als economisch gebied tussen beide on
dernemingen, zal betere mogelijkheden
voor de toekomst met zich brengen
dan wanneer elke onderneming op zich
zelf blijft bestaan.
Om de volledige samenwerking te ef
fectueren stellen beide besturen zich
voor da Kromhout Motorenfabriek n.v.
als een afzonderlijke n.v. blijft voort
bestaan.
(Van on-ze correspondent)
BRUSSEL In België is de gouver
nementele crisis nu ook officieel een
feit: Koning Boude wijn heeft het ont
slag van zijn regering aanvaard. De Bel
gische koning is nog vrijdagnamiddag
met zijn raadplegingen begonnen. Hij wil
blijkbaar geen tijd verliezen. België
kan zich inderdaad bezwaarlijk een lan
ge regeringscrisis veroorloven. De
schatkist is er beroerd aan toe, en de
parlementaire werkzaamheden hebben
al grote vertraging opgelopen. Nog geen
enkele begroting voor het lopende
dienstjaar werd goedgekeurd, zodat de
rijksadministratie eigenlijk van de hand
in de tand leeft. Desondanks wordt al
gemeen verwacht dat de crisis niet in
enkele dagen zal zijn opgelost. Als er
geen nieuwe verkiezingen worden uit
geschreven is de enige samen workings-
mogelijkheid een nieuwe rooms-rode co
alitie. Nuchter bekeken vraagt men zich
af, waarom er dan een regeringscrisis
moest komen. De problemen en de men
sen, die het over die problemen eens
moeten worden, blijven dan dezelfden.
Maar het is opvallend, dat zowel bij de
christen-democraten als bij de socialis
ten de duidelijke wil om samen te blij
ven, aanwezig is. Van deze crisis zal wel
licht worden gebruik gemaakt om scheep
te gaan met een nieuwe premier en om
het aantal portefeuilles te beperken.
De socialisten pleiten openlijk voor
een cen-trum-links-regering, dus een
rooms-rod-e regering, waarin het vak
bondselement sterker is vertegenwoor
digd dan in de vorige. Dit streven zal
echter zeker op verzet stuiten in be
paalde kringen van de Christelijke
Volks-Partij, die moet rekening houden
■met haar conservatieve vleugel van
middenstanders, patroons en boeren.
-
Brie bange kwartieren op bet
topje van een hoge toren. Pa
gina 7.
„Beet" is wel spits, maar tame
lijk „tam". Pagina 9.
len ïakenman-in-moeilijkheden
kan de „Ervaren Mannen" bel
len voor leniging van de nood.
Pagina II.
De grootste schade wordt niei
veroorzaakt door brand in oude
gebouwen. Integendeel, zeggen
verzekeraars. Pagina 17.
Hst alfabet heeft in de ontwik
kelde landen meer geluk en
welvaart gebracht dan de rijk
ste bodemschatten. Pagina 19.
De allereerste bewoners van
Australië waren dwergen. Dat
staat nu wel vast. Pagina 21.
Verbroedering tussen kunst en
wetenschap. Daar streeft de
T.H. in Eindhoven naar. Pag. 15.
In Limburg zijn de vestigings
plannen van D.A.F. nog altijd
het gesprek van de dag. Pa
gina 27.
Krijgt heel België volgend jaar
al aardgas uit Slochteren? Pa
gina 19.
Volgende week donderdag
gaan Beatrix en Ciaus in on
dertrouw. Baarn is er niet ze
nuwachtig van. Pagina 23.
Konlnj; BoufiewtJn: spoed
(Van onze parlementaire redacie)
DEN HAAG Deskundigen van
Volksgezondheid en van de Voedings
raad achten het huidige gehalte van
vitamine D in margarine toelaatbaar.
Zij hebben dit verklaard naar aanlei
ding van een uitspraak van twee Frie
se specialisten, de internist Feenstra
uit Sneek en de klinisch-chemicus Wil-
kens, dat in margarine een schadelijke
dosis vitamine D zou zitten.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG/BREDA/AM3TER
DAM „Blijf tijdens het
weekeinde liever thuis". Dat is
het devies van allerlei instanties
voor de Nederlander, die dezer
dagen niet strikt noodzakelijk
met zijn auto, het openbaar ver
voer of de spoorwegen weg moet.
Het kan goed gaan, maar men
kan het ergens in het land, ook
bijzonder slecht treffen.
De vorst blijft aanhouden. Daardoor
blijven allerlei binnenwegen in Ne
derland nog moeilijk, zo niet onmoge
lijk te berijden.
De hoofdwegen gaan over het alge
meen wel. Maar de situatie kan ieder
ogenblik omslaan. Dit geldt ook voor
de spoorwegen. Men ziet het wel niet
zo zwaar in als in de afgelopen dagen,
maar „men kan er de laatste dagen wei
nig van op aan".
Volgens de brandweer zijn er in Am
sterdam tot vanmiddag half drie zeker
tien personen- en vrachtauto's door de
gladheid te water geraakt. Er deden
zich daarbij geen persoonlijke ongeluk,
ken voor. In alle gevallen zagen de in
zittenden kans hun voertuig te verlaten
voordat het de gracht in gleed.
In de hele vervoersector doen zich
ernstige vertragingen voor. Dit geldt
(Van onze correspondent)
GILZE-RIJEN
TVfiet alleen het wegvervoer heeft dezer dagen te kampen met grote overlast
1 vanwege ijzel en mist. Het weer speelt ook het luchtverkeer parten. Dit heeft
gisteren ook prins Bernhard ondervonden. Hij had in Parijs zijn arts geraadpleegd
en wilde per vliegtuig landen op Soesterberg. Deze basis was voor alle verkeer
gesloten. Ook Schiphol en de andere vliegbasissen zaten dicht. Gilze-Rijen bleek
het enige Nederlandse vliegveld, waar men kon landen. Daar maakte de prins
met behulp van radar een geslaagde landing door het mistdek.
"pye prins werd op het platform opgewacht door de chef technische dienst, luite
nant-kolonel C. van Hoek, en de chef-vliegdienst majoor A. v. d. Mortel. In de
officiersmess, waar men een aperitief gebruikte, werd prins Bernhard ontvangen
door de mess-president majoor H. Sodenkamp. Later vertrok prins Bernhard per
auto naar paleis Soestdijk.
eveneens nog altijd voor het noorden.
Langdurige en zware ijzel breng,
ook in de dierenwereld ernstige moei
lijkheden. Het secretariaat van de Ne
derlandse Vereniging tot Bescherming
van Vogels spreekt van een catastrofe.
Door de sterke ijzelafzetting zijn tien
duizenden vogels van hun voedselbron
nen afgesneden.
De vereniging doet een dringend be
roep op alle Nederlanders om te hel
pen waar maar mogelijk is. Doof de
onbegaanbare wegen zijn grote voeder
acties nog niet mogelijk. Blaar als ieder
een in tuin, park, daktuin of op bal
kon voedsel strooit, kan nog veel on
heil worden voorkomen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De republikeinse par
tij neemt het de regering kwalijk dat
zij de trouwdag van prinses Beatrix tot
een nationale vrije dag heeft bestemd.
In een brief aan minister Den Uyl
(Economische Zaken), verzoekt de re
publikeinse partij dringend „de verlie
zen die hierdoor voor werkgevers en
werknemers ontstaan, te doen vergoe
den of te doen compenseren". De partij
acht het „op onvrijwillige basis beschik
ken over de gelden van de Nederlandse
staatsburgers in dit geval onjuist". De
republikeinse partij zegt in de brief
gaarne te vertrouwen, dat de minister
„een zuiver democratische gang van za
ken wil bevorderen".
(Advertenties)
Overal in de wereld,
overal in Nederland
de échte Italiaanse
stijl tenI standing
VAN COOTHPLEIN 12 BREDA