IGOR STRAVINSKY
componist in drie stijlen
Plannen NTS-nieuwe stijl
lopen zonder geld gevaar
NOURILAX
Donald
Duck
Overheid moet voorschotten geven
OUDEJAARSAVOND
NIEUWJAARSDAG
ZONDAG 2 JANUARI
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 31 DECEMBER 1965
Actie Van Harte
GOEDEDUITSER
vond dochter terug
NEDERLAND I
Vrijstaand landhuis
NEDERLAND IIDe indringer
BEGIë-VLAAMS
The Black and White
Minstrelshow
BELGIë-FRANSBarbara
werkt zacht en zeker bij verstoppingsproblemen
Spiritual- en gospel
festival in Amsterdam
Voor radioprogramma
zie elders in dit blad
NEDERLAND I
Internationale ijssterrenparade
NEDERLAND II
Weinachtsoratorium
BELGIë-VLAAMS
De onkreukbaren
BELGIë-FRANSTati l'Periqui
NEDERLAND IDe reisgenoot
NEDERLAND II
De glorieuze veldslag
BELGIë-VLAAMS
Klein scherm, grote film
BELGIë-FRANSLa surprise
Igor Stravinsky (geb. 1882): een ver-tal van interessante bijzonderheden. Via
i.::. in oti'/A cniippi't'/'iloii ilio I U,.,. 1a. J J
SchtfËTng in onze concertzalen, die al
enkele decennia wordt geaccepteerd,
zelfs toegejuicht. Toegejuicht Het
is de Rus, voor wie men bewondering
opbrengt, de schepper van „vuurwerk",
orkestfantasie (1908). „De Vuurvogel",
sprookjesballet (1910), waarin men de
echo's hoort weerklinken van „Het mach
tige hoopje", die groep van vyf compo
nisten, die in hun muziek door en door
nationaal wensten te zijn: van „Petrouch-
ka" (1911) en ..Le Sacre du Printemps"
(1911—1914): het hoogtepunt van wat wel
is genoemd het Russische expressionis
me.
Maar de Stravinsky van na 1914, hoe
Is het met hem gesteld? Wie kent en
aanvaardt „Renard" (19141917), bur_
leske zangen en gesproken scène met
klein orkest, „Les Noces" (ballet voor
vier piano's, koor en soli (1917) en
„L'Histoire du Soldat" (1918), klein to
neel voor sextet, slagwerk en recitant
Een andere Stravinsky komt hier op de
voorgrond. De Europeaan, terugkerend
naar de traditionele Italiaanse melodiek
en geboeid door het lijnenspel van een
Johann Sebastian Bach. „Pulcinella'V bal
let met zang naar thema's van Pergolesi,
wordt in deze sfeer geboren (1919) en de
opera buffa, die „Mavra" heet (1921). En
vooral niet te vergeten: „Apollon Musa-
géte", ballet voor strijkers (1928), dat
met „Le Baixer de la Fée", allegorisch
ballet in vier taferelen naar muziek van
Tsjaikovsky, in hetzelfde jaar ontstaan,
de evolutie van vijftien jaar wel heel
duidelijk markeert.
Evolutie mag men bij de Proteus-
gestalte, die Stravinsky heet, hiervan
eigenlijk wel spreken? Is het niet veeleer
het spelen met, het uitbuiten van andere,
van nieuwe mogelijkheden, die van jongs-
af in dit weergaloze genie leefden? We
menen het laatste, temeer, omdat achter
deze neoclassicus weer een nieuwe, een
eerde componist verscheen, de man, die
even bewees dat hij het twaalf-tonensys-
teem even goed beheerste als wie dan ook.
Verheugend is het zeker, dat de gram
mofoonindustrie de speurder met de
fijne neus voor de tweede en derde
Stravinsky steeds meer belangstelling
gaat koesteren:
Renard, een burleske (1917),
Mavra, opera buffa (1921),
Les Noces (1923),
Pater Koster (1926),
Le Baiser de la Fée (1928),
Ave Maria (1934),
Missa (1948).
Renard en Mavra, twee werken, die,
hoewel getuigend van de diepe indruk
ken, door de Westeuropese toonkunst op
hem gemaakt, toch nog vol Russische
herinneringen zitten, speciaal de opera
buffa „Mavra", niet slechts, omdat de
componist zijn libretto zocht en vond bij
Pusjkin, doch ook, vooral ook omdat
Stravinsky's grote affectie voor Tsjai
kovsky hierin duidelijk hoorbaar is.
Eigenlijk een zonderling amalgama:
Russisch folklore ontmoet er de oude
Italiaanse aria tegen een achter
grond van vierendertig 'instrumen
talisten, onder wie vier klarinetten, vier
trompetten, drie trombones, een tuba,
een (bescheiden) slagwerkerssectie, en
slechts twee violen, één alt, drie celli,
drie'bassen die in gemeenschap, of elk
afzonderlijk op aangename wijze prikke
len met een muziek, die een duidelijke
mixtuur is van traditionele Russische en
Italiaanse muziek, verrassend gecombi-
I neerd met jazzmet jazz dan altijd,
I zoals deze zich onmiddellijk na de eerste
wereldoorlog manifesteerde!
Renard en Mavra: beide uitmuntend
door Engelse vocalisten gezongen en niet
minder uitmuntend door de Stravinsky-
expert Ernst Ansermet met zijn Orchestre
te la Suisse Romande gestuwd. Op deze
zelfde plaat nog een Scherzo a la Russe,
in 1944 voor Paul Whiteman geschreven.
Weinig jazzachtig wat men niet zou
I verwachten! en in feite heel* conven-
tioneel (jDecca Mono LXT 6171).
Mavr^ ging op 2 juni 1922 voor het
eerst te Parijs Deze opera-buffa
zou echt een herhaling waard zijn: iets
voor het Holland-Festival? Al was het
alleen maar om een vergelijking te kun
nen maken met de reeds opgevoerde „The
Rake's Progress" van 1948
Tussen de jaren 1920 en 1930 nog drie
wel zeer uiteenlopende stukken: Les
Noces, Pater Noster en Le Baiser de la
Fée.
Les Noces heeft men, in een volmaakte
uitvoering eens tijdens het Holland Fes
tival '54 kunnen horen, dank zen Felix
de Nobel cn het Nederlands Kamerkoor.
Ramuz, die de Franse versie ervan ver
zorgde, vertelt over de genesis ervan
Tijdens een radio-uitzending van de
VARA, waarin de balans werd opge
maakt over de actie „Van Harte" in het
atgelopen seizoen en verantwoording
werd gegeven van de geschonken bij
lagen in de vorm van gelden, goederen
en diensten, verscheen ook de .goede
Duitser" Ernst Bruno Motzko voor de
microfoon.
.3'^ vertelde dat hij dank zij deze
actie, die vooral in Duitsland grote pu
berteit genoot, ook zijn dochter Barba-
teruggevonden. Barbara was een
Ult huwelijk dat Motzko na de
eerste wereldoorlog sloot met de wedu-
n„,.van als gesneuveld opgegeven
uitse soldaat. Toen na de geboorte van
uit Dia overleden gewaande Duitser
riisb- sils krijgsgevangenschap te-
vSe?i!-Ae'iWerd het huwelijk tussen de
ronL j en de vrouw van de ge-
~erde soldaat ontbonden. Nadien
familie con^act met
hifao?e twe,ede wereldoorlog vernam
vat nl zowel de vader als de moeder
dorhtT j-ra waren overleden. Maar zijn
Polen op dat lijdstiP in het dc>or
wooino g^an?exee.rde Oost-Duitsland
Publiciteit onvindbaar. Dank zij de
de OnitrfVt0 VARA-actie ook in
Kattmv w VErs' vernam Barbara in
sen woont vader thans 'm Es"
hem komt men te weten, hoe de meester
deze periode werkte: te midden van
allerlei soorten trommen, pauken, een
zigeunercimbaal, een harmonium, waar
mede hij dag in dag uit ware geluids
orkanen ontketende. Zittende aan zijn
schrijftafel, waarop een hoeveelheid keu
rig gerangschikte flesjes stond, alle met
verschillende kleuren inkt gevuld. Waar
naast radeergom in vele soorten en ma
len, een reeks blinkende metalen voor
werpen als linealen, radeermesjes, penne-
mesjes en benevens een instrument met
kleine rolschijfjes, dat moest dienen om
notebalken te trekken, waarvan Stra
vinsky zelf de uitvinder was. Van dit
..chirurgisch instrumentarium*' maakte
hij aldus Ramuz in zijn „Souvenirs
sur Igör Stravinsky" zorgvuldig ge
bruik.
Proper werkend aan zijn „clean desk"
we verbeelden ons altijd dit aan
's mans muziek te kunnen horen Ook
aan de Noces, de „scènes choréogra.
phiques russes avec chant et musique",
die ons overigens steeds weer opnieuw
treffen door een demonische bezeten
heid, een infernale kracht, leidend tot
een straffe ritmiek en keiharde orches-
tratie.
Denkt men, dat de thematiek teruggaat
op een Russische folklore, dan is Ernest
Ansermet daar om u uit deze droom te
helpen. Ernest Ansermet, die destijds ont
hulde, dat vrijwel alles in deze heidense,
tellurische „Boerenbruiloft" te herleiden
is tot eigen inventie: als men dit weet,
stijgt de bewondering voor de schepper,
die volledig „schepper" blijkt te zijn
Van de vier tableaus: Bruid Bruide
gom Afscheid van de bruid Brui
loftsfeest.
Philips is onlangs met „Les Noces" ver
schenen (A 02404 L), in een plaat waar
voor Joegoslaven artistiek verantwoor
delijk zijp. Vocalisten van de Opera Bel
grado, een koor van de radio-televisie
van dezelfde stad en een groep instru
mentalisten van het orkest van deze in
stelling.
Eén van de mooiste versies^ door ons
ooit beluisterd. Van weergave" perfecte,
klaar, duidelijk, getuigend van een bar
baarsheid, die o.i. volledig de intenties
van de geestelijke vader van dit heiden
kind dekt.
Een wondere plaat: treffend door con
trasten. Want aan de andere zijde wordt
men geconfronteerd met de godsdien
stige, de christelijke Stravinsky. De Stra
vinsky, die in 1926 een „Pater Noster"
schreef, in 1934 een „Ave Maria" beide
a capella twee muziekjes van een in
getogenheid, een strakheid, een gestreng
heid, die u, of ge wilt of niet, doet den
ken aan een Russische ikoon.
Geen spoor van gevoeligheid, van sen
timentaliteit zult ge hierin kunnen ont
dekken. Alles wat heilig is. blijkt niet,
zoals veelal in het westen „engagé" met
rie mensheid te zijn! De godheid troont
er ook in het Ave Maria! hoog en
eenzaam: onaandoenlijk.
Daarvan getuigt ook de objectiverende
muziek, zoals die klinkt in de mis van
1948, eveneens door de Joegoslaven ge
zongen en geblazen.
Een zéér strenge polyfonie voert ons
ver in het verleden terug, brengt ons in
een vroeg-middeleeuwse sfeer, die hië-
ratisch aandoet, speciaal in het Kyrie.
Kort en bondig is deze muziek, volko
men functioneel gedacht: de duur van
achttien minuten duidt hier reeds op.
Men zoeljt naar contacten in het Westen,
die men niet vindt. Wel met eigen, vroe
ger werk van de meester: de Psalmen
symfonie in het jaar 1930 ontstaan.
Een korte mededeling voor de liefheb
bers en uitvoerders van kerkmuziek niet
van belang ontbloot. We vernamen, dat
onlangs deze mis te Tilburg twee maal
in een gestelde dienst werd uitgevoerd.
Door de leerlingen van het conservato
rium aldaar, onder leiding van hun di
recteur Louis Toebosch. Misschien prik
kelt dit voorbeeld tot navolging I
Laten we eindigen met een sprookje
van Andersen, dat in 1928 Igor Stra
vinsky inspireerde tot het schrijven van
een allegorisch ballet in vier taferelen:
..Le Baiser de Ia Féë", op een plaat van
Decca (LXT 6066) vastgelegd. Het is weer
Ernest Ansermet, die er met zijn Orches
tre de la Suisse Romande een pleidooi
voor houdt.
Een pleidooi, eloquent en vurig doch
niet overtuigend. Want dit werk is geen
hoogtepunt in het oeuvre van de mees
ter. Een zeer manifeste flirtation met
Tsjaikovsky, een niet minder duidelijke
liefdesverklaring aan de Italiaanse opera
componisten een Bellini, een Donizetti!
dwingen er ons als hoorder toe te
schrijven, dat de maker van deze parti
tuur te gemakkelijk gefabricfeerd heeft.
Doch wat wil men? Een „Oedipus Rex"
was aan deze „Baiser" onmiddellijk
voorafgegaan, een Psalmensymfonie zou
onmiddellijk volgen. B. R.
0.15 HOLLYWOOD A GO GO. Beatshow vol vaart en ritme
door bekende intern, tienersterren en beatgroepen
16.00
19.00
19.01
19.05
19.35
20.00
20.20
22.05
22.25
22.50
23.20
23.50
23.58
0.15
LIEDJESPROGRAMMA 1945-1965
JOURNAAL
KLAAS VAAK
DE BEVERLY HILLBILLIES
GROOTVADER EN KLEINZOON. U ziet een relatie
tussen een opa en een kleinzoon
JOURNAAL
VRIJSTAAND LANDHUIS. Een zeer bekende klucht.
Een oude New Yorker is verlekkerd op een oude villa
waar volgens de legende eens president George
Washington zou hebben geslapen. Van de koop van de
villa komt alleen maar veel kluohtige ellende. U kunt
het vanavond zelf zien. Maar het komt tenslotte alle
maal op zijn pootjes terecht.
TELEDISCO PARADE. Feiten en meningen
ZEG MAAR JULES TEGEN HET LEVEN. Een liedjes
programma van Jules de Corte
JAAROVERZICHT BINNENLAND
GEEF DE BOER EEN STOEL. T.v.-spel
MEDITATIEF PROGRAMMA aan het eind van het jaar
DE KLOK VAN 12 UUR
HOOGTEPUNTEN 1965. Flitsen uit amusementspro
gramma's 1965
„Het scheelde maar
20.00 JOURNAAL
20.01 40 JAAR LIEDJES
21.10 RINUS FERDINANDUSSE
een jaartje" Overzicht van 1965
21.50 DE INDRINGER. Westernfilm over een zeer kritieke
toestand op een ranch
23.05 JULIE ANDREWS-SHOW. Een programma vol show
en zang
23.58 DE KLOK VAN 12 UUR
16.30 DE KINDEREN VAN DE ZOUTKREEK
16.55 MAREN EN HET UILTJE. Avonturenfilm v. tl. Jeugd
19.00 ZANDMANNETJE
10.05 TIENERKLANKEN
19.38 DE ARME BLINDF
19.55 DE WEERMAN
20.00 NIEUWS
20.15 NIEUWJAARSTOESPRAAK
20.20 MUSIC MAESTRO PLEASE
21.20 GLOBE HOTEL. Filmklucht
21.35 THE BLACK AND WHITE MINSTREL SHOW
T.v.-show
22.20 EEN BEWOGEN VISPARTIJ. Filmklucht
22.35 HET GROTE FEEST
22.30-1.00 OUDEJAARSAVONDSHOW
17.00 FILM VOOR DE JEUGD
18.28 ALLO LES JEUNES. Voor de jeugd
19.00 EH BIEN DANSEZ MAINTENANT
19.25 GRAIN DE SABLE
20.00 JOURNAAL
20.25 NATIONALE LOTERIJ
20.30 TILT
21.15 BARBARA. Toneelstuk van M. Duran
22.35 PETULA CLARK
23.05 SUIVEZ-MOI. Show in het Lido te Parijs
0.25 DE LUCUONA CUBAN BOYS
(Van onze radio- en t.v.-redacteur)
HILVERSUM Op de laatste pers
conferentie van dit jaar, welke de
NTS te Hilversum hield, heeft de voor
zitter, de heer E. A. Schüttenhelm de
financiering van de televisie in 1966 een
van de moeilijkste problemen genoemd.
Er is een duidelijke discrepantie tussen
de gestelde taken voor de NTS-nieuwe
stijl en de groei van inkomsten. De in
komsten uit de kijkgelden zullen van
1965 op 1966 stijgen met circa 1 pro
cent, door de steeds langzamere toena
me van het getal nieuwe tv-bezitters.
De uitgaven stijgen echter met vele
procenten, o.a. door de ontwikkeling
van lonen en prijzen. Bovendien moeten
voldoende gelden beschikbaar blijven
voor belangrijke nieuwbouwprojecten
op studiegebied en de noodzakelijke uit
breiding en aanpassing van de techni
sche middelen.
Nu de lijn der kosten sterker stijgt
dan die der inkomsten, bestaat het reële
gevaar dat verdere exploitatie op het
zelfde niveau niet meer mogelijk is.
Voorts leeft men in de onzekerheid
omtrent de mogelijke inkomsten uit
de reclame. Men weet nog niet wanneer
deze kan worden ingevoerd. Misschien
wordt het pas oktober 1966. Van de
reclamegelden gaat bovendien 40 pro
cent naar de pers. In die tussentijd dient
het tekort aan inkomsten te worden
aangevuld. Spreker vertelde dat het
NTS-bestuur de minister in overweging
had gegeven om evenals destijds in de
experimentele periode van de televisie,
een voorschot van ongeveer 17 miljoen
gulden te verschaffen. De bewindsman
heeft verklaard dat hij de status-quo
wil handhaven, maar dat betekent o.a.
dat de nieuwbouw niet in dit tempo kan
worden gehandhaafd, daar er nu al een
schreeuwend gebrek'aan faciliteiten is.
Als bovendien het aantal zenduren op
het tweede televisienet met 10 wordt
verhoogd, om het enigszins gelijkwaar
dig te maken aan het eerste, zullen de
moeilijkheden zelfs nog toenemen.
De nieuwe programmacommissaris, de
heer J. Vk.-.Rengelink, onderstreepte, dit
betoog dgor op te merken, -dat wil men
zendtijd "tiltbréiöeil, meer regionale te
levisie geven,-evenals meer schooltele
visie-uitzendingen en je bovendien voor
bereiden op de kleurentelevisie, waar
van men in 1967 de start verwacht, er
een prioriteitsschema dient te worden
opgesteld. De mogelijkheden van het
nieuwe bestuur en hun beleid ten aan
zien van de prioriteiten zal daarom in
sterke mate afhankelijk blijken van het
ministeriële beleid.
De heer K. de Wilde, wethouder van
stadsontwikkeling, onderwijs en cul
tuur te Amersfoort en thans lid van de
Raad van Beheer van de NTS, is belast
met het commissariaat over personeels
aangelegenheden. Drs. C. van de Ploeg
van de Nederlandse sportfederatie zal
het financieel-economisch commissariaat
gaan beheren en mr. A. H. van de Veen,
directeur van de NCRV, blijft commissa
ris voor technische zaken. Van deze le
den van de raad van beheer wordt ver
wacht dat de functies hen geheel zullen
opeisen. De heer De Wilde zei hierover,
dat de omvang van deze taak van die
aard is, dat hij een deel van zijn arbeid
in Amersfoort zal moeten neerleggen.
In tegenstelling tot vroeger zullen
de nieuwe commissarissen straks wor
den gehonoreerd. In Hilversum verluidt
dat de jaarlijkse vergoeding hiervoor
omstreeks 40 mille zal bedragen.
Op opmerkingen van journalistieke
zijde dat onder denieuwe door de
Kroon en representatieve organisaties
aangewezen leden zoveel voorstanders
van een nationale omroep i.e. zoveel
VPRO-aanhangers die hetzelfde nastre
ven, worden geteld, werd begrijpelijker
wijze van NTS-zijde geen commentaar
gegeven. Het meest opvallende werd
genoemd dat in de door de culturele or
ganisaties voorgedragen bestuursgedele-
geerden zelfs een katholiek ontbreekt.
Nu de omroepen in dit grote bestuurs
college van 21 personen duidelijk in de
minderheid zijn, verwachtte de pers op
voorhand al de nodige moeilijkheden.
Nu de statuten voor de nieuwe NRU-
en NTS-besturen nog dienen te worden
vastgesteld en de leden zowel van de
programmaraad als de programmacoör
dinatiecommissie nog dienen te worden
benoemd, is het toch moeilijk om in
Hilversum en Bussum deze „nieuwe
stijl" waar te maken. Deze periode zal
dan ook worden gebruikt om de nieuwe
leden in het bestuur voorlichting te
geven over de belangrijkste facetten van
dit ingewikkelde en dynamische om
roepbedrijf.
(Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend
Op nieuwjaarsdag zendt de
AVRÖ-tv het tienerprogramma
„Moe/ Ga Ga" uit, waarin o.a. op
treedt de hand „Het" met het
shownummer Het Bed" met ko
nijnenhok
(Advertentie)
DEN HAAG (ANP) Impressario
Paul Acket brengt op 15 januari voor het
eerst in ons land in het Concertgebouw
in Amsterdam een spiritual- en gospel
festival. De kerkmuziek van de Ameri
kaanse neger zal worden vertolkt door
bisschop Samuel Kelsey en de eerwaar
de John I. Little uit Washington; de gos-
pelaires uit Dayton in Ohio, door de Do
rothy Norwood Singers uit Atlanta in
Georgia en de Harmonizing Four met
gospel Joe Williams uit Richmond. Zij
allen treden voor het eerst in Nederland
op.
Bisschop Samuel Kelsey en de eerwaar
de John I. Little houden een zogenaamde
dubbele preèk", dit is een predikatie,
waarbij het gesproken woord in zang
overgaat en andersom.
tiè.
Rien van Nunen, Robert Sobels en Anton Peters
in een scène uit „Vrijstaand landhuis", de televisie
komedie, die op oudejaarsavond door de NCRV
onder regie van Gerard Rekers wordt uitgezonden
via Nederland i.
12.15 NIEUWJAARSCONCERT
13.25 SPORT IN BEELD van het hele jaar
14.10 SKISPRINGEN
16.00 THE BEATLES. Tekenfilm
16.20 FOTOTRIPTIEK
16.35 MOEF GA GA. Een uitzending van het T.v.-tiener-
theater met o.a. Dave Berry en The Fortunes
17.05 NIEUWE VERHALEN VAN VROUWTJE BEZEM
STEEL. Voor de kinderen
19.00 NIEUWS IN HET KORT
19.01 KLAAS VAAK
19.05 THE THUNDERBIRDS
19.55 AVRO's TELE VIZIER
20.00 JOURNAAL
20.05 INTERNATIONALE IJSSTERRENPARADE
Tweede deel
20.55 DANNY KAYE
21.45 JOS CLEBER met het Cosmopolitain Orkest
22.25 AVRO's TELEVIZIER
22.40 TWEEDE JOURNAAL
20.00 NIEUWS IN HET KORT
20.05 LETTERS EN NOTEN
20.50 WEIHNACHTSORATORIÜM van Johann Sebastian
Bach. Cantate no. 4
21.20 HONGKONG. Aflevering 10. Avonturen van een jour
nalist in het Verre Oosten
22.10 EPILOOG
22.15 TWEEDE JOURNAAL
12.15 NIEUWJAARSCONCERT
13.30 SKIëN
15.30 AVONTURENFILM
16.45 KINDEREN VAN DE ZOUTKREEK
18.55 ZANDMANNETJE
19.00 FLIPPER
19.25 NIEUWE FRANSE FILMKLUCHTEN
19.55 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
20.00 NIEUWS
20.25 JOHAN EN DE ALVERMAN Zesde deel
21.45 ECHO
22.15 DE ONKREUKBAREN. Politiefilm
23.05 NIEUWS
12.15 NIEUWJAARSCONCERT
13.30 SKISPRINGEN
15.30 PICORAMA
16.00 ALPHABéTIQUEMENT VöTRE
17.00 TATI L'PERIQUE Toneelstuk
18.25 BERICHTEN
18.30 CASSE-NOISETTES. Ballet
19.25 GRAIN DE SABLE
19.30 SHINDING
20.00 JOURNAAL
20.30 LE BON ROI DAGOBERT. Film
22.00 OVERZICHT VAN 1965
19.00
19.06
19.30
20.00
20.05
20.30
21.05
21.15
22.10
22.50
WOORD VOOR WOORD
DE JETSONS. Tekenfilm
DE MAMMIES. De marktvrouwen van Senegal en
Nigeria
JOURNAAL
SPORT IN BEELD
SWINKT. Rob de Nijsshow
DE WERELD VAN VANDAAG
DE REISGENOOT. Met o.a. Hans Tiemeyer en Marja
Habraken. Een reeks belevenissen in een coupé van
een Engels boemeltreintje, met een aardige ontknopig
KU KLUX KLAN: rassehaat en terreur
TWEEDE JOURNAAL
19.00 SPORT IN BEELD
19.05 ENGELSE LES
19.30 HET GEHEIM VAN DE OUDE MOLEN. Een nieuwe
wekelijkse serie voor de jeugd. Eerste aflevering: „Het
vreemde licht"
20.00 JOURNAAL
20.05 DE ZWEEDSE GOUVERNANTE
20.30 DE GLORIEUZE VELDSLAG. T.v.-spel
21.30 ANN. Licht amusement
22.00 SPORT IN BEELD
22.15 TWEEDE JOURNAAL
11.00 H. MIS
15.00 VOOR BOER EN TUINDER
15.30 DE FLINSTONES
15.55 JEROOM EN BENZAMIEN
16.50 DE KINDEREN VAN DE ZOUTKREEK
18.30 WIJ VIEREN NIEUWJAAR
18.50 DRIE MUSSEN EN EEN HEEL KLEINTJE. Film
20.00 NIEUWS
20.15 SPORT
20.40 KLEIN SCHERM, GROTE FILM. Moby Dickfilm
22.10 JAZZPRISMA
15.00 MAGILLA THE GORILLA. Tekenfilm
15.25 STUDIO 5
18.30 CLAUDE SANTELLI. Spel naar de roman van
Hector Malot
19.35 MES AMIS SAUVAGES
20.00 JOURNAAL
20.30 DESTINATION DANGER. T.v.-feuilleton
21.00 LA SURPRISE. T.v.-spel
21.45 DOCUMENTAIRE OVER DE 2e WERELDOORLOG
22.15 JOURNAAL