Donald Duck Theekopje ruimt plaats in voor magisch maangezicht LIEBHERR - KOELKAST Bisschoppen vragen tijd en geduld leromba de Griek J. J. Oversteegen wil een Stichting Auteursbelangen Nieuwe vormen van keramiek BLADEREND IN „MERLYN": DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 27 DECEMBER 1965 In brief aan gelovigen Zenderstation op Bonaire Met Brabants Orkest André Vandermoot dirigeert Wozzeck Jurist gevraagd BELGIË (Frans): Le Saint Dinsdag 28 december Maandag 27 december Nutsspaarbank Breda SUSKE EN WISKE vanaf morgen in: BELGIË (Vlaams): De lente van Jonathan Pon n oh In iror NEDERLAND I: Lokkende horizon NEDERLAND II: Tim Frazer N WERELDMERK 'N KLASSE APART De voorbereiding van het reeds aan gekondigde provinciaal concilie zal voor de meestt vitale punten moeten voeren tot een handleiding voor de vormgeving van het Vaticaans Concilie. Dit zegt het Nederlands episcopaat in een brief die gisteren van de kansel werd voorgele zen. Als enkele van deze vitale punten noe men de bisschoppen: het leven van de priesters en de religieuzen, de priester opleiding, de pastoraal voor huwelijk en gezin en voor het gemengde huwelijk, de pastoraal van de sacramenten, de oecumene en de gezamenlijke verant woordelijkheid voor de wereld en de we reldkerk. De gelovigen mogen er op vertrouwen, aldus de bisschoppen, dat de concilie besluiten zo goed mogelijk in de prak tijk zullen worden gebracht. Belangrij ker achten zij echter de geest van het concilie, zoals die in de documenten ge vat ligt. „Het gaat erom de grondzichten van het concilie in de praktijk van het chris telijk leven en in de gemeenschap van mensen vorm te geven. Dit kan niet van de ene dag op de andere. Het zal tijd vragen en dus geduld", aldus het episcopaat, dat verder aandringt op eens gezindheid, zoals die alleen kan ont staan door vertrouwvolle medewerking van priesters en leken met de hiërarchie. Het verschil in liturgische vormgeving zoals dit nu groeit, aldus de bisschoppen, mag niet betekenen dat men uit elkaar groeit- „De eenheid echter zal er wel an ders uit gaan zien. Dit vraagt een grote eensgezindheid en een ware samenwer king..." AMSTERDAM Het stedelijk mu seum te Amsterdam heeft de opvat ting: getrouw, dat het z\jn primaire taak is, nieuwe vormen in de beelden de kunst te tonen tot 24 januari een vijftal zalen ingeruimd voor een aantal Nederlandse pottenbakkers. Men neme deze beroepsaanduiding vooral niet te letterlijk, want potten vindt men op de expositie niet of nauwelijks. De titels van de tentoongestelde werken („huis van Loes", „magisch maangezicht", „versteend traject 11" en „vier Finse trollen", om maar een greep te doen) spreken in dit verband boekdelen. Hier zijn geen ambachtslieden aan het woord, die theekopjes, siervazen of kerstbeeldjes maken, maar kunste naars met een voldragen bewusstzyn van hun status. Wanneer onder hun zoekende handen al een vaas vandaan komt, is het, omdat zij geboeid zijn ge weest door de vorm en vooral niet, om dat zij het assortiment van de bloemis terij wilden verrijken een opening om bloemen in te doen ontbreekt dan ook meestal. De associaties, die men, dwalend langs de 142 geëxposeerde werkstukken opdoet, zijn: totempaal, gestyleerde li chaamsvorm zeeschelp, paddestoel, kiezelsteen, Bolder, accu, koraalrif, gra naatappel. U ziet: er zit geen theepot bij. Bewust zijn de makers afgeweken van het min of meer traditionele ge bruiksgoed om, met behoud weliswaar van de specifiek keramische eigen schappen, te zoeken naar autonome vormen. Bij een deel van de pottenbakkers bp- tekende dit een nieuwe ontwikkeling in hun werk, ontstaan als reactie op een noodzakelijke routine in het vervaardi gen van gebruiksgoed. Zo vertonen de creaties van Johnny Rolf en Jan van der Vaart architectonisch opgebouwde vormen, die in niets o^ vazen lijken, maar nog wel als zodanig dienst kun nen doen. Marianne Franken en Jan de Rooden daarentegen gebruiken wel de ronde volumes, die kenmerkend zijn voor de traditionele pottenbakkerskunst maar hun keramiek heeft al geen ande re functie meer dan het oog te stralen- In het werk van de andere exposanten moet men meer een nieuwe uiting zien van een toch al uitsluitend plastisch ge richte belangstelling. Bij Johan van Loon en Sonja Land weer herkent men motieven uit de plantenwereld terwijl Lies Cosyn en Hans de Jong in hun dier- en mensfigu ren associaties wekken met literatuur cn toneel. Vrije keramische plastieken tenslotte ziet men bij Huub Gommans. Leon van der Heyden en Kees van Renssen. De afstand tot de beeldhouw kunst wordt bij deze laatsten zeer klein en is vooral bepaald door de aard van het materiaal, dat een opbouw van hol le vormen vereist. Hun uiterst decora tieve werkstukken zijn vaak meer dan een meter groot en doen het goed in de ruimte, maar voor een gezin met klei ne kinderen is het, gezien de broosiheid van het materiaal, niets. Toch zijn ze, „Wachter" in groen-blauw glazuur van Hans de Jong. GEERT VAN BEEK te verwezenlijken is, lijkt ons de be noeming van een jurist, die aan alle auteurs, die er behoef te aan hebben, advies kan geven over contract-kwestiesen dat waarachtig niet alleen in conflict situaties. Vrouwen, die een kind moeten krijgen, kunnen voor een appel en een ei een cursus volgen met filmpjes, koffie en koek. Maar een auteur, die een contract wil sluiten (en geacht wordt de wet te kennen) moet dat doen zonder ie mand te kunnen vragen wat de consequenties van zijn handelingen zullen zijn tenzij hij er zijn nog niet ontvangen voorschot aan wil spenderen. Wat ook in naam alle maal mogelijk is, praktisch staan de zaken zo en niet anders. Elke auteur weet dat. Wat moet men hieraan doen? Voorlichtingsavonden voor au teurs? Nog niet zo'n dom idee. Brochures, ook heel aardig, maar toch onvoldoende. Waarom niet een Stichting Auteursbelangen met een dagelijks bureau, dat door een jurist geleid wordtdie doorkned is in het auteursrecht? Fascinerende poëzie is er van Jacq Frimin Vogelaar. Geert van Beek draagt „Het Mexicaanse paardje", een apokalyptisch kort verhaal met een verrassende point, bij. De hitte en de „geneugten" van het buitenleven zijn er goed in uitgebeeld, maar Jezus speelt er een te grote rol in. Tenslotte vraagt W. Blok aandacht voor Boutens' gedicht „Nacht-Stilte" uit diens bundei „Vergeten Liedjes"- Zijn uiteenzetting is vooral interessant, omdat hij bij de toelichting van de structuur van het gedicht ook de „stem voering" betrekt. Speciaal bij een ly ricus als Boutens kan deze werkwijze tot verrassende resultaten leiden. In „De Valkuil" pareren Fens en d'Oliveira geestig aanvallen op „Mer- lyn". WILLEM v-d. VELDEN DEN HAAG (ANP) De landsrege ring van de Nederlandse Antillen en Ra dio Nederland Wereldomroep hebben een akkoord bereikt over de bouw van een zenderstation op het eiland Bonaire. De financiële middelen zullen door de Ne derlandse regering worden beschikbaar gesteld. De vestiging van een eigen zendersta tion op Bonaire schept voor Radio Ne derland Wereldomroep de mogelijkheid om in de toekomst tot uitbreiding van de zg. relay-uitzendingen te komen, wat met het oog op het steeds intensiever wordende omroepverkeer van essentieel belang is. (Aidiventenifcie) AMSTERDAM De eerste dirigent en de muzikale directeur van de Opera, het ,,Théatre de la Monnaie" te Brussel, André Vandernoot, zal de opvoeringen in Nederland dirigeren, die de Nederland se Operastichting van Alban Bergs inte ressante werk „Wozzeck" geven zal. De ze opvoering zal o.a- in Eindhoven te (.Advertentie) Elke OLVEH polis is winstdelend wat Van der Heyden betreft althans, duidelijk voor huiselijk gebruik bedoeld. Hij beschouwt zijn „keramische artike len" namelijk als bijdragen tot een nieuw wooncomfort en zoekt het daar om bij koele vormen in steengoed met een glad geglazuurd oppervla':. Gom mans werkt met zeer complexe vor men, soms bedekt met een laag bleek- rose glazuur, soms donker en aards van oppervlak. Het grotendeels ontbreken van kleur in de geëxposeerde keramiek hangt sa men met de techniek, die de meeste pottenbakkers tegenwoordig gebruiken steengoed, dat onder hoge tempera turen (1200-1300 graden) gebakken wordt, waarbij het materiaal zoveel mogelijk voor zichzelf moet spreken. Deze werkwijze hebben de Nederlan ders gemeen met hun collega's in En geland en Scandinavië. Studie- en werk bezoeken naar deze landen hebben veel bijgedragen tot hun technische scho ling. In Engeland is de traditie van het pottenbakken altijd sterk geweest. Men heeft er de beschikking over goede klei Foto links: Vr cht in bruin-groen en blauw glazuur van Hans* de Jong. Foto rechts: Rose glazuur van Huub Gom mans. en bereikt prachtige resultaten in hoog gebakken siteengoed van zeer sobere kleur. Wat Scandinavië aangaat: daar hebben de fabrieken van Gustavsberg en Arabia baanbrekend werk gedaan door de wijze, waarop zij kunstenaars in staat stellen, vrij in eigen, goed ge outilleerde ateliers te experimenteren, of zij nu meewerkten aan <fe industri ële produktie van het bedrijf of niet. Zowel in deze landen als in Amerika, waar minder gebondenheid aan traditie bestaat, ia de bodem voor authentieke vormen van keramiek uitermate vruchtbaar- Nederland echter begint aardig in de resolute pas van de ont wikkeling mee te lopen, zoals de expo sitie in het Stedelijk bewijst. Kees Fens opent de september-ok- tober-af levering van „Merlyn" met een fraai staaltje van close reading. Het is een analyse van „Willem Mer- tens" levensspiegel". Hij vestigt hier mee weer eens de aandacht op de schrijver J. van Oudshoorn, die lange tijd verwaarloosd is, maar nu opnieuw belangstelling begint te trekken. Ge noemd boek is moeilyk toegankelijk en laat ook na de knappe uiteenzetting van Fens plaats voor vele vraagte kens. Vestdijks episch gedicht „Mnemosy ne in de bergen" wordt door R. A. Cornets de Groot onder de loep geno men. Hij begint in dit eerste gedeelte van zijn studie met een weergave van de inhoud der negen zangen, waaruit het gedicht bestaat. In een volgend nummer zal hij in een samenvatten de nabeschouwing zijn interpretatie van het geheel geven. Redactie-secretaris J. J. Oversteegen houdt ,.een wild betoog", zoals hij het zelf noemt, over schrijvers-subsidie en wat daaraan vastzit. Hij haalt heel wat overhoop en komt met nogal revolutio naire nieuwigheden voor de dag. Een reëel voorstel, dat zonder veel moeite 16.30 DE KINDEREN VAN DE ZOUTKREEK. 16.55 DE ZEEPKISTENRACE. 19.00 ZANDMANNETJE. 19.05. BEZIELD AARDEWERK. 19.20 DE FLINTSTONES. 1945 OPENBAAR KUNSTBEZIT. 19.55 DE WEERMAN. 20.00 NIEUWS. 20.25 CLOSE-UP VAN JERRY LEWIS. 21.15 DE LENTE VAN JONATHAN, spel door Clem Schou wenaars 21.45 HERDENKINGSPROGRAMMA. Sterfdag Jan Boon 22.15 VERGEET NIET TE LEZEN. Auteurs ie gast in de studio. 22.45 NIEUWS. 17.00 FILM VOOR DE JEUGD. 18.25 BERICHTEN. 18.55 BOUTIQUE. 19.25 GRAIN DE SABLE. 19.30 SPORT. 20.00 LA PREUVE PAR QUATRE. 21.00 LE SAINT. Feuilleton. 21.50 LECTURES POUR NOUS. 22.40 JOURNAAL. HILVERSUM I 402 m HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.00 Stereo. Metropole-orkest (opn.): amusementsmuziek. 12.27 Mede delingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.30 Voor het platteland. 12.37 Lichte gram- mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Jour naal- 13.30 De ontwikkeling van de ope ra: de opera in Duitsland en in Enge land, muzikaal klankbeeld. 15.15 Voor de vrouw (16.00 - 16.02 Nieuws). 16.15 Van mens tot mens, lezing. 16.25 Kerk orgelconcert (opn.): klassieke en moder ne muziek. 18.00 Nieuws- 18.15 Actuali teiten. 18.25 Lichte orkestmuziek en zang soliste. 18-50 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 19.05 Op de plaat rust: muziekprogramma voor de strijdkrach ten. 19.45 Overheidsvoorlichting: samen werking met ontwikkelingslanden.Vraag- gesprek van Paul de Waart met pr f ir. A. J. van der Weele, dir. v.h. Intern. Opleidingscentrum voor Luchtkartering te Delft en prof. dr. ir. W. Schermer- horn- 20.00 Nieuws. 20.05 Weet ik veel, wedstrijdprogramma. 20.30 Uit-zending (dl. 1): gevarieerd programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Uit zending (dl. 2): gevarieerd programma. 23-55 - 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m NCRV: 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 13.30 Nieuws. 12.40 Variant: reportages en lichte grammofoonmuziek. 13-30 Koor zang: amusementsmuziek. 13.50 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Siaran Hari Natal: Kerstuitzending van de Molukse christen Jongeren Vereniging. 14.30 Klassieke grammofoonmuziek. 15.00 Wij en onze staties: godsdienstige uitzen ding. 15.30 Oude Nederlandse kamermu ziek. 15.55 Nederlands kamerorkest (gr.): klassieke muziek. 16.20 Herhaling steravondwedstrijd Uit ben je, van don derdag 16 december jl. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd 17.30 Lich te grammofoonmuziek voor de tieners 17.50 Overheidsvoorlichting: 17-50 Suri name Journaal. Spreker: mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Koninklijke Militaire Ka pel. 18.20 Uitzending van de Anti Re volutionaire Partij. 18-30 Haags Kamer koor met orgelbegeleiding: geestelijke liederen. 13.50 Gitaarmuziek (gr.) 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 Klassieke grammofoonmu ziek. 19.55 Op de man af, praatje. 20.00 Licht instrumentaal kwintet. 20.20 De Bandrekels^ eenakter. 21.CO Pianorecital (gr.): klassieke muziek. 21.20 Populair klassieke orkestmuziek. 21.50 Pianoreci tal (opn.): klassieke muz. 22.15 Avond overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boek bespreking. 22.50 Stereo: Strijkorkest en koorzang (opn.): lic'hte muziek. 23.25 Signaal: muziek van eigen tijd. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM III F.M. KRO: 12.00 Nieuws. 12-02 Actualitei ten. 12.05 Licht gevarieerd platenpro- gramma. 13.00 Nieuws. 13-02 Actualitei ten. 13.05 Bert: licht platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14-02 Actualiteiten. 14-05 Licht gevarieerd platenprogramma. 15-00 Nieuws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Vertel dat maar in.platen en praten op een dorpsplein. 16.00 Nieuws. 16.02 Actuali teiten. 16.05 Lichte grammofoonmuzijk voor de tieners. 17-00 Nieuws. 17-02 Ac tualiteiten. 17.05 - 18-00 Licht gevarieerd muziekprogramma (gr.). BRUSSEL VLAAMS 324 M 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte mu ziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen en SOS-berichten voor de sichippers. 12.45 Buitenlands persoverzicht. 12.50 Beurs berichten en programmaoverzicht- 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Filmmuziek. 14.30 Oude muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Oude muziek. 15-35 Amusementsmuziek. 16-00 Nieuws. 16-03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuwsi. weerbe richt en mededelingen. 17.15 Lichte mu ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda ten. 18.28 Paardesportberic'hten. 18-30 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18-52 Licht orkest. 19-00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek en correspondentie uit Ne derland. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Mis sieklankbeeld. 20.00 Operakroniek. 22.00 Nieuws en berichten. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek- 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek (Om 8.25 - 8.30 De groenteman). 8.45 Morgenwijding. 9.00 Voor de zieken (9-35 - 9.40 Waterstanden). 10.00 Voor de kleu ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11-00 - 11.02 Nieuws). HILVERSUM II 298 m KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 - 7-32 Nieuws. 7.45 KNAC-ANWB wegeninformatie). 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. (8-30 - 8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huis vrouw. 9.40 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Gevarieerd muziekprogramma (gr) 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte gram mofoonmuziek. 11.50 Volaan.. vooruit, lezing. HILVERSUM III FM NRU-NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru mentaal allerlei (gr.). 10.00 Nieuws. 10-02 Licht muziekprogramma (gr.) (Om 11.00 Nieuws). zien zijn en wel op zaterdag 22 januari en maandag 24 januari. Het Brabantsi Orkest zal bij deze voor stellingen zijn medewerking verlenen, waarvan er behalve in Eindhoven nog drie in Amsterdam en een in Nijmegen en Utrecht gegeven zullen worden. De repetities van het orkest van dit werk zullen dezer dagen beginnen. Van loot werd in 1927 te Brussel gebo en men kan hem wel tot een van de meest markante jonge dirigen ten van zijn generatie rekenen. In 1953 beëindigde hij zijn studie aan de Staats- academie fuer Musik" in Wenen en be gon hij zijn carrière met 'n tournee door Europa met de „Wiener Symphoniker". André Vandernoot, die helaas nog nooit in ons land met een Nederlands orkest concerteerde, dirigeerde in Genève, Lau sanne, Londen, Parijs, Barcelona, Lissa bon, Oslo, Praag, Brussel, Boedapest, Zagreb, Buenos Aires, Caracas, Monte Carlo en Berlijn. Verder maakte hij een aantal platen met de 1 ekendste orkes ten van Europa. Sedert 1960 bekleedt hij zijn verantwoordelijke functie te Brussel. Hij begeleidt ook altijd de bal letten van Béjart, het beroemde ballet der twintigste eeuw. André Vandernoot debuteerde in 1963 in Amerika en werd dadelijk daarop weer voor 2 maanden geëngageerd. (Advertentie) Uatharinastraat 15 Dillenburgstraat Roosendaal: Markt 24 Bergen op Zoin van Dedemstraat 3 Rente 3V4. 3% en 4Va Horizontaal: 1. voorzetsel. 2. boom - een zekere. 3. boom. 4. reisje - parkje. 5. plaats in Gelderland - ik (Latijn). 6. ver harde huid - vlug. 7. insekt. 8. etce tera (afk.) - manuscripten (afk.). 0. vierkant. Vertikaal: 1. voorzetsel - Trans Europe Express - voegwoord. 2. slang. 3. voorzetsel - dun - inhoudsmaat. 4. voorzetsel - be kende motorraces. 5. laagte - deel v. het hoofd. 6. Militaire Politie (afk.) - de oudste. 7. muzieknoot - lidwoord - pers. voornaamwoord. 8. op geen en kele plaats. 9. voorzetsel - hek* - vaartuig. ss - tojf - e\ -0 *sua8 -jau*8 'aui - uaa - aj i us - dui *9 -joo - iep g m%% - do do - jat - do •g 'luadjas z "I **M®A •ajjBo '6 ssui - o;a g 'j. 'jaus - uaa -9 -o§a - ada -g '^jad - diiq. -f uito 'g aua - dsa 'z uapuo *x *joh :3uisso|do Waren we tijdens de apekermis nog even aan de zuidkust van Frankrijk, ook in dit verhaal gaan we naar het zonnige ".uiden van Europa. Deze keer naar het losteljjke zuiden van ons werelddeel, /oor het echter zover is zien we Jeroen vriendschap sluiten met Kemal de Turk en waar dat allemaal toe leidtOnder andere tot nevenstaand tafereel: Jeroen, die de Sirtaki danst. 20.00 JOURNAAL. 20.20 ZENDTIJD POLITIEKE PARTIJEN. 20.30 LOKKENDE HORIZON. Met o.a. Peter Ustinov. Een Engels-Australiscihe film over een rondtrekkende vee drijver, die allerlei plannen maakt, op aandringen van zijn vrouw, om zelf een farm te beginnen. Wanneer hij alles voor 'elkaar denkt te hebben stort alles wait hij heeft gebouwd als een kaartenhuis in elkaar. 22.40 ZENDTIJD SOCUTERA. 22.45 TWEEDE JOURNAAL. 22.50 SLUITING. 20.00 NIEUWS IN HET KORT. 20.01 TIM FRAZER. Deel VI. 20.30 SUR UN AIR DE PARIS. Oude chansons van Caroline Gier. 22.55 FILMOOGST 1965 IN NEDERLAND. 21.45 IMPROVISATIE. Flitsen van de uitreiking van ée Wessel Hckenprijs 1965 aan Piet Noordyk. 22.10 TWEEDE JOURNAAL. 22.15 SLUITING. 16.00 KLANTENSERVICE 16.25 HUMOR UIT VROEGER DAGEN. 17.00 SLUITING 19.00 NIEUWS IN HET KORT. 19.01 KLAAS VAAK. 19.05 DE VIRTUOOS. 19.20 OPENBAAR KUNSTBEZIT. 19.35 FLIPPER. De professor. Peter Ustinov en Charly Chaplin.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 7