Donald
Duck
Theekopje ruimt plaats in
voor magisch maangezicht
LIEBHERR - KOELKAST
Bisschoppen
vragen tijd
en geduld
leromba
de Griek
J. J. Oversteegen wil een
Stichting Auteursbelangen
Nieuwe vormen van keramiek
BLADEREND IN „MERLYN":
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 27 DECEMBER 1965
In brief aan gelovigen
Zenderstation op Bonaire
Met Brabants Orkest
André Vandermoot
dirigeert Wozzeck
Jurist gevraagd
BELGIË (Frans): Le Saint
Dinsdag 28 december
Maandag 27 december
Nutsspaarbank
Breda
SUSKE EN WISKE vanaf morgen in:
BELGIË (Vlaams):
De lente van Jonathan
Pon n oh In iror
NEDERLAND I: Lokkende horizon
NEDERLAND II: Tim Frazer
N WERELDMERK 'N KLASSE APART
De voorbereiding van het reeds aan
gekondigde provinciaal concilie zal voor
de meestt vitale punten moeten voeren
tot een handleiding voor de vormgeving
van het Vaticaans Concilie. Dit zegt het
Nederlands episcopaat in een brief die
gisteren van de kansel werd voorgele
zen.
Als enkele van deze vitale punten noe
men de bisschoppen: het leven van de
priesters en de religieuzen, de priester
opleiding, de pastoraal voor huwelijk en
gezin en voor het gemengde huwelijk,
de pastoraal van de sacramenten, de
oecumene en de gezamenlijke verant
woordelijkheid voor de wereld en de we
reldkerk.
De gelovigen mogen er op vertrouwen,
aldus de bisschoppen, dat de concilie
besluiten zo goed mogelijk in de prak
tijk zullen worden gebracht. Belangrij
ker achten zij echter de geest van het
concilie, zoals die in de documenten ge
vat ligt.
„Het gaat erom de grondzichten van
het concilie in de praktijk van het chris
telijk leven en in de gemeenschap van
mensen vorm te geven. Dit kan niet
van de ene dag op de andere. Het zal
tijd vragen en dus geduld", aldus het
episcopaat, dat verder aandringt op eens
gezindheid, zoals die alleen kan ont
staan door vertrouwvolle medewerking
van priesters en leken met de hiërarchie.
Het verschil in liturgische vormgeving
zoals dit nu groeit, aldus de bisschoppen,
mag niet betekenen dat men uit elkaar
groeit- „De eenheid echter zal er wel an
ders uit gaan zien. Dit vraagt een grote
eensgezindheid en een ware samenwer
king..."
AMSTERDAM Het stedelijk mu
seum te Amsterdam heeft de opvat
ting: getrouw, dat het z\jn primaire
taak is, nieuwe vormen in de beelden
de kunst te tonen tot 24 januari een
vijftal zalen ingeruimd voor een aantal
Nederlandse pottenbakkers. Men neme
deze beroepsaanduiding vooral niet te
letterlijk, want potten vindt men op de
expositie niet of nauwelijks. De titels
van de tentoongestelde werken („huis
van Loes", „magisch maangezicht",
„versteend traject 11" en „vier Finse
trollen", om maar een greep te doen)
spreken in dit verband boekdelen. Hier
zijn geen ambachtslieden aan het
woord, die theekopjes, siervazen of
kerstbeeldjes maken, maar kunste
naars met een voldragen bewusstzyn
van hun status. Wanneer onder hun
zoekende handen al een vaas vandaan
komt, is het, omdat zij geboeid zijn ge
weest door de vorm en vooral niet, om
dat zij het assortiment van de bloemis
terij wilden verrijken een opening
om bloemen in te doen ontbreekt dan
ook meestal.
De associaties, die men, dwalend
langs de 142 geëxposeerde werkstukken
opdoet, zijn: totempaal, gestyleerde li
chaamsvorm zeeschelp, paddestoel,
kiezelsteen, Bolder, accu, koraalrif, gra
naatappel. U ziet: er zit geen theepot
bij. Bewust zijn de makers afgeweken
van het min of meer traditionele ge
bruiksgoed om, met behoud weliswaar
van de specifiek keramische eigen
schappen, te zoeken naar autonome
vormen.
Bij een deel van de pottenbakkers bp-
tekende dit een nieuwe ontwikkeling in
hun werk, ontstaan als reactie op een
noodzakelijke routine in het vervaardi
gen van gebruiksgoed. Zo vertonen de
creaties van Johnny Rolf en Jan van
der Vaart architectonisch opgebouwde
vormen, die in niets o^ vazen lijken,
maar nog wel als zodanig dienst kun
nen doen. Marianne Franken en Jan de
Rooden daarentegen gebruiken wel de
ronde volumes, die kenmerkend zijn
voor de traditionele pottenbakkerskunst
maar hun keramiek heeft al geen ande
re functie meer dan het oog te stralen-
In het werk van de andere exposanten
moet men meer een nieuwe uiting zien
van een toch al uitsluitend plastisch ge
richte belangstelling.
Bij Johan van Loon en Sonja Land
weer herkent men motieven uit de
plantenwereld terwijl Lies Cosyn en
Hans de Jong in hun dier- en mensfigu
ren associaties wekken met literatuur
cn toneel. Vrije keramische plastieken
tenslotte ziet men bij Huub Gommans.
Leon van der Heyden en Kees van
Renssen. De afstand tot de beeldhouw
kunst wordt bij deze laatsten zeer klein
en is vooral bepaald door de aard van
het materiaal, dat een opbouw van hol
le vormen vereist. Hun uiterst decora
tieve werkstukken zijn vaak meer dan
een meter groot en doen het goed in de
ruimte, maar voor een gezin met klei
ne kinderen is het, gezien de broosiheid
van het materiaal, niets. Toch zijn ze,
„Wachter" in groen-blauw glazuur
van Hans de Jong.
GEERT VAN BEEK
te verwezenlijken is, lijkt ons de be
noeming van een jurist,
die aan alle auteurs, die er behoef
te aan hebben, advies kan geven
over contract-kwestiesen dat
waarachtig niet alleen in conflict
situaties. Vrouwen, die een kind
moeten krijgen, kunnen voor een
appel en een ei een cursus volgen
met filmpjes, koffie en koek. Maar
een auteur, die een contract wil
sluiten (en geacht wordt de wet te
kennen) moet dat doen zonder ie
mand te kunnen vragen wat de
consequenties van zijn handelingen
zullen zijn tenzij hij er zijn nog
niet ontvangen voorschot aan wil
spenderen. Wat ook in naam alle
maal mogelijk is, praktisch staan
de zaken zo en niet anders. Elke
auteur weet dat.
Wat moet men hieraan doen?
Voorlichtingsavonden voor au
teurs? Nog niet zo'n dom idee.
Brochures, ook heel aardig, maar
toch onvoldoende. Waarom niet
een Stichting Auteursbelangen met
een dagelijks bureau, dat door een
jurist geleid wordtdie doorkned
is in het auteursrecht?
Fascinerende poëzie is er van Jacq
Frimin Vogelaar. Geert van Beek
draagt „Het Mexicaanse paardje", een
apokalyptisch kort verhaal met een
verrassende point, bij. De hitte en de
„geneugten" van het buitenleven zijn
er goed in uitgebeeld, maar Jezus speelt
er een te grote rol in.
Tenslotte vraagt W. Blok aandacht
voor Boutens' gedicht „Nacht-Stilte"
uit diens bundei „Vergeten Liedjes"-
Zijn uiteenzetting is vooral interessant,
omdat hij bij de toelichting van de
structuur van het gedicht ook de „stem
voering" betrekt. Speciaal bij een ly
ricus als Boutens kan deze werkwijze
tot verrassende resultaten leiden.
In „De Valkuil" pareren Fens en
d'Oliveira geestig aanvallen op „Mer-
lyn".
WILLEM v-d. VELDEN
DEN HAAG (ANP) De landsrege
ring van de Nederlandse Antillen en Ra
dio Nederland Wereldomroep hebben een
akkoord bereikt over de bouw van een
zenderstation op het eiland Bonaire. De
financiële middelen zullen door de Ne
derlandse regering worden beschikbaar
gesteld.
De vestiging van een eigen zendersta
tion op Bonaire schept voor Radio Ne
derland Wereldomroep de mogelijkheid
om in de toekomst tot uitbreiding van
de zg. relay-uitzendingen te komen, wat
met het oog op het steeds intensiever
wordende omroepverkeer van essentieel
belang is.
(Aidiventenifcie)
AMSTERDAM De eerste dirigent
en de muzikale directeur van de Opera,
het ,,Théatre de la Monnaie" te Brussel,
André Vandernoot, zal de opvoeringen in
Nederland dirigeren, die de Nederland
se Operastichting van Alban Bergs inte
ressante werk „Wozzeck" geven zal. De
ze opvoering zal o.a- in Eindhoven te
(.Advertentie)
Elke OLVEH polis is winstdelend
wat Van der Heyden betreft althans,
duidelijk voor huiselijk gebruik bedoeld.
Hij beschouwt zijn „keramische artike
len" namelijk als bijdragen tot een
nieuw wooncomfort en zoekt het daar
om bij koele vormen in steengoed met
een glad geglazuurd oppervla':. Gom
mans werkt met zeer complexe vor
men, soms bedekt met een laag bleek-
rose glazuur, soms donker en aards
van oppervlak.
Het grotendeels ontbreken van kleur
in de geëxposeerde keramiek hangt sa
men met de techniek, die de meeste
pottenbakkers tegenwoordig gebruiken
steengoed, dat onder hoge tempera
turen (1200-1300 graden) gebakken
wordt, waarbij het materiaal zoveel
mogelijk voor zichzelf moet spreken.
Deze werkwijze hebben de Nederlan
ders gemeen met hun collega's in En
geland en Scandinavië. Studie- en werk
bezoeken naar deze landen hebben veel
bijgedragen tot hun technische scho
ling.
In Engeland is de traditie van het
pottenbakken altijd sterk geweest. Men
heeft er de beschikking over goede klei
Foto links:
Vr cht in bruin-groen en blauw
glazuur van Hans* de Jong.
Foto rechts:
Rose glazuur van Huub Gom
mans.
en bereikt prachtige resultaten in hoog
gebakken siteengoed van zeer sobere
kleur. Wat Scandinavië aangaat: daar
hebben de fabrieken van Gustavsberg
en Arabia baanbrekend werk gedaan
door de wijze, waarop zij kunstenaars
in staat stellen, vrij in eigen, goed ge
outilleerde ateliers te experimenteren,
of zij nu meewerkten aan <fe industri
ële produktie van het bedrijf of niet.
Zowel in deze landen als in Amerika,
waar minder gebondenheid aan traditie
bestaat, ia de bodem voor authentieke
vormen van keramiek uitermate
vruchtbaar- Nederland echter begint
aardig in de resolute pas van de ont
wikkeling mee te lopen, zoals de expo
sitie in het Stedelijk bewijst.
Kees Fens opent de september-ok-
tober-af levering van „Merlyn" met
een fraai staaltje van close reading.
Het is een analyse van „Willem Mer-
tens" levensspiegel". Hij vestigt hier
mee weer eens de aandacht op de
schrijver J. van Oudshoorn, die lange
tijd verwaarloosd is, maar nu opnieuw
belangstelling begint te trekken. Ge
noemd boek is moeilyk toegankelijk
en laat ook na de knappe uiteenzetting
van Fens plaats voor vele vraagte
kens.
Vestdijks episch gedicht „Mnemosy
ne in de bergen" wordt door R. A.
Cornets de Groot onder de loep geno
men. Hij begint in dit eerste gedeelte
van zijn studie met een weergave van
de inhoud der negen zangen, waaruit
het gedicht bestaat. In een volgend
nummer zal hij in een samenvatten
de nabeschouwing zijn interpretatie
van het geheel geven.
Redactie-secretaris J. J. Oversteegen
houdt ,.een wild betoog", zoals hij het
zelf noemt, over schrijvers-subsidie en
wat daaraan vastzit. Hij haalt heel wat
overhoop en komt met nogal revolutio
naire nieuwigheden voor de dag. Een
reëel voorstel, dat zonder veel moeite
16.30 DE KINDEREN VAN DE ZOUTKREEK.
16.55 DE ZEEPKISTENRACE.
19.00 ZANDMANNETJE.
19.05. BEZIELD AARDEWERK.
19.20 DE FLINTSTONES.
1945 OPENBAAR KUNSTBEZIT.
19.55 DE WEERMAN.
20.00 NIEUWS.
20.25 CLOSE-UP VAN JERRY LEWIS.
21.15 DE LENTE VAN JONATHAN, spel door Clem Schou
wenaars
21.45 HERDENKINGSPROGRAMMA. Sterfdag Jan Boon
22.15 VERGEET NIET TE LEZEN. Auteurs ie gast in de
studio.
22.45 NIEUWS.
17.00 FILM VOOR DE JEUGD.
18.25 BERICHTEN.
18.55 BOUTIQUE.
19.25 GRAIN DE SABLE.
19.30 SPORT.
20.00 LA PREUVE PAR QUATRE.
21.00 LE SAINT. Feuilleton.
21.50 LECTURES POUR NOUS.
22.40 JOURNAAL.
HILVERSUM I 402 m
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12.00 Stereo. Metropole-orkest
(opn.): amusementsmuziek. 12.27 Mede
delingen t.b.v land- en tuinbouw. 12.30
Voor het platteland. 12.37 Lichte gram-
mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Jour
naal- 13.30 De ontwikkeling van de ope
ra: de opera in Duitsland en in Enge
land, muzikaal klankbeeld. 15.15 Voor
de vrouw (16.00 - 16.02 Nieuws). 16.15
Van mens tot mens, lezing. 16.25 Kerk
orgelconcert (opn.): klassieke en moder
ne muziek. 18.00 Nieuws- 18.15 Actuali
teiten. 18.25 Lichte orkestmuziek en zang
soliste. 18-50 Inleiding tot muziekbegrip,
muzikale lezing. 19.05 Op de plaat rust:
muziekprogramma voor de strijdkrach
ten. 19.45 Overheidsvoorlichting: samen
werking met ontwikkelingslanden.Vraag-
gesprek van Paul de Waart met pr f
ir. A. J. van der Weele, dir. v.h. Intern.
Opleidingscentrum voor Luchtkartering
te Delft en prof. dr. ir. W. Schermer-
horn- 20.00 Nieuws. 20.05 Weet ik veel,
wedstrijdprogramma. 20.30 Uit-zending
(dl. 1): gevarieerd programma. 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.50 Uit
zending (dl. 2): gevarieerd programma.
23-55 - 24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m
NCRV: 12.22 Voor boer en tuinder. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
13.30 Nieuws. 12.40 Variant: reportages
en lichte grammofoonmuziek. 13-30 Koor
zang: amusementsmuziek. 13.50 Lichte
grammofoonmuziek. 14.00 Siaran Hari
Natal: Kerstuitzending van de Molukse
christen Jongeren Vereniging. 14.30
Klassieke grammofoonmuziek. 15.00 Wij
en onze staties: godsdienstige uitzen
ding. 15.30 Oude Nederlandse kamermu
ziek. 15.55 Nederlands kamerorkest
(gr.): klassieke muziek. 16.20 Herhaling
steravondwedstrijd Uit ben je, van don
derdag 16 december jl. 17.00 Voor de
kleuters. 17.15 Voor de jeugd 17.30 Lich
te grammofoonmuziek voor de tieners
17.50 Overheidsvoorlichting: 17-50 Suri
name Journaal. Spreker: mr. dr. H. J.
Roethof. 18.00 Koninklijke Militaire Ka
pel. 18.20 Uitzending van de Anti Re
volutionaire Partij. 18-30 Haags Kamer
koor met orgelbegeleiding: geestelijke
liederen. 13.50 Gitaarmuziek (gr.) 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radio
krant. 19.30 Klassieke grammofoonmu
ziek. 19.55 Op de man af, praatje. 20.00
Licht instrumentaal kwintet. 20.20 De
Bandrekels^ eenakter. 21.CO Pianorecital
(gr.): klassieke muziek. 21.20 Populair
klassieke orkestmuziek. 21.50 Pianoreci
tal (opn.): klassieke muz. 22.15 Avond
overdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Boek
bespreking. 22.50 Stereo: Strijkorkest en
koorzang (opn.): lic'hte muziek. 23.25
Signaal: muziek van eigen tijd. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM III F.M.
KRO: 12.00 Nieuws. 12-02 Actualitei
ten. 12.05 Licht gevarieerd platenpro-
gramma. 13.00 Nieuws. 13-02 Actualitei
ten. 13.05 Bert: licht platenprogramma.
14.00 Nieuws. 14-02 Actualiteiten. 14-05
Licht gevarieerd platenprogramma. 15-00
Nieuws. 15.02 Actualiteiten. 15.05 Vertel
dat maar in.platen en praten op een
dorpsplein. 16.00 Nieuws. 16.02 Actuali
teiten. 16.05 Lichte grammofoonmuzijk
voor de tieners. 17-00 Nieuws. 17-02 Ac
tualiteiten. 17.05 - 18-00 Licht gevarieerd
muziekprogramma (gr.).
BRUSSEL VLAAMS 324 M
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek.
12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte mu
ziek. 12.40 Weerbericht, mededelingen
en SOS-berichten voor de sichippers. 12.45
Buitenlands persoverzicht. 12.50 Beurs
berichten en programmaoverzicht- 13.00
Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Filmmuziek.
14.30 Oude muziek. 15.00 Nieuws. 15.03
Oude muziek. 15-35 Amusementsmuziek.
16-00 Nieuws. 16-03 Beursberichten. 16.09
Voor de zieken. 17.00 Nieuwsi. weerbe
richt en mededelingen. 17.15 Lichte mu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesportberic'hten. 18-30
Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18-52
Licht orkest. 19-00 Nieuws, weerbericht,
radiokroniek en correspondentie uit Ne
derland. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Mis
sieklankbeeld. 20.00 Operakroniek. 22.00
Nieuws en berichten.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek- 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek
(Om 8.25 - 8.30 De groenteman). 8.45
Morgenwijding. 9.00 Voor de zieken (9-35
- 9.40 Waterstanden). 10.00 Voor de kleu
ters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11-00 - 11.02
Nieuws).
HILVERSUM II 298 m
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Lichte grammofoonmuziek.
(7.30 - 7-32 Nieuws. 7.45 KNAC-ANWB
wegeninformatie). 7.55 Overweging. 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
(8-30 - 8.32 Nieuws). 8.40 Voor de huis
vrouw. 9.40 Lichte grammofoonmuziek.
10.00 Gevarieerd muziekprogramma (gr)
11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 11.50 Volaan.. vooruit,
lezing.
HILVERSUM III FM
NRU-NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Instru
mentaal allerlei (gr.). 10.00 Nieuws. 10-02
Licht muziekprogramma (gr.) (Om 11.00
Nieuws).
zien zijn en wel op zaterdag 22 januari
en maandag 24 januari.
Het Brabantsi Orkest zal bij deze voor
stellingen zijn medewerking verlenen,
waarvan er behalve in Eindhoven nog
drie in Amsterdam en een in Nijmegen
en Utrecht gegeven zullen worden. De
repetities van het orkest van dit werk
zullen dezer dagen beginnen.
Van loot werd in 1927 te Brussel
gebo en men kan hem wel tot een
van de meest markante jonge dirigen
ten van zijn generatie rekenen. In 1953
beëindigde hij zijn studie aan de Staats-
academie fuer Musik" in Wenen en be
gon hij zijn carrière met 'n tournee door
Europa met de „Wiener Symphoniker".
André Vandernoot, die helaas nog nooit
in ons land met een Nederlands orkest
concerteerde, dirigeerde in Genève, Lau
sanne, Londen, Parijs, Barcelona, Lissa
bon, Oslo, Praag, Brussel, Boedapest,
Zagreb, Buenos Aires, Caracas, Monte
Carlo en Berlijn. Verder maakte hij een
aantal platen met de 1 ekendste orkes
ten van Europa. Sedert 1960 bekleedt
hij zijn verantwoordelijke functie te
Brussel.
Hij begeleidt ook altijd de bal
letten van Béjart, het beroemde ballet
der twintigste eeuw.
André Vandernoot debuteerde in 1963
in Amerika en werd dadelijk daarop
weer voor 2 maanden geëngageerd.
(Advertentie)
Uatharinastraat 15
Dillenburgstraat
Roosendaal:
Markt 24
Bergen op Zoin
van Dedemstraat 3
Rente
3V4. 3% en 4Va
Horizontaal:
1. voorzetsel. 2. boom - een zekere.
3. boom. 4. reisje - parkje. 5. plaats
in Gelderland - ik (Latijn). 6. ver
harde huid - vlug. 7. insekt. 8. etce
tera (afk.) - manuscripten (afk.). 0.
vierkant.
Vertikaal:
1. voorzetsel - Trans Europe Express
- voegwoord. 2. slang. 3. voorzetsel -
dun - inhoudsmaat. 4. voorzetsel - be
kende motorraces. 5. laagte - deel v.
het hoofd. 6. Militaire Politie (afk.) -
de oudste. 7. muzieknoot - lidwoord -
pers. voornaamwoord. 8. op geen en
kele plaats. 9. voorzetsel - hek* -
vaartuig.
ss - tojf - e\ -0 *sua8
-jau*8 'aui - uaa - aj i us - dui *9
-joo - iep g m%% - do do - jat - do
•g 'luadjas z "I **M®A
•ajjBo '6 ssui - o;a g 'j. 'jaus
- uaa -9 -o§a - ada -g '^jad - diiq. -f
uito 'g aua - dsa 'z uapuo *x *joh
:3uisso|do
Waren we tijdens de apekermis nog even
aan de zuidkust van Frankrijk, ook in
dit verhaal gaan we naar het zonnige
".uiden van Europa. Deze keer naar het
losteljjke zuiden van ons werelddeel,
/oor het echter zover is zien we Jeroen
vriendschap sluiten met Kemal de Turk
en waar dat allemaal toe leidtOnder
andere tot nevenstaand tafereel: Jeroen,
die de Sirtaki danst.
20.00 JOURNAAL.
20.20 ZENDTIJD POLITIEKE PARTIJEN.
20.30 LOKKENDE HORIZON. Met o.a. Peter Ustinov. Een
Engels-Australiscihe film over een rondtrekkende vee
drijver, die allerlei plannen maakt, op aandringen van
zijn vrouw, om zelf een farm te beginnen. Wanneer hij
alles voor 'elkaar denkt te hebben stort alles wait hij
heeft gebouwd als een kaartenhuis in elkaar.
22.40 ZENDTIJD SOCUTERA.
22.45 TWEEDE JOURNAAL.
22.50 SLUITING.
20.00 NIEUWS IN HET KORT.
20.01 TIM FRAZER. Deel VI.
20.30 SUR UN AIR DE PARIS. Oude chansons van Caroline
Gier.
22.55 FILMOOGST 1965 IN NEDERLAND.
21.45 IMPROVISATIE. Flitsen van de uitreiking van ée
Wessel Hckenprijs 1965 aan Piet Noordyk.
22.10 TWEEDE JOURNAAL.
22.15 SLUITING.
16.00 KLANTENSERVICE
16.25 HUMOR UIT VROEGER DAGEN.
17.00 SLUITING
19.00 NIEUWS IN HET KORT.
19.01 KLAAS VAAK.
19.05 DE VIRTUOOS.
19.20 OPENBAAR KUNSTBEZIT.
19.35 FLIPPER. De professor.
Peter Ustinov en Charly Chaplin.