De reformatie beleeft bloei in het zuiden doello: Douglas DC-3: dertig jaar trouwe dienst a, IUYCKS HOORT ERBIJ Rennie KLAUS V Modern kerkbegrip slaat goed aan Brandend maagzuur? héérlijk bij elke brood maaltijd REVOLUTIONAIR VLIEGTUIG MAAKTE LUCHTVAART RENDABEL GEEN TAAI TRADITIONALISME Ontwerpconventie tegen rassenonderscheid in assemblee goedgekeurd schenk^^^^ Schotjes Ook in West-Duitsland: IAZZ IN DE EREDIENST Fluweelzacht nappa rond de Kerst Echt leer is echt mod waj 5? 12 DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 23 DECEMBER 1965 16 13 LEGENDARISCH VLIEGTUIG RAAKT NU SNEL UIT DE TIJD Melbourne Wijze mannen Definitie Oorlogslij n AMBASSADEUR VAN BRAZILIë BIEDT PLATEN AAN Herwaardering van het avondmaal Legende BOEKENPLANK i "-4 me\ x nu die moei -I "-'•■'Fis, -isfc •miD De luchtmacht verving de DC-3 (Dakota) door de Fokker F 27 Troopship. In Nederland vliegen nog DC-3's van Schreiner en Martin's Air Charter. rpOEN VORIGE week Thomas Staf ford, tweede bestuurder van het Amerikaanse ruimteschip Gemini-6. met zijn Hasselbladcamera foto's maak te van de Gemini-7, die in gesloten formatie met de „6" door de ruimte stoof, legde hü een historische ge beurtenis vast. Hij en Walter Schirra In de Gemini-6 en Frank Borman en James Lovefl in de Gemini-7 maak ten geschiedenis. Hun ontmoeting in de ruimte is met forse letters opgete kend in het nog maar pas begonnen logboek van de ruimtevaart. Een minstens even belangrijke histori sche gebeurtenis, maar dan met be trekking tot de luchtvaart, had van daag precies dertig jaar geleden plaats in Santa Monica, Californië. Daar maakte op 22 december 1935 de Dou glas DC-3 zijn eerste proefvlucht, een totale omwenteling in de burgerlucht vaart inzettend. Jtfu dertig jaar later vliegen de DC- 3's, in de oorlog bekend geworden onder de naam Dakota, nog jaarlijks honderdduizenden kilometers bij el kaar. In Amerika vliegen er nog rond 150, elders minstens nogeens 450. Ze ker duizend Dakota's zijn nog in actie ve dienst bij verschillende luchtmach ten van de Verenigde Staten en de Sovjet Unie (tijdens de oorlog werden daar 2000 DC-3's in licentie gebouwd onder de naam IL-2) hebben nog geen afstand kunnen doen van de legenda rische. dappere en oerdegelijke DC-3 van Douglas. In Nederland hebben Martins Air Charter en Schreiner Airways nog DC-3's in dienst en de KLM deed de allerlaatste nauwelijks een jaar geleden pas van de hand. De luchtmacht verving haar Dakota's (de militaire versie dus) enkele jaren geleden door de Fokker F 27 Troop ship, voor tal van maatschappijen tot nu toe de meest ideale opvolger van het eens revolutionaire verkeersvlieg tuig. De oudste, nog in gebruik zijnde DC-3 is waarschijnlijk de N-21728 van de (Amerikaanse) North Central Airlines. Deze machine werd gebouwd in 1939, versleet 500 banden, 25.000 bougies en 26 stel motoren. Het toestel verslond 30 miljoen liter benzine; genoeg om uw auto in staat te stellen meer dan tienduizend jaar lang jaarlijks 20.000 kilometer af te leggen. Het bevond zich alle uren bij elkaar geteld negen jaar lang in de lucht en zijn talloze gezagvoerders noteerden in totaal 19 miljoen kilometers in de lange rij log boeken. Dat is zoveel als 480 retour vluchten naar de maan Toen Douglas in 1946 de produktie van de DC-3 staakte waren er in de fabriek in Californië 10.926 van de band gekomen, waarvan verreweg het merendeel (10.123) in de oorlog werd gebouwd. Volgens cijfers van Douglas vervoerden DC-3's alleen in de VS al 700 miljoen passagiers. De DC-3 was trouwens het vliegtuig dat in Ameri ka de grote stoot gaf tot de ontwikke ling van een binnenlands luchtnet dat nooit ergens zijn weerga heeft gevon den. F^e belangrijkste eigenschap van de DC-3 en de reden waarom het een revolutionair vliegtuig werd was wel dat het aan drie essentiële eisen vol deed: het was snel, veilig en zuinig. Bovendien bleek de DC-3 al gauw vrijwel onverwoestbaar te zijn. Gene raties vliegers willen geen kwaad woord van de DC-3 horen want het was een goedige kist waarop men on gestraft heel wat fouten mocht ma ken. De DC-3 was er niet ineens. In 1932 informeerde de toenmalige directeur Jack Frye van Trans World Airlines (TWA) of de toen in moeilijkheden verkerende Douglasfabriek een geheel metalen vliegtuig kon maken voor twee bemanningsleden en 12 passa giers. Douglas ging aan het werk en nog geen jaar later stond de DC-1 (van: Douglas Commercial) op het platform. Er is er maar één van ge bouwd want onmiddellijk wilde men al weer verbeteringen aanbrengen en zo kwam het dat in hetzelfde jaar nog de DC-2 werd gelanceerd. TWA kocht er 25 voor 65.000 dollar per stuk maar de DC-2 die geschiedenis zou maken en ongetwijfeld een forse bijdrage zou leveren in het willig maken van de markt voor de latere DC-3 was een DC-2, in dienst van een niet-Ameri- kaanse maatschappij: de PH-AJU „Uiver" van de KLM, die in 1934 de handicap-race naar Melbourne won en tweede werd in de snelheidsrace. Het opmerkelijke hierbij was dat de NEW YORK (UPI) De algeme ne vergadering van de Verenigde Na ties heeft een ontwerp voor een inter nationale conventie tegen alle vormen van rassenonderscheid aangenomen, en heeft voor het eerst een internatio nale commissie van verzoening inge steld, die moet toezien op verwezen lijking van de doelstellingen in de con ventie. Secretaris-generaal Oe Thant sprak van „een belangrijke stap naar ver werkelijking van de streefidealen van de Verenigde Naties". Ik ben er zeker van, zei Oe Thant, „dat de conventie het zeer waardevol instrument zal blijken te zijn waarmee de Verenigde Naties hun streven be vorderen om de resten van rassendis criminatie uit te roeien waar zich deze nog in de wereld bevinden." Artikel 8 van de conventie voorziet in de oprichting van een commissie inzake de uitroeiing van rassendiscri minatie. Er zullen 18 „deskundigen van hoge zedelijke portuur en alge meen aanvaarde onpartijdigheid" zit ting in nemen. Ze zullen worden geko zen uit de landen die de conventie aan hangen. Deze treedt in werking dertig dagen nadat 27 lid-staten bij de secretaris generaal het protocol van raticicering of toetreding hebben gedeponeerd. Alle 117 VN-leden „en staten die door de algemene vergadering van de Ver enigde Naties daartoe worden uitgeno digd", kunnen de conventie onder schrijven. Zij die dit doen krijgen het recht beschuldigingen van rassenon derscheid tegen mede-ondertekenaars voor te leggen aan de commissie van verzoening. Alleen staten die de conventie rati ficeren worden gehouden aan haar be palingen. De commissie van achttien „wijze mannen" zal proberen beschuldigingen van rassendiscriminatie van het ene land tegen het andere, tot tevredenheid van beide te regelen. Haar voorzitter zal worden belast met de benoeming van een uit vijf leden bestaande ver zoeningscommissie - ad hoc, die be schuldigingen van rassenonderscheid zal bestuderen en daarna a$n de be trokken partijen aanbeveling zal doen. De partijen in een geschil hebben drie maanden om aan de commissie „op schrift gestelde toelichtingen of verklaringen aangaande hun zaak en eventuele intussen tot stand geko men regelingen voor te leggen. De commissie zal geen anonieme mededelingen in behandeling nemen. Onder rassendiscriminatie wordt vol gens de conventie verstaan „alle on derscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur berustend op ras, kleur, af stamming of nationale of ethische oor sprong, die ten doel heeft of uitwerkt de annulering of het in gevaar brengen van erkenning, het genieten of het uit oefenen, op voet van gelijkheid, van mensenrechten en de fundamentele vrijheid in de politieke, sociale, cultu rele of andere levenssfeer." Persoonlijke aantijgingen van discri minatie tussen individuele personen vallen niet onder de rechtsmacht van de conventie. Adivertenitties) „Uiver" desondanks van de race een NORMALE lijnvlucht met passagiers en vracht, plus het daarbij horende grote aantal tussenlandingen, maakte. De DC-3 kwam er toen American Airways aan Douglas vroeg een vlieg tuig te bouwen dat by zonsondergang New York kon verlaten om dan, na een hele nacht vliegen met slechts drie of vier tussenlandingen voor het bijladen van benzine de volgende och tend in Californië te landen. De ont werpers van Douglas, voortwerkend op de ontwerpen van en de ervarin gen met de DC-2, kwamen toen met de DC-3 voor de dag; een vliegtuig dat bij dagvluchten 21 en 's-nachts 14 passagiers kon vervoeren. Op 26 juni 1936 kwam de DC-3 in gebruik. Het ontwerp bleek meteen een schot in de roos te zijn en de DC-3 droeg meer bij tot de ontwik keling van de luchtvaart dan welk an der toestel ook dat eerder of later werd gebouwd. Op vrijwel alle lucht lijnen van de wereld vloog enkele ja ren later de DC-3. Qok de KLM. die met de keuze van de DC-2 een abrupt einde had ge maakt aan de Fokker-traditie die de maatschappij uitstekende vliegtuigen en veel roem had opgeleverd, koos de DC-3 waarmee overigens een nieuwe traditie werd opgebouwd. De KLM kocht sindsdien namelijk alle DC-ty- pes tot 'en met de DC-9 waarvan de eerste exemplaren in het voorjaar van 1966 op Schiphol zullen arriveren. Een van de meest opmerkelijke maar desondanks minder bekend ge bleven hoofdstukken uit de KLM- geschiedenis werd in de logboe ken van DC-3-machines géschre ven Toen in mei 1940 de Duitsers Nederland overvielen viel een groot deel van de KLM-vloot in hun han den. Een deel van het KLM-perso- neel verzamelde zich met enkele DC- 3's in Bristol, Engeland om van daar de gevaarlijke lijndienst naar Lissa bon en Gibraltar te onderhouden. Herhaaldelijk werden de ongewapen de KLM-machines, die toen met Brit se registraties vlogen, door Duitse jagers aangevallen. Vooral op de „Ibis" schenen de Duitsers het ge munt te hebben. Op 15 november 1942 wist gezagvoerder Verhoeven door snel in de wolken te duiken aan de ondergang te ontkomen. Vijf maanden later lukte dat ook Parmen- tier toen hij halverwege tussen Bris tol en Lissabon door Messerschmidts werd aangevallen. Na^landing in Lis sabon bleek een van de vleugeltips te 'zijn weggeschoten. Op 1 juni 1943 kregen de Duitsers de „Ibis" te pak ken. Boven de Golf van Biscaye werd het toestel door Duitse jagers neerge- j schoten. Gezagvoerder Quirinus Te- pas, de drie bemanningsleden der tien passagiers, waaronder de be roemde Britse acteur Leslie Howard kwamen om het leven. In zijn boek „The Hing of Fate" heeft Winston Churchill de gedachte neergeschre ven dat de Duitsers in de veronder stelling hebben verkeerd dat hij (Churchill) zich aan boord van de Ibis bevond. De Britse oorlogsleider reisde op diezelfde dag van Noord- Afrika via Gibraltar en Lissabon te rug naar Engeland. (Van onze radio- en t.v-redactie) HILVERSUM De ambassadeur van Brazilië in ons land, mr. Jaime Sloan Chermont, zal maandag 27 december om 16.08 uur tijdens een korte plechtigheid te zijnen huize in Wassenaar vijftig lang speelplaten aan de Nederlandse Radio Unie aanbieden. Deze platen bevatten zowel populaire als klassieke Braziliaan se muziek. De N.R.U. zal deze bijzon der gewaardeerde schenking opnemen in de N.R-U.-discotheek, die als bekend ten dienste staat van alle zendgemachtigden. Namens de N.R.U. zullen de heren A. Debeer, chef algemene zaken van de muziekafdeling, J. F. van Dalfsen, chef discotheek en J. Bonda muziekadviseur van de N.R.U.-discotheek, de collectie in ontvangst nemen. (Adiventemtiie) Ontdek Rennies! $0^' helpen direct tegen >jÊm brandend maagzuur DEN BOSCH (KNP) „Kwanti tatief en kwalitatief valt er een opbloei te constateren in de refor matorische Kerken in het zuiden." Tot deze conclusie komt ds. N. van den Akker, tervormd predikant te Den Bosch, in een interview in het Bossche hisdomsblad. De toe name vindt volgens hem zijn oor zaak in de industrialisatie en open legging, bijvoorbeeld van de Mijn streek en het gebied Eindhoven en omgeving. Er is een opgewekt kerkelijk leven en gesloten ker kelijke gemeenten zijn er niet meer. De samenwerking met de andere Kerken is bijzonder pret tig, en vooral sterk op het sociaal- maatschappelijk gebied, aldus ds. v. d. Akker. Predikanten zijn volgens zijn zeggen graag in het zuiden, omdat de gemeen ten daar zeer vaak gevarieerd zijn .sa mengesteld en daarom niet taai-tradi tioneel, zoals elders in het land wel voorkomt. „Richtingkwesties zijn in het zuiden ook betrekkelijk zeldzaam." De verstandhouding tussen katholieke en reformatorische christenen varieert van goed tot voortreffelijk, al naargelang de plaatselijke clergé,aldus ds. V. d. Akker. lijkt in ons land heel wat minder moei lijk dan in het commerciële." Ds. van den Akker ging in het inter view verder uitgebreid in op de voor oordelen aan katholieke zijde jegens de andersdenkenden. „Over het avondmaal bijvoorbeeld begrijpt men niet dat wij er zoveel waarde aan hechten en de werke lijke tegenwoordigheid van Christus daar veel voor ons betekent." Ds. van den Akker wilde hierbij niet ontkennen dat in het verleden het avondmaal in eigen kring ondergewaardeerd is. Maar onder de jonge generatie is er beslist een her waardering, zo verzekerde 'hij. „Wat de zogenaamde predestinatie betreft, hebben katholieken het idee, dat wij de hele dag aan de calvinistische leer zouden denken en geen vrije wil erkennen. Ook zouden wij doorgewinterde individualis ten zijn, ieder zijn eigen kerk. Bij dit alles verkijkt men zich vaak op men sen, die zich protestant noemen, maar die echt niet leven uit de reformatie." Wat de oecumenische beweging betreft, ziet ds. Van den Akker de reformatie als een bijdrage tot de pluriformiteit van de Kerk. „De Kerk is veel pluriformer dan wij ons bewust zijn vanuit onze tegenstel lingen. Maar die tegenstellingen, soms op de bijbel terug te voeren, geven de correlaten, de wederzijdse betrekkingen aan, en daarin hebben wij elkaar te cor rigeren." „Maar op pastoreel-theologisch vlak moet het grote werk nog beginnen. Er zijn al verschillende gesprekskringen van predikanten en priesters; maar wij moe ten over het geheel door de schotjes heenbreken. Wat samen kan, dat moet samien. Er moeten geen eigen r.-k. en christelijke voetbalverenigingen zijn als dat wor het geweten niet hoeft. En als het niet kan, mogelijk bijvoorneeld op onderwijsgebied, dan moeten wij het eer lijk tegen elkaar zeggen. Elkaar vinden in het geloof en desnoods in het dogma De DC-3 is een legende geworden. De sterke verhalen over de on gelooflijke capaciteiten van het toestel zijn legio. Er is het verhaal van de DC-3 die bij een noodlanding 'n vleu gel verspeelde. Omdat er zo gauw niets anders bij de hand was dan de (kleinere) vleugel van een DC-2 werd deze er aan gezet en zonder brokken bereikte de machine zijn doel. Een DC-3 die tijdens een bot sing anderhalve meter vleugel ver loor, wist veilig te landen en ook de DC-3 die tegen een berg vloog en daarbij drie en een halve meter van de linkervleugel verspeelde kon nog omkeren en de zestig kilometer naar het vliegveld terugvliegen. Tijdens de oorlog nam een DC-3 uit China 74 vluchtelingen mee, bepaald opmerke lijk voor een vliegtuig dat voor 21 passagiers was geconstrueerd. Een beroemd verhaal werd dat van „Fluitende Willy". Dit vliegtuig was aan de grond door Japanse jagers doorzeefd met kogels. De ontelbare gaten werden dichtgeplakt met canvas gaten werden dichtgeplakt met can vas waarop het vliegtuig vertrok. He vige regenbuien weekten het canvas los en de wind gierde en floot door de kogelgaten. Toen de piloot het toe stel veilig op de basis had neergezet zeiden ze op de verkeerstoren: „Je had je niet over de radio hoeven te melden. We hoorden je op 80 kilo meter afstand al aan komen fluiten". gr is nooit een vliegtuig ontwor pen dat 't in zo groten getale zo lang heeft volgehouden als de DC-3, 's-we- relds eerste echte en rendabele passa giersvliegtuig. Er zal er ook we nooit meer een gebouwd worden dat zo lang meegaat. Het zal nu niet lang meer duren of de laatste DC-3 landt voorgoed. In steeds sneller tempo worden de robuuste, betrouwbare maar zo langzamerhand al te zeer vergrijsde machines vervangen. In de laa-tste vier jaren werd bet aantal DC-3's gehalveerd. Maar vergeten wordt de DC-3 nooit, zeker niet zo lang er vliegers zijn die op de bok van dit vliegende fenomeen hebben gezeten. WEVI KOCK In het slot van zijn interview ver klaarde ds. Van den Akker hang te zyQ voor een mode-oecumene. „Daarmee ko- men zij niet verder. Er zijn tekenen van oecumenische vermoeidheid, een verve ling. Het is alsmaar passen op de plaats. De moeilijkheid ligt in de tegenstelling tussen de Kerken als instituut en als levende gemeenschap. Het instituut js gereserveerd, behoudsgezind. Maar van onderaf, vanuit het kerkvolk, moet de oecumene groeien. Ik heb het idee dat wij de Kerken als gevestigde instituten maar eens onder druk moeten zetten, tot in het experi ment toe. Ook al riskeren wij een be drijfsongeval", aldus ds. Van den Ak ker. „Het wordt misschien de grote ver- leiding voor de katholieke Kerk dat zij vervalt tot een nieuw triomfalisme nu na het concilie. In de geest van: wij ge- ven in de -oecumenische beweging de toon aan. Daarom is het goed, dat het concilie niet in a^e opzichten een, suc ces werd. Wij protestanten staan voor een andere verleiding, om namelijk eerst in eigen kring de eenheid tot stand te brengen. Maar de H. Geest laat ons in de verdeeldheid. Je komt niet tot een heid zonder de katholieke Kerk. Eenheid op eigen houtje en intern beraad, maar in de open ontmoeting met katholieke Kerk." 41) Miranda zal de derde dragen, als zij komt om stoom in de keuken te pro duceren. Daarna opent hij de deur naar de kelder en gaat de houten trap af. Het is een soort kelder waarmee ve le eigenaars maar matig tevreden zouden zijn. Hij maakt de indruk nooit behoorlijk uitgegraven te zijn; over de hele lengte en breedte is de kelder volgestapeld met grote zak ken tufsteen die tot aan het plafond reiken. Er zijn eigenlijk maar twee open ruimten; vlak bij de trap is een open stuk met wijnrekken en de gas- en elektriciteitsmeters; in schui ne richting van de onderkant van de trap naar de noordwestelijke hoek van de kelder, loopt een nauwe door gang tussen de hoogopgestapelde zak ken. Deze leidt naar de tunnel- Door deze smalle gang loopt Giovan ni nu. Aan het eind ervan stuit hij op een muur van zakken steen, die hij een voor een wegdraagt en onder de trap opstapelt. Hij opent de deur naar de tunnel en daalt de betonnen treden af die de boekhandelaar achtentwintig maan den tevoren daar aangebracht heeft. Hij bekijkt de treden om zich te over tuigen dat de rubber bekleding niet glibberig is geworden. Edoardo heeft hier vier dagen geleden een smak gemaakt en daarbij vijf schalen en twee flessen gebroken. Hij drentelt door de lange tunnel, hier en daar even stilstaande om en kele platen tegen de grauwe tufste nen muren te bekijken; hij is bijzon der gesteld op een plaat waarop een maagd van Botticelli de tunnel in kijkt; hij heeft een diepe bewonde ring voor de schilder die dat interes sante gelaat afbeeldde. Om de zes meter staat hij stil om een petroleum kachel aan te steken; het is werke lijk vochig en kil in de tunnel, maar binnen een uur zal de temperatuur er aangenaam zijn. Hij loopt door naar de etenslift en ziet tot zijn ge noegen dat signora Pandolfi de vloer kleden heeft laten reinigen. Bij het graf van de stenen krijgsman is de tunnel ongeveer twee meter breed. Giovanni buigt zich over het metalen hek en schakelt het elektri sche lichit in dat hij in de grafkelder heeft aangelegd. De starre ogen van Lars Porsena staren omhoog naar het gat in Let marmeren gewelf. Gio vanni maakt een buiging. ,,Buona se ra, caro mio," zegt hij. Goedenavond beste vrienden." Hij gaat weer verder, loopt onder de winkels van de zilversmid en de groenteman door en bereikt het eind van de tunnel. Hij kijkt op zijn hor loge. Het is 6.15. DOOR HOWARD SHAW Signora Pandolfi is al aan het werk. Ze begroet hem met een kort knikje maar hij stoort haar niet bij haar voorbereidingen voor het avondeten. De grote stoomitafel, een zeer inge- wikklde constructie, is al op tempe ratuur en klaar om de soms lauwe schotels en sausen te ontvangen die spoedig door de keuken vier meter boven hen afgeleverd zullen worden. De schaaltjes met kruiden staan al netjes gerangschikt op een van de lange werktafels. Enkele kurketrek- kers en een collectie scherpe messen liggen eveneens gereed op deze tafel. Op de andere heeft signora Pandolfi soepborden, vleesschalen, sauskom men en ander aardewerk van de trat toria geplaatst. Nu is ze juist bezig een grote soepterrine te pakken uit een van de ruime kasten die de boek handelaar gebouwd heeft. Giovanni is tevreden over de voorbe reidingen. Hij legt zijn hand op een kabel en geeft er drie korte rukjes aan. Deze drie rukjes zijn, zoals de ervaring heeft geleerd, duidelijk waar neembaar door de medeplichtigen in de keuken. Giovanni laat de kabel js en kijkt in de schacht. - Hoog boven zijn hoofd, in de keuken van het Iniro-restaurant, let Carlo (Bijzondere correspondentie) STUTTGART De discussies in de beide grote confessionele kerken van Duitsland over een aan de tijd aange paste verkondiging van het evangelie vindt sinds jaren geen einde. Toch staat reeds vast: de modernisten winnen het bijna overal van de traditiegetrouwen. Een stille hervorming van de kerk is sedert enige tijd in het eerste stadium van doorvoering. Het laatste produkt van deze tendenzen is een „Nieuw tes tament voor moderne mensen". Deze in normaal boekformaat, met moderne let tertypen gezette bijbel is zeer actueel geïllustreerd en beeft reeds kort na haar verschijning een internationale run op de vertalingsrechten tot gevolg gehad. Maar nog altijd zijn slechts weinige kerkleden actieve kerkgangers. En zelfs onder de kerkgangers is slechts het kleinste deel in de christelijke gemeen te actief. Zoals altijd, betalen vele Duit sers braaf hun kerkbelastingen terwijl zij soms voor doopplechtigheden, huwe lijken en begrafenissen de kerk opzoe ken, maar daar blijft het dan ook bij. Talrijke theologen schrijven deze ont wikkeling toe aan een nog steeds zeer conservatief gezicht van de kerken; Daarom tracht de kerk een moderne soms zelfs avant-gardistische verkondi gingsstijl te vinden. Was 100 jaar gele den de kerk in Duitsland nog een kerk van rijke mensen voor rijke mensen, te genwoordig is de kerk er voor ieder een. In de strijd tegen de onverschillig heid bedienen de kerken zich van recla memiddelen, die anders alleen door fa- ook op de klok, terwijl hij in de buunt van de nis waarin de lift Is gebouwd. Hij ziiet de klok versprin gen van 6-10 naar 6.11 - naar 6.12 - naar 6.13.- Hij kijkt speurend de keuken rond. De vier koks staan gebogen over hun fornuizen, druk bezig met het berei den van grote hoeveelheden verschil lende spijzen. De bordenwassers gaan bijna schuil achter de stapels schalen en borden afkomstig van de zeshonderd gasten die in het Iniro- restaurant hebben geluncht. Weldra zal de drukte in de keuken overwel digend zijn. Carlo staat apart van de anderen en kijkt naar de klok - 6.14 - 6.15 - De kabel brengt het gebruikelijke signaal over op het gebruikelijke uur. Hij verwijdert het houten luik in de schacht van de lift en licht Uit de keu ken schijnt omlaag op het ronde ge- zicht van Giovanni. Carlo glimlacht tegen hem. Giovanni neemt een bestelbon en een potlood van een van de kleinere ta fels. „Wat wil je vanavond drinken?" vraagt hij aan de oude dame. ,,Ik zou 'it liefs een Martini heb ben", antwoordt signora Pandolfi, „maar dat is slecht voor me. Ik kan beter iets anders nemen- Laat hij voor mij een Negroni naar beneden sturen." Hij schrijft op de bestelbon: „Stuur ons een Negroni twee Bitter Campa ri en een afschrift van het menu voor vanavond." Hij bevestigt de bestel ling aan de kabel, geeft er drie ruk jes aan en wacht af- De kabel gaat omhoog en de bestelbon verdwijnt in de schacht. Signora Pandolfi is met haar armen over elkaar naast hem komen staan. „Ik zou willen dat je eens een bood schap kon sturen aan die sausmen- ger boven om hem te vertellen min der rode peper te gebruiken," mop pert ze. „Ik heb er een hels werk aan die smaak weg te krijgen. Ze moesten hem eruit gooien!" De kabel trilt en de etenslitt komt omlaag. Op een klein verzilverd pla teau staan drie borrelglazen en er onder ligt het menu van het Iniro- restaurant. Intussen is Miranda naar beneden gekomen iangs de smalle ladder die de tunnel verbindt met de kelder van signora Pandolfi. Ze is slank, leven dig en vrolijk. Ze komt op hen toe met een lichte elegante stap; haai hoofd achterover, haar ogen met etn opgewekte tinteling, haar lippen ge reed voor een lach. brikantèn van wasmiddelen gebruikt wor den. Een actie, met aanplakbiljetten bij voorbeeld wordt gevoerd onder het „pa tronaat" van de speciaal voor dat doel geconcipieerde „,Sint Litfass (in Duits land noemt men de ronde aanplakzui len naar him uitvinder .„Litfasszuiien), In vakantieoorden worden de toeris ten met slogans zoals „,God kent geen vakantie" aan hun religieuze plichten herinnerd. In Italië is in de zomer zelfs een camping-dominee in short in func tie. Automobilisten worden bij het bin nenrijden van bijna iedere plaats door middel van borden die op verkeerstekens lijken, op de plaatselijke kerkdiensten opmerkzaam gemaakt. Een bijzonder hoofdstuk heeft de mo derne kerk aan de jeugd gewijd. De kerkelijke jeugdverenigingen worden nog altijd door de grote massa wn de jeugd als „bidclubs" gezien, alhoe wel zij dat eigenlijk nooit waren. Het jeugdwerk van de kerken ligt op een wezenlijk ander niveau dan op het or ganisatorische. Men wil de jeugd niet organiseren, maar interesseren, men spreekt niet de afzonderlijke maar hele sociale groepen aan. De eerste jazzkerkdiensten waren een groët suc ces. Hier bood zich ©en beeld, dat Duitsse zieleherders alleen op Kerstmis aanschouwen: de kerken waren voL Politiek is de kerk beslist niet onder- horig aan de regering. Op enige ter reinen komt vooral de Evangelische kerk de verdienste toe, de politiek nonconfor- mistische impulsen te verlenen.De dienst weigeraars worden door de kerk geadvi seerd en ondersteund, de dienst met het wapen is beslist geen bestanddeel van klerikale eisen meer. De Evangelische kerk heeft onlangs met een discussie bijdrage over de Duitse oostgrens een veelomstreden standpunt over de Duits- Poolse betrekkingen ingenomen. Ook ai moesten de schrijvers van dit gedenk schrift het verwijt horen, te vrij van politieke tactiek geargumenteerd te heb. ben, toch moesten zelfs deee critici toe geven, dat de kerk de verdienste toe kwam een thema te hebben aangesne den dat in de grote Westduitse discus sie tot nu toe taboe was. G. HASENHUTTL: DE DE GOD (Paul Brand). In de - Theologische meditaties onder redactie van Hans Küng, verscheen dit boekje van Gotthold Hasenhüttl, assistent van Küng in Tubingen. Hij tekent in de w ste hoofdstukken de atiheistische ge* dachtengang van Lucretius en Paul Sartre als specimina van Godon* kenning en bestrijding in het voor-chris telijke en het moderne tijdperk. Daar bij heeft hij gelegenheid ook de verte kende Godsvoorstellingen van menig t* lovige te belichten. Daarna zet hij ter in de straling van het histojj heilsgebeuren, dat in het Oude Teflf ment zijn getuigenis vindt en in Cnri£ tus zijn hoogtepunt, de zuivere Godsgj dachte uiteen, de openbaring van onbekende God" die de liefde is. fijn- boekje dat zowel gelovigen als z«' kers en twijfelaars rijke stof tot ken biedt. DE ZIN VAN HET KLOOSTER^' VEN. (Paul Brand). Dit pastorale c hier is opgedragen aan allen die ijj ken naar een religieus aggiornamen Pater dr. Kuiters o.s.a.. docent aan* theologen der augustijnen in Mr gen, heeft samen met collega's en denten, religieuzen en niet - relig1^.. zich bezonnen op oorsprong en svez van het kloosterleven, wat voor njU; theologen een oriënterend persp^ kan geven voor eventuele juridisch de onontbeerlijke sociologisch® chologische ontwerpen. Om het ona werp te situeren worden allereers1 resultaten weergegeven van een zoek bij een 40-tal theologie-studej o.a. omtrent het onderscheid een religieus en een priester en jj tegenwoordiging van de Kerk do^ religieus in zijn gebed. Het van de antwoorden toont hoe neter. "gieus-zijn in deze tijd ook door onjg^ heid omtrent de zingeving is aan|5 Die onzekerheid tracht deze stuQ1 ,v de historisch gaan en de Bijtoelw™ "IC vzixt.czvcxiit.iVi UOCIH UCiv Up gv™ op te helderen door de historisch lutie na te gaan en de Bijbelwh die het leven der religieuzen rc!r^;- opnieuw door te denken. De Ws'? zijde van de studie krijgt u:;- cent door een tweetal bijlagen. in een samenvatting van Adolf wjLp nacks beschouwing over „Das turn" in Oost en West en een w jp. deling van Dom Liliane over het v nachisme. Het is een degelijke. mm die vooral in de kring der reMie; maar niet alleen daar - wel 3 zal vinden. MUENCHEN (UPI) De get genis waarin zich de ex-leider de Hitlerjeugd Baldur von S rach bevindt „is een mensomv; dige kleine wereld op zich", al von Schirache zoon Klaus, een jarige jurist in Münchei, die ««SM® (Advertenties) Tilburg, donderdag (LCN) Dat eenvoud hét kenmerk is van het wa: bevestigen de fluweelzachte nappa han schoenen, die nooit uit het modebee zullen verdwijnen. Ze zijn er in diverse lengten, met e prettig aanvoelende zijden voering vc overdag en ongevoerd voor feestelij. evenementen. De heerlijke „Lammie: zowel voor dames als heren, zijn vo koude dagen in dit seizoen een idea dracht. PLANTEN ongezouten-puur plantaardig

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 12