EEN LEGER DAT MIDDEN IN
DE MAATSCHAPPIJ STAAT
Nieuwe ontwikkelingen
bij de Koninklijke Landmacht
TECHNISCH SPECIALISTEN
DE NIEUWE TIJD MELDT ZICH
Vakdiploma's voor de burgermaatschappij
CHINCHILLA'S
STRENGE SELECTIE
AUTORIJLES
„DE CENTRALE
DE CENTRALE
bedrijfsruimte
Manegebedrijf
B. DE MOL
unieke
buiten ritten
BETALING ALS VAKMAN
VOLLE
UREN
VOOR
n
Vestigingen overal in Nederland
xorgen van u weggenomen
GELDLENINGEN
PER POST
AVEFI N.V.
Verlaagde lijn voor verhoogde dynamiek
N.V, Garage Van Dongen-Jonkers - Breda
N.V. Garage Van Dongen-Jonkers - Roosendaal
N.V. Garage Van Dongen-Jonkers - Bergen op Zoom
N.V. Garage't Westen"
Avonturen van Suske en Wiske
DE APEKERMIS
WÏeifrió? met ontwaakt!Suofre heeft de1
capsule verlatenütrdam Ideiirtraasre offert
wleven voor onsl
CVeftmlr'jlrer! Ik wil het vol-')
l§eir lot dejaatste seconde!)
20
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 18 DECEMBER 1965
28
Het leger dat de jonge mannen van vandaag leren kennen, verschilt
hemelsbreed van het leger, waarin hun vaders dienden. Mèt de wereld
rondom is ook het leger veranderd. Enge nationale begrippen hebben
moeten wijken voor internationale samenwerking. Lichamelijk en geeste
lijk welzijn staan meer dan ooit in de volie aandacht. Maar vooral: ons
huidige leger staat midden in de maatschappij.
Wie dient bij de Nederlandse krijgsmacht, dient bij een goede krijgs
macht. Wie een zoon heeft bij ons leger, kan daar rustig trots op zijn.
Zijn dienstjaren zijn geen verloren jaren. Zij kunnen bovendien nu de
basis vormen voor heel het verdere leven in de burgermaatschappij -
voor een goede job voor verdere studie.
De Koninklijke Landmacht komt met opzienbarend nieuws. Voor het
eerst zijn, in samenwerking met het bedrijfsleven, dat vooral behoefte
heeft aan grondig opgeleide technische krachten, vakopleidingen voor
burgerberoepen in diensttijd mogelijk gemaakt. Daartoe werd ingesteld
het nieuwe instituut van de Technisch Specialisten.
De Technisch Specialist zal het moderne, machtige, motorische leger-
materieel moeten bedienen en onderhouden hij moet de nieuwste
communicatiemiddelen kunnen gebruiken. Als bestuurder van een tank
of ander pantservoertuig zal hij zelfstandig alle terreinmoeilijkheden
moeten overwinnen. De functie van Technisch Specialist vraagt niet
alleen om gevoel voor techniek, maar ook om eerste klas karaktereigen
schappen.
Geen wonder, dat het bedrijfsleven grote belangstelling heeft voor de
Technisch Specialisten. Dit is het soort jonge mannen, waarnaar het
bedrijfsleven zoekt. Immers, de Technisch Specialisten zullen gedurende
hun diensttijd geheel kosteloos opleidingen kunnen volgen voor verschil
lende VAKdiploma's,die de deur openen voor goede jobs in de burger
maatschappij.
Reeds nu is er gelegenheid, de volgende vakdiploma's te verwerven:
diploma autorij-instructeur (VAMOR dipl. BE), vakdiploma aspirantmon
teur VAM en CCV-chauffeurs-dipl. B (goederenvervoer), vakdiploma be-
roepsgoederenvervoer en vakdiploma grensoverschrijdend vervoer (weg
transport), diploma machinist bij het grond-, water- en wegenbouwbe
drijf, vakdiploma's monteur VAM.
De Technisch Specialist wordt betaald als vakman. Hij kan de rang van
korporaal eerste klas bereiken. Aan het eind van zijn dienstverband gaat
hij bovendien met een premie van vele duizenden guldens de burger
maatschappij in!
Iedere jongeman ook al is hij reeds in dienst of in dienst geweest - kan
zich melden voor een opleiding tot Technisch Specialist. De selectie
is echter streng. Alleen de besten zullen worden aangenomen. Aan hen
immers moet enorm kostbaar materieel worden toevertrouwdaan
hen ook moeten de kosten van de burger-opleidingen werkelijk goed
besteed zijn. Bovendien moet de basis van een groot verantwoordelijk
heidsgevoel aanwezig zijn.
Natuurlijk heeft en houdt het leger zijn eigen specifieke taak: het zeker
stellen van onze vrijheid. Maar bij de uitvoering daarvan krijgt het steeds
meer het karakter van een modern bedrijf. Als leger van deze tijd moet
het dan ook midden in de samenleving staan.
Daarom is onder meer onder auspiciën van de Stichting van de Arbeid
een permanente commissie in oprichting, waarin de legerleiding samen
werkt met vertegenwoordigers van werknemers en werkgevers. Daarom
ook zal er een grote openheid zijn in alles wat wordt ondernomen! Zo
komt uw leger werkelijk te staan midden in onze bewegende en levende
maatschappij.
Inlichtingen
MINISTERIE VAN DEFENSIE
Afdeling Personeelspubliciteit
Grote Marktstraat 40
Den Haag
Vervolg- en (osse lessen fG,50 per vol «ur.
Fonkelnieuwe lesauto's. Gedipl. instruc
teurs. Theorielessen met kleurendia's. Halen
en brengen gratis.
Breda: Ridderstraat 4, Tel. 37009
Bergen op Zoom: St. Catharinaplein 8, tel. 6445
Roosendaal: Raadhuisstraat 48, tel. 5073
Goes: Magdalenastraat 8, tel. 5032
Middelburg: St.-Pieterstraatltel. 4029
Vlissingen: Hoek Hobeinstraat/Paul
Krugerstraat, tel. 2593
Bij verhuizing kan een eenmaal bij „De
Centrale" begonnen rücursus overal in .Ne
derland worden voortgezet in precies de
zelfde fonkelnieuwe V.W's van „De Cen
trale", Nederlands grootste autorijschool
combinatie met medisch gekeurde instruc
teurs.
TE HUUR GEVRAAGD
in Breda of omgeving een
oppervlakte minstens 250 m2, waar
water, elektriciteit en afvoer aanwezig
zijn.
Brieven met omschrijving onder no. S 31597-00
bureau van dit blad.
omdat dela een volledige en waardige katholieke
uitvaart garandeert zonder klasseonderscheid
en ongeacht de kosten daarvan nu of in de
toekomst:
omdat dela de nadelen van de voortschrijnende
geldontwaarding voor haar leden tracht op te
vangen;
omdat dela pijnlijke onderhandelingen over prijs
en uitvoering van een uitvaart voorkomt.
dela uitvaartverzekering in natura
meer dan 700.000 deelnemers.
Hoofdkantoor: Tramstraat 60, Eindhoven.
Telefoon: 04900 - 6 39 57.
ben
Aan dela, Tramstraat 60, Eindhoven
Verzoeke mij nadere inlichtingen omtrent het lidmaatschap
van dela te verstrekken.
Naam: Straat:
Woonplaats A 17
O. 1 Q
Vraagt inlichtingen bij
Chinchillafarm
ALL TOP Nederland
Voorterweg 198 Eind
hoven, teL U4900-12791
In geheel Europa de
zaak met de gunstigste
garanties en leverings
voorwaarden.
AgentUr. Lemans,
Ulicotenseweg 15a
Chaam. TeL 01694-498
gewaardeerd:
Veilig, sneu, diser. Van ge
meentewege toegelaten m
gecontroleerde geldschlet.
bank. Terugbetaalbaar In
6. 12, 18, 24, 36 maanden
Naam:
Adres:
Gevraagd bedrag:
termijn:
Uitknippen en opzendeD
naar
Filiaal Nederland
Teteringenstraat 31a Breda
Telefoon 01600-36035
Geeft gelegenheid tot
voor beginners en gevor
derden.
Het geheel staat onder
deskundige leiding
Inlichtingen: WESTSTRAAT 13, WOUWSCHE
PLANTAGE - Telefoon 01657—260.
De nieuwe Mercedes-Benz 250
is nieuw door zijn verlaagde
lijn en dynamische body.
Een soepele snelle vorm.
Een 1966 vorm.
Dat komt tot uitdrukking
in de stoere harmonieuze
kracht van zijn uiterlijk.
En in de sfeervolle
gratie van het interieur.
In het verfijnde houten
dashboard en in alle kleine
details die net iets meer hebben.
De 250 is dan ook méér.
Het is een geheel nieuw type:
de Mercedes-Benz 250 S en SE.
Het is voor U en ons prettig,
als U langs komt.
MERCEDES-BENZ
Uw goede ster op alle wegen
Technische gegevens: 6 cil. benzinemotor, 7x gelagerde krukas, bovenliggende nokkenas, servo remsysteem met gescheiden circuits,
schijfremmen rondom
250 S: 146 pk bij 5600 t/min., max. snelheid 180 km/uur
250 SE: benzine inspuitmotor, 170 pk bij 5600 t/min., max. snelheid 190 km/uur
Importrice voor Nederland: N.V. Agam
Dealer voor westelijk Noord-Brabant en Tholerte
Breda, Wilhelminasingel 42, Tel. 01600-30950
Roosendaal, Hoogstraat 75, Tel. 01650-5792
Bergen op Zoom, Guido Gezellelaan 40, Iel. 01640-6918
Dealer voor Zeeuwsch-Vlaanderen:
Oostburg, Breedestraat 23, Tel. 01170-2255
Zo meesterlijk auto - zo machtig mobiel
door W. VAN DER STEEN
207-208 Zelfs de knapste
koppen maken wel eens een
vergissing ofvergeten
wel eens iets. En dat is nu
het geval met de professor.
Zo maar ineens schiet hem
een manier te binnen, waar
op Suske gered zou kunnen
worden. Maar hij heeft nog
maar enkele seconden om
iets te doen. Het is zeer de
vraag of het niet te laat is.
Aan de wanhopige uitdruk
king op het gezicht van de
professor te zien, zouden we
zeggen, dat hij inderdaad
niets meer kan doen.