FIAT 1300 geeft veel
waar voor zijn geld j
Aan
de
rol
NOG 12 DAGEN
7-13
H
DEXTRO-ENERGEN
17
18
20
21
22
23
24
>8
28
27
28
29
30
31
Niet discreet
Stevige rijstijl
Goed reiscomfort
Rijdende
rechtbanken
11
15
leze tijd
e vooruit zien J
s'Tips- tips -tips -tips
Rally-kampioen
haalde rijbewijs
CONTACTPUNTJES
5i Sr 2^- -
18 maanden dwangarbeid
Beroep Newcomb
Mott afgewezen
Midsomernachtsdroom
Claus en Beatrix
na ondertrouw
naar Den Haag
Overwin uw
auto-moeheid snel
TV, RADIO OF GRAMMOFOON
rb,kamopilOO°-Pa"M£\
o/ GOEPKOPERI
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 DECEMBER 1965
(Adiverterrtie)
De Fiat 1300 is een sportieve ge
zinsauto in de aankomende mid
denklasse. De vierkante, Corvair-
achtige carrosserievorm geeft het
model een fors voorkomen. De af
metingen zijn aan de bescheiden
kant. Met een lengte van 403 cm
js He 1300 vrij kort gehouden. De
VW 1500 en de Simca 1300 zijn
twee decimeter langer. De pres
taties van de Fiat 1300 zijn zeer
goed. In de populaire 1100-1300 cc
klasse is deze Italiaan een van de
snelste exemplaren. Hij is tevens
rijkelijk uitgerust en biedt voor
't geld veel auto.
flink wat paarden meegegeven. Bij 5200
om w./min. levert de moter 70 pk
(SAE), wat niet zuinig is. Het spreekt
vanzelf dat het benzineverbruik ook
niet bescheiden is, hoewel dit verband
houdt met de rijstijl van de bestuurder.
Men kan het gaspedaal met terughou
dendheid bespelen en dan stijgt de con_
sumptie niet boven 10 a 11 liter op 100
km. De Fiat vraagt evenwel om spor
tief rijden en geeft extra rijplezier, maar
hiervoor moet men betalen. Eigenlijk
rijdt men met de 1300 op middenklasse
niveau.
Voor de afronding zorgt de 1500 C,
die krachtiger, ruimer en behaaglijker
is, ook dit geval tegen een alleszins
verantwoorde prijs.
De „1300" heeft positief goede rU-
eigenschappen. De wagen Is koersvast.
Het gerucht gaat dat Fiat
in 1966 het bekende 1100 mo
del een nieuwe, modernere
carrosserie zal geven. Mecha
nisch zou er weinig worden
veranderd. De nieuwe Fiat
1200 zal een krachtiger en
luxueuzer versie van de her-
tekende 1100 zjjn. Er is ook
sprake van een grotere pres-
tigewagen met een 3 of 4 li
ter motor.
temperament. Hij draait
pittig en maakt graag
meer toeren dan de baas
verlangt. By lage toe
rentallen voelt deze ro
buuste krachtbron zich
De vering is nogal stug, maar niet di_
reet onbehaaglijk. Hieraan dankt de wa
gen ook zijn stevige rijstijl. Op oneffen
wegdek wordt de achteras wat onrustig,
?ie Jïï maar de passagiers merken er weinig
4 van, want ze zitten op een reële bank.
In 't stadsverkeer is de Fiat gemakke-
in snel gereden bochten gedraagt htf
De 1,3 liter motor heeft zich neutraal. Omdat hy van nature een
men „geavauceerd ryden" noemt. Het
niet helemaal op zijn is geen „stoeiwagen" en trouwens ook
gemak. We kunnen ons niet als zodanig bedoeld,
voorstellen, dat vele rij-^
ders de Fiat wat ner-~
veus vinden, bijvoor
beeld in druk stadsver,
keer. Eenmaal de vaart
erin komt hy in een
goed humeur. Hy houdt
dit echter niet voor X ruiten zyn, gezien in het licht der
zichzelf. verkeersveiligheid, veel bezwaren in te
De motor is bu kracht.g doortrekken brengen. En dan te weten dat u met een
::X ito en weinig kosten uw rui-
ten volkomen schoon kunt houden door
gebruik te maken van anticondensdoe-
ken. Die paar gulden maken u als auto
mobilist niet armer en wie weet welke
nare dingen u zodoende voorkomt.
weinig overstuurd is, moet men beslist lijk manoeuvreren en betrekkelijk
niet gaan „scheuren De 1300 is we
merkten het al op een sportieve ge
zinswagen, maar dit wil niet zeggen dat
hy speciaal geprepareerd^ is voor wat Draaien en parkeren vergen extra
H^egen het ryden met „beslagen" auto-
X ruite
creet. Het geluidsniveau is hoger dan
we van een beschaafde, gedistingeerde
auto van dit kaliber gewend zyn. De op
hanging en ook de isolatie hadden res
pectievelijk iets soepeler en doeltref
fender gekund.
Overigens is de Fiatmotor vitaal en
kerngezond. De prestaties zijn uitzon
derlijk goed. De top ligt bij 140 km/u.
In sommige motorkoelsystemen is het
noodzakelijk in de wintermaanden
behendig, maar de draaicircel is met
11,2 meter groter dan een 1,3 liter mo
del van dit formaat mag hebben.
stuurwerk. De besturing is indirect
(handel aan de stuurkolom). Vanwege
de koetswerkvorm en het grote glasop
pervlak is de Fiat overzichtelijk. Men
weet precies waar de hoeken zijn en
waar de wagen van achteren ophoudt.
De remmen, op de voorwielen van het
schijftype, zijn volkomen berekend op
het prestatievermogen.
Het compartiment ziet er verzorgd en
degelijk, haast luxueus uit. De zittingen
zijn anatomisch goed gevormd, gevuld
en geveerd. De bekleding is een beetje
besmettelijk", maar de Fiat is dan ook
een keurige auto. De voorstoelen zijn
verschuifbaar, en de rugleuningen ver
stelbaar. Op de achterbank hebben we
liever twee volwassenen of drie kinde-
De 1300 heeft geen moeite om weg te een ander type thermostaat te gebrui- ren. Een vijfzitter is de Fiat niet. Voor
komen^ De acceleratiecijfers zijn gun- ken dan in de zomermaanden het geval
stig: van 060 km/u. in 8 sec., 0 80 js Deze winterthermostaat opent zich
km/u. in 12,5 sec., van 0—100 km/u in n>1 circa 10 graden C. later en wel met terieur goed bemeten. De vier portier-
19 sec. De constructeur heeft de wagen de bedoeijngj de temperatuur van het °Peni"®e.n ,zi->n z° uitgesneden en ge-
vier personen van normaal postuur (la
ten we zeggen 1,75 meter lang) is het in-
koelwater in het motorblok vrij hoog
te laten oplopen en pas dan, de ,,klep"
naar de radiateur te openen. Zodoende
wordt een vroegtijdige afkoeling van
het water voorkomen. We raden u aan,
ook in dit verband uw instructieboekje
nog eens na te pluizen.
Plus- en minpolen van batterijen mo
gen onder geen enkele voorwaarde
verwisseld worden. Daarom zijn de bat-
vormd, dat ze het in_ en uitstappen
niet moeilijk maken voor oudere men
sen. De deuren zijn voorzien van arm-
steunen en tassen. De instrumentering
is in deze prijsklasse haast overdadig. -
Het dashboard is rijk uitgedost. De de- f
tailafwerking, binnen zowel als buiten,
is beter dan bij de doorsneewagen in
deze categorie. De 1300 is solide ge
bouwd en hij heeft verscheidene prak- i
tische details. De kofferruimte is met i
een inhoud van 350 liter redelijk groot.
onw./min.
terijpolen en de kabelklemmen die erop De Fiat is een weliswaar niet grote maar
bevestigd zijn dan ook altijd gemerkt toch behendige en vrij snelle reiswagen,
met en tekens of de woorden po- met goed wooncomfort en voortreffelij-
sitief (pos.) en negatief (neg.). Denkt ke rijeigenschappen.
u er dus om dat een kabelklem altijd
op die batterijpool wordt aangebracht TECHNISCHE GEGEVENS:
dan is de rode pool de en de blauwe Motor: 4-cil. voorin
de pool. Boring/slag: 72 x 79,5
S_ v t Vermogen: 70 pk (SAE)
meerolie kan een oliepeilstok beslist Max. koppel: 10.5 kgm bij 3400
niet doen roesten. Dat men soms
een oliepeilstok aantreft die (meestal
onderaan, soms over de hele lengte)
toch roestplekken vertoont, is te wijtenw
aan de rijomstandigheden waaronder de Hoogleï 142*cm
betreffende auto gebruikt is. Motoren Gewicht: 980 kg
die vrijwel nooit op bedrijfstemperatuur Max.: 1350 kg
kunnen komen zijn niet in staat, de zich Topsnelheid: 140 km/u.
in het carter ontwikkelende condens- prijs; f 6890,—
vochten te verdampen; dit zwaardere
condensvocht verzamelt zich dan als een
laag onder de olie.
U vraagt maar.
De heer K. te Raamsdonksveer heeft
sinds twee jaar een Simca 1000. De Iaat.
Wielbasis: 242 cm
Lengte: 403 cm
Breedte: 154 cm
De uitvoer van alle produkten uit
de Engelse auto-industrie bedroeg tot
ste weken, schryft hy, moet ik wel twee en met oktober f 6.450 miljoen tegenover
of drie keer het rempedaal intrappen f 6.212 miljoen vorig jaar.
om te kunnen remmen. Ook voel ik een
vering in het rempedaal die er voor
heen niet was. Het „peil" van de rem-
olie is goed en daar ligt het dus niet
aan; weet U misschien wat het wel kan
ziyn
Dat u een bepaalde tegendruk waar- let Division!
neemt op het rempedaal terwijl u dit
indrukt wijst op de aanwezigheid van
lucht in het remsysteem. Op de één of
andere manier is er lucht in de remlei
ding gepompt en deze lucht vormt daar
een luchtbel. In tegenstelling met de
remvloeistof is deze lucht samendruk
baar en dit zal dan ook gebeuren als u
remt. De onder druk staande luchtbel
wil expanseren en doet dit in alle rich
tingen. Dit is voor uzelf merkbaar als
een vering in het pedaal. Dit verend
effect plant zich ook voort naar de wiel- toonstelling in de RAT gehouden!
remcilinders waardoor het remeffect
sterk verminderd wordt. De enige re
medie is het remsysteem te laten ont
luchten. Wel raden we u aan dan tege
lijkertijd het gehele remsysteem te la
ten controleren op mogelijke slijtage en
lekkage.
Een nieuw produktierecord is geves- 1
tigd. Voor de eerste maal heeft een au- 1
tomobielconstructeur 3 miljoen voer
tuigen in minder dan een jaar gefabri-
ceerd.H et was Genelan Motor Chevro.
De World Rally Trophy is opnieuw
aan Volvo toegekend. Na de Zweedse
Rally, de Canada Shell 4000 rally, de
Safari rally, de Luik Rally en. de Brit- 1
se R.A.C. rally kwam Volvo met het
beste totaal resultaat uit de bus.
De twcewieler-RAI-tentoonstelling
wordt ditmaal van donderdag 24 febru
ari tot en met zondag 6 maart 1966
dit is gelijktijdig met de Caravanten-
Het motormerk Suzuki zal nu ook
in ons land vertegenwoordigd zijn. De
N.V. NIMAG uit Leidschendam zal zich
met de import van dit bekende Japan
se merk voorlopig voornamelijk de
250 cc gaan bezig houden.
NEW DEHLI India zal ver
moedelijk het eerste land zijn dat
beschikt over rijdende rechtban
ken. In elk der grote steden Ma
dras, Calcutta en Delhi is een
speciaal gebouwde Fargo-bus in
gebruik genomen, waarin door de
rechterlijke macht onmiddellijke
uitspraak kan worden gedaan bij
verkeersoivertredingien, begaan
voetgangers, fietsers en automo
bilisten.
De busen staan tijdens de piek
uren 'bij de drukste kruispun
ten. Zij zijn vervaardigd door Pre
mier Automobiles een zuster
maatschappij van Chrysler Inter
national, naar de eisen van het
Indiaanse minister van verkeer-
De rijdende rechtbanken bieden
plaats aan een rechter en een
griffier en bevatten banken voor
verdachten, voor getuigen en....
een kassa waar bekeuringen ter
plaatse kunnen worden betaald'
Advertenties)
rallykampioen van Europa, de
m Rauna Aaltonen, heeft pas de-
maand zijn rijexamen gedaan,
amelijk in Oxford. De „leswagen"
as zijn BMC Mini Cooper S,
aarmee hij juist de RAC-rally
gewonnen. De 27-jarige Aal-
heeft zijn race-liefde van
jn vader, die veel aan wedstrij-
T„n motorboten heeft gedaan.
J°en Raima 7 i».i._® un
jaar was kreeg hij
sti/n1 raceb°ot. Later werd hij
Sra?/notkamPioen van Finland en
hïam'v-6 0p 16"iarige leeftijd
fjpt H ln rally's uit met motor-
2 -2®I957 veroverde hij de
in dp v>. voor motoren
cc klasse. Daarna kwa-
form..?p edstrijden' graces en
Dit luni°rraces aan de beurt,
ti j l'f rm,aakte Aaltonen deel uit
van l rrait'
»on 4;, brieksteam van BMC en
ning ;/er,se LaI1y's- De overwin'
hem dP f RAC-rally bezorgde
dp F, uezoigue
Werkt "roPese titel. In Finland
der en 'J de zaak van zijn va-
*pLVerkoopt rmtuurlijk auto-
ekn> motorfietsen en boten.
(Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis
MOSKOU (REUTER) Een Russisch
gerechtshof heeft gisteren het beroep
afgewezen van de in november door de
rechtbank in Moermansk tot anderhalf
jaar dwangarbeid veroordeelde 27-jarige
Amerikaanse handelsreiziger Newcomb
Mott.
Deze was begin september als toerist
vanuit Noorwegen op Russisch gebied
terechtgekomen en verolgens gearres
teerd. Hij werd veroordeeld wegens il
legale grensoverschrijding. Mott heeft
tot zijn verdediging aangevoerd, dat hij
verdwaald was.
DEN HAAG Direct na de aanteke
ning in Baam zal Den Haag de eerste
zyn om het koninklijke bruidspaar bin
nen zijn grenzen te hebben.
Op 17 februari arriveert prinses Bea
trix met de heer Claus von Amsberg in
de residentie en ze zullen dan de hele
dag de gasten van Den Haag zijn. Het
definitief feestprogramma is nog niet
afgekondigd, maar de gedachten gaan
o.m. uit naar een défilé op het Lange
Voorhout en naar een rijtoer.
Een van de belangrijkste punten van
deze viering zou zijn een voorstelling
in de Koninklijke Schouwburg, waar
opgevoerd zal worden: Shakespeare's
Midzomernachtsdroom.
Thuis na lange rit?
met pure druivesuiker.
geeft razendsnel nieuwe energie!
('n pakje met zes dubbeltablet-
ten-puurófmetcacao-50 cent!)
Het was heel zorgvuldig ingepakt;
verschillende lagen zwaar papier be
dekten een dikke laag houtwol, waar
uit tenslotte 'n zwart bolvormig vaasje
te voorschijn kwam dat Giovanni met
tedere vingers voir de ogen van de
boekhandelaar hield. „Dit is afkom
stig uit een graf in Vulci," zei hij met
een klank van eerbied in zijn stem.
Uit zijn portefeuille haalde hij een
officieel document te voorschijn lat
bedekt was met een aantal regerings
stempels. ,,De directeur van het mu
seum te München vertelde me dat het
naar zijn mening gevonden moest zijn
in het graf van een Lucumo." Hij
kuchte eerbiedig. „Dat was een
Etruskische magistraat, zoals je
weet." De boekhandelaar wierp
slechts een vluchtige blik op het vaas
je. „Vertel me eens," vroeg hij „heb
je je correspondent nog bezocht toen
je in München was?" Bedoel je pro
fessor Hoffensteiner?" „Met hoeveel
Duitse hoogleraren sta jij in brief
wisseling?" vroeg de boekhandelaar
droog. „Je herinnert je misschien dat
je me vaak een map hebt laten zien
met de uitgebreide correspondentie
met, die professor. Het is ook niet uit
gesloten dat je, als je even nadenkt,
je zult herinneren dat je mij gevraagd
hebt je brieven in het Duits te verta
len." Giovanni lette niet op de ironie
van zijn vriend. ,,Het was een grote
teleurstelling voor me," zei hij. „Zo
als je weet, wordt hij algemeen be
schouwd als de grootste autoriteit op
het gebied van de Etruskische religie,
maar aangezien ik toevallig een
Etruskische fresco bezit dat betrek
king heeft op hun ritus.." heb je
hem ieder detail van het fresco, van
het graf en van de tunnel beschre
ven!" viel de boekhandelaar hem in
de rede. ,.Ik maak niet zulke stomme
fouten!" protehteerde Ginvanni hef
tig. De boeknandelaar bedekte zijn
ogen. „Dat doe je wel, beste vriend,"
zei hij rustig. „Wanneer zal eindelijk
de stem van de ligica je kunnen over
tuigen dat jouw handelingen die van
een idioot zijn?"
„Ik begrijp niet waarom je direct
zo in paniek raakt," zei GiovannL
„Ja. ik bén met de professor gaan
praten. Het was verloren tijd. Hij kon
niets over de Turms, Fufluns en Seth-
lans vertellen wat ik nog niet gelezen
had. Hij had wel een paar interessan
te dingen te zeggen over de overeen
komst tussen de Etruskische religi
euze gebruiken en die van de Chal
deeën. maar ik vind dat hij te veel
de nadruk legt op de Etruskische ge
woonte de toekomst te voorspellen uit
de vlucht van de vogels en uit de be
studering van de ingewanden van pas
geslachte schapen. Ik heb hem dus
beleefd bedankt, heb de tolk betaald
DOOR HOWARD SHAW
en ben weggegaan. Zeg me nu eens
wat ik verkeerd gedaan heb! Waarom
zou hij me van iets verdenken?"
De boekhandelaar schudde zijn
hoofd. „Je hebt een hart van zuiver
goud. maar een hoofd van graniet!
Onweerlegbare logica, geduldig naar
voren gebracht, maakt op jou even
weinig indruk als op een baby aan
moeders borst." Er was een vermoei
de blik in zijn ogen. „Geen wonder
dat mijn zenuwen kapot zijn en mijn
gezondheid achteruitgaat." „Nu over
drijf je!" protesteerde Giovanni. „De
professor zal ongetwijfeld brieven en
bezoeken ontvangen van heel veel
mensen die zich voor het oude Etru-
rië interesseren. Waarom zou ik hem
dan bijzonder opvallen? En wat die
vaas betreft, die werd in het open
baar te koop aangeboden. Ik heb een
officieel inschrijf biljet ingezonden. De
koop is geregistreerd door de Duitse
regering. Ik heb ze aangegeven toen
ik de grens passeerde en er invoer
rechten voor betaald. Alles was dus
volkomen wettelijk."
„Maar vertel me dan eens," steun
de de boekhandelaar. .,is het dan
werkelijk niets bijzonders dat de eige
naar van een kleine trattoria in Tras-
tevere een reis maakt naar Duitsland
om een befaamde autoriteit te raad-
legen en een zeldzame antiquiteit te
open? Dat gebeurt heus niet iedere
dag! Dat gebeurt niet éénmaal in hon
derd jaar! Dat móét toch de aandacht
trekken! De autoriteiten zouden wel
erg nonchalant moeten zijn als ze zo
iets niet opmerkten en zich gingen af
vragen waarom en hoe een man als
jij belangstelling kan hebben voor
dergelijke buitenissige dingen." Hij
hief zijn hoofd op en keek de kamer
rond die gevuld was met strijdbijlen,
helmen en speren, met grote bron
zen vazen en de prachtig bewaard ge
bleven spiegel, en met een enorm
grote boekenkast waarin tientallen
boeken over de kunst, de geschiede
nis en de taal van de verdwenen be-
nis en de taal van de verdwenen be
schaving de aandacht trokken. „Je
hebt je kamer al volgepropt met de
voorwerpen uit de grafkelder," ver
volgde dé boekhandelaar. „Mag ik
vragen waar je nog ruimte hebt voor
meer curiositeiten?" Giovanni stond
met zijn handen op zijn rug de kamer
rond te kijken. „Ik ben niet van plan
de vaas hier te zetten," zei hij. ,.Die
zou hier niet passefi. Zoals je weet,
stierf Lars Porsena imstreeks 500 v-
Chr. De directeur van het museum in
München was er van overtuigd dat de
vaas veel later gemaakt werd om
streeks 350 v. Chr. Dat is beslist wel
juist, kijk maar Hij boog zich over
de vaas en wees op de prachtige
schildering van de figuren. „Dit is
ongetwijfeld Hades en dat moet Perse
phone zijn. Daar meer op de achter
grond staat Geryon. Let eens hoe
meesterlijk die drie hoofden zijn afge
beeld!" Hij blies een stofje weg. „Kijk
eens naar zijn wapenrusting! Die
kleuren zijn ongelooflijk mooi! De
boekhandelaar toonde niet de minste
belangstelling v.oor de vaas, hij keek
er zelfs niet naar. „Wat ben je er dan
mee van plan als het, in strijd is. met
je chronologisch geweten om dat ding
in deze kamer neer te zetten?" Gio
vanni liep naar het raam. Zijn gezicht
stond ernstig. ..Ik heb enkele van de
mooiste uren van mijn leven doorge
bracht in het museum Villa Giulia."
zei hij met een warme klank in zijn
stem. ..Ik heb daar vreugde en inspi
ratie gevonden. Al maanden lang loop
ik rond met de gedachte dat ik een
manier moet vinden om mijn schuld
aan dat museum te voldoen. Nu is
eindelijk mijn kans gekomen. Toen ik
vorige maand las dat die vaas in
München te koop was, zag ik mijn
plicht duidelijk voor me. De Villa
Giulia heeft een groot aantal zwarte
vazen, maar geen enkele met een af
beelding van Geryon."
CEMBER
DECEMBER
DECEMBER
DECEMBER.
DECEMBER
DECEMBER
OECEMBER
DECEMBER
DECEMBER
DECEMBER
DECEMBER
DECEMBER
DECEMBER
OECEMBER
DECEMBER
OECEMBER
OECEMBER
DECEMBER
DECEMBER
DECEMBER
DECEMBER
«712 A