FIAT 1300 geeft veel waar voor zijn geld j Aan de rol NOG 12 DAGEN 7-13 H DEXTRO-ENERGEN 17 18 20 21 22 23 24 >8 28 27 28 29 30 31 Niet discreet Stevige rijstijl Goed reiscomfort Rijdende rechtbanken 11 15 leze tijd e vooruit zien J s'Tips- tips -tips -tips Rally-kampioen haalde rijbewijs CONTACTPUNTJES 5i Sr 2^- - 18 maanden dwangarbeid Beroep Newcomb Mott afgewezen Midsomernachtsdroom Claus en Beatrix na ondertrouw naar Den Haag Overwin uw auto-moeheid snel TV, RADIO OF GRAMMOFOON rb,kamopilOO°-Pa"M£\ o/ GOEPKOPERI DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 17 DECEMBER 1965 (Adiverterrtie) De Fiat 1300 is een sportieve ge zinsauto in de aankomende mid denklasse. De vierkante, Corvair- achtige carrosserievorm geeft het model een fors voorkomen. De af metingen zijn aan de bescheiden kant. Met een lengte van 403 cm js He 1300 vrij kort gehouden. De VW 1500 en de Simca 1300 zijn twee decimeter langer. De pres taties van de Fiat 1300 zijn zeer goed. In de populaire 1100-1300 cc klasse is deze Italiaan een van de snelste exemplaren. Hij is tevens rijkelijk uitgerust en biedt voor 't geld veel auto. flink wat paarden meegegeven. Bij 5200 om w./min. levert de moter 70 pk (SAE), wat niet zuinig is. Het spreekt vanzelf dat het benzineverbruik ook niet bescheiden is, hoewel dit verband houdt met de rijstijl van de bestuurder. Men kan het gaspedaal met terughou dendheid bespelen en dan stijgt de con_ sumptie niet boven 10 a 11 liter op 100 km. De Fiat vraagt evenwel om spor tief rijden en geeft extra rijplezier, maar hiervoor moet men betalen. Eigenlijk rijdt men met de 1300 op middenklasse niveau. Voor de afronding zorgt de 1500 C, die krachtiger, ruimer en behaaglijker is, ook dit geval tegen een alleszins verantwoorde prijs. De „1300" heeft positief goede rU- eigenschappen. De wagen Is koersvast. Het gerucht gaat dat Fiat in 1966 het bekende 1100 mo del een nieuwe, modernere carrosserie zal geven. Mecha nisch zou er weinig worden veranderd. De nieuwe Fiat 1200 zal een krachtiger en luxueuzer versie van de her- tekende 1100 zjjn. Er is ook sprake van een grotere pres- tigewagen met een 3 of 4 li ter motor. temperament. Hij draait pittig en maakt graag meer toeren dan de baas verlangt. By lage toe rentallen voelt deze ro buuste krachtbron zich De vering is nogal stug, maar niet di_ reet onbehaaglijk. Hieraan dankt de wa gen ook zijn stevige rijstijl. Op oneffen wegdek wordt de achteras wat onrustig, ?ie Jïï maar de passagiers merken er weinig 4 van, want ze zitten op een reële bank. In 't stadsverkeer is de Fiat gemakke- in snel gereden bochten gedraagt htf De 1,3 liter motor heeft zich neutraal. Omdat hy van nature een men „geavauceerd ryden" noemt. Het niet helemaal op zijn is geen „stoeiwagen" en trouwens ook gemak. We kunnen ons niet als zodanig bedoeld, voorstellen, dat vele rij-^ ders de Fiat wat ner-~ veus vinden, bijvoor beeld in druk stadsver, keer. Eenmaal de vaart erin komt hy in een goed humeur. Hy houdt dit echter niet voor X ruiten zyn, gezien in het licht der zichzelf. verkeersveiligheid, veel bezwaren in te De motor is bu kracht.g doortrekken brengen. En dan te weten dat u met een ::X ito en weinig kosten uw rui- ten volkomen schoon kunt houden door gebruik te maken van anticondensdoe- ken. Die paar gulden maken u als auto mobilist niet armer en wie weet welke nare dingen u zodoende voorkomt. weinig overstuurd is, moet men beslist lijk manoeuvreren en betrekkelijk niet gaan „scheuren De 1300 is we merkten het al op een sportieve ge zinswagen, maar dit wil niet zeggen dat hy speciaal geprepareerd^ is voor wat Draaien en parkeren vergen extra H^egen het ryden met „beslagen" auto- X ruite creet. Het geluidsniveau is hoger dan we van een beschaafde, gedistingeerde auto van dit kaliber gewend zyn. De op hanging en ook de isolatie hadden res pectievelijk iets soepeler en doeltref fender gekund. Overigens is de Fiatmotor vitaal en kerngezond. De prestaties zijn uitzon derlijk goed. De top ligt bij 140 km/u. In sommige motorkoelsystemen is het noodzakelijk in de wintermaanden behendig, maar de draaicircel is met 11,2 meter groter dan een 1,3 liter mo del van dit formaat mag hebben. stuurwerk. De besturing is indirect (handel aan de stuurkolom). Vanwege de koetswerkvorm en het grote glasop pervlak is de Fiat overzichtelijk. Men weet precies waar de hoeken zijn en waar de wagen van achteren ophoudt. De remmen, op de voorwielen van het schijftype, zijn volkomen berekend op het prestatievermogen. Het compartiment ziet er verzorgd en degelijk, haast luxueus uit. De zittingen zijn anatomisch goed gevormd, gevuld en geveerd. De bekleding is een beetje besmettelijk", maar de Fiat is dan ook een keurige auto. De voorstoelen zijn verschuifbaar, en de rugleuningen ver stelbaar. Op de achterbank hebben we liever twee volwassenen of drie kinde- De 1300 heeft geen moeite om weg te een ander type thermostaat te gebrui- ren. Een vijfzitter is de Fiat niet. Voor komen^ De acceleratiecijfers zijn gun- ken dan in de zomermaanden het geval stig: van 060 km/u. in 8 sec., 0 80 js Deze winterthermostaat opent zich km/u. in 12,5 sec., van 0—100 km/u in n>1 circa 10 graden C. later en wel met terieur goed bemeten. De vier portier- 19 sec. De constructeur heeft de wagen de bedoeijngj de temperatuur van het °Peni"®e.n ,zi->n z° uitgesneden en ge- vier personen van normaal postuur (la ten we zeggen 1,75 meter lang) is het in- koelwater in het motorblok vrij hoog te laten oplopen en pas dan, de ,,klep" naar de radiateur te openen. Zodoende wordt een vroegtijdige afkoeling van het water voorkomen. We raden u aan, ook in dit verband uw instructieboekje nog eens na te pluizen. Plus- en minpolen van batterijen mo gen onder geen enkele voorwaarde verwisseld worden. Daarom zijn de bat- vormd, dat ze het in_ en uitstappen niet moeilijk maken voor oudere men sen. De deuren zijn voorzien van arm- steunen en tassen. De instrumentering is in deze prijsklasse haast overdadig. - Het dashboard is rijk uitgedost. De de- f tailafwerking, binnen zowel als buiten, is beter dan bij de doorsneewagen in deze categorie. De 1300 is solide ge bouwd en hij heeft verscheidene prak- i tische details. De kofferruimte is met i een inhoud van 350 liter redelijk groot. onw./min. terijpolen en de kabelklemmen die erop De Fiat is een weliswaar niet grote maar bevestigd zijn dan ook altijd gemerkt toch behendige en vrij snelle reiswagen, met en tekens of de woorden po- met goed wooncomfort en voortreffelij- sitief (pos.) en negatief (neg.). Denkt ke rijeigenschappen. u er dus om dat een kabelklem altijd op die batterijpool wordt aangebracht TECHNISCHE GEGEVENS: dan is de rode pool de en de blauwe Motor: 4-cil. voorin de pool. Boring/slag: 72 x 79,5 S_ v t Vermogen: 70 pk (SAE) meerolie kan een oliepeilstok beslist Max. koppel: 10.5 kgm bij 3400 niet doen roesten. Dat men soms een oliepeilstok aantreft die (meestal onderaan, soms over de hele lengte) toch roestplekken vertoont, is te wijtenw aan de rijomstandigheden waaronder de Hoogleï 142*cm betreffende auto gebruikt is. Motoren Gewicht: 980 kg die vrijwel nooit op bedrijfstemperatuur Max.: 1350 kg kunnen komen zijn niet in staat, de zich Topsnelheid: 140 km/u. in het carter ontwikkelende condens- prijs; f 6890,— vochten te verdampen; dit zwaardere condensvocht verzamelt zich dan als een laag onder de olie. U vraagt maar. De heer K. te Raamsdonksveer heeft sinds twee jaar een Simca 1000. De Iaat. Wielbasis: 242 cm Lengte: 403 cm Breedte: 154 cm De uitvoer van alle produkten uit de Engelse auto-industrie bedroeg tot ste weken, schryft hy, moet ik wel twee en met oktober f 6.450 miljoen tegenover of drie keer het rempedaal intrappen f 6.212 miljoen vorig jaar. om te kunnen remmen. Ook voel ik een vering in het rempedaal die er voor heen niet was. Het „peil" van de rem- olie is goed en daar ligt het dus niet aan; weet U misschien wat het wel kan ziyn Dat u een bepaalde tegendruk waar- let Division! neemt op het rempedaal terwijl u dit indrukt wijst op de aanwezigheid van lucht in het remsysteem. Op de één of andere manier is er lucht in de remlei ding gepompt en deze lucht vormt daar een luchtbel. In tegenstelling met de remvloeistof is deze lucht samendruk baar en dit zal dan ook gebeuren als u remt. De onder druk staande luchtbel wil expanseren en doet dit in alle rich tingen. Dit is voor uzelf merkbaar als een vering in het pedaal. Dit verend effect plant zich ook voort naar de wiel- toonstelling in de RAT gehouden! remcilinders waardoor het remeffect sterk verminderd wordt. De enige re medie is het remsysteem te laten ont luchten. Wel raden we u aan dan tege lijkertijd het gehele remsysteem te la ten controleren op mogelijke slijtage en lekkage. Een nieuw produktierecord is geves- 1 tigd. Voor de eerste maal heeft een au- 1 tomobielconstructeur 3 miljoen voer tuigen in minder dan een jaar gefabri- ceerd.H et was Genelan Motor Chevro. De World Rally Trophy is opnieuw aan Volvo toegekend. Na de Zweedse Rally, de Canada Shell 4000 rally, de Safari rally, de Luik Rally en. de Brit- 1 se R.A.C. rally kwam Volvo met het beste totaal resultaat uit de bus. De twcewieler-RAI-tentoonstelling wordt ditmaal van donderdag 24 febru ari tot en met zondag 6 maart 1966 dit is gelijktijdig met de Caravanten- Het motormerk Suzuki zal nu ook in ons land vertegenwoordigd zijn. De N.V. NIMAG uit Leidschendam zal zich met de import van dit bekende Japan se merk voorlopig voornamelijk de 250 cc gaan bezig houden. NEW DEHLI India zal ver moedelijk het eerste land zijn dat beschikt over rijdende rechtban ken. In elk der grote steden Ma dras, Calcutta en Delhi is een speciaal gebouwde Fargo-bus in gebruik genomen, waarin door de rechterlijke macht onmiddellijke uitspraak kan worden gedaan bij verkeersoivertredingien, begaan voetgangers, fietsers en automo bilisten. De busen staan tijdens de piek uren 'bij de drukste kruispun ten. Zij zijn vervaardigd door Pre mier Automobiles een zuster maatschappij van Chrysler Inter national, naar de eisen van het Indiaanse minister van verkeer- De rijdende rechtbanken bieden plaats aan een rechter en een griffier en bevatten banken voor verdachten, voor getuigen en.... een kassa waar bekeuringen ter plaatse kunnen worden betaald' Advertenties) rallykampioen van Europa, de m Rauna Aaltonen, heeft pas de- maand zijn rijexamen gedaan, amelijk in Oxford. De „leswagen" as zijn BMC Mini Cooper S, aarmee hij juist de RAC-rally gewonnen. De 27-jarige Aal- heeft zijn race-liefde van jn vader, die veel aan wedstrij- T„n motorboten heeft gedaan. J°en Raima 7 i».i._® un jaar was kreeg hij sti/n1 raceb°ot. Later werd hij Sra?/notkamPioen van Finland en hïam'v-6 0p 16"iarige leeftijd fjpt H ln rally's uit met motor- 2 -2®I957 veroverde hij de in dp v>. voor motoren cc klasse. Daarna kwa- form..?p edstrijden' graces en Dit luni°rraces aan de beurt, ti j l'f rm,aakte Aaltonen deel uit van l rrait' »on 4;, brieksteam van BMC en ning ;/er,se LaI1y's- De overwin' hem dP f RAC-rally bezorgde dp F, uezoigue Werkt "roPese titel. In Finland der en 'J de zaak van zijn va- *pLVerkoopt rmtuurlijk auto- ekn> motorfietsen en boten. (Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis MOSKOU (REUTER) Een Russisch gerechtshof heeft gisteren het beroep afgewezen van de in november door de rechtbank in Moermansk tot anderhalf jaar dwangarbeid veroordeelde 27-jarige Amerikaanse handelsreiziger Newcomb Mott. Deze was begin september als toerist vanuit Noorwegen op Russisch gebied terechtgekomen en verolgens gearres teerd. Hij werd veroordeeld wegens il legale grensoverschrijding. Mott heeft tot zijn verdediging aangevoerd, dat hij verdwaald was. DEN HAAG Direct na de aanteke ning in Baam zal Den Haag de eerste zyn om het koninklijke bruidspaar bin nen zijn grenzen te hebben. Op 17 februari arriveert prinses Bea trix met de heer Claus von Amsberg in de residentie en ze zullen dan de hele dag de gasten van Den Haag zijn. Het definitief feestprogramma is nog niet afgekondigd, maar de gedachten gaan o.m. uit naar een défilé op het Lange Voorhout en naar een rijtoer. Een van de belangrijkste punten van deze viering zou zijn een voorstelling in de Koninklijke Schouwburg, waar opgevoerd zal worden: Shakespeare's Midzomernachtsdroom. Thuis na lange rit? met pure druivesuiker. geeft razendsnel nieuwe energie! ('n pakje met zes dubbeltablet- ten-puurófmetcacao-50 cent!) Het was heel zorgvuldig ingepakt; verschillende lagen zwaar papier be dekten een dikke laag houtwol, waar uit tenslotte 'n zwart bolvormig vaasje te voorschijn kwam dat Giovanni met tedere vingers voir de ogen van de boekhandelaar hield. „Dit is afkom stig uit een graf in Vulci," zei hij met een klank van eerbied in zijn stem. Uit zijn portefeuille haalde hij een officieel document te voorschijn lat bedekt was met een aantal regerings stempels. ,,De directeur van het mu seum te München vertelde me dat het naar zijn mening gevonden moest zijn in het graf van een Lucumo." Hij kuchte eerbiedig. „Dat was een Etruskische magistraat, zoals je weet." De boekhandelaar wierp slechts een vluchtige blik op het vaas je. „Vertel me eens," vroeg hij „heb je je correspondent nog bezocht toen je in München was?" Bedoel je pro fessor Hoffensteiner?" „Met hoeveel Duitse hoogleraren sta jij in brief wisseling?" vroeg de boekhandelaar droog. „Je herinnert je misschien dat je me vaak een map hebt laten zien met de uitgebreide correspondentie met, die professor. Het is ook niet uit gesloten dat je, als je even nadenkt, je zult herinneren dat je mij gevraagd hebt je brieven in het Duits te verta len." Giovanni lette niet op de ironie van zijn vriend. ,,Het was een grote teleurstelling voor me," zei hij. „Zo als je weet, wordt hij algemeen be schouwd als de grootste autoriteit op het gebied van de Etruskische religie, maar aangezien ik toevallig een Etruskische fresco bezit dat betrek king heeft op hun ritus.." heb je hem ieder detail van het fresco, van het graf en van de tunnel beschre ven!" viel de boekhandelaar hem in de rede. ,.Ik maak niet zulke stomme fouten!" protehteerde Ginvanni hef tig. De boeknandelaar bedekte zijn ogen. „Dat doe je wel, beste vriend," zei hij rustig. „Wanneer zal eindelijk de stem van de ligica je kunnen over tuigen dat jouw handelingen die van een idioot zijn?" „Ik begrijp niet waarom je direct zo in paniek raakt," zei GiovannL „Ja. ik bén met de professor gaan praten. Het was verloren tijd. Hij kon niets over de Turms, Fufluns en Seth- lans vertellen wat ik nog niet gelezen had. Hij had wel een paar interessan te dingen te zeggen over de overeen komst tussen de Etruskische religi euze gebruiken en die van de Chal deeën. maar ik vind dat hij te veel de nadruk legt op de Etruskische ge woonte de toekomst te voorspellen uit de vlucht van de vogels en uit de be studering van de ingewanden van pas geslachte schapen. Ik heb hem dus beleefd bedankt, heb de tolk betaald DOOR HOWARD SHAW en ben weggegaan. Zeg me nu eens wat ik verkeerd gedaan heb! Waarom zou hij me van iets verdenken?" De boekhandelaar schudde zijn hoofd. „Je hebt een hart van zuiver goud. maar een hoofd van graniet! Onweerlegbare logica, geduldig naar voren gebracht, maakt op jou even weinig indruk als op een baby aan moeders borst." Er was een vermoei de blik in zijn ogen. „Geen wonder dat mijn zenuwen kapot zijn en mijn gezondheid achteruitgaat." „Nu over drijf je!" protesteerde Giovanni. „De professor zal ongetwijfeld brieven en bezoeken ontvangen van heel veel mensen die zich voor het oude Etru- rië interesseren. Waarom zou ik hem dan bijzonder opvallen? En wat die vaas betreft, die werd in het open baar te koop aangeboden. Ik heb een officieel inschrijf biljet ingezonden. De koop is geregistreerd door de Duitse regering. Ik heb ze aangegeven toen ik de grens passeerde en er invoer rechten voor betaald. Alles was dus volkomen wettelijk." „Maar vertel me dan eens," steun de de boekhandelaar. .,is het dan werkelijk niets bijzonders dat de eige naar van een kleine trattoria in Tras- tevere een reis maakt naar Duitsland om een befaamde autoriteit te raad- legen en een zeldzame antiquiteit te open? Dat gebeurt heus niet iedere dag! Dat gebeurt niet éénmaal in hon derd jaar! Dat móét toch de aandacht trekken! De autoriteiten zouden wel erg nonchalant moeten zijn als ze zo iets niet opmerkten en zich gingen af vragen waarom en hoe een man als jij belangstelling kan hebben voor dergelijke buitenissige dingen." Hij hief zijn hoofd op en keek de kamer rond die gevuld was met strijdbijlen, helmen en speren, met grote bron zen vazen en de prachtig bewaard ge bleven spiegel, en met een enorm grote boekenkast waarin tientallen boeken over de kunst, de geschiede nis en de taal van de verdwenen be- nis en de taal van de verdwenen be schaving de aandacht trokken. „Je hebt je kamer al volgepropt met de voorwerpen uit de grafkelder," ver volgde dé boekhandelaar. „Mag ik vragen waar je nog ruimte hebt voor meer curiositeiten?" Giovanni stond met zijn handen op zijn rug de kamer rond te kijken. „Ik ben niet van plan de vaas hier te zetten," zei hij. ,.Die zou hier niet passefi. Zoals je weet, stierf Lars Porsena imstreeks 500 v- Chr. De directeur van het museum in München was er van overtuigd dat de vaas veel later gemaakt werd om streeks 350 v. Chr. Dat is beslist wel juist, kijk maar Hij boog zich over de vaas en wees op de prachtige schildering van de figuren. „Dit is ongetwijfeld Hades en dat moet Perse phone zijn. Daar meer op de achter grond staat Geryon. Let eens hoe meesterlijk die drie hoofden zijn afge beeld!" Hij blies een stofje weg. „Kijk eens naar zijn wapenrusting! Die kleuren zijn ongelooflijk mooi! De boekhandelaar toonde niet de minste belangstelling v.oor de vaas, hij keek er zelfs niet naar. „Wat ben je er dan mee van plan als het, in strijd is. met je chronologisch geweten om dat ding in deze kamer neer te zetten?" Gio vanni liep naar het raam. Zijn gezicht stond ernstig. ..Ik heb enkele van de mooiste uren van mijn leven doorge bracht in het museum Villa Giulia." zei hij met een warme klank in zijn stem. ..Ik heb daar vreugde en inspi ratie gevonden. Al maanden lang loop ik rond met de gedachte dat ik een manier moet vinden om mijn schuld aan dat museum te voldoen. Nu is eindelijk mijn kans gekomen. Toen ik vorige maand las dat die vaas in München te koop was, zag ik mijn plicht duidelijk voor me. De Villa Giulia heeft een groot aantal zwarte vazen, maar geen enkele met een af beelding van Geryon." CEMBER DECEMBER DECEMBER DECEMBER. DECEMBER DECEMBER OECEMBER DECEMBER DECEMBER DECEMBER DECEMBER DECEMBER DECEMBER OECEMBER DECEMBER OECEMBER OECEMBER DECEMBER DECEMBER DECEMBER DECEMBER «712 A

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 11