Fokkerij in vrije natuur
Plannen voor (sport-)
vliegveld in Graauw
.Roer
steeds
zijn wordt
moeilijker
Brug inspireert
Een van de laatste tochten
NOG14 DAGEN
stemmen
frelatie
STRAKS IN
OPEN VELD
In gesprek met
ENBURG:
WAREN!
NEW FOREST
PONY'S
KRITISCH
0»
DO Wen Philips ferneusen
tonen veel belangstelling
mg
Sluis
- nu nog in
schaapskooi -
Geen gehoor voor
Biesbosch
Overtocht
J. Hanegem
Voor kinderen
in Terneuëen
Gasten
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 15 DECEMBER 1965
Kerstconcert der
Zeeuwse koorschool
te Ylissingen
commentaar
jpfJIP
Afvalwaterleiding v°n
-Vlaamse kanaalzone
houdt vergadering
355? i. -
!S!8£l
Morgen
MISSCHIEN VOLGEND JAAR KLAAR
iPafiblaS pc ütctn
Recreatieterrein
op langere
termijn
Aanpassing
EEG.
Uitbreiding van
jachthaven
Wolphaartsdijk
Resultaten exposities
konijnen en pluimvee
Proficiat Zeeland
Hard tegen hard
UW
TV, RADIO OF GRAMMOFOON y -| Q°I GOEDKOPER!
Een beeld uit januari jt. De
waren tegen samenvoeging met
'denburg werden toen duidelijk
emonstreerd. Maar het beeld it
tog en ook de bezwaren.
over een Jaar plotseling inwonei
lostburg wordt".
r de winkelsluiting is, zo is de al-
ie opinie in Sluis, voorlopig het
e woord nog niet gezegd. In Sluis
sluitingsregeling aanmerkelijk Soe
dan in Aardenburg: op zondagen
de Sluise winkeliers hun bedrijf
Itien uur 's morgens tot 10 uur
m(ls openhouden, hun Aardenburg-
illega's slechts van acht tot tien
foormlddag.
ar even algemeen neemt men aan,
E winkelsluiting niet het meest ern-
I probleem zal zijn. Ook vishande-
W. Witte is er van overtuigd dat
II het mentaliteits- en karakterver-
leen rol van betekenis zullen spelen,
eer de plannen van G.S. doorgang
vinden. Hij geeft de voorkeur aan
.uiting bij „Groot-Oostburg". „De
gen van Oostburg en Sluis lopen
|niet zover uiteen als die van Sluis
ardenburg".
lad het verzoek van de VVV in, met
'temmen van belde wethouders tegen,
gemeentebegroting voor 1966 werd
esteld De gewone dienst heeft een
Ivan ruim f 40.000 voor onvoorziene
Iven en de kapitaaldienst een batig
van ruim f 54.000.
I werd in principe besloten een nieuwe
r.tauto van f 20.000 aan te kopen. De
Wage miste de post voor de gebnu-
<e kolentoeslag. Deze wordt met
gegeven, nu de algemene bijstanda-
er is. aldus de voorzitter. Gegadigden
ten zich voor deze toelage op de br
il s wet beroepen, iets wat velen nog
Ikend schijnt te zijn. Men zal dan ech-
Ivel de normen die de bijstandswet
in acht dienen te nemen.
.1SSINGEN Met een discipH«j
bewondering wekt, beheerst,
och ook soms klaterend
hten een veertig koorknapen der
Iwse Koorschool met h"n „cert
men een Advents- en Kerswon
ritannia te Vlissmgen. En i ij P'«
len het om een dankbaar publiek en
uren ademloos te boeien.
It is moeilijk te zeggen
ren zij de diepste indruk vJt
1 De rijk gevarieerde bundeling
lieke. moderne en Sreg° ,„ei van
kundig begeleid doorJ1®L gloed-
E. Heyblok uit Goes op een g v
|w elektronisch orgel van a ge.
Ime, werd een verr!!?? "„n^iied uit
Maar ook het speelse volmenigeen
landen bracht na de PbU" ™wt uit-
prbazing; verbazing Srjeugdige
eide repertoire van deze j W(J
knapen. Ook in dit seiz poycot
vele nieuwe gezichten, Baar
l voor menige koordirect
de heer Heyblok schijnbaar g
eland mag trots zijn fteeds
in nieuw uniform g sst de
r naam verovert, ook v bshring
iwse grenzen. De Nt leden en W
i een goede keus voor
stellenden.
Kr-
v -•==
Minister Suurlioff, zo heeft een woord
voerder van deze bewindsman laten we
len, begrijpt niet dat de Biesbosch-be-
woners boos op hem zijn. Boos omdat
hij (de minister) niet naar de Biesbosch
gekomen is toen hij beleefd maar drin
gend werd uitgenodigd om persoonlijk
de watersnoodschade van de laatste we
ken te komen bekijken. De minister be
roept zich op rapporten die hem ter hand
zijn gesteld en waaruit hij, zegt hij, de
situatie in de Biesbosch goed kan over
zien. En voorts beroept hij zich erop,
dat hij wel eens meer land heeft gezien
dat onder water staat.
Het zal allemaal wel waar en juist zijn.
Maar alvorens de minister via zijn se
cretaresse de uitnodiging van de Bies
bosch-bewoners van de hand wees, had
hjj toch minstens even kunnen proberen
om zich in tc denken in de gesteldheid
I van mensen, die have en goed bedreigd
zien door het alsmaar opdringende wa
ter. Misschien had hij zich dan; al was
het alleen maar vanwege de naam van
rijn departement, geroepen gevoeld om
tenminste een deskundige delegatie naar
j het zuiden te laten reizen. De bewoners
I van de Biesbosch zouden zich dan bepaald
wat minder aan liun lot overgelaten heb
ben gevoeld. Het zou een stukje van hun
bedreigde veiligheid hebben gered. En
minister Suurhoff, die er overigens al
eerder blijk van heeft gegeven bijzonder
I ongelukkig uit de hoek te kunnen ko
men, had zich de psychologisch niet zo
I Mjster gelukkige opmerking, dat hy al
we! meer ondergelopen land heeft ge
ilen, kunnen besparen.
(Van een onzer verslaggevers)
WOLPHAARTSDIJK In de
vroegere schaapskooi van boer
v. Kleunen onder Wolphaartsdijk
lopen dertien New Forest pony's
rond. Ze zijn het eigendom van
een groep van acht paardenlief
hebbers uit Midden- en Noord-
Zeeland, die zich toelegt op het
fokken van deze veelgevraagde
pony. Twee man uit de groep, de
heren A. Hammink te Goes en L.
van der Slikke te Nieuw- en St.
Joosland, hebben de pony's drie
weken geleden in Zuid-Engeland
gekeurd en gekocht. De New Fo
rest pony's leven daar nog in de
vrije natuur. Zij hebben de ruimte
in een bos- en heidegebied van on
geveer 25.000 ha.
De uitgekozen pony's (drachtige mer
ries) hebben de overtocht naar Neder
land per boot gemaakt. Ze zijn maan
dagmiddag in het voorlopige opvang
centrum bij boer Van Kleunen onder
gebracht. De dieren zullen hier wat
wennen aan hun nieuwe bazen. Zater
dag a.s. zullen ze, toch altijd nog tot
de eersten behorend, een tocht over de
Oosterscheldebrug maken. Ze zullen na
melijk de vroongronden- bij Renesse op*
Schouwen opgestuurd worden. Daar- lo
pen al zeven merries die, samen met
een hengst, begin dit jaar zijn aange
kocht.
Deze merries hebben reeds geveu-
lend op Schouwen. In de nabije toe
komst zal het aantal merries van de
fokgroep worden verdeeld over de
vroongronden bij Schouwen en de Ha
ringvreter in het Veerse Meer. In bei
de gebieden zullen de New Forest po
ny's in de vrije natuur leven. Zij zul
len hooguit de beschikking krijgen
over een open stal.
De acht fokkers zullen zich in een
vereniging organiseren. _Met hun jong
ste aanwinst bezitten zij de grootste
van bestuur
ESTDORPE De raad ai
de Afvalwaterleiding donde
iwsch-Vlaanderen
23 december 1965 een F van Ter
Iring in het gemeenteh"'5
len. Aanvang 10 uur'
HOI )(;watkï^
Lgen, donderdag W «tgSE»
It 9.01 en 21.41 uur 7^20,43 uur,
1.12 uur; Vlissinge:n ulir>
Keldinge 9.41 en 22.»
WERPEN Bartolt-be-denl"r'S'
.V.O. 20 uur Beia
[WERPEN trouw***
.V.O. 20 uur
M zijn natuurlijk jongens die hier
liet graag weggaan en echte Schou
wenaars willen op het eiland blijven.
Er zijn er ook die een eigen huis heb
ben in Zierikzee en nu zouden ze weg
I moeten. Ach, mij kan het niet schelen.
Ifc woon in Vlissingen; daar ben ik
ook geboren al heb ik bijna m'n hele
fet'en in Rotterdam gewoondKapi
tein J. Hanegem is een van de man"
nen van de Provinciale Stoomboot-
dienst. Hij hoort tot de zes kapiteins
h Vlissingen die invallen voor col- j
fega's die ziek zijn of verlof hebben, j
>'lk ken alle boten wel zo'n beetjej
ze9t hij„en ik kan me wel voorstel-
'en dat de jongens van de Ooster- j
schelde het niet zo leuk vinden om j
"aar de Wester schelde te gaan. Daar j
flaat alles veel meer model. Als je op i
de grote boten vaart, heb je eigen- j
tijk nooit enig contact met passagiers j
en dat is natuurlijk ook niet zo pret
tig'.
■VOOR
sommigen is de nieuwe brug
*°ch wel een zure zaak. Je hebt er
die nog bij het vroegere particuliere
Mer geweest zijn, met een eigen café
aan de veerhaven bijvoorbeeld. Tja,
Jan zit je natuurlijk niet zo best. En
kelen blijven dan ook niet bij de PSD.
«et varen zelf op de Oosierschelde
trouwens al zo anders. Als je hier
J"JJ boten in de vierentwintig uur
cgenkomt, dan vind je dat al veel.
Up de W ester schelde is dat wel een
beet'
■Je anders. Daar is het doorlopend
dijken".
spraken de kapitein op de boot
s, waar alles rustig en gewoon z'n
•®«g gin. Alleen 't driekante schuil-
°N)e ligt nog omver van de laatste
°r\Het kan er wel blijven liggen
n} 'let hoeft toch geen dienst meer
hp* »Viaai aan de overkant is
jp ,eer? compleet gekkenhuis", lacht
vtci „de jongens van de tele-
norn en Zierikzee in bezit ge-
*n- En dan zijn er nog de oude
een °Uy?en van de veerdienst. Ieder-
e toatste Teis van vier uur
iuili?' Ik ze al Qezegd: als
loei li* auto's toten staan, lukt het
mppnn aaT ^an n°9: als ze allemaal
len ls,c^e ^00t te klein. Ze wil-
natuurlijk met de Emma mee
kun i0°P e' e Noord-Beveland,
•.En gein kop k°ffie krijgen".
spuïlpn achter de rug is gaan de
•wuen naar Vl.i«»nnoM en
de
«ngeïeT5 "iaar Vs' krijgt Krui'
n®tuur?iiir e.er,Wat hij, maar dat is
ff0 j. ,J °°k de oplossing niet
KAPITEIN Hanegem is afkomstig van
de binnenvaart. Tot aan de oorlog
was hij in dienst bij zijn vader. Als
marineman heeft hij de oorlog mee
gemaakt in Rotterdam en als binnen
vaartschipper heeft hij nog gepro
beerd naar Bazel te ontsnappen. Maar
dat lukte, niet. „In 1946 kwam ik bij
de PSD. Om de brug zal ik niet weg
gaan", aldus de kapitein, „al moet ik
zeggen dat het particuliere leven me
og wel lokt".
fokkerij van New Forest pony's in Ne
derland.
De veulens van het moedermateriaal
zullen als rij pony's voor kinderen wor
den verkocht aan particulieren of po
nyclubs. De laatste tijd heeft een toe
nemend aantal particulieren belang
stelling voor drachtige merries. Velen
beginnen een bescheiden eenmans-fok
kerij om de kosten van het houden van
een pony voor de kinderen terug te
verdienen.
De New Forest-pony is nl. bij uit
stek geschikt als rijpony voor kinde
ren. Het dier is van nature bijzonder
mak. Voor verkeerslawaai gaan de po
ny's niet opzij. De.reden hiervan is dat
het gebied in Zuid-Engeland, waarin
zij vrij kunnen rondlopen, doorsneden
wordt door verschillende grote ver
keerswegen. Zij zijn het drukke ver
keer dus gewend. Voor het overige zijn
de New Forest-pony's gemakkelijk te
temmen. Zij zijn binnen een paar we
ken berijdbaar. Ze hebben een ruime
gang en raken niet uit het evenwicht
op oneffen terrein.
De fokkerij van New Forest-pony's is
in Nederland ai behoorlijk ontwikkeld.
Vanuit Nederland heeft zelfs export
plaats naar andere landen in Europa.
Sinds 1957 zijn de New Forest-pony's
opgenomen in een stamboek. Hierin
komen momenteel ruim 1700 registra
ties voor.
Op de foto:
Twee van de dertien achter het hek
van de vroegere schaapskop;
(Van een onzer verslaggevers)
GRAAUW De broers Robert (40), Eugène (37) en Theo (35)
Heijens, zakelijk verenigd in de fa. Gebr. Heijens te Zandberg onder
de gemeente Graauw en Langendam, hebben plannen voor de aanleg
van een vliegveld op een stuk land van ongeveer 22 hectaren grootte
in de Langendampolder aan de Hulsterweg van Hulst naar Zandberg.
Op hetzelfde stuk grond hopen zij te kunnen voorzien in een recreatie
terrein, dat zal worden toegerust met een speeltuin, een flink restau
rant en een zwemvijver en uiteraard de nodige parkeerruimte. Het
vliegveld, hoofdzakelijk te gebruiken door motor- en zweefvliegers, zal
mogelijk in de zomer van het volgend jaar in gebruik kunnen worden
genomen. De realisering van het aanpalende recreatieterrein zal nog
even moeten wachten. „Maar we willen het hele complex over een jaar
of twee klaar hebben", vertelt de jongste van de gebroeders, Theo.
Theo Heijens. Het eigenlijke vliegveld
krijgt een lengte van 800 en een breedte
van 200 meter en zal worden toegerust
met grasbanen, waarop machientjes tot
ruim 1000 kilo zullen kunnen landen. Het
terrein is al geëgaliseerd. Men hoeft
volgend voorjaar slechts te ploegen, te
walsen en in te zaaien.
Er bestaat veel Terneuzense Interesse
>or de plannen van de gebroeders
Heijens. Dow Chemica] International en
Philips gloeilampenfabriek zouden het
vliegveld te zyner tijd graag gebruiken.
Overigens bestaan in Terneuzen voorlo
pige plannen voor de aanleg van een
vliegveld voor zakenvliegtuigen. Maar
die zullen niet op korte termyn verwe
zenlijkt kunnen worden, zo hebben de
gebroeders Heyens van burgemeester
mr. H. Rijpstra te horen gekregen.
,,Wij hadden het vliegveld liever in
de buurt van Terneuzen gezien. Daar
ligt het centraal voor Zeeuwsch-Vlaan-
deren en in dat geval zouden we meer
aan de wensen van Dow Chemical en
Philips tegemoet zijn gekomen", aldus
Theo Heijens. De gebroeders hebben een
De gebroeders hebben er een vast ver-
rouwen in, dat het complex er zal kun
nen komen- De rijksluchtvaartdienst is
in principe bereid, medewerking te ver
lenen. Dat zijn ook de plaatselijke com
missie voor de ruilverkaveling Stoppel
dijk, het gemeentebestuur van Graauw
en Langendam en de „waterstaten". De
rijksluchtvaartdienst heeft het terrein al
in ogenschouw genomen. Toestemming
voor de aanleg van het vliegveld werd
nog niet gegeven, omdat het stuk grond,
dat de gebroeders momenteel ter be
schikking hebben, te klein is. „We wach
ten op toewijzing van nog zes hectaren
door de ruilverkavelingscommissie. De
rijksluchtvaartdienst zal het terrein
daarna echt wel goedkeuren", meent
Theo Heijens.
Hij en zijn broers zijn al goed thuis
in de luchtvaart. Zij exploiteren, behalve
een aannemingsbedrijf voor drainage
werken, een loon- en luchtsproeibedrijf
en zijn uit dien hoofde de trotse bezit
ters van een in het voorjaar gekocht
eenmotorig vliegtuigje van Amerikaanse
makelij- Dat landt mmenteel nog op
een stuk grond Van 300 meter lengte,
eveneens aan de Hulsterweg gelegen,
dat „in beslag" zal worden genomen
door de ruilverkaveling.
„Het nieuwe vliegveld geeft ons de
mogelijkheid onze sproeionderneming uit
te breiden. We gaan binnenkort trouwens
al een tweede machine kopen", aldus
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN In deze tyd, waarin
niet meer het agrarische levenspatroon
de normen stelt, aan de hand waarvan de
boer zyn situatie beoordeelt, wordt het
boer-zyn (het in vrijheid en zelfstandig
leiden van een agrarisch bedryf) steeds
moeilyker. De boer en zyn gezin richten,
nu het platteland uit zyn isolement is
verlost, steeds meer de blik op liet ste-
delyk-industriëlc patroon voor vergelij
king. Die valt in vele opzichten ongun
stig uit: de boer constateert een gebrek
aan sociale en economische zekerheid,
vrije tijd en een lager voorzieningsniveau.
Dit roept spanningen op, die slechts weg
genomen worden, wanneer de boer zyn
definitieve keuze bepaalt. Halfslachtige
oplossingen zullen geen bevrediging
schenken.
Dat was de teneur van de inleiding van
dr. A. K. Constandse van de afdeling so
ciologie en sociografie van de Landbouw
hogeschool te Wageningen, gehouden tij
dens de jaarlijkse landbouwstudiedag, die
onder auspiciën van de landbouwstudie
clubs in Zeeuwsch-Vlaanderen en de
rijkslandbouwvoorlichtingsdienst is ge
houden in het Luxor-theater te Terneu
zen. De dag had als thema „het land
bouwbedrijf tussen nu en morgen". Be
halve dr. Constandse kwamen nog dr. F.
W. J. Kriellaars, lector aan de Economi
sche Hogeschool te Tilburg, en ir. A. J.
Louwes, rijkslandbouwconsulent voor be-
drijfsvraagstukken aan het woord. Er wa
ren ruim 400 belangstellenden.
Dr. Constandse wees erop, dat steeds
hogere eisen aan de boer worden gesteld:
hij moet een goed ondernemer zijn, veel
lichamelijke arbeid verrichten en hij kent
weinig vrije tijd. De beloning, die hij
daarvoor ontvangt, staat in geen verhou
ding tot die, welke men in andere be
drijfstakken en met veel minder inspan
ning verwerft. Hoe moderner een boer is,
hoe sterker hem de tegenstellingen zullon
treffen. Dr. Constandse betoogde, dat de
boer nog te weinig bewust is van de
noodzaak van het maken van een keuze,
men blijft hangen in tijdelijke oplossin
gen, dan wel zoekt men een uitweg in
samenwerkingsvormen of de aanvaarding
van een nevenberoep, oplossingen, die
niet afdoende kunnen zijn. Op het ogen
blik is niet uit te maken, in welke rich
ting de ontwikkeling in de landbouw ten
deert. Van de ene kant is er een ontwik
keling naar industriële organisatievor
men, aan de andere kant de drang, om
het zelfstandige agrarische bedrijf te be
houden. In die situatie is het onmogelijk
de boer algemeen geldige adviezen over
de te bepalen keuze te verstrekken: men
moet hoofdzakelijk zélf uitmaken, welke
weg men zal inslaan.
Ir. Louwes sprak over de technisch-
organisatorische en -economische aanpas
sing van het landbouwbedrijf. Hij be
toogde, dat de boer veelal nog te veel
probeert, de nieuwe machines en werk
tuigen in te passen in de bedrijfsopzet
en -voering. Gevolg: hoge investeringen
en toch hoge arbeidskosten. Men
dient het over een andere boeg te gooien:
de aanpassing van de bedrijfsvoering aan
de machines. Daaruit zal een bedrijfsvoe
ring moeten resulteren, waarbij men te
gen lagere kosten over een grotere „be
werkingscapaciteit" beschikt.
De inschakeling van een loonwerker,
samenwerking, oppervlaktevergroting,
nieuwe bedrijfsonderdelen of combinaties
ervan bieden ten dezen ook goede moge
lijkheden. Op de vraag, of een groter of
kleiner gedeelte van het bedrijf op nieu
we onderdelen moet worden gericht
(fruitteelt, tuinbouw) kan men geen al
gemeen antwoord geven.
(Advertentie)
Dr. Kriellaars sprak over algemene pro
blematiek van de E.E.G. en de land
bouw. Hij constateerde, dat de E.E.G. zich
door de houding van Frankrijk, in een
zeer kritieke situatie bevindt. Toch mag
men niet ontevreden zijn over de eerste
stappen, die in de afgelopen jaren naai
de realisering van de gemeenschappelijke
markt zijn gezet.
Voor het stadium van de echte gemeen
schappelijke markt zal kunnen ingaan,
moet nog veel geschieden.
De verschillende landen laten zich
naar de mening van de heer Kriellaars
nog te veel leiden door overwegingen
van nationale aard. De concurrentiepo
sitie van de landbouw in Nederland t.o.v.
die van de andere landen hangt af van de
besluiten, die in de komende jaren in de
E.E.G. nog genomen zullen moeten wor
den.
De geslaagde studiedag was in
geleid door de voorzitter van de studie
clubs, de heer A. de Feijter uit Cadzand.
Hij zei, dat de landbouw in Zeeuwsch-
Vlaanderen zich zal dienen te ontwikke
len tot een volwaardige bedrijfstak naast
de industrie en de recreatie.
De inleiders moesten aan het slot van
de dag vele vragen beantwoorden.
terrein op het territoir van de gemeente
Hoek ter beschikking gehad. Dat kon
echter geen genade vinden in de ogen
van de rijksluchtvaartdienst.
Veel sportvliegers hebben reeds gein-
formeerd naar de plannen van de heren
Heijens: „Als het vliegveld er is krijgen
we veel sportvliegers te gast". Het vlieg
veld komt er, zo zeggen de gebroeders
Heijens, echt wel. De realisering van het
recreatieterrein zal moeizamer in haar
werk gaan. „Daar heb je weer allerlei
vergunningen voor nodig", zegt Theo
Heijens. Een ander probleem is de fi
nanciering van de aanleg van het com
plex, dat door de gebroeders zelf ge
ëxploiteerd zal worden. Maar die zal,
hopen de ondernemende gebroeders,
geen onoverkomelijke bezwaren oproe
pen.
(Van onze correspondent)
WOLPHAARTSDIJK De watersport,
vereniging Wolphaartsdijk heeft tijdens
een ledenvergadering in het clubhuis be
sloten de havenaccommodatie uit te brei
den. Na een technische en financiële toe
lichting werd het bestuursvoorstel om
een uitbreiding met ruim 200 ligplaatsen
tot stand te brengen aangenomen met 49
tegen 10 stemmen. Eén lid onthield zich
van stemming.
Tengevolge van dit besluit zal het lig
geld moeten worden opgevoerd tot zes
gulden per vierkante meter fooxmaat.
SLUISKIL Op de provinciale ten
toonstelling te Westdorpe, georganiseerd
door de Konynen- en Pluimveevereniging
„Westdorpe eri Omstreken", behaalden
onderstaande leden-fokkers de volgende
resultaten:
Konijnen, Vlaamse Reuzen WH, voed
ster jong Ie prijs ZZG, tevens fraaiste ko-
nyn van de tentoonstelling, eigenaar-fok
ker R. Soethaert te Westdorpe. Sierdui-
ven. Raadsheren Rood - duif oud - predi
kaat: le prys ZZG, tevens fraaiste duif
der tentoonstelling, eigenaar-fokker J.M.
van Alem te Sluiskil. Genoemde fokkers
kwamen hiermee in het bezit van de
fraaie uitgeloofde beker in hun diergroep.
Op de provinciale tentoonstelling, inge
steld door „Walcherse Tentoonstellings
Combinatie" 1965, te Middelburg, werden
de volgende successen geboekt:
Konijnen: M. van Hese te Axel met
Wener Wit, ram - oud, le ZZG, tevens
fraaiste konijn der tentoonstelling en won
hiermede de medaille, beschikbaar ge
steld door de burgemeester van Vlissin
gen: R. Soethaert met voedster - jong le
ZZG, tevens mooiste dier in klasse Bel
gische Hazen.
Hoenders: „Fokkerij Drie Zusjes" te
Westdorpe met Wyandotte zwart
hen jong le ZG. tevens mooiste hoen
der der tentoonstelling en winnares van
de uitgeloofde beker.
Sierduiven: W. Dumez te Westdorpe
met Holle kropper zwartbont doffer
oud le ZZG, tevens fraaiste duif in de
kropperrassen en bekerwinnaar: J.M-
van Alem te Sluiskil met Raadsheer
rood, doffer oud, predikaat le prijs ZG,
tevens mooiste raadsheer en winnaar be
ker fraaiste structuurduif. Met Neuren-
berger Zwaluw - rood, duif oud le ZZG
en fraaiste dier in deze klasse.
(Van onze verslaggevers)
GOES De opening van de Ooster
scheldebrug blijkt inspirerend te werken.
Zo heeft zy de N.V. Brugverbinding Ha
ringvliet geïnspireerd de toltarieven per
15 december te verlagen. De tarieven
voor het passeren van de Haringvlietbrug
worden nu: fietsers, bromfietsers en mo
torrijders 0,50 (was 0,75)personen
auto's ƒ2,50 (was ƒ3,50); personenauto's
met aanhangwagen en vrachtauto's ƒ3,50
(was 6,00)vrachtauto's met aanhang
wagen en autobussen 5,00 (was 10,00)
buspassagiers ƒ0,25 (was ƒ0,50).
DRUKKERIJ Oosterbaan en le Cointre
N.V. te Goes heeft bij gelegenheid van de
opening van de brug, die ongeveer sa
menvalt met de ingebruikname van een
nieuw pand voor de N.V., een boekje over
de Oosterscheldebrug uitgegeven, „geheel
in eigen bedrijf vervaardigd, zowel wa)
tekst en illustraties als uitvoering be
treft".
HOUTHANDEL Van Riesen uit Goes doet
al sinds jaar en dag zaken op Schouwen
met alle moeilijkheden van dien. Bij de
stormramp in 1953 ging zij er zelfs nog
mee door. de klanten van hout te voor
zien. Die moeilijkheden zijn nu achter de
fug. En om de klanten hun dankbaarheid
te tonen voor de trouw-ondanks-stagna-
ties, zijn de mannen van Van Riesen gis
teren op stap gegaan met een grote hout
auto. waarop ze een boot van zeven meter
hebben gezet. „Die boot hebben de jon
gens op de werf gemaakt", vertelde men
ons. Bij elke klant op Schouwen werd
gratis een partijtje hout gebracht. Er
werden foto's van het gebeuren gemaakt
en daarvan ontvangen de klanten even
eens een exemplaar.
7eeland viert feest vandaag: de Oos-
terscheldebrug gaat open. Dat bete
kent de bekroning van een gedurfd
plan, het met eigen krachten tot
stand brengen van een versnelde ont
sluiting van het gewest, het welsla
gen ook van een sprong naar een
grootse toekomst.
De vijf kilometer lange Oosterschelde
brug de grootste van Europa
heeft ruim 70 miljoen gulden gekost.
Zeeland (nog geen 300.000 inwoners)
heeft er zelf voor gezorgd, dat dit be
drag op tafel kwam. Het is een zware
opgave geweest. Maar daarmee is
dan ook een snelle, rechtstreekse
verbinding tot stand gebracht met de
Randstad-Holland en het hart van
de eigen provincie.
In het Zeeuwse denken eindigt deze
verbindingslijn niet in Goes of Vlis
singen. Voor de Zeeuwen is de Oos
terscheldebrug een onderdeel van
een nog grootser plan. Zij zien de
verbindingsweg met de Randstad
doorgetrokken over (of onder) de
Westerschelde tot Gent, het Noord
franse industriegebied. Parijs en de
tunnel onder het Kanaal, die onge
twijfeld eens zal komen.
Toekomstmuziek? Zeker, er zal nog
heel wat water door de Schelde stro
men, voordat dit alles gerealiseerd
zal zijn. Door zelf echter voor de
geestelijke ouverture van de Ooster
scheldebrug te zorgen heeft Zeeland
een ontwikkeling in gang gezet, die
niet meer halt KAN houden bij de
Westerschelde. Waar ook de lijn naar
het zuiden verder zal worden door
getrokken. met de Oosterscheldebrug
hebben de Zeeuwen zich in ieder ge.
val nu reeds verzekerd van een
plaats in het centrum van nieuwe
welvaart brengende ontwikkelingen
in het grote Delta-gebied.
De rest van Nederland verheugt zich
met de Zeeuwen over dit resultaat.
Voor het omliggende gebied is de
Oosterscheldebrug intussen ook een
uitdaging èn een voorbeeld. Een
voorbeeld van wat visionair denken
en eendrachtig samenwerken ver
mag. Een uitdaging, die zou moeten
prikkelen tot een krachtiger aanpak
van de problemen in het eigen ge
bied.
Voorzitter Mërtens heeft op de ver-
bondsvergadering van het NKV
nogal flink staan ruziën met de
werkgevers en tegelijkertijd zijn ach
terban gewaarschuwd geen (te hoge)
lonen af te dwingen, die schadelijk
zijn voor de Nederlandse economie
en op wat langere termijn gezien
de werkgelegenheid.
Het ligt voor de hand, dat de gespierde
taal de achterban meer heeft aange
sproken dan het vermaan. De combi
natie van een en ander in één rede
lijkt ons dan ook niet erg gelukkig.
Er wordt bovendien de indruk door
gewekt, dat de NKV-voorzitter nog
niet precies weet, op welke koers hij
nu zal gaan varen.
In ieder geval is het wel duidelijk, dat
het bij deze loononderhandelingen
hard tegen hard zal gaan. Op zich
zelf is daar niets tegen. Als beide
partijen één front vormen (het ziet
er naar uit, dat de werkgevers dit
ondanks het tekort aan arbeidskrach
ten ook zullen doen) is de kans min
der groot, dat de loonontwikkeling
uit de hand loopt.
Bikkelharde loononderhandelingen
veronderstellen natuurlijk wel hoogst
bekwame onderhandelaars. Over en
weer dient men te weten, hoever
men kan gaan zonder brokken te ma.
ken. Lijmen is nog steeds moeilijker
dan de boel in diggelen gooien.
Zitten er op het ogenblik aan de loon
onderhandelingstafel ook mannen
van zwaar kaliber? Niet alle uitspra
ken van vakbondsleiders geven hier
omtrent absolute zekerheid. Ook de
wijze, waarop de werkgevers gema
nipuleerd hebben met het minimum
loon, doet twijfel rijzen aan de ge
wenste soepelheid van onderhande
lingstactiek. Als er welvaart te ver
delen is geeft men aan de achterblij
vers meer dan een handvol kruimels.
KATS Een verdwynend beeld. De
veerboot Noord-Beveland, gister
middag gefotografeerd op een van
zyn laatste tochten. Na de opening
van de Oosterscheldebrug, waar men
gisteren nog met man en macht aan
de tolhuisjes werkte, zal de boot geen
dienst meer hoeven doen op de ver
trouwde route.
d' CnNar V!issin0en. de boten e
mêa!,TmeU!'els- In mam' aIs'c
ni«„! scr Maar is,
ie
drukte daar".
kans obflOOOsJerdag] Êmi\J/o
en
51512 K