Fokkerij in vrije natuur Plannen voor (sport-) vliegveld in Graauw .Roer steeds zijn wordt moeilijker Brug inspireert Een van de laatste tochten NOG14 DAGEN stemmen frelatie STRAKS IN OPEN VELD In gesprek met ENBURG: WAREN! NEW FOREST PONY'S KRITISCH 0» DO Wen Philips ferneusen tonen veel belangstelling mg Sluis - nu nog in schaapskooi - Geen gehoor voor Biesbosch Overtocht J. Hanegem Voor kinderen in Terneuëen Gasten DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 15 DECEMBER 1965 Kerstconcert der Zeeuwse koorschool te Ylissingen commentaar jpfJIP Afvalwaterleiding v°n -Vlaamse kanaalzone houdt vergadering 355? i. - !S!8£l Morgen MISSCHIEN VOLGEND JAAR KLAAR iPafiblaS pc ütctn Recreatieterrein op langere termijn Aanpassing EEG. Uitbreiding van jachthaven Wolphaartsdijk Resultaten exposities konijnen en pluimvee Proficiat Zeeland Hard tegen hard UW TV, RADIO OF GRAMMOFOON y -| Q°I GOEDKOPER! Een beeld uit januari jt. De waren tegen samenvoeging met 'denburg werden toen duidelijk emonstreerd. Maar het beeld it tog en ook de bezwaren. over een Jaar plotseling inwonei lostburg wordt". r de winkelsluiting is, zo is de al- ie opinie in Sluis, voorlopig het e woord nog niet gezegd. In Sluis sluitingsregeling aanmerkelijk Soe dan in Aardenburg: op zondagen de Sluise winkeliers hun bedrijf Itien uur 's morgens tot 10 uur m(ls openhouden, hun Aardenburg- illega's slechts van acht tot tien foormlddag. ar even algemeen neemt men aan, E winkelsluiting niet het meest ern- I probleem zal zijn. Ook vishande- W. Witte is er van overtuigd dat II het mentaliteits- en karakterver- leen rol van betekenis zullen spelen, eer de plannen van G.S. doorgang vinden. Hij geeft de voorkeur aan .uiting bij „Groot-Oostburg". „De gen van Oostburg en Sluis lopen |niet zover uiteen als die van Sluis ardenburg". lad het verzoek van de VVV in, met 'temmen van belde wethouders tegen, gemeentebegroting voor 1966 werd esteld De gewone dienst heeft een Ivan ruim f 40.000 voor onvoorziene Iven en de kapitaaldienst een batig van ruim f 54.000. I werd in principe besloten een nieuwe r.tauto van f 20.000 aan te kopen. De Wage miste de post voor de gebnu- <e kolentoeslag. Deze wordt met gegeven, nu de algemene bijstanda- er is. aldus de voorzitter. Gegadigden ten zich voor deze toelage op de br il s wet beroepen, iets wat velen nog Ikend schijnt te zijn. Men zal dan ech- Ivel de normen die de bijstandswet in acht dienen te nemen. .1SSINGEN Met een discipH«j bewondering wekt, beheerst, och ook soms klaterend hten een veertig koorknapen der Iwse Koorschool met h"n „cert men een Advents- en Kerswon ritannia te Vlissmgen. En i ij P'« len het om een dankbaar publiek en uren ademloos te boeien. It is moeilijk te zeggen ren zij de diepste indruk vJt 1 De rijk gevarieerde bundeling lieke. moderne en Sreg° ,„ei van kundig begeleid doorJ1®L gloed- E. Heyblok uit Goes op een g v |w elektronisch orgel van a ge. Ime, werd een verr!!?? "„n^iied uit Maar ook het speelse volmenigeen landen bracht na de PbU" ™wt uit- prbazing; verbazing Srjeugdige eide repertoire van deze j W(J knapen. Ook in dit seiz poycot vele nieuwe gezichten, Baar l voor menige koordirect de heer Heyblok schijnbaar g eland mag trots zijn fteeds in nieuw uniform g sst de r naam verovert, ook v bshring iwse grenzen. De Nt leden en W i een goede keus voor stellenden. Kr- v -•== Minister Suurlioff, zo heeft een woord voerder van deze bewindsman laten we len, begrijpt niet dat de Biesbosch-be- woners boos op hem zijn. Boos omdat hij (de minister) niet naar de Biesbosch gekomen is toen hij beleefd maar drin gend werd uitgenodigd om persoonlijk de watersnoodschade van de laatste we ken te komen bekijken. De minister be roept zich op rapporten die hem ter hand zijn gesteld en waaruit hij, zegt hij, de situatie in de Biesbosch goed kan over zien. En voorts beroept hij zich erop, dat hij wel eens meer land heeft gezien dat onder water staat. Het zal allemaal wel waar en juist zijn. Maar alvorens de minister via zijn se cretaresse de uitnodiging van de Bies bosch-bewoners van de hand wees, had hjj toch minstens even kunnen proberen om zich in tc denken in de gesteldheid I van mensen, die have en goed bedreigd zien door het alsmaar opdringende wa ter. Misschien had hij zich dan; al was het alleen maar vanwege de naam van rijn departement, geroepen gevoeld om tenminste een deskundige delegatie naar j het zuiden te laten reizen. De bewoners I van de Biesbosch zouden zich dan bepaald wat minder aan liun lot overgelaten heb ben gevoeld. Het zou een stukje van hun bedreigde veiligheid hebben gered. En minister Suurhoff, die er overigens al eerder blijk van heeft gegeven bijzonder I ongelukkig uit de hoek te kunnen ko men, had zich de psychologisch niet zo I Mjster gelukkige opmerking, dat hy al we! meer ondergelopen land heeft ge ilen, kunnen besparen. (Van een onzer verslaggevers) WOLPHAARTSDIJK In de vroegere schaapskooi van boer v. Kleunen onder Wolphaartsdijk lopen dertien New Forest pony's rond. Ze zijn het eigendom van een groep van acht paardenlief hebbers uit Midden- en Noord- Zeeland, die zich toelegt op het fokken van deze veelgevraagde pony. Twee man uit de groep, de heren A. Hammink te Goes en L. van der Slikke te Nieuw- en St. Joosland, hebben de pony's drie weken geleden in Zuid-Engeland gekeurd en gekocht. De New Fo rest pony's leven daar nog in de vrije natuur. Zij hebben de ruimte in een bos- en heidegebied van on geveer 25.000 ha. De uitgekozen pony's (drachtige mer ries) hebben de overtocht naar Neder land per boot gemaakt. Ze zijn maan dagmiddag in het voorlopige opvang centrum bij boer Van Kleunen onder gebracht. De dieren zullen hier wat wennen aan hun nieuwe bazen. Zater dag a.s. zullen ze, toch altijd nog tot de eersten behorend, een tocht over de Oosterscheldebrug maken. Ze zullen na melijk de vroongronden- bij Renesse op* Schouwen opgestuurd worden. Daar- lo pen al zeven merries die, samen met een hengst, begin dit jaar zijn aange kocht. Deze merries hebben reeds geveu- lend op Schouwen. In de nabije toe komst zal het aantal merries van de fokgroep worden verdeeld over de vroongronden bij Schouwen en de Ha ringvreter in het Veerse Meer. In bei de gebieden zullen de New Forest po ny's in de vrije natuur leven. Zij zul len hooguit de beschikking krijgen over een open stal. De acht fokkers zullen zich in een vereniging organiseren. _Met hun jong ste aanwinst bezitten zij de grootste van bestuur ESTDORPE De raad ai de Afvalwaterleiding donde iwsch-Vlaanderen 23 december 1965 een F van Ter Iring in het gemeenteh"'5 len. Aanvang 10 uur' HOI )(;watkï^ Lgen, donderdag W «tgSE» It 9.01 en 21.41 uur 7^20,43 uur, 1.12 uur; Vlissinge:n ulir> Keldinge 9.41 en 22.» WERPEN Bartolt-be-denl"r'S' .V.O. 20 uur Beia [WERPEN trouw*** .V.O. 20 uur M zijn natuurlijk jongens die hier liet graag weggaan en echte Schou wenaars willen op het eiland blijven. Er zijn er ook die een eigen huis heb ben in Zierikzee en nu zouden ze weg I moeten. Ach, mij kan het niet schelen. Ifc woon in Vlissingen; daar ben ik ook geboren al heb ik bijna m'n hele fet'en in Rotterdam gewoondKapi tein J. Hanegem is een van de man" nen van de Provinciale Stoomboot- dienst. Hij hoort tot de zes kapiteins h Vlissingen die invallen voor col- j fega's die ziek zijn of verlof hebben, j >'lk ken alle boten wel zo'n beetjej ze9t hij„en ik kan me wel voorstel- 'en dat de jongens van de Ooster- j schelde het niet zo leuk vinden om j "aar de Wester schelde te gaan. Daar j flaat alles veel meer model. Als je op i de grote boten vaart, heb je eigen- j tijk nooit enig contact met passagiers j en dat is natuurlijk ook niet zo pret tig'. ■VOOR sommigen is de nieuwe brug *°ch wel een zure zaak. Je hebt er die nog bij het vroegere particuliere Mer geweest zijn, met een eigen café aan de veerhaven bijvoorbeeld. Tja, Jan zit je natuurlijk niet zo best. En kelen blijven dan ook niet bij de PSD. «et varen zelf op de Oosierschelde trouwens al zo anders. Als je hier J"JJ boten in de vierentwintig uur cgenkomt, dan vind je dat al veel. Up de W ester schelde is dat wel een beet' ■Je anders. Daar is het doorlopend dijken". spraken de kapitein op de boot s, waar alles rustig en gewoon z'n •®«g gin. Alleen 't driekante schuil- °N)e ligt nog omver van de laatste °r\Het kan er wel blijven liggen n} 'let hoeft toch geen dienst meer hp* »Viaai aan de overkant is jp ,eer? compleet gekkenhuis", lacht vtci „de jongens van de tele- norn en Zierikzee in bezit ge- *n- En dan zijn er nog de oude een °Uy?en van de veerdienst. Ieder- e toatste Teis van vier uur iuili?' Ik ze al Qezegd: als loei li* auto's toten staan, lukt het mppnn aaT ^an n°9: als ze allemaal len ls,c^e ^00t te klein. Ze wil- natuurlijk met de Emma mee kun i0°P e' e Noord-Beveland, •.En gein kop k°ffie krijgen". spuïlpn achter de rug is gaan de •wuen naar Vl.i«»nnoM en de «ngeïeT5 "iaar Vs' krijgt Krui' n®tuur?iiir e.er,Wat hij, maar dat is ff0 j. ,J °°k de oplossing niet KAPITEIN Hanegem is afkomstig van de binnenvaart. Tot aan de oorlog was hij in dienst bij zijn vader. Als marineman heeft hij de oorlog mee gemaakt in Rotterdam en als binnen vaartschipper heeft hij nog gepro beerd naar Bazel te ontsnappen. Maar dat lukte, niet. „In 1946 kwam ik bij de PSD. Om de brug zal ik niet weg gaan", aldus de kapitein, „al moet ik zeggen dat het particuliere leven me og wel lokt". fokkerij van New Forest pony's in Ne derland. De veulens van het moedermateriaal zullen als rij pony's voor kinderen wor den verkocht aan particulieren of po nyclubs. De laatste tijd heeft een toe nemend aantal particulieren belang stelling voor drachtige merries. Velen beginnen een bescheiden eenmans-fok kerij om de kosten van het houden van een pony voor de kinderen terug te verdienen. De New Forest-pony is nl. bij uit stek geschikt als rijpony voor kinde ren. Het dier is van nature bijzonder mak. Voor verkeerslawaai gaan de po ny's niet opzij. De.reden hiervan is dat het gebied in Zuid-Engeland, waarin zij vrij kunnen rondlopen, doorsneden wordt door verschillende grote ver keerswegen. Zij zijn het drukke ver keer dus gewend. Voor het overige zijn de New Forest-pony's gemakkelijk te temmen. Zij zijn binnen een paar we ken berijdbaar. Ze hebben een ruime gang en raken niet uit het evenwicht op oneffen terrein. De fokkerij van New Forest-pony's is in Nederland ai behoorlijk ontwikkeld. Vanuit Nederland heeft zelfs export plaats naar andere landen in Europa. Sinds 1957 zijn de New Forest-pony's opgenomen in een stamboek. Hierin komen momenteel ruim 1700 registra ties voor. Op de foto: Twee van de dertien achter het hek van de vroegere schaapskop; (Van een onzer verslaggevers) GRAAUW De broers Robert (40), Eugène (37) en Theo (35) Heijens, zakelijk verenigd in de fa. Gebr. Heijens te Zandberg onder de gemeente Graauw en Langendam, hebben plannen voor de aanleg van een vliegveld op een stuk land van ongeveer 22 hectaren grootte in de Langendampolder aan de Hulsterweg van Hulst naar Zandberg. Op hetzelfde stuk grond hopen zij te kunnen voorzien in een recreatie terrein, dat zal worden toegerust met een speeltuin, een flink restau rant en een zwemvijver en uiteraard de nodige parkeerruimte. Het vliegveld, hoofdzakelijk te gebruiken door motor- en zweefvliegers, zal mogelijk in de zomer van het volgend jaar in gebruik kunnen worden genomen. De realisering van het aanpalende recreatieterrein zal nog even moeten wachten. „Maar we willen het hele complex over een jaar of twee klaar hebben", vertelt de jongste van de gebroeders, Theo. Theo Heijens. Het eigenlijke vliegveld krijgt een lengte van 800 en een breedte van 200 meter en zal worden toegerust met grasbanen, waarop machientjes tot ruim 1000 kilo zullen kunnen landen. Het terrein is al geëgaliseerd. Men hoeft volgend voorjaar slechts te ploegen, te walsen en in te zaaien. Er bestaat veel Terneuzense Interesse >or de plannen van de gebroeders Heijens. Dow Chemica] International en Philips gloeilampenfabriek zouden het vliegveld te zyner tijd graag gebruiken. Overigens bestaan in Terneuzen voorlo pige plannen voor de aanleg van een vliegveld voor zakenvliegtuigen. Maar die zullen niet op korte termyn verwe zenlijkt kunnen worden, zo hebben de gebroeders Heyens van burgemeester mr. H. Rijpstra te horen gekregen. ,,Wij hadden het vliegveld liever in de buurt van Terneuzen gezien. Daar ligt het centraal voor Zeeuwsch-Vlaan- deren en in dat geval zouden we meer aan de wensen van Dow Chemical en Philips tegemoet zijn gekomen", aldus Theo Heijens. De gebroeders hebben een De gebroeders hebben er een vast ver- rouwen in, dat het complex er zal kun nen komen- De rijksluchtvaartdienst is in principe bereid, medewerking te ver lenen. Dat zijn ook de plaatselijke com missie voor de ruilverkaveling Stoppel dijk, het gemeentebestuur van Graauw en Langendam en de „waterstaten". De rijksluchtvaartdienst heeft het terrein al in ogenschouw genomen. Toestemming voor de aanleg van het vliegveld werd nog niet gegeven, omdat het stuk grond, dat de gebroeders momenteel ter be schikking hebben, te klein is. „We wach ten op toewijzing van nog zes hectaren door de ruilverkavelingscommissie. De rijksluchtvaartdienst zal het terrein daarna echt wel goedkeuren", meent Theo Heijens. Hij en zijn broers zijn al goed thuis in de luchtvaart. Zij exploiteren, behalve een aannemingsbedrijf voor drainage werken, een loon- en luchtsproeibedrijf en zijn uit dien hoofde de trotse bezit ters van een in het voorjaar gekocht eenmotorig vliegtuigje van Amerikaanse makelij- Dat landt mmenteel nog op een stuk grond Van 300 meter lengte, eveneens aan de Hulsterweg gelegen, dat „in beslag" zal worden genomen door de ruilverkaveling. „Het nieuwe vliegveld geeft ons de mogelijkheid onze sproeionderneming uit te breiden. We gaan binnenkort trouwens al een tweede machine kopen", aldus (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN In deze tyd, waarin niet meer het agrarische levenspatroon de normen stelt, aan de hand waarvan de boer zyn situatie beoordeelt, wordt het boer-zyn (het in vrijheid en zelfstandig leiden van een agrarisch bedryf) steeds moeilyker. De boer en zyn gezin richten, nu het platteland uit zyn isolement is verlost, steeds meer de blik op liet ste- delyk-industriëlc patroon voor vergelij king. Die valt in vele opzichten ongun stig uit: de boer constateert een gebrek aan sociale en economische zekerheid, vrije tijd en een lager voorzieningsniveau. Dit roept spanningen op, die slechts weg genomen worden, wanneer de boer zyn definitieve keuze bepaalt. Halfslachtige oplossingen zullen geen bevrediging schenken. Dat was de teneur van de inleiding van dr. A. K. Constandse van de afdeling so ciologie en sociografie van de Landbouw hogeschool te Wageningen, gehouden tij dens de jaarlijkse landbouwstudiedag, die onder auspiciën van de landbouwstudie clubs in Zeeuwsch-Vlaanderen en de rijkslandbouwvoorlichtingsdienst is ge houden in het Luxor-theater te Terneu zen. De dag had als thema „het land bouwbedrijf tussen nu en morgen". Be halve dr. Constandse kwamen nog dr. F. W. J. Kriellaars, lector aan de Economi sche Hogeschool te Tilburg, en ir. A. J. Louwes, rijkslandbouwconsulent voor be- drijfsvraagstukken aan het woord. Er wa ren ruim 400 belangstellenden. Dr. Constandse wees erop, dat steeds hogere eisen aan de boer worden gesteld: hij moet een goed ondernemer zijn, veel lichamelijke arbeid verrichten en hij kent weinig vrije tijd. De beloning, die hij daarvoor ontvangt, staat in geen verhou ding tot die, welke men in andere be drijfstakken en met veel minder inspan ning verwerft. Hoe moderner een boer is, hoe sterker hem de tegenstellingen zullon treffen. Dr. Constandse betoogde, dat de boer nog te weinig bewust is van de noodzaak van het maken van een keuze, men blijft hangen in tijdelijke oplossin gen, dan wel zoekt men een uitweg in samenwerkingsvormen of de aanvaarding van een nevenberoep, oplossingen, die niet afdoende kunnen zijn. Op het ogen blik is niet uit te maken, in welke rich ting de ontwikkeling in de landbouw ten deert. Van de ene kant is er een ontwik keling naar industriële organisatievor men, aan de andere kant de drang, om het zelfstandige agrarische bedrijf te be houden. In die situatie is het onmogelijk de boer algemeen geldige adviezen over de te bepalen keuze te verstrekken: men moet hoofdzakelijk zélf uitmaken, welke weg men zal inslaan. Ir. Louwes sprak over de technisch- organisatorische en -economische aanpas sing van het landbouwbedrijf. Hij be toogde, dat de boer veelal nog te veel probeert, de nieuwe machines en werk tuigen in te passen in de bedrijfsopzet en -voering. Gevolg: hoge investeringen en toch hoge arbeidskosten. Men dient het over een andere boeg te gooien: de aanpassing van de bedrijfsvoering aan de machines. Daaruit zal een bedrijfsvoe ring moeten resulteren, waarbij men te gen lagere kosten over een grotere „be werkingscapaciteit" beschikt. De inschakeling van een loonwerker, samenwerking, oppervlaktevergroting, nieuwe bedrijfsonderdelen of combinaties ervan bieden ten dezen ook goede moge lijkheden. Op de vraag, of een groter of kleiner gedeelte van het bedrijf op nieu we onderdelen moet worden gericht (fruitteelt, tuinbouw) kan men geen al gemeen antwoord geven. (Advertentie) Dr. Kriellaars sprak over algemene pro blematiek van de E.E.G. en de land bouw. Hij constateerde, dat de E.E.G. zich door de houding van Frankrijk, in een zeer kritieke situatie bevindt. Toch mag men niet ontevreden zijn over de eerste stappen, die in de afgelopen jaren naai de realisering van de gemeenschappelijke markt zijn gezet. Voor het stadium van de echte gemeen schappelijke markt zal kunnen ingaan, moet nog veel geschieden. De verschillende landen laten zich naar de mening van de heer Kriellaars nog te veel leiden door overwegingen van nationale aard. De concurrentiepo sitie van de landbouw in Nederland t.o.v. die van de andere landen hangt af van de besluiten, die in de komende jaren in de E.E.G. nog genomen zullen moeten wor den. De geslaagde studiedag was in geleid door de voorzitter van de studie clubs, de heer A. de Feijter uit Cadzand. Hij zei, dat de landbouw in Zeeuwsch- Vlaanderen zich zal dienen te ontwikke len tot een volwaardige bedrijfstak naast de industrie en de recreatie. De inleiders moesten aan het slot van de dag vele vragen beantwoorden. terrein op het territoir van de gemeente Hoek ter beschikking gehad. Dat kon echter geen genade vinden in de ogen van de rijksluchtvaartdienst. Veel sportvliegers hebben reeds gein- formeerd naar de plannen van de heren Heijens: „Als het vliegveld er is krijgen we veel sportvliegers te gast". Het vlieg veld komt er, zo zeggen de gebroeders Heijens, echt wel. De realisering van het recreatieterrein zal moeizamer in haar werk gaan. „Daar heb je weer allerlei vergunningen voor nodig", zegt Theo Heijens. Een ander probleem is de fi nanciering van de aanleg van het com plex, dat door de gebroeders zelf ge ëxploiteerd zal worden. Maar die zal, hopen de ondernemende gebroeders, geen onoverkomelijke bezwaren oproe pen. (Van onze correspondent) WOLPHAARTSDIJK De watersport, vereniging Wolphaartsdijk heeft tijdens een ledenvergadering in het clubhuis be sloten de havenaccommodatie uit te brei den. Na een technische en financiële toe lichting werd het bestuursvoorstel om een uitbreiding met ruim 200 ligplaatsen tot stand te brengen aangenomen met 49 tegen 10 stemmen. Eén lid onthield zich van stemming. Tengevolge van dit besluit zal het lig geld moeten worden opgevoerd tot zes gulden per vierkante meter fooxmaat. SLUISKIL Op de provinciale ten toonstelling te Westdorpe, georganiseerd door de Konynen- en Pluimveevereniging „Westdorpe eri Omstreken", behaalden onderstaande leden-fokkers de volgende resultaten: Konijnen, Vlaamse Reuzen WH, voed ster jong Ie prijs ZZG, tevens fraaiste ko- nyn van de tentoonstelling, eigenaar-fok ker R. Soethaert te Westdorpe. Sierdui- ven. Raadsheren Rood - duif oud - predi kaat: le prys ZZG, tevens fraaiste duif der tentoonstelling, eigenaar-fokker J.M. van Alem te Sluiskil. Genoemde fokkers kwamen hiermee in het bezit van de fraaie uitgeloofde beker in hun diergroep. Op de provinciale tentoonstelling, inge steld door „Walcherse Tentoonstellings Combinatie" 1965, te Middelburg, werden de volgende successen geboekt: Konijnen: M. van Hese te Axel met Wener Wit, ram - oud, le ZZG, tevens fraaiste konijn der tentoonstelling en won hiermede de medaille, beschikbaar ge steld door de burgemeester van Vlissin gen: R. Soethaert met voedster - jong le ZZG, tevens mooiste dier in klasse Bel gische Hazen. Hoenders: „Fokkerij Drie Zusjes" te Westdorpe met Wyandotte zwart hen jong le ZG. tevens mooiste hoen der der tentoonstelling en winnares van de uitgeloofde beker. Sierduiven: W. Dumez te Westdorpe met Holle kropper zwartbont doffer oud le ZZG, tevens fraaiste duif in de kropperrassen en bekerwinnaar: J.M- van Alem te Sluiskil met Raadsheer rood, doffer oud, predikaat le prijs ZG, tevens mooiste raadsheer en winnaar be ker fraaiste structuurduif. Met Neuren- berger Zwaluw - rood, duif oud le ZZG en fraaiste dier in deze klasse. (Van onze verslaggevers) GOES De opening van de Ooster scheldebrug blijkt inspirerend te werken. Zo heeft zy de N.V. Brugverbinding Ha ringvliet geïnspireerd de toltarieven per 15 december te verlagen. De tarieven voor het passeren van de Haringvlietbrug worden nu: fietsers, bromfietsers en mo torrijders 0,50 (was 0,75)personen auto's ƒ2,50 (was ƒ3,50); personenauto's met aanhangwagen en vrachtauto's ƒ3,50 (was 6,00)vrachtauto's met aanhang wagen en autobussen 5,00 (was 10,00) buspassagiers ƒ0,25 (was ƒ0,50). DRUKKERIJ Oosterbaan en le Cointre N.V. te Goes heeft bij gelegenheid van de opening van de brug, die ongeveer sa menvalt met de ingebruikname van een nieuw pand voor de N.V., een boekje over de Oosterscheldebrug uitgegeven, „geheel in eigen bedrijf vervaardigd, zowel wa) tekst en illustraties als uitvoering be treft". HOUTHANDEL Van Riesen uit Goes doet al sinds jaar en dag zaken op Schouwen met alle moeilijkheden van dien. Bij de stormramp in 1953 ging zij er zelfs nog mee door. de klanten van hout te voor zien. Die moeilijkheden zijn nu achter de fug. En om de klanten hun dankbaarheid te tonen voor de trouw-ondanks-stagna- ties, zijn de mannen van Van Riesen gis teren op stap gegaan met een grote hout auto. waarop ze een boot van zeven meter hebben gezet. „Die boot hebben de jon gens op de werf gemaakt", vertelde men ons. Bij elke klant op Schouwen werd gratis een partijtje hout gebracht. Er werden foto's van het gebeuren gemaakt en daarvan ontvangen de klanten even eens een exemplaar. 7eeland viert feest vandaag: de Oos- terscheldebrug gaat open. Dat bete kent de bekroning van een gedurfd plan, het met eigen krachten tot stand brengen van een versnelde ont sluiting van het gewest, het welsla gen ook van een sprong naar een grootse toekomst. De vijf kilometer lange Oosterschelde brug de grootste van Europa heeft ruim 70 miljoen gulden gekost. Zeeland (nog geen 300.000 inwoners) heeft er zelf voor gezorgd, dat dit be drag op tafel kwam. Het is een zware opgave geweest. Maar daarmee is dan ook een snelle, rechtstreekse verbinding tot stand gebracht met de Randstad-Holland en het hart van de eigen provincie. In het Zeeuwse denken eindigt deze verbindingslijn niet in Goes of Vlis singen. Voor de Zeeuwen is de Oos terscheldebrug een onderdeel van een nog grootser plan. Zij zien de verbindingsweg met de Randstad doorgetrokken over (of onder) de Westerschelde tot Gent, het Noord franse industriegebied. Parijs en de tunnel onder het Kanaal, die onge twijfeld eens zal komen. Toekomstmuziek? Zeker, er zal nog heel wat water door de Schelde stro men, voordat dit alles gerealiseerd zal zijn. Door zelf echter voor de geestelijke ouverture van de Ooster scheldebrug te zorgen heeft Zeeland een ontwikkeling in gang gezet, die niet meer halt KAN houden bij de Westerschelde. Waar ook de lijn naar het zuiden verder zal worden door getrokken. met de Oosterscheldebrug hebben de Zeeuwen zich in ieder ge. val nu reeds verzekerd van een plaats in het centrum van nieuwe welvaart brengende ontwikkelingen in het grote Delta-gebied. De rest van Nederland verheugt zich met de Zeeuwen over dit resultaat. Voor het omliggende gebied is de Oosterscheldebrug intussen ook een uitdaging èn een voorbeeld. Een voorbeeld van wat visionair denken en eendrachtig samenwerken ver mag. Een uitdaging, die zou moeten prikkelen tot een krachtiger aanpak van de problemen in het eigen ge bied. Voorzitter Mërtens heeft op de ver- bondsvergadering van het NKV nogal flink staan ruziën met de werkgevers en tegelijkertijd zijn ach terban gewaarschuwd geen (te hoge) lonen af te dwingen, die schadelijk zijn voor de Nederlandse economie en op wat langere termijn gezien de werkgelegenheid. Het ligt voor de hand, dat de gespierde taal de achterban meer heeft aange sproken dan het vermaan. De combi natie van een en ander in één rede lijkt ons dan ook niet erg gelukkig. Er wordt bovendien de indruk door gewekt, dat de NKV-voorzitter nog niet precies weet, op welke koers hij nu zal gaan varen. In ieder geval is het wel duidelijk, dat het bij deze loononderhandelingen hard tegen hard zal gaan. Op zich zelf is daar niets tegen. Als beide partijen één front vormen (het ziet er naar uit, dat de werkgevers dit ondanks het tekort aan arbeidskrach ten ook zullen doen) is de kans min der groot, dat de loonontwikkeling uit de hand loopt. Bikkelharde loononderhandelingen veronderstellen natuurlijk wel hoogst bekwame onderhandelaars. Over en weer dient men te weten, hoever men kan gaan zonder brokken te ma. ken. Lijmen is nog steeds moeilijker dan de boel in diggelen gooien. Zitten er op het ogenblik aan de loon onderhandelingstafel ook mannen van zwaar kaliber? Niet alle uitspra ken van vakbondsleiders geven hier omtrent absolute zekerheid. Ook de wijze, waarop de werkgevers gema nipuleerd hebben met het minimum loon, doet twijfel rijzen aan de ge wenste soepelheid van onderhande lingstactiek. Als er welvaart te ver delen is geeft men aan de achterblij vers meer dan een handvol kruimels. KATS Een verdwynend beeld. De veerboot Noord-Beveland, gister middag gefotografeerd op een van zyn laatste tochten. Na de opening van de Oosterscheldebrug, waar men gisteren nog met man en macht aan de tolhuisjes werkte, zal de boot geen dienst meer hoeven doen op de ver trouwde route. d' CnNar V!issin0en. de boten e mêa!,TmeU!'els- In mam' aIs'c ni«„! scr Maar is, ie drukte daar". kans obflOOOsJerdag] Êmi\J/o en 51512 K

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 3