De brug is klaar: leve de spron over de.... Wester schelde Door een Oosterscheldebrug OOSTENRIJK J Teenagers turnen het moedigst Soms een nieuw perspectief op Zeelands toekomst 22 Goes - Vandaag sluiten wij onze serie Oosterscheldebrug-artikelen af met een beschouwing over de vaste ver binding over de Westerschelde. De Zeeuwen zien de Oosterscheldebrug namelijk slechts als het eerste deel van een gedurfde hinkstapsprong. De grote „jump" naar Zeeuwsch Vlaanderen moet nog komen. Niemand twijfelt er aan dat die uiteindelijk, zonder natte voeten te halen, zal lukken. Het gaat er alleen maar om: wannéér en waar. Over het eerste bestaat volstrekte onzekerheid. Over het tweede is ook nog niets beslist. Verreweg de meesten willen de vaste oeververbinding ter hoogte van Baarland-Terneuzen, hebben, als voltooiing van de Middenweg door Zeeland, waarvan ook de Oosterscheldebrug deel uitmaakt. Enkele anderen vinden het onverstandig de verbinding bij voorbaat daar vast te pinnen. Zij zien ook nog andere mogelijkheden, die weliswaar minder logisch of ideaal maar wellicht gemakkelijker uitvoerbaar zijn. Laatstbedoelde mogelijkheden liggen vooral in het oostelijk deel van de Westerschelde. ïsas»?pofrijst met GRÜSS G0TT DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 11 DECEMBER 1965 29 A MR. J. VAN AARTSEN ...hoe eerder hoe boter... Er is al heel wat over die vaste verbinding over de Westerschel de gezegd en geschreven. Plano logen zien haar als een schakel in de belangrijke verkeersader door noord-west Europa van Hamburg naar Londen. Economen heftben haar rentabiliteit aangetoond. Zij wordt geologisch en technisch uitvoerbaar geacht. Al deze pu- blikaties over de vaste oeverver binding spitsen zich overigens toe op het traject Baarland-Terneu zen. Het traject is een onderdeel van de Middenweg door Zeeland. Het is een logisch en bijzonder aantrekkelijk traject. Het kreeg vooral veel aanhang, ook van Bel gische en „Hollandse" zijde, tij dens een in maart j.l. gehouden studiedag over de Westerschelde- verbinding. Voor verreweg de meesten, die zich met de verbin ding bezig houden, is het traject Baarland-Terneuzen zelfs het eni- Baarland-Terneuzen zelfs het enig aanvaardbare. Er zijn. als onderdeel van de Midden weg, -reeds drie mogelijkheden aange geven. De heer Schouten ing., die be last was met de directie van de bouw van de Oosterscheldebrug, heeft een plan ontworpen voor een ruim acht kilometer lange brug, die als een L in de Westerschelde zou liggen en die van de Margarethapolder in Zeeuwsch- Vlaanderen via de Plaat van Baarland naar de Hoek van Baarland zou lo pen. Hij raamt de kosten op 250 mil joen gulden. Boven de vaargeul zou de brug een hoogte van 50 tot 60 me ter moeten hebben. De brugpijlers zou den op enkele plaatsen 200 meter uit elkaar moeten staan- De twee andere mogelijkheden zijn uitgewerkt door twee Delftse oud- studeniten, die op het onderwerp van de vaste oeververbinding over de Wes terschelde zijn afgestudeerd. Deze in genieurs, G. Koutstaal en J. Korsmit, ontwierpen een ruim vijf kilometer lange tunnel vanaf de Hoek van Baar land in de richting van Zaamslag. De kosten werden geraamd op 600 miljoen gulden. Daarnaast werkten zij een brug-tunnel-combinatie uit over de Rug van Baarland. Lengte van dit werk: ruim zeven kilometer. Geraamde kos ten: 375 miljoen. In het kader van de ze studie werd geen voorkeur voor de De brug van dé heer H. Schouten ing. Boven de vaargeul zou de brug een hoogte van 50 tot 60 meter krijgen. Hy zou van de Margare thapolder in Zeeuwsch-Vlaanderen via de Plaat van Baarland naar de Hoek van Baarland lopen. De kos ten werden geschat op 250 mil joen gulden. Velen menen echter dat België nooit zal toestaan dat een brug over de vaargeul naar Antwerpen wordt gelegd. tunnel of de combinatie brug-tunnel uitgesproken. Tijdens de reeds genoemde studiedag over de vaste oeververbinding ging de voorkeur duidelijk uit naar een brug- tunnelcombinatie. Een tunnel alléén werd te duur, een brug alléén te ge vaarlijk voor de scheepvaart geacht. Het zijn tot nu toe slechts enkelingen, die gewezen hebben op verbindingsmo gelijkheden buiten het centrum van de provincie. Daar is bijvoorbeeld dr. F. Mesu. oud-directeur van de Cultuur Techni sche Dienst in Nederland, die voor stander is van afdamming van de Wes terschelde ter hoogte van Vlissingen- Breskens. In de dam zouden spui- en schut sluizen worden aangebracht. Buiten gaats zou de dam worden voorzien van twee lange strekdammen tot buiten de bankenreeks (ongeveer op dezelfde wij ze als de hoofden bij IJmuiden en Rot terdam tot ver in zee worden ver lengd. Dr. Mesu zag vele voordelen. Hij drong aan op een gezamenlijk on derzoek door België en Nederland. Zijn ideeën hebben tot nu toe echter wei nig of geen weerklank gevonden. Onder degenen, die serieuze ande re mogelijkheden zien, bevindt zich ook irt J. Zuurdeeg, hoof ding enieur- directeur van rijkswaterstaat in Zeeland. Zijn favoriete tracee ligt oostelijk van de Middenweg. Het kruist de Westerschelde ter hoogte van perkpolder-Waarde, loopt langs de westelijke flahk van het Reimers- waalplan en sluit aan op de Zoom- weg. Perk polder-Waarde Ir-, Zuurdeeg ziet een volgende moge lijkheid nog verder naar het oosten, ongeveer op de plaats waar enkele maanden geleden water- en aardgas buizen door de Westerschelde zijn ge legd. Dit tracee loopt vanuit het Land van Saeftinge in de richting van Ossen- drecht. Hier zou een brugverbinding tot stand kunnen worden gebracht, zonder dat de scheepvaart daarvan hin der zou ondervinden. De twee verbin dingsmogelijkheden. die ir. Zuurdeeg aangeeft, liggen op plaatsen waar de Westerschelde genormaliseerd zal wor den. Een eventuele verbinding zou in samenhang met de normalisatie kun nen worden uitgevoerd. Tenslotte is er nog de als zodanig bekend geworden „Roomse tunnel van Lockef eer". Oud-burgemeester A. Lo ckef eer van Hulst pleit al jaren harts tochtelijk voor een tunnel ter hoogte van Doel-Lillo, even ten noorden van Antwerpen. Deze tunnel is opgenomen in het uitbreidingsplan van de stad Antwerpen. De heer Lockefeer wil dat Zeeland Antwerpen steunt bij de rea lisering van diens derde tunnel. Zeeuwsch-Vlaander en is volgens hem voldoende gebaat bij een ontsluiting zo ver in het oosten. Hij trekt de waarde van de bruggen- en dammenweg door midden-Zeeland als internationale snel weg in twijfel. Uitspraak Hoe staat het nu met de uitvoerings kansen van een verbinding over de Westerschelde? Mr- J. van Aartsen heeft vorig jaar, als minister van Verkeer en Water staat, een uitspraak gedaan die een zekere barrière in Den Haag door brak. Mr. Van Aartsen zei dat «r êeien twijfel over kan bestaan dat de vaste verbinding over de Westerschelde er een keer zal komen. Achteraf ver klaart mr. J. van Aartsen, nu com missaris van de koningin in Zeeland, die onverwachte uitspraak als volgt: „Ik was langzaam maar zeker tot de overtuiging gekomen dat die verbin ding noodzakelijk was. Een overtuiging H .SCHOUTEN ING. ..Terneuzen-Baarland die onder meer was gegioeid door de bouw van de Oosterscheldebrug." Een overtuiging dus, die zich concentreér- de op de Middenweg door Zeeland. Mr. J. van Aartsen ziet de vaste ver binding nog steeds door het centrum van Zeeland lopen. Daar levert ze, vol gens Zeelands gouverneur, het meeste nut op. Mr. Van Aartsen waagt zich niet aan het noemen van een termijn, vbinnen welke de vaste oeververbinding gerea liseerd zou moeten zijn. Tegen de ach tergrond van de ontwikkeling van het Westerscheldebekken wordt het voor hem wél steeds duidelijker dat de ur gentie van de verbinding snel toe neemt. „Hoe eerder hy er kom' hoe beter het zal zijn." Minder Zeeuws Het favoriete tracé van ir. Zuurdeeg (tussen Perkpoider en Waarde) wijkt weliswaar af van de Middenweg dooi Zeeland maar is toch goed te plaat sen in het kader van de planologie, die zoekt naar een verbinding tussen Londen, via een tunnel door het Ka naal, langs de Belgische kust naar de Randstand en uiteindelijk naar Ham burg en Scandinavië. Het tracé zou Zeeuwsch-Vlaanderen een goede en goedgerichte verbinding geven met de rest van Nederland. Het zou Tholen zijn vaste verbinding geven met de rest van Zeeland. Het zou het tot ont wikkeling te brengen industriegebied in het verdronken land van Reimerswaal. wat de internationale verbindingen be treft, op de eerste rij zetten. Het zou de speeltuin van West-Europa (de re creatiegebieden in midden- en noord- Zeeland) ongemoeid laten. Het zf)u ten slotte de Westerschelde kruisen op een punt waar deze zeearm een stuk smal- iei is aan lei iiuogitj Voii iDctai ïand- Terneuzen. Het project zou wellicht eenvoudiger en goedkoper kunnen zijn. Zowel de Middenweg als de verbinding ter hoogte van Perkpolder-Waarde wor den voorlopig in een nog betrekkelijk verre toekomst geplaatst: niet alleen vanwege de hoge kosten, maar ook door de omvangrijkheid van het Dro- ject. Aan de totstandkoming van een van deze twee verbindingen zal voorts veel overleg met de Belgen vooraf moeten gaan. Bovendien zal de dras tische en kostbare verbetering van de Westerscheldeveren, die overigens een voudig niet langer uit kón blijven, een vertragende uitwerking hebben. In dit verband kan men zich afvra gen of op kortere termijn (b.v. 10 tot 15 jaar) een minder ingewikkelde en d.ure verbinding over de Westerschelde tot stand gebracht kan worden. Hier bij denken wij dan aan de twee laat ste, reeds genoemde mogelijkheden: een brug in de lijn Saeftinge-Ossen- drecht of een tunnel ter hoogte van Lillo-Doel. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen hebben beide mogelijkheden, maar vooral de brug, aantrekkelijke kanten. Een vaste verbinding in „het verre oos ten" zou op zijn minst als uitlaatklep kunnen dienen voor de opgekropte in dustriële activiteiten in de Kanaalzone. Studie Het er nu maar om wat haal baar is cn wannéér dat zo is. Om dit enigszins te kunnen beoordelen zal nog veel studie van de verschillende mo- Zeven mogelijkheden voor een vas te verbinding over de Wester schelde: 1. de dam hij Vlissingen- Breskens (idee dr. F. Mesu)2. brug (ontwerp H. Schouten ing.); 3. tunnel (studie irs. Koutstaal en Korsmit)4. brug-tunnel (studie irs. Koutstaal en Korsmit)5. verbinding Perkpolder-Waarde (favoriete tracé ir. J. Zuurdeeg) 6. brug Saeftinge-Ossendrecht (idee ir. Zuurdeeg) en 7. tunnel bij Lll- lo-Doel, waarvan oud-burgemees ter A. Lockefeer van Hulst een groot voorstander is. De verbindingen 1, 2 en 3 liggen op de Middenweg door Zeeland. gelykheden en de waarden van de ver schillende tracés nodig ztfn. De minister van Verkeer en Water staat heeft een uitgebreide studie over de Westerscheldeverbinding toegezegd. Rijkswaterstaat is, door gebrek aan tijd en mankracht, nog niet aan deze 9tudie toegekomen. Zo heeft de voor bereiding van de verbetering van de veerdiensten over de Westerschelde de laatste tijd nogal wat aandacht ge vraagd. Rijkswaterstaat denkt volgend jaar echter aan de „kluif" van de vaste oe ververbinding over de Westerschelde j:'i te kunnen beginnen. IR. J. ZUURDEEG .Perkpolder-Waarde ;0m HAMBURG De „Hamburger Turnerschaft von 1816" is de oudste turnvereniging van de wereld. De ze grote traditie staat echter ets moderne ontwikkeling van liet tur nen geenszins in de weg. De „HT 16" telt bijna drieëneenhalfduizeni leden en heeft met zijn turnsters een bijzondere plaats binnen de Duitse turnbond (DTB) het overkoepelend orgaan van de Westduitse turnverenigingen - veroverd. Waarom wordt nu juist in de oudste turnvereniging van de we reld zoveel zorg besteed aan het damesturnen? Hans Reip, de voor zitter van HT 16, zegt dat het liji aan het feit dat meer dan de Helft nan de leden dames zijn. Daarbij komt een traditionele verplichting: tijdens de Olympische Spelen in 1936 verwierf de Hamburgse turn ster Paula Scholz een gouden me daille. Van dat ogenblik af behoor de de damesafdeling van de Ham burger Turnerschaft von 1816 tot de beste in West-Duitsland. Om de opvallende afstand tot de internationale top in het dame»- turnen te verkleinen, zal er noj veel en doelbewust getraind mot ten worden. Na de Olympische Spelen in 1964 in Tokio heeft de Deutsche Turnerbond besloten, al les te doen om ook het damestur- nen op het hoge internationale peil te brengen. In Tokio bleek, duit juryleden de aan het turnen in wi zen vreemde stijlelementen van ie acrobatiek, van het ballet en van de expressieve dans niet zonder meer erkennen, in plaats daarvan echter de rijkdom en de steeds ho ger geschroefde moeilijkheden van gymnastische grondvormen en hun variaties waarderen. Dat is een richting, waartoe ook de Duitse turnbond ja zeggen kan. Bij HT 16 en enige andere turnverenigingen van West-Duitsland is men bezij de moderne kennis van de turn- training voor een betere toekomst van het damesturnen te gebruiken. De laatste tijd spreekt men in Westduitse sportkringen veel van de „Teenagerturnafdeling" van de HT 16. ,,Bij de ontwikkeling van onze damesafdeling hebben u>(j al tijd rekening gehouden met inter nationale maatstaven", verklaart Hans Reip, „en dat had in de prak tijk het gevolg, dat de meisjes tus sen 12 en 18 jaar al aan interna tionaal gebruikelijke toestellen turnden en niet aan kindertoestel len. Dit alles gebeurde omdat men tot de ontdekking was gekomen, dat jonge mensen veel eerier in staat zijn moeilijkheden te over winnen omdat zij beweeglijker en vooral moediger zijn. In Hamhurg turnden de meisjes als teenagers al het programma, dat in de Duit se turnbond officieel pas op een leeftijd van 18 jaar wordt ge vraagd. De bij de nationale ploeg beho rende turnster Ursula Peters turn de in het afgelopen jaar nog voor Duitslandalhoewel de tien jaar jongere Christel Lahrs uit dezelfde vereniging al beter was dart zy. De Duitse jeugdkampioene mocht ech ter niet uitkomen, omdat dit k strijd met de bepalingen van de DTB was. Toen de Hamburgse vereniging drie jaar geleden voor de eerste maal de „open kampioenschappen voor dames organiseerde met het doel, alle deelneemsters ongeacht de leeftijd te laten uitkomen, stond de Duitse turnbond allesbehalve welwillend tegenover dit plan. On dertussen heeft men echter, niet tn de laatste plaats op grond vin dt Hamburgse ervaringen, ingezien dat men zeer goede jeugdturnsten zonder meer internationaal kan ia* ten uitkomen. De volgende stapt'1 nu zijn, ze ook bij de Duitse acht- kampkampioenschappen in de dr mesklasse te laten starten. Eerst zijn er echter nog „woï t dt- cember nan dit jaar in HarnbW voor de eerste keer Duitse jeuS. kampioenschappen in de OlymP sche achtkamp. Hier heeft de i veertienjarige Christel Lahrs ti HT 16, het grootste talent van Duitse bondsrepubliek de kansen. Na haar komt dan noje groep van 20 tot 30 metsjea. wat hun turnprestaties betrejt nee! voor haar onderdoen, basis is tenslotte een results't pionierswerk met gebrui king van de kennis over ie derne turntraining van dame van de Hamburger Turner* von 1816. Het schijnt, dat tel West-Duitsland een weinig °P achtergrond geraakte damestuM spoedig weer tot nieuwe blo komen. (Van onze verslt Zaterdag Die eerste het staat ervoor, jonge je het luilekkerland, d keukenbrigade aan de opgebouwd, 's Morgens grapefruitsap, dat stevi prise naast je hoofdku ook nog wat croquante want een solide onderg hoeft niet bevreesd te hete water gelegen- Ge zelf heeft hij ook een j Voor de rest wil hij alleei gen: „Eet smakelijk". En neer onverhoopt nog verde hebben, dan zitten daar sc zijn lodderoog twee handig Bij de bovenste staat „stew andere „stewardes". Drukt op de eerste, dan staat hij seconden weer geheel se naast zijn bed. Prefereert u naast uw bed. Prefereert u knop, dan kan het wat lan maar komen doet hij. Ja ward Toering persoonlijk, wn gaat toch met veronderstell ar op de Rotterdam een potj Met een extra Kussen in Je even later je ei. Je smee en schenkt de thee in. Je v een patiënt, die na een ernsti, ^er voor het eerst zittend f ten. Alleen dat idee maakt j ziek en je neemt in bed no sluit voortaan elke neiging i neid te onderdrukken en 's m woon in de eetzaal te versch ie daarmee in feite de dreig Sïïff. versnflt. ontgaat je, om immers veel te druk hebt mi meende heldhaftigheid. Die c noe je pas, als je de volgend li?».?, m_,et een sierlijke ka nnkerschouder aan tafel plaati !?Emkaart «"jPt Na eet i.V? hem weer verbijsterd m al te laat. De duiv guzigheid hangt reeds zwaar up en zal niet wijben, voorda «nLitl» ,ebf gegeven. „Een bmnenkomertje", üSLm een lekker bord corr Te v-S"* met veel boter er Je kijkt schichtig om je he ..J ja, en toeverlaat en w liefst i t v' «.Wat adviseert ïenen ts om de dag s ka?rt la„3t z'jn kennersblik dacht vf' zegt dan: "Wat h een gebakken ap v<S?eIse «°edheid, je zult dat deanriifekening mee moeten verm Dmn °p ^it schip in keer rondwaart. Dt hutsteward rf1J wiite iasje zich de volgende maal sterknon^n" zwaïte smoking n voorover nm™- uigt hij zlch t» fluistert zl? he - voorstel aagt hi? -.Gebakken eitje i ham gakken elf niertje L?vu met tomaat ei hakken rw ?.aan twee kant« Sig dat hh d? ia f«n- Dat ma gehemelte Zaf ,i? 1 dauwwater ten, zal iV. 1 lk het maar va Je S er iets fijns van rf Je rug' doodsbenauwd a van kalfs? v f muur. „Ik hc Kalfsniertjes", roep je schor mnfe? ^eukenbrigade van A. LOCKEFEER „.Doel-Lillo.,, Winter-wonderland - groet U. En roeptU vo ge lijke wintervakantie' h ten van een n13!?5'?., m wi® Kom bruin wordan Jfn- bergwereld. Kom s« .^sef sleeën, schaatseri en bij y# len. Begin metinlW11 reisbureau of bij het T oeristenverkeers-S Herengracht 437, AmL_~- .Tel.: 020-62188

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 22