IMTE Succesvol experiment in Frankrijk VOEDSEL UIT PETROLEUM Olieraffinaderijen kunnen honger helpen bestrijden Drijvende volgstations voer Apollo-maanvlucht perspectief Zi a3 m Computer en atoomklok Weerstation Golfslag Groei in olie Traagheidsnavigator Proteïnen volgens recept Voor consumptie? Twintig miljoen ton Honger bestrijden P met deze Der; plakjes rika; lunch- i gewikkeld; naat; cerve- Het padde- t ei, tomaat la garneren. adonder- in weten: :rpen zal A 5 .hij aan- sr! SS 0^ 01 I I p, met 18 ct aag. „NOORD" lo - 7991 -7792 llïïtïïüuïuïlï^ luur aangeboden voor de Gro°tha2' 44A te Breda en tele van der STEEN iwftfrvrt tn ■III O In deze metalen toren op het terrein van de olieraffinaderij te Lavera (Frankrijk) worden thans hoogvjaardige proteïnen gesynthetiseerd uit petroleum. Uit 40 miljoen ton olie zouden de olieraffinaderijen jaarlijks 20 miljoen ton kostbare eiwitten kunnen vervaardigen. Tegen het jaar 2000 zal de huidige wereldbevolking van 3 miljard mensen meer dan verdubbeld zijn. Er zal dan overal een tekort zijn aan dierlijke proteïnen (eiwitten), de belangrijkste voedingsstof fen voor de mens. Het grootst zal dit tekort zijn in de achter gebleven tropische gebieden van de aarde. Op het ogenblik lijdt ongeveer de helft van de wereldbevolking aan onder voeding door gebrek aan dier lijke proteïnen in het dagelijks voedsel. In 1958 bedroeg de to tale wereldproduktie van dier lijke proteïnen ongeveer 20 miljoen ton. Hiervan werd 14 miljoen ton geconsumeerd door minder dan een miljard men sen in de verst ontwikkelde landen. De twee miljard be woners van de armste gebieden in de wereld moesten het doen met 6 miljoen ton. Om tegen het einde van deze eeuw ruim 6 miljard mensen voldoende te kunnen voeden, zal de jaar- produktie van hoogwaardige eiwitten moeten worden ver driedubbeld tot minstens 60 miljoen ton per jaar. Het is duidelijk dat er op korte termijn drastische maatregelen zul len moeten worden genomen om het spook van de honger te bestrijden. In theorie zijn er genoeg mogelijk heden. De ryke gebieden, waaron der Europa, Noord-Amerika, Austra lië en Nieuw Zeeland, produceren veelal enorme voedseloverschotten, waarvan nog maar beschamend wei nig in de minder ontwikkelde gebie den terecht komt. Van de potentiële rijkdommen van tand en water wordt - met name in de arme lan den - slechts weinig benut. Maar met alle pogingen tot verbete ring van organisatie, bodemgebruik onderwijs etc. zal veel tijd gemoeid zijn. Te veel tijd. Want de bevol kingsexplosie dreigt de komende 35 jaar een steeds bredere kloof te ver- De NASA, het Amerikaanse bureau voor de lucht- en ruimtevaart is bezig met de opbouw van een we reldomspannend netwerk van volgstations voor de maan- vlucht van een bemand Apollo- ruimtevaartuig in 1969 of 1970. Daar ongeveer driekwart van liet aardoppervlak bedekt is niet oceanen, zullen drie van deze stations worden ingericht op schepen. Deze schepen zul len in volle zee alle noodzake lijke verbindingen met de maanvaarders kunnen onder houden als deze voor de sta tions op het vasteland onbe reikbaar zijn. Het eerste van deze drijvende eilanden, volge pakt niet elektronische appara tuur, nadert thans zijn voltooi- 'ng. Het krijgt de naam „Van guard". De andere twee Apol- lo-schepen zullen „Redstone" on „Mercury" heten. De namen herinneren aan de raketten en ruimtevaartuigen uit het hegin van de ruimtevaart. Amerikaanse listen en technici voor het bedienen van de apparatuur en het verwer ken van alle binnenkomende gege vens. Het schip bevat drie recreatieza len, een gymnastiekzaal, werkplaat sen, een „hobby-shop" en een biblio theek. Verder zijn er opslagplaat sen voor allerlei reserve-onderdelen, conferentiekamers, instructiezaal, kantoren, fotografische laboratoria en een fiimzaal. Het liart van het schip zal een reken- en verbixulingscentrum zijn, waar drie elektronische computers worden opgesteld, naast apparatuur voor informatie - vastlegging en tele communicatie. Behalve de normale apparatuur voor verbindingen met het vasteland en met andere schepen zal in het centrum uitrusting voor telecommunicatie met het Apollo- vaartuig worden geplaatst met een capaciteit die gelijk is aan die van tien gelijktijdig werkende radiostations. De tijd in het reken- en ver bindings- centrum zal worden gemeten door een atoomklok, die in 300 jaar niet meer dan één seconde voor of ach ter loopt. Het gedeelte van het schip waar alle operationele activiteiten rond de maanvlucht worden uitge voerd, heeft ongeveer de oppervlak- .e van een voetbalveld. De Vanguard is een omgebouwde olietanker van 22.000 ton uit de twee- e wereldoorlog. Het schip heeft een spectaculaire gedaanteverandering odergaan. Op de werven van de encral Dynamics Corporation hm men sta^en kolos in twee n gesneden en er een nieuw zet r[an 20 meter lenête tussen ge- ex. Daardoor is het schip nu bijna eeuw j en 25 meter breed geworden. J,ia,nieuwe middengedeelte van tri?» i!P biedt plaats aan alle elek- vdIaPParatuur die voor het nrJLU V?n flet AP°ik>maanvaartuig zal zi5n- In het overige ge- deelte \fn 4e romp is accommodatie van°,,-'^ V00r 200 bemanningsleden, staan uhVY dan de helIt zal be' t wetenschappelijke specia- De elektronische apparatuur zal worden gevoed door turbogenerato ren met een totaal vermogen van meer dan 4500 kilowatt, genoeg om een plaats van 5000 inwoners van elektriciteit te voorzien. De elektri sche leidingen hebben een totale lengte van 5000 kilometer. In een later stadium zal op het schip een compleet weerstation worden inge richt met faciliteiten voor het lan ceren van weerballonnen en sonde ringsraketten. Op de bovenbouw van de „Van guard" worden schotelvormige an tennes geplaatst, elk met 'n middel lijn van 10 meter. Via deze anten- oorzaken tussen de behoefte aan voedsel en de produktie er van. Het ziet er naar uit dat de mensheid met de meeste spoed een middel moet vinden om de produktie vaii voe dingseiwitten te verhogen. Dit is een plicht van de landen die in techno logisch opzicht het verst gevorderd zijn. Zij beschikken over biologen en scheikundigen om te onderzoeken hoe er meer en beter voedsel kan worden gemaakt. Desnoods synthe tisch. Eén van hen houdt zich al ja ren lang met dit probleem bezig. En hij meent thans een bruikbaar mid del te hebben ontwikkeld. Het is de Franse biochemicus Alfred Cham- pagnat, directeur van de Franse on- derzoekingsgroep van de British Pe troleum Company. Onder zijn leiding werd in de olieraffinaderij te Lavera een succesvolle methode ontwikkeld om met behulp van micro-organis men hoogwaardige proteïnen te pro duceren uit gewone ongezuiverde petroleum. Champagnat beschrijft de veelbelovende resultaten van zijn werk in Scientific American. nes zullen de verbindingen met het Apollo-vaartuig, ver weg in de ruim te, worden onderhouden. Deze ver bindingen zullen onder meer radar- volgbundels, digitale datatransmis siekanalen en kanalen voor gespro ken woord omvatten. Men zal op de Vanguard steeds nauwkeurig de po sitie van het Apollo-vaartuig kunnen bepalen, wanneer dit in een zoge naamde parkeerbaan om de aarde draait. De taak van het controle centrum op de Vanguard is na te gaan of deze parkeerbaan overeen komt met de vooraf berekende baan. Afhankelijk hiervan zullen de commando's worden gegeven voor het tijdstip en de snelheid van de definitieve sprong naar de maan. In verband met deze taak zal de bemanning van de Vanguard steeds precies moeten weten op welk punt van de aardbol het schip zich be vindt. Daarom wordt het Apollo-volg- schip uitgerust met een zogenaam de traagheids-navigator, die gevoe lig is voor alle bewegingen van het schip en de aswenteling van de aar de. Een kleine computer berekent hieruit voortdurend de lengte- en breedtegraden die 't schip passeert. Het scheepsnavigatiesysteem be schikt verder over middelen om de posities bij nacht te bepalen en om kaarten van de oceaanbodem te ma ken en te lezen De produktie van proteïnen uit kool stofverbindingen met behulp van micro-organismen is geen nieuw idee. Al jaren lang wordt er op.in dustriële -chaal gist geproduceerd. De gistschimmels groeien op koolhy draten en zij produceren vitaminen en proteïnen die vergelijkbaar zijn met die van dieren Deze methode van proteïne-produktie heeft 'n aan tal aantrekkelijke kanten. De orga nismen groeien zeer snel. Zij ver dubbelen hun gewicht in minder dan vijf uur. Dit is een paar duizend keer sneller dan de proteïne-produktie in dierlijke rellen. De micro-organis men kunnen in tanks groeien. Zij hebben geen aarde, zonlicht, regen of menselijke hulp nodig. De schim mels hebben bovendien het extra voordeel dat zij behoren tot het plantenrijk. Hun „vlees" (proteïnen) wordt niet verboden door religieuze en traditionele wetten in allerlei de len van de wereld. Champagnat en zijn medewerkers gingen zich interesseren voor de vraag of het ook mogelijk zou zijn micro-organismen op de organische verbindingen van aardolie te laten groeien. Het was al lang bekend dat zich in petroleum dergelijke organis men ontwikkelen. Zij worden aange troffen in de brandstoftanks van straalvliegtuigen, in de apparatuur van raffinaderijen, in met olie door drenkte grond en zelfs onder de teer laag van wegen. In 1952 maakte de Duitse bioloog Felix Just bekend dat hij er in was geslaagd gist te laten groeien op sommige bestanddelen van paraffine. Met de gegevens van hun Duitse collega gingen Champagnat en zijn groep aan het werk. Men ging in La vera allereerst na of micro-organis men ook konden groeien op fracties van ruwe olie in plaats van op zuive re gesynthetiseerde koolwaterstoffen die Just nad gebruikt. Het was be kend dat sommige aromatische kool waterstoffen de groei van micro-or ganismen beletten. Een aantal soor ten verbindingen bleek voor doelein den van de onderzoekers in Lavera dan ook ongeschikt. De beste resul taten werden verkregen met paraf- fine-fracties, waartoe o.m. kerosine (sfraalmotorbrandstof) behoort. Tal rijke proeven toonden aan dat een fractie tussen kerosine en smeerolie de favoriete voedingsbodem was voor de micro-organismen. Naast de produktie van hoogwaar dige proteïnen verrichten de micro organismen ook nog ander belang rijk werk: zij voeden zich in hoofd zaak met de was die de paraffine- olie bevat, waardoor de olie wordt gedeparaft'iniseerd. Als de was is verwijderd wordt de olie dunner en geschikt om als brandstof te dienen voor dieselmotoren en oliekachels. Dit bijprodukt van de proteïne-fa- bricage uit petroleum zou. vooral in Europa, bijzonder waardevol kun nen worden. De Franse onderzoekers hebben zich niet alleen bezig gehouden met het zoeken naar de beste oliesoort voor het kweken van proteïne-produ cerende micro-organismen. Zij be studeren ook de selectie van de mi- cro-organismen zelf. Champagnat is er van overtuigd dat er voor iedere olie-fractie een soort van micro organismen bestaat, die de be standdelen van die fractie het meest effectief omzetten in proteïnen. Bo vendien kunnen de soorten micro-or ganismen ook worden onderscheiden naar de soorten proteïnen die zij maken. Door zorgvuldige selectie en beïnvloeding van de erfelijkheids- faktoren van de organismen zal het mogelijk zijn proteïnen „volgens re cept" te maken. In Lavera heeft men pas een paar soorten micro organismen bestudeerd, maar men is er van overtuigd dat de reeks mogelijkheden bij het „creëren" van Binnen 35 jaar zal de wereldbevolking zich meer dan verdubbelen. De bevolkingsexplosie is het sterkst in de onderontwikkelde gebieden van Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Zal petroleum de kinderen van van daag en morgen kunnen redden van de honger? nieuwe proteïnen zeer groot is, veel groter dan in de landbouw of vee teelt. Champagnat kijkt wat dit be treft naar het voorbeeld van wat er de afgelopen tien jaar is bereikt bij de produktie in een bijna eindeloze verscheidenheid van antibiotica en andere geneesmiddelen door micro organismen. In een slanke metalen cilinder op het terrein van de olieraffinaderij te Lavera worden thans dag en nacht onafgebroken proteïnen uit petrole um gemaakt. De proteïnen verschil len in hun essentie niet van proteï nen die langs de natuurlijke weg worden geproduceerd door runde ren, pluimvee, vissen of planten. Zij zijn rijk aan vitamine B en samenge steld uit een grote verscheidenheid van aminozuren, de kleine bouwele menten van alle organismen. Zijn deze uit petroleum gesyntheti seerde proteïnen geschikt voor men selijke consumptie? Champagnat ge looft er stellig in. Er is niets vreemds aan deze proteïnen zegt hij. Het enige vreemde is dat zij niet uit het lichaam van 'n koe komen maar uit een olieraffinaderij. Toch is, van wege deze ongebruikelijke produktie- methode, voorzichtigheid geboden. Er wordt thans een langdurig cn kostbaar programma uitgevoerd van proefnemingen op dieren om de voe dingswaarde van de uit petroleum vervaardigde proteïnen vast te stel- Er doen zich bij een drijvend volg- station als de Vanguard problemen voor die bij stations op het vasteland onbekend zijn. De drie computers, die onder meer de radarantennes bij het volgen van het Apollo-ruimte- vaartig besturen, moeten bijvoor beeld zodanig worden geprogram meerd dat zij bij hun commando's alle willekeurige bewegingen van het schip ten gevolge van de golfslag eli mineren. Gebeurt dit niet nauwkeu rig genoeg dan zullen de elektroni sche ogen en oren van de Vanguard het nietige maanscheepje in de ruim te kwijt raken en wellicht nooit meer terugvinden. Een olietanker uit de tweede wereldoorlog werd vakkundig doormidden gesneden voor de bouw van de Vanguard het eerste drijvende volgstation voor de maanvlucht van een Apollo-ruimtevaartuig. len. Tevens wordt nagegaan of zU tengevolge van het produktieproces geen giftige bestanddelen bevatten. Als alle proeven naar wens verlopen willen Champagnat en ztfn medewer kers de proteïnen verwerken in voe dingsmiddelen voor commerciële produktie en deze ter beproeving aanbieden aan internationale orga nisaties. In gedroogde en gezuiverde toe stand ziet het kunstmatige proteïne- voed sel er uit als wit poeder of wit te vlokken zonder sterke geur of smaak. Hat zal waarschijnlijk in eer ste instantie kunnen worden ver werkt in verduurzaamde levensmid delen. Teven wordt overwogen, 't in pure, geconcentreerde vorm te ver pakken, zoals dit ook gebeurt met poeder. De vooruitzichten voor een pro duktie van synthetische proteïnen op industriële schaal zijn fantastisch. Champagnat heeft berekend, dat uit 40 miljoen ton petroleum - slechts een fractie van de 1.25 miljard ton ruwe olie die bijvoorbeeld in 1962 werd geproduceerd - niet minder dan 20 miljoen ton zuivere proteïnen per jaar zou kunnen worden ge maakt. Hierdoor zou de huidige totale jaar- produktie van proteïnen worden ver dubbeld. Ter vergelijking: de zeevis serij produceert thans over de hele wereld ruim 40 miljoen ton vis per jaar. Deze hoeveelheid vertegenwoor digt ongeveer 6 miljoen ton zuivere proteïnen. Door een zeer grote krachtsinspanning zou de vangst kunnen worden opgevoerd tot een maximum van 100 miljoen ton vis per jaar. Maar hiermee zou dan nog niet meer dan 15 miljoen ton pro teïnen worden verkregen. Dat is aanzienlijk minder dan de potentiële proteïneproduktie uit petroleum, nog afgezien van het feit dat een zo drastische vergroting van de vis vangst zeer moeilijk te realiseren zou zijn. Petroleum, aldus Champagnat, Is betrekkelijk goedkoop en stabiel in prijs. Zij kan gemakkelijk door tan kers naar alle delen van de wereld worden getransporteerd. Er zijn in totaal 700 olieraffinaderijen, ver spreid over bijna alle landen, waar installaties zouden kunnen worden gebouwd voor de produktie van pro teïnen en het deparaffiniseren van ruwe olie. De olie-industrie is goed georganiseerd en zeer flexibel, het geen blijkt uit de groeiende ver scheidenheid van produkten die uit olie worden vervaardigd. Deze in dustrie heeft er alle reden toe zich ook voor dit nieuwe aardolieprodukt, dat de honger in de werld kan hel pen bestrijden, te interesseren aldus de Franse deskundige. Intussen moet men zich wel rea liseren dat de voorraden olie in de aardbodem niet onuitputtelijk zijn. De in Lavera ontwikkelde methode zal nooit een definitieve oplossing van het wereldvoedselprobleem kun nen bieden. Maar zij zou wei de kloof Van de komende 35 jaar kunnen overbruggen. In die tijd zal de we tenschap andere middelen moeten vinden om de produktie van hoog waardig voedsel langs natuurlijke en synthetische weg drastisch te ver groten. g -V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13