eur zijn Kritiek van Rudi Fuchs raakt kant noch wal" Donald Duck tijdelijk 3 stuks voor ./l," Aandacht voor problemen langs gehele grensgebied Gek Zes Brabantse dichters Is „Brabantia hiermee op de goede weg? papier voor uw "-pen Dave Berry in Nederlandse speelfilm 1ENZINE I S?s verdwenen°M -1S ook 20 maar Abstracte onzin Redeneerkunst BEATLE-ITIS EIST ZES SLACHTOFFERS Weltschmerz Engelse zeeman verdronken NEDERLAND I Zout is de zeewind NEDERLAND II Tieners van toen BELGIE VLAAMS De wijkagenten BELGIE FRANS .- L'Attaque du train postal Russische cineast te gast in Nederland Bij raadsverkiezingen Geen Hulster KVP-lijst Aanbevelingscomité regionale Benelux-contactdagen JAM j DAGBLAD DE STEM VAN DmsDAG 1 ut,ctnmr,i< i9oo ÏEDA Tel. 24400 CUVEL - TEL. 2053 nten voor een „Kortverband een aantrekkelijke moge* lie hun dienstplicht (eerste vuld hebben. :hten tot u als dienstplichtige et 18 jaar kunt u al als Ko l militair chauffeur worden. Deze coupon is uw contact I l 0.\ I l i i l -1 55 In de meest recente aflevering van grabantia hebben we weer eens een fraai s(uk leuterkundige kritiek kunnen lezen vanRudi Fuchs; deze literator bespreekt gedichtenbundels van een aantal jonge dichters, die hun poëzie bij de Eindho- vense Uitgeversassociatie OPWENTE- LIXG hebben uitgegeven. Deze dichters z(jn: Piet Smissaert, Frans Kuipers, Wou- ter Kotte, Hans Vlek, Bert S. A. Peto, Pe ter Schuddeboom. De gemiddelde leeftijd van deze dich ters is iets meer dan 25 jaar, constateert fuchs. Onmiddellijk openbaart hij: „Hun gedichten zijn echter jonger." Even na- oenken over deze formulering Fuchs is met in staat om te zeggen, dat de door hem gelezen gedichten een nog jongere igemiddeldeleeftijd van de makers doen veronderstellen. Na totaal niets bewezen :e hebben volgt het oordeel van deze leidse kunstgod over de gedichten: ,,Het de wat primitief aandoende adolescente poëzie van de privé-cmotie." Kijk, van j:t soort kritici moeten we het nou echt hebben: veroordelen, op grond van niets. In het Eindhovens Dagblad (en in vele andere kranten en tijdschriften) heb ik al veel opmerkelijk domme kritieken gele zen: die van Fuchs spant de kroon. Ik zal bewijzen waarom. Ik wil vooraf graag opmerken dat ik het betreur dat een tijdschrift als Bra- jentia (de naam wordt binnenkort in Eindhovia veranderd) aan zulke sno bistische kletspraat ook maar één re- lilwil afstaan. Brabantia is een jour- alistiek blad geworden, met alle kwa- 'M gevolgen van dien. (Is er eigen- jk wel een tijdschrift nodig, dat er op ut is de kranten na te praten? De meest banale ontsporingen van Fuchs zal ik aanstippen. Eerlijkheid en origina liteit zijn, volgens Fuchs (een de artistie ke passie prekende vos», modieuze begrip pen in de moderne kritiek, maar ook de moderne dichter is geobsedeerd door de zelfde begrippen. Fuchs zegt: „Nu is zo'n Koest houden - In enkele Duitse steden werden en worden nog steeds betogingen gehou- aen tegen Amerika en in het bijzonder tegen de Amerikaanse politiek in Zuid- Vietnam. Ik wil het in dit stuk niet nebben over het al of niet juist zijn van deze politiek, maar over het vooi jni] zeer irriterende geval dat Duitsers Jegen deze politiek protesteren. En nu kunt u mij wel zeggen: „Mensen heu- I ?Sn toch best het recht te protesteren", «iets heb ik hiertegen, maar wel dat net Duitsers zijn. Als er, volgens mij, een volk zich buiten deze dinen moet nouden dan is het wel het Duitse volk. jevoel komt sinds geruime tijd reeds bij mij op, dat de welverdiende nederigheid en zich rustig houden van if Duitsers begint af te zakken. En Vl?4 ecbt goed begapen dat zij i na Pas 2D jaren niet kunnen «oorloven. Maar dat zijn ze lanza- 2? aan bet vergeten en wij moe- n ec"t wel_ bedenken dat Duitsland o geen stabiele bondgenoot kan zijn Niet dat ik geloof, dat zij n derde wereldoorlog zullen veroor» ,want van verschillende Duit» JLi gehoord, dat door de ge- Hi» u ui.We ziJ die echt niet no- g nebben. De betogingen zijn zeker wJf en vooral tegen Amerika. aan iets hun naoorlogse aart Je danken hebben dan is dat ris tv.u1 Amerika. Het enige doel van zirh v is,de volgende jaren mag zijn: Wi„?oes! ^ouden, en zeker geen be dingen houden legen welk land dan ,ru.Jn bet Duitse volk een gezicht sIppM u' dat zo veel mogelijk de Latil herrineringen aan hen vervaagt, sips*. »We ln de volgende jaren een dip \,MauWj0re vriendschapsbetrekking, nomis ^ige ongen is door onze ec0" land m ue niet kan zonder Duits- hoew»?5 Pr°beren te krijgen al- blept i,u7 zeer moeilijk is zoals weer trix Jïï verloving van prinses Bea- verlftuitti aus von Amsberg, welke onzecm?4 l-zeer ve*e mensen niet W p,.fe bittere gevoelens opriep, tuuriiiir" j Duitsers wensen „na schei» aVre f' maar toch is een be- °P iiin «ï1 Zf niet nleuwe raad hier zekerin a Houdt Duitsland toch niets erva»? ga,en* Wij doen niet voor kruiken °P' moeten haar ook breda sjef martens Verdriet om dieren leed 3 i«h™ZHeUJwe: kintler«n van 1,5 en allebei tpPpi tn herder en een poesje, «Col d Uit 1 nest' dus samen maanden ?..zljn nl' ongeveer drie !Wtwen' J,ljn npt kieren", zeg ik "»nen en m,an' Zc spelen samen, °ok „ia door 't hele huls, wat neW ik prh UHk0mt' maar 33 WotSt Stuur tlf a ®.nneer het te el"8 PMs ill dn m.v,ue ^0nd de tuin in en de want ?r, ,i, and of samen de mand in, z'ïn dol on vil °°S samen. de kinderen v ^eren of ki stoeien ermee tot ?u is van dl „,lofmPotten sneuvelen. lln8 verdwpnon °,ns P°esjo plotse- teocht ITV'a ,hebben aHes af- leblp0, maar geen noesiSpraw naYaag ««Dieven? poesje. Waar is ze I ?er' 8 ^aandpn°nd jev-LIleens ber" slapen z00ntie kon er I hli hii w ^y,eer de poe3. I om de poes iv wordt vraagt lSt koel traan P°" - w« z°uden wtte no„HUS hebben is bBEDA e pootjes en wit befje. g2iIL-van gastel GieUsBeysstraat 19 concept, hoewel niet helemaal bruikbaar, voor een criticus nog niet funest". Het woord concept is hier verkeerd gebruikt (zie WNT deel 3, kolom 2102). Maar luis tert nu allen goed naar wat zo'n „con cept" voor 'n dichter betekent: „Deze at titude leidt tot een persoonlijke poëzie die geen enkele relatie meer onderhoudt met de buitenpersoonlijke wereld." Als een dichter DUS origineel en eerlijk is dan krijgen we poëzie over de „binnen- persoonlijke" wereld. Voor de lezers, die geen Russisch kennen: attitude betekent houding. Aan de .attitude of mind" (zienswijze van Foeks mankeert nog much pardon: veel. De Brabantia-recen- sent stelt: de dichter neemt alleen zich zelf „en zijn eigen begrip" als maatstaf. Dan concludeert Fuchs weer briljant: de dichter kan schrijven wat hij wil. Daarna slaat deze literatuurhistoricus zijn eerste slag: „ironisch genoeg is Kloos' doctrine eerst nu realiteit geworden". Noteren, Knuvelder, voor de volgende druk. Zulke abstracte onzin kenmerkt heel het stuk van Fuchs. Er wordt in Fuchs' arti kel gelogen; neem nu de bundel van Frans Kuipers (Zoals Wij); deze heeft NIETS te maken met poëzie die de meest individuele expressie van de meest indi viduele emotie is. Ook in de andere bun dels zijn diverse voorbeelden te vinden die Fuchs' vooropgezette veroordeling volkomen tegenspreken. Fuchs kan niet accepteren dat een dichter zichzelf tot maatstaf neemt. Wat een theoretische kletspraat. Fuchs moet eens leren om ge woon te lezen wat er staat, om dat te doorgronden en om daaruit zijn conclu sies te trekken. Hij moet afleren om eerst zijn theoretische lessen voor te schrijven, de zogenaamde Fuchs-poëzie-moraal, om daarna te verklaren dat de gedichten niet aan zijn normen voldoen. Wat hij over een gedicht van Wouter Kotte zegt, raakt kant noch wal. Zelden heb ik zo'n preten tieuze prietpraat gelezen als die van Fuchs. De dichters hebben, zegt hij (en het is weer zo'n gefundeerde bewering), ,,hun Vijftigers" gelezen, en ze hebben daaruit een oppervlakkig idee van poë zie gedestilleerd. En hij voegt er aan toe (let eens op de toon van de mededeling). Dat bij de Vijftigers de gedichten zeer be redeneerd zijn, vol precisie in de beeld spraak, logisch van struktuur dat is hen ontgaan, of hetzelfde ligt buiten dit bereik." Over welk bereik heeft die Fuchs het nou Zeg toch gewoon: de dichters, waar ik het over heb, zijn niet intelligent genoeg om de poëzie van de Vijftigers te begrijpen. Fuchs begrijpt die veel beter. Hij heeft geconstateerd dat de "dichten van de Vijftigers ALLEMAAL zo beredeneerd in elkaar zitten, hij heeft daar werkelijke „ratio" in ontdekt. Verder doceert Fuchs nog dat de dich ter de traditie in acht behoort te nemen; weer een hoop kletspraat die met het be spreken van deze bundels NIETS te ma ken heeft. Nog even een -fraai staaltje van redeneerkunst: ..Het is deze traditie die de dichter in acht behoort te nemen. Daarom ook is „originaliteit „zo'n gevaar lijk begrip". Dus nu weten we, dankzij Fuchs. waar om originaliteit (oorspronkelijkheid) zo'n gevaarlijk begrip is. Zijn preek be sluit Fuchs met te stellen waar het deze dichters aan ontbreekt: „aan een goed be sef van wat een goed gedicht zou kun nen en moeten zijn". Fuchs weet dat na melijk wel. Ik beken, dat ik het niet 55 55- GLASGOW (UPI) Zes meisjes zijn tijdens een concert van de „Beatles" in Glasgow naar een ziekenhuis overge bracht. De diagnose luidde: „Een vorm van Beatle-itis". Meer dan honderd EHBO'ers waren in de zaal aanwezig om hulp te bieden: 88 meisjes kregen hysteri sche aanvallen en 37 vielen er flauw. Na afloop van het concert moest de po litie een kordon leggen om het hotel, waar de „Beatles" de verdere avond zou den doorbrengen, omdat de teenagers het stormenderhand probeerden te veroveren, (Advertentie) weet echter wel waar het Fuchs aan ont breekt: aan een duidelijk besef van wat een goede, eerlijke en originele kritiek zou moeten zijn. Fuchs schijnt nog een heel jong manneke te zijn dat graag zede- meestert en doceert. Hij heeft echter de mentaliteit van een bijzonder oude man. De eerste jaargang van JNLT las hij met stijgende voldoening, vertelt hij in een re censie in Brabantia (1965, 3): het tijd schrift JNLT is dan ook een tijdschrift voor lieden, die in geen enkel opzicht begrijpen, dat de komende nieuwe tijd eerder om een absoluut breken met de traditie op diverse gebieden vraagt dan om een houding die gericht is op behoud van de oude en gezegende verhoudingen. Fuchs begrijpt dat niet. In Brabantia van mei 1965 verklaart hij zich nog solidair met de poëzie in het tijdschrift Manifest, waarin diverse dich ters. van wie Fuchs nu vindt dat ze geen goede poëzie schrijven, publiceren. Ken nelijk heeft hij zich in enkele maanden tijd verlost van een provincialistisch complex. In datzelfde artikel bekent onze slagvaardige zinnenbrouwer: „Er is niets tegen Weltschmerz, noch tegen natuurly riek". Nu behoort de Weltschmerzpoëzie naar zijn mening wel tot de „binnenper- sooonlijke" poëzie; tot onze stomme ver bazing schrijft Fuchs DAN OOK NOG: „Maar het is geen slechte poëzie omdat het de genoemde inhoud (Weltschmerz en natuurlyriek, A.M.) heeft." Ook in dat artikel staan veel voorbeelden van schrij- ven-zonder-denken: „Ik weet dat er men sen zijn, heel veel mensen zelfs, die gelo ven dat poëzie het werk van de ,ziel' is; in dit beeld werkt de dichter vanuit zich zelf, en nauwelijks vanuit de omgeving. Naar mijn overtuiging is dit een scheefge trokken beeld: de dichter werkt gelijke- kelijk vanuit beide. „Het begint weer met een onbewezen bewering. Het woord beeld is in dit verband absurd. En dan: het primitieve gefilofeer over wat het dichten nu eigenlijk is. Tot de dichters die van de Vijftigers niet veel begrepen hebben en die zichzelf tot maatstaf nemen, behoort ook Frans Kuipers die geregeld in Brabantia publi ceert. Knuvelder weet er ook al niks van GELDROP ADRIAAN MAAS (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM De cineast Roeland Kerbosch (24) beeft Dave Berry gevraagd de hoofdrol te spelen in een Nederlandse speelfilm. Roeland Kerbosch en tekst schrijver Peter Goemans hebben reeds vergevorderde plannen voor het maken van een speelfilm, in de trant van Knack' en ,Help'. Het plan rijpte ongeveer een jaar geleden, zonder dat er toen aan een bepaalde zanger of acteur werd gedacht. De financiën van de film (ongeveer een miljoen gulden) zijn nog niet geheel rond. Toch verwacht men niet veel moeilijkhe den, want het prduktiefonds voor Ne derlandse speelfilms en Philips Phono gram zouden zijn geïnteresseerd. Het hoofdthema van de film, waarvoor Pieter Goemans 12 liedjes zal componeren, is de sprong van de middeleeuwen naar de mo derne tijd. Het is nog niet bekend, welke produktiemaatschappij de film gaat uit brengen. VLAARDINGEN (A.N.P.) De En gelse zeeman R. Mathieson (18) is in de nacht van zondag op maandag in Vlaar- dingen verdronken. Vermoedelijk is hü in het water gevallen b\j een stoeipartij met een andere zeeman, de 22-jarige j. Taylor, die door 2 mannen werd gered. Beide zeelui verkeerden volgens de po litie onder invloed van sterke drank. Het stoffelijk overschot van de verdron ken zeeman is nog niet gevonden. Ma thieson en Taylor waren opvarenden van het Engelse motorschip „Hemitrochus". dat in Pernis ligt. 14.25 16.15 17.30 19.00 19.01 19.05 19.32 20.00 20.20 VOETBAL ITALIë—SCHOTLAND In het kader van de voorronden om het wereldkam pioenschap wordt de beslissingswedstijd gespeeld, waardoor Italië of Schotland zich zal plaatsen bij de laatste zestien. SLUITING VOETBAL ITALIë—SCHOTLAND Herhaling van de reportage, die vanmiddag reeds is uitgezonden. NIEUWS IN HET KORT KLAAS VAAK NIEUWS VOOR GEHOORGESTOORDEN WALTER AND CONNIE Engelse les JOURNAAL ZOUT IS DE ZEEWIND. Door Willy van Hemert en Harry de Groot, met o.a. Frits Butzelaar. Jacco van Renesse, Jenny Arean, Hans Boskamp. Een muzikale komedie, gebaseerd op de Engelse musical „Free as Air" van Julian Slade en Dorothy Reynolds. 22.15 ATTENTIE 22.45 TWEEDE JOURNAAL 22.50 PAUZE 23.05 SAMEN LEVEN NU EN MORGEN. Een cursus van Teleac. 23.35 SLUITING 20.00 JOURNAAL 20.01 TIM FRAZER. Een thrillerfeuilleton van Francis Dur- bridge en Clive Exton. Deel III: Opnieuw naar Hen- ton. 20.30 ACHTER HET NIEUWS 20.55 TIENERS VAN TOEN. Elles Berger en Erik Jan Tui- ninger ontvangen gasten uit Dordrecht. Een program ma, waarin de andere generatie in muziek, gesprek jes en spelletjes wordt geconfronteerd met de jongere generatie. 21.45 TOERISME IN DE SNEEUW door Dr. L. van Egeraat 22.05 TWEEDE JOURNAAL 22.10 BIJBEL VOOR ALLEMAN? 22.35 SLUITING 19.00 ZANDMANNETJE 19.05 FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACL 19.20 INTERNATIONALE JEUGDKRONIEK 19.30 TIENERKLANKEN 19.59 WEERBERICHT 20.00 JOURNAAL 20.25 DE WIJKAGENTEN. T.V.-feuilleton, met Joe E. Ross en Fred Gwyne. 20.50 PANORAMA 22.00 GASTPROGRAMMA: De socialistische gedachte en actie. 22.30 JOURNAAL 18.25 BERICHTEN 18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES 19.25 GRAIN DE SABLE 19.30 AU NOM DE LA LOI. Nieuw politiefeuilleton. 20.00 JOURNAAL 20.30 STATION TERMINUS. Gevarieerd programma met jonge Tsjechische artiesten. 21.05 LA CHAISE: een personaliteit. een gezicht. 21.35 CINé CLUB DE MINUIT. Een filmprogramma met de Braziliaanse film: L'attaque du train postal. 23.15 JOURNAAL SCHIPHOL De Russische ci neast Ilya Kopalm vertoeft enige dagen als gast van Bert Haanstra in ons land. Tijdens zijn verblijf zullen in het Nederlands Filmmu seum zijn nieuwste film en delen uit oudere films worden vertoond. Kopalin behoort tot de bekendste Russische cineasten. In de veertig jaar, dat Kopalin nu filmt, heeft hij ongeveer 70 lange en 70 korte documentaires vervaardigd. (Van een onzer verslaggevers) HULST De leden van de afdeling Hulst van de K.V.P. zullen er zich tij dens een op 22 december te houden ver gadering in „De koning van Engeland" over beraden, of de afdeling met een K.V.P.-lijst zal uitkomen bij de eerst volgende verkiezingen voor de gemeen teraden. Het afdelingsbestuur zal de vergadering voorstellen geen K.V.P. - lijst te formeren. TILBURG Het Aanbevelingscomité voor de Regionale Benelux-Contactdagen, samengesteld uit vertegenwoordigers van onder meer de volgende organisaties het Vlaams Economisch Verbond, de Ka tholieke Werkgeversverenigingen in de Belgisch-Nederlandse grensstreek, het Ne derlands Katholiek Werkgevers Verbord. het Nederlandse en het Belgische Comité Benelux, de Brabantse en Limburgse De partementen van de Nederlandsche Maat schappij voor Nijverheid en Handel, de gewestelijke afdelingen van het Belgische Verbond van Katholieke Werkgevers, de Kamers van Koophandel en de Kamers voor Handel en Nijverheid in het Bene- lux-middengebied, de Kultuurraad voor Vlaanderen, Nederlands Nationaal over leg voor Gewestelijke Cultuur, de Eco nomische RaJen in de betreffende Belgi sche grensprovincies en de Katholieke Jonge Werkgevers Verenigingen, heeft tijdens een enige tijd geleden gehouden vergadering het volgende besloten: 1. Het stelt met voldoening vast, dat de sinds 1957 genomen initiatieven geleid hebben tot overleg door verschillende instanties en groepen en dat thans, dank zij de uitgebrachte publikaties van de Hasseltse Studiegroep, een vol ledig beeld van de problematiek voor handen is 2. Tijdens de tweejaarlijkse Regionale Benelux-Contactdagen, waarvan de laatste te Breda werd gehouden op 16 september 1965, moet de nadruk blij ven liggen op de talrijke gemeenschap pelijke problemen in de grensgebieden van Nederland en België. De contact dagen moeten evenwel eveneens bij dragen tot de bevordering van de eco nomische samenwerking in de Bene lux in zijn geheel. De aandacht moet gevestigd worden op de grensproblemen, die zich voordoen in de gehele grensstrook tussen België en Nederland, dus met inbegrip van het grensgebied tussen Zeeland en Oost- en West-Vlaanderen. Ook vertegenwoordigers van de be treffende werknemersorganisaties, cul turele organisaties, middenstandsgroe- peringen en gemeentelijke overheden zullen worden uitgenodigd om zitting te nemen in het Aanbevelingscomite, onder wiens patronage de organisatie van de Contactdagen tot stand wordt gebracht. Aan het Comité van Ministers van de Benelux Economische Unie zal door een delegatie een nota overhandigd worden, waarin zal worden aange drongen op de instelling van een or gaan, in het kader van de Benelux Economische Unie. met als opdracht de Benelux-grensproblematiek te om schrijven en daaraan practische con conclusies te verbinden. De provin ciale overheden van het Benelux-mid- dengebied zullen worden verzocht een orgaan op te richten, waardoor het mogelijk wordt voortdurend aandacht te besteden aan de grensproblemen in het Benelux-Middengebied. Voor het geval dat u nog niet ge hoord hebt van ene meneer Banstsji- kov: dat is een psychiater. Een Rus sische? Inderdaad, zéér intelligent op gemerkt, een Russische psychiater. Psychiaters komen individueel zelden in de openbaarheid collectief doen ze het wel vrij aardig in mopjes maar deze meneer Banstsjikov heeft een kreet geslaakt die het overdenken zo zeer waard is dat we even aan dachtig bij hem persoonlijk stilstaan. Hij heeft namelijk betoogd dat ve le hooggeplaatste Russen, onder wie geleerden geestesziek zijn. Hij heeft het niet zo maar van horen zeggen, neen, hij zelf kent, aldus deelt hij mee, vele personen met talent die ondanks hun geestesziekten hoge functies bekleden en vruchtbaar wer ken. Ze zijn in hun contacten vaak vreemd en moeilijk, zegt Banstsjikov maar in hun werk zijn ze onmisbaar. Nu is de verleiding groot met vol doening kennis te nemen van het feit dat het hier om Russen gaat. Maar laten we de politiek er even buiten laten en aannemen dat de heer Banst sjikov een algemeen probleem heeft aangesneden. Dat verschaft ons dan redenen om ook de hoog geplaatsten en de geleerden in eigen land met enig wantrouwen te beschouwen en ons af te vragen of daaronder wel licht ook vele geesteszieken schuilen. Velen van hen doen inderdaad vaak vreemd en moeilijk en dat is, na Banstsjikovs verklaringen, een be denkelijke indicatie. Dat ze hun werk prima verrichten behoeft geen ex cuus te zijnDat doen die geesteszie ken in Rusiand ook, aldus de Russi sche psychiater. Moeten we dan niet bang zijn, nu de leiding van land en wetenschap kennelijk in handen van geestelijk gestoorden is? De formulering van Banstsjikovs bevindingen doet on danks de luchtige toon vermoeden dat het om iets ernstigs gaat. „On danks hun geestesziektezegt hij, verrichten die mensen „vruchtbaar werk". Is dat woord ondanks" nu wel op zijn plaats? Laten we eens een ander feit tegenover dat van Banstsjikov plaatsen: ik ken vele personen zonder enig talent, die hoogstwaarschijnlijk geestelijk aardig gezond zijn, die evenwel géén hoge functie bekleden en eerlijk gezegd eigenlijk helemaal geen vruchtbaar werk doen. In hun contacten met anderen zijn ze meestal geheel normaal en vaak zelfs bijzon der vlot. Kortom: aardige, gemakke lijke, geestelijk ongeschondenvol strekt onbetekenende mensen. In dit licht gezien kan een geeste lijke afwijking wel eens voorwaarde blijken voor een functie op topniveau in de wetenschap. Van menig groot geleerde is beweerd dat hij eigenlijk een beetje gek was. Als ze dat van u of mij zeggen (hetgeen men onge twijfeld doet) dan is dat bedenkelijk, als je atomen splitst of achter de structuur van de Andromedanevel heenjaagt wordt het een compliment. Trouwens, dat het genie en de waan zin ergens aan elkaar grenzen, weet een kind. Zo gezien wordt de uitlating van Banstsjikov een geraffineerde vorm van opschepperij. Het wordt tijd dat het Westen duidelijk laat weten dat we hier ook meer dan genoeg gekken hebben. PRAET-MAECKER Dinsdag 7 december HILVERSUM I 402 m AVRO: 12.00 Metropole-orkest. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Licht instrumen taal ensemble. 13.00 Nieuws. 13.10 Actuali teiten. 13.30 Klassieke en moderne mu ziek door Radiofilharmonisch orkest. 14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Zang en piano: lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek 16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York cal ling, praatje. 17.20 Lichte grammofoon muziek voor de teenagers. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht orkest. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Paris vous parle: gesproken brief uit Parijs. 19.05 Gamelan: Indonesisch programma. 19.35 Sitar: een radiotijdschrift voor gitaristen. 20.00 Nieuws. 20.05 Ontvangst in Gooi land: gevarieerd programma. 21.15 Ont moeting der levensovertuigingen: een reeks gedachtenwisselingen over geeste lijke stromingen in Nederland (III). 21.50 Sopraan en piano: semi-klassieke liede ren. 22.10 Licht instrumentaal ensemble. 22.25 Ik geloof, dat. praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Venster op de hedendaagse muziek: muzikale le zing. 23.40 Licht instrumentaal trio. 23.55- 24.00 Nieuws HILVERSUM II 298 m KRO: 12.00 Angelus. 12.03 Lichte or kestmuziek (gr.). 12.20 Voor de boeren. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten of grammofoonmuziek. 12.50 Lichte gram mofoonmuziek en praatje. 13.35 Voor de plattelandsvrouwen. 13.45 Muziek kent geen grenzen: gevarieerd muziekprogram ma. 14.45 Zie, ik maak alles nieuw: gods dienstig programma. 15.00 Bij Cascade te gast.. licht muziekprogramma. 16.00 Voor de zieken. 16.40 Onderweg: pro gramma voor oudere luisteraars. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Voor de padvinders. 17.50 Overheidsvoorlichting: olie-industrie op Aruba. Spreker: Raymundo Debrot. 18.00 De Zilvervloot: internationale volks liederen. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid. Bij de tijd. Een 14-daags radiomagazine, voor de microfoon ge bracht door Theo Eerdmans en Jaap Brand, onder redactie van Gabri de Wagt. 18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensem ble. 18.50 Van klanten en wanten weten: actualiteiten voor de middenstand. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. Aansluitend: Conciliejournaal. 19.30 Gli Orazi ed I Cu- riazi, opera (dl. 2 en 3): uitgevoerd door Brabants Orkest, koren en solisten. 20.55 De dood kwam zonder trom, klankbeeld. 21.40 Kerkorgelmuziek: semi-klassieke en moderne muziek. 21.55 D<- zingende kerk: muzikale mogelijkheden in een nieuwe li- Advertentie) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis turgie. 22.15 Zie, ik maak alles nieuw, godsdienstig programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III F.M. NCRV: 12.00 Nieuws. 12.02 Volksmu ziek (gr.O. 12.30 De Top Tien van deze week (gr.). 13.00 Nieuws, eventueel ac tualiteiten. 13.02 Orgelspel met ritmische begeleiding (gr.). 13.30 Klanken van ei- ge i bodem (gr.). 14.00 Nieuws. 14.02 Lich te vocale muziekjes (gr.). 15.00 Nieuws. 15.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Tienerama: platenshow voor de tieners. NRU-VARA: 17.00 Nieuws. 17.02 Lichte grammofoonmuziek. 17.25 Lichte muziek (gr.). 17.40-18.00 Licht in strumentaal trio BRUSSEL VLAAMS 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Buitenlands pers overzicht. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 15.45 Liedjes. 16.00 Nwê. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuwsberich ten, weeroverzicht en mededelingen. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Moderne blaasmu ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda ten. 18.28 Paardesport. 18.30 Lichte mu ziek. 18.45 Sport. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en kroniek. 19.40 Varis. 19.50 Lezing. 20.00 Klassieke muziek. 20.30 Hoorspel. 21.45 Liederen* 22.00 Nieuws en berichten. Woensdag 8 december HILVERSUM I 402 m VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voor pagina; evt. wegeninformatiedienst). 8.00 Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Stereo: Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Radio Trombone-kwartet: moderne muziek. HILVERSUM H 298 m NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS- berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Oude grammofoonmuziek. (7.30 Nieuws). 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte gram mofoonmuziek. 900 Voor de zieken. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Oude gram mofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Concertgebouworkest (gr.): klassieke mu ziek. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. HILVERSUM III F.M. NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02 Actualiteiten. 10.05 Betty: licht platenpro- gramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Actualitei ten. 11.05 Licht platenprogramma en praatje. Volfruitjam van Hero in de ideale kleinverpakking voor dagelijkse afwisseling - geen restanten, altijd vers. Dat is praktisch! j MET MEVR. DANSEN VAN BENEDEN.... SOU UNIET ZO OP DE VIOEB WILLEN •STAMPEN, MENEER DOC! IIC KAN ER TOCH NIETS AAN DOEN DAT DIE PLATS ZO GEHORKS Z'JN WW#!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 9