eur zijn
Kritiek van Rudi Fuchs
raakt kant noch wal"
Donald
Duck
tijdelijk 3 stuks voor ./l,"
Aandacht voor problemen
langs gehele grensgebied
Gek
Zes Brabantse dichters
Is „Brabantia
hiermee op de
goede weg?
papier
voor
uw
"-pen
Dave Berry in
Nederlandse
speelfilm
1ENZINE
I S?s verdwenen°M -1S ook 20 maar
Abstracte onzin
Redeneerkunst
BEATLE-ITIS
EIST ZES
SLACHTOFFERS
Weltschmerz
Engelse zeeman
verdronken
NEDERLAND I Zout is de zeewind
NEDERLAND II Tieners van toen
BELGIE VLAAMS
De wijkagenten
BELGIE FRANS .-
L'Attaque du train postal
Russische cineast
te gast in
Nederland
Bij raadsverkiezingen
Geen Hulster
KVP-lijst
Aanbevelingscomité regionale
Benelux-contactdagen
JAM j
DAGBLAD DE STEM VAN DmsDAG 1 ut,ctnmr,i< i9oo
ÏEDA
Tel. 24400
CUVEL - TEL. 2053
nten voor een „Kortverband
een aantrekkelijke moge*
lie hun dienstplicht (eerste
vuld hebben.
:hten tot u als dienstplichtige
et 18 jaar kunt u al als Ko
l militair chauffeur worden.
Deze coupon is uw contact
I
l
0.\
I
l
i
i
l
-1
55
In de meest recente aflevering van
grabantia hebben we weer eens een fraai
s(uk leuterkundige kritiek kunnen lezen
vanRudi Fuchs; deze literator bespreekt
gedichtenbundels van een aantal jonge
dichters, die hun poëzie bij de Eindho-
vense Uitgeversassociatie OPWENTE-
LIXG hebben uitgegeven. Deze dichters
z(jn: Piet Smissaert, Frans Kuipers, Wou-
ter Kotte, Hans Vlek, Bert S. A. Peto, Pe
ter Schuddeboom.
De gemiddelde leeftijd van deze dich
ters is iets meer dan 25 jaar, constateert
fuchs. Onmiddellijk openbaart hij: „Hun
gedichten zijn echter jonger." Even na-
oenken over deze formulering Fuchs is
met in staat om te zeggen, dat de door
hem gelezen gedichten een nog jongere
igemiddeldeleeftijd van de makers doen
veronderstellen. Na totaal niets bewezen
:e hebben volgt het oordeel van deze
leidse kunstgod over de gedichten: ,,Het
de wat primitief aandoende adolescente
poëzie van de privé-cmotie." Kijk, van
j:t soort kritici moeten we het nou echt
hebben: veroordelen, op grond van niets.
In het Eindhovens Dagblad (en in vele
andere kranten en tijdschriften) heb ik al
veel opmerkelijk domme kritieken gele
zen: die van Fuchs spant de kroon. Ik zal
bewijzen waarom.
Ik wil vooraf graag opmerken dat ik
het betreur dat een tijdschrift als Bra-
jentia (de naam wordt binnenkort in
Eindhovia veranderd) aan zulke sno
bistische kletspraat ook maar één re-
lilwil afstaan. Brabantia is een jour-
alistiek blad geworden, met alle kwa-
'M gevolgen van dien. (Is er eigen-
jk wel een tijdschrift nodig, dat er op
ut is de kranten na te praten?
De meest banale ontsporingen van Fuchs
zal ik aanstippen. Eerlijkheid en origina
liteit zijn, volgens Fuchs (een de artistie
ke passie prekende vos», modieuze begrip
pen in de moderne kritiek, maar ook de
moderne dichter is geobsedeerd door de
zelfde begrippen. Fuchs zegt: „Nu is zo'n
Koest houden
- In enkele Duitse steden werden en
worden nog steeds betogingen gehou-
aen tegen Amerika en in het bijzonder
tegen de Amerikaanse politiek in Zuid-
Vietnam. Ik wil het in dit stuk niet
nebben over het al of niet juist zijn
van deze politiek, maar over het vooi
jni] zeer irriterende geval dat Duitsers
Jegen deze politiek protesteren. En nu
kunt u mij wel zeggen: „Mensen heu-
I ?Sn toch best het recht te protesteren",
«iets heb ik hiertegen, maar wel dat
net Duitsers zijn. Als er, volgens mij,
een volk zich buiten deze dinen moet
nouden dan is het wel het Duitse volk.
jevoel komt sinds geruime tijd
reeds bij mij op, dat de welverdiende
nederigheid en zich rustig houden van
if Duitsers begint af te zakken. En
Vl?4 ecbt goed begapen dat zij
i na Pas 2D jaren niet kunnen
«oorloven. Maar dat zijn ze lanza-
2? aan bet vergeten en wij moe-
n ec"t wel_ bedenken dat Duitsland
o geen stabiele bondgenoot kan zijn
Niet dat ik geloof, dat zij
n derde wereldoorlog zullen veroor»
,want van verschillende Duit»
JLi gehoord, dat door de ge-
Hi» u ui.We ziJ die echt niet no-
g nebben. De betogingen zijn zeker
wJf en vooral tegen Amerika.
aan iets hun naoorlogse
aart Je danken hebben dan is dat
ris tv.u1 Amerika. Het enige doel van
zirh v is,de volgende jaren mag zijn:
Wi„?oes! ^ouden, en zeker geen be
dingen houden legen welk land dan
,ru.Jn bet Duitse volk een gezicht
sIppM u' dat zo veel mogelijk de
Latil herrineringen aan hen vervaagt,
sips*. »We ln de volgende jaren een
dip \,MauWj0re vriendschapsbetrekking,
nomis ^ige ongen is door onze ec0"
land m ue niet kan zonder Duits-
hoew»?5 Pr°beren te krijgen al-
blept i,u7 zeer moeilijk is zoals weer
trix Jïï verloving van prinses Bea-
verlftuitti aus von Amsberg, welke
onzecm?4 l-zeer ve*e mensen niet
W p,.fe bittere gevoelens opriep,
tuuriiiir" j Duitsers wensen „na
schei» aVre f' maar toch is een be-
°P iiin «ï1 Zf niet nleuwe raad hier
zekerin a Houdt Duitsland toch
niets erva»? ga,en* Wij doen niet voor
kruiken °P' moeten haar ook
breda sjef martens
Verdriet om dieren leed
3 i«h™ZHeUJwe: kintler«n van 1,5 en
allebei tpPpi tn herder en een poesje,
«Col d Uit 1 nest' dus samen
maanden ?..zljn nl' ongeveer drie
!Wtwen' J,ljn npt kieren", zeg ik
"»nen en m,an' Zc spelen samen,
°ok „ia door 't hele huls, wat
neW ik prh UHk0mt' maar 33
WotSt Stuur tlf a ®.nneer het te el"8
PMs ill dn m.v,ue ^0nd de tuin in en de
want ?r, ,i, and of samen de mand in,
z'ïn dol on vil °°S samen. de kinderen
v ^eren of ki stoeien ermee tot
?u is van dl „,lofmPotten sneuvelen.
lln8 verdwpnon °,ns P°esjo plotse-
teocht ITV'a ,hebben aHes af-
leblp0, maar geen noesiSpraw naYaag
««Dieven? poesje. Waar is ze
I ?er' 8 ^aandpn°nd jev-LIleens ber"
slapen z00ntie kon er
I hli hii w ^y,eer de poe3.
I om de poes iv wordt vraagt
lSt koel traan P°" - w« z°uden
wtte no„HUS hebben is
bBEDA e pootjes en wit befje.
g2iIL-van gastel
GieUsBeysstraat 19
concept, hoewel niet helemaal bruikbaar,
voor een criticus nog niet funest". Het
woord concept is hier verkeerd gebruikt
(zie WNT deel 3, kolom 2102). Maar luis
tert nu allen goed naar wat zo'n „con
cept" voor 'n dichter betekent: „Deze at
titude leidt tot een persoonlijke poëzie
die geen enkele relatie meer onderhoudt
met de buitenpersoonlijke wereld." Als
een dichter DUS origineel en eerlijk is
dan krijgen we poëzie over de „binnen-
persoonlijke" wereld. Voor de lezers, die
geen Russisch kennen: attitude betekent
houding. Aan de .attitude of mind"
(zienswijze van Foeks mankeert nog
much pardon: veel. De Brabantia-recen-
sent stelt: de dichter neemt alleen zich
zelf „en zijn eigen begrip" als maatstaf.
Dan concludeert Fuchs weer briljant: de
dichter kan schrijven wat hij wil. Daarna
slaat deze literatuurhistoricus zijn eerste
slag: „ironisch genoeg is Kloos' doctrine
eerst nu realiteit geworden". Noteren,
Knuvelder, voor de volgende druk.
Zulke abstracte onzin kenmerkt heel het
stuk van Fuchs. Er wordt in Fuchs' arti
kel gelogen; neem nu de bundel van
Frans Kuipers (Zoals Wij); deze heeft
NIETS te maken met poëzie die de meest
individuele expressie van de meest indi
viduele emotie is. Ook in de andere bun
dels zijn diverse voorbeelden te vinden
die Fuchs' vooropgezette veroordeling
volkomen tegenspreken. Fuchs kan niet
accepteren dat een dichter zichzelf tot
maatstaf neemt. Wat een theoretische
kletspraat. Fuchs moet eens leren om ge
woon te lezen wat er staat, om dat te
doorgronden en om daaruit zijn conclu
sies te trekken. Hij moet afleren om eerst
zijn theoretische lessen voor te schrijven,
de zogenaamde Fuchs-poëzie-moraal, om
daarna te verklaren dat de gedichten niet
aan zijn normen voldoen. Wat hij over
een gedicht van Wouter Kotte zegt, raakt
kant noch wal. Zelden heb ik zo'n preten
tieuze prietpraat gelezen als die van
Fuchs. De dichters hebben, zegt hij (en
het is weer zo'n gefundeerde bewering),
,,hun Vijftigers" gelezen, en ze hebben
daaruit een oppervlakkig idee van poë
zie gedestilleerd. En hij voegt er aan toe
(let eens op de toon van de mededeling).
Dat bij de Vijftigers de gedichten zeer be
redeneerd zijn, vol precisie in de beeld
spraak, logisch van struktuur dat is
hen ontgaan, of hetzelfde ligt buiten dit
bereik." Over welk bereik heeft die
Fuchs het nou Zeg toch gewoon: de
dichters, waar ik het over heb, zijn niet
intelligent genoeg om de poëzie van de
Vijftigers te begrijpen. Fuchs begrijpt die
veel beter. Hij heeft geconstateerd dat de
"dichten van de Vijftigers ALLEMAAL
zo beredeneerd in elkaar zitten, hij heeft
daar werkelijke „ratio" in ontdekt.
Verder doceert Fuchs nog dat de dich
ter de traditie in acht behoort te nemen;
weer een hoop kletspraat die met het be
spreken van deze bundels NIETS te ma
ken heeft. Nog even een -fraai staaltje
van redeneerkunst: ..Het is deze traditie
die de dichter in acht behoort te nemen.
Daarom ook is „originaliteit „zo'n gevaar
lijk begrip".
Dus nu weten we, dankzij Fuchs. waar
om originaliteit (oorspronkelijkheid)
zo'n gevaarlijk begrip is. Zijn preek be
sluit Fuchs met te stellen waar het deze
dichters aan ontbreekt: „aan een goed be
sef van wat een goed gedicht zou kun
nen en moeten zijn". Fuchs weet dat na
melijk wel. Ik beken, dat ik het niet
55
55-
GLASGOW (UPI) Zes meisjes zijn
tijdens een concert van de „Beatles" in
Glasgow naar een ziekenhuis overge
bracht. De diagnose luidde: „Een vorm
van Beatle-itis". Meer dan honderd
EHBO'ers waren in de zaal aanwezig om
hulp te bieden: 88 meisjes kregen hysteri
sche aanvallen en 37 vielen er flauw.
Na afloop van het concert moest de po
litie een kordon leggen om het hotel,
waar de „Beatles" de verdere avond zou
den doorbrengen, omdat de teenagers het
stormenderhand probeerden te veroveren,
(Advertentie)
weet echter wel waar het Fuchs aan ont
breekt: aan een duidelijk besef van wat
een goede, eerlijke en originele kritiek
zou moeten zijn. Fuchs schijnt nog een
heel jong manneke te zijn dat graag zede-
meestert en doceert. Hij heeft echter de
mentaliteit van een bijzonder oude man.
De eerste jaargang van JNLT las hij met
stijgende voldoening, vertelt hij in een re
censie in Brabantia (1965, 3): het tijd
schrift JNLT is dan ook een tijdschrift
voor lieden, die in geen enkel opzicht
begrijpen, dat de komende nieuwe tijd
eerder om een absoluut breken met de
traditie op diverse gebieden vraagt dan
om een houding die gericht is op behoud
van de oude en gezegende verhoudingen.
Fuchs begrijpt dat niet.
In Brabantia van mei 1965 verklaart hij
zich nog solidair met de poëzie in het
tijdschrift Manifest, waarin diverse dich
ters. van wie Fuchs nu vindt dat ze geen
goede poëzie schrijven, publiceren. Ken
nelijk heeft hij zich in enkele maanden
tijd verlost van een provincialistisch
complex. In datzelfde artikel bekent onze
slagvaardige zinnenbrouwer: „Er is niets
tegen Weltschmerz, noch tegen natuurly
riek". Nu behoort de Weltschmerzpoëzie
naar zijn mening wel tot de „binnenper-
sooonlijke" poëzie; tot onze stomme ver
bazing schrijft Fuchs DAN OOK NOG:
„Maar het is geen slechte poëzie omdat
het de genoemde inhoud (Weltschmerz en
natuurlyriek, A.M.) heeft." Ook in dat
artikel staan veel voorbeelden van schrij-
ven-zonder-denken: „Ik weet dat er men
sen zijn, heel veel mensen zelfs, die gelo
ven dat poëzie het werk van de ,ziel' is;
in dit beeld werkt de dichter vanuit zich
zelf, en nauwelijks vanuit de omgeving.
Naar mijn overtuiging is dit een scheefge
trokken beeld: de dichter werkt gelijke-
kelijk vanuit beide. „Het begint weer met
een onbewezen bewering. Het woord
beeld is in dit verband absurd. En dan:
het primitieve gefilofeer over wat het
dichten nu eigenlijk is.
Tot de dichters die van de Vijftigers
niet veel begrepen hebben en die zichzelf
tot maatstaf nemen, behoort ook Frans
Kuipers die geregeld in Brabantia publi
ceert. Knuvelder weet er ook al niks van
GELDROP
ADRIAAN MAAS
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM De cineast Roeland
Kerbosch (24) beeft Dave Berry gevraagd
de hoofdrol te spelen in een Nederlandse
speelfilm. Roeland Kerbosch en tekst
schrijver Peter Goemans hebben reeds
vergevorderde plannen voor het maken
van een speelfilm, in de trant van Knack'
en ,Help'. Het plan rijpte ongeveer een
jaar geleden, zonder dat er toen aan een
bepaalde zanger of acteur werd gedacht.
De financiën van de film (ongeveer een
miljoen gulden) zijn nog niet geheel rond.
Toch verwacht men niet veel moeilijkhe
den, want het prduktiefonds voor Ne
derlandse speelfilms en Philips Phono
gram zouden zijn geïnteresseerd. Het
hoofdthema van de film, waarvoor Pieter
Goemans 12 liedjes zal componeren, is de
sprong van de middeleeuwen naar de mo
derne tijd. Het is nog niet bekend, welke
produktiemaatschappij de film gaat uit
brengen.
VLAARDINGEN (A.N.P.) De En
gelse zeeman R. Mathieson (18) is in de
nacht van zondag op maandag in Vlaar-
dingen verdronken. Vermoedelijk is hü
in het water gevallen b\j een stoeipartij
met een andere zeeman, de 22-jarige j.
Taylor, die door 2 mannen werd gered.
Beide zeelui verkeerden volgens de po
litie onder invloed van sterke drank.
Het stoffelijk overschot van de verdron
ken zeeman is nog niet gevonden. Ma
thieson en Taylor waren opvarenden van
het Engelse motorschip „Hemitrochus".
dat in Pernis ligt.
14.25
16.15
17.30
19.00
19.01
19.05
19.32
20.00
20.20
VOETBAL ITALIë—SCHOTLAND
In het kader van de voorronden om het wereldkam
pioenschap wordt de beslissingswedstijd gespeeld,
waardoor Italië of Schotland zich zal plaatsen bij de
laatste zestien.
SLUITING
VOETBAL ITALIë—SCHOTLAND
Herhaling van de reportage, die vanmiddag reeds is
uitgezonden.
NIEUWS IN HET KORT
KLAAS VAAK
NIEUWS VOOR GEHOORGESTOORDEN
WALTER AND CONNIE
Engelse les
JOURNAAL
ZOUT IS DE ZEEWIND. Door Willy van Hemert en
Harry de Groot, met o.a. Frits Butzelaar. Jacco van
Renesse, Jenny Arean, Hans Boskamp. Een muzikale
komedie, gebaseerd op de Engelse musical „Free as
Air" van Julian Slade en Dorothy Reynolds.
22.15 ATTENTIE
22.45 TWEEDE JOURNAAL
22.50 PAUZE
23.05 SAMEN LEVEN NU EN MORGEN. Een cursus van
Teleac.
23.35 SLUITING
20.00 JOURNAAL
20.01 TIM FRAZER. Een thrillerfeuilleton van Francis Dur-
bridge en Clive Exton. Deel III: Opnieuw naar Hen-
ton.
20.30 ACHTER HET NIEUWS
20.55 TIENERS VAN TOEN. Elles Berger en Erik Jan Tui-
ninger ontvangen gasten uit Dordrecht. Een program
ma, waarin de andere generatie in muziek, gesprek
jes en spelletjes wordt geconfronteerd met de jongere
generatie.
21.45 TOERISME IN DE SNEEUW door Dr. L. van Egeraat
22.05 TWEEDE JOURNAAL
22.10 BIJBEL VOOR ALLEMAN?
22.35 SLUITING
19.00 ZANDMANNETJE
19.05 FILMMUSEUM VAN DE SCHATERLACL
19.20 INTERNATIONALE JEUGDKRONIEK
19.30 TIENERKLANKEN
19.59 WEERBERICHT
20.00 JOURNAAL
20.25 DE WIJKAGENTEN. T.V.-feuilleton, met Joe E. Ross
en Fred Gwyne.
20.50 PANORAMA
22.00 GASTPROGRAMMA: De socialistische gedachte en
actie.
22.30 JOURNAAL
18.25 BERICHTEN
18.55 LA PENSéE ET LES HOMMES
19.25 GRAIN DE SABLE
19.30 AU NOM DE LA LOI. Nieuw politiefeuilleton.
20.00 JOURNAAL
20.30 STATION TERMINUS. Gevarieerd programma met
jonge Tsjechische artiesten.
21.05 LA CHAISE: een personaliteit. een gezicht.
21.35 CINé CLUB DE MINUIT. Een filmprogramma met de
Braziliaanse film: L'attaque du train postal.
23.15 JOURNAAL
SCHIPHOL De Russische ci
neast Ilya Kopalm vertoeft enige
dagen als gast van Bert Haanstra
in ons land. Tijdens zijn verblijf
zullen in het Nederlands Filmmu
seum zijn nieuwste film en delen
uit oudere films worden vertoond.
Kopalin behoort tot de bekendste
Russische cineasten. In de veertig
jaar, dat Kopalin nu filmt, heeft
hij ongeveer 70 lange en 70 korte
documentaires vervaardigd.
(Van een onzer verslaggevers)
HULST De leden van de afdeling
Hulst van de K.V.P. zullen er zich tij
dens een op 22 december te houden ver
gadering in „De koning van Engeland"
over beraden, of de afdeling met een
K.V.P.-lijst zal uitkomen bij de eerst
volgende verkiezingen voor de gemeen
teraden. Het afdelingsbestuur zal de
vergadering voorstellen geen K.V.P. -
lijst te formeren.
TILBURG Het Aanbevelingscomité
voor de Regionale Benelux-Contactdagen,
samengesteld uit vertegenwoordigers van
onder meer de volgende organisaties
het Vlaams Economisch Verbond, de Ka
tholieke Werkgeversverenigingen in de
Belgisch-Nederlandse grensstreek, het Ne
derlands Katholiek Werkgevers Verbord.
het Nederlandse en het Belgische Comité
Benelux, de Brabantse en Limburgse De
partementen van de Nederlandsche Maat
schappij voor Nijverheid en Handel, de
gewestelijke afdelingen van het Belgische
Verbond van Katholieke Werkgevers, de
Kamers van Koophandel en de Kamers
voor Handel en Nijverheid in het Bene-
lux-middengebied, de Kultuurraad voor
Vlaanderen, Nederlands Nationaal over
leg voor Gewestelijke Cultuur, de Eco
nomische RaJen in de betreffende Belgi
sche grensprovincies en de Katholieke
Jonge Werkgevers Verenigingen, heeft
tijdens een enige tijd geleden gehouden
vergadering het volgende besloten:
1. Het stelt met voldoening vast, dat de
sinds 1957 genomen initiatieven geleid
hebben tot overleg door verschillende
instanties en groepen en dat thans,
dank zij de uitgebrachte publikaties
van de Hasseltse Studiegroep, een vol
ledig beeld van de problematiek voor
handen is
2. Tijdens de tweejaarlijkse Regionale
Benelux-Contactdagen, waarvan de
laatste te Breda werd gehouden op 16
september 1965, moet de nadruk blij
ven liggen op de talrijke gemeenschap
pelijke problemen in de grensgebieden
van Nederland en België. De contact
dagen moeten evenwel eveneens bij
dragen tot de bevordering van de eco
nomische samenwerking in de Bene
lux in zijn geheel.
De aandacht moet gevestigd worden op
de grensproblemen, die zich voordoen
in de gehele grensstrook tussen België
en Nederland, dus met inbegrip van
het grensgebied tussen Zeeland en
Oost- en West-Vlaanderen.
Ook vertegenwoordigers van de be
treffende werknemersorganisaties, cul
turele organisaties, middenstandsgroe-
peringen en gemeentelijke overheden
zullen worden uitgenodigd om zitting
te nemen in het Aanbevelingscomite,
onder wiens patronage de organisatie
van de Contactdagen tot stand wordt
gebracht.
Aan het Comité van Ministers van de
Benelux Economische Unie zal door
een delegatie een nota overhandigd
worden, waarin zal worden aange
drongen op de instelling van een or
gaan, in het kader van de Benelux
Economische Unie. met als opdracht
de Benelux-grensproblematiek te om
schrijven en daaraan practische con
conclusies te verbinden. De provin
ciale overheden van het Benelux-mid-
dengebied zullen worden verzocht een
orgaan op te richten, waardoor het
mogelijk wordt voortdurend aandacht
te besteden aan de grensproblemen in
het Benelux-Middengebied.
Voor het geval dat u nog niet ge
hoord hebt van ene meneer Banstsji-
kov: dat is een psychiater. Een Rus
sische? Inderdaad, zéér intelligent op
gemerkt, een Russische psychiater.
Psychiaters komen individueel zelden
in de openbaarheid collectief doen
ze het wel vrij aardig in mopjes
maar deze meneer Banstsjikov heeft
een kreet geslaakt die het overdenken
zo zeer waard is dat we even aan
dachtig bij hem persoonlijk stilstaan.
Hij heeft namelijk betoogd dat ve
le hooggeplaatste Russen, onder wie
geleerden geestesziek zijn. Hij heeft
het niet zo maar van horen zeggen,
neen, hij zelf kent, aldus deelt hij
mee, vele personen met talent die
ondanks hun geestesziekten hoge
functies bekleden en vruchtbaar wer
ken. Ze zijn in hun contacten vaak
vreemd en moeilijk, zegt Banstsjikov
maar in hun werk zijn ze onmisbaar.
Nu is de verleiding groot met vol
doening kennis te nemen van het
feit dat het hier om Russen gaat. Maar
laten we de politiek er even buiten
laten en aannemen dat de heer Banst
sjikov een algemeen probleem heeft
aangesneden. Dat verschaft ons dan
redenen om ook de hoog geplaatsten
en de geleerden in eigen land met
enig wantrouwen te beschouwen en
ons af te vragen of daaronder wel
licht ook vele geesteszieken schuilen.
Velen van hen doen inderdaad vaak
vreemd en moeilijk en dat is, na
Banstsjikovs verklaringen, een be
denkelijke indicatie. Dat ze hun werk
prima verrichten behoeft geen ex
cuus te zijnDat doen die geesteszie
ken in Rusiand ook, aldus de Russi
sche psychiater.
Moeten we dan niet bang zijn, nu
de leiding van land en wetenschap
kennelijk in handen van geestelijk
gestoorden is? De formulering van
Banstsjikovs bevindingen doet on
danks de luchtige toon vermoeden
dat het om iets ernstigs gaat. „On
danks hun geestesziektezegt hij,
verrichten die mensen „vruchtbaar
werk".
Is dat woord ondanks" nu wel op
zijn plaats? Laten we eens een ander
feit tegenover dat van Banstsjikov
plaatsen: ik ken vele personen zonder
enig talent, die hoogstwaarschijnlijk
geestelijk aardig gezond zijn, die
evenwel géén hoge functie bekleden
en eerlijk gezegd eigenlijk helemaal
geen vruchtbaar werk doen. In hun
contacten met anderen zijn ze meestal
geheel normaal en vaak zelfs bijzon
der vlot. Kortom: aardige, gemakke
lijke, geestelijk ongeschondenvol
strekt onbetekenende mensen.
In dit licht gezien kan een geeste
lijke afwijking wel eens voorwaarde
blijken voor een functie op topniveau
in de wetenschap. Van menig groot
geleerde is beweerd dat hij eigenlijk
een beetje gek was. Als ze dat van u
of mij zeggen (hetgeen men onge
twijfeld doet) dan is dat bedenkelijk,
als je atomen splitst of achter de
structuur van de Andromedanevel
heenjaagt wordt het een compliment.
Trouwens, dat het genie en de waan
zin ergens aan elkaar grenzen, weet
een kind.
Zo gezien wordt de uitlating van
Banstsjikov een geraffineerde vorm
van opschepperij. Het wordt tijd dat
het Westen duidelijk laat weten dat
we hier ook meer dan genoeg gekken
hebben.
PRAET-MAECKER
Dinsdag 7 december
HILVERSUM I 402 m
AVRO: 12.00 Metropole-orkest. 12.27
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending
voor de landbouw. 12.40 Licht instrumen
taal ensemble. 13.00 Nieuws. 13.10 Actuali
teiten. 13.30 Klassieke en moderne mu
ziek door Radiofilharmonisch orkest.
14.40 Schoolradio. 15.00 Voor de vrouw.
15.40 Zang en piano: lichte muziek. 16.00
Nieuws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek
16.15 Voor de jeugd. 17.15 New York cal
ling, praatje. 17.20 Lichte grammofoon
muziek voor de teenagers. 18.00 Nieuws.
18.15 Actualiteiten. 18.25 Licht orkest.
18.55 Voor de kleuters. 19.00 Paris vous
parle: gesproken brief uit Parijs. 19.05
Gamelan: Indonesisch programma. 19.35
Sitar: een radiotijdschrift voor gitaristen.
20.00 Nieuws. 20.05 Ontvangst in Gooi
land: gevarieerd programma. 21.15 Ont
moeting der levensovertuigingen: een
reeks gedachtenwisselingen over geeste
lijke stromingen in Nederland (III). 21.50
Sopraan en piano: semi-klassieke liede
ren. 22.10 Licht instrumentaal ensemble.
22.25 Ik geloof, dat. praatje. 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Venster
op de hedendaagse muziek: muzikale le
zing. 23.40 Licht instrumentaal trio. 23.55-
24.00 Nieuws
HILVERSUM II 298 m
KRO: 12.00 Angelus. 12.03 Lichte or
kestmuziek (gr.). 12.20 Voor de boeren.
12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.30 Nieuws. 12.40 Actualiteiten
of grammofoonmuziek. 12.50 Lichte gram
mofoonmuziek en praatje. 13.35 Voor de
plattelandsvrouwen. 13.45 Muziek kent
geen grenzen: gevarieerd muziekprogram
ma. 14.45 Zie, ik maak alles nieuw: gods
dienstig programma. 15.00 Bij Cascade te
gast.. licht muziekprogramma. 16.00
Voor de zieken. 16.40 Onderweg: pro
gramma voor oudere luisteraars. 17.00
Voor de jeugd. 17.40 Voor de padvinders.
17.50 Overheidsvoorlichting: olie-industrie
op Aruba. Spreker: Raymundo Debrot.
18.00 De Zilvervloot: internationale volks
liederen. 18.20 Uitzending van de Partij
van de Arbeid. Bij de tijd. Een 14-daags
radiomagazine, voor de microfoon ge
bracht door Theo Eerdmans en Jaap
Brand, onder redactie van Gabri de Wagt.
18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensem
ble. 18.50 Van klanten en wanten weten:
actualiteiten voor de middenstand. 19.00
Nieuws. 19.10 Actualiteiten. Aansluitend:
Conciliejournaal. 19.30 Gli Orazi ed I Cu-
riazi, opera (dl. 2 en 3): uitgevoerd door
Brabants Orkest, koren en solisten. 20.55
De dood kwam zonder trom, klankbeeld.
21.40 Kerkorgelmuziek: semi-klassieke en
moderne muziek. 21.55 D<- zingende kerk:
muzikale mogelijkheden in een nieuwe li-
Advertentie)
Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolis
turgie. 22.15 Zie, ik maak alles nieuw,
godsdienstig programma. 22.30 Nieuws.
22.40 Epiloog. 22.45 Lichte grammofoon
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III F.M.
NCRV: 12.00 Nieuws. 12.02 Volksmu
ziek (gr.O. 12.30 De Top Tien van deze
week (gr.). 13.00 Nieuws, eventueel ac
tualiteiten. 13.02 Orgelspel met ritmische
begeleiding (gr.). 13.30 Klanken van ei-
ge i bodem (gr.). 14.00 Nieuws. 14.02 Lich
te vocale muziekjes (gr.). 15.00 Nieuws.
15.02 Lichte grammofoonmuziek. 16.00
Nieuws. 16.02 Tienerama: platenshow voor
de tieners. NRU-VARA: 17.00 Nieuws.
17.02 Lichte grammofoonmuziek. 17.25
Lichte muziek (gr.). 17.40-18.00 Licht in
strumentaal trio
BRUSSEL VLAAMS 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.10
Tuinbouwkroniek. 12.15 Buitenlands pers
overzicht. 12.50 Beursberichten. 13.00
Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio.
(15.00 Nieuws). 15.45 Liedjes. 16.00 Nwê.
16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les.
16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuwsberich
ten, weeroverzicht en mededelingen. 17.15
Lichte muziek. 17.45 Moderne blaasmu
ziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesport. 18.30 Lichte mu
ziek. 18.45 Sport. 18.52 Lichte muziek.
19.00 Nieuws, weerbericht en kroniek.
19.40 Varis. 19.50 Lezing. 20.00 Klassieke
muziek. 20.30 Hoorspel. 21.45 Liederen*
22.00 Nieuws en berichten.
Woensdag 8 december
HILVERSUM I 402 m
VARA: 7.00 Nieuws, ochtendgymnastiek
en socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte
grammofoonmuziek. (7.30 Van de voor
pagina; evt. wegeninformatiedienst). 8.00
Nieuws. 8.10 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Kookpraatje. 9.05 Stereo: Klassieke
grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden.
VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00
Lichte grammofoonmuziek. 10.45 Voor de
kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Radio Trombone-kwartet:
moderne muziek.
HILVERSUM H 298 m
NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-
berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Oude
grammofoonmuziek. (7.30 Nieuws). 7.45
Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.10 Gewijde
muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Lichte gram
mofoonmuziek. 900 Voor de zieken. 9.40
Voor de huisvrouw. 10.10 Oude gram
mofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00
Concertgebouworkest (gr.): klassieke mu
ziek. 11.30 Lichte grammofoonmuziek.
HILVERSUM III F.M.
NRU-KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte
grammofoonmuziek. 10.00 Nieuws. 10.02
Actualiteiten. 10.05 Betty: licht platenpro-
gramma. 11.00 Nieuws. 11.02 Actualitei
ten. 11.05 Licht platenprogramma en
praatje.
Volfruitjam van Hero in de ideale
kleinverpakking voor dagelijkse
afwisseling - geen restanten, altijd
vers. Dat is praktisch!
j MET MEVR. DANSEN VAN
BENEDEN.... SOU UNIET
ZO OP DE VIOEB WILLEN
•STAMPEN, MENEER DOC!
IIC KAN ER TOCH
NIETS AAN DOEN
DAT DIE PLATS ZO
GEHORKS Z'JN
WW#!