Firma COOPER liet
Bertone Vip ontwerpen
NSMvloog 10.000
zeelui
naar thuishaven
Vier kinderen
bij brand
omgekomen
FBI PAKT
BERUCHT
BANKROVER
de
misdaad
van
giovanni
yentun
13
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 3 DECEMBER 1965
13
(08894-2122)'
Toyo Kogyo Mazda
Testcentrum
Tips - tips - tips - tips|
CHICAGO
Zie ginds......
komen ze weer aan
leerlijke sigaren van
Afrika kiest
kandidaten voor
veiligheidsraad
Ongeluk houdt
verkeer in
Stampersgat op
Vergaan
Portugees schip
met tien
personen vermist
parfum perfekt afgesloten
parfum nevelfijn verstoven
CHAOS
SURROGAAT
OSRAM
■Hhhhhhi
Wlampen
belcollectie*.
auto Neem
hink vanzelf
u goed, >0j
le deceniber-
bezoeker een
;erst schrifte-
dogus'Nieuw
and-attentie'I
De „VIP"-auto is het aller
nieuwste in de gevarieerde ge
motoriseerde wereld van van
daag. Voor „Very Important
Persons" worden bijzondere mo
dellen gemaakt, die extra-luxu
eus en comfortabel zijn. De
VIP-wagen is evenals de spor
tieve coupé, de gran turismo en
andere veredelde uitvoeringen
ook een conjunqtuurverschijn-
sel. Er is geld voor allerlei extra
vagante dingen en de construc
teurs leveren ze, geraffineerd en
met liefde. Ze speculeren op de
behoefte van vele lieden om een
j very important person te zijn,
of het zo te doen vqorkomen.
Een speciaal geprepareerd wa
gentje kan helpen dit te sugge
reren. VIP het staat er trou
wens op. Voor heel belangrijke
I personen.
De firma Cooper, die
samen met BMC ver-
21 antwoordelijk is voor
11 «Hl -e zeer snelle Mini's,
rtlflll die de ene rally na de
andere winnen, is op
het idee gekomen de
I JA toegespitste versie van
O de Austin Seven ook ac-
|lv ceptabel te maken voor
mensen van standing,
die overal wel in wil
len rijden als 't maar
i,ts aparts is. Waarom
IfAfl zou het Spartaans uit-
iDl geruste, kleine rijwa-
I Wl gentje, waarmee het ge
wone volk zich ver-
maakt, niet weelderiger en voor 't oog
sjieker kunnen worden gemaakt!? Zo
dat een very important person zich in
alle sportieve eenvoud toch nog ex
clusief in het verkeer kan begeven.
I Cooper heeft zijn plan voorgelegd aan
U de Italiaanse vormgever Bertone, die
I cr wel raad mee wist. Hij nam de Mini
onder handen, plaatste er nieuw meu-
Jilair in, completeerde de instrumen
ting, en schiep een nieuw front je.
Het Bertone-model is nu gepresen-
vid" Austin Cooper Mini Minor
I «VIP', een hele mond vol, maar u
Bag gewoon VIP zeggen. Motorisch is
niets veranderd. Dit hoefde ook niet,
want de Cooper heeft een buitenge
woon goed prestatievermogen. De rij—
eigenschappen zijn, vooral vanwege
fle hydrolastische vering (vloeistof-
niboerelementen)in dit genre voor-
I te .noemen. Luxueus is de
\agen in zijn oorspronkelijke staat
I elemaal niet. De VIP-versie ziet er
I aantrekkelijk uit
Meer distinctie
I »?r inter'eur heeft een nieuwe en
I stof£e™g gekregen. De zit-
I coiinó2yn zoa£a d£e 'n cen dure sport-
I WlK.'rfanat0mifch behaaglijk gemo-
I mc't hoofdsteun, verschuif-
I Het ,S.i!ïet vci'stelbare rugleuningen.
I mipp fj heeft nu acht klokvor-
I Hete?, m,e"ten in PÏaats van één.
I amen j ls van hout- De Portier-
I ttf elektrisch gecontro-
I «raktiA ja.sd?k verl'cht, wat een
I ht 'rani. t!6 is' De neus £s van
I ziidp?ertone-model, dat de voor-
i '-te zMt waSen een zekere distinc-
I overeenstemming met de
""ig van deze luxueuze
De achterlichten zijn
I fflkelTwl1 Voorlopig zullen er
!>ar Li Cooper VIPS per
W. 8ehouwd.
vStodIer-?ieta?n dat er voor
®Portant no- ""voering wel very
I Persons worden gevonden.
I t®tmnrtpi£r.naiionale automobiel-
I Ka wordt o 111 :j0- hie dezer da-
I toero in n: oaden' Presenteert Toyo
I ®everdran 'heeft ook llcen-
I heling van H u. hetr. de ontwik-
I Wnopenn Wa"kelmotor) een vier-
"»irtTlen' de s 10 p- waar-
werk ook door Bertone
is ontworpen. Het is een modern mo
del, met lage taille en grote ramen.
De nieuwe Japanner is uitgerust met
een 1.5 liter motor.
Ford heeft in Lommei (België) een
eigen testcentrum laten aanleggen.
Hier worden niet alleen de in Keulen
en Genk gebouwde wagens en proto
typen, maar ook voertuigen uit de
Engelse en Amerikaanse Fordproduk-
tie getest. Op een terrein van 2,3 mil
joen vierkante meter zijn een groot
aantal testbanen aangelegd, waarop
alle denkbare rijomstandigheden zijn
nagebootst. Er is zelfs een zoutwater-
bad.
Tegen het oxyaeren van de accu
polen, de accupoolklemmen en de di
recte omgeving ervan, is echt wel iets
te doen. Als u de polen en de klem
men goed schoonmaakt met een staal-
borstel en hierbij vooral „het binnen
ste" van de klemmen niet vergeet,
daarna het geheel goed invet met
zuurvrije vaseline, dan zult u maan
denlang geen last van oxydatie heb
ben. Wel moet u ervoor zorgen dat de
accu, vooral aan de bovenzijde, altijd
schoon en droog blijft.
In de winter krijgt u met allerlei
problemen te maken waar u in de zo
mer zo geen last van heeft. Zo kan
ook de best onderhouden accu bevrie
zen als u deze in halfontladen of wat
nog erger is, geheel ontladen toestand
aan de vorst blootstelt. Bij circa vijf
graden onder nul kunt u deze narig
heid dan ook al verwachten. Een vol
ledig geladen accu, te herkennen aan
vlot starten en wit licht bij stilstaande
motor, zal bij onze watertempera
turen, maar zelden gevaar lopen.
Pas er ook voor op, dat het water in
de ruitensproeiertank niet kan bevrie
zen want dan kunt u wel om de paar
km uitstappen om de voorruit schoon
te vegen. Naast de, in de handel vol
op verkrijgbare antivriesmiddeltjes,
kunt u voor dit doel ook gebruik ma
ken van spiritus en dit dan in een
mengverhouding van 1 deel spiritus op
2 delen water.
Schakel ook de mogelijkheid niet
uit dat uw portier- en raamrubbers
aan het metaal vast kunnen vriezen
want dan vergist u zich terdege.
Vastgevroren deuren met geweld
opentrekken vernielt de tochtrubbers
en dat kunt u maar beter voorkomen.
Om de week met talkpoeder „invetten"
helpt uitstekend
U vraagt maar.
De heer G. te Bergen op Zoom heeft
de laatste weken nogal eens reclames
gelezen van verschillende firma's die
een vloeistof in de handel hebben ge
bracht waarvan men beweert dat ze
de startmoeilijkheden in de winter
volkomen oplossen. De heer G. wil nu
graag iets nader over deze startmetho
de geïnformeerd worden.
Met genoegen voldoen we aan dit
verzoek en dit des te meer daar we
persoonlijk zeer goede ervaringen in
dit verband hebben opgedaan. Zoals
u misschien weet kan het winterse
startprobleem twee oorzaken hebben,
ten eerste de dan veel zwaardere
startmotorbelasting tengevolge van
de grotere wrijving (dikke olie); dit
resulteert dan weer in spanningsver-
liezen waardoor de bobine niet aan
haar trekken komt en dus ook geen
vonk van enige betekenis kan leveren.
Door de bougie-elektroden 0,2 mm
„enger" te zetten dan normaal, kunt
u in dit opzicht overigens opmerke
lijke resultaten bereiken.
De tweede en grootste startbelem
mering zit echter in de „gasfabriek",
t.w. de carburateur. Het tijdens het
starten aangezogen lucht-benzine-
mengsel zal bij zeer lage temperaturen
maar voor een klein deel kunnen ver
gassen met als resultaat een veel te
arm en dus onbrandbaar mengsel.
Door inspuiting in de carburateur of
het luchtfilter van een „vreemde"
brandstof, die de eigenschap heeft wel
bij strenge koude te verdampen, kan
ook de carburatiemoeilijkheid voor
komen worden. Nadat de mgtor op dit
vluchtige gas gestart is stijgt de tem
peratuur in de verbrandingskamer zo
snel, dat de motor na 5 a 10 seconden
al in staat is, op het normale lucht-
benzinemengsel door te draaien.
Fords nieuwe testbaan bij het
Belgische Lommei.
(Advertentie)
HET HUIS VAN
ST. ELOY
Juwelen
en gouden sieraden
van markante
vormgeving
J. van der Loo
Juwelier
Lijnbaan 69 Rotterdam
CHICAGO (UP!) Bij een brand, die
in Chicago een flatwoning gedeeltelijk
in de as heeft gelegd, zijn vier kinde
ren om het leven gekomen.
De brand werd ontdekt door de 16-
jarige Oralee Brown, de moeder van een
van de kinderen. Zij paste op de kin
deren van mevrouw Pearl Mae Brooks,
die in een fabriek werkt.
Mevr. Brown zei dat zij een rook
lucht bespeurde, toen zij naar de tele
visie zat te kijken. Zij had ook rook
uit de kinderkamer zien komen.
Direct daarop is zij naar de buren ge
lopen, die de brandweer waarschuwden.
Toen deze arriveerde waren de kinde
ren reeds overleden.
(Advertentie)
BEREID UIT DE FIJNSTE TABAKKEN
JZIIEGA LOVELY
Kostelijk
licht
In dozen
van 10
b Geurig
en fijn
In dozen
van ÏO
IN GEZELLIGE
SINTERKLAASVERPAKKING
NEW YORK (AFP) De Afrikaanse
groep in de Verenigde Naties heeft
woensdag Oeganda en Nigeria na een
geheime stemming aangewezen als kan
didaten voor twee nieuwe, door Afri
kaanse landen te hekleden, zetels in de
veiligheidsraad
Mauretanië en Somalië, die eveneens
kandidaat waren gesteld, dienen zich
overeenkomstig hun verplichtingen te-
enover de groep, terug te trekken.
De algemene vergadering zal voor het
einde van de zitting op 21 december de
nieuwe leden van de raad kiezen.
STAMPERSGAT Op de Gastelsedijk
Noord ten hoogte van de kerk is gister
middag een vrachtwagen tegen een per
sonenauto gereden. Door het ongeluk
ontstond een filevorming, omdat de dijk
een belangrijke verkeersader is. Tien
tallen vrachtwagens met bieten en pulp
stonden midden in het dorp. totdat de
ravage was opgeruimd.
(Advertentie)
OPORTO (UPI) Aangenomen wordt,
dat een Portugees vrachtschip met tien
man aan boord op een reis van Lissa
bon naar Oporto is gezonken.
Woensdag spoelde op het Furadouro
strand bij Oporto een lichaam aan dat
vermoedelijk van de 242 tonner ,,Joao
Jose I" afkomstig was.
De Joao Jose I was zondag uit Lissa
bon vertrokken met een lading cement.
Een treiler heeft op zee een verlaten
vlot zien ronddrijven, waarop de naam
Joao Jose I voorkwam.
Austin Cooper Mini Minor VIP
met Bertone-frontje.
v,Gov-?-?
XiL s* **- --« -
De Step verstuiver beschermt en
behoudt de kracht en de geur van
uw parfum (zelfs in het vliegtuig).
Voor die ragfijne, uiterst zuinige ver
stuiving: alleen Step. Grote kollek-
tie elegante modellen. Nu zelfs een
after-shave verstuiver voor heren.
Alleen een verstuiver van Step biedt
haast onbeperkte garantie en wereld
beroemde service. Let dus op! Een
echte Step-verstuiver herkent u aan
de blauwe verpakking. Let op het
merk:
(Van onze correspondent)
AMSTERDAM
Aan boord PH-DSO „Beringzee",
vijf kilometer boven de Golf van
Biskaje dronk scheepstimmerman Henk
Bloebaum uit Amsterdam de eerste
gratis champagne in zijn 36 levensja
ren, een markering van een ietwat
vreemde mijlpaal in de historie van
de Maatschappij Nederland. Niets ver
moedend was hij enkele uren eerder
in Lissabon aan wal gegaan. Na negen
maanden op de vrachtvaarder „Neder-
Ebro" over de wereldzeeën te hebben
gezwalkt was hij opeens het middel
punt van het beetje feestvreugde, die
windkracht 11 aan boord van de PH -
DSO nog toeliet. Het kwam allemaal
omdat de heer A. Kranen, voorzitter
van de overstapcommisssie van de
N.S.M. na veel cijferwerk tot de con
clusie was gekomen, dat Bloebaum pre
cies de 10-duizendste was, die op kos
ten van de maatschappij in een com
fortabele vliegtuigstoel zijn vier maan
den verlof tegemoet reisde in plaats van
in een door Europa kruipende bus, zo
als dat vroeger ging.
Tot goed begrip van dit merkwaar
dige jubileum diende, dat de Maat
schappij Nederland weliswaar een zeer
nationale aangelegenheid is, compleet
met hoofdkwartier in Amsterdam, maar
dat vele haar 36 schepen zelden of
nooit door onvervalst IJ-water zijn om
spoeld. De 2400 opvarenden van de
vloot echter bestaan grotendeels uit
brave Nederlandse huisvaders met ge
zinnen in Den Helder, Maastricht en
alles wat daar tussen ligt: de N.S.M.
mag dan, met voorbijzien van de kille
wateren hier in het noorden op en
neer varen tussen Amerika en Afrika -
die huisvaders willlen nu en dan naar
hun gezin en dat geldt dubbel, wanneer
de feestdagen in zicht zijn.
In 1954 dook dit probleem voor het
eerst op. Toen werd de zogenaamde
Afrika-dienst in het leven geroepen,
twee en een half maal langer dan de
omtrek van de aarde met ankerplaat
sen in Noord- en Midaen-Amerika, Zuid
en Oost-Afrika, het Nabije Oosten, de
Middellandse Zee en weer Amerika,
maar zonder enige al dan niet recht
streekse maatschappij - aftakking naar
Nederland. De N.S-M. hakte de knoop
door en besloot, een halve bemanning
per bus naar Na-pels te sturen. Zodra
het schip van die tussenhavens vertrok,
kon het voertuig met de afgeloste men
sen terugkeren. Maar Napels beteken
de nog steeds 20 uur omvaren - 20 uur
verlies in een business, waar tijd wordt
berekend in harde guldens. Vandaar
dat na enkele jaren Malaga als af-
voerpunt werd gekozen, een omweg van
slechts 4 uur.
is echter vier dagen rij
den van Nederland verwijderd en
die lange rit werd snel te veel. Bo
vendien betekende dit systeem, dat het
schip bijna een week, voordat het aan
kwam, al het verwachte aankomstuur
moest seinen, opdat de bus op tijd
kon zijn. Wat voor chaos ontstond bij
vertraging en hoeveel het allemaal wel
kostte laat zich raden.
Overstappen per vliegtuig was de eni
ge zinnige oplossing en in 1959 ging
men hier ook inderdaad toe over. Men
koos daarbij Lissabon als tussenhaven
en niet alleen omdat daar in tegen
stelling tot Malaga grote vliegtuigen
kunnen landen, maar ook omdat de
Portugese hoofdstad een waardevolle
markt bleek te zijn voor goederen, die
weer mee naar Amerika konden wor
den genomen. Sindsdien heeft dit aflos-
transport door de lucht een enorme
vlucht genomen. Werden in 1955 door
de N.S.M. slechts 40 schepelingen per
vliegtuig afgelost, vorig jaar waren het
er al 8778.
Timmerman Bloebaum was dus de
hem niet, om met de rondbborstigheid,
feestelijke tienduizendste. Het belette
zeebonk met veertien vaarjaren eigen,
te verklaren, dat hij die aflossing door
de lucht maar surrogaat vindt, en de
22 andere, die de PH-DSO van Martin's
Air Charter met hem deelden, vielen
hem van harte bij. Een schip oordeelt
de bemanning van kapitein tot ketel
bink nu eenmaal, moet eigenhandig de
thuishaven worden binnengestuurd, ook
al kost dat 6 dagen van je verlof.
De Maatschappij Nederland echter,
kan, hoezeer ze deze zeemanstrouw ook
waardeert, moeilijk de Neder-Ebro"
dan maar even langs Amsterdam stu
ren. Het blijft, wat de aflossing betreft,
vliegen geblazen, een weinig roman
tisch, maar zakelijk zeer verstandig sa
mengaan tussen lucht, en scheepvaart,
die als goede concurrenten weten, wan
neer zij elkaar de hand moeten reiken'
(Advertentie)
WASHINGTON (UPI) De Ameri
kaanse federale recherche heeft bekend
gemaakt, dat de politie van Montreal in
Canada de 22-jarige Joel Singer heeft
gearresteerd. Singer wordt ervan ver
dacht te hebben meegedaan aan de be
roving van de Brinks Inc. Bank in Syra
cuse, New York, waaraan tankgeschut te
pas kwam en die de overvallers 423.421
dollar opleverde.
Op 19 november zette de FBI Singer op
delijst van tien meest gezochte misda
digers in de Verenigde Staten.
De overval in Syracuse vond plaats op
23 oktober. Men gebruikte een 20 mm
Fins antitankkanon om de kluis op te
blazen-
Op 1 november heeft de FBI Singers
oom Jack Frank in Garden City, New
York, in verband met de overval gear
resteerd. Het kanon werd teruggevonden
voor de kust van Jones Beach, New
York. Het werd met de hulp van marine
en kustwacht opgevist. Joel Singer is ge
boren in Canada. Amerika zal om zijn
uitlevering verzoeken.
(Advertenties)
Elke OLVEH polis is winstdelend
Voor Nederland: Fresiaplein 3
Wassenaar - Tel. 01751-4247.
27
„Het is trouwens niet zo, dat het
restaurant met verlies werkt", bracht
Carlo naar voren. ,,Er wordt ve-
diend, houd dat vooral goed voor
ogen. De kwestie is alleen dat er niet
genoeg verdiend wordt naar de zin
van de heren in Turijn. Vergeet niet
dat wij slechts een kleine dertig maal
tijden per dag uit de keuken betrek
ken. Dat is een druppel in een em
mer vergeleken bij het aantal dat ik
per dag naar boven stuur".
„Ik zei al dat je gek bent om je
zo veel zorgen te maken", verweet
signora Pandolfi de boekhandelaar.
Ze trok haar 'handschoenen aan. ,,Ik
ga naar huis en me wat opknappen
voor het tijd is om naar de tunnel
te gaan voor de lunch".
Toen ze «weg was, begon de boek
handelaar Carlo weer te ondervragen.
..Waarom zie u mij toch voor zo dom
aan?" protesteerde de jongeman. „Ik
kijk heus goed uit mijn ogen. Als er
iets mis zou zijn, moest ik dat het
éérst merken. Ik verzeker u dat al
les gesmeerd loopt. Ze hebben me
zelfs tegen de volgende maand een
kleine opslag beloofd"
Eindelijk kwam de boekhandelaar
met tegenzin uit zijn stoel overeind
en ging weg. Tien minuten verliepen
voor Giovanni aanstalten maakte om
te vertrekken- Wacht nog even met
weggaan", waarschuwde hij Carlo.
.,het is van groot belang dat geen
van ons ooit in het openbaar met jou
samen gezien wordt". ,,Dat begrijp
ik", zei de j geman. „Ik ben geen
kind. Dat hoeft mij niet altijd weer
opnieuw gezegd te worden."
Hij heeft een aardig gezicht, dacht
Giovanni, een dikke bos krullend haar
boven een glad voorhoofd, schitteren
de bruine ogen, lippen haast zo fijn
als die van een n eisje, regelmatige
en heel witte tanden; een gezicht dat
het hart van een vader van trots zou
doen zwellen. Hij glimlachte tegen
Carlo en klopte hem aanmoedigend
op de schouder. Hij was inderdaad
gesteld geraakt op dat gezicht dat ie
dere dag door de schacht van de
etenslift naar hem omlaag keek.
,,Je zult spoedig een man worden,
Carlo", zei hij met een vaderlijke
toon in zijn stem „Ik ben al lang
een man", zei Carlo gepikeerd. „Vindt
u soms niet dat ik het werk van een
man doe?" .Ik bedoelde dat je gauw
eenentwintig wordt", zei Giovanni
vriendelijk. „Dat is een prachtige
leeftijd. Ik zou je haast benijden".
Hij dacht aan zijn eigen jeugd.
.Toen ik op jouw leeftijd was! had
ik geen vooruitzichten. Jij hebt een
mooie toekomst voor je"'.
Carlo haalde een kam uit zijn zak
en haalde die door zijn haar. Hij
ronste zijn wenkbrauwen- ,,Ik kan
log niet veel toekomst voor mezelf
DOOR HOWARD SHAW
sien. Toegegeven, ik ben jong en ik
tie er goed uit. Maar wat kom ik
iaar verder mee? Niemand stelt veel
aelang in een man die zijn leven
loorbrengt met het op en neer laten
gaan van een etenslift".
,,Je moet sparen", zei Giovanni.
,Wij betalen je goed- Dat geld zou
je opzij kunnen leggen en leven van
net salaris dat het Iniro-restaurant
je betaald. Door de tijd zul je dan
een stuk land kunnen kopen, of je
zou zelf in zaken kunnen gaan".
,,Ik zal u iets vertellen", lachte
Carlo. „U bent goed voor mij ge
weest. bent heel anders dan de
boekhandelaar. U bent mijn vriend en
ik vergeet mijn vrienden niet".
De samenzweerders zorgden er
steeds voor het verlies van het Iniro-
restaurant binnen redelijke grenzen te
houden. Hun behoeften waren tame
lijk bescheiden. Bovendien waren hun
eigen bedrijfskosten vrijwel te ver
waarlozen,de zaken liepen uitstekend
en het maandelijkse inkomen was
meer dan bevredigend.Ze konden dus
weerstand bieden aan de neiging te
begerig te worden Hun zelfbeheersing
had twee resultaten: Carlo werd door
de directie nooit verdacht en de hele
opzet werd pas ontdekt na Giovan
ni's overhaaste vlucht-
Toegegeven, op het hoofdkantoor
van de Iniro te Turijn brak men zich
van tijd tot tijd het hoofd over het
vreemde feit dat het restaurant in
Trastevere nooit dezelfde resultaten
kon bereiken als de zaken in Vene
tië of Florence. Bovendien verwonder^
de men er zich over dat die kleine
trattoria in de Via dei Scrivani de
druk van hun concurrentie kon blijven
weerstaan. Gedurende de tien jaren
van het bestaan van hun orgaisatie
had de leiding van de Iniro honder
den van zulke kleine eethuisjes in de
omgeving van hun restaurants zien
verdwijnen. Op het hoofdkantoor
vroeg men zich af waar Giovanni de
brutaliteit vandaan haalde zulke exor
bitant hoge prijzen te durven vragen.
Er werd zelfs een commissie ge
vormd die de waarde moest bestu
deren van het systeem, slechts een
handvol gasten per maaltijd toe te
laten. Maar deze kwam tot de con
clusie dat dit op de lange duur toch
geen winst von opleveren.
De bedrijfsleiders van het Iniro-
restaurant in Trastevere zagen de za
ken somber in. Regelmatie beschul
digden ze elkaar van verduistering.
Er vielen vaak harde woorden en de
onderlinge verstandhouding werd
steeds slechter. Iedereen liep rond
met een zuur gezicht.
Het zou onjuist zijn te menen, dat
de samenzweerders gedurende die fa
tale tweeëndertig maanden aan geen
enkele crisis het hoofd hadden te bie
den In de herfst van 1957 ging de
gezondheid van de boekhandelaar
hard achteruit- In december werd hij
opgenomen in 't Salvator-Mundi-zie-
kenhuis en onderging hij daar een
buikoperatie
..De zenuwen van die man zijn
volkomen aan flarden", zei de zie
kenhuisdokter tegen de hoofdzuster.
.Geef hem het adres van een goede
zenuwspecialist voor hij naar huis
gaat".
Deze opmerKin^ werd buiten gehoor
van de boekhandelaar gemaakt, maar
deze was te sch« pzinnig om zelf zijn
toestand niet te beseffen. Vier dagen
na de operatie was hij weer sterk
genoeg om te spreken- Giovanni zat
naast zijn bed en de boekhandelaar
praatte openhartig met hem. ,,'t Gaat
niet goed met mij", zei hij. „Verre
van dat. 't Verwondert mij niet dat
de dokter zo terughoudend is. Vanaf
de dag dat wij de tunnel afgemaakt
habben. heb ik in een voortdurende
spanning geleefd Die late uren in
gezelschap van signora Pandolfi heb
ben mij volkomen uitgeput- Mijn spijs
vertering is beroerd. Mijn bloeddruk
is angstig hoog. Mijn stofwisseling is,
naar ik hoor, een onbegrijpelijk raad
sel".