Firma COOPER liet Bertone Vip ontwerpen NSMvloog 10.000 zeelui naar thuishaven Vier kinderen bij brand omgekomen FBI PAKT BERUCHT BANKROVER de misdaad van giovanni yentun 13 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 3 DECEMBER 1965 13 (08894-2122)' Toyo Kogyo Mazda Testcentrum Tips - tips - tips - tips| CHICAGO Zie ginds...... komen ze weer aan leerlijke sigaren van Afrika kiest kandidaten voor veiligheidsraad Ongeluk houdt verkeer in Stampersgat op Vergaan Portugees schip met tien personen vermist parfum perfekt afgesloten parfum nevelfijn verstoven CHAOS SURROGAAT OSRAM ■Hhhhhhi Wlampen belcollectie*. auto Neem hink vanzelf u goed, >0j le deceniber- bezoeker een ;erst schrifte- dogus'Nieuw and-attentie'I De „VIP"-auto is het aller nieuwste in de gevarieerde ge motoriseerde wereld van van daag. Voor „Very Important Persons" worden bijzondere mo dellen gemaakt, die extra-luxu eus en comfortabel zijn. De VIP-wagen is evenals de spor tieve coupé, de gran turismo en andere veredelde uitvoeringen ook een conjunqtuurverschijn- sel. Er is geld voor allerlei extra vagante dingen en de construc teurs leveren ze, geraffineerd en met liefde. Ze speculeren op de behoefte van vele lieden om een j very important person te zijn, of het zo te doen vqorkomen. Een speciaal geprepareerd wa gentje kan helpen dit te sugge reren. VIP het staat er trou wens op. Voor heel belangrijke I personen. De firma Cooper, die samen met BMC ver- 21 antwoordelijk is voor 11 «Hl -e zeer snelle Mini's, rtlflll die de ene rally na de andere winnen, is op het idee gekomen de I JA toegespitste versie van O de Austin Seven ook ac- |lv ceptabel te maken voor mensen van standing, die overal wel in wil len rijden als 't maar i,ts aparts is. Waarom IfAfl zou het Spartaans uit- iDl geruste, kleine rijwa- I Wl gentje, waarmee het ge wone volk zich ver- maakt, niet weelderiger en voor 't oog sjieker kunnen worden gemaakt!? Zo dat een very important person zich in alle sportieve eenvoud toch nog ex clusief in het verkeer kan begeven. I Cooper heeft zijn plan voorgelegd aan U de Italiaanse vormgever Bertone, die I cr wel raad mee wist. Hij nam de Mini onder handen, plaatste er nieuw meu- Jilair in, completeerde de instrumen ting, en schiep een nieuw front je. Het Bertone-model is nu gepresen- vid" Austin Cooper Mini Minor I «VIP', een hele mond vol, maar u Bag gewoon VIP zeggen. Motorisch is niets veranderd. Dit hoefde ook niet, want de Cooper heeft een buitenge woon goed prestatievermogen. De rij— eigenschappen zijn, vooral vanwege fle hydrolastische vering (vloeistof- niboerelementen)in dit genre voor- I te .noemen. Luxueus is de \agen in zijn oorspronkelijke staat I elemaal niet. De VIP-versie ziet er I aantrekkelijk uit Meer distinctie I »?r inter'eur heeft een nieuwe en I stof£e™g gekregen. De zit- I coiinó2yn zoa£a d£e 'n cen dure sport- I WlK.'rfanat0mifch behaaglijk gemo- I mc't hoofdsteun, verschuif- I Het ,S.i!ïet vci'stelbare rugleuningen. I mipp fj heeft nu acht klokvor- I Hete?, m,e"ten in PÏaats van één. I amen j ls van hout- De Portier- I ttf elektrisch gecontro- I «raktiA ja.sd?k verl'cht, wat een I ht 'rani. t!6 is' De neus £s van I ziidp?ertone-model, dat de voor- i '-te zMt waSen een zekere distinc- I overeenstemming met de ""ig van deze luxueuze De achterlichten zijn I fflkelTwl1 Voorlopig zullen er !>ar Li Cooper VIPS per W. 8ehouwd. vStodIer-?ieta?n dat er voor ®Portant no- ""voering wel very I Persons worden gevonden. I t®tmnrtpi£r.naiionale automobiel- I Ka wordt o 111 :j0- hie dezer da- I toero in n: oaden' Presenteert Toyo I ®everdran 'heeft ook llcen- I heling van H u. hetr. de ontwik- I Wnopenn Wa"kelmotor) een vier- "»irtTlen' de s 10 p- waar- werk ook door Bertone is ontworpen. Het is een modern mo del, met lage taille en grote ramen. De nieuwe Japanner is uitgerust met een 1.5 liter motor. Ford heeft in Lommei (België) een eigen testcentrum laten aanleggen. Hier worden niet alleen de in Keulen en Genk gebouwde wagens en proto typen, maar ook voertuigen uit de Engelse en Amerikaanse Fordproduk- tie getest. Op een terrein van 2,3 mil joen vierkante meter zijn een groot aantal testbanen aangelegd, waarop alle denkbare rijomstandigheden zijn nagebootst. Er is zelfs een zoutwater- bad. Tegen het oxyaeren van de accu polen, de accupoolklemmen en de di recte omgeving ervan, is echt wel iets te doen. Als u de polen en de klem men goed schoonmaakt met een staal- borstel en hierbij vooral „het binnen ste" van de klemmen niet vergeet, daarna het geheel goed invet met zuurvrije vaseline, dan zult u maan denlang geen last van oxydatie heb ben. Wel moet u ervoor zorgen dat de accu, vooral aan de bovenzijde, altijd schoon en droog blijft. In de winter krijgt u met allerlei problemen te maken waar u in de zo mer zo geen last van heeft. Zo kan ook de best onderhouden accu bevrie zen als u deze in halfontladen of wat nog erger is, geheel ontladen toestand aan de vorst blootstelt. Bij circa vijf graden onder nul kunt u deze narig heid dan ook al verwachten. Een vol ledig geladen accu, te herkennen aan vlot starten en wit licht bij stilstaande motor, zal bij onze watertempera turen, maar zelden gevaar lopen. Pas er ook voor op, dat het water in de ruitensproeiertank niet kan bevrie zen want dan kunt u wel om de paar km uitstappen om de voorruit schoon te vegen. Naast de, in de handel vol op verkrijgbare antivriesmiddeltjes, kunt u voor dit doel ook gebruik ma ken van spiritus en dit dan in een mengverhouding van 1 deel spiritus op 2 delen water. Schakel ook de mogelijkheid niet uit dat uw portier- en raamrubbers aan het metaal vast kunnen vriezen want dan vergist u zich terdege. Vastgevroren deuren met geweld opentrekken vernielt de tochtrubbers en dat kunt u maar beter voorkomen. Om de week met talkpoeder „invetten" helpt uitstekend U vraagt maar. De heer G. te Bergen op Zoom heeft de laatste weken nogal eens reclames gelezen van verschillende firma's die een vloeistof in de handel hebben ge bracht waarvan men beweert dat ze de startmoeilijkheden in de winter volkomen oplossen. De heer G. wil nu graag iets nader over deze startmetho de geïnformeerd worden. Met genoegen voldoen we aan dit verzoek en dit des te meer daar we persoonlijk zeer goede ervaringen in dit verband hebben opgedaan. Zoals u misschien weet kan het winterse startprobleem twee oorzaken hebben, ten eerste de dan veel zwaardere startmotorbelasting tengevolge van de grotere wrijving (dikke olie); dit resulteert dan weer in spanningsver- liezen waardoor de bobine niet aan haar trekken komt en dus ook geen vonk van enige betekenis kan leveren. Door de bougie-elektroden 0,2 mm „enger" te zetten dan normaal, kunt u in dit opzicht overigens opmerke lijke resultaten bereiken. De tweede en grootste startbelem mering zit echter in de „gasfabriek", t.w. de carburateur. Het tijdens het starten aangezogen lucht-benzine- mengsel zal bij zeer lage temperaturen maar voor een klein deel kunnen ver gassen met als resultaat een veel te arm en dus onbrandbaar mengsel. Door inspuiting in de carburateur of het luchtfilter van een „vreemde" brandstof, die de eigenschap heeft wel bij strenge koude te verdampen, kan ook de carburatiemoeilijkheid voor komen worden. Nadat de mgtor op dit vluchtige gas gestart is stijgt de tem peratuur in de verbrandingskamer zo snel, dat de motor na 5 a 10 seconden al in staat is, op het normale lucht- benzinemengsel door te draaien. Fords nieuwe testbaan bij het Belgische Lommei. (Advertentie) HET HUIS VAN ST. ELOY Juwelen en gouden sieraden van markante vormgeving J. van der Loo Juwelier Lijnbaan 69 Rotterdam CHICAGO (UP!) Bij een brand, die in Chicago een flatwoning gedeeltelijk in de as heeft gelegd, zijn vier kinde ren om het leven gekomen. De brand werd ontdekt door de 16- jarige Oralee Brown, de moeder van een van de kinderen. Zij paste op de kin deren van mevrouw Pearl Mae Brooks, die in een fabriek werkt. Mevr. Brown zei dat zij een rook lucht bespeurde, toen zij naar de tele visie zat te kijken. Zij had ook rook uit de kinderkamer zien komen. Direct daarop is zij naar de buren ge lopen, die de brandweer waarschuwden. Toen deze arriveerde waren de kinde ren reeds overleden. (Advertentie) BEREID UIT DE FIJNSTE TABAKKEN JZIIEGA LOVELY Kostelijk licht In dozen van 10 b Geurig en fijn In dozen van ÏO IN GEZELLIGE SINTERKLAASVERPAKKING NEW YORK (AFP) De Afrikaanse groep in de Verenigde Naties heeft woensdag Oeganda en Nigeria na een geheime stemming aangewezen als kan didaten voor twee nieuwe, door Afri kaanse landen te hekleden, zetels in de veiligheidsraad Mauretanië en Somalië, die eveneens kandidaat waren gesteld, dienen zich overeenkomstig hun verplichtingen te- enover de groep, terug te trekken. De algemene vergadering zal voor het einde van de zitting op 21 december de nieuwe leden van de raad kiezen. STAMPERSGAT Op de Gastelsedijk Noord ten hoogte van de kerk is gister middag een vrachtwagen tegen een per sonenauto gereden. Door het ongeluk ontstond een filevorming, omdat de dijk een belangrijke verkeersader is. Tien tallen vrachtwagens met bieten en pulp stonden midden in het dorp. totdat de ravage was opgeruimd. (Advertentie) OPORTO (UPI) Aangenomen wordt, dat een Portugees vrachtschip met tien man aan boord op een reis van Lissa bon naar Oporto is gezonken. Woensdag spoelde op het Furadouro strand bij Oporto een lichaam aan dat vermoedelijk van de 242 tonner ,,Joao Jose I" afkomstig was. De Joao Jose I was zondag uit Lissa bon vertrokken met een lading cement. Een treiler heeft op zee een verlaten vlot zien ronddrijven, waarop de naam Joao Jose I voorkwam. Austin Cooper Mini Minor VIP met Bertone-frontje. v,Gov-?-? XiL s* **- --« - De Step verstuiver beschermt en behoudt de kracht en de geur van uw parfum (zelfs in het vliegtuig). Voor die ragfijne, uiterst zuinige ver stuiving: alleen Step. Grote kollek- tie elegante modellen. Nu zelfs een after-shave verstuiver voor heren. Alleen een verstuiver van Step biedt haast onbeperkte garantie en wereld beroemde service. Let dus op! Een echte Step-verstuiver herkent u aan de blauwe verpakking. Let op het merk: (Van onze correspondent) AMSTERDAM Aan boord PH-DSO „Beringzee", vijf kilometer boven de Golf van Biskaje dronk scheepstimmerman Henk Bloebaum uit Amsterdam de eerste gratis champagne in zijn 36 levensja ren, een markering van een ietwat vreemde mijlpaal in de historie van de Maatschappij Nederland. Niets ver moedend was hij enkele uren eerder in Lissabon aan wal gegaan. Na negen maanden op de vrachtvaarder „Neder- Ebro" over de wereldzeeën te hebben gezwalkt was hij opeens het middel punt van het beetje feestvreugde, die windkracht 11 aan boord van de PH - DSO nog toeliet. Het kwam allemaal omdat de heer A. Kranen, voorzitter van de overstapcommisssie van de N.S.M. na veel cijferwerk tot de con clusie was gekomen, dat Bloebaum pre cies de 10-duizendste was, die op kos ten van de maatschappij in een com fortabele vliegtuigstoel zijn vier maan den verlof tegemoet reisde in plaats van in een door Europa kruipende bus, zo als dat vroeger ging. Tot goed begrip van dit merkwaar dige jubileum diende, dat de Maat schappij Nederland weliswaar een zeer nationale aangelegenheid is, compleet met hoofdkwartier in Amsterdam, maar dat vele haar 36 schepen zelden of nooit door onvervalst IJ-water zijn om spoeld. De 2400 opvarenden van de vloot echter bestaan grotendeels uit brave Nederlandse huisvaders met ge zinnen in Den Helder, Maastricht en alles wat daar tussen ligt: de N.S.M. mag dan, met voorbijzien van de kille wateren hier in het noorden op en neer varen tussen Amerika en Afrika - die huisvaders willlen nu en dan naar hun gezin en dat geldt dubbel, wanneer de feestdagen in zicht zijn. In 1954 dook dit probleem voor het eerst op. Toen werd de zogenaamde Afrika-dienst in het leven geroepen, twee en een half maal langer dan de omtrek van de aarde met ankerplaat sen in Noord- en Midaen-Amerika, Zuid en Oost-Afrika, het Nabije Oosten, de Middellandse Zee en weer Amerika, maar zonder enige al dan niet recht streekse maatschappij - aftakking naar Nederland. De N.S-M. hakte de knoop door en besloot, een halve bemanning per bus naar Na-pels te sturen. Zodra het schip van die tussenhavens vertrok, kon het voertuig met de afgeloste men sen terugkeren. Maar Napels beteken de nog steeds 20 uur omvaren - 20 uur verlies in een business, waar tijd wordt berekend in harde guldens. Vandaar dat na enkele jaren Malaga als af- voerpunt werd gekozen, een omweg van slechts 4 uur. is echter vier dagen rij den van Nederland verwijderd en die lange rit werd snel te veel. Bo vendien betekende dit systeem, dat het schip bijna een week, voordat het aan kwam, al het verwachte aankomstuur moest seinen, opdat de bus op tijd kon zijn. Wat voor chaos ontstond bij vertraging en hoeveel het allemaal wel kostte laat zich raden. Overstappen per vliegtuig was de eni ge zinnige oplossing en in 1959 ging men hier ook inderdaad toe over. Men koos daarbij Lissabon als tussenhaven en niet alleen omdat daar in tegen stelling tot Malaga grote vliegtuigen kunnen landen, maar ook omdat de Portugese hoofdstad een waardevolle markt bleek te zijn voor goederen, die weer mee naar Amerika konden wor den genomen. Sindsdien heeft dit aflos- transport door de lucht een enorme vlucht genomen. Werden in 1955 door de N.S.M. slechts 40 schepelingen per vliegtuig afgelost, vorig jaar waren het er al 8778. Timmerman Bloebaum was dus de hem niet, om met de rondbborstigheid, feestelijke tienduizendste. Het belette zeebonk met veertien vaarjaren eigen, te verklaren, dat hij die aflossing door de lucht maar surrogaat vindt, en de 22 andere, die de PH-DSO van Martin's Air Charter met hem deelden, vielen hem van harte bij. Een schip oordeelt de bemanning van kapitein tot ketel bink nu eenmaal, moet eigenhandig de thuishaven worden binnengestuurd, ook al kost dat 6 dagen van je verlof. De Maatschappij Nederland echter, kan, hoezeer ze deze zeemanstrouw ook waardeert, moeilijk de Neder-Ebro" dan maar even langs Amsterdam stu ren. Het blijft, wat de aflossing betreft, vliegen geblazen, een weinig roman tisch, maar zakelijk zeer verstandig sa mengaan tussen lucht, en scheepvaart, die als goede concurrenten weten, wan neer zij elkaar de hand moeten reiken' (Advertentie) WASHINGTON (UPI) De Ameri kaanse federale recherche heeft bekend gemaakt, dat de politie van Montreal in Canada de 22-jarige Joel Singer heeft gearresteerd. Singer wordt ervan ver dacht te hebben meegedaan aan de be roving van de Brinks Inc. Bank in Syra cuse, New York, waaraan tankgeschut te pas kwam en die de overvallers 423.421 dollar opleverde. Op 19 november zette de FBI Singer op delijst van tien meest gezochte misda digers in de Verenigde Staten. De overval in Syracuse vond plaats op 23 oktober. Men gebruikte een 20 mm Fins antitankkanon om de kluis op te blazen- Op 1 november heeft de FBI Singers oom Jack Frank in Garden City, New York, in verband met de overval gear resteerd. Het kanon werd teruggevonden voor de kust van Jones Beach, New York. Het werd met de hulp van marine en kustwacht opgevist. Joel Singer is ge boren in Canada. Amerika zal om zijn uitlevering verzoeken. (Advertenties) Elke OLVEH polis is winstdelend Voor Nederland: Fresiaplein 3 Wassenaar - Tel. 01751-4247. 27 „Het is trouwens niet zo, dat het restaurant met verlies werkt", bracht Carlo naar voren. ,,Er wordt ve- diend, houd dat vooral goed voor ogen. De kwestie is alleen dat er niet genoeg verdiend wordt naar de zin van de heren in Turijn. Vergeet niet dat wij slechts een kleine dertig maal tijden per dag uit de keuken betrek ken. Dat is een druppel in een em mer vergeleken bij het aantal dat ik per dag naar boven stuur". „Ik zei al dat je gek bent om je zo veel zorgen te maken", verweet signora Pandolfi de boekhandelaar. Ze trok haar 'handschoenen aan. ,,Ik ga naar huis en me wat opknappen voor het tijd is om naar de tunnel te gaan voor de lunch". Toen ze «weg was, begon de boek handelaar Carlo weer te ondervragen. ..Waarom zie u mij toch voor zo dom aan?" protesteerde de jongeman. „Ik kijk heus goed uit mijn ogen. Als er iets mis zou zijn, moest ik dat het éérst merken. Ik verzeker u dat al les gesmeerd loopt. Ze hebben me zelfs tegen de volgende maand een kleine opslag beloofd" Eindelijk kwam de boekhandelaar met tegenzin uit zijn stoel overeind en ging weg. Tien minuten verliepen voor Giovanni aanstalten maakte om te vertrekken- Wacht nog even met weggaan", waarschuwde hij Carlo. .,het is van groot belang dat geen van ons ooit in het openbaar met jou samen gezien wordt". ,,Dat begrijp ik", zei de j geman. „Ik ben geen kind. Dat hoeft mij niet altijd weer opnieuw gezegd te worden." Hij heeft een aardig gezicht, dacht Giovanni, een dikke bos krullend haar boven een glad voorhoofd, schitteren de bruine ogen, lippen haast zo fijn als die van een n eisje, regelmatige en heel witte tanden; een gezicht dat het hart van een vader van trots zou doen zwellen. Hij glimlachte tegen Carlo en klopte hem aanmoedigend op de schouder. Hij was inderdaad gesteld geraakt op dat gezicht dat ie dere dag door de schacht van de etenslift naar hem omlaag keek. ,,Je zult spoedig een man worden, Carlo", zei hij met een vaderlijke toon in zijn stem „Ik ben al lang een man", zei Carlo gepikeerd. „Vindt u soms niet dat ik het werk van een man doe?" .Ik bedoelde dat je gauw eenentwintig wordt", zei Giovanni vriendelijk. „Dat is een prachtige leeftijd. Ik zou je haast benijden". Hij dacht aan zijn eigen jeugd. .Toen ik op jouw leeftijd was! had ik geen vooruitzichten. Jij hebt een mooie toekomst voor je"'. Carlo haalde een kam uit zijn zak en haalde die door zijn haar. Hij ronste zijn wenkbrauwen- ,,Ik kan log niet veel toekomst voor mezelf DOOR HOWARD SHAW sien. Toegegeven, ik ben jong en ik tie er goed uit. Maar wat kom ik iaar verder mee? Niemand stelt veel aelang in een man die zijn leven loorbrengt met het op en neer laten gaan van een etenslift". ,,Je moet sparen", zei Giovanni. ,Wij betalen je goed- Dat geld zou je opzij kunnen leggen en leven van net salaris dat het Iniro-restaurant je betaald. Door de tijd zul je dan een stuk land kunnen kopen, of je zou zelf in zaken kunnen gaan". ,,Ik zal u iets vertellen", lachte Carlo. „U bent goed voor mij ge weest. bent heel anders dan de boekhandelaar. U bent mijn vriend en ik vergeet mijn vrienden niet". De samenzweerders zorgden er steeds voor het verlies van het Iniro- restaurant binnen redelijke grenzen te houden. Hun behoeften waren tame lijk bescheiden. Bovendien waren hun eigen bedrijfskosten vrijwel te ver waarlozen,de zaken liepen uitstekend en het maandelijkse inkomen was meer dan bevredigend.Ze konden dus weerstand bieden aan de neiging te begerig te worden Hun zelfbeheersing had twee resultaten: Carlo werd door de directie nooit verdacht en de hele opzet werd pas ontdekt na Giovan ni's overhaaste vlucht- Toegegeven, op het hoofdkantoor van de Iniro te Turijn brak men zich van tijd tot tijd het hoofd over het vreemde feit dat het restaurant in Trastevere nooit dezelfde resultaten kon bereiken als de zaken in Vene tië of Florence. Bovendien verwonder^ de men er zich over dat die kleine trattoria in de Via dei Scrivani de druk van hun concurrentie kon blijven weerstaan. Gedurende de tien jaren van het bestaan van hun orgaisatie had de leiding van de Iniro honder den van zulke kleine eethuisjes in de omgeving van hun restaurants zien verdwijnen. Op het hoofdkantoor vroeg men zich af waar Giovanni de brutaliteit vandaan haalde zulke exor bitant hoge prijzen te durven vragen. Er werd zelfs een commissie ge vormd die de waarde moest bestu deren van het systeem, slechts een handvol gasten per maaltijd toe te laten. Maar deze kwam tot de con clusie dat dit op de lange duur toch geen winst von opleveren. De bedrijfsleiders van het Iniro- restaurant in Trastevere zagen de za ken somber in. Regelmatie beschul digden ze elkaar van verduistering. Er vielen vaak harde woorden en de onderlinge verstandhouding werd steeds slechter. Iedereen liep rond met een zuur gezicht. Het zou onjuist zijn te menen, dat de samenzweerders gedurende die fa tale tweeëndertig maanden aan geen enkele crisis het hoofd hadden te bie den In de herfst van 1957 ging de gezondheid van de boekhandelaar hard achteruit- In december werd hij opgenomen in 't Salvator-Mundi-zie- kenhuis en onderging hij daar een buikoperatie ..De zenuwen van die man zijn volkomen aan flarden", zei de zie kenhuisdokter tegen de hoofdzuster. .Geef hem het adres van een goede zenuwspecialist voor hij naar huis gaat". Deze opmerKin^ werd buiten gehoor van de boekhandelaar gemaakt, maar deze was te sch« pzinnig om zelf zijn toestand niet te beseffen. Vier dagen na de operatie was hij weer sterk genoeg om te spreken- Giovanni zat naast zijn bed en de boekhandelaar praatte openhartig met hem. ,,'t Gaat niet goed met mij", zei hij. „Verre van dat. 't Verwondert mij niet dat de dokter zo terughoudend is. Vanaf de dag dat wij de tunnel afgemaakt habben. heb ik in een voortdurende spanning geleefd Die late uren in gezelschap van signora Pandolfi heb ben mij volkomen uitgeput- Mijn spijs vertering is beroerd. Mijn bloeddruk is angstig hoog. Mijn stofwisseling is, naar ik hoor, een onbegrijpelijk raad sel".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13