Een zachte dood 3 Hard, maar ontroerend boek I van Simone de Beauvoir SKODA lOOOWB r „Speciaal"voor de tere huid Vlottrekken „Ping An lastig karwei ENGELAND WEER BRODELOOS i w golden rays peau sensible de misdaad van giovanni A^enturi Spiernaakt De opstandigen Voor GodKoningin en Vaderland Het mag - moet het Boze brieven Merkwaardig Ergeren Wolkers Vreemd Fa. v. d. Goorbergh en Zn. Vier doden bij vliegongeluk l 17 1 diepsonderingen en grondonderzoek Uü nog f5495 In Sahara, of Noordpool Bakkersstaking DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 NOVEMBER 1965 (NIIPSEL- KRANT Juist op die momenten, waarop we het meest onszelf zouden mieten zijn, ontspannen en vatbaar voor rede en voor de nu ances tussen waarheid en leugen, ontvankelijk voor de drang naar genade en recht; juist op die momenten hullen we ons in een kille anonimiteit opdat de koppen betar kunnen rollen- Als rechters onze functie spiernaakt moesten uitoefenen zou er m3er recht worden gedaan. (Stephen Becker in „Een verbond met de dood".) In onze landbouw bestaat verder een groep lieden, die niet alleen behoudzuchtig, maar ook opstandig tegen al het nieuwe zijn. Mensen, voor wie de moderne tijd een chaos is, zoals minister Biesheuvel het uitdrukte in een toespraak voor Wageningse studenten, op 9 november it Zij leven uit een verzetshouding. Alles waar zij tegen zijn is de schuld vim (noem maar op) de overheid, het landbouwschap, de organisaties, ie voorlichtingsdienst. Boven een ingezonden stuk dat wij dezer dagen ontvingen stond: „De sluwe intriges rond de ruilverkavelingen"Dit is mt de minister bedoelde toen hij zei: „Als een ambtenaar van de C.D. een ruilverkaveling bepleit dan kan dat (in de ogen van de achterdoch tige») niet anders zijn, dan dat hij dat doet om er beter van te worden". Het is echter ook mogelijk om de problemen van deze tijd als een uit daging te beschouwen. Een uitdaging aan het beste wat de mens aan geestelijke vermogens heeft. (De Boerderij). Volgens een recent opinie-onderzoek hoe nien staat tegenover het oude principe: „sterven voor God, zijn koning en zijn vader land' zou 43 pet. van de Nederlanders nog wel willen sterven voor hun geloof, 41 pet. voor hun land, maar 26 pet. voor de ko ninklijke familie. (l'Express) De Britse regering heeft geen vermanende vinger opgeheven tegen de BBC, die in een satirisch televisie-programma een „vies" woord had uitgezonden. „Geen zedenbederf", zei de Britse regering, nu het is gebruikt tijdens een bespreking over censuur. Er mag dus veel op de Britse televisie. De VARA-pIoeg van Zo is 't... heeft geprobeerd er achter te komen hoeveel emotie „het" Nederlandse vieze woord wel zou losmaken. Dat bleek ver draaid weinig te zijn. Er zijn hier anders dan in Engeland niet eens vragen aan de minister gesteld. In Nederland mag dus ook veel. De vraag is alleen of het moet. P.S. Het is óók de vraag of men het nog de moeite waard vindt op dit soort Zo is 't-provocaties, die met de waardevolle en bevrijdende satirische pro gramma niet te maken hebben, nog te reageren. Zo zou het toevallig ook nog eens kunnen zijn. (Vrije Volk) Het zou misschien eens de moeite waard zijn om het ver schijnsel ,boze briefschrijvers' te analyseren. Ik geloof dat wij in Nederland te weinig structuren hebben, waarin wij onze agressiviteit kunnen afreageren- Wij hebben geen stiere gevechten, geen echte sporthysterie, geen vechtpartijen in de kroeg, wij kennen ook geen revoluties, maar wel kennen wij de venijnige opmerkingen en het redeloos geredetwist. Bovenal zijn wij de mensen van de starre standpunten en staan wij op ons gelijk. Zijn wij Nederlanders niet berucht om onze godsdienst twisten? Karl Barth heeft nog onlangs gezegd, dat als er in Nederland drie mensen bij elkaar zijn, ze twee kerken stichten. U moet voor de aardigheid het geschil tussen de AR en de CHU eens bestuderen! Ik geloof dat wij onze agressiviteit afreageren door pal te staan op onze subjectieve overtuigingen, om dan in woord en geschrift weloverwogen de andersdenkenden' met literair geweld te lijf te gaan. Ik vind abonnementenopzeggerij maar een misselijke wraak oefening. Het is een onheuse en intolerante pressie-techniek van mensen die enkel datgene willen horen wat hun persoonlijke overtuiging staaft. Wee echter de redacteuren van opiniebladen, die door dergelijke pressure-tactieken tot orenstrelers worden. (De Bazuin) O r bestaat geen katholieke sociale leer. Voor zover deze is gepropageerd, jökt ze uit door een volkomen gemis aan op ervaring steunende weten- wnappelyke kennis." Aldus professor dr. De Moor. hoogleraar in de theorie 5geschiedenis van de algemene sociologie in Tilburg. Rschien is het voor velen geen nieuws wat de professor vertelt. Het merk aardige is dat zijn uitlatingen gepubliceerd worden in Ruim Zicht, het Van het Het is duidelyk dat er in het NKV een ernstige bezin- over de toekomst van de katholieke vakverenigingen gaande is. Men onM Sufe^en van diepe twijfels over het bestaansrecht van de beweging. Dit u.men te,kens weer als een van de leiders in een gezelschap van W-katholieken spreekt. (Vrij Nederland) Wie zich ergert aan uitlatingen van schrijvers, begrijpt ze waar- |c ijnlijk zo goed, dat hij zich beter rechtstreeks aan zijn eigen a ente, stiekeme gedachten kan ergeren. Wat we niet begrijpen, bunnen we ons ook niet aan ergeren. (Dr. Corn. Verhoeven) nor-'fl' Volkers, met strenge blik boven de kaarsrecht afgeknotte Dc ,;,A boeken zijn mijn genre niet. Ik vind het een beetje armoed. Uggen 'ut op se^sueel gebied veel te ver gaat. Je kan niet alles -Voeder W nf <le7l'ct 'n het leven. Maar ja, de jeugd is opener, dat wel", moe. er i. °'kers: „Ik word er ziek van als ik ze lees. Jan zegt altijd likke ™eer ee" boek uit, dat moet u niet lezen. Er staan zulke gen in. Dat is niets voor u". (Haagse Post). ^wo'sman een week in Indonesië en Soekarno finanen ,^na z'in Paleis kwijt." „Zwolsman vraagt mij vaak om tine r ac^es' k dat zo gek Er zijn ook paters die voorlich- B geven'(Wim Kan) (Advertentie) BREDA Tel. 30066 - 45454 - 34466 ,,Nee, je sterft niet omdat je gebo ren bent, noch omdat je hebt geleefd, noch van ouderdom. Je sterft aan iets. Te weten dat mjjn moeder door haar leeftijd gedoemd was spoedig te ster ven zou Hie verschrikkelijke ver rassing met zich mee hebben gebracht; zij had een gezwel. Dat alles is even brutaal, onverwacht en onvoorzien als een motor die midden in de lucht stopt. Mijn moeder gaf voedsel aan haar op timisme omdat ze, verlamd en ster vend, toch bevestigde dat ieder ogen blik een oneindige waarde heeft maar haar vergeefse hardnekkigheid heeft ook het gordijn verscheurd, dat de al ledaagsheid afsluit. Er is geen natuur lijke dood; niets van wat de mens over komt is ooit natuurlijk, omdat de aan wezigheid van de dood doet twijfelen aan de wereld. Alle mensen zijn ster felijk, maar voor iedereen is de dood een ongeluk en zelfs, als hij die kent en er zich aan overgeeft, een onge paste, opgedrongen gewelddaad." Deze constateringen, waarmee Si mone de Beauvoir het aangrijpende verslag van haar moeders dood be sluit, vormen niet alleen het einde van een boek. Ze zijn het einde van een filosofie. Simone de Beauvoir is de vriendin van Jean Paul Sartre. In haar werk is ze sterk door hem beïnvloed, maar men zou haar tekort doen door te beweren dat ze alleen maar een volgelinge is van de Franse existen- tie-filosoof. Haar werk getuigt van een grote oorspronkelijkheid en er is wel licht geen andere vrouw die zo manne lijk rationeel en met zo'n genadeloze nuchterheid de dingen kan zien en be schrijven. In al haar boeken vindt men een zelfde thema terug: dat van de vrije mens, die met zijn tragische vrijheid geen raad weet en voor wie elke keuze een fatale keuze moet zijn omdat tus sen hemzelf en „de anderen" een on overbrugbare kloof gaapt. ,,Een zachte dood" heeft nergens het karakter van een roman. Het is een nuchter getuigenis van wat de schrijf ster bij het sterfbed van haar moeder ervaart, een beknopt dagboek van ge dachten en emoties die door een pes simistisch levensbesef worden gevoed De feiten zijn simpel en alledaags. Simone de Beauvoir vertelt hoe ze uit Rome wordt teruggeroepen,omdat haar moeder gevallen is. Ze is in He badkamer uitgegleden en met een collumfractuur in het ziekenhuis opge nomen. Daar, in een onpersoonlijke ziekenkamer, begint haar martelgang, die overigens weinig verschilt van die van talrijke andere zieken, die men met vriendelijke woorden ervan tracht te overtuigen dat het allemaal zo erg niet is, de ritus van bloemen, fruit en witte schorten, van professionele vrien delijkheid die geen antwoord geeft op de kwellende vragen van degenen die vaag maar pijnlijk vermoeden. De ziekte van mevrouw Francoise de Beauvoir blijkt minder onschuldig dan ze zich aanvankelijk laat aanzien. De val in de badkamer heeft andere oorzaken, die zich langzaam, maar ge nadeloos manifesteren. Tenslotte de niet meer verrrassende diagnose: kan ker. En dan het wachten op de dood. Voor de zieke een voortdurende kwel ling van pijn, angst en half-weten, van plotselinge hoop, die door een enkel woord kan omslaan in opstand en harde berusting. Voor de familieleden een ander lijden, even irrationeel, een baaierd van emoties rond het raadsel van dood en sterven. Een kenmerkende passage: „Moeder wordt weer naar haar ka mer teruggebracht, kwam dokter N. ons vertellen. Hjj triomfeerde; die och tend nog half dood. had moeder nu een lange en ernstige ingreep goed doorstaan. Dank zij de ultramoderne methoden van anesthesie hadden hart. longen en het hele organisme normaal gefunctioneerd. Ongetwijfeld had hij technisch een meesterstukje geleverd en ongetwijfeld waste hij, ten aanzien van de gevolgen, zijn handen in on schuld. Mijn zuster had tegen de chi rurg gezegd: „Opereert u maar, maar u moet beloven haar niet te laten lij den als het kanker is". Hij had het beloofd, maar wat was zijn woord waard? Moeder sliep: ze lag plat op haar rug, ze zag er wasachtig uit, transparant, de neus priemde naar vo ren, de mond stond open. Ik ben naar huis gegaan ik heb met Sartre ge praat, we hebben naar muziek van Bartok geluisterd. Opeens, tegen een uur of elf 's avonds, kreeg ik een huil bui, die bijna uitliep op een zenuwtoe val. Stomme verbazing. Toen mijn va der stierf had ik geen enkele traan ge laten. Ik heb tegen mijn zuster gezegd' „Bij moeder zal het net zo gaan." Tot aan die avond toe had ik al mijn verdriet begrepen, zelfs wanneer ik er in dreigde ten onder te gaan bad ik er toch mezelf in terug gevonden. Maar die keer ontsnapte mijn wanhoop aan mijn zelfbeheersing; iemand anders dan ik zelf huilde in mij. Ik sprak met Sartre over de mond van mijn moeder, (Advertentie) SKODA DEALERS: Autobedrijf I. J. ADRIAANSEN Oude Stad 16, Oostburg, tel. 2679 Autobedrijf IJ. T. WANDEL Deltastr. 10, Nieuwerkerk, tel. 482 Autobedr. C. M. G. CAPPENDIJK Axelsestr. 174, Terneuzen, tel. 2030 GAR. ZEELAND, J. Sukkel, R'dam- sekade 59, Middelburg, tel. 2057 Autobedrijf F. BOGAERT Gravenstraat 293. Clinge. tel. 2190 zoals ik die 's ochtends had gezien en wat ik daarvan had afgelezen: de in gehouden gulzigheid, de büna serviele ootmoed van de hoop, van de wanhoop en eenzaamheid eenzaamheid van de dood en eenzaamheid van het leven die deze eenzaamheid niet wilde toe geven. En mijn eigen mond, heeft Sartre me verteld, gehoorzaamde mij niet meer, ik had de mond van mijn moeder aangenomen en ondanks me zelf imiteerde ik haar gebaren. Heel haar persoonlijkheid heel haar bestaan kwamen daarin tot uiting en medelij den reet mij uiteen." Notities als deze, bewogen neerge schreven, zouden rhetorisch kunnen klinken voor wie van de context geen kennis heeft genomen. In hun verband échter met wat de schrijfster verder noteert, krijgen ze een geladenheid die de adem doet stokken. Simone de Beauvoir wissselt de beschrijving van wat zij in de ziekenkamer ervaart af met herinneringen aan wat in de re latie tusssen haar en haar moeder be' langrijk (of onbelangrijk?) is geweest. Niets verbloemt ze daarbij. Ze schrijft over het kleine, begrijpelijke egoisme van haar moeder, over de manier waarop zij (Simone) door haar atheïs me als een afvallige werd uitgekreten en over de afstand die dit conflict tus sen moeder en dochter teweegbracht. Eigenlijk.zo geeft ze te kennen is er van wederzijds begrip nooit spra ke geweest. De relatie over en weer werd bepaald door respect, angst en door de wil elkaar te ontzien. Nooit heeft, in welke situatie dan ook, de een de ander werkelijk gevonden. Men kan zeker niet beweren dat de schrijf ster een sympathiek beeld geeft van haar moeder: een welgestelde, burgerlijke, eigenzinnige, niet overin telligente oude dame. Desondanks krijgt men nergens de indruk dat zij zich aan ongepaste ont hullingen te buiten gaat. Zij levert geen kritiek, maar signaleert hei klein-menselijke dat tekenend is voor bijna ieders bestaan, ook voor het hare. Nooit vervalt ze tot koud cynisme Alleen wanneer ze over de dokters en verpleegsters spreekt die Franchise de Beauvoir behandelen en verzorgen, is haar toon soms geirriteerd. ,,De dokters, tip-top verzorgd, geu rend naar lotion, gesloten en zwijg zaam; van hun hoogte af bogen zij zich over deze slecht gekamde vrouw, die een beetje in de war was. Ik her kende deze onbenullige gewichtigdoe nerij: het is die van de magistraten, van de leden der rechtbank tegenover de beschuldigde, die voor zün leven vecht SIMONE DE BEAUVOIR ...genadeloze eerlijkheid... hangt verzoent die je niet met de dood Simone de Beauvoir geeft daarmee meteen te kennen dat zij, de niet ge lovige, die in het leven geen zin en doel kan vinden, desondanks aan dit leven hangt. De gelovigen kunnen er tegenover stellen dat zij het leven an ders en hoopgevender zien, maar ten aanzien van het raadsel van dood en sterven geldt ook voor velen van hen, dat zij slechts kunnen hopen eruit te komen. Men moet voor de schrijfster, die zichzelf niets bespaart en geen enkele gedachte ontvlucht, groot respect heb ben. Haar werk behoort tot het beste van de moderne litteratuur. Het ademt bovendien een geest die men bij veel auteurs, die zich ook graag geestver wanten van Sartre noemen, pijnlijk mist. J. VERDIESEN Simone de Beauvoir: Een zachte dood: uitgeverij C. de Boer jr., Hilversum. (Advertenties) Hebt U een gevoelige, fijne, tere... en dus VEELEISENDE huid? Dan beantwoordt GOLDEN RATS PEAU SENSIBLE ontwikkeld door Dr. N, G. Payotvolkomen aan de eisen van Uw huidtype. GOLDEN RA TS PEAU SENSIBLE, van een onvoorstelbare mildheid, verwijdert elk spoor van mdke-up en garandeert U de voor de gezondheid van de huid zo noodzakelijke diepgaande reiniging. Door iedere ochtend en avond Uw gezicht te behandelen met GOLDEN RA TS PEAU SENSIBLE behoudt Uw teint haar jeugdige frisheid. de la faeulU de Lausanne ik. Dr, N, G, Payot'Holland N. V,, Keizersgracht 12'14-Amsterdam-C. ROTTERDAM (ANP) Een ber- gingsploeg van Van de Tak is begonnen met het treffen van voorbereidingen voor de berging van liet Liberiaanse vracht schip „Ping An", dat dinsdag bij Ter- heijde op het strand liep. Vertegen woordigers van L. Smit en co's inter nationale sleepdienst, van Van de Tak en de kapitein van de „Ping An" heb ben gisteren de gehele dag een onder zoek ingesteld naar de bergingsmogelijk heden van het hoog op het strand ge worpen schip. Men is daarbij tot de con clusie gekomen dat het vlottrekken van de „Ping An" weliswaaar een moeilijk, maar bepaald niet onmogelijk karwei is. De bergingsploeg van Van de Tak bracht gisteren de bergingsbenodigdhe den al aan boord. De takels, stroppen en blokken werden aangevoerd met een vrachtauto, die vanwege het lage tij zeer dicht bij de „Ping An'.' kon komen. Even later keerde ook een groot deel van de bemanning terug. Onder hen bevond zich de hoofd machinist die tot taak heeft de motoren weer aan het draaien te krijgen. Later zal een bergingsvaarfcuig beginnnen met het wegspuiten van zand onder de „Ping An" en met het aan brengen van de bergingsankers. Pas in de laatste instantie zullen zeeslepers van L. Smit en Co er aan te pas komen. Hun motoren en die van de „Ping An" zullen de Pk's moeten leveren om de Liberiaan weer in dieper water te krijgen. Het is nog niet te bekijken wanneer deze laatste en belangrijkste fase van de ber gingsoperatie zal kunnen beginnen. BERLIN (UPI) In bosachtig ge bied bij Berlin in de Amerikaanse staat Vermont is donderdag tijdens een zware sneeuwstrorm een eenmotorig vliegtuig neeergestort. Alle vier mensen aan boord kwamen om het leven. smoorheet, steenkoud, geen om kijken naar de Renault 16. In de winter geen anti-vries, in de zomer geen koelwater. Maak een proefrit in deze probleem loze wagen! Renault Nederland N.V. LONDEN (UPI) In Engeland is de staking van bakkersgezellen vrijdag haar tweede dag ingegaan. Ongeveer 20.000.000 mensen, onder wie inwoners van Londen en Manchester, moeten het zonder brood stellen of genoegen ne men met oud brood of de producten van huisvrouwen die zelf zijn gaan bak ken. Gisteren moest de politie te hulp worden geroepen in verscheidene plaat sen, toen huisvrouwen die brood wilden inslaan voor het weekeinde, een storm loop ondernamen op bakkerijen en win kels van voedingsmiddelen. Zij hoopten brood te kunnen kopen, dat was gebak ken voordat de 48-uurstaking wa« in gegaan. Aan de staking wordt deelgenomen door 10.000 bakkersgezellen. Het is de tweede bakkersstaking in een week tijds. De knechten wensen een loonsverhoging van 30 procent en een kortere werktijd. (Advertenties) Zekerheid met een OLVEH Perfecte Groeipolls Misschien dat een uitlating als deze, niet helemaal rechtvaardig, de schrijf ster is ingegeven door dezelfde wan hopige opstandigheid tegenover ziekte en dood die het hele boek kenmerkt. In feite schrijft zij niet alleen over de dood van haar moeder. Ze schrijft en elke passage getuigt daarvan over het raadsel van lijden en dood in het algemeen en van de ontoerei kendheid van de menselijke betrekkin gen. Het is allemaal hard en wrang en nergens troostgevend. Toch proeft men van bladzijde tot bladzijde, ook een ondertoon van iets dat op hoop lijkt. Een zoeken naar menselijk con tact, ondanks alles. Het besef van iets beters, dat volgens de schrijfster niet is, maar kon zijn. Een misschien irra tioneel, maar daarom niet minder sterk respect voor alles wat menselijk is. Een solidariteit met de medemens die veel auteurs met minder talent maar meer cynisme kan beschamen en elk woord van dit genadeloos-eer lijke verslag zijn rechtvaardiging geeft. „Moeder hield van het leven," zegt de schrijfster, „zoals ik daarvan houd en zü voelde als gelovige het zelfde verzet tegen de -ood dat ik voel. Terwijl zij in haar doodsstrijd lag heb ik verschillende brieven ontvangen met commentaar op mijn laatste boek. „Als u uw geloof niet had verloren, dan zou de dood u niet afschrikken," hebben vol meewarigheid de vromen mp geschreven. Welwillende lezers hebben mij bemoedigd: „Verdwijnen betekent niets, uw werk zal blijven be staan," En allen antwoord ik, in me zelf, dat ze zich vergissen. Godsdienst kon voor mijn moeder niet meer doen dan voor mij de hoop op een postuum «ucces kan doen, Hoe men zich, aards of hemels, de onsterfelijkheid ook voorstelt, wanneer je aan hei leven G .z-.'ïï 24) Slechts negen van hen waren voldoende geïmponeerd of geamu seerd door deze aanmatigende hou ding om telefonisch te bestellen, maar zij vonden het enorm leuk, ze voelden zich bevoorrecht en het eten smaakte hun nog beter toen zij gedurende de maaltijd zagen hoe Gio vanni anderen, die niet besteld had den, afwees. Ze vertelden het aan hun vrienden en in de tweede maand werden al twintig telefonische bestel lingen genoteerd, terwijl er vier per brief binnenkwamen. In juni 1957 wa ren alle maaltijden in de Trattoria Di Giovanni reeds weken van tevoren besproken. In september werd in de studio's van Cinecittê, in de heilig dommen van de diplomaten en in de cocktailbars van de Via Venetp druk gesproken over een zekere ongewone trattoria in Travestere. De weinige gelukkigen die erin geslaagd waren lie exclusieve trattoria binnen te ko men, werden door velen benijd. De gastronomische medewerker van de Parijse editie van de Herald Tribune ging er eten en schreef een lofzang op de lunch, waarvan hij daar geno ten had- Prins Agnelli, barones Vec- chietti twee ministers en de veel-ge- fotografeerde vriendin van een oos- ;ers potentaat zetten gaarne hun .iaam in het nieuwe, in leer gebon- len gastenboek. Een bekende filmspe ler uit Hollywood verklaarde aan een /erslaggever: „Giovanni's trattoria is het meest originele plekje in heel Rome." Dit ene zinnetje in een lang interview was de aanleiding van 1367 telefoontjes In het begin van 1958 stelde signora Pandolfi voor de prijzen nog meer te verhogen. De boekhandelaar opper de slechts zwakke bezwaren de gas ten helemaal geen. In mei 1957 was het bruto-inkomen v?an de trattoria 950.000 lire. In janua ri 1958 was het gestegen tot bijna het dubbele van dit bedrag. In juli 1958 was het weer gestegen en tot januari 1959 bleef het constant op iets min der dan drie miljoen lire per maand. Dit was niet allemaal zuivere winst. Zekere uitgaven moesten door de trattoria gedragen worden, zoals gas, water, stroom, verse bloemen en het salaris van Carlo. Dit liep soms op tot ongeveer 95.000 lire per maand. Signora Pandolfi verklaarde, dat ze voldaan en tevreden was. Ze zou mis schien minder in haar schik geweest zijn als ze had geweten dat niet wei nig van de vermaardheid die de trat toria had verworven, te danken was aan het plezier dat de gasten had den om het Engelse menu, waaraan sij zo lang en geduldig gewerkt had: DOOR HOWARD SHAW Trattoria Di Giovanni 36. VIA dei Scrivani Trastevere (Rome) Vooraf-schalen Spaanse buiken van geoliede tonijn 700 Bergsardines in eigen olie 500 Kuit van geprepareerde steur in kruid 1200 Soepen Alle groenten in soep gestampt 450 Pasta van vermicelliband in de pu ree 390 Pasta in de capsule, speciaal in huis 520 Macaronisoep zonder graten 470 Eigengemaakte pasta van tartaren 550 Room van tomaten met korstjes 490 Room van groenten met korstjes 525 Vissen Forel in botters 650 Op de Amerikaan garnaaltjes 700 Rotsige vis met genoegen 950 Schalen van de dag Varkenspoten aan de Ballentani x( 600 Kalveren in beste stukken 750 Lams kluifstuk in het laantje x) 575 Kop van kalf bolvormig 700 350 400 575 P-g- Tegenfilet in het laantje 660 Varkenruggegraat in kortsjes x) 700 Konijn met vulling x) 725 Geschoeide kalkoen x) 1-4 kip in de branding 800 Koele schalen Kippeborst met schoonzicht 650 Gekuipt kalf 525 Specialiteit van het huis Filet van rund op het rooster 850 Kalfsmoten met Milaanse zorg 700 Smalle heupen van kalf in botters 725 Varken inzetten 875 Afwisselende salade 490 Fruit Gestroopte perziken Mengsel van alle soorten Aardbeziën met plezier W oesti jn-schalen Taartjes met plezier Gekruid ijs met geslagen room 550 De schalen in aanwezigheid op zekere dagen zijn gemerkt met het uighangbord x. Gedurende de tweeëndertig maan den die verliepen tussen het gereed komen van de tunnel en de ontdek king van de misdaad door de Romein se politie, maakte Giovanni een gron dige studie van het oude keizerrijk Etrurië. De eerste winter las hij vol aan dacht de belangrijkste werken, zoals: Festari's ,Pittura Etrusca', Bernardi- ni's ,Monumenti antichi degli Etrus- chi', Armanni's vierdelige ,1 ritratti Greci Romani ed Etruschi', Rossi" „La storia Etrusca' en alle deskun dige publikaties van het ministerie van onderwijs. De volgende lente doorworstelde hij de vertalingen van Franse en Duitse werken over de zeden, de geschiede nis en de kunst van het verdwenen volk. Hij bracht honderden uren door in het Gregoriaans museum van E- iruskische antiquiteiten in het Vati- caan en bracht vele bezoeken aan de nabijgelegen graven in Cervetri en Tarquinia. In het begin van de winter 1957-'58 had hij meer dan vijftig dikke boe ken verzameld en doorgelezen de rujnes in en bij Chiusi, Volterra, Ve- tulonia, Perugia. Orvieto en Bologna bezocht lezingen van de directeur der Fondazione Lerici over moderne methoden van oudheidkundig onder zoek bijgewoond briefwisseling ge voerd met professor Angelo De Cor- bo. van de universiteit te Napels, over de esthetische waarde van de spitsbogen in de Etruskische graf tomben in Umbria. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 17