Italianen dicteren de moderne automode PROTEST TEGEN KIJKGELD Landmacht oefent op particuliere gronden het overhemd vele troeven Turijnse autosalon laatste in herfstseizoen Speciale modellen voor filmsterren en oliekoningen TRICOT PAPEGAAI TE ROME MELDE SCHOTWONDEN Nieuwe Primula KOSTEN: 2 TON PER WEEK Automobilist na redding uit water overleden Een Goya stelen Tips- lips - tips - tips Modecentrum Vooral sportief parfum nevelfijn verstoven 'Sj>. Overwegwach ter veroorzaakt dood van automobilist Zenuwpatiënt klimt in 40 meter hoge schoorsteen parfum perfekt afgesloten Sloot nemen V makkelijk snel gewassen Jf» nooit strijken a nooit kreuken 4 lang meegaan ^aangenaam ventilerend Jf, gecontroleerd 'alom verkrijgbaar ROME (UPI) De politie van Rome onderzoekt de zaak van de beschoten papegaai van Sign or Vin- cenzo Coscia, die de aandacht van zijn meester op zijn pootwond ves tigde met de vele malen herhaalde mededeling: „Ze schotenze schoten. In de kooi van „Amedeo", een papegaai van 9 miljoen lire die op het balkon in de zon was gezet, vond de politie vier kogels. Ze zijn meegenomen voor een onderzoek in het politielaboratorium. Amedeo is aan de beterende hand. Amedeo is de tweede papegaai in Rome die van zich doet spreken. In oktober deelde een echtpaar mee, dat zijn stomme zoontje de woor den was gaan nazeggen die pape gaai Ciccio van andere jongens had opgepikt. In Turijn gaat sedert de vorige week de zevenveertigste internatio nale automobieltentoonstelling, de vierde en laatste herfstsalon. Het meeste nieuws, dat in Frankfort, Pa rijs en Londen werd gebracht, staat nu ook In de Italiaanse autostad ge_ exposeerd. Twaalf landen zijn hier met 527 inzendingen vertegenwoor digd. Als commercieel autocentrum, met uitzicht op heel Italië, is Turijn de laatste jaren gaandeweg belangrij ker geworden. De tentoonstelling is opnieuw uitgebreid en om alles te kunnen onderbrengen, is er nog een speciale provisorische hal bijgebouwd. De stad vertoont overigens het nor male tentoonstellingsbeeld: zware re clame voor de auto en een nauwe lijks voorstelbare parkeerellende. De enige uitkomst is een ondergrondse parkeertunnel. Zoals vele verkeers. collega's, die moe worden van het rondjes rijden, moesten wy ook onze toevlucht zoeken tot een dergelijke nooduitgang in de verkeerschaos. De tarieven zijn vrij hoog, maar men is zijn wagen tenminste kwijt. De Italiaanse autoindustrie staat er beter voor dan een jaar geleden. Ge durende de eerste negen maanden werden ruim 874000 personenwagens gebouwd, wat circa 10% meer is dan in dezelfde periode 1964. De export is met goed 4% teruggelopen, maar er gingen nog altijd 232000 auto's naar het buitenland, dat is meer dan een kwart van de totale produktie. De invoer is gevoelig verminderd: 82000 personenwagens, d.i. 26% minder dan het vorige jaar. Het grootste concern, Fiat, heeft zijn posities kunnen hand haven, vooral wegens het succes van het 850-model, waarvan reeds een half miljoen stuks werden verkocht. In Italië is de 850 de meest verkochte wagen. Ook de coupé- en spider-ver- sies van de „850" hebben hun doel niet gemist. In Turijn heeft Fiat een break-mo del van de 500 geïntroduceerd. Het is een klein wagentje, dat zich in moei lijk terrein gemakkelijk beweegt. Hiet neemt hellingen van max. 40%. De firma Autobianchi, die nauw met Fiat samenwerkt, heeft twee nieuwe uitvoeringen van de „Primula" uit gebracht, een tweedeurs en een vier- deurs, met een max. vermogen van resp. 59 en 62 pk. De topsnelheden zijn achtereenvolgens 135 en 140 km per uur. Het bijgeschaafde coupémo del ziet er harmonischer en fraaier iftt en het is zonder achterdeur, het combi-trekje kwijt. De Primula heeft een afgezwakte fast back (snelle rug) gekregen, enigszins in de stijl van de nieuwe Fiat 850 coupé. Het interieur is degelijk en vrij comfortabel, met afzonderlijke, sportief gemodelleerde zetels voor. In een testbericht komen we uitvoerig terug op de nieuwe Pri mula-modellen. De Turijnse salon heeft als speciale attractie de verheven en dure show van bijzondere carrosserieën, die de namen dragen van de wereldbekende Italiaanse vormgevers Pininfarina, Bertone Ghia, Vignale, Zagato, Tou ring, Frua, om maar enkele belang rijke te noemen.. Deze firma's tonen in een aparte hal hun hogeschoolpro- dukten. Tal van speciale coupé's, die meestal zijn afgeleid van standaard modellen, staan hier in hun zachte, harde, soms brutale naaktheid te pronken. Het zijn de filmsterren van onze autowereld, van staal en glas, perfecte figuren, geraffineerd uitge werkt. Men vraagt zich af: wie koopt dergelijke vervoersmiddelen, die de Italiaanse köetswerkkunstenaars met passie en liefde voor het vak bouwen? We zien hier in Turijn hoe een ge wone auto kan worden opgewerkt en hoe mooi hij kan worden aangekleed. DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 NOVEMBER 1965 15 (Advertentie) (Advertentie) MAARSSEN (ANP) In het acade misch ziekenhuis in Utrecht is gisteren overleden de 23-jarige heer P. D. Veen- str uit Breukelen. De avond tevoren reed hy door nog onopgehelderde oor zaak met zijn auto in de Vecht te Maars- sen. Door de samenwerking en het snelle ingrijpen van politie, brandweer en bur gers kon de heer Veenstra van de ver drinkingsdood worden gered. Zijn auto was bij het te water raken gekamtelid, zodat er nog slechts een wiel boven water uitstak. Drie voorbijgangers schoten onmiddellijk te hulp. Onder hen was een student van „Nijenrode", de heer- Groen. Deze begaf zich vrijwel geheel ontkleed in het ijskoude water. Samen met een inmiddels gearriveerde politie man, die eveneens in het water sprong, slaagde hij erin de drenkeling via een met moeite losgerukt portier te bevrij den. Door de ijlings toegesnelde brandweer werd mond-op-mond-beademing toege past op de levenloos lijkende drenkeling, die na ongeveer vijf minuten weer teke nen van bewustzijn vertoonde. Met een ambulance werd de geredde naar het aca demisch ziekenhuis in Utrecht overge bracht. Van daav kwam donderdag het bericht, dat de heer Veenstra aan bij het ongeluk opgelopen schedelletsel is overle den. LONDEN (Reuter) Ik heb het schildery gestolen om er de aan dacht op te vestigen dat gepensio neerden vrijgesteld dienen te wor den van t.v.-kijkgelden. Hierop komt de verklaring neer die de verdachte van de diefstal van een portret van Goya uit het nationale museum uitsprak voor een rechtbank in Londen. De verdachte, de 61-jarige werk loze vrachtrijder Kempton Bun- ton, zei: „Als de staat anderhalf miljoen gulden voor een schilderij betaalt kan zij best de gepensio neerden vrijstellen van kijkgeld." Hij wil t.v.-toestellen zodanig la ten inrichten, dat zij slechts uit zendingen van de commerciële zenders en niet van de BBC kun nen opvangen. Zijn eigen toestel is op die manier gewijzigd. Hij heeft al een keer in de gevangenis gezeten, omdat hij weigerde kijk geld te betalen. De rechtbank zal later uitspraak doen. TURIJN, november. Voor de Italiaanse koetswerkartiesten is de Turijnse automobiel-tentoon stelling een jaarlijks terugkerend festival. Hier tonen ze hun nieuwste creaties, speciale car rosserieën voor allerlei modellen, estetisch verfraaid en behaaglijk gestroomlijnd. Sommige kan men met wat gedurfde fantasie als „feministisch" beschouwefi, maar andere maken met hun manne lijke figuur en agressief gezicht weer veel goed. Men vraagt zich onwillekeurig af of dit exclu sieve bedrijf wel rendabel is. Natuurlijk komen de geëxpo seerde prachtexemplaren in han den van liefhebbers terecht, maar om blijvend succes te heb ben moet een maatkostuum door de auto-industrie voor de serie- bouw worden goedgekeurd. In dit geval moeten de koetswerk veranderingen geen nadelige in vloed hebben gehad op de rij- eigenschappen. De vormgevers beijveren zich dan ook steeds meer om bij hun constructies de aangeboren eigenschappen van fabriekswagens volledig tot hun recht te doen komen, en deze te verbeteren. fsnhLmoelenJ onze kunstzinnigheid en v« m» b a wiie loop laten' maar weinig houden met de praktijk. Tech- I TH+fGEN in een auto kunnen ve- TipnH0QrZa^en hebben. De meest M ?jn;- ,in ont)alans zijnde ten of'lowiH ,kntlsch toerental, versle gend is Hol agers etc' Minder be ogen a'anlplr versleten kruiskoppe- Ti\] hevipp Sr nen §even tot soms de carrnJpiM \jngen van het stuur en **WrüvtoE k h-de aut0 imet voor' voor. kier nogal gevoelig ofr«an!1|,a','ap'!raan van de radiateur 1 kunt U nw«, ,m.otorblok verstopt? Dan H» terdSdTw '"stoPPing met ziin of d(™ en want de kra- opende tnJ!tCOj Ueerd dat deze in ge- •Mwdoorvoer hebbem rechWoOTSaande verf kÜ" aCCUS hebben niet zo bar I door» naafT'1-.3™. he' deksel, waar- hi en s,eken- Een te de. tie Mol S mag. dan ook n°oit een Kbros+l gewr|kt door er bijv. schuiven /ifa101! ,als befbo°m onder Pool dan kunt fm zeer vast om de 'ets wijder trLUM de gIeuf in de klem !i bet een fff, u make": n°8 heter schaffen ZokT Jï kkertje aan te en dan ker'je kost een paar n '°°Pt u geen risico. Wel eens voor da' een gaat v(ftr!Leen of meerdere „bul- e band njt 1™ ,op de zijkanten van "Wijk, wam T, cbl,nsel is niet onge- "hes De lucht nl op 'uchtsepa- *'g tussen de r/n i en vmdt dan een buitenste rubhfS ??n door naar de wordt van hei ram e rubberlaag fe'ische rubberwfnu ged'"Uk' en de rian P? 15 beslist tï d, vormt een bb'ns. 'bbe band door tf S- met een derge- te blijven rijden "sa8t maar. 1)? heer c i rv j^rmeerd wordennb°SchuW 11 graag ge' Volvo-fabrieken w€r' j et adres van Sa* en de wib es van de oc~ nLnader<t moet wordPn aar°P deze laatste niek en vormgeving moeten samengaan en in harmonie leven". Dit is de mening van de bekende autostilist Bertone, met wie we een gesprek hadden over de haute couture in de ge- M motoriseerde wereld. „E- Êm M|| venals in de kledingmo- decentra maken we ver- fijnde produkten, die zo te zeggen .toonaangevend' moeten zijn, d.w.z. dat ze acceptabel zijn voor iedereen. De industrie aI moet nieuwe impulsen krijgen. We constateren dat er een algemeen stre ven is naar aantrekkelij- m ker lijmen en deze hoe- 11^1 ven werkelijk niet op- ri|| zienbarend te zijn. We willen de constructie-af delingen van de automo bielfabrikanten aansporen tot het bou wen van zuiver en harmonisch gesti leerde modellen, met hoog opgevoerd comfort. De sportieve lijn is in de mode gekomen. „Persoonlijk houd ik alleen maar van sportieve wagens", zegt Bertone terwijl zijn blik afdwaalt naar de Iso Grifo GL Coupé, die uitdagend in zijn stand flon kert. „Voor mijn vrouw en mij we zijn maar met z'n tweeën is dit de ideale reiswagen". De.Grifo, die dooir d^ firma ISO in kleine serie wordt ge bouwd, is laag en gestrekt (1.20 m hoog, 4.43 m lang) en hij weegt 1280 kg. Ber tone: „Een sportieve wagen moet solide en sterk zijn". De vorm is niet overdre ven weelderig, maar zuiver en gedistin geerd. De cockpit is comfortabel en overdadig geïnstrumenteerd. De motor laat na het «starten een zacht gezoem horen. Het is een 365 pk Chevrolet Corvette-machine, die goed is voor 260 km per uur. Deze kostbare Gran Turis- mo heeft bekrachtigde schijfremmen rondom. In dezelfde beheerste stijl heeft Bertone de Ford Mustang een nieuw maatpak gegeven. Het unieke model stond reeds op de autoshow in New York en het demonstreerde een ver heffend stuk Italiaanse vormgeving. De mechanische delen zyn by de Ber tone Mustang niet veranderd, maar om de hele frontparty 11.5 cm dichter by de grond te brengen, moesten de radiateur en de stuurkolom worden verlaagd. Op zijn Italiaans ziet de Mustang er inder daad voordeliger en beter geproportio neerd uit. Het profiel is effen en onge kunsteld en de zyiyn is zonder onder breking getrokken. Bertone: „We heb ben bier niet gezocht naar sensationele effecten, maar ons gehouden aan klas sieke oplossingen. De wijzigingen om vatten de maten, de zitposities van de bestuurder en de passagiers en natuur lijk de totaalaanblik". We vonden de voorzetel ideaal. Het stuurwiel is lager en rechter dan in de standaard Mustang (fast back), het is mogelijk met ge strekte armen te ryden en de versnel lingspook zit precies waar hy moet zyn. De achterzittlngen zyn ruim en gerieflijk. Het uitzicht is buitengewoon goed, doordat alle dakstylen aanmerke- lyk dunner zyn gemaakt. De koffer is lager en gemakkelijker toegankelijk geworden. Met zo'n wagen mag men de wintersport nie>t missen en daarom heeft Bertone in het comparti ment ruimte voor ski's vrijgemaakt. De achterzetels zijn neerklapbaar en met twee personen in de auto kan de koffer bak worden verlengd. Ook in dit geval is de bijzondere sportversie van de Mustang niet alleen het produkt van een artistieke geest, maar ook een voor beeld van praktisch doordenken en rea liteitsbesef. De Dinovan Pininfarina met 1.6 liter Ferrari-motor dik vloeiend en progressief. centrum van de automobielindustrie is, zoals Parys de stad van de damesmode en Londen van de herenmode is. Ver scheidene modellen, waarin het brede autopubliek rydt, zyn op de tekentafels in Italië geschetst. By Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari en Maserati zyn van zelfsprekend de beste ontwerpers kind in huis. Van allerlei standaardmodellen zyn hier interessante, vaak dure, min of meer geslaagde speciale versies ge maakt, waarvan een aantal aan de serie- bouw is toegekomen. De Italiaanse cou turiers zyn ook verantwoordelyk voor vele buitenlandse modellen. Pininfarina heeft byvoorbeeld BMC aan een nieuwe succesvolle modelyn geholpen. Hy ont wierp voor Peugeot de nieuwe „204" en eerder de „404". Bertone werd door BMW in de arm genomen en Hans Glas deed voor de 2600 V 8 Coupé een be- roe(p op Frua, De in Londen gepresen teerde Triumph 1300 is getekend door Giovanni Michelotti. Dit rijn recente voorbeelden. Ook an dere autofabrikanten, vooral in Ameri ka en zelfs in Japan, laten zich door Ita liaanse koetswerkmeesters adviseren. Uit de Verenigde Staten komen regel matig bestellingen binnen van miljo nairs, filmsterren en industriëlen. De verkoopleider van de firma Ghia. Mario Capitani. vertelde ons dat op de spe ciaal gebouwde Barracuda 450 SS, met Chryslermotor (200 km per uur), reeds diverse Amerikaanse orders zijn bin nengekomen. Ghia bouwde voor een Amerikaan ook een Bugatti op een ori gineel chassis, verder een spider-versie van de Cobra in opdracht van Shelby American, een GT- en racewagen met een zeven liter motor van 431 pk. Deze zwaar gestroomlijnde. Cobra ziet er zo agressief uit. In het komende wedstrijd- seizoen zal Ghia met een „Ghia-De To- maso 5 liter" deelnemen aan Daytona, Sebring, Targa Florio, Nurburgring en Le Mans. De Italiaanse koetswerkartiesten heb ben voorliefde voor sportieve lijnen. Van elke gewone auto maken ze een elegant, gestroomlijnd coupétje. Vignale heeft een Opel Kadett Coupé (2+2) uitge bracht, Bertone werkte in dezelfde geest de Simca 1000 en de Fiat 850 op. De grote Pininfdrina (en zoon Sergio) was in Turijn door niet minder dan 17 ko etsw er kmodellen vertegenw oor digd In het middelpunt van de belangstelling stond natuurlijk de „Dino", een proto type met een 1.6 liter Ferrarimotor, die door Fiat in een kleine serie zal wor den gebouwd ten behoeve van de ra- cerij. Het zeer lage, extravagante geval heeft een dik vloeiende, nogal progres sieve lijn. Normaler, minder opzichtig is de speciale versie van Piriiniarina's Fiat-Abarth 1000. Indrukwekkend is de Lamborghini 3500 GT van Touring 02 cil. 280 pk), gracieus en aantrekkelijk zijn de Moretti-versies Fiat 1500 en 16Q0 s. We kunnen de vele aparte en sportieve carrossérieën niet allemaal voorstellen. De volgende week vragen we graag nog aandacht voor twee interessante modellen: de nieuwe veiligheidsauto „Secura" van de firma OSI en de „Gran Sport" van Alfa Romeo, die door za gato is geconstrueerd naar het voorbeeld van de vroegere „Alfa Romeo 1750". Dit beroemde model komt nu in zijn origi nele vorm, maar dan aangepast, terug. H. "naderd m °C" I 0m wt orden- I ff.Van «t merGbJ;?innen' de importri j 'f-^tomobieipn en cornbina. Jtoginnegracht in 1/ Y' Niham, Ko- fabrieksdirectie V, '?-Gra.venhage K'Jïen Mar AR e,nkt door t( «eden. A'B- Volvo In Italië hebben vele kleine firma's zich op de automode gespecialiseerd. Ze doen dit met veel financiële nood. De ene heeft meer succes dan de andere. Men mag wel zeggen dat Turyn het Met dit laag-btj-de-grondse snelhetdsmon'ster gaat de firma Ghia aan diverse races meedoen. ff» gevestigd te 's- jrooiraad w'tsenplein 6. E Ko- ?e te Göteborg •Graven- Deze oc- - .v *LTn het 2±nr„'n een beoorde M?de uitvinding S Van een ver" Jfto'aanvrage nVp» wanneer een *«»nbfhaa7rif"ko,Js,lR ge- hl! °,mtrem de mL ?Fdlend Advie. Zaald «WittwernSjk,heden van eer w+°°iaanvra J 2r de indiening va- J8emachliS'l S kUnnen bij de oc rJerk%£) w'?en b9 "Ctroo. kedsr. We''n? van j&i '"gewonnei I Wvi £rt niet tote?p!°ltatiemogelijv kaneVev"f aai hand Cim m dezen de •A De Step verstuiver beschermt en behoudt de kracht en de geur van uw parfum (zelfs in het vliegtuig). Voor die ragfijne, uiterst zuinige ver stuiving: alleen Step. Grote koliek- tie elegante modellen. Nu zelfs een after-shave verstuiver voor heren. Alleen een verstuiver van Step biedt haast onbeperkte garantie en wereld beroemde service. Let dus op! Een echte Step-verstuiver herkent u aan de blauwe verpakking. Let op het merk: PARIS Voor Nederland: Fresiaplein 3 - Wassenaar Tel. 01751-4247. LEIDSCHENDAM (ANP) Een fout van een overwegwachter heeft donderdag aan een persoon het leven gekost. Een tweede werd ernstig gewond. Zij zaten in een auto, die op een beveiligde overweg in Leidschendam werd aangereden door een trein, die van Den Haag Hollandse Spoor op weg was naar Rotterdam Hof plein. De overwegwachter had de bomen weer opengedraaid, nadat een trein in de andere richting was gepasseerd. Een uur lang zijn beide sproren versperd ge weest. De passagiers werden zolang tus sen Leidschendam, Pijnakker en Delft met bussen vervoerd. (Van onze corespondent) ENSCHEDE Een zenuwpatiënt van het r.-k. ziekenhuis van Enschede, de 17-jarige G. O. uit Neede heeft zich byna een uur lang in de 40 meter hoge schoor steen van dat ziekenhuis verschanst tot dat een brandwacht hem wist te over reden naar beneden te komen. Al die tijd had O. geweigerd aan ver zoeken van politie en brandweer om naar beneden te komen gehoor gegeven. Toen greep hij de touwladder, die de brand weer aan de schoorsteen had gespannen en kwam rustig naar beneden. O. was gevlucht, toen hij van de ene naar de andere afdeling werd gebracht en had zioh via een luik op het dak gewerkt, waar hij in de schoorsteen klom. VALKENSWAARD (ANP) Vandaag gaan minister P. de Jong en staatsse- G. Peynenburg naar Borkel en Schaft, twee gehuchten ten zuiden van Val- kenswaard, op bezoek by luitenant-ko lonel P. Swart die, met een aantal men sen van zyn 41 pantserinfanteriebatal- jon uit Ermelo en van 101 tankbataljon uit Amersfoort, doet waar geen enkele andere militair dit jaar de kans toe krijgt: met tanks en gepantserde (AMX) personeelsvoertuigen over particuliere gronden rijden. Hier wordt niet alleen onderzocht wat de voertuigen kunnen presteren, maar ook waartoe deze niet in staat zijn. De boeren vinden dat niet erg. Want met de huur die ze voor hun land krijgen, springen ze goed uit en de schade wordt gratis hersteld. Defensie heeft in deze streek dit jaar dan ook ruim 1000 ha kunnen „inhuren", ter wijl dat vorig jaar ongeveer de helft was. Een goede huur betalen plus de scha de herstellen maakt dit soort van oefe ningen uiteraard wel tot een dure zaak. Vorig jaar moest in dit gebied voor een week oefenen exclusief de huur een bedrag van 200.000 'betaald worden aan herstel van de schade. De militaire autoriteiten achtten echter de ervaring en de scholing die men de dienstplich tigen hier kan geven, ruimschoots deze kósten waard. Bij die duizend hectaren bezuiden Valkenswaard waar de landmacht deze week over kan beschikken, blijft het dit jaar. Vorig jaar toen er voor het eerst een proef met deze oefeningen werd genomen kon men behalve bij Valkenswaard ook bij Uddel, op het landgoed Groenendaal tussen Apeldoorn en Arnhem, bij Steenwijk en Dij Wijs ter terepht. Voor dit jaar is ook getracht om in Overijssel, bij Rechteren, over gronden te beschikken. Maar dat is op het laatste moment niet gelukt, omdat men niet voldoende aaneengesloten gronden kon krijgen. Deze week sturen infanteristen en cavaleristen hun AMX-voertuigen en tanks door de modder rond Borkel, Schaft, Voorste Brug, Achterste Brug en nog enkele andere gehuchten en doen unieke ervaring op. Ze „nemen" een echte sloot, door kruisen een ingezaaide akker, maar ry den niet maar raak, want ze weten dat ze hoe sterk de spanning van het ge vecht ook stygt, nauwlettend in de ga ten gehouden worden door de „schade- commissaris", majoor J. de Geus. Diens devies is; „schade aanrichten is onver- mydelyk, maar wie opzettelyk vernielt vliegt er uit". Door „Schade" wijs geworden heeft hij dit jaar een aantal maatregelen ge troffen, die de schade-uitkeringen zo veel mogelijk zullen beperken. „Ik heb nu al een mannetje met een atlasknij pertje rondrijden, die afwaterings slootjes die door tanks dichtgereden zijn onmiddellijk weer open gooit en daardoor inundatie voorkomt." Voor de oefenende troep zit het er bijna weer op. Vrijdag gaan de AMX- voertuigen naar Valkenswaard en de centuriontanks naar Eindhoven om op de trein gezet te worden. In Buitenhei- de moeten ze dan weer een jaar wach ten voordat ze een 48-tons tank over een boerenerf kunnen zien rijden. Op de foto: Centuriontanks „ploe gen" door het terrein.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 15