Italianen dicteren de
moderne automode
PROTEST
TEGEN
KIJKGELD
Landmacht oefent op
particuliere gronden
het overhemd
vele troeven
Turijnse autosalon
laatste in
herfstseizoen
Speciale modellen voor
filmsterren en oliekoningen
TRICOT
PAPEGAAI TE
ROME MELDE
SCHOTWONDEN
Nieuwe Primula
KOSTEN: 2 TON PER WEEK
Automobilist na
redding uit
water overleden
Een Goya stelen
Tips- lips - tips - tips
Modecentrum
Vooral sportief
parfum nevelfijn verstoven
'Sj>.
Overwegwach ter
veroorzaakt dood
van automobilist
Zenuwpatiënt klimt
in 40 meter hoge
schoorsteen
parfum perfekt afgesloten
Sloot nemen
V makkelijk
snel gewassen
Jf» nooit strijken
a
nooit kreuken
4 lang meegaan
^aangenaam ventilerend
Jf, gecontroleerd
'alom verkrijgbaar
ROME (UPI) De politie van
Rome onderzoekt de zaak van de
beschoten papegaai van Sign or Vin-
cenzo Coscia, die de aandacht van
zijn meester op zijn pootwond ves
tigde met de vele malen herhaalde
mededeling: „Ze schotenze
schoten.
In de kooi van „Amedeo", een
papegaai van 9 miljoen lire die op
het balkon in de zon was gezet,
vond de politie vier kogels. Ze zijn
meegenomen voor een onderzoek in
het politielaboratorium. Amedeo is
aan de beterende hand.
Amedeo is de tweede papegaai in
Rome die van zich doet spreken. In
oktober deelde een echtpaar mee,
dat zijn stomme zoontje de woor
den was gaan nazeggen die pape
gaai Ciccio van andere jongens had
opgepikt.
In Turijn gaat sedert de vorige week
de zevenveertigste internatio
nale automobieltentoonstelling, de
vierde en laatste herfstsalon. Het
meeste nieuws, dat in Frankfort, Pa
rijs en Londen werd gebracht, staat
nu ook In de Italiaanse autostad ge_
exposeerd. Twaalf landen zijn hier
met 527 inzendingen vertegenwoor
digd. Als commercieel autocentrum,
met uitzicht op heel Italië, is Turijn
de laatste jaren gaandeweg belangrij
ker geworden. De tentoonstelling is
opnieuw uitgebreid en om alles te
kunnen onderbrengen, is er nog een
speciale provisorische hal bijgebouwd.
De stad vertoont overigens het nor
male tentoonstellingsbeeld: zware re
clame voor de auto en een nauwe
lijks voorstelbare parkeerellende. De
enige uitkomst is een ondergrondse
parkeertunnel. Zoals vele verkeers.
collega's, die moe worden van het
rondjes rijden, moesten wy ook onze
toevlucht zoeken tot een dergelijke
nooduitgang in de verkeerschaos. De
tarieven zijn vrij hoog, maar men is
zijn wagen tenminste kwijt.
De Italiaanse autoindustrie staat er
beter voor dan een jaar geleden. Ge
durende de eerste negen maanden
werden ruim 874000 personenwagens
gebouwd, wat circa 10% meer is dan
in dezelfde periode 1964. De export
is met goed 4% teruggelopen, maar
er gingen nog altijd 232000 auto's naar
het buitenland, dat is meer dan een
kwart van de totale produktie. De
invoer is gevoelig verminderd: 82000
personenwagens, d.i. 26% minder dan
het vorige jaar. Het grootste concern,
Fiat, heeft zijn posities kunnen hand
haven, vooral wegens het succes van
het 850-model, waarvan reeds een
half miljoen stuks werden verkocht.
In Italië is de 850 de meest verkochte
wagen. Ook de coupé- en spider-ver-
sies van de „850" hebben hun doel
niet gemist.
In Turijn heeft Fiat een break-mo
del van de 500 geïntroduceerd. Het is
een klein wagentje, dat zich in moei
lijk terrein gemakkelijk beweegt.
Hiet neemt hellingen van max. 40%.
De firma Autobianchi, die nauw met
Fiat samenwerkt, heeft twee nieuwe
uitvoeringen van de „Primula" uit
gebracht, een tweedeurs en een vier-
deurs, met een max. vermogen van
resp. 59 en 62 pk. De topsnelheden
zijn achtereenvolgens 135 en 140 km
per uur. Het bijgeschaafde coupémo
del ziet er harmonischer en fraaier
iftt en het is zonder achterdeur, het
combi-trekje kwijt. De Primula heeft
een afgezwakte fast back (snelle rug)
gekregen, enigszins in de stijl van de
nieuwe Fiat 850 coupé. Het interieur
is degelijk en vrij comfortabel, met
afzonderlijke, sportief gemodelleerde
zetels voor. In een testbericht komen
we uitvoerig terug op de nieuwe Pri
mula-modellen.
De Turijnse salon heeft als speciale
attractie de verheven en dure show
van bijzondere carrosserieën, die de
namen dragen van de wereldbekende
Italiaanse vormgevers Pininfarina,
Bertone Ghia, Vignale, Zagato, Tou
ring, Frua, om maar enkele belang
rijke te noemen.. Deze firma's tonen
in een aparte hal hun hogeschoolpro-
dukten. Tal van speciale coupé's, die
meestal zijn afgeleid van standaard
modellen, staan hier in hun zachte,
harde, soms brutale naaktheid te
pronken. Het zijn de filmsterren van
onze autowereld, van staal en glas,
perfecte figuren, geraffineerd uitge
werkt. Men vraagt zich af: wie koopt
dergelijke vervoersmiddelen, die de
Italiaanse köetswerkkunstenaars met
passie en liefde voor het vak bouwen?
We zien hier in Turijn hoe een ge
wone auto kan worden opgewerkt en
hoe mooi hij kan worden aangekleed.
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 12 NOVEMBER 1965
15
(Advertentie)
(Advertentie)
MAARSSEN (ANP) In het acade
misch ziekenhuis in Utrecht is gisteren
overleden de 23-jarige heer P. D. Veen-
str uit Breukelen. De avond tevoren
reed hy door nog onopgehelderde oor
zaak met zijn auto in de Vecht te Maars-
sen. Door de samenwerking en het snelle
ingrijpen van politie, brandweer en bur
gers kon de heer Veenstra van de ver
drinkingsdood worden gered.
Zijn auto was bij het te water raken
gekamtelid, zodat er nog slechts een wiel
boven water uitstak. Drie voorbijgangers
schoten onmiddellijk te hulp. Onder hen
was een student van „Nijenrode", de heer-
Groen. Deze begaf zich vrijwel geheel
ontkleed in het ijskoude water. Samen
met een inmiddels gearriveerde politie
man, die eveneens in het water sprong,
slaagde hij erin de drenkeling via een
met moeite losgerukt portier te bevrij
den.
Door de ijlings toegesnelde brandweer
werd mond-op-mond-beademing toege
past op de levenloos lijkende drenkeling,
die na ongeveer vijf minuten weer teke
nen van bewustzijn vertoonde. Met een
ambulance werd de geredde naar het aca
demisch ziekenhuis in Utrecht overge
bracht. Van daav kwam donderdag het
bericht, dat de heer Veenstra aan bij het
ongeluk opgelopen schedelletsel is overle
den.
LONDEN (Reuter) Ik heb het
schildery gestolen om er de aan
dacht op te vestigen dat gepensio
neerden vrijgesteld dienen te wor
den van t.v.-kijkgelden.
Hierop komt de verklaring neer
die de verdachte van de diefstal
van een portret van Goya uit het
nationale museum uitsprak voor
een rechtbank in Londen.
De verdachte, de 61-jarige werk
loze vrachtrijder Kempton Bun-
ton, zei: „Als de staat anderhalf
miljoen gulden voor een schilderij
betaalt kan zij best de gepensio
neerden vrijstellen van kijkgeld."
Hij wil t.v.-toestellen zodanig la
ten inrichten, dat zij slechts uit
zendingen van de commerciële
zenders en niet van de BBC kun
nen opvangen. Zijn eigen toestel
is op die manier gewijzigd. Hij
heeft al een keer in de gevangenis
gezeten, omdat hij weigerde kijk
geld te betalen. De rechtbank zal
later uitspraak doen.
TURIJN, november. Voor de
Italiaanse koetswerkartiesten is
de Turijnse automobiel-tentoon
stelling een jaarlijks terugkerend
festival. Hier tonen ze hun
nieuwste creaties, speciale car
rosserieën voor allerlei modellen,
estetisch verfraaid en behaaglijk
gestroomlijnd. Sommige kan men
met wat gedurfde fantasie als
„feministisch" beschouwefi, maar
andere maken met hun manne
lijke figuur en agressief gezicht
weer veel goed. Men vraagt zich
onwillekeurig af of dit exclu
sieve bedrijf wel rendabel is.
Natuurlijk komen de geëxpo
seerde prachtexemplaren in han
den van liefhebbers terecht,
maar om blijvend succes te heb
ben moet een maatkostuum door
de auto-industrie voor de serie-
bouw worden goedgekeurd. In
dit geval moeten de koetswerk
veranderingen geen nadelige in
vloed hebben gehad op de rij-
eigenschappen. De vormgevers
beijveren zich dan ook steeds
meer om bij hun constructies de
aangeboren eigenschappen van
fabriekswagens volledig tot hun
recht te doen komen, en deze
te verbeteren.
fsnhLmoelenJ onze kunstzinnigheid en
v« m» b a wiie loop laten' maar
weinig houden met de praktijk. Tech-
I TH+fGEN in een auto kunnen ve-
TipnH0QrZa^en hebben. De meest
M ?jn;- ,in ont)alans zijnde
ten of'lowiH ,kntlsch toerental, versle
gend is Hol agers etc' Minder be
ogen a'anlplr versleten kruiskoppe-
Ti\] hevipp Sr nen §even tot soms
de carrnJpiM \jngen van het stuur en
**WrüvtoE k h-de aut0 imet voor'
voor. kier nogal gevoelig
ofr«an!1|,a','ap'!raan van de radiateur
1 kunt U nw«, ,m.otorblok verstopt? Dan
H» terdSdTw '"stoPPing met
ziin of d(™ en want de kra-
opende tnJ!tCOj Ueerd dat deze in ge-
•Mwdoorvoer hebbem rechWoOTSaande
verf kÜ" aCCUS hebben niet zo bar
I door» naafT'1-.3™. he' deksel, waar-
hi en s,eken- Een te de.
tie Mol S mag. dan ook n°oit
een Kbros+l gewr|kt door er bijv.
schuiven /ifa101! ,als befbo°m onder
Pool dan kunt fm zeer vast om de
'ets wijder trLUM de gIeuf in de klem
!i bet een fff, u make": n°8 heter
schaffen ZokT Jï kkertje aan te
en dan ker'je kost een paar
n '°°Pt u geen risico.
Wel eens voor da' een
gaat v(ftr!Leen of meerdere „bul-
e band njt 1™ ,op de zijkanten van
"Wijk, wam T, cbl,nsel is niet onge-
"hes De lucht nl op 'uchtsepa-
*'g tussen de r/n i en vmdt dan een
buitenste rubhfS ??n door naar de
wordt van hei ram e rubberlaag
fe'ische rubberwfnu ged'"Uk' en de rian
P? 15 beslist tï d, vormt een bb'ns.
'bbe band door tf S- met een derge-
te blijven rijden
"sa8t maar.
1)? heer c i rv
j^rmeerd wordennb°SchuW 11 graag ge'
Volvo-fabrieken w€r' j et adres van
Sa* en de wib es van de oc~
nLnader<t moet wordPn aar°P deze laatste
niek en vormgeving moeten samengaan
en in harmonie leven". Dit is de mening
van de bekende autostilist Bertone, met
wie we een gesprek hadden over de
haute couture in de ge-
M motoriseerde wereld. „E-
Êm M|| venals in de kledingmo-
decentra maken we ver-
fijnde produkten, die zo
te zeggen .toonaangevend'
moeten zijn, d.w.z. dat
ze acceptabel zijn voor
iedereen. De industrie
aI moet nieuwe impulsen
krijgen. We constateren
dat er een algemeen stre
ven is naar aantrekkelij-
m ker lijmen en deze hoe-
11^1 ven werkelijk niet op-
ri|| zienbarend te zijn. We
willen de constructie-af
delingen van de automo
bielfabrikanten aansporen tot het bou
wen van zuiver en harmonisch gesti
leerde modellen, met hoog opgevoerd
comfort. De sportieve lijn is in de mode
gekomen.
„Persoonlijk houd ik alleen maar van
sportieve wagens", zegt Bertone terwijl
zijn blik afdwaalt naar de Iso Grifo GL
Coupé, die uitdagend in zijn stand flon
kert. „Voor mijn vrouw en mij we
zijn maar met z'n tweeën is dit de
ideale reiswagen". De.Grifo, die dooir d^
firma ISO in kleine serie wordt ge
bouwd, is laag en gestrekt (1.20 m hoog,
4.43 m lang) en hij weegt 1280 kg. Ber
tone: „Een sportieve wagen moet solide
en sterk zijn". De vorm is niet overdre
ven weelderig, maar zuiver en gedistin
geerd. De cockpit is comfortabel en
overdadig geïnstrumenteerd. De motor
laat na het «starten een zacht gezoem
horen. Het is een 365 pk Chevrolet
Corvette-machine, die goed is voor 260
km per uur. Deze kostbare Gran Turis-
mo heeft bekrachtigde schijfremmen
rondom. In dezelfde beheerste stijl heeft
Bertone de Ford Mustang een nieuw
maatpak gegeven. Het unieke model
stond reeds op de autoshow in New
York en het demonstreerde een ver
heffend stuk Italiaanse vormgeving.
De mechanische delen zyn by de Ber
tone Mustang niet veranderd, maar om
de hele frontparty 11.5 cm dichter by de
grond te brengen, moesten de radiateur
en de stuurkolom worden verlaagd. Op
zijn Italiaans ziet de Mustang er inder
daad voordeliger en beter geproportio
neerd uit. Het profiel is effen en onge
kunsteld en de zyiyn is zonder onder
breking getrokken. Bertone: „We heb
ben bier niet gezocht naar sensationele
effecten, maar ons gehouden aan klas
sieke oplossingen. De wijzigingen om
vatten de maten, de zitposities van de
bestuurder en de passagiers en natuur
lijk de totaalaanblik". We vonden de
voorzetel ideaal. Het stuurwiel is lager
en rechter dan in de standaard Mustang
(fast back), het is mogelijk met ge
strekte armen te ryden en de versnel
lingspook zit precies waar hy moet
zyn. De achterzittlngen zyn ruim en
gerieflijk. Het uitzicht is buitengewoon
goed, doordat alle dakstylen aanmerke-
lyk dunner zyn gemaakt.
De koffer is lager en gemakkelijker
toegankelijk geworden. Met zo'n wagen
mag men de wintersport nie>t missen en
daarom heeft Bertone in het comparti
ment ruimte voor ski's vrijgemaakt. De
achterzetels zijn neerklapbaar en met
twee personen in de auto kan de koffer
bak worden verlengd. Ook in dit geval
is de bijzondere sportversie van de
Mustang niet alleen het produkt van
een artistieke geest, maar ook een voor
beeld van praktisch doordenken en rea
liteitsbesef.
De Dinovan Pininfarina met
1.6 liter Ferrari-motor dik
vloeiend en progressief.
centrum van de automobielindustrie is,
zoals Parys de stad van de damesmode
en Londen van de herenmode is. Ver
scheidene modellen, waarin het brede
autopubliek rydt, zyn op de tekentafels
in Italië geschetst. By Fiat, Alfa Romeo,
Lancia, Ferrari en Maserati zyn van
zelfsprekend de beste ontwerpers kind
in huis. Van allerlei standaardmodellen
zyn hier interessante, vaak dure, min
of meer geslaagde speciale versies ge
maakt, waarvan een aantal aan de serie-
bouw is toegekomen. De Italiaanse cou
turiers zyn ook verantwoordelyk voor
vele buitenlandse modellen. Pininfarina
heeft byvoorbeeld BMC aan een nieuwe
succesvolle modelyn geholpen. Hy ont
wierp voor Peugeot de nieuwe „204" en
eerder de „404". Bertone werd door
BMW in de arm genomen en Hans Glas
deed voor de 2600 V 8 Coupé een be-
roe(p op Frua, De in Londen gepresen
teerde Triumph 1300 is getekend door
Giovanni Michelotti.
Dit rijn recente voorbeelden. Ook an
dere autofabrikanten, vooral in Ameri
ka en zelfs in Japan, laten zich door Ita
liaanse koetswerkmeesters adviseren.
Uit de Verenigde Staten komen regel
matig bestellingen binnen van miljo
nairs, filmsterren en industriëlen. De
verkoopleider van de firma Ghia. Mario
Capitani. vertelde ons dat op de spe
ciaal gebouwde Barracuda 450 SS, met
Chryslermotor (200 km per uur), reeds
diverse Amerikaanse orders zijn bin
nengekomen. Ghia bouwde voor een
Amerikaan ook een Bugatti op een ori
gineel chassis, verder een spider-versie
van de Cobra in opdracht van Shelby
American, een GT- en racewagen met
een zeven liter motor van 431 pk. Deze
zwaar gestroomlijnde. Cobra ziet er zo
agressief uit. In het komende wedstrijd-
seizoen zal Ghia met een „Ghia-De To-
maso 5 liter" deelnemen aan Daytona,
Sebring, Targa Florio, Nurburgring en
Le Mans.
De Italiaanse koetswerkartiesten heb
ben voorliefde voor sportieve lijnen. Van
elke gewone auto maken ze een elegant,
gestroomlijnd coupétje. Vignale heeft
een Opel Kadett Coupé (2+2) uitge
bracht, Bertone werkte in dezelfde geest
de Simca 1000 en de Fiat 850 op. De
grote Pininfdrina (en zoon Sergio) was
in Turijn door niet minder dan 17
ko etsw er kmodellen vertegenw oor digd
In het middelpunt van de belangstelling
stond natuurlijk de „Dino", een proto
type met een 1.6 liter Ferrarimotor, die
door Fiat in een kleine serie zal wor
den gebouwd ten behoeve van de ra-
cerij. Het zeer lage, extravagante geval
heeft een dik vloeiende, nogal progres
sieve lijn. Normaler, minder opzichtig
is de speciale versie van Piriiniarina's
Fiat-Abarth 1000. Indrukwekkend is de
Lamborghini 3500 GT van Touring 02
cil. 280 pk), gracieus en aantrekkelijk
zijn de Moretti-versies Fiat 1500 en
16Q0 s. We kunnen de vele aparte en
sportieve carrossérieën niet allemaal
voorstellen.
De volgende week vragen we graag
nog aandacht voor twee interessante
modellen: de nieuwe veiligheidsauto
„Secura" van de firma OSI en de „Gran
Sport" van Alfa Romeo, die door za
gato is geconstrueerd naar het voorbeeld
van de vroegere „Alfa Romeo 1750". Dit
beroemde model komt nu in zijn origi
nele vorm, maar dan aangepast, terug.
H.
"naderd m °C"
I 0m wt orden-
I ff.Van «t merGbJ;?innen' de importri
j 'f-^tomobieipn en cornbina.
Jtoginnegracht in 1/ Y' Niham, Ko-
fabrieksdirectie V, '?-Gra.venhage
K'Jïen Mar AR e,nkt door t(
«eden. A'B- Volvo
In Italië hebben vele kleine firma's
zich op de automode gespecialiseerd. Ze
doen dit met veel financiële nood. De
ene heeft meer succes dan de andere.
Men mag wel zeggen dat Turyn het
Met dit laag-btj-de-grondse
snelhetdsmon'ster gaat de firma
Ghia aan diverse races meedoen.
ff» gevestigd te 's-
jrooiraad w'tsenplein 6. E
Ko-
?e
te
Göteborg
•Graven-
Deze oc-
- .v
*LTn het 2±nr„'n een beoorde
M?de uitvinding S Van een ver"
Jfto'aanvrage nVp» wanneer een
*«»nbfhaa7rif"ko,Js,lR ge-
hl! °,mtrem de mL ?Fdlend Advie.
Zaald «WittwernSjk,heden van eer
w+°°iaanvra J 2r de indiening va-
J8emachliS'l S kUnnen bij de oc
rJerk%£) w'?en b9 "Ctroo.
kedsr. We''n? van j&i '"gewonnei
I Wvi £rt niet tote?p!°ltatiemogelijv
kaneVev"f aai
hand Cim m dezen de
•A
De Step verstuiver beschermt en
behoudt de kracht en de geur van
uw parfum (zelfs in het vliegtuig).
Voor die ragfijne, uiterst zuinige ver
stuiving: alleen Step. Grote koliek-
tie elegante modellen. Nu zelfs een
after-shave verstuiver voor heren.
Alleen een verstuiver van Step biedt
haast onbeperkte garantie en wereld
beroemde service. Let dus op! Een
echte Step-verstuiver herkent u aan
de blauwe verpakking. Let op het
merk:
PARIS
Voor Nederland: Fresiaplein 3 -
Wassenaar Tel. 01751-4247.
LEIDSCHENDAM (ANP) Een fout
van een overwegwachter heeft donderdag
aan een persoon het leven gekost. Een
tweede werd ernstig gewond. Zij zaten in
een auto, die op een beveiligde overweg
in Leidschendam werd aangereden door
een trein, die van Den Haag Hollandse
Spoor op weg was naar Rotterdam Hof
plein. De overwegwachter had de bomen
weer opengedraaid, nadat een trein in de
andere richting was gepasseerd. Een uur
lang zijn beide sproren versperd ge
weest. De passagiers werden zolang tus
sen Leidschendam, Pijnakker en Delft
met bussen vervoerd.
(Van onze corespondent)
ENSCHEDE Een zenuwpatiënt van
het r.-k. ziekenhuis van Enschede, de
17-jarige G. O. uit Neede heeft zich byna
een uur lang in de 40 meter hoge schoor
steen van dat ziekenhuis verschanst tot
dat een brandwacht hem wist te over
reden naar beneden te komen.
Al die tijd had O. geweigerd aan ver
zoeken van politie en brandweer om naar
beneden te komen gehoor gegeven. Toen
greep hij de touwladder, die de brand
weer aan de schoorsteen had gespannen
en kwam rustig naar beneden. O. was
gevlucht, toen hij van de ene naar de
andere afdeling werd gebracht en had
zioh via een luik op het dak gewerkt,
waar hij in de schoorsteen klom.
VALKENSWAARD (ANP) Vandaag
gaan minister P. de Jong en staatsse-
G. Peynenburg naar Borkel en Schaft,
twee gehuchten ten zuiden van Val-
kenswaard, op bezoek by luitenant-ko
lonel P. Swart die, met een aantal men
sen van zyn 41 pantserinfanteriebatal-
jon uit Ermelo en van 101 tankbataljon
uit Amersfoort, doet waar geen enkele
andere militair dit jaar de kans toe
krijgt: met tanks en gepantserde (AMX)
personeelsvoertuigen over particuliere
gronden rijden.
Hier wordt niet alleen onderzocht
wat de voertuigen kunnen presteren,
maar ook waartoe deze niet in staat
zijn. De boeren vinden dat niet erg.
Want met de huur die ze voor hun land
krijgen, springen ze goed uit en de
schade wordt gratis hersteld. Defensie
heeft in deze streek dit jaar dan ook
ruim 1000 ha kunnen „inhuren", ter
wijl dat vorig jaar ongeveer de helft
was.
Een goede huur betalen plus de scha
de herstellen maakt dit soort van oefe
ningen uiteraard wel tot een dure zaak.
Vorig jaar moest in dit gebied voor een
week oefenen exclusief de huur een
bedrag van 200.000 'betaald worden
aan herstel van de schade. De militaire
autoriteiten achtten echter de ervaring
en de scholing die men de dienstplich
tigen hier kan geven, ruimschoots deze
kósten waard.
Bij die duizend hectaren bezuiden
Valkenswaard waar de landmacht deze
week over kan beschikken, blijft het dit
jaar. Vorig jaar toen er voor het
eerst een proef met deze oefeningen
werd genomen kon men behalve bij
Valkenswaard ook bij Uddel, op het
landgoed Groenendaal tussen Apeldoorn
en Arnhem, bij Steenwijk en Dij Wijs
ter terepht. Voor dit jaar is ook getracht
om in Overijssel, bij Rechteren, over
gronden te beschikken. Maar dat is op
het laatste moment niet gelukt, omdat
men niet voldoende aaneengesloten
gronden kon krijgen.
Deze week sturen infanteristen en
cavaleristen hun AMX-voertuigen en
tanks door de modder rond Borkel,
Schaft, Voorste Brug, Achterste Brug
en nog enkele andere gehuchten en
doen unieke ervaring op.
Ze „nemen" een echte sloot, door
kruisen een ingezaaide akker, maar ry
den niet maar raak, want ze weten dat
ze hoe sterk de spanning van het ge
vecht ook stygt, nauwlettend in de ga
ten gehouden worden door de „schade-
commissaris", majoor J. de Geus. Diens
devies is; „schade aanrichten is onver-
mydelyk, maar wie opzettelyk vernielt
vliegt er uit".
Door „Schade" wijs geworden heeft
hij dit jaar een aantal maatregelen ge
troffen, die de schade-uitkeringen zo
veel mogelijk zullen beperken. „Ik heb
nu al een mannetje met een atlasknij
pertje rondrijden, die afwaterings
slootjes die door tanks dichtgereden
zijn onmiddellijk weer open gooit en
daardoor inundatie voorkomt."
Voor de oefenende troep zit het er
bijna weer op. Vrijdag gaan de AMX-
voertuigen naar Valkenswaard en de
centuriontanks naar Eindhoven om op
de trein gezet te worden. In Buitenhei-
de moeten ze dan weer een jaar wach
ten voordat ze een 48-tons tank over
een boerenerf kunnen zien rijden.
Op de foto: Centuriontanks „ploe
gen" door het terrein.