Zerokunst op Pier
van Scheveningen
Kroestjev wilde oorlog
om erkenning van
Oost-Berlijn riskeren
heetman
Waar U ook heen wilt in Amerika, vlieg van Amsterdam
per KLM naar New York en U komt er gemakkelijker!
Reis- en Passagebureau MEEUS N.Y.
KLM VLIEGREIZEN
Monstermolen
Totale poëzie
DAGBOEK VAN PENKOVSKI:
Geen kinderwagen
Welbewust
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG De Scheveningse Pier
zal van 15 april tot 6 mei van het vol
gend jaar een ongewone aanblik bieden.
Op het wandelhoofd met de daaraan
verbonden eilanden en op het Boule
vardgedeelte vóór het entree, zal een
groots opgezette tentoonstelling wórden
gehouden van avantgardistische kunst
onder auspiciën van de bekende Zero-
groep. Naast de beeldende kunst die
men zich ongeveer moet voorstellen als
een uitgebreide collectie pop-art in groot
formaat, zullen er ook literaire mani
festaties plaatsvinden, terwyl de muziek
en de kleinkunst niet vergeten worden.
Ongeveer vijftig moderne kunstenaars
zullen er aan deelnemen die dan tege
lijk tien landen vertegenwoordigen. De
internationale ZerorNulclub .stelt %iph
voor een beeldprojectie te geven van de
combinatie expositie én de ruimte
waarin deze zich bevindt. Veel van wat
in de nieuwe stijl bedacht en ontwor
pen wordt, voelt zich altijd min of meer
gevangene tussen de museum wan den.
Nu men de pier ter beschikking krijgt,
(die zelf al een Zero-structuur bezit
volgens de avantgardisten) kan men
gaan werken met ruimte, zee, lucht,
zonneschijn en wind) 't wil nog wel
eens waaien te Scheveningen
De badplaats-elementen zullen op een
speciale manier tastbaar, worden ge-
maak: door middel van apparaten die
misschien niet in de gangbare kunst
oor vallen maar die een zichtbare
vorm gaan geven aan wat wij gewoon
lijk maar op de koop toe nemen.
£o zal b.v. de wind zichbbaar worden
m een monstermolen, het zonlicht
Zo zal de Pier er na 15 april 1966
uitzien als de Zerokunstenaars hun
experimentele apparaten opgebouwd
hebben.
zal opgevangen worden in speciaal ge
construeerde reflectoren, he.t geluid van
zee en golven zal op een vernuftige
wijze geïntensiveerd worden, de warmte
zal o-p bepaalde gedeelten van de Pier
in een kunstmatig drooggehouden ruim
te opgevangen zijn: de Duitse architect
Ruhnau zal daartoe bepaalde projecten
van: Yves Klein uit Parijs uitvoeren.
Voorts komt er een cabine voor „To
tale poëzie" waarin door middel van
dia's, filmprojecties, bandopnamen, etc.
de hedendaagse poëzie te beluisteren zal
zijn. Denkelijk wordt ook de lichtkrant
ingeschakeld. Het plan is om de ten
toonstelling, buiten de Pier, in delen
in een tent op Je houwen, Over het ca
baret worden nog onderhandelingen ge
voerd met Duitse kunstenaars. De Ne
derlandse Zero-mensen die een belang
rijk aandeel hebben in de organisatie en
de realisatie van deze toekomstige ten
toonstelling (die wel enig opzien zal
baren) zijn Armando, Bas Vaandeldra
ger, Hans Sleutelaar, letterkundigen,
Henk Peters en Jan J. Schoonhoven,
schilders en letterkundigen Leo J. Ver
boom, directeur van de Intern. Galerij
Orez 'te Den Haag en de voordachtkun-
stenaar Albert Vogel, die mede direc
teur van genoemde expositiezaal is.
Vlieg van Amsterdam per KLM DC-8 jet in 8 uur en 15 minuten
naar New York en heel de Nieuwe Wereld ligt binnen Uw directe
bereik. Dezelfde dag nog, dank zij de vlotte doorverbindingen
die soepel op Uw KLM-vlucht aansluiten. Per KLM komt U
altijd op een gerieflijk uur aan: in de middag. Dat betekent: U
kunt letterlijk nog alle kanten uit. Naar Chicago, Philadelphia,
Washington D.C., Detroit, New Orleans of waar U maar heen
wilt. Nog vóór de nacht bent U op Uw plaats van bestemming.
Heel Uw reis van Zuid-Nederland naar Noord-Amerika past als
een legpuzzel in elkaar: Uw sneltrein naar Amsterdam-Centraal-
Station sluit precies aan op Uw KLM-bus; Uw bus op Uw KLM
DC-8 jet; Uw DC-8 jet-vlucht op alle belangrijke Amerikaanse
doorverbindingen. Meer redenen om deze snelle KLM-weg te
kiezen? Leest U maar verder.
U kunt gaan wanneer U wilt
1. Vliegen per KLM betekent: U kunt
praktisch vertrekken wanneer U wilt. U
kunt kiezen uit liefst 16 rechtstreekse
vluchten per week naar New York. En
weer of geen weer, altijd hebt U naar Am
sterdam een snelle, comfortabele èn voor
delige treinverbinding. Een KLM-bus
wacht aan het Amsterdam-Centraal Station
(uitgang XJ-zijde) om U snel naar Schiphol
te brengen.
KLM-Transfer Meeting Service
2. Wilt U zo lang mogelijk profiteren van
de KLM-service? Zeg het even bij de
bespreking van Uw reis en de KLM haalt
U op Kennedy Airport af. U wordt dan
snel door de formaliteiten geloodst en
met een speciale KLM-limousine naar de
vertrekhal van Uw aansluitende vliegtuig
gebracht.
Nóg meer rechtstreekse
KLM-verbindingen over de Oceaan
3. Behalve naar New York vliegt de KLM
ook rechtstreeks per royale DC-8 jet naar
Montreal, Houston, Mexico City en An
chorage (Alaska). Waarom juist naar deze
plaatsen? Omdat deze steden, net als New
York, centra zijn van waaruit U direct
talloze bestemmingen kunt bereiken.
Voordelige retourtarieven
4. Als U minstens 14 en hoogstens 21
dagen in Amerika blijft, kunt U (behalve
op vrijdag, zaterdag en zondag) in be
paalde perioden gebruik maken van spe
ciale, gereduceerde retourtarieven in de
Economy Klasse. Hier zijn enkele voor
beelden:
New Yorkƒ1376.-
Montrealƒ1299.-
Houston 2026.-
Mexico City2303.-
Anchorage 2109.-
Philadelphia ƒ1450.-
Chicago ....ƒ1650.-
Washington D.C...ƒ1496.-
Detroit ƒ1569.-
New Orleansƒ1904.-
Steun van reisexperts
Neem voordat U op reis gaat even contact
op met Uw passage/reisbureau. U treft er
de vakman, die U alles kan vertellen over
tarieven, tijden, hotels, speciale tours,
termijnbetalingen en U tal van doordachte
tips kan geven. En dat allemaal kosteloos.
Boekingskantoor:
Willemstraat 7 3, Breda
Telefoon 01600—2.21.21 (10 lijnen)
■mm BOSKT UW-aamn
BIJ
(Advertentie)
I U)
j Alles wat in de Iniro-restau-
j ln heel Italië gedaan wordt,
jf' 8eslandaardiseerd worden, ver-
™e,5le ene ven' me' Toen hij zag hoe
Ik een bestelling van de kabel af-
ik, een blad grijp, de juiste scho-
'S en wijnkaraf op het blad zet en
es met de lift naar boven stuur, had
J,cr Seen belangstelling meer
r; rn werk. Hij heeft zelfs niet
«aar ae e enslift gekeken. Ik bedoel
hjtf at h') heslist dat luik niet
iet. H-ezl en evenmin heeft hij
merkt t1? aan de kabels opge
had ,'i a's hij het luik gezien
zien' hij he' opgelicht had en ge-
ter vert» kabels nog vier me_
al vr' in e schacht doorlopen;
tad m kabels goed bekeken
lólint 8emcrkt had dat deze ge-
öl 11 verlengd zi'n--" Carl°
Maar' uZ9n, sch°uders op. „Ja,
Waarom j 4 ni€ts «ezien.
1 ken? in i J r ook naar kij-
t Iniro i. - restaurants van de
fren Dïa nog nooit voorgeko-
standaard J"!! volgen ook een ge-
onderstel con'rolesysteem, ver-
op en neer h5"delaar lieP de kamer
■'e telken.'r, j0nrus4'ge hlik dwaa'.-
de wel rtl. ?r de jongeman. „Ik wil-
"m. Maar ai? ,)e °P'™isme kon de-
I lijkt mT da kan Jk helaas niet. Het
specteurc b'k dat die in"
rjPP»rt naar TuiMinZ1J.n een mtvoer'g
I "toeten dn. tJ. te 5'uren. Ze
me" ziin a een conclusie geko-
Schriivpti wat of aan wie
van za-
van za-
5 drijven"aan wat "f 'a
schrmj .e slechte gang
ken ln de Slechte gang
j? het restaurant toe?"
hïi gehoord kKe'?eruS vertelde mij
i fPecteur tpüpn j b°e de chef-in-
r ging IS I?6, bedriJ^leiders te-
fekregen 'dat die6!?01" hacl de indruk
dat 1 e "specteur vermoed.
'"-■WkikhS t,ïe5fslEii«5-
"tegelijk hrt h cdnjfsleidei'
houwbaar' hf„ hele stel - o
I n-, ,vas-
za»*n' ze
ook
wel zijn,"
-- haar geër-
ikV? "en '»n ":rTu voor graP"
I ,..heb al m verontrust.
geslapen 5nm; Q taanden rustig
f Wii Soms wenste^ ik wel dat
wa-
je
i 1J Qooit aan af* ^enste ik wel
E" in ,1 »i?InnS1 begonnen
Ssmaarl"0nde ."«f
•Smen 0" daar tot a e" dansge"
r "ren blijf ronHrh4ot de vroege och.
dL0(nbe"chaamdhA gen' Nu drijf je
f SDntion ^iog verder
I 2aak!" P°Uen met "en doodernstige
i ."waarom
DOOR HOWARD SHAW
rondhuppelen. Laat die jongen kalm
uitpraten." Carlo wierp haar een
dankbare blik toe. „Zoals ik al zei, er
is geen reden tot ongerustheid. Waar
om zouden ze mij verdenken? U be
kijkt de zaak van buitenaf. Als u
bij mij in de keuken was, zoudt u
zelf zien dat we volkomen veilig zijn.
Niemand let op mij. Ze laten mij al
leen in mijn hoekje. Wat doe ik
daar 'n Kelner boven neemt een be
stelling aan en brengt die naar een
van de bedrijfsleiders. Die schrijft een
bon uit, houdt er zelf een doorslag van
en stuurt het origineel naar beneden,
naar mij. Ik zet het bestelde op een
blad en stuur het naar boven. Daar
controleert hij de bestelling met zijn
doorslag van de bon en zet er een
krabbel op. Dat gebeurt misschien
duizend keer per dag. Als hij dui
zend bonnen naar beneden stuurt,
krijgt hij van mij duizend volle bla
den terug. Dat klopt als een bus en
niemand hoeft mij ergens van te ver
denken. Bij mij is alles in orde." De
boekhandelaar scheen nog niet over
tuigd te zijn. ,,U moet 't zo bekijken,"
ging Carlo verder, „die etenslift is
voortdurend in beweging. Negenen
twintig keer van de dertig gaat hij
vanuit de keuken omhoog en de der
tigste keer gaat hij naar beneden.
Die ene keer is de lift veertig se
conden verdwenen. Wie kan dat in
de gaten krijgen?"
De boekhandelaar staarde onrustig
naar het gerafelde karpet van de
hotelkamer.
„,0 ja, ik had haast nog iets ver
geten," zei de jongeman. „U weet
nog wel dat ik de eerste week van
onze samenwerking die honderden
flessen naar beneden gestuurd heb om
de trattoria aan een flinke voorraad
te helpen? Wel, de inspecteurs hadden
de daarop volgende inventaris gezien
en gemerkt dat er een massa drank
en wijn verdwenen was.
,,Ik wist hetf" jammerde de boek
handelaar. „Ik wist dat we toen een
fout gemaakt hadden!"
„Kalm, ouwe zeurpiet!" zei signora
Pandolfi. „En kijk mij niet de hele
tijd zo verwijtend aan. Zo lijk je nog
meer bijziende dan je in werkelijk
heid bentLuister rustig naar wat
die jongen te vertellen heeft. Jouw
klachten en opmerkingen moet ik de
hele dag in de tunnel al horen. Die
ken ik van buiten! Stil nou!"
„Ik moet toegeven dat ik even on
gerust was," vervolgde Carlo. „Ze
stelden mij ook vragen. Ze vroegen
iedereen naar die verdwenen flessen.
Een van de inspecteurs schijnt ook
bij de politie geïnformeerd te hebben.
Ze kwamen te weten dat de nacht
waker, die er voor. mij was en die
onverwacht verdween, een strafregis
ter had. Kort na de oorlog was hij
twee. of driemaal ingerekend voor
autodiefstal. Ze hebben nu een belo
ning een heel kleine natuurlijk
uitgeloofd om hem op te sporen,
maar ze hebben hem nog niet. Mis
schien heeft iemand hem gewaar
schuwd en heeft hij de kuierlatten ge
nomen. In ieder geval zijn die in
specteurs overtuigd dat de kwestie
van die flessen opgelost is en dat hij
ze gestolen heeft."
De boekhandelaar schudde zijn
hoofd, maar durfde niets meer op te
merken
„Het is trouwens niet zo, dat het
restaurant met verlies werkt," bracht i
Carlo naar voren. „Er wordt ver- J
diend, houd dat vooral goed voor
ogen. De kwestie is alleen dat er niet
genoeg verdiend wordt naar de zin
van de heren in Turijn. Vergeet niet
dat wij slechts een kleine dertig maal.
tijden per dag uit de keuken betrek
ken. Dat is een druppel in een em
mer vergeleken bij het aantal dat ik
per dag naar boven stuur."
„Ik zei al dat.je gek bent om je
zoveel zorgen te maken," verweet
signora Pandolfi de boekhandelaar.
Ze trok haar handschoenen aan. „Ik
ga naar huis en me wat opknappen
voor het tijd is om naar de tunnel te
gaan voor de lunch."
WASHINGTON (DPA) Oud-premier
Kroestjev heeft in 1961 het plan gehad,
na de ondertekening van een apart vre
desverdrag met Oost-Duitsland de toe
gangswegen naar Berlijn te blokkeren
en het risico van een conflict met het
westen te aanvaarden, zo staat te lezen in
het dagboek van Oleg Penkovski, de over-
Een kinderwagenWaar
om Is er ies heerlijkers dan
op moeders schouders te zitten en
je in slaap te laten wiegen als ze
door het dorp loopt? (Tajereeltje
in GomaKongo).
(Advertentie)
0P HET PUNT VAN KLEUR
ZIJN WIJ BIJZONDER KIESKEURIG
G I.A. Color-Gliding Nomtncliluro Xnn»
Kleur is namelijk in hoge mate prijsbepalend.
De mooiste - en dus kostbaarste - brillant is
kleurloos, als helder bronwater. De meeste
stenen hebben echter een van de 10 gradaties
tussen kleurloos en lichtgeel. Daarom beschik
ken wij over een speciale testapparatuur en
uiterst waardevolle „Master Stones" die ons
in staat stellen de subtielste kleurverschillen
te registreren. Elke brillant. krijgt dan ook een
zeer scherpe kleurbeoordeling die wij, mèt
exacte gegevens omtrent slijpvorm, gewicht,
zuiverheid en tluorescentie, vastleggen in het
Heetman-certificaat. Dit voor Nederland unieke
dokument geeft u door zijn volledigheid en
strenge objectiviteit volstrekte zekerheid om
trent de waarde van uw brillant.
EDELSTEENKUNDIGE F.G.A. DIAMANTEXPERT G.I.A.
ROTTERDAM - LIJNBAAN 92 - TELEFOON 11 6670
FILIAAL: OOSTZEEDIJK 155-157 - TELEFOON 122344
ste die in 1963 in de Sovjet-Unie wegens
spionage voor het westen is terechtge
steld. Penkovski's dagboek is uit de So
vjet-Unie gesmokkeld en zal binnenkort
als boekwerk worden uitgegeven door
een uitgever te New York.
Oostduitse pantsereenheden moesten de
toegangswegen naar Berlijn bezetten, ter
wijl parate Russische troepen aan de
oostelijke grens van Oost-Duitsland ge
reed zouden staan. Wanneer het westen
onderhandelingen met de Oostduitse troe
pen over de doortocht naar Berlijn zou
den hebben afgeslagen, moesten de Oost
duitse troepen het vuur openen. Intussen
moesten Russische tanks Berlijn bezetten.
Zouden de Oostduitse linies worden door
broken, dan moesten de Russische troe
pen direct aan de s-trijd deelnemen.
Volgens het dagboek' was Kroestjev er
echter zeker van, dat het westen met de
Oostberlijnse regering als gelijkberech
tigde partner in onderhandeling zou tre
den, voordat het tot een treffen met Rus
sische troepen zou komen. Op deze ma
nier zou naar de mening van Kroestjev
de erkenning van Oost-Berlijn kunnen
worden afgedwongen.
Penkovski schrift, dat het Oost
duitse leger welbewust slecht was
opgeleid en uitgerust, omdat steeds
gevreesd werd, dat het zich op ze
kere dag tegen de Sovjet-Unie zou
kunnen keren. Toen Kroestjev be
sloten had in de kwestie Berlijn ge
weld te gebruiken, werden de So
vjet-Russische tankeenheden in de
Sovjet-Unie, Polen en Tsjechoslowa-
kije in staat van groot alarm gebracht,
zo was Penkovski te weten gekomen.
Hij had een leidende functie bij de ge
heime dienst van zijn land en drong er
bij zijn partners in het westen op aan,
grote aandacht te schenken aan de tank-
afweer. Kroestjev zou nl. veel belang ge
hecht hebben aan het gebruik van tanks
in een oo.rlog om Berlijn. De Russische
generale staf zou daar scherpe kritiek op
uitgeoefend hebben. Er zou teveel geld
worden uitgegeven aan uitbreiding van
de tankeenheden, terwijl de bouw van
raketten, elektronische uitrusting en an
dere wapens zou worden verwaarloosd.
Maarschalk Varentsov, de chef van
Penkovski, zou over de plannen van
Kroestjev gezegd hebben: „Wij nemen een
te groot risico". De vastbeslotenheid van
het westen en de vele moeilijkheden in
de Sovjetrussische „oorlogsmachine" zou
den de leiding tenslotte gedwongen heb
ben de plannen op te geven, aldus he'
dagboek.
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 9 NOVEMBER 1965
(Advertentie)
Al wilt U naar het verste plekje van Amerika
MM