Zerokunst op Pier van Scheveningen Kroestjev wilde oorlog om erkenning van Oost-Berlijn riskeren heetman Waar U ook heen wilt in Amerika, vlieg van Amsterdam per KLM naar New York en U komt er gemakkelijker! Reis- en Passagebureau MEEUS N.Y. KLM VLIEGREIZEN Monstermolen Totale poëzie DAGBOEK VAN PENKOVSKI: Geen kinderwagen Welbewust (Van onze kunstredactie) DEN HAAG De Scheveningse Pier zal van 15 april tot 6 mei van het vol gend jaar een ongewone aanblik bieden. Op het wandelhoofd met de daaraan verbonden eilanden en op het Boule vardgedeelte vóór het entree, zal een groots opgezette tentoonstelling wórden gehouden van avantgardistische kunst onder auspiciën van de bekende Zero- groep. Naast de beeldende kunst die men zich ongeveer moet voorstellen als een uitgebreide collectie pop-art in groot formaat, zullen er ook literaire mani festaties plaatsvinden, terwyl de muziek en de kleinkunst niet vergeten worden. Ongeveer vijftig moderne kunstenaars zullen er aan deelnemen die dan tege lijk tien landen vertegenwoordigen. De internationale ZerorNulclub .stelt %iph voor een beeldprojectie te geven van de combinatie expositie én de ruimte waarin deze zich bevindt. Veel van wat in de nieuwe stijl bedacht en ontwor pen wordt, voelt zich altijd min of meer gevangene tussen de museum wan den. Nu men de pier ter beschikking krijgt, (die zelf al een Zero-structuur bezit volgens de avantgardisten) kan men gaan werken met ruimte, zee, lucht, zonneschijn en wind) 't wil nog wel eens waaien te Scheveningen De badplaats-elementen zullen op een speciale manier tastbaar, worden ge- maak: door middel van apparaten die misschien niet in de gangbare kunst oor vallen maar die een zichtbare vorm gaan geven aan wat wij gewoon lijk maar op de koop toe nemen. £o zal b.v. de wind zichbbaar worden m een monstermolen, het zonlicht Zo zal de Pier er na 15 april 1966 uitzien als de Zerokunstenaars hun experimentele apparaten opgebouwd hebben. zal opgevangen worden in speciaal ge construeerde reflectoren, he.t geluid van zee en golven zal op een vernuftige wijze geïntensiveerd worden, de warmte zal o-p bepaalde gedeelten van de Pier in een kunstmatig drooggehouden ruim te opgevangen zijn: de Duitse architect Ruhnau zal daartoe bepaalde projecten van: Yves Klein uit Parijs uitvoeren. Voorts komt er een cabine voor „To tale poëzie" waarin door middel van dia's, filmprojecties, bandopnamen, etc. de hedendaagse poëzie te beluisteren zal zijn. Denkelijk wordt ook de lichtkrant ingeschakeld. Het plan is om de ten toonstelling, buiten de Pier, in delen in een tent op Je houwen, Over het ca baret worden nog onderhandelingen ge voerd met Duitse kunstenaars. De Ne derlandse Zero-mensen die een belang rijk aandeel hebben in de organisatie en de realisatie van deze toekomstige ten toonstelling (die wel enig opzien zal baren) zijn Armando, Bas Vaandeldra ger, Hans Sleutelaar, letterkundigen, Henk Peters en Jan J. Schoonhoven, schilders en letterkundigen Leo J. Ver boom, directeur van de Intern. Galerij Orez 'te Den Haag en de voordachtkun- stenaar Albert Vogel, die mede direc teur van genoemde expositiezaal is. Vlieg van Amsterdam per KLM DC-8 jet in 8 uur en 15 minuten naar New York en heel de Nieuwe Wereld ligt binnen Uw directe bereik. Dezelfde dag nog, dank zij de vlotte doorverbindingen die soepel op Uw KLM-vlucht aansluiten. Per KLM komt U altijd op een gerieflijk uur aan: in de middag. Dat betekent: U kunt letterlijk nog alle kanten uit. Naar Chicago, Philadelphia, Washington D.C., Detroit, New Orleans of waar U maar heen wilt. Nog vóór de nacht bent U op Uw plaats van bestemming. Heel Uw reis van Zuid-Nederland naar Noord-Amerika past als een legpuzzel in elkaar: Uw sneltrein naar Amsterdam-Centraal- Station sluit precies aan op Uw KLM-bus; Uw bus op Uw KLM DC-8 jet; Uw DC-8 jet-vlucht op alle belangrijke Amerikaanse doorverbindingen. Meer redenen om deze snelle KLM-weg te kiezen? Leest U maar verder. U kunt gaan wanneer U wilt 1. Vliegen per KLM betekent: U kunt praktisch vertrekken wanneer U wilt. U kunt kiezen uit liefst 16 rechtstreekse vluchten per week naar New York. En weer of geen weer, altijd hebt U naar Am sterdam een snelle, comfortabele èn voor delige treinverbinding. Een KLM-bus wacht aan het Amsterdam-Centraal Station (uitgang XJ-zijde) om U snel naar Schiphol te brengen. KLM-Transfer Meeting Service 2. Wilt U zo lang mogelijk profiteren van de KLM-service? Zeg het even bij de bespreking van Uw reis en de KLM haalt U op Kennedy Airport af. U wordt dan snel door de formaliteiten geloodst en met een speciale KLM-limousine naar de vertrekhal van Uw aansluitende vliegtuig gebracht. Nóg meer rechtstreekse KLM-verbindingen over de Oceaan 3. Behalve naar New York vliegt de KLM ook rechtstreeks per royale DC-8 jet naar Montreal, Houston, Mexico City en An chorage (Alaska). Waarom juist naar deze plaatsen? Omdat deze steden, net als New York, centra zijn van waaruit U direct talloze bestemmingen kunt bereiken. Voordelige retourtarieven 4. Als U minstens 14 en hoogstens 21 dagen in Amerika blijft, kunt U (behalve op vrijdag, zaterdag en zondag) in be paalde perioden gebruik maken van spe ciale, gereduceerde retourtarieven in de Economy Klasse. Hier zijn enkele voor beelden: New Yorkƒ1376.- Montrealƒ1299.- Houston 2026.- Mexico City2303.- Anchorage 2109.- Philadelphia ƒ1450.- Chicago ....ƒ1650.- Washington D.C...ƒ1496.- Detroit ƒ1569.- New Orleansƒ1904.- Steun van reisexperts Neem voordat U op reis gaat even contact op met Uw passage/reisbureau. U treft er de vakman, die U alles kan vertellen over tarieven, tijden, hotels, speciale tours, termijnbetalingen en U tal van doordachte tips kan geven. En dat allemaal kosteloos. Boekingskantoor: Willemstraat 7 3, Breda Telefoon 01600—2.21.21 (10 lijnen) ■mm BOSKT UW-aamn BIJ (Advertentie) I U) j Alles wat in de Iniro-restau- j ln heel Italië gedaan wordt, jf' 8eslandaardiseerd worden, ver- ™e,5le ene ven' me' Toen hij zag hoe Ik een bestelling van de kabel af- ik, een blad grijp, de juiste scho- 'S en wijnkaraf op het blad zet en es met de lift naar boven stuur, had J,cr Seen belangstelling meer r; rn werk. Hij heeft zelfs niet «aar ae e enslift gekeken. Ik bedoel hjtf at h') heslist dat luik niet iet. H-ezl en evenmin heeft hij merkt t1? aan de kabels opge had ,'i a's hij het luik gezien zien' hij he' opgelicht had en ge- ter vert» kabels nog vier me_ al vr' in e schacht doorlopen; tad m kabels goed bekeken lólint 8emcrkt had dat deze ge- öl 11 verlengd zi'n--" Carl° Maar' uZ9n, sch°uders op. „Ja, Waarom j 4 ni€ts «ezien. 1 ken? in i J r ook naar kij- t Iniro i. - restaurants van de fren Dïa nog nooit voorgeko- standaard J"!! volgen ook een ge- onderstel con'rolesysteem, ver- op en neer h5"delaar lieP de kamer ■'e telken.'r, j0nrus4'ge hlik dwaa'.- de wel rtl. ?r de jongeman. „Ik wil- "m. Maar ai? ,)e °P'™isme kon de- I lijkt mT da kan Jk helaas niet. Het specteurc b'k dat die in" rjPP»rt naar TuiMinZ1J.n een mtvoer'g I "toeten dn. tJ. te 5'uren. Ze me" ziin a een conclusie geko- Schriivpti wat of aan wie van za- van za- 5 drijven"aan wat "f 'a schrmj .e slechte gang ken ln de Slechte gang j? het restaurant toe?" hïi gehoord kKe'?eruS vertelde mij i fPecteur tpüpn j b°e de chef-in- r ging IS I?6, bedriJ^leiders te- fekregen 'dat die6!?01" hacl de indruk dat 1 e "specteur vermoed. '"-■WkikhS t,ïe5fslEii«5- "tegelijk hrt h cdnjfsleidei' houwbaar' hf„ hele stel - o I n-, ,vas- za»*n' ze ook wel zijn," -- haar geër- ikV? "en '»n ":rTu voor graP" I ,..heb al m verontrust. geslapen 5nm; Q taanden rustig f Wii Soms wenste^ ik wel dat wa- je i 1J Qooit aan af* ^enste ik wel E" in ,1 »i?InnS1 begonnen Ssmaarl"0nde ."«f •Smen 0" daar tot a e" dansge" r "ren blijf ronHrh4ot de vroege och. dL0(nbe"chaamdhA gen' Nu drijf je f SDntion ^iog verder I 2aak!" P°Uen met "en doodernstige i ."waarom DOOR HOWARD SHAW rondhuppelen. Laat die jongen kalm uitpraten." Carlo wierp haar een dankbare blik toe. „Zoals ik al zei, er is geen reden tot ongerustheid. Waar om zouden ze mij verdenken? U be kijkt de zaak van buitenaf. Als u bij mij in de keuken was, zoudt u zelf zien dat we volkomen veilig zijn. Niemand let op mij. Ze laten mij al leen in mijn hoekje. Wat doe ik daar 'n Kelner boven neemt een be stelling aan en brengt die naar een van de bedrijfsleiders. Die schrijft een bon uit, houdt er zelf een doorslag van en stuurt het origineel naar beneden, naar mij. Ik zet het bestelde op een blad en stuur het naar boven. Daar controleert hij de bestelling met zijn doorslag van de bon en zet er een krabbel op. Dat gebeurt misschien duizend keer per dag. Als hij dui zend bonnen naar beneden stuurt, krijgt hij van mij duizend volle bla den terug. Dat klopt als een bus en niemand hoeft mij ergens van te ver denken. Bij mij is alles in orde." De boekhandelaar scheen nog niet over tuigd te zijn. ,,U moet 't zo bekijken," ging Carlo verder, „die etenslift is voortdurend in beweging. Negenen twintig keer van de dertig gaat hij vanuit de keuken omhoog en de der tigste keer gaat hij naar beneden. Die ene keer is de lift veertig se conden verdwenen. Wie kan dat in de gaten krijgen?" De boekhandelaar staarde onrustig naar het gerafelde karpet van de hotelkamer. „,0 ja, ik had haast nog iets ver geten," zei de jongeman. „U weet nog wel dat ik de eerste week van onze samenwerking die honderden flessen naar beneden gestuurd heb om de trattoria aan een flinke voorraad te helpen? Wel, de inspecteurs hadden de daarop volgende inventaris gezien en gemerkt dat er een massa drank en wijn verdwenen was. ,,Ik wist hetf" jammerde de boek handelaar. „Ik wist dat we toen een fout gemaakt hadden!" „Kalm, ouwe zeurpiet!" zei signora Pandolfi. „En kijk mij niet de hele tijd zo verwijtend aan. Zo lijk je nog meer bijziende dan je in werkelijk heid bentLuister rustig naar wat die jongen te vertellen heeft. Jouw klachten en opmerkingen moet ik de hele dag in de tunnel al horen. Die ken ik van buiten! Stil nou!" „Ik moet toegeven dat ik even on gerust was," vervolgde Carlo. „Ze stelden mij ook vragen. Ze vroegen iedereen naar die verdwenen flessen. Een van de inspecteurs schijnt ook bij de politie geïnformeerd te hebben. Ze kwamen te weten dat de nacht waker, die er voor. mij was en die onverwacht verdween, een strafregis ter had. Kort na de oorlog was hij twee. of driemaal ingerekend voor autodiefstal. Ze hebben nu een belo ning een heel kleine natuurlijk uitgeloofd om hem op te sporen, maar ze hebben hem nog niet. Mis schien heeft iemand hem gewaar schuwd en heeft hij de kuierlatten ge nomen. In ieder geval zijn die in specteurs overtuigd dat de kwestie van die flessen opgelost is en dat hij ze gestolen heeft." De boekhandelaar schudde zijn hoofd, maar durfde niets meer op te merken „Het is trouwens niet zo, dat het restaurant met verlies werkt," bracht i Carlo naar voren. „Er wordt ver- J diend, houd dat vooral goed voor ogen. De kwestie is alleen dat er niet genoeg verdiend wordt naar de zin van de heren in Turijn. Vergeet niet dat wij slechts een kleine dertig maal. tijden per dag uit de keuken betrek ken. Dat is een druppel in een em mer vergeleken bij het aantal dat ik per dag naar boven stuur." „Ik zei al dat.je gek bent om je zoveel zorgen te maken," verweet signora Pandolfi de boekhandelaar. Ze trok haar handschoenen aan. „Ik ga naar huis en me wat opknappen voor het tijd is om naar de tunnel te gaan voor de lunch." WASHINGTON (DPA) Oud-premier Kroestjev heeft in 1961 het plan gehad, na de ondertekening van een apart vre desverdrag met Oost-Duitsland de toe gangswegen naar Berlijn te blokkeren en het risico van een conflict met het westen te aanvaarden, zo staat te lezen in het dagboek van Oleg Penkovski, de over- Een kinderwagenWaar om Is er ies heerlijkers dan op moeders schouders te zitten en je in slaap te laten wiegen als ze door het dorp loopt? (Tajereeltje in GomaKongo). (Advertentie) 0P HET PUNT VAN KLEUR ZIJN WIJ BIJZONDER KIESKEURIG G I.A. Color-Gliding Nomtncliluro Xnn» Kleur is namelijk in hoge mate prijsbepalend. De mooiste - en dus kostbaarste - brillant is kleurloos, als helder bronwater. De meeste stenen hebben echter een van de 10 gradaties tussen kleurloos en lichtgeel. Daarom beschik ken wij over een speciale testapparatuur en uiterst waardevolle „Master Stones" die ons in staat stellen de subtielste kleurverschillen te registreren. Elke brillant. krijgt dan ook een zeer scherpe kleurbeoordeling die wij, mèt exacte gegevens omtrent slijpvorm, gewicht, zuiverheid en tluorescentie, vastleggen in het Heetman-certificaat. Dit voor Nederland unieke dokument geeft u door zijn volledigheid en strenge objectiviteit volstrekte zekerheid om trent de waarde van uw brillant. EDELSTEENKUNDIGE F.G.A. DIAMANTEXPERT G.I.A. ROTTERDAM - LIJNBAAN 92 - TELEFOON 11 6670 FILIAAL: OOSTZEEDIJK 155-157 - TELEFOON 122344 ste die in 1963 in de Sovjet-Unie wegens spionage voor het westen is terechtge steld. Penkovski's dagboek is uit de So vjet-Unie gesmokkeld en zal binnenkort als boekwerk worden uitgegeven door een uitgever te New York. Oostduitse pantsereenheden moesten de toegangswegen naar Berlijn bezetten, ter wijl parate Russische troepen aan de oostelijke grens van Oost-Duitsland ge reed zouden staan. Wanneer het westen onderhandelingen met de Oostduitse troe pen over de doortocht naar Berlijn zou den hebben afgeslagen, moesten de Oost duitse troepen het vuur openen. Intussen moesten Russische tanks Berlijn bezetten. Zouden de Oostduitse linies worden door broken, dan moesten de Russische troe pen direct aan de s-trijd deelnemen. Volgens het dagboek' was Kroestjev er echter zeker van, dat het westen met de Oostberlijnse regering als gelijkberech tigde partner in onderhandeling zou tre den, voordat het tot een treffen met Rus sische troepen zou komen. Op deze ma nier zou naar de mening van Kroestjev de erkenning van Oost-Berlijn kunnen worden afgedwongen. Penkovski schrift, dat het Oost duitse leger welbewust slecht was opgeleid en uitgerust, omdat steeds gevreesd werd, dat het zich op ze kere dag tegen de Sovjet-Unie zou kunnen keren. Toen Kroestjev be sloten had in de kwestie Berlijn ge weld te gebruiken, werden de So vjet-Russische tankeenheden in de Sovjet-Unie, Polen en Tsjechoslowa- kije in staat van groot alarm gebracht, zo was Penkovski te weten gekomen. Hij had een leidende functie bij de ge heime dienst van zijn land en drong er bij zijn partners in het westen op aan, grote aandacht te schenken aan de tank- afweer. Kroestjev zou nl. veel belang ge hecht hebben aan het gebruik van tanks in een oo.rlog om Berlijn. De Russische generale staf zou daar scherpe kritiek op uitgeoefend hebben. Er zou teveel geld worden uitgegeven aan uitbreiding van de tankeenheden, terwijl de bouw van raketten, elektronische uitrusting en an dere wapens zou worden verwaarloosd. Maarschalk Varentsov, de chef van Penkovski, zou over de plannen van Kroestjev gezegd hebben: „Wij nemen een te groot risico". De vastbeslotenheid van het westen en de vele moeilijkheden in de Sovjetrussische „oorlogsmachine" zou den de leiding tenslotte gedwongen heb ben de plannen op te geven, aldus he' dagboek. DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 9 NOVEMBER 1965 (Advertentie) Al wilt U naar het verste plekje van Amerika MM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 15