Koppelingsas naar het Westerscheldebekken Engelse en Franse regisseur leiden ieder een première OOSTENRIJK' „Hard vierdi Oosterscheldebrug SINGAPORE EXECUTEERT ACHTTIEN MOORDENAAR! BIJ TONEELGROEP ENSEMBLE: nieuw perspectief op Zeelands toekomst Door drs. M. C. Verburg REVUE JuMIeumtentoonsteli Meer dan 1 honden in nieuwe RAI 5&SSSS& .ire PROGNOSES S,ene"egeld een mannnertjen'ter°ug Harry liilil met Feijenoord tegen Oslo's elftal Et SFM88Ï.' "tïSSï'f,*™. ■•tóWiSgfc 16 17 AVI O LAN DA MONTEUSE Verminkt GRÜSS GOTT Niet sterker Gelijk spelletje DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 30 OKTOBER 1965 £-■ l'A (Adivertenitie) MIDDELBURG Schrijven over de achtergronden van een groot infra structuurwerk als de Oosterschelde brug is eigenlijk hetzelfde als verhan delen over de gevolgen. Achtergron den geven immers de motieven aan en motieven zijn gericht op zekere gevolgen. Het gaat dan niet om de indrukwekkende technische implicaties van de bouw, maar om de situatie van de provincie VOORAF EN ACHTERAF. De bewustwording van de sociaal- economische positie vooraf is geleide lijk gekomen, na de ramp, toen dui delijk ging worden dat het niet-aan- wijzen van Zeeland als probleemge bied in 1952 een beleidsblunder van de eerste orde was. Alle provincies passeerden Zeeland, waar de beroepsbevolking door het „lek" in de landbouw zelfs ernstig te rugliep. Het Deltaplan bracht ons er toe de perspectieven te ontwaren. De breuk tussen vooraf en later tekende zich af. Op 27 oktober 1954 publiceer de ik in Economisch Statistische Be richten een Verkeersanalyse voor het Deltaplan met als ondertitel: Gevolgen voor de vebbinding Midden-Zeeland- „Holland". Een groot aantal over drukken heeft gezorgd voor een ruime verspreiding van.de gedachte van deze midden-verbinding. Uitgegaan werd van de aanleg van een secundaire dam van Colijnsplaat naar Zierikzee, dus na 1978 wanneer de Oosterschelde zal worden gesloten. De Haringvlietbrug werd toen nog voorzien omstreeks het jaar 1970 De vervroeging van deze laatste 'brug heeft er toe geleid ook de aanleg van de eerstgenoemde verbinding te ver vroegen. Over het voortreffelijk staal van „agerend denken" om er een brug van te maken anders had dit niet gekund zal ik het niet nader hebben. VERVROEGDE HARINGVLIETBRUG In een tweede studie in E.S.B. (van 19 februari 1958) schreef ik op verzoek van de betrokken burgemeester een studie onder de titel Ruimtelijk-econo mische beschouwingen over het isole ment van Schouwen-Duiveland en Goe- ree-Overflakkee. Daarin werd de tol heffing economisch gerechtvaardigd: het Rijk wilde er geen vrije verbin ding van maken. Ook deze uitgave is vermenigvuldigd. Men is er mee naar de toenmalige minister van financiën dr. J. Zijlstra gegaan. Deze tolgedach- te, gelanceerd door de Kamer van Koophandel voor Dordrecht en omstre ken, is geënt op de Oosterscheldebrug. Zonder de tol was ook deze brug er weer niet gekomen. Een korte weergavevan de inhoud van beide studies legt de beweegre denen bloot. De besparingen voor de twee noordelijke eilanden, ware er een vaste verbinding naar Rotterdam, werden in het eerste jaar gesteld op f 1,9 miljoen voor Schouwen-Duiveland en op f 4,4 miljoen voor Goeree-Over- flakkee: een totaal van f 6,3 miljoen. Zou men tot die hoogte een tol heffen dan zou men nog quitte spelen! Een theoretische analyse wees als econo mische voordelen gewekt door de verkeersverbetering aan: hogere nettoopbrengst van alle producties; ho ger kapitaalrendement; grotere ac tieradius van de afzet; expansie. De eerstgenoemde studie berekende even eens de besparingen voor Zeeland. Uitgaande van verschillende posities zou het meest waarschijnlijk zijn dat f 2,1 miljoen tot f 3,5 miljoen zou worden bespaard in het eerste jaar (1980). Dit bedrag zou dan jaarlijks groeien. PROGNOSES Natuurlijk zijn deze studies achter haald door de explosieve ontwikkeling van het verkeer. De rentabiliteit van de verbindingen is er alleen maar gro ter door geworden, de kosten van aan leg zijn dat trouwens ook- In het gunst rijkste geval kwam ik in de studie van 1954 tot 1.830.000 auto's per jaar (5000 per dag) voor het jaar 1980, waarvan er 560.000 via de middenweg zouden gaan (1534 per dag) en de rest via de afsluitweg door de Oosterschel de en de Zoomweg langs Bergen op Zoom. De prognoses voor de Oosterschelde brug lopen uiteen. De Rijkswaterstaat kwam tot 800.000 auto's in 1965 (2.200 per dag) en 2,5 miljoen in 1978 (6.850 per dag), wanneer de brug moet zijn afgeschreven en tolvrij zal zijn. Het E.T.I. komt ruim 50 procent hoger uit, dus op 1,2 miljoen in 1965 (3.300 per dag) en 3,75 miljoen in 1978 (10.275 per dag). Een zo geweldige ontwikke ling als neergelegd in de prognose van 1954 en van thans is niet alleen type rend voor het verkeer en het vervoer, maar meer nog voor de waardever meerdering van het (elk) gebied dat wordt ontsloten, in casu Zeeland. Over die waardevermeerdering of valorisa tie van de vestigingsfactoren zal in het navolgende uitgeweid worden. GEEN PENDELBRUG Het is het beste vanuit een nega tief standpunt te beginnen. De brug is vaak een pendelbrug genoemd, dat wil zeggen dat zij vooral gebruikt zor wor den om elke dag naar het Waterweg gebied te reizen om er te werken en 's avonds naar de woonstee terug te keren. Op de duur zouden de meeste van deze pendelaar, metterwoon ver hulzen. Dat zou niet anders betekenen dan dat nationaal-economisch gespro ken deze werkers elders meer pres teren. Het zou ook betekenen dat de ves tigingsfactoren in Zeeland minder waardig zouden zijn. Dat zou dan niet aan de brug zelf liggen; die zou slechts de gelegenheid bieden doordat de reis sterk wordt verkort. Alles ech ter die vestigingsfactoren stand plaats, arbeidsaanbod, stroom- en wa tervoorziening, woningbouw en leefkli maat enz. minder waard zouden zijn dan is dat ook zonder de brug het geval. Zonder brug is er boven dien nog een' extra nadelige factor: de omweg, die de afzetradius beperkt. En aangezien dit de belangrijkste fac tor is zou zonder brug het vestigings klimaat nog veel slechter zijn dan met brug. Men kan het ook anders stellen. Als zeer korte verbindingen naar de activiteitscentra gunstig zouden zijn, zou men het beste via Venlo naar Rot- GOES Dit derde artikel in de reeks, die wij aan de opening van de Oosterscheldebrug op 15 december vooraf laten gaan, han delt over de economische bete kenis van de brug. Het artikel is geschreven door drs. M. C. Ver burg, directeur van het Econo misch Technologisch Instituut voor Zeeland, die al heel vroeg op de economische aantrekke lijkheid van de centrale midden weg door Zeelflnd heeft gewe zen. Wij vroegen drs. Verburg ook eigen „aanloop" op de ver binding over de Oosterschelde in zijn beschouwing te betrekken. De Oosterscheldebrug brengt een verbinding tot stand tussen het in dustriegebied van Rotterdam en de als zodanig te ontwikkelen noor delijke Westerschelde-oever. De vaste verbinding over de Wester- schelde zal het Westerscheldebek ken als industrie- en zeehavenge bied pas volledig tot zijn recht la ten komen. Tussen de grote industriegebieden van Rotterdam en het Westerschel debekken in zullen belangrijke re creatiemogelijkheden ontstaan in het Zeeuwse Meer en de Greve lingen. Middenrechts is het Rei- merswaalplan (industrieën) in de Oosterschelde getekend. Genoemde industriegebieden zijn gearceerd weergegeven. terdam kunnen reizen en de westelij ke verbindingen wat Zeeland betreft kunnen opgraven WESTERSCHELDE PROFITEERT Dit verhaal moet thans positief ge schreven worden- Bij de grote vesti gingen die tot nu toe in de Zeeuwse zeehavens hebben plaatsgevonden of aan de orde zijn geweest bleek dat Rotterdam een steeds selectiever stand punt inneemt Hiervoor zijn twee re denen. Met de bezetting van Europoort en de toekomstige Maasvlakte zijn de vestigingsmogelijkheden er uitverkocht. Bovendien wordt de tegenstelling tussen een commerciële havenpolitiek en een leefbaarheidsbeleid er scherper.Langs de Westerschelde liggen zeer gunsti ge, met geringe kosten te scheppen, standplaatsen voor havenactiviteiten. De belangstelling voor deze is sterk geprikkeld door de Oosterscheldebrug en door het gunstige leefklimaat. Dit is: valorisatie, het tot waarde bren gen van een gebied. Rotterdam steunt dit proces. Het is een stuk eigenbelang voor deze stad. Maar zij ziet ook hoe het zwaartepunt van de N.W.-Europese economie in de ze richting wordt verplaatst. Van de gewesten die er omheen liggen en die alleen grensdistricten zijn heb ik een uitvoerige studie gemaakt voor de E- E.G. Verder uitgewerkt wordt deze studie momenteel geplaatst in acht tien artikelen in het Financieel Dag blad, waarvan er elf zijn geplaatst- Heel in het kort samengevat komt het op het volgende neer. West- en oost- Vlaanderen snelle industrialisatie, N.W-Frankrijk. Henegouwen en Lim burg omschakeling voor zware op lichte industrie, Antwerpen nieuwe industriële havenactivietiten, Noord- Brabant en Belgisch-Limubrg snel groeiende zwaartepunten van de Be nelux, Lotharingen uitbouw van verwerkende industrieën Voeg. daar bij de verkeersas naar Engeland en de toekomstige normalisatie van Rho ne en Saone dan is het perspectief van het directe achterland van de Westerschelde geschetst, NIEUWE KRACHTLIJNEN Polarisatie noemt de Franse eco noom F. Perroux het proces dat hierbij plaatsvindt. Tussen enkehj gro te centra die elkaar economisch com pleteren (en natuurlijk ook beconcurre ren) tekenen zich de lijnen af waar mee de N.W.-Europese economie zal worden gevoerd, bijvoorbeeld: Lilie e.o., Gent, Antwerpen, Eindhoven, Luik, Maastricht-Heerlen, Nancy-Metz tussen welke de afstanden gering zijil Tussen deze in ontstaan en groeien be langrijke supraregionale centra zoals verschillende in Noord-Brabant, Brug ge, Hasselt en vele andere. Over hun onderlinge betrekkingen bestaat nog weinig inzicht. De eigenlijke planologie kan weinig zonder die regonaal-eco- nomische kennis vollbrengen. Daar zul len wij dus verder op moeten stude ren. In deze beschouwingen ligt opgeslo ten dat de Oosterscheldebrug nog pas een tors is, een onafgemaakt werk. Het doortrekken over de Westerschel de teneinde de beschreven polarisatie en aankoppeling te bewerkstelligen zou pas de voleinding zijn. De idee- en hieromtrent zijn af vergevorderd. (Zowel in Nederland als in België heeft men visies van een weg met spoor lijn waardoor Terneuzen via Gent en Brugge met de tunnel naar Engeland zal worden verbonden. Dit infrastruc tuurwerk moet in de monding van de Westerschelde worden gelegd, dat wil waarschijnlijk zeggen in de omgeving van Terneuzen Ook toeristisch zijn de bruggen van grote betekenis, niet zozeer voor het lange-verblijfstoerisme dat zich door afstanden niet laat afschrikken, maar vooral voor het dag- en weekendtoe- risme. Met name voor de tweede wo ning die wij op de duur niet zullen kunnen ontwijken, voor de zeilsport en voor het bezoek aan steden en dorden zal daardoor zeer grote belangstelling ontstaan. Het „seizoen" zal er sterk door gespreid worden, omdat men juist voor deze toeristische variëteiten niet is aangewezen op exquis zomer weer. Zuidwest-Nederland wordt door de Oosterscheldebrug bij de Randstad ge voegd en zal door de vaste Wester- scheideverbinding geografisch in de Vlaanderen en N.W.-Frankrijk worden geïntegreerd- De planologische concep ties staan hier voor voldoende ruimte om het gebied te geleden in twee werkgebieden - zeer globaal de Wa terweg en de Westerschelde en een recreatiegebied even erlobaai de Oosterschelde. Zij worden met fanta sie aangepakt en dat is zeer verheu gen tl, want het goed wonen en werken is de trekpleister van de toekomst. Maar onze „ontvangststructuren" zjjn er noig lang niet voor gereed. MAATSCHAPPIJ VOOR VLIEGTUIGBOUW N.V. BEDRIJF WOENSDRECHT In onze electro-montage-af. deling, een afdeling waar uitsluitend meisjes werken in de leeftijd van 15 tot ongeveer 25 jaar zijn nog enige plaatsen vrij voor op leiding tot Is het iets voor U? Kom dan eens langs! Dat kan op alle werkdagen tussen 8 en 16 uur; wilt U liever eerst fonische inlichtingen, dan 01646 - 450, 's avonds 01646-551 of 01640- Op Uw verzoek zenden wij U onze geïllustreerde folder met ingesloten tabel van de opnieuw verhoogde Ionen. SINGAPORE (UPI) In de Changl- gevangenis van Singapore zijn gister morgen voor het aanbreken van de dag 18 wegens moord veroordeelde perso nen door middel van ophanging terecht gesteld. Het was de grootste massa executie in Singapore sinds de terecht stelling van oorlogsmisdadigers in 1945. Onder strenge bewaking familie leden en verslaggevers werden niet toe gelaten en alleen gevangenispersoneel, een arts en een geestelijke waren aan wezig werden de moordenaars in ploegen van drie naar de schavotten geleid. Alle terechtgestelden 15 Chinezen en drie Indiërs, waren lid van de ge heime misdaadgenootschappen voordat zij in 1961 naar het strafeiland Paulau Senang, 20 kilometer ten zuiden v.an Singapore werden gezonden. Daar vielen de terdoodveroordeelden en verscheidene anderen op 12 juli 1962 hun bewakers aan, van wie zij er in een half uur drie vermoordden en van de overige 30 verwondden. hut teruggevonden. In het daaropvolgende procej te: 59 gevangenen, werden 18 ter dood v; oordeeld en de overigen tot korte vangenisstraffen veroordeeld oi vrij? sproken. Vorige week heeft het staatshoc van Singapore een beroep tegen doodvonnis afgewezen. (Advertentie) NOTITIES 22 December I De gevangenen werden met name veroordeeld voor de moord op de uit Engeland afkomstige gevangenisdirec teur Daniel Dutton, naar wiens plan van het eiland Paulau Senang een „open gevangenis" was gemaakt voor de rehabilitatie van misdadigers. Het eiland kende geen tralies, maar ont snappingen werden onmogelijk gemaakt door de sterke stromingen rondom het eiland en de talloze haaien in zee. Dutton werd na de moordpartij deer lijk verminkt in de brandende radio- VANDENBERG (UPI) De Afneri- kaanse luchtmacht heeft op de vliegba sis Vandenberg in Californië een gehei me kunstmatige satelliet gelanceerd, die met behulp van een Thor-Agena combi natie in 'n baan om de polen is gebracht. De luchtmacht, die de lancering Vrijdag bekendmaakte, heeft geen verdere bijzon derheden vrijgegeven. (Van een onzer verslaggevers) BREDA Zittend achter de tafel maak; de 62-jarige Hilton Edwards een gemoedelijke indruk. Hy ziet er helemaal niet fascinerend uit, in de verte lijkt hij wat op Hitchcock. Evenmin als deze thril ler-expert ziet hij er uit als een groot regisseur, die, na de regie bij Ensemble, het vliegtuig zal nemen naar New York om daar Philadelphia here I come" te lei den. Hy zit gezellig maar waakzaam naast Karl Guttmann. Pas als hij aan spreken toekomt, schiet een vonk over de tafel die de aanwezigen elektriceert. Plotseling heeft hij het ge sprek in handen en zijn woordenstroom is dan nie meer tegen te houden. Zijn stem is sonoor, hij blijkt goedlachs, hij weet wat understatement is. Edwards is mede-directeur van het Dublin Gate theatre. Hij doet dit werk al 37 jaar en regisseerde in die tijd meer dan driehonderd stukken, variërend van Aeschylus tot Cöcteau. Al wat daar tus sen zit aan grote namen heeft hij ge bracht: Goethe, Ibsen, Shaw, Arthur Mil ler. Maar ook Sartre en Anouilh. Hij speelde Shylock, Richard III, Cyrano de Bergerac, Falstaff en Peer Gynt. Hij is de toonaangevende leider van het Ierse the ater en heeft ook film en t.v.-produkties op zijn naam staan. (Advertentie) it Dé' vaatwas m ae h me 1 AEG Favorit-R Prijs met ingebouwde ontharder: f 1298, %&2Sé£Ssi Deze man is thans gastregisseur bij En semble. Hij brengt daar het stuk van de Ier O'Cassey „De ploeg en de sterren". Het is een stuk, waaraan de sschrijver weinig plezier heeft beleefd. De première in Dublin in 1926 gaf aanleiding tot veel rumoer, dat eo erg werd, dat O'Cassey het veld moest ruimen en naar Engeland vluchtte. De Ierse mentaliteit was niet opgewassen tegen de harde waarheid. O'Cassey maakte van zijn Ieren niet de helden, die zij dachten te zijn, maar hij tekende hen als de kleine mensen', die zij waren: poëtisch, temperamentvol, maar ook drankzuchtig en klein van geest. Hun heldenstrijd vernederde hij in hun ogen tot een erbarmelijk onderling gevecht. Want O'Cassey kent geen volse helden: hij maakt van zijn Ieren de mensen van iedere dag, zonder pathetiek. Maar ten slotte maakte dit de waarde uit van het stuk, dat bijna veertig jaar na de premiè re nog kan worden opgevoerd, omdat het levensechte mensen brengt in levensechte situaties zonder enige overdrijving; wel hard en genadeloos maar waar. O'casey wordt in het buitenland veel vuldig opgevoerd. Hij doet, zegt regis seur Edwards, soms denken aan uw Her man Heijermans. .Ook hij neemt het op voor „de kleine man", maar deze inzet betekent niet, dat hij hem gaat idealise ren. Zaterdag 13 november gaat dit stuk in première in de Eindhovens schouw burg. Tot de rolbezetting behoren o.m. Magda Janssens, Caro van Eijck, Ine Veen, Johan Kaart, Cor van Rijn en Ben Royaards. „Het wordt een barokstuk", zegt Ed wards ervan, „het is so'ms tragisch dan weer komisch. O'casey is lyrisch, zoals de Ieren van nature zijn, die veel praten en als het erop aankomt weinig doen. Het stuk is „intenselly poetical" zonder dat het aan de waarheid tekort doet. Claude Rgy zit aan de andere hand van Karl Guttmann; hij is twintig jaar jon ger dan zijn Engelse collega. Hij is het type van de intellectueel, rustig, open voor discussie. Zijn donkere ogen lachen onder het zwarte haar. Hy maakt een buiging in de richting van de Nederlandse spelers en speelsters: les acteurs sont bou- leversants. Hij noemt Ina van Faassen een grote internationale figuur en het niet kennen van de Nederlandse taal was voor hem geen obstakel (er was o.m. een tolk). Na een aantal assistent-regies in het thèatre de l'atelier te Parijs komt hij tot eigen produkties: Lorca, Pisandella, Kleist, Li- beraki, Pinter en Durasx. Dan wordt hem de regie toevertrouwd van Gabriel Arouts Cet animal étrange. Dat zonderlinge beest wordt vrijdag 5 november in de Eindho- vense stadsschouwburg door hem iin première gebracht. Arouts avondvullend stuk is gebaseerd op een twaalftal novellen van Tsjechow. De opvoering ervan in Nederland zet in zekere zin de traditie van prof. Scharoff voort, die via Ensemble de grote Rus in troduceerde bij het Nederlandse publiek (De kersentuin, de mee, de drie zusters, oom Wanja, Iwanow). Arout, die Tsje chow al meer bewerkt heeft, heeft het nu aangedurfd om een aantal novellen van zijn han bijeen te voegen tot één stuk. Zo is een soort kleinkunst-Tsjechow- avond ontstaan, die in Parijs druk werd bezocht. Er ging een speelse en onweer staanbare charme van uit. Men moet dit stuk beschouwen als een twaalftal minia turen, die nu eens niet de toneelschrijver Tsjechow recht doen maar de auteur van een groot aantal novellen, die een geheel andere Tsjechow laten zien. Men heeft er, aldus Régy, een verruk kelijke avond aan: iedere novelle heeft zijn eigen sfeer. Met dat zonderlinge beest wordt natuurlijk de mens bedoeld en deze twaalf taferelen zeggen meer van de mens dan een normaal stuk van drie bedrijven Arout maakte er een spel van Tsjechow van, maar verwerkte de novel len tot e eneigen compositie, die wel de gelijk een Franse inslag heeft. Voor degenen, die zich tevoren in dit stuk willen verdiepen, volgen hierbij de titels der novellen: gesprek tussen een man en een hond, een schatje, een on doorgrondelijk karakter, de koriste, een verloren zaak, een paardenaam, de dames, de dood van een ambtenaar, een kunst werk, een weerloos wezen, de reuzen slang en het konijn en de dame met het hondje. Ina van Faassen en Roger Coo- rens spelen in de verschillende episodes de hoofdrollen. voor GRATIS folder: Revue Nedirlwd POSTBUS 2 t 4 0 UTRECHT HILTON EDWARDS Van Aeschylus tot Cocteau CLAUDE RIGY eet Scharoff» traditie voort AMSTERDAM (A.N.P.) -J en morgen wordt in het "k"!" gebouw in Amsterdam de j" nale kampioenschapstentOTMt* honden van alle rassen .getoj* De jubilerende Koninklijke se Kennelclub „CynophHU prins Bernhard beschermheer niseert de tentoonstelling, u staat 75 jaar. Op déze tentoonstelling «w1", honden getoond, waarva(n.nj. vie:; buitenland. Onder de gewone t. ters is ook de 50.000ste hoof. de oprichting van cyn0P„'„hrever tentoonstellingen werd mg De nu ingeschreven rasnci door 41 keurmeesters uit W land, Oostenrijk, Belgie beoordeeld. pet f De vier beste honden omg Hf de eretitel „Beste Hond Er moet een keuze ge- uit 348 herdershonden, li» hl)al5: 188 terriers, 89 P'"s/hSac|,tjge, ltf 531 jachthonden 204 f meshondjes en 88 k'e«5 (e aanta- den. Het ras met het groo <^1 r schrijvingen is de dashIn schrijvingen is de i^vpmnlaren Vs" niet minder dan 15 K stuks volet de poedel mei vert$ Duitse herdershond met iels j# woordigers. De cocker met tl een goede vierde P«jats schrijvingen, gevolgd door Winter-wonderland X» groet U. En roept lijke wintervakantie. tin van een mwff ee„ Kom bruin worde" jën e„ arie bergwereld. Kom cur||ngs sleeën, schaatsen (Van onze sportredact BREDA Meer dan vijf< tig jaar speelde Wim Aarts eerste van B.S.C. Tweeën jaar is hij nu al secretari ningmeester van de Roosei vereniging. Indrukwekkent fers, die garant staan voor e kundige mening van deze oi in het voetbalvak. Juist daarom willen we enige kingen van hem herhalen. ..In d< klasse wordt opmerkelijk ha speeid. De Zeeuwse teams heb-b elkaar genomen minder techniek Brabanders.. Zeelandia is een uitzondering.." Harde kantekeningen, vooral al. men van een man als Aarts. V ook dat Wtm zich haast zijn woo verduidelijken. „Met hard bedoel te hard. E„ met minder techniek "let dat de Brabantse teams sterk dan de Zeeuwen". Maar toch bli mt zijn woorden, dat zijn gelief zich met bepaald al thuis voelt vierde klasse G. hetDviej,0^|eRf zijn eigen«jk te wei ïnL ?6 klasse voetbal" vervt dat bov/rfd e Penningmeester. „E ünl b?vfndien de ploeg het 4-2-4 tater»*1 v°Uedig beheerst zijn de gebTeven^A festeIde verwacb sen yin 7 VA %e} nie* deskundig voort 4 systeem vloeit 1 deel van het .a<*terhoede het I 22 iaar) lm ,J0.nge (gemiddelde Wimlarts nYS' ,0ndanks alle, de OhtmIriin°gCBscZe^amjf-meTU! dat Zeelanriil BbV-Zeelandia. Jui team voor ons een fC vSlsch, speelt der...." een te bespelen tege TimmeImInstldieÜSC?1 was de hee spelletje" om gelooft in een dia) „klaaet" deze, secI'etaris (Z vierde klasse nlert, harde spel bhhl wat beter de Zeeuw- d"d? Plaabtestedrand0eBnsc^t h"" ge vvas heteduei'ï1 n°g toé hebben've Zeelandia zo Vuff" Cluzona secretaris sdpJh de w°orden 2011 hit n?et l j0Cn 4"2"4 systeer Goen Moulijn Bplffirï T»._i étaakwaï u toch Zi -■j= gezien verbijst'ren missi zijn, er tien. R. E

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 16