Koppelingsas naar het
Westerscheldebekken
Engelse en Franse regisseur
leiden ieder een première
OOSTENRIJK'
„Hard
vierdi
Oosterscheldebrug
SINGAPORE EXECUTEERT
ACHTTIEN MOORDENAAR!
BIJ TONEELGROEP ENSEMBLE:
nieuw perspectief op
Zeelands toekomst
Door drs.
M. C. Verburg
REVUE
JuMIeumtentoonsteli
Meer dan 1
honden in
nieuwe RAI
5&SSSS& .ire
PROGNOSES
S,ene"egeld een mannnertjen'ter°ug
Harry liilil met
Feijenoord tegen
Oslo's elftal
Et SFM88Ï.'
"tïSSï'f,*™.
■•tóWiSgfc
16
17
AVI O LAN DA
MONTEUSE
Verminkt
GRÜSS GOTT
Niet sterker
Gelijk spelletje
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 30 OKTOBER 1965
£-■ l'A
(Adivertenitie)
MIDDELBURG Schrijven over de
achtergronden van een groot infra
structuurwerk als de Oosterschelde
brug is eigenlijk hetzelfde als verhan
delen over de gevolgen. Achtergron
den geven immers de motieven aan
en motieven zijn gericht op zekere
gevolgen. Het gaat dan niet om de
indrukwekkende technische implicaties
van de bouw, maar om de situatie van
de provincie VOORAF EN ACHTERAF.
De bewustwording van de sociaal-
economische positie vooraf is geleide
lijk gekomen, na de ramp, toen dui
delijk ging worden dat het niet-aan-
wijzen van Zeeland als probleemge
bied in 1952 een beleidsblunder van
de eerste orde was.
Alle provincies passeerden Zeeland,
waar de beroepsbevolking door het
„lek" in de landbouw zelfs ernstig te
rugliep. Het Deltaplan bracht ons er
toe de perspectieven te ontwaren. De
breuk tussen vooraf en later tekende
zich af. Op 27 oktober 1954 publiceer
de ik in Economisch Statistische Be
richten een Verkeersanalyse voor het
Deltaplan met als ondertitel: Gevolgen
voor de vebbinding Midden-Zeeland-
„Holland". Een groot aantal over
drukken heeft gezorgd voor een ruime
verspreiding van.de gedachte van deze
midden-verbinding.
Uitgegaan werd van de aanleg van
een secundaire dam van Colijnsplaat
naar Zierikzee, dus na 1978 wanneer
de Oosterschelde zal worden gesloten.
De Haringvlietbrug werd toen nog
voorzien omstreeks het jaar 1970 De
vervroeging van deze laatste 'brug
heeft er toe geleid ook de aanleg van
de eerstgenoemde verbinding te ver
vroegen. Over het voortreffelijk staal
van „agerend denken" om er een brug
van te maken anders had dit niet
gekund zal ik het niet nader hebben.
VERVROEGDE
HARINGVLIETBRUG
In een tweede studie in E.S.B. (van
19 februari 1958) schreef ik op verzoek
van de betrokken burgemeester een
studie onder de titel Ruimtelijk-econo
mische beschouwingen over het isole
ment van Schouwen-Duiveland en Goe-
ree-Overflakkee. Daarin werd de tol
heffing economisch gerechtvaardigd:
het Rijk wilde er geen vrije verbin
ding van maken. Ook deze uitgave is
vermenigvuldigd. Men is er mee naar
de toenmalige minister van financiën
dr. J. Zijlstra gegaan. Deze tolgedach-
te, gelanceerd door de Kamer van
Koophandel voor Dordrecht en omstre
ken, is geënt op de Oosterscheldebrug.
Zonder de tol was ook deze brug er
weer niet gekomen.
Een korte weergavevan de inhoud
van beide studies legt de beweegre
denen bloot. De besparingen voor de
twee noordelijke eilanden, ware er een
vaste verbinding naar Rotterdam,
werden in het eerste jaar gesteld op
f 1,9 miljoen voor Schouwen-Duiveland
en op f 4,4 miljoen voor Goeree-Over-
flakkee: een totaal van f 6,3 miljoen.
Zou men tot die hoogte een tol heffen
dan zou men nog quitte spelen! Een
theoretische analyse wees als econo
mische voordelen gewekt door de
verkeersverbetering aan: hogere
nettoopbrengst van alle producties; ho
ger kapitaalrendement; grotere ac
tieradius van de afzet; expansie. De
eerstgenoemde studie berekende even
eens de besparingen voor Zeeland.
Uitgaande van verschillende posities
zou het meest waarschijnlijk zijn dat
f 2,1 miljoen tot f 3,5 miljoen zou
worden bespaard in het eerste jaar
(1980). Dit bedrag zou dan jaarlijks
groeien.
PROGNOSES
Natuurlijk zijn deze studies achter
haald door de explosieve ontwikkeling
van het verkeer. De rentabiliteit van
de verbindingen is er alleen maar gro
ter door geworden, de kosten van aan
leg zijn dat trouwens ook- In het gunst
rijkste geval kwam ik in de studie
van 1954 tot 1.830.000 auto's per jaar
(5000 per dag) voor het jaar 1980,
waarvan er 560.000 via de middenweg
zouden gaan (1534 per dag) en de rest
via de afsluitweg door de Oosterschel
de en de Zoomweg langs Bergen op
Zoom.
De prognoses voor de Oosterschelde
brug lopen uiteen. De Rijkswaterstaat
kwam tot 800.000 auto's in 1965 (2.200
per dag) en 2,5 miljoen in 1978 (6.850
per dag), wanneer de brug moet zijn
afgeschreven en tolvrij zal zijn. Het
E.T.I. komt ruim 50 procent hoger uit,
dus op 1,2 miljoen in 1965 (3.300 per
dag) en 3,75 miljoen in 1978 (10.275
per dag). Een zo geweldige ontwikke
ling als neergelegd in de prognose van
1954 en van thans is niet alleen type
rend voor het verkeer en het vervoer,
maar meer nog voor de waardever
meerdering van het (elk) gebied dat
wordt ontsloten, in casu Zeeland. Over
die waardevermeerdering of valorisa
tie van de vestigingsfactoren zal in
het navolgende uitgeweid worden.
GEEN PENDELBRUG
Het is het beste vanuit een nega
tief standpunt te beginnen. De brug is
vaak een pendelbrug genoemd, dat wil
zeggen dat zij vooral gebruikt zor wor
den om elke dag naar het Waterweg
gebied te reizen om er te werken en
's avonds naar de woonstee terug te
keren. Op de duur zouden de meeste
van deze pendelaar, metterwoon ver
hulzen. Dat zou niet anders betekenen
dan dat nationaal-economisch gespro
ken deze werkers elders meer pres
teren.
Het zou ook betekenen dat de ves
tigingsfactoren in Zeeland minder
waardig zouden zijn. Dat zou dan niet
aan de brug zelf liggen; die zou
slechts de gelegenheid bieden doordat
de reis sterk wordt verkort. Alles ech
ter die vestigingsfactoren stand
plaats, arbeidsaanbod, stroom- en wa
tervoorziening, woningbouw en leefkli
maat enz. minder waard zouden
zijn dan is dat ook zonder de brug
het geval. Zonder brug is er boven
dien nog een' extra nadelige factor:
de omweg, die de afzetradius beperkt.
En aangezien dit de belangrijkste fac
tor is zou zonder brug het vestigings
klimaat nog veel slechter zijn dan met
brug. Men kan het ook anders stellen.
Als zeer korte verbindingen naar de
activiteitscentra gunstig zouden zijn,
zou men het beste via Venlo naar Rot-
GOES Dit derde artikel in
de reeks, die wij aan de opening
van de Oosterscheldebrug op 15
december vooraf laten gaan, han
delt over de economische bete
kenis van de brug. Het artikel is
geschreven door drs. M. C. Ver
burg, directeur van het Econo
misch Technologisch Instituut
voor Zeeland, die al heel vroeg
op de economische aantrekke
lijkheid van de centrale midden
weg door Zeelflnd heeft gewe
zen. Wij vroegen drs. Verburg
ook eigen „aanloop" op de ver
binding over de Oosterschelde in
zijn beschouwing te betrekken.
De Oosterscheldebrug brengt een
verbinding tot stand tussen het in
dustriegebied van Rotterdam en de
als zodanig te ontwikkelen noor
delijke Westerschelde-oever. De
vaste verbinding over de Wester-
schelde zal het Westerscheldebek
ken als industrie- en zeehavenge
bied pas volledig tot zijn recht la
ten komen.
Tussen de grote industriegebieden
van Rotterdam en het Westerschel
debekken in zullen belangrijke re
creatiemogelijkheden ontstaan in
het Zeeuwse Meer en de Greve
lingen. Middenrechts is het Rei-
merswaalplan (industrieën) in de
Oosterschelde getekend.
Genoemde industriegebieden zijn
gearceerd weergegeven.
terdam kunnen reizen en de westelij
ke verbindingen wat Zeeland betreft
kunnen opgraven
WESTERSCHELDE
PROFITEERT
Dit verhaal moet thans positief ge
schreven worden- Bij de grote vesti
gingen die tot nu toe in de Zeeuwse
zeehavens hebben plaatsgevonden of
aan de orde zijn geweest bleek dat
Rotterdam een steeds selectiever stand
punt inneemt Hiervoor zijn twee re
denen. Met de bezetting van Europoort
en de toekomstige Maasvlakte zijn de
vestigingsmogelijkheden er uitverkocht.
Bovendien wordt de tegenstelling tussen
een commerciële havenpolitiek en een
leefbaarheidsbeleid er scherper.Langs
de Westerschelde liggen zeer gunsti
ge, met geringe kosten te scheppen,
standplaatsen voor havenactiviteiten.
De belangstelling voor deze is sterk
geprikkeld door de Oosterscheldebrug
en door het gunstige leefklimaat. Dit
is: valorisatie, het tot waarde bren
gen van een gebied.
Rotterdam steunt dit proces. Het is
een stuk eigenbelang voor deze stad.
Maar zij ziet ook hoe het zwaartepunt
van de N.W.-Europese economie in de
ze richting wordt verplaatst. Van de
gewesten die er omheen liggen en die
alleen grensdistricten zijn heb ik een
uitvoerige studie gemaakt voor de E-
E.G. Verder uitgewerkt wordt deze
studie momenteel geplaatst in acht
tien artikelen in het Financieel Dag
blad, waarvan er elf zijn geplaatst-
Heel in het kort samengevat komt het
op het volgende neer. West- en oost-
Vlaanderen snelle industrialisatie,
N.W-Frankrijk. Henegouwen en Lim
burg omschakeling voor zware op
lichte industrie, Antwerpen nieuwe
industriële havenactivietiten, Noord-
Brabant en Belgisch-Limubrg snel
groeiende zwaartepunten van de Be
nelux, Lotharingen uitbouw van
verwerkende industrieën Voeg. daar
bij de verkeersas naar Engeland en
de toekomstige normalisatie van Rho
ne en Saone dan is het perspectief
van het directe achterland van de
Westerschelde geschetst,
NIEUWE
KRACHTLIJNEN
Polarisatie noemt de Franse eco
noom F. Perroux het proces dat
hierbij plaatsvindt. Tussen enkehj gro
te centra die elkaar economisch com
pleteren (en natuurlijk ook beconcurre
ren) tekenen zich de lijnen af waar
mee de N.W.-Europese economie zal
worden gevoerd, bijvoorbeeld: Lilie
e.o., Gent, Antwerpen, Eindhoven,
Luik, Maastricht-Heerlen, Nancy-Metz
tussen welke de afstanden gering zijil
Tussen deze in ontstaan en groeien be
langrijke supraregionale centra zoals
verschillende in Noord-Brabant, Brug
ge, Hasselt en vele andere. Over hun
onderlinge betrekkingen bestaat nog
weinig inzicht. De eigenlijke planologie
kan weinig zonder die regonaal-eco-
nomische kennis vollbrengen. Daar zul
len wij dus verder op moeten stude
ren.
In deze beschouwingen ligt opgeslo
ten dat de Oosterscheldebrug nog pas
een tors is, een onafgemaakt werk.
Het doortrekken over de Westerschel
de teneinde de beschreven polarisatie
en aankoppeling te bewerkstelligen
zou pas de voleinding zijn. De idee-
en hieromtrent zijn af vergevorderd.
(Zowel in Nederland als in België heeft
men visies van een weg met spoor
lijn waardoor Terneuzen via Gent en
Brugge met de tunnel naar Engeland
zal worden verbonden. Dit infrastruc
tuurwerk moet in de monding van de
Westerschelde worden gelegd, dat wil
waarschijnlijk zeggen in de omgeving
van Terneuzen
Ook toeristisch zijn de bruggen van
grote betekenis, niet zozeer voor het
lange-verblijfstoerisme dat zich door
afstanden niet laat afschrikken, maar
vooral voor het dag- en weekendtoe-
risme. Met name voor de tweede wo
ning die wij op de duur niet zullen
kunnen ontwijken, voor de zeilsport en
voor het bezoek aan steden en dorden
zal daardoor zeer grote belangstelling
ontstaan. Het „seizoen" zal er sterk
door gespreid worden, omdat men
juist voor deze toeristische variëteiten
niet is aangewezen op exquis zomer
weer.
Zuidwest-Nederland wordt door de
Oosterscheldebrug bij de Randstad ge
voegd en zal door de vaste Wester-
scheideverbinding geografisch in de
Vlaanderen en N.W.-Frankrijk worden
geïntegreerd- De planologische concep
ties staan hier voor voldoende ruimte
om het gebied te geleden in twee
werkgebieden - zeer globaal de Wa
terweg en de Westerschelde en een
recreatiegebied even erlobaai de
Oosterschelde. Zij worden met fanta
sie aangepakt en dat is zeer verheu
gen tl, want het goed wonen en werken
is de trekpleister van de toekomst.
Maar onze „ontvangststructuren" zjjn
er noig lang niet voor gereed.
MAATSCHAPPIJ VOOR VLIEGTUIGBOUW N.V.
BEDRIJF WOENSDRECHT
In onze electro-montage-af.
deling, een afdeling waar
uitsluitend meisjes werken
in de leeftijd van 15 tot
ongeveer 25 jaar zijn nog
enige plaatsen vrij voor op
leiding tot
Is het iets voor U?
Kom dan eens langs!
Dat kan op alle werkdagen
tussen 8 en 16 uur;
wilt U liever eerst
fonische inlichtingen,
dan 01646 - 450,
's avonds
01646-551 of 01640-
Op Uw verzoek zenden wij U onze geïllustreerde folder met
ingesloten tabel van de opnieuw verhoogde Ionen.
SINGAPORE (UPI) In de Changl-
gevangenis van Singapore zijn gister
morgen voor het aanbreken van de dag
18 wegens moord veroordeelde perso
nen door middel van ophanging terecht
gesteld. Het was de grootste massa
executie in Singapore sinds de terecht
stelling van oorlogsmisdadigers in 1945.
Onder strenge bewaking familie
leden en verslaggevers werden niet toe
gelaten en alleen gevangenispersoneel,
een arts en een geestelijke waren aan
wezig werden de moordenaars in
ploegen van drie naar de schavotten
geleid.
Alle terechtgestelden 15 Chinezen
en drie Indiërs, waren lid van de ge
heime misdaadgenootschappen voordat
zij in 1961 naar het strafeiland Paulau
Senang, 20 kilometer ten zuiden v.an
Singapore werden gezonden.
Daar vielen de terdoodveroordeelden
en verscheidene anderen op 12 juli 1962
hun bewakers aan, van wie zij er in
een half uur drie vermoordden en
van de overige 30 verwondden.
hut teruggevonden.
In het daaropvolgende procej te:
59 gevangenen, werden 18 ter dood v;
oordeeld en de overigen tot korte
vangenisstraffen veroordeeld oi vrij?
sproken.
Vorige week heeft het staatshoc
van Singapore een beroep tegen
doodvonnis afgewezen.
(Advertentie)
NOTITIES
22 December I
De gevangenen werden met name
veroordeeld voor de moord op de uit
Engeland afkomstige gevangenisdirec
teur Daniel Dutton, naar wiens plan
van het eiland Paulau Senang een
„open gevangenis" was gemaakt voor
de rehabilitatie van misdadigers. Het
eiland kende geen tralies, maar ont
snappingen werden onmogelijk gemaakt
door de sterke stromingen rondom het
eiland en de talloze haaien in zee.
Dutton werd na de moordpartij deer
lijk verminkt in de brandende radio-
VANDENBERG (UPI) De Afneri-
kaanse luchtmacht heeft op de vliegba
sis Vandenberg in Californië een gehei
me kunstmatige satelliet gelanceerd, die
met behulp van een Thor-Agena combi
natie in 'n baan om de polen is gebracht.
De luchtmacht, die de lancering Vrijdag
bekendmaakte, heeft geen verdere bijzon
derheden vrijgegeven.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Zittend achter de tafel
maak; de 62-jarige Hilton Edwards een
gemoedelijke indruk. Hy ziet er helemaal
niet fascinerend uit, in de verte lijkt hij
wat op Hitchcock. Evenmin als deze thril
ler-expert ziet hij er uit als een groot
regisseur, die, na de regie bij Ensemble,
het vliegtuig zal nemen naar New York
om daar Philadelphia here I come" te lei
den. Hy zit gezellig maar waakzaam
naast Karl Guttmann.
Pas als hij aan spreken toekomt, schiet
een vonk over de tafel die de aanwezigen
elektriceert. Plotseling heeft hij het ge
sprek in handen en zijn woordenstroom
is dan nie meer tegen te houden. Zijn
stem is sonoor, hij blijkt goedlachs, hij
weet wat understatement is.
Edwards is mede-directeur van het
Dublin Gate theatre. Hij doet dit werk al
37 jaar en regisseerde in die tijd meer
dan driehonderd stukken, variërend van
Aeschylus tot Cöcteau. Al wat daar tus
sen zit aan grote namen heeft hij ge
bracht: Goethe, Ibsen, Shaw, Arthur Mil
ler. Maar ook Sartre en Anouilh. Hij
speelde Shylock, Richard III, Cyrano de
Bergerac, Falstaff en Peer Gynt. Hij is de
toonaangevende leider van het Ierse the
ater en heeft ook film en t.v.-produkties
op zijn naam staan.
(Advertentie)
it Dé' vaatwas m ae h me 1
AEG Favorit-R
Prijs met ingebouwde
ontharder: f 1298,
%&2Sé£Ssi
Deze man is thans gastregisseur bij En
semble. Hij brengt daar het stuk van de
Ier O'Cassey „De ploeg en de sterren".
Het is een stuk, waaraan de sschrijver
weinig plezier heeft beleefd. De première
in Dublin in 1926 gaf aanleiding tot veel
rumoer, dat eo erg werd, dat O'Cassey
het veld moest ruimen en naar Engeland
vluchtte. De Ierse mentaliteit was niet
opgewassen tegen de harde waarheid.
O'Cassey maakte van zijn Ieren niet de
helden, die zij dachten te zijn, maar hij
tekende hen als de kleine mensen', die zij
waren: poëtisch, temperamentvol, maar
ook drankzuchtig en klein van geest. Hun
heldenstrijd vernederde hij in hun ogen
tot een erbarmelijk onderling gevecht.
Want O'Cassey kent geen volse helden:
hij maakt van zijn Ieren de mensen van
iedere dag, zonder pathetiek. Maar ten
slotte maakte dit de waarde uit van het
stuk, dat bijna veertig jaar na de premiè
re nog kan worden opgevoerd, omdat het
levensechte mensen brengt in levensechte
situaties zonder enige overdrijving; wel
hard en genadeloos maar waar.
O'casey wordt in het buitenland veel
vuldig opgevoerd. Hij doet, zegt regis
seur Edwards, soms denken aan uw Her
man Heijermans. .Ook hij neemt het op
voor „de kleine man", maar deze inzet
betekent niet, dat hij hem gaat idealise
ren. Zaterdag 13 november gaat dit stuk
in première in de Eindhovens schouw
burg. Tot de rolbezetting behoren o.m.
Magda Janssens, Caro van Eijck, Ine
Veen, Johan Kaart, Cor van Rijn en Ben
Royaards.
„Het wordt een barokstuk", zegt Ed
wards ervan, „het is so'ms tragisch dan
weer komisch. O'casey is lyrisch, zoals de
Ieren van nature zijn, die veel praten en
als het erop aankomt weinig doen. Het
stuk is „intenselly poetical" zonder dat
het aan de waarheid tekort doet.
Claude Rgy zit aan de andere hand van
Karl Guttmann; hij is twintig jaar jon
ger dan zijn Engelse collega. Hij is het
type van de intellectueel, rustig, open
voor discussie. Zijn donkere ogen lachen
onder het zwarte haar. Hy maakt een
buiging in de richting van de Nederlandse
spelers en speelsters: les acteurs sont bou-
leversants.
Hij noemt Ina van Faassen een grote
internationale figuur en het niet kennen
van de Nederlandse taal was voor hem
geen obstakel (er was o.m. een tolk). Na
een aantal assistent-regies in het thèatre
de l'atelier te Parijs komt hij tot eigen
produkties: Lorca, Pisandella, Kleist, Li-
beraki, Pinter en Durasx. Dan wordt hem
de regie toevertrouwd van Gabriel Arouts
Cet animal étrange. Dat zonderlinge beest
wordt vrijdag 5 november in de Eindho-
vense stadsschouwburg door hem iin
première gebracht.
Arouts avondvullend stuk is gebaseerd
op een twaalftal novellen van Tsjechow.
De opvoering ervan in Nederland zet in
zekere zin de traditie van prof. Scharoff
voort, die via Ensemble de grote Rus in
troduceerde bij het Nederlandse publiek
(De kersentuin, de mee, de drie zusters,
oom Wanja, Iwanow). Arout, die Tsje
chow al meer bewerkt heeft, heeft het
nu aangedurfd om een aantal novellen
van zijn han bijeen te voegen tot één stuk.
Zo is een soort kleinkunst-Tsjechow-
avond ontstaan, die in Parijs druk werd
bezocht. Er ging een speelse en onweer
staanbare charme van uit. Men moet dit
stuk beschouwen als een twaalftal minia
turen, die nu eens niet de toneelschrijver
Tsjechow recht doen maar de auteur van
een groot aantal novellen, die een geheel
andere Tsjechow laten zien.
Men heeft er, aldus Régy, een verruk
kelijke avond aan: iedere novelle heeft
zijn eigen sfeer. Met dat zonderlinge
beest wordt natuurlijk de mens bedoeld
en deze twaalf taferelen zeggen meer van
de mens dan een normaal stuk van drie
bedrijven Arout maakte er een spel van
Tsjechow van, maar verwerkte de novel
len tot e eneigen compositie, die wel de
gelijk een Franse inslag heeft.
Voor degenen, die zich tevoren in dit
stuk willen verdiepen, volgen hierbij de
titels der novellen: gesprek tussen een
man en een hond, een schatje, een on
doorgrondelijk karakter, de koriste, een
verloren zaak, een paardenaam, de dames,
de dood van een ambtenaar, een kunst
werk, een weerloos wezen, de reuzen
slang en het konijn en de dame met het
hondje. Ina van Faassen en Roger Coo-
rens spelen in de verschillende episodes
de hoofdrollen.
voor GRATIS folder: Revue Nedirlwd
POSTBUS 2 t 4 0 UTRECHT
HILTON EDWARDS
Van Aeschylus tot Cocteau
CLAUDE RIGY
eet Scharoff» traditie voort
AMSTERDAM (A.N.P.) -J
en morgen wordt in het "k"!"
gebouw in Amsterdam de j"
nale kampioenschapstentOTMt*
honden van alle rassen .getoj*
De jubilerende Koninklijke
se Kennelclub „CynophHU
prins Bernhard beschermheer
niseert de tentoonstelling, u
staat 75 jaar.
Op déze tentoonstelling «w1",
honden getoond, waarva(n.nj. vie:;
buitenland. Onder de gewone t.
ters is ook de 50.000ste hoof.
de oprichting van cyn0P„'„hrever
tentoonstellingen werd mg
De nu ingeschreven rasnci
door 41 keurmeesters uit W
land, Oostenrijk, Belgie
beoordeeld. pet f
De vier beste honden omg Hf
de eretitel „Beste Hond
Er moet een keuze ge-
uit 348 herdershonden, li» hl)al5:
188 terriers, 89 P'"s/hSac|,tjge, ltf
531 jachthonden 204 f
meshondjes en 88 k'e«5 (e aanta-
den. Het ras met het groo <^1 r
schrijvingen is de dashIn
schrijvingen is de i^vpmnlaren Vs"
niet minder dan 15 K stuks
volet de poedel mei vert$
Duitse herdershond met iels j#
woordigers. De cocker met tl
een goede vierde P«jats
schrijvingen, gevolgd door
Winter-wonderland X»
groet U. En roept
lijke wintervakantie.
tin van een mwff ee„
Kom bruin worde" jën e„ arie
bergwereld. Kom cur||ngs
sleeën, schaatsen
(Van onze sportredact
BREDA Meer dan vijf<
tig jaar speelde Wim Aarts
eerste van B.S.C. Tweeën
jaar is hij nu al secretari
ningmeester van de Roosei
vereniging. Indrukwekkent
fers, die garant staan voor e
kundige mening van deze oi
in het voetbalvak.
Juist daarom willen we enige
kingen van hem herhalen. ..In d<
klasse wordt opmerkelijk ha
speeid. De Zeeuwse teams heb-b
elkaar genomen minder techniek
Brabanders.. Zeelandia is een
uitzondering.."
Harde kantekeningen, vooral al.
men van een man als Aarts. V
ook dat Wtm zich haast zijn woo
verduidelijken. „Met hard bedoel
te hard. E„ met minder techniek
"let dat de Brabantse teams sterk
dan de Zeeuwen". Maar toch bli
mt zijn woorden, dat zijn gelief
zich met bepaald al thuis voelt
vierde klasse G.
hetDviej,0^|eRf zijn eigen«jk te wei
ïnL ?6 klasse voetbal" vervt
dat bov/rfd e Penningmeester. „E
ünl b?vfndien de ploeg het 4-2-4
tater»*1 v°Uedig beheerst zijn de
gebTeven^A festeIde verwacb
sen yin 7 VA %e} nie* deskundig
voort 4 systeem vloeit 1
deel van het .a<*terhoede het I
22 iaar) lm ,J0.nge (gemiddelde
Wimlarts nYS' ,0ndanks alle,
de OhtmIriin°gCBscZe^amjf-meTU!
dat Zeelanriil BbV-Zeelandia. Jui
team voor ons een fC vSlsch, speelt
der...." een te bespelen tege
TimmeImInstldieÜSC?1 was de hee
spelletje" om gelooft in een
dia) „klaaet" deze, secI'etaris (Z
vierde klasse nlert, harde spel
bhhl wat beter de Zeeuw-
d"d? Plaabtestedrand0eBnsc^t h"" ge
vvas heteduei'ï1 n°g toé hebben've
Zeelandia zo Vuff" Cluzona
secretaris sdpJh de w°orden
2011 hit n?et l j0Cn 4"2"4 systeer
Goen Moulijn
Bplffirï T»._i
étaakwaï u toch Zi
-■j= gezien
verbijst'ren
missi
zijn,
er
tien.
R. E