Peugeot 204 vergeleken
met BMC 1100 duur
GOLDEN FICTION
FILTER
Treinen op de Balkan:
rijdende mestvaalten
VREDESTAAK LEGER
VERDER UITBOUWEN
POLLEN
alles 'Sikan met cEtalbiür velpon
r
GOLDEN
FICTION
Voor filterrokers met een eigen stijl
m
Kernthema-
actie van
IVerbond voor
Veilig Verkeer
Austin Seven
vliegt
MOOIE NAMEN, HOPELOZE TOESTANDEN
Conducteurs
wanhopig
K. VP-Kamerleden:
Hoe met NAVO?
Amsterdam wil
grondgebied
weer uitbreiden
l!
J
ÜTÏÏrTTTyrnTl
r r
Vering
Niet goedkoop
Tips-tips-tips-tips
L
Met het
puur-witte
mondstuk
Exclusieve
melange
Vol smaak en
toch zacht
20 stuks
f1.25
gezelligheid haalt u
bij de slijter
met dranken van
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 29 OKTOBER 1965
21
*V2 plaid gevoerd 98.
MÉS
'ocelot" gevoerd 59.
H
r s
De Peugeot 204 is wat de basiscon-
I structie betreft de Franse uitgave van
de BMC 1100. Kenmerkend zijn de dwars
leplaatste motor voorin, samengebouwd
met versnellingsbak en aandrijving,
voorwielaandrijving, behendige buiten-
I afmetingen en een ruim interieur. Ook
In dit geval is de bekende Italiaanse
I koetswerkartiest Pininfarina verant
woordelijk voor de vormen, die zuiver
en eenvoudig zijn. Het Britse llOO-mi-
I del is compact en laag gebouwd en de
I Peugeot 204 maakt een luchtiger en
I kwieker indruk. De Fransman staat ho
ger op de wielen en heeft een normaal
[ontwikkelde achtersteven, terwijl de
„1100" van achteren gecoupeerd is. Bel-
I de wagens hebben vier portieren, die
I toegang geven tot een ruim comparti-
I ment, met afzonderlijke voorzetels en
I een achterbank voor desnoods drie per-
[sonen. De 204 heeft van huis uit een
I schuifdak, een Peugeotspecialiteit.
Evenals de BMC 1100
heeft de Peugeot een 1.1
I M liter motor, die met zijn
ft fill bovenliggende nokkenas
inmi en vijfmaal gelagerde
krukas modern is en niet
i a tegen hoge toerentallen
IJ opziet. De 204 heeft jneer
1 nil temperament dan zijn
[WW Britse collega, die een
conventionele en ervaren
krachtbron van het lan-
I KJA.I geslag-type heeft, met
I lil een effect van 50 SAE-pk.
I VI De 204 heeft 58 paarden
en haalt hiermee een top
I van bijna 140 km/u. De 1100 blijft bij
I circa 130/u. in het snelverkeer hangen,
I en de acceleratie is ook iets minder
I overtuigend. Met zijn 1.1 liter, die ge-
heel nieuw is (bij de bouw is ook alu
minium toegepast), heeft Peugeot ken
nelijk de prestaties van een midden
klasser willen evenaren. De motor loopt
zacht en soepel, hoewel niet zo geculti
veerd als de 404. We constateerden ook
resonanties in het koetswerk, vooral bij
stationair draaien en hoge snelheden.
De Peugeot is nerveuzer dan de BMC'er
ook minder elastisch. Wat de wegligging
aangaat prefereren we de Engelsman,
die in alle omstandigheden een rustiger,
beheerster rijstijl heeft, en koersvaster
is. In snel gereden bochten merkt men
het verschil duidelijk. We h§bben de
Peugeot 204 en de Austin 1100 Glider
hetzelfde werk laten doen op een boch
tig traject en op een minder goed on
derhouden weg. De 204 gedroeg zich in
grensgevallen labiel en bijna proble
matisch, terwijl de „1100" onverstoor
baar en gemakkelijk controleerbaar
bleef. Het was alsof het koetswerk ste
viger en vaster op het chassis zat. We
vonden de Peugeot wat „losjes", en dit
bevordert niet het sportieve rijden dat
een hogetoerenknaap vaak onwillekeu
rig in de hand werkt.
Sportief is de Peugeot 204 niet. Wel
comfortabel en behaaglijk. De vering,
die vanwege de grote wielbasis veel
speelruimte heeft, is geheel afgestemd
op rjjgemak, dus zacht en meegaand.
Op de autoweg geeft het hier toegepas
te systeem (onafhankelijke wielophan
ging, met vier schroefveren en teles-
coopschokbrckers) uitzonderlijk goed
rijcomfort. Op slecht wegdek, met sple
ten en gaten, toont het een goed incas
seringsvermogen, maar de inzittenden
ondervinden ook de nadelen van een
weke vering. De wagen deint en wie
belt meer dan ons lief is. Misschien zou
een stabilisator niet onverdienstelijk
zijn. Een positieve invloed op de veer-
karakteristiek hebben ook de Michelin
X banden, die we liever een maat gro
ter hadden gehad. Met 135 x 14 banden
vinden we de „204" te krap gezoold.
Wat het veersysteem betreft is de
Austin 1100 moderner af. De hydrolas-
tic (vloeistof-rubber vering) is bij dit
model mede verantwoordelijk voor de
stabiele wegligging en de aanpassing
van het veercomfort in variabele ry-
omstandigheden.
Beide modellen zijn praktisch en so
ber ingericht, met bijna evenveel plaats
ruimte als_ een middenklassewagen. De
zittingen in de 204 zijn behaaglijker,
maar de zitpositie in de 1100 is vrijer.
Nergens een spoor van luxe of toegift
van de fabrikant. Het dashboart bevat
in beide wagens het strikt noodzakelij
ke: een paar meters en verder waar
schuwingslampjes. De snelheidsmeter
in de Peugeot is minder duidelijk dan
die in de Austin.
In beide gevallen is er een berg-
plank voor allerlei kleine spullen over
de hele breedte. De Austin heeft nog
handige portiervakken voor kranten,
kaarten en dergelijke reisbenodigdhe-
den.- De rugleuningen van de voorstoe-
len zijn niet verstelbaar. Bij de aan
merkelijk duurdere Peugeot had deze
comfortzaak geregeld moeten zijn. Over
de vorm, de vulling en de vering van
de zetels hadden we niet te klagen.
Verwarming- en ventilatie in de Peu
geot, gecompleteerd met frisse-lucht-
roosters op het instrumentenbord, en
een schuifdak, zijn bevredigend maar
niet modern. In onze nieuwste auto's
verlangen we nu ontluchtingsuitlaten
achterin, zodat we met gesloten ramen
kunnen rijden. De besturing is in beide
modellen licht en zuiver. Van de voor
wielaandrijving is niets te merken. De
BMC'er geeft beter wegcontact, maar
de Peugeot laat zich ook haarfijn be
sturen en is vanwege de kleinere
draaicirkel gemakkelijker te parkeren.
Beide hebben schijfremmen op de voor
wielen en trommelremmen achter. De
Peugeot-remmen bleken bijzonder ef
fectief, maar ze vergen nogal harde
pedaaldruk. De vierbak van de Austin
'eerste niet-gesynchroniseerd) laat zich
met een pook vlot en soepel schake
len. De stuurschakeling van de 204
moet iets steviger worden aangepakt,
maar doet het werk overigens correct.
De Peugeot 204 en de Austin 1100
hebben elk hun eigen merites. Het zijn
handige wagens in de aankomende
middenklasse, die dame en héér „ge
kleed" staan. De 204 is de snelste en
lenigste, de 1100 de stabielste en spor
tiefste. De 204 maakt een elegantere en
de 1100 een solidere indruk. Het koets
werk van de 1100 is compacter en stil
ler. De Peugeot kon enkele bijgeluiden
niet onderdrukkken en het windgeruis
wordt bij hogere snelheden storend.
De Peugeot-motor is om begrijpelijke
redenen dorstiger dan de BMC. Na di
verse metingen kwamen we op een ge
middeld verbruik van 1 10,8. De
Austin 1100 hield zich bij 1 12,7. Beide
1,1-litermodellen zijn niet bepaald goed
koop, maar ze zijn vrij exclusief en
vertegenwoordigen de nieuwste auto
mode. Wat de Peugeot betreft vinden
we het prijsverschil met de „404", een
populaire, zeer gecultiveerde midden-
klassewagen van 1,6 liter, niet over
tuigend.
Tochtrubbers van portieren, koffer
deksels etc. worden op den duur
hard, verliezen hierdoor hun elasticiteit
en zijn dan niet meer voor hun doel ge
schikt. Door deze rubbers regelmatig
met talkpoeder „in te vetten" kunt u
het verouderingsproces jarenlang tegen
gaan.
Is het u ook al eens overkomen dat u
onderweg tot de conclusie kwam
dat de radiatordop foetsie" was? Een
kort stukje koperen schakelketting van
circa 15 cm lengte, waarvan het ene
eind wordt gesoldeerd op de radiator-
dop en het andere eind op de bov^nbak
der radiator maakt verlies der radia-
teurdop onmogelijk.
Probeer ter wille van „bezuiniging"
nooit langer gebruik te maken van
een droog luchtfilterelement dan toet
instructieboekje van uw auto als ge-
bruikstermijn aangeeft. Bij langer door
rijden wordt het filterpapier zodanig
met stof verzadigd, dat hierdoor als het
ware een luchtweerstand wordt ge
vormd en het mengsel meer brandstof
zal gaan bevatten dan de bedoeling is.
Soms komt het wel eens voor dat, zo
als men dit noemt, de caburator
„overloopt". Dit is dan te wijten aan
een te hoog benzineniveau in de vlotter-
kamer. De normale bezinehoogte in de
vlotterkamer wordt verkregen en ge
handhaafd door een, op de benzine drij
vende „vlotter", die middels een schar
nierend mechaniekje, de vlotterpen
dwingt, de opening waarlangs de ben
zine toestroomt, af te sluiten. Een lek
ke vlotter, een foutief afgesteld vlotter-
niveau, een versleten vlotterpen, een te
krachtige benzinepomp of een zeer la
ge buitenluchtdruk kunnen oorzaak zijn
van dit onnodige en bovendien gevaar
lijke benzineverlies.
U vraagt maar.
De heer de B. te Roosendaal wil graag
geïnformeerd worden over de voorde
len van een vierversnellingenbak ten
opzichte van de „driebak". Hij vindt
het opmerkelijk dat de Amerikaanse
auto's vrijwel zonder uitzondering met
een driebak werden en nog wel worden
gemaakt terwijl de Europese auto's
meestal een vierbak hebben.
De vraag of een auto al dan niet met
vier versnellingen „vooruit" zal worden 1
uitgerust wordt hoofdzakelijk bepaald
door het aantal PK's, dat onder de mo
torkap beschikbaar is. De Amerikaanse
motoren, in het algemeen knoerten van
zo'n 150 PK hebben in de 2e versnel
ling nog zoveel vermogensruimte over
dat ze van stapvoets rijden in één ruk
naar 100 km op kunnen trekken. Het
is dan in de grote city's ook heel nor
maal dat men vrijwel constant in de
tweede versnelling rijdt. Dat in Ame--
rika de automatische versnellingbak het
al heeft gewonnen van de handbedien
de bak is een hoofdstuk apart. Bij de
Europese auto moeten de motoren het
vermogen hoofdzakelijk zoeken in de
zeer hoge toerentallen. Hoe meer ver
snellingen elkaar in dit hoge toerenge-
bied kunnen „overlappen'' hoe gunsti
ger de voorwaarden zijn voor een snel
le acceleratie en klimprestaties.
actie voorDe Kernthema-
Verbonfl ,0rmM-nde maanden van het
zÜn aan hJ* ilg Verkeer zal gewijd
niet aannac spec,f1(dce wintergevaren:
2? Van de scheid, met als
rende verHnh? en ,niet soed functione-
NoelKÏJ*1 *aa!> ligt het in de
ber fen ernnIL feestdaSpn in decem-
te voeren np ®PS.e aïlti alc<>holactie
commissie w«Jen-'rJ po,itieverkeers-
a^TSelri It,Z,Ch geheel a<*ter de
^ft laten J? minister van justitie
vervol, jn u® *n' dat de justitie in het
mogelijk zal ,a JPuPOrmgsbeleid waar
acties vanhptv u °P de kernth*~
Verkeer. Verbond voor Veilig
I Jokken ^gevaSn Uit da* na^e weg-
Kff dan gladde-
geurden e7^0ngeVaUen
Jcgdek tegen rnio op een nat
dek Bü een Si1? op ¥n 8lad weg-
On<ierzoek is vaSSH wetenschappelijk
®el een nat weJS da' op dagen
®eer ongelukn „oh clrca 25 Pr°cent
sen reet een d?lgebeurJen dap op da.
?e aspect «an h J wegdek. Het twee-
Set[ekkmg op de^uwhema"actie heett
„et ,6oed werkend. V"e, sen niet of
koplamp. Deze
I ?re"'aetor, dip ®ufen Potentiële ge.
I l"* «en aile Boedrnm' ?ct medewer-
van de wis kan weSSebrui-
v5ne« men elke dl'0 ««bannen,
lichting in Ja na «aat of de
&al de C.nf De verkeerspoli
w:up °P de vSïv;t!naanden als fol-
Sr dle ookweer nzSaiaCtie ,Van he'
eid met toin,.- eer zal worden hp
«<X ■0ntrMe oplg?e°dtS'f 6en(-namvIet-
^'SenverUchting 0deieneCnt.10nerende j
Technische vergelijking:
Motor:
Cil. inh.:
Boring en slag:
Compressie:
Max. vermogen: (SAE)
Max. koppel:
Koeling:
Wielbasis;
Lengte:
Breedte:
Hoogte:
Gewicht:
Draaicirkel:
Topsnelheid:
Consumptie; gemiddeld
Prijs:
Peugeot 204
dwars voorin
113!) cc.
75 x 64 mm
8 8*1
58 pk/5800
9 kgm/3000
water (met denkende
ventilator)
259 cm
397 cm
156 cm
140 cm
845 kg
9.6 m
138 km/u
1:10.8
7980,-
Austin 1100
dwars voorin (20°)
1098 cc
64.7 x 88.7
8.5:1
50 pk/5100
8.3 kgm/2500
water
237 cm
373 cm
153 cm
135 cm
830 kg
10.6 m
130 km/u
1:12.7
7275.-
De BMC Mini's Austin Seven en
Morris 850) die door hun ongebrui
kelijke conceptie en hun pittige
karakter al zovele harten vertederd
hebben, blijken tot nog meer in
staat.
Ze vliegen Het bewijs wordt ge
leverd door deze Mini-Cooper die tij
dens een rally in Ierland op deze
spectaculaire wijze de lucht in ging,
maar veilig weer op zijn pootjes
landde en een van de eerste plaatsen
in het eindklassement innam.
Mg'""7ffl T l
(Advertentie)
imiiiimmnmmw/iiiii/inmmmwiiiwj
FILTER
CIGARETTES
(Van een medewerker)
WENEN De toeristen, die bij
een vakantiereis naar Joego
slavië of Griekenland op de
spoortrein in Joegoslavië zijn
aangewezen, mag men werkelijk
beklagen. Er lopen op en door
Joegoslavië volgens de interna
tionale dienstregelingen express
en andere directe treinen met
fantastische namen: Joegoslavië-
Express, Istanboel-Express, Hel
las-Express. Die namen roepen
perspectieven op over landver
bindingen op hoog niveau. Maar
wat is de werkelijkheid?
Dank zij de talloze vreemde gastar
beiders in de Noord- en Westeuropese
landen is er uiteraard een druk op-en-
neer-verkeer met het vaderland, zó
druk, dat de frekwentie van de inter
nationale treinen totaal onvoldoende
geworden is. Daarbij komt dan nog
het binnenlandse reizigersverkeer van
Joegoslavië dat van de internationale
treinen al een even enthousiast gebruik
maakt als van de lokale verbindingen-
Zo gebeurt het dan, dat treinen die
uit West-Europa komen, tot aan de
Joegoslavische grens er van binnen
nog enigszins dragelijk uit zien maar
op hun reis steeds meer op varkens
stallen gaan lijken. Want het kan ge
beuren, dat hele Joegoslavische fami
lies met pak en zak, eenden en ander
huisvee e.envoudig de trein bestormen,
zich maar ergens neervleien en doen
alsof ze thuis zijn.
De vervuiling en de overvulling van
de uit Joegoslavië komende treinen is
soms, zodanig, dat zich daarin onbe
schrijfelijke scènes afspelen.
Volgens de internationale overeen
komsten vindt de passencontrole In
deze internationale treinen niet meer
aan de grensstations plaats, maar in
de treinen. Zo wil het de officiële re
geling- In feite is deze controle in de
treinen finaal onmogelijk. De gangen
en afdelingen in de wagons zijn zó vol,
de doorgangen zó met mensen en kof
fers verstopt, dat aan doorkomen niet
te denken valt. Men smijt etensresten
rond, afval wordt gewoon op de vloer
geworpen, de toiletten zijn binnen een
uur dermate bevuild, dat ze een ver
pestende stank verspreiden- Men con
stateert keer op keer, dat vrouwen en
meisjes met pannen en wasbekkens
eenvoudig in de zijgangen of de wagon-
verbindingen uitvoerig een voetbad ne
men of anderszins toilet maken. Rei
zigers uit Griekenland beklaagden zich
dat ze bijna twee dagen moesten rei
zen in zo'n stikvolle en vervuilde trein,
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Minister De Jong van Defensie zal de Tweede Kamer binnen
kort uitvoerig moeten inlichten over de opvattingen van de regering over de
NAVO-1969. over nucleaire verantwoording in Atlanstiscb verband, over het al
of niet adviseren tot vermindering van kernwapens en over het al of niet optreden
van NAVO-eenheden buiten de NAVO-grenzen. Dit blijkt uit het voorlopig verslag
van de Tweede Kamer op de begroting 1966 van Defensie.
De kamerleden uit de betrokken com
missie stellen de minister onomwonden
de vraag of de regering al e<n eigen in
zicht heeft over een mogelijke nieuwe mi
litaire structuur van de NAVO en in wel
ke richting dit inzicht gaat. Sommige Ka
merleden menen, dat het plan-Duynstee
over de homogene Atlantische kernstrijd-
maoht een belangrijke bijdrage kan le
veren in de ontwikkeling van een derge
lijke nucleaire strijdmacht.
Het Tweede-Kamerlid, de heer A. E. M.
Duynstee uit Maastricht heeft destijds als
rapporteur van de commissie voor defen
sie van de assemblee der Westeuropese
Unie een plan opgesteld over de oprich
ting van een homogene Atlantische nu
cleaire strijdmacht. Deze strijdmacht zou
onder controle moeten staan van één en
kele uitvoerende politieke autoriteit. Dit
plan is later door de WEU-assemblee
aanvaard. Het doet bij de discussie over
dit netelig probleem nog steeds van zich
spreken, ook in het NAVO-parlement.
Bedoelde kamerleden willen nu van
minister De Jong weten, of hij dit plan-
Duynstee militair gezien ook aanvaard
baar acht.
Het heeft de kamer (en niet alleen de
kamer overigens) zeer verbaasd, dat de
minister van Defensie in de memorie van
toelichting op zyn begroting met geen
woord gerept heeft over de Nederlandsè
strijdkrachten, die ter beschikking van de
Verenigde Naties gesteld zjjn.
Zoals bekend, heeft minister Luns dit
aanbod onlangs in New York gedaan. Hier
b'j is het merendeel van de schepen van
de Koninklijke Marine betrokken met het
ingedeelde personeel, staan verder 600
mariniers ter beschikking van de V.N.,
een pantserinfanteriebataljon met hoofd
zakelijk dienstplichtigen en vliegtuigen
en hefschroefvliegtuïgen. Was het nu
werkelijk noodzakelijk, aldus deze kamer
leden, dat de chefs van staven als eer
sten een toelichting aan' het Nederlandse
volk over het besluit moesten geven?
De KVP-kamerleden willen de vredes
taak van het leger nog verder uitgebouwd
zien. Gestreefd moet volgens hen daarom
worden naar:
A. V.N.-strijdkrachten "oor vredesopera
ties;
B. Medewerking aan de instandhouding
van de zogenaamde „mobile force"
van de NAVO (een zich zeer snel ver
plaatsende strijdmacht)
C. Doeleinden in nationaal verband on
der meer met het oog op de Neder
landse Antillen en Suriname.
Deze kamerleden kennen aan deze vre
destaak een hoge prioriteit toe Waar
schijnlijk gaat zij aldus meenden deze le
den uit boven de prioriteit van de zesde
brigade. Kan desondanks de diensttijd
niet verkort worden, zoals de KVP 'al
eerder voorgesteld heeft?
dat ze van het toilet geen gebruik kon
den maken en ook niet de kans kregen
of zagen, om bij stilstand van de trei
nen in de stations van de toiletten op
de perrons gebruik te maken. Conduc
teurs kunnen de reisbiljetten niet meer
controleren, kortom het is een rijdende
chaos.
Het regent dan ook protesten van
officiële en particuliere zijde tegen de
ze toestanden- De Oostenrijkse en Duit
se douane- en passencontrole weigert
dan ook verder pogingen te doen de
internationale overeenkomsten toe te
passen- Zij laat de treinen aan de
grens-stations zo lang stoppen als voor
de controle nodig is. Alle reizigers, die
in zijgangen op elkaaar geperst zitten,
of die boventallig in.de afdelingen zit
ten moeten uitstappen. En zo verlie
zen deze internationale verbindingen
zeer veel tijd, gemiddeld, een uur per
grens.
In een rapport, dat de Beierse grens
politie heeft opgesteld is er ook nog
op gewezen, dat als gevolg van deze
chaotische toestanden zich soms tone
len afspelen die in alle opzichten tegen
de goede zeden ingaan en die soms
van misdadig karakter zijn. De enige
oplossing is, dat de Internationale
Spoorwegconferentie deze misstanden
opruimt door de deelnemende landen
te verplichten de nodige voor- of velg-
treinen in te leggen, aldus voor de no
dige vervoersfrekwentie zorgend-
(Advertentie)
(Advertentie)
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Amsterdam moet in het
noorden 15.000 woningen kunnen bouwen,
waarvan er vijfduizend geprojecteerd
zijn op gebieden van de gemeenten Oost-
zaan en Landsmeer. De bouw van dit
project kan volgens staatssecretaris
Westerhout van Binnenlandse Zaken niet
broksgewijze totstandkomen, maar moet
in een ruk plaatsvinden. Daarom ook is
grenswijziging tussen Amsterdam. Lands
meer en Oostzaan noodzakelijk. De twee
gemeenten ondervinden van deze grens
wijziging, althans volgens de staatssecre
taris, nauwelijks schade.