Peugeot 204 vergeleken met BMC 1100 duur GOLDEN FICTION FILTER Treinen op de Balkan: rijdende mestvaalten VREDESTAAK LEGER VERDER UITBOUWEN POLLEN alles 'Sikan met cEtalbiür velpon r GOLDEN FICTION Voor filterrokers met een eigen stijl m Kernthema- actie van IVerbond voor Veilig Verkeer Austin Seven vliegt MOOIE NAMEN, HOPELOZE TOESTANDEN Conducteurs wanhopig K. VP-Kamerleden: Hoe met NAVO? Amsterdam wil grondgebied weer uitbreiden l! J ÜTÏÏrTTTyrnTl r r Vering Niet goedkoop Tips-tips-tips-tips L Met het puur-witte mondstuk Exclusieve melange Vol smaak en toch zacht 20 stuks f1.25 gezelligheid haalt u bij de slijter met dranken van DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 29 OKTOBER 1965 21 *V2 plaid gevoerd 98. MÉS 'ocelot" gevoerd 59. H r s De Peugeot 204 is wat de basiscon- I structie betreft de Franse uitgave van de BMC 1100. Kenmerkend zijn de dwars leplaatste motor voorin, samengebouwd met versnellingsbak en aandrijving, voorwielaandrijving, behendige buiten- I afmetingen en een ruim interieur. Ook In dit geval is de bekende Italiaanse I koetswerkartiest Pininfarina verant woordelijk voor de vormen, die zuiver en eenvoudig zijn. Het Britse llOO-mi- I del is compact en laag gebouwd en de I Peugeot 204 maakt een luchtiger en I kwieker indruk. De Fransman staat ho ger op de wielen en heeft een normaal [ontwikkelde achtersteven, terwijl de „1100" van achteren gecoupeerd is. Bel- I de wagens hebben vier portieren, die I toegang geven tot een ruim comparti- I ment, met afzonderlijke voorzetels en I een achterbank voor desnoods drie per- [sonen. De 204 heeft van huis uit een I schuifdak, een Peugeotspecialiteit. Evenals de BMC 1100 heeft de Peugeot een 1.1 I M liter motor, die met zijn ft fill bovenliggende nokkenas inmi en vijfmaal gelagerde krukas modern is en niet i a tegen hoge toerentallen IJ opziet. De 204 heeft jneer 1 nil temperament dan zijn [WW Britse collega, die een conventionele en ervaren krachtbron van het lan- I KJA.I geslag-type heeft, met I lil een effect van 50 SAE-pk. I VI De 204 heeft 58 paarden en haalt hiermee een top I van bijna 140 km/u. De 1100 blijft bij I circa 130/u. in het snelverkeer hangen, I en de acceleratie is ook iets minder I overtuigend. Met zijn 1.1 liter, die ge- heel nieuw is (bij de bouw is ook alu minium toegepast), heeft Peugeot ken nelijk de prestaties van een midden klasser willen evenaren. De motor loopt zacht en soepel, hoewel niet zo geculti veerd als de 404. We constateerden ook resonanties in het koetswerk, vooral bij stationair draaien en hoge snelheden. De Peugeot is nerveuzer dan de BMC'er ook minder elastisch. Wat de wegligging aangaat prefereren we de Engelsman, die in alle omstandigheden een rustiger, beheerster rijstijl heeft, en koersvaster is. In snel gereden bochten merkt men het verschil duidelijk. We h§bben de Peugeot 204 en de Austin 1100 Glider hetzelfde werk laten doen op een boch tig traject en op een minder goed on derhouden weg. De 204 gedroeg zich in grensgevallen labiel en bijna proble matisch, terwijl de „1100" onverstoor baar en gemakkelijk controleerbaar bleef. Het was alsof het koetswerk ste viger en vaster op het chassis zat. We vonden de Peugeot wat „losjes", en dit bevordert niet het sportieve rijden dat een hogetoerenknaap vaak onwillekeu rig in de hand werkt. Sportief is de Peugeot 204 niet. Wel comfortabel en behaaglijk. De vering, die vanwege de grote wielbasis veel speelruimte heeft, is geheel afgestemd op rjjgemak, dus zacht en meegaand. Op de autoweg geeft het hier toegepas te systeem (onafhankelijke wielophan ging, met vier schroefveren en teles- coopschokbrckers) uitzonderlijk goed rijcomfort. Op slecht wegdek, met sple ten en gaten, toont het een goed incas seringsvermogen, maar de inzittenden ondervinden ook de nadelen van een weke vering. De wagen deint en wie belt meer dan ons lief is. Misschien zou een stabilisator niet onverdienstelijk zijn. Een positieve invloed op de veer- karakteristiek hebben ook de Michelin X banden, die we liever een maat gro ter hadden gehad. Met 135 x 14 banden vinden we de „204" te krap gezoold. Wat het veersysteem betreft is de Austin 1100 moderner af. De hydrolas- tic (vloeistof-rubber vering) is bij dit model mede verantwoordelijk voor de stabiele wegligging en de aanpassing van het veercomfort in variabele ry- omstandigheden. Beide modellen zijn praktisch en so ber ingericht, met bijna evenveel plaats ruimte als_ een middenklassewagen. De zittingen in de 204 zijn behaaglijker, maar de zitpositie in de 1100 is vrijer. Nergens een spoor van luxe of toegift van de fabrikant. Het dashboart bevat in beide wagens het strikt noodzakelij ke: een paar meters en verder waar schuwingslampjes. De snelheidsmeter in de Peugeot is minder duidelijk dan die in de Austin. In beide gevallen is er een berg- plank voor allerlei kleine spullen over de hele breedte. De Austin heeft nog handige portiervakken voor kranten, kaarten en dergelijke reisbenodigdhe- den.- De rugleuningen van de voorstoe- len zijn niet verstelbaar. Bij de aan merkelijk duurdere Peugeot had deze comfortzaak geregeld moeten zijn. Over de vorm, de vulling en de vering van de zetels hadden we niet te klagen. Verwarming- en ventilatie in de Peu geot, gecompleteerd met frisse-lucht- roosters op het instrumentenbord, en een schuifdak, zijn bevredigend maar niet modern. In onze nieuwste auto's verlangen we nu ontluchtingsuitlaten achterin, zodat we met gesloten ramen kunnen rijden. De besturing is in beide modellen licht en zuiver. Van de voor wielaandrijving is niets te merken. De BMC'er geeft beter wegcontact, maar de Peugeot laat zich ook haarfijn be sturen en is vanwege de kleinere draaicirkel gemakkelijker te parkeren. Beide hebben schijfremmen op de voor wielen en trommelremmen achter. De Peugeot-remmen bleken bijzonder ef fectief, maar ze vergen nogal harde pedaaldruk. De vierbak van de Austin 'eerste niet-gesynchroniseerd) laat zich met een pook vlot en soepel schake len. De stuurschakeling van de 204 moet iets steviger worden aangepakt, maar doet het werk overigens correct. De Peugeot 204 en de Austin 1100 hebben elk hun eigen merites. Het zijn handige wagens in de aankomende middenklasse, die dame en héér „ge kleed" staan. De 204 is de snelste en lenigste, de 1100 de stabielste en spor tiefste. De 204 maakt een elegantere en de 1100 een solidere indruk. Het koets werk van de 1100 is compacter en stil ler. De Peugeot kon enkele bijgeluiden niet onderdrukkken en het windgeruis wordt bij hogere snelheden storend. De Peugeot-motor is om begrijpelijke redenen dorstiger dan de BMC. Na di verse metingen kwamen we op een ge middeld verbruik van 1 10,8. De Austin 1100 hield zich bij 1 12,7. Beide 1,1-litermodellen zijn niet bepaald goed koop, maar ze zijn vrij exclusief en vertegenwoordigen de nieuwste auto mode. Wat de Peugeot betreft vinden we het prijsverschil met de „404", een populaire, zeer gecultiveerde midden- klassewagen van 1,6 liter, niet over tuigend. Tochtrubbers van portieren, koffer deksels etc. worden op den duur hard, verliezen hierdoor hun elasticiteit en zijn dan niet meer voor hun doel ge schikt. Door deze rubbers regelmatig met talkpoeder „in te vetten" kunt u het verouderingsproces jarenlang tegen gaan. Is het u ook al eens overkomen dat u onderweg tot de conclusie kwam dat de radiatordop foetsie" was? Een kort stukje koperen schakelketting van circa 15 cm lengte, waarvan het ene eind wordt gesoldeerd op de radiator- dop en het andere eind op de bov^nbak der radiator maakt verlies der radia- teurdop onmogelijk. Probeer ter wille van „bezuiniging" nooit langer gebruik te maken van een droog luchtfilterelement dan toet instructieboekje van uw auto als ge- bruikstermijn aangeeft. Bij langer door rijden wordt het filterpapier zodanig met stof verzadigd, dat hierdoor als het ware een luchtweerstand wordt ge vormd en het mengsel meer brandstof zal gaan bevatten dan de bedoeling is. Soms komt het wel eens voor dat, zo als men dit noemt, de caburator „overloopt". Dit is dan te wijten aan een te hoog benzineniveau in de vlotter- kamer. De normale bezinehoogte in de vlotterkamer wordt verkregen en ge handhaafd door een, op de benzine drij vende „vlotter", die middels een schar nierend mechaniekje, de vlotterpen dwingt, de opening waarlangs de ben zine toestroomt, af te sluiten. Een lek ke vlotter, een foutief afgesteld vlotter- niveau, een versleten vlotterpen, een te krachtige benzinepomp of een zeer la ge buitenluchtdruk kunnen oorzaak zijn van dit onnodige en bovendien gevaar lijke benzineverlies. U vraagt maar. De heer de B. te Roosendaal wil graag geïnformeerd worden over de voorde len van een vierversnellingenbak ten opzichte van de „driebak". Hij vindt het opmerkelijk dat de Amerikaanse auto's vrijwel zonder uitzondering met een driebak werden en nog wel worden gemaakt terwijl de Europese auto's meestal een vierbak hebben. De vraag of een auto al dan niet met vier versnellingen „vooruit" zal worden 1 uitgerust wordt hoofdzakelijk bepaald door het aantal PK's, dat onder de mo torkap beschikbaar is. De Amerikaanse motoren, in het algemeen knoerten van zo'n 150 PK hebben in de 2e versnel ling nog zoveel vermogensruimte over dat ze van stapvoets rijden in één ruk naar 100 km op kunnen trekken. Het is dan in de grote city's ook heel nor maal dat men vrijwel constant in de tweede versnelling rijdt. Dat in Ame-- rika de automatische versnellingbak het al heeft gewonnen van de handbedien de bak is een hoofdstuk apart. Bij de Europese auto moeten de motoren het vermogen hoofdzakelijk zoeken in de zeer hoge toerentallen. Hoe meer ver snellingen elkaar in dit hoge toerenge- bied kunnen „overlappen'' hoe gunsti ger de voorwaarden zijn voor een snel le acceleratie en klimprestaties. actie voorDe Kernthema- Verbonfl ,0rmM-nde maanden van het zÜn aan hJ* ilg Verkeer zal gewijd niet aannac spec,f1(dce wintergevaren: 2? Van de scheid, met als rende verHnh? en ,niet soed functione- NoelKÏJ*1 *aa!> ligt het in de ber fen ernnIL feestdaSpn in decem- te voeren np ®PS.e aïlti alc<>holactie commissie w«Jen-'rJ po,itieverkeers- a^TSelri It,Z,Ch geheel a<*ter de ^ft laten J? minister van justitie vervol, jn u® *n' dat de justitie in het mogelijk zal ,a JPuPOrmgsbeleid waar acties vanhptv u °P de kernth*~ Verkeer. Verbond voor Veilig I Jokken ^gevaSn Uit da* na^e weg- Kff dan gladde- geurden e7^0ngeVaUen Jcgdek tegen rnio op een nat dek Bü een Si1? op ¥n 8lad weg- On<ierzoek is vaSSH wetenschappelijk ®el een nat weJS da' op dagen ®eer ongelukn „oh clrca 25 Pr°cent sen reet een d?lgebeurJen dap op da. ?e aspect «an h J wegdek. Het twee- Set[ekkmg op de^uwhema"actie heett „et ,6oed werkend. V"e, sen niet of koplamp. Deze I ?re"'aetor, dip ®ufen Potentiële ge. I l"* «en aile Boedrnm' ?ct medewer- van de wis kan weSSebrui- v5ne« men elke dl'0 ««bannen, lichting in Ja na «aat of de &al de C.nf De verkeerspoli w:up °P de vSïv;t!naanden als fol- Sr dle ookweer nzSaiaCtie ,Van he' eid met toin,.- eer zal worden hp «<X ■0ntrMe oplg?e°dtS'f 6en(-namvIet- ^'SenverUchting 0deieneCnt.10nerende j Technische vergelijking: Motor: Cil. inh.: Boring en slag: Compressie: Max. vermogen: (SAE) Max. koppel: Koeling: Wielbasis; Lengte: Breedte: Hoogte: Gewicht: Draaicirkel: Topsnelheid: Consumptie; gemiddeld Prijs: Peugeot 204 dwars voorin 113!) cc. 75 x 64 mm 8 8*1 58 pk/5800 9 kgm/3000 water (met denkende ventilator) 259 cm 397 cm 156 cm 140 cm 845 kg 9.6 m 138 km/u 1:10.8 7980,- Austin 1100 dwars voorin (20°) 1098 cc 64.7 x 88.7 8.5:1 50 pk/5100 8.3 kgm/2500 water 237 cm 373 cm 153 cm 135 cm 830 kg 10.6 m 130 km/u 1:12.7 7275.- De BMC Mini's Austin Seven en Morris 850) die door hun ongebrui kelijke conceptie en hun pittige karakter al zovele harten vertederd hebben, blijken tot nog meer in staat. Ze vliegen Het bewijs wordt ge leverd door deze Mini-Cooper die tij dens een rally in Ierland op deze spectaculaire wijze de lucht in ging, maar veilig weer op zijn pootjes landde en een van de eerste plaatsen in het eindklassement innam. Mg'""7ffl T l (Advertentie) imiiiimmnmmw/iiiii/inmmmwiiiwj FILTER CIGARETTES (Van een medewerker) WENEN De toeristen, die bij een vakantiereis naar Joego slavië of Griekenland op de spoortrein in Joegoslavië zijn aangewezen, mag men werkelijk beklagen. Er lopen op en door Joegoslavië volgens de interna tionale dienstregelingen express en andere directe treinen met fantastische namen: Joegoslavië- Express, Istanboel-Express, Hel las-Express. Die namen roepen perspectieven op over landver bindingen op hoog niveau. Maar wat is de werkelijkheid? Dank zij de talloze vreemde gastar beiders in de Noord- en Westeuropese landen is er uiteraard een druk op-en- neer-verkeer met het vaderland, zó druk, dat de frekwentie van de inter nationale treinen totaal onvoldoende geworden is. Daarbij komt dan nog het binnenlandse reizigersverkeer van Joegoslavië dat van de internationale treinen al een even enthousiast gebruik maakt als van de lokale verbindingen- Zo gebeurt het dan, dat treinen die uit West-Europa komen, tot aan de Joegoslavische grens er van binnen nog enigszins dragelijk uit zien maar op hun reis steeds meer op varkens stallen gaan lijken. Want het kan ge beuren, dat hele Joegoslavische fami lies met pak en zak, eenden en ander huisvee e.envoudig de trein bestormen, zich maar ergens neervleien en doen alsof ze thuis zijn. De vervuiling en de overvulling van de uit Joegoslavië komende treinen is soms, zodanig, dat zich daarin onbe schrijfelijke scènes afspelen. Volgens de internationale overeen komsten vindt de passencontrole In deze internationale treinen niet meer aan de grensstations plaats, maar in de treinen. Zo wil het de officiële re geling- In feite is deze controle in de treinen finaal onmogelijk. De gangen en afdelingen in de wagons zijn zó vol, de doorgangen zó met mensen en kof fers verstopt, dat aan doorkomen niet te denken valt. Men smijt etensresten rond, afval wordt gewoon op de vloer geworpen, de toiletten zijn binnen een uur dermate bevuild, dat ze een ver pestende stank verspreiden- Men con stateert keer op keer, dat vrouwen en meisjes met pannen en wasbekkens eenvoudig in de zijgangen of de wagon- verbindingen uitvoerig een voetbad ne men of anderszins toilet maken. Rei zigers uit Griekenland beklaagden zich dat ze bijna twee dagen moesten rei zen in zo'n stikvolle en vervuilde trein, (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Minister De Jong van Defensie zal de Tweede Kamer binnen kort uitvoerig moeten inlichten over de opvattingen van de regering over de NAVO-1969. over nucleaire verantwoording in Atlanstiscb verband, over het al of niet adviseren tot vermindering van kernwapens en over het al of niet optreden van NAVO-eenheden buiten de NAVO-grenzen. Dit blijkt uit het voorlopig verslag van de Tweede Kamer op de begroting 1966 van Defensie. De kamerleden uit de betrokken com missie stellen de minister onomwonden de vraag of de regering al e<n eigen in zicht heeft over een mogelijke nieuwe mi litaire structuur van de NAVO en in wel ke richting dit inzicht gaat. Sommige Ka merleden menen, dat het plan-Duynstee over de homogene Atlantische kernstrijd- maoht een belangrijke bijdrage kan le veren in de ontwikkeling van een derge lijke nucleaire strijdmacht. Het Tweede-Kamerlid, de heer A. E. M. Duynstee uit Maastricht heeft destijds als rapporteur van de commissie voor defen sie van de assemblee der Westeuropese Unie een plan opgesteld over de oprich ting van een homogene Atlantische nu cleaire strijdmacht. Deze strijdmacht zou onder controle moeten staan van één en kele uitvoerende politieke autoriteit. Dit plan is later door de WEU-assemblee aanvaard. Het doet bij de discussie over dit netelig probleem nog steeds van zich spreken, ook in het NAVO-parlement. Bedoelde kamerleden willen nu van minister De Jong weten, of hij dit plan- Duynstee militair gezien ook aanvaard baar acht. Het heeft de kamer (en niet alleen de kamer overigens) zeer verbaasd, dat de minister van Defensie in de memorie van toelichting op zyn begroting met geen woord gerept heeft over de Nederlandsè strijdkrachten, die ter beschikking van de Verenigde Naties gesteld zjjn. Zoals bekend, heeft minister Luns dit aanbod onlangs in New York gedaan. Hier b'j is het merendeel van de schepen van de Koninklijke Marine betrokken met het ingedeelde personeel, staan verder 600 mariniers ter beschikking van de V.N., een pantserinfanteriebataljon met hoofd zakelijk dienstplichtigen en vliegtuigen en hefschroefvliegtuïgen. Was het nu werkelijk noodzakelijk, aldus deze kamer leden, dat de chefs van staven als eer sten een toelichting aan' het Nederlandse volk over het besluit moesten geven? De KVP-kamerleden willen de vredes taak van het leger nog verder uitgebouwd zien. Gestreefd moet volgens hen daarom worden naar: A. V.N.-strijdkrachten "oor vredesopera ties; B. Medewerking aan de instandhouding van de zogenaamde „mobile force" van de NAVO (een zich zeer snel ver plaatsende strijdmacht) C. Doeleinden in nationaal verband on der meer met het oog op de Neder landse Antillen en Suriname. Deze kamerleden kennen aan deze vre destaak een hoge prioriteit toe Waar schijnlijk gaat zij aldus meenden deze le den uit boven de prioriteit van de zesde brigade. Kan desondanks de diensttijd niet verkort worden, zoals de KVP 'al eerder voorgesteld heeft? dat ze van het toilet geen gebruik kon den maken en ook niet de kans kregen of zagen, om bij stilstand van de trei nen in de stations van de toiletten op de perrons gebruik te maken. Conduc teurs kunnen de reisbiljetten niet meer controleren, kortom het is een rijdende chaos. Het regent dan ook protesten van officiële en particuliere zijde tegen de ze toestanden- De Oostenrijkse en Duit se douane- en passencontrole weigert dan ook verder pogingen te doen de internationale overeenkomsten toe te passen- Zij laat de treinen aan de grens-stations zo lang stoppen als voor de controle nodig is. Alle reizigers, die in zijgangen op elkaaar geperst zitten, of die boventallig in.de afdelingen zit ten moeten uitstappen. En zo verlie zen deze internationale verbindingen zeer veel tijd, gemiddeld, een uur per grens. In een rapport, dat de Beierse grens politie heeft opgesteld is er ook nog op gewezen, dat als gevolg van deze chaotische toestanden zich soms tone len afspelen die in alle opzichten tegen de goede zeden ingaan en die soms van misdadig karakter zijn. De enige oplossing is, dat de Internationale Spoorwegconferentie deze misstanden opruimt door de deelnemende landen te verplichten de nodige voor- of velg- treinen in te leggen, aldus voor de no dige vervoersfrekwentie zorgend- (Advertentie) (Advertentie) (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Amsterdam moet in het noorden 15.000 woningen kunnen bouwen, waarvan er vijfduizend geprojecteerd zijn op gebieden van de gemeenten Oost- zaan en Landsmeer. De bouw van dit project kan volgens staatssecretaris Westerhout van Binnenlandse Zaken niet broksgewijze totstandkomen, maar moet in een ruk plaatsvinden. Daarom ook is grenswijziging tussen Amsterdam. Lands meer en Oostzaan noodzakelijk. De twee gemeenten ondervinden van deze grens wijziging, althans volgens de staatssecre taris, nauwelijks schade.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13