Vermoeiende confrontatie met uitheemse culturen see***® BERLINER FESTWOCHEN, veelzijdig georiënteerd: Wedersijcl.se beïnvloeding van Oost en West NIEMEYER TABAK EENDER HIER IS ONS BANKGEHEIM! 25 HET VOLLEDIGE VOEDSEL VOOR UW HOND dingen "PI DOOR HOWARD SHAW U mag het ook weten: de N.M.B. is de bank waar ieder een zich thuis voelt. Een simpel „geheim". Maar de cliëntenkring van de N.M.B. groeit er gestadig door. Bedrijven, klein en groot, beleggers, spaarders... zij NEDERLANDSCHE weten hun belangen in vertrouwde handen! MIDDENSTANDSBANK Onderscheiding „Gulden Letter' voor jeugdzorg Russische zender voor Stem van India Nieuw „stuk" kanaal van 115 kilometer in W.-Duitsland PIANO PER f CENTIMETER Promenade voor 7,5 ton in Scheveningen >mmers je 56 granv39"/ lat .en klarf 'l/l blik 7# Iwaie stukken 89 (Van een muziekmedewerker) ,Ik ben ervan overtuigd, dat de Berliner Festwochen 1965 de geest van een stad zullen weerspiegelen, die zich niet laat blokkeren door een niuur, maar die voor de wereld blijft openstaan", schrijft Berlijns re gerende burgemeester Willy Brandt in het programmaboek van de Ber liner Festwochen, die voor het vijftiende achtereenvolgende jaar twee weken lang een rijk gedifferentieerde kunstmetropool van deze tra gisch gesplitste wereldstad hebben gemaakt. Toen de veelzijdige georiënteerde Amerikaan van Russische kom-af Nicholas Nabokov twee jaar geleden de artistieke leiding over de Ber liner Festwochen overnam van dr. Gerhardt von Westermann, die dit kunstfestijn in 1950 heeft gesticht en die het in geheel Europa, ja tot in andere werelddelen toe een rotsvaste reputatie heeft verschaft, over nam, heeft hij er bewust naar gestreefd een persoonlijk gezicht aan dit gebeuren te geven. Hij betrad daartoe geheel andere wegen dan zijn voorganger, die de Festwochen als een tableau van Berlijnse en Duitse kunst had opgezet. Nabokov greep evenwel aanzienlijk verder; hij be perkte zich niet alleen tot Duitsland en Europa, nee hij haalde andere continenten naar Berlijn en tijdens de Festwochen van vorig jaar liet Afrika zijn kunstzinnige en culturele verworvenheden zien en horen terwijl ditmaal Japan aan bod kwam. Het is uiteraard interessant ken nis te nemen van voor het wes ten praktisch onbekende culturen, maar een punt, dat zeer wel in over weging genomen dient te worden is, dat bij zulk een kennismaking een nauwelijks overbrugbare kloof tussen essentieel andere mentaliteiten aan de orde komt, die wederzijds begrip in niet geringe mate in de weg blijkt te staan. Zo bleef ook het merendeel van de Japanse culturele manifestaties in liet kader van de Festwochenin een geestelijk niemandsland hangen, want de westerse toehoorders en toeschou wers bleken de diepere zieleroerselen achter die vaak rituele uitingen niet of nauwelijks te vatten. Dit probleem woog wel zeer zwaar bij de voorstellingen, die een keurkorps van Japanse acteurs, musici en dan sers gaf van oude theaterstukken uit de zogenaamde Kabuki-periode, de Japan se Barok. Hier ging het om een samen smelting van woord en toon, dans en pantomime. Het Kabuki-theater stond en staat nog in zéér hoog aanzien bij de Japanees €n voor hem vertegen woordigt deze dramatische stijl en uit drukkingswijze een dierbaar brok tra ditie. Wanneer wij westerlingen de faam hebben nuchtere lieden te zijn, dan wordt men zich dat tijdens een Kabukivoorstelling heviger dan ooit bewust. Het is niet alleen de geestelijke achtergrond van dit spel, die zich moei lijk laat doorgronden, het is eerder een samenspel van factoren, dat begrip in de weg staat: van deze taal verstaat men niets: deze muziek -klinkt vreemd in de oren en het bewegingspatroon biedt nergens houvast aan onze dans- tradities. Wanneer men dan een volle avond lang met deze theateruitingen wordt een tikkeltje geïrriteerd, omdat ver standhouding tussen toneel en zaal uit blijft. Men wordt wellicht een ervaring rijker, maar die beklijft niet, raakt niet geïntegreerd in de persoonlijke geconfronteerd raakt men op den duur culturele bagage. Datzelfde geldt ook voor de nog oudere Japanse drama* tische kunst van de Kyogen-fase, de Koto-muziek en andere kunstuitingen, die in Berlijn aan bod kwamen. Min der gecompliceerd waren de concerten, die indruikken gaven van de beïnvloe ding over en weer in de sector van de creatieve muziek. Daarbij bleek dat Japanse componisten van de jongere generatie zich merkbaar meer gelegen laten liggen aan westerse principes dan aan de tradities van eigen land. Schönberg bijvoorbeeld blijkt op het denken en doen van de tegenwoordige Japanse progressief georiënteerde toonkunstenaars grote invloed uit te oefenen. rvveiügenis moet worden benadrukt, dat de Berliner Festwochen ook dit jaar weer een aantal bijzonder ge programmeerde concerten in de nieu we Philharmonie opleverden. Indruk wekkender dan waar ook wordt in Ber lijn bewezen dat een concert in het ka der van een festival geen verlengstuk mag zijn van het gangbare seizoen, maar dat er overwegend aandacht dient te worden besteed aan die wer ken die doorgaans niet aan bod komen in de concertzaal. Dat de nieuwere mu ziek en de music a novissima" in Ber lijn steeds loyale kansen krijgen valt te prijzen, maar of het resultaat de moei te steeds loont moet vaak een open vraag blijven. De „Sender Freies Ber lin" spant zich wel zeer intensief in Een scène uit de komische ope ra Der junge Lord" van Hans- Werner Heme, zoals die door het ensemble van de Deutsche Oper te Berlijn werd uitgevoerd in het ka der van de Berliner Festwochen 1965. De titelrol werd gezongeji door de tenor horen Driscoll (tweede van rechts voor de jongste creatieve muzikale ini tiatieven en in het bestek van de Fest wochen was er een concert georgani seerd met werken van Enrique Raxach, een Spanjaard die sedert geruime tijd te Bilthoven in de sferen van Gaude- amus toeft, van Bern Alois Zimmer- mann, een op de voorgrond tredende Duitse componist, wiens opera „Die Soldaten", een vorm van totaal theater, in Keulen zoveel succes oogst, en van Jacques Wildberger, wiens .Epitaph für Evariste Galois", zijn Duitse pre mière beleefde. Deze als documentaire opgezette compositie was bedoeld als een in memoriam voor een briljant Frans mathematicus, die reeds in 1832 bij een schermpartij werd gedood. Or kestmuziek, spreekstemmen, zang en „musique concrète" op toonbanden wis selen elkaar in dit suggestieve werk af. Zonder meer sensationeel was een concert ter herdenking van het feit, dat Bela Bartok 20 jaar geleden stief in New-York. Wat de fameuze violist Ye- hudi Menuhin aan de piano begeleid door zijn zuster Hepzibah, tijdens dit concert presteerde grensde aan het on gelooflijke op het gebied van virtuoze vaardigheid. Maar daarbij bleef het niet: Menuhin toonde zich een uitge sproken bewogen pleitbezorger voor zijn vriend Bartok, zowel in de eerste sonate voor viool en piano, als in de Contrasten voor viool, klarinet en pia no en ook in de razend moeilijke, maar Een foto van een der voorstel lingen, die Japanse artiesten in Berlijn gaven van het Kabuki- theater. Het gaat hier om een frag ment uit Kanadehon Chushingu- ra" oftewel „Bloedwraak". zeer expressieve sonate voor solo-viool. Met de bekende sonate voor twee pia no's en slagwerk werd dit illustere con cert formidabel afgerond door het duo Kontansky en de slagwerkers Ghristoph Caskel en Heinz König. Behalve de vas te dirigent Herbert von Karajan leid den Pierre Boulez. Hans-Werner Henze, Massimo Freccia en de Japanner Akeo Watanabe de onvolprezen Berliner Philharmoniker. Kamermuziek in alle toonaarden en stijlen completeerde het concertante deel van de Festwochen. T\e Deutsche Oper van Barlijn droeg aan de Festwochen een memora bele nieuwe enscenering van Verdi's opera „La Traviata" bij, die een uit gesproken realistische benadering van dit beroemde dramatische - lyrische belcantowerk liet gewaarworden. Gus- tav-Rudolf Sellner intendant van de Deutsche Oper en de decorateur Fi- lippo Sanjust hadden, alle sentimenta liteit en kitscherige schablones uit de regie en de toneelopbouw geschrapt en daarvoor in de plaats eenTHTHT w regie en de toneelopbouw geschrapt en daarvoor in de plaats een waarachtig menselijke atmosfeer rond de tragische lotgevallen van -Violetta Valery weten te scheppen. *HiMe Güden van de Ween- se Staatsoper voerde de nagenoeg Duit se bezetting van dit in het Italiaans ge zongen muziekdramatische werk aan; zij werd gesecundeerd door de veelbe lovende Portugese tenor Giacomo Ara- gall als Alfred Germont en door Diet rich Fiscber-Dieskau vader Germont. Lorin Maazel debuteerde in ,,La Tra viata" als chef-dirigent van de Deut sche Oper. Het was een debuut, dat ho ge verwachtingen wekte, maar dat soms door een overbodig soort Sturm und Drang"-revisionisme jegens de weergave van de partituur werd ge markeerd. Belangwekkend was nog de ervaring, die de nieuwste opera van de jonge Hans-Werner Henze, „Der junge Lord" schonk, een opmerkelijk brok eigentijds muziektheater vol geraffi neerde orkestrale kleuren en elastische zij het lang niet eenvoudig te zingen polyfone ensembles. Ook in „Der junge Lord" tekenden Gustav-Rudolf Sellner en Filijppo Sanjust voor regie en de cors, die de bourgois-sfeer van het ver haal raak en realistisch weergaven. De jonge dirigent Ohristoph von Dohnanyi liet de voor een Mozartorkèstbezetting geschreven, even intelligent als geëmo tioneerde geconcipieerde muziek, waar in tonale passages vindingrijk werden verweven met twaalftoonsstructuren, fraai weerklinken. (Advertentie) nature/ p tj p a b a k Lichte, geurige naturel pijptabak. Gemaakt uit echte Java-, Maryland- en vele andere tabaks soorten. Om 'n éérlijke, heerlijke pijp te roken. SINDS 1819 KEBTUVRAGEN OVERTABAK OF PIJP: N.A,P.,POSTBUS 41, GRONINGEN Advertenties Breda: Veemarktstraat 55-57. Bérgen op Zoom: Zuivelplein 5. Roosendaal: Nieuwe Markt 24. Oostburg: Nieuwstraat 24. Terneuzen: Nieuwstraat 10. Voorts bijkantoren te Breskens, Dongen, Goes, Hulst, Sas van Gent en Zaamslag. 7) ,,Ho capito," herhaalde Giovanni. „Nadat ik dat alles bestudeerd had," vervolgde de boekhandelaar, „ging ik terug naar mijn winkel met een hoofd vol onverwerkte indrukken. Na een nacht slapen was ik nog niet veel verder en dus pakte ik een koffer en trok voor een paar dagen de bergen in. Daar, tot rust gekomen door de frisse Iuch en de stilte vah de bos sen, zat ik na te denken over de grondbeginselen van de natuurkunde, die ik vele jaren geleden op school leerde. Om kort te gaan, de wet van Breachy, zo genoemd naar de grote Litouwse natuurkundige Vladimir Breachy, bracht de oplossing Deze wet zegt, dat ieder voorwerp dat om hoog gaat, ook omlaag kan gaan." Giovanni haalde een Toscaanse si gaar uit zijn zak en kauwde daar zwijgend een tijd op. Hij schraapte zijn keel en zei dan: „Maar wat jij voorstelt.. De boekhandelaar .gromde. „Na tuurlijk is het moreel onjuist, maar heeft de Iniro-leiding ooit blijk gege ten van gewetensbezwaren? Zij willen jou ten gronde richten en ge- ruiken alle middelen, eerlijke en on eerlijke. Zij willen..." Verontwaardi ging belette hem verder te spreken. Giovanni was opgestaan om de wijnkaraf opnieuw te vullen. Hij floot een beetje vals. Toen de boekhande laar plotseling zweeg, zei hij rustig: „Ik begin al gewetenloos te worden. Ik heb er geen moment aangedacht of je plan in strijd met de wet was. Ik wilde je daarnet alleen zeggen dat wat hij voorstelt, veel tijd zal ver gen. Het zal een zwaar werk zijn." „Ja." zei de boekhandelaar. „Ik kan je wel verzekeren, dat het niet in een nacht op te knappen is. We zul len echter uitsluitend door zachte tuf steen moeten graven en er zijn, zo ver mij bekend is, geen moeilijkheden te overwinnen tussen jouw kelder en de zuidelijke muur van het Iniro-res- taurant. Ik denk dat wij die' tunnel tegen het einde van de maand ge reed kunnen hebben." „Maar hoe staat 't met de man van de etenslift?" vroeg Giovanni. „Zou hij willen meewerken?" Het gezicht van de boekhandelaar versomberde. „Adh, die arme jongen. Povero ragazzo." Hij dronk een slok je wijn en schudde droevig zijn hoofd. „Hij was zo aardig, zo knap, zo echt mannelijk en zo jong. Het is jam mer dat het zo slecht afgelopen is." „Wat is slecht afgelopen?" „Het toeval wil," vervolgde de boek handelaar zonder direct op de vraag van Giovanni te antwoorden, „dat een van mijn kennissen een jonge vrouw is met een opvallend knap uiterlijk- Een elegante houding, prachtige blanke schouders, schitterende donke re ogen. een aanbiddelijk figuur, in één woord volmaakt. Nu had een kor te bestudering van de jongeman aan de etenslift mij ervan overtuigd dat hij beslist zeer gevoelig voor vrou welijk schoon moest zijn. Allora, na mijn terugkomst uit de bergen slaag de ik erin die jongeman te ontmoeten schijnbaar toevallig toen hij van zijn werk kwam en ik bood hem een paar glaasjes aan in een bar. Ons gesprek bewees, dat mijn kijk op hem juist was geweest. Hij had zeer veel interesse voor vrouwelijk schoon. Ik vermoedde dus dat hij belang zou stellen in een uitvoerige beschrijving van de bekoorlijkheden van de dame in kwestie. Dit bleek inderdaad zo te zijn. De volgende dag gelukte hét mij hem toevallig te ontmoeten op de Lungotevere Flaminia. terwijl ik even toevalig in gezelschap van die dame was. Ik moest hen toen wel aan elkaar voorstellen en ik zsOg dat hij meteen in vuur en vlam geraakte." De boekhandelaar deed nadenkend een paar trekken aan zijn pijp. „Ach teraf bedenk ik nu dat het niet hele maal juist was te laten doorscheme ren dat de bewuste dame misschien wel van zijn hofmakerij gediend zou zijn. Povero ragazzo! Het deed me werkelijk leed vanochtend in de krant te lezen dat die arme jongen afschu welijk toegetakeld vier kilometer bui ten Rome is gevonden. Wie had dat kunnen denken? Als onze vriendschap langer geduurd had, zou ik de gele genheid gehad hebben hem te vertel len dat de echtgenoot van de bewus te dame beroepsworstelaar is." Hij zuchtte meewarig. „Het leven is vol onverwachte verrassingen, Giovanni. Giovanni fronste zijn wenkbrauwen. „Dus het baantje van die jongen is nu vrij „Nee," zei de boekhandelaar, ter wijl hij zijn hoofd schudde, „dat is niet precies het geval. Ik had min of meer een voorgevoel dat een derge lijk ongeluk zou kunnen gebeuren. In vrea woont een verre neef van me die niet alleen heel verstandig maar toevallig ook nog werkloos is dat is te zeggen, hij was werkloos, toen ik hem drie dagen geleden opbelde en opdracht gaf naar Rome te ko men. Toen ik vanavond dus het droevige nieuws in de krant las, heb ik hem onmiddellijk naar het Iniro- restaurant gestuurd- Natuurlijk heb ben wij het onderhoud van tevoren ingestudeerd en tot mijn genoegen kan ik zeggen dat hij blijkbaar een goede indruk heeft gemaakt. Toen hij zich bereid verklaarde het be- biedt, te aanvaarden, werd hij direct biedt, ete aanvaarden, werdh ij direct aangenomen Hij bestudeerde zijn wijnglas. „Ik denk dat hij een ijve rige en gewillige medewerker zal blij ken te zijn. zowel voor de Iniro als voor de Trattoria Di Giovanni." Giovanni kauwde op zijn sigaar en dacht na. „Het is een krankzinnig J plan," zei hij tenslotte. „Ja," zei de boekhandelaar kalm, „het is volkomen dwaas." Maar toch hief Giovanni Venturi kort na middernacht op 4 september 1956 een houweel boven zijn hoofd en dreef die voor de eerste maal in de vloer van zijn kelder bij de noord westelijke muur van zijn eigen tratto ria. Het was drie uur in de ochtend van de 10e september. Giovanni grom- de toen zijn houweel verdween in de j tufsteen en een wolk van grijze stof t deed opdwarrelen van de bodem die met puin bedekt was. Hij knielde neer en begon langzaam de losse stenen en het stof in een reeds bijna volle jute zak te bergen. Hij hijgde. Eike OLVEH polis is winstdelend Bred.a, Veemarktstraat 40 - tel. 30164 Amsterdam - Arnhem - Leiden - Botterdam DAGBLAD DE STEM De bank waar u zich thuis voelt! AMSTERDAM (ANP) Als blyvende herinnering aan het feit dat de Droste- fabrieken op 4 december 1964 het predi kaat „koninklijke" ontvingen heeft de directie een fonds gesticht, waaruit jaar lijks een onderscheiding „De gulden let ter" wordt uitgereikt aan een persoon of instelling, die zich bijzonder verdienste lijk heeft gemaakt voor de jeugd. Aan de onderscheiding is een bedrag verbonden van f 1000,te bestemmen voor een door de onderscheidene aan te wijzen organisatie, stichting, vereniging e.a. De commissie, die zal beoordelen aan wie en op welke gronden de onderschei ding wordt uitgereikt bestaat uit: me vrouw De Beer: inspectrice van de kin derpolitie, de heer H. J. Broekhuizen, hoofd afd. jeugdprogramma's AVRO, dr. Ph. H. Fiedeldij Dop, kinderarts, de heer J. W. Ooms. voorzitter Nederlandse Jeugdgemeenschap, de heer C. P. de Smit secretaris Amsterdamse Sportraad. Aanbeveling van kandidaten moet plaatsvinden voor 15 november aan het secretariaat van „De gulden Letter", postbus 9 te Haarlem. NIEUW-DELHI (UPI) India gaat zijn „stem" in Zuidoost-Azië verster ken met hulp van Rusland. In Nieuw-Delhi is een overeenkomst getekend waarbij de Russen zich ver plichten een radiozender van 1000 kilo watt te leveren. De zender, die een waar de heeft van 1.764.000 dollar, zal over een periode van vijf jaar met 2,5 procent rente in ropijen worden betaald BONN (Reuter) De Westduitse regering en de vijf noordelijke deelstaten hebben een overeenkomst gesloten voor het door trekken van het Mittellandkanaal van Brunswyk tot Lauenburg ten zuidoosten van Hamburg over een afstand van 115 km. Op die wijze krijgen Hamburg en Lue- beck verbinding met het Ruhrgebied zon der omweg door Oost-Duitsland. Het gra ven van het kanaalstuk zal naar schatting drie miljard D. mark kosten. Het wordt 50 meter breed. De overheid hoopt, dat zich meer in dustrie in de noordoostelijke hoek van het bondsgebied zal vestigen als het ka naal daar is. Nu zoeken velen werk in het Ruhrgebied. De boeren zijn niet blij met het plan. Zij vrezen dat zij nog meer van hun toch al schaarse arbeidskrachten zullen verliezen. (Advertentie) Muzikale flatbewoner of concertpia nist. Wij streven naar maatwerk in onze adviezen. Daarom nemen wij de tijd ons in 'Jw problemen te ver diepen. En daarom hanteren wij naast de stemvork ook de duimstok. Uw woonruimte, budget of extreme eisen prikkelen ons tot het vinden van een passende oplossing. Neem bij Bender de tijd om dit zelf te ervaren. deskundig in kiank (Advertentie) DEN HAAG (ANP) Op de gemeente begroting van den Haag is 750.000 gulden uitgetrokken voor uitvoering van de de finitieve plannen voor de promenade in Scheveningen. Daarmee werd van de zo mer reeds een proef genomen, door een stuk van de strandweg voor de pier al leen voor voetgangers open te stellen en ener verfraaiingen en attracties aan te brengen. Vraag uitgebreide folder" bij Flora Hondebroodfabriek N.V., Postbus 28 - Dordrecht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13