Llicht vaartverkeer steeg
na tariefverlaging
burgerluchtvaart
heeft gunstige
vooruitzichten
Vleesproduktie met eigen
koeien bevorderen
Lokale vraag in oliehoek
IJ. t.a.-directeur-generaal
Operatie zinker
TER ZAKE
Samenwerking
tussen boeren
belangrijk
Amsterdamse Effectenbeurs
Den Uyl stelt
slagers voor
ultimatum
Ministers verhogen
leningplafond
Vanaf 2 november
handel in
Total-obligaties
Pre-advies van dr. ir. Politiek
Japans voorstel
Internationale
raad voor
scheepsbouw f
K.NB.T.B. zegt:
Landbouwbeleid
handhaven
Rundvleesprijs stabiel
WATERSTANDEN
ir
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 26 OKTOBER 1965
(Advertenitie)
HOOFDSCHOTEL? VLEES!
WENEN De tariefverlaging voor het luchtvaartverkeer (twintig
procent) op de Noordatlantische route heeft geleid tot een toeneming
van 26 procent van het verkeer op die route. De toeneming van het
aanbod, door het in dienst stellen van snellere en grotere straalvlieg
tuigen, ging gepaard met een even grote toeneming van de vraag.
De gemiddelde plaatsbezettingsgraad is met 2,3 procent gestegen tot
55,8 procent. De gemiddelde beladingsgraad verminderde met een
procent tot 51,1 procent.
Dit maakt de directeur-generaal van
de International Air Transport Associa
tion (IATA), sir William Hildred, bekend
in zijn verslag aan de 21e algemene ver
gadering van de IATA, welke van 25 tot
29 oktober in Wenen wordt gehouden.
(Advertentie)
De borrel
die U „toelacht"
Zie uw gasten genieten van die
tongstrelend zachte WF ge-
never. Ja, een rondje WF. Daar
is iedereen vierkant voor!
oude 1wf| genever
l f 8.70 per liter
WYNAND FOCKINK
DEN HAAG (ANP) De ministers van
Financiën, van Binnenlandse Zaken en
van Verkeer en Waterstaat hebben be
sloten een hoger leningplafond voor pu
bliekrechtelijke lichamen vast te stellen
voor de periode van 1 november 1965 tot
en met 31 oktober 1966. Het nieuwe pla
fond zal f2800 miljoen bedragen, d.i.
110 pet. van het bedrag aan leningen en
garanties in de basisperiode, die loopt
ia?-1 Jnaar.t 1964 tot en met 28 februari
labo. Het nieuwe plafond is 10 pet. hoger
oan het vorige. De ministers hebben
[evens bepaald, dat in elke periode van
[wee maanden niet meer dan 1 6 van
het
maximum mag worden gebruikt.
Eind vorig jaar hadden de luchtvaart
maatschappijen samen 1600 straalvlieg
tuigen in dienst. De vloot van de tot de
iata behorende maatschappijen bestond
uit 964 straalvliegtuigen, 614 turboprop-
machines, 1528 toestellen met zuigermo
toren en 31 helikopters. De financiële
toestand van de burgerluchtvaart is in
1964 iets verbeterd.
Volgens een raming van de Interna
tional Civel Aviation Organisation (I.C.
AO.) hebben de inkomsten van de aan
gesloten maatschappijen verleden jaar
8.250 miljoen dollar bedragen en de uit
gaven 7650 miljoen. De werkelijke net
to winst wordt echter op 300 miljoen
dollar geraamd of 3,7 procent. Na af
trek van de subsidies komt de werke
lijke netto winst op 2 procent.
Over de bouw van vliegtuigen met
»en grote vervoerscapaciteit in de cate
gorie subsone straalvliegtuigen merkt
sir William in het verlag op, dat vol
gens de bestaande. plannen omstreeks
1967 machines in gebruik genomen zul
len worden die 200 tot 250 passagiers
leunnen vervoeren, dat is dus ruim voor
het tijdstip waarop mogelijk de eerste
supersone toestellen aan de markt zul
len komen.,
Het gevaar bestaat echter dat de ex
ploitatie van de grote subsone machines
samenvalt met de bouw en het gebruik
van de supersone vliegtuigen, die veel
minder rendabel zijn. Sir William deel-
fie nog mede dat ook de bouw van een
machine voor 600 passagiers wordt
overwogen. Dit zou echter ernstige pro
blernen scheppen op de vliegvelden, waar
van de technische voorzieningen niet op
gewassen zijn tegen de aankomst en het
vertrek van zulke massa's passagiers en
goederen.
Wat betreft de suprsone vliegtuigen
is de situatie overigens nog niet duide
lijk, al was het alleen maar door de
politieke factoren die hierin een rol
spelen en door de vraagstukken die Ae
rentabiliteit van deze machines opwerpt.
Zoals de situatie thans is kan de inge
bruikneming van het eerste supersone
passagiersvliegtuig (de Concorde") niet
voor 1971-1972 worden verwacht en zal
de eerste Amerikaanse supersone mach-
ne niet voor 1973-1974 vliegen.
Wat de toekomst van de burgerlucht
vaart aangaat toonde sir William zich op
timistisch: het vervoer van passagiers en
goederen neemt krachtig toe. de tarieven
gaan omlaag en de groei van het lucht
verkeer brengt de volkeren dichter tot
elkaar en draagt bij tot een betere ver
standhouding tussen de mensen, aldus sir
William Hildred.
Een stuk gasbuis van 480 m.
lengte en een gewicht van rond
500 ton is in een gleuf gelegd,
welke tevoren in de bedding van
de Nieuwe Maas bij Rotterdam is
gegraven. De zinker maakt deel uit
van het hoofdvoedingsnet van de
Gasunie. Voor het k.arwei waren 12
drijvende bokken ingeschakeld.
Hier een beeld van de „operatie
zinker".
DINSDAG 2 november wordt de inschrij
ving opengesteld op 8 miljoen 5 3/4 pet.
30-jarige obligaties 1965 ten laste van de
provincie Zuid-Holland tegen 98 3/4 pet.
De stukken zijn groot nominaal 1000 aan
toonder. Stortingsdatum is maandag 15
november. Notering ter beurze zal worden
aangevraagd.
NABEURSKOERSEN
Telefonisch avondverkeer
AKU 391. Hoogoyens 498, Kon. Olie
150.80—151.30, Philips 122.90—123.80, Uni
lever 134.50—135.00, KLM 234.00.
AMSTERDAM (A.N.P.) De handel in
de 20 min. dollar, 6 procent, 20-jarige
obligaties aan toonder van de „Compagnie
Francaise des Petroles" (Total) zal op
dinsdag 2 november beginnen.
Deze obligaties zijn uitgegeven tegen
'98.25 pet. door een internationaal syndi
caat onder leiding van de „Banque de
Paris et des Pays-Bas" en „Morgan et Cie
S.A.".
Van Nederlandse zijde wordt hierin
deelgenomen door een syndicaat onder
leiding van de Algemene Bank Nederland.
De opbrengst van de lening .zal worden
gebruikt voor algemene doeleinden buiten
Frankrijk, waaronder de opsporing en ex
ploitatie van olie en gas uit de aardbo
dem. Verder voor de ontwikkeling van
raffinage- en distributiebedrijven.
(Van een oner verslaggevers)
BREDA De twee inleiders van het
Landbouwkundig Congres, dat don
derdag en vrydag in hotel De Schuur
te Breda zal worden gehouden, hebben
zich in een pre-advies uitgesproken over
de rundvleesproduktie en over samen
werking by bedrijfsvoering.
Dr. ir. R. D. Politiek, lector in de
veeteeltkunde (aan de Landbouwhoge
school te Wageningen, is van mening dat
bij een verschuiving van melkproduktie
naar vleesproduktie geen gebruik moet
worden gemaakt van rassen uit het bui
tenland. Het eigen ras heeft de capaci
teiten om zowel te fokken op, meïkgift
als op vleesproduktie.
Voor uitbreiding van de vleesproduk
tie bij een gelijkblijvende totale melk
veestapel staan, aldus de heer Politiek
in principe drie wegen open: Een groter
deel van de kalveren voor de mesterij
bestemmen, de voor de mesterij bestem
de dieren op een hoger slachtgewicht
brengen en de geschiktheid voor de vlees
produktie door foktechnische maatrege
len verbeteren.
Het kruisen van minder goede melk
koeien met een vleesstier en het be
stemmen van de daaruit geboren stier
en koekalveren voor de vleesproduktie
is mogelijk, maar de heer Politiek ziet
in deze werkwijze nog geen reden om
er voor te propageren.
Dr. ir. A. Maris, adjunct-directeur van
het LEI. concludeert in zijn pre-advies,
dat bedrijfsvergroting op korte termijn
onvoldoende soelaas biedt om dp orga
nisatie van het boerenwerk aan te pas
sen aan de stijgende bewerkingscapaci
teit per man. De moeilijkheden op dit
terrein liggen vooral op het organisato
rische vlak.
Het moet echter volgens de heer Maris
mogelijk zijn om door samenwerking
tussen enkele bedrijv (sua arbeid,
werktuigen en gebouwen) de voordelen
TOKIO (RTR) Het Japanse minis
terie van .verkeer heeft maandag bekend
gemaakt dat Japan de oprichting in de
voor internationale samemyerking in de
voorstellen van een permanente raad
scheepsbouw. Dit voorstel is een uit
vloeisel van een rapport dat (je bijzon-
dere sciheepsbotuwcommissie van de oi>
ganisatie voor Economische Samenwer
king en Ontwikkeling (O.E.S-O.) eer
der dit jaar heeft gepubliceerd.
Daarin wordt gêwezen op de moeilijk
heden die worden ondervonden bij het tot
standbrengen van internationale samen
werking in de scheepsbouw door rege
ringen alleen, zo deelde het ministerie
mee. Japan zal het plan voorleggen aan
het dagelijks bestuur van de O.E.S.O.,
dat binnenkort bijeenkomt.
De organiatie die Japan zioh voor
stelt en die voorlopig „World Shipbuil
ding Industrial Council" wordt genoemd
zal bestaan uit de verenigingen van
scheepsbouwers van ongeveer 20 lan
den, zij zal een secretariaat hebben in
Parijs, Londen of Tokio. In nauwe sa
menwerking met de O-E.S.O. zal de
raad de internationale concurrentie in
de scheepsbouw in goede banen leiden
om een gezonde groei van deze indus
trie in de hele wereld te bevorderen.
Voor.bepaalde vraagstukken zulen bij
zondere commissies worden benoemd.
van grotere produktie-eenheden voor een
belangrijk deel te verkrijgen.
De inleider signaleert een sterke toe
name vn het aantal eenmansbedrijven.
Meer dan 40 procent van het totale aan
tal m Nederland is eenmansbedrijf. De
ze structuur betekent 'n ingrijpende ver
andering in de arbeidsvoorzieningen op
het landbouwbedrijf, met belangrijke
consequenties voor de organisatie van
het werk.
De ontwikkeling zal onmiskenbaar gaan
in de richting van minder bedrijven,
minder mensen en grotere bedrijven of
grotere produktie-eenheden.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De land- en tuinbouw
mag bij een eventuele inkrimping van de
overheidsuitgaven in geen geval het kind
van de rekening worden. Op dit stand
punt stol zich de Katholieke Nederlandse
Boeren- cn Tuindersbond. Het landbouw
beleid moét volgens deze bond onverkort
gehandhaafd worden.
De K.N.B.T.B. meent, dat de landbouw
een financieellager beleid niet meer ver
dragen kan. gezien de vele moeilijkheden,
die deze bedrijfssector omringen. De
nationale loon- en prijsontwikkeling bij
voorbeeld is voor deze sector zeer moei
lijk te verwerken en ook de EEG stelt
land- en tuinbouw voortdurend voor
onverwachte feiten. Bovendien verdraagt
het algemeen structuurbeleid voor deze
sector geen inkrimping wil het niet in
gevaar gebracht worden.
BERGEN OP ZOOM, 25 oktober Sla
417, bloemkool 1583, rodekool 1927
wiittekool 1216, prei 1723, Sav. 2333,
bospeen 1519, waspeen 12-5-39. boeren
kool 2028, kroten 618, spruiten 36
153, witlof 52165, kassnijb. 120178, st.
dubb. 164-199, komkommer 1157, sel
der 727, br.peen 814, andijvie 816,
spinazie 4256, uien 820.
BREDA, 25 okt. Andijvie 8-14, bl.
kool A 50-60 B 30-40 C 15-20, boerenkool
15-20,, snijbonen 160-185, dubb. bonen
130-150, kroten A 14-18, r.kool 16-22, sav.
kool gr. 17-22, w.kool 10-15, bospeen 15-
25, prei Al 20-24 A2 16-19, raapstelen 3-4,
seld. bos 8-10. knolseld. A 20-30, sla I
14-18 II 6-8, spinazie 20-45. spruiten AAI
130-137 AA2 125-130 Al 118-120 A2 105-110
Bl 75 B2 60-65, tomaten A 605-635 B 567
592 C 523-540 CC 279, peterselie bos 3-6,
waspeen Al 18-28.
DRUNEN, 25 okt. Appelen 12-97,
peren 10-71, druiven 160-200, and. 12-25,
bl.-kook 12-72, dubb. bonen 80-213, pronk-
bonen 60-103, snijbonen 81-200, bospeen
14-30, knolrapen 20-21, knolseld. 4-28,
boerenkool 16-31, r.kool 16-28, sav.kool
21-34, w.kool 18-23, kroten 15-22, peter
selie 4-8, prei 17-37, seld. 2-8, sla 4-15,
spinazie 21-52, spruiten geseh. 45-139, on-
gesch. 30-97, tomaten kas 30-101, uien
8-25, waspeen 12-29, wortelen 5-17, wit
lof 81-149.
GOES, 25 oktober 1965. Exp. en ind.-
veiling appals: Cox's Or. Pippin I 80-85
95—100, 75-80 96—98, 70-75 85—88, 65-70
6977, 60-65 58—65, 55-60 46, lid 16—68,
III grof 4466, III fijn 2526, Goudrei-
neUe I 90-95 69, 85-90 52—70, 80-85 61—69,
75-80 52,20—62, 70-75 42,80—46, 65-70 33—
34,50 lid 24—25, 11.85-90 52, 80-85 55, 75-
80 49, 70-75 40, 65-70 32, III grof 22—36,
III fijn 14-^23, val 12, Glorie van Holland
I 80-85 49, 75-80 49—53, 70-75 46—47, 65-70
3940, lid 27, II 70-75 42, 65-70 36, III
grof 3537, III fijn 1424, Jonathan I
75-80 49—50, 70-75 53. 65T70 42—44, 60-65
22/iü 25/10
fremielenlngen
Nederland oo o%
Neueriana oi 5%
Nederland 64 o
NfcCleriana 4%
■Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Neu, Staff
Ned.
Ned.
Ned.
Ned.
Neueriana
oy 4-/2
6U/2 4%
oy 4%
60 4V4
61 *y4
62 4
3%
50/1-2 3%
54/1-2 6y4
ay4
21 2
55/1
55/2
Nea.Gruutb 46 2
Ned.UoU. 47 2
Ned. Invest,
Indie 37a
99 b
94%
93
9U-fc
89%
88%
89
87
87
85
7 9 i
78
80%
bu%
8 3
80%
89%
96 u
89%
Bank- en kredietwezen
B. Ned. Gem 57 b 100%
18.20j. o2/5y b9I16
Id. 25 J 60/3-5 4% 09 7u
Cultures
98H
95
93
90%
89%
88 Vl
88
86% I
86
85
78l/a
80%
öüi'e
83
80%
85ft
39%"
98
89%
101
89 i'a
897»
ttotterd. Lioya
Scheepv Urue
I'lenuuieniiigeri en
s~o-op Ned. a.u.D 1
Co-op Ned. r.sp.
Nea. Gasunre
AiXUiaal Ob 2
A OcUU obi.
<.C 56-1
id. 96-2
Id. 96-3
tsre ua
«Jur ureeht
2Z/ 1U
25/10
224
153 V4
I4y%
147
ui verben
1U7
107
91 z%
2%
2%
54 2^a
96 2%
C/indiiuven o4 2%
CJiaciiecie 94 2%
s Uravti 92-1 'I
92-2 2%
92-1 2%
92-2 21/2
57 2%
52 2%
98%
79%
82%
79
8 o 7s
86
75%
77 Vs
82
76^ 81%
98A
118%
83
7b3/4
86
82%
75 V4
idem
Kottera.
idem
idem
utrecht
k.-Hoiiana 9j 2%
Z.-Holland o9 2%
a ticun ttubber
HVA Mijen ver
102'/4 101 Vs
134% 134%
industriële ondernemingen
87H
90
87%
86%
1U3
8ÖV4
87 Vs
converteerbare obligaties
Ait O I 1000 4% 119
Aii isle j 5% 113
ueiuei Zn. 98 y4
Hoogovens 5% lib
ochoilen toxn 4% 1U4
Aand. in uelegg.iiiijéü
87
90 Vs
87%
86%
103
85
87%
119%
118
92%
114V4
104%
22/10
25/10
Gron. Ind.-Cr. B.
160 y4
160 y4
Hull. Bank Urne
228%
228%
KaaaabociaUe
-133
132
Nat. inv. B.
Ü0V4
Nat. Neü. eert.
535
Ned. Crediel H.
200%
205
Ned. Mlddenst. B.
104
1U3.Ó0
Ned. Uvejrzee B.
217
217
it.VUs. eert. d.
000
550
Slavenbuxg's B.
192
192
Ver. Banxbedr.
178%
178%
A.K.U.
t Den My i. cert.
Nuogov. n.r.c. a
Philips Gem. be*
Unilever c.v.a.
Dorische fetr.
Dortsche Peti t%
Kon. Peti I 26
39o
lub.iO
OU6
123.40
134.30
685
84%
391
108
OU0
12*.4Q
13o.lu
692%
691V4
14Ö.3U 150.10
Scheepvaart en Luchtvaart
H.A.L.
Java-China Pak
K.L.M. t. cert.
K.N.S.M n.b.
Stv. Ned.
Nievelt Goudi
v. Ommeren c.v.a
127
191%
118%
139 Vs
154
104%
125%
187%
117
130%
103
222
Aig buiiub. üe&it.
1255
1255
•woijverio 1-1 pb
lU9o
1090
Hbb oei.depl-Zpo
810
800
uiierbunda 1 pb
674
674
intergas
481
4oo,8ü
A dani oei my 50
143
143
uuicb int.
13<.üu
138
interunie f 50
194
194
Neio 50
99
99
Kubeco 50
228
2Z8
annas 150
4o4
452.50
Vei uez 18D4 J 00
118
118.50
Europal. l-io pb
490
490
Dank, krediet, verzen.u.»,
Aig. Bank Ned.
283
289
AMEV NJl. eert.
710
705
AMHO Bank
57.90
57.10
Cultuurbanic
19
19%
industriële ondernemingen
AIO. tleun
Aig tt uuj Unr. G»
Ajg. Norit My.
Amsie! br.
A dam Hallast Mij
A dam DroogdJVU)
A dam Kjjtuig IVDj
aNIDM nat. oez.
Apeid. netteniabr
tteeren tricoUabi.
Hensdorp intern.
Hergh J urg. 250
Hergoss
ueikej s Patent
diaauwhoed
Hlijdenst. Will.
Bols Lucas
Borsumij Wehry
Braatmach. K'dam
Breda mach. fabr
oiedero Ver.Dedr
Brocades
Buhrmann. Tetter
BijenKori
caive
Carps Garenfabi
Centr. Surker Mjj
Cur Handel Mjj
Jaalderop
Uagra
Bess, tapjjtfabi.
Bikker en Co.
Brre Hoefijzers
D.R.Ü.
Buy vis Jz.
Bin Da
Bnih. Plettery
Brdal My
Excelsior
Pittingfabr.
kokker
Fowl
645
185
190
212
212
300
363
46ü b
4<o b
119%
120
283
280 X
4ö%
48%
359%
359
85
42o
43U
ïöu d
239
301
303
231%
226
342
342
lUö%
110
192.80
194
08
58%
0/%
57%
273
271
515
014
8o2
804%
60l
655
600
597
920%
927%
316
402
399
181%
181%
237
237
304
305
308%
309%
140
88
88,50
394
391
2y^
292
240
239
190
191
458
460
140%
142
232
233
925
935
22/10 25/10
Gazelle rijw.fabr.
281
282
Gelder Papier
lzu%
120
Gelderl.-lieiens
460
461
Gero labr.
274
274
Geveke en Co.
640
636
Gist- en Bprr.labr.
347
345
Grinten v. d.
137V4
Gruy ter 8e Zn. 5%
879
879
Hagerneyei 8e Co.
493
490
't Hari instr.
126
128
tlalema N.V.
212
212
Havenwerken
273
270
Heineken's Dierb
449%
450
Hero con. Breda
240 x
Hey broek-Zeiand
tioek's mach .labr.
577
581
Huil. Kattenburg
99 y4
103
Hull. Beton My
3 55
360
Hull. Consti. w.
381
Huil. Melksuiker
224
222
Homburg
362
3b i
Hougenbosch sch
258
258 x
Hooimeyer 8e Zn
128
127
xndoheem
48.10
48.10
ing Bur. Bouwn.
uiternatao
289
289
int. gew belonb.
492
490
Inventum
Jungeneei houth.
442
442
Kemo
651
652
rwempen Begeer
134
t\.ey houthandel
Kieduigind .Bmjts
21U
210
Kleine Suikerw.
220
Kon.ïabr. vh AJex
80
80
Kon. Papieriabr.
271
260
Kon. Zout Ketjen
848
845
Korenschool
Koudys voed.
168
167
Kromhout mot.
124%
124%
Kon. Ver. Tapyt
506
506
Kwatta choc.
288
293
okjeuw. Papier
263
262
Leidse Woisp.
338
33o x
Lindeteves
164
161
Maclnlosn
430
440
Meel Ned. Bakk
403
403
Mees '63
213
215
Menko
105
102%
Meteoor Beton
260
264
Misset Uitg. My
395
391
Mosa
389
385
Muller en Co.
331
330
MJjnbouwk. werk.
Naarden Ch taDr,
Nedap
Ned. Bok. My.
N. exp. pap^aDr.
Ned. HaDeUaBr.
Ned. Melkunie
Ned. Scheepsb.My
Nelle wed. v.
Neiam
Nyverdai-Cate
uranje bourn
Overzeese oas
ParemD. Ino. My.
Pal the
Philips 6% compr.
Pielersen auto's
rteesnrk en, Co
rveineveld, mach
til va
Bolt. Droogd My
huhaak en Co
hijnsiaai
Schev. expl. My.
Bcnokbeton
Dcnoilen iv.ar ton
Schotten roxhoi
Simon de Wit
Simon's emodabi
Simls irausl.
opaarneslau
Stokvis <5* Cn.
Sloumsp. r well the
Swaa> van
Sy tires Chem.
laoak PhU. c.v.
iexoprini
Thomas en Dry ver
i'homsen v.uedr.
Twe.Overz. Hand.
Udenhoul Steeni.
•Unilever 1
idem 6
idem 4
U ter mohien
Utr. asiaiUabr.
Varossieau
Veeneud. Stm.sp.
Vex. Giaslaor.n.D.
Ver. Machfabr.
Ver. Touwtabi.
Vette winkel
22/10
25/10
340
340
510
502
153
152
84%
84%
146 b
344
342
84%
84%
240%.
230
230
136
137
368
367
93
93
127
127
99%
9i y4
45
45
123
12Z%
166 x
165 x
161 b
161%
292
295
213
2r t
127%
80%
80
183
183
310
3U5
532
028
415
208
208%
131
132
2o8
2o7
566
obl
i92y4
191
73%
73
307
30o
213%
207
154 x
154 x
147
475
477
208%
209%
83 y4
172%
171%
134%
124%
108%
108%
72%
73
425 b
420%
300
305
279%
191
226
223
145
143
420
418%
22/10
25/10
149%
182
182
183
177
107
106
86
86%
366
380 O
1 <0%
170%
1453
167 x
166%
573
570
94%
92%
290 X
28o x
179.30
179.20
Vezel verwerking
Vrhamy
Vreuesiein rub.
V uicaansoora
Walvisvaart
Wereldnaven
Wermnk 6 Beton
Wessanen
WUt. Jb'eyen.-Br.
Wyers ina. «5e u.
Zaalberg
Zeeuwse Conlect.
Zwanenberg-urg.
Mijnbouw en peiroleum
Aig. Bxpr My. 36.5U b 36.50 b
Bullion ie ruur.
Biiuton ze ruor. 390 V4 392%
Hon. Petr. 1 a 2U 147.80 147.50
idem 5 a 20 149.60
Moeara Lrnrn 1700 1715
ld. cert. opr. 1/10 2621.50
ld. l winstuew. 2920 2950
ld. 4 winstbew. 2öo/.o0
Uost-Borneo My. 77 b 77
Scheepvaart
jb'urness
Oostzee
Dollarfondsen
Anaconda
Beiuienem Steel
General Slee tr ie
General Motore
Proct.and Gainoie
hepubiic Steel
SheU ou
U.S. Steel
501
102
83%
38%
116%
110
63%
43H
512
101
84%
38'/»
11 <74
111%
70%
45
63%
49%
b
bieden
gedaan en bieden
3
gedaan en laten
X
=s
laten
d
exdividend
0
ex claim
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG De marktprijzen voor
rundvlees -zijn de laatste tijd stabiel ge
bleven. De vrees van het produktschap
vee en vlees, dat 'in het najaar een gro
te uitstoot van rundvlees zou plaatsvin
den als gevolg van de ongunstige
weersomstandigheden, is niet bewaar
heid. Het weer heeft zich goed gehou
den en daardoor ook de rundveemarkt.
Voor het produktschap is daarom thans
geen reden aanwezig de rundveehou
ders bij het instorten van 'de markt
steun te'verlenen. Minister Den Uyl van
Economische Zaken heeft hiermee
waarschijnlijk een nieuwe troef in han
den tijdens zijn beslissend gesprek met
de slagers over .de vleesprijzen. De sla
gers komen hiervoor vrijdag op bezoek
bij drs. Den Uyl.
De minister schijnt de slagers vrijdag
min of meer voor een ultimatum te wil
len plaatsen. De marktprijzen zijn sta
biel, de consumentenprijzen van een
aantal vleessoorten lopen hier en daar
toch op. Drs.'Den Uyl komt waarschijn
lijk met richtprijzen voor deze vlees
soorten. waaraan de slagers zich met
enige variaties omhoog en omlaag moe
ten houden.
Intussen heeft de voorzitter van het
bedrijfschap slagerij, de heer C. Burger,
gistere» in Amsterdam geprotesteerd
tegen een aantal publikaties, die doen
voorkomen dat de slagers veel te hoge
winstmarges berekenen. Hij gaf toe dat
sommige slagers in het verleden wel
eens te traag zijn geweest met het vol
gen van de prijzen, maar dit verwijt
treft niet de gehele slagersbranche. Vo
rig j'aar is hét? brutowinstpercentage,
volgens de heer Burger met één procent
achteruitgegaan, terwijl 35 procent van
dp slagersbedrijven in 1964 een nadelig
economisch resultaat boekten.
Lombart's Calville II 80-85 41—44, 75-80
3547, 70-75 3345, 65-70 27—36, 60-65
19—28, lid 14—16, III grof 20—30. III fijn
1415, Bramley's Seedling II 80-90 36, 70-
80 29, lid 14, Crimson Cox's I 70-75 85, 65-
70 71, 60-65 60, 55-60 44, Winter Banana
I 80-85 41. 75-80 48; 70-75 38, 60-65 28. 60-
65 17. Ill grof 25, Zoete Campagne I 55-60
42, diverse rassen appels, geplukte kroet
14,3014.60, val 8—14, peren: Comtesse
de Paris I 60-65 30, III grof 13—21, Doyen-
mé du Comice lid 53, druiven: Black Ali
cante I 190, II 154—184, Muskaat van
Alexandrië I 212. Totale aanvoer hard
fruit 6750 kisten. Groenten: p. stuk:
bloemkool AI 57—71. All 35—59, BI 36,
Bil 1531, afw. 1740, komkommers AI
30, Bil 21—22, kropsla II 4^—11, kno-lsel-
derie I 1517, p. bos: selderie 6, peterse
lie 2—6, kroten I 20—32, II 15, rammenas
813, herfstkoolrapen 12. p. kg: aardap
pelen grote 17-IS, 35-50 J2. uien II 1112
tomaten AI 66, All 32—53, Bil 33—60, Cl
45, CII 3032. dubb. pr.bonen I 255, H
214226, prelude'bonen I 187194, snij
bonen I 200, II 172, prei AI 22—26, spi
nazie II 40—47, knolselderie 21, witlof AI
132-138, afw. 73, veldsla I 111115. an
dijvie I 1620, rodekool I 1922, II 16,
BI 1416, wittekool I 18, BI 12, groene
sev. kool I 19—31, II 23—24, boeren
kool 16.
KAPELLE, 25 oktober Ind.- en Exp.-
veiling: bramen ind. II door dr., appelen:
Goudreinette I 83 61, 80 61; 75 51, 70 42, 65
34. II 80 55, 75 48, 70 39, 65 3132, lid 23
III grqf 28, III fijn 16, Cox's Or. Pippin
I 70 86; 65 75. 60 61, 55 47. II .60 47- 55 45,
IId 14—15, III grof 48, III fijn 20, Glorie
van Holland, Hd 20, Laxtorj's Superbe I
75 46. 70 45, 65 37, 60 26, lid 15, Jonathan
I 75 .50, 70 53. 65 44, 60'-'37, II 75 37, 70
36—42, 65' 26—36, 60 23—29, lid 11—13, III
grof 18—20, III fijn 1112, Golden Deli
cious Ex. 80 1.07, 75 1.10, 70 1.08, I 80 73—
78, 75 71—74, 70 66—71. 65 61, II 70 39, 65
3557, Crimson Cox I 65 61, 60 50, Hl grof
37, Lombarts Calville II 80 43. 75 46, 70
32—39. 65 28—34, 60 21—28, III grof 31,
III fijn 22, Zoete Rode Riibbeling I 70 59,
~3.,öÖ,4J. lid 27, Franse Reinelte |I 80
70 27, 65 25, lid 18, III grof
geplukte kroetappels wit
bqü kroetappels wit 9.50, roó
iere'rr: Doyenné du Comice I 80 1.10, 70
I.13. 65 1.09, II 80 1.08, 75 1.09, 70 1.09,
65 93—1.06, III grof 65, III fijn 32—40,
Saint Rèmy I 70 45; 60 4$, II 80 44, 70 46,
60 43, III grof 37, III fijn 28, kroet 9.50,
Comtesse de Paris I 75 41, 70 47, 65 48, 60
45. 55 39, II 75 40, 70 40. 65 39, 60 35, 55
36, lid 23, III grof 28, III fijn 18, kroet 8.
Zwijndrechtse Wijnpeer I 60 4147, 55
45—46, 50 38—39, II 60 40, 55 41, 50 33, lid
22, III grof 28—34, III fijn 21—22, kroet
8.50, Gieser Wildeman I 60 73, 55 66, 50
II, II 50 43, lid '21, III grof 36—40, III
fijn 1126. kroet 6.50, Josephine de Mali
nes I 65 48, 60 49, 55 38, 50 30. Bonne
Louise d'Avranches I 60 83, 55 80„ 50 64,
lid 34, III 40 14, Nouveau Poiteau II 65
25, 60 36, 55 31, Kweepeer III grof 65.
gewone veiling: bramen p. doos van 250
gram II 3353, groentenveiling: kropsla
.46.50, andijvie 1618, bloemkool 1443
sav.kool 17, prei 26, witlof 611.03, rode
kool 15.
ROTTERDAM, 25 oktober. Totale
aanvoer 1839, slaebtrunderen 1179, var
kens 660. Prijzen extra kwal., Ie kwal.,
2e kwal., 3e kwal.,: in ets. per kg: slaeht-
runderen 410—440, 370—400, 325—350, 305
325; varkens 222—224, 220—222, 218—220.
215217; stieren 375435, wórstkoeien
295—320; slaehtzeugen 170180. Overzicht
aanvoer, handel en prijzen: slac'htrunde-
ren als vorige week, iets levendiger, ruim
prijsh.; varkens iets koeler, willig, even
hoger.
TERNEUZEN. 25 okt. Glassla II 4,90
rl4, sla II 8, bl.kool A2 35-71 B2 24-48
C2 14 afw. 19-22. gr. komk. B 29-38 C
16. knolseld. 13-23, seld. 14, bintjes I
12-16,4, and. 8-20, kassnijbonen I 158-76".
r.-kool 3-18, sav.kool 10-24, w.kool 11-17.
prei 14-31, spinazie 2 56-67. spruiten A2
55-72 B2 24, tomaten A2 36-49 B2 35-36
C2 30-32. uien 10-11, witlof Bl 139-15/
B2 87-136 afw. 65.
Konstanz 340 (^-4), Rheinfelden 21?
(onv.), Straatsburg 211 (—3), Maxau 385
(-—15). Plochingen 107 15), Mannheim
223 (onv.). Steinbach 124 (+1), Mainz 22?
(onv.), Bingen 146 (—6), Kaub 156 (—6).
Trier 234 (—12) Koblenz 161 (—7), Keu
len 123 5), Ruhrort 294 4), Lobitih
901 8), Nijmegen 693 (—6), Arnhem
731 7).,. Eefde IJssel 275 9), Deven
ter 171 (—7), Monsin 3474 (+24), Borg
haren 3930 (+32), Belfeld 1109 (+32).
Grave beneden de sluis 505 5).
(A.N.P.) -- De meeste internationale waarden hebben gister.-
midda& niet teleurgesteld De stemming bij de opening was vriendelijker tot vast.
Hphtvïw5 Ar?9ftClat %V(i2a Qhftet.aande?J/,c'n- Olie. De verhandeling werd hier ver-
richt yP'ISO.^O, tegen 148.30 als gemiddelde slotprijs van de laatste tape op vrijdag
Er bestond in de oliehoek nogal wat lokale vraag, met daarnaast wat dekkings-
aankopen. Dit leidde later op de middag rot een verdere koersstijging op 150.70
Het feit dat-Kon. Olie vrijdag in Wall Street een halve dpllar hoger sloot, waf
een goede stimulans voor Amsterdam. Philips ondervond geen hinder van Ameri-
PhawaanK0Cl' Mede hie,r/00r zïvuige vraag van het puStek ervoor da'
Philips zich ruim een gulden verbeterde tot 124.60. AKU opende op 3S5 1/2 (onv.)
nhiorv!0!3 r' teErei" P-"sij«even tot 392. Unilever liep op van 135 tot 135 6(
(134.80). Hoogovens werd drie punten lager geadviseerd op 503, KEM tien gulder
lager op 236. Dit fonds sloot vrijdag in Wall Street bijna vier gulden lager Vorigt
week bereikte.KLM in Amsterdam een recordhoogte aller tijden op 264 gulden.
Walf'luri'/ 1 h°ofd.(°ndsen was kalm. In de olie-hoek ging nog het meest om
find VEUdaS wederom hoger. Het Dow Jones-gemiddelde voor in.-
dustrie-aandelen bereikte er opnieuw een hoogïerecord aller tijden op ruim 952
deed Van V1+ag' de nieuwste 5 3/4 procent staatslening msagic
min®' in If eVg VO?r geze \enln£ e?n herstel. Overigens was de stem,
rnrng in de staa,sfondsenhoek wat verdeeld. De leidende cultures gaven geen stoi
tot vermelding. De scne'epvaartmarkt was over de gehele linie "emakkeliiker
Holl-Amerika Lijn daalde 21/2 punt tot 1241/2. 8 gemakkelijker
M?&'leJn»0Urantei "F** werden de aandelen, van de Vlissingse Aannemingf
SdToril Lnw steeds biet verhandeld. Na maanden onderhandelen met vek
gegadigden heeft nu de Rotterdamse bouwonderneming Van der Vorm- de VIA M
overgenomen. Mede hierdoor'wordt van bankierszijde 100 procent op de in omloop
zijnde (ca. nom. 500.000) aandelen geboden. De laatste gedane koers voor deze aan
delen was 75 op welke prijs werd doorgeboden. Zoals bekend werden deze aan-
r.ïl laar -ter beurze geïntroduceerd op 300 procent waarna 'de koers'steeg
tot 340. Toen de moeilijkheden van de Vl.A.M. bekend werden daalde de koers
in snel tempo van boven de 200 tot ca. 45. waarna een herstel intrad tot 75.