FIAT 500: goedkoop, klein en handig excellent! SENATOR aanstekelijk lekker! Devaluatie van verre reizen begint al direct op Schiphol Wat bewoog Samkalden nog voor uitspraak van Hoge Raad in te grijpen Triumph 1300 BEHENDIGHEID OF GELUK Djets worden niet sterk gewijzigd ct. Tips - tips - lips -tips Op enkele punten minder prettig Rij-eigenschappen Technische gegevens en dat voor Koninklijke Mignot de Block n.v. 17 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 OKTOBER 1965 17 1 eriën. n ooit! naking-korting. poeder in plastic. De Fiat 500 is een oude beken de in het verkeer. Dit model werd geïntroduceerd in een tijd, toen zuinigheid met vlijt in de brede volkslagen niet alleen al gemeen werd betracht, maar ook dringende noodzaak was. In het midden der vijftiger jaren was de Fiat 500 een van de economi sche wagentjes, die de auto-in dustrie onder de druk der om standigheden maakte. Het was de goedkoopste volwaardige au to in de liliputklasse en het heeft deze positie gehandhaafd. Er werden meer dan één miljoen exemplaren van gebouwd. Bij al het nieuwe en luxueuze, willen, we voor de afwisseling ook eens een oud paardje uit de stal halen, dat in zijn eenvoud en ongekun steldheid in het klein verkeer nog dapper meedraaft. Nog steeds is de „500" fl een geliefd wagentje. D© fa A|| tijden zijn veranderd en Ufin naarmate de welstand groter werd, daalde de belangstelling voor de kleine auto. We willen ||n steeds ruimer, sneller en IhSS luxueuzer rijden. Toch zyn de kleintjes nog in tel en worden ze weer actueler. Bijvoorbeeld ua j voor jonge mensen, die I Dl zichl toenemende mate wl gaan motoriseren en liefst zo voordelig mo- automobilisme beginnen. .,de tweede gezinswagen" opgekomen voor algemeen stadsgebruik. De huisvrouw heeft veel plezier aan een shoppingwagentje, waarmee ze boodschappen doet, de kinderen naar en van school vervoert en haar socia le verplichtingen beter en gerieflijker kan nakomen. Zo'n transportmiddel voor huis-, tuin- en keukengebruik mag niet te zwaar op het budget druk ken, moet aan redelijke ry-eisen vol doen en moet gemakkelijk te hante ren zpn. De Fiat 500 is ideaal als handig werkezeltje in de stad. Modieus is hij niet, maar waarom ook? De wagen is opzettelijk zo klein mogelijk gemaakt, «ij is nauwelijks drie meter lang en neemt langs het trottoir genoegen met een strookje van minder dan vier me ter. Op eèn P-plaats kunnen er twee staan, zonder dat ze elkaar bijten. Met geljjk aan Verder is zijn draaicirkel van circa 8,6 meter is de „500" gemakkelijk te manoeuvre ren en parkeren. Niet te opdringerig zijn tegen grotere wagens, want de bumpers zitten laag! Bij botsingen is de Fiat nogal kwetsbaar, maar wat wil men bij een totale hoogte van slechts 1.33 meter. Overigens is de constructie stevig en compact. De „500" heeft twêe portie ren, met dubbel beveiligde sloten. Het compartiment is redelijk goed toegan kelijk, maar men moet vooral op weg naar de achterbank niet overhaast te werk gaan. Nog eens de Fiat 500 is maar een kleine wagen en daarom zit men er met vier personen niet direct comfor tabel in. Voor korte ritten, maar ken nissen of theater, gaat het best. Maar de huisvrouw is er „klaar" mee. Als ze gaat winkelen zal ze geen moeite hebben een parkeerplaatsje te vinden. Boodschappen en allerlei kleine spul len kan ze kwijt op de achterbank en onder de voorkap. Eventueel kan de achterbank naar voren geklapt worden en er komt dan extra-bergruimte vrij. De achterkant van de rugleuning is met rubber bekleed. Als 't moet kan moeder heel wat kinderen naar een feestje brengen. Gebrek aan frisse lucht is er niet, want met één hand omdraai kan het zonnedak worden opengetrokken. Met twee personen in de wagen openen zich natuurlijk ook vakantie perspectieven. Met een' tent of bunga- lowtje brengt de „500" u ook naar het buitenland en hij doet dit goedkoop. Het benzineverbruik is gemiddeld 6 7 liter op 100 km. De Fiat draalt wel niet met de één liter auto's mee, maar de top ligt in elk geval nog bij 90 km/u. De ryeigenschappen zyn, de beperkte mogelijkheden van de vering en ande re elementen in aanmerking genomen, redelijk. Op minder goed wegdek hou den we liever een zeer matige snelheid aan. Voor inhaalpogingen komt de mo tor in het kritieke snelheidsgebied te kort, vooral by volle belasting. Het niet als te discrete motortje ach terin presteert 22 SAE-pk bij 4400 omw./ min., wat tegenwoordig uitermate be- rpot één i-l der noodzakelijke onder scheiden is, maar de „500,, heeft vol- -L houdswerkjes aan de autobatterij doende vermogen om het werk te doen, behoort het schoon en vooral ,,open wat van herri wordt gevraagd. Aan de houden van de gaatjes in de afscnroet- niet gesynchroniseerde versnellingsbak bare celdoppen. Deze^ gaatjes zijn be- moet men even wennen en het is soms niet gemakkelijk de achter-uit in te schakelen. Fiat had deze primitieve vierbak al lang moeten vervangen door een moderne. Als stads wagentje heeft de „500" recht op een gesyn chroniseerde bak. Het is praktisch on mogelijk onder het rijden terug te scha kelen in de eerste versnelling. Zonder een dubbele ontkoppeling gaat het niet en deze handeling is niets voor begin nelingen. De pedalen reageren nogal De Triumph 1300, die op de Lon- ense autotentoonstelling is geïn troduceerd, is een nieuwe verte- Qonwoordiger van de „alles voor- nnt'l - Hiert°e behoren in chro- o'ogische volgorde reeds de BMC ]xnn'S'j mo^eRen en de Austin hiZJe/rimula van fiat-Auto- oen? 9IU 4 RenauI» 16 en de Peu- nnn hyperend bij de Triumph j dan ook de voorwielaan- wiefhn9-' betrekkelijk grote tfri. cmT maximale in- rru,mte en de lage Jcoets- ^erkconstructie. Onder de kap ligt van iiSc dwan geplaatste) motor «n 1296 cc, die 61 pk bij 5000 omwentelingen per minuut levert. De topsnelheid ligt hij 140 km per uur. De wagen die in de tweede helft van 1966 klaar voor de pro- duktie is, weegt rijklaar 914 kg. Hij heeft schijfremmen op de voor wielen. Het interieur heeft enkele interessante details, o.a. een ver stelbare stuurkolom in de lengte en hoogterichting, wegklapbare deur- en raamhandles. Alle por tieren hebben armsteunen en het dashboard is van walnotehout. De 1300 heeft onafhankelijke vering op alle wielen. De kofferruimte heeft een inhoud van 310 liter. De nieuwe Triumph, die in de popu laire 1.1-1.3 literklasse valt, com pleteert de bestaande serie en hij komt tussen de Herald-Vitesse en de „2000" in te liggen. doeld om de, zich gedurende het laad proces vormende gassen, naar de bui tenlucht af te voeren. Door de celdop- pen zo nu en dan in gedestilleerd water uit te spoelen houdt u ze schoon; ver stoppingen kunnen door middel van lucht doorgeblazen-worden. In en uitdraaien van bougies is een secuur werkje en vooral als de bou gies op moeilijk bereikbare plaatsen ge monteerd zitten. Gebruik daarom dan ook een goed passende bougie- of.dop- sleutel. Geklungel met schroefsleutels e.d. resulteren meestal in een bescha digde of gebroken isolator en dan bent u nog verder van huis. Pompbenzine is alleen bestemd voor brandstof en is geen wasbenzine. Door de, vanwege de antipingeleigen- schappen in de pompbenzine aanwezige bijvoegingen als lood etc. heeft deze een min of meer giftig karakter gekregen. Dit kan b.v. tot uiting komen bij het met de mond doorblazen van een ben zineleiding, het eten met ongewassen „benzinehanden"' etc. Sommige mensen zijn ook bijzonder gevoelig voor de in vloed die pompbenzine kan hebben op de huid; deze aandoeningen kunnen zeer hardnekkig zijn. Sterk naar één zijde trekken van een auto bij het besturen ervan kan ge zocht worden in meerdere oorzaken. Meestal schuilt de fout in de stuurin richting of in de voorwielstanden maar het is ook niet uitgesloten dat de achter wielen een spoorafwijking vertonen. Een door een aanrijding ontzet chassis (c.q. carrosserie) komt uiteraard de be studering ook niet ten goede. U vraagt maar. De heer de G. te Zevenbergen wil graag een uitleg hebben van de term „boxer motor" die hij in een automobielbe schrijving is tegengekomen. Hij denkt dat de naam iets te maken heeft met de werking van de motor maar is daar niet zeker van. Zoals u weet, zijn automobielmotoren meercilindermotoren, dat wil dus zeg gen, dat meerdere cilinders worden ge bruikt om één krukas aan te drijven. Nu zijn er verschillende mogelijkheden om deze cilinders op te stellen. De meesttoegepaste is de lijnmotor, waar alle cilinders achterelkaar in een lijn staan. (b.v. Opel). Een tweede moge lijkheid is niet één, maar twee cilinder, blokken te gebruiken en die, in een bepaalde hoek, tegenover elkaar te plaatsen. Dit soort motor noemt men de V motor (b.v. Ford met V4 en V8). De boxermotor gaat nog een stap verder en hier vinden we dan ook de cilinders in een hoek van 180 graden liggen, dus recht tegenoverelkaar. Door deze bouw wijze wordt de motor het minst hoog en wordt daarom ook wel een vlakke mo tor genoemd. Bij tweecilinder boxer motoren liggen de twee cilinders in of naast eikaars verlengde (b.v. DAF); bij motoren met meer dan twee cilinders is dit het geval met de zuigerparen (b.v. Volkswagen). rauw en ook op dit punt hadden we graag wat meer souplesse, die de be diening in druk stadsverkeer minder irritant zou maken. Ondanks enkele zwakheden is de Fiat 500 echter een vlot stadswagentje met behendige afmetingen, goede berg- mogelijkheden voor boodschappen en andere kleine spullen, een pittig mo tortje en een toereikend prestatiever mogen. Een compleet wagentje, dat 1 3495,kost en voordelig op de kost Motor: 2-cilinder luchtgekoelde 4-takt, achterin. Cil. inh.: 499.5 cc. Vermogen: 22 pk (SAE). Compressie: 7.1:1 Breedte; 132 cm. Lengte:'297 cm. Hoogte 133 cm. Draaicirkel 8.6 meter. Topsnelheid: 95 km/u. Voor 1966 zal het uiterlyk van de ty pen Djet 5 en Djet 5 S van het merk Matra Bonnet niet sterk gewijzigd worden. Wel is het interieur luxeuzer geworden en de „bediening" verbe terd, terwijl bovendien als extra een uitneembaar dakpaneel is verkrijg baar. Dit dakpaneel kan in de koffer worden meegenomen. Ook zijn nu ty pen van deze wagen verkrijgbaar in een uitvoering „Normal", d.w.z. een minder luxueuze versie, waardor de prijs voor een dergelijke snelle sport wagen in zijn eenvoudigste uitvoe ring thans f 14.100,— gaat bedragen. (Van een juridische medewerker) BREDA Na enkele maanden de kat uit de boom te hebben gekeken, gaat de Nederlandse justitie dan ten slotte lan delijk optreden tegen de roulette-exploi tanten. Het is algemeen bekend, dat de speelcasino's dit jaar als paddestoelen uit de grond zijn gerezen. Het kon haast niet anders of de justi tie moest tegen deze speelzucht wel gaan optreden. De minister schijnt de procu- reurs-geenraal de keus te laten in hun ressorten óf meteen over te gaan tot de gewone maatregelen, die Th geval van verdenking genomen worden, óf aan een proces-verbaal eerst een waarschuwing vooraf te laten gaan om de exploitanten in de gelegenheid te stellen bun bedrijf eigener beweging te sluiten. Het is nog maar de vraag of deze mensen, zelfs na een vriendelijk verzoek van de officier van justitie, meteen eigenhandig de kip met de gouden eieren zullen slachten. De actie van de 'justitie wordt nl. aange kondigd op een moment, dat alle juri disch geïnteresseerden nog zitten te wachten op een uitspraak van de Hoge Raad in de zaak van het Saturne-spel. Deze diende vorige week voor de Hoge Raad. maar op dit moment is de uit spraak nog niet bekend. Steeds is als verklaring voor het aarzelend optreden van de justitie gegeven, dat men deze uit spraak in de zaak van het Saturnespel wil afwachten. Wat de minister ertoe be wogen heeft om vóór die uitspraak nu toch op te treden, met in principe het ri sico, dat de rechter later tot een vrij spraak. of tot ontslag van rechtsvervol ging zal komen, is ons een raadsel. Aan een soort inside-information mag men in dit verband nauwelijks denken Maar de minister zal er wel van over tuigd zijn, dat hij sterk staat. In de com muniqués, waarin het justitieel optre den wordt aangekondigd, speelt hij al thans een sterke troef uit, daar staat na melijk, dat de nieuwe wet op de kans spelen nooit de bedoeling heeft gehad inzake van hazard-spel en roulette een ander standpunt in te nemen als tevoren. Dit is inderdaad zo. In die wet luidt de zgn. considerans: „Alzo wij in overwe ging hebben genomen, dat het wenselijk is de verspreide wettelijke bepalingen be treffende de kansspelen te herzien en in 'n wet onder te brengen en voorts de tijde lijke bepalingen betreffende sportprijs- vraag door blijvende te vervangen". Ook als men de wordingsgeschiedenis van deze wet nagaat, is zeer duidelijk, dat het nooit de bedoeling van de wet gever is geweest inzake de kansspelen een ruimer standpunt te gaan innemen. Eerder is het tegendeel het geval. De oude, thans afgeschafte bepaling van art. 252 bis van het wetboek van strafrecht kende een maximum van twee jaar ge vangenisstraf of f 6000 boete. De nieuwe wet op de kansspelen maakt er maar ev§n twee jaar of f 50.000 van. Het heeft er de schijn van, dat ook de juridische adviseurs, waarmee de roulet te-bazen zich als een status-symbool om geven, iets van het vuur van hun cliën- tèle overnemen. Deze adviseurs zoeken steeds naar de mazen in het net, waar de roulette-bazen doorheen kunnen glippen. En nu er een nieuwe wet gekomen is, die nog niet zoals het oude hazardspel- artikel uit het wetboek van strafrecht, aanleiding heeft gegeven tot een rijke bloemlezing van rechterlijke uitspraken, zullen ze het wel weer eens proberen Toch zou een summiere bestudering van de nieuwe wet en haar ontstaan deze rechtsgeleerden moeten brengen tot de conclusie, dat er in wezen in het stand punt van de wetgever niets veranderd is. Het gaatje, waar deze juristen thans hun goed betalende cliënten doorheen wil len laten kruipen, is het begrip „behen digheidspél". Zij betogen, dat het in de digheidsspel". Zij betogen, dat het in de gaat, en die onder allerlei fraaie namen opduiken (Spel 24, Saturne, Fortuna, Ju piter enz.), de behendigheid van de spe ler is, die de uitslag kan bepalen en dat die spelen geen gokspelen zijn. Maar ook deze en soortgelijke redeneringen zijn al tientallen jaren geleden zonder veel succes bij de rechter naar voren ge bracht. In talloze uitspraken is namelijk bepaald, dat voor het karakter van het spel als hazard-spel, onverschilig is of door oefening en behendigheid de kans op winst zodanig kan worden vergroot, dat het toeval slechts een ondergeschikte rol speelt. Het gaat namelijk alleen om de vraag welk resultaat er door de grote meerderheid van spelers behaald wordt. Kennelijk denkt de minister er ook zo over. Als laatst-v erantw oordely ke in stantie voor de handhaving van de wet, heeft hij nu bevel gegeven om tegen de roulette-exploitanten te gaan optreden. Gaan de heren niet in op een vriendelijk verzoek van de officier van justitie hun tenten maar uit eigen beweging te slui ten, dan zullen dezelfde maatregelen te-, gen hen genomen worden als tegen ieder, die van een strafbaar feit verdacht wordt. Er zal proces-verbaal worden op gemaakt en de roulettes zullen in beslag genomen worden. Omdat niet te ver wachten valt, dat de exploitanten zich goedschiks bij een verzoek van justitie zullen neerleggen, zullen de rechtbanken in ons land spoedig met deze kwestie te maken krijgen. Van het grootste belang hierbij is, hoe de uitspraak van de Hoge Raad in de Saturne-zaak zal luiden. Die uitspraak zou de oplossing van het pro bleem aanzienlijk kunnen vergemakkelij ken. (Advertentie) IS (Van een onzer verslaggevers) Als een doorboorde voetbal schrompelt onze sa menleving steeds sneller ineen. Er zijn jaren geweest, dat de man, die het lef had om naar Amerika te gaan, bij zijn terugkeer royaal in de adelstand werd ge hesen, terwijl hij daarnaast kon rekenen op een fan farekorps voor zijn deur en een vorstelijke jaarwedde van staatswege. Eèn aarzelend ondernomen reisje naar een land over zee was echt al ruimschoots vol doende om de onsterfelijkheid onder handbereik te krijgen. die twintig jaar geleden nog een huiveringwekkend verre nagalm in onze oren deden klinken, worden nu losjes en nassaal omgeroepen via vele luidsprekers. „Willen de pas sagiers voor het lijntoestel naar Birma zich onverwijld naar het platform begeven." En zie, een oogwenk later ziet men tien montere heren en dames met dure hoedjes op, hetbeton opdribbelen. Ze gaan naar Birma, dat hebben we toch goed verstaan, maar geen van hen wordt door de koningin uitgeleide gedaan. Zij draaien zich op de vlieg tuigtrap nog één keer om en. zwaaien naar oom Daan, die op een ijzeren stoel staat te wuiven. Dan verdwijnen ze in het vliegtuig als klanten in een badhuis. Wat dacht je vroeger niet al lemaal, wanneer er gesproken werd over Rangoon? Het was een rode stip op kaart veer tien van de grote Bos-atlas en de interesse ervoor werd Onveranderlijk luisterden de gebieden, die toen bereisd werden, naar de lokkende naam „den vreemde". Als er iemand de boot inging, wist iedereen bij voorbaat, dat hij naar „den vreemde" ging, want voor andere gebieden had men in. die tijd nog geen belangstelling. Ga nu eens één dag naar Schiphol en u bemerkt, dat er sindsdien veel en ingrij pend veranderd is. De wereld smijt u daar al zijn grenzen in het gezicht en waar men vroeger een hoop poeha en een hoge borst van overhield; is nu nog slechts een kwestie van instappen en moedig af wachten. Namen van steden, Waar is de tijd geblevendat elke wereldreiziger bij terug keer kon rekenen op een hartstochtelijk welkom en een onderscheiding van regerings wege? d-riftig in stand gehouden door een onderwijzer met ak te, die Rangoon feilloos wist aan te wijzen met een aan wijsstok met gummidop. Op Schiphol fluistert een om- roepster diezelfde naam nu enige malen per week. En dan maken zichenige heren los uit de betonnen omarming teneinde naar Rangoon te gaan. Alsof het om de hoek ligt. Alsof hun collectieve neus bloedt. Merkwaardig blijft het. dat de meisjes die op Schiphol deze monsterreizen annopce- ren, allen zijn uitgerust met een mateloos verveelde stem. Als ze spreken over lokken de verten, lijkt het of ze u met grote tegenzin een pond spliterwten trachten aan te smeren. Voor hen is de we reld wel bijzonder klein ge worden: niet meer dan een stofje op hun mouw, dat ze ongeïnteresseerd in de micro foon blazen. Zo vallen ze bij tientallen uit de lucht, dag in dag uit, de aluminium vliegtuigen, die als gedoofde sigaren op het plat form staan uitgestald. Ze ko men uit Sydney, Londen en Tokio. Mensen komen er uit, mensen gaan er in. Niemand roept „bravo", geen mens klapt in de handen van pure verrukking. Toch plukte de heer, die nu met zyn tasje langs ons heen loopt, gisteren nog groene ba nanen in Manilla. Hy aaide en passant één van de fraaie ei- landschonen en wiste zich vervolgens onder het uitspre ken van de woorden „foei wat is het warm" het zweet uit de nylonboord. Is hij ech ter ten prooi aan zinsbe goocheling? Geen sprake van. Hij wil alleen weten, waar de bus naar Amsterdam staat. Voor hen, die willen en kun nen betalen, is de samenleving op die manier tot een handig zakformaat teruggedrongen. Reizigers, die wij gisteren za gen instappen in het lijntoe stel naar Sydney, keken even onbekommerd als vrouwen, die een middag gezellig gaan winkelen. Ze misten volko men de edele trekken van de avonturier, de held, die met het mes tussen de tanden op De man, die tegenwoordig vliegt, is niet langer de koen& avontuYier, die met een mes tussen de tanden op nieuwe horizonten jaagt.. zoek is naar het lokkende land achter de horizon. Nu doet Schiphol ook niets om de illusie in stand te hou den. Als er weer een vlieg tuig is geland, komen er bij voorbeeld van alle kanten bij'- zonder kleine wagentjes toe schieten, die zich als mieren rondom de* reus scharen. Men kan zich afvragen: moeten het nu per se zulke kleine wagen* tjes zijn? Dat ze de wagen tjes klein houden, moeten zé zelf weten, maar dit is over dreven. Nu lijkt het er net op, of de mensen op Schiphol het reizen allang niet meer seri eus nemen en de luchthaven daarom hebben veranderd in een opgeblazen speelgoedaf deling van een warenhui?. Alles is trouwens popperig en als u het ons vraagt te knus. De mensen die niks te zoeken hebben in Sydney zitten op het dakterras en kijken over een kop koffie, vijfenzeventig cent inclusief. Ze luisteren naar de namen. Sydney en Rangoon, Parijs en Brussel. Ze drinken de betovering van het wegvallen der grenzen gretig in. En als zij na een uur als moegespeelde kinde ren opstaan om de bus te ha len, zeggen ze dromerig: „Er was net een man, die hele maal naar Sydney moest". Als de volgende dag het won der is gesleten, zullen ze met spijt overdenken, dat het voor hen moeilijker is om van huis naar kantoor te komen dan voor die man in zijn regenjas om ja, voor wat in hemels naam? naar Sydney te gaan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 17