Amerikaanse vakliteratuur „geknipt' voor de Russen Schema over priesters raakt probleem niet >ondsarts ZORGING t 41 Breda egant. Er is niets legen te doen Systeem Koningskwestie kan PvdA zich niet veroorloven Stemmingen joden verklaring begonnen Katholieke jonge hoeren voelen weinig voor KWJ Schroothopen op de wegen Acht maanden voor poging tot treinontsporing „HUWELIJK" IN BLIJ DORP Prof. Pa tij n Leefwarmte? Tenminste iets dat nog echt is. GODSWOORD VRAGEN Twee kinderen uit één gezin in Hoorn verdronken Actief in Tilburg: Gevluchte (18) uit internaat in Den Haag gepakt Vier kettingbotsingen zeventig auto s gedeukt Margriet maandag in opleiding voor verpleegster VROOM WINSTPUNT gezelligheid haalt u bij de slijter met dranken van DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 OKTOBER 1965 d (31), reeds als arts ver.l I enoemd tot bondsarts var' onder meer de medischs I h nemen. Hij volgt de heet deze functie vervulde. De commissie van de voetbal. I Irrlandse afvaardiging voot| ie, is nog actief waterpolo, m van de hoofdklasser AZ 5 heeft sedert enkele jaren STVB. Dr. Mosterd was eon I dse Olympische ploeg naar le boekingen van: Toeristen I zaken-, emigranten, en oud? I bezoekreizen p. vliegtuig W.' I trein en bus in geheel ZéeW I Wm. H. Mtiller Co. wv I Bouil. de Ruyter 14, tei ji?? f Vlissingen. f 2e. Ouders van emigranten!"""* I Zonder extra-kosten verzom» I wij de reis naar uw kinder*? I Groepsreizen met 25 procent I korting. Wm. H. Mtiller tv I N V., Boul. de Ruyter 14 I 2171. Vlissingen of bij onze passagewagen op de week markt te Goes en Terneuzen I Laat door ons uw trap- 0f handnaaimachine elektr. ma. ken. Wij hebben steeds gtrèv L 2e hands naaimachines in alii I uitvoeringen en prijzen als- Gritzner. Elna, Kohier, Husq. varna, Bernina in prijzen vl I f 18,-. Naaimachinehandel 1 Verschuren, Stationsstraat 8 Axel. Tel. 563. pruimte. Anita, het uitmuntende entje, bijzonder >oi van lijn. Eén fchoenjuweeltjes j Hoogenbosch SS/ie HAARLEM (ANP) De rechtbank in Haarlem heeft gistermorgen de 18-jarige kantoorbediende P. W. O. uit Delft we gens het opzettelijk in gevaar brengen van het spoorwegverkeer veroordeeld tot een gevangenisstraf van acht maanden en terbeschikkingstelling van de regering. De eis tegen hem luidde 14 dagen ge leden een jaar gevangenisstraf en terbe schikkingstelling. De jongeman verbleel in mei van dit jaar in een psychiatrische inrichting in Bennebroek. Door over een hek langs het terrein van de inrichting te klimmen kwam hij op de spoorbaan Leiden-Haar- lem. Hij had een betonnen paal uit de grond getrokken en die op de rails ge legd. Door krachtig remmen wist de ma chinist van een naderende trein een ern stig ongeluk te voorkomen. ROTTERDAM (ANP). Het orang-oetang-wyfje Julia van de Dier gaarde Blydorp in Rotterdam zat gisteren hoog in haar kooi verlegen gezichten te trekken. Beneden haar op de begane grond zwoegden drie oppassers en een gast, verzorger van de jonge mensapen van Artis in Am sterdam, met een grote kist, waarin de jonge mannetjes-orang oetang, Saidja was opgesloten. Wat onwillig om in het nachthok te kruipen, ver zette de Amsterdamse aap zich tegen ztfn Rotterdamse verzorgers, maar het lukte toch. Daarmede ir een nieuw orang oetang paar gevormd, dat, als de harten wil len spreken, een belangrijke rol kan gaan spelen in het fok-programma van' deze mensapen, dat in Blijdorp ongeveer een jaar geleden zo wreed werd verstoord door de epidemie, die onder de mensapen uitbrak. Saidja is een geschenk van de Am sterdamse dierentuin aan de Rotter damse ter compensatie van de ge leden verliezen, een gebaar dat in de Maasstad bijzonder hoog wordt ge waardeerd. Saidja is een mooi dier, dat de tocht per auto van Amsterdam naar Rotterdam door de mist goed doorstond. Zijn humeur was echter niet al te best. Commentaar van zijn oppasser: „Hiij heeft gewoon de duvel in dat hij zo stom is geweest zich in de kist te laten lokken. Dat is straks heus wel over, want hij is van nature lief.'' SYDNEY (A.N.P.) De uit Nederland afkomstige wielrenner Henk Vogels, die op jeugdige leeftijd naar Australië ging en die tijdens de Olymp. Spelen te To kio deel uitmaakte van de Australische achtervolgingsploeg. heeft de secretaris van de Australische wielerunie, Bill Young, geschreven dat hij in Nederland „gestrand" is en niet beschikbaar zal zijn voor de Australische wielerploeg, die vol gend jaar in Jamaica zal deelnemen aan de British Empire Games. Henk Vogels, die voor een werkvakan tie naar Nederland ging, schreef in zijn vak van loodgieter slechts voor halve dagen werk te hebben kunnen vindén en zodoende niet in staat te zijn het geld voor zijn terugreis spoedig bij elkaar te hebben. Het gemis van Henk Vogels voor de naar de Empire Games in Jamaica uit te zenden ploeg, wordt in Australische wielerkringen zeer betreurd, te meer daar Vogels een van de beste Austra lische renners tijdens de spelen van To kio was. MOSKOU (UPI) Het is een aardig spelletje dat ongeveer als volgt in zijn werk gaat: De Russen nemen een exemplaar van bijvoorbeeld het Amerikaanse tijdschrift „Electronics" dat zij gemakkelijk in handen kunnen krij gen door middel van een abonnement via de ambassade in Washing ton het kost dan zes dollar per jaar of via bibliotheken in de Sovjet-Unie, die voor 20 dollar per jaar alle nummrs in de brieven bus krijgen. Vervolgens wordt de inhoud van het blad zorgvuldig vertaald, ge drukt en gedistribueerd onder de Russische abonnees. Wanneer men weet, dat het aantal abonnees ongeveer 3200 bedraagt en dat elk van hen jaarlijks 28 dollar neertelt voor zijn abonnement, leert een een voudig rekensommetje, dat op dit ene tijdschrift een bruto winst wordt gemaakt van 89.594 dollar. Uiteraard gaan hier nog vertaai en drukkosten van af. Overigens is deze gang van zaken erg plezierig voor de Russen zelf, maar minder aangenaam voor de Ameri kaanse uitgevers. Niemand betaalt hen immers ook maar enig honorarium, maar, zo klagen zij, er is niets tegen te doen. Een poging om de tydschriften uit handen van de Russen te houden heeft geen enkele zin, omdat de bladen zonder enjg beletsel voor een ieder vry verkrijgbaar zyn. Voor de Amerikaanse uitgevers zou het een uitkomst zijn, wanneer de Sov- jetUnie zich zou aansluiten bij de in ternationale auteursrecht overeenkomst. Zij hopen, dat de onlangs onthulde bij zonderheden over de omvang van de Russische herdruk-industrie en haar zakelijk wedervaren druk zal uitoefenen op de Russen zich alsnog te onderwer pen aan de bepalingen van het inter nationaal auteursrecht. Het is jn Moskou bekend dat zich onder de honderden westerse tijdschriften, die geregeld in „geautoriseorde herdruk verschijnen, 154 Amerikaanse techni sche bladen bevinden, waaronder „Po pular Science" en „Aviation Week", die zich in een grote populariteit kun nen verheugen. Maar meer gespeciali seerde bladen als „Corrosion", Auto mation", „Cancer Research" en „Con struction Methods and Equipment" vin den bij het Russische lezerspubliek gretig aftrek. (Advertentie) Volgens de westerse deskundigen in Moskou die in nauw contact staan met de tijdschriftenwereld, voltrekt het pro ces zich als volgt: Nadat de Russen het tijdschrift hebben bemachtigd, dat zij voor binnenlands gebruik willen herdrukken wordt het gezonden naar de uitgeverij van de staatscommissie voor publikaties, waar uitgebreide staven zich beijveren met het maken van vlotte en deskundige vertalingen. Vervolgens wordt de kopij door een aantal redac teuren „ideologisch" gecontroleerd, waarbij zinsneden, die ook maar enigs zins neigen naar anti-Russische of anti communistische tendenzen onverbiddel ijk worden geschrapt. De vertalingen zelfs de advertenties worden in het Russisch omgezet worden vervolgens gedrukt op goed koop papier. De foto's moeten het dik wijls ontgelden als gevolg van de slechte reproduktiemethoden, die wor den toegepast, terwiJl ook het papier zich niet best leent voor het feilloos afdrukken van illustraties. Overigens leveren de vierkleuren omslagen in dit opzicht wel de grootste moeilijkheden op. De bladen worden vervolgens verzon den aan de abonnees door de colportage- organisatie „Sojoespetsjat", die o.a. ook het partijblad „Pravda" verspreidt. De Russische grondwet garandeert de persvrijheid, maar volgens de Sovjet logica slaat dit echter alleen op de „vrije pers". De westerse „imperialis tische pers" js volgens de Russen niets anders dan een slaafse lakei van de monopolisten. Derhalve mogen wes terse tijdschriften niet vrijelijk in de Sovjet-Unie worden verspreid. Tijdens het bewind van Stalin was het geheel onmogelijk voor de Russen om westerse periodieke publikaties te lezen. Na Stalins dood zijn zijn opvolgers zich cr echter van bewust geworden, dat de vooruitgang van de Sovjet-Uniet er al leen maar wel bij kan varen, wanneer men voortdurend op de hoogte blijft van de ontwikkelingen in het westen. Vanuit deze gedaohtengang begon men met de verspreiding van westerse tech nische tijdschriften, die waren ontdaan van alle materiaal, dat als niet belang rijk wordt gezien. Met andere woorden: alles wat wordt beschouwd als propa ganda van het westen wordt „geknipt". In een van de herdrukken bijvoorbeeld, lieten de redacteuren de zinsnede, dat de Verenigde Staten door zullen gaan met het ruimtevaartprogramma onge moeid. De daaropvolgende zin echter „ondanks de tactiek van de Sovjets" werd geschrapt. In een andere artikel werd gewag ge maakt van de Amerikaanse investerin gen in Zuid-Amerika. Een zin waarin werd beweerd, dat de communistische investeringen in omvang teruglopen werd achterwege gelaten. In de praktijk komt het er op neer, dat de Russen bereid zijn de ware betekenis aan een verhaal te ontnemen, wanneer dat zo in de Sovjet-kraam te pas komt. UTRECHT (ANP). „Als wij nu van socialistische zijde een koningskwestie zouden helpen ontketenen, raken wy niet alleen aan de grondslagen van de samen werking in het huidige kabinet, maa«r ook aan die van onze eigen party. Daarom zal de fractie in meerderheid vermoede lijk niet veel moeite hebben met de aan vaarding van de toestemmingswet." Dit betoogt het socialistische Tweede- Kamerlid prof. dr. C. L. Patijn in een bijdrage aan „Opinie", het veertiendaagse orgaan van de Partij van de Arbeid, waarin de toestemming van het parle ment voor de huwelijksvoltrekking tus sen prinses Beatrix en de heer von Ams- berg wordt benandeld door prof. Patijn als voorstander en dr. E. van Raalte als tegenstander. De heer Patijn heeft respect voor de gevoelsoverwegingen van de tegenstan ders. De nationaliteit van de toekomstige prins-gemaal ''ost ons allen moeite na wat er gebeurd is in dit land onder ver antwoordelijkheid van de Duitse naam, aldus prof. Patijn. Naar zijn mening dient men evenwel te beseffen waartoe het ,nee"' zal leiden. „Wij zouden in een om mezien in een koningskwestie zitten. Men kan er zeker van zijn, dat een conflict met het koninklijk huis de golven in Ne derland zeer hoog zou doen gaan," zo meent de heer Patijn. De tegenstander van de toestemmings wet in „Opinie", dr. E. van Raalte, een van de initiatiefnemers van het verzoek schrift der tegenstanders aan de Staten- Generaal, acht het uit overwegingen van staatsbelang niet aanvaardbaar, dat dooi de toestemmingswet het koningschap tot voorwerp van nationale verdeeldheid- wordt. Als praktisch bezwaar voert dr. Van Raalte onder meer aan. dat naar mate het koningschap meer aan kritiek bloot komt te staan, de kans op verder gaande aantasting van het gezag daarvan toeneemt en dat dus ook om die reden ae regering en volksvertegenwoordiging er goed aan zouden doen alsnog te bevor deren dat het wetsontwerp niet tot wet wordt verheven. De heer Van Raalte legt het accent op „alsnog", omdat hij wel beseft dat in zekere zin de overgrote meerderheid van de Kamer niet meer terug zou kunnen na haar beginsel-akkoord bij de ver loving. Technisch heeft het tot gevolg dat de vertaalde tijdschriften soms weer weg hebben van een dambord, dan van een periodiek, omdat men het formaat en de lay-out van de oorspronkelijke uit gave handhaaft en hier en daar stukken wit openlaat op de plaatsen, waar de censuur heeft ingegrepen. De abonnees kunnen slechts gissen wat er heeft gestaan. In westerse kringen gelooft men dat deze methode al jarenlang wordt toe gepast en niet zonder succes. Ondanks de ingrijpende bewerking van de tekst is op deze wijze veel waardevolle in formatie waaronder ook gegevens betreffende de westerse defensje ter beschikking gekomen van de Sovjet specialisten en Amerikaanse geleerden zijn tot de conclusie gekomen dat hun Russische collega's zeer wel op de hoopte zijn van de ontwikkelingen in de Verenigde Staten. Een aantal westerse deskundigen in Moskou geloven zeker dat deze methode van herdrukken de Russen in staat heeft gesteld in versneld tempo aan de eigen industrie te kunnen voortbouwen. „Vermoedelijk zijn de Russen er wel het meest van overtuigd, dat je geen dingen moet doen die anderen al gedaan hebben," zo verzuchtte een redacteur van een der gekopieerde westerse tijd schriften onlangs. „Ik ben van mening, dat wij daar maar eens lering uit moe ten trekken." foto Plet Keuaar Mevrouw W. Jongbloed, huisvrouw Klompweg, Nigtevecht 'En echt van jezelf. Want eigenlijk leven we in een heel wonderlijke tijd. Je draait aan een knop - en hup, er gebeurt iets. Iets wat je zelf niet hoeft te doen. Je stopt een munt in een gleuf - en hoepla, daar is een handig plastic, zakje met iets wat je zelt niet hoeft klaar te maken. Alles is diepgevroren en gevitamini- seerd en geplastificeerd en geautomatiseerd. Makkelijk en onpersoonlijk. Niet dat ik het zou willen missen - daar niet van. Maar dan is het juist zo fijn om zelf nog iets echts te kunnen doen. Zoals warmte in je huis! Daarom ben ik zo blij dat wij een kolenkachel hebben. Daar zie je echt vuur in. Van kolen - en geen namaak. Nog afgezien van de warmte, 't is heerlijk, 't Is van jezelf. Je beleeft er wat aan. Leefwarmte!" Alleen kolen geven leefwarmte VATICAANSTAD (A.N.P.) De con cilieverklaring over de niet-cliristenen, beter bekend om het laatste gedeelte dat handelt over de joden, is donderdag in het concilie gedeeltelijk in stemming ge bracht. Er werden vier stemmingen ge houden, echter nog niet over de meest omstreden passages over de schuld van de joden aan de dood van Christus en het antisemitisme. Daarover zou vandaag worden gestemd. De derde paragraaf van de verkla ring, waarin het concilie aanspoort de twisten met de mohammedanen in het verleden te vergeten en alles te doen om een beter begrip tussen katholieken en mohammedanen aan te kweken, werd door 1936 concilievaders aangenomen. 153 vaders stemden tegen. Het eerste gedeelte van paragraaf 4, welke handelt over de joodse godsdienst, werd met 1916 stemmen voor en 189 te gen aangenomen. In deze passage wordt gesproken over de betrekkingen tussen het oude en het nieuwe testament. Vol gens het getuigenis van de Schrift wordt gezegd dat Jeruzalem zijn uitverkiezing niet heeft erkend en dat het grootste deel van het joodse volk de boodschap van Christus niet heeft aangenomen, maar dat velen zich zelfs tegen deze bood schap verzet hebben. Tevens werd nog gestemd over enkele paragrafen van het ontwerp over het onderwijs en over het stuk in zijn ge heel. Bij d.e stemmingen over paragraaf 8 hebben de concilievaders met 1961 stem men voor en 9 stemmen tegen op een to taal van 2063 stemmen het recht van de ouders erkend hun eigen scholen te be zitten, dus ook katholieke scholen, ge subsidieerd door de staat. Van andere zijde is gemeld dat wel was gestemd over de passage van de ver klaring over de niet-christenen betref fende het aandeel van de joden aan de dood van Christus, maar dat het parle ment nog niet bekend was. Kardinaal Bea deed voorlezing van de gewijzigde tekst van deze passage, als volgt: „Ofschoon de joodse autoriteiten degenen die hun leiding volgden op het ter dood brengen van Christus aandron gen, kan niettemin datgene wat in zij» lijden gebeurde niet alle toen levende jo den zonder onderscheid noch de joden van vandaag aangerekend worden. Of schoon de Kerk het nieuwe Godsvolk is. moeten de joden niet worden voorge: steld als door God verworpen of ver- vliekt alsof dit uit de Heilige Schrift volgt". Kardinaal Bea wees er op dat er eerst stond dat het joodse volk nooit moest voorgesteld worden als schuldig aan „Godsmoord", maar dit laatste woord was geschrapt. Sommigen hechtten aan dit woord groot psychologisch belang, maar als het in veel streken verkeerd begre pen en dezelfde gedachte door andere meer geschikte woorden kon worden uit gedrukt, gebood pastorale voorzichtigheid en christelijke liefde dit woord niet te gebruiken, zei de kardinaal. AMERSFOORT (K.N.P.) Voorzitter Alex Gerritsen van de Katholieke Neder landse Jonge Boeren- en Tuindersbond (K.N.J.B.T.B.) voelt weinig voor samen werking door zijn bond in de Katholieke Werkende Jongeren (K.W.J., vroeger K.A.J.). Hij wil dat er een eigen katho lieke organisatie voor agrarische jonge ren blijft bestaan. De heer Gerritsen zei dit op de woens dag in Amersfoort gehouden algemene vergadering van de K.N.J.B.T.B. K.W.J.-voorzitter Willy Verhoeven no digde onlangs de „kleine" groepen van agrarische en middenstandsjongeren (waaronder de K.N.J.B.T.B.) uit tot sa menwerking binnen zijn organisatie. De heer Gerritsen zei hierover nog: dat uit e?2,'ï1 Brabant gehouden onderzoek was gebleken dat de „kleine" agrarische groep katholieke jongeren van 17 tot 25 jaar altijd nog ruim zes maal zo groot is als de K.W.J. (Van onze conciliemedewerker dr. A. v. d. Weijer) ROME Ook al heeft het ingrij pen van de paus, waardoor een mondeling debat over het pries tercelibaat onmogelijk is gemaakt nogal scherpe reacties uitgelokt, het zou toch volkomen fout zijn, te menen, dat er nu over het pries terschap geen belangrijke gedach- tenwisseling gehouden zou kun nen worden. Er is op dit gebied heel wat meer aan de orde dan alleen de celibaatskwestie. De vragen, die gesteld worden, raken niet alleen de buitenkanten vanhet priesterschap (en als -het er op aan komt, is het celibaat toch niet meer dan een kwestie aan de buitenkant) maar het priesterschap zelf, zin en be tekenis van het priesterlyk bestaan in deze tijd, pla&ts van de priester in de kerk en de huidige wereld, daar gaat het om. En daarover zal het concilie zich in de komende dagen beraden. Helaas moet meteen worden gezegd, dat het schema over dit onderwerp bij zonder teleurstelt. Het béhandelt welis waar eerst de bediening en dan het le ven van de priester. Het probeert ook zijn plaats te bepalen, ten opzichte van de bisschop, van zijn medepriesters, de leken en de wereldkerk. Het geeft zelfs enkele aanwijzingen voor zijn le vensonderhoud. Maar bij nader toe zien blijkt het volkomen langs de pro blematiek van het huidige priesterbe- staan af te glijden. Een Nederlands theoloog verzekerde mij„Het stuk rechtvaardigt zijn bestaan niet. Het laat nergens een vonk overspringen. Het heeft geen enkel benul van de pro blemen die er in priesterkringen leven en blijft helemaal steken in het be staande, bij ons al voorbijgestreefde priesterpatroon." Dit oordeel klinkt hard, maar het wordt door zeer vele concilievaders en deskundigen onder schreven. Zo wordt het priester-zijn door het sche ma nog altijd gezien als een functie, die het hele leven in beslag neemt en die de functionaris doet belanden in een bepaalde maatschappelijke stand. Nu moeten wij direct toegeven, dat dit sinds onheuglijke tijden in de kerk het geval is geweest. Maar wij moeten toch oo' onder ogen zien, dat juist op ait punt momenteel vragen worden opge worpen, die men niet uit de weg kan gaan, vragen die samenhangen met het nieuwe zicht dat wij hebben gekregen op de plaats van de kerk in de wereld. Als wij het goed zien, vindt de celi baatskwestie juist hier haar laatste fundering. Veel moderne priesters willen niet langer in een clericaal wereldje worden opgesloten, zü willen als priester te midden van de mensen staan, om samen met hen de werkelijkheid te ervaren, vanuit die werkelijkheid lijnen te trek ken naar God, en op die werkelijkheid het licht van het evangelie te doen schijnen. Nu mag men natuurlijk niet verwach ten, dat deze nieuwe visie, welke in grote delen van de kerk nog niet is doorgebroken, door het concilie zo maar ineens wordt overgenomen. Maar wel mag men verwachten, en zelfs ei sen, dat het schema er blijk van geeft, HOORN De 7-jarige Louis van der Wouden en zyn 5-jarige zusje Henny zyn met de fiets by het Houten Hoofd in Hoorn te water geraakt en verdronken. De middelste twee kinderen uit een ge zin van zes waren omstreeks half zes van huis gegaan en werden een half uur later als vermist opgegeven. Er is lang durig naar de kinderen gedregd. Om streeks half één werd de jongen in de haven bij het Houten Hoofd gevonden en even later zijn zusje. DEN HAAG (ANP) De 17-jarige los-arbeider, die vorige week dinsdag uit het Rijksinternaat voor Jongens in Amersfoort vluchtte, is weer gegrepen. Hy was met twee vriendjes uit Dordrecht stelend het land doorgegaan. Van de vriendjes is er een nog voort vluchtig. Allen zijn bekenden van de po. litie. De jongens hadden het op auto's voor zien, waaruit zij diverse goederen stalen, Hun slag sloegen zij o.a. in Tilburg en Den Haag. In Wateringen werd een auto gestolen. De 17-jarige los-arbeider heeft na zijn vlucht uit Amersfoort contact gezocht met de twee jongens van een woonwa genkamp in Dordrecht. In de auto van de vader van de 18-jarige kampbewoner verdwenen ze via Breda naar Tilburg, waar vijf auto's werden opengebroken, In Den Haag werden de daders ten slotte betrapt. AMERSFOORT Architect C. A. van Riel, vooral bekend als bouwer van een aanzienlyk aantal scholen voor het r.-k. lager en kleuteronderwijs, is in zijn huis in Amersfoort overleden. De heer Van Riel bereikte de leeftijd van 70 jaar. rn zijn geboorteplaats Den Haag volg de hij bouwkundige studies aan de aca demie en trad daarna in dienst van de gemeente Breda. Geruime tijd- was hij vervolgens gemeentearchitect te Gen- dringen in de Gelderse Achterhoek. De laatste decennia was hij als zelfstandig architect werkzaam in Amersfoort. BREDA Tengevolge van de mist vonden gisteren vier kettingbotsingen plaats, waarby in totaal 70 auto's betrok ken waren. Zeventien van deze auto's lie pen voor het merendeel blikschade op by de Wouwse Tol op het grondgebied van Wouw, in twee kort na elkaar optredende kettingbotsingen. Op de rijksweg Utrecht Amsterdam by de beruchte overweg by Breukelen (de enige overweg Nederland se autoweg) reden niet minder dan 50 wagens op elkaar. De overige drie auto's kwamen bij Steenbergen met elkaar in botsing. Bij de ongelukken vielen geen doden, wel een aantal gewonden. De schade is nog niet bekend. Binnen enkele weken zal een extra- beveiliging bij de overweg bij Breuke len gereed zijn en in werking worden gesteld. Er zullen dan voorwaarschuwin gen gegeven worden op afstanden van 600 m, 350 m, 240 m, en 120 m voor de overweg, of respectievelijk 25, 14, 10 en 5 seconden voor het passeren van de trein. Deze beveiliging kan volgens de politie afdoende zijn, mits de automobilisten meewerken. Bij de reeks ongelukken gis teren, toen de mist zo dicht was dat men niet verder dan 100 meter voor zich uit kon zien passeerden toch auto's de over weg met snelheden van 100 km per uur. Bij Nijmegen op de weg van Haalderen naar Bemmel verongelukte gisteren een 17-jarige jongen. Met zijn bromfiets bots te' hij in een dichte mist tegen een vrachtauto. De jongen was op slag dood. OP DE FOTO: Het was gisterochtend zo mis tig dat onze fotograaf maar een klein onderdeel van de enorme kettingbotsing op de Wouwseweg op de foto kon vastleggen. AMERSFOORT (ANP) Prinses Margriet zal volgende weïk maandag haar werkzaamheden in het protes- tants-christelyk ziekenhuis „De Lich tenberg" in Amersfoort aanvangen. Zoals bekend zal de prinses hier een verpleegstersopleiding volgen. Behalve de klassikale lessen voor de eerste jaarsverpleegsters zal zij ook praktisch werk gaan doen. De prinses heeft de wens te kennen gegeven „zuster Mar griet" te worden genoemd. deze problematiek te kennen. Dit nu is absoluut niet het geval. De samenstel lers zijn volkomen in het oude priester beeld blijven hangen. Men zoekt in het lijvige document tevergeefs naar iets dat als een antwoord op deze vragen zou kunnen dienen, iets dat enig licht laat schenen in de duisternis en dat een voorteken zou kunnen zijn van een doorbraak, die misschien nog ooit zou kunnen volgen. De priester, die in het schema optreedt, is nog helemaal clericaal. Zijn taak om vat; de prediking van Gods woord, de bediening van de sacramenten, en het besturen van de kudde. Hij wordt gezien als de man, die uit het volk is genomen, als de heilige, die ver boven de kudde zweeft en die van uit zijn bijzondere contacten met de bovenwereld het Goddelijke op de mensen doet neerdalen. Het is de pries ter met de lange soutane en de ronde hoed. Hiet is de man, die de sleutels van de kerkelijke schatkamer in zijn gezalfde handen heeft en die met de rijkdommen, welke hij daar aantreft, het leven der gelovigen mag onderhou den. Men vraagt zich werkelijk af. of de verantwoordelijke commissie voldoende kennis heeft genomen van'de constitu tie over de kerk, waarin toch een heel ander beeld van de heils-bediening wordt opgehangen. Als dit zo is, heeft zij er in ieder geval de teneur niet van begrepen. Zo mogelijk nog slechter is het hoofd stuk over het persoonlijke leven van de priester. Deze passage kon zonder meer overgenomen zijn uit een 19e- eeuws vroomheidsboekje van de popu laire soort. Nergens komt tot uiting, dat de priester heilig zal moeten worden door het verrichten van zijn dienst ten bate van het. Godsvolk. Daarentegen wordt de volle nadruk gelegd op de persoonlijke mystiqke band, welke hem verbindt met Christus en ver uitheft boven de kudde, zodat de heiligheid primair wordt gezien als het onderhou den van deze band en het versterken van deze persoonlijke relatie. Wat bijvoorbeeld te zeggen van de volgende passage, waarin het probleem van actie en contemplatie wordt aan gesneden: „De priester mag zich niet zo over geven aan de uiterlijke activiteiten, welke uit zijn taak voortvloeien, dat hij zijn eigen heiligheid verwaarloosd". Na tuurlijk heeft het schema gelijk, als het veronderstelt, dat hier bepaalde spanningen kunnen optreden; maar het stelt de vraag principieel verkeerd, als het tussen beide componenten van de spanningsverhouding een tegenstelling construeerd. De „uiterlijke activiteiten" staan nieit tegenover de „eigen heilig heid". Integendeel: de priesteriyke heilig heid kan juist het gevolg zyn van deze activiteiten. Hoe meer de priester zich dienstbaar maakt aan de mensen, hoe heiliger hy zal zyn, ook al heeft hy soms het gevoel door deze activiteiten te worden opgevreten. Dat had het sohema voor ogen moeten houden. En dat had het ook zeker ge daan als het zich had laten inspireren door de constitutie over de kerk, waar letterlijk het volgende te lezen staat: „Zy (de priesters) moeten door hun dagelijkse bediening groeien in de lief de tot God en tot de naaste". Wat tenslotte de celibaatskwestie be treft, hier beperkt het schema zich er toe, de bestaande wetgeving te be krachtigen. Duidelijk wordt gezegd en dat is een winstpunt dat het hier over een historisch gegroeid verschijn sel gaat in de Latijnse kerk en niet om een Goddelijke wet. De kerk, aldus het schema, is zich bewust van de grote vruchiten, die het celibaat in de loop der geschiedenis heeft afgeleverd. Daarom is zij niet bereid het op te geven en bevestigt zij voor de Latijnse kerk deze eeuwenoude traditie. Men kan het betreuren, dat op de eigenlijke problematiek niet dieper is ingegaan en dat bijgevolg geen ant woord wordt gegeven op de vragen, die er bij zeer veel priesters van alle leef tijden, vooral bij jonge priesters en waarschijnlijk nog meer bij priester kandidaten leeft. Temeer niet, nu door het pauselijk ingrijpen een debat over deze zaak onmogelijk is gemaakt Wij delen deze teleurstelling. Maar voegen er meteen aan toe dat dit voor de va ders nog geen. reden hoeft te zijn om het schema in zijn geheel te verwerpen. In dien velen toch met die gedachten rondlopen, dan is dit op grond van een dieper liggend bezwaar. Het schema is over heel de lijn in het oude traditione le priesterbeeld blijven steken, nergens opent het enig perspectief. Nergens vinden wy aanzetten voor een ontwikkeling, die in veel landen voor noodzakelijk wordt gehouden. Daarom dient het een resoluut „neen". Liever geen verklaring over het pries terschap dan deze. Advertentie)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 5