Amerikaanse vakliteratuur
„geknipt' voor de Russen
Schema over priesters
raakt probleem niet
>ondsarts
ZORGING
t 41 Breda
egant.
Er is niets
legen
te doen
Systeem
Koningskwestie
kan PvdA zich
niet veroorloven
Stemmingen
joden
verklaring
begonnen
Katholieke jonge hoeren
voelen weinig voor KWJ
Schroothopen
op de wegen
Acht maanden
voor poging tot
treinontsporing
„HUWELIJK"
IN BLIJ DORP
Prof. Pa tij n
Leefwarmte?
Tenminste iets dat nog echt is.
GODSWOORD
VRAGEN
Twee kinderen uit
één gezin
in Hoorn
verdronken
Actief in Tilburg:
Gevluchte (18) uit
internaat in
Den Haag gepakt
Vier kettingbotsingen
zeventig auto s gedeukt
Margriet maandag
in opleiding
voor verpleegster
VROOM
WINSTPUNT
gezelligheid haalt u
bij de slijter
met dranken van
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 OKTOBER 1965
d (31), reeds als arts ver.l
I enoemd tot bondsarts var'
onder meer de medischs I
h nemen. Hij volgt de heet
deze functie vervulde. De
commissie van de voetbal. I
Irrlandse afvaardiging voot|
ie, is nog actief waterpolo,
m van de hoofdklasser AZ
5 heeft sedert enkele jaren
STVB. Dr. Mosterd was eon
I dse Olympische ploeg naar
le boekingen van: Toeristen I
zaken-, emigranten, en oud? I
bezoekreizen p. vliegtuig W.' I
trein en bus in geheel ZéeW I
Wm. H. Mtiller Co. wv I
Bouil. de Ruyter 14, tei ji?? f
Vlissingen. f
2e. Ouders van emigranten!"""* I
Zonder extra-kosten verzom» I
wij de reis naar uw kinder*? I
Groepsreizen met 25 procent I
korting. Wm. H. Mtiller tv I
N V., Boul. de Ruyter 14 I
2171. Vlissingen of bij onze
passagewagen op de week
markt te Goes en Terneuzen I
Laat door ons uw trap- 0f
handnaaimachine elektr. ma.
ken. Wij hebben steeds gtrèv L
2e hands naaimachines in alii I
uitvoeringen en prijzen als-
Gritzner. Elna, Kohier, Husq.
varna, Bernina in prijzen vl I
f 18,-. Naaimachinehandel 1
Verschuren, Stationsstraat 8
Axel. Tel. 563.
pruimte.
Anita, het
uitmuntende
entje, bijzonder
>oi van lijn. Eén
fchoenjuweeltjes
j Hoogenbosch
SS/ie
HAARLEM (ANP) De rechtbank in
Haarlem heeft gistermorgen de 18-jarige
kantoorbediende P. W. O. uit Delft we
gens het opzettelijk in gevaar brengen
van het spoorwegverkeer veroordeeld tot
een gevangenisstraf van acht maanden en
terbeschikkingstelling van de regering.
De eis tegen hem luidde 14 dagen ge
leden een jaar gevangenisstraf en terbe
schikkingstelling.
De jongeman verbleel in mei van dit
jaar in een psychiatrische inrichting in
Bennebroek. Door over een hek langs
het terrein van de inrichting te klimmen
kwam hij op de spoorbaan Leiden-Haar-
lem. Hij had een betonnen paal uit de
grond getrokken en die op de rails ge
legd. Door krachtig remmen wist de ma
chinist van een naderende trein een ern
stig ongeluk te voorkomen.
ROTTERDAM (ANP). Het
orang-oetang-wyfje Julia van de Dier
gaarde Blydorp in Rotterdam zat
gisteren hoog in haar kooi verlegen
gezichten te trekken. Beneden haar
op de begane grond zwoegden drie
oppassers en een gast, verzorger van
de jonge mensapen van Artis in Am
sterdam, met een grote kist, waarin
de jonge mannetjes-orang oetang,
Saidja was opgesloten. Wat onwillig
om in het nachthok te kruipen, ver
zette de Amsterdamse aap zich tegen
ztfn Rotterdamse verzorgers, maar
het lukte toch.
Daarmede ir een nieuw orang oetang
paar gevormd, dat, als de harten wil
len spreken, een belangrijke rol kan
gaan spelen in het fok-programma
van' deze mensapen, dat in Blijdorp
ongeveer een jaar geleden zo wreed
werd verstoord door de epidemie, die
onder de mensapen uitbrak.
Saidja is een geschenk van de Am
sterdamse dierentuin aan de Rotter
damse ter compensatie van de ge
leden verliezen, een gebaar dat in de
Maasstad bijzonder hoog wordt ge
waardeerd. Saidja is een mooi dier,
dat de tocht per auto van Amsterdam
naar Rotterdam door de mist goed
doorstond. Zijn humeur was echter
niet al te best. Commentaar van zijn
oppasser: „Hiij heeft gewoon de duvel
in dat hij zo stom is geweest zich in
de kist te laten lokken. Dat is straks
heus wel over, want hij is van nature
lief.''
SYDNEY (A.N.P.) De uit Nederland
afkomstige wielrenner Henk Vogels, die
op jeugdige leeftijd naar Australië ging
en die tijdens de Olymp. Spelen te To
kio deel uitmaakte van de Australische
achtervolgingsploeg. heeft de secretaris
van de Australische wielerunie, Bill
Young, geschreven dat hij in Nederland
„gestrand" is en niet beschikbaar zal zijn
voor de Australische wielerploeg, die vol
gend jaar in Jamaica zal deelnemen aan
de British Empire Games.
Henk Vogels, die voor een werkvakan
tie naar Nederland ging, schreef in zijn
vak van loodgieter slechts voor halve
dagen werk te hebben kunnen vindén
en zodoende niet in staat te zijn het geld
voor zijn terugreis spoedig bij elkaar te
hebben.
Het gemis van Henk Vogels voor de
naar de Empire Games in Jamaica uit
te zenden ploeg, wordt in Australische
wielerkringen zeer betreurd, te meer
daar Vogels een van de beste Austra
lische renners tijdens de spelen van To
kio was.
MOSKOU (UPI) Het is een aardig spelletje dat ongeveer als
volgt in zijn werk gaat:
De Russen nemen een exemplaar van bijvoorbeeld het Amerikaanse
tijdschrift „Electronics" dat zij gemakkelijk in handen kunnen krij
gen door middel van een abonnement via de ambassade in Washing
ton het kost dan zes dollar per jaar of via bibliotheken in de
Sovjet-Unie, die voor 20 dollar per jaar alle nummrs in de brieven
bus krijgen.
Vervolgens wordt de inhoud van het blad zorgvuldig vertaald, ge
drukt en gedistribueerd onder de Russische abonnees. Wanneer men
weet, dat het aantal abonnees ongeveer 3200 bedraagt en dat elk van
hen jaarlijks 28 dollar neertelt voor zijn abonnement, leert een een
voudig rekensommetje, dat op dit ene tijdschrift een bruto winst
wordt gemaakt van 89.594 dollar. Uiteraard gaan hier nog vertaai
en drukkosten van af.
Overigens is deze gang van zaken erg
plezierig voor de Russen zelf, maar
minder aangenaam voor de Ameri
kaanse uitgevers. Niemand betaalt hen
immers ook maar enig honorarium,
maar, zo klagen zij, er is niets tegen
te doen. Een poging om de tydschriften
uit handen van de Russen te houden
heeft geen enkele zin, omdat de bladen
zonder enjg beletsel voor een ieder vry
verkrijgbaar zyn.
Voor de Amerikaanse uitgevers zou
het een uitkomst zijn, wanneer de Sov-
jetUnie zich zou aansluiten bij de in
ternationale auteursrecht overeenkomst.
Zij hopen, dat de onlangs onthulde bij
zonderheden over de omvang van de
Russische herdruk-industrie en haar
zakelijk wedervaren druk zal uitoefenen
op de Russen zich alsnog te onderwer
pen aan de bepalingen van het inter
nationaal auteursrecht.
Het is jn Moskou bekend dat zich onder
de honderden westerse tijdschriften,
die geregeld in „geautoriseorde herdruk
verschijnen, 154 Amerikaanse techni
sche bladen bevinden, waaronder „Po
pular Science" en „Aviation Week",
die zich in een grote populariteit kun
nen verheugen. Maar meer gespeciali
seerde bladen als „Corrosion", Auto
mation", „Cancer Research" en „Con
struction Methods and Equipment" vin
den bij het Russische lezerspubliek
gretig aftrek.
(Advertentie)
Volgens de westerse deskundigen in
Moskou die in nauw contact staan met
de tijdschriftenwereld, voltrekt het pro
ces zich als volgt: Nadat de Russen
het tijdschrift hebben bemachtigd, dat
zij voor binnenlands gebruik willen
herdrukken wordt het gezonden naar de
uitgeverij van de staatscommissie voor
publikaties, waar uitgebreide staven
zich beijveren met het maken van vlotte
en deskundige vertalingen. Vervolgens
wordt de kopij door een aantal redac
teuren „ideologisch" gecontroleerd,
waarbij zinsneden, die ook maar enigs
zins neigen naar anti-Russische of anti
communistische tendenzen onverbiddel
ijk worden geschrapt.
De vertalingen zelfs de advertenties
worden in het Russisch omgezet
worden vervolgens gedrukt op goed
koop papier. De foto's moeten het dik
wijls ontgelden als gevolg van de
slechte reproduktiemethoden, die wor
den toegepast, terwiJl ook het papier
zich niet best leent voor het feilloos
afdrukken van illustraties. Overigens
leveren de vierkleuren omslagen in dit
opzicht wel de grootste moeilijkheden
op.
De bladen worden vervolgens verzon
den aan de abonnees door de colportage-
organisatie „Sojoespetsjat", die o.a. ook
het partijblad „Pravda" verspreidt.
De Russische grondwet garandeert de
persvrijheid, maar volgens de Sovjet
logica slaat dit echter alleen op de
„vrije pers". De westerse „imperialis
tische pers" js volgens de Russen niets
anders dan een slaafse lakei van de
monopolisten. Derhalve mogen wes
terse tijdschriften niet vrijelijk in de
Sovjet-Unie worden verspreid.
Tijdens het bewind van Stalin was het
geheel onmogelijk voor de Russen om
westerse periodieke publikaties te
lezen.
Na Stalins dood zijn zijn opvolgers zich
cr echter van bewust geworden, dat de
vooruitgang van de Sovjet-Uniet er al
leen maar wel bij kan varen, wanneer
men voortdurend op de hoogte blijft
van de ontwikkelingen in het westen.
Vanuit deze gedaohtengang begon men
met de verspreiding van westerse tech
nische tijdschriften, die waren ontdaan
van alle materiaal, dat als niet belang
rijk wordt gezien. Met andere woorden:
alles wat wordt beschouwd als propa
ganda van het westen wordt „geknipt".
In een van de herdrukken bijvoorbeeld,
lieten de redacteuren de zinsnede, dat
de Verenigde Staten door zullen gaan
met het ruimtevaartprogramma onge
moeid. De daaropvolgende zin echter
„ondanks de tactiek van de Sovjets"
werd geschrapt.
In een andere artikel werd gewag ge
maakt van de Amerikaanse investerin
gen in Zuid-Amerika. Een zin waarin
werd beweerd, dat de communistische
investeringen in omvang teruglopen
werd achterwege gelaten.
In de praktijk komt het er op neer, dat
de Russen bereid zijn de ware betekenis
aan een verhaal te ontnemen, wanneer
dat zo in de Sovjet-kraam te pas komt.
UTRECHT (ANP). „Als wij nu van
socialistische zijde een koningskwestie
zouden helpen ontketenen, raken wy niet
alleen aan de grondslagen van de samen
werking in het huidige kabinet, maa«r ook
aan die van onze eigen party. Daarom
zal de fractie in meerderheid vermoede
lijk niet veel moeite hebben met de aan
vaarding van de toestemmingswet."
Dit betoogt het socialistische Tweede-
Kamerlid prof. dr. C. L. Patijn in een
bijdrage aan „Opinie", het veertiendaagse
orgaan van de Partij van de Arbeid,
waarin de toestemming van het parle
ment voor de huwelijksvoltrekking tus
sen prinses Beatrix en de heer von Ams-
berg wordt benandeld door prof. Patijn
als voorstander en dr. E. van Raalte als
tegenstander.
De heer Patijn heeft respect voor de
gevoelsoverwegingen van de tegenstan
ders. De nationaliteit van de toekomstige
prins-gemaal ''ost ons allen moeite na
wat er gebeurd is in dit land onder ver
antwoordelijkheid van de Duitse naam,
aldus prof. Patijn. Naar zijn mening dient
men evenwel te beseffen waartoe het
,nee"' zal leiden. „Wij zouden in een om
mezien in een koningskwestie zitten. Men
kan er zeker van zijn, dat een conflict
met het koninklijk huis de golven in Ne
derland zeer hoog zou doen gaan," zo
meent de heer Patijn.
De tegenstander van de toestemmings
wet in „Opinie", dr. E. van Raalte, een
van de initiatiefnemers van het verzoek
schrift der tegenstanders aan de Staten-
Generaal, acht het uit overwegingen van
staatsbelang niet aanvaardbaar, dat dooi
de toestemmingswet het koningschap tot
voorwerp van nationale verdeeldheid-
wordt. Als praktisch bezwaar voert dr.
Van Raalte onder meer aan. dat naar
mate het koningschap meer aan kritiek
bloot komt te staan, de kans op verder
gaande aantasting van het gezag daarvan
toeneemt en dat dus ook om die reden ae
regering en volksvertegenwoordiging er
goed aan zouden doen alsnog te bevor
deren dat het wetsontwerp niet tot wet
wordt verheven.
De heer Van Raalte legt het accent op
„alsnog", omdat hij wel beseft dat in
zekere zin de overgrote meerderheid van
de Kamer niet meer terug zou kunnen
na haar beginsel-akkoord bij de ver
loving.
Technisch heeft het tot gevolg dat de
vertaalde tijdschriften soms weer weg
hebben van een dambord, dan van een
periodiek, omdat men het formaat en
de lay-out van de oorspronkelijke uit
gave handhaaft en hier en daar stukken
wit openlaat op de plaatsen, waar de
censuur heeft ingegrepen. De abonnees
kunnen slechts gissen wat er heeft
gestaan.
In westerse kringen gelooft men dat
deze methode al jarenlang wordt toe
gepast en niet zonder succes. Ondanks
de ingrijpende bewerking van de tekst
is op deze wijze veel waardevolle in
formatie waaronder ook gegevens
betreffende de westerse defensje ter
beschikking gekomen van de Sovjet
specialisten en Amerikaanse geleerden
zijn tot de conclusie gekomen dat hun
Russische collega's zeer wel op de
hoopte zijn van de ontwikkelingen in
de Verenigde Staten.
Een aantal westerse deskundigen in
Moskou geloven zeker dat deze methode
van herdrukken de Russen in staat
heeft gesteld in versneld tempo aan de
eigen industrie te kunnen voortbouwen.
„Vermoedelijk zijn de Russen er wel
het meest van overtuigd, dat je geen
dingen moet doen die anderen al gedaan
hebben," zo verzuchtte een redacteur
van een der gekopieerde westerse tijd
schriften onlangs. „Ik ben van mening,
dat wij daar maar eens lering uit moe
ten trekken."
foto Plet Keuaar
Mevrouw W. Jongbloed, huisvrouw
Klompweg, Nigtevecht
'En echt van jezelf. Want eigenlijk leven we in een
heel wonderlijke tijd. Je draait aan een knop - en hup,
er gebeurt iets. Iets wat je zelf niet hoeft te doen. Je
stopt een munt in een gleuf - en hoepla, daar is een
handig plastic, zakje met iets wat je zelt niet hoeft
klaar te maken. Alles is diepgevroren en gevitamini-
seerd en geplastificeerd en geautomatiseerd. Makkelijk
en onpersoonlijk. Niet dat ik het zou willen missen -
daar niet van. Maar dan is het juist zo fijn om zelf
nog iets echts te kunnen doen. Zoals warmte in je
huis! Daarom ben ik zo blij dat wij een kolenkachel
hebben. Daar zie je echt vuur in. Van kolen - en geen
namaak. Nog afgezien van de warmte, 't is heerlijk,
't Is van jezelf. Je beleeft er wat aan. Leefwarmte!"
Alleen kolen geven leefwarmte
VATICAANSTAD (A.N.P.) De con
cilieverklaring over de niet-cliristenen,
beter bekend om het laatste gedeelte dat
handelt over de joden, is donderdag in
het concilie gedeeltelijk in stemming ge
bracht. Er werden vier stemmingen ge
houden, echter nog niet over de meest
omstreden passages over de schuld van
de joden aan de dood van Christus en
het antisemitisme. Daarover zou vandaag
worden gestemd.
De derde paragraaf van de verkla
ring, waarin het concilie aanspoort de
twisten met de mohammedanen in het
verleden te vergeten en alles te doen
om een beter begrip tussen katholieken
en mohammedanen aan te kweken, werd
door 1936 concilievaders aangenomen.
153 vaders stemden tegen.
Het eerste gedeelte van paragraaf 4,
welke handelt over de joodse godsdienst,
werd met 1916 stemmen voor en 189 te
gen aangenomen. In deze passage wordt
gesproken over de betrekkingen tussen
het oude en het nieuwe testament. Vol
gens het getuigenis van de Schrift wordt
gezegd dat Jeruzalem zijn uitverkiezing
niet heeft erkend en dat het grootste deel
van het joodse volk de boodschap van
Christus niet heeft aangenomen, maar
dat velen zich zelfs tegen deze bood
schap verzet hebben.
Tevens werd nog gestemd over enkele
paragrafen van het ontwerp over het
onderwijs en over het stuk in zijn ge
heel. Bij d.e stemmingen over paragraaf 8
hebben de concilievaders met 1961 stem
men voor en 9 stemmen tegen op een to
taal van 2063 stemmen het recht van de
ouders erkend hun eigen scholen te be
zitten, dus ook katholieke scholen, ge
subsidieerd door de staat.
Van andere zijde is gemeld dat wel
was gestemd over de passage van de ver
klaring over de niet-christenen betref
fende het aandeel van de joden aan de
dood van Christus, maar dat het parle
ment nog niet bekend was.
Kardinaal Bea deed voorlezing van de
gewijzigde tekst van deze passage, als
volgt:
„Ofschoon de joodse autoriteiten
degenen die hun leiding volgden op het
ter dood brengen van Christus aandron
gen, kan niettemin datgene wat in zij»
lijden gebeurde niet alle toen levende jo
den zonder onderscheid noch de joden
van vandaag aangerekend worden. Of
schoon de Kerk het nieuwe Godsvolk is.
moeten de joden niet worden voorge:
steld als door God verworpen of ver-
vliekt alsof dit uit de Heilige Schrift
volgt".
Kardinaal Bea wees er op dat er eerst
stond dat het joodse volk nooit moest
voorgesteld worden als schuldig aan
„Godsmoord", maar dit laatste woord was
geschrapt. Sommigen hechtten aan dit
woord groot psychologisch belang, maar
als het in veel streken verkeerd begre
pen en dezelfde gedachte door andere
meer geschikte woorden kon worden uit
gedrukt, gebood pastorale voorzichtigheid
en christelijke liefde dit woord niet te
gebruiken, zei de kardinaal.
AMERSFOORT (K.N.P.) Voorzitter
Alex Gerritsen van de Katholieke Neder
landse Jonge Boeren- en Tuindersbond
(K.N.J.B.T.B.) voelt weinig voor samen
werking door zijn bond in de Katholieke
Werkende Jongeren (K.W.J., vroeger
K.A.J.). Hij wil dat er een eigen katho
lieke organisatie voor agrarische jonge
ren blijft bestaan.
De heer Gerritsen zei dit op de woens
dag in Amersfoort gehouden algemene
vergadering van de K.N.J.B.T.B.
K.W.J.-voorzitter Willy Verhoeven no
digde onlangs de „kleine" groepen van
agrarische en middenstandsjongeren
(waaronder de K.N.J.B.T.B.) uit tot sa
menwerking binnen zijn organisatie. De
heer Gerritsen zei hierover nog: dat uit
e?2,'ï1 Brabant gehouden onderzoek was
gebleken dat de „kleine" agrarische
groep katholieke jongeren van 17 tot 25
jaar altijd nog ruim zes maal zo groot is
als de K.W.J.
(Van onze conciliemedewerker
dr. A. v. d. Weijer)
ROME Ook al heeft het ingrij
pen van de paus, waardoor een
mondeling debat over het pries
tercelibaat onmogelijk is gemaakt
nogal scherpe reacties uitgelokt,
het zou toch volkomen fout zijn,
te menen, dat er nu over het pries
terschap geen belangrijke gedach-
tenwisseling gehouden zou kun
nen worden. Er is op dit gebied
heel wat meer aan de orde dan
alleen de celibaatskwestie.
De vragen, die gesteld worden, raken
niet alleen de buitenkanten vanhet
priesterschap (en als -het er op aan
komt, is het celibaat toch niet meer
dan een kwestie aan de buitenkant)
maar het priesterschap zelf, zin en be
tekenis van het priesterlyk bestaan in
deze tijd, pla&ts van de priester in de
kerk en de huidige wereld, daar gaat
het om. En daarover zal het concilie
zich in de komende dagen beraden.
Helaas moet meteen worden gezegd,
dat het schema over dit onderwerp bij
zonder teleurstelt. Het béhandelt welis
waar eerst de bediening en dan het le
ven van de priester. Het probeert ook
zijn plaats te bepalen, ten opzichte van
de bisschop, van zijn medepriesters, de
leken en de wereldkerk. Het geeft
zelfs enkele aanwijzingen voor zijn le
vensonderhoud. Maar bij nader toe
zien blijkt het volkomen langs de pro
blematiek van het huidige priesterbe-
staan af te glijden. Een Nederlands
theoloog verzekerde mij„Het stuk
rechtvaardigt zijn bestaan niet. Het
laat nergens een vonk overspringen.
Het heeft geen enkel benul van de pro
blemen die er in priesterkringen leven
en blijft helemaal steken in het be
staande, bij ons al voorbijgestreefde
priesterpatroon." Dit oordeel klinkt
hard, maar het wordt door zeer vele
concilievaders en deskundigen onder
schreven.
Zo wordt het priester-zijn door het sche
ma nog altijd gezien als een functie,
die het hele leven in beslag neemt en
die de functionaris doet belanden in
een bepaalde maatschappelijke stand.
Nu moeten wij direct toegeven, dat dit
sinds onheuglijke tijden in de kerk het
geval is geweest. Maar wij moeten toch
oo' onder ogen zien, dat juist op ait
punt momenteel vragen worden opge
worpen, die men niet uit de weg kan
gaan, vragen die samenhangen met het
nieuwe zicht dat wij hebben gekregen
op de plaats van de kerk in de wereld.
Als wij het goed zien, vindt de celi
baatskwestie juist hier haar laatste
fundering.
Veel moderne priesters willen niet
langer in een clericaal wereldje worden
opgesloten, zü willen als priester te
midden van de mensen staan, om samen
met hen de werkelijkheid te ervaren,
vanuit die werkelijkheid lijnen te trek
ken naar God, en op die werkelijkheid
het licht van het evangelie te doen
schijnen.
Nu mag men natuurlijk niet verwach
ten, dat deze nieuwe visie, welke in
grote delen van de kerk nog niet is
doorgebroken, door het concilie zo
maar ineens wordt overgenomen. Maar
wel mag men verwachten, en zelfs ei
sen, dat het schema er blijk van geeft,
HOORN De 7-jarige Louis van der
Wouden en zyn 5-jarige zusje Henny zyn
met de fiets by het Houten Hoofd in
Hoorn te water geraakt en verdronken.
De middelste twee kinderen uit een ge
zin van zes waren omstreeks half zes
van huis gegaan en werden een half uur
later als vermist opgegeven. Er is lang
durig naar de kinderen gedregd. Om
streeks half één werd de jongen in de
haven bij het Houten Hoofd gevonden en
even later zijn zusje.
DEN HAAG (ANP) De 17-jarige
los-arbeider, die vorige week dinsdag uit
het Rijksinternaat voor Jongens in
Amersfoort vluchtte, is weer gegrepen.
Hy was met twee vriendjes uit Dordrecht
stelend het land doorgegaan.
Van de vriendjes is er een nog voort
vluchtig. Allen zijn bekenden van de po.
litie.
De jongens hadden het op auto's voor
zien, waaruit zij diverse goederen stalen,
Hun slag sloegen zij o.a. in Tilburg en
Den Haag. In Wateringen werd een auto
gestolen.
De 17-jarige los-arbeider heeft na zijn
vlucht uit Amersfoort contact gezocht
met de twee jongens van een woonwa
genkamp in Dordrecht. In de auto van
de vader van de 18-jarige kampbewoner
verdwenen ze via Breda naar Tilburg,
waar vijf auto's werden opengebroken,
In Den Haag werden de daders ten
slotte betrapt.
AMERSFOORT Architect C. A. van
Riel, vooral bekend als bouwer van
een aanzienlyk aantal scholen voor het
r.-k. lager en kleuteronderwijs, is in
zijn huis in Amersfoort overleden. De
heer Van Riel bereikte de leeftijd van
70 jaar.
rn zijn geboorteplaats Den Haag volg
de hij bouwkundige studies aan de aca
demie en trad daarna in dienst van de
gemeente Breda. Geruime tijd- was hij
vervolgens gemeentearchitect te Gen-
dringen in de Gelderse Achterhoek. De
laatste decennia was hij als zelfstandig
architect werkzaam in Amersfoort.
BREDA Tengevolge van de mist
vonden gisteren vier kettingbotsingen
plaats, waarby in totaal 70 auto's betrok
ken waren. Zeventien van deze auto's lie
pen voor het merendeel blikschade op by
de Wouwse Tol op het grondgebied van
Wouw, in twee kort na elkaar optredende
kettingbotsingen. Op de rijksweg Utrecht
Amsterdam by de beruchte overweg by
Breukelen (de enige overweg Nederland
se autoweg) reden niet minder dan 50
wagens op elkaar. De overige drie auto's
kwamen bij Steenbergen met elkaar in
botsing. Bij de ongelukken vielen geen
doden, wel een aantal gewonden. De
schade is nog niet bekend.
Binnen enkele weken zal een extra-
beveiliging bij de overweg bij Breuke
len gereed zijn en in werking worden
gesteld. Er zullen dan voorwaarschuwin
gen gegeven worden op afstanden van
600 m, 350 m, 240 m, en 120 m voor de
overweg, of respectievelijk 25, 14, 10 en 5
seconden voor het passeren van de trein.
Deze beveiliging kan volgens de politie
afdoende zijn, mits de automobilisten
meewerken. Bij de reeks ongelukken gis
teren, toen de mist zo dicht was dat men
niet verder dan 100 meter voor zich uit
kon zien passeerden toch auto's de over
weg met snelheden van 100 km per uur.
Bij Nijmegen op de weg van Haalderen
naar Bemmel verongelukte gisteren een
17-jarige jongen. Met zijn bromfiets bots
te' hij in een dichte mist tegen een
vrachtauto. De jongen was op slag dood.
OP DE FOTO:
Het was gisterochtend zo mis
tig dat onze fotograaf maar een
klein onderdeel van de enorme
kettingbotsing op de Wouwseweg
op de foto kon vastleggen.
AMERSFOORT (ANP) Prinses
Margriet zal volgende weïk maandag
haar werkzaamheden in het protes-
tants-christelyk ziekenhuis „De Lich
tenberg" in Amersfoort aanvangen.
Zoals bekend zal de prinses hier een
verpleegstersopleiding volgen. Behalve
de klassikale lessen voor de eerste
jaarsverpleegsters zal zij ook praktisch
werk gaan doen. De prinses heeft de
wens te kennen gegeven „zuster Mar
griet" te worden genoemd.
deze problematiek te kennen. Dit nu is
absoluut niet het geval. De samenstel
lers zijn volkomen in het oude priester
beeld blijven hangen. Men zoekt in het
lijvige document tevergeefs naar iets
dat als een antwoord op deze vragen
zou kunnen dienen, iets dat enig licht
laat schenen in de duisternis en dat een
voorteken zou kunnen zijn van een
doorbraak, die misschien nog ooit zou
kunnen volgen.
De priester, die in het schema optreedt,
is nog helemaal clericaal. Zijn taak om
vat; de prediking van Gods woord, de
bediening van de sacramenten, en het
besturen van de kudde.
Hij wordt gezien als de man, die uit
het volk is genomen, als de heilige, die
ver boven de kudde zweeft en die van
uit zijn bijzondere contacten met de
bovenwereld het Goddelijke op de
mensen doet neerdalen. Het is de pries
ter met de lange soutane en de ronde
hoed. Hiet is de man, die de sleutels
van de kerkelijke schatkamer in zijn
gezalfde handen heeft en die met de
rijkdommen, welke hij daar aantreft,
het leven der gelovigen mag onderhou
den.
Men vraagt zich werkelijk af. of de
verantwoordelijke commissie voldoende
kennis heeft genomen van'de constitu
tie over de kerk, waarin toch een heel
ander beeld van de heils-bediening
wordt opgehangen. Als dit zo is, heeft
zij er in ieder geval de teneur niet van
begrepen.
Zo mogelijk nog slechter is het hoofd
stuk over het persoonlijke leven van
de priester. Deze passage kon zonder
meer overgenomen zijn uit een 19e-
eeuws vroomheidsboekje van de popu
laire soort. Nergens komt tot uiting, dat
de priester heilig zal moeten worden
door het verrichten van zijn dienst ten
bate van het. Godsvolk. Daarentegen
wordt de volle nadruk gelegd op de
persoonlijke mystiqke band, welke hem
verbindt met Christus en ver uitheft
boven de kudde, zodat de heiligheid
primair wordt gezien als het onderhou
den van deze band en het versterken
van deze persoonlijke relatie.
Wat bijvoorbeeld te zeggen van de
volgende passage, waarin het probleem
van actie en contemplatie wordt aan
gesneden:
„De priester mag zich niet zo over
geven aan de uiterlijke activiteiten,
welke uit zijn taak voortvloeien, dat hij
zijn eigen heiligheid verwaarloosd". Na
tuurlijk heeft het schema gelijk, als
het veronderstelt, dat hier bepaalde
spanningen kunnen optreden; maar het
stelt de vraag principieel verkeerd, als
het tussen beide componenten van de
spanningsverhouding een tegenstelling
construeerd. De „uiterlijke activiteiten"
staan nieit tegenover de „eigen heilig
heid".
Integendeel: de priesteriyke heilig
heid kan juist het gevolg zyn van deze
activiteiten. Hoe meer de priester zich
dienstbaar maakt aan de mensen, hoe
heiliger hy zal zyn, ook al heeft hy
soms het gevoel door deze activiteiten
te worden opgevreten.
Dat had het sohema voor ogen moeten
houden. En dat had het ook zeker ge
daan als het zich had laten inspireren
door de constitutie over de kerk, waar
letterlijk het volgende te lezen staat:
„Zy (de priesters) moeten door hun
dagelijkse bediening groeien in de lief
de tot God en tot de naaste".
Wat tenslotte de celibaatskwestie be
treft, hier beperkt het schema zich er
toe, de bestaande wetgeving te be
krachtigen. Duidelijk wordt gezegd
en dat is een winstpunt dat het hier
over een historisch gegroeid verschijn
sel gaat in de Latijnse kerk en niet om
een Goddelijke wet. De kerk, aldus het
schema, is zich bewust van de grote
vruchiten, die het celibaat in de loop
der geschiedenis heeft afgeleverd.
Daarom is zij niet bereid het op te
geven en bevestigt zij voor de Latijnse
kerk deze eeuwenoude traditie.
Men kan het betreuren, dat op de
eigenlijke problematiek niet dieper is
ingegaan en dat bijgevolg geen ant
woord wordt gegeven op de vragen, die
er bij zeer veel priesters van alle leef
tijden, vooral bij jonge priesters en
waarschijnlijk nog meer bij priester
kandidaten leeft. Temeer niet, nu door
het pauselijk ingrijpen een debat over
deze zaak onmogelijk is gemaakt Wij
delen deze teleurstelling. Maar voegen
er meteen aan toe dat dit voor de va
ders nog geen. reden hoeft te zijn om het
schema in zijn geheel te verwerpen. In
dien velen toch met die gedachten
rondlopen, dan is dit op grond van een
dieper liggend bezwaar. Het schema is
over heel de lijn in het oude traditione
le priesterbeeld blijven steken, nergens
opent het enig perspectief.
Nergens vinden wy aanzetten voor
een ontwikkeling, die in veel landen
voor noodzakelijk wordt gehouden.
Daarom dient het een resoluut „neen".
Liever geen verklaring over het pries
terschap dan deze.
Advertentie)