Nieuwe modellen brengen weinig technisch nieuws je Parade CASINO VUGHT Militaire unie van drie Noordse landen „Geminf -kapsule niet rond de maan ©koala ZWEEDS VOORSTEE - AES N.A.V.O. AEEOOPT: GRIEP? NEEM DIREKT EEN AKKERTJE' 24 spel 4 tafels WEL AANTREKKELIJKE VERBETERINGEN Tips-tips - tips - tips Automatische bakken Motorische veredeling 8.60 per liter Vieux Liturgische kalender Kernmacht Negerastronaut wil scheiden Plan van VARA Massaal kersdiner voor buitenlandse arbeiders Eerste landing verwacht op eind 1968 DOOR MI6N0N G,EBERHART. RATIONELE WAGENS 19 DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 OKTOBER 1965 19 verlaten, bijvoorbeeld om in een druk. ke straat veiliger op het trottoir te ko men. Praktischer is een voorbank met armsteunen, ook een in het midden. Op het gebied van het meubilair is er veel variatie, maar het zitcomfort is in vele wagens niet ideaal. In de showrooms en de reclame ziet alles er aantrekke lijk en comfortabel uit, maar vaak blijkt een en ander op lange afstand vermoei end en zelfs ongemakkelijk te zijn. ,,Geef mij maar harde zittingen", zegt de man die een Spartaans ingerichte wagen heeft, „dan val ik niet in slaap". Maar gerieflijke, stuk gestopte en pri mitief gevormde stoelen maken iemand eerder vermoeid. De hooggeroemde kuipstoelen in sportieve wagens „zit ten" goed, zijn anatomisch soms voor beeldig gestileerd, maar op de lange duui' worden ze hinderlijk, omdat ze te weinig bewegingsvrijheid geven. Er zijn auto's, die op verscheidene punten de ideale toestand dicht benaderen, maar op details falen. Dit is o.a. het geval met de vering, de ventilatie, geluiddem. ping en allerlei kleine dingen zoals rui- tewissers- en -sproeiers. Gelukkig beijvert de autoindustrie zich om het rij- en wooncomfort te ver beteren en in dit opzicht valt bij de nieuwere modellen een effectiever ver- warmings- en ventilatiesysteem op. Maar bij enkele testwagens constateer den we weer dat de ventilatie niet tochtvrij werkt en nogal lawaai ver oorzaakt. Dit hoeft niet, maar extra voorzieningen zouden de kostenbereke ningen in de war hebben gestuurd en daarom moest er gecompromisseerd worden. Onze wagens mogen, zoals ge zegd, niet te duur zijn. En de fabrikant, de importeur en de dealer moeten eraan verdienen. Human engineering komt daarom vaak in de verdrukking. De autoflora Is weer verrijkt met nieuwe exemplaren, maar werkelijk technisch nieuws is er nauwelijks bij. De nieuwste modellen kenmerken zich niet door opzienbarende constructiede- tails. De ene wagen is nu evenveel mans geworden als de andere, die vorig jaar al werd gepresenteerd. Het ene merk heeft intussen zoals het andere merk ook schijfremmen en automatische transmissie ingevoerd. Het werd tijd de technische ontwikkeling te volgen, ten behoeve van het comfort nadere voor zieningen te treffen of meer rekening te houden met modeveischijnselen en sociale gevoelens. De nieuwigheden of detailveranderingen mochten echter niet te kostbaar worden, want dan zouden de berekeningen niet kloppen. De pro- dukten moeten, om ze vlot kwijt te ra ken, zo goedkoop mogelijk worden ge maakt. Voor de constructie-afdelingen is dit een handicap. Maar in de auto wereld is business ook business, zelfs een bikkelharde business. Op de autosalons (Frank fort en Parijs hebben we A gehad en nu zijn Londen fa en Turijn aan de beurt) Hrail zien we wat er gaande is. Verscheidene modellen hebben aantrekkelijke verbeteringen ondergaan en ze zijn uitgerust met fl fik technische elementen, Uv die andere wagens al lang hadden. Opvallend is bijvoorbeeld dat de voorwielaandrijving de laatste tijd zo actueel is UI geworden. Sommige mer ken (Citroën is er een dertig jaar geleden al mee begonnen) rijden al jarenlang in alle exclusiviteit mee, maar sedert BMC voorwielaandrij. ving ging toepassen op de Austin Se ven en Morris 850, later op de „1100" en de „1800", en hiermee groot succes had, zijn andere autofabrikanten ge volgd. De BMC'ers onderscheiden zich nog door andere constructiedetails, die ook in grote trekken werden overgeno men. Zo kregen we in dit genre de Pri mula van Autobianchi/Fiat, de Renault 16. de Peugeot 204 en volgens de ge ruchten zijn nog enkele firma's van plan een model met voorwielaandrijving ^Thermostaten in koelsystemen hebben A een temperatuurregelende functie. In wezen zijn het automatisch werkende kleppen in de watercirculatie; bij een koude motor zijn ze gesloten en pas als het koelwater in het motorblok een ze- I kere temperatuur heeft bereikt opent I de thermostaatklep en kan het water via de radiateur gekoeld worden. Een con stant te koud blijvende motor is dan ook I meestal het gevolg van een defecte, zich niet meer sluitende thermostaat. Jn het werken aan Öe elektrische instal latie van uw auto terwijl deze nog onder stroom staat, zitten niet te onder - schatten risico's (kortsluiting, brand). Het is dan ook raadzaam om bij werk- I zaamheden aan schakelaars, fittingen etc. de batterijstroom te onderbreken door de z.g. massakabel aan de batterij even los te nemen. Ter goed begrip diene, dat dp massakabel die^ batterijkabel is die met het chassis (massa) verbonden is. probeer zoveel mogelijk van uw „ont stoorde" bougiekabels af te blijven j als u de motor schoonmaakt. Buigen of wringen beschadigd zov/el de vrij harde plastic-isolatie als de niet-metalen kern I waarlangs de hoogspanning naar de bou gies moet vloeien. gommige banden hebben de onaangena me eigenschap in koude toestand de I vervorming van de „bandcirkel", ten ge- I volge van het belast stilstaan, na het wegrijden enige honderden meters te wil_ I len handhaven. Dit wasbordachtig rol- effect der banden is te wijten aan het koordmateriaal van het karkas. Na even gereden te hebben worden de koordlagen weer soepel en is er niets aan de hand. U vraagt maar. Hoe kan een motor, vraagt de heer S. te Bergen op Zoom, olieverbruik hebben zonder dat dit op de oliepeilstok „ot uiting komt Dit is n.l. met de motor van mijn Peugot het geval; als die koud wordt gestart komt er een blauwe walm uit de uitlaat hetgeen dus op olieverbruik wijst maar van het zakken van het olie- peil is niets te merken. In feite verbruikt elke motor min of meer I olie en binnen bepaalde grenzen is dit maar goed ook. Dat dit verbruik niet al tijd blijkt uit een lager wordend oliepeil vindt haar oorzaak in het compenseren van het verloren gegane „volume" door I condenswater en benzine. De omstandig heden waaronder condenswater wordt gevormd kunt u wel on'geveer vergelij- hen met die, waaronder condenswater op de ramen van uw verwarmde huiskamer voorkomt. Dat er benzine uit de verbran j dingsruimte naar het oliecarter kan vloeien vindt haar oorzaak in de met meer gasdichte afsluiting tussen de zui- j gers en de cilinderwanden waardoor, vooral bij het choken, benzineverlies mo- I gelijk is. Vooral bij motoren die overwe- gend te koud gereden worden zullen wa- j ter en benzine vrijwel niet kunnen ver dampen waardoor het olievolume groter I lijkt dan het in werkelijkheid is. op de markt te brengen. Vrij sensatio neel nieuws is de komst van een nieu we Amerikaan met voorwielaandrijving, de Toronade van Oldsmobile, die met zijn V8 motor van 390 pk alles op dit gebied met stukken slaat. Als de Toro- nado er bij het publiek goed ingaat, zullen er meer Amerikanen met voor wielaandrijving komen. Een nieuw mo del met „alles voorin" is ook de Audi van Auto Union. Lancia en Saab heb ben dit systeem overigens al lang ge noeg, maar het is het brede autopubliek eigenlijk niet opgevallen, waarschijn lijk omdat het hier om aparte wagens gaat. Over de doorbraak van de schijfrem hoeven we niets meer te zeggen. Popu lair in Europa wordt ook de automati sche transmissie. In Frankfort zagen we dit rij gemak bij BMW. Ford Taunus en Hans Glas. Daimles-Benz en Opel waren er al aan gewend. In Parijs pre- senteérde Simca de „1500" met een Duitse Borg-Warner en de .,1000" met een semi-automatische Ferodobak. Peugeot wilde niet voor Simca on derdoen en rustte de „404" uit met een Duitse ZF-automatiek. Het wachten is nu op een automatische bak voor de Renault 16. Citroën heeft op dit gebied reeds lange ervaring. Op de a.s. autosalon in Londen intro duceert B.M.C. een nieuwe volautoma tische transmissie als extra voor de 850 M.L.-100 modellen. Er is geen kop- pelingspedaal, zodat deze wagens ook normaal geschakeld kunnen worden. Met een centraal geplaatste versnel- lingshandle kan de volledige automa tische transmissie worden ingeschakeld. Tevens kan men normaal kiezen tussen elk van de vier versnellingen vooruit. In het gaspedaal is ook de z.g. kick. downschakelaar aanwezig. Deze nieuwe automatiek, die door B.M.C. in samen werking met de Automotive Products Group of Companies is ontwikkeld is speciaal geschikt gemaakt voor kleine re motoren. Zonder koppeling kan men met de hefboom bij niet automatisch rijden snel schakelen zelfs als het gas pedaal helemaal ingedrukt wordt. Er treedt geen vermogensverlies op. Een koppelomvormer zorgt voor een gunstig koppel onder alle rij omstandigheden. De mo.ntage van deze B.M.C.-transmissie verschilt weinig van die van de bestaan de transmissie. Het is tot nu toe met een enkele uit zondering steeds moeilijk geweest een automatische transmissie toe te passen voor kleinere auto's, zonder dat dit na delen met zich meebracht (meer ben- zinegebruikt, minder acceleratie, geen sportieve rijstijl e.d.). B.M.C. meent dat met dit nieuwe systeem deze nadelen geëllimineerd zijn en dat daarom over een doorbraak op het gebied van de automatische transmissie voor kleinere auto's mag spreken. Sportwagens m'et automatische trans missie zijn er ook al. Daimler-Benz ver. edelde de 230 SL ermee en de zeer spor. tieve Aston Martin is nu ook op het idee gekomen een automatische versie op het programma te zetten. In Ameri ka is de automatisering van de trans missie al schering en inslag. Motorisch is er ook technische voor uitgang te bespeuren, die zich vooral kenmerkt door grotere bedrijfszekerheid en een hoger rendement. Steeds meer toegepast worden o.a. bovenliggende (of hoogliggende) nokkenassen, vijf maal gelagerde krukassen, lichtmetalen mo torconstructies en praktische details zoals zelfdenkende ventilatoren, alter natoren in plaats van dynamo's. Derge lijke dingen zeggen het ondeskundige publiek weinig. Een aantrekkelijk koetswerk en comfortabel interieur zijn belangrijker. De autofabrikanten hou den ook rekening met heersende mode vormen en sociale standing, want onze wagen is niet alleen een vervoermiddel maar ook een status- en vrijheidssym bool. Een handicap voor de constructeurs is dat de kostenberekeningen moeten kloppen, want de auto mag niet te duur zijn. Er zou veel me'er kunnen worden gedaan als de auto alleen als praktisch transportmiddel zou worden beschouwd. De zogenaamde „human engineering" zou meer kansen krijgen en onze wa gens idealer maken voor het vervoer. Er is nog veel te verbeteren. Het ver keer wordt steeds intenser, het rijden wordt vermoeiender en we zitten steeds langer achter het stuur.. Het wooncom fort moet verder worden aangepast. Er wordt natuurlijk hard aan gewerkt. De auto's worden ruimer, de zittingen wor den behaaglijker gevormd, in diverse richtingen verstelbaar gemaakt, maar op dit punt blijven er bij vele modellen nog wensen over. De maten van de mensen variëren sterk, zodat de grootte en de vorm van de bestuurderszetel voor iedereen niet geschikt zijn. Door de zittingen te ver schuiven kunnen de meesten de afstand tot de bedieningsinstrumenten over 't algemeen wel zelf bepalen, maar een lange man kan niet lager, een kleine dame van 1.65 meter niet hoger op de stoel komen. Bij sommige wagens kun nen de voorzetels omhoog of omlaag worden gedraaid. Deze mogelijkheid moet eigenlijk algemene toepassing vinden. Eventueel zou het stuur ook verstelbaar moeten zijn, zoals we in het luxe genre soms zien, Nog beter is een vliegtuigstuur, dat minder plaats in beslag neemt, beter uitzicht op de weg en het dashboard geeft en bij bot singen de kans op verwondingen aan zienlijk vermindert. Het instrumenten bord moet overzichtelijk, goed aflees baar en niet „te druk" zijn. De bedie ningsinstrumenten moeten bij de hand zijn. Schakelhandel aan 't stuur of in de vloer De laatste tijd is het „sportieve" pookje populair geworden, maar dit beperkt de bewegingsvrijheid als we de wagen door het rechter portier willen (Advertenitiie) Heerlijk-Hollands Kon jak ZONDAG 17 oktober. Negentiende zon dag na Pinksteren. Mis Salus. Groen. MAANDAG 18 oktober. H. Lucas. Evan gelist. Rood. DINSDAG 19 oktober. H. Petrus van Alcantara. Wit. WOENSDAG 20 oktober. Hl Joannes van Kenty. Wit. DONDERDAG 21 oktober. Mis van de negentiende zondag na Pinksteren. Tweede gebed H. Hilarion. Derde ge bed H.H. Ursula en gezellinnen. Groen VRIJDAG 22 oktober. Mis van de negen tiende zondag na Pinksteren. Groen. Breda:: Alle H.H. Predikers en Stich ters van ons geloof Nieuw feest. Wit. ZATERDAG 23 oktober. H. Antonius Ma ria Claret. Wit. (Advertenties) Kampdijklaan 80. Waar ook U zich thuisvoelt. Dagelijks geopend vanaf 3 uur. In de bar speelt: all-round entertainer Bill Meyl. KOPENHAGEN (AFP) De momenteel in Kopenhagen verblij vende Zweedse minister van lands verdediging, Andersson, heeft ver klaard, dat Zweden bereid is met Denemarken en Noorwegen onder handelingen te beginnen over een verdedigende unie tussen deze drie landen, indien de NAVO in 1969 zou worden ontbonden. Zweden is ook tot een dergelijk ge sprek bereid, indien Denemarken en Noorwegen zouden besluiten ujt de NAVO te treden. Minister Andersson verklaarde? dat dit niet in strijd zou zijn met de Zweedse neutraliteit, waaraan hij toevoegde: „Een dergelijk Noords verbond zou kunnen bij dragen tot een ontspanning in Noord- Europa. terwijl het de Noord europese neutraliteit zou bevorderen". Denemarken heeft echter reeds te ken nen gegeven, dat het Zweedse aanbod niet zal worden aanvaard. De Deense mi nister van landsverdediging, Gram, heeft n.l verklaard dat Denemarken, alhoewel het niet zonder belangstelling staat te genover het vraagstuk van een totstand koming van een Noords verdedigend ver bond, meent dat dit probleem thans geen dringend karakter draagt en dat „Dene marken meent, dat zijn veiligheid beter verzekerd wordt door aansluiting bij een groter verdedigend bondgenootschap dan het Noordse zou kunnen zijn". Verder hebben wij met de Westerse wereld grote economische en politieke belangen gemeen. Elke scheiding, ook op het gebied van de militaire verdediging, zou slechts een stap achteruit zijn". De Amerikaanse regering wil een spoe dige vergadering van de ministers van defensie van de NAVO-landen om te on derzoeken of het mogelijk is een „kleine commissie" van vier of vijf ministers te vormen, die tot taak zou krijgen plannen op te stellen voor het gebruik van kern wapens in het Atlantisch bondgenoot schap. Een dergelijk voorstel, zo verluidt van betrouwbare zijde, is de leden van de NAVO toegezonden na recente diplo matieke polsingen en heeft ten doel een antwoord te hebben als de plannen voor een multilaterale kernmacht of een At lantische kernmacht zouden worden los' gelaten. KANSAS CITY (UPI) In de arron dissementsrechtbank van Wyandotte is een echtscheidingsprocedure aanhangig gemaakt door kapitein Edward J. Dwight de eerste Amerikaanse neger-astronaut in spé. Dwight beschuldigde zijn vrouw, Bar bara Lou, van grove nalatigheid en bui tengewone wreedheid. Het echtpaar is sedert 1 oktober 1964 getrouwd. UTRECHT (ANP) De VARA wil de Spaanse, Griekse, Italiaanse en andere buitenlandse arbeiders in ons land, die de kerstdagen niet in hun vaderland kun nen doorbrengen, tracteren op een kerst diner in de Utrechtse j aar beurs. Zij is voornemens voor deze massale eetpartij een inzamelingsactie te houden in het kader van de „Van harte"-actie, die het VAR A-team Henk van Stipriaan en Kees Buurman voorbereidt. Hoewel aan de realisering van het plan talrijke moeilijk heden zijn verbonden, hoopt de VARA toch dat het idee kan worden uitgevoerd. Het ligt in de bedoeling enkele duizen den buitenlandse werknemers met extra treinen en bussen naar Utrecht te bren gen. Ze krijgen er een diner naar veder- landse smaak, want als de plannen van Van Stipriaan en Buurman doorgaan, wil de VARA zelfs koks laten overvliegen uit de betrokken landen. Tot de voorne mens behoort ook het optreden van ar tiesten uit Griekenland, Italië, Spanje en dergelijke. (Adveirteni'iie) HOUSTON (UPI) Het Amerikaanse bu reau voor de ruimtevaart zal niet in gaan op het voorstel twee astronauten in een Gemini-kapsule rond de maan te zenden als voorbereiding op een be mande maanlanding. Over de weigering van het ruimtevaart- bureau in te gaan op het voorstel van de belangrijke ruimtevaartindustrieën McDonnell en Martin als voorbereiding op een bemande ruimtevlucht een vlucht rond de maan te organiseren, zei Mueller dat het bureau de noodzaak van een dergelijke reis niet inzag. Het hoofd van het programma voor be mande ruimtevaart, dr. George Mueller, verklaarde in het ruimtevaartcentrum Houston, dat het Geminiprogramma van bemande vluchten rond de aarde begin- 1967 zal worden afgesloten, waarna de aandacht zal worden besteed aan de driepersoons Apollo'' ruimteschepen, die astronauten naar de maan moeten brengen. Verwacht wordt, dat de eerste bemande maanlanding eind 1968 of in 1969 zal plaatsvinden. Verwacht wordt dat de eerste Apollo"-vlucht mogelijk reeds tegen het eind van 1966 zal kun nen worden gehouden. Mueller gaf, zonder het overigens met zoveel woorden te zeggen, te kennen dat de Gemini-7rtoCht van twee weken door de astronauten Frank Bonman en James Lovell mogelijk reeds in decem ber zal worden ondernomen in plaats van in januari 1966. FRANKFURT Eén van de grootste attracties van de internationale auto- mobieltentoonstelling in Frankfurt pre senteerde een firma, die tot nu toe nog niet bestond: „Autonova". Twee „ratio nele wagens" werden getoond, met een geheel nieuw hoekig silhouet, zonder chroom en versieringen, aangepast aan het verkeer en praktisch. Functioneel, zakelijk, doelma tig, consequent dat zijn de attributen die de directeur van Auto nova, de bekende Westduitse motorjour- nalist Fritz B. Busch, zjjn produkten mee gaf. Constructeurs en mede-eigenaars van de ouderneming zyn de Italiaanse beeld- houwerszoon Pio Manzu en de Westduitse Michael «Conrad, wiens vader al met Fer dinand Porsche de eerste Volkswagen bouwde. Hun sportwagen ;autonova GT" (foto onder) die er van voren als een raket met kikkerogen van achteren als een doodkist met ramen en ondanks dat attractief uitziet, heeft naar men zegt een topsnelheid van 170 km per uur en zal ongeveer 8000 D.Mark kosten, als en dat is nog niet helemaal zeker de West duitse geldschieter, motor- en chassis- leverancier NSU deze wagen in produktir neemt. Voertuig nummer twee (foto boven) werd door de bandenleverancier Veith- Pirelii gefinancierd, terwijl motor en chassis door de Westduitse autofabriek Glas geleverd werden. Deze „kist" heet „fam" (afkorting van het Duitse Fami- lienauto), biedt plaats aan vijf personen met koffers, is een halve meter korter dan de VW en past in ieder parkeergaatje Men heeft hem uitgerust met een 60 pk motor, die een top van 140 km per uur garandeert met automatische versnelling en progressieve servobesturing, die wat uiterlijk en gebruik betreft doet denken aan de besturing van een vliegtuig. De draaicirkel van deze wagen: 8,40 meter. Beide wagens heeft men voorzien van een plastic frame-bescherming, zodat ook de onhandigste automobilist zonder deu ken een nauwe parkeerplaats kan ver laten. 69) „Dat was een gevaarlijke onderne ming voor jou," zei de sheriff zacht jes. .,Wat voor vat heeft Mansour op jou?" Brown kwam wat overeind en leunde op zijn elleboog. ,,Dat heeft hij niet. O." Hij knipperde met zijn ogen. ,,We waren oude vrienden. Kenden elkaar van hier en daar. Hij wist dat ik uit de gevangenis zou worden ontslagen. Hij heeft me een boodschap gestuurd." „Hoe?" zei de captain scherp. „Dat doet nu niet ter zake," zei de sheriff. ,,Dat horen we later wel. Kijk eens, 'Brown, wil je daarmee beweren dat je bewust de wet weer overtreden hebt nadat je nauwelijks vrijgelaten was, louter en alleen omdat je het geld wilde hebben dat Mansour je had beloofd?" De zieke man ging met halfgesloten ogen weer liggen. „Als je uit de nor komt en iemand heeft een klusje voor je, accepteer je dat," zei hij vermoeid. „Je draait er niet lang omheen Het kan wel waar zijn dat er een luchtje aan zat." De captain snoof en Brown ging verder „Het zal wel wat verdacht zijn geweest. Maar ik kon me niet veroorloven kieskeurig te zijn. Ik had geld nodig." De captain werd rood van woede. De sheriff hief bezwerend een hand op en zei rustig tegen Brown: „Hoe wist je dat Mansour zijn belofte zou nakomen als hij ooit uit-de gevangenis zou worden ontslagen? Hoe wist je dat mrs. Doiwnes je zou betalen?", „Och." Browns oogleden gingen om hoog en zijn ogen glinsterden opeens. „Daar zou ik wel voor gezorgd heb ben". „Door mrs Downes bij een moord te betrekken? Door Sykes koud te ma ken? Door haar revolver te gebruiken en haar daarmee te bedreigen? Door haar te chanteren?" „U beschuldigt mij van moord," zei Brown. „Ik heb die niet gepleegd. Zij i$ de schuldige. Walt Sykes werd on geduldig. Hij was ook bang wilde op stel en sprong betaald worden, zodat hij er vandoor kon gaan Daarom heeft ze hem doodgeschoten." „Laten we deze zaak rechtzetten. Wan neer heeft, ze hem doodgeschoten? Hoe weet je dat?" „Ik heb het niet gezien. Natuurlijk niet. Maar ik weet Brown leunde weer op zijn elleboog. „Ik zal u pre cies vertellen wat er gebeurd is. Ze kwam de weg op om te kijken hoe het ongeluk afgelopen was. We waren daar allebei. Walt en ik. Hij begon over geld te zeuren. Hij wilde het met. een hebben. Hij was dronken dat moest wel, voor hij dat ongeluk ging simuleren Hij was benauwd. Ook dom. Hij was onderweg naar de'afgesproken plaats verdwaald op de weg hir in de buurt. Hij pikte het verkeerde huis. keek een raam binnen en werd door een man beschoten. Walt holde de weg af waar ik hem zag en we samen uitgekeken hebben naar de auto. O, hij heeft dat ongeluk best, gespeeld, maar hij was te angstig om bij ons te blijven wachten tot Mansour uit de gevangenis zou komen. Hij zei dat hij zijn deel onmiddellijk wilde hebben en zij o zij is een ijskoude. Ze zei dat het tijd zou kosten, en beval hem weg te wezen. Later zou hij wel be taald worden. Maar bij was beschon ken en benauwd genoeg om te blijven jammeren om geld. Hij dreigde alles aan Bascom te verklappen. Daarom heeft ze hem vermoord." „Waarom heb je haar daar niet van afgehouden? Waarom heb je niet „Och, ik was er niet bij. Ik heb de regenjas gepakt en ben naar de stad teruggelopen en nee, ik heb H8ar niet zien schieten. „Ik heb daar niets van geweten tot zij zijn kooitsige ogen richtten zich op Martha „tot zij beiden zondagavond zeiden dat de politie van het ongeluk afwist en Walt gevonden was. Mrs. Downes kwam achter me aan toen ik wegging deed de deur open en schoof me die arm band toe, terwijl ze fluisterde dat het de waarheid was. Ze zei dat Walt ver moord was en dat de politie van het auto-ongeluk op de hoogte was gesteld. De zaak was mislukt. Toen wist ik dus dat mrs. Downes hem doodge schoten had en zij wist dat ik te veel wist. Ze betaalde mij om mij mijn mond te laten houden. Dus ik toen Zijn stem stierf weg. De captain zei: „Dus je hebt hier maar wat rondgehangen en je ver borgen gehouden met het plan mr». Downes te gaan chanteren." Browns ogen fonkelden in Martha'» richting. „Zij is het die meid, die alles bedorven heeft". „Wrok en afpersing," zei de sheriff en keerde zich naar Lem. ,,Mrs. Dow nes." „Goed." Lem zuchtte diep. „Ik zal haar halen. Is ze in de zitkamer, ma? „Ik denk het. wel. maar ik weet het niet." Mrs. Bascoms gezicht was erg bleek. ,,lk zal haar halen," zei Lem. Het leek wel of hij zichzelf moest dwingen zich te bewegen, rechtop te lopen, de ka mer door en eruit. De sheriff zonk in een stoel neer. De captain tikte met de punt van een glimmende laars op de grond. Brown lag er als een zacht, donker hoopje ellende met rode vlekken op zijn wan gen. Of hij was half bewusteloos, of hij deed alsof. De deur zwaaide open toen Lem te rugkwam. „Dilly is niet op haar ka mer. Ze is niet in huis! Ze heeft deze brief op haar kamer achtergelaten." De captain schoot vooruit. „Die neem ik." „Hij is aan mijn vrouw gericht." Lem gaf hem aan Martha. Martha staarde naar Dilly's hanepoten op de enve loppe. Mart.ha Bascom. Er overviel haar iets als 'n voorgevoel; ze voelde bijna wat Dilly had geschreven. Tijdens hun gesprek op maandagavond was Martha ervan uitgegaan dat Dil ly het over een oude liefde had. die gestorven was; dat Dilly uiit teleurstel ling Zeke had getrouwd. Nu wist Mar tha dat ze het bij het verkeerde eind had gehad, want Dilly had. gezegd: „Ik heb altijd geweten dat hij op mijn geid aasde en ze had geen geld bezeten voordat Zeke gestorven was. Martha was bang de brief te openen. Ze keek Lem aan. In zijn ogen las ze iets van wat ze zelf voelde. Zonder iets te zeggen gaf ze hem de brief. Hij maakte die open. Het leek wel of het openscheuren erg veel lawaai maakte. Lem las hem hardop voor, zonder hem eerst vluchtig door te lezen. ..Alles is misgelopen. Ik heb het nooit tot moord willen laten komen. Ze ston den allebei op de weg toen ik na het ongeval er heen ging. Ik was bang dat. je Sykes werkelijk doodgereden had of dat hij gewond was geraakt. Maar dat was n.et het geval. Hy si muleerde de val achter de auto. Wat jij geraakt had was een stuk gesteente. Zij hadden het daar neergelegd om je in de waan te brengen dat je Syke® overreden had. Maar er ging een wiel over zijn regenjas. Dat was de opzet geweest. Hij was erg bang en dronken. Advertentie)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 13