ONACHTZAAMHEID IS, KNELLENDE FACTOR Rif in Rijn bij Dinger Loch wordt uit de weg geruimd STEMMACHINE MET BEZWAARLIJKE KANT WIE TREFT VOOR DE RECHTER MOEILIJKE ZAAK Moordenaar bekent weer wandaad Geen straf zonder schuld Veel onzekerheid Beperkte zekerheid isiii Oordeel van rechter SÉ® r Lv T Hugo Claus: Geen stukken van mij in Gentse schouwburg ,blj ons heb je plezier in je werk" 19 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 9 OKTOBER 1965 PROF. MR. W. P. J. POMPE Bij ongevallen in het verkeer, bij ontgroeningen en stoeipartijen, in fabrieken, op werven, bouwwer ken, laad- en losplaatsen komt tel kens weer de vraag naar voren: wie draagt de schuld? Het is soms nog wel mogelijk te zeggen v/ie moet opdraaien voor de financiële gevolgen van een ongeval. Maar zelfs dan is er niet altijd sprake van strafbare schuld. Wanneer moet de strafrechter iemand die zonder opzet, maar wel door een fout, door onvoorzichtig heid, door het nemen van risico's, door onachtzaamheid ongelukken heeft veroorzaakt veroordelen tot opsluiting of anders straffen? Prof. mr. W. P. J. Pompe, oud hoogleraar in het strafrecht aan de Rijksuniversiteit te Utrecht en thans het algemeen voorzitterschap bekledend van de Centrale Raad van advies voor het gevangenis wezen, psychopatenzorg en reclas sering, geeft hier zjjn mening over dit moeilijke vraagstuk. BRUSSEL (ANP) ,,Ik ben niet kwaad zoals sommigen blijkbaar den ken- Maar zo lang ik leef zal er sooit een toneelstuk van mij in de Gentse schouwburg komen". Deze uitspraak van de Belgische au teur Hugo Claus geldt oak, naar hij in een gesvrek met Belgische journalisten zei, voor de gastvoorstellingen, die de koninklijke Vlaamse schouwburg uit Brussel in Gent zou komen geven van zijn stuk „Suiker". ,,Dat zal niet gebeuren- Te Gent komt er helemaal niets van mij. Men heeft zich jegens mij onbeleefd gedragen Het gaat om allerlei kleinigheden, waarin ik mij persoonlijk gekwetst voel". Claus verklaarde dit in antwoord op vragen over zijn kandidatuur voor het directeur schap van de Gentse schouwburg, waar voor echter een ander werd benoemd. ,,Hebt u iets tegen de heer D. Poppe?" (die tot directeur werd benoemd). .,Hoe komt u er bii? Hij was kandi daat, net zoals ik. Ik heb het tegen de personen, die verantwoordelijk zijn voor de benoeming van de ineuwe directeur." Hugo Claus, die in Gent is opgegroeid, vertelde verder dat lij aan een toneel stuk werkt over Koning Leopold II van België- Op een vraag, waar het toneel stuk voor het eerst zal worden opge voerd zei hij: ,,In Nederland, zoals al mijn stukken, omdat mijn eerste toneel stuk in België niet eens werd gelezen toen ik het aanbood. In Nederland las men het wel en werd het zelfs gespeeld." Claus zei ook aan een roman te werken. Over titel en inhodu wilde hij echter niets zeggen. BIELEFELD (A.F.P.) De Britse korporaal Arthur Stanley, die door de Duitse politie in Bielefeld is gearresteerd wegens moord op een meisje van 12 jaar, genaamd Heidi Schiemann, die hij tevo ren had verkracht, heeft bekend ook nog een andere wandaad op zijn geweten te hebben. Op 31 mei had hij een 17-jarige verkoopster met zijn auto opzettelijk omvergereden. Hij wilde zich vervolgens aan haar vergrijpen en haar daarna wur gen, maar zijn plannen werden verijdeld door de nadering van een andere auto. Het slachtoffer, dat bewusteloos naar het ziekenhuis werd vervoerd, wist zich niets te herinneren en de politie had de con clusie getrokken, dat zij te maken had met een verkeersongeluk, waarbij de be trokken automobilist was doorgereden. In het voorjaar van 1963 had een ernstig auto ongeluk plaats. De chauf feur van een bestelauto botste op de linkerweg helft tegen een personen auto aan, met noodlottige gevolgen, nl. een dode, drie zwaar- en één licht gewonde. De bestelauto was zonder verkeers- noodzaak naar links ge komen. De chauffeur be riep er zich op, dat hij leed aan suikerziekte, in die mate dat hij soms in slaap viel, al kon 'hij de ze slaap in de regel tevo ren voelen aankomen. Twee maanden tevoren had hij tijdens het bestu ren van zijn auto ook zulk een aanval van slaap ge had. Hij had zich toen tér plaatse, buiten zijn woon plaats, in een ziekenhuis laten behandelen, waar bij de behandelende ge neesheer had gezegd, dat hij met een gerust hart weer kon gaan chauffe ren. Daarom had hij zijn werk als chauffeur dus voortgezet, met het ge noemde rampzalige ge volg. Had de man dit mogen doen, is de vraag, die hijzelf en het publiek zich allicht stellen en die de strafrechter had te be antwoorden. Medisch staat vast, dat bij suiker ziekte plotselinge slaap aanvallen kunnen optre den. De medicus, die hem in het ziekenhuis had be handeld stelde hem ge rust, maar had hij zijn huisarts niet tevens moe ten raadplegen? Dit ene geval (Ned Jurisprudentie 1965. nummer 142) stelt de actualiteit en het belang van het vraagstuk, waar het in dit kranteartikel om gaat, reeds in enig licht. Eenvoudig is de oplossing niet, noch in de toepassing van het trafrecht, noch in de strafrechtsweten schap. De kern der moeilijkheden ligt daarin dat het strafrecht berust op het schuld beginsel. Geen straf zonder schuld. De grote vraag is nu, of ook bij onacht zaamheid nog van schuld sprake kan zijn- Dat deze vraag wordt gesteld, kan verwondering wekken. Is het niet zo, dat het woord onachtzaamheid al een ver wijt inhoudt, dus veronderstelt, da. men het helpen 'kan als men door doen of laten in onachtzaamheid enige schade veroorzaakt? De taal, ook die der juris ten, versterkt een bevestigend antwoord immers bij zulk een doen of laten zegt men dat de veroorzaakte schade schuld is van hem, die de daad of nalatigheid heeft begaan. De juristen in navolging van de wetgever zelf, onderscheiden ver der in hun terminologie bij het veroor zaken van de dood het opzettelijk doden, doodslag of bij voorbedachte raad moord genoemd, van het doden tenge volge van onachtzaamheid oftewel dood door schuld. Schuld heeft hier de beperk te betekenis van onachtzaamheid, als de lichtere vorm van schuld naast de zwaardere van opzet. Toch blijven de juristen met de moei lijkheid zitten- Een der grootste straf rechtsjuristen, de Duitse hoogleraar Karl Binding, heeft zijn levenswerk, in vijf delen uitgegeven over een tijdperk van bijna een halve eeuw. speciaal aan de oplossing van het probleem der onacht zaamheid gewijd. Zijn antwoord heeft thans meer dan veertig jaar na zijn dood, toch nog niet tot een voor alle deskundigen aanvaardbaar resultaat ge leid- Verscheidene leidende strafrechts- geleerden in Europa en Amerika aan vaarden onachtzaamheid, althans de z. g- onbewuste niet als grond voor schuld, en daarm<*° voor straf. Ze nemen nog wel aan; dat hij, die, zonder opzet op schade, bewust het gevaar voor het ont staan ervan schept, bij intreden dezer schade schuld heeft, zij verwerpen ech- *ter de gedachte dat deze schuld ook aanwezig kan zijn, als iemand bij in treden ervan het gevaar onbewust heeft teweeggebracht. De onzekerheid om trent de onachtzaamheid in de straf rechtswetenschap is enkele jaren gele den nog gebleken op een internationaal strafrechtelijk congres in L-ssabon. waai de congressisten hierover zoveel onenig heid hadden, dat zij in hun geheel niet tot conclusies konden komen. In de praktijk is het orobleem der on achtzaamheid tegenwoordig dringender dan ooit. De steeds toenemende beteke nis der techniek maakt de mensen steeds meer afhankelijk niet- slechts van de behoorlijke functionering der technische middelen op zeer vele gebieden, maar in verband daarmee ook van elkaar. Rampzalig Men denke met name aan het wegen- verkeer, dat in ons land ongeveer twee duizend doden per jaar kost, en dan voor tachtig tot hegentig procent tenge volge van gebrek aan de vereiste op lettendheid of de vereiste zorg bij de mensen. Oplettend moet men wezen om zich bewust te maken van gevolgen of gevaren. Zorg moet men hebben om bij bewustzijn van deze gevolgen of geva ren de voorgenomen handelingen na te laten dan wel de nodige handelingen te verrichten, waaronde- ev. voorzorgsmaat regelen. Hieruit blijkt dat onachtzaam heid aanwezig kan zijn, zowel onbewust bij gebreke van verplichte oplettendheid, als bewust, bij het nemen van ongeoor loofd risico. De grote moeilijkheid blijkt reeds in deze laatste omschrijving der onacht zaamheid. Wanneer is nl. oplettendheid rechtens verplicht, wanneer is het ne men van risico rechtens ongeoorloofd? Met deze vragen krijgt men zicht op een veld, waarvan de horizon slechts vaag is te bespeuren- De beide vragen zijn samen te vatten in deze ene: hoe ver strekt zich de plicht tot zorg voor de medemens uit? Dit is in de eerste en voornaamste plaats een gewetensvraag. Wie van ons zou zich hieromtrent zon der tekortkomingen kunnen achten? Het gebied wordt belangrijk ingeperk\ als we alleen de rechtsvraag in beschou wing nemen. Dan wordt niet het alom vattende gebied van de naastenliefde be zien, het gebied van het- eerste gebod, maar gaat het voora om de negatieve plicht om aan de evenmens geen schade toe te brengen. Me beperkend tot de zorg voor het leven, is in het algemeen wel duidelijk, dat men niet opzettelijk, dus willens en wetens, een ander mag doden. Noodweer en het thans meer dan ooit beklemmende geval van oorlog laat ik hier buiten beschouwing- In het ge val van onachtzaamheid gaat het om meer, en dan om hoeveel meer? H j grote aandacht behoort men rechtens te hebben om door zijn eigen doen of la ten niet 'n anders dood te veroorzaken? En als men zich van de gevaren be wust is. mag men dan risico's nemen? Deze vraag moet, gegeven de ervaringen van het dagelijks leven, wel bevestigend beantwoord worden. Het leven is vol risL co's, voor een aners leven zowel als voor het eigene. Deze uitspraak klinkt zelf gevaarlijk. Men moet er dan ook da delijk aan toevoegen, dat het risico zo veel mogelijk voorkomen moet worden, door voorzorgsmaatregelen en tevens binnen grenzen beperkt, waarbinnen alleen het doen en laten rechtens nog aanvaardbaar is. In het strafrecht streeft men naar ze kerheid. Het eerste artikel van ons Wetboek schrijft dan ook uitdrukkelijk voor dat geen feit strafbaar is dan uit kracht van een dsaraan voorafgega ne wettelijke strafbepaling. Hoe be perkt deze zekerheid in de wet gegeven is, blijkt nergens wel duidelijker dan bij de onachtzaamheid- Hoever de oplet tendheid moet reiken, hoe groot de zorg moet wezen, blijkt bij de door onacht zaamheid begane delicten in de wet ner- 3 s - gens. De dood is ingetreden door on achtzaam doen of laten. Maar de wet telijke verplichtingen die men bij on achtzaamheid heeft geschonden, zijn niet wettelijk omschreven. Neem het aan het begin van dit opstel gegeven voorbeeld van de chauffeur met soms plotselinge aanvallen van slaap. Hij heeft zich na zulk een aanval onder medische behan deling gesteld en kreeg van de betrok ken arts een geruststellende verklaring. Was hij rechtens verplicht ook zijn huis arts, die hem beter kende, te raadple gen? Was ook deze behandelende arts verplicht geweest hem mee te delen, dat volgens de medische wetenschap bij deze ziekte onverwachte slaapaanvallen nooit zijn uit te sluiten? Daar staat te genover dat uitsluiten van alle risico hem zijn baan zou kosten, immers hij ver diende zijn kost met chaufferen van de bestelauto. De rechter, zowel de Haar lemse rechtbank als de Hoge Raad, aanvaardden dat de man geen schuld had aan de noodlottige gevolgen, dus zich niet onachtzaam had gedragen- De zaak lag in het gegeven voorbeeld wettelijk nog anders. Met name bij het wegenverkeer, die grote bron van levens gevaar, heeft de wetgever zich niet be paald tot het strafbaar stellen van dood door schuld d.w-z. door onachtzaam heid- Daartoe is het intreden van de dood nodig. De wetgever heeft in de We genverkeerswet en het daarbij aanslui tende Wegenverkeersreglement allerlei voorschriften gegeven, welker overtre ding ook zonder het intreden van dood of andere schade strafbaar is gesteld. We kennen althans ten dele de inhoud dezer voorschriften: beperking der snelheid, verbod van rijden door rood licht, gebod van rechts houden en zovele meer, alle gericht op ordelijk gebruik van de weg, in het bijzonder op het ver mijden, althans beperken van gevaren voor 't leven ook zonder dat de dood in 't concrete geval behoeft te zijn ingetre den. In 't voorbeeld van de lijder aan slaapaanvallen werd de chauffeur niet berecht op grond van dood door schuld, ook al was er 'n dode bij gevallen, even min voor een van de bijzondere voor schriften ter ordening van 't verkeer, maar waarin verboden en strafbaar is gesteld 't ,,zich op een weg zodanig te ge. dragen, dat de vrijheid van het verkeer zonder noodzaak wordt ^elemerd of de veiligheid op de weg in gevaar wordt gebracht of redelijkerwijs is aan te ne men dat de veiligheid op de weg in ge- vaor kan worden gebracht" (art 25 i.v.m 35 Wegenverkeerswet). Het lijkt in dit ernstige geval haast ironisch, dat de rechter alleen dit laat ste bewezen heeft verklaard n-1. dat de veiligheid op de weg in gevaar kon wor den gebracht. En toch heeft dezelfde rechter geoordeeld, dat de man geen schuld, dus geen onachtzaamheid, zou zijn te verwijten. Het ging hier niet om een misdrijf, zoals dood door schuld (art 307 Wetboek van Strafrecht, in de Wegenverkeerswet art. 36 zaar- der gestraft), maar om een overtre ding, waarvan de tekst hierboven is aangehaald. Voor misdrijven is het bewijs van een min of meer grove onachtzaamheid ver eist, overtredingen zijn strafbaar behal ve in de uitzonderingsgevallen, waarin het ontbreken van alle schuld aanneme lijk is. Aan de rechterlijke beslissing in dit geval is wel duidelijk aan te to nen, dat de vraag der onachtzaamheid problematisch blijft, en dat de rechter niet de hoogste oplettendheid en een volmaakte zorg vraagt ter vermijding van het verwijt van onachtzaamheid. Acht doderu.^ Twee gewonden.. (Advertentie) In onze electro montage-afdeling hebben wij aantrekkelijk werk voor moderne meisjes, prettige werkomgeving, waarvoor wij Jonge mensen zoeken met Jeugdig enthousiasme. goed loon. winstdelingsregeling. kom 'ns kijken, het is beslist iets voor Jou! AVIOLANDA MAATSCHAPPIJ VOOR VLIEGTUIGBOUW N.V. BEDRIJF WOENSDRECHT BSKvz** IW^4 - Mimi pp m m 9*mmm -p ||g| ïSsr (Van een medewerker) BONN Reeds Karei de Grote (742-814) had moeilijkheden met het „Binger Loch", de bottleneck van de Rynsclieepvaart. Tot in de 13e eeuw moesten hier de Rijnschippers hun boten ontladen en de goederen rond het gevaarlijke rif over land transporteren. Pas in 1832 werd een doorvaart in de rots gemaakt. Maar ondanks alle andere veiligheidsmaat regelen is het „Binger Loch" tot de huidige dag het gevaarlijkste* traject van alle binnenvaartwegen van Eu ropa gebleven. Daaraan zal nu spoe dig een einde komen. De grootste bouwondernemingen van de Duitse Bondsrepubliek, door de Moezelkanalisatie geschoolde specia listen op het gebied van de rivierre gulatie gingen onlangs aan het werk, om „Vader Rijn" zoals de rivier in de volksmond genoemd wordt een dieper bedje verschaffen. Het is één van de omvangrijkste water bouwkundige projecten, die thans in Europa uitgevoerd worden. Acht tot tien jaar zal het echter duren, tot de Rijn van Mannheim tot St. Goar ook voor schepen van 1-350 ton zonder gevaar bevaarbaar zal zijn. De vaar geul zal over de hele lengte van 1,7 meter op 2,1 meter verdiept, gevaar lijke bochten in de rivier verbreed en niet in de laatste plaats het rif bij het „Binger Loch" uit de weg ge ruimd worden. Voor de waterbouwkundige ingeni eurs is het de kunst, deze omvang rijke werkzaamheden uit te voeren, zonder de waterstand te laten dalen. De Rijnscheepvaart moet gedurende de tijd dat er gewerkt wordt, nor maal doorgaan. Uit veiligheidsover wegingen wordt het vaarwater in het werkgebied voordat de eigenlijke werkzaamheden beginnen met een sterke elektromagneet naar ongewens te overblijfselen uit de tweede we reldoorlog afgezocht. Want juist bin nen het bereik van het „Binger Loch" werden enkele jaren geleden bij laag- water op één enkele dag 62 bommen en granaten uit de Rijn opgehaald. Niet alleen het Westduitse bedrijfs leven zal van het dieper bed van de Rijn prifiteren. De in totaal 1.320 kilo meter lange rivier is van Bazel tot aan de mondingsarmen bij de Neder landse Noordzeekust bevaarbaar en de verkeersrijkste binnenvaartweg van het Europese continent. Landen waardoor de Rijn stroomt zijn behalve de Duitse Bondsrepubliek Zwitser- seriand, Frankrijk en Nederland. Van de totale Westduitse binnenscheep vaart komt ongeveer een derde voor rekening van de Rijn. En Duisburg- Ruhrort, gelegen op de plaats waar de Roer in de Rijn stroomt, is met een jaarlijkse omslag van rond 30 miljoen ton Duitslands en tevens Europa's grootste binnenhaven. SOUBURG Druk op de knop..., muziek. Met een kleine variatie zou dit overbekende zinnetje van toepassing zijn op de stemmachine, die de heer G. A. van Rossem van de fa. Koopman en co, technische handelsonderneming te Am. sterdam, gistermiddag in de koffieka mer van het Vlissingse stadhuis heeft gedemonstreerd. De heer van Rossem deed dit op uit nodiging van het gemeentebestuur van Vlissingen. Sinds de goedkeuring van de nieuwe kieswet, is het gebruik van stem- machines nu ook in Nederland mogelijk geworden. „In Amerika", zo vertelde de heer Van Rossum, „werd in 1892 de eer ste stemmachine uitgevonden en sinds dien werkten Amerikaanse staten bij ver kiezingen met een stemmachine. Ómdat deze stemmachines zijn afgestemd op het eenvoudige Amerikaanse kiessysteem was het tot voor kort niet mogelijk deze machines in andere landen te gebruiken. ■Nu onze kieswet onder de loep werd genomen, dacht men ook na over een ma chine", aldus de spreker en het resul taat hiervan liet hij gistermiddag zien: een machine van ongeveer 1.30 meter hoogte, makkelijk verplaatsbaar en ge deeltelijk op te vouwen, compleet te koop voor 8000 gulden. De heer Van Rossum somde de vele voordelen van de stemmachine op. Ge heimhouding is volledig gewaarborgd: de kiezer kan geen ongeldige stem uit brengen. De machine registreert deze als een blanco stem. Het stemmen vergt veel minder tijd dan wanneer men stembiljet ten gebruikt en bovendien kan men de uitslag van de verkiezing onmiddellijk van de achterkant van de machine aflezen Tijdens het stemmen is de achterzijde uiteraard afgesloten. „De machine werkt zonder fouten en is praktisch onverslijt baar", vervolgde de heer van Rossem. De machine kan ook in andere geval len dan bij verkiezingen worden ge bruikt, bijv. bij opinie-onderzoeken of bestuursverkiezingen. Tijdens de discussie die na de Inlei ding volgde, bleek dat er bij de aanwe. zigen toch nofc al wat bezwaren waren gerezen over het gebruik van de machi ne. Het grote probleem bijv. over de be zetting van de stembureaus lost de aan schaf van een machine niet geheel op. VERKEERSWET

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1965 | | pagina 19