Riley en Wolseley zijn in
een nieuw jasje gestoken
iedereen
Boerenleenbank
Verstoppertje of
fijne tactiek P
Ondanks nood: flats leeg
Vo
voe
in s
gec
ONTSTELLENDE BO
(MET RIJKSSTEEN"F)IN SPANJE
Niéuwe V4-motor
GEEN GESYNCHRONISEERDE EERSTE
Moederaap
heeft geen
apeliefde
Spaarcentjes
weg voor huis
dat nooit
gebouwd wordt
n
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 9 OKTOBER 1965
Ai
Contactpuntjes
||IJ "nea*re on anderd. Bij de Corsair V 4 is een nieuw
Tips - tips - tips - tips met voorwielaandrijving
ledereen kan zélf een
hoge spaarrente kiezen
bij de Boerenleenbank
Hoge rente - tot
REGERINGSSTEUN
SGHANDALEN
FLINKE PATER
FLOYD
PATTERSON
Anne
Vondeling
16
16
(Advertentie)
Het BMC-concern omvai behalve twee carburateurs, waardoor het max. 5
Austta en Morris ook merken, die meer .^Detopsneï^M klïOIIU#« O \Ua¥ DA, or j
verfijnd z(jn of een Dekende sportieve km/u Qp de voorwielen zit- flIGUWG ItOVGl
klank hebben. Wolseley, Riley en MG ten schijfremmen, gecombineerd met i
zijn namen, die in de automobielge- trommelremmen c.p de achterwielrem- Wie aan de Rover denkt, heeft de 3-»
j-_ men, dit om blokkeren tegen te gaan. liter in gedachten. De enkele jaren se-;
schiedenis een begrip zijn geworden. Evenals bij de 1100 standaardtypen is leden geïntroduceerde „2000 heeft, on-«
BMC houdt deze begrippen actueel en de eerste versnelling niet gesynchroni- danks zjjn elegant model en moderne
steekt ze in een nieuw kostuum. Nadat seerd. Daar het hier om luxe en dure constructiedetails, de positie van de"
deze exclusieve onderdanen Indertijd uitvoeringen gaat. vinden we dit be- ocrdegel«ke en zeer stoere 3-liter-knaap
-. slist een tekortkoming, vooral ook om- niet kunnen ondergraven.
hij de Austm-Morris 850 serie waren r;at cj:t soort wagens wordt aanbevolen
ingedeeld, lag het voor de hand dat ze als ideale auto's in de stad. De voor-
ook in een 1100-pak zouden worden ge- naamste afmetingen van deze wagen
a _j rvli i „l- tiinlrnn ZJJI1. 372 CDl, br66QtG 153 CIÏ1,
presenteerd. Dit is nu, enkele weken hoogte 134 cm. Rij-klaar gewicht 840 kg.
vóór de Londense autosalon, gebeurd.
De nieuwe uitvoeringen van het 1100-
model, dat al een MG-versie heeft (en
een Italiaanse Innocenti-uitgave) heeft,
heten de Wolseley, Wasp en de Riley
Kestrel. Wasp en Kestrel betekenen
resp. wesp en torenvalk.
De Hillman Imp-modellen hebben
enkele koetswerkverfijningen onder- 5
gaan. De lichtmetalen motor achterin g
heeft een andere cilinderkop met gro
De nieuwe Mark-III-verstes hebben
ingrijpende interieurwijzigingen onder-5
gaan. De vier afzonderlijk geyormdej
zetels, die bij de „2000" worden gewaar-
deerd, werden ook voor de grote Rover»
ontworpen. De beenruimte achterin is*
iets groter gemaakt. De achterpassagiers 5
krijgen rechtstreeks warme lucht toe-5
gevoerd. Als extra worden hoofdsteu-
nen bijgeleverd. Het wooncomfort wordt
verder verhoogd door 2 picknicktafel-
Ford-Dagenham in Engeland heeft «es, met glas-en flesrekjes, één voorin
het Corsair-model een nieuwe V 4-rno- ®n een achterin. Aan de buitenkant zijn
De twee nieuwe model- tor gegeven, die de wagen met meer de 3-liter-saloon en coupe te herkennen J
ten kenmerken zich o.a kracht en nog betere acceleratie be- aan een badge in de stijl van de „2000",
door de traditionele Wol- deelt Het deluxe model heeft nu een roestvrij stalen sierstnps op de zijkan-;
K% seley- en Riley-grille en jgg3 cc kortesIag motor van 81.5 pk ten-
ndll rrder hefbben -e,en (SAE) en de GT-versie heeft er een
r*MM luxueus afgewerkt tate- van het iangsiag type met een max.
rieur, met leren bekle- vermogen van 93 pk.
ding, extra details en na- f)e nieuwe V is anders ontworpen
tuurlijk een notenhouten ^an y.motoren van de Duitse Fords.
MA dashboard. De Wolseley uiterlijk is de Corsair nauwelijks ver-
heidsmeter en de Riley brandstofsysteem toegepast. De wagen
als de sportieve broer heeft schijfremmen op de voorwielen
zelfs een toeren teller. een nieuw dashboard, het ventilatie- vv„ 1IIC,
ft#Al Overigens zijn de beide systeem van de Cortina, beter gevormde tere in- en uitlaatkleppen gekregen De»
UI modellen weinig meer zittingen en een grotere benzinetank, wagen heeft ook een nieuw gaspedaal, 5
w dan de Austm-Morris Het nieuwe model is reeds in produktie. dat gevoeliger is. De Sunbeam Cha-5
i j ui- ,^e..ziJn ?ok "^fe" mois is eveneens vernieuwd,
rust met de hydraulastic vering, de 1.1
ÏÏS5 .^Plaatste motor en .voor- ApAfi «w|nf /ïl|j|llV| aIiiId\ De Aston Martin modellen 19665
wielaandnjving. In dit geval zijn er 1011)11(1(10 I "IlIMII0III1" I (James Bond rijdt er ook in) zyn
I voorgesteld als de DB 6-saloon en de»
Volante-cabriolet. Het interieur is rui-»
mer geworden en dit werd mogelijk ge-5
maakt door de carrosserie vijf centi-5
meter langer te maken en de daklijn»
De nieuwe Amerikaanse modellen on- achter iets te verhogen. De voorruit
Tegen eind oktober wordt het toch derscheiden zich weinig van de vorige. vlakker. De wagen is uitgerust met.
wel tijd dat u het koelsysteem van uw interessant nieuws is dat een van de ™5™\?rs"lI""8lbak of een AUTOMA-"
motor gaat of las«t vullen met anti- nieuwe Amerikanen met voorwielaan- TISCHE BORG-WARNER-bak. In de"
vries. Omdat het kookpunt van de mees drijving is uitgerust. Enkele maanden m,°,£e,I*n levert dc motor resp-5
te antivriessoorten lager ligt dan dat geleden hebben we dit model al aange- en 6ib pk-
van water mag u de radiateur nooit kondigd
„vol" maken; doet u dit toch, dan ver- - rr j j p de Londense autoshow zal een»
Iiest u het teveel toch weer via het is de .,Toronado van de Olds- nieuwe Jensen-wagen debuteren, die*
overlooppijpje mobile-afdeling van General Motors, 4-wieIaandrijvingen heeft. Het model 5
In hoeverre* een geconstateerde kort- ®en 6-Persoons coupé met V8-motor, die k ontworpen in samenwerking met de"
sluiting (herhaaldelijk doorslaan van de voorwielen aandrijft. Alle aandrijf- Ferguson-fabriek, die op dit punt erva-»
een zekering) door uzelf kan worden onderdelen zijn onder de motorkap bij- ring heeft en veel experimenteert.
opgespoord en verholpen hangt uiter- ^engebracht. De 8-cilmder heeft een in-
aard af van uw technische bekwaam- ^an r J liter. De ma- Volvo zou een goedkopere uitgave*
heden. Een plaatselijk doorgeschuurde ohine levert 390 pk. De automatische van het Amazone-model in voorberei-5
of versleten isolatie kan iedereen repa- k 1S ln °mêskeerde richting naast de ding hebben. Daar de PV 544 uit de pro- 5
reren maar bij fouten achter het dash- m°tor opgesteld. Het interieur is zeer duktie is genomen en de financiële»
board of in kabelbundels kunt u toch comfortabel ingericht, o.a. met een ge- sprong naar het modernere en duur-»
maar beter de vakman halen heel n!?uw ventilatiesysteem, dat een dere model voor vele klanten mogelijk.
Plaats uw voet gedurende 'het rijden tochtvrije luchtverversing garandeert, te groot is, wil Volvo een vereenvou-"
nooit op het (ont)koppelingspedaal De koplampen zijn wegklapbaar. De 2i °p "X!. brengen, die in»
want de lichtste voetdruk is al vol- coupé heeft een opmerkelijk vloeiende „m- JÏÏLvirJ*1! 544-prys komt Er is*
doende om de veerdruk te verminderen carrosserielijn. Volgens de fabriek zijn ïff 1uW modeI« maar.
Wflamw via Ho Irnnriplinefcnlaat. Ho de riieiCPDsnhannon gCTUchten hebben WC geen bft-
waarmee, via de koppelingsplaat, de de rijeigenschappen van "de Torönadö vestigüiz^künnlm" krfirpn" v^n
koppeling motor-versnellingsbak tot (de krachtigste wagen met voorwiel- is snortversie in dê'maat nl 1 s
zf/.Knnnlar .r «v, wa,' va A «V. AV. rr TIT_ _i;._ i®. Ce,t SpOriVCrSlC 1H OC maaK. DC 1.8
122 S_
stand wordt gebracht. Een verminderde aandrijving)"sublienT We" ziVzeer be'I lifeT mote/Te'vert Mer'lS^nk' (SAri8"
veerdruk resulteert altijd in een be- nieuwd. er m ,or ,evert nler 135 pk (SAE)..
paalde „slip" waardoor o.m. de koppe
lingsplaat te warm wordt en verbrandt..
Spaar uw portier- en koffersloten 5
FRANKFURT Hij heet Max
en is een heel grote zeldzaamheid.
Het enige gorillakind, dat ooit in
een Duitse dierentuin geboren
werd. Acht weken geleden kwam
hij in de dierentuin van de West-
duitse jaarbeursstad Frankfurt ter
wereld. Zijn vader Abraham (150
kilo) en zijn moeder Makula (83
kilo) leven er al lang. Omdat Ma
kula onder mensen opgroeide en
nog nooit een apenbaby gezien had,
was zij bang voor haar eigen kind
en accepteerde het niet. Daarom
wordt Max door een menselijke
pleegmoeder verzorgd. Bij haar
heeft de kleine gorilla een eigen
kinderkamer, wordt als een echte
baby in luiers gewikkeld en krijgt
regelmatig de fles met babyvoe
ding. Ook de gewichtscontrole op
een echte babyweegschaal behoort
tot het dagelijkse programma. Max
heeft het grootste plezier, als zijn
weerbarstige haren met een borstel
bewerkt en gekapt worden. Om
dat gorilla-baby's zeer vatbaar zijn,
werd hij pas nu aan het publiek
getoond. Bij deze gelegenheid werd
hij ook voor de eerste maal getoto-
grafeerd. Zijn pleegmoeder en de
dierentuindirecteur Grzimek zijn
van mening, dat hij zich zeer goed
ontwikkeld en alle kans heeft eens
een grote en sterke gorilla-man te
worden. Sedert Max's geboorte is
de Frankfurtse dierentuin de enige
ter wereld, die het gelukt is, alle
vier soorten mensapen te fokken:
de oerang-oetan, de chimpansee,
de bonobo en de gorilla.
(Advertentie)
Persoonlijke spaarmogelijkheden
vragen om aangepaste spaar-
vormen. En dat is precies wat
de Boerenleenbank u biedt:
keus uit veie aantrekkelijke
spaarvormen, elk met een eigen
hoge rentevergoeding over het
héle spaartegoed. Tot liéfst
5</2 Praat er eens over, welke
spaarvorm het beste bij uw
spaarmogelijkheden past. Bij de
Boerenleenbank, een moderne
bank vlakbij, met veelzijdige
service, ruime openstellingsuren
en persoonlijke aandacht voor
de .spaarbank voor iedereen
890 Vestigingen aangesloten bij de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank Eindhoven
(Van onze correspondent)
door van tijd tot lijd een weinig grafiet-»
poeder in de sloten te brengen; dit doet»
u het eenvoudigste door een weinig gra-
fietpoeder op de sleutel aan te brengen
en deze dan in het slot een paar keer»
om te draaien. Deze grafietsmering is»
beter dan die met olie omdat olie stof.
vasthoudt en daar zijn cilindersloten
nogal gevoelig voor.
vraagt maar.
We ontvingen van mevr. B. te Wocns-.
drecht het verzoek een aantal door haar
gestelde vragen te beantwoorden die 5
alle betrekking hebben op haar voor-»
nemen t.z.t. een auto aan te schaffen in»
de bescheiden" prijsklasse.
Op uw eerste vraag, om uit enkele. PARIJS. Hoe zit het nu eigenlijk met
door u genoemde automerken „de bes-, de conservatieve leider Antoine Pinay
te en meest economische" aan te be-J (75)7 Stelt hij zich tegen De Gaulle
velen, kunnen wij tot onze spijt noch in»kandidaat of niet? Niemand weet het.
deze rubriek, noch per brief ingaan. Uw» Vermoedelijk weet Pinay het zelf ook
andere vragen zullen we echter gaarne «nog niet.
beantwoorden. Dat dunne plaat eerder. ,,Ik doe het pas", heeft Pinay gezegd,
zou roesten dan dikkere is beslist niet J „als de toestand in Frankrijk drama
waar. Een dunne plaat met een juistejtisch^ wordt" Dat is een vaag en rekbaar
voorbewerking en een prima laklaag zal;begrip. Wat voor de een een drama is,
zelfs betere resultaten te zien geven!is voor de ander een bron van geluk. De
dan een dikkere plaat met een slechtereïecn z'n dood is de ander z'n brood,
afwerking Wel is het zo, dat als dejzegt het spreekwoord. „Dramatisch",
roest eenmaal begonnen is, een dunne «verduidelijkte Pinay, „wordt de toe
slaat eerder doorgeroest zal zijn. Een «stand, als er een derde wereldoorlog of
.uchtgekoelde motor is inderdaad een-!een burgeroorlog in Frankrijk komt. Of
voudiger van constructie maar dit komt!als Dc Gaulle dood gaat". Ook dat zegt
lang niet altijd tot uiting in de kost-»npg met veel. Een wereldoorlog dreigt
prijs van een auto, omdat hierin nog»n*et. al zyn er hier en daar een paar
veel meer factoren een grote rol spelen.;brandhaarden. Sedert de O.A.S. niet
De luchtgekoelde motor heeft het voor-.meer bestaat, (s het gevaar voor ern
deel vrij snel op bedrijfstemperatuur te!burgeroorlog in Frankrijk nihil. En wach-
zijn. maar hiertegenover staat dat ze "ten tot De Gaulle dood gaat, kan nog
meer motorgeluid veroorzaakt dan een;lang uren. Adenauer is tien jaar ouder
vloeistofgekoelde motor. Omtrent uw»en nog levenskrachtig,
vraag of z.g gesloten Iroelsystemen (we! pmay rustlg zijn taopen ffij be.
nemen aan dat u hiermee met de nor-.hoe{ h van D Gaulie niet te wi„llen
male overdruksystemeri doch de J^jmaar wel moet hij tegen De Gaulle bij
bijvulbare bedoelt) waterlast kunnen presjdentsverkjezjngen een goed f,.
veroorzaken kunnen we kort zijn, de _uur sjaan en mjnstens tweede man wor-
systemen zyn alleszins betroiiwbaar f^Jden. Dat wil zeggen: als enige met De
storingen behoren dan ook tot de zeer»Qauiie jn herstemming komen. Hij is
grote uitzonderingen. De waarde v3n*niet de eerste de beste en heeft een re
minder" smeerbeurten moet u niet te»pUta^e verliezen. Sedert Mitterrand
hoog aanslaan; gezien de vrij lagek°s*" kandidaat en njet aiieen kan rekenen
ten hiervan ten opzichte van de totale *0p socialistische maar ook op de
kosten kunnen ze nooit doorslaggevend communistische stemmen, staat Pinay
jijn. Wat de onderhoudsbeurten betreft5zwak. Achter hem staat alleen nog maar
üopen de fabrieksvoorschriften niet zo-»het zogenaamde comité van democraten
ver uiteen en op een „grote beurt" om»Dat is geen grote club: een club van
de circa 10.000 km moet u toch echt «hoofdzakelijk de M.R.P. (Katholieke
wel rekenen 5Volkspartij), een handvol liberalen (rich-
Uw vraag of het aanbeveling verdient ting Maurice Faure) en wat niet-Gaul-
eventueel een gebruikte wagen bij dejiistische conservatieven. Van die elub is
dealer van het desbetreffende merk te»de grootste de M.R.P. Maar Pinay. die
kopen moet in het algemeen btvesti-Izijn pappenheimers kent, is er niet van
gend worden beantwoord. overtuigd, dat de hele M.H-P. hem steunt.
Een belangrijk deel van de M.R.P. loopt
aphter De Gaulle aan. De leiding van de
M R.P. staat links, de kiezers van de
M.R.P- staan rechts-
Pinay heeft niet de minste haast. Hij
kan wachten tot vlak voor de kandidaat
stelling, d.w.z. veertien dagen voor de
vijfde december. Aan 14 dagen voor
zijn verkiezingscampagne heeft hij ge
noeg. Pinay kijkt rustig de kat uit 'e
boom. Hij wil wachten op wat De Glaulle
doet. Hij en De Gaulle spelen met elkaar
een interessante partij verstoppertje. Zo
lang De Gaulle niets zegt, zegt Pinay
ook niets Pas als De Gaulle zegt: ik doe
hei of ik doet het niet, pas dan legt Pinay
ook zijn kaarten bloot Tegen De Gai i
zelf ko: it Pinay niet in de arena Eerst
wanneer De Glaulle Pompidou als zijn op
volger aanwijst komt Pinay uit zijn
schuilhoek te voorschijn.
Pinay maakt dus geen haast- Maar v. te
wel haast maakt en niet kan wachten is
de M.R.P. De Katholieke Volkspartij
Slooft zich uit om Pinay er toe over te
haten teg nkandidaat van De Gaulle te
worden.
De M.R.P. verkeert ongeveer in
dezelfe positie als de Communistische
Partij. De Communistische Partij wilde
geen eigen kandidaat ^tellen uit vrees
een nederlaag te lijden en daarom steunt
zi; de liberaal Mitterrand. De MR.P.
wil evenmin een eigen kandidaat stellen
uit vrees voor een nederlaag en daarom
wil zij Pinay als kandidaat- Als kandi
daat van de M.R.P. wordt telkens de
naam genoemd ran Lecanuet, voorzitter
van de M.R.P., maar als men Lecanuet
op de man af vraagt: wordt u kandi
daat, dan zegt hij vierkant neen.
Pas als Pinay zijn laatste onherroepe
lijke neen heeft laten horen, zal Lecanuet
zeggen: ..Hier sta ik. ik kan niet anders.
God helpe mij!'' Maar in zijn hart weet
Lecanuet, dat hij nooit een Luther zal
worden.
(Van onze correspondente)
MADRID - De Spaanse regering heeft zo
als bekend de laatste tien jaar haar
activiteit bijzonder op de industriële
ontwikkeling en op de bevordering van
dc woningbouw gericht. Alom in de ste
den zyn nieuwe wyken van flatgebouwen
opgerezen bestaande uit gebouwen van
zes tot vijftien verdiepingen. Daar de
markt dank zy de woningnood gunstig
was, maakte zich hi stad en land een
hevige bouwkoorts van de bevolking
meester. Kapitaalkrachtige particulieren
zowel als ondernemingen lieten hotels
flatgebouwen of boerenwoningen neer
zetten. De bo ïwarbeiders zijr momen
teel de best betaalden in den lande.
Op Mallorca verdient een hulp-metse
laar 20 gulden per dag, terwijl het nor-
ma' basisloon slechts f 3,75 bedraagt.
Franco is van plan, binnen vier jaar
een miljoen woningen te bouwen om
eindelijk alle in de burgeroorlog (1936)
vernielde huizen te vervangen. Tot onge
veer 1958 werd er nauwelijks gebouwd
Daar de bevolking echter sterk toe
neemt. zal voorlopig de woningnood nog
niet van de baan zijn, te meer daar de
huurprijzen door de arbeiders niet be
taald kunnen worden-
In Madrid alleen al staan 25.000 mo
derne flatwoningen leeg, die gebouwd
zijn met staatssubsidie, maar waarvoor
nu zulke hoge prijzen gevraagd worden,
dat niemand se kopen oi huren kaal De
regering heeft voor dit probleem nog
geen oplossing gevonden.
In 1964 werden in Spanje 247.000 wo
ningen gebouwd, méér dan de deskun
digen voorzien hadden. Nu beweren de
ministers, dat de „buitensporige kapi
talen" in huizen gestoken, de huidige
inflatie en enorme prijsst'jgingen ver
oorzaakt hebben! De subsidies werden
ingetrokken, en de prijscontrole enigs
zins verscherpt.
Het grootste deel van alle nieuwbouw
is langs de Middellandse-Zeekust neer
gezet. Van de Franse grens tot Gibral
tar zijn de laatste jaren tienduizenden
hotels, bungalows en appartementen
verrezen, ten dienste van het toerisme.
Het Franco-bewind heeft hierin ruim 2
miljard dollar gestoken. Een feit is, dat
er in de zomermaanden nog steeds een
tekort aan hotelru.'mte heerst voor bui
tenlandse toeristen; anderzijds is het
doodzonde, dat al die prachtige, mo
derne gebouwen slechts drie maanden
van het jaar bewoond worden, en de
overige maanden treurig-leeg staan!
De regering verstrekt 30.000 pesetas
(f 1900) per keuken, in te bouwen wo-
ningep. Met die subsidie zijn de grote
banken en bouwbedrijven allemaal mul-
ti-miljon&irs geworden. Het ministerie
stelt namelijk een officiële verkoopprijs
vast na plattegronden e.d. goedgekeurd
te hebben. Die prijzei> worden echter
door de bouwheren aanzienlijk verhoogd,
en wie de plus-prijs nie+ betalen wil,
krijgt géén huis! Al die nieuwe flats
zijn voor de verkoop bestemd Huur
huizen zijn schaars. De kopers betalen
veertigduizend tot honderdduizend pese
tas contant f 6200). Het overige bedrag
wordt over vijf tot twintig jaar uitge
streken
Sommige aannemers staan als alleen-
bezitters vermeld. Achter hen echter
staan evenwel maatschappijen of banken
met fabelachtige kapitalen, waar zelfs
regeringsfunctionarissen dee] van uitma
ken. Zo treedt in Madrid een zekere
José Banus als enige eigenaar van de
stadswijk „La Concepcion" op» bestaan
de uit ruim 25.000 woningen, waarvan de
waarde in de miljarden pesetas loopt.
Dezelfde naam staat ook vermeld als
enige bezitter van uitgestrekte stukken
terreinen en villa's aan de Costa del
Sol. In Spanje vermoedt men, dat ach
ter deze senor de meeste banken en
maatschappijen van onroerende goe
deren schuilgaan. Hun zaken schijnen
zó goed te gaan, dat twee Spaanse na
men vermeld staan op een in Amerika
verschijnende lijst van de grootste rijk
aards ter wereld: en wel José Banus,
alsmede Eduardo Barreiros, eigenaar
van de auto-industrie in Madrid en in
tiem vriend van de Caudillo.
Ontelbare jonge echtparen die maar
geen woning kunnen krijgen, zien zich
genoodzaakt een woning te kopen. Door
het nog heersende tekort, is er een
soort bedriegerij ontstaa", die als volgt
te werk gaat: Ondernemer X publiceert
in de krant plattegronden en verkoop
cijfers van huizen. „Voordelige voor
waarden op lange termijn". Daar ko
men direct kopers op af, aan wie hij
vertelt, dat die huizen „binnen de drie
jaar klaar zullen komen". De koper,
mogelijk een onbemiddeld arbeider, leent
bij een bank of familielid 50.000 pesetas.
Gewoonlijk worden de huizen wel ge
bouwd maar wegens „onvoorziene kos
ten" komt er eenzelfde bedrag bij. De
koper moet die wel neertellen, anders
krijgt hij geen huis, en evenmin ont
vangt hij zijn eerste inleggeld terug!
Dat geld leent hij meestal ook, óf hy
moet er een paar jaar voor in het bui
tenland gaan werken.
Vaak ook gaan er jaren voorbij zon
der dat de huizen gebouwd worden Na
onderzoek door ongeduldige families
blijkt dan. dat het aannemersbedrijf óf
niet bestaat, óf failliet gegaan is, of
dat degenen die het geld opstreek daar
mee naar het buitenland is gevlucht.
Dagelijks worden dergelijke gevallen be
kendgemaakt. Zo werd deze maand in
Madrid een zekere Manuel Bueno Yebe-
nes gearresteerd. Hij had voor een mil
joen pesetas niet bestaande huizen ver
kocht, en dat geld niet terugbetaald.
Dit is dan nog slechts een .,licht geval".
Een zekere José Carreno, beheerder van
eei Barcelonese onderneming, vluchtte
onlangs naar Andorra, nadat hij hon
derden woningzoekenden geld uit de zak
geklopt had. Zijn bedrog beloopt 150 mil
joen pesetas. Net als een gangster als
Al Capone bezit Carreno in Andorra een
vorstelijke villa en belegde hij zijn kap1'
talen in Frankrijk en Zwitserland. Wan
neer de politie zo'n bedrieger te pakkf?
krijgt, wordt wel zijn naam gepubli
ceerd, maar verder verneemt het pu
bliek nooit meer iets over de zaak-
Want iedereen in Spanje weet, dat
achter zo'n onbeduidende naam kapitaal»
krachtige organisaties schuilgaan, die
speculeren met de noden van de «r'
beiders, die het geleende geld tegen
procent rente moeten aflossen, en bo
vendien de gedroomde flaf hun neus
voorbij zien gaan.
De Madrileense pater Arias, een jonge-
man met vooruitstrevende ideeën, P"*
bliceert regelmatig in het socialistische
vakbondsblad „Puebllo" (Het Volk) ar
tikelen, waarin hij afzetterij, bedrog j®
speculaties in de bouwwereld uit öe
doeken doet. Dagelijks ontvangt hij brie
ven uit heel Spanje, met het verzoeK,
als geestelijke bij het Ministerie
goed woordje te willen doen voor te
leurgestelde mensen, die al hun geld in
een niet gebouwd huis verloren hebben.
Tenslotte nog een recent geval, waar
van de dagbladen géén gewag maakten.
Een bouwbedrijf in Madrid kreeg o®
tip, dat een Amerikaanse maatscW
pij geïnteresseerd was in een bePaai°
strand met omliggende terreinen aan
Costa del Sol. Tipgever en bouwbedru
worden het samen eens, nemen
vliegtuig naar Malaga en kopen,
overstaan van de notajris, voor 50 mu*
joen pesetas (3 miljoen gulden) die ter
reinen. Een week later betaalde
Amerikaanse firma aan deze specula»"
ten-bemiddelaars het dubbele bedrag
100 miljoen pesetas voor did
reinen..^
(Van onze sportcoi
NEW YORK Er zij;
verstreken sinds
naam gemaakt heeft,
in het nieuws. Opniei
wereldkampioen zwa
poging wagen de kroo
gen. Zyn winstpunten,
maal verslagen werd i
Toen de indeling van de
petitie voor het seizoen 1
ikenid werd, was er een
voor wiet-Friezen onbeg
Cambuur. Voprdait men
•wel achter»was dat
Leeuwarden kwam, ston,
volop in hét, nieuws,
ders speelden meteen ee
de tweede divisie, die bi
anet de promotie naar
visie. In één seizoen
Cambuur gevestigd. He
Leeuwaarden voor '<t
eerste, succesvolle sei:
uit. Het bestuur van de
se semi-profvereniginig
meer in de mogelijkheic
taalde club in Frieslan
De club had een schuld
en wilde niet blijven su
vele clubs in het bet;
Goed of niets, vonden de
wijl het bestuur van Lc
juiste oplossing niet kon
een actie-comité aam he
leiding van de oud-KFT